Recent had ik buiten een kleine shoot waarbij ik achteraf veel beter gebruik had kunnen maken van m'n studio flitsers. Maar ja, zelfs als ik ze mee had genomen zou ik ze nog niet hebben kunnen gebruiken omdat ik geen netstroom voorhanden had.
Na wat zoeken op internet kwam ik bij een paar commerciële oplossingen:
Innovatronix Explorer XT
AlienBees Vagabond II
Nu zijn deze oplossingen nog al aan de prijs, dus zocht ik verder naar mensen die zelf zoiets gemaakt hadden. Deze powerpacks bestaan namelijk uit 2 basisonderdelen: een sinus inverter en een accu. De rest er omheen zijn extra's.
DIY: golf cart
DIY: toolbox
DIY: backpack
Na mezelf uitgebreid te hebben ingelezen ben ik aan de slag gegaan met mijn eigen powerpack. Ik had een aantal wensen:
Koffermodel: staat mooier en wil niet met losse draadjes friemelen
Indicatorlampjes: zoals op de XT zodat ik kan zien hoeveel juice er nog in de accu zit
Vergelijkbare power: de XT heeft 21 12V 7Ah accu's
All-in: 230V in om te laden en 230V uit om te werken. Geen losse laders die vergeten kunnen worden.
Dit is mijn boodschappen lijstje:
Sinus inverter: Elektro-Automatik 150W (MEC-PB 150-12B)
Accu: twee Conrad huismerk 12V 7Ah accu's
Lader: Goedkope 12V 0,6A lader
Accustatus:Een accu-bewaker circuit voor in de auto
Koffer: Gamma boormachinekoffer
Klein spul: Ledjes, schakelaars, snoer, epoxy, warme lijm, fan enz.
Na een paar uur klussen, passen, meten, lijmen, vloeken, solderen, zagen, vloeken, knippen en schroeven was het af!

Powerpack in gebruik met een flitser

De binnenkant, we zien 2 accu's, de inverter, de lader en de zekering.

Hier zijn te zien: de statusleds, schakelaars, accubewaker, fan en in- en uitgangen.
Van buiten:

De statusleds: groen, geel en rood laten zien hoe de accu's er aan toe zijn. De rechter gele led is de laadstatus van de lader en de groene led rechts laat zien dat de lader stroom krijgt. De led in het chroom is de statusled van de inverter: groen voor OK, oranje voor niet OK.
De rode schakelaar schakelt de lader in wanneer de koffer op 230V is aangesloten. De groene schakelaar schakelt het inverter circuit in. Zowel de positieve pool als de inverter worden hiermee geschakelt om eventueel ontladen te voorkomen.

In actie!

Werkt ook met twee flitsers. Bij de derde flitser blies ik de 6A zekering op. Met een 15A zekering zou ik zeker de derde flitser op vol vermogen moeten kunnen laten werken.
Resultaat: voor €120 een 14Ah powerpack waar een stabiele 230V uit komt
Ik wil er ook een, waar moet ik op letten?
Zorg dat je een sinus-inverter koopt. Deze zijn wat prijziger maar een trapezium-inverter kan je flitser ernstig beschadigen. Zorg ook dat je een zekering tussen de accu en de inverter heb zitten. Ik heb nu al twee 6A zekeringen opgeblazen, liever een zekering dan de inverter
Na wat zoeken op internet kwam ik bij een paar commerciële oplossingen:
Innovatronix Explorer XT
AlienBees Vagabond II
Nu zijn deze oplossingen nog al aan de prijs, dus zocht ik verder naar mensen die zelf zoiets gemaakt hadden. Deze powerpacks bestaan namelijk uit 2 basisonderdelen: een sinus inverter en een accu. De rest er omheen zijn extra's.
DIY: golf cart
DIY: toolbox
DIY: backpack
Na mezelf uitgebreid te hebben ingelezen ben ik aan de slag gegaan met mijn eigen powerpack. Ik had een aantal wensen:
Koffermodel: staat mooier en wil niet met losse draadjes friemelen
Indicatorlampjes: zoals op de XT zodat ik kan zien hoeveel juice er nog in de accu zit
Vergelijkbare power: de XT heeft 21 12V 7Ah accu's
All-in: 230V in om te laden en 230V uit om te werken. Geen losse laders die vergeten kunnen worden.
Dit is mijn boodschappen lijstje:
Sinus inverter: Elektro-Automatik 150W (MEC-PB 150-12B)
Accu: twee Conrad huismerk 12V 7Ah accu's
Lader: Goedkope 12V 0,6A lader
Accustatus:Een accu-bewaker circuit voor in de auto
Koffer: Gamma boormachinekoffer
Klein spul: Ledjes, schakelaars, snoer, epoxy, warme lijm, fan enz.
Na een paar uur klussen, passen, meten, lijmen, vloeken, solderen, zagen, vloeken, knippen en schroeven was het af!

Powerpack in gebruik met een flitser

De binnenkant, we zien 2 accu's, de inverter, de lader en de zekering.

Hier zijn te zien: de statusleds, schakelaars, accubewaker, fan en in- en uitgangen.
Van buiten:

De statusleds: groen, geel en rood laten zien hoe de accu's er aan toe zijn. De rechter gele led is de laadstatus van de lader en de groene led rechts laat zien dat de lader stroom krijgt. De led in het chroom is de statusled van de inverter: groen voor OK, oranje voor niet OK.
De rode schakelaar schakelt de lader in wanneer de koffer op 230V is aangesloten. De groene schakelaar schakelt het inverter circuit in. Zowel de positieve pool als de inverter worden hiermee geschakelt om eventueel ontladen te voorkomen.

In actie!

Werkt ook met twee flitsers. Bij de derde flitser blies ik de 6A zekering op. Met een 15A zekering zou ik zeker de derde flitser op vol vermogen moeten kunnen laten werken.
Resultaat: voor €120 een 14Ah powerpack waar een stabiele 230V uit komt
Ik wil er ook een, waar moet ik op letten?
Zorg dat je een sinus-inverter koopt. Deze zijn wat prijziger maar een trapezium-inverter kan je flitser ernstig beschadigen. Zorg ook dat je een zekering tussen de accu en de inverter heb zitten. Ik heb nu al twee 6A zekeringen opgeblazen, liever een zekering dan de inverter
[ Voor 11% gewijzigd door Mad_Demon op 28-01-2009 18:21 ]
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire