Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 23:13
Is dit met die levels-methode gedaan? Nog wat blauw, maar een prima overzicht IMO.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Volgens mij is dit met Vuescan gedaan, met de Ektar preset en autolevels.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Ah dus dat is toch gelukt.

Selecteer je dan één foto voor de autolevels, of doet hij het volautomatisch? Het valt me namelijk op dat sommige foto's (onder hetzelfde licht genomen?) er beter uitzien dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Uit nieuwsgierigheid een Polaroid Colorpack 100 van eBay opgepikt, om eens met packfilm te kunnen spelen. Ben erg benieuwd, weer eens wat anders dan de SX70 of m'n pola boxcam.

Afbeeldingslocatie: http://www.collection-appareils.fr/polaroid/images/colorpack100.jpg

Nu moet ik nog wat film bestellen natuurlijk. Goedkoopste wat ik tot nu toe gevonden heb is 9,99 per pak fp100c bij Conrad, met gratis verzending vanaf 25eu. Dat betekent 3 pakjes voor 30eu inclusief verzenden dan. Heeft iemand een beter adresje of is dat as good as it gets?

Camera was overigens even duur als een pakje fp100 :+

[ Voor 5% gewijzigd door Acolyte57 op 09-06-2015 13:45 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Zijn er hier mensen die een AE-1 (Program) gebruiken? En gewoon even benieuwd naar hun ervaringen..

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Zijn er eigenlijk polaroid camera's met fatsoenlijke lenzen? En dan bedoel ik geen polaback voor je middenformaat of large format camera.

Op een heel andere noot, heeft iemand ervaring met Tri-X 320? Ik durf er niet mee te oefenen omdat het zo duur is(toch 2 euro per exposure zonder ontwikkeling), is belichting echt zo kritisch als iedereen zegt? Ik heb namelijk enkel de spotmeters van mijn camera's en de invalmeters van mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

loewie1984 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:17:
Zijn er hier mensen die een AE-1 (Program) gebruiken? En gewoon even benieuwd naar hun ervaringen..
Wel het broertje: de AV-1 met een 50mm 1.8 FD. Mooie resultaten!!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Acolyte57 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:44:
Uit nieuwsgierigheid een Polaroid Colorpack 100 van eBay opgepikt, om eens met packfilm te kunnen spelen. Ben erg benieuwd, weer eens wat anders dan de SX70 of m'n pola boxcam.

[afbeelding]

Nu moet ik nog wat film bestellen natuurlijk. Goedkoopste wat ik tot nu toe gevonden heb is 9,99 per pak fp100c bij Conrad, met gratis verzending vanaf 25eu. Dat betekent 3 pakjes voor 30eu inclusief verzenden dan. Heeft iemand een beter adresje of is dat as good as it gets?

Camera was overigens even duur als een pakje fp100 :+
Moet het per se kleur zijn? Ik heb in de koeling nog 1 pakje FUJIFILM FP-3000B liggen. De camera die ik 2 jaar geleden kocht, belicht de film niet, dus ik heb er niks aan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Oh, nee niet perse, ik dacht alleen dat 3000b niet meer te koop was dus zocht daar niet eens op. Als je er vanaf wil :)

Wat ging er trouwens mis met de camera die jij had? Misschien wel goed om die van mij bij binnenkomst even daar op te controleren voordat ik teveel film in huis haal.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 16:06
Zit al een jaar op de Fuji FP-100c te azen wanneer deze "goedkoop" in nederland te verkrijgen is. Veel op Ebay gekeken en bij B&H en Adorama, maar hier gaat natuurlijk nog import belasting over heen. Staat er nog 1 op Ebay voor een 20x pak voor 185,00 euro uit Duitsland.

Bedankt voor de Conrad link, naar mijn mening hadden ze dit eerst nog niet of was deze over de 15 euro per pak. Ga er gelijk 10 pakken halen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

avanreijn schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:25:
Bedankt voor de Conrad link, naar mijn mening hadden ze dit eerst nog niet of was deze over de 15 euro per pak. Ga er gelijk 10 pakken halen. :D
Haha, okee duidelijk, dit is dus wel echt de beste deal van het moment dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
loewie1984 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:17:
Was vroeger mijn eerste camera. Indien hij het doet is het een prima apparaat.

Later opgevolgd door een T-90 nog veel leuker. Vanwaar je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Uit interesse, ik heb een AE-1 (niet de program versie) en zat me in te lezen of er nog verschillen zijn.
Ik vind analoge foto's maken maar hik tegen een aantal dingetjes aan op dit moment waarover ik moet beslissen of ik het leuk genoeg vindt.

Ik kom van een semi-pro DSLR af (7D met 50mm 1.4 17-40F4 en 70-200F4) en die heb ik verkocht, maar het foto's maken blijft toch kriebelen.

Dus ik heb nu 2 rolletjes op een tijdsbestek van 3 jaar volgeschoten en dat vond ik wel leuk (ik ga er niet actief op uit op dit moment om foto's te maken). Als ik de kosten van aanschaf van die semi-pro DSLR af zet tegen af en toe eens de negatieven te laten ontwikkelen en deze zelf in te scannen en post-processing erop los te laten, wordt ik enthousiast. In mijn beleving heb ik immers al een 35mm sensor, en de kwaliteit van de foto's zijn best prima te noemen.

Maar ook hier loop je tegen (weliswaar kleinere) investeringen aan. Steeds je foto's laten ontwikkelen, een fatsoenlijke scanner en natuurlijk tijd.

Maar ik vroeg me gewoon af hoeveel mensen een AE-1 hebben en wat hun ervaringen mee zijn. Vooralsnog vond ik het geen moeite om goede foto's te maken (daarmee bedoel ik, scherpte, juiste belichting)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Exphy schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:25:
Zijn er eigenlijk polaroid camera's met fatsoenlijke lenzen? En dan bedoel ik geen polaback voor je middenformaat of large format camera.

Op een heel andere noot, heeft iemand ervaring met Tri-X 320? Ik durf er niet mee te oefenen omdat het zo duur is(toch 2 euro per exposure zonder ontwikkeling), is belichting echt zo kritisch als iedereen zegt? Ik heb namelijk enkel de spotmeters van mijn camera's en de invalmeters van mijn telefoon.
Ja, op zich hebben die oude foldable-camera's vaak nog lenzen van glas (en het zijn slr-camera's ;) )

Erg mooi om stemmige portretfoto's mee te maken. Door het enorme negatief kun je mooie scherpte-diepte krijgen. Alleen goed scannen van de foto's is lastig door dat vermaledijde stukkie plastic tussen de afdruk en het glas van de scanner. Altijd een beetje scan-onscherpte (nog steeds geen goede, niet reflecterende opstelling kunnen maken met een dslr)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
letatcest schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:00:
...
Ja, op zich hebben die oude foldable-camera's vaak nog lenzen van glas (en het zijn slr-camera's ;) )
...
Welke slr-camera bedoel je concreet? (SX-70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

jup, sx-70 1 of 2
Wikipedia: Polaroid SX-70

Geloof dat model 3 al een plastic lens heeft, maar weet niet 100% zeker

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-06-2024
Cool, ik heb een Polaroid Colorpack II! Mijn tweede koelkast zit ook vol met film (als er iemand B&W-film zou willen ruilen voor een kleurenfilm... ;) ). Ik vind het echt de meest plastic fantastic camera die ik nu heb :P

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/j08dn8.jpg
Ik heb ontdekt dat hij makkelijk uit elkaar kan... de lens is er echt makkelijk af te schroeven. Ik zou best willen weten of er lenzen zijn met dezelfde 'mount', zodat ik 'm kan verwisselen voor een glazen lens. Maar het heeft ook wel wat, zo'n plastic lens. Ik moest er wel even twee ontplofte batterijen uit halen :r
Ik ben allang blij dat hij vlekkeloos werkt na al dat werk wat ik eraan heb gehad :')

Verder heb ik nog wat ander analoog nieuws...

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/27y0kzl.jpg
Een M42-ring voor mijn x-300. Ik wilde een pancake-objectief, maar die van Minolta zijn iets minder betaalbaar dan een Sovjetlens. Deze adapterring is merkloos, maar die van Stoney3K is een echte Minolta (niet minder functioneel... zelfs het materiaal is hetzelfde) ;)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/25jh10i.jpg
Mijn Pancake-objectiefje... Je kunt wel raden waarom hij zo goedkoop was... Gelukkig zijn de foto's goed en heb ik al een oplossing gevonden voor als ik een filter nodig heb. Prettige bokeh overigens :)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/67jvx3.jpg
En een kringloopvondst (samen met de Colorpack II gekocht... we gingen toen kijken voor een Minolta-lens voor Stoney3K... hebben we daar niet gevonden)... Een Jupiter-11 (zat eerst vast aan een zeer defecte Zenit-E). Geweldige bokeh, wel loeizwaar en loopt soms een beetje stroef. Verder is hij schimmelvrij en is de coating ook nog helemaal goed.

Verder hebben we een Minolta XG-M in huis (met kitlens), die ik geërfd heb. Maar ik zal daar waarschijnlijk weinig mee werken, omdat de x-300 net iets prettiger in de hand ligt en de knopjes voor mij op een logische plaats zitten. Qua features verschillen ze volgens mij niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Die Industar pancake is met stip een van mn allerfavorietste lenzen. Zoveel lol mee, zo onopvallend, en dan soms uit het niks opeens zulke ragscherpe pics uit je cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe doe je dat dan met filters? Die filterdraad lijkt me tamelijk FUBAR.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Is ook... Ik heb van die Cokin-houders die ik via een ongemakkelijke weg aan de buitenkant kan plakken. Praktisch is anders, maar ach... het ís een oplossing :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hoi! Is er ergens een site waar je analoog spul kan verkopen naast marktplaats? Heb hier nog een analoge SLR liggen en wat MF lenzen, doe ik niks mee. Zou het liever verkopen aan iemand die er wat mee gaat doen als dat het hier ligt...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

V&A hier op tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Polaroid 250, 350 en 450 zijn goede camera's. Zelfde geldt voor de meeste SX-70 folding camera's en de 680 en 690 SLR.
Waarom niet oefenen met een goedkopere film, zoals bijvoorbeeld van Foma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
lateef schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:59:
[...]

[...]

Waarom niet oefenen met een goedkopere film, zoals bijvoorbeeld van Foma?
Kreeg een gratis doosje van 50 bij mijn Cambo, alleen heb momenteel geen geld om een goedkoop doosje foma te kopen en ik wil 'm tocch wel gebruiken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Exphy schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:03:
[...]

Kreeg een gratis doosje van 50 bij mijn Cambo, alleen heb momenteel geen geld om een goedkoop doosje foma te kopen en ik wil 'm tocch wel gebruiken :')
Gewoon gebruiken dan, zo kritisch is de belichting ook niet. Ja, als je optimaal resultaat wilt, maar de film is best vergevingsgezind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 13:54
Sjoerdfoto schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:09:
Hoi! Is er ergens een site waar je analoog spul kan verkopen naast marktplaats? Heb hier nog een analoge SLR liggen en wat MF lenzen, doe ik niks mee. Zou het liever verkopen aan iemand die er wat mee gaat doen als dat het hier ligt...
http://www.fotoapparatuur.nl/
http://www.catawiki.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 12-06-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
snip....

[ Voor 93% gewijzigd door PageFault op 12-06-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Staat inmiddels op tweakers, marktplaats en Nikon Club Nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 12-06-2015 14:17 . Reden: Kan ook in je signature ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

It's here!

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/512/18549963498_a6c2d95175_z.jpg

'tis inderdaad echt een stuk plastic :+ was even kloten met de batterijen maar na een 2de nieuw setje erin werkt de lichtmeter toch en gaat de sluiter automatisch weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Oeh, dit gaat een verslavende hobby worden...

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/377/18716046616_5e39fac627_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/561/18554644360_2d627c117a_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/382/18813313295_9ca14cdebd_z.jpg

Heeft iemand al ervaring met het redden van de negatieven van deze film, door de zwarte verf op de achterkant met bleek te verwijderen? Ik ga het denk ik vanmiddag even proberen. Ik verwacht geen topresultaten aangezien het een plastic speelgoedcam is, maar het is wel vet dat je zulke gigantische negatieven krijgt. Groter dan uit m'n medium TLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Ik ben er nog niet mee aan de slag gegaan. Volgens mij werkt het op Fuji-negatieven wél en op originele Polaroid-negatieven dan weer niet. Ik denk dat ik er vandaag eens naar ga kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/asgzpGOmnpIaTLlHuZrzPfV5/full.jpg

*O* vandaag m'n lichtbak binnen gekregen om dia's en negatieven op te bekijken. Het is dit model. Ontzettend degelijk, helder en uniform ding. En echt flinterdun (5mm). Zo kan ik dia's bekijken en vertonen zonder ze uit m'n klapper te halen.

Binnenkort ook maar eens kijken of ik de lichtbak kan gebruiken als backlight voor het inscannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Ik ben benieuwd of je er ook negatieven mee kunt digitaliseren. Daarvoor moet het licht namelijk wel echt goed homogeen zijn. Dus ik weet niet of je dat wil/kunt uitproberen met een macrolens?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

4Br0k3n3rr0r schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:40:
Ik ben er nog niet mee aan de slag gegaan. Volgens mij werkt het op Fuji-negatieven wél en op originele Polaroid-negatieven dan weer niet. Ik denk dat ik er vandaag eens naar ga kijken :D
Idd, volgens internet gebruikte Fuji een verwijderbare verf, maar bij Polaroid is het deel van het materiaal. Ik zit nog ff te zoeken naar een verder meukloze bleekgel, dat is volgens alle guides het beste met de minste kans dat je het negatief zelf perongeluk bleekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Universal Creations schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:37:
Ik ben benieuwd of je er ook negatieven mee kunt digitaliseren. Daarvoor moet het licht namelijk wel echt goed homogeen zijn. Dus ik weet niet of je dat wil/kunt uitproberen met een macrolens?
Het licht is ook echt homogeen. Ik zal het straks uitproberen.

Daarnaast moet ik ook echt iets veranderen aan m'n inscan-proces: ik heb net m'n recente foto's goed bekeken op de lichtbak met een 10x loupe, en ze zijn echt zoveel scherper dan mijn digitale scans :X

Sowieso is het een heel gave ervaring om dia's te bekijken op een lichtbak. Alles is heel helder en scherp, de kleuren zijn fantastisch (en veel subtieler dan op de PC) en de korrel is zo fijn dat 'ie totaal onzichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Op je scherm vergroot je stiekem wat meer uit.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Onderschat een 10x loupe niet. Op 35mm is dat al een flinke vergroting.

Ik heb een foto twee keer ingescand. Met m'n oude opstelling en met lichtbak+statief:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/VcQ2qCJptZ6gVYJztqUX6Tj3/medium.png

Groot formaat:

Oud:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9lamEuDT1xzHkiUWQEns2bXl/medium.jpg

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/wZpmlWNWIYzDrfJLYKRUHHMf/medium.jpg

Opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0DmRHJXDlghxEouxALoAvkS4/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/325/19303875588_5edba6a927_z.jpgStill shoot film by Jasper

Even mijn koelkast vol met 30 filmpjes geïnventariseerd. Veel oude meuk ;)
Ik wilde eigenlijk eens een keer moderne filmpjes als Portra 160 kopen, maar ik kan het ook niet laten om dit zomaar verder te laten verouderen. Van veel weet ik de expiry date helaas niet. Heb in de jaren 90 bijvoorbeeld eens 8 filmpjes Provia 100 gekregen (dia). Schijnt het niet zo lekker te doen over datum.

Lijstje:
Agfa Vista 800
Agfa Vista Plus 200
Dixons Kleurenfilm (Fujicolor Super HQ 200)
Fujichrome 100 Provia Daylight professional
Fujicolor Fujicolor Press 800
Fujicolor Superia 200
Fujicolor Superia X-tra 400
HEMA Super SR 200 (Konica VX200 Super)
HomeLife 200 Speed (Konica VX200 Super)
Kodak Gold 200
Kodak Ektacolor Pro Gold 160 (Kodak Professional Portra 100T)
Kodak Gold 100
Kodak Plus-X pan 125
Kodak UltraMax 400
Konica VX200 Super
Lucky new SHD100 120
Prixcolor AT200 DX

Aantal heb ik dubbel, driedubbel of zelfs achtdubbel zoals die Provia.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:56
Sinds kort heb ik de analoge fotografie ook weer ontdekt. Heb de oude Canon A-1 van mijn ouders uit de kast gehaald omdat ik binnenkort op vakantie ga. Als student helaas geen geld om een (goede) DSLR aan te schaffen. Maar de voornaamste reden is eigenlijk dat ik film een bepaalde look vind hebben die ik mis bij digitaal.

Inmiddels alweer helemaal verslaafd aan deze 'nieuwe' hobby en langzaam begonnen met het uitbreiden van mijn voorraad filmrolletjes.

Inmiddels in de vriezer:
1x Velvia 50
1x Provia 100f
8x Astia 100f (verlopen 2012)
2x Kodak 200 Gold (datum onbekend)
3x Ektachrome 64T (verlopen 03/2005)
1x Ektachrome 160T (verlopen 01/2005)
4x Ektachrome E100VS (verlopen 2004)
5x Kodachrome 64 (3x verlopen in 2001, 2x verlopen in 2010)
1x Kodachrome 25 (verlopen 1991)

Inmiddels al een rolletje Portra 400 en 3 hema rolletjes volgeschoten. Nu zit er een Ektar 100 in.

Komende tijd toch maar sparen voor een filmscanner en spul om zelf te ontwikkelen. De prints van de hema vind ik niet echt geweldig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

die HEMA rolletjes zijn vaak Konica VX200. Check de zescijferige code op het rolletje in de Dexter database.

Heb jij het in de vriezer? Ik vind de koelkast al heel wat (vriendin kijkt me nog steeds raar aan als ze weer een brocolli in het groentevak legt).

Ik ben nu aan het kijken voor de vakantie voor nieuwe kleurenrolletjes en dan niet die consumer grade maar wat een prijzen dan ineens. Rolletje Ektar, Portra of 400H mag wat kosten zeg... Jullie nog goedkope kanalen?

Anders zet ik mijn geld op een rolletje dec 2010 Kodak UltraMax 400 of 2012 Vista Plus 200.

Komt in mijn F90X

En het scannen heb ik ook nog steeds niet gefixt. Mijn Epson V330 houdt niet over, en met macro schieten op een opstelling met flitser eronder is wat bewerkelijk. Toch maar eens geld lospeuren voor een V500/V600 of zelfs Pakon 135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vriezen schijnt slecht te zijn voor de film; je krijgt kristalvorming en de pigmenten in de film gaan dan ook in die vormen op de film liggen. Hier liggen ze gewoon in de reguliere ijskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
Het wordt anders zelfs aangeraden door de fabrikanten zelf. Je krijgt er zelfs speciale diepvrieszakjes voor. Natuurlijk wel laten ontdooien voor gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Gelukkig is er een analoog topic op Tweakers, schiet nu met een mamiya c330, eerste rolletje is vol. Heb een adres in Amsterdam voor ontwikkelen en digitaliseren. (fotolab kiekie) iemand anders nog ervaring met andere fotolabs hier in Noord Noord holland. Om elke keer 80km round trip te rijden naar Ams is ook niet leuk.(ontwikkelen en als het kan E6 & of digitaliseren)
Iemand ervaring met de epson p. v600, effectieve resolutie bij deze scanner is ~1600dpi wat een 35mm scan van 3.6MP oplevert. (120 dan x4 dus ~14MP) voor meeste toepassingen vind ik 14mp ruim voldoende alleen hoe is het met kleur en contrast.

Meeste google zoekresultaten zijn uit 2009 en ouder! dat mensen nog naar de hema en kruitvat gingen. Kan dat nog steeds voor 120 film?

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb ook een V600 of V550 en ik vind het een prima scanner. Wel heb ik ook vuescan erbij; dat scheelt nogal tov de oorspronkelijke software, alhoewel vulscan zeker een leercurve heeft

E41 en E6 kun je gewoon bij de HEMA doen. Wel opletten als je de negatieven ophaalt: soms denkt het kassameisje dat de enveloppe leeg is en meldt je dat de resultaten mislukt zijn ;). Ook moet je soms die spoel zsm in de enveloppe knallen zodat ze het niet zien en je vertellen dat het niet kan... (beide meegemaakt en beide keren incompetent kassameisje ipv niet willen vanuit HEMA).

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 09-07-2015 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Cool die Mamiya C330. Ook nog ergens op mijn wishlist.

Ik heb mijn monster weer eens geladen:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/504/19356923719_e28e806531_z.jpgNikon F90x lock 'n loaded! by Jasper

Schieten met dit ding is zo'n plezier. Enigszins lomp (maar dat vind ik een plus) en het voelt als een machinegeweer. Mechanisch, maar toch met precisie. Love it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat alles in de koelkast. Het is er merendeel van de tijd donker en zal er niet snel te warm worden. Diepvries is nog langer donker maar daar is temperatuur denk ik toch wel wat extreem.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/photo/IMG_20150708_071328.jpg

De nieuwe filmpjes in doosje zijn er van bij Hema. Goed op datum letten daar want heb er al zien liggen die goed waren tot 2013...

Die F90x doet me denken aan mijn F80. Die heb ik jaren als main camera gebruikt. Ik had er ook zo'n batterij grip onder waar gewoon AA batterijen in konden. Die gingen dan in de lader of in nood kon ik overal wel ergens AA batterijen kopen. Wegens verplicht tijdens opleiding hoofdzakelijk TMAX 400 ermee geschoten met de standaard 50mm f1.8 lens die ik nog altijd heb.

De camera heb ik ook nog wel maar gebruik ik niet meer omdat het rubber helemaal plakt. Als iemand tips heeft om dat te verhelpen heel graag!

Ik heb nog wel een Nikon FM3A (en een FM en een EM) om analoog te schieten. Daarop zit een 50mm f1.4 lens. Een instagram foto :-)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/photo/CHpSgaUUsAAA2jz.jpg

en de goedkopere opties:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/photo/CHpQET7UsAEssDC.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

whoa hcpl, als je er ooit over denkt om die fm3a weg te doen mag je me pm'en ;)

Leuk om t analoog topic door te lezen, ik heb nog een paar oude niet ontwikkelde rolletjes liggen ( geschoten in erm 2003-2004 en nooit meer iets mee gedaan)
Pas weer begonnen met analoog en een leuke FM en FE op de kop getikt, vind de naald van de fe fijner werken omdat je beter in kunt schatten hoeveen under/overexposed je het wilt hebben. De ledjes in de FM zijn wel een stuk beter zichtbaar.
En heb er wel helaas een handje aan om de film advance lever open te laten staan, daardoor heb ik al een boel ( geloof 12 stuks ) van die dure kleine lr44/ag13 oid batterijen versleten.

Nu bijna weer de eerste 36 er op zitten en dan is de HP5+ weer vol, ben alleen aan t twijfelen waar ik m laat ontwikkelen. Heb het nog nooit zelf gedaan en dat wil ik ook niet gaan doen met dit rolletje, in de toekomst wil ik dat wel gaan doen maar even rustig beginnen.
Iemand nog een goed adresje in het zuiden van t land ? ( limburg/zuid-limburg) Eindhoven kan ook nog i.v.m. werk.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Boudewijn schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 01:55:
Ik heb ook een V600 of V550 en ik vind het een prima scanner. Wel heb ik ook vuescan erbij; dat scheelt nogal tov de oorspronkelijke software, alhoewel vulscan zeker een leercurve heeft

E41 en E6 kun je gewoon bij de HEMA doen. Wel opletten als je de negatieven ophaalt: soms denkt het kassameisje dat de enveloppe leeg is en meldt je dat de resultaten mislukt zijn ;). Ook moet je soms die spoel zsm in de enveloppe knallen zodat ze het niet zien en je vertellen dat het niet kan... (beide meegemaakt en beide keren incompetent kassameisje ipv niet willen vanuit HEMA).
Ik ga zo meteen even langs de Hema, dit is het eerste rolletje ik wil eerst zien of het gelukt is met focussen en belichting voordat ik weer op de zelfde manier ga schieten.
Het schieten met een c330 is een hele aparte ervaring, mensen reageren heel anders op deze camera dan op een moderne camera. Het gebrek aan lichtmeter is wel irritant er is nog wel een prisma zoeker te krijgen die dit oplost (ingebouwde meter) maar dat verlies je de schachtkijker en het plezier :)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy

Zal vast inderdaad liggen aan wie er achter de kassa staat, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Wat betreft het inleveren, aangezien ze tegenwoordig geen goede plek meer hebben om die zakjes in te vullen, thuis heb ik iets van 20 van die zakjes liggen en vul alles thuis in 1 keer in.

Wat betreft het inscannen, 1600DPI is meer dan genoeg. Bij veel, zeker goedkopere, film zit je dan al tegen de korrellimiet. Enkel bij dia en betere laag iso film heb je meer dan dat nodig voordat je korrel begint te zien. Wat wel belangrijk is, wanneer je dia schiet, is dat je Dmax hoog genoeg ligt. Grofweg hoe hoger je Dmax hoe meer schaduwdetail je hebt. Voor kleurnegatief en zwartwit zit je Dmax maximaal tegen de 2 aan.
Jazzper schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 08:40:
Cool die Mamiya C330. Ook nog ergens op mijn wishlist.

Ik heb mijn monster weer eens geladen:

[afbeelding]Nikon F90x lock 'n loaded! by Jasper

Schieten met dit ding is zo'n plezier. Enigszins lomp (maar dat vind ik een plus) en het voelt als een machinegeweer. Mechanisch, maar toch met precisie. Love it.
Fijn ding inderdaad die F90's, wilde eigenlijk een F100 maar vond die iets te duur en was voor de F90 gegaan. Wat mij betreft net zo goed als een F4.

[ Voor 20% gewijzigd door Exphy op 09-07-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Exphy schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 19:50:
[...]
Wat betreft het inleveren, aangezien ze tegenwoordig geen goede plek meer hebben om die zakjes in te vullen, thuis heb ik iets van 20 van die zakjes liggen en vul alles thuis in 1 keer in.

Misschien een domme vraag maar wat moet er allemaal genoteerd worden op de inlever zak? Proces: C41 -E6 etc. eventueel P&P & crossp. Film formaat? 120 6x6? type film? (of zijn dit gewoon vinkjes) en hoe moet de film verpakt worden? gewoon het rolletje erin of extra verpakt?

Me eerste film, dus spannend :+

Waarom schiet niemand met konica's heerlijke camera's mooie bouw kwaliteit, Konica FT-1 b.v. prima bouwkwaliteit, goedkoop en (in mijn ogen) beter glas dan Nikon of Canon.
(ik schiet veel konica's op A7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Ik heb push and pull nog nooit geprobeerd, wel gelezen dat ze niet zo blij zijn met crossprocessing, is niet echt ideaal voor de chemicaliën.

Mijn Konica Hexar is trouwens toch wel mijn favoriete analoge camera ;) Alleen jammer dat die leafshutter maximaal 1/250 doet. Zelfs met ISO 200 film heb ik soms een ND filter nodig om mn diafragma open te kunnen gooien.

Ik zou er eigenlijk 2 moeten hebben, 1tje voor 800+ ISO film en 1tje met 100 ISO voor overdag

op een heel andere noot, is er iemand in Nederland die een Yashica T3 kan repareren? Ik kon geen eens een complete service manual vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Exphy op 10-07-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Exphy schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:40:

op een heel andere noot, is er iemand in Nederland die een Yashica T3 kan repareren? Ik kon geen eens een complete service manual vinden.
Tot welke pagina gaat jouw service manual? Kyocera yashica T3d service manual.
Probeer anders hier is?

[ Voor 22% gewijzigd door D0gtag op 10-07-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Type film niet, rolletje kan er zo in.
Je moet aanvinken of je ontwikkelen of ontwikkelen&afdrukken wil, en het proces.

Meer niet :). Sowieso helpt de persoon achter de kassa je ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
D0gtag schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:57:
[...]

Tot welke pagina gaat jouw service manual? Kyocera yashica T3d service manual.
Probeer anders hier is?
Die had ik ook gevonden, moest nog even de tijd nemen om een mailtje te sturen. Die ik nu heb gaat tot 61 volgens mij(dat was die je op flickr kon vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Boudewijn schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:18:
Type film niet, rolletje kan er zo in.
Je moet aanvinken of je ontwikkelen of ontwikkelen&afdrukken wil, en het proces.

Meer niet :). Sowieso helpt de persoon achter de kassa je ermee.
Ja, maar soms weet de kassa medewerker minder dan je zou vermoeden, helaas al meegemaakt na het rond vragen naar ontwikkel labs in mijn omgeving
offtopic:
(wat is E6, diafilm wat is dat, wat is rol film, 120 film wat is dat, we sturen het op, de prijs weet ik niet....alles bij de zelfde winkel) Ik heb het (serieuze) vermoeden dat deze persoon schizofreen is, ik was er eerst instantie heen gegaan met deze vragen maar ze kon me er niks over vertellen. Er was volgens haar een tweede persoon die er meer over kon vertellen maar die werkte daar alleen op andere dagen. Ik op die dagen gaan bellen kreeg ik steeds de zelfde persoon aan de lijn en vertelde me dat zij die persoon was met de boven genoemde antwoorden dus)

In ieder geval bedankt :)
Exphy schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:53:
[...]

Die had ik ook gevonden, moest nog even de tijd nemen om een mailtje te sturen. Die ik nu heb gaat tot 61 volgens mij(dat was die je op flickr kon vinden).
Ik vond hem tot pagina 65, misschien moet je specifiek zoeken naar het probleem wat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

D0gtag schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 20:05:
[...]

Ja, maar soms weet de kassa medewerker minder dan je zou vermoeden, helaas al meegemaakt na het rond vragen naar ontwikkel labs in mijn omgeving
offtopic:
(wat is E6, diafilm wat is dat, wat is rol film, 120 film wat is dat, we sturen het op, de prijs weet ik niet....alles bij de zelfde winkel) Ik heb het (serieuze) vermoeden dat deze persoon schizofreen is, ik was er eerst instantie heen gegaan met deze vragen maar ze kon me er niks over vertellen. Er was volgens haar een tweede persoon die er meer over kon vertellen maar die werkte daar alleen op andere dagen. Ik op die dagen gaan bellen kreeg ik steeds de zelfde persoon aan de lijn en vertelde me dat zij die persoon was met de boven genoemde antwoorden dus)

In ieder geval bedankt :)
[...]
Ze zoeken naar de aanduiding C6/E41 op de rol... als dat er maar op staat is het goed. Anders gewoon meekijken en ingrijpen.
In het lab zien ze vanzelf wel dat het 120film is , dus zelfs als ze 135 aanvinken komt dat wel goed. Procedé is daarentegen wel vervelend (heb wel eens portra in tmax ontwikkelaar gegooid :+).
In het lab zitten mensen die het beter snappen, ook teksten als "svp spoel retour" worden regelmatig gehonoreerd ;).

Kosten: 2.95 ofzo. Voor alleen ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
Fujifilm stopt een aantal types film en gooit de prijs omhoog voor andere types:

RIP:
- Provia 400X
- Velvia 100F :(

http://www.japancamerahun...es-pricescuts-film-again/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
@hcpl: ik heb ook ooit plakkerig rubber op een lens gehad (daarom was hij ook erg goedkoop). Dit heb ik met alcohol of wasbenzine verwijderd. Werkt hartstikke goed!

@LyP0: Cityfoto Eindhoven, die verkoopt nog bijna alles. En alles wat er niet is, kun je eventueel aanvragen. En ontwikkelen doen ze binnen een uur! Ook middenformaat overigens. X-pro ook. B&W wordt dan weer naar Steenbergen gestuurd. Als je je nummer achterlaat, krijg je bericht wanneer het ontwikkeld is. Scannen moet je daar dan weer niet laten doen, daar vragen ze gewoon achterlijke prijzen voor.

Ik heb zelf uitgevonden hoe fijn het is om twee Minolta body's te hebben (ik heb de oude XG-M met 50mm lens van mijn vader gekregen, erg fijn toestel). De x-300 met Lomochrome Purple XR 100-400 (ik heb die ooit met flink veel korting gekocht, vind het leuk om nieuwe films uit te proberen... zolang ik er niet de volle mep voor hoef te betalen) en de XG-M met Fuji Neopan Acros. Kan ik fijn lenzen wisselen en voor iedere situatie een ander rolletje gebruiken :P

Oh ja, voortaan trim ik mijn 110 film.
Afbeeldingslocatie: http://www.pentax110.co.uk/assets/images/speedset-film1.jpg
Ik had dus niet door dat mijn Pentax Auto 110 de isowaarde van mijn film verkeerd las, omdat hij niet getrimd was. Nu is mijn 200 iso diafilm belicht op 100 iso. En de 100 iso pakt mijn Pentax Auto 110 prima, want die waren allemaal scherp en prima belicht (en dat voor een rolletje verlopen in 1989).

Stom dat de productie van die Fuji-films worden stopgezet. Dat wordt weer hamsteren :(
Hier heb ik een koelkast die alleen is bestemd voor film en alcoholische versnaperingen. Ik heb laatst nog twee doosjes film verkocht, omdat de instant film er anders niet meer in paste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
Ik zag op de website van Calumet dat de Provia 100F verdwenen is. Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben of is dit pure toeval? Voor het weekend stond deze er nog gewoon op.

[ Voor 28% gewijzigd door Kruiwagen op 13-07-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:30
Afgelopen week mijn Praktica B200 maar eens uitgeprobeerd (was hier nog nooit aan toegekomen). Ben er achter gekomen dat het mechanisme van de spiegel defect is. Schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn bij dit model. Helaas pindakaas. Blijft hij toch als decoratie in de kast staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Zo ver ik begrepen heb verdwijnt alleen de de 100f de andere blijven gelukkig nog bestaan.
Heb volgens mij wel nog ergens een rolletje 135 provia liggen.

@4br0k3n3rr0r
Ben daar al binnen geweest maar die moesten zwart wit inderdaad opsturen en zou n week duren. Scannen vond ik trouwens wel overdreven duur. Ben dus nog t twijfelen wat k doe.

Op dit moment ben ik nog op zoek naar een ontwikkeltank etc.
Ben wel t twijfelen over welk merk/type ik wil. City foto kan alleen tankjes van Kaiser leveren... Hier kan ik niet zo veel van vinden. Ben zelf op zoek naar Patterson/jobo/kindermann. Iemand ervaringen/tips.

Als ontwikkelaar wil k adox adonol gebruiken vanwege t rodinal recept en de mogelijkheid tot een hoge meng verhouding bij een stand developement.
Stopper en fixeer weet ik nog niet. Sta voor van alles open.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
@LyP0: Ik heb vandaag mijn B&W-negatieven opgehaald, was €4,- kwijt. Dat vind ik niet veel :)
Het is het dubbel en dwars waard om een eigen scanner te kopen. Ik heb zelf een Epson V550 en die werkt fantastisch. Echt een geweldige investering!

Ik heb thuis ook een Kaiser tank staan en die is prima. Geen lekken en zo. Gewoon een doodnormale tank, niets mis mee. Qua fixeer gebruik ik Amaloco, maar dat staat me een beetje tegen. Misschien is ontwikkelen in het algemeen gewoon niet echt mijn kopje thee (anders zou ik mijn B&W-film wel zelf hebben ontwikkeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Kruiwagen schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:18:

Inmiddels in de vriezer:
...
5x Kodachrome 64 (3x verlopen in 2001, 2x verlopen in 2010)
1x Kodachrome 25 (verlopen 1991)
Veel plezier met die nog ontwikkeld krijgen :D ; de laatste ontwikkelcentrale die kodachrome-proces kon ontwikkelen is jaren geleden al gestopt ermee.

En kodachrome kan je niet cross-processen aangezien het geen dye-couplers gebruikt en je in B&W-ontwikkeling in de knoop komt met de remjet.

Je kan het proberen met een caffenol-proces, het schijnt dat je daarmee de remjet kan oplossen, maar dan krijg je blauwe foto's terug.

Gister teruggekomen van vakantie. Had 5 rolletjes meegenomen, waarvan ik er 2 volgeschoten heb. Door een combinatie van veel bewolking en veel wijdse landschappen heb ik minder diafilm geschoten dan ik verwacht had. Ik had enkel een 50mm lens meegenomen voor de Minolta, welke zich slecht leende voor de soort foto's die ik wilde maken. Had achteraf gezien misschien beter de 24-80 of 28-105 erop kunnen zetten ipv de 50mm, aangezien ik toch vrijwel alleen op f8-f16 werk.

Ik hoop dat de rolletjes niet al te veel hebben geleden onder de warmte en ongunstige opslag (in de tent, dus 's nachts vochtig en overdag snikheet).

[ Voor 4% gewijzigd door link0007 op 18-07-2015 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruiwagen
link0007 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 01:00:
[...]

Veel plezier met die nog ontwikkeld krijgen :D ; de laatste ontwikkelcentrale die kodachrome-proces kon ontwikkelen is jaren geleden al gestopt ermee.

En kodachrome kan je niet cross-processen aangezien het geen dye-couplers gebruikt en je in B&W-ontwikkeling in de knoop komt met de remjet.

Je kan het proberen met een caffenol-proces, het schijnt dat je daarmee de remjet kan oplossen, maar dan krijg je blauwe foto's terug.

Waar las je dat ik ze wil laten ontwikkelen? :)

Even zonder gekheid, het is leuk om te verzamelen. En wie weet vind ooit iemand iets creatiefs om het te ontwikkelen

[ Voor 37% gewijzigd door Kruiwagen op 21-07-2015 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 17:19
LyP0 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 14:18:

Op dit moment ben ik nog op zoek naar een ontwikkeltank etc.
Ben wel t twijfelen over welk merk/type ik wil. City foto kan alleen tankjes van Kaiser leveren... Hier kan ik niet zo veel van vinden. Ben zelf op zoek naar Patterson/jobo/kindermann. Iemand ervaringen/tips.
Ik zag laatst een doos met Patterson tanks bij de kringloop.

Het wikkelen van films op een Kindermann spiraal is wat lastiger dan op een Patterson spiraal. Je moet er wat ervaring mee krijgen.
Voordeel van een Kindermann spiraal is dat deze niet droog hoeft te zijn om een film er op te wikkelen.
Bij Patterson moet de spiraal droog zijn, anders blijft de film door de vocht steken / plakken als je hem er opdraait.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja en ook bij een droge wil dat soms nog wel een crime zijn. Bij mij zit hij er soms in 3 minuten op, en soms lijkt het een half uur te kosten :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Vandaag me filmpjes terug van de Hema, op het eerste oog ziet het er uitstekend uit (dia film), ben zeer tevreden over het resultaat en me 'skills' met betrekking tot analoog en de camera toont geen gebreken. Nu aan het kijken welke photoscanner goed genoeg is. Denk toch dat het een epson v550 gaat worden. Iemand enig idee wat het verschil is tussen de v600 en v550 afgezien van de de prijs (is 40 euro) :) Specs zijn identiek alleen de een heeft OCR waar ik niet op zit te wachten (de goedkoopste overigens).

Geprobeerd te 'scannen' via me Sony A7 maar dat vind ik te veel werk om het mooi te krijgen, geprobeerd te scannen met me samsung laserprinter-scanner met een backlight (tablet) = 3x bagger :)

In ander nieuws: Lui met de telefoon gemaakt (plaatjes clickbaar voor de volle 4kx3k res :) )
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/DbvZToBNg3zMZ0lmByTAfk0H/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fFGdqIZ682PwTRQOB9qOCKbC/medium.jpg
Polaroid spectre/image system in nieuwstaat, compleet met hardcase en gebruiksaanwijzing, de prijs was lager dan een pak film. Erg leuk alleen had hem gisteren gekocht, film besteld, vandaag film ontvangen. Inc. verzendkosten was dat 23€ gedeeld door het aantal opnames komt dat uit op 2.9€ de foto (8 opnames per pak). B&W film van impossible is wel erg grappig, maar 20 euro blaas je er in 5 minuten doorheen. Avondje kom je al snel op 60 a 100€ aan foto's :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
Ik heb vandaag een V550 besteld bij BCC (185 euro). Ik kon ook geen duidelijk verschil vinden tussen v600 en v550, anders dat de v600 al wat langer mee gaat. Wens voor mij was 120 & 135 scannen. De v550 Lijkt mij voldoende als "starters" scanner.

Edit: BCC is alleen online te bestellen maar bezorgen volgende dag bij je thuis. Als ik thuis ben zou ik hem dus morgen moeten hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door avanreijn op 24-07-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Diafilm scant wat anders dan negatief. Aan de ene kant is het vergeeflijker en makkelijker omdat de kleuren al goed zijn (geen complexe inversie-profielen nodig), aan de andere kant wil je een scanner hebben met een gigantische dmax, aangezien dia's flink veel licht tegenhouden.

Voor negatieven is het vooral belangrijk goede software te hebben voor de inversie. ColorPerfect is echt een geniaal stuk software daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

avanreijn schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:13:
Ik heb vandaag een V550 besteld bij BCC (185 euro).
Ik heb een aantal scans van een v500 gedaan, BW negatieven. Even vergeleken met een simpele loep.... Valt toch wel tegen hoor. Er zit veel meer detail in t negatief wat gewoonweg niet terug te zien is op de scan.
Ben aan het bedenken hoe ik toch iets meer kwaliteit er uit kan persen.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Br0k3n3rr0r
Goed, ik heb een Jobo CPP2 processor in huis gehaald. Het ding is best incompleet; geen tanks en geen lift. Alleen een soort behuizing met een verwarmingselement wat het volgens de verkoper niet helemaal doet (geen punt, dat repareer ik wel). Dus daar moet ik even aan knutselen en investeren voordat hij compleet is.

Daar kan nog best wel een jaar overheen gaan voordat ik al die onderdelen bij elkaar heb :'(

EDIT: het is iets minder dramatisch dan ik dacht... die tanks heb ik zo vervangen. De lift is fijn, maar niet nodig. Nu eerst maar eens het verwarmingselement testen!

[ Voor 17% gewijzigd door 4Br0k3n3rr0r op 31-07-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:50
Rollei 35 en een Minolta 7000 met 2x Tmax 100 laten ontwikkelen. 1 bij de fotograaf en 1 bij de Hema. Nauwelijks tot geen verschil in kwaliteit.

Ik weet, voor een echt goede vergelijking geldt dit niet, maar toch :+
URL's
Hema https://www.dropbox.com/s...02015%20%2819%29.jpg?dl=0
Fotograaf https://www.dropbox.com/s...2015%20%2813%29.jpg?dl=0]

Maar als ik toch goed kijk, er zit meer ruis op de foto's van de hema. Die van de fotograaf zijn veel gaver/fijner.

[ Voor 16% gewijzigd door Tomino op 29-07-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

LyP0 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:07:
[...]

Ik heb een aantal scans van een v500 gedaan, BW negatieven. Even vergeleken met een simpele loep.... Valt toch wel tegen hoor. Er zit veel meer detail in t negatief wat gewoonweg niet terug te zien is op de scan.
Ben aan het bedenken hoe ik toch iets meer kwaliteit er uit kan persen.
Wat ik voornamelijk lees is dat de scanners niet de beperkende factor is maar meestal het software gebruik, ik heb fantastische resultaten gezien maar het scannen is nog redelijk ingewikkeld om het maximale eruit te kunnen halen. Zoals hoe multipass meer detail uit dia film haalt en bij negatief juist averechts werkt. Je kan veel inlezen maar het is helaas ook veel saai test werk.
Vanavond ga ik de v550 bestellen als ze de v500 hadden had ik die besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik niet echt tevreden was over de exif4film Android app maar snel zelf iets gemaakt.

Gaat om app om de instellingen bij analoge fotografie bij te houden. Vandaar dat ik denk dat een link hier op zijn plaats is.

Google Play: FilmTag for analog photography

Bewust heel simpel gehouden. Op termijn verbeter ik navigatie misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ziet er leuk uit, die gaan we eens proberen :). Exif waarden onthouden voor rolletjes faalt bij mij keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viel mij nu op dat ik mijn Nikon FM body veel vaker gebruik dan mijn FM3A. Volgens mij omdat de fm3a ietwat waarde heeft. Die zie ik op eBay passeren voor bedragen van 500 EUR en soms zelf meer voor body alleen. Heb de bijhorende grip en 50mm f1.4 lens. Dan ben je daar automatisch toch zuiniger mee (ik toch) wat mss wel spijtig is.

De FM daarentegen is mss 50 EUR waard. Mogelijks moet ik eens voor een FM2 kijken, daarvan is de meter toch beter (FM heeft enkel 3 bolletjes) en sluiter zal daarvan ook wel boven de 1/1000 gaan.

Voor mijn Minolta setje heb ik nu een X700 gescoord. Iemand ervaring met de X500? Die zou beter zijn voor manueel omdat daar ook de gekozen sluitertijd in de zoeker te zien is.

@Boudewijn: Zeker ook de 0.3.0 update es proberen. Heb er autocomplete in gestoken op basis van je al bestaande film types. Zou een pak handiger moeten werken zo.

Ik herinner me de notitie blaadjes van 10 jaar terug tijdens mijn opleiding nog goed. Daar was het noteren een verplichting en terecht want alleen zo kun je bij analoog echt goed leren uit je opnamen. Toegegeven eens je het goed kan is het minder noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

Ik heb bij de 2 rolletjes last van strepen/licht plekken. Ben benieuwd waar t aan licht.
Zal zo dadelijk eens een foto van een negatief uploaden. Misschien dat jullie een idee hebben.
Ik probeer nu de body uit te sluiten door binnenkort een paar foto's te schieten met de cap er op. Weet ik of t een licht lek is.
Ik weet niet of het evt. Bromide dragen zou kunnen zijn, de sprocket gaten van een ander deel van de film zijn zichtbaar op sommige negatieven.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:01

Milo.

klik

Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 13:44:
Viel mij nu op dat ik mijn Nikon FM body veel vaker gebruik dan mijn FM3A. Volgens mij omdat de fm3a ietwat waarde heeft. Die zie ik op eBay passeren voor bedragen van 500 EUR en soms zelf meer voor body alleen. Heb de bijhorende grip en 50mm f1.4 lens. Dan ben je daar automatisch toch zuiniger mee (ik toch) wat mss wel spijtig is.

De FM daarentegen is mss 50 EUR waard. Mogelijks moet ik eens voor een FM2 kijken, daarvan is de meter toch beter (FM heeft enkel 3 bolletjes) en sluiter zal daarvan ook wel boven de 1/1000 gaan.
Als grote voordeel vind ik dan heeft de FM2 een hogere sluitertijd. Verder is de lichtmeter indicatie gelijk aan die van de FM. Enkel de FE/FE3 en (helaas) de FM3a hebben een naald.
Als je je FM3a niet wilt beschadigen zijn er natuurlijk de ever ready cases, niet het top gedeelte maar daar waar de camera in rust is ideaal, ik heb ze ook voor beide mijn FM3a's.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 23:09:
Omdat ik niet echt tevreden was over de exif4film Android app maar snel zelf iets gemaakt.

Gaat om app om de instellingen bij analoge fotografie bij te houden. Vandaar dat ik denk dat een link hier op zijn plaats is.

Google Play: FilmTag for analog photography

Bewust heel simpel gehouden. Op termijn verbeter ik navigatie misschien wel.
Leuk gedaan, ik ga het zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 13:44:

Ik herinner me de notitie blaadjes van 10 jaar terug tijdens mijn opleiding nog goed. Daar was het noteren een verplichting en terecht want alleen zo kun je bij analoog echt goed leren uit je opnamen. Toegegeven eens je het goed kan is het minder noodzakelijk.
Mijn truc nu is vaak of gewoon lomp met analoge lichtmeter werken en na scannen digitaal beetje bijtrekken bij slechte belichting... of eerst met mijn digitale camera zelfde shot qua licht maken en kijken of het wat is.
De dynamic range van film is alleen maar beter, dus dat kan geen issues opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Even een voorbeeld foto gescand, dia film velvia 50, 6400 dpi epson v550, standaard software. Windows 10 en vuescan flipt met elkaar. ~170MP Clickie is de full res versie.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/504/19671708953_0a6166dd21.jpg
Mamiya c330 80/2.8 @2.8 iso 50 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
mijn browser trekt de full res versie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

avanreijn schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:04:
mijn browser trekt de full res versie niet.
Hahahahaha de mijne ook niet :)
Aangepast, zodat je het kan downloaden.

[ Voor 9% gewijzigd door D0gtag op 04-08-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
avanreijn schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 23:13:
Ik heb vandaag een V550 besteld bij BCC (185 euro). Ik kon ook geen duidelijk verschil vinden tussen v600 en v550, anders dat de v600 al wat langer mee gaat. Wens voor mij was 120 & 135 scannen. De v550 Lijkt mij voldoende als "starters" scanner.

Edit: BCC is alleen online te bestellen maar bezorgen volgende dag bij je thuis. Als ik thuis ben zou ik hem dus morgen moeten hebben.
Kun je al iets vertellen over de kwaliteit van deze scanner? Wij hebben vandaag een dia/negatieven scanner gekocht bij de lidl a 70 eu. Maar die gaat morgen retour, totaal niet te spreken over de kwaliteit. Het apparaat was 1800 dpi, maar ik lees die v550 heeft 6400. Ben met name benieuwd naar de negatieven scan functie of dat goed uit de verf komt.

BvD ;)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

loewie1984 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:19:
[...]

Kun je al iets vertellen over de kwaliteit van deze scanner? Wij hebben vandaag een dia/negatieven scanner gekocht bij de lidl a 70 eu. Maar die gaat morgen retour, totaal niet te spreken over de kwaliteit. Het apparaat was 1800 dpi, maar ik lees die v550 heeft 6400. Ben met name benieuwd naar de negatieven scan functie of dat goed uit de verf komt.

BvD ;)
De foto hierboven geeft de kwaliteit weer, ben nu de negatieven aan het scannen maar is exact het zelfde. zoals eerder gezegt werkt momenteel alleen de software van epson (bij mij, windows 10). Maar de standaard kwaliteit is prima met de standaard software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
loewie1984 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 21:19:
[...]

BvD ;)
De goedkope action/aldi/xenos negatievenscanners zijn vaak niet veel meer dan een crappy knock-off webcam met macro-focus. Echt totaal waardeloos.

Daarnaast is DPI zo'n beetje de minst boeiende eigenschap van een scanner. DMax is veel belangrijker, en daarnaast minder getalmatige eigenschappen als wat voor houders, wat voor belichting, wat voor extra opties (stofverwijdering, multipass, multi-exposure, linear TIFF support).

Het belangrijkst IMHO is dat de scanner aansluit bij je workflow. Als ik bv. negatieven scan, dan wil ik linear TIFF bestanden hebben zodat ik ColorNeg kan gebruiken. Stofverwijdering is dan wel handig, maar bv. multipass niet. Maar als ik met dia's werk, dan is stofverwijdering zinloos, en heb ik liever een normale tiff met multipass/multiexposure.

Denk ook aan je software dus: gebruik je VueScan, of de meegeleverde software? Hoe ga je de foto's bewerken/omkeren? Etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb vuescan en na een korte inwerkperiode werkt het super voor portra en tmax. Positieve heb ik nog niet geprobeerd.

Workflow is meestal scannen in TIFF en dan lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Boudewijn schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 23:31:
Ik heb vuescan en na een korte inwerkperiode werkt het super voor portra en tmax. Positieve heb ik nog niet geprobeerd.

Workflow is meestal scannen in TIFF en dan lightroom.
Welke scanner heb je? Ik heb een KM EliteScan 5400 II en ik vraag me af of ik met Vuescan alleen het eerste beeld in de slede kan scannen of de hele slede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Met mijn KM scanner (scan dual III) kan Vuescan in ieder geval prima overweg; ik kan zelf aangeven welke frames wel/niet gescand moeten worden. Dus je kan dan alle 6 doen, maar bv. ook zeggen dat #3 overgeslagen moet worden, of dat je alléén #2 wilt scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Thanks, ik ga het na m'n vakantie proberen, dat geeft me hoop. Welk OS gebruik je? Ik heb Win 7, 64 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
PageFault schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:04:
Thanks, ik ga het na m'n vakantie proberen, dat geeft me hoop. Welk OS gebruik je? Ik heb Win 7, 64 bits.
Windows 10, 64 bit. Ik had wel deze gids nodig om de goede drivers te downloaden. Vervolgens moesten de drivers geïnstalleerd worden in safe-mode (google 'how to install unsigned drivers'). Maar uiteindelijk werkte het wel.

Overigens: Minolta's eigen scanprogramma is verbazingwekkend goed. Doet niet echt onder voor Vuescan IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Thanks, ik zocht een manier om de scanner aan de gang te krijgen onder win 7 / 64 bits. Heel veel sources hebben het dan over gebruik van Vuescan, maar als ik de minolta software gewoon kan gebruiken, is het nog beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Mijn scanner nog steeds niet upgegrade. Nog steeds een Epson V330.

Heb vandaag bij de kringloop twee varianten van een slide duplicator gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://assets.catawiki.nl/assets/2014/6/22/e/b/4/eb48c90a-f9ff-11e3-8fc9-9269f3b3d451.jpg
niet mijn plaatje maar toevallig ook met T-adapter. Maar dan naar M42 denk ik.

Eens kijken hoe ver ik daar mee kom. Flitser met trigger aan de andere kant en gaan. Nog wel een uitdaging met cropfactor. Deze dingen zijn gemaakt voor full frame uiteraard.

Afgelopen weken in Frankrijk ook met de F90x rondgelopen. Heerlijk apparaat is het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Interessant. Laat maar weten hoe goed zo'n ding werkt. Ben er ook wel nieuwsgierig naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Heb wat gexperimenteerd. Zit wel potentie in, maar nu nog niet.
Die Panagor van hierboven eindigt in M42. Door mijn M42 naar F-mount adapter met infinity focus glas is het niet meer scherp. Kwam ik erachter dat de buis onderaan kan schuiven. Met wat pielen dus scherp. Maar... door crop heb je een uitsnede. Wachten op mijn D700 die ik nog in de planning heb.

Ik heb er nog een die je voor een lens moet zetten. Die eindigt in rare 53 of 54mm schroefdraad. Terwijl al mijn lenzen 52 of 55mm filtervatting hebben. Heeft dus step up ring nodig. Voor een 80-200mm op 80mm gehouden krijg ik 1:1. In de hand alles heen en weer slingerend niet echt stabiel voor nu...

Ondertussen naar V500's aan het kijken en nog maar eens mijn V330 uit het vet halen. Op flickr toch wel scherpe resultaten te zien. Moet kunnen met dat budgetding.

En vandaag voor 5 euro dit gescoord:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/462/20467139151_57b072671f_z.jpgScored! Four pack Kodak Ultra 400 by Jasper, on Flickr
Exp 7/2006 ;)

Iemand die het verschil tussen Ultra 400 en UltraMax 400 kent?

Ook vanavond met mijn F90x wat avondfoto's proberen te maken. Ben benieuwd... Met digitaal lage hitratio normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hiermee schiet ik nu mijn meeste rolletjes vol. En voor dochterlief heb ik een X500.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/photo/DSC00896.jpg

Gebruik zelf liever de 700. Enige voordeel van de 500 zou aanduiding gekozen sluitertijd zijn in zoeker maar over 't algemeen herinner ik me wel de gekozen sluitertijd. Verder zie ik weinig verschil. on/off knop is anders, 700 heeft als extra's de P stand en de exposure compensation.

De lenzen had ik in het sony A7 topic al eens gepost

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30939008/photo/DSC_4480.JPG

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik wil ook wel eens nieuwe rolletjes kopen, maar zag dat de 'professional grade' films als Portra 160 niet echt cheap zijn. Waar schieten jullie mee indien nieuw? Heb altijd consumer grade geschoten vroegah zoals Konica VX200 en alle professionele shit was expired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Kodak BW400CN (monochrome kleurenfilm)

Fuji Velvia 50 en Fuji Provia 100F (kleuren dia)

Ilfjord Delta 100 (zwartfit)

Fuji Neopan 1600 als je dat nog kunt vinden, zwartwit)

Als er nog Kodak TMAX 3200 te vinden is, kan ik je die ook aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
Jazzper schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 21:43:
Ik wil ook wel eens nieuwe rolletjes kopen, maar zag dat de 'professional grade' films als Portra 160 niet echt cheap zijn. Waar schieten jullie mee indien nieuw? Heb altijd consumer grade geschoten vroegah zoals Konica VX200 en alle professionele shit was expired.
Ik schiet alleen nog maar Agfa CT Precisa, wat in feite een relabeled Provia 100f is. Betaalbaar, extreem goede kwaliteit, en diafilm is prachtig om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0

LyP0

LyP0 schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 15:22:
Ik heb bij de 2 rolletjes last van strepen/licht plekken. Ben benieuwd waar t aan licht.
Zo, een paar rolletjes later:
2x een rol met ISO 12 geschoten + andere ontwikkelaar. - geen probleem
Rolletje 400 geschoten + am74 + licht plekken weer zichtbaar.

Vandaag een rolletje apx 100 ontwikkeld in am74
1:7 verdunning, 5 minuten, 1e minuut bewegen en daarna 10 sec. Per minuut.
Dan een stop bad van 1:7 verdunt, 2 minuten continue bewegen.
Als derde een fixer 1:7 voor 5 minuten en de zelfde beweeg cyclus als de ontwikkelaar.
Schoon spoelen voor 5 minuten.
Hypo clean 1:400 voor 2 minuten continue in beweging.

Deze ontwikkeling in een niewe jobo tank ipv mn Patterson.

Toen ik de film uit de tank haalde om te drogen leek deze perfect. Na een seconde of 20 begonnen plekken te ontstaan die steeds groter/ donkerder werden.

Ik denk dat de fixer niet helemaal lekker is, echter het is een nieuw gekochte fles en de verdunning maak ik pas net voor ik deze gebruik.

ik voel me lekkaah !!!

Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste