Dat dus helaas, heb 't zelf even nagevraagd vanmiddag, maar ik ging er al van uit.
Opsturen is een optie, maar ik neig naar die opties die ik zelf heb gepost denk ik, en dan met name het Fotolab in Amsterdam.
Ik kwam vanmiddag dus zelf terug van Foto Van der Graaf, eindelijk m'n foto's opgehaald. Helaas.. zijn er weinig waar ik tevreden mee ben. Maar ter lering en vermaak, post ik er toch een paar. Kunnen jullie me vertellen of ik hier de juiste lessen uit trek.
Even ter context.. De Rotterdam foto's zijn voornamelijk geschoten van de tijdelijke brug in het kader van de Rooftop Walk. Het was dus do or die, want een andere kans voor deze shots krijg ik (en niemand) meer, dus extra zonde dat ze niet echt gelukt zijn.

Deze eerst. Mijn interesse ging voornamelijk uit naar de andere kant, maar ik was er toch dus ik nam ook een shot in deze richting, maar dit is de enige helaas, en ik heb 'm verneukt zoals je ziet. Onderbelicht, en had anders een prima shot geweest. Ik moet echt leren kijken of er in beeld een hoog contrast aanwezig is, en daar m'n belichting op aan te passen. In dit geval had ik m'n camera naar beneden moeten richten voor de juiste belichtings settings.

Het uitzicht waar het me eigenlijk om ging. De compositie die ik wilde. Hier was 't nog licht, dus verder een prima shot wat mij betreft.

En toch maar even de 50mm geprobeerd. Ik besef me dat veel foto's die ik wil maken, een wijdere lens nodig hebben dat dat ik heb. Ik was van plan een 24mm te bestellen, maar ik denk dat ik nog wel wijdere kan gebruiken ook. Ik was vooral van plan met m'n 28mm aan de slag te gaan, maar de les hier is om langere focal lengths niet uit te sluiten, want ik vind deze eigenlijk ook wel leuk (al is ie een tikkeltje overbelicht volgens mij). Misschien had ik wel een 2de shot moeten maken meer de lucht in, zodat dat kantoor er helemaal op staat, maar ik wilde juist een stukje straat mee pakken zoals de rest van de foto's.

Hier begint de ellende. Hier kwam ik eigenlijk voor, ik wou nachtelijke lange sluitertijd foto's maken vanaf een plek die er niet meer is na die dag. Dit is denk ik degene die er het best uit ziet. Ik heb er een aantal, maar de andere zien er slechter uit. De meeste zijn onscherp. Da's dan net een ding wat denk ik niet aan mij ligt, ik was er al bang voor. Een tijdelijke brug (grote steigeropstelling in principe) is natuurlijk niet zo stabiel als een echte brug. De belichting is op zich prima, de gebouwen zien er goed uit. Dat is dan goed nieuws, ik kan redelijk op de Lightmeter app vertrouwen. Die had ik nodig aangezien ik de meter niet kan zien in het donker. Maar ik had zo'n obsessie met het maken van lange sluitertijden, dat 't niet in me op kwam om ook een aantal minder lange sluitertijden te gebruiken. Ik heb sluitertijden van 30s tot een minuut gebruikt ongeveer, ik weet 't niet meer precies, maar dat was duidelijk overkill, en resulteert in te verlichte straten. Ik denk dat een ND filter had geholpen hier, maar die had ik niet bij me, maar ik denk dat korte sluitertijden de echte oplossing was, 15s max. Ik weet verder niet waar de vingetting vandaan komt trouwens.

En weer een geval van
bijna leuk. Overbelicht, en volgens mij ook onscherp, al heb ik geen idee wat daar dan de oorzaak van is. Misschien is m'n statief toch onstabieler dan ik dacht, misschien was er wat wind. Ook hiervan heb ik de settings overgenomen uit de Lightmeter app, dus die heeft toch ook wat moeite met veel lichtjes. Ik weet niet zeker hoe ik dit moet meten aangezien er weinig plekken zijn zonder licht.. Misschien had ik m'n telefoon met spotmeter op een boom moeten richten ofzo. De rode vlek lijkt mij een lens flare achtig iets van die footlocker logo? Ik weet niet of lenshood helpt in dit geval, maar een betere belichting had die vlek ook verminderd vermoed ik.
Even op een rijtje:
- Lightmeter app doet 't redelijk (in combinatie met reciprocity app trouwens). Goed misschien zelfs, waarschijnlijk een questie van leren gebruiken.
- Geen felle lucht meten.
- Niet al te lange sluitertijden gebruiken voor nachtelijke cityscapes.
- ND filter kan helpen.
Verder heb ik ook nog gevrijwilligd op het Rotterdam Cycling festival, nee, ik heb geen foto gemaakt van Leontien of Wendy. Volgend jaar misschien haha. Ik heb hier vooral foto's lopen maken om m'n rolletje op te maken, meeste zijn niet interessant, maar een paar vond ik toch wel leuk.

Typische shot van "waarom niet", low effort dus, en liet in eerste instantie geen indruk achter, maar de 2de keer dat ik keek, vond ik 'm eigenlijk wel leuk. degene die in focus is, valt in eerste instantie niet op, maar z'n gezichtsuitdrukking is wel geinig als je 'm spot.

Weer die fucking lucht die m'n meter in de war maakt, ik had eerst op die bomen moeten richten ofzo. Of weet je wat, misschien de sunny16 uit m'n hoofd leren. Verder vind ik 't wel een leuke low angle shot.

Deze ben ik ook meer gaan waarderen hoe vaker ik er naar kijk. Nee de dame is niet in focus, maar focus zou toch een crapshoot worden met m'n mechanische camera zonder autofocus! Om een kans te krijgen voorbij rijdende fietsers in focus te krijgen, heb ik die.. hoe noem je zo iemand, laten we 'm een feestmaker noemen, gevraagd om even op de weg te staan zodat ik op hem kon focussen. Maar dan moest je nog mazzel hebben dat een fietser op dezelfde plek voorbij reed. Dan moest ik ook nog mazzel hebben dat m'n timing goed was. Wat ik zeg, een crapshoot, en met dat in gedachte vind ik dit eigenlijk wel een leuke foto.
Make lovecraft not warcraft.