Dit weekend gedaan voor 9500 mensen, 14000 mailboxen. Nu met nazorg bezig.
De tools om data over te brengen zijn maar een klein deel van het project, 80% is planning en testen. Dus starten met identities, dat zal waarschijnlijk het overbrengen van de accounts naar een ander forest zijn, blijven ze op hun bestaande werkplek werken of krijgen ze een nieuwe pc danwel moet de computer naar een ander domein gemigreerd worden? Daar volgt authenticatie uit, als je nu bijvoorbeeld een CA policy hebt die Azure AD hybrid join vereist, kunnen de gebruikers dan inloggen tegen de nieuwe tenant omdat hun pc nog lid is van een ander domein? Etc.
Alle tools om data te migreren werken vergelijkbaar en hebben vergelijkbare beperkingen als het gaat om Teams. Zelf heb ik vooral ervaring met MigrationWiz. Je gaat vragen krijgen over het migreren van inbox rules, categories, mailbox folder permissies, maar ook send-as en full access permissies.
Mail flow is ook een leuke. Je schrijft van domeinX.com naar domeinY.com en als dat betekent dat het oude mailadres vervalt dan is dat redelijk makkelijk. Maar als de verwachting is dat domeinX.com als een primair of alias adres gaat werken in de nieuwe tenant moet je er rekening mee houden dat je het domein pas kunt toevoegen nadat het volledig verwijderd is uit de oude tenant. Waarschijnlijk ga je met forwarders werken om te garanderen dat mail tijdens dat proces nog steeds in de goede mailbox terecht komt. Het is iets makkelijker als je er iets voor kunt zetten waar je de mail tijdens de cutover tijdelijk op kunt vangen en later pas loslaten als de mailadressen bestaan in de nieuwe tenant.
Anyway, ik wil het niet complexer laten lijken dan het is. Maar tenzij het een heel kleine omgeving is waar je een paar shortcuts kunt nemen is het een ingewikkeld proces. Persoonlijk vind ik, na het 15 keer gedaan te hebben, de datamigratie het minst interessante om je mee bezig te houden.