Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Hoe gaan jullie om met shared mailbox waar 5-10 mensen in werken en die maandelijks rond de 8k mails binnenkrijgt?
Outlook kan dit echt niet meer aan, zoeken duurt soms 15 seconden en dat is niet leuk natuurlijk. Beste oplossing die ik heb is de mensen op de OWA zetten maar dat is natuurlijk ook niet ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Satangel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:16:
Hoe gaan jullie om met shared mailbox waar 5-10 mensen in werken en die maandelijks rond de 8k mails binnenkrijgt?
Outlook kan dit echt niet meer aan, zoeken duurt soms 15 seconden en dat is niet leuk natuurlijk. Beste oplossing die ik heb is de mensen op de OWA zetten maar dat is natuurlijk ook niet ideaal.
Ticketsysteem / CRM systeem / whatever inrichten die daar speciaal voor bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
ZeRoC00L schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:06:
Add-MailboxPermission -Identity Mailboxname -User Username -AccessRight FullAccess -Automapping $false

Dan wordt automapping voor die specifieke gebruiker op de shared mailbox verwijderd.
Dat is op server niveau ik heb het over de cliënt Side

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JustSys schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:14:
[...]

Dat is op server niveau ik heb het over de cliënt Side
Gaat niet.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:43
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Ticketsysteem / CRM systeem / whatever inrichten die daar speciaal voor bedoeld zijn.
Bedankt heb je ervaring met enig systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Satangel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:50:
[...]

Ja maar wellicht is het goed dat je zelf wat uitzoek werk doet. Het is bijv. niet eens duidelijk waar die shared mailbox voor dient.

Uit ervaring kan ik wel vertellen dat een shared mailbox waar ~10 mensen in werken, vaak beter kan in een ander systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Satangel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:50:
[...]

Ik denk dat dit je dit beter met de proceseigenaar kunt bespreken. Geef aan dat je tegen technische beperkingen aanloopt met een shared mailbox en dat er gezocht moet worden naar een alternatief. Ik ken heel veel organisaties die op deze manier werken maar dat zorgt altijd voor ellende. Vooral als je gebruikt maakt van caching voor de shared mailbox. Er zijn genoeg oplossingen op de markt. Je moet echter eerst begrijpen hoe het proces in elkaar zi en hoe deze eventueel verbetert kan worden. Wellicht dat dit al kan met systemen die jullie momenteel al in gebruik hebben. Oplossing is soms ook niet om een nieuw systeem te introduceren, maar eerder een uitbreiding van je huidige CRM. Betrek je softwareleverancier ook erbij en laat ze met je meedenken. Succes.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:04
Ik heb iets even niet helemaal helder qua Office 365 ProPlus updates, ik gebruik de Semi-Annual versie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/85dZgzQ/365.jpg

Alleen hoe zit het nu met de 1808, 1902 en 1908 versies? Je zou zeggen dat b.v. versie 1908 versie 1902 opvolgt, alleen zijn deze versies tegelijk gereleased? :?

Kan iemand dit verduidelijken?

• iFap
Danielson schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 09:08:
Ik heb iets even niet helemaal helder qua Office 365 ProPlus updates, ik gebruik de Semi-Annual versie:

[Afbeelding]

Alleen hoe zit het nu met de 1808, 1902 en 1908 versies? Je zou zeggen dat b.v. versie 1908 versie 1902 opvolgt, alleen zijn deze versies tegelijk gereleased? :?

Kan iemand dit verduidelijken?
1902 is inderdaad uitgebracht op febuari 2019. Echter krijgt de Semi-annual channel ook gewoon maandelijks updates. Dus daar heb je dan ook weer builds van. Dit is wat Microsoft erover zegt:
We often roll out features (and sometimes even fixes) to Semi-Annual Channel over a period of time.
Bron: https://docs.microsoft.co.../semi-annual-channel-2019

Dus wat jij op de site ziet is de release date van de laatste build van de Semi-annual channel.

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 23:35
_Diederik schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

Tjsa...

Kan dus dus kiezen uit 2 onwenselijke opties:

1) Doorprutsen met de huidige situatie
2) Werkwijze aanpassen

Vervelend is ook dat het gewoon goed heeft gewerkt tot een week of 4 geleden
Even opgraven van een oud antwoord, maar ben je hier ooit uitgekomen? Ik heb nu een zelfde probleem met OneDrive synchronisatie van een Excel werkbestand in een Sharepoint teamsite waarbij het opslaan soms wel/vaak niet goed gaat. 3 mensen werken hierin en het is wel wenselijk dat deze daar tegelijkertijd in zouden kunnen blijven werken..
Welke opties kan ik doorlopen (heb jij doorgelopen) om dit probleem te kunnen tackelen?

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vince22 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Even opgraven van een oud antwoord, maar ben je hier ooit uitgekomen? Ik heb nu een zelfde probleem met OneDrive synchronisatie van een Excel werkbestand in een Sharepoint teamsite waarbij het opslaan soms wel/vaak niet goed gaat. 3 mensen werken hierin en het is wel wenselijk dat deze daar tegelijkertijd in zouden kunnen blijven werken..
Welke opties kan ik doorlopen (heb jij doorgelopen) om dit probleem te kunnen tackelen?
Niet de meest fraaie oplossing maar ik heb dit geval opgelost door een NAS neer te zetten.

Hierdoor kan 1 gebruiker tegelijkertijd bewerken. De boel synchroniseert na werktijd naar OneDrive als backup.

Wellicht voor jouw situatie niet de oplossing maar voor deze gebruikers werkt het nu overzichtelijk.

Invoegen doe je zo!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 23:35
_Diederik schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:08:
[...]

Niet de meest fraaie oplossing maar ik heb dit geval opgelost door een NAS neer te zetten.

Hierdoor kan 1 gebruiker tegelijkertijd bewerken. De boel synchroniseert na werktijd naar OneDrive als backup.

Wellicht voor jouw situatie niet de oplossing maar voor deze gebruikers werkt het nu overzichtelijk.
Dank voor je antwoord. Ze hebben nu wel een fileserver staan dus daar kan ik sowieso wel naar uitwijken. Mooi is het niet maar het is nu te twijfelachtig om wijzigingen verloren te zien gaan in een bedrijfskritisch excel document.

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:10
Vince22 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Ik zou Microsoft Teams hier voor gaan inzetten.. Als je een Office 365 Business Premium abonnement hebt kun je hier gebruik van maken. Dan het Excel bestand in een Team beschikbaar maken. Hierna kunnen meerdere mensen er tegelijkertijd in werken (én ziet men waar de collega bezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
nextware schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Ik zou Microsoft Teams hier voor gaan inzetten.. Als je een Office 365 Business Premium abonnement hebt kun je hier gebruik van maken. Dan het Excel bestand in een Team beschikbaar maken. Hierna kunnen meerdere mensen er tegelijkertijd in werken (én ziet men waar de collega bezig is).
Dat is gewoon Excel Online functionaliteit. Daar heb je Teams niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 15:19
Zijn er hier mensen die een goede dosis ervaring hebben met MS Teams en SFB on-prem (vooral met federation tussen die 2)? Zit met een hersenkraker van jewelste waar ik maar niet aan uit geraak.

[ Voor 10% gewijzigd door Pana op 24-02-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Sure, waar loop je op vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 15:19
Ik ga even bijhorende reddit post posten:
https://www.reddit.com/r/...deration_with_sfb_onprem/

Komt er dus op neer dat 1 van onze teams klanten wel berichten kan ontvangen vanuit een SFB on-prem omgeving bij een andere klant, maar deze niet kan beantwoorden. Enfin, hij kan het wel, maar ze komen niet toe. Beide gebruikers krijgen geen errors te zien. Presence tussen beide klanten is wel zichtbaar.

Ik, als teams gebruiker, kan dan weer wel communiceren met de SFB on-prem klant. Domein van de on-prem SFB klant is toegevoegd aan de teams config van de teams klant en DNS records zijn in orde.

Ik snap dus niet waarom de berichten van de teams klant niet toekomen bij de SFB on-prem klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
OK, je wil voor je client A iig weten of SfB hybrid correct geconfigureerd is en in welke modus de gebruikers daar staan. Kun je bij die info?
https://docs.microsoft.co...federation-considerations

Edit: Je reddit post lezende kan het ook gewoon een provisioning dingetje bij MS voor client B zijn, even een ticket inschieten?

[ Voor 19% gewijzigd door wagenveld op 24-02-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-09 15:36
Misschien kan iemand ons helpen.

Wij proberen hier teams in te regelen. Licenties zijn allemaal netjes gekoppeld. In AAD zijn 90 gebruikers (moeten er straks 3500+ zijn) geupload in de Group dmv CSV.

Deze zie je terug in de Teams in de Teams Admin center.

Echter: in de client app en web app kun je deze niet toevoegen als Member.

Dus de Bulk lukt niet terwijl ze in de Admin wel "member" zijn.

Als ik een member verwijder uit de Teams Admin omgeving en deze weer toevoeg, dan is hij wel zichtbaar binnen de Client omgeving.

Dit is echt zeer vervelend. Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik echt medewerker voor medewerker handmatig gaan toevoegen?!

AMD Ryzen 5800x | Macbook Ai m4 | iPhone 16 Pro Max | Apple Watch Ultra 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:35

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn er mensen die onverklaarbare problemen hebben met Outlook 2016 icm Office 365?
Vorige week klant overgezet naar Exchange Online middels cutover migration. Azure AD connect password sync aangezet.

Nu is het al een paar keer voorgekomen dat outlook de set mappen niet kan openen, het is niet te reproduceren, het komt maar bij 2-3 gebruikers voor. (Profielen/referenties heb ik al leeg gehaald en reparatie van Office uitgevoerd)

Wat ik ook af en toe zie dat berichten in de outbox blijven staan, nieuw profiel (cached) lost het tijdelijk op.
Zal het te maken hebben met de drukte bij MS ivm thuiswerken etc?

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 21:16
SimD schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 09:46:
Misschien kan iemand ons helpen.

Wij proberen hier teams in te regelen. Licenties zijn allemaal netjes gekoppeld. In AAD zijn 90 gebruikers (moeten er straks 3500+ zijn) geupload in de Group dmv CSV.

Deze zie je terug in de Teams in de Teams Admin center.

Echter: in de client app en web app kun je deze niet toevoegen als Member.

Dus de Bulk lukt niet terwijl ze in de Admin wel "member" zijn.

Als ik een member verwijder uit de Teams Admin omgeving en deze weer toevoeg, dan is hij wel zichtbaar binnen de Client omgeving.

Dit is echt zeer vervelend. Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik echt medewerker voor medewerker handmatig gaan toevoegen?!
Wanneer zijn de gebruiker aangemaakt via bulk? Door de grote toenamen van teams users duurt het provisioning van users langer dan normaal. Ik heb 36 uur moete'n wachten tot alles werkte in 2 tenants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
thieske1 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 11:04:
[...]

Wanneer zijn de gebruiker aangemaakt via bulk? Door de grote toenamen van teams users duurt het provisioning van users langer dan normaal. Ik heb 36 uur moete'n wachten tot alles werkte in 2 tenants.
Yes! Je had helemaal gelijk. Vanochtend werden ze ineens zichtbaar. Eindelijk! Heeft meer dan 24 uur geduurd. Morgen 3500 medewerkers toevoegen. Ben benieuwd hoe lang dat duurt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
SimD schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:52:
[...]

Yes! Je had helemaal gelijk. Vanochtend werden ze ineens zichtbaar. Eindelijk! Heeft meer dan 24 uur geduurd. Morgen 3500 medewerkers toevoegen. Ben benieuwd hoe lang dat duurt..
Hou aan dat het 48 uur kan duren voordat alles zichtbaar is voor de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimD
thieske1 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 19:02:
[...]

Hou aan dat het 48 uur kan duren voordat alles zichtbaar is voor de gebruiker.
Gaan we doen. Zal even terugkoppelen hoelang het allemaal heeft geduurd. Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Hoe kan ik in outlook (365) de taal instellen op Nederlands?
Wanneer ik ga naar: "options>Language>Choose Editing Languages" en daar "Dutch (Nederlands)" als default zet gebruikt hij toch nog steeds Engels. En dat is irritant want hij gaat dan woorden automatisch (verkeerd!) verbeteren. Ik heb nu zelfs alle andere talen verwijderd maar dan doet hij het nog steeds (Engels komt er weer automatisch bij te staan)
Ik doe dus ook bij bijvoorbeeld een nieuw bericht: review > language > set proofing language: Dutch (Netherlands)
Set als default en untick "do not check spelling or grammar" en "detect language automatically"

Ik moet er wel bijzeggen dat ik de display language op "Match Microsoft Windows <default>" heb staan en dat wil ik eigenlijk ook zo houden want ik wil de menu's graag in het Engels houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18
Weet er iemand of business essentials office 365 ook prive gebruikt kunnen worden?

Ik zoek de goedkoopste oplossing om mijn huidige email en data in office 365 te krijgen.
Business essentials lijkt daar de goedkoopste oplossing in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
pitchdown schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:50:
Weet er iemand of business essentials office 365 ook prive gebruikt kunnen worden?

Ik zoek de goedkoopste oplossing om mijn huidige email en data in office 365 te krijgen.
Business essentials lijkt daar de goedkoopste oplossing in?
Ja hoor, je kan dit ook gewoon prive gebruiken. Je had vroeger wel een credit card nodig, maar dit heb ik laatst om laten zetten door een SEPA machtiging.

Overigens, als je alleen op zoek bent naar mail kijk dan ook even naar Exchange online Plan 1

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
chickpoint schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Ja hoor, je kan dit ook gewoon prive gebruiken. Je had vroeger wel een credit card nodig, maar dit heb ik laatst om laten zetten door een SEPA machtiging.

Overigens, als je alleen op zoek bent naar mail kijk dan ook even naar Exchange online Plan 1
Bedankt. Is het niet raar dat dit een "business" abbonement is?
Ik zoek voor ca. 5 (prive)-gebruikers een exchange-oplossing + opslag voor data.

business essentials office 365 is dan de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
pitchdown schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Bedankt. Is het niet raar dat dit een "business" abbonement is?
Ik zoek voor ca. 5 (prive)-gebruikers een exchange-oplossing + opslag voor data.

business essentials office 365 is dan de beste optie?
Het is maar een marketing naampje, niks weerhoud je ervan om het als consument te gebruiken. Het is meer om duidelijk te maken dat de dienst is toegespitst op het bedrijfsleven.

Denk dat je met Buisness Essentials wel goed zit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
chickpoint schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Het is maar een marketing naampje, niks weerhoud je ervan om het als consument te gebruiken. Het is meer om duidelijk te maken dat de dienst is toegespitst op het bedrijfsleven.

Top bedankt.
Ik heb inderdaad geen lagere prijzen gevonden.
Eindelijk een oplossing om mijn eigen exchange 2016-servers uit te faseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
chickpoint schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Misschien nog 1.
Ik heb 3 domeinnamen.
Enig idee of ik deze 3 domeinnamen kan gaan gebruiken binnen business essentials office 365?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
pitchdown schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Misschien nog 1.
Ik heb 3 domeinnamen.
Enig idee of ik deze 3 domeinnamen kan gaan gebruiken binnen business essentials office 365?
Je kan meerdere domeinen instellen in je O365 omgeving. Deze kan je dan ook weer gebruiken om mail mee te versturen/ ontvangen.

Let wel op dat je per mail adres een licentie af moet sluiten, een alias aan moet maken of een shared mailbox aan moet maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQmA7kmOH32szxid9mHJoWjvWZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3IPmDPgzCq6m7QiWfuV9G0kJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Helemaal goed.
Ik heb zojuist het abbonement afgesloten.
De configuratie van onedrive blijft echter hangen bij mij op : We werken nog steeds aan het instellen van bestanden in OneDrive.
Dit duurt enkele minuten.

Heeft dit te maken met het aantal nieuwe office365-accounts welke wereldwijd worden aangemaakt of gaat hier iets anders mis?
chickpoint schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Je kan meerdere domeinen instellen in je O365 omgeving. Deze kan je dan ook weer gebruiken om mail mee te versturen/ ontvangen.

Let wel op dat je per mail adres een licentie af moet sluiten, een alias aan moet maken of een shared mailbox aan moet maken.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
pitchdown schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:52:
Helemaal goed.
Ik heb zojuist het abbonement afgesloten.
De configuratie van onedrive blijft echter hangen bij mij op : We werken nog steeds aan het instellen van bestanden in OneDrive.
Dit duurt enkele minuten.

Heeft dit te maken met het aantal nieuwe office365-accounts welke wereldwijd worden aangemaakt of gaat hier iets anders mis?

[...]
Het kan altijd een tijdje duren voor de accounts volledig verwerkt zijn. Houd normaal rekening met maximaal een half uurtje.

Daarnaast, wat je zegt. Heel Nederland en veel landen om ons heen zijn inmiddels thuis aan het werk. Hier kreunt en zucht O365 natuurlijk een beetje onder, waardoor er wat meer storingen en vertragingen voor kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
chickpoint schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Het kan altijd een tijdje duren voor de accounts volledig verwerkt zijn. Houd normaal rekening met maximaal een half uurtje.

Daarnaast, wat je zegt. Heel Nederland en veel landen om ons heen zijn inmiddels thuis aan het werk. Hier kreunt en zucht O365 natuurlijk een beetje onder, waardoor er wat meer storingen en vertragingen voor kunnen komen.
Ik zit nu al bijna op een uur maar er gebeurd niet veel.
Onderstaand de exacte pagina :

https://imgur.com/BdZrIeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 14:29
als je het niet vertrouwd kan je een ticket aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
half uur is in deze tijd wel opportunistisch., MS zegt zelf wacht eerst maar 48 uur voordat je een ticket aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
chickpoint schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]
Ik zit nu naar een extra domein te kijken.
Wat is nu de prijs voor een extra domein binnen business essentials?

Ik wil bv. voor gebruiker1 mail laten binnen komen voor domein 1,2,3
gebuiker2 alleen domein1
gebruiker3 vervolgens weer domein 2,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Je hebt volgens mij 3 opties:

Alias
Je geeft een gebruiker een alias (een 2e email adres). Op dat adres kan ook mail ontvangen worden maar komt in dezelfde mailbox aan van de gebruiker van het 1e mail adres.

Extra licentie
Je kan een extra Exchange Online Plan 1 licentie nemen om een extra mailbox maken om te kunnen ontvangen en versturen. Wij gebruiken dit bijv voor ons noreply adres, zodat we via SMTP kunnen versturen.
Je kan ook gebruikers toegang geven tot deze mailbox, zodat zij gemachtigd zijn om van dat adres te versturen.

Shared mailbox
Eigenlijk een beetje hetzelfde als een extra licentie, maar dan gratis. Je kan alleen niet via SMTP versturen vanaf deze mailbox.

Ik raad je aan om je even wat in te lezen in alle mogelijkheden die er zijn, je kan namelijk erg creatief worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
pitchdown schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:50:
[...]

gebuiker2 alleen domein1
Je hebt het nu alleen over inkomende mail. Kan je ook aangeven wat er per medewerker mrt uitgaande mail moet gebeuren?

Dan kunnen we je aangeven hoe te configureren zoals ook hierboven is benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
thieske1 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Je hebt het nu alleen over inkomende mail. Kan je ook aangeven wat er per medewerker mrt uitgaande mail moet gebeuren?

Dan kunnen we je aangeven hoe te configureren zoals ook hierboven is benoemd.
Uitgaande 1 op 1 hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
pitchdown schreef op zondag 22 maart 2020 @ 06:59:
[...]

Uitgaande 1 op 1 hetzelfde
Dan zal je voor elke gebruiker 1 primaire mailbox moeten aan maken en voor elk extra mailadres een shared mailbox aanmaken waar zij dan full access en send as rechten op krijgen.
Je hebt dan alleen licentie kosten voor de primaire mailboxen. Shared mailboxen zijn gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 16:52
[...]

Modbreak:Ik begrijp dat je veel vragen hebt, maar het is niet de bedoeling om dit topic als je persoonlijke helpdesk te gebruiken. Net als bij een eigen topic verwachten we ook hier dat je eerst zelf onderzoek doet en, als je er onverhoopt dan nog niet uitkomt, in ieder geval laat zien wat je zelf al gevonden had.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

gebuiker2 alleen domein1
Je betaalt niet voor domeinen. Je betaalt voor user mailboxen. Welk domein je eraan hangt boeit niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
Ik hoop dat ik goed gezocht hebt in het forum :X Ik heb een Office 365 business Essentials abo maar mijn sharepoint blijft al langer dan 48 uur op "Het duurt langer dan verwacht om uw bestanden in te stellen in SharePoint Sluit deze pagina en kom later terug" staan.

Is hier iets aan te doen of moet ik gewoon langer wachten :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
HKLM_ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 16:50:
Ik hoop dat ik goed gezocht hebt in het forum :X Ik heb een Office 365 business Essentials abo maar mijn sharepoint blijft al langer dan 48 uur op "Het duurt langer dan verwacht om uw bestanden in te stellen in SharePoint Sluit deze pagina en kom later terug" staan.

Is hier iets aan te doen of moet ik gewoon langer wachten :P
Nee na 48 zal ik wel contact opnemen met MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:56
Daarvoor heb ik ook een call lopen bij MS. Duurt al bijna een week, en heb nog geen SharePoint. Ook het beheer centrum is nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
GrasshopperNL schreef op maandag 23 maart 2020 @ 22:03:
Daarvoor heb ik ook een call lopen bij MS. Duurt al bijna een week, en heb nog geen SharePoint. Ook het beheer centrum is nog niet beschikbaar.
Doet onedrive het toevallig wel als je deze via de app op je mobiel probeert te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
Nee, die doet het dan ook nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
Het is belangrijk om in deze tijd even goed het Service Health dashboard in de gaten te houden. Daar staat je vraag namelijk al beantwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mphRcC_4pG0oMRqNfLtuk308_3Y=/f/image/xj12ljQFPqHmmOsbrlK7vMJN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
chickpoint schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:49:
Het is belangrijk om in deze tijd even goed het Service Health dashboard in de gaten te houden. Daar staat je vraag namelijk al beantwoord.
Daar heb je wel gelijk in, maar dit speelt bij mijn klant bijvoorbeeld al dik een week, terwijl er nu pas officieel melding van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
edit: dubbel

[ Voor 91% gewijzigd door GrasshopperNL op 24-03-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
GrasshopperNL schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:28:
[...]

Daar heb je wel gelijk in, maar dit speelt bij mijn klant bijvoorbeeld al dik een week, terwijl er nu pas officieel melding van is.
Heb afgelopen 2 weken al regelmatig exact dezelfde melding terug zien komen. Zou me niet verbazen als dat met deze ook zo zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb inmiddels mijn mailboxen in office365 zijn.
Ik wil nu een paar honderd GB van mijn persoonlijke netwerkschijf in onedrive zetten.
Zoals ik kan zien werkt dit normaliter via de de browser of onedrive-applicatie.
Via de browser heb ik regelmatig vastlopers tijdens het uploaden van bestanden.
Via de applicatie loopt mijn lokale schijf vol omdat de one-drive applicatie de data ook lokaal zet.

Wat is de handigste manier om veel data te uploaden voor verschillende gebruikers zonder tegen bovenstaande issues aan te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Deze tool lijkt te migreren naar sharepoint, of komen de bestanden dan indirect in onedrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
pitchdown schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:11:
[...]

Deze tool lijkt te migreren naar sharepoint, of komen de bestanden dan indirect in onedrive?
Dat kun je met de goede instellingen ook voor elkaar krijgen. Diverse malen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
GrasshopperNL schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Dat kun je met de goede instellingen ook voor elkaar krijgen. Diverse malen gedaan.
Ik heb nogmaals de wizard doorlopen, de enige destination is een sharepoint-pagina....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske1
pitchdown schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:38:
[...]

Ik heb nogmaals de wizard doorlopen, de enige destination is een sharepoint-pagina....
Ben je wel site collection owner van onedrive site collections?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
thieske1 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 22:40:
[...]

Ben je wel site collection owner van onedrive site collections?
Ik heb het betreffende account sharepoint-beheerder gemaakt.
Echter bij het doorlopen van de wizard nog steeds alleen de mogelijkheid om naar sharepoint te migreren i.p.v. onedrive.

https://ibb.co/zbpyP0p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
pitchdown schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:10:
[...]

Ik heb het betreffende account sharepoint-beheerder gemaakt.
Echter bij het doorlopen van de wizard nog steeds alleen de mogelijkheid om naar sharepoint te migreren i.p.v. onedrive.

https://ibb.co/zbpyP0p
Onedrive is SharePoint 😉

YouTube: How to use SharePoint Migration Tool to migrate files to OneDrive fo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Had ik inderdaad gevonden :-)
Het is wel weer een wizard op z`n microsoft, maar er loopt nu een scan van alle bestanden.
Ben benieuwd wanneer de daadwerkelijke kopie-slag begint. Er wordt volgens mij nu een buffer lokaal op de computer opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
We zijn ondertussen een week verder en mijn sharepoint doet het nog niet.... nu was er een storing ofzo waardoor het 92 uur kon duren voor nieuwe tenants maar de support komt niet verder dan stuur een printscreen dat de licentie aanstaat en we houden het in de gaten....

Iemand nog opties die ik kan proberen?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:03:
[...]

Had ik inderdaad gevonden :-)
Het is wel weer een wizard op z`n microsoft, maar er loopt nu een scan van alle bestanden.
Ben benieuwd wanneer de daadwerkelijke kopie-slag begint. Er wordt volgens mij nu een buffer lokaal op de computer opgebouwd.
Waarom niet makkelijker? Gewoon je Onedrive folder synchroniseren op je pc/laptop en dan alle bestanden daarnaartoe verplaatsen via je verkenner (dus niet met tools of zo). Dan wachten tot de synchronisatie klaar is en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Gé Brander op 28-03-2020 17:19 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Gé Brander schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:18:
[...]

Waarom niet makkelijker? Gewoon je Onedrive folder synchroniseren op je pc/laptop en dan alle bestanden daarnaartoe verplaatsen. Dan wachten tot de synchronisatie klaar is en klaar.
Deze worden ook in een appdata map gekopieerd waardoor de computer vol loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:19:
[...]

Deze worden ook in een appdata map gekopieerd waardoor de computer vol loopt.
Volgens mij alleen maar tijdelijk tijdens de synchronisatie (per bestand dus). Ik heb nog nooit last gehad hiervan en doe het al jaren op deze manier. Nog nooit meer ruimte nodig gehad dan dat ik probeer te synchroniseren.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Gé Brander schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:20:
[...]

Volgens mij alleen maar tijdelijk tijdens de synchronisatie (per bestand dus). Ik heb nog nooit last gehad hiervan en doe het al jaren op deze manier. Nog nooit meer ruimte nodig gehad dan dat ik probeer te synchroniseren.
Met 300 gb valt dat erg tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:21:
[...]

Met 300 gb valt dat erg tegen...
Mijn Onedrive bevat meer dan 500GB. Probleemloos meerdere malen gedaan. Dus probeer nu gewoon eens de Onedrive folder te synchroniseren (Zonder inhoud), dan je verkenner openen (twee maal) dus naast elkaar met in de ene de te synchroniseren folders en de andere de Onedrive folder op je pc (die dus net gesynchroniseerd is) en dan alles van de ene naar de andere verplaatsen (dus niet kopieren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Gé Brander schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Mijn Onedrive bevat meer dan 500GB. Probleemloos meerdere malen gedaan. Dus probeer nu gewoon eens de Onedrive folder te synchroniseren (Zonder inhoud), dan je verkenner openen (twee maal) dus naast elkaar met in de ene de te synchroniseren folders en de andere de Onedrive folder op je pc (die dus net gesynchroniseerd is) en dan alles van de ene naar de andere verplaatsen (dus niet kopieren)
Ik wil graag voor mezelf een kopie bewaren daarom deed ik kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Ik wil graag voor mezelf een kopie bewaren daarom deed ik kopiëren.
Het is niet weg na het synchroniseren he? Het staat nog steeds op je schijf. Het wordt alleen ook gesyncrhoniseerd. Als je het wil bewaren als een soort backup dan zou ik het eerst kopieren naar een externe harddisk, externe harddisk loskoppelen en dan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Gé Brander schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:33:
[...]

Het is niet weg na het synchroniseren he? Het staat nog steeds op je schijf. Het wordt alleen ook gesyncrhoniseerd. Als je het wil bewaren als een soort backup dan zou ik het eerst kopieren naar een externe harddisk, externe harddisk loskoppelen en dan verplaatsen.
Ga ik proberen! Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Succes, het zal wel even duren voor de synchronisatie klaar is met driehonderd GB. Dus geduld. Vannacht lekker laten synchroniseren en morgen kijken hoever het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb op dit moment een hybride omgeving met Azure AD/On Premis AD.
Tevens Office365 en nog een lokale exchange-server.
Ik zou graag active directory in hybride mode hebben, maar exchange-managment volledig in Office365.
Op dit moment kan ik exchange-wijzigen alleen doorvoeren vanuit de on-premis exchange-server.
Wat is er benodigd om deze setup actief te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
pitchdown schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:51:
Ik heb op dit moment een hybride omgeving met Azure AD/On Premis AD.
Tevens Office365 en nog een lokale exchange-server.
Ik zou graag active directory in hybride mode hebben, maar exchange-managment volledig in Office365.
Op dit moment kan ik exchange-wijzigen alleen doorvoeren vanuit de on-premis exchange-server.
Wat is er benodigd om deze setup actief te krijgen?
Decommisenen van je on-premise Exchange servers:
https://docs.microsoft.co...sion-on-premises-exchange

Als je apparaten hebt die mail-relay doen zou je kunnen overwegen een enkele hub-transport on-prem te houden.

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 29-03-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
shadowman12 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Decommisenen van je on-premise Exchange servers:
https://docs.microsoft.co...sion-on-premises-exchange

Als je apparaten hebt die mail-relay doen zou je kunnen overwegen een enkele hub-transport on-prem te houden.
Ik heb dit document ook gelezen.
Als ik echter mijn situatie bekijk valt dit onder senario 2.
Echter in hoeverre kan je gemakkelijk je exchange-beheer in 0365 doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
pitchdown schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:13:
[...]

Ik heb dit document ook gelezen.
Als ik echter mijn situatie bekijk valt dit onder senario 2.
Echter in hoeverre kan je gemakkelijk je exchange-beheer in 0365 doen?
Via de de portal kan je behoorlijk wat en de rest via Exhange Online Powershell. De management portals van Exchange 2019 en Exchange Online zijn bijna gelijk qua interface vziw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
shadowman12 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:33:
[...]

Via de de portal kan je behoorlijk wat en de rest via Exhange Online Powershell. De management portals van Exchange 2019 en Exchange Online zijn bijna gelijk qua interface vziw
Ah kijk, daar kan ik wat mee. In de huidige situatie moet in on-premis inloggen om bv. een alias toe te voegen. Zulk soort zaken kunnen dan gewoon in het portal?

Nog een vraag m.b.t. scenario 2 uit het document.
Wanneer ik dit doorvoer kan mijn on-premis exchange-server zonder problemen uit? Active-directory synchronisatie zal wel gewoon doorlopen tussen on-prem en azure-ad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Nee, dat staat er toch niet? Met dirsync heb je Exchange nodig om je mail attributen te beheren. Kan prima zonder maar dan moet je dat handmatig in AD doen plus je bent unsupported.
Overigens zijn er al tijden geruchten dat er een mogelijkheid komt om Exchange wel uit te zetten on prem. Ik gok op een plugin voor AADC.

[ Voor 27% gewijzigd door wagenveld op 29-03-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Intussen gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
pitchdown schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Ah kijk, daar kan ik wat mee. In de huidige situatie moet in on-premis inloggen om bv. een alias toe te voegen. Zulk soort zaken kunnen dan gewoon in het portal?

Nog een vraag m.b.t. scenario 2 uit het document.
Wanneer ik dit doorvoer kan mijn on-premis exchange-server zonder problemen uit? Active-directory synchronisatie zal wel gewoon doorlopen tussen on-prem en azure-ad?
Ja, maar lees jezelf aub in, ik ga je dat niet allemaal lopen voorkauwen. Er zijn genoeg manuals te vinden die beschrijven wat je kan doen in de portal.
wagenveld schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:51:
Nee, dat staat er toch niet? Met dirsync heb je Exchange nodig om je mail attributen te beheren. Kan prima zonder maar dan moet je dat handmatig in AD doen plus je bent unsupported.
Overigens zijn er al tijden geruchten dat er een mogelijkheid komt om Exchange wel uit te zetten on prem. Ik gok op een plugin voor AADC.
Of vantevoren als je users omzetten naar cloud only, dat ze niet meer gesynct worden, en dan kun je alles in Office 365 doen en geen AD meer nodig.
(Scenario 1)

[ Voor 36% gewijzigd door Turdie op 29-03-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ik zie nog steeds data naar de "one-drive-map" gewoon bij eerste synchronisatie.
Wanneer ik vervolgens via een ander account op de betreffende computer deze map verwijder staat de data online zonder de lokale disk te gebruiken (cloud-only).
Beetje opvallende procedure, maar in de praktijk werkt dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pitchdown schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:27:
[...]

ik zie nog steeds data naar de "one-drive-map" gewoon bij eerste synchronisatie.
Wanneer ik vervolgens via een ander account op de betreffende computer deze map verwijder staat de data online zonder de lokale disk te gebruiken (cloud-only).
Beetje opvallende procedure, maar in de praktijk werkt dit wel.
Ik begrijp niet wat je bedoelt denk ik. Hoezo twee accounts? Overdrive mappen zijn persoonlijk, dus toegekend aan één account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
shadowman12 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:14:
[...]

Ja, maar lees jezelf aub in, ik ga je dat niet allemaal lopen voorkauwen. Er zijn genoeg manuals te vinden die beschrijven wat je kan doen in de portal.

[...]

Of vantevoren als je users omzetten naar cloud only, dat ze niet meer gesynct worden, en dan kun je alles in Office 365 doen en geen AD meer nodig.
(Scenario 1)
Ik heb vandaag een supportcall gedaan bij MS. Enkele bestaande gebruikers zijn omgezet naar cloud-only gebruikers. Ik heb gezien dat hiermee de meeste exchange-management zaken vanuit het MS-portal gedaan kunnen worden.
Ik verwacht hiermee binnenkort ook mijn lokale on-premis exchange-server uit te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 22:16
Is hier bij mensen ook O365 heel traag. Ik heb net een meeting kamer aangemaakt maar een uur later kan ik hem nogsteeds niet boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
pitchdown schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Ik heb vandaag een supportcall gedaan bij MS. Enkele bestaande gebruikers zijn omgezet naar cloud-only gebruikers. Ik heb gezien dat hiermee de meeste exchange-management zaken vanuit het MS-portal gedaan kunnen worden.
Ik verwacht hiermee binnenkort ook mijn lokale on-premis exchange-server uit te kunnen zetten.
Maar waarom zou je dat doen vraag ik mij af, je wilt toch juist je users met AD syncen of ga je de locale AD ook afkoppelen ?

overigens kan je prima o365 runnen met AD sync en zonder locale exchange doen wij hier al jaren.
Ja sommige zaken zijn in begin ff lastig en kan je beter met een powershellscriptje doen en ja je je moet iets als een alias in je ad user atributes handmatig invullen.

maar als je weet hoe of wat en alles netjes hebt ingericht is dat allemaal geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Totdat je die support call doet en MS vraagt waar je Exchange server is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
wagenveld schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:27:
Voor alle scenario`s valt wat te zeggen.
Ik zit zelf nog met 1 puntje.
Wanneer ik een gebruiker omzet naar Cloud-only is dit een cloud-only-gebruiker tot de volgende ADSync is geweest.
Als ik de betreffende gebruiker
1) op de On-Prem AD-server in een niet gesynchroniseerde OU zet, dan wordt bij de volgende sync deze gebruiker in O365 bij de verwijderde gebruikers geplaatst. Hierdoor werkt uiteraard de mail niet mail niet.
2) op de On-Prem AD-server in een gesynchroniseerde OU zet, dan wordt de gebruiker bij de volgende sync weer omgezet naar een On-Premis-gebruiker.

Wat is er benodigd dat de sync kan blijven lopen zonder dat 1 van bovenstaande 2 acties worden uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Waar doe je nog een AD sync voor als je cloud only users hebt? Als je een mix wilt behouden, zul je ze zoals je al doet de cloud only users moeten 'desyncen' en vervolgens de cloud only user herstellen en licentie toewijzen. De mailbox wordt dan gewoon opnieuw gekoppeld, zolang je dat binnen 30 dagen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
wagenveld schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:09:
Waar doe je nog een AD sync voor als je cloud only users hebt? Als je een mix wilt behouden, zul je ze zoals je al doet de cloud only users moeten 'desyncen' en vervolgens de cloud only user herstellen en licentie toewijzen. De mailbox wordt dan gewoon opnieuw gekoppeld, zolang je dat binnen 30 dagen doet.
Wat je aangeeft klopt. Echter bij de volgende sync is of de gebruiker een verwijderde gebruiker, of een on premis gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:30
Verwijder de user uit de sync. Hier wordt hiermee in Azure AD ook verwijderd (soft deleted). Deze verwijderde gebruiker kun je restoren, waarmee het gelijk een cloud only user is geworden. Licentie weer toekennen de (ook automatisch verwijderde) mailbox wordt weer netjes gekoppeld.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ralpje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:01:
Verwijder de user uit de sync. Hier wordt hiermee in Azure AD ook verwijderd (soft deleted). Deze verwijderde gebruiker kun je restoren, waarmee het gelijk een cloud only user is geworden. Licentie weer toekennen de (ook automatisch verwijderde) mailbox wordt weer netjes gekoppeld.
Met verwijderen bedoel je verplaatsen naar een OU in de AD welke niet gesynchroniseerd wordt?
Wat je in bovenstaande aangeeft werkt inderdaad.
Wanneer echter de volgende sync loopt, wordt de betreffende gebruiker wederom in verwijderde items (soft deleted?) in O365 geplaatst.

Hoe kan dit worden voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
pitchdown schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:48:
[...]

Met verwijderen bedoel je verplaatsen naar een OU in de AD welke niet gesynchroniseerd wordt?
Wat je in bovenstaande aangeeft werkt inderdaad.
Wanneer echter de volgende sync loopt, wordt de betreffende gebruiker wederom in verwijderde items (soft deleted?) in O365 geplaatst.

Hoe kan dit worden voorkomen?
In principe zou dit moeten werken. Je zou eventueel na het restoren van de user nog het ImmutableID even kunnen wissen.
PowerShell:
1
set-msoluser -userprincipalname pietje@puk.nl -immutableid $null

Daarmee verwijder je de daadwerkelijk link tussen de on-prem user en de cloud user en zou hij bij de volgende sync ook niet meer opgepikt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Stuk makkelijker is ntrlk om dirsync helemaal uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
wagenveld schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:27:
Maar hoe komen jullie hierbij, waar lees je bij MS dat een locale exchange server een vereiste is ?

Volgens mij is dat grote onzin.
Ik ben ook nooit ergens tegen gekomen dat dit unsupported ofzo zou zijn.

Dan zou dus een klant met alleen AD en geen exchange die office 365 wil doen en zijn locale ad wilt syncen,
eerst een exchange server moeten plaatsen/aanschaffen, dat is toch onzin ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 23:12
Wij maken gebruik van zo een hybride oplossing. Geen exchange server, wel ad sync met O365.
Geen problemen met support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
Thijs B schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:45:
[...]

Maar hoe komen jullie hierbij, waar lees je bij MS dat een locale exchange server een vereiste is ?

Volgens mij is dat grote onzin.
Ik ben ook nooit ergens tegen gekomen dat dit unsupported ofzo zou zijn.

Dan zou dus een klant met alleen AD en geen exchange die office 365 wil doen en zijn locale ad wilt syncen,
eerst een exchange server moeten plaatsen/aanschaffen, dat is toch onzin ??
Klopt, je kunt gewoon gebruik maken van Azure AD Connect om je identiteiten te syncen naar Office 365. Er is in het verleden wel sprake van geweest dat het unsupported zou zijn als je je lokale Exchange server zou uitfaseren, maar ik kan me niet voorstellen dat Microsoft hier nu nog een punt van zou maken. In de wat kleinere omgevingen wil je namelijk helemaal geen lokale Exchange meer hebben draaien, daar is het juist een doel opzich om je mail te migreren naar Exchange Online zodat je van je Exchange af kunt.

Aan de onderkant MKB is Exchange On Prem gewoon geen optie meer, kijk maar eens naar de requirements van Exchange 2019.

Edit: hier is overigens heel veel over te vinden, hier een artikel dat stelt dat het aanpassen van Exchange Attributen (bijv. voor het aanpassen van je aliassen) niet ondersteund wordt als het niet dmv een Exchange server gaat: https://practical365.com/...ers-migrating-office-365/.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat het niet werkt en ik denk ook echt niet dat Microsoft je niet gaat helpen als je een call inschiet waarbij je de aliassen gewoon in de ADUC configureert (advanced / attribute editor / proxy addresses).

[ Voor 19% gewijzigd door GoeiedagEem op 31-03-2020 15:17 . Reden: Toevoegen info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-09 18:57
wokkelz schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:38:
Wij maken gebruik van zo een hybride oplossing. Geen exchange server, wel ad sync met O365.
Geen problemen met support.
Sorry voor de 2 posts achter elkaar, maar wat je hier omschrijft is geen hybride Exchange oplossing. Het betreft hier gewoon een sync van accounts.

Hybrid Exchange is een oplossing waarbij er wél een Exchange server On Prem draait en er mail flow is tussen de on prem server en Exchange Online, meer info: https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/exchange-hybrid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
GoeiedagEem schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:13:
[...]

Edit: hier is overigens heel veel over te vinden, hier een artikel dat stelt dat het aanpassen van Exchange Attributen (bijv. voor het aanpassen van je aliassen) niet ondersteund wordt als het niet dmv een Exchange server gaat: https://practical365.com/...ers-migrating-office-365/.
Dat is het inderdaad. Het aanpassen van die attributes is niet supported, onder andere omdat er geen extra checks gedaan worden.
In je Exchange omgeving kun je (bijvoorbeeld) een e-mailadres niet aan twee verschillende gebruikers toekennen, daar wordt op gecheckt op het moment dat je je wijziging opslaat. Als je dat attribute editor doet, gebeurt dat niet. Je bent dus instaat om zaken te doen die eigenlijk niet kunnen (en dus dingen stuk te maken).
Of MS je wel of niet gaat helpen als je issues hebt weet ik niet, maar ze kunnen het technisch gezien dus weigeren. Of je krijgt achteraf een dikke rekening van ze omdat het niet binnen je standaard support overeenkomst valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Jongens kom dan is met een link waar op ms is te lezen dat dit niet wordt ondersteunt want ik ben nog steeds van mening dat jullie onzin verkondigen, ik heb nu alleen een link van een artikel uit 2017 voorbij zien komen, wat niet eens een microsoft artikel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Wat @ralpje zegt dus. En natuurlijk kan het prima, en zal het in een kleine omgeving ook logisch zijn.

Het staat prima uitgelegd in het al gelinkte MS doc: https://docs.microsoft.co...sion-on-premises-exchange
En in meer detail: https://techcommunity.mic...s-in-a-hybrid/ba-p/597185
The question of whether a third-party management tool or ADSIEDIT can be used is often asked. The answer is you can use them, but they are not supported. The Exchange Management Console, the Exchange admin center (EAC), and the Exchange Management Shell are the only supported tools that are available to manage Exchange recipients and objects. If you decide to use third-party management tools, it would be at your own risk. Third-party management tools often work fine, but Microsoft does not validate these tools.
Pagina: 1 ... 29 ... 35 Laatste