Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49
knorde schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Zo te zien is het niet mogelijk om rechtstreeks vanuit OneDrive te werken.
Files on Demand heb ik niet als optie maar stel dat ik dat wel had gehad zal hij elk bestand wat je opent lokaal op de pc downloaden. Die moet je vervolgens weer verwijderen (optie Ruimte vrijmaken) zodat hij alleen in de OneDrive beschikbaar blijft.
Dat opruimen dat OneDrive automatisch. Alleen bestanden die recent gebruikt zijn of vaak gebruikt worden zijn ook daadwerkelijk lokaal beschikbaar. Als een bestand al een tijdje niet 'geraakt' is wordt hij automagisch uit de lokale cache gehaald.
Ik heb op dit moment (op m'n Mac) zo'n 5GB aan diskruimte in gebruik voor in totaal 50+ GB aan OneDrive opslag. Heb op dit moment even geen Windows-machine bij de hand, maar daar zal dat wellicht weer anders zijn. Het is de lokale OneDrive sync-agent die bepaalt of files wel of niet lokaal beschikbaar zijn, op basis van het gedrag op die machine.

Als dat niet aansluit bij wat je wilt bereiken, dan is OneDrive wellicht inderdaad niet de juiste tool voor je :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Er is een script om onedrive/sharepoint als netwerkschijf te koppelen en gekoppeld te houden, kan nu even niet zoekken maar google even op onedrivemapper
Kun je met taakplanner op starten bij aanmelden zetten

[ Voor 15% gewijzigd door MantaMaartuh op 11-02-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
twieren schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Zonder lokaal bestand werkt OneDrive idd niet. Met OneDrive op Win 10 en hoger heb je ook storage sense, misschien een optie voor je. Met Storage Sense kan je automatisch data laten opruimen.

Manage drive space with Storage Sense - Microsoft Support
Ik heb gekeken naar Storage Sense, zo te zien kun je hier niet een bepaalde map voor aangeven (het gaat mij enkel om de OneDrive map op de pc). Dit was anders misschien een mooie optie geweest.
ralpje schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Dat opruimen dat OneDrive automatisch. Alleen bestanden die recent gebruikt zijn of vaak gebruikt worden zijn ook daadwerkelijk lokaal beschikbaar. Als een bestand al een tijdje niet 'geraakt' is wordt hij automagisch uit de lokale cache gehaald.
Ik heb op dit moment (op m'n Mac) zo'n 5GB aan diskruimte in gebruik voor in totaal 50+ GB aan OneDrive opslag. Heb op dit moment even geen Windows-machine bij de hand, maar daar zal dat wellicht weer anders zijn. Het is de lokale OneDrive sync-agent die bepaalt of files wel of niet lokaal beschikbaar zijn, op basis van het gedrag op die machine.

Als dat niet aansluit bij wat je wilt bereiken, dan is OneDrive wellicht inderdaad niet de juiste tool voor je :)
Ik heb op C: een 250 GB SSD en op D: een 2 TB SSD. Het lukt in dit geval al niet om mijn foto map van 700 GB op OneDrive te zetten omdat ik op C: die ruimte niet heb. Het blijft raar dat Microsoft hier geen andere opties voor heeft, maar dat zal ik moeten accepteren. Dit sluit inderdaad niet aan op de manier hoe ik het zou willen gebruiken maar toch bedankt voor je reactie.
MantaMaartuh schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:24:
Er is een script om onedrive/sharepoint als netwerkschijf te koppelen en gekoppeld te houden, kan nu even niet zoekken maar google even op onedrivemapper
Dit klinkt erg goed, ik ben redelijk thuis in de ICT maar dit ziet er nog wel vrij ingewikkeld uit (vanaf het stukje how to install). Het gaat om deze link die jij bedoeld denk ik: https://www.lieben.nu/liebensraum/onedrivemapper/

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:49
knorde schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Ik heb gekeken naar Storage Sense, zo te zien kun je hier niet een bepaalde map voor aangeven (het gaat mij enkel om de OneDrive map op de pc). Dit was anders misschien een mooie optie geweest.
Klopt, betreft alleen de hele OneDrive folder. Je zou eventueel ook wat kunnen scripten.

https://community.spicewo...-onedrive-file-attributes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:27
Maar je kunt toch kiezen op welke drive je je onedrive installeert?
Ik heb ook C en D op mijn computers, maar laat Onedrive op de D schijf zijn data opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
twieren schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Klopt, betreft alleen de hele OneDrive folder. Je zou eventueel ook wat kunnen scripten.

https://community.spicewo...-onedrive-file-attributes
Hij doet niet alleen de OneDrive map toch? Of lees ik het verkeerd :)
jopie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:59:
Maar je kunt toch kiezen op welke drive je je onedrive installeert?
Ik heb ook C en D op mijn computers, maar laat Onedrive op de D schijf zijn data opslaan.
het punt is dat ik helemaal niet wil dat hij bestanden lokaal opslaat, het kost me anders veel te veel ruimte en daar heb ik dit niet voor gekocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:26
knorde schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:27:
[...]

het punt is dat ik helemaal niet wil dat hij bestanden lokaal opslaat, het kost me anders veel te veel ruimte en daar heb ik dit niet voor gekocht :)
Maar dat is precies wat 'Bestanden op aanvraag' doet in OneDrive. Je upload je foto's/bestanden die lokaal staan met de OneDrive client op Windows naar OneDrive. Daarna zal de OneDrive client gaan herkennen dat je veel van die bestanden niet vaak gebruikt met als gevolg dat ze van je lokale opslag 'verwijderd' worden.

Er blijft slechts een placeholder over in Windows Verkenner (dus het lijkt alsof de bestanden er nog opstaan, maar nemen geen ruimte in). Zie het als een soort snelkoppeling. Op het moment dat je het bestand aanklikt wordt deze gedownload van OneDrive. En je raad het misschien al wel, naar verloop van tijd gebeurt weer precies hetzelfde: Het bestand verdwijnt weer van je lokale opslag. Dit heeft @ralpje ook al aangegeven.

Dit is een automatisch proces. De OneDrive client heeft echter wel even tijd nodig om te bepalen welke bestanden dan 'cloud-only' moeten zijn.

En @jopie geeft aan dat je de OneDrive folder ook prima op je D:\ volume kan zetten.

Misschien begrijp ik het totaal verkeerd, maar dit is toch precies waar je naar op zoek bent? :?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Maar dat is precies wat 'Bestanden op aanvraag' doet in OneDrive. Je upload je foto's/bestanden die lokaal staan met de OneDrive client op Windows naar OneDrive. Daarna zal de OneDrive client gaan herkennen dat je veel van die bestanden niet vaak gebruikt met als gevolg dat ze van je lokale opslag 'verwijderd' worden.

Er blijft slechts een placeholder over in Windows Verkenner (dus het lijkt alsof de bestanden er nog opstaan, maar nemen geen ruimte in). Zie het als een soort snelkoppeling. Op het moment dat je het bestand aanklikt wordt deze gedownload van OneDrive. En je raad het misschien al wel, naar verloop van tijd gebeurt weer precies hetzelfde: Het bestand verdwijnt weer van je lokale opslag. Dit heeft @ralpje ook al aangegeven.

Dit is een automatisch proces. De OneDrive client heeft echter wel even tijd nodig om te bepalen welke bestanden dan 'cloud-only' moeten zijn.

En @jopie geeft aan dat je de OneDrive folder ook prima op je D:\ volume kan zetten.

Misschien begrijp ik het totaal verkeerd, maar dit is toch precies waar je naar op zoek bent? :?
Laat ik het zo zeggen, mijn OneDrive is op dit moment helemaal leeg.
Ik heb mijn lokale OneDrive nu op D: gezet.

Ik probeer nu mijn foto map erheen te kopiëren.
Ik kan nu maximaal 112 GB uploaden (van de 1 TB ruimte die ik heb op OneDrive) naar mijn OneDrive (ik heb op mijn 2 TB SSD nog 112 GB vrij).
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/onedrivetekort.png
Ik zou verwachten dat ik het volledig kan uploaden naar OneDrive en als ik wat wil openen op OneDrive dat hij dat dan lokaal op mijn PC zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
knorde schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:27:
[...]

Hij doet niet alleen de OneDrive map toch? Of lees ik het verkeerd :)
Was alleen een voorbeeld, script is niet wat je zoekt, misschien wel de goede richting op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:27
Het gaat ook mis omdat je meer kopieert dan past. Dan zegt Windows dat het niet past terwijl Onedrive niet de kans krijgt om efficient met de ruimte om te gaan.

Wat je kunt proberen is inloggen op onedrive en dan daar iets uploaden ipv je lokale schijf. Dan zou je ruimte genoeg moeten hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door jopie op 11-02-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
jopie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:04:
Het gaat ook mis omdat je meer kopieert dan past. Dan zegt Windows dat het niet past terwijl Onedrive niet de kans krijgt om efficient met de ruimte om te gaan.
Op OneDrive is genoeg ruimte alleen op mijn lokale pc niet :)

Hoe dan ook, ik heb net mijn werklaptop even opgestart (daar gebruik ik ook OneDrive op).
Nooit eerder opgevallen maar ik zie dat het daar hetzelfde werkt (ook logisch uiteraard).

Maar wat me ook opvalt is dat er in de lokale OneDrive map inderdaad wat bestanden een wolkje bij staat maar ook bij veel oudere bestanden een vinkje (die bestanden zijn al 5 maanden niet gebruikt/ geopend).
Bestanden op aanvraag staat aan.

Op wat voor moment vind OneDrive het tijd om deze bestanden alleen in OneDrive (de cloud) te hebben?
jopie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:04:
Wat je kunt proberen is inloggen op onedrive en dan daar iets uploaden ipv je lokale schijf. Dan zou je ruimte genoeg moeten hebben.
Dat heb ik ook al een aantal keer geprobeerd maar na ongeveer 40 GB loopt de browser vast (in een aantal browsers getest).

[ Voor 17% gewijzigd door knorde op 11-02-2023 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
MantaMaartuh schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:24:
Via de 'synchroniseren' button op de SharePoint pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
[...]

[...]

Ik heb op C: een 250 GB SSD en op D: een 2 TB SSD. Het lukt in dit geval al niet om mijn foto map van 700 GB op OneDrive te zetten omdat ik op C: die ruimte niet heb. Het blijft raar dat Microsoft hier geen andere opties voor heeft, maar dat zal ik moeten accepteren. Dit sluit inderdaad niet aan op de manier hoe ik het zou willen gebruiken maar toch bedankt voor je reactie.

[...]

Dit klinkt erg goed, ik ben redelijk thuis in de ICT maar dit ziet er nog wel vrij ingewikkeld uit (vanaf het stukje how to install). Het gaat om deze link die jij bedoeld denk ik: https://www.lieben.nu/liebensraum/onedrivemapper/
Klopt, die link, kost wat moeite maar dan heb je een drivemap naar onedrive, wat je zoekt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knorde
Ik heb het inmiddels denk ik redelijk werkbaar gekregen.
De foto map doe ik in delen, steeds rond de 100 GB.
Daarna klik ik op ruimte vrijmaken zodat de bestanden alleen op OneDrive komen te staan en ik mijn lokale ruimte weer vrij krijg voor de volgende ronde.

Ik moet er gewoon even aan wennen dat ik dat stukje goed in de gaten hou, dan is het best werkbaar zo.
Niet de manier hoe ik gehoopt had maar wel te doen, en ik vind het acceptabel zo.

P.S. Snelheid is vergeleken met de cloud dienst die ik eerder had enorm hoog (het uploaden). Gewoon volle bak. Op dat punt dus erg tevreden. Als het ooit nog instelbaar zou worden (na X dagen bestand niet gebruikt dan lokaal wissen en alleen in de cloud) zou het helemaal perfect zijn.

Bedankt allemaal voor het meedenken en het kijken naar oplossingen.

[ Voor 9% gewijzigd door knorde op 11-02-2023 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mknoppert
  • Laatst online: 27-04 20:26
knorde schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:59:
Als het ooit nog instelbaar zou worden (na X dagen bestand niet gebruikt dan lokaal wissen en alleen in de cloud) zou het helemaal perfect zijn.
Zoek eens op de functionaliteit Storage sense. Daarmee kun je dit precies op deze manier mee instellen. Standaard functionaliteit in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
mknoppert schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Zoek eens op de functionaliteit Storage sense. Daarmee kun je dit precies op deze manier mee instellen. Standaard functionaliteit in Windows.
Zoals in mijn eerdere reactie te lezen is (ik begrijp heel goed dat je dit over het hoofd kan hebben gezien door de vele posts) kun je hier niet een bepaalde map voor aangeven (het gaat mij enkel om de OneDrive map op de pc). Dit was anders misschien een mooie optie geweest.

Daarnaast heb ik ontdekt dat als je bestanden wist uit de lokale OneDrive map deze ook online gewist worden. Enkel via de optie "Ruimte vrijmaken" wist hij het alleen lokaal.

Het zou mooi zijn dat in toekomstige versies dit een automatisch proces kan worden (bijvoorbeeld elke dag alles lokaal wissen (niet online uiteraard).
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:44
Ik weet niet of dit het juiste topic is voor een wat suffe Outlook-vraag (dus excuses als ik verkeerd zit ;) ), maar sinds 2023 worden er geen feestdagen in mijn Outlook agenda meer geladen.

Op het internet staat het vol met instructies hoe je die kunt inladen voor Outlook voor Windows, maar voor mijn werk gebruik ik Outlook voor Mac OS, en daar zijn alleen verouderde instructies te vinden.

Ik heb al geprobeerd via de webversie van Outlook de feestdagen toe te voegen, daar kan ik wel een losse 'Feestdagen in Nederland' agenda toevoegen, maar die staat dan los van mijn eigen agenda, en ik wil de feestdagen natuurlijk terug kunnen zien bij mijn eigen planning.

Heeft iemand de gouden tip (behalve handmatig feestdagen invoeren)? :D

scintillating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mknoppert
  • Laatst online: 27-04 20:26
knorde schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:50:
[...]

Zoals in mijn eerdere reactie te lezen is (ik begrijp heel goed dat je dit over het hoofd kan hebben gezien door de vele posts) kun je hier niet een bepaalde map voor aangeven (het gaat mij enkel om de OneDrive map op de pc). Dit was anders misschien een mooie optie geweest.

Daarnaast heb ik ontdekt dat als je bestanden wist uit de lokale OneDrive map deze ook online gewist worden. Enkel via de optie "Ruimte vrijmaken" wist hij het alleen lokaal.

Het zou mooi zijn dat in toekomstige versies dit een automatisch proces kan worden (bijvoorbeeld elke dag alles lokaal wissen (niet online uiteraard).

[...]
Inderdaad zag ik later dat je al eerder had gereageerd.Maar als je de optie storage sense opent kun je toch juist je gesynchroniseerde OneDrive map selecteren en aangeven dat alles wat niet langer dan 2 dagen geleden aangeraakt is terug de cloud in moet.

Zo heb ik het juist ingeregeld. Je kan per gesynchroniseerde map ander beleid instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwEu8XpuuxUk5fdghq0W2-mWY5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYKaftSc652KzvFYsgz7o9iL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
mknoppert schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Inderdaad zag ik later dat je al eerder had gereageerd.Maar als je de optie storage sense opent kun je toch juist je gesynchroniseerde OneDrive map selecteren en aangeven dat alles wat niet langer dan 2 dagen geleden aangeraakt is terug de cloud in moet.

Zo heb ik het juist ingeregeld. Je kan per gesynchroniseerde map ander beleid instellen.

[Afbeelding]
Dit is exact wat ik zocht, dit had ik nog niet gezien. Super!
Misschien een domme vraag, hoef ik dit (bij het stukje OneDrive) alleen maar op 1 dag te zetten of moet ik deze functie ook nog ergens op aan of uit zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twieren
knorde schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Dit is exact wat ik zocht, dit had ik nog niet gezien. Super!
Misschien een domme vraag, hoef ik dit (bij het stukje OneDrive) alleen maar op 1 dag te zetten of moet ik deze functie ook nog ergens op aan of uit zetten?
Op een dag is voldoende, hou er wel rekening mee dat dit alleen van toepassing is op mappen in je OneDrive waar "altijd bewaren" niet is ingeschakeld.

- Solide groen bolletje = altijd beschikbaar
- Groen vinkje = Offline beschikbaar, wordt opgeruimd als Storage Sence ingesteld is
- Wolkje = Alleen online beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tBpzSxcw4sb4fdIAwkyvTW-c2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hCuJ8jHf6DOpX552MNIyZ2ig.png?f=user_large
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SOQ6qzXxqrK6ipXlToBu-jRLAw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hq5JbdteqUFEvFVVRNe2qTSt.png?f=user_large
-

[ Voor 9% gewijzigd door twieren op 15-02-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
twieren schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Op een dag is voldoende, hou er wel rekening mee dat dit alleen van toepassing is op mappen in je OneDrive waar "altijd bewaren" niet is ingeschakeld.

- Solide groen bolletje = altijd beschikbaar
- Groen vinkje = Offline beschikbaar, wordt opgeruimd als Storage Sence ingesteld is
- Wolkje = Alleen online beschikbaar.

[Afbeelding]
-
[Afbeelding]
-
Ah ok perfect, heldere uitleg!

Het is mij nog niet helemaal duidelijk of het aan staat.

Als je 1 stap terug gaat (gerekend van het punt waar je voor OneDrive 1 dag kan instellen) zie je staan:

Opslag

Slim opslaan kan automatisch ruimte vrijmaken door bestanden te verwijderen die u niet nodig hebt, zoals tijdelijke bestanden en de inhoud van de prullenbak.

Staat op dit moment uit.

Vervolgens kun je klikken op: Slim opslaan configureren of nu uitvoeren en dan kom je in het gedeelte waar je ook 1 dag kan selecteren bij OneDrive. Is bij OneDrive 1 dag selecteren genoeg of moet je in het vorige scherm Opslag (slim opslaan) nog aan zetten?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:02

DDX

Probleempje bij gebruiker die agenda items ziet 'verdwijnen' uit z'n agenda.
Gebeurt met 1 partij die de invites verstuurd vanuit google, komt ook best maf binnen met 2 verschillende mails.

Even in de office 365/exchange message trace gedoken en ik zie dat hij een accept heeft gestuurd zeg om 16:30
en ik zie dan ruim een uur later dat er vanuit zijn mailadres ook een decline is gestuurd.
Even meegekeken in z'n sent-items en ik zie zowel de accept als decline staan.

Eerste vermoeden was iets met iphone/macbook (apple gebruiker) die wat doet met dubbele meeting zien en daar een automatische decline op sturen, maar ik zie die opties niet terug in outlook voor de mac.
(op pc outlook heb je daar settings voor)

Iemand nog ideeen ?
En is er manier waarop ik kan zien via welk device een mail verstuurd is ? (zodat ik kan achterhalen door welk device die decline is gestuurd?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:02

Zjemm

...

Weet iemand of het het mogelijk is om met 1 exchange online account:

8 mailboxen aan te maken met elk een eigen domein, en toegang tot die mailbox?
ik lees verschillende berichten over het wel of niet kunnen daarvan.

het zou via shared mailboxen moeten kunnen, maar kan ik daar dan ook rechtstreeks op inloggen zonder outlook, dus bijvoorbeeld de mail app van apple

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:30
Zjemm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:36:
Weet iemand of het het mogelijk is om met 1 exchange online account:

8 mailboxen aan te maken met elk een eigen domein, en toegang tot die mailbox?
ik lees verschillende berichten over het wel of niet kunnen daarvan.

het zou via shared mailboxen moeten kunnen, maar kan ik daar dan ook rechtstreeks op inloggen zonder outlook, dus bijvoorbeeld de mail app van apple
Geen enkel probleem.

Direct inloggen kan niet op een shared mailbox, dit staat standaard uit. Ik heb het eenmaal gepresteerd om er toch een wachtwoord aan te hangen en de inlog aan te zetten, enkele dagen later was de box voor 24 uur geblokkeerd ivm misbruik.

Maar als je gewoon rechten uitdeelt dan kan je de mailboxen openen, weet niet zeker of dat in de Mail App van Apple kan, maar je kan altijd Outlook op de iPhone gebruiken en dat werkt prima.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ja, dus je kan wel shared mailboxen rechtstreeks openen maar het mag niet.
maar goed dan zou ik dus 8 user accounts moeten afnemen bij MS, dat is me toch een beetje te gortig.

stel ik maak twee exchange accounts.
en op een van de twee maak ik een shared mailbox aan, dan kan ik die delen met de tweede gebruiker toch?

ben ik wel benieuwd of ik die shared mailbox gewoon in IOS mail en macOS mail kan openen. en dus ook kan verzenden en ontvangen vanuit die shared mailbox.

ik gebruik liever de native mail app dan de outlook app

[ Voor 52% gewijzigd door Zjemm op 09-03-2023 12:31 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Zjemm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:46:
ja, dus je kan wel shared mailboxen rechtstreeks openen maar het mag niet.
maar goed dan zou ik dus 8 user accounts moeten afnemen bij MS, dat is me toch een beetje te gortig.
Je mag ze wel openen, door middel van rechten uitdelen en op die manier koppelen binnen bijvoorbeeld Outlook of via OWA. Maar je mag er niet rechtstreeks met een eigen username/password gebruiken. Je hoeft dus geen 8 users af te nemen.
stel ik maak twee exchange accounts.
en op een van de twee maak ik een shared mailbox aan, dan kan ik die delen met de tweede gebruiker toch?
Een shared mailbox hangt niet aan een user, is gewoon een los iets binnen 365. En daar kan je 1 of meerdere gebruikers rechten op geven.
ben ik wel benieuwd of ik die shared mailbox gewoon in IOS mail en macOS mail kan openen. en dus ook kan verzenden en ontvangen vanuit die shared mailbox.

ik gebruik liever de native mail app dan de outlook app
Ik denk dat dat niet werkt, je zal gebruik moeten maken van Outlook verwacht ik. Als je dat niet wil, dan moet je betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49
Drardollan schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:42:
[...]

Een shared mailbox hangt niet aan een user, is gewoon een los iets binnen 365. En daar kan je 1 of meerdere gebruikers rechten op geven.
Kleine (mierenneukende) correctie: een shared mailbox heeft wel degelijk een achterliggend useraccount, alleen dat is een disabled object.
In theorie kun je dat object enablen, password resetten en er dus op inloggen, maar dat snel MS snel doorhebben en corrigeren.
Juist omdat het een disabled user is, betaal je geen licentie. Wil je wel rechtstreeks op een mailbox kunnen inloggen, zul je een licentie moeten afnemen. Dat kan natuurlijk ook een goedkope Exchange Online licentie zijn, als je dat wilt ;)

Het openen van een shared mailbox in bijvoorbeeld Apple Mail zou moeten kunnen (zie onder andere https://www.slashadmin.co...ared-mailbox-to-mac-mail/), maar ik adviseer eigenlijk altijd om gewoon Outlook te gebruiken omdat het nou eenmaal beheerstechnisch veel prettiger is om maar één client app te hoeven ondersteunen en je in Outlook, als je daar ooit behoefte aan hebt, ook altijd nog zaken als MAM zou kunnen doen.

[ Voor 22% gewijzigd door ralpje op 09-03-2023 12:59 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

ralpje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Kleine (mierenneukende) correctie: een shared mailbox heeft wel degelijk een achterliggend useraccount, alleen dat is een disabled object.
In theorie kun je dat object enablen, password resetten en er dus op inloggen, maar dat snel MS snel doorhebben en corrigeren.
Juist omdat het een disabled user is, betaal je geen licentie. Wil je wel rechtstreeks op een mailbox kunnen inloggen, zul je een licentie moeten afnemen. Dat kan natuurlijk ook een goedkope Exchange Online licentie zijn, als je dat wilt ;)

Het openen van een shared mailbox in bijvoorbeeld Apple Mail zou moeten kunnen (zie onder andere https://www.slashadmin.co...ared-mailbox-to-mac-mail/), maar ik adviseer eigenlijk altijd om gewoon Outlook te gebruiken omdat het nou eenmaal beheerstechnisch veel prettiger is om maar één client app te hoeven ondersteunen en je in Outlook, als je daar ooit behoefte aan hebt, ook altijd nog zaken als MAM zou kunnen doen.
volgens mij werkt die methode niet meer als ik het goed begrepen heb met de ingang van moderne authenticatie.

ik moet denk ik maar gewoon een accounts nemen en gaan testen. maar ik had gehoopt dat er wellicht iemand hier is met ervaring op dat gebied.

de outlook client ga ik niet gebruiken :) noem me eigenwijs.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ralpje schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Klopt, ik wilde er niet te diep op ingaan om geen verwarring te zaaien :)

Als je een password er aan hangt en mee inlogt is het snel klaar, ik heb al meermaals een 24 uur lock van een shared mailbox gehad daardoor. Word je niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Zjemm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:10:
[...]

volgens mij werkt die methode niet meer als ik het goed begrepen heb met de ingang van moderne authenticatie.
Klopt, dat werkt niet zomaar meer. Er zijn diverse mail clients die het wel kunnen overigens.
ik moet denk ik maar gewoon een accounts nemen en gaan testen. maar ik had gehoopt dat er wellicht iemand hier is met ervaring op dat gebied.

de outlook client ga ik niet gebruiken :) noem me eigenwijs.
Tsjah, als geld geen issue is dan zou ik dat inderdaad doen. Ik zou het zonde van mijn geld vinden om 8x4=32 euro (ExOn Plan 1) te betalen om de Outlook client niet te gebruiken. Sowieso is de Outlook client op de iPhone/iPad superieur aan de eigen Mail app van Apple.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 09-03-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

nou ik was niet van plan om 8 accounts te gaan afnemen inderdaad. Maar mocht ik een shared mailbox kunnen openen buiten outlook om in de IOS app, dan zou ik bijvoorbeeld met twee accounts een shared mailbox kunnen gebruiken.

3 mailboxen van de 8 zijn het belangrijkst, dus vandaar

ik hoor vaker dat outlook beter zou zijn dan de native app. maar dan nog. ik heb het liefst dat als ik een dienst af neem, dat ik ook zelf kan bepalen welke clients in gebruik.

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:59

Arfman

Drome!

Zjemm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:11:
ik hoor vaker dat outlook beter zou zijn dan de native app. maar dan nog. ik heb het liefst dat als ik een dienst af neem, dat ik ook zelf kan bepalen welke clients in gebruik.
Tsjah, dan zit je echt in de verkeerde hoek bij MS365, sorry :) Waar ik nu werk hebben we ruim 1000 iPhones in beheer voor medewerkers en die gaan over een tijdje allemaal naar de Outlook app in plaats van Mail als we overgaan naar MS365, werkt gewoon allemaal veel beter. Of, in ons geval, werkt Mail gewoon helemaal niet voor shared mailboxen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Mail is gewoon eigenlijk een vies wereldje aan het worden.

Elke fabrikant probeert zoveel mogelijk een eiland te creëren, waardoor je juist een versplintering veroorzaakt.
Gaat compleet tegen het open en decentrale van mail in.

Neem Apple. Push werkt eigenlijk alleen als je hun producten en diensten gebruikt. Dus mail via iCloud etcetera.
want push op iOS op gewoon een imap server werkt standaard niet.

Ik heb bijvoorbeeld zelf nu een mailserver draaien waarbij push over imap wel ook werkt voor apple. maar daar is wel een door iemand een reverse engineerde daemon voor geschreven die de imap server van MacOS-server na doet. Werkt perfect, Maar goed ik wil eigenlijk van het zelf hosten af.

ja ik zou via icloud+ (betaal ik toch al voor) mijn mail kunnen hosten, maar dat is ook een net-niet oplossing, want dan krijg je gewoon een iCloud-mailbox met je eigen domein als alias. en alles komt in een en dezelfde mailbox terecht.

MS, ook zo'n leuke. Mail werkt helemaal goed bij hun, daarom overweeg ik ook daar naar toe te gaan. Maar dan word je soort van geforceerd hun APP te gebruiken, of als je dus net wat meer postvakken hebt kun je gaan lappen.

host je zelf een server, dan word je op zo veel mogelijk manieren niet geaccepteerd door MS. Ook al heb je een prima IP reputatie, Alles netjes ingericht zoals het hoort, kom je nog vaak in de spam terecht omdat je gewoon maar een kleine speler bent.

dus dan kom je uit bij het aangaan van mail afnemen bij een speler die gewoon imap aanbied met meerdere postvakken en domeinen, maar dan moet je dus genoegen nemen dat je op IOS geen push hebt, tenzij er activesync word aangeboden. en die zijn er ook niet echt veel

kort om, je zou bijna zelf blijven hosten :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Zjemm schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:26:
Mail is gewoon eigenlijk een vies wereldje aan het worden.

Neem Apple. Push werkt eigenlijk alleen als je hun producten en diensten gebruikt. Dus mail via iCloud etcetera.
want push op iOS op gewoon een imap server werkt standaard niet.
Push werkt prima van andere producten en diensten? Ook met IMAP servers die dat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb een kleine prive tenant, business basic, waarvan ik Global Administrator ben. Er zijn nog twee andere gebruikers. Vandaag ontving ik een email om de 'standaardinstellingen voor beveiliging' in te schakelen en als ik dat niet deed zou het over 14 dagen automatisch gebeuren.

Omdat ik er het nut er wel van inzie heb ik het zelf maar aangezet en 2FA ingesteld. Voor het werk gebruik je het immers ook al zo vaak. Dit kan er nog wel bij.

Ik heb eigenlijk twee vragen;

1. is dit zodanig echt geforceerd door Microsoft of is het toch nog wel zelf te beheersen door het toch zelf uit te schakelen?
2. De twee andere gebruikers, kunnen die, als ik niets doe, gewoon hun account blijven gebruiken zonder 2FA of gaat MS dat uiteindelijk ook forceren?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Gunner schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:21:
Ik heb een kleine prive tenant, business basic, waarvan ik Global Administrator ben. Er zijn nog twee andere gebruikers. Vandaag ontving ik een email om de 'standaardinstellingen voor beveiliging' in te schakelen en als ik dat niet deed zou het over 14 dagen automatisch gebeuren.

Omdat ik er het nut er wel van inzie heb ik het zelf maar aangezet en 2FA ingesteld. Voor het werk gebruik je het immers ook al zo vaak. Dit kan er nog wel bij.

Ik heb eigenlijk twee vragen;

1. is dit zodanig echt geforceerd door Microsoft of is het toch nog wel zelf te beheersen door het toch zelf uit te schakelen?
2. De twee andere gebruikers, kunnen die, als ik niets doe, gewoon hun account blijven gebruiken zonder 2FA of gaat MS dat uiteindelijk ook forceren?
Punt 1: Ja ze gaan dit echt forceren inderdaad.
Punt 2 : Je gebruikers gaan nu ook geforceerd worden om MFA te gebruiken (14 dagen uitstel mogelijkheid) daarna verplicht de setup doorlopen voor je kan inloggen.

Om eerlijk te zijn zou ik dit ook gewoon tegen je twee gebruikers zeggen en direct MFA instellen. Een account zonder MFA is gewoon niet veilig.Je kan met Conditional Access nog wel het één en ander regelen om op de zaak bijvoorbeeld geen MFA te hoeven invullen etc etc.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HKLM_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:37:
[...]

Om eerlijk te zijn zou ik dit ook gewoon tegen je twee gebruikers zeggen en direct MFA instellen. Een account zonder MFA is gewoon niet veilig.Je kan met Conditional Access nog wel het één en ander regelen om op de zaak bijvoorbeeld geen MFA te hoeven invullen etc etc.
Dat zijn m’n vrouw en broer dat komt wel goed :P
Thanks!

Of ik conditional access heb met dit abo weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 13-03-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Gunner schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:52:
[...]

Dat zijn m’n vrouw en broer dat komt wel goed :P
Thanks!

Of ik conditional access heb met dit abo weet ik niet.
CA zit standaard in Azure AD :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HKLM_ schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:54:
[...]

CA zit standaard in Azure AD :)
Nee helaas, ik heb Azure AD Free. Dit is een premium feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Iemand nog een gouden tip voor als je Teams Dial pad niet zichtbaar is in Teams.

- EnterpriseVoiceEnabled = True
- OnlineVoiceRoutingPolicy = toegekend
- Microsoft 365 E5 licentie is toegekend

Enable / Disable van EnterpriseVoiceEnabled en OnlineVoiceRoutingPolicy maakt geen verschil.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:32
Is er al iemand bezig gegaan met het blokkeren van applicaties in Defender? Ik bedoel deze : https://learn.microsoft.c...-apps?view=o365-worldwide

We hebben de trial geactiveerd, en een paar apps zijn geschikt voor het blokkeren. Daarna krijg je alleen een melding dat er niet voldoendee informatie bekend is. Ik zie in het overzicht wel dat er iets gebeurt maar ik kan totaal niet peilen wat.

Plaatje voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P6e7z7k4Ie0ZVP_k8Fg1utxTrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MZ4lqnYZMaBrnrXWENrEgHX.png?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
asing schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:30:
Is er al iemand bezig gegaan met het blokkeren van applicaties in Defender? Ik bedoel deze : https://learn.microsoft.c...-apps?view=o365-worldwide

We hebben de trial geactiveerd, en een paar apps zijn geschikt voor het blokkeren. Daarna krijg je alleen een melding dat er niet voldoendee informatie bekend is. Ik zie in het overzicht wel dat er iets gebeurt maar ik kan totaal niet peilen wat.

Plaatje voor de duidelijkheid:

[Afbeelding]
Zijn policies die in je moet stellen binnen Windows Defender.
Maar is het niet verstandiger om die applicaties gewoon up-to-date te houden ipv te gaan blokkeren ? Of zijn dit apps die gebruikers zelf hebben mogen installeren op hun device ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:32
nextware schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:13:
[...]

Zijn policies die in je moet stellen binnen Windows Defender.
Maar is het niet verstandiger om die applicaties gewoon up-to-date te houden ipv te gaan blokkeren ? Of zijn dit apps die gebruikers zelf hebben mogen installeren op hun device ?
De situatie hier is dat iedereen jarenlang alles zelf mocht doen. Een deel van de apps hebben we inmiddels in beheer gezet waardoor we deze zelf uptodate kunnen houden.

Ik zit echter met een groep ontwikkelaars waarbij het schier onmogelijk is om dat te organiseren. Het forceren van een nieuwe NodeJS LTS versie bijvoorbeeld, zorgde ervoor dat de gemaakte software omviel. Mailen naar gebruikers is ook zinloos om diverse redenen dus dan is het tegengaan van oude versies de ideale oplossing.

Ik heb overigens de documentatie met de policies tot op de letter gevolgd.

Edit : kleine toevoeging. Je kan via dat scherm ook op de applicatie klikken en dan zie je vervolgens een link naar de indicator page. Als ik het zo beoordeel wordt de applicatie niet geblocked op versienummer maar op hash van exe. In mijn geval is de indicator page leeg.

[ Voor 16% gewijzigd door asing op 15-03-2023 10:45 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:20
Ik zit even met een vraagje:
Mijn hoofdmailaccount via Exchange Online is zo'n lang emailadres met .onmicrosoft.com. Dit is nu wel mijn standaard mailadresbox. Nu heb ik allerlei aliassen en ik zou dus willen veranderen naar een andere alias als standaard adres, eentje die wat mooier overkomt als ik een vergadering accepteer >:)

Nu zit ik met één ding die me tegenstaat. Ik heb allerlei mappen in mijn mailbox staan. Zal dit verdwijnen als ik dit verander? Begin ik dan met een lege inbox of blijft alles intact? Ik ben beetje bang. Of moet ik het eerst verplaatsen naar mijn archief?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Redondo1982 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:23:
Ik zit even met een vraagje:
Mijn hoofdmailaccount via Exchange Online is zo'n lang emailadres met .onmicrosoft.com. Dit is nu wel mijn standaard mailadresbox. Nu heb ik allerlei aliassen en ik zou dus willen veranderen naar een andere alias als standaard adres, eentje die wat mooier overkomt als ik een vergadering accepteer >:)

Nu zit ik met één ding die me tegenstaat. Ik heb allerlei mappen in mijn mailbox staan. Zal dit verdwijnen als ik dit verander? Begin ik dan met een lege inbox of blijft alles intact? Ik ben beetje bang. Of moet ik het eerst verplaatsen naar mijn archief?
Je primaire SMTP adres wijzigen doet verder niks met je inbox :) Eventueel zou je ook alleen de display naam kunnen veranderen.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 03-04-2023 11:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
HKLM_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:24:
[...]

Je primaire SMTP adres wijzigen doet verder niks met je inbox :) Eventueel zou je ook alleen de display naam kunnen veranderen.
Pfff, gelukkig...trauma's van mbt inboxen haha.

Dank! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Redondo1982 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:40:
[...]

Pfff, gelukkig...trauma's van mbt inboxen haha.

Dank! d:)b
Ik snap de pijn :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr4oCJlEPbkrMYS0xaYGqT5Pewg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0FtqsyNWhsP6qe2OF7NrZ7F1.jpg?f=user_large

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
Sinds vandaag de Teams public preview in gebruik.
Merk wel dat het geheugengebruik flink is afgenomen. Het schakelen tussen tenants is ook een heel stuk sneller. Dus tot op heden wel positieve bevindingen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
nextware schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:17:
Sinds vandaag de Teams public preview in gebruik.
Merk wel dat het geheugengebruik flink is afgenomen. Het schakelen tussen tenants is ook een heel stuk sneller. Dus tot op heden wel positieve bevindingen _/-\o_
Het is inderdaad een verbetering, zitten nog wel wat bugs in / missende features waardoor ik na een middag toch terug ben naar de stabel.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:00
HKLM_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:48:
[...]

Het is inderdaad een verbetering, zitten nog wel wat bugs in / missende features waardoor ik na een middag toch terug ben naar de stabel.
Zeker! Echter idem hier. Bijvoorbeeld files openen via de desktops apps van Office gaat nog niet.

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Soms wordt je dat microsoft wel zat nog steeds kan je op een terminal servers geen outlook inloggen met 2 factor authenticatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Thijs B schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:59:
Soms wordt je dat microsoft wel zat nog steeds kan je op een terminal servers geen outlook inloggen met 2 factor authenticatie
En waarom zou je MFA willen afdwingen op een terminal server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04 08:05

N0a

Beste,

Ik zou graag binnen een non-profit tenant E1 aan de slag wensen te gaan met de betaalde versie van Power Apps en Microsoft Automate. Graag zou ik namelijk gebruik willen maken van de premium connector voor Mysql en de mogelijkheid om eenvoudig Microsoft Word templates te converteren naar overeenkomsten binnen een flow.

De prijzen lijken mij mee te vallen voor de non-profit. Ik lees bijvoorbeeld:
Power Apps per user plan (Nonprofit Staff Pricing)
Subscription enables licensed user to create, customize, share, and run business applications.
ness applications.
Van ‎€ 4,70‎ ‎licenties‎/maand
En
Power Automate per user plan (Nonprofit Staff Pricing)
Subscription enables licensed user to create and execute automated workflows and business processes.
Van ‎€ 3,50‎ ‎licenties‎/maand
Ik wou even voor de zekerheid polsen bij mensen met meer ervaring in het licentiekluwen van Microsoft of deze licenties voldoen om aan de slag te gaan met de functies zoals bovenaan aangegeven? Volstaat het om voor mij als user om dit aan te schaffen en flows en apps op te stellen die in geheel de organisatie kunnen gebruikt worden of dient de persoon die gebruik maakt van die app tevens een licentie aan te schaffen? Dit zou voor alle duidelijkheid enkel voor intern gebruik zijn dus enkel voor users binnen de tenant.

Dankjewel voor het advies en een fijne zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:58:
[...]

En waarom zou je MFA willen afdwingen op een terminal server?
Het gaat niet om de terminal server het gaat erom dat je voor alle users MFA default wilt inschakelen waar ze inloggen boeit niet MFA voor o365 moet aanstaan.

Maar als de user toevallig ook op een terminal server met outlook werkt dan werkt o365 MFA niet, outlook wil niet starten geeft een error.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
Thijs B schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:12:
[...]

Het gaat niet om de terminal server het gaat erom dat je voor alle users MFA default wilt inschakelen waar ze inloggen boeit niet MFA voor o365 moet aanstaan.

Maar als de user toevallig ook op een terminal server met outlook werkt dan werkt o365 MFA niet, outlook wil niet starten geeft een error.
Heb laatst mijn nodige shit gehad met office op een citrix servers. Maar mfa werkt in principe wel gewoon.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:43
Thijs B schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:12:
Heeft dat niet wellicht met de Office versie te maken die is geïnstalleerd, een aantal jaartjes geleden hier tegenaan gelopen met een te oude Office versie (2013).

In het verleden ook veel gelazer met welke versies of O365 Office je nu wel/niet mocht installeren en hoe je dat exact deed (SharedComputerLicensing). Als daar iets niet helemaal perfect was ingesteld kreeg je ook hele rare situaties...

Bron:
https://learn.microsoft.c...s-remote-desktop-services
https://msandbu.org/office365-on-terminal-server-done-right/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Cergorach schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:55:
[...]

Heeft dat niet wellicht met de Office versie te maken die is geïnstalleerd, een aantal jaartjes geleden hier tegenaan gelopen met een te oude Office versie (2013).

In het verleden ook veel gelazer met welke versies of O365 Office je nu wel/niet mocht installeren en hoe je dat exact deed (SharedComputerLicensing). Als daar iets niet helemaal perfect was ingesteld kreeg je ook hele rare situaties...

Bron:
https://learn.microsoft.c...s-remote-desktop-services
https://msandbu.org/office365-on-terminal-server-done-right/
office E3, ik had hiervoor een case ingediend bij microsoft, krijg je te maken met telefoontjes van een totaal onverstaabare indier over een krakende telefoon die dan remote toegang op je server wilt om het voor je op te lossen... dus dat was kansloos |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:21

IkWilbert

Het is mij!

Onedrive kapot? Kan niets openen op dit moment wat in de cloud staat.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:00
IkWilbert schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:42:
Onedrive kapot? Kan niets openen op dit moment wat in de cloud staat.
Denk het wel. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mj7H0XK85Fa4Zufe9OYqzGAlms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0mEHiDFdGqfPGsSqmjylJsU.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Beetje topic nieuw leven inblazen zie ik haha. Misschien zit ik verkeerd, maar zit wel ergens mee.

Sinds een paar dagen heb ik een probleem als ik mijn handtekening inlaad bij Outlook Web. Hij gooit de handtekening dan helemaal onderin de mailconversatie en niet bovenin waar ik een nieuwe mail ga tikken. Misschien is het een instelling, maar ik kan het niet vinden. Ik moet ook zeggen dat het willekeurig is. In Firefox altijd, in Edge in 90% van de gevallen niet en nu op mijn iPad in Safari weer wel.

Om gek van te worden. Hopelijk hier een helpende hand of lotgenoten, ook goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:16
Ik zit met een "probleempje" waar ik al langer tegen aan loop maar nog geen oplossing voor heb.

Ik heb een eigen mailbox, en diverse andere "shared mailboxes".

In outlook staat cachemodus aan, als ik dan in mijn eigen mailbox een oudere mail zoek kan ik onderaan klikken op "Klik hier om meer items weer te geven in Microsoft Exchange".

Bij een shared mailbox zie ik deze knop niet, weet iemand hoe ik dit eenvoudig op kan lossen zonder de cachemodus uit te zetten of dit online te doen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kan volgens mij niet, webmail gebruiken, zie je altijd alles.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:16
ZeRoC00L schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:19:
Kan volgens mij niet, webmail gebruiken, zie je altijd alles.
Dat doe ik liever niet omdat ik probeer 1000'en e-mails te archiveren naar een andere shared mailbox, dat werkt prettig in Outlook, of heb je daar nog een goed idee voor?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:22:
[...]

Dat doe ik liever niet omdat ik probeer 1000'en e-mails te archiveren naar een andere shared mailbox, dat werkt prettig in Outlook, of heb je daar nog een goed idee voor?
Caching (tijdelijk) uitzetten, zodat je online werkt.
Dan kan het ook met Outlook, werkt iets trager, afhankelijk van je verbinding valt het best wel mee.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49
Even stoom afblazen

Microsoft heeft Pytthon in Excel geintroduceerd. Bij mij in de firma was men daar niet zo blij mee. Van zodra deze functionaliteit uitkwam heb ik dan ook de documentatie erop nageslagen en dan kom je een registry key tegen die Python kan blokkeren volgens de uitleg. Ik test dat uit en dat werkt. Ik stuur mijn bevindingen op pad voor goedkeuring en enkele weken later voeren we de blokkade uit.

Ik test en .... verdomme, Python blijft werken. Ik open een case bij Microsoft support, na meer dan een maand krijg ik te horen dat men mij niet kan helpen en dat ik een nieuw ticket moet aanmaken bij office development. Ik geraak niet dichter dan het office team, maar men zegt dat dat ook goed is en het ticket zal doorsturen. Gedurende enkele dagen wordt ik ineens door 3 of 4 verschillende medewerkers benaderd met dat ze mijn probleem aan het bekijken zijn.

Vandaag weer telefoon. Alles werkt zoals het hoort zeggen ze. De blokkering is enkel actief wanneer je een opgeslagen document opendoet, niet wanneer je zelf nieuwe Python uitvoert in Excel. Dus wat MS betreft is de zaak daarmee afgehandeld. :X

MS introduceerd dus iets waarbij men technologie gebruikt van een externe partij, technologie die ook nog eens externe libraries gaat inladen. Geen transparantie over hoe alle controles gebeuren of dat er nergens iets kwaadaardigs in die containers of libraries kan zitten. En dat moeten we dan maar gewoon vertrouwen. En geen mogelijkheid om het te blokkeren dus 8)7

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Blokker_1999 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:19:
Even stoom afblazen

Microsoft heeft Pytthon in Excel geintroduceerd. Bij mij in de firma was men daar niet zo blij mee. Van zodra deze functionaliteit uitkwam heb ik dan ook de documentatie erop nageslagen en dan kom je een registry key tegen die Python kan blokkeren volgens de uitleg. Ik test dat uit en dat werkt. Ik stuur mijn bevindingen op pad voor goedkeuring en enkele weken later voeren we de blokkade uit.

Ik test en .... verdomme, Python blijft werken. Ik open een case bij Microsoft support, na meer dan een maand krijg ik te horen dat men mij niet kan helpen en dat ik een nieuw ticket moet aanmaken bij office development. Ik geraak niet dichter dan het office team, maar men zegt dat dat ook goed is en het ticket zal doorsturen. Gedurende enkele dagen wordt ik ineens door 3 of 4 verschillende medewerkers benaderd met dat ze mijn probleem aan het bekijken zijn.

Vandaag weer telefoon. Alles werkt zoals het hoort zeggen ze. De blokkering is enkel actief wanneer je een opgeslagen document opendoet, niet wanneer je zelf nieuwe Python uitvoert in Excel. Dus wat MS betreft is de zaak daarmee afgehandeld. :X

MS introduceerd dus iets waarbij men technologie gebruikt van een externe partij, technologie die ook nog eens externe libraries gaat inladen. Geen transparantie over hoe alle controles gebeuren of dat er nergens iets kwaadaardigs in die containers of libraries kan zitten. En dat moeten we dan maar gewoon vertrouwen. En geen mogelijkheid om het te blokkeren dus 8)7
Dus als je een document opent wat al eens opgeslagen is dan werkt de blokkering, maak je een nieuw document aan dan werkt de blokkering niet lees ik dat goed?

Heb je dit artikel al gelezen? Staat iig iets over de werking en de security.Data security and Python in Excel - Microsoft Support

En misschien heb je hier nog iets aan: https://www.ninjaone.com/...thon-in-excel-powershell/ :(:)

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 27-11-2024 15:31 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Blokker_1999 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:19:
Even stoom afblazen

In deze post van NinjaOne staat een sloot aan registry keys waarvan zij beweren dat dit jouw probleem oplost.

Misschien goed om eens te controleren of je alle registry keys zelf ook op een juiste manier zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
HKLM_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:27:
[...]

Dus als je een document opent wat al eens opgeslagen is dan werkt de blokkering, maak je een nieuw document aan dan werkt de blokkering niet lees ik dat goed?

Heb je dit artikel al gelezen? Staat iig iets over de werking en de security.Data security and Python in Excel - Microsoft Support

En misschien heb je hier nog iets aan: https://www.ninjaone.com/...thon-in-excel-powershell/ :(:)
Oh jij bent drie minuten eerder geweest zie ik nu. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:36:
[...]

Oh jij bent drie minuten eerder geweest zie ik nu. :+
Was wel een Ninja edit :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
Het script van NinjaOne is een heel mooi script dat het mogelijk maakt om die registry key te zetten. Er is er dus maar 1, maar die staat dus in de HKU hives waar je standaard niet in kunt. Dat script gaat alle hives 1 voor 1 mounten en maakt het ook mogelijk om de hive van de default user te editeren zodat nieuwe gebruikers op een machine de key ook krijgen. Ik heb mijn eigen script dan ook op dat script gebasseerd.

@HKLM_, het klopt, dus je krijgt enkel een #BLOCKED! in je cell te zien wanneer je een opgeslagen xlsx open doet. Dit ter bescherming tegen potentieel malafide documenten die er misbruik van zouden kunnen maken, wat ik dan zelf weer vreemd vindt daar MS aan de andere kant beweerd dat Python in een geisoleerde container draait en je geen functies kunt schrijven die communiceren met de buitenwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Weet iemand zo wat de eisen zijn om de nieuwe Copilot te kunnen gebruiken in Outlook? Uiteraard een Copilot licentie (helaas enkel beschikbaar als jaarcontract, geen demo versie). Maar werkt dit ook met bijvoorbeeld Outlook 2016/2019/2021/2023 of is er een Outlook 365 Apps benodigd?

Ik kan de informatie niet vinden, enkel dat er een andere licentie zoals Exchange Online P1 of Business Basic (en anderen) nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Drardollan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:27:
Weet iemand zo wat de eisen zijn om de nieuwe Copilot te kunnen gebruiken in Outlook? Uiteraard een Copilot licentie (helaas enkel beschikbaar als jaarcontract, geen demo versie). Maar werkt dit ook met bijvoorbeeld Outlook 2016/2019/2021/2023 of is er een Outlook 365 Apps benodigd?

Ik kan de informatie niet vinden, enkel dat er een andere licentie zoals Exchange Online P1 of Business Basic (en anderen) nodig is.
https://learn.microsoft.c...-365-copilot-requirements Hier hebben ze het over Microsoft 365 Apps

Als je echte maand licentie wilt moet je nog even wachten is onderweg. (Wel 5% duurder)

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 27-11-2024 18:00 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
HKLM_ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:58:
[...]

https://learn.microsoft.c...-365-copilot-requirements Hier hebben ze het over Microsoft 365 Apps

Als je echte maand licentie wilt moet je nog even wachten is onderweg. (Wel 5% duurder)
Daar had ik overheen gelezen, duidelijk verhaal denk ik.

Maandlicenties doe ik niet aan, geen zin om maandelijks te factureren en/of gefactureerd te worden. Sowieso is de 12=10 oplossing van MS wel prettig. Wel balen dat de marges nog heeeeeeel beperkt zijn op Copilot, 1,1% zag ik. Normaal is dat 10+ procent voor de M365 producten. Niet echt aantrekkelijk om het als partner de markt in te duwen dus.

Thanks voor het meekijken!

• DDX

DDX

Microsoft heeft voor de office 365 storing van begin deze week een post incident report uitgegeven.
Storing MO941162

Maar als je dan begint te lezen :
Root Cause
There was a backend internal Microsoft 365 service that was being decommissioned. During the decommissioning workflow, a process issue meant that the traffic for this service was not disabled as expected, and the decommissioning process continued. This meant that once the service had been removed, traffic intended for this service was still generated by other services that had interactions with it.
[..]
En dan de timeline (lekker uitgebreid dat wel) ook gewoon 4 pagina's. :
Monday, November 25
1:20 AM – Impact started.
1:27 AM – Anomaly detection systems detected a potential issue with the Exchange Online service in the Asia Pacific region and triggered a high-priority investigation. We published EX941100 to the Service Health Dashboard (SHD).
1:38 AM – We reviewed telemetry logs from components that were generating errors.
1:53 AM – We identified timeout errors within Client Access Front End (CAFE) components.
[..]
Tuesday, November 26
5:49 PM – Outlook on the web reached full recovery.
7:51 PM – After an extended period monitoring, we closed MO941162 as service restored.
Echt wtf, waarom moet zoiets gewoon bijna 2 dagen duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
Het duurt bijna 2 dagen om volledig operationeel te zijn, dat betekend nog niet dat gebruikers er ook 2 dagen last van gehad hebben. Het onderzoeken naar de oorzaak, formuleren van een permanente oplossing, die implementeren en alles herstarten wat herstart moet worden op zo een relatief korte tijd is niet niets.

• DDX

DDX

Ik had hier mensen die er wel ruim een dag last van hadden met mails die lang (als in ruim uur) in outbox bleven hangen.

• Drardollan
Ik heb hier mensen gehad die er vanaf zondagavond tot gistermorgen last van hadden. Omdat MS voor de zoveelste keer blindelings iets doorvoert in hun infra. Het is wel lekker afschuiven hoor, maar het is echt tenenkrommend om te zien.

Bij MS weet niemand wat een andere afdeling doet, elke product is een eigen eilandje wat maar wat doet. Ergens wordt het met een houtje en touwtje aan elkaar geknoopt en moet het werken. Maar zo simpel werkt infra niet, dat blijkt keer op keer.

Maar ja, we kiezen er massaal voor. Keerzijde van de medaille. Lekker afschuiven en factureren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-04 15:16
Hallo allen. Ik heb een vraag waar ik nog niet helemaal uit ben.

Ik heb een tenant met a3 en a5 licenties. Ik wil deze licenties op groepsniveau koppelen aan de gebruikers. Ik heb alleen het probleem dat sommige gebruikers in beide licentie groepen zitten en dus beide licenties krijgen. Dan zou je zeggen haal ze uit de groep en je bent klaar. Dit is helaas niet zo makkelijk aangezien ze deze groep nodig hebben ook voor andere dingen.

Weet iemand of je licenties op groepsniveau kan instellen dat er alleen de meest hoog mogelijke licentie gepakt mag worden door de gebruiker? En dat dan niet de e3 licentie dubbel gekoppeld wordt? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:08
De licentie op een andere / hogere groep zetten?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
jeroentjeh schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:38:
Hallo allen. Ik heb een vraag waar ik nog niet helemaal uit ben.

Ik heb een tenant met a3 en a5 licenties. Ik wil deze licenties op groepsniveau koppelen aan de gebruikers. Ik heb alleen het probleem dat sommige gebruikers in beide licentie groepen zitten en dus beide licenties krijgen. Dan zou je zeggen haal ze uit de groep en je bent klaar. Dit is helaas niet zo makkelijk aangezien ze deze groep nodig hebben ook voor andere dingen.

Weet iemand of je licenties op groepsniveau kan instellen dat er alleen de meest hoog mogelijke licentie gepakt mag worden door de gebruiker? En dat dan niet de e3 licentie dubbel gekoppeld wordt? :?
Ondanks dat het A licenties zijn hebben jullie geld teveel ofzo? :+

Ik denk dat het enige is je groepen op orde brengen. Maak apparte groepen voor je A3 licenties en A5 licenties en gebruik die alleen voor de licenties.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Yep, groepen die je alleen voor de licenties gebruikt zijn hier het antwoord.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
En ja, dat kan je, als het nodig is, ook automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-04 23:31
Mijn werkgever (een MBO instelling) stelde altijd aan studenten en medewerkers gratis Office 365 beschikbaar. Die mocht je op totaal 5 privé-apparaten gebruiken. Maar onder het mom van "we vinden het niet veilig als je onze O365 op je eigen device gebruikt" gaan ze daar mee stoppen.

Helaas heeft onze instelling ook geen contracten meer met SurfSpot of Slim om goedkoop een eigen licentie/abonnement af te sluiten.

Nu zie ik in de pricewatch diverse aanbieders die jaarabonnementen een stuk goedkoper aanbieden dan MS zelf. Maar zijn dit nu betrouwbare aanbieders? Ik snap namelijk niet zo goed waarom bepaalde webshops een abonnement veel goedkoper aan kunnen bieden dan MS zelf.

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11
keverjeroen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:16:
Nu zie ik in de pricewatch diverse aanbieders die jaarabonnementen een stuk goedkoper aanbieden dan MS zelf. Maar zijn dit nu betrouwbare aanbieders? Ik snap namelijk niet zo goed waarom bepaalde webshops een abonnement veel goedkoper aan kunnen bieden dan MS zelf.
Dat onderwerp is al vaker besproken, had je gezien als je zelf eerst even op het forum gezocht had. Hint. ;)

Zoek even op 'goedkope microsoft licenties', denk dat alles over de betrouwbaarheid en risico's inmiddels wel een keer gezegd is. Mocht je nog vragen hebben is er wellicht een bestaand recent topic om daar in door te gaan, laten we de discussie niet hier ook nog eens gaan voeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazzy op 03-04-2025 17:29 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:56
Goed, Ik heb sinds vandaag toegang tot een nieuwe MS365 tenant gekregen met een Global Reader RBAC role. Omdat er al genoeg Global Admin accounts zijn, ga ik deze RBAC role niet (direct) krijgen.

Ik ben daarom op zoek naar een setje RBAC's die het volgende kunnen/mogen (bij voorkeur geen "custom" maar "pre-defined")

- EXO: Alles
- Intune: Alles
- MS365 Defender (inclusief alle EXO truukjes, zoals Hunt&destroy, Anti-spam, enz)
- SharePoint Online/Onedrive Admin
- PowerApps Admin

(ja, ik ben al aan het zoeken geweest, maar er is echt veel mogelijk -- Zelfs de RBAC role Security Admin is niet voldoende om los te kunnen gaan in MS365 Defender)

Alvast dank!

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:11
Is me niet helemaal duidelijk wat je vraag nu precies is. Bij elke feature die je noemt staat precies beschreven welke minimale rol je daar voor nodig hebt. Wat is je vraag aan ons?

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:56
Wie bijv de rol Exchange Admin krijgt kan niet alles in Exchange Online, terwijl dat wel gewenst is. Ook is de documentatie voor het Exchange voorbeeld niet volledig, helaas
Ook heb ik al eerder aan de slag gekund met de Security Admin role, maar dan mis je nog steeds de nodige knopjes in EXO Message Trace of heb je alsnog beperkingen in MS365 Defender (je kan dan bijv geen mail verwijderen die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zonder direct toegang te hebben tot de mailbox)

Ik ben daarom op zoek naar een setje RBAC-rollen die mij een "power user" maken, maar zonder de Global Admin role

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
D_Jeff schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:11:
Wie bijv de rol Exchange Admin krijgt kan niet alles in Exchange Online, terwijl dat wel gewenst is. Ook is de documentatie voor het Exchange voorbeeld niet volledig, helaas
Ook heb ik al eerder aan de slag gekund met de Security Admin role, maar dan mis je nog steeds de nodige knopjes in EXO Message Trace of heb je alsnog beperkingen in MS365 Defender (je kan dan bijv geen mail verwijderen die aan bepaalde voorwaarden voldoen, zonder direct toegang te hebben tot de mailbox)

Ik ben daarom op zoek naar een setje RBAC-rollen die mij een "power user" maken, maar zonder de Global Admin role
Normal vraag ik geld voor dit soort dingen :+
Uit mijn hoofd:

Security admin
Exchange admin
Compliance admin
Intune admin
Sharepoint admin.

Waar jij nu tegenaan loopt in security center en exo kan je volgens mij tackelen met de compliance rol. Dit zijn wel allemaal high privileges rollen dus hoop dat je ook iets van PIM hebt :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

HKLM_ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:27:
[...]

Normal vraag ik geld voor dit soort dingen :+
Uit mijn hoofd:

Security admin
Exchange admin
Compliance admin
Intune admin
Sharepoint admin.

Waar jij nu tegenaan loopt in security center en exo kan je volgens mij tackelen met de compliance rol. Dit zijn wel allemaal high privileges rollen dus hoop dat je ook iets van PIM hebt :)
Als je alles in Microsoft Defender 365 portal wilt kunnen gebruiken, Dan heb je naast Security Administrator ook security operator nodig.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 15:01
Zijn er meer mensen die problemen hebben met Office 365 Family.

Ik heb mijn Office 365 family gedeeld met mijn vrouw & sinds vandaag krijgt zij de melding dat de subscription gecancelled is, wat dus niet het geval is.

Als ik naar aka.ms/src ga dan krijg ik de melding dat er problemen zijn met de tenant live.com en active directory.

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r4ve
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 22:28
Nosfera7u schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:42:

Ik heb mijn Office 365 family gedeeld met mijn vrouw & sinds vandaag krijgt zij de melding dat de subscription gecancelled is, wat dus niet het geval is.

Als ik naar aka.ms/src ga dan krijg ik de melding dat er problemen zijn met de tenant live.com en active directory.
Hier exact hetzelfde probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosfera7u
r4ve schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:44:
[...]

Hier exact hetzelfde probleem!
In iedersgeval "blij" om te horen dat ik niet de enige ben met het probleem.

Als je op de status pagina kijkt staat alles op groen, alleen als je de support nummers belt, (consument & zakelijk) krijg je alleen een boodschap dat als je problemen hebt he naar aka.ms/src moet gaan.
Je krijgt gewoon niemand aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 09:03
Hier hetzelfde. Ik heb Microsoft support geprobeerd te contacteren, toen ik uiteindelijk door hen werd teruggebeld kon ik alsnog geen contact krijgen met een medewerker. Chat support geeft ook al een uur geen antwoord.

Echt waardeloos, je bent zo helemaal afhankelijk van de cloud voor je softwarelicentie en als er iets mis is, kan je met geen mogelijkheid ondersteuning krijgen.

https://portal.office.com/servicestatus
Inmiddels kan je de status van het probleem hier volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosfera7u
straat schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:50:
Hier hetzelfde. Ik heb Microsoft support geprobeerd te contacteren, toen ik uiteindelijk door hen werd teruggebeld kon ik alsnog geen contact krijgen met een medewerker. Chat support geeft ook al een uur geen antwoord.

Echt waardeloos, je bent zo helemaal afhankelijk van de cloud voor je softwarelicentie en als er iets mis is, kan je met geen mogelijkheid ondersteuning krijgen.

https://portal.office.com/servicestatus
Inmiddels kan je de status van het probleem hier volgen.
Ja het is echt belachelijk, mijn vrouw moet een Engelse les voorbereiden maar kan niks met Powerpoint op dit moment.

Support is sowieso erg triest tegenwoordig, niet alleen bij MS, overal van die automatische schijt berichten waar niemand wijzer van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r4ve
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-04 22:28
Hier bleek het account van mijn vriendin uit de family groep te zijn verdwenen. Opnieuw toevoegen aan de groep en een reboot van haar computer heeft het verholpen.

We een goede reminder om hier thuis eens de afhankelijkheid van Microsoft te her-overwegen. Een storing daar en je kan helemaal niets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Nosfera7u schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:42:

Blijkbaar een bekend probleem: https://www.reddit.com/r/Office365/s/wmFlMiFRz6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik dacht even dat het lag aan de bron (de Kinguins van deze wereld met hun grijze licenties), maar: nieuws: Microsoft 365 Family-accounts werken niet door storing

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SrSLaser
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-04 11:04
Sinds gisteren een vergelijkbaar probleem. Family leden hebben nog maar 5GB opslag beschikbaar ipv 1TB en krijgen dus een melding dat OneDrive vol is. Hoofdaccount werkt normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 04:56

Majapro

Deventer

Nou de pleister is eraf, soms moet je dat met een ruk doen, de 365 geannuleerd.

Drie dagen geprobeerd 365 te fiksen maar niets lukt, mijn vrouw blijft de melding krijgen van 134% vol op de OneDrive.

Na het indienen van de service ticket doodleuk de melding gekregen dat de mail ook niet meer zal werken vanwege ruimte gebrek op de OneDrive van hoofdaccount gebruiker, is namelijk een outlook.com mail adres.

In een zoektocht zag ik ergens staan dat; omdat ik copilot heb gebruikt, ik nu een ander abbo heb, de family abbo. Maar ook daarin heeft de gedeelde slechts 5GB opslag en zal geen mails meer kunnen verzenden of ontvangen als zij dat niet omzet in een actieve abbo.

Heb gebeld in de hoop op een antwoord maar dat is hopeloos. Na terug gebeld te worden door een chatbot die mij niet begrijpt; ik moest op 1 drukken als ik ondersteuning nodig had, ik druk op 1, krijg als antwoord begrijp ik niet. Als ik dan het nummer zeg in de microfoon krijg ik het zelfde; begrijp ik niet. Als vervolgens geïrriteerd nog een keer 1 druk; begrijp ik niet. en daarna wat luider 1 roep; begrijp ik niet. |:(

Die chatbots zijn ook niet meer wat het vroeger was :F

Het annuleren geeft mij een zeer goed en zelfs fris gevoel. Vol goede moed met LibreOffice.
Is Syncthing een leuke i.p.v. OneDrive?

[ Voor 94% gewijzigd door Majapro op 15-04-2025 02:22 ]

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Vanwege de interesse in Microsoft 365 Personal, heb ik gisteren een account aangemaakt om dit uit te proberen. Account gelijk beveiligd met 2FA (Authenticator app) en een abonnement afgesloten. Later in de avond log ik opnieuw in om eens wat data over te zetten (Office Online uitproberen) en bij het inloggen ineens de melding: account vergrendeld vanwege (mogelijk?) schenden van gebruikersvoorwaarden.

Ik had tot op dat moment geen enkele data op het account staan, enkel een abonnement afgesloten en 2FA enabled. Ik kon mijn account weer ontgrendelen door mijn telefoonnummer in te vullen, waarna er een code verstuurd werd die ik weer moest invullen (want dan heb ik ineens toch weer niet de gebruikersvoorwaarden geschonden natuurlijk /s).

Meer mensen last gehad van dit soort dingen? Beetje huiverig nu om data te gaan overzetten als dit soort geintjes normaal zijn bij Microsoft.
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste