Let op: Als je een vraag stelt, vermeld dan of je een E of P abonnement hebt. E staat voor Enterprise of Middelgrote bedrijven en grote ondernemingen. P staat voor Professionals and Small Business of Zelfstandige professionals en het kleinbedrijf.

Vandaag over een dag wordt Office 365 officieel gelanceerd en een aantal van ons zullen hier veel mee te maken krijgen. Daarom dit topic, om allerlei zaken te bespreken voor de ICT-er die wat met Office 365 mag doen.

Je kunt precies nalezen wat de mogelijkheden en beperkingen zijn in de Service Descriptions (op dit moment nog Beta).

- Implementeer ADFS 2.0 in je omgeving en eventueel een ADFS 2.0 proxy in de DMZ.
- Configureer directory synchronisatie met de Microsoft Online Services Directory Synchronization tool
- Voeg een (gratis) tijdelijke Exchange 2010 server aan je omgeving toe
- Verplaats de mailboxen
Het configureren van al deze onderdelen is geen kattepis, hier komt serieus voorbereiding bij kijken en kost echt tijd om helemaal in te richten. Maar als dat klaar is dan heb je ook wat:
- directory synchronisatie
- single sign-on
- free-busy en dergelijke tussen beide omgevingen
- mailboxen moven alsof het intern is
De Exchange Deployment Assistant is een goed hulpmiddel om dit uit te voeren.

Als je meediscussieert, vermeld dan even of je het hebt over Office 365 voor Small Business of over de Enterprise suite.

Office 365
Cloud computing is een enorme hype, het lijkt wel het nieuwe 'virtualisatie'. Wat de uiteindelijke impact op de ICT zal zijn is onbekend, maar de cloud is here to stay. Waar concepten als storage, desktop en backup in de cloud nog in de kinderschoenen staan ligt dat voor bijvoorbeeld e-mail en instant messaging heel anders.Vandaag over een dag wordt Office 365 officieel gelanceerd en een aantal van ons zullen hier veel mee te maken krijgen. Daarom dit topic, om allerlei zaken te bespreken voor de ICT-er die wat met Office 365 mag doen.

Wat is Office 365?
Office 365 is een suite van producten die je afneemt als dienst, dus een abonnementsvorm. De kern bestaat uit:- Exchange Online
- Sharepoint Online
- Lync Online
- Office Web Apps
- Office Professional Plus
- ZZP-er en MKB (Small Business)
- Grote bedrijven (Enterprise)
- Educatie (nog niet beschikbaar, dit wordt de opvolger van Live@EDU)

Wat is het niet?
De nadruk van de suite ligt op de back-end, de serveromgeving. Het is dus geen nieuwe Office versie die je op je werkplek kunt installeren. Wel kun je een abonnementsvorm kiezen waarin je ook Office Professional Plus mag gebruiken, maar dat is (op dit moment) gewoon versie 2010 die je misschien al lang gebruikte.
Wat moet ik daar mee?
Ik richt me even op de enterprise-omgevingen zoals we die in Nederland en Blegië kennen, dus van MKB+ tot zeer grote omgevingen. Aan de technische kant hebben we te maken met directory synchronisatie, single sign-on en coexistance met bestaande systemen. Aan de functionele kant is het noodzakelijk om eerst te controleren of de eisen en wensen van jouw organisatie wel passen bij wat Office 365 biedt.
Hoe weet ik wat ik met Office 365 kan?
Office 365 is een clouddienst, dat betekent dat je een omgeving deelt met miljoenen andere gebruikers. Om dit mogelijk te maken zitten er een aantal beperkingen aan de dienst, een voorbeeld is dat er geen public folder zijn en dat daarom Outlook 2003 niet te gebruiken is.Je kunt precies nalezen wat de mogelijkheden en beperkingen zijn in de Service Descriptions (op dit moment nog Beta).

Ik gebruik nu Exchange in eigen huis, hoe kom ik in de cloud?
Als je niet in staat bent om in één keer over te stappen dan heb je een geleidelijke migratie, dus met een periode waarin beide omgevingen in gebruik zijn. Stel dat je een omgeving met Exchange 2003 of 2007 hebt, op hoofdlijnen gaat het om de volgende stappen:- Implementeer ADFS 2.0 in je omgeving en eventueel een ADFS 2.0 proxy in de DMZ.
- Configureer directory synchronisatie met de Microsoft Online Services Directory Synchronization tool
- Voeg een (gratis) tijdelijke Exchange 2010 server aan je omgeving toe
- Verplaats de mailboxen
Het configureren van al deze onderdelen is geen kattepis, hier komt serieus voorbereiding bij kijken en kost echt tijd om helemaal in te richten. Maar als dat klaar is dan heb je ook wat:
- directory synchronisatie
- single sign-on
- free-busy en dergelijke tussen beide omgevingen
- mailboxen moven alsof het intern is
De Exchange Deployment Assistant is een goed hulpmiddel om dit uit te voeren.

Ik wil wel meer weten.
Dat kan, kijk bijvoorbeeld hier: http://www.microsoft.com/office365Als je meediscussieert, vermeld dan even of je het hebt over Office 365 voor Small Business of over de Enterprise suite.
[ Voor 9% gewijzigd door Jazzy op 24-01-2014 09:12 ]