Ik ben echt benieuwd naar de iPad 3, en dan vooral naar de specs. Ik heb nu een eerste generatie iPad en ga zeer waarschijnlijk dan ook wel upgraden, maar ik ben echt benieuwd naar de specs op zich. Vele van jullie zullen zeggen dat specs niet belangrijk zijn, maar ondertussen heeft de iPhone 4S wel een ontzettend scherp display, dual core processor, een van de beste 8 megapixel smartphone camera's en andere snufjes.
Ik weet dat veel van jullie niks om speculatie geven, maar ik ga hieronder toch lekker speculeren. Als je dus niks om speculatie en meningen geeft, stop HIER met lezen. Ben je geïnteresseerd in de mening van anderen en wil je zelf eventueel mee discussiëren, lees gerust door.
Ik ga het over een paar dingen hebben waarvan er geruchten zijn dat de iPad 3 die dingen gaat krijgen:
- Design
- 2048 x 1536 scherm, 264 pixels per inch
- Camera's
- LTE
- Batterij
- A6 processor
Volledig getypt op een eerste generatie iPad
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Design
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Het design? Ik heb eerlijk gezegd geen idee van wat ik er van moet verwachten. Er gaan momenteel meerdere geruchten rond: een circa 1 mm dikkere iPad met vergelijkbaar design als iPad 2, zelfde design als iPad 2 en een dunnere iPad (onbekend design).
Die eerste variant (dikkere iPad) lijkt het meest populair te zijn. Kanttekening is dat die geruchten enkel en alleen gebaseerd zijn op prototypes uit de eerste helft van 2011. De tweede variant, zelfde design als iPad 2, komt amper voor: een enkele site heeft er over bericht. De derde variant komt minder voor dan de eerste variant, maar is vooral de laatste maanden populairder geworden.
De conclusie is, dat we eigenlijk nog niks weten. Dikker, gelijk of dunner. Het kan allemaal. Ik ga momenteel uit van dikker maar dat is zodat ik niet teleurgesteld raak.
2048 x 1536 scherm, 264 pixels per inch
Deze lijkt op het moment erg waarschijnlijk en dit is dan ook wel dé upgrade. Ik ga er op het moment gelijk gewoon van uit dat de iPad 3 een hoge resolutie scherm krijgt. De geruchten over zo'n scherm zijn er al sinds nog voor de iPad 2.
Het meest recente bewijs is geleverd door Apple's eigen apps: iBooks 2 en iTunes U. Deze apps bieden namelijk native ondersteuning voor een iPad scherm met vier keer zoveel pixels. Dit is echter geen garantie! In iBooks versie 1 waren al sinds de iPad 1 verwijzingen naar een hoge resolutie scherm.
Ik vermoed dat het hier om een LCD IPS scherm met LED verlichting gaat.
Camera's
Ik verwacht een flinke verbetering, maar eerlijk is eerlijk: er zijn hier nog maar één of twee goede geruchten over geweest. Ik verwacht een verbeterde front facing camera en ondersteuning voor FaceTime HD zoals op de Mac. Ik verwacht ook dat dr camera aan de achterkant flink is verbeterd. Ik verwacht geen LED flitser.
Waarom de camera's wel beter moeten zijn? Als de iPad 3 inderdaad een hoge resolutie scherm heeft, dan zouden foto's en films gemaakt met de camera verschrikkelijk zijn! Het ziet er al slecht uit op de iPad 2, bedenk je eens hoe slecht het er zou uitzien op een scherm met vier keer zoveel pixels.
LTE (4G)
Kort maar krachtig: we hebben hier geen bal aan in Nederland. Leuk om te vertellen als je je iPad 3 ooit een keer verkoopt, maar verder... niet interessant. Ik weet trouwens niet wat ik moet verwachten. Het gerucht is redelijk nieuw, dus tja...
Batterij
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Digitimes meldt een veel betere batterij. Alhoewel ik wel geloof dat dat zou kunnen, verwacht ik niet dat de batterijduur veel beter zal zijn: een retina display en A6 verbruiken waarschijnlijk meer energie en daardoor is de krachtigere batterij verwaarloosbaar.
10 uur.
A6 processor
Ik verwacht hier letterlijk alles en niets. Dit is een erg verwarrend gebied. Het enige wat nu vrijwel zeker is: Samsung produceert het op een 32 nm productielijn.
Verder? Onbekend. Alles is mogelijk.
RAM? Wellicht wederom 512 MB, maar ik gok op 1 GB.
Architectuur? Ik hoopte op de A15 architectuur, maar het leek me erg onwaarschijnlijk gezien de korte periode. Echter stuitte ik vandaag op dit bericht:
http://www.bgr.com/2012/0...e-next-gen-tablet-at-mwc/. Dit is een redelijk betrouwbaar gerucht. In februari zal Samsung een nieuwe line-up producten introduceren. En wat is het gerucht? Een dual core A15 2 GHz processor voor Samsung's nieuwste tablet. Als Samsung het nu al kan, dan is het mogelijk dat Apple ook van de A15 architectuur gebruikmaakt.
Dual core? Quad core? Er zijn in iOS 5.1 verwijzingen naar quad core processor ondersteuning. Dit garandeert natuurlijk niks, maar toch. Ik vraag me af of het quad core wordt, ondanks de vele geruchten. Vergeet niet dat vrijwel alle apps in de App Store nog single core zijn!
Wat mij betreft zijn dit de mogelijkheden:
- Cortex A9 dual core, hoger dan 1 GHz geclockt
- Cortex A15 dual core, 1 GHz of hoger geclockt
- Cortex A9 quad-core, 1 GHz
- Cortex A15 quad-core, 1 GHz
- Cortex A9 op 1 GHz net zoals de A5, met als enige verschil GPU en RAM.
Het beste zou natuurlijk een quad-core processor gebaseerd op de A15 architectuur zijn. Ik zou echter gokken op quad-core Cortex A9 of dual-core Cortex A15.
De GPU is een nog grotere gok. Ik geloof heilig dat het de bedoeling was dat de iPad 2 een 2048x1536 scherm zou krijgen en dat ze op het laatste moment dat moesten schrappen door productieproblemen, terwijl de A5 al helemaal af was.
Met de GPU kan Apple alles doen. Ze kunnen de GPU onveranderd laten (net zoals ze met de overstap van 3GS naar 4 hebben gedaan). Ze kunnen het ook verbeteren. En als ze het al verbeteren dan is de vraag hoe. Ze hebben momenteel een dual-core GPU. Ze zouden voor dezelfde GPU kunnen gaan maar dan quad-core. Ze zouden ook weer een stap omhoog in de PowerVR 5-series kunnen gaan. In het best-case scenario, maken ze gebruik van een PowerVR 6-series GPU. Extreem onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
Dat laatste sluitte ik eigenlijk ook tot voor kort uit, maar als je bedenkt dat Samsung nu al zeer waarschijnlijk met een Cortex A15 tablet in februari komt (terwijl iedereen eigenlijk pas tweede helft 2012 verwachtte), dan is het ook mogelijk dat Apple al een tijd bezig is met een flink verbeterde GPU.
Conclusie: alles is mogelijk wat betreft de A6 processor.
------———
Pff, lap tekst. Nu ben ik wel benieuwd naar jullie verwachtingen en meningen.