Er is een topic over het kalibreren van het scherm: Dell XPS15 B+RGLED: kalibreren? Kleurprofielen?tomboxman schreef op maandag 20 juni 2011 @ 19:23:
Ik heb vandaag mijn xps 15 full hd binnengekregen en ik moet zeggen ik ben blij dat ik de 720p heb omgeruild voor de 1080p. Ik heb alleen twee vragen over het beeldscherm;
- Zoals eerder aangegeven in het topic is rood "te rood" op dit full hd scherm. Is er ergens een stappenplan hoe ik dit kan aanpassen, of hoe ik een ander kleurenprofiel kan installeren. Ik ben hierover al het een en ander tegen gekomen maar ik ben er tot nu toe niet echt wijzer van geworden wat een goed profiel is en hoe ik dit moet installeren.
... knip ...
Ik heb het al eerder gezegd, maar niet iedereen neemt het 1080p scherm voor meer ruimte (immers met dezelfde redenering kon je ook gewoon het 720p scherm nemen en de dpi in windows verder omlaag zetten, of ctrl - drukken in je browserVerwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:00:
Maar de vraag is of je dat wil. Het punt van een 1080p scherm is juist dat je meer ruimte hebt (lees: alles word kleiner). Vervolgens ga je inzoomen om dat effect teniet te doen...
Ik zou zelf niet meer terug willen naar een 720/800p scherm, maar vind het toch fijner werken als de letters net iets groter ingesteld staan.
Sweet, works like a charm! Veel fijner, thanks!Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 08:11:
[...]
Vind ik ook. Download http://www.randyrants.com/2006/07/sharpkeys_211.html en bind F7...F12 tot de mediakey functie die erop staat, en bind de mediakey tot F7...12
Druk op F7 en je geluid word gemute Bij mijn toetsenbord, druk op fn+F7 en je druk F7 in. Werkt top.
Verwijderd
Probleem is alleen dat de tekens dan rete-onscherp wordenAdion schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:07:
[...]
..immers met dezelfde redenering kon je ook gewoon het 720p scherm nemen en de dpi in windows verder omlaag zetten, of ctrl - drukken in je browser
Ik werk bijvoorbeeld in Word graag met twee pagina's naast elkaar. Op mijn vorige 768p scherm moest ik de tekengrootte dan resizen tot 75%, en dat is geen pretje..
Ik kan mij niet voorstellen dat je het leuk vind om je tekst letter voor letter door te moeten scrollen
Ik zag dat er een nieuwe driver was voor de gt 525m versie (275.33) kan ik deze gewoon downloaden en installeren of moet ik eerst de oude drivers verwijderen? (zo ja hoe?). Is driver Genius een goed programma om te testen of je drivers up to date zijn? Moet ik verder nog ergens op letten bij deze driver, werkt bijvoorbeeld mijn optimus nog?
bedankt alvast!
bedankt alvast!
NVidia heeft zelf een tool die dat voor je in de gaten kan houden. Is optioneel, heb het niet geinstalleerd.
Voor de kleuren zou je het profiel van Adion kunnen gebruiken
http://adionsoft.net/misc/XPS15BGRFHD-Half_Brightness.zip
Dit is het profiel dat ik met een Spyder Express 2 gemaakt heb voor mijn XPS.
Ik vond het zelf echt noodzakelijk om een beetje natuurlijke kleuren te krijgen. Zonder was vooral het rood veel te extreem.
driver genieus gedownload, daarna gescand. zegt dat 13 dingen out of date zijn.Ary schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 02:29:
[...]
Euhh... probeer eens met Driver Genius al je drivers te updaten? Klinkt als iets wat niet helemaal glad loopt, dus wie weet kan een goede update je helpen.
Edit: sorry voor de dubbelpost, het is al half 3...
echter kan ik deze niet installeren omdat ik geen serial heb beetje jammer
of moet 't via de piratenbaai?
Verwijderd
Gisteren was dan eindelijk mijn XPS 15z binnengekomen. Helaas blijkt het scherm ruk te zijn. Kleuren zijn veel te flets en horizontale lijnen en pixels zijn gewoon zichtbaar (soort van hordeur effect). Op een ander Dell forum heeft een andere XPS 15z gebruiker hetzelfde probleem gemeld..
Installatie van de nieuwste videokaart driver heeft niet mogen baten. Dell gaat mijn 15z nu vervangen en hopelijk krijg ik dan wel een exemplaar met een goede beeldscherm !
Installatie van de nieuwste videokaart driver heeft niet mogen baten. Dell gaat mijn 15z nu vervangen en hopelijk krijg ik dan wel een exemplaar met een goede beeldscherm !
Dat had ik ook gezien ja. Ik wacht al tijden op de anandtech review van de xps 15z zodat hij dat ding (al dan niet') de grond ik kan boren, maar het duurt gewoon erg lang.. Als ik de topics lees heb ik toch het gevoel dat dell _te_ ernstige concessies heeft moeten doen om onder de 1000 euro uit te komen.
Ik ben van plan binnenkort een XPS15 te kopen. Voor mijn studie ga ik hier linux op draaien. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Extra dingen die ik moet installeren zoals Bumblebee?
Ik wil niet vervelend doen, maar ik heb een 15z (sinds een week). Met mijn laptop is helemaal niets mis. Het scherm is goed (al kan het minder zijn dan die van een nieuwe 15), maar mij bevalt die prima. Het beeld is gestoken scherp, de kleuren zijn voor mij ook goed. Ik dacht, laat ik ook maar eens eem positief geluid horen.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:01:
Dat had ik ook gezien ja. Ik wacht al tijden op de anandtech review van de xps 15z zodat hij dat ding (al dan niet') de grond ik kan boren, maar het duurt gewoon erg lang.. Als ik de topics lees heb ik toch het gevoel dat dell _te_ ernstige concessies heeft moeten doen om onder de 1000 euro uit te komen.
Er kan natuurlijk altijd een lichting slechte schermen zijn (zoals Surinamer al zei, ook in andere fora, zoals op netbookreview.com), maar dat zijn uitzonderingen.
Dell XPS 15z, Core i7-2620M, 8GB, 750GB HD, 2GB Nvdia GT 525M, 1920x1080 display, Windows 7 Ultimate
Een aantal kleinigheidjes:Gropah schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:57:
Ik ben van plan binnenkort een XPS15 te kopen. Voor mijn studie ga ik hier linux op draaien. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Extra dingen die ik moet installeren zoals Bumblebee?
- Ik heb zelf bumblebee nog niet echt geprobeerd (ik zet liever de nvidiakaart helemaal uit), maar ik weet wel dat de hdmi en displayport poorten op de nvidia kaart zijn aangesloten. Dus zelfs als je bumblee aan de praat krijgt denk ik dat de hdmi en displayport poorten niet zullen werken (bumblebee werkt geloof ik op een andere manier, door opengl aanroepen van programma's te onderscheppen, op de nvidia kaart uit te voeren, en de output (het gerenderde plaatje) weer terug te kopieren naar de intelkaart). Je kunt je laptop dan niet aansluiten op een beamer of tv, tenzij je hiervoor naar windows boot. Dit vind ik zelf wel erg jammer van NVidia.
- Momenteel zit er een bug in de intel sandybridge video-driver waardoor de hele laptop af en toe vast loopt. Ik weet niet in hoeverre er aan een oplossing hiervoor wordt gewerkt want de developer(s?) zijn niet erg scheutig met informatie hierover.
- Zowieso blijkt (in tegenstelling tot wat je meestal hoort) intel's driver niet zoveel beter te zijn als de overige linux drivers (ati,nvidia). Zo ik heb namelijk ook last van 'video tearing', zelfs erger dan een 'gewoon' gebrek aan vsync: er lopen meerdere 'tear-lines' over het scherm.
- Verder werken sommige toetsen (die touch-sensitive media toetsen rechts-boven) nog niet goed, als zal hier vast een oplossing voor zijn (heb ik nog niet naar gekeken).
- Sommige mensen klagen dat het scherm erg felle kleuren heeft. Naar ik heb begrepen is hier voor windows een ICC profiel voor welke voor het hele systeem werkt, in linux bestaat zoiets bij mijn weten niet, en hangt het per programma er van of of ICC profielen ondersteunt worden. B.v. in de Gimp kun je ICC profielen importeren. Wellicht dat er een of ander verbeterd kan worden door met contrast of saturation te spelen in een of ander control panel, maar dat is natuurlijk iets anders als een ICC profiel.
Ik wil iedereen die zijn laptop ook 's avonds of 's nachts gebruikt zeker aanraden om voor het backlittoetsenbord te gaan. Ik heb voor het backlittoetsenbord gekozen als alternatief voor het think-light van mijn oude laptop, maar dit werkt eerlijk gezegd nog veel fijner. Het is wellicht iets duurder, maar ik denk dat je er zeker veel plezier van gaat hebben (ik ben er in ieder geval erg blij mee
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami
Verwijderd
Welk scherm was dit? Het gewone of het FHD-scherm?Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:59:
Gisteren was dan eindelijk mijn XPS 15z binnengekomen. Helaas blijkt het scherm ruk te zijn. Kleuren zijn veel te flets en horizontale lijnen en pixels zijn gewoon zichtbaar (soort van hordeur effect). Op een ander Dell forum heeft een andere XPS 15z gebruiker hetzelfde probleem gemeld..
Verwijderd
Ik zou eerst de oude driver verwijderen, gewoon zoals je normaal gesproken altijd software verwijdert via het control panel. Hij staat gewoon in de lijst van geinstalleerde programma's, volgens mij zijn het zelfs meerdere items.tomboxman schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:06:
Ik zag dat er een nieuwe driver was voor de gt 525m versie (275.33) kan ik deze gewoon downloaden en installeren of moet ik eerst de oude drivers verwijderen? (zo ja hoe?). Is driver Genius een goed programma om te testen of je drivers up to date zijn? Moet ik verder nog ergens op letten bij deze driver, werkt bijvoorbeeld mijn optimus nog?
bedankt alvast!
En uiteraard werkt Optimus nog.
Wat heeft iedereen toch ineens met dat "Driver Genius" progsel?
@Da Fox
Bedankt voor de info. Nog wel een tweetal vragen. Hoe krijg je in linux de hele Nvidea GPU uit, want ik heb er al naar gezocht, maar kon niks vinden...
En hoe zit het met die tearlines. Is dat alleen in grafisch zware applicatie's, of ook op desktop?
Ik zelf denk/hoop dat de IGP en SB ondersteuning nog wel beter wordt, zeker omdat het nu nog allemaal redelijk nieuw is.
Bedankt voor de info. Nog wel een tweetal vragen. Hoe krijg je in linux de hele Nvidea GPU uit, want ik heb er al naar gezocht, maar kon niks vinden...
En hoe zit het met die tearlines. Is dat alleen in grafisch zware applicatie's, of ook op desktop?
Ik zelf denk/hoop dat de IGP en SB ondersteuning nog wel beter wordt, zeker omdat het nu nog allemaal redelijk nieuw is.
Dat vroeg ik mij ook al af. Die programma's zijn troep en zijn alleen maar gemaakt om geld binnen te harken van argeloze comsumenten.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 19:44:
Wat heeft iedereen toch ineens met dat "Driver Genius" progsel?
Verwijderd
Ik wou het niet zeggen, erg goed dat jij het dan toch maar even doet.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 19:48:
[...]
Dat vroeg ik mij ook al af. Die programma's zijn troep en zijn alleen maar gemaakt om geld binnen te harken van argeloze comsumenten.
Ik ben trouwens ook geen fan van zogenaamd "onmisbare tools" als K-Lite Codec Pack. Wellicht is het nu beter, maar een paar jaar geleden was dat in elk geval niet meer dan een samengeraapt zooitje van alle codecs die er maar op internet te vinden waren, door en over elkaar heen geïnstalleerd. Als je er zeker van wilt zijn dat je je laptop binnen korte tijd weer een clean install moet geven, dan moet je echt dit soort meuk installeren.
Het enige wat je nodig hebt om vrijwel alle media te kunnen afspelen in elke player, is ffdshow. Of je bespaart je het geklooi met ffdshow en pakt gewoon een player die alles al ingebakken heeft, zoals MPC(-HC) of VLC.
Bij bumblebee zit een scriptje waar je de nvidia gpu mee uit kan zetten, een aangepaste versie daarvan gebruik ik. Om de kaart uit te zetten heb je namelijk alleen de acpi_call kernelmodule nodig, vervolgens is het een kwestie van:Gropah schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 19:45:
@Da Fox
code:
Dit kun je dan in een opstart scriptje oid stoppen. (Let op, dit commando is specifiek per model laptop, dus deze werkt op de xps(-15), maar op een asus oid is er een ander commando nodig).1
| echo "\_SB.PCI0.PEG0.PEGP._OFF" > /proc/acpi/call |
De tear-lines zijn eigenlijk altijd aanwezig (als ik bv wild heen en weer beweeg met een raampje zie je het ook), maar vooral storend bij video. Het probleem is dat het geen 'traditioneel' vsync probleem is, maar er lijkt iets raars aan de hand bij het opbouwen van het scherm. Op de freedesktop.org bugtracker is een bug report over deze specifieke issue, fdo bug #37686. Hier kun een tweetal plaatjes zien (attachments) die het probleem illustreren. Vooral camera-pan bewegingen geeft dit een vreemd haast 'golvend' effect.
Ik ben het met je eens dat de support vast nog beter wordt, maar wat ik bedoelde is dat intel bekend staat als zeer opensource vriendelijk. Zo is bv de officiele inteldriver opensource, d.w.z. er wordt door een heel team van intel aan de linux driver gewerkt, naast alle vrijwilligers die mee helpen (geen idee hoeveel dit er zijn, maar ok). Wat mij dan tegenvalt is dat het nog steeds niet goed werkt. Waarom is bijvoorbeeld de windows driver wel gewoon in orde? Werken daar dan nog meer mensen aan? Als het (te)veel werk is waarom wordt er geen code gedeeld tussen de windows en linux drivers (ATI doet dit bijvoorbeeld met de fglrx driver)?. Etc.
Kortom ik ben een beetje teleurgesteld, ik verwachtte dat de linux intel driver gelijkwaardig zou zijn aan de windows driver, hetgeen helaas om mij onduidelijke redenen niet zo is. Tenminste heb ik nog geen windows gebruikers horen klagen over vastlopers of screen-tear.
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami
Ik dacht dat ATI geen Linux Drivers meer maakte sinds 11.3?
Die tearing is wel irritant ja, maar goed, ga toch geen video/imagebewerking doen. Wordt allemaal programmeer werk, dus dan zul je er wel weinig last van hebben. Desnoods sluit ik de GPU weer aan
BTW grafisch heeft Linux altijd achter gelegen op Windows, was laatst nog in Ubuntu topic te vinden, linkje met tests en al.
Bedankt voor het beantwoorden voor de vragen_O_
Die tearing is wel irritant ja, maar goed, ga toch geen video/imagebewerking doen. Wordt allemaal programmeer werk, dus dan zul je er wel weinig last van hebben. Desnoods sluit ik de GPU weer aan
BTW grafisch heeft Linux altijd achter gelegen op Windows, was laatst nog in Ubuntu topic te vinden, linkje met tests en al.
Bedankt voor het beantwoorden voor de vragen_O_
Verwijderd
Het is niet alleen dit incidentele negatieve ervaring met het scherm, maar ook de algemene kwaliteit van de behuizing die heeft geleid aan mijn beslissing om mijn 15z maar te retourneren.GWO schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:41:
[...]
Ik wil niet vervelend doen, maar ik heb een 15z (sinds een week). Met mijn laptop is helemaal niets mis. Het scherm is goed (al kan het minder zijn dan die van een nieuwe 15), maar mij bevalt die prima. Het beeld is gestoken scherp, de kleuren zijn voor mij ook goed. Ik dacht, laat ik ook maar eens eem positief geluid horen.
Er kan natuurlijk altijd een lichting slechte schermen zijn (zoals Surinamer al zei, ook in andere fora, zoals op netbookreview.com), maar dat zijn uitzonderingen.
Veel eigenaren van een 15z klagen op fora zoals notebookreview.com over de kwaliteit van de behuizing en ik constateer hetzelfde aan mijn 15z (zilveren rand zit niet stevig vast, is niet netjes afgewerkt en is scherp aan de onderkant). Ik wil niet wachten nog meer problemen vandaar mijn keuze om de 15z maar te retourneren.
De 15z heeft gewoon niet de kwaliteit die ik van Dell gewend ben en het is overduidelijk dat Dell concessies heeft moeten doen om een lage aanschafprijs mogelijk te kunnen maken.
Verwijderd
Het FHD scherm (mijn negatieve ervaring zal wel een incident zijn geweest, ik ken (nog) geen verhalen over een batch 15z's met een slecht laptopscherm)Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 19:39:
[...]
Welk scherm was dit? Het gewone of het FHD-scherm?
Oordelen over schermkwaliteit zijn dan ook de meest subjectieve verhalen die er bestaan. Tenzij je iemand tegenkomt met een calibirator geloof ik er geen worst van als iemand beweert dat zijn scherm van sublieme kwaliteit is.
Volgens de notebookcheck review was het een prima scherm, maar ik het het meer dan eens meegemaakt dat dun gewoon broddelwerk als review afleveren...
Volgens de notebookcheck review was het een prima scherm, maar ik het het meer dan eens meegemaakt dat dun gewoon broddelwerk als review afleveren...
hoi,
ik heb deze laptop nu dik een week, en ben er erg tevreden over... het enige is dat wanneer ik filmpjes op t internet bekijk, bijvoorbeeld van MTV dan spelen deze filmpjes wel erg slecht af, het happerd en flikkert een beetje.
Heeft iemand hiervoor een oplossing? want dit is wel erg irritand.
Me internet verbinding is gewoon goed...alvast bedankt
ik heb deze laptop nu dik een week, en ben er erg tevreden over... het enige is dat wanneer ik filmpjes op t internet bekijk, bijvoorbeeld van MTV dan spelen deze filmpjes wel erg slecht af, het happerd en flikkert een beetje.
Heeft iemand hiervoor een oplossing? want dit is wel erg irritand.
Me internet verbinding is gewoon goed...alvast bedankt
Liever verwend dan verwaarloosd
Sta op het punt een XPS15 te bestellen, en wel met de volgende configuratie:
n00x5m05epp
toevoegingen zijn oa het 1080p scherm, backlit toetsenbord en blu-ray drive. Deze laptop zal een jaar lang mijn enige computer zijn (buitenland, vandaar).
Het liefst heb ik het hele systeem zo future-proof mogelijk (wil hem graag langer dan dat ene jaar gebruiken), binnen redelijke grenzen. Daarom het liefst ook nog een SSD, maar dan gaat óf mn standaard HDD dr aan (geen optie), óf de blu-ray drive (jammer, en dan heb ik helemaal geen disk drive meer).
Budget zit rond 1100 euro (lukt net met dell kortingen. zijn die eigenlijk elke week opnieuw?)
De laptop gaat gebruikt worden voor standaardwerk, verslagen tikken, maar af en toe ook met grote afbeeldingen werken (gescande kaarten met GPS punten erop geplot, etc). Verder af en toe wat films en games (niet erg hardcore, maar toch voldoende).
Ik wil graag van jullie horen of de GT540m de 80 euro extra waard is, en of ik tóch nog een SSD moet kiezen ten koste van mn blu-ray drive.
Ohja: eind juli vertrek ik al, dus veel tijd om op kortingen te wachten heb ik niet.
n00x5m05epp
toevoegingen zijn oa het 1080p scherm, backlit toetsenbord en blu-ray drive. Deze laptop zal een jaar lang mijn enige computer zijn (buitenland, vandaar).
Het liefst heb ik het hele systeem zo future-proof mogelijk (wil hem graag langer dan dat ene jaar gebruiken), binnen redelijke grenzen. Daarom het liefst ook nog een SSD, maar dan gaat óf mn standaard HDD dr aan (geen optie), óf de blu-ray drive (jammer, en dan heb ik helemaal geen disk drive meer).
Budget zit rond 1100 euro (lukt net met dell kortingen. zijn die eigenlijk elke week opnieuw?)
De laptop gaat gebruikt worden voor standaardwerk, verslagen tikken, maar af en toe ook met grote afbeeldingen werken (gescande kaarten met GPS punten erop geplot, etc). Verder af en toe wat films en games (niet erg hardcore, maar toch voldoende).
Ik wil graag van jullie horen of de GT540m de 80 euro extra waard is, en of ik tóch nog een SSD moet kiezen ten koste van mn blu-ray drive.
Ohja: eind juli vertrek ik al, dus veel tijd om op kortingen te wachten heb ik niet.
Neem geen blu-ray. Optische media is dood.
Wat je moet doen is zelf een SSD bestellen (geen OCZ, maar een intel, crucial, of kingston) en deze inbouwen op de plaats van de dvd dvire. Dat heeft echt veel meer invloed op de prestaties dan de bump van i3 naar i7.
De GT540m is het ook niet waard, het scheelt procenten je desnoods klok je hem zelf over, nog boven het niveau van de GT540m
Wat je moet doen is zelf een SSD bestellen (geen OCZ, maar een intel, crucial, of kingston) en deze inbouwen op de plaats van de dvd dvire. Dat heeft echt veel meer invloed op de prestaties dan de bump van i3 naar i7.
De GT540m is het ook niet waard, het scheelt procenten je desnoods klok je hem zelf over, nog boven het niveau van de GT540m
Verwijderd
Hangt er vanaf wat volgens jou de oorzaak is van het haperen en flikkeren. Worden de filmpjes te langzaam ingeladen, of lijkt het meer een issue met een driver?Jaygod schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:25:
hoi,
Heeft iemand hiervoor een oplossing?
Verwijderd
Ohja, klopt. Waar ik dan aan toe wil voegen dat in elk geval bij mij de nieuwste driver van Nvidia heel veel verbetering heeft gebracht. Bij mij zijn nagenoeg alles problemen met het afspelen van internetfilmpjes verdwenen.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:43:
Volgens mij staat de oplossing beschreven in de startpost...
Je zou ook kunnen overwegen een Seagate Momentus te kopen. Daar zit een SSD gedeelte ingebouwd die dient als extra buffer. De eerste keren is hij zo snel als een HDD, maar op een gegeven moment heeft hij door wat er het meest wordt opgevraagd en komt dat in het SSD gedeelte te staan, waardoor hij een stuk sneller is dan een HDD, langzamer dan een SSD, maar kun je wel genoeg schuifruimte overhouden.Duesenberg J schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:38:
Sta op het punt een XPS15 te bestellen, en wel met de volgende configuratie:
n00x5m05epp
Misschien het overwegen waard?
Dat was ik vroeger ook van plan om te doen. maar ik heb uiteindelijk toch the real thing gekocht en ingebouwd in de dvd drive (de standaard drive doet nu dienst als bulk opslag, er passen een stuk of 50 films op
), en ik heb niet het idee dat ik de dvd drive mis. Ik gebruikte hem toch alleen al voor windows installeren (gaat sneller met een usb stick) en geklooi met hackintosh wat uiteindelijk niet bleek te werken.
Daar ben ik mij van op de hoogte, maar is het complete gebrek aan een drive (DVD of Blu-ray) niet wat onhandig soms? Niet alle films die ik kijk komen van internet. Als ik een game heb staat die op een schijfje (met uitzondering van minecraft)Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:43:
Neem geen blu-ray. Optische media is dood.
Tja, wellicht. Ben niet zo van overklokken, maar misschien merk ik het toch niet. Zit nu op een 8800GTS 512MB in mn gewone computer (wel oude processor, dus benut hem niet ten volste). Iets vergelijkbaars of beters ben ik tevreden mee. Is de laptopmarkt intussen al op dat niveau beland?De GT540m is het ook niet waard, het scheelt procenten je desnoods klok je hem zelf over, nog boven het niveau van de GT540m
En stel dat ik besluit bij Asus te winkelen, die verkopen ook een GT550m in de N53SN-sz191v. Ook weggegooid geld? (even los van het slechtere scherm en ook gebrek aan blu-ray of SSD)
Die staat niet tussen de opties. Apart kopen en zelf inbouwen dus? Of staat die wel bij 'andere' XPS15 configuraties?Gropah schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:51:
[...]
Je zou ook kunnen overwegen een Seagate Momentus te kopen.
[knip]
Misschien het overwegen waard?
Ik wil trouwens niet de indruk wekken dat ik denk een 8800GTS nodig te hebben voor minecraft
[ Voor 0% gewijzigd door Duesenberg J op 21-06-2011 22:59 . Reden: vraagtekentje vergeten ]
Externe drive?Duesenberg J schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:58:
[...]
Daar ben ik mij van op de hoogte, maar is het complete gebrek aan een drive (DVD of Blu-ray) niet wat onhandig soms? Niet alle films die ik kijk komen van internet. Als ik een game heb staat die op een schijfje (met uitzondering van minecraft)
De GT540m zou marginaal trager zijn dan de 8800, maar dat is niet perse een achteruitgang met alle nieuwe features die er afgelopen jaren zijn bijgekomen.Tja, wellicht. Ben niet zo van overklokken, maar misschien merk ik het toch niet. Zit nu op een 8800GTS 512MB in mn gewone computer (wel oude processor, dus benut hem niet ten volste). Iets vergelijkbaars of beters ben ik tevreden mee. Is de laptopmarkt intussen al op dat niveau beland?
Ik ben er na 3 maanden nog steeds niet achter wat nu de precieze specs van de GT550m zijn, dus die zou ik links laten liggen...En stel dat ik besluit bij Asus te winkelen, die verkopen ook een GT550m in de N53SN-sz191v. Ook weggegooid geld? (even los van het slechtere scherm en ook gebrek aan blu-ray of SSD)
Dat doe je toch ook met een normale SSD hoop ik? De dell modellen (rebranded samsungs) presteren, voor het geld, niet beter dan de concurrentie.Die staat niet tussen de opties. Apart kopen en zelf inbouwen dus? Of staat die wel bij 'andere' XPS15 configuraties?
Dat kan dus wel. Het vereist alleen enig zoekwerk op ebay.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:04:
Wel jammer dat die dvd drive niet gewoon echt verwisselbaar is.
Verwijderd
Ik bedoel zo'n drive in wat duurdere (zakelijke) laptops. Dat je op een knopje drukt en dat hij er dan uitkomt. Kan dat ook met de XPS 15?Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:06:
Dat kan dus wel. Het vereist alleen enig zoekwerk op ebay.
Nee. Maar voor zover ik weet kan dat alleen met een lenovo. Hun zgn ultrabay. In een handomdraai te verwisselen met extra accu, opslag, of een normale dvd drive. Met wat truuks kan je de xps 15 bay ook hotswap maken denk ik, maar dat zul je zelf even moeten proberen.
Ik weet het nu zeker bij mij is de Intel(R) Centrino(R) Wireless Bluethoot (R) 3.0 de oorzaak.Als ik deze uitschakel is bij mij het probleem weg.ReyZa schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:45:
Ik heb momenteel het volgende probleem.Mijn draadloze verbinding stort soms helemaal in en dit probleem doet zich voor sinds ik afgelopen week ziggo alles in een heb gekregen.Hierbij heb ik de nieuwe ubee wifi modem gekregen.Nu had ik verwacht dat het probleem bij ziggo of in de ubee modem/router zou zitten. Maar na een weekje stoeien en bellen met ziggo nog geen oplossing. Toen heb ik mijn laptop van werk verbonden (had ik natuurlijk al eerder moeten doen) en dan doet het probleem zich helemaal niet voor. Hiervoor had ik adsl van kpn en wrt56G router b/g netwerk dus en toen had ik ook geen problemen.Ik heb de wireless n 1030 in mijn xps zitten enigste verschil dat ik nu kan bedenken is dat ik voor ziggo verbonden was met 802.11b/g en nu met 802.11n. Ik heb de laatste driver geinstalleerd van de intel site maar deze lijken ouder dan die op de dell site.Probleem is alleen dat ik de drivers van de dell site niet geinstalleerd krijgt. Hij blijft steeds zeggen dat de nieuwste drivers al geinstalleerd zijn.
Als er iemand met dit probleem bekent is of een oplossing heeft dan hoor ik het graag.
Nog even voor de info ik heb een XPS 15 met een wireless-n 1030 met bluetooth.Ik ga nog even kijken of er een nieuwe driver voor de bluetooth is en of dit mijn probleem oplost. Anders laat ik hem gewoon uit ik gebruik het toch bijna nooit.Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben
Die heb ik maar even toegevoegd aan de startpost, ik lees wel erg vaak problemen met de wifi verbinding met dit model.
Iemand vertelde mij het volgende (Het zaakje werkt in de zelfde frequentie band,Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:24:
Die heb ik maar even toegevoegd aan de startpost, ik lees wel erg vaak problemen met de wifi verbinding met dit model.
Sony waarschuwd bijv bij aankoop van een laptop dat het kan storen op elkaar (zelfs als beide onderdelen in de zelfde laptop geintegreerd zitten) zie topic Wireless probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door ReyZa op 22-06-2011 00:17 ]
Dus dan is het eigenlijk beter om de standaard wifi kaart te nemen? En wat zijn de verschillen?
Nee juist nietglennvho schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:31:
Dus dan is het eigenlijk beter om de standaard wifi kaart te nemen? En wat zijn de verschillen?
Toen ik bestelde zat er geen bluetooth bij dus heb ik voor deze gekozen ik dacht voor die 15 euro kan het geen kwaad.glennvho schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:31:

Ik had inderdaad voor de nog duurdere moeten gaan maar helaas.
[ Voor 8% gewijzigd door ReyZa op 21-06-2011 23:35 ]
Maar met de dure versie heb je dan wel kans dat het dus niet goed werkt als je bleutooth aanzet? Wel een beetje jammer, maar bleutooth gebruik ik toch eigenlijk nooit meer op mijn laptop dus de duurdere versie zal het worden.
mijn probleem met de xps 17 met 6230 kaart met bleutooth ziet er naar uit dat het ook opgelost zit.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:24:
Dus het zit waarschijnlijk in de hele reeks van wifi kaarten met bleutooth ondersteuning.
Snap alleen niet dan waarom bij sommige wel het probleem en bij de meesten niet... maar dat zal je altijd zien met zulk soort problemen.
[ Voor 15% gewijzigd door Teutates op 21-06-2011 23:38 ]
Verwijderd
Huh? Ik kan bij zowel m'n huidige als m'n vorige Dell Latitude gewoon de DVD-drive verwijderen door op een knop te duwen. Vervolgens kan ik er iets anders inzetten. Of bedoel jij weer iets anders?Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:13:
Nee. Maar voor zover ik weet kan dat alleen met een lenovo. Hun zgn ultrabay. In een handomdraai te verwisselen met extra accu, opslag, of een normale dvd drive.
Dat zou wel een mooie optie zijn.Met wat truuks kan je de xps 15 bay ook hotswap maken denk ik, maar dat zul je zelf even moeten proberen.
Nee dat bedoel ik. Maar ik dacht dat dat een lenovo only iets was.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:57:
[...]
Huh? Ik kan bij zowel m'n huidige als m'n vorige Dell Latitude gewoon de DVD-drive verwijderen door op een knop te duwen. Vervolgens kan ik er iets anders inzetten. Of bedoel jij weer iets anders?
Je kan natuurlijk het schroefje wat de dvd drive vasthoud simpelweg niet vastmaken.Dat zou wel een mooie optie zijn.
Hmm, wellicht bedoel je dat ATI een tijdje terug is overgenomen door AMD? Ja dat is waar, maar er wordt er nog steeds een officiele driver gemaakt voor (recente) ATI/AMD hardware, en die heeft nog steeds de ATI merknaam: ATI Catalyst™ Proprietary Display Driver. Er staat hier wel 'catalyst', maar volgens mij heet de echte driver (de kernel module) nog altijd fglrx.Gropah schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:30:
Ik dacht dat ATI geen Linux Drivers meer maakte sinds 11.3?
Leesvoer is altijd welkom, linkje a.u.b.? (Ik zie 't zo snel niet staan in 't NOS forum?)Gropah schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:30:
De kogel is door de kerk. Ik ga vandaag of morgen ook deze laptop aanschaffen. 
En wel: n00x5m05epp + FHD + recovery disc.
Dat komt dan volgens mij op 944€ (799 + 200 + 5 - 60)
- Waar ik nog over in zit: Die dure WIFI kaart (25€), is die ècht de moeite waard?
- Hoeveel tijd scheelt het tussen de 6 en 9 cell accu? Heeft iemand hier cijfers/ervaringen?
Met deze twee erbij zou ik op 1009 uitkomen (799 + 200 + 5 + 25 + 70 - 90)
Ook niet verkeerd... ik weet alleen niet of het de moeite waard is.
Daarnaast wil ik de dvd-drive vervangen door een SSD.
- Kan de SSD als primary dan ook in de drivebay gemonteerd worden, of moet er echt geswapt worden?
En wel: n00x5m05epp + FHD + recovery disc.
Dat komt dan volgens mij op 944€ (799 + 200 + 5 - 60)
- Waar ik nog over in zit: Die dure WIFI kaart (25€), is die ècht de moeite waard?
- Hoeveel tijd scheelt het tussen de 6 en 9 cell accu? Heeft iemand hier cijfers/ervaringen?
Met deze twee erbij zou ik op 1009 uitkomen (799 + 200 + 5 + 25 + 70 - 90)
Ook niet verkeerd... ik weet alleen niet of het de moeite waard is.
Daarnaast wil ik de dvd-drive vervangen door een SSD.
- Kan de SSD als primary dan ook in de drivebay gemonteerd worden, of moet er echt geswapt worden?
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
wat betreft wifi, dit is al meerdere keren gevraagd.
quote:
TheMrOcean schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:00:
de verschillen zijn dus:
Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUR) [Inbegrepen in prijs]
basis
Intel® Centrino® Wireless-N 1030 (1x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card) [meerprijs € 15,00]
bluetooth + iets minder stroomverbruik
Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card) [meerprijs € 25,00]
bluetooth + iets minder stroomverbruik + 2x2 antennes wat inhoud dat je beter bereik hebt, een snellere verbinding en je ook met oudere wifi netwerken kan verbinden.
klopt dit?
De Advanced-N heeft ook wat meer enterprise opties voor beheer op afstand etc. Of de 1030 en 6230 daadwerkelijk minder stroom verbruiken, geen idee. Met alle 3 zou je prima met "oude" netwerken verbinding moeten kunnen maken. 2x2 tov 1x2 kan inderdaad zorgen voor beter bereik, maar ook betere/stabielere doorvoer. Mbt bluetooth tegenover geen bluetooth klopt de informatie inderdaad gegarandeerd
quote:
TheMrOcean schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:00:
de verschillen zijn dus:
Intel® Centrino® Wireless-N 1000 (EUR) [Inbegrepen in prijs]
basis
Intel® Centrino® Wireless-N 1030 (1x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card) [meerprijs € 15,00]
bluetooth + iets minder stroomverbruik
Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card) [meerprijs € 25,00]
bluetooth + iets minder stroomverbruik + 2x2 antennes wat inhoud dat je beter bereik hebt, een snellere verbinding en je ook met oudere wifi netwerken kan verbinden.
klopt dit?
De Advanced-N heeft ook wat meer enterprise opties voor beheer op afstand etc. Of de 1030 en 6230 daadwerkelijk minder stroom verbruiken, geen idee. Met alle 3 zou je prima met "oude" netwerken verbinding moeten kunnen maken. 2x2 tov 1x2 kan inderdaad zorgen voor beter bereik, maar ook betere/stabielere doorvoer. Mbt bluetooth tegenover geen bluetooth klopt de informatie inderdaad gegarandeerd
Geen enkel probleemDaarnaast wil ik de dvd-drive vervangen door een SSD
Verwijderd
Ik zou wel even controleren of je ODD echt op een SATA3-poort zit i.v.m. de doorvoersnelheid.
Intel Wifi 1000 : 1x2 antennes, 2,4 GHz band, max 300Mbps
Intel Wifi 1030 : idem + bluetooth
Intel Wifi 620x : 2x2 antennes, 2,4 en 5 GHz band, max 300Mbps
Intel Wifi 6230 : idem + bluetooth
Intel Wifi 6300 : 3x3 antennes, 2,4 en 5GHz band, max 450Mbps (mits je access point of router dat ondersteunt)
Intel Wifi 1030 : idem + bluetooth
Intel Wifi 620x : 2x2 antennes, 2,4 en 5 GHz band, max 300Mbps
Intel Wifi 6230 : idem + bluetooth
Intel Wifi 6300 : 3x3 antennes, 2,4 en 5GHz band, max 450Mbps (mits je access point of router dat ondersteunt)
Dank, al is die eerste link al een beetje oudGropah schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:45:
ik heb snel dit kunnen vinden:
*klik*
daarnaast heb je ook nog deze, specifiek over Intel drivers:
*klik*
Klopt, ging ook meer om die laatste, maar je ziet het punt denk ik wel
Verwijderd
Mijn i5-2410M cores worden meer dan 90 graden onder full load. Het apparaat lijkt het echter wel prima te blijven doen. Bovendien zit er een behoorlijk systematisch verschil tussen beide cores, core1 is wel zo'n 5-7 graden heter dan core0. Kan dit kwaad? Ik vind het toch wel erg warm, al blijft de laptop zelf aan de buitenkant redelijk koel.
Ik vraag me trouwens af hoe Dell dit doet met zwaardere i7 processoren in dezelfde laptop. Zouden ze daar andere, betere koeling voor gebruiken?
Ik vraag me trouwens af hoe Dell dit doet met zwaardere i7 processoren in dezelfde laptop. Zouden ze daar andere, betere koeling voor gebruiken?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 20:55 ]
Waarschijnlijk een medewerker die uitgeschoten is met de koelpasta, dat kan geen kwaad.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat de processor een paar 100 mhz lager draait onder full-load.
En dat hij koel blijft is logisch, hoe slechter de warmeoverdracht naar je koeling, hoe kouder je case blijft, en hoe warmer de processor word
Het ergste wat er kan gebeuren is dat de processor een paar 100 mhz lager draait onder full-load.
En dat hij koel blijft is logisch, hoe slechter de warmeoverdracht naar je koeling, hoe kouder je case blijft, en hoe warmer de processor word
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 21:07 ]
Verwijderd
Dat er iets meer koelpasta onder die hetere core zit bedoel je? Ja, zou best kunnen.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:58:
Waarschijnlijk een medewerker die uitgeschoten is met de koelpasta, dat kan geen kwaad.
Maar de temperatuur zelf (90-95 graden) is volgens jou nog wel normaal en kan ook geen kwaad voor de CPU? Mijn desktop-CPUs werder vroeger nooit warmer dan 60 graden.
Ik zie trouwens dat ze hier ongeveer dezelfde temperatuur meten.
Hij blijft vol gaan op 2x2,7 Ghz in prime95, al meer dan een uur lang, dus dat zit wel snor vermoed ik.Het ergste wat er kan gebeuren is dat de processor een paar 100 mhz lager draait onder full-load.
Maar ik vraag me toch af hoe ze dat doen met een zwaardere i7. Lijkt me dat er dan toch flink meer gekoeld moet worden.
Het kan natuurlijk zijn dat de koeling met de quadcore beter is, zie bijvoorbeeld anandtech:
http://www.anandtech.com/...x-now-with-sandy-bridge/6
Under sustained loads, the L502x does seem to run hotter than the L501x, but that’s expected. The CPU core temperatures hit 85-91C after several hours of constant 100% load, while the GPU hit a maximum of 80C. Idle noise levels are the same 31dB we measured before, but load noise is also up relative to the L501x. Our SPL showed a noise output of 43.8dB from a distance of 18”, which is audibly louder than the 42dB we hit with the L501x.
Kan geen kwaad. Je desktop word misschien maar 60°, hij schakelt zich pas uit bij 100°, en zelfs dat is nog ruim onder de temperatuur waar er dingen stuk gaan.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:07:
Maar de temperatuur zelf (90-95 graden) is volgens jou nog wel normaal en kan ook geen kwaad voor de CPU? Mijn desktop-CPUs werder vroeger nooit warmer dan 60 graden.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 21:18 ]
Verwijderd
Oké tanx.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:10:
Het kan natuurlijk zijn dat de koeling met de quadcore beter is, zie bijvoorbeeld anandtech:
[...]
[...]
Kan geen kwaad. Je desktop word misschien maar 60°, hij schakelt zich pas uit bij 100°, en zelfs dat is nog ruim onder de temperatuur waar er dingen stuk gaan.
Ik vroeg het eigenlijk vooral naar aanleiding van je commentaar op de saturn-aanbieding van de HP met i7. Maar die wordt maar 70 graden, volgens user larsNL1, en dat is toch beduidend koeler. Of bedoelt hij daarme de temperatuur van de behuizing ofzo?
Erg goeie review trouwens, daar bij anandtech. Die kende ik nog niet. Ze zijn ook duidelijk over de bouwkwaliteit:
Dit idee van de bouwkwaliteit had ik zelf ook al, maar toch aardig om zoiets bevestigd te zien. De laptop is gelukkig wel stijf, dat heb ik ook weleens anders gezien bij consumentenlaptops.The short summary is that the build quality is still good, but it’s not at the level of something like a Dell Latitude. Dell uses a magnesium alloy frame in the XPS, but the top and bottom are still plastic.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 21:34 ]
Hier nog een trouwens, van de vorige generatie. De l502x review van anadtech is een stuk korter. http://www.anandtech.com/...ell-xps-15-l501x-review/1
Nu verbruikt de oude i7 + HD5650m ongeveer 60w in totaal, misschien 70 (45w tdp + 15w tdp, maar de oude generatie haalt regelmatig de 50 of zelfs 55w
). Voor de i5+GT540m moet je ongeveer 45w rekenen, misschien nog iets minder.
Nu zegt hij dat de behuizing extreem heet word, en dat doet de xps 15 heel erg goed, ook de macbook (pro) word zo heet dat je je er bijna aan brand(t?).
Ja dat klopt. Een van mijn klasgenoten heeft deze laptop met dezelfde behuizing maar andere specs, en de behuizing ziet er erg dun uit. En je weet: hoe groter de koeling, hoe efficiënter, er is een reden dat de xps 15 zo dik is.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:33:
[...]
Oké tanx.
Ik vroeg het eigenlijk vooral naar aanleiding van je commentaar op de saturn-aanbieding van de HP met i7. Maar die wordt maar 70 graden, volgens user larsNL1, en dat is toch beduidend koeler. Of bedoelt hij daarme de temperatuur van de behuizing ofzo?
Nu verbruikt de oude i7 + HD5650m ongeveer 60w in totaal, misschien 70 (45w tdp + 15w tdp, maar de oude generatie haalt regelmatig de 50 of zelfs 55w

Nu zegt hij dat de behuizing extreem heet word, en dat doet de xps 15 heel erg goed, ook de macbook (pro) word zo heet dat je je er bijna aan brand(t?).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 21:43 ]
Verwijderd
Hmm interessant, ook maar es ff doorlezen. Had ik eigenlijk moeten doen vóór ik de laptop kocht.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:40:
Hier nog een trouwens, van de vorige generatie. De l502x review van anadtech is een stuk korter. http://www.anandtech.com/...ell-xps-15-l501x-review/1
Sorry, ff voor de duidelijkheid. Bedoel je nou dat het klopt dat hij het niet over de CPU-temperatuur had, maar over de temperatuur van de behuizing?Ja dat klopt.
Ja, m'n XPS wordt op een paar plekken wel een beetje warm na een lange tijd gamen, maar zeker niet onaangenaam heet ofzo. Zo'n hete laptop lijkt me echt bijzonder onprettig. Zeker als je hem op schoot neemt (ja ik weet het, is niet de bedoeling, maar ik doe het toch gewoonEen van mijn klasgenoten heeft deze laptop met dezelfde behuizing maar andere specs, en de behuizing ziet er erg dun uit. En je weet: hoe groter de koeling, hoe efficiënter, er is een reden dat de xps 15 zo dik is.
Nu verbruikt de oude i7 + HD5650m ongeveer 60w in totaal, misschien 70 (45w tdp + 15w tdp, maar de oude generatie haalt regelmatig de 50 of zelfs 55w). Voor de i5+GT540m moet je ongeveer 45w rekenen, misschien nog iets minder.
Ik bedoel dat hij inderdaad maar 70° word, erg netjes voor zo'n laptop. Ervanuitgaande dat user de testen goed heeft gedaan.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:56:
Sorry, ff voor de duidelijkheid. Bedoel je nou dat het klopt dat hij het niet over de CPU-temperatuur had, maar over de temperatuur van de behuizing?
[...]
Ik ookJa, m'n XPS wordt op een paar plekken wel een beetje warm na een lange tijd gamen, maar zeker niet onaangenaam heet ofzo. Zo'n hete laptop lijkt me echt bijzonder onprettig. Zeker als je hem op schoot neemt (ja ik weet het, is niet de bedoeling, maar ik doe het toch gewoon).
Op bed leg ik altijd wel een boek onder mn studio 15, maar dat is puur omdat de wifi kaart anders te warm word, waardoor het touchpad vastloopt...

En trouwens, aluminium is niet altijd de beste keuze: het geleid stroom, en warmte ook een stuk beter dan plastic. En het heeft last van metaalmoeiheid na een tijd. Voordat je je afvraagt waarom er geen alu op bepaalde punten zit
En nog iets, ik kwam er laatst achter waarom het scherm van de xps 15 niet helemaal achterin zit. Om deze reden:

Zie je dat stuk plastic aan de bovenkant van het scherm? Waarom zou daar nu plastic zitten
De oplettende lezer weet nu ook meteen waarom de draadloze netwerkontvangst van een macbook pro slecht is als het scherm is dichtgeklapt
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 22:07 ]
Ik heb vandaag ook mijn laptoptas binnen gekregen.
Echt een mooie tas waar alles in past! Daarnaast wel een fijne bescherming in het laptop vak zodat mijn laptop een beetje krasvrij blijft!
http://www.travelbags.nl/...ag/4/m/18/sort/std/page/1

Echt een mooie tas waar alles in past! Daarnaast wel een fijne bescherming in het laptop vak zodat mijn laptop een beetje krasvrij blijft!
http://www.travelbags.nl/...ag/4/m/18/sort/std/page/1

[ Voor 13% gewijzigd door toos87 op 22-06-2011 22:57 ]
Verwijderd
Die nieuwe, licht metale XPS laptop van Dell maakt gehakt van een Macbook Air en Pro. Prachtig.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2011 01:39 ]
Heren (en dames?),
Ik wilde vandaag een XPS15 met het mooie RGB 1080p scherm bestellen. Helaas is dit ineens niet meer mogelijk in combinatie met een i5 processor! Is dit een foutje van Dell denken jullie en zal dit komende dagen worden opgelost? Zelfs het toevoegen van &vw=classic achter de link werkt niet.
En om daarom nou een i7 te bestellen voor 100 euro meer vind ik te ver gaan...
Ik wilde vandaag een XPS15 met het mooie RGB 1080p scherm bestellen. Helaas is dit ineens niet meer mogelijk in combinatie met een i5 processor! Is dit een foutje van Dell denken jullie en zal dit komende dagen worden opgelost? Zelfs het toevoegen van &vw=classic achter de link werkt niet.
Verwijderd
Gisteravond was er nog een actie, "verzending de volgende dag" ofzo. Die modellen zijn altijd beperkt aanpasbaar, want die moeten natuurlijk al op de plank liggen. Het lijkt erop dat de actie er nu weer afgehaald is, maar dat de modellen beperkt aanpasbaar zijn gebleven.tristan5555 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:35:
Heren (en dames?),
Wellicht is er gewoon een (hopelijk tijdelijk) tekort aan die 1080p schermen, en probeert men dat op deze manier op te vangen.
Misschien kun je wel dezelfde truuk gebruiken als voor het backlit tobo (verbinding verbreken tijdens configureren) en krijg je dan alle opties weer. Die truuk staat volgens mij wel ergens in dit topic beschreven.
En anders moet je ze gewoon ff bellen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2011 09:48 ]
Verwijderd
Ja? Blijkt dat uit een review ofzo? En zoja, welke review?Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 01:38:
Die nieuwe, licht metale XPS laptop van Dell maakt gehakt van een Macbook Air en Pro. Prachtig.
Verwijderd
tristan5555:
Zie ook Darkstone's tweede post in het begin van dit topic.
Bv http://configure.euro.del...=dhs&cs=nldhs1&vw=classic
Verwijderd
Ja, in die overzichtsheet van Darkstone staan inderdaad wel een paar modellen die je kunt gebruiken.Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:49:
tristan5555:
Waar heb je het over?Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 01:38:
Bedankt 5618, maar dat scheelt maar een tientje 
Jammer dat die link voor een i7 voor 420 ex.btw niet meer werkt, ik ben echt stom geweest hem 3 weken geleden niet te bestellen...
Jammer dat die link voor een i7 voor 420 ex.btw niet meer werkt, ik ben echt stom geweest hem 3 weken geleden niet te bestellen...
Ja dat is ie 
Dan moet je de vorige generatie l501x hebben, die hadden geloof ik geen chicklet tobo's
Dan moet je de vorige generatie l501x hebben, die hadden geloof ik geen chicklet tobo's
[ Voor 75% gewijzigd door Robsel_NL op 23-06-2011 10:57 ]
Verwijderd
En deze dan?tristan5555 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:23:
Bedankt 5618, maar dat scheelt maar een tientje
http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1
Enige verschil met de config die je het liefst wil, is de kleinere harde schijf.
Je moet gewoon even kijken in die sheet van Darkstone uit de tweede post van dit topic. Daar vind je alle beschikbare configs op een rijtje. En vergeet ook de kortingsbonnen niet!
Zo moet je niet denken. Dat van die 420 euro was duidelijk een foutje van Dell. Als ik vantevoren had geweten dat Dell zo'n foutje zou maken, dan had ik m'n laptop ook anderhalve maand later pas besteld. En voor hetzelfde geld waren die laptops helemaal nooit bezorgd!Jammer dat die link voor een i7 voor 420 ex.btw niet meer werkt, ik ben echt stom geweest hem 3 weken geleden niet te bestellen...
Daar ging ik ook vanuit en dat is de reden dat ik hem niet besteld had, ik zat wel toevallig op de Dell website en zat te twijfelen. Wel erg netjes van Dell om de notebooks te leveren.
Wat? Kan je dat onderbouwen? Volgens mij is de MBP nog steeds een kwalitatief extreem veel beter en krachtiger apparaat..Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 01:38:
@Darkstone
Tenzij je het mooiste scherm wilt natuurlijk :-)
Tenzij je het mooiste scherm wilt natuurlijk :-)
Extreem veel beter is denk ik "lichtelijk" overdreven. Daarnaast, je kan hem toch zo aanpassen dat hij krachtiger is dan de mbp. Maar goed, de hele stelling gaat eigenlijk nergens over.
Punt is dat in bij de 15z niet bepaald omver word geblazen door de kwaliteit van de behuizing. De chromen trim vliegt er bij veel mensen af, en de randen van het scherm zijn gelijmd.... en hij word zelfs met de dualcore enorm heet.
De stelling:
De stelling:
Getuigt dan ook niet van veel onderzoekgehakt van een Macbook Air en Pro.
Verwijderd
Heb van de week m'n XPS15 binnen gehad met Core i7 2630QM en Full HD scherm. Op zich een mooi snel machientje maar ik heb toch wel wat nadelen ondekt bij mijn exemplaar.
- De fan slaat constant uit & aan zonder dat er daarvoor een rede is. (bijv. bij internet browsen)
- Optimus werkt niet lekker, de GT525M clockt zich haast nooit terug naar 50Mhz wanneer deze niet in gebruik is (ook na driver update nVidia)
- Onder 100% load word de processor flink heet (soms boven de 90 graden) hierdoor clockt de CPU zich vaak onder de 2Ghz, en is dus aan het throttlen (aan die turbo heb je dus ook vaak niets)
Het probleem met Optimus vind ik zelf ook vaag, want een kennis van mij heeft ook een XPS15 (maar dan met 2410M) en deze clockt zich wel terug wanneer deze niet in gebruik is, ik ga nog even kijken of een verse Win7 install uitkomst bied maar anders gaat hij waarschijnlijk terug naar Dell.
Als iemand hier ook ff wil checken wat zijn clocks zijn van de videokaart wanneer deze niet in gebruik is, met GPU-Z of OpenHardwareMonitor kan je de clocks uitlezen.
- De fan slaat constant uit & aan zonder dat er daarvoor een rede is. (bijv. bij internet browsen)
- Optimus werkt niet lekker, de GT525M clockt zich haast nooit terug naar 50Mhz wanneer deze niet in gebruik is (ook na driver update nVidia)
- Onder 100% load word de processor flink heet (soms boven de 90 graden) hierdoor clockt de CPU zich vaak onder de 2Ghz, en is dus aan het throttlen (aan die turbo heb je dus ook vaak niets)
Het probleem met Optimus vind ik zelf ook vaag, want een kennis van mij heeft ook een XPS15 (maar dan met 2410M) en deze clockt zich wel terug wanneer deze niet in gebruik is, ik ga nog even kijken of een verse Win7 install uitkomst bied maar anders gaat hij waarschijnlijk terug naar Dell.
Als iemand hier ook ff wil checken wat zijn clocks zijn van de videokaart wanneer deze niet in gebruik is, met GPU-Z of OpenHardwareMonitor kan je de clocks uitlezen.
Verwijderd
Ik ben vooral benieuwd waar die op gebaseerd is. Misschien is er wel een goede vergelijkende review langsgekomen van een gezaghebbende reviewer.Robsel_NL schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 11:30:
Maar goed, de hele stelling gaat eigenlijk nergens over.
Dat de macbook pro veel krachtiger zou zijn, betwijfel ik. Alle onderdelen van de XPS 15 met i7 zijn minimaal net zo krachtig, dus ik zie het niet. Grafische kaart en HD zijn zelfs sneller. Het verschil zit hem toch vooral in de naam, de looks, het OS en (mag ik hopen) de bouwkwaliteit. En daar betaal je dan ruim 2x zoveel voor.
Dat is niet helemaal waar:
De xps 15z bevat een i7 dualcore, de mbp bevat een quadcore
De 15z bevat een GT525m, de MBP bevat een [optie tot] HD6770m
Nu vind ik de MBP te duur voor wat je krijgt, maar dat is een andere discussie.
De 15z bevat een GT525m, de MBP bevat een [optie tot] HD6770m
Nu vind ik de MBP te duur voor wat je krijgt, maar dat is een andere discussie.
De MBP heeft ook een beter scherm en batterij, dat zijn ook niet van de goedkoopste onderdelen.
Neen, de 15z valt in een totaal andere klasse dan de MBP.
Hier een tevreden 15z gebruiker. Prima laptop, scherm is uitstekend, lekker vlot, fijne bediening en lange accuduur (5,5 uur is geen probleem). Kortom, goed apparaat.
[ Voor 15% gewijzigd door C00KW4US op 23-06-2011 12:05 ]
Verwijderd
Het is een mening, een mening gebaseerd op de configuraties die te zien zijn op de Dell pagina. Feitelijk gezien is de nieuwe xps met het uiterlijk en gewicht van een Macbook Air een factor of drie beter, en ten opzichten van een pro ook, (meetpunt I5 configuratie) maar dan een stuk minder. Daarnaast kun je geen onderzoek doen als je het product nog niet in handen hebt, wel kun je een persoonlijke opvatting over iets hebben aan de hand van wat je voorgeschoteld krijgt en leest op het internet. Een ander feit is, is dat over het algemeen computers of laptops bijna altijd sneller zijn dan Mac's. Omdat de opties uiterst ruim zijn, in tegenstelling tot een Apple product. Ook is de prijs een stuk beter, voor hetgeen wat je ervoor terug krijgt met deze XPS. Een 13 inch heb je pas vanaf 1299 euro terwijl de XPS vanaf 999 begint. Terwijl het even veel conform geeft.Getuigt dan ook niet van veel onderzoek
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2011 12:18 ]
Verwijderd
Oja, da's waar. Ik was even in de war met de gewone XPS 15. En die 15z kost ook €1400, wat natuurlijk ook een berg geld is.Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 11:48:
Dat is niet helemaal waar:
Maar de GT525M is wel sneller dan de standaard videokaart van de MBP.De 15z bevat een GT525m, de MBP bevat een [optie tot] HD6770m
Ik ook, daarom heb ik er ook geen. En omdat ik niet wil betalen voor naam en overhypet gedoe.Nu vind ik de MBP te duur voor wat je krijgt, maar dat is een andere discussie.
Toen ik nog studeerde zag je dat ook heel sterk. Alle "modegevoelige", minder technisch aangelegde studentjes bij bouwkunde en IO moesten per se een Apple. En iedereen met verstand van zaken kocht gewoon een PC.
Ik snap niet waarom je hem vergelijkt met de macbook air of de macbook pro 13". Het is toch duidelijk dat de xps 15z een concurrent is van de MBP 15? Iemand op notebookreview maakte het volgende plaatje:

Je zou hem dus als concurrent van de MBP 17" kunnen zien...
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2011 12:23 ]
Verwijderd
Ze zijn inderdaad niet direct te vergelijken. Ook de 15z niet met de MacBook Air, want die laatste heeft weliswaar een oude processor, maar wel weer standaard een SSD.Stphnvlstk schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 11:51:
De MBP heeft ook een beter scherm en batterij, dat zijn ook niet van de goedkoopste onderdelen.
Ik zou nog even mijn probleem verduidelijk. helaas nog geen antwoord
.
maar ik heb dus een probleem met mijn geluid. elke keer als ik via youtube/nederland.fm muziek afspeel. dan is dit geen probleem dan doet 't geluid gewoon. en ook gewoon goed. maar zodra ik een nieuwe site ga openen.
denk aan verschillende websites. Tweakers, hyves, worldofwarcraft, facebook, twitter. noem ze maar op allemaal. dan zodra die de site gaat laden dan crasht het geluid voor like 1 tot 5 sec. Dan loopt de muziek nogal erg vast en stotterd extreem en ik merk dan dat me laptop extreme lagg heeft.
ik hoop een beetje duidelijk uitleg heb gegeven zodat ik erachtter kom wat het probleem is!
en nog iets, wat zijn normale tempraturen voor de laptop?
maar ik heb dus een probleem met mijn geluid. elke keer als ik via youtube/nederland.fm muziek afspeel. dan is dit geen probleem dan doet 't geluid gewoon. en ook gewoon goed. maar zodra ik een nieuwe site ga openen.
denk aan verschillende websites. Tweakers, hyves, worldofwarcraft, facebook, twitter. noem ze maar op allemaal. dan zodra die de site gaat laden dan crasht het geluid voor like 1 tot 5 sec. Dan loopt de muziek nogal erg vast en stotterd extreem en ik merk dan dat me laptop extreme lagg heeft.
ik hoop een beetje duidelijk uitleg heb gegeven zodat ik erachtter kom wat het probleem is!
en nog iets, wat zijn normale tempraturen voor de laptop?
Probleem van de fan heb ik ook, en tijdens het gamen (bc2) kan hij ook behoorlijk heet worden recht onder de exhaust. Zo heet dat het na een seconde of 5 bijna pijn gaat doen.Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 11:40:
Heb van de week m'n XPS15 binnen gehad met Core i7 2630QM en Full HD scherm. Op zich een mooi snel machientje maar ik heb toch wel wat nadelen ondekt bij mijn exemplaar.
Verder nog een vraagje, hebben alle opladers van dell dezelfde aansluiting? Dit omdat mijn vriendin ook nog een laptop zoekt, en het handig zou zijn dat we dan 1 oplader in de woonkamer en 1 in de slaapkamer kunnen laten.. Het is wel heel erg handig dat er een blauwe led rond de aansluiting van de oplader zit btw, je hoeft in het donker nooit meer te zoeken waar dat ding is. Geniaal!
Een quad core i7 + krachtige GPU in een 15" laptop, dan is het niet vreemd dat de fan snel aangaat of dat ie heet wordt...
Dat is niet helemaal waar. De huidige quads zijn zuiniger dan de oude P-series van 2 jaar terug, de fan daarvan slaat nooit aan. En de 3D config zonder optimus heeft hetzelfde: een hoger verbruik, maar de fan slaat veel minder aan...
Zuinigheid gaat het imo niet om, max TDP wel.
P9600: 25 watt
2630qm: 45 watt
Flinke toename in TDP dus.
P9600: 25 watt
2630qm: 45 watt
Flinke toename in TDP dus.
Waarbij ik mij verplicht voel te vermelden dat de P8600 (2.4Ghz) met wat voltage tweaks eigenlijk rond de 17w uitkomt.
oke dit is echt behoorlijk irritant.
De fan gaat nu ik doe helemaal niks. aan uit aan uit aan uit aan uit aan uit aan uit aan uit. zegma zown ritme!
De fan gaat nu ik doe helemaal niks. aan uit aan uit aan uit aan uit aan uit aan uit aan uit. zegma zown ritme!
Dat bedoel ik dus, phil
Na een restart zou het opgelost moeten zijn. Onder andere gpu-z, en gpu widgets triggeren dit gedrag. Met een bepaalde combinatie van drivers zou dit opgelost moeten zijn....
Na een restart zou het opgelost moeten zijn. Onder andere gpu-z, en gpu widgets triggeren dit gedrag. Met een bepaalde combinatie van drivers zou dit opgelost moeten zijn....
Probeer anders eens een clean install. Kan veel schelen. Verder een low impact virus scanner zoals MSE. Niet McAfee.Rokz schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:29:
oke dit is echt behoorlijk irritant.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Kijk eerst of je post niet beter past in Dell levertijden topic of [NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011 of Dell Waardebonnen Topic. Vanwege grote hoeveelheden.. non-ervaringen word er de komende tijd strenger gelet op verkeerd geplaatste berichten.
Kijk eerst of je post niet beter past in Dell levertijden topic of [NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011 of Dell Waardebonnen Topic. Vanwege grote hoeveelheden.. non-ervaringen word er de komende tijd strenger gelet op verkeerd geplaatste berichten.