Toon posts:

[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 5 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste
Acties:
  • 78.534 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Dell XPS 15 topic
Deel 5

Dit is het XPS 15 ervaringentopic. Heb je een vraag, mededeling, ervaring, kritiek of probleem met deze laptop: Dit is het topic waar je moet zijn.

Header Reviews klein
XPS 15 gen 1 (L501x)
Anandtech: Dell XPS L501x: An Excellent Mainstream Notebook (aanrader!)
http://www.notebookcheck....FHD-Notebook.41509.0.html (i7 840m, 1080p, Duitse versie)
Majesty in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 1" (mooie real life pics!)
XPS 15 gen 2 (L502x)
http://www.notebookcheck....410M-GT-540M.51186.0.html i5-2520m, 1080p, Duitse versie)
productreview: Dell XPS 15 review door Umbrah
Ananadtech: Dell XPS 15 L502x: Now with Sandy Bridge

:? Wat is het verschil tussen het standaardscherm en het Full-HD scherm?
[Ervaringen]Laptops met hoge resolutie schermen
Ik raad je echt aan het Full-HD scherm te nemen, (ook al is het nu €200 duurder) het scherm is zoveel beter dan het standaard scherm. Als je hem niet neemt krijg je er later gegarandeerd spijt van.

:? Wat is precies het verschil tussen de GT525M en de GT540M?
De GT525 presteert on par met de GT335 / HD4670 / HD5650, de HD540 presteert een procent of 10 beter.
De kaart zelf is echter hetzelfde, dus als je van plan bent hem te overclocken maakt het niet uit welke je neemt.

:? Wat is nVidia Optimus
Optimus is een technologie om de (nVidia) grafische kaart uit te schakelen om stroom te besparen, deze feature is enkel aanwezig op platformen met een intergrated grafische kaart (lees: alles behalve de Clarksdale lijn (i7 7xxQm en hoger))

:? Hoe kom ik aan het backlit keyboard?
Ga naar de configuratiepagina en zet je internet uit. Verander vervolgens iets.
Na 30 seconden komt er een popup dat er iets mis gegaan is. Zet je internet weer aan en wacht even. Druk daarna op OK.
Als het goed is is de site nu tijdelijk gelockt in een versie met meer keuzemogelijkheden. Het backlit toetsenbord staat ergens onderaan.

Plak gewoon &vw=classic achter de URL

:? Ik wil mijn toetsenbord/CPU/HDD upgraden, hoe?
Dell handleidingen: http://support.euro.dell....xpsL501X/en//sm/index.htm
Hoe keyboard verwijderen: http://forum.notebookreview.com/7328250-post12.html

:? De XPS 14, komt-ie nog?
nee

:? 9 Cel batterij, hoe ziet dat eruit?
TimeClypse in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 1" (real life pics)
Majesty in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 1" (dell soep)
YouTube: Dell XPS 15 Brief Hardware HD Overview (slecht belichte review)
Runtime met de extended batterij is +60%, gewicht is ongeveer 150 tot 200 gram extra.

:? Waar vind ik de webcam software?
https://smartsource.dell.com/web/main.aspx
IE only ( :X )

:? Ik wil hem hebbuhhh, nu, wanneer komt-ie???
Dell levertijden topic

Header Inspiron 15R klein
De XPS 15 vertoont enkele overeenkomsten met de Inpiron 15R. In het kort:
Anoniem: 303530 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 20:19:
Voorts, de xps is wel een stuk degelijker dan de inspiron, de xps heeft ook wat meer features als:
displayport
beter geluid
aluminium in plaats van plastic.
usb 3

maar je mist wel:
numpad
vga.
Zoek je een zo goedkoop mogelijk model, neem dan de Inspiron 15R, heb je iets meer te besteden, dan is de xps 15 een waardig alternatief, al ontloopt de performance elkaar niet veel.

Header problemen klein
|:( Mijn XPS maakt een tikgeluid, hoe los ik dit op?
tdsotm in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 1"

|:( Mijn flash video's flikkeren
Anoniem: 382431 in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 1"
Dit is -een van de- kinderziekten van Optimus Technology, in een toekomstige update word dit mogelijk opgelost.

|:( Optimus doet niet wat ik wil, hoe krijg ik de nVidia kaart permanent ingeschakeld?
Remzz in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 2"

|:( Probelemen met de hspa minikaart
4myra in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 5"
Nog een ander gerelateerd probleem: de driver van de dell website zeurt soms bij het installeren over "authentication failed...". De oplossing hierbij is om de driver van de CD af te halen. Deze is anders dan de driver op de dell-website.
Zie ook de lijst met drivers:|:( Onstabiele wifi verbinding.
Er zijn een aantal probelemen met onstabiele wifi verbindingen. Een van de oplossingen lag in de BT driver zoals hier beschreven: ReyZa in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 5"

|:( AARGH DIE FAN
Ary schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:18:
Wat betreft je fan probleem; alle monitoring-programma's (bijv. HWmonitor, GPUz, SpeedFan, NVidia System Monitor, etc) lijken dat probleem te triggeren. Bij mij verdween het fan probleem nadat ik al die crap heb verwijderd.
Header bestellen klein
Op dell.nl
Het is een goed idee om, alvorens te bestellen, alle configs eens door te kijken, vaak zit er een config tussen met korting op bepaalde handige dingen (zoals: 4 jaar garantie voor < €100).
Dan heb je ook nog de kortingsbonnen, deze zijn te verkrijgen via de nieuwsbrief van Dell, of Dell Waardebonnen Topic, deze zijn bijna altijd 5%

Zie ook de volgende post.

Header binnen klein
Hier worden de stappen beschreven die handig zijn om uit te voeren als je hem binnen hebt, denk aan driver updates en andere tweaks.

Met het 1080p scherm: zet in Windows de DPI instelling op 100%
Verwijderen als je het niet nodig hebt: Dell Dock, Dell Storage, Roxio Burn, en McaFee

Header slot klein
discussie over de studio XPS 16 kan hier:
[Ervaringen] Dell Studio XPS 16 - Deel 2
en [Ervaringen] Dell XPS 17 - Deel 1

Zie ook http://gathering.tweakers.../tag/dell;ervaring;laptop voor de rest van de Dell ervaringentopics.

Header Pics klein

LET OP: de nieuwe serie (l502x met sandy bridge) bevat een chicket toetsenbord, verder is deze identiek.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 20-07-2011 01:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Even 2 mededelingen:

Allereerst, als er iemand een topic wil openen over de nieuwe 15z, ga vooral je gang. Als het volgende week nog niet gebeurd is maak ik wel een ctrl+c ctrl-v topic aan.
Edit: animo lijkt bijzonder laag, ik laat het hierbij totdat dit model vaker langskomt in dit topic.

Ten tweede, ik heb een handige excelsheet gemaakt dmv een powershell script. In deze sheet staan alle actuele configs. Bovendien worden de kortingsbonnen meteen berekend. De xlsx sheet kun je hier downloaden: http://dl.dropbox.com/u/18772348/Dell/prijzen.xlsx. Een read-only online versie is beschikbaar via google docs: https://spreadsheets.goog...sQWJYVS0xV2djV1E&hl=en_US. nieuw: https://spreadsheets.goog...xaDVZbTF1QWRJUmc&hl=en_US
Het nadeel van de online versie is dat je niet het upgradebedrag in kunt vullen zodat je snel kunt zien wat de goedkoopste config met -bijvoorbeeld- het 1080p scherm is, maar je moet natuurlijk wel excel/openoffice/.. geïnstalleerd hebben.

Ook wil ik jullie er nog even op wijzen dat je overgebleven waardebonnen het beste in Dell Waardebonnen Topic kunt plaatsen.

Laatste berichten uit het vorige topic:
Louise525 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 20:58:
[...]

Waar ik erg benieuwd naar ben is of je onder Ubuntu je draadloos internet werkend hebt gekregen. Zo ja, dan zou ik graag willen weten hoe je dat gedaan hebt.
Volgens mij is het draadloos netwerk tegenwoordig niet meer zo'n probleem, het is wel aan te raden om een intel kaart te nemen omdat de drivers daarvoor meestal sneller beschikbaar zijn. Onbekende boradcom chipjes worden vaak minder goed gesupporterd. Dell kaartjes zijn gewoon rebranded broadcom spullen (en soms van een andere fabrikant)

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 01-07-2011 17:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 20:02
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:00:
Ten tweede, ik heb een handige excelsheet gemaakt dmv een powershell script. In deze sheet staan alle actuele configs. Bovendien worden de kortingsbonnen meteen berekend. De xlsx sheet kun je hier downloaden: http://dl.dropbox.com/u/18772348/Dell/prijzen.xlsx. Een read-only online versie is beschikbaar via google docs: https://spreadsheets.goog...sQWJYVS0xV2djV1E&hl=en_US.
Het nadeel van de online versie is dat je niet het upgradebedrag in kunt vullen zodat je snel kunt zien wat de goedkoopste config met -bijvoorbeeld- het 1080p scherm is, maar je moet natuurlijk wel excel/openoffice/.. geïnstalleerd hebben.
Geweldig bestand zeg! _/-\o_
Wel 1 opmerking: Ik merk een fout bij de berekening van de eindprijs: In jouw bestand trekt hij namelijk eerst de kortingsbon met vaste waarde af (40/60/90€) en dáárna de 10%. Maar wat ik heb begrepen is dat dit andersom gaat, dus eindbedrag laptop - 10%, en dan aan het einde nog 40/60/90€ eraf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Aarg, ik weet zeker dat ik dat al eerder heb gefixt :X

Edit: lokaal fixed en nu ook online.

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 27-05-2011 22:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ary schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:57:
[...]
Geweldig bestand zeg! _/-\o_
Wel 1 opmerking: Ik merk een fout bij de berekening van de eindprijs: In jouw bestand trekt hij namelijk eerst de kortingsbon met vaste waarde af (40/60/90€) en dáárna de 10%. Maar wat ik heb begrepen is dat dit andersom gaat, dus eindbedrag laptop - 10%, en dan aan het einde nog 40/60/90€ eraf.
Klopt. Heb net besteld, en kwam erachter dat door de -10% ik niet meer in aanmerking kwam voor de -€90, ondanks dat ik die eerder invoerde met succes, deze werd alsnog ongeldig verklaard. Kon daarna dus nog maar voor hooguit -€60 kiezen (of iets toevoegen aan de config, maar daar had ik geen zin in).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ary
Andere vraag: Ik zie op de Dell xps 15-website dat een van de kenmerken een 9-in-1 kaartlezer is... zit die er standaard in of moet die apart bijbesteld worden? Kon het zo 1,2,3 niet vinden!

Tweede vraag:
Ben ook benieuwd naar de mogelijkheden om de batterij en/of het geheugen te upgraden. Heb op eBay zitten kijken voor 9cell batterijen maar kon niets vinden van onder de 200 dollar, bijv: http://cgi.ebay.com/90WH-...eries&hash=item2a0f76693a

Ook benieuwd naar wat voor type geheugen ik zou moeten halen om het zelf te upgraden? Dit zal mijn eerste laptop worden, dus heb geen ervaring met laptop hardware! Op de Dell-site zie ik alleen hóe het vervangen in zn werk gaat, niet met wát (http://support.dell.com/s...sm/memory.htm#wp1180190). Ik zie op de site staan: 1.333 MHz Dual Channel DDR3. Maakt het ook uit wat voor merk? (SO)DIMM? etc.

[Voor 66% gewijzigd door Ary op 27-05-2011 23:53. Reden: Tweede vraag toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stphnvlstk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10-2019
Die zit er standaard in ja

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-03 09:23
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 21:00:

( )
Laatste berichten uit het vorige topic:

Volgens mij is het draadloos netwerk tegenwoordig niet meer zo'n probleem, het is wel aan te raden om een intel kaart te nemen omdat de drivers daarvoor meestal sneller beschikbaar zijn. Onbekende boradcom chipjes worden vaak minder goed gesupporterd. Dell kaartjes zijn gewoon rebranded broadcom spullen (en soms van een andere fabrikant)
Ehhh. problemen met draadloos netwerk is al jaren een van de "known issues" in Ubuntu. Ik ben er nu al de hele avond mee bezig, met zoeken en dingen uitproberen, tot nu toe zonder resultaat. Btw, ik heb een Intel 6230 advanced combikaart genomen. Ben nu bezig met een upgrade naar 10.10, in de hoop dat dat iets oplost voor mijn wifi-probleem. :(

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

• Niet online
Bij mij werkt het gek genoef altijd zonder problemen (met een intel 5100 kaart, en een andere laptop)

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-03 09:23
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 00:49:
Bij mij werkt het gek genoef altijd zonder problemen (met een intel 5100 kaart, en een andere laptop)
Ik kan mezelf feliciteren, want na de verdere upgrade naar 11.04 beschik ik sinds een paar minuten over werkend wifi in Ubuntu, voor de allereerste keer. Dit echt]out of the box, ik heb alleen het wachtwoord in hoeven voeren. Wat een opluchting! *O*

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:31
Heeft de 15z ook dat "superieure geluid met subwoofer", of zou dat gezien de afmetingen nooit mogelijk zijn? Ik kan het nergens vinden dat het zo is (dan zal het wel niet zo zijn ben ik bang...)

• Tjee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-12-2019
Naar wat ik hier gelezen heb heeft de 15z geen subwoofer

• Anoniem: 395864
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ary schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 22:57:
Andere vraag: Ik zie op de Dell xps 15-website dat een van de kenmerken een 9-in-1 kaartlezer is... zit die er standaard in of moet die apart bijbesteld worden? Kon het zo 1,2,3 niet vinden!
Ja, die zit verborgen in de behuizing aan de voorkant.

Ik heb een uur zitten peuteren om te proberen dat ding eruit te krijgen. Blijkt dat je er gewoon even op moet drukken en hij er dan vanzelf uitspringt. :')
Ook benieuwd naar wat voor type geheugen ik zou moeten halen om het zelf te upgraden? Dit zal mijn eerste laptop worden, dus heb geen ervaring met laptop hardware! Op de Dell-site zie ik alleen hóe het vervangen in zn werk gaat, niet met wát (http://support.dell.com/s...sm/memory.htm#wp1180190). Ik zie op de site staan: 1.333 MHz Dual Channel DDR3. Maakt het ook uit wat voor merk? (SO)DIMM? etc.
Om welke reden wil je het geheugen nu al upgraden?

• Tjee
Aargh ik ga echt nog mijn xps 15 retourneren voor een xps15z... De batterijduur is beter, temperatuur is koeler en de wifi ontvangst is beter. Wat dan wel weer tegenvalt zijn game prestaties, maar ik ben niet van plan erop te gamen.
Hij is ook dunner en in aluminium.

http://www.laptopmag.com/review/laptops/dell-xps-15z.aspx

• Ary
Anoniem: 395864 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 10:58:
Om welke reden wil je het geheugen nu al upgraden?
Wil ik nog niet, maar ben wel al benieuwd naar de mogelijkheden. Wil het ding graag zo goed mogelijk begrijpen/kennen voordat ik hem heb!

Also... ik heb pas over een maand ofzo genoeg geld om em te halen, maar heb er gewoon echt veel zin in. Dus dagelijks ermee bezig. xD

• Niet online
Tjee schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:13:
Aargh ik ga echt nog mijn xps 15 retourneren voor een xps15z... De batterijduur is beter, temperatuur is koeler en de wifi ontvangst is beter. Wat dan wel weer tegenvalt zijn game prestaties, maar ik ben niet van plan erop te gamen.
Hij is ook dunner en in aluminium.

http://www.laptopmag.com/review/laptops/dell-xps-15z.aspx
Je gaat me niet vertellen dat de 15z koeler draait dan de normale xps 15, dat is juist het hele idee achter de moddervette behuizing.

De wifi ontvangst is ook meer afhankelijk van de kaart dan van de constructie.

15z:
dunner
lichter (0.4kg)
iets langere accuduur
12w speakers?
word waarschijnlijk heel heet onder load. Net als de MBP's.

xps 15:
€300 goedkoper
24w speakers
beter scherm
quadcore, die ook nog eens een stuk koeler blijft
Toetsenbord met fysieke home/end toetsen

• Tjee
Welja in mijn geval komt het slechts 100 euro verschil uit (btw excl.).

Hij is dunner, in aluminium en heeft idd slechts dual core en slechtere speakers.

Anderzijds, hij gaat de helft zolang mee met een batterij die er niet uitsteekt vanonder, hij is steviger gebouwd en ziet er ook mooier uit, meeste mensen gebruiken externe speakers bij thuisgebruik (mobiliteit is vooral vereist voor office/school werk, daar ga je geen muziek gaan draaien).

Wat ik mij nu nog steeds af vraag is in hoeverre dat scherm slechter is... Xps 15 heeft een uber scherm, dus met een klein beetje minder kan ik eerlijk gezegd nog leven ;)
En die fysieke home/end toetsen gebruik ik zelf niet.

Bij mij gaat het vooral om de looks, mijn xps 15 ziet er eigenlijk, maar een bakbeest uit vergeleken met andere laptops en hij maakt nog eens meer lawaai en heeft een kortere accuduur.
Ik zou het prestatieverschil tussen de 2620 en de 2630 eigenlijk wel eens willen zien op papier, iemand link?

• Niet online
De accuduur van de 15z is ongeveer 10% beter als ik op de groote van de batterij moet afgaan. Maar daar valt zonder betrouwbare reviews (dus niet engadet en cnet) weinig over te zeggen.

Overigens, € 1,169 vs € 859, al heeft de 15z 2GB meer ram en een iets groter hdd.

• Niet online
Ary schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:33:
[...]

Wil ik nog niet, maar ben wel al benieuwd naar de mogelijkheden. Wil het ding graag zo goed mogelijk begrijpen/kennen voordat ik hem heb!

Also... ik heb pas over een maand ofzo genoeg geld om em te halen, maar heb er gewoon echt veel zin in. Dus dagelijks ermee bezig. xD
Let wel op dat het van de processor afhangt hoeveel geheugen je erin kunt prikken. De exacte details ken ik niet, maar er zijn i5 en i7 modellen die maximaal 8GB ondersteunen.

De i5-2410 bijvoorbeeld die ikzelf heb valt daar ook onder, meen ik. Ik heb de laptop standaard gekocht met 6GB (4+2). De kans dat ik het 2GB reepje ooit zal vervangen door een 4GB acht ik nihil.

• Tjee
Mijn xps 15 kostte 1210 euro incl. btw... De nieuwe xps z kost 1400 euro incl btw.
Excl btw scheelt het ongeveer 100 Euro.

Volgens de review die ik gepost heb van pcmag is de accuduur 6uur +-
Accuduur l502x is ongeveer 4u toch?

Ik heb nog enkele dingen gelezen over het verschil tussen de 2620 en de 2630qm

Uiteraard is de quadcore beter voor alles wat multitasking en video editing inhoud, maar als je deze laptop gewoon gebruikt voor films/muziek/office en af en toe een game (sporadisch)... Dan is de duurdere 2620 toch eigenlijk beter?
Zeker als je er rekening mee houdt dat hij 10 watt minder nodig heeft en dus minder verbruikt/lagere temperaturen haalt?

[Voor 48% gewijzigd door Tjee op 28-05-2011 13:36]

• Niet online
Maar ik zou mijn keuze niet laten afhangen van een review van laptopmag.. ze vermelden niet eens de testmethode, en dan krijg je rare dingen zoals laptops die getest worden op verschillende brightness niveau's

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-07-2022
Nog een even mijn oorspronkelijke vraag uit het vorige topic:
Ik heb de Dell 15R 5010-5640 (Pentium i3 370M 2,4ghz 3M Cache 4 GB RAM ATI Radeon 5650 HD 1024Mhz) laptop gekocht. Van tevoren werd gezegd dat de accu wel 5-6 mee zou kunnen op zn zuinigst, maar dat redt hij bij lange na niet. Ik heb bij energiebeheer het energiebeheerschema op energiebesparing gezet en ook nog de helderheid van het scherm heel laag gezet. Ik heb hem nog niet echt getimed, maar als ik een beetje kijk naar de tijdsindicatie bij het accu-icoontje rechtsonder op de werkbalk denk ik dat ie maximaal 3 uur kan halen. Ik heb hem sinds ik hem heb alleen nog op de accu gebruikt en steeds helemaal leeg laten lopen en de eerste keer 24 uur op laten laden zonder hem aan te zetten, daarna 2 of 3x 12 uur, maar de laatste twee keer stond hij toch nog aan toen ik hem na die 12 uur weer aanzette, dus mss dat hij nog niet helemaal optimaal getraind is.

Ik wil graag dat de batterij zo lang mogelijk meegaat voordat ik hem weer opnieuw op moet laden zodat ik hem mee kan nemen in de trein en zo. Ik hoef hem dan in principe alleen maar voor internet en tekstverwerken en dat soort programma's te gebruiken.

Hebben jullie nog tips/suggesties hoe ik de batterij verder kan verbeteren? Zijn er nog instellingen in windows of in de bios die ik kan veranderen om hem zuiniger te laten worden? Kan ik nog bepaalde dingen ergens uitzetten die veel energie slurpen?

Of kan ik beter deze accu kopen ervoor in de plaats? http://accessories.us.del...nk=0&baynote_irrank=0
Die vind ik alleen wel extreem duur, mss dat ik mn huidige 48whr accu nog kan verkopen of inruilen?
Alvast bedankt voor de hulp! ;)
Dus van ebay halen is de beste optie als ik een nieuwe batterij wil? Maar hoe weet ik dan dat ik een originele batterij heb en geen namaakshit? Ik kan deze accu ook niet zo makkelijk vinden op Ebay en moet wel echt zeker weten dat hij op de 15r past, ik vind tot nu toe alleen deze: http://cgi.ebay.com/OEM-D...m3cb707e483#ht_1353wt_905 Is dit de goede en en is dit te vertrouwen denken jullie?

Kan ik nog dingen instellen in de bios of configuratiescherm of bepaalde toepassingen uitzetten (ik heb wel eens iets gehoord over bluetooth of de wlan radio uitzetten of zoiets) om de accu langer mee te laten gaan? Het enige wat ik nu gedaan heb is hem op energiebesparing-schema zetten en de beeldhelderheid laag zetten.

Bij Dell gaven ze aan dat de accu veel langer mee zou gaan. Zou ik mss via hun iets kunnen regelen dat ik deze accu kan inruilen voor de 9-cells versie zonder al te veel bijbetalen? Want die accu kost bij hun 175 euro ofzo.

• Niet online
Dat ziet eruit als een betrouwbare zaak, via de partnummers kun je denk ik nog meer batterijen vinden.

*meestal* als er staat dat het een "genuine" batterij is is het een goede, anders zijn ze in strijd met de ebay voorwaarden (wat overigens regelmatig gebeurd)

Je kan verder niet zo heel veel veranderen aan de accuduur. Bluetooth en dergelijke staan standaard al uit, en tweaken is met de core-i lijn ook onmogelijk gemaakt door intel (zonder pinmods...)

Bijvoorbeeld, dit is geen echte batterij: http://cgi.ebay.com/New-B...eries&hash=item20b730332b maar een namaak met -waarschijnlij- lage kwaliteit cellen. De capaciteit ligt met 73Wh ook een stuk lager dan de dell versie van 84Wh (voor dit model, de studio 15/17 serie)

Ik vind ze ook niet veel goedkoper dan $90 trouwens... http://cgi.ebay.com/Genui...eries&hash=item3cb8459144

[Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 28-05-2011 15:32]

• averagegamer
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 15:05:
Dat ziet eruit als een betrouwbare zaak, via de partnummers kun je denk ik nog meer batterijen vinden.

*meestal* als er staat dat het een "genuine" batterij is is het een goede, anders zijn ze in strijd met de ebay voorwaarden (wat overigens regelmatig gebeurd)

Je kan verder niet zo heel veel veranderen aan de accuduur. Bluetooth en dergelijke staan standaard al uit, en tweaken is met de core-i lijn ook onmogelijk gemaakt door intel (zonder pinmods...)

Bijvoorbeeld, dit is geen echte batterij: http://cgi.ebay.com/New-B...eries&hash=item20b730332b maar een namaak met -waarschijnlij- lage kwaliteit cellen. De capaciteit ligt met 73Wh ook een stuk lager dan de dell versie van 84Wh (voor dit model, de studio 15/17 serie)

Ik vind ze ook niet veel goedkoper dan $90 trouwens... http://cgi.ebay.com/Genui...eries&hash=item3cb8459144
Ok, tnx. Als het goed is is deze accu 90 Whr. Ik haal hem dan denk ik liever uit de VS dan uit Azië ;) Jammer dat ie niet in de UK te vinden is, toch een stukje sneller in huis.

• Tjee
http://www.notebookcheck....x.php/topic,29536.15.html

Review van xps15 z is klaar en zal met een beetje geluk vandaag nog verschijnen.
Feest! :)
Ik ben eens benieuwd wat ze geschreven hebben.

[Voor 3% gewijzigd door Tjee op 28-05-2011 16:53]

• Niet online
Ik ben meer benieuwd naar de hitte van het ding, de MBP scoort op dat vlak vrij slecht, en de fan (van de MBP) maakt echt een teringherrie onder full load heb ik gehoord.

Maar de 15z heeft een zwakkere gpu en een dualcore, dat is dus afwachten.

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 28-05-2011 17:00]

• Tjee
Welja als gametoestel zou ik het ook afraden, metaal geleidt warmte veel beter dan plastic en wordt dus veel warmer.

Maar rekening houdende met de zwakkere graka en processor, kan het misschien nog evenwichtig blijven.

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 09:02
averagegamer schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 16:14:
[...]

Ok, tnx. Als het goed is is deze accu 90 Whr. Ik haal hem dan denk ik liever uit de VS dan uit Azië ;) Jammer dat ie niet in de UK te vinden is, toch een stukje sneller in huis.
Waar komt je laptop vandaan? :)

XBO: Michaël#3318

• Tjee
Mesdames et monsieurs, je vous présente le review!
http://www.notebookcheck....15z-Notebook.54692.0.html

En het is idd nogal een tegenvaller vergeleken met de xps 15.
Ik begin mezelf af te vragen of ik het enkel voor het design en de accuduur zou doen.

• Niet online

CPU word zo heet dat hij maar op 2200mhz draait... faal.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 28-05-2011 19:14]

• averagegamer
Nefiorim schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 17:34:
[...]

Waar komt je laptop vandaan? :)
Ja, vast ergens uit die hoek :P maar qua ebayproducten koop ik dan liever wat uit de states, maar eigenlijk koop ik nooit wat via zo'n site in het buitenland. Zou die accu liever in Nederland kopen, maar dan kom je alleen op de officiele winkels uit waar ie 175 euro kost.

• Niet online
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 19:14:
[afbeelding]
CPU word zo heet dat hij maar op 2200mhz draait... faal.
_O-

• Tjee
Heb je toevallig geen grotere resolutie?
Mijn ogen doen nu al zeer :')

Dus in feite kan die i7 nooit 2,7 ghz bereiken door het bereiken van een max. temperatuur?

Furmark is nu niet direct een realistisch beeld van hoe die laptop zal reageren he... Dat is echt worst case scenario... Dat zeggen ze zelf.

Daarnaast is die i7 2620 eigenlijk de moeite niet waard aangezien de kopers van deze laptop al genoeg zouden moeten hebben met een i5, die extra kloksnelheid is nergens voor nodig behalve virtual machines.

[Voor 52% gewijzigd door Tjee op 28-05-2011 19:40]

• Niet online
Het is eigenlijk 3.2Ghz met voldoende koeling. Dat haalt hij wel, maar niet langer dan enkele seconden.

Als je die processor in de xps 15 stopt draait hij na een uur nog steeds vrolijk door op 3.2Ghz. kortom, niet aanschaffen voor zwaar photoshopwerk.

Worst case scenario of niet, ik durf te wedden dat je dit bij starcraft 2 ook tegenkomt, dat is de enige game tot nu toe die mijn GPU echt optimaal wist te gebruiken.

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 28-05-2011 20:12]

• Tjee
Nuja, die i5 lijkt mij eigenlijk ideaal voor deze laptop...

Dat gezegd zijnde is het fhd scherm blijkbaar niets vergeleken met de xps 15.
Men noemt het entry-level.

entry-level tov uber... van een verschil gesproken :P

[Voor 59% gewijzigd door Tjee op 28-05-2011 19:42]

• Niet online
Tjee schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 19:41:
Nuja, die i5 lijkt mij eigenlijk ideaal voor deze laptop...
Dan neem jij hem met i5, na dit gezien te hebben raad ik de versie met i7 ten zeerste af.
Dat gezegd zijnde is het fhd scherm blijkbaar niets vergeleken met de xps 15.
Men noemt het entry-level.
Entry level is ook wel een groot woord.. het is een prima scherm wat een stuk beter is dan hetgene wat in 99% van de laptops zit, maar het is inderdaad geen topscherm, het scherm in mn studio presteert beter.

• Glandur
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 13:26
Ik heb even een vraagje over welke voorgeïnstalleerde software ik er allemaal af kan gooien.

Uitgaande van deze afbeelding: http://www.notebookcheck.nl/typo3temp/pics/8b1034edd5.gif

Ik wil namelijk geen herinstallatie van Windows 7 doen (ik heb namelijk al t een en ander geïnstalleerd), dus vandaar dat ik me afvraag wat er allemaal veilig afgehaald kan worden.

• Niet online
Glandur schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 20:33:
Ik heb even een vraagje over welke voorgeïnstalleerde software ik er allemaal af kan gooien.

Uitgaande van deze afbeelding: http://www.notebookcheck.nl/typo3temp/pics/8b1034edd5.gif

Ik wil namelijk geen herinstallatie van Windows 7 doen (ik heb namelijk al t een en ander geïnstalleerd), dus vandaar dat ik me afvraag wat er allemaal veilig afgehaald kan worden.
Ehhhh...

Volgens mij kan er zoveel af. Als je een lijstje in tekstformaat geeft, wil ik wel aangeven wat er volgens mij af kan.

/edit Welke software heb je er eigenlijk zelf op geinstalleerd?

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 395864 op 28-05-2011 21:26]

• DFVonkerman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-03-2020
Glandur schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 20:33:

in het vorige topic stond wel een lijstje met drivers die je moest hebben (als je herinstallatie deed) dus als je die overlaat en de rest er afgooit ben je toch ook klaar.

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 19:42
Heb mijn XPS 15 nu ook sinds woensdag in mijn bezit: schitterend spul!

1 vraag (heb daarnet al wel een call ingeschoten via de email op de Dell-site): zijn er meer die last hebben van een zoemende oplader (komend uit de blok)? Als ik de belasting eraf haal (dus de stekker uit de laptop haal), dan stopt het zoemen ook. :(

• Stphnvlstk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10-2019
Stopcontact toevallig niet geaard? Hier geen gezoem hoor..

• Niet online
Dat hoor ik vaker. Kwestie van een nieuwe adapter aanvragen meen ik.

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 19:42
Stphnvlstk schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 23:40:
Stopcontact toevallig niet geaard? Hier geen gezoem hoor..
Jawel, alles is geaard. Heb ook een XPS M1530 (tenminste, de vrouw nu) en daarbij had je tintelingen als de oplader in een ongeaard stopcontact zat. Dus, toen gelijk alles geaard! :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 174316

De XPS15 nu een dag of 4 in gebruik en ben er nog steeds zeer tevreden mee. Eén minpunt / ergenis is de FAN. Dat ding blaast continu (of ie nu idle is of dat ik aan het gamen ben. Enkel de temperatuur van uitgeblazen lucht verhoogt, maar de fan speed verhoogt niet). Een paar 'testjes' gedaan:

Als ik mijn laptop aanzet en 10 / 15 minuten op het windows inlog scherm laat staan blijft de fan nagenoeg stil (zoals het hoort vergeleken met andere laptops). Zodra ik inlog begint ie te blazen en ook nadat ie 10 minuten idle is geweest blaast ie nog steeds behoorlijk. Het is een constante fan speed. Niet dat ie harder blaast als ik ga gamen ofzo (wat ik logisch zou vinden).

Is er misschien (Dell) software die dit onderdrukt ofzo? Best storend als je rustig aan het internetten bent ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
De fansnelheid word door het bios geregeld.

Echter, het schijnt dat er een bepaald conflict is tussen het bios en de nvidia gpu waardoor de fan onder bepaalde omstandigheden gaat draaien waardoor hij dat niet moet doen. Een bepaalde versie van de gpu driver lost dit probleem op.

Dat lijkt mij hier ook aan de hand, aangezien de fan in het inlogscherm stil is. Op dat punt is er nog geen nvidia driver geladen.

Ik weet overigens niet welke combinatie drivers dit oplost, dat heb ik *ergens* op notebookreview gelezen...

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 29-05-2011 00:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Zojuist de nieuwste Nvidia drivers installed (v270.61), maar dat mocht niet baten. Ik ga nog wel verder zoeken, want met irriteert me steeds meer. Mocht iemand suggesties / de oplossing hebben dan houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Anoniem: 174316 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 01:21:
Zojuist de nieuwste Nvidia drivers installed (v270.61), maar dat mocht niet baten. Ik ga nog wel verder zoeken, want met irriteert me steeds meer. Mocht iemand suggesties / de oplossing hebben dan houd ik me aanbevolen :)
Heb je (op de nvidia driver na) nog steeds de standaard Dell installatie erop staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Nee, ik heb Windows er opnieuw opgezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Misschien wat vergezocht, maar zou het niet aan die "energiebeheerschema's" kunnen liggen? Daar kun je namelijk ook e.e.a. instellen m.b.t. de ventilator.

En staat EIST wel aan in je BIOS?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ik neem aan dat je de Intel Speedstep bedoelt? Die staat enabled :)

In die windows power settings niks kunnen vinden dat hiermee te maken zou kunnen hebben (kan heel goed zijn dat ik het over het hoofd zie, zijn nogal wat settings die je daat hebt :D )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Annoyingmouse
  • Laatst online: 25-05 18:02
Anoniem: 174316 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 01:21:
Chielenator deze software: http://www.almico.com/sfdownload.php kan jou probleem misschien oplossen,
je moet gewoon even downloaden en installeren, het is gratis.

het zorg er voor dat je fan minder hard draait door paar muis klik. ( je moet percentage verlagen, 100% = normaal speed, hoe lager de percentage hoe weinig rpm = stiller)

Enige nadeel is dat je elke keer die programma op moet starten. het is ook verstandig om de percentage weer 100% te zetten wanneer je gaat gamen of zware dingen ga doen.

hoop dat dit werkt voor jou en andere mensen die daar last van hebben.

[Voor 5% gewijzigd door Annoyingmouse op 29-05-2011 01:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dimi_v
nou, de aanbiedingen voor de XPS15 zijn ver te zoeken nu ze de z versie hebben geïntroduceerd.

Voor deze config via de zakelijke site ben je nu 950 kwijt (incl BTW en verzenden), dat gaat me niet lukken via de thuis site (maar dan kan ik wel weer korting invoeren):
Base 2e generatie Intel® Core™ i5-2410M Processor 2,3 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,9 GHz
Besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT – Nederlands
Geheugen 6.144 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1 x 2.048 + 1 x 4.096]
Toetsenbord Internal Backlit US/International Qwerty Keyboard
Grafische kaart 1GB NVIDIA® GeForce® GT 525M Grafische kaart
Harde schijf 640 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
Optische stations 8x optisch dvd+/-rw-station
Draadloze connectiviteit Intel® Centrino® Wireless-N 1030 (1x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)
Cables European 250V Power Cord
Verzendingsdocumenten Dutch Documentation
Bundle N05X5M03
Standaardondersteuning 1 year Collect & Return Hardware Support included with your PC
Services en Support 1 jaar Collect & Return Hardware Support inbegrepen bij uw pc
Integrated Mobile Broadband Mobile Broadband Module - no SIM card included
Order Information XPS L502x Order - Netherlands
Primary Battery 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Draagtassen No Carrying Case
Dell System Media Kit XPS L502x Resource DVD (Diagnostic & Drivers)
Kleuren, dessins en beschilderingen Metalloid Aluminum Cover
Accidental Damage Support Geen Accidental Damage-support
Online Backup DataSafe online back-up van 2GB – licentie van 1 jaar
TV Tuner and Remote Control TvTuner niet inbegrepen
LCD 15.6 FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
DataSafe Datasafe Local 2.3 Basic
Microsoft-software Microsoft® Office Starter 2010 bevat versies van Word en Excel met beperkte functionaliteit en advertenties. Zonder PowerPoint of Outlook.
Beveiligingssoftware McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Power Supply 130W AC Adaptor
Operating System Recovery Options Besturingssysteem Windows®: herstelmedia niet inbegrepen
Zie dat je in april voor 5 tientjes minder een i7 had (ok, net ff wat kleinere hdd).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Dat valt toch wel mee? Via http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1 heb je voor €859 een i7 met 6GB en het 1080p scherm (incl. waardebonnen). Dat had je een paar weken terug niet.

Een i5 is ongeeveer €769 na wat gepruts met upgraden zodat je precies op de minimale prijs voor de 10% kortingsbon komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Anoniem: 174316 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 01:39:
Ik neem aan dat je de Intel Speedstep bedoelt? Die staat enabled :)

In die windows power settings niks kunnen vinden dat hiermee te maken zou kunnen hebben (kan heel goed zijn dat ik het over het hoofd zie, zijn nogal wat settings die je daat hebt :D )
Nouja, ik dacht misschien aan de instellingen onder "Energiebeheer voor processor", en dan met name "Koelbeleid voor systeem", onder de geavanceerde instellingen. Die heeft iets met de fan te maken.

Maar ergens is het natuurlijk raar dat jij hier last van hebt. En ik en vele anderen helemaal niet. Dan ga je toch denken dat er ergens echt iets mis is, zeker als je Windows ook al opnieuw hebt geïnstalleerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Logische gedachte. Vandaar ook mijn vraag of er Dell software bij hoort die dit soort dingen controleert. Ik heb niet meer gedaan dan Win7 er schoon op + alle drivers totdat in apparaatbeheer alle gele ? en onbekende apparaten weg waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Anoniem: 174316 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 02:24:
Logische gedachte. Vandaar ook mijn vraag of er Dell software bij hoort die dit soort dingen controleert. Ik heb niet meer gedaan dan Win7 er schoon op + alle drivers totdat in apparaatbeheer alle gele ? en onbekende apparaten weg waren.
Precies hetzelfde heb ik ook gedaan. En ik heb in eerste instantie ook de drivers van de Dell-site gebruikt.

Naderhand heb ik alleen wel nieuwere drivers geïnstalleerd voor de nvidia kaart en voor de Intel onboard video. Gewoon de laatste drivers van de nvidia/intel websites. En ik heb het bios geflasht naar de laatste versie.

Maar de fan heeft het bij mij altijd goed gedaan.

/edit Heb je de Dell Quickset utility ook geinstalleerd? Wellicht dat dat wat uitmaakt. Maar als dat het niet is, weet ik het ook niet.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 395864 op 29-05-2011 02:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dimi_v
krijg hoofdpijn 8)7 van al die verschillende configuratiemogelijkheden en wel of just geen beschikbare korting. Ik heb me maar ingeschreven voor de kortingsbonnen nieuwsbrief, toch zonde als je 10% laat liggen. Anders kom ik echt nooit aan de genoemde prijzen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glandur
Anoniem: 395864 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 20:45:
[...]

Ehhhh...

Volgens mij kan er zoveel af. Als je een lijstje in tekstformaat geeft, wil ik wel aangeven wat er volgens mij af kan.

/edit Welke software heb je er eigenlijk zelf op geinstalleerd?
Hierbij het lijstje (zie onderaan mn post) van alle programma's waarvan ik niet helemaal zeker weet wat ze doen en of ze nuttig zijn. Dit is overigens niet alles wat ik erop heb staan, ik heb namelijk ook wat belangrijke programma's geinstalleerd (CCleaner, Office 2010 --> Dat is ook de reden waarom ik geen clean install doe, want mijn code voor dit programma is maar 3 x geldig)
DFVonkerman schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 22:24:
[...]

in het vorige topic stond wel een lijstje met drivers die je moest hebben (als je herinstallatie deed) dus als je die overlaat en de rest er afgooit ben je toch ook klaar.
Bedoel je dan Deel 4 van dit topic? (weet je dan ook misschien op welke pagina ongeveer :))

Hierbij mijn lijstje van de programma's die er wellicht (ik weet zeker dat er een aantal noodzakelijk zijn) af gegooid kunnen worden:

AccelerometerP11
Advanced Audio FX Engine
Dell DataSafe Local Backup
Dell DataSafe Local Backup - Support Software
Dell DataSafe Online
Dell Getting Started Guide
Dell Mobile Broadband Manager
Dell MusicStage
Dell PhotoStage
Dell Stage
Dell Support Center
Dell VideoStage
Dell Webcam Central
Dell Wireless HSPA Mini-Card Drivers
Intel Processor Graphics
Intel PROSet/Wireless WiFi Software
Intel Wireless Display
Intel Turbo Boost Technologie monitor 2.0
NVIDIA 3D Vision stuurprogramma 265.94
NVIDIA Grafisch stuurprogramma 265.94
Onderdelen van Intel Management Engine
Quickset64
Realtek High Definition Audio Driver
Roxio Creator Starter
Windows Live Essentials 2011
Windows Live Mesh - ActiveX-besturingselement voor externe verbindingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjee
Niet echt slim van je om office 2010 te installeren vòòr een fresh install.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DFVonkerman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-03-2020
dit bericht bedoelde ik @glandur
Anoniem: 395864 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 17:00:
Oké, even de benodigde drivers voor de huidige serie XPS 15 op een rijtje. :)

Om ervoor te zorgen dat alle apparaten goed werken en van alle onbekende apparaten af te raken, dien je na een clean install volgens mij te installeren (in willekeurige volgorde):
  • Network:Realtek RTL8111DL Ethernet Controller, RTL8111E Gigabit Ethernet Controller, RTL8111EL Driver
  • Video:Intel HD Graphics, HD Graphics 3000 Driver
  • Video: nVidia GeForce GT 435M,GeForce GT 420M,GeForce GT 445M,Stereoscopic 3D,GeForce GT 525M,N12E-GE-B(LP)-GT 550M, N12E-GE-B ( GT555M),N12P-GS GeForce GT540M Driver
  • Chip Set: Intel Huron River (HM67) Driver
  • Audio:Realtek ALC665 Audio Driver
  • Chip Set:Renesas USB3.0 Host Controller Driver
  • Network: Intel Centrino Ultimate-N 6300,Centrino Advanced-N 6200,Centrino Wireless-N 1000,Centrino Advanced-N 6230,Centrino Wireless-N 1030 Driver
  • Input: Synaptics Synaptics TouchPad Driver
  • Communications: Dell Wireless 5540 HSPA Mini Card Driver
  • System Utilities: ST Microelectronics DE351DL Motion Sensor Driver
  • Chip Set: Intel Management Engine Interface Driver
Verder is in elk geval erg handig om te installeren:
  • Application:Dell QuickSet Application
De drivers zijn te vinden op de bijgeleverde driver-DVD. Maar op de site van Dell zijn ze ook allemaal te downloaden, vaak in een nieuwere versie.

Overigens, volgens de DVD zou de ST Microelectronics DE351DL Motion Sensor Driver niet voor mijn systeem bedoeld zijn. Maar volgens mij zit deze sensor er weldegelijk in en de driver installeerde ook gewoon zonder problemen.

Verder gaf de DVD aan dat ik de volgende zaken óók zeker zou moeten installeren:
  • Quanta H.264 Integrate webcam Rev: A00
  • Intel Rapid Storage Technology Rev: A00
  • Intel Wireless Display Connection Manager Rev: A00
Dit heb ik echter niet gedaan, want volgens mij werkt alles nu naar behoren en mis ik niks meer. De webcam gebruikt een driver van Windows 7, die ook nog een update kreeg, en deze lijkt ook goed te werken.

Dan nog een laatste punt: ik heb de laatste drivers van de Dell-website gebruikt. Maar de allerlaatste versies van een aantal drivers zijn op de websites van de betreffende fabrikant te downloaden. Dit geldt in elk geval voor de drivers van Realtek, Intel en Nvidia. Dit zal in vrijwel alle gevallen prima werken.

Afijn, ik hoop dat iemand er iets aan heeft. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glandur
Tjee schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:41:
Niet echt slim van je om office 2010 te installeren vòòr een fresh install.
Ik had er nooit aan gedacht dat het nodig zou zijn. Toen ik mijn pc kocht ( niet van Dell trouwens) was het ook niet nodig, dus ik stond er niet bij stil:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 395864 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 02:36:
[...]

Precies hetzelfde heb ik ook gedaan. En ik heb in eerste instantie ook de drivers van de Dell-site gebruikt.

Naderhand heb ik alleen wel nieuwere drivers geïnstalleerd voor de nvidia kaart en voor de Intel onboard video. Gewoon de laatste drivers van de nvidia/intel websites. En ik heb het bios geflasht naar de laatste versie.

Maar de fan heeft het bij mij altijd goed gedaan.

/edit Heb je de Dell Quickset utility ook geinstalleerd? Wellicht dat dat wat uitmaakt. Maar als dat het niet is, weet ik het ook niet.
Geprobeerd om de nieuwste drivers van Intel te installeren (selectie: Graphics -> Laptop graphics controllers -> Intel HD Graphics -> Windows 7 x64), maar kan krijg ik de melding 'the driver being installed is not validated for this computer' ..). Dan maar de nieuwste driver van de Dell site geplukt (heb in eerste instantie die van de cd geinstalleerd).

De Dell Quickset Utility geïnstalleerd (voor dat ik ging slapen), maar dat leek niet te helpen. Echter ... nu staat ie een goeie 10 minuten aan nadat ik wat youtube heb gekeken, andere sites en e-mail en de FAN gedraagd zich zoals het hoort.

Ik start vervolgens een game (Crysis) en al vrij snel tijdens het opstarten begint te te blazen (de lucht dat eruit komt is dan ook warm, dus daar kan ik inkomen). Game gelijk weer afgesloten om te zien hoe de FAN zich gedraagt, maar sinds ie daarna 5 minuten idle draait blaast ie nog steeds ... de lucht is inmiddels weer koud dus je zou verwachten dat ie dan weer afzwakt).

Het lijkt erop dat 'iets' de FAN triggert om de gaan blazen, waarna ie niet meer ophoudt. Ook als de laptop herstart, blijft ie vrolijk doorblazen. Dus niet stoppen als ie is afgesloten en pas weer verder als Windows is opgestart. Hard uitzetten en vervolgens weer aan kalmeert de FAN weer voor een paar minuten ....

;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Anoniem: 174316 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 13:27:
[...]

Geprobeerd om de nieuwste drivers van Intel te installeren (selectie: Graphics -> Laptop graphics controllers -> Intel HD Graphics -> Windows 7 x64), maar kan krijg ik de melding 'the driver being installed is not validated for this computer' ..). Dan maar de nieuwste driver van de Dell site geplukt (heb in eerste instantie die van de cd geinstalleerd).
Die melding is "normaal", dat had ik ook. De aanwezigheid van de door Dell "gecerticifeerde" Intel-drivers houdt zeg maar de installatie van nieuwere drivers tegen.

Ik heb dat uiteindelijk opgelost door naar Safe Mode te gaan. Wat ik in Safe Mode precies gedaan heb weet ik niet precies meer. Was gewoon ff klooien met drivers nog eens uninstallen, apparaat weggooien, oude driverbestanden weggooien, misschien ook nog even de registry aangepast, je kent het wel. Maar het is me uiteindelijk wel gelukt de nieuwste drivers van Intel zelf op de normale manier te installeren. En die werken uitstekend.
De Dell Quickset Utility geïnstalleerd (voor dat ik ging slapen), maar dat leek niet te helpen. Echter ... nu staat ie een goeie 10 minuten aan nadat ik wat youtube heb gekeken, andere sites en e-mail en de FAN gedraagd zich zoals het hoort.

Ik start vervolgens een game (Crysis) en al vrij snel tijdens het opstarten begint te te blazen (de lucht dat eruit komt is dan ook warm, dus daar kan ik inkomen). Game gelijk weer afgesloten om te zien hoe de FAN zich gedraagt, maar sinds ie daarna 5 minuten idle draait blaast ie nog steeds ... de lucht is inmiddels weer koud dus je zou verwachten dat ie dan weer afzwakt).

Het lijkt erop dat 'iets' de FAN triggert om de gaan blazen, waarna ie niet meer ophoudt. Ook als de laptop herstart, blijft ie vrolijk doorblazen. Dus niet stoppen als ie is afgesloten en pas weer verder als Windows is opgestart. Hard uitzetten en vervolgens weer aan kalmeert de FAN weer voor een paar minuten ....

;(
Oké. Bij mij reageert de fan vrij "abrupt". Bij een hogere load begint hij meteen te blazen, maar bij idle stopt hij er na een seconde ofzo al meteen mee.

Probeer anders toch die allernieuwste driver van Intel nog eens. Wie weet ligt het toch daaraan. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Heb diverse drivers ge-update, maar nog steeds ... Zojuist even speedfan geïnstalleerd en zie dat alle sensors tussen de 39 en 44 graden zijn (GPU, HD, 4 cores). Dat zou het toch niet mogen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Glandur schreef op zondag 29 mei 2011 @ 11:23:
[...]

Hierbij het lijstje (zie onderaan mn post) van alle programma's waarvan ik niet helemaal zeker weet wat ze doen en of ze nuttig zijn. Dit is overigens niet alles wat ik erop heb staan, ik heb namelijk ook wat belangrijke programma's geinstalleerd (CCleaner, Office 2010 --> Dat is ook de reden waarom ik geen clean install doe, want mijn code voor dit programma is maar 3 x geldig)

Hierbij mijn lijstje van de programma's die er wellicht (ik weet zeker dat er een aantal noodzakelijk zijn) af gegooid kunnen worden:
Oké. Ik ga even uit van mijn eigen (schone) installatie, zoals ik die nu op mijn eigen laptop heb staan. Die installatie gebruikt voor een deel de laatste drivers van de Dell-website en voor een deel de laatste drivers van de chipbakker (Realtek, Intel, NVidia).

Jij hebt mogelijk een andere hardware-configuratie en een andere combinatie van drivers. Dus als jij dingen gaat de-installeren omdat ik het op mijn laptop niet heb staan, dan is dat dus wel OP JOUW EIGEN RISICO. Dat je niet pissig op mij wordt als je laptop straks niet meer goed werkt omdat je net ff teveel hebt eraf hebt gemikt. ;)

Daar gaat hij dan:
AccelerometerP11
Laten staan. Is volgens mij de FreeFall Data Protection voor de harde schijf.
Advanced Audio FX Engine
Deze heb ik niet. Kan volgens mij weg.
Dell DataSafe Local Backup
Dell DataSafe Local Backup - Support Software
Dell DataSafe Online
Dell Getting Started Guide
Dell Mobile Broadband Manager
Dell MusicStage
Dell PhotoStage
Dell Stage
Dell Support Center
Dell VideoStage
Dell Webcam Central
Ik heb géén van de bovenstaande geïnstalleerd op mijn laptop. Nogmaals: weggooien op eigen risico!

Het zou kunnen dat je bijvoorbeeld de "Dell Mobile Broadband Manager" (voor 3G) toch nodig blijkt te hebben!
Dell Wireless HSPA Mini-Card Drivers
Deze heb ik wel. Laten staan dus, al betwijfel ik of je hem echt nodig hebt als je niet gebruik maakt van de 3G modem. Maar als je deze niet installeert, blijven er onbekende apparaten staan in device manager.
Intel Processor Graphics
De Intel onboard graphics. Deze zou je kunnen updaten naar de allernieuwste versie van Intel zelf, maar zoals je hierboven leest, kan dat nogal een gedoe zijn.
Intel PROSet/Wireless WiFi Software
De Wifi drivers en software. Laten staan dus.
Intel Wireless Display
Deze heb ik niet. Misschien neemt deze het beheer van de wireless verbindingen over van Windows. Moet je zelf maar kijken of die weg kan.
Intel Turbo Boost Technologie monitor 2.0
Simpel tooltje, voegt weinig toe maar zit ook niks in de weg. Je kunt hiermee kijken op welke kloksnelheid je processor draait.
NVIDIA 3D Vision stuurprogramma 265.94
Onderdeel van de nvidia driver. Ik vraag me af of je deze nodig hebt als je geen 3D-scherm hebt. Ik heb hem echter maar gewoon geinstalleerd (versie 270.61 van nvidia website).
NVIDIA Grafisch stuurprogramma 265.94
Onderdelen van Intel Management Engine
Quickset64
Realtek High Definition Audio Driver
De bovenstaande 4 kun je laten staan. De quickset util voegt met name functionaliteit toe voor de drie knoppen rechtsboven je toetsenbord.
Roxio Creator Starter
Uitgeklede versie van het Roxio brandprogramma. Ik heb deze niet meer, maar ik brand nooit. Moet je zelf weten, alternatieven zat volgens mij.
Windows Live Essentials 2011
MSN Messenger en nog veel meer andere microsoft meuk. Moet je zelf weten of je dit houdt.
Windows Live Mesh - ActiveX-besturingselement voor externe verbindingen
Geen idee wat dit doet. Bij mij is dit in elk geval niet geïnstalleerd.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

YouTube: ‪XPS 15 loud fan problem part 2 (2.16.2011)‬‏

Dit geeft redelijk weer wat ik ook heb (op het moment dat ie de camera bij de fan houdt hoor je redelijk duidelijk dat ie naar mijn idee behoorlijk blaast in idle stand). Veel reacties zijn (ook op andere fora) in de trend van 'dude, it is normal with an high end laptop'. Nou moet ik eerlijk bekennen dat dit ook mijn eerste high end laptop is (heb altijd een pc gehad om te gamen en een redelijke laptop door internetten enzo), dus misschien moet ik er maar mee leven. Echter, in idle stand zou ie toch niet veel meer herrie moeten mogen maken dan een standaard laptop lijkt mij.

Mijn config is: nvidia GT540M, i7 2630M.

EDIT: en dan zijn mijn temperatures zo'n 5 tot 10 graden lager dan bij hem :)

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 174316 op 29-05-2011 14:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Dit is misschien een high end laptop, hij is stukken zuiniger dan de low end laptops van 2 jaar terug. Onzin dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• poen17
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08-2020
Ik denk dat er idd iets mis is met de Nvidia GPU drivers, ik heb vergelijkbare problemen maar kan het erger maken door een widget van Nvidia zelf te gebruiken (NVIDIA GPU TEMP) als ik die aanzet, heb ik dat de fan aan/uit gaat met pauzes van 1 seconden. Dit stopt soms een 10/20 seconden maar gaat dan gewoon weer vrolijk door met aan/uit gaan:)

Zet ik de widget/gadget of hoe je het ook maar wilt noemen uit, dan blijft mijn fan gewoon op een constante speed draaien.

Dit met skype + 30/40 chrome tabs, vuze en nog wat onzin draaiende, overigens is daarbij de Nvidia GPU zelf niet in gebruik, alleen 75% ram (4gb) en een CPU load van 10-15%

[Voor 30% gewijzigd door poen17 op 29-05-2011 14:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Anoniem: 174316 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:20:
YouTube: ‪XPS 15 loud fan problem part 2 (2.16.2011)‬‏

Dit geeft redelijk weer wat ik ook heb (op het moment dat ie de camera bij de fan houdt hoor je redelijk duidelijk dat ie naar mijn idee behoorlijk blaast in idle stand). Veel reacties zijn (ook op andere fora) in de trend van 'dude, it is normal with an high end laptop'. Nou moet ik eerlijk bekennen dat dit ook mijn eerste high end laptop is (heb altijd een pc gehad om te gamen en een redelijke laptop door internetten enzo), dus misschien moet ik er maar mee leven. Echter, in idle stand zou ie toch niet veel meer herrie moeten mogen maken dan een standaard laptop lijkt mij.

Mijn config is: nvidia GT540M, i7 2630M.

EDIT: en dan zijn mijn temperatures zo'n 5 tot 10 graden lager dan bij hem :)
Ik vind het lasting om aan de hand van dat filmpje te doordelen over de "luidheid" van de fan. Als ik achter m'n idle laptop zit, dan hoor ik de fan nagenoeg helemaal niet. Hooguit een heel licht, vaag achtergrondgeluid, dat ik in elk geval absoluut niet als storend ervaar. Als ik echter met m'n oor naast de uitblaasopening ga zitten, dan hoor ik de fan ook heel duidelijk blazen. Net als op het filmpje. Tsja, daar zou ik ook niet gelukkig van worden, maar ik zit gelukkg ook niet de hele dag met m'n oor naast de uitblaasopening. :')

In elk geval zit er bij mij een heel groot verschil tussen het geluid van de fan in idle state en bij een hoge load. In het laatste geval hoor ik de fan heel duidelijk en hard blazen, ook van een afstand. Maar meestal gaat het dan om een applicatie die zelf ook veel geluid maakt (game) en dan boeit dat blaasgeluid weinig meer.

Ook als ik in Firefox een nieuwe pagina open met veel content, dan begint de fan heel even wat harder te blazen. Ik heb er geen last van, want ik let er gewoon niet op.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 395864 op 29-05-2011 14:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

@ darkstone: dat leek mij dus ook dat het onzin was

@ poen17: dus met die setting gaat de fan continu uit en aan? Dus ongeacht wat je doet?

@ asfyxia: bij mij hoor / merk je geen duidelijk verschil tussen de fan @ idle en fan @ gaming. In beide gevallen draait ie net zo luid. Tis wel zo dat ie uit koude stand pas aan lijkt de gaan als ik een game start, maar daarna gaat de snelheid er niet meer uit (ookal laat ik em 30 minuten idle staan @ windows desktop).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• poen17
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08-2020
@ Chielenator, klopt inderdaad van luid naar minderluid in een 'aan', halve seconde pauze, 'uit' and so on:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Hmm, wilde met SpeedFan uitlezen hoe snel mijn FAN nou eigenlijk draait, maar helaas leest ie alleen temperaturen uit :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:04

Nikeo

Jawelles

Ik heb een probleem:

Ik heb de taalinstellingen op EN staan. Als ik ze op Nederlands zet wisselt mijn toetsenbord om. Normaal kon je dit altijd met Control - Shift oplossen maar dat werkt nu niet. Het vervelendst is dat ik soms letters dubbel aansla, zoals in het woord heeeft. Ik heb het vermoeden dat het met de taalinstellingen te maken heeft of is dat niet zo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMrOcean
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 21:53
Anoniem: 395864 schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:08:
[...]

Oké. Ik ga even uit van mijn eigen (schone) installatie, zoals ik die nu op mijn eigen laptop heb staan. Die installatie gebruikt voor een deel de laatste drivers van de Dell-website en voor een deel de laatste drivers van de chipbakker (Realtek, Intel, NVidia).

Jij hebt mogelijk een andere hardware-configuratie en een andere combinatie van drivers. Dus als jij dingen gaat de-installeren omdat ik het op mijn laptop niet heb staan, dan is dat dus wel OP JOUW EIGEN RISICO. Dat je niet pissig op mij wordt als je laptop straks niet meer goed werkt omdat je net ff teveel hebt eraf hebt gemikt. ;)

Daar gaat hij dan:

[...]

Laten staan. Is volgens mij de FreeFall Data Protection voor de harde schijf.

[...]

Deze heb ik niet. Kan volgens mij weg.

[...]

Ik heb géén van de bovenstaande geïnstalleerd op mijn laptop. Nogmaals: weggooien op eigen risico!

Het zou kunnen dat je bijvoorbeeld de "Dell Mobile Broadband Manager" (voor 3G) toch nodig blijkt te hebben!

[...]

Deze heb ik wel. Laten staan dus, al betwijfel ik of je hem echt nodig hebt als je niet gebruik maakt van de 3G modem. Maar als je deze niet installeert, blijven er onbekende apparaten staan in device manager.

[...]

De Intel onboard graphics. Deze zou je kunnen updaten naar de allernieuwste versie van Intel zelf, maar zoals je hierboven leest, kan dat nogal een gedoe zijn.

[...]

De Wifi drivers en software. Laten staan dus.

[...]

Deze heb ik niet. Misschien neemt deze het beheer van de wireless verbindingen over van Windows. Moet je zelf maar kijken of die weg kan.

[...]

Simpel tooltje, voegt weinig toe maar zit ook niks in de weg. Je kunt hiermee kijken op welke kloksnelheid je processor draait.

[...]

Onderdeel van de nvidia driver. Ik vraag me af of je deze nodig hebt als je geen 3D-scherm hebt. Ik heb hem echter maar gewoon geinstalleerd (versie 270.61 van nvidia website).

[...]

De bovenstaande 4 kun je laten staan. De quickset util voegt met name functionaliteit toe voor de drie knoppen rechtsboven je toetsenbord.

[...]

Uitgeklede versie van het Roxio brandprogramma. Ik heb deze niet meer, maar ik brand nooit. Moet je zelf weten, alternatieven zat volgens mij.

[...]

MSN Messenger en nog veel meer andere microsoft meuk. Moet je zelf weten of je dit houdt.

[...]

Geen idee wat dit doet. Bij mij is dit in elk geval niet geïnstalleerd.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. :)
intel wireless display ookwel WiDi is om draadloos je tv aan je laptop te koppelen dus gewoon een soort draadloze hdmi poort. Echter is (volgens mij) geen tv hiermee uitgerust en moet je dus een los kastje kopen van 80 euro. Die je aan je tv zet. En waarschijnlijk zal bijna niemand dit gebruiken dus kan je het weg gooien. En mocht je het weer willen dan download je het wel weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJNelis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-12-2022
Netjes, heb hem vandaag binnen gekregen en zit een 750 gieg schijf in i.p.v. 640 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 20:26
DJNelis schreef op maandag 30 mei 2011 @ 18:57:
Netjes, heb hem vandaag binnen gekregen en zit een 750 gieg schijf in i.p.v. 640 :)
Hmm zou ik dan een 500 ipv 320 krijgen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJNelis
Ik krijg die 5540 HSPA drivers (van de Dell site) niet geinstalleerd, iemand een oplossing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ecker3000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:07
Base 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2, GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,9 GHz
Besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT – Nederlands
Geheugen 6.144 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1 x 2.048 + 1 x 4.096]
Toetsenbord Internal Backlit US/International Qwerty Keyboard
Grafische kaart 1GB NVIDIA® GeForce® GT 525M Grafische kaart
Harde schijf 640 GB (7.200 rpm) Seriële ATA-harde schijf
Optische stations 8x optisch dvd+/-rw-station
Draadloze connectiviteit Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)
Cables European 250V Power Cord
Verzendingsdocumenten Dutch Documentation
Bundle N05X5M05EPP
Standaardondersteuning 1 year Collect & Return Hardware Support included with your PC
Services en Support 1 jaar In-Home Hardware Support
Integrated Mobile Broadband Mobile Broadband Module - no SIM card included
Order Information XPS L502x Order - Netherlands
Primary Battery 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Draagtassen No Carrying Case
Dell System Media Kit XPS L502x Resource DVD (Diagnostic & Drivers)
Kleuren, dessins en beschilderingen Metalloid Aluminum Cover
Accidental Damage Support Geen Accidental Damage-support
Online Backup DataSafe online back-up van 2GB – licentie van 1 jaar
TV Tuner and Remote Control TvTuner niet inbegrepen
LCD 15.6 FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera
DataSafe Datasafe Local 2.3 Basic
Microsoft-software Microsoft® Office Starter 2010 bevat versies van Word en Excel met beperkte functionaliteit en advertenties. Zonder PowerPoint of Outlook.
Beveiligingssoftware McAfee® SecurityCenter - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Power Supply 130W AC Adaptor
Operating System Recovery Options Dvd met hulpbronnen: media met besturingssysteem (MUI) Windows® 7 Home Premium (64-bits)

Wacht net nog even op een 10% kortingsbon voordat ik hem bestel, dan kom ik op een prijs van +- 911€ uit, vrij netjes. Het is in deze configuratie goedkoper om een 640gb schijf te nemen in plaats van de 500gb, apart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarBi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01-2022
Kan iemand mij vertellen hoe dat programmatje ook alweer heet dat in beeld het aantal frames per seconde laat zien?
Sorry dat ik het hier vraag, maar dat komt omdat ik mijn xps15 net binnen heb...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nikeo
  • Laatst online: 10:04

Nikeo

Jawelles

fraps?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJNelis
DJNelis schreef op maandag 30 mei 2011 @ 21:20:
Ik krijg die 5540 HSPA drivers (van de Dell site) niet geinstalleerd, iemand een oplossing?
Op de bijgeleverde CD staat de juiste (nieuwere) versie die wel gewoon installeert. Misschien handig voor iemand die hetzelfde probleem heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
DJNelis schreef op maandag 30 mei 2011 @ 22:14:
[...]

Op de bijgeleverde CD staat de juiste (nieuwere) versie die wel gewoon installeert. Misschien handig voor iemand die hetzelfde probleem heeft.
De drivers op de CD zijn nieuwer dan die op de site? Weird...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJNelis
Anoniem: 395864 schreef op maandag 30 mei 2011 @ 22:17:
[...]

De drivers op de CD zijn nieuwer dan die op de site? Weird...
Ja tis echt zo, rev A12 op de CD of DVD en A11 op de site.... 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarBi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01-2022
Guess so, thanks... Ik ga het even testen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens Bossche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-03-2018
Zo, laptop binnen en meteen maar even Ubuntu geïnstalleerd.

Bijna alles werkt zo'n beetje out of the box zonder enige problemen!

- Wifi
- Suspend/Resume
- Webcam
- Geluid
- Etc..

Om gebruik te kunnen maken van optimus is het handig om "bumblebee" te installeren. Ik heb net Trine gespeeld op 1920x1050 met High details en alles loopte soepel!

Het enige dat ik nog niet voor elkaar heb gekregen is om nvidia-settings te openen zodat ik de GT525m kan overclocken naar GT540M snelheden. Een minimaal bezwaar lijkt mij tevens is er nog geen goed werkende video acceleratie. Nvidia is niet te combineren met bumblebee en Intel heeft nog geen pakketjes beschikbaar (of je moet zelf complimeren?).

Dat ga ik nog even uitzoeken!

[Voor 4% gewijzigd door Laurens Bossche op 31-05-2011 00:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 179986

Als je de nieuwste kernel en libva hebt dan zou je dat al moeten kunnen gebruiken volgens phoronix.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slow whoop
  • Nu online
Het lijkt wel of het aanbod van XPS 15 laptops gedowngrade is op de Dell website. Alleen de Intel Core i7 is nog een Sandy Bridge processor (2xxxM), de i5 en i3 configuraties bevatten nu de 'oude' Arrandale processoren (xxxM).
Dat was toch anders, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Dat zag ik ook gisteren, des te meer redenen om mijn excel sheet erbij te pakken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slow whoop
  • Nu online
Ja, ik je Excel sheet had ik al gezien. :) Mooi werk. Maar mijn punt is dat ik weinig aan een Excel sheet heb waar configuraties in staan die ik op de Dell website niet meer kan bestellen.

Edit: Ha, ik zie het. De links uit je Excel sheet verwijzen direct naar de configuraties die nu niet meer toegankelijk zijn vanaf de website. :)

[Voor 28% gewijzigd door slow whoop op 31-05-2011 11:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 343203

Ik heb vorige week een bestelling geplaatst xps 15 met i5-2540M sandybridge, die momenteel niet meer wordt aangeboden.

Moet ik mij zorgen maken aangezien deze niet meer beschikbaar zijn bij de huidige configuratie?
Ik moet het bedrag nog overschrijven naar Dell alvorens de bestelling actief wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slow whoop
  • Nu online
Lijkt me niet. Zij hebben je die configuratie aangeboden. Als jij die betaalt zullen ze je die gewoon leveren, tenzij ze je dan vertellen dat ze hem toch niet meer hebben. In dat geval krijg je gewoon je geld terug, lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 343203

Ja, ik maak me meer zorgen dat er misschien problemen (mogelijk)zijn met de i5-2540M in de xps15. Waarom zouden ze deze anders niet meer aanbieden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 179986

Teveel van het een of te weinig van het ander?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dimi_v
de tactiek van Dell is ondoorgrondelijk, verbaasde me ook al dat er momenteel alleen een i7 Sandy Bridge wordt aangeboden, ik kan bij de huidige modellen geen SB i3 of i5 meer kiezen (oude voorraad dumpen bij onwetende consumenten?). Gelukkig werken enkele configuraties uit de sheet van Darkstone nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik ben opzoek naar een laptop voor mijn studie, informatica, en kwam daarbij deze laptop tegen. Ik heb hem een beetje bestudeerd maar ik vraag mij nog 1 ding af.

In de OP staat dat het een chicklet toetsenbord is. Nu heb ik het internet een beetje afgestruind, maar ik zie nergens wat daar zo erg/goed aan is. Ik zelf typ nog op een 10 jaar oude tobo, mechanisch en al, maar hoeveel verschilt dit nu eigenlijk qua typ gevoel? Ok, de toetsen zijn plat en het totaal is ook vlakker, ipv cilindrisch en licht oplopend bij mij dan, maar zijn er verder nog nadelen aan chicklet?

Daarnaast vroeg ik mij nog af. Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten als ik hem binnen heb? Ik ben sowiezo van plan om windows meteen opnieuw te installeren om allemaal rotzooi zoals MCafee, ik prefereer avast, enzo er van af te hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens Bossche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-03-2018
Anoniem: 179986 schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 08:58:
Als je de nieuwste kernel en libva hebt dan zou je dat al moeten kunnen gebruiken volgens phoronix.
Klopt maar de packages die beschikbaar zijn in de PPA's zijn nog niet geupdate voor Natty zo te zien.

Deze PPA's zouden alles moeten hebben :

https://launchpad.net/~nv...e/cutting-edge-multimedia

https://launchpad.net/~ikuya-fruitsbasket/+archive/vaapi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ecker3000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:07
Gisteren een heel systeem samengesteld op de site van dell, nu ben ik weer een half uur aan het puzzelen geweest om de ideale combinatie te krijgen. Vind het maar vreemd dat ze zo vaak alles aanpassen, kon vandaag bijvoorbeeld ook niet meer voor de cd met hulpbronnen kiezen.. Nu maar wachten tot dat ie binnen is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .junior
  • Laatst online: 02-05 16:32
Guussieboy schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 11:30:
Ik ben opzoek naar een laptop voor mijn studie, informatica, en kwam daarbij deze laptop tegen. Ik heb hem een beetje bestudeerd maar ik vraag mij nog 1 ding af.

In de OP staat dat het een chicklet toetsenbord is. Nu heb ik het internet een beetje afgestruind, maar ik zie nergens wat daar zo erg/goed aan is. Ik zelf typ nog op een 10 jaar oude tobo, mechanisch en al, maar hoeveel verschilt dit nu eigenlijk qua typ gevoel? Ok, de toetsen zijn plat en het totaal is ook vlakker, ipv cilindrisch en licht oplopend bij mij dan, maar zijn er verder nog nadelen aan chicklet?

Daarnaast vroeg ik mij nog af. Zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten als ik hem binnen heb? Ik ben sowiezo van plan om windows meteen opnieuw te installeren om allemaal rotzooi zoals MCafee, ik prefereer avast, enzo er van af te hebben.
Ik heb hem nu 1 week binnen en moet zeggen, het is een mooi apparaat. Ik denk dat het standaard keyboard ook prima is, het backlit keyboard ziet er vooral gelikter uit en heeft natuurlijk verlichting (wat erg handig is!). Typen doet ie best wel lekker, en tot nu toe heb ik nog geen nadelen ervaren.

Controleer het scherm zorgvuldig op dode pixels, als je hem binnen hebt. Verder heb ik ook meteen een nieuwe installatie uitgevoerd, werkt verder prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjee
Oja ivm dat backlit tobo, voor de mensen die alsnog 1 willen installeren.
De reden dat het slechts 34 euro kost is omdat dat de kosten van de monteur zijn, het tobo zelf is tijdelijk gratis ;)

Dus al die nog geen backlit tobo heeft, go for it!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

@.junior

waarom controleren op pixels? Je hebt toch geen pixel garantie. Dan ga je er toch alleen maar op letten?
Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Kijk eerst of je post niet beter past in Dell levertijden topic of [NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011 of Dell Waardebonnen Topic. Vanwege grote hoeveelheden.. non-ervaringen word er de komende tijd strenger gelet op verkeerd geplaatste berichten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee