[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste
Acties:
  • 79.945 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02-2023

Ary

MrJames schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:09:
Als ik Dell GPS2 op zoek dan kom ik tegen DELL WIRELESS 5540 HSPA, en die heb ik onboard.
Maar je zou denken wat heeft het er mee te maken :?
Het zou best kunnen dat een faulty driver Windows weerhoudt in 1x op te starten. Klep open/dicht kan em misschien resetten dat ie het ineens weer wel doet... Ik zou proberen de driver opnieuw te installeren.

Dit lijkt me de meest recente versie.

Edit: juiste driverversie (L502x)

[ Voor 11% gewijzigd door Ary op 10-06-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 11:30
Is het nou nog iemand gelukt afgelopen dinsdagavond een xps 15 notebook via de zakelijke site te bestellen met i7 processor voor die hele lage prijs (door de 5 door een 4 te vervangen in de link)?

Ik heb uiteindelijk het risico niet genomen, maar ben toch erg nieuwsgierig of het gelukt is (voor als het weer gebeurt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om de xps 15 binnenkort te bestellen, maar waar kan ik kiezen voor backlit en hoeveel kost dit extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:54:
Ik ben van plan om de xps 15 binnenkort te bestellen, maar waar kan ik kiezen voor backlit en hoeveel kost dit extra?
40 euro. Moet je &vw=classic achter de url plakken wanneer je een laptop/computer samenstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-08 12:31
Zo te zien zijn de Sandy-bridge laptops ook weer voor consumenten op de normale manier te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickvL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:46
tristan5555 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:31:
Is het nou nog iemand gelukt afgelopen dinsdagavond een xps 15 notebook via de zakelijke site te bestellen met i7 processor voor die hele lage prijs (door de 5 door een 4 te vervangen in de link)?

Ik heb uiteindelijk het risico niet genomen, maar ben toch erg nieuwsgierig of het gelukt is (voor als het weer gebeurt...).
Ja, ging prima. Mijn order staat nu op 'Werk in uitvoering'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristan5555
  • Laatst online: 12-01 11:30
Nou, spannend hoor! Wel heel erg netjes van Dell als het voor deze prijs geleverd wordt, met een i5 processor was het maar 380 euro ex btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboxman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-08-2022
Zo, de oude laptop terug gestuurd en mijn nieuwe besteld:D nou vroeg ik me het volgende af;

- Ik heb een fhd scherm besteld en las dat de kleur rood erg fel is, moet ik dit hanmatig aanpassen of is hier een programma voor? Mochten jullie nog tips hebben laat het me weten.

- Welke drivers zijn noodzakelijk om te installeren of wordt dit al automatisch door dell gedaan?

Ik heb de volgene systeemeigenschappen;

210-35495 XPS L502x : 2nd generation Intel Core i5-2520M processor 2.50 GHz with Turbo Boost 2.0
up to 3.20 GHz
200-87106 N05X5M20 1 SR
230-11716 Display : 15.6" FHD B+RGLED True-Life (1920x1080) with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera 1 SR
320-11685 LCD Back Cover : Metalloid Aluminum (WWAN) L501X 1 SR
340-25044 Ship Accessory : Dutch Docs 1 SR
340-25070 Resource DVD : XPS L502x Diagnostics and Drivers 1 SR
370-20114 Memory : 4GB (2X2GB) 1333MHz DDR3 Dual Channel 1 SR
400-21830 Hard Drive : 500GB Serial ATA (7200RPM) 1 SR
429-15805 Optical Drive : 8x DVD+/-RW Optical Drive 1 SR
450-15034 Power Cord : European 250V 1 SR
450-16093 Power Supply : XPS 130W AC Adapter 1 SR
451-11542 Battery : Primary 6-cell 56W/HR LI-ION 1 SR
460-11379 Carry Case : Not Included 1 SR
490-12742 Graphics : 1GB NVIDIA GeForce GT 525M Graphics card 1 SR
506-10190 TV Tuner : Not Included 1 SR
555-13700 Wireless : Europe Intel Centrino Wireless-N 1030 (1x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card) 1 SR
556-11094 Mobile Broadband : Internal Dell Wireless 5540 built-in 3G/HSDPA SIM not included 1 SR
583-14878 Keyboard : Internal US/International Qwerty Keyboard 1 SR
619-33317 Operating System : Dutch Genuine Windows 7 Home Premium SP1 (64 BIT) 1 SR
620-13455 OS Media : MUI Windows 7 SP1 Home Premium(64 BIT) Resource DVD 1 SR
630-13325 Software : Microsoft Office Starter: reduced-functionality Word & Excel w/ads. No PowerPoint or
Outlook
1 SR
640-11630 Software : Datasafe Local 2.3 Basic 1 SR
640-12352 Software : Dell Support Center 3.0 1 SR
640-12381 Software : Windows Live 1 SR
640-12423 Software : Dell Stage Software 1 SR
650-13903 Antivirus : McAfee SecurityCenter 30 Days Trial 1 SR
754-56808 Standard Service ? 1 year of Collect & Return 10 day coverage included with your PC 1 SR
754-56833 No Warranty Upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:12
tomboxman schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:52:
- Ik heb een fhd scherm besteld en las dat de kleur rood erg fel is, moet ik dit hanmatig aanpassen of is hier een programma voor? Mochten jullie nog tips hebben laat het me weten.
Adion heeft hier al eens een oplossing voor gegeven.
- Welke drivers zijn noodzakelijk om te installeren of wordt dit al automatisch door dell gedaan?
Alle drivers zijn al geinstalleerd. Als je een nieuwe Windows installatie doet zou je de XPS 15 review van Umbrah en de reacties eens kunnen lezen. Umbrah legt daarin uit welke drivers hij wel of niet installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ary

Ary

Je krijgt hem geheel geinstalleerd. Mocht je een fresh install willen doen, moet je zelf op zoek gaan naar alle drivers, al zal een programma als DriverGenius je daar misschien bij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboxman
Bedankt voor de reacties, nog tips voor kleureninstellingen van het beeldscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd wat nou de echte reden was van die torenhoge korting.. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:23

sphere

Debian abuser

Vraag het Dell anders? De reden is natuurlijk menselijke vaud.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Laatst online: 30-08 14:39
Ik heb de Dell 15R 5010-5640. Voordat ik hem kocht heb ik meerdere keren aan Dell gevraagd hoe lang de accu meegaat bij zuinig gebruik (helderheid scherm laag, zuinige modus en lichte toepassingen als internet en Word). Meerdere keren kreeg ik het antwoord 5-6 uur. Dat vond ik aan de lange kant, maar het was volgens hun toch echt zo. Nu ik de laptop heb blijkt het maar 2,5 uur te zijn, ik ben dus weer lekker impulsief en te goed van vertrouwen geweest. Ik heb teruggebeld, maar goed, Dell is niet thuis en wil niet denken over enige service of tegemoetkoming. Nou heb ik wel gezien dat er een sterkere accu is, maar heeft iemand ervaring daarmee? Want bij de reviews op de Dell site lees ik al van één iemand dat hij niet veel sterker is dan de 6 cells accu die standaard in de laptop zit, de rest zegt natuurlijk allemaal van wel. Ik ben dus benieuwd of het het geld waard is om die duurdere 9 cells accu te kopen of dat die amper sterker is dan de 6 cells die ik nu heb. Ik baal ontzettend, want ik wil deze laptop graag meenemen onderweg en dan moet hij met zuinig gebruik toch minimaal 5 uur meekunnen. Dus daarom ben ik benieuwd naar andere ervaringen of meningen.

Dit is de 9 cells accu die ik op het oog heb: http://accessories.dell.c...0&baynote_irrank=11&s=dhs

Dit is de standaardaccu die in de laptop zit: http://accessories.dell.c...,g:AlsoUsed,rk:&~lt=popup

(Kan ze niet op de Nederlandse site vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De accu is bijna dubbel zo groot (48wh ->90Wh). Dus je zou verwachten dat hij 2x zo lang meegaat. So simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ary

Ary

Kan zo 1,2,3 de post niet vindne, maar mensen haalden hier met hun XPS 15 (met bijv. de 2630QM) ong 5 á 6 uur met de 9cell batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Tussen de 5-7 uur? Dat is wel aardig nog. Ik belde net Dell en nu zeiden ze weer dat die 9 cells 4-6 uur meegaat en de 6-cells 3-5 uur, dus dat de 9 cells amper beter is, echt lekker verwarrend. Ook belachelijk dat ze meerdere keren, na doorvragen, nog met misleidende informatie komen, maar dan daarna een beetje coulance ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 17:09
Ik weet niet hoe de 15R zich verhoudt tot de XPS 15 (waar we het in dit topic over hebben), maar als je nu met de 6-cells 48WHr 2,5 uur haalt, zul je dus met de 9-cells 90WHr net geen 5 uur halen bij hetzelfde gebruik.

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Chimera schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:54:
Ik weet niet hoe de 15R zich verhoudt tot de XPS 15 (waar we het in dit topic over hebben), maar als je nu met de 6-cells 48WHr 2,5 uur haalt, zul je dus met de 9-cells 90WHr net geen 5 uur halen bij hetzelfde gebruik.
Kun je dat zo rechtevenredig doorberekenen dan? Ik werd eerder met deze laptop naar dit topic doorverwezen, dus ik dacht dat het om dezelfde lijn laptops ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor, hier is het ook gelukt! Was even wachten op de bevestiging van de betaling, maar inmiddels hier ook de status "werk in uitvoering". Straks alleen nog even een SSD erin plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Chimera schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:54:
Dat klopt.
averagegamer schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:56:
[...]

Kun je dat zo rechtevenredig doorberekenen dan?
jazeker. Een vedubbeling van het aantal wattuur betekent een verdubbeling van de accuduur plus nog een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecker3000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:30
Mijn xps is vanmiddag eindelijk afgeleverd :D
Ik probeer nu windows opnieuw te installeren dmv de iso die ik uit deel 4 heb. Echter krijg ik nu iedere keer de melding: ''A required cd/dvd drive devise driver is missing''

Wat moet ik hiermee? Is dit de driver voor de cd-drive die ik nodig heb? die van de dell site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:00
Ecker3000 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:06:
Mijn xps is vanmiddag eindelijk afgeleverd :D
Ik probeer nu windows opnieuw te installeren dmv de iso die ik uit deel 4 heb. Echter krijg ik nu iedere keer de melding: ''A required cd/dvd drive devise driver is missing''

Wat moet ik hiermee? Is dit de driver voor de cd-drive die ik nodig heb? die van de dell site?
mag ik vragen waarom altijd iedereen windows opnieuw installeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De dvd op een lagere snelheid branden. Volgens mij word 2x aangeraden voor de windows DVD.
Rokz schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:07:
[...]

mag ik vragen waarom altijd iedereen windows opnieuw installeerd?
Dan ben je meteen van alle boatware af. Dat scheelt een halve minuut in opstarten ofzo.
Altijd het eerste wat ik doe met een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecker3000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:30
Om alle meuk van dell er af te krijgen, allemaal (in mijn ogen) irritante en onnodige bloatware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
hmmm oke, zou is kijken of ik er last van krijg (volgende week word mijn xps geleverd als het goed is).

ben namelijk beetje huiverig ivm het instaleren van drivers etc altijd gevoel dat ik iets verkeerds doe. heb nog steeds 't gevoel dat ik iets verkeerds heb gedaan met mijn computer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Misschien kan iemand die een dezer dagen zijn laptop ontvangt eens een vergelijking maken tussen:
  • Dell install + bloatware
  • Dell install - bloatwate
  • Clean install
  • Clean install + nuttige Dell applicaties
Is niet zo heel veel werk lijkt me :)

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51
tomboxman schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:52:Ik heb een fhd scherm besteld en las dat de kleur rood erg fel is, moet ik dit hanmatig aanpassen of is hier een programma voor? Mochten jullie nog tips hebben laat het me weten.
Ik heb mijn xps15 nu ongeveer twee weken in gebruik, en ik ben er tot nu toe best tevreden mee. Ik wil echter wel even mijn ervaring delen m.b.t. het full-hd scherm:

De kleuren zijn idd vrij fel, maar ik vind het op zich niet storend. Wat mij daarentegen wel ontzettend irriteert is de brakke kijkhoek van het full-hd scherm. Nu heb ik het non full-hd niet gezien, en het kan dus best zijn dat de kijkhoek daarvan nog 10x brakker is, maar eerlijk gezegd had ik van een scherm waar je 200 euro *extra* voor neerlegt meer verwacht.

Ok, het scherm is niet direct slecht, er zijn zeker goede punten te noemen:
+ De kleuren zijn (mits je er loodrecht voor zit) mooi helder,
+ De zwartwaarde is goed,
+ Het contrast is in orde,
+ De brightness is prima (ik heb 'm vrijwel constant op standje 4 of 5 staan, tenzij ik buiten zit),
+ Buiten is het scherm goed te gebruiken (ik heb nog niet getest in direct zonlicht, maar met een beetje schaduw is het al prettig werken),
- Het spiegelt echt ontzettend,
+ De horizontale kijkhoek gaat er nog wel mee door,
- Echter de verticale kijkhoek is 3x prut.

Na alle rave-reviews (vooral van de 'dark stone') had ik dit eerlijk gezegd niet verwacht. Zodra je ook maar een klein beetje met je hoofd omhoog gaat of onderuitzakt in je stoel verkleurt het scherm. Dit is vooral merkbaar (en storend) bij de schaduw van je raampje op een wit oppervlak (e.g. een google pagina). Hierbij wordt de donkere schaduw duidelijk lichter en witter dan het wit van de google pagina (niet direct alsof de kleuren inverteren, e.g. de google pagina wordt niet zwart maar wel een beetje grijs). Ook andere kleuren verkleuren snel bij een kleine verandering in de verticale kijkhoek, en ik heb eerlijk gezegd de indruk dat in het algemeen de kijkhoeken van mijn vorige laptop (7 jaar oud tn paneel) beter zijn. Ik zal eerlijk bekennen dat ik ze nog niet naast elkaar heb gezet (en misschien is dat maar beter ook, voor de xps...), maar met dat scherm heb ik nooit het probleem gehad dat als ik ging verzitten in mijn stoel dat ik dan ook meteen mijn scherm moest bijstellen.

Conclusie:
Op basis van eerdere reviews schijnt dit full-hd scherm een van de betere te zijn, echter in mijn optiek is het nog steeds rommel. Je koopt dit scherm vooral omdat je graag een hoge resolutie scherm wil of nodig hebt voor je werk of studie, en niet omdat je op je gemak een keer een film wilt kijken vanuit je bed of onderweg in de trein.

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De slechte kijkhoeken zijn inherent aan de TN techniek. Zie bijvoorbeeld http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php. Je ziet vrij duidelijk verschil tussen de onder en bovenkant van het scherm.

Je kan er ook een matte folie op plakken om de weerspiegelingen tegen te gaan. Maar dat is niets voor mij. Het ziet er IMO niet uit. Ik heb mn matte sticker er vandaag weer vanaf gehaald.

Kijkhoek is altijd een lastig punt. Ik roep al jaren dat ik een IPS scherm wilt, maar dat gebeurt gewoon niet terwijl asus wel een IPS scherm in een $400 tablet stopt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickxbox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-08 12:31
Heb zojuist mijn XPS15 ontvangen die ik besteld had op zondag. (voor een leuk prijsje door de fout van dell) Toen ik hem voor het eerste opstarten dacht ik echt meteen wouw wat is dat scherm toch mooi (Full HD). Vervolgens wou ik de muziek testen en toen kwam er dus not een wouw. Maar toen ik LoL opstarte liep ik toch tegen een probleem aan het spel liep wel goed qua FPS ma aanvallen waaren echt slecht en laggend. Dus ik moet nog even een goede manier vinden om tussen die VGA's te kunnen switchen iemand daar een oplossing voor bijvoorbeeld gewoon een softswitch op je scherm ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Wat heb je aan een ruime verticale kijkhoek? Wil je met meerdere mensen een film kijken vanuit een stapelbed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ary

Ary

Bozozo schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 21:33:
[...]

Wat heb je aan een ruime verticale kijkhoek? Wil je met meerdere mensen een film kijken vanuit een stapelbed?
Nee maar wat ik uit zijn verhaal begrijp is dat hij bij de kleinste bewegingen al een storend verschil ervaart. Of iedereen dat zo ervaart is een ander verhaal, maar zo'n flame-comment lijkt me onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranq
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-10-2024

Jazeker, op dit moment heb ik een UPS trackingcode en hij is dus verstuurd. Ligt nu in polen en wordt dinsdag bezorgd :)

Dank je wel Dell :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 14:49
Sorry, maar ik heb ook dit Full HD scherm, en heb totaal geen last van een slechte kijkhoek verticaal of horizontaal.

Het enige waar ik het overeens met je ben, is dat het ontzettend spiegelt.

De kijkhoek is verder prima, en bij mij is het zelfs nog goed leesbaar, en geen gekke kleuren als mijn laptop op me tafel staat, en ik er voor ga staan(terwijl het scherm in een hoek is voor als je zit).

Of je hebt een ander scherm, wat van mindere kwaliteit is(lijkt me stug), of je zeikt ontzettend.

Wat betreft felle kleuren: Adobe RGB bestandje..
Wat betreft "rave-reviews": Darkstone mag soms erg enthousiast zijn over fullhd schermen, maar bij de XPS15 geef ik hem groot gelijk, een van de beste schermen die ik ooit heb gezien(ook qua kijkhoek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn schermen :? :P

Maar ik ben iemand die schermkwaliteit redelijk belangrijk vind. Een 1080p scherm vind ik gewoon een must, ik denk dat iedereen dat wel met mij eens is. En een scherm met betere specs geef ik graag mijn geld aan uit. Dat is immers een merkbare upgrade, de upgrade van een i3 naar i5 niet. (tot op zekere hoogte).

Geloof me maar, als over 2 jaar je brute i7 niets meer voorstelt ben je heel erg blij met je mooie scherm waar je nog steeds fatsoenlijk op kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboxman
@remmz weet je waar ik dat Adobe bestand vinden en hoe ik dit moet installeren. Scheelt dit veel met de huidige kleureninstellingen bijvoorbeeld voor films en games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 00:17:
Mijn schermen :? :P

Maar ik ben iemand die schermkwaliteit redelijk belangrijk vind. Een 1080p scherm vind ik gewoon een must, ik denk dat iedereen dat wel met mij eens is. En een scherm met betere specs geef ik graag mijn geld aan uit. Dat is immers een merkbare upgrade, de upgrade van een i3 naar i5 niet. (tot op zekere hoogte).

Geloof me maar, als over 2 jaar je brute i7 niets meer voorstelt ben je heel erg blij met je mooie scherm waar je nog steeds fatsoenlijk op kan werken.
"Ik geloof je niet". Ik heb sinds twee maand een dell XPS 15 met standaard scherm. En sinds drie jaar een 24 inch 1920x1200 scherm (Samsung 2493HM) voor mijn game-pc.

15 inch (1366x768): DPI is 104
24 inch (1920x1200): DPI is 94

Voor de leken: DPI is Dot Per Inch en hoe groter het getal hoe kleiner de pixels en hoe scherper het beeld.
Het standaard scherm van de XPS15 is dus al scherper dan het scherm voor mijn game-pc! Nou is het FullHD scherm voor de XPS15 natuurlijk nog scherper, maar dat hebben normale gebruikers echt niet nodig.

Sterker nog, de hogere resolutie maken het voor de laptop alleen maar zwaarder omdat er meer geheugen en processortijd nodig is voor de hogere resolutie. Zeker met games, maar ook met andere applicaties. Voor de toekomst heb je meer aan een betere processor dan een scherm met hogere resolutie. Wat jij bedoelt is dat een beter scherm er nu en later 'beter' uitziet en dat is heel wat anders. Mensen met een snellere processor zoals de i7 modellen kunnen echter wel langer genieten van een soepel draaiende laptop dan mensen met een i3 of i5 bijvoorbeeld.

Als mensen graag een FullHD scherm willen dan betalen ze daar maar 200 euro voor, en dan heb je natuurlijk ook iets beters. Maar het is geen must zoals in de OP staat en zoals jij het hier uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 10:41:
[...]
Nou is het FullHD scherm voor de XPS15 natuurlijk nog scherper, maar dat hebben normale gebruikers echt niet nodig.
Het XPS model is dan ook niet gericht op normale gebruikers. Ik ben het roerend met Darkstone eens dat het onderscheidend vermogen van deze laptop juist het scherm is, en dat meer desktop real estate en een betere kwaliteit van het scherm relatief per euro meer waard is dan bijvoorbeeld een marginaal snellere processor. Voor die €200 krijg je twee keer zoveel pixels, en dus twee keer zoveel bureaublad ruimte. Als je hetzelfde steekt in een snellere processor, krijg je misschien 5 tot 10% sneller systeem, wat je nauwelijks gaat merken. Wetende dat die processor over een jaartje toch al vier keer is ingehaald, zul je dan toch nog veel plezier hebben van het superscherm. Het zou me niet verbazen als er langzaamaan steeds meer hoge resolutie schermen op de markt komen (à la 'retina-display'), omdat de huidige stroom cpu's en gpu's die resoluties prima aan kan, en dan doe je met je verouderde XPSje nog leuk mee. 8)

Ten aanzien van de opmerking dat het een must is: voor wie een goed scherm belangrijk vindt, is die opmerking wat mij betreft 'self evident'. En wie dat niet vindt, zal over die opmerking heen lezen. Mij heeft het in ieder geval goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Appelsap, je hebt helemaal gelijk. Persoonlijk koop ik ook alleen maar de best mogelijke schermen voor een betaalbare prijs (op dit moment S27A950D en LE40C750). Erg belangrijk. Het ging mij vooral om de nadruk op 'must', omdat mijn vriendin bijvoorbeeld nu dolgelukkig is met haar 'verjaardagkado' en het daarom voor de niet-tweakers echt niet 200 euro waard is op een totaalprijs van 700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
@tjeerd84

zou je mischien kunnen uitleggen hoe je aan die DPI komt?

want ik speel nu altijd gewoon op oud 19 inch widescreen. en heb een xps besteld met standaard scherm.

ik zou graag weten of ik er vooruit op ga of achteruit (kwa zicht)
had geluk dat die 'fout' op de dell website stond daardoor kon ik binnen mijn budget een lekker laptopje bestellen. maar ik vraag me dan alleen nog af of ik achteruit ga of vooruit als ik kijk naar mijn 19 inch widescreen of het standaard scherm van de xps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Playa del C. schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 10:41:
[...]

"Ik geloof je niet". Ik heb sinds twee maand een dell XPS 15 met standaard scherm. En sinds drie jaar een 24 inch 1920x1200 scherm (Samsung 2493HM) voor mijn game-pc.

[...]

Als mensen graag een FullHD scherm willen dan betalen ze daar maar 200 euro voor, en dan heb je natuurlijk ook iets beters. Maar het is geen must zoals in de OP staat en zoals jij het hier uitlegt.
Selectief quoten is ook een vak. Maar als het scherm voor jij blijkbaar belangrijk genoeg is om €360 uit te geven aan een 2493HM, waarom zou je dan geen €100 betalen voor een -naar mijn mening- grotere upgrade naar het 1080p scherm op de xps 15?
Playa del C. schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:01:
Appelsap, je hebt helemaal gelijk. Persoonlijk koop ik ook alleen maar de best mogelijke schermen voor een betaalbare prijs (op dit moment S27A950D en LE40C750). Erg belangrijk. Het ging mij vooral om de nadruk op 'must', omdat mijn vriendin bijvoorbeeld nu dolgelukkig is met haar 'verjaardagkado' en het daarom voor de niet-tweakers echt niet 200 euro waard is op een totaalprijs van 700 euro.
Op een totaalprijs van €700 kost het scherm eigenlijk maar €70-100 vanwege bepaalde breakponts in het kortingsbonnesysteem van dell.
Rokz schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:08:
@tjeerd84

zou je mischien kunnen uitleggen hoe je aan die DPI komt?

want ik speel nu altijd gewoon op oud 19 inch widescreen. en heb een xps besteld met standaard scherm.

ik zou graag weten of ik er vooruit op ga of achteruit (kwa zicht)
De DPI zegt weinig over de kwaliteit van het scherm.Je kan beter kijken naar de resolutie, conrast, en color gamut.
Want ja, als jij een 19" CRT hebt staan met 1600*1200 ga je er gewoon gigantisch op achteruit. met het standaardscherm. CRT schermen staan trouwens bekend om hun hoge DPI tov. LCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@Rokz http://pxcalc.com/

@Darkstone

Je praat er mooi omheen. Ten eerste zie ik bij het FullHD scherm duidelijk een meerprijs van 200 euro. Mag jij mij uitleggen hoe je op een meerprijs van 70-100 euro wil komen.

Ten tweede ging de discussie hierboven over het nut van FullHD en niet over de beeldkwaliteit. Ik heb het FullHD scherm niet gekocht en dus niet gezien. Als jij uit ervaring zegt dat de kwaliteit daarvan beter is dan het standaard scherm dan geloof ik je best en dan gaat het natuurlijk niet alleen om DPI. Of iemand geld over heeft voor die kwaliteit is ieder zijn eigen keus, maar jij en ik gaan beide voor kwaliteit en dan dus het FullHD scherm.

Waar ik mij wel aan stoor is de discussie over FullHD op zich en dan gaat het alleen over de resolutie en dus niet over contrast en color. Jij zegt letterlijk:
Een 1080p scherm vind ik gewoon een must, ik denk dat iedereen dat wel met mij eens is.
Je zegt dan alleen maar iets over de resolutie en daardoor DPI en de desktoparea. Niks over kwaliteit en geld.
Op dat moment ben ik het dus niet met je eens. Als je immers kijkt naar de DPI, die direct verband heeft met de resolutie, dan is het helemaal niet nodig om een hogere DPI te hebben dan het standaardscherm. Daarnaast kost het meer resources van de laptop zelf om de hogere resolutie weer te geven. Alles samen is het dus niet voor iedereen een goed advies om altijd voor FullHD te gaan en zitten er gewoon voor en nadelen aan. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn moeder op een 15,6 inch FullHD scherm alles veel te 'klein' vindt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:37:
De DPI zegt weinig over de kwaliteit van het scherm.Je kan beter kijken naar de resolutie, conrast, en color gamut.
Want ja, als jij een 19" CRT hebt staan met 1600*1200 ga je er gewoon gigantisch op achteruit. met het standaardscherm. CRT schermen staan trouwens bekend om hun hoge DPI tov. LCD's.
DPI van 1600x1200 op 19 inch is 105.
DPI van 1366x768 op 15,6 inch is 100.
DPI van 1920x1080 op 15,6 inch is 145

Gaat er dus praktisch niet op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Playa del C. schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:54:
Je praat er mooi omheen. Ten eerste zie ik bij het FullHD scherm duidelijk een meerprijs van 200 euro. Mag jij mij uitleggen hoe je op een meerprijs van 70-100 euro wil komen.
Precies zo:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YSRCxbJUo0DuDSm6KRF7mcHk/full.png
Een groot aantal van de rode configs kun je ook nog eens "gratis" upgraden met €40-120 om alsnog op dezelfde prijs uit te komen. Bijvoorbeeld. N00x5m20 is na het toevoegen van €120 na de upgrade van het scherm €10 goedkoper dan alleen met het scherm.
Ten tweede ging de discussie hierboven over het nut van FullHD en niet over de beeldkwaliteit. Ik heb het FullHD scherm niet gekocht en dus niet gezien. Als jij uit ervaring zegt dat de kwaliteit daarvan beter is dan het standaard scherm dan geloof ik je best en dan gaat het natuurlijk niet alleen om DPI. Of iemand geld over heeft voor die kwaliteit is ieder zijn eigen keus, maar jij en ik gaan beide voor kwaliteit en dan dus het FullHD scherm.

Waar ik mij wel aan stoor is de discussie over FullHD op zich en dan gaat het alleen over de resolutie en dus niet over contrast en color. Jij zegt letterlijk:

[...]

Je zegt dan alleen maar iets over de resolutie en daardoor DPI en de desktoparea. Niks over kwaliteit en geld.
Op dat moment ben ik het dus niet met je eens. Als je immers kijkt naar de DPI, die direct verband heeft met de resolutie, dan is het helemaal niet nodig om een hogere DPI te hebben dan het standaardscherm. Daarnaast kost het meer resources van de laptop zelf om de hogere resolutie weer te geven. Alles samen is het dus niet voor iedereen een goed advies om altijd voor FullHD te gaan en zitten er gewoon voor en nadelen aan. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn moeder op een 15,6 inch FullHD scherm alles veel te 'klein' vindt worden.
Point taken. Ik vind een zo hoog mogelijke resolutie een must. Maar de hogere kwaliteit van het scherm speelt bij mij ook mee in de keuze tussen de xps 15 en N53, om maar iets te noemen.
Playa del C. schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 13:01:
[...]

DPI van 1366x768 op 15,6 inch is 104.
DPI van 1920x1080 op 15,6 inch is 147
Dan heb ik mij vergist in de breedbeeld bype..
Gaat er dus praktisch niet op achteruit...
Qua DPI niet nee. Wel qua workspace die je tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bozozo schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:19:
Misschien kan iemand die een dezer dagen zijn laptop ontvangt eens een vergelijking maken tussen:
  • Dell install + bloatware
  • Dell install - bloatwate
  • Clean install
  • Clean install + nuttige Dell applicaties
Is niet zo heel veel werk lijkt me :)
Tja misschien begrijp ik je vraag niet goed maar begrijp ik hieruit dat je een advies geeft of meer een algemene mening? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@Darkstone

Ok, ik snap wat je bedoelt met dat prijzensysteem, maar uiteindelijk betaal je dus wel altijd geld. Alleen in combinatie met andere upgrades kan het voordelig uitpakken, maar dan ben je wel nog meer geld kwijt. hoe dan ook, scheelt wel geld en toch een mooi FullHD scherm :)

Ik had me trouwens een beetje verrekend (punten en komma's zijn niet hetzelfde), voor de eerlijkheid het volgende veranderd in de originele post:

Van 19 inch CRT naar 15.6 inch standaard scherm is een DPI verandering van 105 naar 100. Dit is nog steeds praktisch niet zichtbaar, maar wel meer verschil dan van 105 naar 104.

Wat betreft workspace heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 13:20:
[...]

Tja misschien begrijp ik je vraag niet goed maar begrijp ik hieruit dat je een advies geeft of meer een algemene mening? :S
Geen van beide. Er wordt hier regelmatig beweerd dat een 'clean install' de moeite waard is, maar ik zou dat graag met getallen gestaafd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
Playa del C. schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 13:01:
[...]

DPI van 1366x768 op 15,6 inch is 100.
DPI van 1920x1080 op 15,6 inch is 145

Gaat er dus praktisch niet op achteruit.
scheelt dat mijn 19 inch scherm 1440 x 900 is :O.

dat is dan een dpi van : DPI: 89.37

en met het standaard 15.6 inch scherm = 100. dus opzich ga ik er dan dik op vooruit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DPI is geen maat voor de hoeveelheid informatie die je op je scherm kwijt kan. Dat is resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Rokz schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 13:46:
[...]

scheelt dat mijn 19 inch scherm 1440 x 900 is :O.

dat is dan een dpi van : DPI: 89.37

en met het standaard 15.6 inch scherm = 100. dus opzich ga ik er dan dik op vooruit toch?
De scherpte van je beeld zal redelijk toenemen. Internetsites die nu precies op je scherm zouden passen, passen dan net niet meer. Merk je in de praktijk niks van in dit geval, dus geen zorgen, jij gaat er dik op vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik betwijfel eerlijk gezegd dat je er blij mee gaat zijn dat je beeld... "scherper" is als je tegelijkertijd 20% van je pixels inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ok Rokz, breng ons op de hoogte graag als je de laptop ontvangen hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-03 19:51

GWO

Vergeet verder het gebruik niet. Een desktopscherm staat (meestal) een stuk verder weg dan een laptopbeeldscherm. Daarom hebben desktopbeeldschermen vaak toch een lagere DPI dan laptopbeeldschermen.

Dell XPS 15z, Core i7-2620M, 8GB, 750GB HD, 2GB Nvdia GT 525M, 1920x1080 display, Windows 7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Playa del C. schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:40:
Ok Rokz, breng ons op de hoogte graag als je de laptop ontvangen hebt :)
Je schijnt mij te willen overtuigen dat iedereenAls ook wel blij is met 768p. Dat weet ik heus wel. Maar het merendeel van die mensen heeft of nog nooit met 1080p gewerkt op zo'n klein scherm, moet nodig een bril, of speelt alleen maar games op hun laptop. Volgens mij is er hier niemand die vind dat zijn 1080p scherm het geld niet waard was.

Als die mensen hier wel rondlopen hoor ik graad de motivatie daarachter :)
GWO schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:57:
Vergeet verder het gebruik niet. Een desktopscherm staat (meestal) een stuk verder weg dan een laptopbeeldscherm. Daarom hebben desktopbeeldschermen vaak toch een lagere DPI dan laptopbeeldschermen.
Dit. Een verhoging van DPI heeft alleen effect als de kijkafstand hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic
Met Teamviewer kun je je Full HD monitorbeeld op je huidige notebook weergeven. (Natuurlijk niet met FHD resolutie!) Zo kun je een beetje checken of het voor jou zal werken.
Ik kan alleen zeggen dat Full HD op een 12" notebook voor mij te klein wordt - kleine letters kan ik niet ontcijferen - maar dat is dan wel met de halve resolutie: misschien dat 12" met echte Full HD wel te doen is (bestaat volgens mij niet eens)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te twijfelen om een laptop erbij te nemen? Iemand enig idee of de nieuwe XPS systemen binnenkort weer vernieuwd worden, of gaan hier minimaal 6 maanden overheen. Mocht dat laatste het geval zijn, dan hoef ik daar uiteraard niet op te wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:58:
Je schijnt mij te willen overtuigen dat iedereenAls ook wel blij is met 768p. Dat weet ik heus wel. Maar het merendeel van die mensen heeft of nog nooit met 1080p gewerkt op zo'n klein scherm, moet nodig een bril, of speelt alleen maar games op hun laptop. Volgens mij is er hier niemand die vind dat zijn 1080p scherm het geld niet waard was.

Als die mensen hier wel rondlopen hoor ik graad de motivatie daarachter :)

[...]

Dit. Een verhoging van DPI heeft alleen effect als de kijkafstand hetzelfde blijft.
Dit begon, omdat jij dacht dat iedereen FullHD zou willen. Ik heb alleen maar argumenten gegeven om te laten zien dat dat niet voor iedereen geldt. Nu niet de zaak omdraaien: waar haal jij vandaan dat ik jouw wil overtuigen dat iedereen beter geen FullHD kan nemen?

Als voorbeeld heb ik dus zelf de XPS15 gekocht zonder FullHD. Ik heb verder hier thuis een FullHD 40 inch 3D tv en een FullHD 24 inch game-monitor. Op 15 inch hoeft FullHD van mij niet en zeker niet als het ook nog extra geld kost.

De kijkafstand bij een laptop is normaal gesproken iets kleiner dan bij een desktop pc en daarom is een iets hogere DPI natuurlijk prima. In dit geval is dat ook zo. De 24 inch had immers een iets kleinere dotchpitch dan de standaard 15,6 inch van Dell.

Het probleem hier is dus dat je voor iedereen denkt te kunnen beslissen wat het beste is en dat vind ik niet een objectieve manier van advies geven. Geef liever de voor- en nadelen van de betreffende keuzes en laat mensen dan zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:10:
Ik zit te twijfelen om een laptop erbij te nemen? Iemand enig idee of de nieuwe XPS systemen binnenkort weer vernieuwd worden, of gaan hier minimaal 6 maanden overheen. Mocht dat laatste het geval zijn, dan hoef ik daar uiteraard niet op te wachten.
De XPS serie is net vernieuwd. Wanneer dat weer gebeurt is nu niet bekend, maar als je de XPS15 serieus wil kopen dan heeft het geen enkel nut om te gaan wachten op een nieuwe versie. Het verschil tussen versies is niet groot genoeg om daar nou op te wachten, tenzij je heel specifieke eigenschappen van een laptop nodig hebt die niet op de huidige versie beschikbaar zijn. Het zal vanaf nu zeker een paar maand duren voor er mogelijk weer een nieuwe versie komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Playa del C. op 11-06-2011 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Och, iedereen moet lekker kopen wat hij wil en wat z'n budget toelaat.

Ik vind wel dat je door al die kortingsbonnen bij Dell al gauw de neiging hebt om (veel) meer uit te geven dan noodzakelijk. Ik wilde eerst maximaal €550 uitgeven aan een i3-2310 laptop met een discrete videokaart (bijvoorbeeld een Inspiron). Dat werd al gauw €660 toen ik zag dat ik voor die €110 extra een XPS 15 had met een i5 en verder ook veel betere specs.

Toen kreeg ik dat systeem met die "kortings"bonnen door, en was ik bijna voor een i7 met FHD-scherm gegaan. En heel veel "korting" natuurlijk, maar wel een prijs van zo'n €850 ipv €550. Voor die €300 kan ik ook twee losse 24" FHD-schermen kopen! :D

Afijn, ben dus uiteindelijk maar voor die van €660 gegaan, voor nét dat beetje meer. En ben daar tot op heden zeer tevreden mee. Want ik heb helemaal geen i7 en FHD-scherm nodig, voor wat ik met deze laptop doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezzid
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 13:00
Weten jullie welk XPS Model 2 x licht achter heeft?
Ik zag hem gister nog bij 'The Big Bang theorie', en wil hem graag dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mezzid schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:33:
2x licht achter? Het is geen auto! :o

Nee, even serieus: zal wel een wat ouder model zijn, want het nieuwe model heeft dat niet. Weet je heel zeker dat het een XPS was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
@Darkstone
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:28:
Och, iedereen moet lekker kopen wat hij wil en wat z'n budget toelaat.

...

Afijn, ben dus uiteindelijk maar voor die van €660 gegaan, voor nét dat beetje meer. En ben daar tot op heden zeer tevreden mee. Want ik heb helemaal geen i7 en FHD-scherm nodig, voor wat ik met deze laptop doe.
Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO

GWO

Wellicht een M17xx?

[ Voor 9% gewijzigd door GWO op 11-06-2011 16:14 ]

Dell XPS 15z, Core i7-2620M, 8GB, 750GB HD, 2GB Nvdia GT 525M, 1920x1080 display, Windows 7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik heb een vraagje ik heb gister mijn dell xps 15" binnengekregen.
Nu wou ik hem net hier aansluiten om mijn 24,5" monitor met een hdmi kabel.
Maar hij deed niks toen ik de kabel erin deed, iemand een idee wat ik moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
windows + p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00

aex351

I am the one

Op mijn XPS 15 (versie 2) blijft de T toets vast zitten na het indrukken. De toets blijft haken aan de linker onderkant. Hoe gaat Dell met zo'n probleem om, krijg ik dan een nieuw exemplaar opgestuurd? Ik zou ook graag het toetsenbord willen vervangen voor een backlit toetsenbord. In deze thread las ik dat sommige mensen via Dell ook hun normale toetsenbord gratis (excl. monteur kosten) hebben kunnen vervangen.
Volgens mij is dat een Alienware laptop.

[ Voor 25% gewijzigd door aex351 op 11-06-2011 19:43 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aex351 schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 19:41:
Op mijn XPS 15 (versie 2) blijft de T toets vast zitten na het indrukken. [...] Ik zou ook graag het toetsenbord willen vervangen voor een backlit toetsenbord.
Ik zou contact opnemen met Dell hierover. In principe zou je hiervoor een nieuw toetsenbord moeten krijgen. In overleg zou je dit dan direct kunnen laten vervangen door een backlit. Afhankelijk van je garantie komt er gratis iemand langs of anders betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet je zeker dat er niets onder je toetsenbord zit? Ik heb ook wel eens blokkerende toetsen gehad ten gevolge van een broodkruimel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
Dat is volgens mij de Dell XPS M1710: http://www.google.nl/sear...0CDAQsAQ&biw=1166&bih=939

Maar de huidige series gamelaptops vallen niet meer onder de XPS serie, daarvoor zul je zoals al aangegeven naar de Alienware serie moeten uitwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben echt teleurgesteld in mijn xps 15, ik gebruik hem voornamelijk voor school.
Ik ben nu bezig met autocad architecture 2012 en als ik lijnen wil stretchen hangt die helemaal vast.
Dacht dat een i7 2630QM dat wel aankon, dus niet :( echt raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Draait het programma niet toevallig met de IGP? Volgens mij word het viewpoint meestal met de GPU gerenderd. Als daar juiste ondersteuning voor is, wat meestal alleen met de quadro en fireGL gpu's het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:04:
Draait het programma niet toevallig met de IGP? Volgens mij word het viewpoint meestal met de GPU gerenderd. Als daar juiste ondersteuning voor is, wat meestal alleen met de quadro en fireGL gpu's het geval is.
Ik weet niet wat dat allemaal betekent, maar mijn pc thuis van 5 jaar oud kan zelfs dit programma aan. En mijn vorige xps m1330 kon dit programma ook makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO

GWO

Met IGP wordt de ingebouwde grafische processor bedoelt, de Intel HD 3000 die in je processor zelf zit ingebakken.
Met GPU wordt de andere video kaart bedoelt, de nVidia. Die is vele malen sneller dan de Intel HD 3000. Die moet je voor AutoCAD aanzetten. Dat doe je (denk ik) met de Optimus van nVidia (control panel)?
Het ligt niet aan je processor, maar aan de video chip die wordt gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door GWO op 11-06-2011 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan is er waarschijnlijk drivermatig iets niet helemaal in orde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke ik ga eens kijken of ik misschien een driver moet update en bij instellingen van nvidia, want het is heel belangrijk dat ik fatsoenlijk autocad kan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GWO schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:15:
Met GPU wordt de andere video kaart bedoelt, de nVidia. Die is vele malen sneller dan de Intel HD 3000.
Dat valt vies tegen. Ongeveer 2x zo snel bijvoorbeeld, in het geval van de Intel HD Graphics 3000/Nvidia GT 525M combinatie.

Maar de driverondersteuning van Nvidia is wel stukken beter. Veel programma's doen het gewoon niet goed op de onboard graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:19:
oke ik ga eens kijken of ik misschien een driver moet update en bij instellingen van nvidia, want het is heel belangrijk dat ik fatsoenlijk autocad kan gebruiken.
Misschien hoef je alleen Autocad maar even toe te voegen in het 3D-lijstje in het nvidia control panel, zodat de nvidia kaart wordt gebruikt voor dit programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
  • Laatst online: 07-06 11:25
Ik heb momenteel het volgende probleem.Mijn draadloze verbinding stort soms helemaal in en dit probleem doet zich voor sinds ik afgelopen week ziggo alles in een heb gekregen.Hierbij heb ik de nieuwe ubee wifi modem gekregen.Nu had ik verwacht dat het probleem bij ziggo of in de ubee modem/router zou zitten. Maar na een weekje stoeien en bellen met ziggo nog geen oplossing. Toen heb ik mijn laptop van werk verbonden (had ik natuurlijk al eerder moeten doen 8)7 ) en dan doet het probleem zich helemaal niet voor. Hiervoor had ik adsl van kpn en wrt56G router b/g netwerk dus en toen had ik ook geen problemen.Ik heb de wireless n 1030 in mijn xps zitten enigste verschil dat ik nu kan bedenken is dat ik voor ziggo verbonden was met 802.11b/g en nu met 802.11n. Ik heb de laatste driver geinstalleerd van de intel site maar deze lijken ouder dan die op de dell site.Probleem is alleen dat ik de drivers van de dell site niet geinstalleerd krijgt. Hij blijft steeds zeggen dat de nieuwste drivers al geinstalleerd zijn.

Als er iemand met dit probleem bekent is of een oplossing heeft dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Doet dit probleem zich ook voor met beide laptops aangesloten? Misschien genereert je xps gewoon veel te veel verkeer, bijvoorbeeld door een torrent applicatie of spambot. Mijn KPN router gaat ook finaal plat bij het downloaden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
@Darkstone

Nee als ze samen aangesloten zitten dan blijft mijn xps problemen geven.Als ik een download test doe dan begint het vaak wel met ongeveer 4,5 mb maar dan loopt het snel terug naar zelfs onder de 100kb. Het gebeurd ook niet altijd maar het is gewoon zo onstabiel als ik weet niet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je naar de geavanceerde opties van je wifi-kaart gaat, staat onder Ad Hoc QoS Mode dan
WMM Enabled? Zo niet, probeer dat dan eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En zet transmit power en alle dergelijke intellingen in diezelfde lijst op maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
WMM staat uitgeschakeld en transmit power staat op 5.Hoogste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
Jammer ik zie geen verbetering. Ik blijf het toch vreemd vinden als de snelheid bij mijn xps instort mijn andere laptop vrolijk doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO

GWO

Zou het een bandbreedte probleem kunnen zijn? De UBEE wordt standaard op de 2.4GHz band gezet. Wellicht gaat de je laptop standaard kijken op de nieuwe 5GHz band? Ik zou even kijken bij de netwerk instellingen en de bandbreedte zetten op 2.4GHz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi, ik heb de drivers volgens mij up to date. En ik heb nog steeds een probleem als ik autocad gebruikt hij happert extreem. Iemand advies voor mij wat ik kan doen en instructies want ben niet zo handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2011 @ 00:00:
hoi, ik heb de drivers volgens mij up to date. En ik heb nog steeds een probleem als ik autocad gebruikt hij happert extreem. Iemand advies voor mij wat ik kan doen en instructies want ben niet zo handig :P
Je moet er eerst achter zien te komen over welke videochip autocad wordt gerund.

Welke versie van de nvidia drivers heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
Ik ben ondertussen wel wat wijzer geworden als ik bij eigenschappen wireless n 1030 de 802.11-modus uit zet dan haal ik nog maar zo'n 2,3MB/s maar dan blijft het wel stabiel. Het gaat dus fout zodra ik gebruik maak van 802.11n zou het een driver probleem kunnen zijn. Nu weet ik eigenlijk toch niet zeker of het met de ubee fout gaat of met de xps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is de N verbinding van je router gewoon braque. De meeste notebooks van een paar jaar oud ondersteunen geen N en blijven het dus gewoon doen.

Dat kan je zien door de signaalsterkte te controleren. Boven de 54mbps is N. Waarschijnlijk 72, 150, of 300mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
stomme vraag waarschijnlijk :P maar waar kan ik de signaalsterkte aflezen afgezien van de balkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klik op de bekende balkjes in de tray. Rechtsklik vervolgens op de het actieve wifi hotspot -> status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
Mmm dat fluctueert 72Mbps,104,117,130,72 etc.Is dit niet normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat betekent dat je met een N netwerk verbinding maakt, dat is heel wat anders dan het standaard g.

Op school heb ik ook vaak last van een wegvallende N verbinding. Het is sneller, ja. Maar in mijn ervaring werkt het gewoon minder op een wat grotere afstand.

en ja, het is normaal dat het fluctueert. Ik weet zo even niet hoe je een g-only verbinding kunt maken. Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt kun je wel de N mogelijkheid drivermatig uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
Ik ga er nog even mee stoeien alvast bedankt voor het meedenken. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 05:50
N kan je uitschakelen in je router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReyZa
Ik heb nu N uitgeschakeld in de modem. Heb nu wel een iets lagere snelheid maar het is nu wel stabiel en snel genoeg. Ik ga nog wel een keer kijken wat nu precies de oorzaak is ik zit toch dichtgenoeg bij de router (in dezelfde ruimte) dus het zou toch moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
na een paar dagen spelen ben ik ook zeer blij met m'n XPS. Eén van de dingen die ik waarder: lekker snel uit stanby (dus geen hybernate) werkend. Alleen moet ik nu vaak nog 10-15 seconden wachten voordat wireless dan 'in de lucht' is.

Is daar geen manier voor om dat sneller aan de praat te krijgen? Zag al verschillende keren bij een MacBook dat bij de klep openen en Safari starten meteen het internet werkt. Ik zit nu relatief lang te wachten. Om een excel bestandje te openen ofzo is dat niet erg, maar ga vaak juist eventjes mail checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWO

GWO

Je zou kunnen proberen om de Intel ProSet/Wireless Connection software te gebruiken, als je dat nog niet doet. Volgens een aantal berichten op het internet kan de verbinding dan sneller worden opgebouwd.

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Kijk eerst of je post niet beter past in Dell levertijden topic of [NBBG aanschaf] Multimedianotebook april 2011 of Dell Waardebonnen Topic. Vanwege grote hoeveelheden.. non-ervaringen word er de komende tijd strenger gelet op verkeerd geplaatste berichten.