Ik heb mijn xps15 nu ongeveer twee weken in gebruik, en ik ben er tot nu toe best tevreden mee. Ik wil echter wel even mijn ervaring delen m.b.t. het full-hd scherm:
De kleuren zijn idd vrij fel, maar ik vind het op zich niet storend. Wat mij daarentegen wel ontzettend irriteert is de brakke kijkhoek van het full-hd scherm. Nu heb ik het non full-hd niet gezien, en het kan dus best zijn dat de kijkhoek daarvan nog 10x brakker is, maar eerlijk gezegd had ik van een scherm waar je 200 euro *extra* voor neerlegt meer verwacht.
Ok, het scherm is niet direct slecht, er zijn zeker goede punten te noemen:
+ De kleuren zijn (mits je er loodrecht voor zit) mooi helder,
+ De zwartwaarde is goed,
+ Het contrast is in orde,
+ De brightness is prima (ik heb 'm vrijwel constant op standje 4 of 5 staan, tenzij ik buiten zit),
+ Buiten is het scherm goed te gebruiken (ik heb nog niet getest in direct zonlicht, maar met een beetje schaduw is het al prettig werken),
- Het spiegelt echt ontzettend,
+ De horizontale kijkhoek gaat er nog wel mee door,
- Echter de verticale kijkhoek is 3x prut.
Na alle rave-reviews (vooral van de 'dark stone') had ik dit eerlijk gezegd niet verwacht. Zodra je ook maar een klein beetje met je hoofd omhoog gaat of onderuitzakt in je stoel verkleurt het scherm. Dit is vooral merkbaar (en storend) bij de schaduw van je raampje op een wit oppervlak (e.g. een google pagina). Hierbij wordt de donkere schaduw duidelijk lichter en witter dan het wit van de google pagina (niet direct alsof de kleuren inverteren, e.g. de google pagina wordt niet zwart maar wel een beetje grijs). Ook andere kleuren verkleuren snel bij een kleine verandering in de verticale kijkhoek, en ik heb eerlijk gezegd de indruk dat in het algemeen de kijkhoeken van mijn vorige laptop (7 jaar oud tn paneel) beter zijn. Ik zal eerlijk bekennen dat ik ze nog niet naast elkaar heb gezet (en misschien is dat maar beter ook, voor de xps...), maar met dat scherm heb ik nooit het probleem gehad dat als ik ging verzitten in mijn stoel dat ik dan ook meteen mijn scherm moest bijstellen.
Conclusie:
Op basis van eerdere reviews schijnt dit full-hd scherm een van de betere te zijn, echter in mijn optiek is het nog steeds rommel. Je koopt dit scherm vooral omdat je graag een hoge resolutie scherm wil of nodig hebt voor je werk of studie, en niet omdat je op je gemak een keer een film wilt kijken vanuit je bed of onderweg in de trein.
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami