[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste
Acties:
  • 110.784 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
Sowieso kun je een mast niet met de tuner zelf echt forceren. Je geeft met die optie denk ik eerder op dat als allebei de masten ontvangen kunnen worden van welke mast de dubbele zenders eerder in de zenderlijst moeten voorkomen dan de andere mast.

Om een voorbeeld te geven in mijn eigen situatie (ik heb alleen geen Digitenne tuner met die nieuwe software):
- Ik ontving de publieke zenders vanuit zowel Smilde als Groningen.
- Ik had dus 2x Nederland 1, 2x Nederland 2, 2x Nederland 3, 1x TV Noord en 1x TV Drenthe.
- De NL 1, 2 en 3 vanuit Smilde werden vooral geplaatst op kanaal 1, 2 en 3. TV Drente op kanaal 22.
- De NL 1, 2 en 3 vanuit Groningen werden geplaatst op kanaal 1000, 1001 en 1002. TV Noord op 1003.
- De ontvangst vanuit Smilde was matig, vanuit Groningen behoorlijk goed.
- Als je zapt begin je normaal gesproken bij 1, 2 en 3. Je blijft dan een tijdje daarop hangen, maar merkt steeds weer dat het beeld stottert, blokjes, geeft, etc. vanwege de slechte ontvangst en moet dan alsnog weer zappen naar 1000 en hoger. Erg irritant tijdens bijvoorbeeld het journaal.
- Die regio-optie in die nieuwe software geeft je waarschijnlijk de mogelijkheid om die zenders die anders standaard op 1000, 1001, 1002 en 1003 op respetievelijk 1, 2, 3 en 22 te zetten en dan de zenders met matig ontvangst vanaf 1000.
- Met de oude software kun je dit geloof ik forceren door een kanaalnummer van het bouqet met de publieke zenders op te geven bij het scannen naar zenders.

• giant2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2023
Ik zou bij zender zoeken even handmatig het kanaal nemen waar je het best signaal van krijgt i.c.m. de antenne goed uitrichten en dan opnieuw laten zoeken.
De kanalen vind je hier: http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

[ Voor 14% gewijzigd door giant2000 op 11-08-2011 11:15 ]

2,00 m. + begane grond

@Joen Het klopt niet wat je zegt.
Samsung heeft een software probleem en gooit daarom de boel door elkaar.
De moderne ontvangers hebben een hulp om de antenne uit te richten, vooral om een begin van een ontvangst te meten bij de eerste installatie met het verplaatsen van de antenne.
Zodra er ontvangst van het regiokanaal is kan je beginnen met scannen. Maar......, de ontvanger bepaalt zelf van welke zendmast hij de kanalen in je lijst zet. Als je bijvoorbeeld Drenthe kiest maar tijdens het scannen van de ontvanger blijkt Groningen sterker te zijn dan vind je echtwel de kanalen van Groningen (66) voor Ned1,2 en 3en TV Noord.
Er komen NOOIT dubbele zenders voor in de lijst met moderne ontvangers, tenzij je ze later handmatig toevoegd, bijvoorbeeld extra regio's.

De ontvanger kiest ALTIJD de best mogelijke kwaliteit voor kijker en de kijker heeft daar geen invloed op, tenzij achteraf de boel aanpassen.

Schoenmaker hou je bij je leest.

• giant2000
Gebruiker ferdius noemt met name optie 2, waar hij volgens mij het beste een paar kanalen van verschillende masten kiest uit de lijst die ik noemde, de antenne steeds gaat uitrichten en als hij de sterkste heeft gevonden de zoekfunctie gaat uitvoeren. Hij zal dan automatische de sterkste zenders binnenkrijgen.
Die lijst met provincies zal voor vele gebruikers goed werken, maar als je op de rand van de provincie woont kan het zijn dat een andere provincie beter binnenkomt. In Meppel (Drenthe) heb je (sinds Smilde down is) beter bereik als je Overijssel kiest.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Edje_Kroketje schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 14:17:
@Joen Het klopt niet wat je zegt.
Samsung heeft een software probleem en gooit daarom de boel door elkaar.
De moderne ontvangers hebben een hulp om de antenne uit te richten, vooral om een begin van een ontvangst te meten bij de eerste installatie met het verplaatsen van de antenne.
Zodra er ontvangst van het regiokanaal is kan je beginnen met scannen. Maar......, de ontvanger bepaalt zelf van welke zendmast hij de kanalen in je lijst zet. Als je bijvoorbeeld Drenthe kiest maar tijdens het scannen van de ontvanger blijkt Groningen sterker te zijn dan vind je echtwel de kanalen van Groningen (66) voor Ned1,2 en 3en TV Noord.
Er komen NOOIT dubbele zenders voor in de lijst met moderne ontvangers, tenzij je ze later handmatig toevoegd, bijvoorbeeld extra regio's.

De ontvanger kiest ALTIJD de best mogelijke kwaliteit voor kijker en de kijker heeft daar geen invloed op, tenzij achteraf de boel aanpassen.

Schoenmaker hou je bij je leest.
Ik gaf ik mijn post ook (dacht ik) duidelijk mijn twijfel aan of ik het wel juist had. ;)
Zowel mijn TV, portable ontvanger als Topfield single tuner hebben Nederland 1, 2 en 3 dubbel gehad omdat ze zowel de publieken uit Smilde als de publieken uit Groningen ontvingen. Alleen de nummering ging verschillend:
Topfield: 1,2,3,22(regionale),1000,1001,1002,1003(2e regionale)
LG TV met CAM-module: 1,2,3,22(regionale),101,102,103,104(2e regionale)
Bullit PDVBT702 portable ontvanger: 1,1,2,2,3,3,22(regionale),22(2e regionale)

Het zou best kunnen zijn dat die nieuwe losse tuners van KPN inderdaad maar 1 van de publieke bouqeten ontvangt en dan is zo'n uitrichttool best wel handig ja. Ik heb echter zelf niet zo'n tuner gehad, dus ik kan hier over niet uit eigen ervaring spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ok, Als Topfield iets boven de 1000 zet dan is het of een ander netwerk, of je hebt zelf een tweede regio erbij gescant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Heb tijdens het scannen automatisch naar alle kanalen laten scannen (en ja, dus 2 masten waar van ik ontvangst had toen Smilde er nog stond). Over dat handmatig scannen naar de 2e mast wel in het verleden eens iets gelezen, maar uiteindelijk nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:45

The_Worst

Unox

Hebben jullie ook 'regelmatig' problemen met de Topfield-ontvanger? Vorig jaar werd het beeld langzaam blokkerig. Eerste dagen verscheen er af en toe storing in het beeld en het werd steeds erger tot het punt dat zenders zoals Comedy Central niet meer te bekijken waren. Opgebeld en keurig een nieuwe ontvanger ontvangen en de problemen waren hiermee opgelost maar nu, nog geen jaar later, treedt exact hetzelfde probleem weer op. Zijn de ontvangers van zulke slechte kwaliteit? Overigens is de signaalkwaliteit 85+% dus daar kan het niet aan liggen.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor Topfield heb je dan? een 6000 of een 6500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik heb sinds enkele maanden digitenne op mijn sony KDL-32EX715. Het werk uitstekend, maar het valt me op dat de programma informatie vaak niet klopt.
Als ik naar een ander kanaal schakel dan zie ik eerst de correcte naam van het programma maar na 1 seconde verandert dit naar de naam van het afgelopen programma.
De digitale gids klopt wel en de klok van de TV ook, maar het lijkt alsof de info die met de zender zelf meegestuurd wordt altijd 11-12 minuten achter loopt.

Is dit een fout van de TV of zijn ze bij KPN niet snugger genoeg om ergens een klok gelijk te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijkbaar slaat je TV de informatie op bij het programma dat je er de laatste keer bent geweest. Ik geloof dat iedere halve seconde het actuele programma en het volgende programma wordt uitgezonden door Digitenne.
Jou TV laat je dus oude informatie zien, totdat het actuele programma voorbij komt, en dat klopt dus dat dat binnen een seconde is.
Kan je is een foto maken en tonen van die foute informatie die 11 minuten achter loopt? Loopt de klok van je TV wel op tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Nee hij laat eerst de correcte info zien uit de digitale programma gids en na een seconde de foute info die met het programma wordt uitgezonden.
Als ik naar een ander kanaal schakel en weer terug dan doet ie weer hetzelfde.
De TV klok loopt goed. Ik zal s kijken of ik een foto kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ploink schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 11:19:
Nee hij laat eerst de correcte info zien uit de digitale programma gids en na een seconde de foute info die met het programma wordt uitgezonden.
Als ik naar een ander kanaal schakel en weer terug dan doet ie weer hetzelfde.
De TV klok loopt goed. Ik zal s kijken of ik een foto kan maken.
Misschien staat je TV-klok niet goed. Laat de klok een uur achterlopen en zet de zomertijd aan.

Hoewel, dat kan de 11-12 minuten sowieso niet verklaren..

Het viel me wel pas op Discovery en een andere zender op dat er een verschil van een minuut of 10 was, maar het leek erop dat de programmering gewoon was uitgelopen. De tijden in de EPG leken namelijk wel te kloppen, aangezien programma's meestal op het hele of halve uur starten.

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 21-08-2011 16:48 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja je moet natuulijk kijken of de teksten kloppen met wat er in de EPG staat. Als programma's uitlopen of programmering wordt er niets gewijzigd, is een statisch geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/3176/img0044in.jpg

Lijkt me duidelijk dat dit niet de jungle in Panama is....

Deze info komt niet uit de EPG (welke correct is) maar dit is de "Now playing" info (of hoe dat ook mag heten). Best irritant als je zo vaak de verkeerde info krijgt voorgeschoteld...

Ergens tussen 22:11 en 22:12 klopt de info weer.

De bedoeling van de "Now Playing" info is denk ik dat het ook correct is als een programma uitloopt, maar er zit bij mij altijd een vertraging in, op elke zender.

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 21-08-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt erop dat ik het volgende zie:
Jouw TV zegt het is 22:08. Waar komt deze tijd vandaan? Haalt de TV deze uit het Digitenne netwerk of is het een eigen klok. Mijn vraag is eigenlijk, klopt deze tijd? De tijd in het netwerk hangt aan een atoomklok oid dus normaal klopt die als een bus.
Jouw TV zegt "now" dat is zoiets als now playing, maarrr dat klopt niet met de tijd die jouw TV laat zien. Of er lopen wat dingen door elkaar of jouw TV doet het gewoon niet goed. Het is raar dat die laat zien dat het 22:08 is en now playing 20:00-22:00 aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja ik had al gemeld dat die tijd klopt.

Ik kan zelf geen tijd instellen. De "Clock Set" optie in het setup menu is grijs en zegt "The clock has been received from digital broadcast and does not need to be set".

Ik denk dat de TV dezelfde informatie gebruikt als voor het automatisch opnemen van programma's zoals een tuner met harddisk recording dat doet. Die info hoeft niet hetzelfde te zijn als de statische EPG.

De vraag is nu of er iets mis is met de TV of dat Digitenne chronisch achter loopt.

Er is wel een manier om dat te testen bedenk ik nu.
Met heel veel moeite, berg af, wind mee, klooien met de antenne en als de goden mij gunstig gezind zijn, dan kan ik Duitse zenders ontvangen hier. Dat is geen digitenne en ik ben benieuwd of het probleem zich dan ook voor doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ok, de uitslag is binnen!
De regionale omroepen TV Brabant, Noord holland, Utrecht, Gelderland lopen ook achter. Het ligt dus niet aan een enkele zendmast van digitenne.

Met de KPN broodtrommel op de balkondeur geplakt haalde ik 46% signaal voor ZDF, genoeg voor dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/9710/img0045rm.jpg

Deutsche Pünktlichkeit!

Precies om 12:00 ging de info over van het dierentuin programma naar het journaal!

Conclusie: KPN moet eens een F#*ng NTP daemon installeren op zijn servers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op mijn Vantage standalone ontvanger werkt het wel goed (Nederland 1, Omroep Brabant en RTL4 getest).

Op mijn PC ook.

Alleen kan ik moeilijk controleren of die de now/next info gebruiken of het gewoon uit de EPG halen. Geen idee hoe ik dat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ProgDVB doet het ook goed hier, maar ik denk dat die gewoon kijkt wat er in de EPG staat.
Als ik met de Bravia in de EPG kijk dan klopt alle info ook gewoon. Typisch is dat de "Now" niet klopt, maar de "Next" wel. Het is duidelijk dat de "Now" info ergens anders vandaan komt

Weinig aan te doen vrees ik, gewoon wachten tot iemand bij KPN het opmerkt en de klok gelijk zet, over een paar jaar ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ploink schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:17:
ProgDVB doet het ook goed hier, maar ik denk dat die gewoon kijkt wat er in de EPG staat.
Als ik met de Bravia in de EPG kijk dan klopt alle info ook gewoon. Typisch is dat de "Now" niet klopt, maar de "Next" wel. Het is duidelijk dat de "Now" info ergens anders vandaan komt

Weinig aan te doen vrees ik, gewoon wachten tot iemand bij KPN het opmerkt en de klok gelijk zet, over een paar jaar ofzo ;)
Die kan dan misschien gelijk even de karakterset aanpassen zodat we van ØØn af zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
W3ird_N3rd schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 18:41:
[...]

Die kan dan misschien gelijk even de karakterset aanpassen zodat we van ØØn af zijn..
LOL, die ken ik ja.
Laten we een lijstje maken en gaan klagen bij het hoofdkantoor ;)

Dan kunnen we ook deze toevoegen:
Alle regionale zenders hebben hetzelfde channel number (15382) terwijl dit uniek hoort te zijn.
De EPG raakt hier van in de war en geeft bij RTV Utrecht, Noord-holland, Gelderland etc allemaal dezelfde programma info van de zender die je toevallig het laatst heb gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle KPN ontvangers gebruiken now/next en daar zie ik het probleem niet op. Er werd al geopperd dat de tijd van de TV gelijk liep en heb hetzelf met een DCF77 klokje gecontroleerd en die loopt op tijd.
De TV waarover gesproken wordt geeft eerst de juiste informatie en springt dan verkeerd. Zou de eerste informatie gewoon uit de EPG komen?

Dat de regio's zelfde ID hebben komt volgens mij doordat KPN maar 1 regio, degene met de beste ontvangst, in de lijst wil zien. Je weet dan ook dat de ontvangst goed is. Als de ontvanger standaard alle regio's opslaat heb je weer regio's die hakkelen wat weer irritatie geeft denk ik. Hou wel de "normale" Digitenne kijker voor geest en niet de wat meer freaks zoals die hier te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Laat ze ook meteen de teletekst functies van BBC One en Two aanzetten, zodat je via pagina 888 de ondertiteling kan meelezen. En wat betreft Eurosport ook graag teletekst en héél, héél, héél graag het Engelse geluidspoor toevoegen.
Wat gaat er verder gebeuren met het KPN Promo kanaal, thans tijdelijk ingevuld door RTV Drenthe? Blijft dat zo, nu de mast van Assen al weer een paar weken in bedrijf is, of kunnen we hierop nog wat leuks verwachten (zender van de maand of zo)?

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Edje_Kroketje schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 08:13:
De TV waarover gesproken wordt geeft eerst de juiste informatie en springt dan verkeerd. Zou de eerste informatie gewoon uit de EPG komen?
Ja, de naam die ik het eerst zie komt altijd overeen met de EPG.

Vroeger, met analoge TV werd er een signaal mee gestuurd met het beeld om je video recorder aan te sturen. Een slimme recorder kon dan zien wanneer een programma begint en eindigt, zodat je het einde niet mist indien de voetbal wedstrijd uitloopt.
Programme Delivery Control (PDC)

Bij DVB-T zal daar ook wel een mechanisme voor zijn niet? Indien de wedstrijd uitloopt blijft de EPG statisch, maar is er wel een of ander signaal dat aangeeft dat het volgende programma later begint.

Gevonden in de Duitse wikipedia:
Wikipedia: Video Programming System – Wikipedia

Ik denk dat de TV zo bijdehand is dat hij kijkt naar dit signaal en dan besluit dat de programmering uitgelopen is en de "now" info probeert te corrigeren.
Dat de regio's zelfde ID hebben komt volgens mij doordat KPN maar 1 regio, degene met de beste ontvangst, in de lijst wil zien. Je weet dan ook dat de ontvangst goed is. Als de ontvanger standaard alle regio's opslaat heb je weer regio's die hakkelen wat weer irritatie geeft denk ik. Hou wel de "normale" Digitenne kijker voor geest en niet de wat meer freaks zoals die hier te vinden zijn.
Oh right, ik wat niet dom genoeg om te snappen dat Digitenne kijkers volgens KPN niet slim genoeg zijn om naar andere regionale zenders te kijken dan hun eigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ploink schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:57:
Dan kunnen we ook deze toevoegen:
Alle regionale zenders hebben hetzelfde channel number (15382) terwijl dit uniek hoort te zijn.
De EPG raakt hier van in de war en geeft bij RTV Utrecht, Noord-holland, Gelderland etc allemaal dezelfde programma info van de zender die je toevallig het laatst heb gezien!
Misschien zijn we dan ook van het probleem af dat veel ontvangers maar één regionale zender in kunnen laden.
1/2/3 kunnen toch hetzelfde ID behouden? Een een verre hakkelende regiozender inladen kan nu ook al..

Liever een hakkelende extra regiozender dan helemaal geen extra regiozender!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:59:
[...]
Liever een hakkelende extra regiozender dan helemaal geen extra regiozender!
Sinds Smilde er niet meer ben ik aangewezen op een buitenantenne. In de nok van het dak ontvang ik nu zowel TV Oost als TV Flevoland loepzuiver. Mooi dat Flevoland niet standaard meegenomen wordt in de lijst :(

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Ik ontvang probleemloos RTVNH als Flevoland, maar gebruik dan ook niet de KPN hardware. Het zou echt een optie in de software moeten zijn vind ik dat je kan kiezen, het is eigenlijk idioot dat ie de sterktste pakt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:15:
Ik ontvang probleemloos RTVNH als Flevoland, maar gebruik dan ook niet de KPN hardware. Het zou echt een optie in de software moeten zijn vind ik dat je kan kiezen, het is eigenlijk idioot dat ie de sterktste pakt.
Je kunt met KPN gewoon een extra regio bij scannen. Installatie menu en dan kies je handmatig scannen, bij kanaal geef je het gewenste kanaalnummer op van de regio die je erbij wilt en daarna zoeken.

De extra regio wordt boven de 1000 geplaatst. Bij Topfield is het nodig om de andere zenders te verwijderen.

Zie ook: http://dvbt4all.nl/digitenne/topfield/zenders_zoeken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
franssie schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:15:
Ik heb zowel een hele oude Topfield als DVBViewer op de PC. Op de laatste kan ik alles wat ik kan ontvangen probleemloos kijken (die schieten soms zo naar de 100 kanalen), zelfs kanalen die eigenlijk te zwak zijn (TV Friesland). De EPG is wel altijd in de war bij de regionalen.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Met de KPN broodtrommel in de vensterbank ontvang ik storingsvrij:
TV Gelderland
Omroep Brabant
RTV Utrecht
TV Noord-Holland
en natuurlijk "TV Drenthe tijdelijk"

En met de antenne op de balkondeur geplakt en de deur in de juiste positie:
TV Flevoland
TV Oost (overijssel)
en een hele rij duitse zenders

Ik geloof dat ik mazzel heb met mijn ontvangst.. niet iedereen woont op een berg in nederland :P
Daar staat wel tegenover dat ik altijd die kl# berg op en af moet fietsen ;)

Zelfs de vlaamse zenders staan in de lijst, maar die zijn te zwak om zelfs maar de EPG te laden.
Met de Bravia hoef je niet te scannen. Als ie een nieuwe zender ziet, verschijnt ie vanzelf in de lijst vanaf kanaal 800 en die kun je vervolgens op een zelfgekozen kanaal zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Alle KPN ontvangers gebruiken now/next en daar zie ik het probleem niet op. Er werd al geopperd dat de tijd van de TV gelijk liep en heb hetzelf met een DCF77 klokje gecontroleerd en die loopt op tijd.
Edje, toch. Je ontkent nu iets waarvan je weet dat ik het op een ander forum (sat4all) ook al heb gemeld. De Topfield TF-5300k is toch echt een originele KPN-ontvanger. Het probleem wat hierboven wordt geschetst heb ik dus ook, met dien verstande dat het ook nog eens verkeerd onder de opnames staat. Erg onhandig bij herhalende opnamen zoals bijvoorbeeld Vrankcx of Panorama op Canvas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Ploink schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 09:52:
[...]
Vroeger, met analoge TV werd er een signaal mee gestuurd met het beeld om je video recorder aan te sturen. Een slimme recorder kon dan zien wanneer een programma begint en eindigt, zodat je het einde niet mist indien de voetbal wedstrijd uitloopt.
Programme Delivery Control (PDC)

Bij DVB-T zal daar ook wel een mechanisme voor zijn niet? Indien de wedstrijd uitloopt blijft de EPG statisch, maar is er wel een of ander signaal dat aangeeft dat het volgende programma later begint.
PDC zit nog steeds via DVB-T in het signaal van Ned 1, 2, 3 en de VRT-zenders. BBC dan weer niet (ook geen Teletekst, volgens mij zat er wel een koppeling tussen PDC en Teletekst). Commerciële zender hebben het nooit gehad, hun programma's dienen ook alleen ter opvulling van de reclameblokken ;).

[ Voor 0% gewijzigd door Hageneis op 27-08-2011 14:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Hageneis schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 14:12:
[...]

Edje, toch. Je ontkent nu iets waarvan je weet dat ik het op een ander forum (sat4all) ook al heb gemeld. De Topfield TF-5300k is toch echt een originele KPN-ontvanger. Het probleem wat hierboven wordt geschetst heb ik dus ook, met dien verstande dat het ook nog eens verkeerd onder de opnames staat. Erg onhandig bij herhalende opnamen zoals bijvoorbeeld Vrankcx of Panorama op Canvas.
zoekerdezoek..
http://www.sat4all.com/fo.../2025998/Re_EPG_in_de_war

Fijn dat je het hier ook even meldt, weet ik dat ik niet gek ben, of altans niet als enige ;)
Ik zie het probleem bij alle digitenne kanalen, inclusief BBC.

[ Voor 38% gewijzigd door Ploink op 27-08-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Gevonden!

Ik heb met de pc een stukje rauwe stream opgenomen van ongeveer 10 seconden. Vervolgens in loop mode geanalyseerd met StreamGuru. Hier is de screendump.

In het linker paneel zie je alle tabellen in de stream, voor alle TV/radio kanalen en ook de Timestamp.
NB: Het is 20:40:26

Rechts zie je de "present" en "following" informatie.
Dit wordt apart uitgezonden naast de gewone statische EPG "schedule". (De statische EPG wordt hier niet getoond)

"present" is "Evenblij met... 60 jaar cabaret", Start 19:45, duur 45 minuten
"following" is "NOS Studio Sport Eredivisie", Start 20:30, duur 55 minuten.

Ik heb de stream door VLC gehaald en ik keek naar voetbal op Nederland 1. Dit klopt met de timestamp, maar de "present" info is fout!

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 28-08-2011 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een gekke vraag maar ik ben me zenders kwijt en krijg ze niet terug.

Ik gebruik een insteek module.
Als ik automatisch naar zender zoek vind ie er rond de 52.

Ik klik dan op klaar.
Ik zie alle zenders wel in me tvgids staan maar zodra ik hem op bijv rtl zet zegt ie gecodeerde zender.
Dit doe ik gelijk na installatie van alle zenders.

Wat doe ik nu fout?
Moet je de tv echt 10 minuten op ned1 laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 01:10:
Moet je de tv echt 10 minuten op ned1 laten staan?
Met het DVB signaal wordt om de zoveel tijd jouw specifieke licentie code meegestuurd die voor een beperkte tijd geldig is. Voordat ie verloopt krijgt je ontvanger automatisch een nieuwe voor de volgende periode.

Je probleem kan meerdere oorzaken hebben:

- je abbo is verlopen/opgezegd/niet betaald
- de chipkaart zit niet goed in de module of de module niet goed in de ontvanger.
- je bent op vakantie geweest en de licentie is verlopen, terwijl er nog geen nieuwe is ontvangen omdat je ontvanger lange tijd uit stond.
- je ontvanger is om een andere reden de licentie code kwijt.

Gewoon een tijdje naar nederland 1/2/3 kijken totdat ie het weer doet, chipkaart controleren, of anders KPN bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Ploink schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 00:34:
Gevonden!

Ik heb met de pc een stukje rauwe stream opgenomen van ongeveer 10 seconden. Vervolgens in loop mode geanalyseerd met StreamGuru. Hier is de screendump.

In het linker paneel zie je alle tabellen in de stream, voor alle TV/radio kanalen en ook de Timestamp.
NB: Het is 20:40:26

Rechts zie je de "present" en "following" informatie.
Dit wordt apart uitgezonden naast de gewone statische EPG "schedule". (De statische EPG wordt hier niet getoond)

"present" is "Evenblij met... 60 jaar cabaret", Start 19:45, duur 45 minuten
"following" is "NOS Studio Sport Eredivisie", Start 20:30, duur 55 minuten.

Ik heb de stream door VLC gehaald en ik keek naar voetbal op Nederland 1. Dit klopt met de timestamp, maar de "present" info is fout!
Mooi stuk werk, Ploink! Dit verklaart dus onze problemen. Nu nog eens afwachten wanneer ze dit bij KPN eens gaan zien, want ik vrees dat dit soort technische informatie niet voorbij de eerste lijn gaat komen. Die weten hooguit dat er een EPG is, want dat zal wel ergens in hun script staan.

Edje, heb jij nog ergens een ingang om dit opgelost te krijgen?

[ Voor 0% gewijzigd door Hageneis op 28-08-2011 17:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bedankt.
Je moet idd maar net iemand kennen bij digitenne. Bij een callcenter kom je niet ver over het algemeen, maar het zou wel mooi zijn als het opgelost wordt.

Maar ik denk dat die specialisten daar wel wat anders te doen hebben. Het verhaal gaat dat de toren van Smilde afgebrand is door DVB experimenten met extra hoog vermogen.
Zie reactie #11 http://www.nujij.nl/algem...ilde-wordt.13473143.lynkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reactie daar:
Rapport gelezen. Komt neer op het volgende. "Test met verhoogd vermogen digitale DVB-T2 uitzendingen om zodoende extra investeringen te voorkomen in extra zenders en locaties mislukt door insufficiënte Highpower Coax bekabeling in de bestaande masten en het niet adequaat onderhouden blussysteem in de toren van Smilde."
Pfoe, ugly als dat waar is. Dat krijg je dus als je een paar centen wil besparen en niet goed test. Bij het (geleidelijk) opvoeren van het vermogen moet je natuurlijk ook de temperatuur in de gaten gehouden. Een gemiddelde overclocker van hier had de toren niet af laten branden. :+

Voorlopig ook geen DVB-T2 in NL. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Mentalist op 28-08-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
Sowieso zou dat dan een gigantische omruilactie worden ivm ontvangers die er niet geschikt voor zijn. Ik meen te hebben gelezen hebben dat DVB-T2 ook niet echt backwards compatible is met DVB-T. Misschien iemand die dit kan bevestigingen of ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:11:
Sowieso zou dat dan een gigantische omruilactie worden ivm ontvangers die er niet geschikt voor zijn. Ik meen te hebben gelezen hebben dat DVB-T2 ook niet echt backwards compatible is met DVB-T. Misschien iemand die dit kan bevestigingen of ontkrachten?
Een DVB-T2 ontvanger kan wel DVB-T ontvangen, maar een oude DVB-T ontvanger kan niet met DVB-T2 overweg.

Ik verwacht dat KPN gewoon op natuurlijk verloop gaat wachten, maar aangezien DVB-T2 tuners nog steeds duurder zijn DVB-T gaan die voorlopig niet standaard worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Mentalist op 28-08-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
W3ird_N3rd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:12:
[...]

Een DVB-T2 ontvanger kan wel DVB-T ontvangen, maar een oude DVB-T ontvanger kan niet met DVB-T2 overweg.

Ik verwacht dat KPN gewoon op natuurlijk verloop gaat wachten, maar aangezien DVB-T2 tuners nog steeds duurder zijn DVB-T gaan die voorlopig niet standaard worden.
Maar als er DVB-T en DVB-T2 wordt uitgezonden kan een DVB-T ontvanger dus nog wel normaal zijn DVB-T signalen ontvangen of raakt dat verstoord? Maw: kunnen DVB-T en DVB-T2 naast elkaar gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:20:
[...]

Maar als er DVB-T en DVB-T2 wordt uitgezonden kan een DVB-T ontvanger dus nog wel normaal zijn DVB-T signalen ontvangen of raakt dat verstoord? Maw: kunnen DVB-T en DVB-T2 naast elkaar gebruikt worden?
Ja, het meest waarschijnlijke lijkt ook dat KPN op den duur één mux inzet met DVB-T2 voor bonus- of HD-zenders.

Bij gelijke bitrate is het bereik van DVB-T2 trouwens beter afaik (providers knijpen er in de praktijk natuurlijk meer bitjes uit en houden het bereik hetzelfde), dus het is nogal vreemd dat KPN het vermogen op wou voeren voor DVB-T2.

[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 28-08-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:03
W3ird_N3rd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:25:
[...]

Ja, het meest waarschijnlijke lijkt ook dat KPN op den duur één mux inzet met DVB-T2 voor bonus- of HD-zenders.

Bij gelijke bitrate is het bereik van DVB-T2 trouwens beter afaik (providers knijpen er in de praktijk natuurlijk meer bitjes uit en houden het bereik hetzelfde), dus het is nogal vreemd dat KPN het vermogen op wou voeren voor DVB-T2.
Maar hoe gaan ze dan die ene mux vrijmaken voor DVB-T2? Het huidige DVB-T aanbod inkrimpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AmonTobin schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:46:
Maar hoe gaan ze dan die ene mux vrijmaken voor DVB-T2? Het huidige DVB-T aanbod inkrimpen?
Ik meen dat er nog frequenties beschikbaar zijn, na de totale analoge afschakeling in 2012 komen er wellicht ook nog frequenties bij. De vraag is of KPN hierop kan/mag/wil bieden. Ook de mux met bonuszenders zou op termijn kandidaat voor DVB-T2 kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk. zou de inkomsten van digitenne ook verhogen met relatief weinig zenders (eerst).
probleem van digitenne is, dat het gecodeerd is, de HD ontvangers koop je al voor relatief weinig, is eigenlijk al de standaard wat verkocht wordt in europa - alleen digitenne heeft conax nodig en maakt het weer lastig en duur.
Als vergelijk, freeview HD (UK) is al te ontvangen via een gecertificeerde ontvanger van nog geen 70 pond, en vergeet niet dat bijna alle nieuw verkochte TVs het standaard kunnen ontvangen en decoderen (incl conax met een decoder) - de decoders gaan verdwijnen en zijn niet meer relevant voor HD.

Denk zeker dat het er binnen 2 jaar is, en niet dan kijkt iedereen alle series en films in HD via internet (wat nu al de werkelijkheid is voor tweakers, over een jaar kunnen mijn ouders van 70+ dat ook, het wordt steeds makkelijker en dat weten ze bij de omroepen en kabelaars incl KPN ook wel).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Wil Digitenne in de toekomst willen concurreren dan zullen ze wel degelijk met DVB-T2 moeten komen. Je ziet nu al een terugloop van abonnementen, deels omdat overgestapt wordt op de andere tv dienst van KPN. Ik hoop anders dat als HD de standaard van Nederland is geworden op een FTA voor alle zenders.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hageneis schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:39:
[...]

Mooi stuk werk, Ploink! Dit verklaart dus onze problemen. Nu nog eens afwachten wanneer ze dit bij KPN eens gaan zien, want ik vrees dat dit soort technische informatie niet voorbij de eerste lijn gaat komen. Die weten hooguit dat er een EPG is, want dat zal wel ergens in hun script staan.

Edje, heb jij nog ergens een ingang om dit opgelost te krijgen?
Het is net of KPN hier meeleest ;) Liep die net nog 12 min fout, nu zie ik opeens dat die goed staat.
@Ploink en Hageneis _/-\o_ _/-\o_

Overigens zijn er ontvangers die het wel goed bleven aangeven, dat was nogal verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AmonTobin schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:46:
[...]

DVB kan je wel hiërarchisch moduleren. Zo kan je DVB-T en DVB-H op 1 kanaal onderbrengen. KPN heeft dat nooit op die manier gedaan. Ik weet niet of de variant T2 en T ook op deze manier gedaan kunnen worden, dat zou een eentuele overgang een stuk makkelijker maken.
Ikheb nergens gehoord dat er plannen zijn om T2 te introduceren, laat staat om te testen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Edje_Kroketje op 29-08-2011 12:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
W3ird_N3rd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:23:
[...]

Ik meen dat er nog frequenties beschikbaar zijn, na de totale analoge afschakeling in 2012 komen er wellicht ook nog frequenties bij. De vraag is of KPN hierop kan/mag/wil bieden. Ook de mux met bonuszenders zou op termijn kandidaat voor DVB-T2 kunnen zijn.
Ah, ok. Maar dan nog...met de mux voor bonuszenders kan je dan volgens mij toch in principe nog maar evenveel HD zenders, t.o.v. de huidige SD zenders in die mux meesturen. Tenminste, ik had begrepen dat DVB-T2 door efficientere codering/modulatie/error correction etc ongeveer evenveel HD zenders kan meesturen als DVB-T SD zenders kan meesturen (maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben)...Dan zou het dus nog niet heel erg opschieten.
Edje_Kroketje schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:29:
[...]

DVB kan je wel hiërarchisch moduleren. Zo kan je DVB-T en DVB-H op 1 kanaal onderbrengen. KPN heeft dat nooit op die manier gedaan. Ik weet niet of de variant T2 en T ook op deze manier gedaan kunnen worden, dat zou een eentuele overgang een stuk makkelijker maken.
Ikheb nergens gehoord dat er plannen zijn om T2 te introduceren, laat staat om te testen ;)
Hmmm, ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe ik me dat moet voorstellen...hiërarchisch moduleren. Volgens Wikipedia betekent deze oplossing wel alsnog dat DVB-T moet inleveren aan capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:23

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Hageneis schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:39:
Mooi stuk werk, Ploink! Dit verklaart dus onze problemen.
QFT!

Maar het is 20 jaar nadat ik mijn eerste VHS met PDC heb aangeschaft, dus nog steeds een puinhoop in de eindregie. Daar moeten ze dit soort info namelijk aansturen, maar ik heb het idee dat daar alleen de meest klunzige stresskippen werken voor wie het uitlopen van een programma al zoveel kopzorgen geeft, dat ze - juist als het belangrijk wordt - prompt vergeten nog wat nuttigs met die PDC-info te doen.

Het is dan ook alweer 19 jaar geleden dat ik heb besloten om PDC niet meer te vertrouwen en gewoon ruime marges in te bouwen. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Ik heb meer opnames verpest dan gered met PDC. Jammer, want het zag er in de folder zo mooi uit...

Op Teletekst pagina 891 t/m 893 zie je overigens welk programma volgens PDC bezig is. Als dat matched met de (verkeerde) info van digitenne, dan is de eindregie dus de bron van de fout en niet KPN.

[ Voor 10% gewijzigd door TwOkkie op 29-08-2011 15:37 . Reden: TT 89[1-3] ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:29:
[...]

Nee, gaat niet. DVB-T en DVB-H kan op 1 mux omdat er sprake is van enige compatibiliteit: een DVB-T ontvanger met de juiste software/codecs kan ook DVB-H ontvangen.

De bandbreedte van de mux is dan echter niet zo hoog als bij een dedicated DVB-T mux. Om goede ontvangst op telefoons te garanderen moet je QPSK en veel ECC gebruiken.

DVB-T ontvangers kunnen geen DVB-T2 ontvangen, dus helaas. h.264 en HD kunnen wel op DVB-T natuurlijk, maar dat zie ik KPN niet snel doen.
AmonTobin schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:01:
[...]

Ah, ok. Maar dan nog...met de mux voor bonuszenders kan je dan volgens mij toch in principe nog maar evenveel HD zenders, t.o.v. de huidige SD zenders in die mux meesturen. Tenminste, ik had begrepen dat DVB-T2 door efficientere codering/modulatie/error correction etc ongeveer evenveel HD zenders kan meesturen als DVB-T SD zenders kan meesturen (maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben)...Dan zou het dus nog niet heel erg opschieten.
Another example, for an Italian SFN DVB-T profile (64-QAM, 8k, coding rate 2/3, guard interval 1/4) and a DVB-T2 equivalent (256-QAM, 32k, coding rate 3/5, guard interval 1/16), achieves an increase in bit rate from 19.91 Mbit/s to 33.3 Mbit/s (+67%).
Dat zijn ook de instellingen die bouquet 3 en 4 hier gebruiken. Op 33.3Mbit/s kan je 3 of 4 (HD) zenders kwijt, bij 5 zakt de kwaliteit eigenlijk al te ver. Dan reken ik de overhead nog niet eens mee.

Op de huidige 20Mbit/s kan je 6-7 (SD) zenders kwijt met acceptabele kwaliteit (KPN propt er 8-9 op ;)).

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 29-08-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
TwOkkie schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:35:
[...]

QFT!

Maar het is 20 jaar nadat ik mijn eerste VHS met PDC heb aangeschaft, dus nog steeds een puinhoop in de eindregie. Daar moeten ze dit soort info namelijk aansturen, maar ik heb het idee dat daar alleen de meest klunzige stresskippen werken voor wie het uitlopen van een programma al zoveel kopzorgen geeft, dat ze - juist als het belangrijk wordt - prompt vergeten nog wat nuttigs met die PDC-info te doen.

Het is dan ook alweer 19 jaar geleden dat ik heb besloten om PDC niet meer te vertrouwen en gewoon ruime marges in te bouwen. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Ik heb meer opnames verpest dan gered met PDC. Jammer, want het zag er in de folder zo mooi uit...

Op Teletekst pagina 891 t/m 893 zie je overigens welk programma volgens PDC bezig is. Als dat matched met de (verkeerde) info van digitenne, dan is de eindregie dus de bron van de fout en niet KPN.
Ik sta 100% achter je verhaal. PDC, VPS, het is allemaal handmatig en dus 50% onbetrouwbaar.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Edje_Kroketje schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:15:
[...]

Het is net of KPN hier meeleest ;) Liep die net nog 12 min fout, nu zie ik opeens dat die goed staat.
@Ploink en Hageneis _/-\o_ _/-\o_

Overigens zijn er ontvangers die het wel goed bleven aangeven, dat was nogal verwarrend.
Inderdaad, hij loopt nou weer synchroon met de EPG.
Bedankt anonieme meelezer! ;) _/-\o_

Nog wel even een paar opmerkingen:
- Ik hoop dat betreffende hardware nu NTP oid gebruikt om de klok te synchroniseren. Het is vrij normaal dat een computerklok per dag tot wel 10s fout loopt en zonder synchronisatie loopt ie binnen een paar weken weer uit de pas.
- Toevallig zag ik net Amika en Klokhuis op Ned3 en de programmering liep uit. De "present" info veranderde netjes volgens de EPG naar Klokhuis, terwijl Amika nog minuten lang uitliep. Er is dus geen enkele regie, de info volgt gewoon de statische EPG.

Toch is het al een hele verbetering dat mijn TV niet steeds bij het zappen laat zien welk programma al lang afgelopen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ploink schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 18:45:
Inderdaad, hij loopt nou weer synchroon met de EPG.
Bedankt anonieme meelezer! ;) _/-\o_
Ik vermoed dat dit heel erg wishfull thinking is, als dit inderdaad PDC-data is. Dat het nu toevallig goed staat, wil niet zeggen dat het straks niet weer verkeerd gaat.

Als je het weer fout ziet gaan op Nederland 1 t/m 3, kijk dan eens op TT pagina 891 tot 893 wat er op dat moment door PDC wordt doorgegeven. Als dat ook fout is, zit de storing in de (bediening van de) eindregie en niet bij de KPN of Digitenne.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
W3ird_N3rd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:38:
[...]

Dat zijn ook de instellingen die bouquet 3 en 4 hier gebruiken. Op 33.3Mbit/s kan je 3 of 4 zenders kwijt, bij 5 zakt de kwaliteit eigenlijk al te ver. Dan reken ik de overhead nog niet eens mee.

Op de huidige 20Mbit/s kan je 6-7 zenders kwijt met acceptabele kwaliteit (KPN propt er 8-9 op ;)).
Ja precies, dan kun je 3 of 4 HD zenders kwijt in een DVB-T2 mux (bouquet). Hmmm, dat is dan nog minder rooskleurig dan ik dacht...niet echt de moeite waard zo zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
TwOkkie schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:35:
[...]

Die pagina's bestaan niet meer?

Blijkbaar is het nu pagina 222. Ik zal eens in de gaten houden of het synchroon loopt met het DVB signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik heb het al gezien.
De PDC/Teletekst pagina 222 info is anders dan de DVB present/following.

PDC geeft aan wanneer het programma echt begint.

De DVB info volgt gewoon de statische EPG en die geeft aan wanneer het reclameblok theoretisch zou moeten beginnen dat aan de uitzending vooraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ehmm... :o

Die pagina's 891 t/m 893 zitten niet meer in de roulatie. Jammer, want daar was alle PDC-info in terug te zien, als je op de PC een teletekst-decoder had die ook de tekst in transparante delen liet zien. De naam van het programma stond tegen een balkje (zoals bv 888) maar daarbuiten stond onzichtbaar nog veel meer info.

Of 222 ook gelijk loopt met de PDC-info durf ik niet te zeggen. Mijn kennis op dat gebied is blijkbaar wat verouderd.
Ploink schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:21:
PDC geeft aan wanneer het programma echt begint.
Nee hoor. PDC geeft aan wat iemand in de eindregie heeft besloten dat er doorgegeven moet worden. Als diegene z'n werk goed doet, klopt jouw stelling. Helaas is het correct bedienen van het PDC-systeem al jaren een probleem voor de nederlandse omroepen. Toch vreemd dat de duitsers en de britten het wel goed konden. Strengere selectie in de sollicitatieprocedures?
De DVB info volgt gewoon de statische EPG en die geeft aan wanneer het reclameblok theoretisch zou moeten beginnen dat aan de uitzending vooraf gaat.
Om het zeker te weten zou je parallel aan die TS-decoder ook lijn 31 van teletekst in de gaten moeten houden, daar zit de echte PDC-info. Is teletekst bij DVB een beetje makkelijk uit zo'n Transport Stream te peuteren, of moet je dan zelf die beeldlijnen gaan decoderen?

[ Voor 4% gewijzigd door TwOkkie op 29-08-2011 21:34 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
TwOkkie schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:33:
Om het zeker te weten zou je parallel aan die TS-decoder ook lijn 31 van teletekst in de gaten moeten houden, daar zit de echte PDC-info. Is teletekst bij DVB een beetje makkelijk uit zo'n Transport Stream te peuteren, of moet je dan zelf die beeldlijnen gaan decoderen?
Met DVB worden er geen verborgen beeldlijnen meegestuurd. Teletekst heeft een eigen PID binnen de transport stream, maar alleen voor gewone pagina's. PDC werkt dus niet bij DVB. Zo staat het tenminste op de duitse wikipedia.
Wikipedia: Video Programming System – Wikipedia

Het PDC is vervangen door de EPG met de current/following informatie, maar ik heb nog nooit gezien dat die info daadwerkelijk up2date is als een programma uitloopt.
Er is dus geen link tussen het oude PDC van de omroep en het DVB systeem van KPN.
DVB heeft ook een aparte voorziening voor ondertitels, maar ook daar doet KPN niets mee.
Misschien dat dit op de kabel (DVB-C) bij Ziggo of UPC beter geregeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Ploink schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:34:
[...]

DVB heeft ook een aparte voorziening voor ondertitels, maar ook daar doet KPN niets mee.
In elk geval gebruiken de Engelsen het op de satelliet wel.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 12:18

Goner

What can I do you for ?

Ik weet niet hoe het technisch geregeld is, maar bij UPC kun je op het Info-scherm bij bijv. BBC de ondertiteling in Engels aanzetten.
http://vragen.upc.nl/app/.../283/~/geen-ondertiteling
(duurde even voor we dat in de gaten hadden, waren nog teletext en 888 gewend :o )

[ Voor 8% gewijzigd door Goner op 30-08-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat komt gewoon doordat onze omroepen alleen maar burnsubs gebruiken (ondertitels ingebrand in het beeld, niet uit te zetten).

Wat overigens erg jammer is.
Goner schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:43:
Ik weet niet hoe het technisch geregeld is, maar bij UPC kun je op het Info-scherm bij bijv. BBC de ondertiteling in Engels aanzetten.
http://vragen.upc.nl/app/.../283/~/geen-ondertiteling
(duurde even voor we dat in de gaten hadden, waren nog teletext en 888 gewend :o )
Kan best, UPC haalt waarschijnlijk de BBC ook gewoon van de satelliet en de ondertitelstream nemen ze dan ook meteen maar mee. Wat netjes is. Onze Nederlandse omroepen hebben echter geen losse ondertitels, dus dat kan je dan vergeten.

Die DVB-subs kosten trouwens denk ik wel een stuk meer bandbreedte dan teletext subs, maar ze zijn dan ook wel netter. DVB-subs zijn als ik me niet vergis vergelijkbaar met DVD-subs (plaatjes met alpha channel). Dat kan verklaren waarom KPN ze niet doorgeeft op de BBC..

[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 30-08-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle KPN ontvangers zijn wel voorzien van een ondertitel button, die werkt ook wel maar wordt niets uitgezonden. Denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op ondertitels bij de BBC, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:22:
Alle KPN ontvangers zijn wel voorzien van een ondertitel button, die werkt ook wel maar wordt niets uitgezonden. Denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op ondertitels bij de BBC, toch?
Juist wel! Engels (of iedere niet-moedertaal), zeker sommige accenten of woorden die je niet zo vaak hoort, is soms moeilijk te verstaan. Ondertitels zijn dan een uitkomst.

Als ik ze kan vinden kijk ik Engelse content ook altijd met Engelse ondertitels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
<> Denk niet dat er veel mensen zitten te wachten op ondertitels bij de BBC, toch?
Juist enorm! Mijn vriendin is redelijk goed met haar engels maar kent veel uitdrukkingen etc niet, en juist dan helpt ondertiteling ernorm - en anders moet het volume sowieso erg omhoog want anders verstaat ze niet alles.

Ik ben voor een digitenne bbc ondertiteling petitie ;)

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 30-08-2011 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ik ook!
Op mijn AB zit ook zo'n loze ondertitel knop.
Anonieme meelezer, kun je die knop even een functie geven? Please?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:56:
Die DVB-subs kosten trouwens denk ik wel een stuk meer bandbreedte dan teletext subs, maar ze zijn dan ook wel netter. DVB-subs zijn als ik me niet vergis vergelijkbaar met DVD-subs (plaatjes met alpha channel). Dat kan verklaren waarom KPN ze niet doorgeeft op de BBC..
Teletekst is gewoon een ASCII tekst. Ik kan binnen DVB Viewer alle geïnstalleerde fonts gebruiken voor teletekstondertiteling. Dit zou ook in elke tuner of tv gebruikt kunnen worden.
Overigens heeft BBC zowel teletekst- als DVB ondertitels. KPN geeft de teletekst functie gewoon niet door, net als dat ze dat niet doen bij Eurosport en Eredivisie Live. Bij Interactieve tv, ook van KPN, geven ze teletekst wél door van deze kanalen.

[ Voor 18% gewijzigd door giant2000 op 31-08-2011 14:27 ]

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op interactieve TV is er ook geen bandbreedte schaarste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Edje_Kroketje schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 20:04:
Op interactieve TV is er ook geen bandbreedte schaarste ;)
Mwa, als het samen met internet over een ADSL-lijntje moet dan houdt het allemaal niet over hoor.
Maar ondertitels stellen qua bandbreedte natuurlijk helemaal niets voor.

• giant2000
asmi schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 21:52:
[...]

Mwa, als het samen met internet over een ADSL-lijntje moet dan houdt het allemaal niet over hoor.
Maar ondertitels stellen qua bandbreedte natuurlijk helemaal niets voor.
Was het niet zo in ASCII elke letter een byte is? Dan zijn ondertitels 50 bytes per zin, die zo'n 10 seconden zichtbaar is. 5b/s schat ik.

2,00 m. + begane grond

giant2000 schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 14:25:
[...]

Teletekst is gewoon een ASCII tekst. Ik kan binnen DVB Viewer alle geïnstalleerde fonts gebruiken voor teletekstondertiteling. Dit zou ook in elke tuner of tv gebruikt kunnen worden.
giant2000 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:06:
Was het niet zo in ASCII elke letter een byte is? Dan zijn ondertitels 50 bytes per zin, die zo'n 10 seconden zichtbaar is. 5b/s schat ik.
Ja, bij teletekstondertiteling wel.

DVB-ondertitels zijn afaik vergelijkbaar met DVD-ondertitels en kosten dus wat meer. Zal nog steeds niet gigantisch wezen, maar wellicht genoeg om te tellen op de overvolle Digitenne frequenties.

En het is de vraag hoe lang teletekst ondertitels bij de BBC nog blijven, na de analoge afschakeling in 2012 zal er waarschijnlijk weinig reden zijn om die te behouden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 01-09-2011 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
giant2000 schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:06:
[...]

Ga even op de satelliet meten dan ;) met je theoretische bitrates:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Edje_Kroketje schreef op vrijdag 02 september 2011 @ 00:23:
[...]

Ga even op de satelliet meten dan ;) met je theoretische bitrates:P
LMAO :)

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 17:16
Sinds gisteren geen Net 5, RTL 4,5,7 SBS 6 (no acces). De andere zenders doen het wel...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is je abonnementsstatus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik ben al jaren klant bij KPN, niets veranderd.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:38
Gisteravond kon ik die zenders ook niet ontvangen, nu werkt het weer. Zenders had ik uiteindelijk gevonden op kanaal 60 ipv 64 waarop zoetermeer bouquet 1 uitzend.
Ontvangst was wel slecht, kwam ergens uit braband ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cobb schreef op zondag 04 september 2011 @ 15:15:
Ik ben al jaren klant bij KPN, niets veranderd.
Nee, de abostatus op je smartcard. Zie de eerste vraag bij "Vraag en antwoord" van de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Cobb schreef op zondag 04 september 2011 @ 12:49:
Sinds gisteren geen Net 5, RTL 4,5,7 SBS 6 (no acces). De andere zenders doen het wel...
Je ontvangt één bouquet niet, want al deze zenders zitten in dezelfde transponder. Waarschijnlijk was je ontvangst altijd al op het randje. Je kan proberen of je de antenne op een andere plaats kan zetten voor betere ontvangst.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 12:18

Goner

What can I do you for ?

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:31:
Juist wel! Engels (of iedere niet-moedertaal), zeker sommige accenten of woorden die je niet zo vaak hoort, is soms moeilijk te verstaan. Ondertitels zijn dan een uitkomst.
Eens !! Als KPN meeleest, graag ondertitels ! :+
Inderdaad bij diverse accenten, vooral Schots en 'plat' Engels is het vaak heel handig. Ik plak ook altijd Engelse ondertitels bij series die we op de mediaplayer bekijken, het Engels van de kids is met sprongen vooruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
giant2000 schreef op maandag 05 september 2011 @ 09:33:
[...]

Je ontvangt één bouquet niet, want al deze zenders zitten in dezelfde transponder. Waarschijnlijk was je ontvangst altijd al op het randje. Je kan proberen of je de antenne op een andere plaats kan zetten voor betere ontvangst.
Ik heb altijd prima beeld gehad, hoeveel procent weet ik niet dat geeft mijn decoder niet aan. Sinds gistermiddag overigens geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kreeg je echt de melding no acces dus geen toegang? of was gewoon de ontvangst weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiben
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online

Reiben

Private First Class

Is het kaartje wat in de decoder (ik heb al jaren zo'n Rebox kastje) zit ook het kaartje wat je in zo'n conax CAM kunt doen, of is een smartcard weer iets anders?

En biedt het veel voordeel om zo'n kaartje in je tv te doen in plaats van een los kastje, behalve natuurlijk het feit dat je het kastje kwijt bent? Ik lees in de OP dat het iets scheelt in beeldkwaliteit, maar is het het ook waard om te switchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reiben schreef op woensdag 07 september 2011 @ 22:47:
En biedt het veel voordeel om zo'n kaartje in je tv te doen in plaats van een los kastje, behalve natuurlijk het feit dat je het kastje kwijt bent? Ik lees in de OP dat het iets scheelt in beeldkwaliteit, maar is het het ook waard om te switchen?
Dat hangt erg van je TV en je huidige kastje af. En dan is het nog persoonlijke voorkeur.

Als je decoder nu fijn via analoog is aangesloten dan is dat waziger, maar dat zal ook de compressieartefacten enigszins verdoezelen. De smartcard met een CAM in de TV kan dan een subjectief slechter beeld opleveren zelfs.

Uitproberen is de enige manier.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 07-09-2011 23:39 ]

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:38
Er is nu weer storing in heel Zuid Holland voor deze zenders. Net de helpdesk gebeld, het schijnt dat het systeem al niet zo lekker werkte, maar dat een kleine aardbeving het systeem nu plat heeft gelegd. Monteurs zijn bezig, maar geen idee hoe lang het ging duren.

edit:
http://www.nu.nl/binnenla...ederland-waargenomen.html
Was wel sneller opgelost dan de vorige keer. Met een uurtje werkte het weer :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Donald op 08-09-2011 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Dr. Donald schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:47:
[...]

Er is nu weer storing in heel Zuid Holland voor deze zenders. Net de helpdesk gebeld, het schijnt dat het systeem al niet zo lekker werkte, maar dat een kleine aardbeving het systeem nu plat heeft gelegd. Monteurs zijn bezig, maar geen idee hoe lang het ging duren.

edit:
http://www.nu.nl/binnenla...ederland-waargenomen.html
Was wel sneller opgelost dan de vorige keer. Met een uurtje werkte het weer :)
Hoofdmast voor het noorden weg, hoofdmast voor centraal Nederland op halve kracht, aardbevingen en een terugloop van abonnees. Nee, 2011 is nou niet bepaald een Digitenne topjaar.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle Digitenne zenders zenden gewoon op volle kracht hoor. Volgens mij ook alle FM zenders die KPN in beheer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Heeft er nog meer iemand last van stoorgeluiden bij tv-programma's. Via mijn surroundreceiver luister ik het tv-geluid in PL II Movie. Daar zitten dan soms een raar soort middengolfstemmetjes in de achterkanalen. Ik geloof niet zo in verborgen boodschappen van de duivel o.id., maar misschien roep ik het daarmee wel over mezelf af ;-). UIteraard heb ik andere bronnen ook getest: FM (behalve Radio 1 want die is dankzij de pryromaantjes van BP niet te ontvangen hier; blijkbaar is het te moeilijk om de balreceiver goed af te stemmen op H'sum i.p.v. IJsselstein) , cd, cassette, grammofoon. Daar treedt het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken dat van vroeger nog wel toen kwamen er soms zelfs wel de VOA of russen uit mijn speakers, inclusief de kortegolf piepjes en fading. Ik heb dat trouwens al jaren niet meer gehoord. Misschien wat ferriet om je luidsprekerkabel doen voordat die de versterker in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Hoe zit het de petitie voor teletekst op Digitenne?

"Hierbij vraag ik KPN in het Digitennepakket teletekst, ondertitels en tweesporen geluid aan te bieden op alle kanalen die hierover beschikken".

Stuur het massaal per Twitter naar @KPNwebcare.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Flotto schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:02:
Heb net de nieuwe Topfield USB-recorder TBC-5000 gekregen met USB stick van 16 GB. Best wel lastig dat er geen HDD zit ingebouwd.
Die USB stick is al vol, dus een Lacie HDD van 250 GB er aangehangen (met externe voeding), maar dat wil niet. De HDD wordt niet herkend en software van Topfield loopt vast. De HDD had ik al geformatteerd met mijn Mac op FAT32.
Wat is er mis? Werken alleen HDD's die via USB van Topfield gevoed worden (dat heet toch USB powered) ?
Of is er iets met de recorder. De HDD werkt goed op mijn macbook.

De handleiding van KPN geeft geen informatie over aan te sluiten schijven. Kan ik ergens een manual vinden van Topfield zelf voor deze recorder? Gegoocheld. maar niets gevonden.
Een stuk of wat pagina's terug zag ik een opmerking van iemand die zijn externe usb hdd tbv de Topfield TBC 5000 ontvanger geformateerd had op FAT32. Volgens mij is dit niet goed; ik heb 2 soorten hdd usb drives geprobeerd, Lacie (250 gb) en Iomega (500 gb) beide in NTFS (onder windows) geformateerd en die worden direct herkend en (daarna autom.) geformateerd door de PVR.

[ Voor 53% gewijzigd door racinfo op 13-09-2011 07:58 . Reden: bericht flotto in-quoted ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
giant2000 schreef op maandag 12 september 2011 @ 09:14:
Hoe zit het de petitie voor teletekst op Digitenne?

"Hierbij vraag ik KPN in het Digitennepakket teletekst, ondertitels en tweesporen geluid aan te bieden op alle kanalen die hierover beschikken".

Stuur het massaal per Twitter naar @KPNwebcare.
Dat komt volgens mij boven de 140 tekens uit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hageneis schreef op maandag 12 september 2011 @ 18:10:
[...]

Dat komt volgens mij boven de 140 tekens uit, toch?
Zo dan ongeveer? (ik ben een twitternoob)

http://twitter.com/#!/W3ird_N3rd/status/113355273825026048
@KPNwebcare Ik wil ongecodeerde teletekst, ondertitels en Engels+NL geluid op alle kanalen die hierover beschikken bij Digitenne!
Ik wil de teletekst ook ongecodeerd, want ik heb verschillende ontvangers die de Conaxcodering niet van de teletekst afhalen. Wel een geldig abo uiteraard ;) ook gewoon beeld en geluid, maar diverse ontvangers decoderen de teletekst nu eenmaal niet. Ik zie ook niet in wat KPN ermee wint om die te coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

giant2000 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:40:
Wil Digitenne in de toekomst willen concurreren dan zullen ze wel degelijk met DVB-T2 moeten komen. Je ziet nu al een terugloop van abonnementen, deels omdat overgestapt wordt op de andere tv dienst van KPN. Ik hoop anders dat als HD de standaard van Nederland is geworden op een FTA voor alle zenders.
Waarom zou Digitenne dat doen? Dan kunnen ze hun business net zo goed meteen opdoeken, de supermarkt gaat toch ook geen broden gratis weggeven omdat de bakker een betere kwaliteit brood heeft? Ze maken het wat goedkoper, maar dat heeft Digitenne al gedaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marzman schreef op maandag 12 september 2011 @ 23:02:
Waarom zou Digitenne dat doen? Dan kunnen ze hun business net zo goed meteen opdoeken, de supermarkt gaat toch ook geen broden gratis weggeven omdat de bakker een betere kwaliteit brood heeft? Ze maken het wat goedkoper, maar dat heeft Digitenne al gedaan.
Ik denk dat die abonnees veelal ook niet overstappen voor HD.

De omgevallen mast zal wel wat abonnees kosten. Slechte ontvangst in het algemeen, en de bandbreedte zou wellicht iets hoger moeten zijn voor sommige zenders. Maar dat los je beter op met de vijfde mux door die niet vol bonuszenders te knallen.

Daarbij zijn er natuurlijk veel abonnees ingestapt voor €6,95/maand, een aantal daarvan lopen wellicht weer terug naar de kabel nu het verschil wat kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik zie iemand met een ontvanger op een boot, auto of fiets toch niet zo snel naar UPC of schotel overstappen ;) En niet te vergeten wanneer ergens helemaal die keuze niet is; (zoals bij mij) wanneer er in het geheel geen kabel ligt. Overigens heb ik vele jaren al schotel maar dat is meer voor Aljazeera, ZDF, ARD enz. enz. bedoeld.

[ Voor 51% gewijzigd door racinfo op 13-09-2011 07:49 . Reden: toevoeging tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
W3ird_N3rd schreef op maandag 12 september 2011 @ 22:58:
[...]

Zo dan ongeveer? (ik ben een twitternoob)

http://twitter.com/#!/W3ird_N3rd/status/113355273825026048

[...]

Ik wil de teletekst ook ongecodeerd, want ik heb verschillende ontvangers die de Conaxcodering niet van de teletekst afhalen. Wel een geldig abo uiteraard ;) ook gewoon beeld en geluid, maar diverse ontvangers decoderen de teletekst nu eenmaal niet. Ik zie ook niet in wat KPN ermee wint om die te coderen.
Niet echt subtiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
valt wel mee als ik het met veel kpn communicatie vergeljik ;)

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.