Die power inserter waar je het eerder over had moet natuurlijk ook uit, anders helpt 't nog steeds niet
Maar als het allemaal echt niet uitmaakt denk ik ook dat het met de veldsterkte allemaal niet zo dramatisch is en je eigenlijk met vrij normale omstandigheden te maken hebt die je ontvanger via de agc prima bij kan regelen. Eigenlijk verwacht je dat ook want anders zou je die zendmasten in geen enkel dicht bevolkt gebied neer kunnen zetten want dan zou 't klachten regenen. Dus ik denk dat die zender antennes zo zijn uitgericht dat ze de direkte omgeving mijden net zoals je niet wilt dat een groot deel van die kostbare energie richting de Engeltjes gaat kun je er waarschijnlijk ook voor zorgen dat ie niet direkt de grond in gaat maar geleidelijk aan richting het eind van het bestrijkings gebied. Dus gaat het grootste deel van de energie gewoon boven over je heen.
Ik heb m'n DSC250 nog maar eens open gewipt en volgens mij zit er een
BFP450 in.
Dat is een heel klein dingetje in SOT343 behuizing. De maximale output van deze transistor is 19dBm(W) bij 1dB compressie punt (P1dB) wat overeenkomt met 2.8 Vpp dus daar is verder niks mis mee, met het zgn groot signaal handling vermogen. Noise Figure van 1.25 dB at 1.8 GHz is ook helemaal niet lullig en onder de 1 GHz zelfs onder de 1. Zeer respectabele IP3 van 29 dBm(W).
En toen ik toch bezig was ook de DSC500 nog maar even uit elkaar genomen (die is overigens voor geen meter waterdicht, zelfs geen eens een veer-groef verbinding tussen de beide schaaldelen, enkel overlapping).
Er zit inderdaad een IC-tje in maar dan in SOT363 verpakking, dus niet zo'n fancy blokje als in Edje's pede-efje staat. 't Zou om de Avago Technologies’
AVT-53663 moeten gaan, afgaand op de opgedrukte code 62x. In tegenstelling tot de DSC250 zitten er hier echter 2 dubbeldiodes in het ontwerp, type BAV99W, eentje parallel aan de ingang en eentje parallel aan de uitgang van de versterker, beide antiparallel geschakeld zodat zowel ingang als uitgang symetrisch op 700mV oftewel 7 dBm(W) begrensd zijn. 0.9 dB Noise Figure is maar marginaal beter, net als de 32 dBm(W) IP3 en de P1dB van 17.8 dBm(W) is zelfs slechter dan bij de DSC250 maar zoals gezegd daar komt ie zelfs niet aan toe dankzij die 2 begrenzings diodes.
Ergo, als de DSC500 al beter bestand zou zijn tegen groot signaal condities komt dat helemaal niet door het gebruikte MMIC maar gewoon door de in het ontwerp geplaatste diodes die het output signaal gewoon plat maaien. Puur technisch gezien is de DSC500 dus zelfs ruim slechter in groot signaal gedrag dan de DSC250
maar uiteindelijk is ook dat lood om oud ijzer want de erachter geschakelde ontvanger slaat al dicht bij minus 20dBm(W) oftewel 30 mV. (De Input range van de Topfield receiver is gespecificeerd als -78 tot -20dBm(W))
Voor de rest is de versterker van de DSC250 bijna evengoed als die van de DSC500, zoal niet beter.
De uitgangsimpedantie van de chip in de DSC500 is namelijk 50Ω terwijl de ontvanger en de pluggen 75Ω zijn.
Conclusie: Groot signaal handling vermogen van versterkte antennes is grote flauwe kul omdat ze alleen maar signalen tot 3 millivolt hoeven te versterken en alles daarboven irrelevant is. Bij signaal niveau's van hoger dan 3 mV, 70 dBμV of -40dBm(W) op de ingang van de interne antenne versterker -wat appeltje eitje is voor elke antenne versterker- moet die 10 keer antenne versterker er gewoon tussen uit want alles wat die 10 keer antenne versterker daarboven nog met gemak aan kan (tot een lampje laten branden aan toe) doet de ontvanger al dicht slaan.
Waar een versterkte kamer antenne moet presteren is in het gebied tussen -78 dBm(W) en -98 dBm(W) oftewel vanaf 40 μV en lager en dan is de kamer antenne met de grootste en zuiverste interne antenne en met de grootste versterkng de onbetwiste winnaar en dat is dan onmiskenbaar de DSC500 met 7 dB extra.
Dat de DSC250 helemaal geen verouderd ontwerp is blijkt uit dat die zelfs dit jaar nog in een speciale
EK2012 editie op de markt is gebracht. De DSC500 is gewoon een uitbreiding van de range voor mensen die aan de DSC250 te kort komen.
Calculator
(Nu nog een calculator die berekent welke veldsterkte verwacht mag worden bij een gegeven vermogen van de zender en de afstand tov van diezelfde zender).
De foto's (voor grotere foto's even klikken op de desbetreffende foto):

DSC250 EK2012 editie
DSC500 (klik)
(als deze 't niet doet: even op de adresbalk klikken en dan enter drukken, niet F5)

DSC250 intern

DSC500 intern
Daar waar er in de DSC500 twee kaarsrechte verticale sprieten zitten, keurig in elkaars verlengde, zit er in de DSC250 twee maar wat bijmekaar gefrommelde sprietjes. Geen wonder dat aan dat ding geen eenduidig richtings patroon is vast te stellen. De DSC500 dankt z'n voor-achter verhouding kennelijk aan de grote koperen vlakken links en rechts die als director en reflector fungeren.
Oeps, ik zie ineens dat bij die 2012 antenne toch een pijltje naar links op de onderkant staat.
Dat is op mijn KPN uitvoering niet 't geval. Dat zou dan 1 geval van 'voorkant naar binnen gericht' verklaren maar niet het andere (zie eerdere post).
[
Voor 72% gewijzigd door
Verwijderd op 30-07-2012 11:57
. Reden: de webmaster van dvbt4all heeft om hem moverende redenen z'n website intussen zo aangepast dat de foto van de dsc500 die eerst wel normaal verscheen nu niet meer verschijnt. ]