[DVB-T] Het grote Digitenne topic deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste
Acties:
  • 110.725 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 18:55
Ok, heb twee dingen geprobeerd, heb met een lange kabel de versterkte funke antenne voor het raam gezet, dus Line of sight naar de sendmast (zat wel dubbel glas nog tussen). 56% signal strength. dus ik denk, mss toch veels te sterk, dus heb ik zo'n standaard USB DVB-T stick antenne gepakt, dus zo'n uitschuifbaar metaal stokje, maar dan wel helemaal ingeschoven en de powerinserter uit. Signaal sterkte, 55%. Nou wil ik best geloven dat de signaalsterkte niet goed wordt uitgerekend/weergegeven.

Probleem blijft echter hetzelfde, zappen nar sommige bouqetten, met name 2 (rtl4) komt met de melding dat kanaal niet beschikbaar is :S Als je minuutje wacht, komt ie weer en doet ie het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik neem aan dat het lampje in de antenne wel mooi blauw brand? Het is wel jammer dat je deze verouderde antenne hebt gekocht. Deze kan slecht tegen grote signalen en het kan dus best zijn dat hij overstuurd wordt. KPN levert sinds eind 2010 een DSC-500 welke superieur is aan deze antenne en ook 15 Euro kost bij KPN. Probeer de ontvangst te controleren met een echte KPN ontvanger.
Als je dicht bij de mast woont heb je veel signaal maar als je last hebt van reflecties dan zijn die ook sterk en dan kan dat de boel nog onderuit halen. Ik zou zeggen dat een stukje draad als antenne nog moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Gekocht? die heb ik van de KPN bij mn abo gekregen, bijna 2 jaar geleden :)

Iig krijg ik dezelfde kwaliteit met een versterkte en simpele draad antenne. En met 600Meter, Line of Sight van de sendmast af, mag de sterkte van het signaal toch niet meer uitmaken?

Reflecties is een enorm goed punt, Alufolie als een 'schotel' omheen en hem mikken naar de toren? Das mijn laatste idee dan :)

En echte ontvanger testen is natuurlijk niet mogelijk als je geen echte ontvanger hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je Digitenne abonnee bent, bel je de servicedesk en leg je ontvangstproblemen uit. Dan krijg je, naar ik aanneem, de nieuwe antenne toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oliveroms schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:11:
Gekocht? die heb ik van de KPN bij mn abo gekregen, bijna 2 jaar geleden :)
Geen idee wat er met Edje aan de hand is maar 't is duidelijk dat ie zichzelf niet is.
Edje die een product geleverd door KPN afkraakt als zijnde heel slecht, dat is toch met recht een novum.
Iig krijg ik dezelfde kwaliteit met een versterkte en simpele draad antenne. En met 600Meter, Line of Sight van de sendmast af, mag de sterkte van het signaal toch niet meer uitmaken?

Reflecties is een enorm goed punt, Alufolie als een 'schotel' omheen en hem mikken naar de toren? Das mijn laatste idee dan :)

En echte ontvanger testen is natuurlijk niet mogelijk als je geen echte ontvanger hebt :)
DVB-t kan heel goed tegen reflecties zolang ze maar van binnen de omgeving zijn en dan mogen ze zelfs even sterk zijn als het hoofdsignaal. Iedere antenne die binnenshuis staat heeft immers last van reflecties. Het probleem komt pas als een tweede zender uit het zelfde netwerk van zenders (zeg maar steunzender) van over de 70km verderop nog veel te sterk binnen komt. Dat heeft te maken met de vertraging van 't signaal waardoor het als een stoorsignaal gaat optreden in plaats van als hulp signaal. Met de afstand waar jij van de hoofdzender af woont kun je dat gerust uitsluiten. No way dat een zender 70km verderop daar nog iets tegen uit richt. Dan is er nog de andere mogelijkheid van weerkaatsing via de hogere luchtlagen rond de aarde maar ook daarvan verwacht ik dat die vertraagde signalen dusdanig verzwakt terug komen dat ook die geen invloed meer uitoefenen.

Hoe oud is die Techno Trend eigenlijk? Was ie nieuw toen je 'm kocht? Dat ie in bijna alle omstandigheden 55% signaal sterkte (of kwaliteit?) blijft aangeven is uiterst suspect. Wat is de grootste variatie in dat getal?

Kan 't bv een een DOA zijn geweest (Dead On Arrival). Doet 't wel (sort of) maar niet zoals 't hoort.

Heb je buren met Digitenne waar je 's een kijkje mag nemen. Familie of kennissen verder uit de buurt waar je je PC/DVR 's mee naar toe kan nemen voor een vergelijking. Er is meer vergelijkingsmateriaal nodig om hier nog zinnig wat op te verzinnen. Als zelfs dat sprietje niet helpt in jouw omstandigheden dan denk ik ook niet dat een DSC500 alsnog het verschil gaat maken.

Overigens: waarom die spriet alleen maar klein gemaakt terwijl je nou bij uitstek met dat ding kunt experimenteren met de lengte (en dus de versterking/verzwakking).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2012 22:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Nou, ik had ook wel ff moeten melden dat er heel wat zender hier nog in de buurt staan. Er staan hier in Eindhoven nog een 2de 'directionele' (dV volgens radio-tv Nederland) en daar zit ik iets meer dan 7km vanaf.
Deze is 'maar' 10kW. Die hier op 700m zit is 15kW. Die in Helmond is zo'n 12km hier vandaan, maar is 20kW.
Wel ook weer 'directioneel'.

Misschien dat dat een probleem is? Al vind ik dat zo ongeloofwaardig, de KPN zal daar toch wel rekening mee houden? :)

En de BER (bit error rate) is eigenlijk altijd wel 0 (dus geen blokking etc).

Die Techno Trend was barnd new, volgends dvb-show.de dan, en is nu 1 1/2 jaar oud. FTA channels werken perfect, behalve stotterend geluid bij het zappen (volgens mij als het vanaf een encrypted chat).

De hele redenen dat ik ben gaan kijken naar signal strength ('meter' kan gewoon niet kloppen, software bug) is omdat ik las dat bouqet 1 50% error correction heeft, dus je 'maar' 50% signal strengh nodig hebt en bouqet 2, 3, 4, 5 33% error correction heeft, dus ~66% signal strength en dat haal ik dus niet. Zal is kijken of ik makkelijk de FER (recoverd errors) kan zien of dat uitmaakt. Zolang dat getal laag is/blijft, maakt het toch niet uit?

Wil zowieso naar een softcam solution, denk dat dat toch beter werkt met minder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oliveroms schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:08:
Nou, ik had ook wel ff moeten melden dat er heel wat zender hier nog in de buurt staan. Er staan hier in Eindhoven nog een 2de 'directionele' (dV volgens radio-tv Nederland) en daar zit ik iets meer dan 7km vanaf.
Deze is 'maar' 10kW. Die hier op 700m zit is 15kW. Die in Helmond is zo'n 12km hier vandaan, maar is 20kW. Wel ook weer 'directioneel'.

Misschien dat dat een probleem is?
Maakt allemaal niet uit.
Al vind ik dat zo ongeloofwaardig, de KPN zal daar toch wel rekening mee houden? :)
Nogmaals: De kritieke afstand is ruigweg 70km bij een guard interal van 224us en 3us vertraging per km.
En de BER (bit error rate) is eigenlijk altijd wel 0 (dus geen blokking etc).

Die Techno Trend was barnd new, volgends dvb-show.de dan, en is nu 1 1/2 jaar oud. FTA channels werken perfect, behalve stotterend geluid bij het zappen (volgens mij als het vanaf een encrypted chat).

De hele redenen dat ik ben gaan kijken naar signal strength ('meter' kan gewoon niet kloppen, software bug) is omdat ik las dat bouqet 1 50% error correction heeft, dus je 'maar' 50% signal strengh nodig hebt en bouqet 2, 3, 4, 5 33% error correction heeft, dus ~66% signal strength en dat haal ik dus niet.
Tenzij signal strength bij de Techno Trend synoniem staat voor signaal kwaliteit denk ik niet dat je dat zo mag stellen. En als je 'm toch al niet vertrouwd heeft 't ook zwz weinig zin om er conclusies aan op te hangen.
Zal is kijken of ik makkelijk de FER (recoverd errors) kan zien of dat uitmaakt. Zolang dat getal laag is/blijft, maakt het toch niet uit?

Wil zowieso naar een softcam solution, denk dat dat toch beter werkt met minder gezeur.
Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@oliveroms begin nu eens met een goede antenne en doe dat verouderde ding de deur uit. Als Digitenne klant krijg je die gratis toegestuurd, als niet klant betaal je 15 Euro en kom dan terug als je problemen er nog steeds zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uh...nee, niet weer..

Oliver heeft bovendien prima ontvangst op de FTA met een BER van 0 dus daar ligt 't niet aan.

En met een andere software krijgt hij de commercielen wel betrouwbaar aan de praat:

http://www.spinics.net/lists/linux-media/msg50358.html

Het zit er dik in dat 't gewoon ergens anders aan ligt.

[ Voor 46% gewijzigd door Michael Knight op 24-07-2012 21:19 . Reden: op de man af is niet nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Modbreak:'avond: de toon mag wat vriendelijker en wat minder op de man af.. houd het ontopic, zonder vreemde uitstapjes naar ( niet bestaande ) achterliggende bedoelingen. Als je niets inhoudelijk toe te voegen hebt, blijf dan weg uit dit topic...

Het lijkt me vanzelfsprekend, dat ik dit niet hoef te herhalen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte Mod, of een bedoeling wel of niet bestaat maak ik idd niet uit, maar jij toch ook niet? Dat weet je alleen als je zelf die betreffende persoon bent. Maar de uitdrukking is dat als het loopt als een eend en als het kwaakt als een eend dat dan de kans redelijk groot is dat 't een eend is.

Dat je iemand een nog gevoeliger antenne adviseert terwijl die persoon notabene bovenop de zender woont is werkelijk van de gekke. Daarop reageren is uitermate inhoudelijk en on topic, dat weg halen komt dan enkel neer op censuur. Dat dat weggeven van antennes van ons geld gaat is misschien wat minder inhoudelijk maar daarom toch niet minder waar? Waarom mogen mede forum leden dat niet weten?
Ik heb altijd iets inhoudelijks toe te voegen, de suggestie dat dat niet zo zou zijn en ik enkel maar op mensen af zou geven vind ik eerlijk gezegd een affront. Daarvoor hoef je echt maar heel even door het forum te neuzen.

Dat het iets vriendelijker mag daar heb je idd gelijk in (al zie ik niet hoe ik heel veel onvriendelijker ben dan jij zelf op dit moment) maar het is wel erg frustrerend ;( om elke keer maar weer vriendelijk te blijven als je constant uitgedaagd wordt (dat is net zo goed een vorm van onvriendelijkheid zoals er vele vormen van onvriendelijkheid zijn) en de ander de hint maar niet wil begrijpen |:( of er juist duidelijk op uit is om je geduld te testen om zodoende de boel op de spits te drijven, wetend dat dit het gevolg zal zijn ;w Ik vind 't uiterst jammer dat (andere) mensen op deze manier ook bang gemaakt worden om zich hier tegen uit te spreken en dat die ander er daardoor telkens mee weg komt, erger nog, in z'n doen en laten bevestigd wordt en daarmee de kans geboden wordt om zo z'n eigen waarheid te creëren. Dit is overigens niet de enigste plek waar hij opereert en ik kan me dus voorstellen dat je dus onkundig bent waar bepaalde frustratie vandaan komt, omdat dat andere forum daar ook in mee speelt. Daar blijft hij foute informatie spuien ondanks dat ie er meervoudig op gewezen is dat die informatie fout is.

Maar mischien begrijp ik je verkeerd en was dit een hint aan ons beiden. Misschien komt er dan toch nog iets goeds van (fingers crossed) -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:15:
Dat je iemand een nog gevoeliger antenne adviseert terwijl die persoon notabene bovenop de zender woont is werkelijk van de gekke.
Als de versterker van de oude antenne makkelijk is te oversturen en de versterker in de nieuwe antenne daar beter tegenkan dan kan dit een prima advies zijn.

Heb het zelf niet getest maar dit is niet per definitie een slecht advies.
Maar mischien begrijp ik je verkeerd en was dit een hint aan ons beiden. Misschien komt er dan toch nog iets goeds van (fingers crossed) -O-
Dit zijn een paar quotes van jou, dit komt imho niet vriendelijk over:
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:42:
Gewoon ruiterlijk iets toegeven was nooit je sterkste punt, he edje.
Dan worden de rookgordijnen maar weer eens hoog opgetrokken om de aandacht af te leiden.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:23:
Wat is er toch met Edje aan de hand, er komt de laatste tijd alleen maar onzin uit.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:51:
[...]

Als de versterker van de oude antenne makkelijk is te oversturen en de versterker in de nieuwe antenne daar beter tegenkan dan kan dit een prima advies zijn.
Als dat zo zou zijn dan is heel Alkmaar toe aan nieuwe antennes, W_N. Daar staat namelijk een 40 kW de atmosfeer op te warmen. En ook eentje in Heerlen. En in Hengelo. En in Arnhem. En Doetinchem. En Assen.
En Hoogersmilde, al zullen daar niet veel mensen wonen. Moeten die ook allemaal een nieuwe antenne?
Die zijn stuk voor stuk (bijna) 3 keer het vermogen van Oliver's zendmast in Eindhoven.

Zeg eens eerlijk W_N, vindt je het nu nog steeds een goed advies?

Nog afgezien daarvan, Oliver gaf aan dat ie prima ontvangst heeft, als ie 't eenmaal heeft.
Hoeveel meer bewijs wil je hebben dat 't hier niet om vastlopende antenne versterkers gaat.
Als je even de moeite had genomen wat er aan vermogen in Nederland in druk bevolkte gebieden staat opgesteld dan denk ik dat je het heel snel ook weer had ingeslikt. Maar dat wist je eigenlijk al, hè, want had je niet zelf ook meegewerkt aan het opzetten van die tabellen?

Een antenne met versterker aanraden terwijl je eigenlijk een verzwakker nodig hebt blijft een raar advies, hoe je het ook wend of keert. Eigenlijk zou je moeten uitzoeken of er überhaupt wel een agc circuit in die antenne versterkers zit, en dan nog: volgens opgave hebben ze een minimale versterking van plus x dus van verzwakking zal nooit sprake kunnen zijn. Het enigste dat je bereikt is dat 't signaal nog harder de ontvanger ingaat waar 't dan alsnog mis gaat. Als het signaal nu in de antenne aan gort gaat of in de ontvanger zelf, het resultaat is 't zelfde. Je hebt een verzwakker nodig of op z'n minst een minder gevoelige antenne, niet eentje die nog gevoeliger is. Ook dat had Oliver al geprobeerd met het sprietje. Opnieuw een aanwijzing dat een andere antenne niet gaat helpen.

Overigens kan ik niks vinden over maximum output van Funke antennes, alleen iets gevonden van 96 dBμV voor een Hirchmann Ziva en dat is meer dan genoeg want een Topfield heeft een gevoeligheids range van 30-89 dBμV (ik neem aan dat ie daarboven vast loopt) en dat zou betekenen dat de ontvanger eerder vastloopt dan de antenne.

Om eerlijk te zijn kan ik me ook helemaal niks voorstellen bij vastlopen van antenne versterkers.
Aan de voedingspanning zal 't niet liggen want 96 dBμV is slechts 63mV dus dan komen we bij het lineaire instellings gebied van de transistors. Zal je daar buiten gaan is dat dan zo heel erg bij een digitaal signaal. Goed, het signaal zelf is weliswaar analoog maar maakt dat uit als het om de amplitude en fase modulatie gaat. Volgens mij heb je voor amplitude modulatie geen lineaire versterking nodig, zolang het niveau verschil tussen de beide levels maar herkenbaar blijft. Maar misschien zie ik 't te simpel, ik ben er nog niet helemaal uit. Mogelijk dat een agc (in de ontvanger) daar nog roet in het eten kan gaan gooien. Iemand?

Anderzijds: als je dezelfde transistor uit de frontend van je ontvanger in je antenneversterker gooit heeft die 't hardstikke makkelijk ten opzichte van z'n taak in de frontend want die krijgt daar hooguit een 15-20 dB zwakker signaal voor z'n kiezen. Als die in de antenne versterker al vast zou gaan lopen dan doet ie dat zeker in de frontend waar datzelfde signaal 15-20 dB hoger aan komt. Dat vastloop verhaal wordt steeds ongeloofwaardiger.
[...]

Dit zijn een paar quotes van jou, dit komt imho niet vriendelijk over:

[...]

[...]
Je hebt 't mij ook niet horen ontkennen W_N, en ik heb al uitgelegd waarom.

Bij die eerste reactie stak Edje gewoon de draak met mijn argument dat ie iets feitelijk gewoon had verzonnen door een onzin reactie te geven wat was op te vatten als een opgestoken middelvinger. Dan vindt ik mijn reactie daarop eerlijk gezegd heel gematigd en to the point. Dat de waarheid dan misschien een beetje hard in het gehoor ligt ... Wie kaatst moet de bal verwachten. Als ie eerlijk had toegegeven dat 't maar om een vermoeden ging was er niets aan de hand geweest. Eerlijkheid kan ik namelijk heel goed waarderen, schijnheiligheid echter niet zo.

Die tweede was misschien wel wat geniepig, maar eerlijk gezegd ook wel weer gemeend. Ik snap werkelijk niet waarom iemand niet eens meer de moeite neemt om de berichten goed te lezen en al meteen volledig op de automatische piloot begint te ranten. Dan moet er bijna iets aan de hand zijn, gezondheidsmatig. (Dat je niet eens de moeite neemt om wat iemand na lang nadenken en met veel zorg heeft opgeschreven even goed te lezen vind ik overigens ook een vorm van weinig respect tonen). Maar zoek vooral niet te veel achter mijn bezorgdheid ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:51:
[...]Als de versterker van de oude antenne makkelijk is te oversturen en de versterker in de nieuwe antenne daar beter tegenkan dan kan dit een prima advies zijn.

Klopt, In de oude antenne zit een eenvoudige transistor die, of gevoelig is in te stellen en dan slecht tegen grote signalen kan, of ongevoelig en goed tegen grote signalen kan.

Gelukkig is hierin ook de techniek vooruit gegaan en zijn er MMIC's voor dit doel op de markt gekomen. Ruisgetal onder de 1dB em 3de orde intercept point (IP3) van +30 dBm, maken de combinatie van gevoelig en toch bestand zijn tegen grote signalen mogelijk.

Onnodig waarschijnlijk om te zeggen dat er een MMIC in de nieuwe KPN antennes zit waardoor deze, vanuit technisch oogpunt gezien, superieur is aan alle vorige antennes.

Een goed voorbeeld van zo'n MMIC, die ik hier op een evaluatie board heb, is te zien op http://217.34.103.131/pages/npa/PMA-545+_NPA.pdf .

[ Voor 8% gewijzigd door Edje_Kroketje op 25-07-2012 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Zij er hier eigenlijk mensen die ook echt iets hebben aan 24Kitchen? Of had deze schaarse ruimte toch maar beter aan bijvoorbeeld Ketnet besteed kunnen worden? En dan ook nog eens een met een prijsstijging naar € 9,50....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het wel leuk, al had ik er meer van verwacht. Ik heb de app al een tijd op mijn iPad en dat vindt ik toch leuker dan urenlang kookprogramma's kijken waarbij je niet weet wat er gekookt gaat worden. Op de iPad kijk je alleen maar de dingen die je interessant vind.
Ketnet zou ik helemaal niet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 00:49:
[...]
Tenzij signal strength bij de Techno Trend synoniem staat voor signaal kwaliteit denk ik niet dat je dat zo mag stellen. En als je 'm toch al niet vertrouwd heeft 't ook zwz weinig zin om er conclusies aan op te hangen.
Ik kan standaard de signal strength en SNR uitlezen. Ik realizeer me nu ook dat ik hierboven paar keer BER heb geroepen, maar volgens mij had ik SNR moeten zeggen. Iig is de SNR altijd 99% dus zeer goed (mag ook wel als je zo dichtbij woont). Dus wat hun 'strength' is, weet ik niet. Ik heb hem wel zien varrieren van 53% tot 55%.
@oliveroms begin nu eens met een goede antenne en doe dat verouderde ding de deur uit. Als Digitenne klant krijg je die gratis toegestuurd, als niet klant betaal je 15 Euro en kom dan terug als je problemen er nog steeds zijn ;)
Anzich kan dat idd geen kwaad, al zal het waarschijnlijk niets helpen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 18:47:
[mbr] Uh...nee, niet weer.. [/mbr]

Oliver heeft bovendien prima ontvangst op de FTA met een BER van 0 dus daar ligt 't niet aan.

En met een andere software krijgt hij de commercielen wel betrouwbaar aan de praat:

http://www.spinics.net/lists/linux-media/msg50358.html

Het zit er dik in dat 't gewoon ergens anders aan ligt.
Goeie research, heb het probleem al erg lang idd.
Zij er hier eigenlijk mensen die ook echt iets hebben aan 24Kitchen? Of had deze schaarse ruimte toch maar beter aan bijvoorbeeld Ketnet besteed kunnen worden? En dan ook nog eens een met een prijsstijging naar € 9,50....
Zag hem gister voor het eerst. Tis wel grappig, maar beetje 'sloom en rustig' niet erg of zo.

Vind de prijsstijging veel vervelender. Tis nu dermate duur daar het niet meer zo interesant is. Zeker nu dat je 4E per smartcard moet betalen!!

Ik weet dat ik in het verre verleden al eens W_N lastig heb gevallen over die TT 1500. Hij heeft/had hem ook. Al ging dit over de cam in het algemeen :)

[ Voor 37% gewijzigd door oliveroms op 25-07-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oliveroms schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:53:
[...]

Ik kan standaard de signal strength en SNR uitlezen. Ik realizeer me nu ook dat ik hierboven paar keer BER heb geroepen, maar volgens mij had ik SNR moeten zeggen. Iig is de SNR altijd 99% dus zeer goed (mag ook wel als je zo dichtbij woont). Dus wat hun 'strength' is, weet ik niet. Ik heb hem wel zien varrieren van 53% tot 55%.

[...]

Anzich kan dat idd geen kwaad, al zal het waarschijnlijk niets helpen.
SNR staat voor Signal to Noise Ratio en is dus Signaal Ruis verhouding. Als die goed is dan zou de ontvangst ook goed moeten zijn. De strenght is de sterkte van het signaal, maar als de SNR goed is dan weet je eigenlijk al dat de sterkte ook goed is.

Deze 2 waarden komen uit de tuner, voordat de boel gedecodeerd gaat worden. Wellicht gaat het dus mis in je computer met decoderen en niet in je ontvangst.

[ Voor 4% gewijzigd door Edje_Kroketje op 25-07-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 23:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 23:15:
Geachte Mod, of een bedoeling wel of niet bestaat maak ik idd niet uit, maar jij toch ook niet? Dat weet je alleen als je zelf die betreffende persoon bent. Maar de uitdrukking is dat als het loopt als een eend en als het kwaakt als een eend dat dan de kans redelijk groot is dat 't een eend is.

Dat je iemand een nog gevoeliger antenne adviseert terwijl die persoon notabene bovenop de zender woont is werkelijk van de gekke. Daarop reageren is uitermate inhoudelijk en on topic, dat weg halen komt dan enkel neer op censuur. Dat dat weggeven van antennes van ons geld gaat is misschien wat minder inhoudelijk maar daarom toch niet minder waar? Waarom mogen mede forum leden dat niet weten?
Ik heb altijd iets inhoudelijks toe te voegen, de suggestie dat dat niet zo zou zijn en ik enkel maar op mensen af zou geven vind ik eerlijk gezegd een affront. Daarvoor hoef je echt maar heel even door het forum te neuzen.

Dat het iets vriendelijker mag daar heb je idd gelijk in (al zie ik niet hoe ik heel veel onvriendelijker ben dan jij zelf op dit moment) maar het is wel erg frustrerend ;( om elke keer maar weer vriendelijk te blijven als je constant uitgedaagd wordt (dat is net zo goed een vorm van onvriendelijkheid zoals er vele vormen van onvriendelijkheid zijn) en de ander de hint maar niet wil begrijpen |:( of er juist duidelijk op uit is om je geduld te testen om zodoende de boel op de spits te drijven, wetend dat dit het gevolg zal zijn ;w Ik vind 't uiterst jammer dat (andere) mensen op deze manier ook bang gemaakt worden om zich hier tegen uit te spreken en dat die ander er daardoor telkens mee weg komt, erger nog, in z'n doen en laten bevestigd wordt en daarmee de kans geboden wordt om zo z'n eigen waarheid te creëren. Dit is overigens niet de enigste plek waar hij opereert en ik kan me dus voorstellen dat je dus onkundig bent waar bepaalde frustratie vandaan komt, omdat dat andere forum daar ook in mee speelt. Daar blijft hij foute informatie spuien ondanks dat ie er meervoudig op gewezen is dat die informatie fout is.

Folkert,

Ik ben er puur om DIT topic ( ik kan niet alles bijhouden op andere fora ) in goede banen te leiden. Meer niet. Zodra ik of users (middels topic report) constateren dat er opmerkingen geplaatst worden die hier ( op Tweakers ) op de man af / suggestief of op welke manier ook misplaatst zijn, zal er worden geprobeerd om dit zo goed mogelijk op te pakken. In dit geval met een modbreak. Dit is ook niet de eerste keer dat je hiermee geconfronteerd wordt. Houd daar a.u.b. rekening mee. ( ik gaf je inderdaad een hint. ;) )

Omdat iedere gebruiker een andere setup / woonomstandigheden heeft, zou het heel goed kunnen dat de user iets heeft aan een andere antenne. Het feit dat deze gratis verstrekt wordt, is dan al helemaal mooi. Mocht dat dan nog niet werken, tja, dan heb je in ieder geval de beschikbare gratis mogelijkheden afgewerkt. Dit is gewoon het proces van troubleshooten...

Verder is dit niet de plaats om te discussieren over wat wel en niet kan in een topic. Bij registratie ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van dit forum. Die hoor je na te leven. Indien je zelf moeite hebt met het beoordelen van de toon van een andere user ( of het formuleren van een onerbouwd standpunt ), kun je ook zelf een topic report maken. De mods zullen deze dan z.s.m. bekijken en correct afhandelen. :)

Mocht je nog aanvullende vragen hebben, stuur dan even een DM aan mij, zodat het topic weer echt inhoudelijk over Digitenne kan gaan.

We gaan vanaf hier dus ontopic verder :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de omstandige en rustige uitleg. Ik hoop ook dat we er allemaal wat van geleerd hebben.
Op het technische punt blijf ik het oneens maar dat dat heb ik eerder al uitvoerig uitgelegd en dat staat er nog dus iedereen kan er verder op schieten. Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 07:43:
[...]

Klopt, In de oude antenne zit een eenvoudige transistor die, of gevoelig is in te stellen en dan slecht tegen grote signalen kan, of ongevoelig en goed tegen grote signalen kan.
En alles daar tussen in. Het is niet het een of het ander, je maakt zelf de keuze welke versterking je wilt toepassen. En je kan een transistor niet gevoeliger of ongevoeliger maken tenzij je 'm opzettelijk buiten z'n optimale werkingsgebied gaat instellen. Gevoeligheid is een relatief begrip. De gevoeligheid wordt voornamelijk bepaald door de ruis, de versterking en het punt waarop de uitgang vastloopt (of de ingang, wie 't eerste komt) maar voornamelijk hoeveel signaal je nodig hebt aan de uitgang voor 't beoogde doel.
Gelukkig is hierin ook de techniek vooruit gegaan en zijn er MMIC's voor dit doel op de markt gekomen. Ruisgetal onder de 1dB em 3de orde intercept point (IP3) van +30 dBm, maken de combinatie van gevoelig en toch bestand zijn tegen grote signalen mogelijk.

Onnodig waarschijnlijk om te zeggen dat er een MMIC in de nieuwe KPN antennes zit waardoor deze, vanuit technisch oogpunt gezien, superieur is aan alle vorige antennes.
Wat ik van IP3 "IP3- Third order intercept point, the point at which third order products create spurious outputs, typically out of band" demping begrijp is dat het hier gaat om soft clipping waarbij de signaal vorm als 't ware wordt opgeschoond en harmonischen dus worden gedempt. Dat betekent dat aan de versterking dus niets veranderd wordt en het uitgangs signaal nog steeds volle pot er uit komt.

Punt blijft dus dat de ontvanger dat enorme signaal wat nu op zichzelf redelijk schoon zou zijn zo'n 20dB harder voor z'n kiezen krijgt en dus geen schijn van kans heeft.

Typically out of band betekent overigens dat al zou een zender in de lage UHF keihard binnen komen de derde orde stoorproducten buiten de UHF band pas voor problemen zorgen. Om voor problemen in de UHF te zorgen zou er dan iets in de VHF knalhard binnen moeten komen maar laat de DSC500 daar nou net voor begrensd zijn, in tegenstelling tot de DSC250 die wel de VHF doorlaat. Als de DSC500 beter tegen groot signaal kan dan de DSC250 dan ligt het hoogst waarschijnlijk daaraan en niet aan de IP3. Dus tenzij er in die zendmast in Eindhoven ook iets knalhard in de VHF staat te bleren kunnen we dat denk ik ook wel gevoegelijk afschrijven.
Een goed voorbeeld van zo'n MMIC, die ik hier op een evaluatie board heb, is te zien op http://217.34.103.131/pages/npa/PMA-545+_NPA.pdf .
Leuk, ga je je eigen mobiele telefoon bouwen?

Ik snap trouwens iets niet: dat ding heeft een output van 20dBm(W) wat overeen komt met 2 volt pp, vooruit maar denk je dan, zwaar overdreven maar dat kan bij 3 volt voedingspanning.
Maar dan komt ie: een IP3 van plus 36 dBm(W). Dat is een whopping 20 volt pp (eq 14Vdc) in 50ohm oftewel 280mA. Uit een doosje dat met 3 volt gevoed wordt? En dat terwijl dat ding al bloedheet wordt bij kleine signalen en 80mA opname stroom.

Wat is hier aan de hand?

calculator

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oliveroms schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:53:
Ik weet dat ik in het verre verleden al eens W_N lastig heb gevallen over die TT 1500. Hij heeft/had hem ook. Al ging dit over de cam in het algemeen :)
Ik heb hem nog steeds, maar gebruik hem al lange tijd niet meer. Overweeg al om hem te verkopen.

Je weet trouwens dat er een jumper op die kaart zit om 5V antennespanning aan/uit te zetten? Zo dicht bij de zendmast is zowel aan als uit het proberen waard, als het signaal te sterk is en je zet 5V uit dan werkt de versterker als verzwakker.

Wat betreft de signaal/kwaliteit percentages: niks van aantrekken zolang je goed beeld hebt. Die percentages verschillen per kaart en zelfs per driver. Sommige kaarten zijn prima bij 30%, anderen geven alleen goed beeld bij 100%. Vergelijk het met de snelheidsmeter van je auto: of je nu 60 mijl/u of 100 km/u gaat maakt niet uit, ook al is het getal anders.

Ook de CAM kan zeker invloed hebben. Ook het programma wat je gebruikt om te tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oliveroms schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:39:

Hij decodeerd de signalen wel goed, maar krijg heel vaak 'kanaal niet beschikbaar' op Bouqet 2 (VDR met technotrend PCI 1500 dvb-T) bij het zappen. Als ie het eenmaal doet blijft ie rustig uren lopen.
Dat channel not available of channel scrambled bij zappen krijgen we ook zo nu en dan bij de KPN ontvangers dus helemaal vreemd is dat niet, alleen duurt dat nooit langer dan 2 a 3 seconden. Meestal komt dat als de ontvanger niet binnen 1,5 a 2 seconden beeld en/of geluid geeft maar dat kan ook oorzaak en gevolg zijn want wat wij denken dat afstem vertraging in de tuner is is in feite grotendeels de tijd die conax nodig heeft om op de data stroom te synchroniseren. Dat het beeld en/of geluid heel even stottert na het zappen is ook niet ongewoon. Alles schijnt bij jou allemaal iets langer te duren/wordt uitvergroot. Weet je zeker dat er niet iets is wat je CPU cycles opvreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:00:
[...]

SNR staat voor Signal to Noise Ratio en is dus Signaal Ruis verhouding. Als die goed is dan zou de ontvangst ook goed moeten zijn. De strenght is de sterkte van het signaal, maar als de SNR goed is dan weet je eigenlijk al dat de sterkte ook goed is.

Deze 2 waarden komen uit de tuner, voordat de boel gedecodeerd gaat worden. Wellicht gaat het dus mis in je computer met decoderen en niet in je ontvangst.
Dat decoderen gebeurt ook al op de kaart, de computer wordt alleen maar gebruikt om van de verschillende hardware onderdelen een applicatie te maken. Het enigste wat de computer hoeft te doen is de MPEG datastroom afkomstig van de kaart uit te pluizen, door de Conax module te jagen en daarna over de videokaart en audiokaart te verdelen en wat menustructuurtjes op het beeldscherm tonen en nog wat andere luuksigheden zoals EPG en Teletext.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
W3ird_N3rd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 18:23:
[...]

Ik heb hem nog steeds, maar gebruik hem al lange tijd niet meer. Overweeg al om hem te verkopen.

Je weet trouwens dat er een jumper op die kaart zit om 5V antennespanning aan/uit te zetten? Zo dicht bij de zendmast is zowel aan als uit het proberen waard, als het signaal te sterk is en je zet 5V uit dan werkt de versterker als verzwakker.

Wat betreft de signaal/kwaliteit percentages: niks van aantrekken zolang je goed beeld hebt. Die percentages verschillen per kaart en zelfs per driver. Sommige kaarten zijn prima bij 30%, anderen geven alleen goed beeld bij 100%. Vergelijk het met de snelheidsmeter van je auto: of je nu 60 mijl/u of 100 km/u gaat maakt niet uit, ook al is het getal anders.

Ook de CAM kan zeker invloed hebben. Ook het programma wat je gebruikt om te tunen.
Dat het een verzwakker wordt wist ik niet, dat de jumper er was, wist ik wel. Heb hem nu zonder jumper en werkt exact het zelfde :)

Kaffeine leek het iets beter te doen, maar enorm traag met tunen. Mss is het gewoon een VDR bug?

Ik heb nu een terratec cinergy dual besteld. Dan kan ik eens met tvheadend spelen en oscam en kan de TT 1500 gewoon in mn VDR box blijven draaien totdat ik die ttcd aan het werk heb enzo :)

Wat betreft het zappen, het is ook zo, dat rtl4 bij het opstarten (default channel) het NOOIT doet. Zelfs als ik VDR restart, geen rtl4, duurt een minuut, soms 2.

Oh ik zie dat w3ird_n3rd nieuwe howto geupdate heeft. 'aug 2011' is redelijk up to date :D
Edit: Zie alleen dat de URL niet meer gebruikt wordt, volgens mij is het nu oscam.to

[ Voor 10% gewijzigd door oliveroms op 26-07-2012 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oliveroms schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 20:58:
[...]

Dat het een verzwakker wordt wist ik niet, dat de jumper er was, wist ik wel. Heb hem nu zonder jumper en werkt exact het zelfde :)
Die power inserter waar je het eerder over had moet natuurlijk ook uit, anders helpt 't nog steeds niet 8)7

Maar als het allemaal echt niet uitmaakt denk ik ook dat het met de veldsterkte allemaal niet zo dramatisch is en je eigenlijk met vrij normale omstandigheden te maken hebt die je ontvanger via de agc prima bij kan regelen. Eigenlijk verwacht je dat ook want anders zou je die zendmasten in geen enkel dicht bevolkt gebied neer kunnen zetten want dan zou 't klachten regenen. Dus ik denk dat die zender antennes zo zijn uitgericht dat ze de direkte omgeving mijden net zoals je niet wilt dat een groot deel van die kostbare energie richting de Engeltjes gaat kun je er waarschijnlijk ook voor zorgen dat ie niet direkt de grond in gaat maar geleidelijk aan richting het eind van het bestrijkings gebied. Dus gaat het grootste deel van de energie gewoon boven over je heen.

Ik heb m'n DSC250 nog maar eens open gewipt en volgens mij zit er een BFP450 in.
Dat is een heel klein dingetje in SOT343 behuizing. De maximale output van deze transistor is 19dBm(W) bij 1dB compressie punt (P1dB) wat overeenkomt met 2.8 Vpp dus daar is verder niks mis mee, met het zgn groot signaal handling vermogen. Noise Figure van 1.25 dB at 1.8 GHz is ook helemaal niet lullig en onder de 1 GHz zelfs onder de 1. Zeer respectabele IP3 van 29 dBm(W).

En toen ik toch bezig was ook de DSC500 nog maar even uit elkaar genomen (die is overigens voor geen meter waterdicht, zelfs geen eens een veer-groef verbinding tussen de beide schaaldelen, enkel overlapping).

Er zit inderdaad een IC-tje in maar dan in SOT363 verpakking, dus niet zo'n fancy blokje als in Edje's pede-efje staat. 't Zou om de Avago Technologies’ AVT-53663 moeten gaan, afgaand op de opgedrukte code 62x. In tegenstelling tot de DSC250 zitten er hier echter 2 dubbeldiodes in het ontwerp, type BAV99W, eentje parallel aan de ingang en eentje parallel aan de uitgang van de versterker, beide antiparallel geschakeld zodat zowel ingang als uitgang symetrisch op 700mV oftewel 7 dBm(W) begrensd zijn. 0.9 dB Noise Figure is maar marginaal beter, net als de 32 dBm(W) IP3 en de P1dB van 17.8 dBm(W) is zelfs slechter dan bij de DSC250 maar zoals gezegd daar komt ie zelfs niet aan toe dankzij die 2 begrenzings diodes.

Ergo, als de DSC500 al beter bestand zou zijn tegen groot signaal condities komt dat helemaal niet door het gebruikte MMIC maar gewoon door de in het ontwerp geplaatste diodes die het output signaal gewoon plat maaien. Puur technisch gezien is de DSC500 dus zelfs ruim slechter in groot signaal gedrag dan de DSC250
maar uiteindelijk is ook dat lood om oud ijzer want de erachter geschakelde ontvanger slaat al dicht bij minus 20dBm(W) oftewel 30 mV. (De Input range van de Topfield receiver is gespecificeerd als -78 tot -20dBm(W))
Voor de rest is de versterker van de DSC250 bijna evengoed als die van de DSC500, zoal niet beter.
De uitgangsimpedantie van de chip in de DSC500 is namelijk 50Ω terwijl de ontvanger en de pluggen 75Ω zijn.

Conclusie: Groot signaal handling vermogen van versterkte antennes is grote flauwe kul omdat ze alleen maar signalen tot 3 millivolt hoeven te versterken en alles daarboven irrelevant is. Bij signaal niveau's van hoger dan 3 mV, 70 dBμV of -40dBm(W) op de ingang van de interne antenne versterker -wat appeltje eitje is voor elke antenne versterker- moet die 10 keer antenne versterker er gewoon tussen uit want alles wat die 10 keer antenne versterker daarboven nog met gemak aan kan (tot een lampje laten branden aan toe) doet de ontvanger al dicht slaan.

Waar een versterkte kamer antenne moet presteren is in het gebied tussen -78 dBm(W) en -98 dBm(W) oftewel vanaf 40 μV en lager en dan is de kamer antenne met de grootste en zuiverste interne antenne en met de grootste versterkng de onbetwiste winnaar en dat is dan onmiskenbaar de DSC500 met 7 dB extra.
Dat de DSC250 helemaal geen verouderd ontwerp is blijkt uit dat die zelfs dit jaar nog in een speciale EK2012 editie op de markt is gebracht. De DSC500 is gewoon een uitbreiding van de range voor mensen die aan de DSC250 te kort komen.

Calculator
(Nu nog een calculator die berekent welke veldsterkte verwacht mag worden bij een gegeven vermogen van de zender en de afstand tov van diezelfde zender).

De foto's (voor grotere foto's even klikken op de desbetreffende foto):

Afbeeldingslocatie: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRHq06Zbc9NKyD1VtUqPbqrO7wgq_a7SAkcblBjj2x7Dn8QWPW6 DSC250 EK2012 editie

Afbeeldingslocatie: http://www.ci-plus.nl/data/articles/images/lightbox/big/kpn-digitenne-dvb-t-antenne_64_0.jpg DSC500 (klik)
(als deze 't niet doet: even op de adresbalk klikken en dan enter drukken, niet F5)

Afbeeldingslocatie: http://i.fok.nl/userpics/225098/DSC250internal%20%28small%29.jpg DSC250 intern

Afbeeldingslocatie: http://i.fok.nl/userpics/225098/DSC500internal%20%28small%29.jpg DSC500 intern

Daar waar er in de DSC500 twee kaarsrechte verticale sprieten zitten, keurig in elkaars verlengde, zit er in de DSC250 twee maar wat bijmekaar gefrommelde sprietjes. Geen wonder dat aan dat ding geen eenduidig richtings patroon is vast te stellen. De DSC500 dankt z'n voor-achter verhouding kennelijk aan de grote koperen vlakken links en rechts die als director en reflector fungeren.

Oeps, ik zie ineens dat bij die 2012 antenne toch een pijltje naar links op de onderkant staat.
Dat is op mijn KPN uitvoering niet 't geval. Dat zou dan 1 geval van 'voorkant naar binnen gericht' verklaren maar niet het andere (zie eerdere post).

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2012 11:57 . Reden: de webmaster van dvbt4all heeft om hem moverende redenen z'n website intussen zo aangepast dat de foto van de dsc500 die eerst wel normaal verscheen nu niet meer verschijnt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat de reserveringen sinds de update nu dan toch op de goeie plek in de EPG staan.
En dat de Antenne Wizard is aangepast voor Groningen en tegenwoordig ook in 't Engels is als de menutaal op Engels staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RTV Drenthe minimaal tot half augustus landelijk op Digitenne

Bron: http://dvbt4all.nl/digite...r-landelijk-op-digitenne/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees net op sat4all dat de update voor de TF5300k is gebaseerd op een oudere firmware versie en dat daarmee recentere fouten dan weer zijn opgelost maar oudere fouten dus weer mee terug zijn gekomen waaronder de “SVP de ontvanger te resetten naar fabrieksinstellingen en de ‘installatie’ procedure opnieuw uit te voeren” bug bij een buitenlandse zender in de zenderlijst. Mogelijk zover terug dat zelfs nieuwe bedienings features (vanaf een bepaalde versie) ook niet meer voorhanden zijn?

Iemand dus al andere dingetjes ontdekt waarvan ie dacht dat die tot het verleden behoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Heb nu EINDELIJK een tv waarbij geen losse ontvanger nodig is! *O*
Nu wil ik deze bij de KPN shop ruilen ten een CAM module. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij binnenkort, schat ik zo.

Ik neem aan dat je al hebt vastgesteld dat je er kwa kwaliteit niet op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini Poeper schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:44:
Heb nu EINDELIJK een tv waarbij geen losse ontvanger nodig is! *O*
Nu wil ik deze bij de KPN shop ruilen ten een CAM module. Iemand hier ervaring mee?
Als je die losse ontvanger huurt bij KPN dan misschien wel. Als het je eigendom is niet, neem ik aan.

Kijk eerst eens of je tevreden bent met je TV ontvangst. Onder de plug waar je de antenne van je Digitenne ontvanger instopt zit weer een uitgang van dat antenne signaal. Neem een (oude) TV kabel met manntje/vrouwtje connectors en verbind die uitgang met de ingang van je TV. Laat je ontvanger aan staan zodat de antenne voeding krijgt.
Ga nu je TV scannen op DVB-T of aards of antenne of hoe dat ook heet bij jouw TV en kijk of je net zo weinig storing in de ontvangst hebt als met je Digitenne ontvanger. Als je meer storing hebt, moet je het niet doen. Ook moet je natuurlijk even het beeld vergelijken. Ik heb TV's van de huidige generatie gezien die het signaal van Digitenne echt ongelooflijk mooi op kunnen poetsen.

Buiten de decoder (CAM) heb je ook een powerinserter nodig om je antenne te voeden als je met je TV gaat kijken. Als je die bij KPN huurt krijg je alles wat je nodig hebt en ben je meteen klaar. Met alleen een CAM ben je der dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Ik heb sinds kort een grote König yagi antenne op mijn dak staan en het bereik is enorm omhoog gegaan vol bereik op alle zenders!

Stroom (5V) aan/uit maakt geen verschil en wat ik begrijp is dat een yagi antenne geen stroom nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ligt er een beetje aan. Je hebt ze ook waar er een versterker inzit maar als ik zo dat linkje volg dan zit er bij jou geen versterker in.
Op zich zou dat prima moeten werken. Dus stop je antenne in je TV en laat hem scannen en kijk naar naar Ned. 1,2.3 en de regio. Daar heb je geen CAM voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
Hangt er een beetje vanaf hoe de dipool van de Yagi is opgebouwd, maar ik zou voor de zekerheid de stroom er af houden. Yagi's hebben als het goed is geen electronische versterker, want het ontwerp is al enorm versterkend (en richtingsgevoelig derhalve).

Bij sommige ontwerpen is het actieve element niet (geheel) van de aarde gescheiden en dan helpt 5V in elk geval niet.

edit: en in de afbeelding staat ie vertikaal ipv horizontaal (LxBxH klopt dan weer wel), maar dat werkt op deze frequenties ook nog wel bij voldoende signaal. Dat techthoekige lusje tussen de schapenrekken (reflecors) en de stok met de piemeltjes (directors) is dus je dipooltje - het element wat op je ontvanger is aangesloten.
Met een multimeter kan je het testen, heb je een lage weerstand tussen kern en mantel van de kabel (los van de ontvanger) dan beter geen stroom - is de weerstand oneindig, dan maakt het niet uit en is het zonde van de stroom.

[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 01-08-2012 23:59 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op die foto staat die horizontaal maar ik neem dan dat minipoeper hem wel vertikaal op zijn mast gepoept heeft. Anders kan het je al gauw 20 dB schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Dus zonder die CAM doet de TV het in ieder geval?
Het is echt een enorm verschil tussen dat Kleine vierkante antenne en de König antenne!

Vanaf antenne tot aan aansluiting in muur loopt een nieuwe dikke Hirschmann kabel.
Overigens heb ik die stroom gemeten van het KPN kastje en dezelfde waarde (5V) kreeg ik ook op het dak.
Geen verschil of ik stroom in/uit schakel.
Edje_Kroketje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 00:08:
Op die foto staat die horizontaal maar ik neem dan dat minipoeper hem wel vertikaal op zijn mast gepoept heeft. Anders kan het je al gauw 20 dB schelen
Jep! ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Mini Poeper op 02-08-2012 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini Poeper schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 07:30:
Dus zonder die CAM doet de TV het in ieder geval?
Het is echt een enorm verschil tussen dat Kleine vierkante antenne en de König antenne!
Zoals ik al zei wordt de PO (Publieke Omroep) door Digitenne ongecodeerd uitgezonden. Je kunt dus 4 TV- en 8 radiozenders ontvangen zonder dat je de CAM hebt geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Hah, blijkbaar is mijn antenne dan de DSC-250. Alleen heeft die van mij geen 2de voetje en moet 'rechtop' staan? Het pijltje heeft die van mij overigens ook op exact dezelfde plek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 23:51:
is de weerstand oneindig, dan maakt het niet uit en is het zonde van de stroom.
Ik zou de spanning sowieso uitzetten, want bij regen/sneeuw zou die weerstand wel eens lager kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de weerstand oneindig meet is dat omdat

a) er een impedantie omvormer in de antenne zit gemonteerd (gesloten dipool symetrisch 300Ω naar coax asymetrisch 75Ω) en dat deze omvormer is ontkoppeld via een condensator

of

b) dat er een niet gesloten dipool is gemonteerd.
(Volgens mij moet ook daar nog steeds een impedantie omvormer in voor de beste signaal opbrengst, al was 't alleen maar voor de symetrisch naar asymetrisch conversie).

Er loopt dus geen stroom.
Bij oneindige weerstand loopt zowiezo nooit stroom, anders is 't immers niet oneindig 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oliveroms schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 00:02:
Hah, blijkbaar is mijn antenne dan de DSC-250. Alleen heeft die van mij geen 2de voetje en moet 'rechtop' staan? Het pijltje heeft die van mij overigens ook op exact dezelfde plek!
Die van de foto die jij beschrijft is dan ook de EK2012 uitvoering, bedoeld voor heel Europa maar die kan natuurlijk ook met een enkel voetje rechtop gebruikt worden in landen waar dat nodig is.

Die van mij is dus blauw/grijs metalliek gespoten en heeft een uiterst smal neigend clip-on voetje waarmee de antenne er een beetje uit gaat zien als een staand (foto)lijstje. Dat wekt de indruk dat je 'm dus zo moet richten zoals je er tegen aan kijkt, in werkelijkheid is de richtingsgevoeligheid naar links. De mijne heeft ook geen opening voor 't (gele) ledje, dat schijnt door de behuizing heen en op de badge staat verder KPN. Op geen enkele Funke antenne (die ik heb) staat overigens het type nr., alleen een versie nummer. Zo is de DSC250 de Funke v3 en de DSC500 de Funke v4.

Afbeeldingslocatie: http://aralashik.ru/components/com_virtuemart/shop_image/product/1322044656.jpg
Funke DSC250-345t

Afbeeldingslocatie: http://i.fok.nl/userpics/225098/dsc250topfront.jpg
Helaas, nergens een pijltje te bekennen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2012 00:32 . Reden: Wat nou, pijltje aan de bovenkant ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
er staat gewoon een pijl aan de bovenkant op de v3 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:07:
Er loopt dus geen stroom.
Bij oneindige weerstand loopt zowiezo nooit stroom, anders is 't immers niet oneindig 8)7
Maar je kan wel oneindige weerstand meten terwijl de antenne droog is, en niet-oneindige weerstand wanneer ie nat is. ;) (of waarschijnlijk de ergste situatie: als er 1 klont sneeuw op zit om het dipool kort te sluiten)

Al zal er met slechts 5V geen hele grote stroom gaan lopen verwacht ik. Desondanks zou ik de spanning gewoon uitzetten want je hebt er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
Ik zal het eens nameten maar een balun zal geen oneindig hoge weerstand geven, is uiteindelijk gewoon een soort transformatortje om de impedantie aan te passen. Zou er wel in moeten zitten als de dipool niet 75 ohm is of als de antenne met openlijn (platte kabel) aangesloten is. Dat laatste komt bij TV ontvangst al erg lang nauwelijks voor.

Wikipedia: Balun

Of misschien kijk ik ergens overheen - elektronica is niet mijn voornaamste bezigheid.

edit://
@FolkertR : ah je had het ook over een condensator, als die in de kring staat en er niet overheen dan kan dat idd een nulstroom/oneindige weerstand opleveren. Maar die zet je normaal toch niet in de loop maar er als aanpassing overheen icm een spoeltje? Nogmaals, ik ben geen electronicus dus ik kan en zal het vast fout hebben. ik moet het ARRL antenneboek eens opgraven.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 04-08-2012 00:51 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
franssie schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 00:45:
Ik zal het eens nameten maar een balun zal geen oneindig hoge weerstand geven, is uiteindelijk gewoon een soort transformatortje om de impedantie aan te passen. Zou er wel in moeten zitten als de dipool niet 75 ohm is of als de antenne met openlijn (platte kabel) aangesloten is. Dat laatste komt bij TV ontvangst al erg lang nauwelijks voor.
Een BALanced naar UNbalanced transformator gebeurt in de zendamateur wereld vaak met coaxkabels en vaak nog met tegelijk een impedantie transformatie gedaan. Hierbij heb je voor gelijkspanning een (vrijwel) oneindige weerstand. Zo'n coax BALUN kan heel wat vermogen hebben, ideaal als je er mee wilt zenden.
In ontvangst antennes zit meestal een trafotje, zoals je ook in jouw wikipedia artikel is te zien, om van een 300 ohm gevouwen dipool naar 75 ohm te komen. Zo'n trafo geeft dus wel kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gevouwen dipool is een gesloten dipool, beide uiteinden waar het signaal afkomt zitten aan de dezelfde gebogen staaf die dus een vette kortsluiting vormt. De karakteristieke impedantie van zo'n ding is 300Ω waardoor je er vroeger dus direct lintkabel op aan kon sluiten waar beide aders signaal voerden.
Met Coax kabel was er een impedantie transformator nodig die ook nog en passant dat 2e signaal bij de eerste moest optellen, daarom zitten de spoelhelften van deze dingen in de regel in serie met de aansluitpunten van de gesloten dipool. Hier moet een condensator in serie worden aangesloten wil je geen last hebben van DC kortsluiting op de kabel.

Afbeeldingslocatie: http://photos04.redcart.pl/templates/images/thumb/2470/295/295/pl/0/templates/images/products/2470/59b9193ebfbfc9ff77bccb9a1e46e746.jpg

Bij mijn (heel oude) Yagi (Uda?) zit er een open dipool op waar de coax binnen ader op een van de dipool staven zit aangesloten en de andere staaf via een geëtst slinger draadje op het aansluit printje met de eerste is doorverbonden. De mantel van de coax eindigt in een rechthoekig stuk koper vlak waar dat geeëtste slinger draadje vlak langs en omheen gedrapeerd loopt waarvan ik vermoed dat dat dus een halfwave of 4:1 balun of zoiets moet voorstellen. Hier is dus geen kortsluiting tussen de mantel en de binnen ader. Ook al was het hier om een gevouwen dipool gegaan dan nog was er geen kortsluiting geweest vanwege dat de mantel niet metallisch is aangesloten op het element. Bij zo'n coax balun hangen de mantels van de kabel en de kabel balun nl alleen aan elkaar.

Water/sneeuw is enkele honderden kΩ en die moet dan ook nog's op de open kabel terecht komen. Dat kun je gerust vergeten, daar zul je geen last van hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Open dipool is normaal 75 Ohm symetrisch. Je kunt dit dan wel op je coaxkabel aansluiten, de aanpassing is prima. Alleen gaan er mantelstromen lopen en werkt de afscherming van de coax niet meer zoals die bedoeld is, om storing van buitenaf tegen te gaan.
De zult dus van een 75 Ohm open dipool symetrisch naar 75 Ohm asymetrisch moeten. Tegenwoordig zie je veel uit plaat gestanste dipool elementen in V verhouding of nog mooier. Weet niet of die ook nog 75 Ohm zijn. Wat het ook is, je moet altijd transformeren naar 75 Ohm asymetrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:48:
[...]
geen opening voor 't (gele) ledje, dat schijnt door de behuizing heen en op de badge staat verder KPN. Op
De mijne is zwart met een blauw ledje.

Maar ik begrijp dus dat het signaal wel eens toch te zwak zou kunnen zijn, omdat het eroverheen gaat?

Ik heb op de gok een Terratec Cinergy Dual DVB-T PCI-e gekocht en in mijn server gepropt. Met tvheadend lopen ned 1 2 en 3 zeer goed. Ik ben bezig mijn oeroude towitoko (conrad chipdrive micro) aan het werk te krijgen met oscam, anders moet ik maar een nieuwe smargo 3x kopen. In any case, kan verder niet veel testen omdat ik lekker op vakantie ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Merkwaardig. Dan heb jij dus toch al weer een latere uitvoering. Populair antennetje, blijkbaar. Ik vond zelfs nog een zwarte uitvoering, maar ook met geel ledje en een onzichtbare Led opening, type DSC250-345t.
De mijne kwam met een Topfield TF5300k van eind 2009/begin 2010.

Als jij niet perse naar een raamopening hoeft om signaal te krijgen en zelfs met een passief geschakelde antenne geen mindere beeldkwaliteit krijgt zit 't met de signaal sterkte echt wel snor.
't Enige waar je desnoods op moet letten is dat die pijl de goeie kant op staat want ondanks dat in de folder staat dat ie omnidirectioneel is, is ie dat dus niet en heeft ie wel degelijk een gevoelige en een ongevoelige kant en dat is alles behalve intuïtief. Die dikke slinger die onder dat witte stempel doorloopt is dus blijkbaar een reflector en mijn gevoel zegt dat je die kromming in het ontvangende element (dat daar weer onder zit) in een rechte lijn moet laten vallen door 'm precies op de zender te richten omdat anders de signaal kwaliteit snel afneemt. Volgens mij hebben ze dat opzettelijk gedaan om de antenne gemakkelijker uit te kunnen richten maar dan moeten ze wel eerst vertellen hoe je dan moet beginnen en daar stond in mijn handleiding helemaal niks over.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzafried
  • Niet online
Hier nog zo een met problemen met zn Eyetv one...dacht dat dat allemaal wel lekker plug en play was zeg...maar dit is net zo erg als met het geklooi met mn anysee tuner, met het verschil dat ik die wel aan de praat krijg, zij het met storingkjes om de 5 minuten met de melding dat het signaal gecodeerd is.

@Soulcrusher: je kan als je de software geinstalleerd hebt met mediacenter een extra optie vinden genaamt diagnose apparaat in het menu TV->Signaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die eyeTV one als je die stick in je win7 pc doet dan gaat hij toch zelf de drivers bij microsoft ophalen? ze hebben die boel door mickeysoft laten valideren, niks geen gekloot met CD's ofzo. Hier werkt het allemaal prima. Het kan dus wel ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Edje_Kroketje op 07-08-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzafried
  • Niet online
@Edje Kroketje, klopt, dat gaat ook helemaal goed, ik heb Nederland 1, 2 en 3 netjes aan de praat gekregen, en hij vind ook alle kanalen, echter heeft hij dus problemen op het moment dat hij betaalzenders moet gaan tonen. de optie waar ik het over heb in mijn vorige post ->menu->TV->TV Signaal-> diagnose apparaat stelt dat er problemen zijn met de card en dat ik die moet checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
als die gewoon kan decoderen dan is die kaart goed, die kan niet half defect zijn. Wellicht is je eyeTV one niet helemaal in orde. Kan het niet zijn dat het gebeurt als je pc net even druk is? Anders misschien dat ding is om laten ruilen zodat je zeker weet dat het niet aan hte stickje ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzafried
  • Niet online
De smartcard is inderdaad goed, de PC is een volledig schone installatie van windows 7 geupdate tot SP1. Volgens dat tooltje van Elgato "ziet" hij het kaarrtje niet eens: card problem - check card. signaal kwaliteit staat op 0 %. met de anysee tuner had ik daar wel signaal, en een verdieping lager staat een normaal kastje die het gewoon doete. En het zou kunnen dat het gewoon een defect apparaat is hoor, maar ik ben het probleem nu dus vaker tegen gekomen, alleen in ieder draadje wordt het opgegeven of niet afgemaakt, laat staan een melding gegeven wat de oplossing nou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:56
Zo, vandaag eens de antenne setup verbeterd. Alle koppelfilters verwijderd, jagi's losgekoppeld en twee rasters laten hangen voor België en NL en deze tevens verticaal gepolariseerd.

Voorheen kwam de signaalsterkte tussen de 40 en 60%. Na deze aanpassingen 93% signaalsterkte en 100% signaalkwaliteit met twee apparaten. Zodoende ook de antenneversterker maar weggedaan, dit alles gewoon binnen op een zoldertje met 2x30M satelliet kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door PSU_freak op 14-08-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
Antenne en polarisatie wint het altijd van een versterker. Veel kijk plezier!

maar wat is een raster? Klinkt als een soort yagi?

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 15-08-2012 00:06 ]

Een "goede" versterker geeft wel degelijk verbetering als:
Het ruisgetal van de versterker lager is dan het ruisgetal van de ontvanger + demping van de aangesloten coaxkabel. Wel dient die versterker zo dicht mogelijk bij de antenne te zitten, immers de demping van de kabel van antenne naar versterker verhoogt het ruisgetal van die combinatie weer.

Door gebruik van een versterker heeft de lengte van de coaxkabel naar de ontvanger veel minder invloed op het ruisgetal van het hele systeem.

Er is dus wel degelijk winst te halen met een versterker. De juiste polarisatie geeft bij een zichtverbinding volgens mij zo'n 20 dB meer signaal. Als het signaal via reflecties komt dan behoud het niet dezelfde polarisatie en zal de winst dus minder zijn.

Dit is wat in de volksmond een rasterantenne heet:
Afbeeldingslocatie: http://www.tvtrade.ie/images/detailed/2/wideband-uhf-grid-aerial.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Edje_Kroketje op 16-08-2012 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kijk voornamelijk indirect TV met tvheadend (alles opnemen wat ik wil zien), dat gaat al vele maanden goed maar nu lijkt er toch iets loos bij Digitenne.

Een paar dagen terug was overdag op RTL Z (iig om 15:50 en waarschijnlijk een aantal uren daarvoor) geen geluid. Er zat gewoon helemaal geen MP2 in het opgenomen bestand. En dat was geen fluke in één bestand, zowel het nieuws als Verkiezingen VS had geen geluid.

Goed, misschien onderhoud ofzo denk ik dan. Maar vandaag wéér. Om 5:45 was er geen geluid op Disney XD/Veronica. Om 7:30 ook niet. Om 12:45 weer wel. (tussenliggende tijden kan ik niets over zeggen)

Aangezien de setup bij mij al heel erg lang werkt en ik geen software update ofzo heb gedaan is mijn enige verklaring dat de Digitenne audio encoder/muxer soms vastloopt. Ik heb het missende geluid helaas nog niet "live" gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Gisteren de CAM module van KPN ontvangen! Tuner er tussen uit, antenne aan TV, Smartcart in CAM en de CAM vervolgens in TV.

Er is qua beeld wel enige verbetering, maar inderdaad niet noemenswaardig. Echter het gebruiks gemak met alle functies op TVen enkel de afstandsbediening van de TV zijn een flinke vooruitgang op zich!

De overige onderdelen zoals losse antenne en stroominverter heb ik niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:20:
Ik kijk voornamelijk indirect TV met tvheadend ....
[.geen geluid.]
Ik heb het missende geluid helaas nog niet "live" gezien.
Ik kan me niet heugen dat ik zoiets voor 't laatst heb meegemaakt.
Ik heb zelf al langere tijd regelmatig geluid dropout op rtl-z/7. Mogelijk ook beeld dropout maar gezien de korte duur van de geluid dropouts en de traagheid van het oog vallen die mogelijk niet op. Vanmiddag ineens het geval dat het muziekje onder het europese weerbericht geen tempo kon houden, all over the place. Na even naar de volgende zender gezapt te hebben en terug was het echter weer normaal, maar misschien was dat zonder zappen ook wel gebeurd. Iets anders dat me eens is opgevallen op de TBC5000 is dat ik een heel stuk scene in een opname kwijt was, alsof iemand de opname een aantal seconden gepauzeerd had. Maar omdat ik ook last heb gehad van halverwege afgebroken opnames heb ik dat toen geweten aan mogelijke file corruptie op de usb stick en het feit dat ik met die usb stick op de computer aan het rommelen ben geweest met TopfHDRW. Ik heb ergens nl gelezen dat formateren met dat programma problemen kan opleveren in de recorder zelf.
Ik moet echter wel opmerken dat ik daar de laatste tijd geen problemen meer mee heb geconstateerd.

Wat betreft m'n eerdere melding dat de timer opnames na de TBC5000 SSU eindelijk weer op de goede plek in de EPG stonden moet ik helaas constateren dat dat nog maar gedeeltelijk waar is, intussen staan er ook weer spook timers tussen. In tegenstelling tot eerder (voorzover tot nog toe vastgesteld) zitten ze niet vast aan echte timer opnames en zijn daardoor dus ook niet -gewild of ongewild- weg te drukken met de OK toets.
In dit geval wordt gewoon een reservering gemaakt die schuil blijft gaan achter dat hardnekkige spook "R"-tje.
Ook heb ik intussen gemerkt dat een timer programmering is gewist geworden en dat bij een andere de tijd ineens was aangepast: van de duur van 2 afleveringen naar die van een. In dat laatste geval betrof het de dubbele aflevering van Hawaii Five-O die merkwaardig genoeg dit keer in werkelijkheid ook een enkele aflevering betrof: weird.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2012 02:27 ]

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Die laatste update (beter gezegd downgrade) voor mijn TF5300K is echt een ramp.

Buiten de te lange opstarttijd en verminderde functionaliteit mist hij af en toe opnames die ingepland zijn. Heb nu al 4 keer een programma dat ik ingeprogrammeerd had, gemist.

Ook zie ik af en toe audio-sync problemen.

Van alles geprobeerd, terug naar fabrieksinstellingen, andere harde schijf erin, maar zonder succes.

De firmware zuigt, de ontvanger was altijd goed en plezierig om mee te werken, nu is het een drama. Mijn huisgenoten en ik zitten ons nu al meer dan een maand te ergeren.

Weet iemand nog een manier om de vorige firmware erin te zetten?
.

prompt $p $g

Verwijderd

Apparaten die deze vervelende eigenschap vertonen na het updaten, vertonen bij het opstarten in de regel ook een melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vrijdag weer raak. :|

RTL7 opname die begon om 15:24: geen geluid.
RTL7 opname begon om 15:49: geen geluid.
RTL7 opname begon om 16:29: geen geluid.

Maar een opname die om 14:46 begon (ook RTL7) had wèl geluid. En opnames van andere zenders op hetzelfde moment ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees altijd wel berichten als er problemen met het geluid zijn (toonhoogte veranderingen) maar nooit dat het geluid echt weg is. Zeker weten dat het geen lokaal probleen is?
Komt het geluid tijdens een opname weer terug of verdwijnt het tijdens een opname, of is het per opgenomen blok bij jou dat het weg is of er met de volgende opname wel weer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Die fluctuatie in geluid was me wel opgevallen, maar dacht dat het door de uitzendingen kwam. Het treedt niet altijd op. Het geluid gaat sneller en langzamer (daardoor ook iets hoger en lager). De sync klopt dan ook niet helemaal.

Tegenwoordig kijk ik toch voornamelijk via iTV (Telfort), maar ik vind het eigenlijk geen stijl dat mijn ontvanger van een slechtere firmware is voorzien. De upgrade heb ik ook eigenlijk alleen maar uitgevoerd omdat er elke keer een melding kwam.

Inmiddels weer een opname gemist. Sinds de update is het apparaat niet meer te vertrouwen.
Maar downgraden naar de vorige firmware is dus niet mogelijk?

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op zondag 02 september 2012 @ 14:30:
Ik lees altijd wel berichten als er problemen met het geluid zijn (toonhoogte veranderingen) maar nooit dat het geluid echt weg is. Zeker weten dat het geen lokaal probleen is?
Dat zou ik normaal ook denken, maar het heeft maanden goed gewerkt en ik heb toch echt niets veranderd.
Komt het geluid tijdens een opname weer terug of verdwijnt het tijdens een opname, of is het per opgenomen blok bij jou dat het weg is of er met de volgende opname wel weer is?
Ik denk (weet haast wel zeker) dat als er geen geluid beschikbaar was bij het begin van een opname dat dan de hele opname geen geluid meekrijgt.

Dit weekend weer geen problemen gehad, het lijkt of RTL7 wellicht gevoeliger is hiervoor. Maar dat kan ook aan de waarneming liggen: ik neem relatief veel op van RTL7. Maar op bijvoorbeeld Net5, Discovery of de publieke netten heb ik het tot nu nog nooit gezien.

Ik heb het ook nog nooit tijdens primetime gezien. Alleen overdag of 's ochtends, dus veel verdere meldingen zullen er ook niet over binnenkomen want dan kijkt er sowieso niemand.

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 03-09-2012 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W3ird_N3rd schreef op maandag 03 september 2012 @ 05:03:Ik denk (weet haast wel zeker) dat als er geen geluid beschikbaar was bij het begin van een opname dat dan de hele opname geen geluid meekrijgt.
Bedoel je dat je denkt dat het geluid mute of bedoel je dat het lijkt of er even geen audiostream aanwezig is in de multiplex?
Bij een mute zou je verwachten dat het geluid gewoon opgenomen wordt zodra het geluid weer terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op zondag 02 september 2012 @ 14:30:
Ik lees altijd wel berichten als er problemen met het geluid zijn (toonhoogte veranderingen)
Ik hoor/lees 't voor 't eerst en ik had 't vorige week ook voor 't eerst.
maar nooit dat het geluid echt weg is.
Voorzover ik dat voor 't laatst heb meegemaakt -en dat is al geruime tijd terug- wijtte ik dat toen aan het desbetreffende programma.

Overigens, nu dat ik dit zo zit te tikken om 17:25, jankt het reclame blok op rtlz alle kanten op en zappen helpt dit keer niet. Uit en aan ook niet. Het is alleen op rtl7 en niet op de anders zenders op hetzelfde kanaal.

En terwijl ik dit bericht nu (een kwartier later) verstuur is 't nog steeds aan de gang.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 01:08 . Reden: kommaatje en zo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En houdt het 2 uur later nog steeds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edje_Kroketje schreef op maandag 03 september 2012 @ 07:37:
[...]

Bedoel je dat je denkt dat het geluid mute of bedoel je dat het lijkt of er even geen audiostream aanwezig is in de multiplex?
Bij een mute zou je verwachten dat het geluid gewoon opgenomen wordt zodra het geluid weer terug komt.
Echt geen audiostream aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terwijl ik gisterochtend vroeg naar The Bourne Supremacy zat te kijken kreeg ik spontaan de vraag om de usb stick te formateren. Aangezien ik die eerder op de avond ervoor net op de PC geleegd en ge'kill'ed had (omdat de vrije ruimte en gebruikte ruimte in het opname archief niet overeen kwam met de capaciteit) niet helemaal vreemd, zij 't dan dat ik geen fout of waarschuwingsmelding kreeg toen ik de stick terug plaatste en het archief gewoon leeg was en alles er op leek dat de stick met de 'kill' ook opnieuw geformateerd was geworden. Bovendien nog zitten testen met timeshifting (Live Pause TV) om te kijken of dat soms invloed had op de gebruikte ruimte en dat werkte ook verder gewoon. Dus ik denk: nou vooruit dan maar, laat maar gaan dan die format. Vervolgens gekeken wat nu de reden zou kunnen zijn geweest wat deze actie getriggerd kon hebben, blijkt dat er een wekelijkse reservering voor dat tijdstip gepland stond. Aangezien die reservering was door geschoven maar voor zover ik kon vaststellen niet was uitgevoerd maar eens in het archief gekeken en groot was dan ook de verbazing dat de PVR meldde dat er helemaal geen usb device was aangesloten.
Eerder, op maandag was er ook al een timeropname niet gemaakt terwijl het programma zelf wel was door geschoven naar een week later. Enfin, na de PVR uit- en weer aangeschakeld te hebben was de USB stick weer terug.

Ik krijg zo'n vermoeden dat de TBC5000 dezelfde fouten heeft als de TF5300k die bij 't uit slaapstand komen z'n harddisk ook wel eens vergeet, alleen gebeurde het dit keer bij de TBC5000 tijdens vol bedrijf. Geen idee of dat ligt aan de laatste firmware update of dat dit toevallig de eerste keer is dat 't me overkomt en het dus ook voor de update had kunnen gebeuren. Het zou me niet verbazen dat dit ook gebeurt als er zonder aanwijsbare redenen timeropnames niet uitgevoerd worden of halverwege mysterieus afgebroken worden.

Zou 't niet 's tijd worden dat er nu eens een keer serieus naar die firmwares wordt omgekeken ipv alleen maar
een KPN logo verandering door te voeren en gebruiksvriendelijke functies er uit te slopen en oude fouten te herintroduceren?

Overigens komt de vrije ruimte in het (lege) archief nog steeds niet overeen met de capaciteit van de USB stick (kleine 12 GiB vrij van de 15 GiB). Alleen als je naar het recording menu gaat in setup krijg je de werkelijke vrije ruimte te zien. Wederom geen idee of dit voor de laatste update wel goed weergegeven werd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 01:02 . Reden: ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is ruimte gereserveerd voor de tijdelijke opname, waarmee je maximaal 2 uur terug kan kijken. Overigens werkt de TBC-5000 veel fijner met een harde schijf er op aangesloten. Zelf gebruik ik al 2jaar een 320GB Freecom 2,5 inch harde schijf en heb nog nooit iets raars meegemaakt.
Ik heb ook ooit mijn programma's van mijn TF5300K over gezet op deze harde schijf en heb nog programma's uit 2007 die ik graag wil bewaren erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb

slb

Bwoah......

Zou 't niet 's tijd worden dat er nu eens een keer serieus naar die firmwares wordt omgekeken ipv alleen maar een KPN logo verandering door te voeren en gebruiksvriendelijke functies er uit te slopen en oude fouten te herintroduceren?
Daar ben ik het volledig mee eens, ik voel me genaaid.

Persoonlijk zou ik ook geen USB stick gebruiken voor opnames, ivm het beperkt aantal schrijcycli. Harddisk (bijv 2.5"model) is hiervoor beter inzetbaar. Rond de 50 Euro zijn er al veel schijven te koop,
Bijvoorbeeld een USB 3.0 WD schijfje van 320 GB of een Toshiba USB 2.0 schijfje in Alu behuizing

Zelf heb ik een 1TB schijf in mijn TF5300k hangen (met IDE>SATA converter).

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 320GB uitvoeringen van de TF5300K hebben overigens standaard al een IDE>SATA converter aan boord.

• oliveroms
Ik kijk nog steeds met VDR (en een TT 1500 met cam). Het volledige geluid wegvallen ken ik wel, maar enkel aan het begin van het tunen naar een kanaal. Dat ligt volgens mij aan mijn setup. That said het 'harmonica' geluid heb ik af en toe op rtl4. Sneller, langzamer, sneller, langzamer. Vaak helpt zappen niet. Ligt dus niet aan mij :)
oliveroms schreef op woensdag 12 september 2012 @ 00:31:
That said het 'harmonica' geluid heb ik af en toe op rtl4. Sneller, langzamer, sneller, langzamer. Vaak helpt zappen niet. Ligt dus niet aan mij :)
Dat heb ik ook op RTL7, maar niet altijd. Ligt dus aan RTL of aan Digitenne, niet aan de ontvangers.

• oliveroms
ik kijk te weinig rtl7, maar ik heb het ook 1x gehad op een ander kanaal dan rtl4. Wij kijken hier voornamelijk rtl4 en net5, soms rtl7.

Even iets anders. Ik heb ooit eens gelezen, dat progessive mpeg2 en interlaced mpeg2 kwa bandbreedte zo goed als niets en soms zelfs beter was. Dus dat het totaal zinloos is voor digitenne om dingen te interlacen (want niet alles is interlaced volgens mij).

Heeft iemand al is bij digitenne aangeklopt hierom? Eveneens als hun fouten in hun epg?

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 08:39:
De 320GB uitvoeringen van de TF5300K hebben overigens standaard al een IDE>SATA converter aan boord.
... en daarmee kan dan mijn theorietje over de twee hardware versies van de TF5300k ook gelijk de prullebak in (die converter is enkel een aparte add-on die uit 't zicht onder de harddisk drager zit geplakt, de rest is dus niet noodzakelijkerwijs verschillend).
Hoewel ik dus de laatste versie heb (c4.37) zit er toch een TF5300d stickertje op de print binnen in, waardoor je zou kunnen denken dat het hier mogelijk om de originele nederlandse versie zou gaan. Nogal verwarrend. Vooral ook omdat die eerste versie nog weer een andere/oudere system ID (c4.06) heeft dan de beide KPN versies.

Mijn nieuwe theorie is dat er in de oudere KPN versie (c4.36) een andere tuner is gemonteerd dan in de nieuwere versie (c4.37) en dat de firmware het verschil in tuner welke gemonteerd is niet automatisch kan detecteren en dat daarom 2 hardware specifieke firmwares nodig zijn. Het vervelende is echter dat er van die oudere versie (c4.36 dus) blijkens een melding op sat4all blijkbaar ook al twee verschillende versies circuleren waarbij de ene wel gevoelig is voor een oudere fout (buitenlands netwerk gedetecteerd) maar de andere vreemd genoeg niet wat de verdenking oproept dat daar ook al twee verschillende tuners (met verschillende gevoeligheid danwel zender zoek specificatie) worden toegepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2012 02:50 . Reden: update ]

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2012 @ 01:11:
[...]

... en daarmee kan dan mijn theorietje over de twee hardware versies van de TF5300k ook gelijk de prullebak in (die converter is dus een aparte add-on die uit 't zicht onder de harddisk drager zit geplakt).
Hoewel ik dus de laatste versie heb (c4.37) zit er toch een TF5300d stickertje op de print binnen in, waardoor je zou kunnen denken dat het hier mogelijk om de originele versie zou gaan. Nogal verwarrend.

Mijn nieuwe theorie is dat er in de oudere versie (c4.36) een andere tuner is gemonteerd dan in de nieuwere versie (c4.37) en dat de firmware het verschil in tuner welke gemonteerd is niet automatisch kan detecteren en dat daarom 2 hardware specifieke firmwares nodig zijn. Het vervelende is echter dat er in die oudere versie (c4.36 dus) blijkens een melding op sat4all blijkbaar ook al twee verschillende versies circuleren waarbij de ene wel gevoelig is voor een oudere fout (buitenlands netwerk gedetecteerd) maar de andere vreemd genoeg niet wat de verdenking oproept dat daar ook al twee verschillende tuners (met verschillende gevoeligheid danwel zender zoek specificatie) worden toegepast.
Bij mijn weten was de TF-5300d de (oude blauwe) Digitenne-versie toen KPN nog verkocht als DIgitale TV van KPN. Reclame met Allert Kalff. Die waren alleen in 80 GB te krijgen.

Verwijderd

Ik denk: waar heeft ie 't nou over, maar je bedoelt het Digitenne uit de tijd van de licht blauwe smart cards:
Nozema Digitenne waarin KPN alleen aandeelhouder was en later pas zelf mee ging doen en vervolgens heeft opgekocht en ontmanteld.

Yup, de -d was de Nozema digitenne versie van de TF5300, de -k de kpn versie.

Ik ben even kwijt of er ook nog een originele Topfield TF5300 was, ik meen van wel maar kan 't zo gauw niet terug vinden met Google. In ieder geval was er een versie met USB en Seriele poort die op de KPN versie allebei ontbraken. Niet geheel duidelijk of de Nozema versie die nou wel had of ook niet, ik vind het in de specs van de 5300d op Bombeek iig niet terug. Wat ik ook nog weet is dat die originele een stuk duurder was dan de digitenne versie en als ik het zo terug zie dan was die -d versie zelfs al pittig duur. Wat de boel nog compliceert is dat de TF5300d op internetsites ook nog werd aangeboden als TF5300 PVR-d. Dat er alleen een 80GB versie was van de -d lag hoogstwaarschijnlijk aan het feit dat Nozema Digitenne niet lang genoeg heeft bestaan en voor dat er grotere schijven beschikbaar kwamen al door KPN de grond is ingeboord.

Edit: vond nog Rebox als nieuwe importeur van Topfield met de TF5300 PVR-t

Wat mij dus vooral intrigeert is waarom in een kennelijk 3de generatie (of zelfs 4e als je de pvr-t meerekent) TF5300 (c4.06 c4.36 en c4.37) na zoveel jaar nog steeds een TF5300d stickertje zit. In KPN termen is dat bijna heiligsschennis. Die TF5300 is overigens gewoon weer een van de zo vele types in de 5000 serie die op een en het zelfde mainboard ontwerp is gebaseerd en afhankelijk van het land dat ze inzet een ander type nummer heeft en met CI slots of met een embedded cardreader of beide of geen van beide zijn uitgerust.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2012 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:54
Vraagje ik sta op de camping en ben afstand bediening vergeten.....kan ik zonder afstandbediening ook in het menu komen om hem op juiste provincie te zetten?

Verwijderd

Wat "mankeert" het KPN kastje eigenlijk dat veel mensen losse receivers, van bijvoorbeeld Topfield, kopen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke "losse" receivers van Topfield kopen veel mensen dan en waar heb je die informatie vandaan? Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op zondag 16 september 2012 @ 07:56:
Welke "losse" receivers van Topfield kopen veel mensen dan en waar heb je die informatie vandaan? Bron?
Een moeilijke zoektoch. Digitenne KPN
http://www.satshopper.nl/...artikel&id=630#waartekoop
http://www.satshopper.nl/...tion=toon_artikel&id=1606
Waar ik de informatie vandaan heb; als ik de verschillende topics op GoT lees over Digitenne lees ik vanalles over(updates van)allerlei receivers waarvan ik me niet kan voorstellen dat KPN die allemaal levert ;)
Wellicht cq waarschijnlijk hebben de meerderheid van de mensen een KPN boxje maar ik lees zoveel over verschillende (merken) ontvangers?(veel)is wellicht overdreven maar ik snap er ff niks van :$

Wel duur die Topfield, met 80GB hdd, vanaf €555 euro(even op weergeven klikken)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees nergens dat veel mensen een ontvanger kopen, daar ging het mij om. Ze zijn te koop, dat wel.
De eerste is sowieso al gratis te huur bij de KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
Ik heb een koop tuner (AZ-Box) omdat ik zowel DVB-T en DVB-S in één kastje wil. Ook zie je steeds meer dat men geen kastje gebruikt omdat de TV het zelf wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, maar kan je tv ook 80GB opnemen..
Er is vrij veel apparatuur voor dus er is blijkbaar wel een markt voor.
Evenals in het gelinkte topic, en van KPN's kant is het ook niet geheel onlogisch om een boxje wat het over het algemeen doet, maar blijkbaar niet aan een ieder zijn verwachtingen voldoet, vanwege het feit dat het toch goedkoop moet.
Mijn TV kan het overigens ook, Sony 22 inch weet modelnaam even niet uit mn hoofd maar ik ga er niet aan beginnen om alleen een smartcard te bestellen, zonder boxje.
Dan heb je immers geen radio, althans niet zonder de tv aan de moeten zetten.
En een kabel vanaf je tv naar een antenne lijkt me ook niks dat mag wel vanaf een kastje maar ieder zo zijn voorkeur hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit alleen een beetje te dubben over de ontvangst, voordat ik tot bestellen overga(Zutphen)
Op geografische kaartjes zit ik meen ik aan de rand van de ontvangst van 2 of 3 zendmasten..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Digitenne kan je een maand op proef nemen zonder dat het je geld kost. In jou geval zal het iets kosten omdat je de antenne buiten zal moeten monteren. In ruil daarvoor denk ik dat je dan als je hem hoog monteerd er missschien ook nog wel wat duitse zenders erbij krijgt.
De ontvangst is prima van de KPN spullen.
Overigens is een PVR met 80 GB wel erg weinig. Als je goed zoekt kan je nog wel nieuwe KPN USB ontvangers op de op tikken met een USB aansluiting. Hier heb ik zelf een 320GB schijfje op zitten van 45 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:51:
Digitenne kan je een maand op proef nemen zonder dat het je geld kost. In jou geval zal het iets kosten omdat je de antenne buiten zal moeten monteren. In ruil daarvoor denk ik dat je dan als je hem hoog monteerd er missschien ook nog wel wat duitse zenders erbij krijgt.
De ontvangst is prima van de KPN spullen.
Overigens is een PVR met 80 GB wel erg weinig. Als je goed zoekt kan je nog wel nieuwe KPN USB ontvangers op de op tikken met een USB aansluiting. Hier heb ik zelf een 320GB schijfje op zitten van 45 Euro.
Ik vermoed dat ik wel degelijk signaal krijg aangezien ik in een appartement op de tweede etage, zo'n 6 meter vanaf de grond schat ik, woon.
Kun je mij misschien uitleggen hoe zo'n PVR werkt :$
Ik heb wel eens zo'n apparaatje gehad met harde schijf en idd wat meer opslag capaciteit ik meen 160GB, waarmee je de tv gids digitaal kreeg(met een anologe aansluiting, moest je um op een bepaald kanaal laten staan een nachtje tmf geloof ik)
En dan kon je uit de digitale gids dingen selecteren die je op wou nemen, dus vooruit denkend.
Kan dat ook met zo'n PVR?
Dat ik bv instel elke zondag avond wil ik Spuiten en Slikken :+ opnemen? :)
Of moet je actief op een knopje opnemen drukken als enige mogelijkheid?
Thx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De informatie haal je inderdaad uit de digitale TV gids die er in zit. Maar die heb je binnen 10 seconden binnen.
Hij kan iedere werkdag of iedere week of ieder weekend hetzelfde programma opnemen. Dus 1 keer programmeren en dan heb je alle S&S programma's vanzelf binnen. Je zet hem stand-by en hij gaat vanzelf aan om op te nemen en ook weer uit als die klaar is met opnmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edje_Kroketje schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:03:
Ik lees nergens dat veel mensen een ontvanger kopen,
Blijkbaar genoeg dat 't zo tegen 't zere been van KPN was dat ze de verkoop er van om drogredenen de nek om hebben gedraaid.
daar ging het mij om. Ze zijn te koop, dat wel.
Omdat KPN de verkopers ervan mooi met die apparaten in hun mik heeft laten zitten in plaats van ze terug te halen. *

En niet voor 't eerst kennelijk, met al die adresjes die nog steeds stokoude TF5300d's van Nozema te koop aanbieden. ALS die idd nog daadwerkelijk bestelbaar zijn. Zo ja, dan toch met een dikke laag stof erop.

* Bij apparaten die nog wel in de winkel liggen hoort het nu om huur apparaten te gaan die in een winkel afgehaald kunnen worden tegen een borg prijs waarvan je de borg weer terug krijgt als je een abo neemt en een nummer kunt produceren van de bijverpakte voucher. Dat scheelt je dan de verzendkosten en een mogelijk verschil in prijs als je 'm voor minder dan de borg 'aan hebt kunnen schaffen'.
De eerste is sowieso al gratis te huur bij de KPN.
En waarvan iedereen de huur betaald, of ie nou wel of niet gebruikt wordt, of zelfs maar is verstrekt.
Want voor niets gaat de zon op. Mensen van 't eerste uur die hun eigen ontvanger nog moesten kopen zijn daar nooit voor gecompenseerd. De er aan toegekende waarde is kennelijk 4€ p/m want dat is de korting die je krijgt als je de PVR neemt ipv de standaard 1e ontvanger.
Verwijderd schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:28:
[...]

Wel duur die Topfield, met 80GB hdd, vanaf €555 euro
Die specifieke Topfield is al 8 jaar geleden geïntroduceerd. Ik heb eind 2010 de laatste KPN versie daarvan met 320GB HD en in het luxe zwart nog gekocht voor maar 125 €uro. Dat was toen al de tweede keer (voorzover dat ik dat dan al gemerkt heb en als je 'm eenmaal hebt let je er niet meer zo op) dat S&F hem in de pallet verkoop had. In de ronde ervoor kostten ze nog 200€. Blijkbaar hadden ze nog een schuur vol van die dingen staan.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2012 02:19 . Reden: work in progress ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hierboven
Welke zou ik dan beter kunnen kopen in plaats van de 8 jaar "oude" Topfield?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Topfield USB pvr is de laatste actuele PVR als ik me niet vergis. Die huur je voor 4€ per maand extra ipv de zogenaamde 'gratis' 1e ontvanger. Als je dat niet wilt moet je even op marktplaats kijken voor een tweede hands. Volgens mij heeft KPN de voorraden van TBC-5000 PVR's (zoals het ding in werkelijkheid heet) die bij Used Products voor een habbekrats te koop waren toch maar weggehaald want die waren ineens allemaal op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2012 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is niet meer mogelijk om bij KPN te starten met het huren van recorders, laat je niet van de wijs brengen van wat hierboven staat.
Je zult een TBC-5000 moeten kopen. Ik raad wel een TBC-5000 aan omdat die niet zo luidruchtig zijn en meer dan de helft kleiner dan de TF5300k PVR's, die zijn vreselijk gedateerd. Wel dien je dan voor een beetje opslag een 2,5 Inch USB HDD erop aan te sluiten, die wordt dan gevoed door de PVR. Werkt hier al 2 jaar probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat je niet van de wijs brengen van wat hierboven staat, als je een USB PVR in de winkel haalt met een voucher zal KPN zich gewoon moeten houden aan de spelregels die ze daarvoor eerder hebben afgesproken.
Als je een nieuwe abonnee bent heb je het morele recht op een huurcontract voor de PVR alleen, dus zonder de vaste huurtuner. Maar omdat KPN weer eens van de ene dag op de andere de spelregels veranderd heeft zonder de vakhandel in te lichten en verzuimt heeft een overgangregeling vast te stellen en te publiceren zul je mogelijk zelf met klantenservice in de clinch moeten om het juiste huurbedrag op je contract te krijgen.
Dus als je er nog een in een winkel vindt koop 'm dan met recht op retour.

Die TF5300k zijn in 't geheel niet gedateerd. Het ontwerp mag dan 8 jaar oud zijn maar dat is Digitenne ook
en dat is ook niet wezenlijk veranderd. Bovendien zitten de zelfde fouten die in de TF5300k zitten ook in de TBC-5000 dus dat schiet ook al niet op. De specificaties van de TF5300 en TBC-5000 zijn ook identiek. De TF5300 is een luxe en solide gebouwde PVR met een stille harddrive, de TBC-5000 een goedkoop uitgekleed prul (die van mij is zo schelf dat ie maar op 3 van de 4 pootjes staat en de kaart moet er precies zo en zover in en niet een halve millimeter verder want anders maakt ie geen contact) met een onbruikbare i(nformatie) toets en geen mogelijk heden om je zenderlijst zelf te sorteren en ook geen mogelijkheid om je opnames zelf te benoemen. In de praktijk is de TBC-5000 dus eerder gedateerd dan de TF5300k. Het zelfde hebben ze overigens ook uitgevreten met de vervanging van de TF6000COK door de TF6500COK.

Het lijkt er veel op dat KPN begonnen is het bestaande Digitenne af te bouwen door middel van bezuinigen. Of dat nou wel zo slim is? Tenzij ze natuurlijk helemaal van dvb-t af willen en ons naar iptv over willen hevelen, alleen is dat ook al lang niet concurrerend meer. En het is dan ook niet slim om eerst concurrenten op het Digitenne netwerk toe te laten die en goedkoper zijn en betere danwel een groter assortiment apparatuur leveren of eigen apparatuur toe laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, persoonlijk ga ik voor een los kastje ipv een usb tuner.
Ik zag er wel laatst 1 voorbij komen bij hardware info tv, dus aan nieuwe "speeltjes" ontbreekt het ook weer(net)niet ;) het aanbod van ontvangers is idd beperkt dat is zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Salora 19LED7010TW en ik heb een Conax module van Smit. ( die wit met oranje)
Ik gebreuk er een digitenne kaart in, maar mijn tv zegt, geen alg.interface gedecteerd.

de tv heeft wel dvb-t en een ci ingang,dus hij moet wel werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
in het menu zou je de CAM moeten kunnen zien, anders zit ie er niet diep genoeg is, of verkeerd om. Is altijd lastig voelen welke het is en te hard persen kan de v beschadigen ...
Als je de CAM kan zien dan zijn er nog twee manieren om de chipkaart in te voeren. Het is dus wat trial and error.

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.