Mijn fout, stond er van 't begin af al bij, zie ik nu. Kennelijk glad over heen gelezen

Vanaf het prille begin gebruik ik op alle drie de TBC5000's een externe USB drive van (officieel 250 mb met een aparte netvoeding) waarvan ongeveer 235 mb (geformateert door de tuner) aan opname ruimte beschikbaar (overblijft) is.
De Topfield geeft de beschikbare ruimte in binaire computer MegaBytes (MiB) of GigaBytes (GiB) aan terwijl de schijven makers de capaciteit in decimale waarden (MB, GB) aangeven.
1 computer kiB is 1024 bytes, 1 MiB =1024*1024B=1.05MB en 1 GiB= 1022*1024*1024B = 1,074GB.
Pas dat toe op 235 GiB en je komt uit op de oorspronkelijke 250 GB.
Wat betreft de 16 GB usb stick, ik kan mij herinneren dat bij de oude FW de beschikbare opname tijd 11 uur opnametijd bedroeg.
Helaas is de beschikbare opname tijd afhankelijk van welke zenders je opneemt en geeft daarom geen definitief uitsluitsel over of er daarvoor ook al iets mis was met de beschikbare opname ruimte. Ik heb 't pas na de update ontdekt en ben dus niet zeker of het een nieuwe bug is of dat ie daarvoor ook al bestond,
maar ik neem aan van niet, 11 of 15 GB vrij is nog al een opvallend verschil waar je moeilijk over heen kijkt.
Edit: zat in de handleiding te zoeken naar de opname capaciteit van de USB stick en zag dat daar de de niet beschikbare ~3,5 GiB al genoemd staat. KPN was dus bij invoering al bekend met deze bug. (bug want de TF5300k heeft daar helemaal geen last van, dus onnodig)
Wanneer ik met het TopfHDRW programma de 16 GB stick nazie staat er 15261.6 MB beschikbaar bij een lege stick. Heb je wat aan dit gegeven?
Dat klopt, er is ook niks veranderd aan het opname medium, geen gereserveerde ruimte of zoiets. Dat kan ook niet want je weet niet hoeveel je moet reserveren voor 2 uur timeshift, dat is per zender verschillend.
De recorder stopt nu gewoon met opnemen bij iets van 11,7 GiB en dat is inclusief de timeshift file van 2 uur.
Volgens de recorder is ie dan vol maar in TopfHDRW heb je dan nog 3,5 GiB vrij.
Als je bij het opname menu in Setup kijkt zie je ook daar dat er in dat geval nog 3,5 GiB vrij is maar de recorder weigert nog verder op te nemen. Als je echter met TopfHDRW een filerecovery doet vindt je een file ter grootte van die 3,5 GiB met daarin video van de zender welke je 't laatst hebt opgenomen. In mijn geval bleken dat programma's te zijn die precies aansloten op het laatst opgenomen programma. Dus geen ouwe zooi of delen van bestaande opnames die dubbel gevonden zijn. Alsof er een kabouter op de 2e tuner mee zit te time shiften. Maar zelf heb je er dus geen bal aan.
Edit: Het is evenwel mogelijk dat de geplande opnames zijn gedaan terwijl de PVR al aan stond en op hetzelfde kanaal was afgestemd als waarvan opgenomen werd. In dat geval werd de 2e tuner niet gebruikt en dat zou verklaren waarom de gevonden timeshift file aansloot op het laatste regulier opgenomen programma. Bovendien is me gebleken dat zolang er voldoende vrije ruimte is de PVR z'n oude timeshift files niet hergebruikt maar gewoon een nieuwe opent wat meerdere timeshift files oplevert (na een recovery).
Bij een nieuwe test met een lege (vers geformateerde) usb stick en de ontvanger een dag aan laten staan vindt TopfHDRW 2 files, samen ~15 GiB groot, waarvan de ene file ter grootte is van 2 uur (__temprec__.ts) en de andere ter grootte van de rest van de capaciteit van de stick. Feitelijk is het een grote file waarvan de laatste 2 uur via de file __temprec__.ts te benaderen is via de afspeel toets(en).
[...]
[b]Ja, en behoorlijk. De tuner start veel sneller op oa. en de belangrijkste vond ik wel de verbeterde EPG, want die was eerder om te janken!
Daar is me eerlijk gezegd weinig aan opgevallen. Misschien dat je een oudere versie had dan ik.
Of je moet de snellere EPG bedoelen, maar daar had ik zowiezo geen moeite mee, die was mij snel genoeg.
Die snellere EPG was overigens te danken aan KPN die tegelijkertijd een maatregel om de gaten in de EPG te voorkomen terug draaide omdat dat in de nieuwe FW zou zijn opgelost. (Dat ze daarmee dan ook weer terug kwamen bij de laatste generatie TF5300k, ach, dat is een pietluttig detail).
Zelden, heel zelden ondervindt ik nu nog dat er opnames wegvallen (het gebeurt dus nog wel af en toe); ook schijn of schaduw Rt opnamen zie ik weleens staan doch die los ik op door die eerst te verwijderen en daarna opnieuw te programmeren.
Helaas ging dat vroeger wel (en helaas ook ongewild) maar nu lukt dat niet in alle gevallen meer omdat sommige gewoon niet reageren op de opname of OK toets. En aangezien de tijden meestal niet overeen komen met de werkelijke opname tijden wordt 't dan ook lastig om de veroorzaker terug te vinden in de timer lijst. Overigens heb ik door schade en schande intussen ook ontdekt dat je niet veilig bent door de opname toets te gebruiken bij zo'n schaduw opname (OK toets deleet een bestaande reservering, opname toets haalt 'm naar voren om te wijzigen) ook de opname toets twee keer achterelkaar drukken deleet de werkelijke reservering ongewild uit de timer list (bummer).
nb
Op de valreep zie ik je opmerking inzake V- en V+ staan; wellicht gebruiken we de EPG op verschillende wijze? Ik gebruik uitsluitend de EPG per enkele zender, dus met de programma aanwijzing van boven naar onderen; nooit gebruik ik de V toetsen.
Dat is ook het type EPG waar die toetsen als P- en P+ werken en is heel handig om even snel door het zender aanbod te lopen en te kijken of er nog iets leuks op tv is of gaat komen. Het is na de update dat ik me aan die traagheid ineens begon te ergeren. Daarvoor was het me nooit opgevallen. Het is echter ook mogelijk dat dat komt omdat de tuner slecht functioneert als gevolg van een lichte of gedeeltelijke crash die bvb ook mogelijk verantwoordelijk zou kunnen zijn voor die spook opnames in de EPG na verloop van tijd.
Edit: ik heb nog even gekeken met de TF5300k en daar kun je zo snel als je maar wilt in de standaard EPG
met de V- en V+ toetsen door de kanalen lopen.
En deze wou ik ook nog even meegeven:
Ik zat er toevallig bij dat een opname moest gaan lopen en dat gebeurde vervolgens niet. Kijken in de timer list en idd, reservering al reeds doorgeschoven. Dus zelf maar de opname gestart. Nou ging 't om 2 afleveringen achterelkaar die handmatig als 1 programma timer waren geprogrammeerd. Kwam nog 's bij dat het een bestaande timer was uit een tijd dat er op dezelfde tijd een andere serie liep dus de titel kwam niet overeen met de huidige serie. Wat blijkt, de handmatig gestarte opname had de titel overgenomen van de oorspronkelijke timer zoals die had moeten gaan lopen ipv zoals 't hoort de titel uit de EPG over te nemen. Grappig, maar 't hoort natuurlijk niet. De handmatig gestarte opname van de 2e aflevering had dan weer wel de titel uit de EPG.
[
Voor 39% gewijzigd door
Anoniem: 205081 op 20-10-2012 01:29
. Reden: work in progress ]