engelbertus schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:24:
als je nu wilt kunnen aantonen dat de ene verzameling groter is dan de ndere, dan kun je dat met de gegevens van de vraagstelling niet. daarin is daarvoor te weinig informaie gegeven.
de kamer, de gasten erin, en de gasten in de bus, ze zijn allemaal oneindig.
het enige dat ik dan kan verzinnen is dat er inderdaad geen einde is, en je DUS niets kunt zeggen of de ene verzameling groter is dan de andere, met andere woorden kan ik er alleen van uit gaan dat ze even groot, namelijk oneindig zijn. en in dat geval, hoe je dat wiskundig qua aftelbaarheid ook noemt, is oneindig oneindig.
anders zou je eerst ook moeten controleren of alle gasten een kamernummer hebben, dat zal zo zijn, want alle kamers zijn vol. als je zelf aangeeft dat de ene oneindig groter is (of kan zijn) dan de andere, is er hier een speciale vorm, namelijk dat ze exact even groot moeten zijn. dan kun je wel iedereen uit de kamer halen en stoelendans spelen, dan nog past er niet opeens een gast bij.
anders, in kamer x+1 zat een gast, en die moet ergens heen, dus zolang je x+1 kunt doen is er ook een gast x+1 geweest. juist dat je ze aan elkaar wilt koppelen en wilt verschuiven, bewijst dat je na een verschuiving geen kamer meer vrij hebt. je zegt immers dat de oneindige hoeveelheid kamer exact even groot is als het aantal oneindige gasten.
dat is een"- beperking- die je jezelf oplegt.
tenslotte staat het in de vraag als dat er oneindig bezette kamers zijn.
jij gaat er telkens van uit dat je de ene oneindig toch ergens kunt begrenzen of aan kunt duiden als meer of minder. ik lees dat niet in de vraagstelling, en in de vraag blijkt ook niet dat we te maken hebben met een bepaalde smaak van oneindig.
dan ga IK er van uit dat oneindig daadwerkelijk oneindig is, en oneindig = oneindig en oneindig+oneindig= oneindig.
de vraagstelling is in iedergeval op dat niveau beschreven, zonder ( wiskundige) omschrijvingen.
daarnaast, denk ik dat op het moment dat je iemand een daadwerkelijk nummer toekent. er maar 1 kamer zal zijn met het bijhorende nummer. dan past er in 1 kamer niet 2 gasten. en het is ook niet mogelijk toevallig, ik noem maar iets, de even nummers in de bus te hebben, want dan zouden de even nummers in het hotel er niet zijn, of ook bezet zijn.
volgens mij is de oplossing juist de clou, dat wanneer je iedereen uit de kamer haalt, en samenvoegt met de mensen in de bus, je opeens wel "2x zoveel"mensen een eigen kamer kunt geven in een hotel dat al vol was.
opschuiven bewijst niets, en eigenlijk, je verhaal over dat je met een bepaald aantal stappen dus bewijst dat het kan, vind ik helemaal niet een bewijs voor wat dan ook. de vraagstelling is abstract je bewijs puur practisch. en oneindig heeft niets met practisch te maken in mijn ogen. het is alleen een practisch iets om te de tegenpool van 0 te omschrijven.