Ik ben nog steeds aan het plussen&minnen en proefrijden om te bepalen wat de volgende leasert moet gaan worden
In deze draad heb ik al ervaringen gepost met de volgende auto's:
- Citroën C4 1.6 e-HDi EGS
- Toyota Auris Hybrid
- Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm
Inmiddels kan ik concluderen dat deze auto's allemaal zijn afgevallen. De Auris was al afgevallen om zijn stoelen. De Giulietta laat toch net even wat teveel steekjes vallen (zitpositie, zicht rondom) en de C4 is uiteindelijk afgeserveerd vanwege de EGS-bak. Echt jammer dat PSA geen alternatief heeft voor die bak, want verder is er maar bitter weinig aan te merken op de C4.
Nadien heb ik nog gereden met de Peugeot 508 1.6 e-HDI en de Volvo V50 D2 Limited Edition. Aangezien de 508 beschikt over dezelfde transmissie als in de C4, behoeft het geen betoog dat ook de 508 de eindronde niet heeft gehaald. De V50 stond voor mij op eenzame hoogte, maar na vanmiddag ben ik daar niet meer zo zeker van...
Vanmiddag was ik namelijk in de gelegenheid om een proefrit te maken in de nieuwe Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Business Edition. Ik ben toch wel danig onder de indruk geraakt van deze auto

(let even niet op de schade aan de voorzijde; dat was al zo voordat ik de auto meekreeg

)
Voor nog geen €32.000 krijg je toch wel behoorlijk wat voor je geld. Niet alleen krijg je een auto die zich qua ruimte en afmetingen kan meten met bijvoorbeeld een VW Passat, ook de uitrusting laat maar weinig te wensen over. Het uiterlijk is een kwestie van smaak, maar ik vind het wel een nette verschijning. Zeker de voorzijde vind ik erg geslaagd.

Ik noemde al even de ruimte. Bovenstaande foto laat goed zien wat ik bedoel: de bestuurdersstoel staat hier al ingesteld op mijn lengte (1m85 en lange benen). Hier kan ik riant achter mezelf zitten. Waarschijnlijk biedt alleen de Skoda Superb nóg meer ruimte op de achterbank.
Het zitcomfort in de i40 is in orde. De bestuurdersstoel laat zich (elektrisch) in allerlei richtingen
verstellen. Dat ook de helling van het zitvlak versteld kan worden is een aparte vermelding waard. De zijdelingse steun van de voorstoelen is voldoende, maar ook niet meer dan dat. Jammer genoeg kampt ook de i40 met het probleem dat ik in heel veel auto's heb: de zitting is aan de korte kant. Na een goede drie kwartier rijden had ik in ieder geval geen last van mijn rug, iets wat ik normaal gesproken wel heb als ik geen goede zitpositie kan vinden (zoals in de eerder genoemde Auris).

Qua rijden is de i40 een prettige auto om mee onderweg te zijn. Hij lijkt gemaakt te zijn om kilometers te vreten. Het weggedrag is verder weinig inspirerend en besturing is niet bijster scherp, maar daar is de i40 dan ook niet voor gebouwd. De auto gedraagt zich voorspelbaar en de voorwielen laten in voldoende mate weten wat er gebeurt. De als accessoire gemonteerde 18" wielen met laagprofielbanden laten wel net even iets veel afrolgeluid horen (standaard staat de i40 op 16" wielen), maar dat toon ook meteen aan dat de motor zijn werk in stilte doet.
De motor verdient trouwens alle lof. Op papier is een 116pk sterke 1.7-liter dieselmotor niet bepaald de gedroomde kandidaat om een auto van 1460kg in beweging te brengen. In de praktijk valt dat echter heel erg mee

De motor heeft er nog niet in minst moeite mee om de i40 vlot in beweging te krijgen. Pas op de snelweg (120+ km/u) is merkbaar dat dit de instapdiesel is: de fut is er dan wel een beetje uit, al is de i40 dan nog steeds in staat om adequaat te versnellen. Voor mensen die veel in Duitsland op de Autobahn rijden is deze basisdiesel misschien net iets te krap bemeten, maar in Nederland ben je met deze motor prima bediend. Bovendien is de i40 met deze motor ook nog eens goed voor slechts 20% bijtelling.
De aan deze motor gekoppelde zesversnellingsbak is overigens een genot om mee te schakelen. De slagen zijn kort en de versnellingen laten zich trefzeker inleggen. Daarbij is de koppeling heel fijn te doseren. Op dit vlak valt er echt niets te klagen. Hyundai heeft op technisch vlak haar zaken prima op orde; dat is wel duidelijk.

Voor nog geen €32.000 krijg je met een i40 1.7 CRDi Business Edition een ruime wagen met een uitrusting die weinig te wensen over laat. Full-map navigatie, achteruitrijdcamera, climate control, automatische parkeerrem, audiosysteem met subwoofer, keyless entry... het is allemaal standaard aanwezig. Hoe kan het voor dat geld?
Het antwoord is te vinden in het interieur: de materialen zijn bij lange niet zo mooi als bij de (Europese) concurrentie. De middenconsole is afgewerkt met 'pianolak', maar dat kan niet verhullen dat er toch wel goedkopere plastics zijn gebruikt. Ook de afwerking laat hier en daar nog wel wat te wensen over: zo sloot in de testauto de portierbekleding niet mooi aan op het dashboard.
Hyundai flikt het gewoon weer: met elke modelintroductie maken ze reuzenstappen vooruit. De i40 is daar weer een mooi voorbeeld van. Qua uiterlijk een smaakvolle auto en een uitrusting die maar weinig te wensen over laat. Op het gebied van materiaalgebruik in het interieur lopen ze nog wat achter, maar daar staat een scherpe prijs tegenover.
De i40 is voor mij zeker een kanshebber, naast de V50. Binnenkort staan de Golf, Astra en Focus op het programma...