De configuratiefiles horen allemaal in de .tar.gz file te zitten als je de LuCi backup functie gebruikt.
Open anders voor de zekerheid de .tar.gz file (WinRAR/7-zip kunnen het iig op Windown platform) en kijk in de etc/config directory, daar zul je waarschijnlijk je configuratiefiles aantreffen.
Gebruik Notepad++ of iets dergelijks om de files te openen, want Notepad van Windows zelf zal alles op één regel kwakken omdat deze niet overweg kan met Unix line endings (LF only).

Noteren wat je zelf hebt geïnstalleerd is inderdaad handig. Jij weet immers wat je hebt toegevoegd :)

En mocht het helemaal mis gaan, dan kun je downgraden naar je eerdere versie van OpenWRT middels sysupgrade en je configuratie via Luci met de restore terugzetten.
Heb het zelf nog niet gedaan, maar zou in theorie prima moeten kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultraman op 21-09-2012 18:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Ultraman schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:01:
[...]
Leuk om te zien dat het past en helpt :)
Uit interesse: Heb je de router horizontaal of verticaal opgesteld?
De twee die ik in beheer heb zitten beiden verticaal tegen de wand en uptime van 180 dagen is voor degene bij mijn ouders geen probleem. Die hier in het studentenhuis is willekeurig, de ene keer is twee maanden geen probleem en een andere keer reboot hij na 7 dagen ineens. Waarom is me een beetje onduidelijk, vermoed zware belasting door P2P software over wireless. Maar ik zou eens een keer het beestje open kunnen trekken en kijken of de chip hier ook zo heet wordt.
Omdat hij verticaal hangt kan de warme lucht wel goed opstijgen en circuleert het aardig. :)
[...]
Ik heb de router verticaal hangen, heb op dit moment wel de schroefjes wat losser gedraaid. Want eerst zat de router strak tegen een houten plaat van m'n meterkast, wanneer je de router dan los maakte voelde je wel dat die plaat ook aardig warm was geworden.

Het is ook wel een vreemd probleem, want ik heb al meerdere van deze routers geplaatst. En ik krijg eigenlijk nooit klachten, dus het kan per router verschillen :).

Het zou ook kunnen dat het pas voorkomt onder wat zwaardere belasting, hier zijn soms 10+ wireless apparaten actief en dat worden er alleen maar meer (smartphones, tablets etc.) ;) .

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12 13:05

svijf

b5beveiliging.nl

@ Ultraman Jou chunky versie.
Helaas pas na het weekend tijd om er verder mee te gaan...
Prolution schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:08:
[...]

Ik heb de router verticaal hangen, heb op dit moment wel de schroefjes wat losser gedraaid. Want eerst zat de router strak tegen een houten plaat van m'n meterkast, wanneer je de router dan los maakte voelde je wel dat die plaat ook aardig warm was geworden.

Het is ook wel een vreemd probleem, want ik heb al meerdere van deze routers geplaatst. En ik krijg eigenlijk nooit klachten, dus het kan per router verschillen :).

Het zou ook kunnen dat het pas voorkomt onder wat zwaardere belasting, hier zijn soms 10+ wireless apparaten actief en dat worden er alleen maar meer (smartphones, tablets etc.) ;) .
Hier hangt hij tegen een metalen patchkastje, maar geen idee of hij warm wordt. Om er bij te komen moet ik op de trapleuning gaan staan of op een trapje.

Vermoed dat belasting een rol speelt ja. Bij ons is 10+ wireless clients ook eerder regel dan uitzondering. Ik ben in huis de enige die het ethernet gebruikt.

Dus voor mij kan het ook best interessant zijn om heatsinks te proberen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Ultraman schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:16:
[...]

Hier hangt hij tegen een metalen patchkastje, maar geen idee of hij warm wordt. Om er bij te komen moet ik op de trapleuning gaan staan of op een trapje.

Vermoed dat belasting een rol speelt ja. Bij ons is 10+ wireless clients ook eerder regel dan uitzondering. Ik ben in huis de enige die het ethernet gebruikt.

Dus voor mij kan het ook best interessant zijn om heatsinks te proberen.
Valt hij (vaak) uit dan? Zolang hij het gewoon goed doet hoef je ook niets aan te passen natuurlijk...

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10 13:26

deraco96

Altijd.

Mag ik hier een kort vraagje stellen? Hier staat een Tp-link WR1043ND. De situatie is dat is dat mijn zusje een iPad heeft (voor school, iPad-klas zucht) en ze zit er de hele tijd mee te videobellen wat mijn ouders niet waarderen (ik ook niet). Ik ben niet zo thuis in de netwerken en wie kan mij helpen hoe ik:
-de iPad na een uurtje of 9 van het internet kan weren.
Ik weet het MAC-adres van de iPad. Die term ken ik dan nog net (ongeveer) maar hoe moet ik beginnen?

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien is er wel iets makkelijkers, maar onder OpenWrt gaat het zo:
- scriptje schrijven dat mac filter instelt in het configuratiebestand voor draadloos
- cronjobje schrijven dat op een bepaald uur de macfilter inschakelt en op een ander uur weer uitschakelt.

Je kan ook met twee configuratiebestanden werken, één met en één zonder macfilter, die alletwee een duidelijke naam geven (bv. wireless.macfilter en wireless.nomacfilter) en die beurtelings kopiëren naar /etc/config/wireless.

http://wiki.openwrt.org/doc/uci/wireless

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• yeth3119
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 17:25
Ik heb een vraag over de bereik van deze apparaten.
Ik heb nu een standaard modem router van tele2. Het bereik van het apparaat was niet goed genoeg en dus had ik een apart antenne gekocht. Het was toen voldoende, maar bij de bovenste slaapkamers heb ik slecht bereik. Nu wil ik het gaan upgraden door een antenne of een router te kopen.

Mijn vraag is: is het verstandiger om voor een antenne te gaan of voor een router. Wat is het verschil in bereik en snelheid tussen die 2.
Ik weet niet wat voor antenne ik nu heb, ik kan geen merk of iets vinden op het antenne.

Ik ben van plan om voor deze router te kiezen: TP-Link TL-WR1043ND of voor deze antenne: TP-Link TL-ANT2405C. Of is een ander model router of antenne toch beter?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-12 15:14

Sebazzz

3dp

deraco96 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 22:18:
Mag ik hier een kort vraagje stellen? Hier staat een Tp-link WR1043ND. De situatie is dat is dat mijn zusje een iPad heeft (voor school, iPad-klas zucht) en ze zit er de hele tijd mee te videobellen wat mijn ouders niet waarderen (ik ook niet). Ik ben niet zo thuis in de netwerken en wie kan mij helpen hoe ik:
-de iPad na een uurtje of 9 van het internet kan weren.
Ik weet het MAC-adres van de iPad. Die term ken ik dan nog net (ongeveer) maar hoe moet ik beginnen?
De standaardfirmware heeft al aardig wat mogelijkheden, ik zou gewoon even goed de schermen doorklikken. En anders moet je je aan OpenWRT wagen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10 13:26

deraco96

Altijd.

Ik heb de standaardfirmware er nog op, maar die snap ik nog niet helemaal. Wat is een host? De firmware leidt mij steeds naar bepaalde websites toestaan of niet, ik wil het nog simpeler hebben: Hoe zet ik iets helemaal uit.

@Borromini bedankt voor je moeite maar ik draai nog geen DD-WRT of OpenWRT en volg weinig van je uitleg, maar zoals misschien bleek uit de vraag ben ik zelfs te onwetend om de standaard firmware mét uitleg te volgen. Althans, ik krijg het nog niet voor elkaar zoals ik graag wil. Waar moet ik beginnen?

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• XchangeVisions
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 19:16

XchangeVisions

The World is "Open Source"

deraco96 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:29:
Ik heb de standaardfirmware er nog op, maar die snap ik nog niet helemaal. Wat is een host? De firmware leidt mij steeds naar bepaalde websites toestaan of niet, ik wil het nog simpeler hebben: Hoe zet ik iets helemaal uit.
Zie ook: smallnetbuilder
Access Control
This menu allows you to enable internet access control and choose a default filter policy of either allowing or denying access by any enabled access control policy. You can create host and target rules based either on MAC or IP address, and a assign a schedule to each rule.

Je maakt dus een schedule die alles blockt vanaf bepaalde tijdstippen, welke je vervolgens toewijst aan het MAC adres.

Throughout the centuries there were men who took first steps, down new roads, armed with nothing but their own vision.

• Dain Bramage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 16:21
Attitude Adjustment draait hier 8 dagen als een zonnetje, enige ding wat ik tegen kom in het kernel log is deze error: ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x008!
Dat 1 keer, even op gegoogled, kwam uiteindelijk op dit ticket wat ook niet echt verhelderend is: https://dev.openwrt.org/ticket/9654
Misschien kan iemand mij dit uitleggen?

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46

Tacoos

i am i

Ik probeer 2 wlan's naast elkaar te draaien op de TP-Link met als doel een min of meer publiek 'guest' net en een afgeschermd lokaal net voor mijzelf.
Ik heb dat eerst opgezet in DD-WRT, maar dat werd niet een heel groot succes. De twee netwerken kwamen wel op, maar beiden vielen regelmatig uit en via het 'guest' net was internet vaak onbereikbaar.

Nu probeer ik hetzelfde op te zetten in open-wrt, mbv Ultraman's laatste chunky build en loop nu tegen het probleem aan dat het guest net wel te vinden is als wireless net, maar verbinden lukt vervolgens niet en vlgs Luci is het signaalniveau ook 0dB en de kwaliteit ook 0%.

Ik volg deze guide en ben dus nog bij punt 1.

Kan iemand me verder helpen misschien?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Heb je er aan gedacht dat je de DHCP server ook adressen moet laten uitdelen aan de Gast WiFi interface?
Zo nee, dan zul je die even moeten vertellen over die interface en aangeven dat hij die ook moet bedienen.

Want als er geen IP adressen worden uitgedeeld op het gastnetwerk, dan krijg je dergelijke verschijnselen.

Je kunt ook op dit moment wel testen of het werkt door je WiFi een vast IP te geven en dan je WiFi kaart te associëren met het Gast WiFi. Maar ik weet niet of dat makkelijk kan onder Windows (vermoed dat je daar gebruik van maakt).

[edit]
OpenWrt Wiki » Documentation » Recipes » Configure a guest WLAN
is volgens mij ook bruikbaar hiervoor.
De wshaper stap is optioneel natuurlijk.

En wil je je gast wifi ook nog scheiden van je interne netwerk of gaat het er enkel om het hebben van een extra SSID?

[ Voor 32% gewijzigd door Ultraman op 23-09-2012 16:59 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dain Bramage schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:43:
Attitude Adjustment draait hier 8 dagen als een zonnetje, enige ding wat ik tegen kom in het kernel log is deze error: ath: phy0: Failed to stop TX DMA, queues=0x008!
Dat 1 keer, even op gegoogled, kwam uiteindelijk op dit ticket wat ook niet echt verhelderend is: https://dev.openwrt.org/ticket/9654
Misschien kan iemand mij dit uitleggen?
Vaak voorkomend bericht, voor zover ik begrepen heb zou het ondertussen meer vervelend dan echt een probleem moeten zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:18

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Net geupgrade naar de laatste trunk. De meldingen overspoelen mijn log, maar het irritante is dat ik ook echt af en toe mijn SSID voor een ruime minuut finaal kwijt ben.

Ik ben zeer positief over de stabiliteit van OpenWRT icm deze router, maar als deze bug er niet heel snel uit gaat moet ik 'm echt aan de kant gooien :/

Hier stond een dode link.

• Tacoos

Tacoos

i am i

Ultraman schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:53:
Heb je er aan gedacht dat je de DHCP server ook adressen moet laten uitdelen aan de Gast WiFi interface?
Zo nee, dan zul je die even moeten vertellen over die interface en aangeven dat hij die ook moet bedienen.

Want als er geen IP adressen worden uitgedeeld op het gastnetwerk, dan krijg je dergelijke verschijnselen.
...snip...
Het gast net deelt ip adressen uit in de range 192.168.3.1 vs 192.168.2.1 voor t lokale net (althans, dat zou ie moeten doen). Je kunt aanvinken dat de dhcp server moet draaien ook al ziet ie nog meer dhcp servers maar dat helpt niet
Wat ik ervan begrijp is dat de wireless niet op komt, maar verder snap ik het nog niet.

• MikeOO
  • Laatst online: 08:01
Binnenkort ga ik op vakantie en daar hebben ze internet. Aangezien een laptop het signaal nog wel kan oppakken maar een smartphone of tablet red dat niet. Nu wil ik dus een TP-Link WR1043ND en deze draadloos laten verbinden met de router van de verhuurder zodat wij in het huis een goed WiFi ontvangst hebben. Als dat goed werkt wil ik dat op meerdere vakanties gaan gebruiken.

Mijn vraag is dus kan ik de TP-Link zo instellen dat hij het WiFi signaal kan versterken. Wat werkt dan beter als Bridge of als Repeater instellen en kan dit draadloos gebruikt worden.
De Tp-Link moet draadloos de verbinding kunnen maken met de router die het internet aanbied.
Ik moet de verbinding kunnen opzetten als ik alleen de beschikking hebt over het SSID en wachtwoord. Ik kan namelijk niet verwachten dat zij hun router gaan aanpassen.

De reden om te kiezen voor de WR1043ND is dat ik dan tevens een reserve router heb liggen. Maar als er betere resultaten te verkrijgen zijn met een ander product dan hoor ik dit graag. Budget is max 45 euro.

Update: voor het gemak maar de TP-LINK TL-WA830RE Wireless N Range Extender besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 24-09-2012 12:54 ]

• Final Frag
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 18:09
Hey allen,

Ik heb al ongeveer een jaar deze router en eigenlijk nooit problemen gehad ermee. Ik gebruik gewoon de stock interface om em te beheren.

Nu enkele weken geleden wou mijn vriendin gebruikmaken van de wifi en bleef windows zeggen dat er geen verbinding kon worden gemaakt. De laptop opnieuw opstarten verhielp de situatie. Ik trok dus uiteraard de conclusie dat er iets aan de hand was met haar windows. Haar laptop heeft sinds het begin goed gewerkt, enkel nu af en toe moet ze heropstarten. Al bij al aanvaardbaar, zo dikwijls gebruikt ze haar laptop nu ook weer niet.

Deze week update mijn vader zijn ipad en iphone naar ios6 en plots heeft hij ook problemen met de wifi. Hij kan ermee verbinden, maar wanneer hij in safari 3 x op een link klikt, blijft safari laden. Via instellingen de wifi uit en weer aanzetten en hij kan weer 3 pagina's raadplegen en weer is de verbinding inactief. De iphone blijft wel verbonden met de wifi (het icoontje veranderd niet naar 3G), maar er lijkt geen info meer uitgewisseld te worden. Ook op de DHCP clients list in de router blijft hij gewoon staan. Via 3G werken beide toestellen gewoon zoals het hoort.

Gisteren komt mijn neef bij mij thuis aan, wil connecteren op wifi en jawel: windows kan geen verbinding maken met dit netwerk. Laptop herstarten en het lukt weer.

Het is dus ondertussen wel vrij duidelijk dat het aan de router ligt en niet aan de toestellen. Toeval wil dat mijn toestellen met windows, ios5, ios6 wel allemaal werken.

Ik heb al geprobeerd om de beveiliging van de wifi af te halen, naar WEP te zetten ipv WPA2. Ik heb de laatste nieuwe firmware al geinstalleerd, een volledige factory settings reset gedaan en weer alles ingesteld.

Ik heb absoluut GEEN idee wat dit kan zijn. Kan iemand mij helpen hiermee?

Ik was van plan om voor mijn appartement ook deze router aan te schaffen, maar eerst wil ik toch weten of dit probleem kan opgelost worden.

Dank je wel!

• MikeOO
  • Laatst online: 08:01
Final Frag schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:16:
Hey allen,

Ik heb al ongeveer een jaar deze router en eigenlijk nooit problemen gehad ermee. Ik gebruik gewoon de stock interface om em te beheren.

Nu enkele weken geleden wou mijn vriendin gebruikmaken van de wifi en bleef windows zeggen dat er geen verbinding kon worden gemaakt. De laptop opnieuw opstarten verhielp de situatie. Ik trok dus uiteraard de conclusie dat er iets aan de hand was met haar windows. Haar laptop heeft sinds het begin goed gewerkt, enkel nu af en toe moet ze heropstarten. Al bij al aanvaardbaar, zo dikwijls gebruikt ze haar laptop nu ook weer niet.

Deze week update mijn vader zijn ipad en iphone naar ios6 en plots heeft hij ook problemen met de wifi. Hij kan ermee verbinden, maar wanneer hij in safari 3 x op een link klikt, blijft safari laden. Via instellingen de wifi uit en weer aanzetten en hij kan weer 3 pagina's raadplegen en weer is de verbinding inactief. De iphone blijft wel verbonden met de wifi (het icoontje veranderd niet naar 3G), maar er lijkt geen info meer uitgewisseld te worden. Ook op de DHCP clients list in de router blijft hij gewoon staan. Via 3G werken beide toestellen gewoon zoals het hoort.

Gisteren komt mijn neef bij mij thuis aan, wil connecteren op wifi en jawel: windows kan geen verbinding maken met dit netwerk. Laptop herstarten en het lukt weer.

Het is dus ondertussen wel vrij duidelijk dat het aan de router ligt en niet aan de toestellen. Toeval wil dat mijn toestellen met windows, ios5, ios6 wel allemaal werken.

Ik heb al geprobeerd om de beveiliging van de wifi af te halen, naar WEP te zetten ipv WPA2. Ik heb de laatste nieuwe firmware al geinstalleerd, een volledige factory settings reset gedaan en weer alles ingesteld.

Ik heb absoluut GEEN idee wat dit kan zijn. Kan iemand mij helpen hiermee?

Ik was van plan om voor mijn appartement ook deze router aan te schaffen, maar eerst wil ik toch weten of dit probleem kan opgelost worden.

Dank je wel!
Wat vreemd is dat het wel werkt na een herstart van de pc. Je zou verwachten dat als het probleem bij de router zou zitten een herstart van de router de oplossing bied.

iO6 en WiFi daar hebben meer gebruikers last van en zou kunnen dat dit probleem daarmee te maken heeft.
http://forum.iculture.nl/...problemen-wi-fi-ios6.html
https://www.google.com/se...-8&oe=UTF-8&q=ios6%20wifi

Zou kunnen dat dit er dus los van staat.

Heb je ook de huidige WiFi verbindingen verwijderd in Windows en daarna opnieuw laten zoeken en verbinden. Je zou ook het kanaalnummer eens kunnen veranderen. Mogelijk dat er in je omgeving/buren iets is veranderd waardoor er nu storingen optreden.

• Final Frag
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 18:09
In windows heb ik al tal van dingen geprobeerd. Netwerk verwijderen, draadloze adapter uit- en inschakelen, vast ip, dynamisch ip, niets helpt... enkel pc herstarten.

De ios6 problemen lijken eerder iets met de standaard proxy te maken te hebben. Het lukt wel om te verbinden met de router, maar na 3 of 4 pagina's stopt hij ermee (maar blijft wel verbonden waardoor de iphone niet het verstand heeft om over te gaan op 3G).

Ik ga straks eens ddwrt erop zetten, kijken of dat iets oplost. Hoewel ik tevreden was van de stock firmware en eigenlijk helemaal geen zin heb om ddwrt uit te zoeken enzo...

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

In een uiterste noodgreep om nog iets van dit ding te maken, heb ik m'n router eens boven neer gezet. Heb ergens gelezen dat de TX DMA errors weleens storing zouden kunnen zijn, en de muur waartegen m'n router stond heeft pal aan de andere kant toevallig die van m'n buurman liggen denk ik (signaal is best sterk, al is het op een totaal ander kanaal).

Sinds dat kreng boven huist (nu al een paar uur) geen een foutmelding meer gezien :/

Hij kan dus daadwerkelijk niet tegen sterke signalen in zijn buurt... Daar ben je dan zo lang mee bezig :P

@strandbal: OK, mooi om te zien dat je mogelijk een oorzaak hebt gevonden. Benieuwd hoe het zich de rest van de dagen houdt.
Mocht he terugkomen: ik krijg dezelfde melding zo nu en dan ook nog wel eens, maar deze heeft hier geen impact op het WiFi want het blijft keurig werken. Dat is met mijn huidige build, dus die zou je nog kunnen proberen mocht het weer mis gaan.
Tacoos schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:32:
[...]

Het gast net deelt ip adressen uit in de range 192.168.3.1 vs 192.168.2.1 voor t lokale net (althans, dat zou ie moeten doen). Je kunt aanvinken dat de dhcp server moet draaien ook al ziet ie nog meer dhcp servers maar dat helpt niet
Wat ik ervan begrijp is dat de wireless niet op komt, maar verder snap ik het nog niet.
Zonder meer informatie over je huidige configuratie kan ik er weinig concreet over zeggen.
Post anders eens je configuratie. En dan aub niet screenshots van LuCi of copy-paste van je configuratie files.
Maar gooi de inhoud van /etc/config/{network,wireless,dhcp} eens online in bijvoorbeeld pastebin.
Of maak een backup archief (zo'n .tar.gz) van je configuratie met LuCi en maak die online beschikbaar (bv. middels Dropbox en public sharen).
Verwijder in beide gevallen wel even je wireless key en eventuele andere privé informatie uit je configuratie.
Dat kan met de .tar.gz ook, want die is prima te openen met WinRAR/7-zip en vervolgens met een text editor.

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb een tijdje terug het internetabonnement verhoogd van 10Mbps (oud abonnement) naar 50Mbps (UPC). Mijn oude router is een Netgear WGR614v7. Hiermee red ik bedraad bijna 50Mbps en 2,5Mbps up. Prima waardes. Alleen met wifi redde ik max. zo'n 20Mbps waarbij deze router max 30 cm van de laptop (Macbook) afstond. Op de eerste verdieping mocht ik blij zijn als ik 10Mbps redde.

Vandaar dat het tijd was voor een nieuwe router en de keuze is gevallen op deze TP-Link (vanwege populariteit op Tweakers/Pricewatch en de goede review op o.a. hardeware.info). Mijn verwachtingen waren als volgt:
-een (veel) hogere max. snelheid met wifi op de eerste verdieping (95% van het internetgebruik vindt plaats op de 1e verdieping);
-een beter wifibereik dan de Netgear. M'n Galaxy S3 had wisselvallig ontvangst met m'n Netgear op de 1e verdieping.

Ik kom helaas van de koude kermis thuis wat beide verwachtingen betreft. Sterker nog, ik ben er zelfs op achteruit gegaan:
-ik kom niet hoger dan zo'n 23Mbps (steeds Speedtest.net) terwijl de laptop max 30 cm van de router afstaat onder testomstandigheden.
-op de eerste verdieping is de max. snelheid 15Mbps (wat een verbetering lijkt);
-maar de verbinding is ontzettend fluctuerend. Regelmatig lijkt het alsof ik gebruik maak van een GPRS verbinding, terwijl ik maar wacht totdat een simpele pagina is geladen (GoT index bijvoorbeeld).
-de verbinding valt derhalve regelmatig weg.
-het bereik is zelfs slechter dan de simpele Netgear die al een jaar of 5 oud is, terwijl die maar 1 (!!!) antenne heeft.
-bedraad is de snelheid niet anders dan de Netgear.
-ik ben alle 13 kanalen af gegaan om te achterhalen op welk kanaal ik de hoogste snelheid redt (tijdrovend). De instabiele verbinding merk ik op alle kanalen.

Verder heb ik de firmware geflasht naar de nieuwste officiele versie, wat helaas geen soelaas biedt. Daarnaast heb ik de router geprobeerd bij iemand anders thuis. Van de 120MBps verbinding aldaar, red ik max 68Mbps (laptop max 30 cm van de router af). Ook hier was de verbinding bijzonder wisselvallig.

Hoe kan ik er zeker van zijn dat ik geen DOA heb? Ik heb overigens de notoire 1.8 hardwarerevisie. Alle hulp/suggesties zijn welkom!

Flickr

• Tacoos

Tacoos

i am i

@Ultraman (en iedereen die wil helpen):
de config van dhcp, network en wireless staan hier

Overigens hapert ook het secure net tp-link-tl-wr1043nd regelmatig. Zou dat er mee te maken hebben?

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe router. Deze lijkt me wel de moeite.
Maar het valt me wel op dat iedereen hier in het topic onmiddelijk een flash doet naar openWrt of ddWrt.

Hoe is de performance van de router out of the box?

Ik zoek namelijk een router waarvan het wifi-gedeelte rock stable is.

Iemand?

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 20:01
Dilemma...

Maandagavond crashte m'n router, een WRT320N. Was in de interface bezig (DD-WRT), toen alles spontaan in het Chinees (denk ik) verscheen. Gelukkig kon ik de taalinstelling nog vinden tussen de vreemde tekens, maar na 'm weer op Dutch te hebben gezet, was het gebeurd: Vastgelopen. Na een reboot was het enige wat nog brandde een knipperende powerled. Tig dingen geprobeerd, maar helaas, dood.
Even gezocht op internet en mede door dit topic gekozen voor een TP-Link WR1043ND, welke vandaag binnen is gekomen.

Echter....
Gisteren nog even wat op internet gezocht naar de recovery van een overleden WRT320N. Daar vond ik wat dingetjes, onder andere een kortsluiting op pin 6 van de Broadcom-chip. Wat denk je? Hij doet het weer....

Nu heb ik dus een probleem: Blijf ik de WRT320N gebruiken, welke me de afgelopen twee jaar errug goed bevallen is. Of ga ik de TP-link doos openen en die installeren?

Wat zijn de voordelen (of nadelen) van de TP-Link t.o.v. de Linksys? Als die er niet zijn, gaat 'ie weer in de doos, terug naar de leverancier.

Graag jullie mening, waarvoor dank!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De TP-Link heeft drie antennes, of die alledrie Tx/Rx doen is niet duidelijk (normaal gezien is 3 het maximum bij de 802.11n spec, voor een maximumsnelheid van 450 Mbps). Het is mij niet duidelijk hoeveel de Linksys er heeft. Ik gok twee. De Linksys kan wel 5 GHz aan maar het bereik daarvan is minder, en het kan niet 2,4 GHz en 5 GHz tegelijk, dus je hebt er eigenlijk weinig aan.

Specs vergelijken is de boodschap. Puur persoonlijke voorkeur: ga voor de TP-Link, het Atheros-platform wordt uitstekend ondersteund door bv. OpenWrt en je bent van een langere levensduur verzekerd dan bij de Linksys (upgrades etc.).

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-12 19:48
hanzer schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:54:
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe router. Deze lijkt me wel de moeite.
Maar het valt me wel op dat iedereen hier in het topic onmiddelijk een flash doet naar openWrt of ddWrt.

Hoe is de performance van de router out of the box?

Ik zoek namelijk een router waarvan het wifi-gedeelte rock stable is.

Iemand?
Ik heb tot nu toe geen reden gehad de router te flashen. Sinds installatie is hij gewoon erg stabiel (firmware 3.13.4 Build 110429 Rel.36959n). Incidentele reboot moeten uitvoeren (1 keer in de paar maanden) vanwege een bittorrent poort die opeens niet meer opent. WiFi is bij mij gewoon 100% stabiel.

3 bedraade en 6 draadloze apparaten maken gebruik van de router.

Verwijderd

Geen DHCP via Wifi?

Ik gebruik de TP-link WR1043ND als netwerk router en Wireless Access Point, met stock firmware (3.13.10 Build 120210 Rel.62735n) , maar mijn ervaringen zijn tot nu toe nog niet positief. Dat heeft er o.a. mee te maken dat de documentatie en setup-software die slechts een beperkt gebruiks scenario ondersteunen, namelijk internet via een extern modem op de WLAN poort.

Mijn TP-link hangt via LAN aan de SpeedTouch 780 (adsl modem/router/wifi). WLAN is ongebruikt en ongeconfigureerd. DHCP is stopgezet en draait alleen op de SpeedTouch (heeft zelf IP 192.168.1.254) en de TP-link heeft een statish IP adres (192.168.1.1).
Op het LAN van elk werkt DHCP en is het internet benaderbaar.

Echter, via de TP-link wireless verbinding (met WPA/WPA2) wordt wel verbinding gemaakt maar geen IP adres verkregen, oftewel, DHCP wordt niet doorgegeven naar de wireless connected devices. Een verbinding maken met een vast IP adres werkt overigens wel, maar automatische toewijzing zou makkelijker zijn.

• Ruud2007
  • Laatst online: 09:25
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 01:14:
Geen DHCP via Wifi?

Ik gebruik de TP-link WR1043ND als netwerk router en Wireless Access Point, met stock firmware (3.13.10 Build 120210 Rel.62735n) , maar mijn ervaringen zijn tot nu toe nog niet positief. Dat heeft er o.a. mee te maken dat de documentatie en setup-software die slechts een beperkt gebruiks scenario ondersteunen, namelijk internet via een extern modem op de WLAN poort.

Mijn TP-link hangt via LAN aan de SpeedTouch 780 (adsl modem/router/wifi). WLAN is ongebruikt en ongeconfigureerd. DHCP is stopgezet en draait alleen op de SpeedTouch (heeft zelf IP 192.168.1.254) en de TP-link heeft een statish IP adres (192.168.1.1).
Op het LAN van elk werkt DHCP en is het internet benaderbaar.

Echter, via de TP-link wireless verbinding (met WPA/WPA2) wordt wel verbinding gemaakt maar geen IP adres verkregen, oftewel, DHCP wordt niet doorgegeven naar de wireless connected devices. Een verbinding maken met een vast IP adres werkt overigens wel, maar automatische toewijzing zou makkelijker zijn.
Zou DHCP in de TP-Link inschakelen. Heb ik ook gedaan en hij werkt al 8 maanden als een zonnetje (2x reboot in al die tijd)

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
thx Chielmi!

Verwijderd

Ruud2007 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 07:13:
[...]

Zou DHCP in de TP-Link inschakelen. Heb ik ook gedaan en hij werkt al 8 maanden als een zonnetje (2x reboot in al die tijd)
Echter KPN heeft de speedtouch 780 zodanig dichtgetimmerd dat hun DHCP niet meer configureerbaar is.
En, op 1 LAN mag maar 1 DHCP server aanwezig zijn dus de TP-Link DHCP mag niet aan.

De vraag is dus wat kan je doen om DHCP op wifi te krijgen als het op 't LAN (-ethernet) wel werkt?

• mcDavid
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:06:
[...]

Echter KPN heeft de speedtouch 780 zodanig dichtgetimmerd dat hun DHCP niet meer configureerbaar is.
En, op 1 LAN mag maar 1 DHCP server aanwezig zijn dus de TP-Link DHCP mag niet aan.

De vraag is dus wat kan je doen om DHCP op wifi te krijgen als het op 't LAN (-ethernet) wel werkt?
Als alle apparaten aan de TP-link hangen maakt dat niet uit, maak je gewoon een extra subnet.

Verwijderd

mcDavid schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:22:
[...]

Als alle apparaten aan de TP-link hangen maakt dat niet uit, maak je gewoon een extra subnet.
Aardig idee, maar dat gaat niet lukken omdat het subnet mask bij een 192.168.y.x automatisch 255.255.255.0 is. Hierdoor zou een subnet van bijv 192.168.2.x geen verkeer naar de 192.158.1.254 gateway (de internet router) kunnen sturen. subnet 2 moet een eigen gateway hebben. Aangezien de TPlink op het LAN als switch gedraagt is er geen routing functionaliteit. n.l. de router bevindt zich tussen het LAN en de WAN poort.

Nou zou je de TPlink WAN op de KPN internet modem LAN kunnen aansluiten... Dat heb ik hier ook ergens gelezen dat iemand dat gedaan heeft, maar of dat een weloverwogen beslissing is geweest, dat weet ik niet. Het lijkt mij niet zonder nadelen, twee routers en dus twee firewalls achter elkaar... In ieder geval kunnen dan wel twee DHCP servers kunnen draaien, want die draaien op twee verschillende netwerken.
De tplink setup software gaat er vanuit dat op de WAN aansluiting een internet modem is aangesloten.

Voor mij is dat niet een optie, omdat het er mij om gaat om te kiezen uit twee draadloze netwerken. De KPN draadloze modem staat voor in het huis in de meterkast, en de extra LP-link AP staat achter in het huis op de 1e verdieping zodat die de zolder en de achtertuin afdekt, want daar was het bereik onvoldoende

Misschien had ik toch een ander apparaat moeten kopen, een echte wireless switch met LAN poorten...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2012 18:08 ]

• mcDavid
Het kan prima en je gebruikt dan inderdaad de wan poort natuurlijk. In feite verandert er niets, je voegt alleen eenextra niveau toe. Het enige nadeel is dat je ping misschien een milliseconde hoger wordt.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:06:
Dat eerste klopt, dat laatste is complete bullshit. Het is een router en wat doen routers ook alweer? Juist, verkeer van het ene naar het andere netwerk heen en weer sturen.
Door de TP-Link in te zetten waarvoor hij gemaakt is: als router. Je zet dus het netwerk die de KPN router dicteert op de WAN-poort en creëert een totaal eigen netwerk op je LAN poortjes. Dat kun je dan prima doen met een subnet maar je zou ook een compleet andere ip-range kunnen nemen zoals 10.0.0.x. Zo draait het hier al een heel tijd :)

Dit is het bekende NAT achter NAT principe wat de nodige problemen oplevert. Helaas is dat wel de enige manier om een fatsoenlijk netwerk te verkrijgen wanneer je een Experiabox hebt (ongeacht van welk merk die Experiabox ook moge zijn, KPN verkloot ze allemaal even hard). Die problemen vallen overigens vaak wel reuze mee. Je moet op 2 plekken zo'n port forward configureren. Er zijn echter wel een aantal zaken die achter NAT al wat moeite hebben, laat staan als je het achter 2x NAT aan de gang probeert te krijgen.

Als je de meest idiote netwerksetups wilt creëren met deze TP-Link kun je eigenlijk niet meer om OpenWRT heen. De stock firmware is hierin veel te beperkt omdat het hier ook niet op gericht is. De stock firmware zorgt er voor dat je het apparaat kunt aansluiten en als router, wifi doosje, etc. kunt gebruiken. OpenWRT heeft een hele andere opzet, die richt zich juist op het kunnen creëren van de meest rare en complexe setups omdat stock firmware daar vaak te kort schiet. Dat wat jij wilt lijkt ook veel meer op OpenWRT's bitjes te zijn geschreven.

• AtRi
  • Laatst online: 01-12 20:51
Volgens deze thread: http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=5594
zou het inderdaad met de stock-firmware niet werken (wat mij verbaast) maar met dd-wrt wel.
Ik heb een of andere Icidu-wlan-router bij de buren geïnstalleerd als accesspoint en die doet het prima, terwijl het hardwarematig hetzelfde is als de tp-link 1043nd.(volgens mij :) )

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb nu een uptime van een week, en echt 0 wireless foutmeldingen in mijn logs. Perfect stabiel geworden, heel bijzonder. Ik heb nog wat tests gedaan, en het lijkt echt 100% op interferentie van een ander draadloos netwerk. Hoe dichterbij de storing, hoe erger de uitvallers. Zolang 'ie 1 hoog staat, niets aan de hand. Dan is 'ie blijkbaar ver genoeg weg.

Vraag me nog steeds af of dit een software of een hardware issue is. Daar ben ik niet technisch genoeg voor :P

OpenVPN erop geknikkerd, goeie howto's op openwrt.org. Werkt prima :)

Verwijderd

heb hier een tplink met orginele laastse firmware, Bij het kickxl glas abonement heb ik een genexis glasvezelmodem en een zyxel p-2812hnu-51c router. dat zyxel ding werk de wifi erg slecht van en is ook al een keer omgeruild.

Mijn idee was zyksnor er uit TP link er in maar dan heb ik maar een 10/10mb verbinding en met de zijksnor er tussen wel de 50/50mb haal. maar dan heb ik zo'n ombenullige grote kast dat alleen maar stroom staat te vreten.

mis ik een juiste instelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2012 17:21 ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Oh fijn, heb net de build van Ultraman geflashed en nu is openwrt.org down waardoor ik m'n packages niet binnen kan halen...

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Compizfox schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:11:
Oh fijn, heb net de build van Ultraman geflashed en nu is openwrt.org down waardoor ik m'n packages niet binnen kan halen...
Wat moet je hebben? :P

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

• mountainbiker
  • Laatst online: 13:12
@ hannes_GEE

Ik heb exact dezelfde config als jij.

KickXL 50MB -> glasvezelmodem -> tp-link

Heb gewoon volle snelheid met de tp-link, draai wel open-wrt.
Dus reset de tp-link naar fabrieksinstellingen, check je bekabeling.

De tp-link kan de snelheid zeker aan.

De zyxel is inderdaad een baggerding.

mountainbiker

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Openwrt.org is weer up, maar http://downloads.openwrt.org/ geeft een 404...

Verwijderd

mountainbiker schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:31:
@ hannes_GEE

Ik heb exact dezelfde config als jij.

KickXL 50MB -> glasvezelmodem -> tp-link

Heb gewoon volle snelheid met de tp-link, draai wel open-wrt.
Dus reset de tp-link naar fabrieksinstellingen, check je bekabeling.

De zyxel is inderdaad een baggerding.
@ mountaibiker Dank voor de bevestiging dat de gekozen configuratie moet kunnen werken. dacht dat kick klanten zou pesten.

update, netwerk touwtje onbetrouwbaar vervangen en volledige snelhied is weer present. :) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2012 19:39 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Yep, ze hebben problemen met hun RAID setup, nog geen ETA bekend. Afwachten dus.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12 22:25
Oke, ik heb genoeg van dd-wrt en wil eens open-wrt proberen. Is het dan verstandig om hem terug te flashen naar de stock firmware en dan naar open-wrt of kan het in 1 keer ?

staat gewoon in de OP :')

[ Voor 9% gewijzigd door donald_dick op 01-10-2012 21:32 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik zou heel even wachten tot ze de boel weer up en running hebben daar, of je mist de opkg repository. Dat configureert niet heel best.

Overigens heb ik op OpenWRT en DD-WRT forums allebei gelezen dat het het veiligst is eerst naar de stock firmware terug te gaan.

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12 13:05

svijf

b5beveiliging.nl

strandbal schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:55:
Ik heb nu een uptime van een week, en echt 0 wireless foutmeldingen in mijn logs. Perfect stabiel geworden, heel bijzonder. Ik heb nog wat tests gedaan, en het lijkt echt 100% op interferentie van een ander draadloos netwerk. Hoe dichterbij de storing, hoe erger de uitvallers. Zolang 'ie 1 hoog staat, niets aan de hand. Dan is 'ie blijkbaar ver genoeg weg.

Vraag me nog steeds af of dit een software of een hardware issue is. Daar ben ik niet technisch genoeg voor :P

OpenVPN erop geknikkerd, goeie howto's op openwrt.org. Werkt prima :)
Welke howto heb je gebruikt?
Krijg OpenVPN niet aan de gang?
Via Luci geinstalleerd, maar dan?

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Via Luci kreeg ik enkel maar corrupte configs wat betreft openvpn. In mijn trunk is er zelfs niet eens een luci openvpn package verkrijgbaar. Ben dus maar commandline aan de slag gegaan.

Heb deze howto gevolgd :)

Weet natuurlijk niet wat je precies wilt, deze howto is voor een tunnel vpn on-the-road naar je thuisverbinding toe.

[ Voor 18% gewijzigd door strandbal op 01-10-2012 22:59 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Ultraman:

Ik probeer nu met jouw build m'n radio op channel 12 of 13 te zetten. Dat lukt echter niet. Als ik hem in LuCI op kanaal 12 zet en wifi uitvoer in SSH krijg ik dit als output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
~# wifi
Configuration file: /var/run/hostapd-phy0.conf
channel [11] (12) is disabled for use in AP mode, flags: 0x1
wlan0: IEEE 802.11 Configured channel (12) not found from the channel list of current mode (1) IEEE 802.11g
wlan0: IEEE 802.11 Hardware does not support configured channel
Could not select hw_mode and channel. (-4)
wlan0: Unable to setup interface.
rmdir[ctrl_interface]: No such file or directory
Failed to start hostapd for phy0
strandbal schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 21:32:
Ik zou heel even wachten tot ze de boel weer up en running hebben daar, of je mist de opkg repository. Dat configureert niet heel best.

Overigens heb ik op OpenWRT en DD-WRT forums allebei gelezen dat het het veiligst is eerst naar de stock firmware terug te gaan.
Volgens mij kan het niet eens anders. Toen ik van DD-WRT naar OpenWRT wilde overstappen accepteerde de DD-WRT webiface niet de firmware van OpenWRT. Ik moest toen een gemodde stock firmware van TP-Link flashen via dd. Daarna kon ik vanuit de webiface van de stock TP-link firmware OpenWRT flashen.

[ Voor 34% gewijzigd door Compizfox op 01-10-2012 23:49 ]

• ronaldhofstee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik heb vandaag mijn TP-Link binnengekregen. Ik heb op de goede manier, met de duitse firmware etc, het voor elkaar gekregen om de laatste build van Ultraman draaiende te krijgen.
Toen alles goed draaide heb ik per ongeluk iets veranderd bij de VLAN instellingen, ik heb een tag aangepast.
Ik weet niet meer welke tag ik aangepast heb en krijg het niet meer goed werkend.. |:(
Is er misschien iemand die een default config van de switch instellingen heeft of me eventueel anders kan helpen?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je niet gewoon terug de fabrieksinstellingen instellen? Dat gaat onder OpenWrt ook, dan zet ie de standaardconfiguratie terug.

• ronaldhofstee
Daar had ik inderdaad zelf ook aan gedacht, maar dan ben ik de tijd die ik in het configureren gestoken heb kwijt.
Dus ik hoopte dat het heel simpel op te lossen is :9
Maar als blijkt dat ik m beter gewoon terug kan zetten naar fabrieksinstellingen doe ik dat maar gewoon.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel, het compromis: je maakt eerst een backup van je config (kan in de webinterface), die sla je lokaal op (wordt automatisch gevraagd) en dan kan je de fabrieksinstellingen terugzetten. Een keer dat in orde is kan je alle configs opnieuw vervangen.

Compizfox schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:43:
@Ultraman:

Ik probeer nu met jouw build m'n radio op channel 12 of 13 te zetten. Dat lukt echter niet. Als ik hem in LuCI op kanaal 12 zet en wifi uitvoer in SSH krijg ik dit als output:
[...]
Heb je wel je County Code op "NL - Netherlands" (of andere regio waar deze frequenties zijn toegestaan) gezet? Die instelling vind je in het tabje Advanced Settings on de wireless configuratie.
Het EEPROM van de Atheros chip staat standaard op 0x0, welke US aanduidt. En daar zijn kanalen 12 en 13 (en 14) niet toegestaan.
ronaldhofstee schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 03:45:Is er misschien iemand die een default config van de switch instellingen heeft of me eventueel anders kan helpen?
Die heb ik nog wel... momentje...

[edit]
Hier zijn ze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
config 'switch'
        option 'name' 'rtl8366rb'
        option 'reset' '1'
        option 'enable_vlan' '1'

config 'switch_vlan'
        option 'device' 'rtl8366rb'
        option 'vlan' '1'
        option 'ports' '1 2 3 4 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'device' 'rtl8366rb'
        option 'vlan' '2'
        option 'ports' '0 5t'

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 02-10-2012 11:05 . Reden: vlan defaults ]

• ronaldhofstee
Ultraman schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:04:
[...]
Die heb ik nog wel... momentje...

[edit]
Hier zijn ze:
code:
1
[...]
Dat deed t m, dankje!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ultraman schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:04:
[...]
Heb je wel je County Code op "NL - Netherlands" (of andere regio waar deze frequenties zijn toegestaan) gezet? Die instelling vind je in het tabje Advanced Settings on de wireless configuratie.
Dat was het, stom van me |:(

Verwijderd

Ultraman schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 14:12:

Een nieuwe normale build is klaar:
OpenWRT Backfire r33409 (al zegt LuCi r33081)

Opmerkingen
Sinds r30807 zijn er enkele ath9k fixes geweest, een paar security patches in packages en updates aan het firewall script (met name de IPv6 kant).

Een upgrade zou gewoon smooth moeten gaan, dat was hier ook het geval. Zoals altijd even al je functionaliteit testen na de update en mocht er wat opvallen dan hoor ik het graag.

Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin
md5sum: 40ecb03ac8cb022b39fa0ad399e2697f

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben dus niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, niet naar je luisteren of je anderzijds schade zullen toedoen.

Feedback is altijd welkom!
Hi Ultraman,

In ieder geval bedankt voor alle moeite en tijd die erin gestoken word, en alle andere mensen natuurlijk ook _/-\o_

Heb van de week een nieuwe TP-Link gehaald en wilde open-wrt erop om wat meer vrijheid te hebben.
Heb eerst het apparaat laten inbranden en uitgebreid getest om er zeker van te zijn dat het geen maandagochtend ding is.
Alles nog eens op mijn gemak doorgelezen en ook de issues doorgenomen ivm het uitgaan van de WAN poort in versie 1.8
Dus alvast wat gedownload (files van jouw die hierboven staan) en files uit een help om de boel te repareren mocht dit nodig zijn, hebben is hebben :)
Op Open-WRT zitten rondklikken daar staat dat een bepaalde trunk (v1.8 - Tested OK with trunk r33288) geschikt zou zijn, ik kan deze echter nergens downloaden.

Heb toen zonder meer aangenomen dat in de versies die atm online komen alles wel goed waren...
Dus heb gelijk jouw versie erop gezet, echter je raad het al geen WAN poort meer...
paar uurtjes zitten rondklikken in het apparaat, snapte het nog niet helemaal, en online zitten kijken en uiteindelijk de help in deze link http://nearlydeaf.com/?p=1109 gevolgd.

Echter toen ik de “tl-wr1043nd_v1-webrevert” firmware erin wilde flashen pakte hij het niet, met een melding dat dit niet kon, verkeerde versie oid... 8)7
Toen pakte ik die duitse normale versie, (had ergens gelezen dat iemand een oude TP-link versie erin had gezet en dit ook werkte) dus de versie “wr1043nv1_de_3_9_17_up_boot(100331)” en die pakte hij wel.
Echter nadat ik hem had aangezet mopperde hij over te weinig geheugen.
Ging aan de slag en na een aantal minuten verloor ik de verbinding in de browser.
nog even zitten wachten en hij leek toen opnieuw te booten.
Echter nu blijft de power led branden en knipperen afwisselend de sys+wlan en daarna QSS en dan de WAN met de lan poort ledjes, deze laatste blijven een 2 seconden branden en dan begint de kerstboom weer.

Dit is alles wat hij nog doet, resetten helpt niet meer en de QSS knop ingedrukt houden ook niet.

Is dit een gevalletje total fried ?
Of is er nog iets aan te doen ?

En misschien toch handig dat op meerdere plekken gewaarschuwd word dat je dus met versie 1.8 niet zomaar iets anders erop kan flashen :F

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:42

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:12:
[...]

En misschien toch handig dat op meerdere plekken gewaarschuwd word dat je dus met versie 1.8 niet zomaar iets anders erop kan flashen :F
Het gaat niet zozeer om de hardware versie 1.8, maar de versie van stock firmware welke erop stond. Als dat een van de laatsten is, kan er een probleem met de WAN poort ontstaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook een 1.8, maar deze had nog een stock firmware die dit niet had.

Over je probleem, hier heb ik niet zoveel ervaring mee, maar er zijn hier vast mensen die je kunnen helpen. Krijg je hem niet in failsafe mode via de QSS knop? ff zoeken op "failsafe mode" in dit topic, dan kom je wat posts van McDavid tegen, wellicht dat die je kunnen helpen?

• Prolution
  • Laatst online: 22-11 08:54
@gandyman: zie onderstaande quote:
Prolution schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:39:
@SirYoshi: Je kan nu een OpenWRT firmware flashen, zoals een build van Ultraman.
Wanneer de WAN poort dan niet functioneert (zoals hier is beschreven: https://dev.openwrt.org/ticket/11898) kan je terug flashen naar een TP-Link firmware (bijv. 100820)

Vanuit de TP-Link firmware kan je dan een oudere TP-Link firmware met *oudere* bootloader flashen, zoals "wr1043nv1_de_3_9_17_up_boot(100331).bin" of "wr1043nv1_en_3_9_17_up_boot(091118).bin"
En wanneer die firmware succesvol er op staat kan je vervolgens weer een OpenWRT firmware naar keuze flashen.

Belangrijk om te onthouden: vanuit OpenWRT NIET een (stock) TP-Link firmware flashen met "boot" in de bestandsnaam, dan brick je je router zoals ralfbosz
Dus je router is (waarschijnlijk) gebricked...

De nieuwere 1043ND's (van de laatste maanden) hebben idd een firmware met een nieuwere bootloader, en dat is wat het probleem veroorzaakt met OpenWRT en de WAN poort. Dit is dus op te lossen door het flashen van een firmware met oudere bootloader, maar dus niet vanuit OpenWRT ;) .

• ronic1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-02 16:34
Hallo allemaal,

Ik heb nu ook een paar maanden deze router heb alleen het probleem dat ik hem elke dag moet resetten soms wel 2 keer. word er helemaal gek van.
Nu heb ik mijn zwager DD-WRT op laten zetten maar daar heb ik hetzelfde probleem mee.

Ik had ook hetzelfde probleem met de sitecom wl-366 die heb ik van elende terug gebracht.
Ik draai op windows 7.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?
Als er meer info nodig dan hoor ik het wel.

Thnx

• mcDavid
Minder torrents downloaden.

• ronic1
Datis niet het probleem want ik download geen torrents :P

Verwijderd

Harrie schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:47:
[...]

Het gaat niet zozeer om de hardware versie 1.8, maar de versie van stock firmware welke erop stond. Als dat een van de laatsten is, kan er een probleem met de WAN poort ontstaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook een 1.8, maar deze had nog een stock firmware die dit niet had.

Over je probleem, hier heb ik niet zoveel ervaring mee, maar er zijn hier vast mensen die je kunnen helpen. Krijg je hem niet in failsafe mode via de QSS knop? ff zoeken op "failsafe mode" in dit topic, dan kom je wat posts van McDavid tegen, wellicht dat die je kunnen helpen?
De 30/30/30 reset werkt niet, en de QSS knop werkt ook niet.

Als ik zo naar de ledjes kijk zit hij in een loop zeg maar een boot-loop.
Hij wil booten maar daarna mist er iets en dus begint hij opnieuw.
Dus hij is idd gebrickt :P

@Prolution
Klopt en had ik ook gelezen, behalve dan je linkje omdat bijna alle linkjes een fout geven bij mij en dus niet werken.
502 Bad Gateway
nginx/1.2.1
Datzelfde geld voor linkjes vanaf hier : http://wiki.openwrt.org/t...ootloader&s[]=tp&s[]=link
Die aan het begin naar de benodigde files werken allemaal niet.... :?

Maagoe ik was in verwarring gebracht door deze info:
v1.8 :!: - Tested OK with trunk r33288 Similar
Ik zoek naar die trunk maar kan hem nergens vinden?

Daaronder staat weer:
Warnings / Gotchas

:!: It has been reported that recent factory firmware includes a new bootloader revision which disables the WAN port at boot (likely to deal with switch leakage). A fix has been implemented in trunk between r32942 - r32944, while 45-46 fixes the leakage.
Dus dit zegt zoveel dat het opgelost is tussen trunk r32942 - r32944 en het is goed getest met trunk r33288 volgens de 1e regel ?
Ik zoeken naar die trunks maar kan ze nergens vinden, en jawel die linkjes van r32942 - r32944 doen het ook niet.

Toen bekeek ik de chunky versie (trunk?) van Ultraman : OpenWRT Backfire r33409 (al zegt LuCi r33081)
En nu is dit nr r33409 hoger dan de goed geteste trunk r33288 echter het LuCi r33081 nummer is lager, daarbij is het allebei lager dan de zogenaamde oplossing die gemaakt is tussen trunk r32942 - r32944.

Dus ik was wat in verwarring hierdoor....
En bekeek toen de nieuwe normale build OpenWRT Backfire r33409 (al zegt LuCi r33081) van Ultraman en dacht er toen beter aan te doen om die te pakken....
Maja ? ging dus niet helemaal goed.

Vandaar mijn opmerking om ea te verduidelijken voor de (nieuwe) mensen omdat dit allemaal erg verwarrend is.
Mede omdat heel veel links van deze wiki http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr1043nd niet meer werken atm.

effin ik ga knutselen met dit ding en een nieuwe bestellen.

Lastige is alleen dat het allemaal erg verwarrend is

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Trunk is Attitude Adjustment, Backfire niet. In Backfire zal die fix dus niet zitten, tenzij die expliciet werd toegevoegd. Blijkbaar hebben ze een hardwareprobleem met de servers bij OpenWrt momenteel, ik kan die commits dus niet checken via hun website.

Een commitnummer zegt jammer genoeg niks over trunk of stable :). Je kan perfect een Attitude Adjustment build draaien die op basis van SVN commits minder recent lijkt, maar toch recenter is dan een Backfire-build.

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 03-10-2012 12:50 ]

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:49:
Blijkbaar hebben ze een hardwareprobleem met de servers bij OpenWrt momenteel, ik kan die commits dus niet checken via hun website.
Hmz dat is niet "momenteel" , dit is al een tijdje zo, weekje of wat, want ik zit al een tijdje te speuren naar dingen en kom iedere keer op dode linkjes uit.
Borromini geeft het al goed aan: Backfire is niet trunk.

- Trunk (codenaam "Attitude Adjustment" op dit moment) is de ontwikkelingstak.
Hierin worden alle ontwikkelingen gedaan en hierin vind je dan ook alle recente fixes en features, maar ook de recente regressies en bugs die nog geplet moeten worden. Trunk is een bleeding edge en een continu doorontwikkelende versie. Dat brengt bovenstaande voordelen en nadelen met zich mee.
Direct een trunk van OpenWRT gebruiken is alleen aan te raden als je weet waar je mee bezig bent. Bovendien zijn de vanilla trunk builds erg kaal en zul je alles zelf moeten installeren.
Als je weet hoe je je eigen build moet compileren kan trunk handig zijn. Je kunt dat toch erg up-to-date zijn, je eigen packages bouwen en direct integreren, en je eigen upgrades maken zodra je ziet dat er handige fixes zijn of hoort dat een bepaalde release van trunk goed werkt.
Elke verandering aan trunk hoogt het release nummer (r.....) op met 1.
Dit is een "moving target", wat o.a. inhoud dat van de ene op de andere dag een versie van library, module of zelfs kernel kan veranderen. Zo kan een package voor trunk van gisteren bijvoorbeeld niet meer werken op de trunk van vandaag, omdat een library waar het package van afhankelijk is inmiddels anders is.

- De stabiele tak is op dit moment Backfire (OpenWRT 10.03.1), en men is bezig met een nieuwe (12.09beta)
Om de zoveel tijd wordt een snapshot van trunk genomen en apart gezet in een eigen tak.
Binnen die tak voegt men geen nieuwe features meer toe, maar enkel bugfixes. Vaak worden fixes gedaan in trunk en na een periode van testing worden de fixes overgeheveld naar de stabiele tak (Backfire) als deze daar van nut kan zijn.
Het releasenummer achter OpenWRT Backfire is afkomstig van trunk, dat is gekoppeld aan de backports van fixes uit trunk.
Bij deze tak kun je uigaan van een vast kernel en library-versies, met her en der bugfixes, maar geen veranderingen die software en afhankelijkheden er van zullen breken. Packages voor Backfire werken dan ook doorgaans op elke Backfire release. Of je nu 10.03.1 vanilla draait, mijn vorige build (r30807) of mijn huidige build. Een upgrade naar een recentere Backfire is dan ook doorgaans pijnloos.

Als er op de OpenWRT wiki gesproken wordt over specifieke releasenummers, dan moet je uitgaan van trunk. Dat is de variant waarin alle ontwikkelingen gedaan. Het kan voorkomen dat een fix gebackport is naar Backfire, maar dat wil je controleren.

Backfire is End-of-life voor zover mij bekend. Je zult dus waarschijnlijk niet veel fixes meer diens kant op zien komen. Men concentreert zich nu op het maken van de vervanger voor Backfire. OpenWRT 12.09 beta is daar een eerste incarnatie van.
Zodra het die versie stabiel wordt verklaart ga ik daar zeker naar kijken, en ik ben dan ook benieuwd naar ervaringen met de huidige trunk en 12.09 beta.

Zelf draai ik ook mijn Backfire build, omdat deze hier goed werkt. Ik heb ook geen losse TL-WR1043ND liggen om de huidige trunks op te testen. Bovendien zijn de huisgenoten hier afhankelijk van mij voor hun internet, dus geef ik voorkeur aan iets wat getest is en goed werkt :)

Verwijderd

Dat is een zeer duidelijke uitleg. _/-\o_

Ik snap echter nog steeds niet waarom het fout ging toen ik deze handleiding volgde: http://nearlydeaf.com/?p=1109
Wat op zich erg jammer is want dit was een mooie escape om de boel te herstellen.

Misschien dat mijn verwarring ook te maken heeft dat de Openwrt website niet goed werkt, want toen ik op zoek was op deze plek http://downloads.openwrt.org/
Was de attitude_adjustment/ map leeg en dus vond ik die trunk pakketten niet, achteraf maar goed ook nu ik jouw uitleg lees ;)

naja ik weer wat wijzer en hopelijk lezen nieuwkomers dit ook en leren zij er ook van. 8)

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12 22:25
Ik zoek eigenlijk een andere tool dan wrtbwmon op per mac/ip adres het netwerkverkeer te monitoren door middel van open-wrt. Weet iemand een goed alternatief die ook door middel van Luci op een webpagina te zien is?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:53

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik heb zojuist dd-WRT geinstalleerd op mijn tp-link WR1043ND, echter kan ik nu niet meer connecten met mijn Synology NAS.

Deze staat ingesteld op een handmatige ip (die krijgt hij ook) en in de Synology assistant word hij ook gevonden. echter kom ik niet meer in de DSM ik krijg een melding Oeps! Google Chrome kan geen verbinding maken met IP ADRES...
Heb al geprobeerd het ip adres aan de NAS te koppelen in het configuratiescherm evenals de NAS opnieuw starten.

Hij ziet hem in de lan status ook enkel als een * ipv Synology ofzo (de Raspberry pi ziet hij bijvoorbeeld wel als XBian)

Opgelost, blijkbaar stond er nog iets fout en een restaret van de NAS bood uitkomst

[ Voor 7% gewijzigd door Rubman op 04-10-2012 09:01 ]

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:37
Hier ook een 1043ND.

Er staat op dit moment
code:
1
OpenWrt Backfire 10.03.1 / LuCI 0.10 Branch (0.10+svn8349)
op. Ik zou graag naar een stable build van Ultraman upgraden. Op dit moment valt de wifi soms namelijk ineens weg. Welke kan ik dan het beste pakken, en hoe doe ik dat? Kan dat zo vanaf de webpage van de router? En welke moet ik dan pakken? De normale image, of de sysupdate?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:27
AFAIK is de build van Ultraman ook gewoon backfire, dus je kunt gewoon een sysupgrade firmware pakken en volgens de instructies op de OpenWRT site upgraden.

Heb afgelopen maandag ook nog een nieuwe build gemaakt van backfire met een patch uit trunk voor die DMA meldingen en een zelfgemaakte patch die powermanagement lam legt. Ik heb het thuis op al mijn laptops hardhandig uitgezet om een beetje fatsoenlijke prestatie te krijgen, maar mijn telefoon heeft dat niet instelbaar. Kijken of lamgelegde powermanagement verschil maakt, soms is 3G gewoon sneller dan Wifi :X.
ThinkPadd schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 16:57:
Hier ook een 1043ND.

Er staat op dit moment
code:
1
OpenWrt Backfire 10.03.1 / LuCI 0.10 Branch (0.10+svn8349)
op. Ik zou graag naar een stable build van Ultraman upgraden. Op dit moment valt de wifi soms namelijk ineens weg. Welke kan ik dan het beste pakken, en hoe doe ik dat? Kan dat zo vanaf de webpage van de router? En welke moet ik dan pakken? De normale image, of de sysupdate?
Of je de normale of de chunky versie pakt is afhankelijk van wat je nodig hebt en wilt natuurlijk.

Updaten kan ik jouw geval heel makkelijk met de sysupgrade versie, je draait immers al OpenWRT.

Als je LuCi beschikbaar hebt kan dat zelfs volledig via de webUI. File er in gooien, na het uploaden wordt de MD5 hash getoont zodat je die kunt checken en daarna druk je op Flash en wacht je rustig af.
Configratie blijft gewoon bewaard indien het vinkje daarvoor aan staat.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:37
Het is gewoon voor thuis, alleen maar internetten. Geen moeilijke dingen met 3G dongles etc

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jup, heb ik ook gedaan. Het enige wat niet bewaard wordt zijn de packages die je hebt geinstalleerd. Die dus even noteren ;)

Kanaal 13 is wel nice trouwens :D In mijn buurt, waar zo'n 20 netwerken zitten, zit er maar 1 op kanaal 13. Natuurlijk heb je nog steeds wel last van interference van kanaal 11 en zo, maar stukken minder dan wanneer je op kanaal 1-11 zelf zit.

[ Voor 49% gewijzigd door Compizfox op 04-10-2012 18:59 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb de router achter mn ziggo modem. maar pc's die direct met de ziggo modem zijn verbonden, zien geen van de pc's die met tp link zijn verbonden, hoe moet ik dit oplossen?

de tp link moet eigenlijk als switch gaan functioneren

ora et labora

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:22
Onlangs is mijn zeelandnet verbinding van 20 naar 50Mbit gegaan.

Direct aan het modem haal ik netjes 50Mbit ook via een draad aan de router haal ik 50Mbit.

Maar via wifi haal ik maar als ik geluk heb 12Mbit. Dit was voorheen toen het nog 20 was ook gewoon netjes 20Mbit.

Rara hoe kan dat. Heb de nieuwste firmware van tplink erop. En heb gewoon de quick setup gedaan net als voorheen.

Wat zou ik nog kunnen proberen/testen?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
mrc4nl schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:29:
ik heb de router achter mn ziggo modem. maar pc's die direct met de ziggo modem zijn verbonden, zien geen van de pc's die met tp link zijn verbonden, hoe moet ik dit oplossen?

Stock of OpenWRT?

OpenWRT: Als je de WAN gewoon bij de br-lan stopt, hoort je wan bij je lan en switcht de switch dus alles 'gewoon.'

Stock: Ik denk dat er niets anders op zit dan je kabeltje van de WAN naar je LAN doet en de DHCP uitzet :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrc4nl schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:29:

Je bedoelt Windows Filesharing met NFS/SMB? Laatst nog langsgekomen op GoT: Router achter router NAS

NetBIOS blocking uitzetten ;)
marcop23 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:42:
[...]

Stock of OpenWRT?

OpenWRT: Als je de WAN gewoon bij de br-lan stopt, hoort je wan bij je lan en switcht de switch dus alles 'gewoon.'

Stock: Ik denk dat er niets anders op zit dan je kabeltje van de WAN naar je LAN doet en de DHCP uitzet :)
Wut? Kabeltje van WAN naar LAN? Dat lijkt me niet slim, dan krijg je één of andere loop denk ik.

Als je hem als switch wilt hebben (zou ik niet doen, nogal zonde van de router), moet je ipv de WAN-poort gewoon alleen de LAN-poorten gebruiken.
Uiteraard dan wel zorgen dat je maar 1 DHCP-server per netwerk hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door Compizfox op 04-10-2012 21:00 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Compizfox schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:58:
[...]

Je bedoelt Windows Filesharing met NFS/SMB? Laatst nog langsgekomen op GoT: Router achter router NAS

NetBIOS blocking uitzetten ;)
lijkt er op maar mij geval is toch anders.
voor zover ik heb getest kan het verkeer vanaf de tplink wel naar de ziggo maar niet andersom (ik krijg dan timeouts. alsof die tp link inkomend verkeer blokkeerd.

ik draai stock rom, maar wil best wel openwrt installeren als dat beter is
schematje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V2ZOT7TbZuZYINFB6HXbkdzf/thumb.png

bedoeling is dat elke pc de server kan benaderen

ora et labora

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrc4nl schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:40:
[...]

lijkt er op maar mij geval is toch anders.
voor zover ik heb getest kan het verkeer vanaf de tplink wel naar de ziggo maar niet andersom (ik krijg dan timeouts. alsof die tp link inkomend verkeer blokkeerd.

ik draai stock rom, maar wil best wel openwrt installeren als dat beter is
schematje
[afbeelding]

bedoeling is dat elke pc de server kan benaderen
Ja, als je NAT aan hebt staan is dat al helemaal logisch natuurlijk. Dan zul je de ports moeten forwarden.

Wat je nu hebt, is dat je 2 thuisnetwerken hebt. Je eerste netwerk is het LAN van de Ubee en de WAN van je TP-Link. Daar zitten nu die laptop1, pc1 en printer in.
Je 2e netwerk is alles onder de TP-Link. Al die laatste clients kunnen bij het netwerk tussen de Ubee en de TP-Link, net zoals je bij het netwerk kunt wat daar weer boven ligt (namelijk het internet)
Maar andersom gaat niet. Net zoals een random niet vanuit het internet bij jouw thuisnetwerk kan.

Wat daar voor zorgt is NAT, iets wat benodigd is als je aan de WAN-kant maar 1 IP-adres hebt, en je aan de LAN-kant een (thuis)netwerk wilt hangen. NAT gebruik je dus in elk huishouden omdat je van je provider maar 1 IP krijgt.
Nu heb je dubbele NAT, omdat je 2 routers hebt. Tussen die 2 routers heb je ook nog eens clients hangen, wat ervoor zorgt dat je dus 2 semi-gescheiden thuisnetwerken hebt.

Je kunt van de TP-Link alleen de LAN-poorten gebruiken. Maar dat is wel jammer, want dan degradeer je hem tot switch en laat je al het beheer over aan de Ubee. Daar heb je hem vast niet voor gekocht ;)

Wat dus beter is, is dat je je TP-Link direct achter je Ubee hangt, op dezelfde manier als je het nu hebt (dus met NAT en op de WAN-poort). Zoek dan in de Ubee naar de optie van het DMZ en hang je TP-Link in het DMZ van de Ubee.
Hiermee schakel je in de in feite NAT uit op de Ubee (mits de TP-Link de enige client is, wat ook de bedoeling is)

Verder sluit je alle clients (PC's, server, laptops) aan ACHTER je TP-Link, eventueel achter een switch die achter de TP-Link hangt.
Op die manier maak je gebruik van de TP-Link als router, en heb je alles in 1 netwerk.

[ Voor 74% gewijzigd door Compizfox op 05-10-2012 00:00 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Compizfox schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:51:
[...]
*ingekort*
Verder sluit je alle clients (PC's, server, laptops) aan ACHTER je TP-Link, eventueel achter een switch die achter de TP-Link hangt.
Op die manier maak je gebruik van de TP-Link als router, en heb je alles in 1 netwerk.
ah. duidelijk. alleen zo jammer dat het allemaal op zo'n uber vervelende locatie is.de tp link heb ik zo ver mogelijk van de ziggo ding afstaan vanwege het draadloze bereik(meer snelheid op mijn "stekkie").
nu moet ik m er dus vlak achter zetten, en dus snelheid verlies

dus de 3 opties zijn
1.alles achter de tp link. en zet de wlan van de ziggo uit.
2. de tp link als switch en de wan poort niet aansluiten.en dus geen last heb van NAT (maar ook het wlan gedeelte niet meer kan gebruiken?)
3. alles zo laten en op de tp-link de poorten forwarden naar de server

ora et labora

• ronic1
niemand?
ronic1 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:13:

Hallo allemaal,

Ik heb nu ook een paar maanden deze router heb alleen het probleem dat ik hem elke dag moet resetten soms wel 2 keer. word er helemaal gek van.
Nu heb ik mijn zwager DD-WRT op laten zetten maar daar heb ik hetzelfde probleem mee.

Ik had ook hetzelfde probleem met de sitecom wl-366 die heb ik van elende terug gebracht.
Ik draai op windows 7.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?
Als er meer info nodig dan hoor ik het wel.

Thnx

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrc4nl schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:32:
[...]

ah. duidelijk. alleen zo jammer dat het allemaal op zo'n uber vervelende locatie is.de tp link heb ik zo ver mogelijk van de ziggo ding afstaan vanwege het draadloze bereik(meer snelheid op mijn "stekkie").
nu moet ik m er dus vlak achter zetten, en dus snelheid verlies
Dat "er vlak achter" bedoelde ik netwerktechnisch, dus fysiek kun je ze wel een afstand van elkaar afzetten. Dan moet je er gewoon een lange kabel tussen doen. Maar wat ik bedoelde is dat je iig niets anders direct op de Ubee aansluit, maar alles na de TP-Link.
dus de 3 opties zijn
1.alles achter de tp link. en zet de wlan van de ziggo uit.
Jup.
2. de tp link als switch en de wan poort niet aansluiten.en dus geen last heb van NAT (maar ook het wlan gedeelte niet meer kan gebruiken?)
Je kunt WLAN nog wel gebruiken, de TP-Link gedraagt zich dan als switch met WiFi accesspoint. Echter, dit lijkt me gewoon jammer van de TP-Link als routerfunctie.
3. alles zo laten en op de tp-link de poorten forwarden naar de server
Ook een mogelijkheid, maar dit raad ik sterk af omdat je dan gewoon 2 gescheiden thuisnetwerken hebt. Lijkt me totaal niet praktisch imho.

• enohpi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11 08:19
Jawel. Heel herkenbaar. DD-WRT doet het bijna nog slechter dan de stock firmware. Open WRT draait 'out of the box' bij mij al 2 weken stabiel.

Openwrt dus. http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1/ar71xx/ factory pakken in jouw geval.

• ronic1
thnx ga ik proberen.
enohpi schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:38:
Jawel. Heel herkenbaar. DD-WRT doet het bijna nog slechter dan de stock firmware. Open WRT draait 'out of the box' bij mij al 2 weken stabiel.

Openwrt dus. http://downloads.openwrt.org/backfire/10.03.1/ar71xx/ factory pakken in jouw geval.

[...]

Verwijderd

Als je bovenstaand advies opvolgt kijk dan eerst welke firmware er nu inzit.
Anders heb je geen wan poort meer. ;w

• ronic1
thnx,

ik laat het door mijn zwager doen :P als ik er aan begin dan weet ik het wel 8)7
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:58:
[...]

• enohpi
Geen WAN-poort kun je voorkomen door het volgende schema aan te houden.

Wil je:
Van Stock naar DD-WRT -> flashen met factory-to-DD-WRT
Van DD-WRT naar Open WRT -> eerst flashen met tl-wr1043nd_v1-webrevert en dan flashen met open-wrt-factory.
Van Stock naar OpenWRT -> direct flashen met Open-WRT-factory.

Ik heb nog steeds WAN anders had ik nu niet dit bericht kunnen typen :P
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:58:
[...]

• ronic1
Voor zover gelukt ;)
Moet ik nog opletten dat ik bepaalde instellingen doe?
enohpi schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:58:
Geen WAN-poort kun je voorkomen door het volgende schema aan te houden.

Wil je:
Van Stock naar DD-WRT -> flashen met factory-to-DD-WRT
Van DD-WRT naar Open WRT -> eerst flashen met tl-wr1043nd_v1-webrevert en dan flashen met open-wrt-factory.
Van Stock naar OpenWRT -> direct flashen met Open-WRT-factory.

Ik heb nog steeds WAN anders had ik nu niet dit bericht kunnen typen :P

[...]

• enohpi
Via Luci wifi enablen, staat standaard uit. Let op dat de default 20Mhz is en dat je waarschijnlijk 40 wilt i.c.m. g+n netwerk.
Standaard ip-adres 192.168.1.1 was voor mij prima.Verder niet teveel aan rommelen.

Succes
ronic1 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 01:21:
Voor zover gelukt ;)
Moet ik nog opletten dat ik bepaalde instellingen doe?

[...]
Mensen: https://dev.openwrt.org/browser/branches/attitude_adjustment

Attittude Adjustment is gebranched *O*
enohpi schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 08:25:
Via Luci wifi enablen, staat standaard uit. Let op dat de default 20Mhz is en dat je waarschijnlijk 40 wilt i.c.m. g+n netwerk.
Vaak wil je juist 20MHz instellen en ik zal je uitleggen waarom:
De meesten van ons wonen tussen veel andere WiFi APs en zodoende in een vrij druk bezette 2.4GHz band.
Omdat er in de bewoonde gebieden weinig ruimte is ben je doorgaans beter af met 20MHz, en dus een enkel kanaal. Wanneer iedereen in de wijk twee kanalen gaat bezetten dan blijft er geen ruimte meer over.
20MHz is daarom tevens de "neighborhood friendly" setting.

Als ik hier naar 40MHz ga, gaat mijn link speed wel omhoog, maar ik krijg niet merkbaar sneller data door de lucht dan met een 20MHz verbinding. Er is daarvoor teveel interferentie hier. Bij mijn ouders thuis, daar is de 2.4GHz band redelijk rustig, gaf dit wel een boost van ong. 50%.

Of je voor 20MHz (enkel kanaal) of 40MHz (twee kanalen) gaat laat je dus afhangen van de omgeving.
Woon je in een rustige omgeving dan kun je 40MHz proberen. Meet vervolgens of je er profijt van hebt, en niet door enkel naar de link speed te kijken maar doe een benchmark!

Zoek een vrij kanaal middels een WiFi scanner en stel je router daar op in met de 20MHz setting.
Heb je dat goed werken, dan ga je kijken of er ruimte is voor 40MHz (twee kanalen tegelijkertijd vrij, 4 kanalen uit elkaar). Is die ruimte er, dan kun je 40MHz mode (HT40- of HT40+ afh. van settings) proberen.
Meet daarna dus je resultaat, het is zelfs mogelijk dat je snelheid in de praktijk lager is als de omgeving druk is.

Als je niet al te technisch bent aangelegd zou ik dan ook adviseren om bij 20MHz te blijven. Dat is immers de meest stabiele en meest compatibele setting.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 06-10-2012 10:59 ]

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30
Inderdaad. Ook hier is mijn ervaring dat ik op 20 mhz. een veel stabielere verbinding heb dan op 40 mhz. :). Zowel met een Fritz!box als met de TP-link.

[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 06-10-2012 11:03 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• ronic1
@Ultraman

Bedankt voor je uitleg, Ik kan hem dus beter op 20mhz laten staan aangezien het hier een drukke bedoeling is :P

Even een update, Heb nu bijna 16 uur Open wrt draaien en het is nog niet uitgevallen (klop klop op de houten tafel) waar ik met DD-WRT waarschijnlijk 1 a 2 keer had moeten resetten.

Nogmaal iedereen bedankt voor zijn hulp :)

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Aangezien er hier bij mij in de buurt ook zoveel netwerken aanwezig zijn (+-35, dankzij allerlei HomeSpots en FonBelgacoms), heb ik het hier ook eens getest op 20 Mhz. Ik krijg dramatische snelheden van 10Mbps.

Dit in tegenstelling tot 40 Mhz, waarbij ik "aanvaardbare" snelheden heb rond de 45Mbps.

• ronic1
dask schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:52:
Aangezien er hier bij mij in de buurt ook zoveel netwerken aanwezig zijn (+-35, dankzij allerlei HomeSpots en FonBelgacoms), heb ik het hier ook eens getest op 20 Mhz. Ik krijg dramatische snelheden van 10Mbps.

Dit in tegenstelling tot 40 Mhz, waarbij ik "aanvaardbare" snelheden heb rond de 45Mbps.
Ik heb hier een 25 Mbit line en ik haal draadloos op 20 Mhz toch 2,7/2,8 Mb p/s niet constant maar toch.
Lijkt mij toch heel netjes. :*)

• AtRi
  • Laatst online: 01-12 20:51
Neem aan (hoop ik voor je) dat je MB's bedoelt en niet Mb's.

• ronic1
AtRi schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:25:
Neem aan (hoop ik voor je) dat je MB's bedoelt en niet Mb's.
Ja sorry haal dat altijd door elkaar 8)7
Pagina: 1 ... 24 ... 56 Laatste