Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:09
Mede-auteurs:
  • Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Ultraman

• mk13139
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 10:30

mk13139

Ervaringen - TP-Link TL-WR1043ND

http://tweakers.net/ext/f/IisKppWPR2OSTwSmZYUmijyb/full.png

Voorwoord
Het lijkt mij wel leuk om een eigen topic aan te maken voor deze nu al legendarische router, de TP-Link TL-WR1043ND. De laatste tijd zie ik steeds meer topic's verschijnen met kleine vragen over deze router. Het lijkt mij handig om een centrale plek te hebben om over deze router te discussiëren. Ik heb alvast een klein begin gemaakt, maar ik ben slecht in het maken van topicstarts dus ik nodig vrijwilligers uit tot mede-auteur (stuur maar een DM :)).

Introductie
De TP-Link TL-WR1043ND is op het moment een populaire, scherp geprijsde (draadloze) router. Je koopt er al een voor €45-50 Euro. Het beschikt over een ingebouwde 4-poorts gigabit-switch en over een gigabit WAN-poort. Daarnaast beschikt de TL-WR1043ND over een 2.4Ghz radio die in combinatie met de drie verwisselbare antenne's snelheden mogelijk maakt tot 300Mbit/s. Tot slot zit er ook een USB-poort op voor het aansluiten van een USB-stick of externe hdd.
Overige specificaties: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND en http://www.tp-link.com/pr...nt=spe&pmodel=TL-WR1043ND

Reviews
Er zijn veel goede reviews te vinden over de TL-WR1043ND waaronder hier op Tweakers.net. Ook onze vrienden van Hardware.info hebben een hele aardige review gemaakt. Ze hebben in mijn ogen alleen één klein foutje gemaakt door het volgende te beweren:
Hardware.info schreef op woensdag 17 november 2010:
Er kunnen maximaal drie antennes gebruikt worden. Deze zijn verwisselbaar, maar losse voor 802.11n geschikte antennes zijn zeldzaam en verre van goedkoop - op een router in deze prijsklasse is dit een opmerkelijke designkeuze.
Dit is natuurlijk nonsens, het is welliswaar een N-router maar het beschikt enkel over een 2.4Ghz radio. Iedere willekeurige 2.4Ghz SMA-antenne past er dus op, TP-Link biedt hier zelf verschillende antenne's voor aan waaronder de TL-ANT2405CL en TL-ANT2408CL.

Must read reviews:
productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk
productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door rapture
productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door bas-r

Firmware
Recent (28 april 2013) heeft TP-Link een nieuwe firmware uitgebracht (130428). Naar verluidt is er ook (nog) geen IPv6-support, mogelijk komt dit er wel in een latere versie. Advies is om bij problemen de officiële firmware 100820 te installeren (100820). Verder heeft Prolution een beta firmware opgeduikeld, gebruiken op eigen risico (110523).

Voor als je wilt experimenteren met de verschillende firmware versies die er zijn, ThinkPad stuurde mij een handige link naar een pagina met daarop alle uitgebrachte originele firmware's:
http://tl-wr1043nd.weebly.com/

Daarnaast zijn er verschillende alternatieve firmware's beschikbaar, waaronder DD-WRT en OpenWRT. Let op! deze alternatieve firmware's zijn geheel op eigen risico, er worden geen garanties geboden.

DD-WRT
Wanneer je de router flashed naar DD-WRT loop je tegen wat performance "probleempjes" aan. Wat je moet doen is ervoor zorgen dat de beveiliging op WPA2 staat met AES encryptie. In combinatie met 40Mhz kanalen (Tubro Mode) haal je de meest optimale snelheid. Er bestaat wat onduidelijkheid over "DD-WRT Superchannel Extension" deze hoef je niet aan te schaffen! 130Mbps is op dit moment de hoogst haalbare snelheid met DD-WRT, 300Mbps werkt niet stabiel en valt al snel terug op 130Mbps. Dit komt omdat de router scant naar naburige netwerken en zodoende terugschakelt om geen storing te veroorzaken.

Releases
De ontwikkelaar van DD-WRT (Eko) heeft onlangs een nieuwe unstable release uitgebracht: r18687 (08-03-2012).

OpenWRT
Met OpenWRT ben je nog meer 'baas' over je router dan met DD-WRT. Je kunt namelijk naar eigen inzicht pakketten installeren en configureren. De drempel ligt wel wat hoger dan bijvoorbeeld bij dd-wrt. Meerdere Tweakers hebben eigen Builds gecompiled, waaronder Ultraman, mk13139, Eymey en Prolution. Voor je aan de slag gaat met OpenWRT is het goed om je even in te lezen, lees onder andere deze post van Magnetra. Als je van een bepaalde built wilt flashen naar DD-WRT of een andere firmware dan doe je er goed aan om eerst terug te gaan naar de stock firmware, als je het veilig op wil spelen.
Lees meer over OpenWRT -Link-

Terug naar de originele firmware
Wil je van OpenWRT terug naar de officiële firmware? Dat kan, mk13139 heeft hiervoor een revert file beschikbaar gesteld, zowel voor de v1 als voor de v2. -Link-

Webinterface
Bevalt de standaard LuCI -webinterface je niet? Neem dan een kijkje naar de op Twitter Bootstrap gebaseerde theme van David: David in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Community releases:
mk13139 builds (Barrier Breaker 14.07 & Trunk), huidige versies resp: r44952 & r45066

Ultraman builds (Attitude Adjustment), huidige versie: r37838

Gargoyle
Wil je de stabiliteit van OpenWRT, maar staan alle toeters en bellen je tegen? Dan is Gargoyle iets voor jou! Gargoyle is niets anders dan OpenWRT met een gebruiksvriendelijke schil, lijkend op standaard router software.
Gargoyle is gebaseerd op OpenWRT Attitude Adjustment en staat bekend om zijn krachtige, doch simpele instelmogelijkheden. Met name haar monitor en QoS mogelijkheden blinken uit.

http://www.gargoyle-router.com/index.php

Clones
Er zijn nogal wat routers die grote overeenkomsten vertonen met die van TP-Link. Vaak gaat het om dezelfde hardware. Soms kan de firmware hierdoor met elkaar worden uitgewisseld. Een voorbeelden van dergelijke "clones" zijn ICIDU, Imicro en Proware -Bron-.

Handige links
Verzameling van alle originele firmwares. (bedankt ThinkPad!)
Web interface simulator
OpenWRT Wiki
InfoDepot Wikia
DD-WRT Atheros settings

Special thanks
Ik heb de header schaamteloos gejat van Nivk vanuit zijn uitstekende productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk.

Laatste update
De TS is voor het laatst bijgewerkt op zaterdag, 28 maart 2015.

[Voor 60% gewijzigd door mk13139 op 28-03-2015 09:22. Reden: Updated build]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Gereserveerd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Leuk een ervaringen topic :) Misschien is het leuk om een linkje in de topicstart op te nemen naar de meest uitgebreide productreview want er zit echt een hele mooie tussen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 13:31
Nou om maar af te trappen.

Ik heb twee stuks van deze routers.
een als 'router' en een als access point.

ze werken prima imo. lekker snel.

wel wat problemen gehad met waarschijnlijk geheugen overflows na veel internetverkeer. maar sinds een paar dagen staat er de nieuwe firmware op. en tot nu toe werkt het allemaal goed (ook na enorm veel downloads (>50B) en een lanparty).

Wat betreft mijn huidige ervaringen:
lekker kopen, prima router imo. wel even updaten naar de nieuwste firmware (wat je sowieso moet doen eigenlijk)

edit:
en wat betreft de UI.
Overzichtelijk is het eerste dat in me opkomt. ik heb niet enorm veel ervaring in routerland, maar het instellen ging eigenlijk prima vanaf het begin. kon alles prima vinden. en naast de invulvelden staat telkens een stukje uitleg wat het is (in het kort)

[Voor 21% gewijzigd door timberleek op 16-05-2011 22:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Goede tip, de laatse officiële firmware is hier te vinden.

Ik heb laatst mijn eigen TP-Link opengeschroeft, het betreft een V1.8.

[Voor 49% gewijzigd door Puch-Maxi op 16-05-2011 22:39. Reden: Foto]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• murdock_nl_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-05 23:44
Kijk verbaasde me al dat er geen topic voor was. Kan zeker DD-WRT firmware aanraden, draaid zeer stabiel en erg veel leuke features :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben een early adaptor van deze router. Een erg fijn ding en hij draait al ruim een jaar stabiel met DD-wrt (revision 14896). Voor mij de eerste kennismaking ook met dd-wrt, maar ik zou niet meer terug willen naar de oorspronkelijke firmware.

[Voor 31% gewijzigd door JPS op 16-05-2011 22:45. Reden: zin toegevoegd.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Om gelijk maar even met de deur in huis te vallen, de alternatieve firmware's. Zelf draai ik DD-WRT (04-09-11-r16785). Er is pas 05-08-11-r16994 uitgekomen deze heb ik zelf nog niet getest. Met de officiele firmware haal ik de 300Mbit, met DD-WRT blijf ik steken op 130Mbit (soms heel even 300 daarna valt hij terug naar 130).

Zijn er Tweakers die de TL-WR1043ND wel stabiel op 300Mbit hebben lopen? (DD-WRT of Open-WRT)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:54:

Zijn er Tweakers die de TL-WR1043ND wel stabiel op 300Mbit hebben lopen? (DD-WRT of Open-WRT)
Goed punt. Bij mij kan ie 300Mbit aantikken, maar valt snel terug naar 130 of lager. Kan ook zeker komen door de mixed mode met wireless-g apparaten.

Voor mij snel zat dus geen issue. Als ik veel data moet overpompen hang ik er even een kabeltje aan met Gbit.

[Voor 7% gewijzigd door JPS op 16-05-2011 23:07. Reden: weer zin toegevoegd.]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Dat is precies mijn ervaring, het lijkt niet afhankelijk van de afstand. Zodra ik de router reboot dan connect hij netjes op 300Mbit. Naar 15 minuten zitten we weer op 130Mbit, wel super stabiel dat wel! Het bereik is ook prima te noemen. Met de officiële firmware gaat het wel goed, heeft iemand met OpenWRT meer succes?
edit:
Turbo 40Mhz N-Only (2.4Ghz) staat natuurlijk aan, er zijn geen andere netwerken in de buurt.

[Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 16-05-2011 23:21. Reden: Toevoeging]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
  • Laatst online: 01-06 14:37
300Mbps haal je enkel met een 40MHz channel width (2 kanalen). DD-wrt zet deze turbo modus uit zodra er veel andere draadloze netwerken in de buurt zijn. Ik haal zelf ook 'maar' 130 Mbps. Als iedereen in een drukbewoond gebied de turbo mode aanzet stoort iedereen elkaar. Een kanaal is dan stabieler door minder signaaloverlap.

[Voor 4% gewijzigd door Propheticus op 16-05-2011 23:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Is dat nog een beetje te manipuleren? De stock firmware doet het wel netjes op 300Mbit :)
edit:
TS aangevuld met informatie over clones zoals ICIDU en anderen.

[Voor 30% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-05-2011 14:47. Reden: Aanvulling TS]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 15:11
Ik heb ook zo'n TL-WR1043ND of nouja eigenlijk 3 en het bevalt allemaal uitstekend, goed om te weten dat er een nieuwe firmware is, ga ik die er binnenkort even op flashen. Enige wat ik jammer vind is dat ik met geen mogelijkheid STP over de wireless link krijg als ik een WDS bridge maak, maargoed dat is natuurlijk ook wel vrij veeleisend van een router van 50 euro

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 16:44
murdock_nl_ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:30:
Kijk verbaasde me al dat er geen topic voor was. Kan zeker DD-WRT firmware aanraden, draaid zeer stabiel en erg veel leuke features :P
JPS schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:44:
Ik ben een early adaptor van deze router. Een erg fijn ding en hij draait al ruim een jaar stabiel met DD-wrt (revision 14896). Voor mij de eerste kennismaking ook met dd-wrt, maar ik zou niet meer terug willen naar de oorspronkelijke firmware.
Wat zijn nu de concrete voordelen van DD-WRT ten opzichte van de TP-Link firmware? De originele firmware draait bij mij ook stabiel en die heeft ook veel features. Kan iemand een of meerdere voorbeelden geven van handige/essentiële features die de originele firmware mist, maar DD-WRT wel heeft? Op de website word ik niet veel wijzer waarom ik het nou zou willen installeren ten gunste van de TP-Link firmware.

Ik heb ongeveer een week geleden deze router gekocht en hem meteen geflasht met de laatste firmware (versie V1_110429 van 6 mei 2011). Volgens mij mis ik niks met die firmware, maar soms weet je pas wat je mist als je weet wat er nog meer mogelijk is...

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39

defiant

Moderator General Chat
Een minder ervaring hier met een iPhone 3G, sinds ik deze router heb krijgt ik om de zoveel minuten een 'invalid password' scherm op m'n iPhone, waarna de verbinding wordt verbroken. Bij andere routers heb ik hier geen last van. Binnenkort die nieuwe firmware maar eens proberen, of anders DD-WRT erop.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• Puch-Maxi
Om eerlijk te zijn, voor de "gewone gebruiker" geen enkele. De TP-Link software is erg uitgebreid en heeft veel functies. Met DD-WRT kun je wel meer instellen (geavanceerder). Over het algemeen is DD-WRT ook erg stabiel.
Zie http://www.informatione.g...ard/V24BetaVPN/index.html voor de mogelijkheden van de DD-WRT webinterface :*)

[Voor 22% gewijzigd door Puch-Maxi op 18-05-2011 13:28]

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 13:55
Ik heb hem ook sinds 2 weken, nadat de belkin toch echt elk uur crashte.

Werkt perfect, nog geen problemen gehad.
Ook niet met torrents en usenet tegelijk.

Lekker snel, ook over de draadloos. En voor die prijs, aanrader.

• slow whoop
Puch-Maxi schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:26:
Om eerlijk te zijn, voor de "gewone gebruiker" geen enkele. De TP-Link software is erg uitgebreid en heeft veel functies. Met DD-WRT kun je wel meer instellen (geavanceerder). Over het algemeen is DD-WRT ook erg stabiel.
Zie http://www.informatione.g...ard/V24BetaVPN/index.html voor de mogelijkheden van de DD-WRT webinterface :*)
Bedankt voor de link, die geeft een goed overzicht van de mogelijkheden. :) Behalve wat geinige CPU/Memory load gegevens zie ik niets dat ik nu al heb, of nodig heb. Ik denk dus dat ik DD-WRT niet ga installeren.

Ik beschouw mezelf als "gewone gebruiker". Ik heb een klein draadloos netwerkje nodig voor wat laptops en een printertje. Ik gebruik WPA2-PSK beveiliging en MAC adres filtering en ik vind het eigenlijk wel prima zo. Misschien dat ik er nog eens een USB harde schijf aan ga hangen als netwerk share en/of media server.

• Puch-Maxi
Dan voldoet de firmware van TP-Link prima idd. Mocht je nou problemen krijgen met uitval dan kun je altijd nog over op DD-WRT :).

• Propheticus
Een (niet van een ethernet verbinding voorziene) printer aansluiten op de router met de standaard firmware gaat dus niet...wil je de printer op de USB-poort van de router kunnen aansluiten dan heb je custom firmware zoals DD-WRT nodig.

[Voor 25% gewijzigd door Propheticus op 18-05-2011 14:13]

• slow whoop
Propheticus schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:12:
Een (niet van een ethernet verbinding voorziene) printer aansluiten op de router met de standaard firmware gaat dus niet...wil je de printer op de USB-poort van de router kunnen aansluiten dan heb je custom firmware zoals DD-WRT nodig.
In mijn geval betreft het een draadloos printertje. ;) Dat gaat prima.

• _JGC_
  • Laatst online: 02:44
Ik heb nu 3 van die routers draaien, 1 ervan heb ik voorzien van DD-WRT voor het ondersteunen van meerdere SSIDs. Het lijkt er alleen wel op dat het bereik iets minder is dan van de oude WRT54Gv5 met dd-wrt micro. De WAP54G van de buren wil maar met moeite verbinden. Misschien die WAP binnenkort maar vervangen door de afgedankte WRT54G, de firmware van dat ding stond me de laatste keer nml al niet aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JPS
  • Niet online
slow whoop schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:16:
Wat zijn nu de concrete voordelen van DD-WRT ten opzichte van de TP-Link firmware? De originele firmware draait bij mij ook stabiel en die heeft ook veel features. Kan iemand een of meerdere voorbeelden geven van handige/essentiële features die de originele firmware mist, maar DD-WRT wel heeft?

Volgens mij mis ik niks met die firmware, maar soms weet je pas wat je mist als je weet wat er nog meer mogelijk is...
Enkele voordelen zijn hierboven al genoemd:
  • Meerdere SSID's gebruiken; kortom je draadloze netwerk opdelen in bijv. een afgeschermd netwerk en een gastennetwerk (hotspot functie).
  • USB printer aansluiten
De reden dat ik DD-WRT heb geinstalleerd was:
  • ondersteuning van Port-mapping ipv alleen Portforwarding door de TP-Link. Ik kan nu bijv externe poort 3000 mappen naar interne poort 21.
  • de ingebouwde SSH daemon zodat ik veilig vanaf afstand kan verbinden met mijn huisnetwerk
  • Wake on LAN (WOL) functie om pc's in het netwerk wakker te maken
Andere redenen om DD-WRT te gebruiken zijn de zeer gedetailleerde en professionele netwerk configuratie- en logging mogelijkheden, zoals het aanmaken van VLANs, inclusief bijv. interne routering dmv tagging.

Voor de doorsnee gebruiker allemaal wat overbodig denk ik, maar voor mij zijn de functies onmisbaar geworden.

[Voor 4% gewijzigd door JPS op 18-05-2011 18:06]

• timberleek
  • Laatst online: 01-06 13:31
het enige wat me daaraan interessant lijkt (voor mij) is de ssh deamon.
ik heb hier een freenas servertje staan. die zou ik wel vanaf 'buiten' willen benaderen.

maar volgens mij heeft freenas hier zelf ook mogelijkheden voor icm een dyndns en aanverwante

• slow whoop
@ JPS: Bedankt voor de voorbeelden. Voor mij vooralsnog geen reden om over te stappen, maar ik zie nu wel wat de voordelen van DD-WRT kunnen zijn als je wat extra mogelijkheden op je router wilt hebben.

• JPS
  • Niet online
Graag gedaan. In feite wordt de router ook een multifunctioneel Linux-doosje dat tevens te bedienen is via de CLI. Je kunt er dus ook allerlei andere lichte Linux toepassingen opzetten. Ik heb er bijvoorbeeld ook een ad-blockertje opgezet zodat allerlei rommel al op de router wordt afgevangen.

• slow whoop
JPS schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:53:
Ik heb er bijvoorbeeld ook een ad-blockertje opgezet zodat allerlei rommel al op de router wordt afgevangen.
Oohh! Dat MAG helemaal niet op T.net! O-) Kijk maar in de algemene voorwaarden 4.2.xii. Of zijn je router instellingen zo geavanceerd dat je ad-blockertje het niet doet op T.net? ;)

• Bor

Bor

Is er iemand die iets kan en wil vertellen over de nieuwe "tplinklogin.net" feature in de nieuwe firmware? Wat is het en hoe werkt het? Op de TP-Link website is er vreemd genoeg niets tot nauwlijks iets over te vinden namelijk.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Volgens mij is dat gewoon een DNS entry, waarmee je de router kunt bereiken zonder dat je het IP-adres weet.
Een fritzbox heeft hetzelfde, alleen dan fritz.box.

• Puch-Maxi
Dat vermoeden heb ik ook, zoiets als speedtouch.lan zegmaar :)

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zoiets ja :)

• HellStorm666
  • Laatst online: 20:34

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Weet iemand in welke land instelling er het beste ontvangst is?
Ivm de zend wet is de instelling op america al beter dan die van nederland.
Een land waar nog meer uitgezonden mag worden dan america?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• _JGC_
Amerika is juist heel erg beperkt qua frequenties. Vanwege de 802.11a standaard die daar normaal was heb je nog de 5GHz band waar je mag uitzenden, maar dat ondersteunt deze router niet.

• Puch-Maxi
In verband met het maximaal toegestane zendvermogen en frequenties (wetgeving) kun je hem het best op EU/NL zetten. De beschikbare frequenties voor de VS zijn beperkt, Wikipedia: IEEE 802.11

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
erg mooi apparaat zo op het eerste oog , na alle positieve reacties die ik hoor ga ik er ook maar eens bestellen. Mijn huidige sitecom voldoet niet meer aan mijn wensen.

Ik heb meer nodig dan 100mbit snelheid intern , op zolder staat mijn server , en dan hangen er 2 htpcs aan en een game pc en 2 laptops. Vaak wordt er vanaf meerdere pc's data opgevraagd vanaf de server en dan slipt mijn complete interne netwerk dicht.

Dus ik ben benieuwd :)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik heb deze router bijna een jaar en ben er minder positief over dan iedereen hierboven. Ik heb een harde schijf aangesloten via de USB aansluiting om deze te delen via het netwerk. Dit is helaas erg instabiel.

Bij het overzetten van grote of veel bestanden, dus bij langdurig gebruik, valt de internetverbinding soms weg. (Pingen naar de router kan dan nog wel, maar naar Google.nl niet, internetverbindingen timen-out) Ook is de routerinterface dan ook niet meer bereikbaar. Soms is deze bereikbaar na de bestandsoverdacht, soms pas na een reboot. En soms loopt hij helemaal vast bij gebruik van de USB-share.

Ik heb al een RMA gekregen van de verkoper en de nieuwe firmware heeft dit helaas ook niet verholpen. TP-Link support heeft na enkele e-mails heen en weer, niets meer laten horen.

Ook is er nu een "Media Server" (DLNA ?) optie toegevoegd, maar ik heb deze nog niet kunnen gebruiken, de gedeelde mappen zijn simpelweg niet zichtbaar op andere apparaten.

Ik had begrepen dat via de alternatieve firmwares de USB-sharing functie helemaal ontbreekt, maar misschien is dat inmiddels niet meer het geval?

[Voor 9% gewijzigd door schaduw op 19-05-2011 10:40]

• _JGC_
Die USB poort schijnt idd brak te werken, maargoed, wat verwacht je van zo'n apparaat met zo weinig geheugen? Je moet dat ding niet kopen voor de USB poort, maar vanwege de prijs en de netwerkperformance. IMHO horen filesharing en DLNA niet thuis op een apparaat met dergelijke specs. Ik denk dan ook dat TP-Link met die mogelijkheden de plank een beetje mis slaat.

• Puch-Maxi
Erg vervelend, ik moet zeggen dat ik hem zelf niet als NAS gebruik maar heb het wel getest. Ik werd er niet vrolijk van, het gaat maximaal met een paar MegaBytes per seconde. Voor wat kleine bestanden op een USB-stick is dat natuurlijk prima, maar ik zou het niet als NAS gebruiken. (hier is hij ook niet voor gemaakt natuurlijk)
Ik neem aan dat je de officiële firmware van TP-Link gebruikt? Je zou eens kunnen kijken naar DD-WRT, die is wellicht wat stabieler.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Zolang het werkt, is het prima om HD files te bekijken vanaf mijn mediaplayer. Het volgooien van de schijf gaat inderdaad zeer langzaam (+/- 2 MB/s), maar dat zou minder en probleem zijn, als de internetverbinding niet af en toe wegvalt. Gelukkig kan de schijf via esata aan mijn PC koppelen om er bestanden op te plaatsen.

De USB-aansluiting heeft NAS als enige functie (vanuit TP-Link dan) en de nieuwe firmware biedt zelfs FTP-toegang en een Media Server. Maar het is inderdaad duidelijk dat dit niet goed werkt, in ieder geval bij mij.

Ik gebruik de originele firmware want toen ik deze router een jaar geleden kocht, schenen er nogal wat issues te zijn met wifi icm. DD-WRT/OpenWRT. Ik zal er nogmaals naar kijken binnenkort.

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 10:35
Hé mannen,

ik heb weinig bijzonders te melden, maar wil toch even mijn vreugde kwijt omtrent deze router.. had hiervoor een oude Belkin router van ongeveer 6/7 jaar oud.. Ik kwam daarmee duidelijk bandbreedte tekort tijdens het overslepen van (film)bestanden vanaf mijn hoofdPC naar mijn HTPC (LAN).. Ging met een gammele 9/10 MB p/s..

Nadat ik hierover op tweakers een topic had aangemaakt, werd me deze router aanbevolen.. Ik heb hem net binnen, en aangesloten.. over stabiliteit kan ik dus nog weinig zeggen, maar wat gaat dit ineens ontzettend snel!! Gewoon met een dikke 100 MB p/s !!!

Ook ik ben me een beetje aan het verdiepen in DD-WRT firmware.. Lees allerlei termen waar ik de betekenis eigelijk niet eens van weet.. Wat voor mij alleen belangrijk is, zijn gewoon de snelheids prestaties..

Mijn vraag dus: Gaat de nelheid (zowel LAN als WLAN) daadwerkelijk omhoog met deze DD-WRT software?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 22:04

DaRoot

Some say...

Na al die positieve verhalen ben ik ook wel geneigd zo'n ding aan te schaffen..
Iemand enig idee wat het stroomverbruik van deze router is?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 10:35
DaRoot schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:12:
Na al die positieve verhalen ben ik ook wel geneigd zo'n ding aan te schaffen..
Iemand enig idee wat het stroomverbruik van deze router is?
Bekijk deze review: http://nl.hardware.info/r...3nd-review-stroomverbruik

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 22:04

DaRoot

Some say...

duidelijk, thanks! klap zuiniger nog weer dan mijn Epia router

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• borgdaville
  • Laatst online: 01-06 16:45
powermarcel10 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:51:
Ook ik ben me een beetje aan het verdiepen in DD-WRT firmware.. Lees allerlei termen waar ik de betekenis eigelijk niet eens van weet.. Wat voor mij alleen belangrijk is, zijn gewoon de snelheids prestaties..

Mijn vraag dus: Gaat de nelheid (zowel LAN als WLAN) daadwerkelijk omhoog met deze DD-WRT software?
Ik zit met precies hetzelfde, heb deze router gekocht. Hij doet het gewoon prima. Wireless performance is ook goed.

Echter ik zou er graag dd-wrt opzetten, en dan met name zodat ik er een bittorrent client op kan zetten.

Als ik ga googlen vind ik een hoop informatie en ook wat gebruikers die melden dat ze hem hebben gebricked. Dat laatste is niet heel erg bemoedigend.

Ook heb ik een aantal vragen waar ik nergens een duidelijk antwoord op kan vinden:
1. Blijft de performance op vooral wifi, gelijk?
2. Kan ik er een torrent client met webgui opzetten(is de cpu, mem voldoende, en is er genoeg ruimte in de flash)?
3. Wat is nou precies de laatste versie van DD-WRT?
4. Of moeten we toch open-wrt hebben?
5. Als ik dd-wrt / open-wrt flash heb ik dan direct basis functionaliteit(routing + wifi)?
6. Waar vind ik een recente stap-voor-stap handleiding hoe ik dd-wrt op een veilige manier op krijg?
7. Kan ik met dd-wrt er ook een usb hub aanhangen om vervolgens tegelijkertijd een USB printer en disk aan te sluiten?

[Voor 4% gewijzigd door borgdaville op 19-05-2011 14:07]

• Propheticus
1: 300N verbinding (300MBps) werkt bij mij (en blijkbaar meer hierboven) vaak niet meer (40Mhz turbo channel) en je moet het met WiFi dus doen met 'maar' 130MBps
2: http://g300nh.blogspot.co...t-transmission-on-dd.html
3: zoek de router hier op en je krijgt de juiste voorgeschoteld: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database
4: Nee, niet per se.
5: Nee, al je instellingen ben je kwijt en zul je dus weer opnieuw moeten instellen. Routing doet het wel maar Wifi staat uit.
6: 1. download factory-to-ddwrt.bin 2. ga ( terwijl verbonden via een ethernet KABEL) naar de updatepagina van je router waar je firmware kan flashen/updaten en zoek het eerder genoemde bestand op 3: klik op upload/update en wees geduldig. 4: Na de reboot zou DD-WRT er op moeten staan. (Je zou voor de zekerheid nog een harde reset kunnen doen: 30sec resetknop indrukken, terwijl je nog steeds de resetknop ingedrukt houdt de powerkabel er uit trekken, na 30 seconden de power er weer in en nog steeds 30 sec de resetknop ingedrukt houden. 30-30-30 dus).
7: Geen idee, een printerserver kan iig wel. Een usb hub kan als ik hier http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/USB_storage kijk blijkbaar wel.

• borgdaville
Propheticus schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:48:
1: 300N verbinding (300MBps) werkt bij mij (en blijkbaar meer hierboven) vaak niet meer (40Mhz turbo channel) en je moet het met WiFi dus doen met 'maar' 130MBps
2: http://g300nh.blogspot.co...t-transmission-on-dd.html
3: zoek de router hier op en je krijgt de juist voorgeschoteld: http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database
4: Nee, niet per se
5: Nee, al je instellingen ben je kwijt en zul je dus weer opnieuw moeten instellen. Routing doet het wel maar Wifi staat uit.
6: 1. download factory-to-ddwrt.bin 2. ga ( terwijl verbonden via een ethernet KABEL) naar de updatepagina van je router waar je firmware kan flashen/updaten en zoek het eerder genoemde bestand op 3: klik op upload/update en wees geduldig. 4: Na de reboot zou DD-WRT er op moeten staan. (Je zou voor de zekerheid nog een harde reset kunnen doen: 30sec resetknop indrukken, terwijl je nog steeds de resetknop ingedrukt houdt de powerkabel er uit trekken, na 30 seconden de power er weer in en nog steeds 30 sec de resetknop ingedrukt houden. 30-30-30 dus).
7: Geen idee, een printerserver kan iig wel. Kan als ik hier http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/USB_storage kijk blijkbaar wel.
Thanks!

Nog een vraagje; mag de USB disk zo'n 2,5 inch die alleen door de USB gevoed wordt zijn? Of levert de USB poort daar niet genoeg stroom voor?

• Propheticus
Als hij niet meer stroom trekt dan de USB standaard voorschrijft zou het moeten kunnen. Trekt hij meer (of heb je er zo een met 2 usb stekkers voor extra prik) dan denk ik niet dat het werkt. Enkel sommige duurdere moederborden leveren extra amperage op de usbpoorten als feature.

• Puch-Maxi
Dat heb ik getest en in mijn geval werkte een 2,5 Inch Externe USB-harddisk prima!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
Hier ook alleen maar hulde voor deze groen-witte krachtpatser! Heb vanwege de positieve ervaringen laatst ook van TP-Link de 5 poort gigabit switch gehaald: weer dezelfde bang-for-bucks!
Anyway, enige vervelende is dat bij het updaten van de laatste firmware mijn instellingen die ik gebackuped had niet ingelezen konden worden...och eventjes opnieuw instellen (mental note: volgende keer even screenshotjes maken) en hoppa! Aanrader!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 19:52
Werkt DD-WRT nou op elke versie van deze router? Ik wil ook een aanschaffen (mijn huidige Linksys WRT54GL kan maar tot 22MB/s wireless, terwijl ik 40Mb/s internet heb) en op mijn huidige router draai ik ook DD-WRT naar volle tevredenheid.

Ik las ergens dat alleen oudere modellen DD-WRT ondersteunen?

• borgdaville
zojuist op mijn nieuwe WR1043ND DD-WRT v24-sp2 (05/08/11) std, gezet maar de wireless performance is nu dramatisch. Het lijkt erop dat hij geen N meer ondersteund.

Ik kom niet boven de 54Mbps verbinding uit. Terwijl ik met de stock, en zelfde laptop overal in huis 130Mbps had.

Ook het kopieren van een file is van 7 MB/s gezakt naar 2 en een beetje MB/s.

Op de UPC speedtest, haalde ik eerst 29,7 Mbps down en nu nog 22 Mbps. Ik heb een 30 mbps abbo.

Is hier nog iets te tweaken, zie ik iets over het hoofd, of moet ik gewoon terug naar de stock firmware?

[Voor 9% gewijzigd door borgdaville op 19-05-2011 19:26]

• borgdaville
borgdaville schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:23:
zojuist op mijn nieuwe WR1043ND DD-WRT v24-sp2 (05/08/11) std, gezet maar de wireless performance is nu dramatisch. Het lijkt erop dat hij geen N meer ondersteund.

Ik kom niet boven de 54Mbps verbinding uit. Terwijl ik met de stock, en zelfde laptop overal in huis 130Mbps had.

Ook het kopieren van een file is van 7 MB/s gezakt naar 2 en een beetje MB/s.

Op de UPC speedtest, haalde ik eerst 29,7 Mbps down en nu nog 22 Mbps. Ik heb een 30 mbps abbo.

Is hier nog iets te tweaken, zie ik iets over het hoofd, of moet ik gewoon terug naar de stock firmware?
ik vind hier: http://www.dd-wrt.com/wik...d_Devices_802.11n#TP-Link

"N clients connect only at G tx/rx rate, everything else working"

Ook blijkt dat om 300Mbps ipv 130 Mbps te halen je een dd-wrt superchannel licentie a 11,90 euro moet kopen.

Op zich zou ik gelukkig zijn met 130 Mbps.

Ik heb trouwens de laatste 1.8 revisie.

[Voor 10% gewijzigd door borgdaville op 19-05-2011 19:48]

• JPS
  • Niet online
powermarcel10 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:51:

Zou theoretisch geen bal moeten uitmaken, immers, zelfde hardware. De originele firmware is voor W-LAN echter stabieler en daardoor sneller.
borgdaville schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:29:
Op zich zou ik gelukkig zijn met 130 Mbps.

Ik heb trouwens de laatste 1.8 revisie.
Je beveiliging moet zijn WPA(2) met alleen AES encryptie, zie ook hier.

Wat betreft regio instellingen en gerelateerde toegestane uitzendvermogens binnen die regio's, zie deze lijst hier.

• borgdaville
Nivk schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:57:
[...]

Je beveiliging moet zijn WPA(2) met alleen AES encryptie, zie ook hier.

Wat betreft regio instellingen en gerelateerde toegestane uitzendvermogens binnen die regio's, zie deze lijst hier.
Daar was ik zelf ook net achter! Ik heb nu weer dezelfde performance als met de stock firmware. Helemaal goed.

Zou het niet mooi zijn, om de stap voor stap handleiding, plus dit weetje in de start post te zetten?

Iemand die de Superchannel licentie heeft gekocht en getest?

[Voor 5% gewijzigd door borgdaville op 19-05-2011 20:02]

Superchannel heeft niks direct te maken met 300Mbps. Het is voor de mogelijkheid om gebruik te maken van niet toegestane frequenties, illegaal/strafbaar dus.
Om van de door jou eerder aangehaalde 130Mbps naar 300Mbps te gaan moet er gewoon fatsoenlijk gebruik kunnen worden gemaakt van een "fat channel", channel bonding, 40MHz kanaal; of hoe je de techniek ook wil noemen waarbij je gebruik maakt van twee (20MHz) kanalen. Het is niet de enige Ateros router waarop dit ook niet geheel vlekkeloos werkt (en bij stock firmware wel).

[Voor 8% gewijzigd door Nivk op 19-05-2011 20:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
borgdaville schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 20:00:
[...]
...
Zou het niet mooi zijn, om de stap voor stap handleiding, plus dit weetje in de start post te zetten?
...
Staat gewoon in de Manual.
Verder:
Installation
Tutorials

Dat WPA2 altijd gepaard moet gaan met AES zou er wel even kort in de Ts kunnen, zodat ook mensen die gelijk aan de slag willen zonder een handleiding te skimmen in ieder geval wireless kunnen connecten om die later alsnog op te zoeken :P.

[Voor 19% gewijzigd door Propheticus op 20-05-2011 01:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
borgdaville schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 19:29:
[...]
Ook blijkt dat om 300Mbps ipv 130 Mbps te halen je een dd-wrt superchannel licentie a 11,90 euro moet kopen.
Het aanschaffen van de "DD-WRT Superchannel Extension" is niet noodzakelijk! Verder is de combinatie WPA2 en AES een goede, 300Mbps (Turbo mode, 40Mhz) werkt niet stabiel en valt al snel terug naar 130. Hier heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Ik heb de Topic Start gelijk even bijgewerkt :) Bedankt voor de tips!

Als iemand weet hoe je 300Mbps wel stabiel aan de gang krijgt met DD-WRT dan houdt ik mijzelf aanbevolen.
Bij mij begint hij wel op 300Mbps maar het valt al snel (5 min) terug op 130Mbps. Op dat moment is er van Channel bonding (40Mhz channels) geen sprake meer (is te zien in inSSIDer). Mogelijk heeft dit te maken met andere netwerken in de buurt?

[Voor 24% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-05-2011 21:38. Reden: Channel bonding]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
Mogelijk heeft het hier iets mee te maken?:
NOTE - If 40MHz is selected as the channel width value in mixed mode wireless network configuration the use of CTS protection mode must enabled. This feature provides a mechonism for 802.11g clients to be able to connect and operate correctly on the same 2.4GHz radio.
http://www.dd-wrt.com/wik...settings#Wireless_Channel

Edit: uitgeprobeerd; geen verschil. CTS is eigenlijk bedoeld voor een netwerk waar ook 11b clients op zitten ben ik na wat doorzoeken achter. Heb je enkel 11g/11n clients in je netwerk dan heb je het als het goed is niet eens nodig.

[Voor 24% gewijzigd door Propheticus op 20-05-2011 11:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Het exacte probleem staat ook op het DD-WRT forum beschreven:
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=139168

Wifi TL-WR1043ND 300N

Wifi TL-WR1043ND 130N

Zoals je ziet verdwijnt het 40MHz kanaal compleet!

[Voor 66% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-05-2011 12:41. Reden: Plaatjes toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
Dat is precies hoe het hier ook gebeurt. 5minuten goed...of minder.. en dan valtie terug naar slechts een 20MHz kanaal. Ik denk dat dit een 'feature' is die DD-WRT automatisch toepast bij veel naburige netwerken ter verbetering van verbindingsstabiliteit (veel overlappende kanalen).
Een 40MHz kanaal op de 2.4GHz band kan anderen namelijk veel interferentie opleveren op 802.11 maar ook niet-802.11 verbindingen (zoals bluetooth). De 5GHz band, die dit probleem niet zou hebben, wordt niet ondersteund door deze router.

[Voor 3% gewijzigd door Propheticus op 20-05-2011 13:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Klopt, het rare is dat ik op het platteland woon met maar één ander netwerk in de buurt, op kanaal 1.
Maar bij mij doet hij dit dus ook! Na ±5 minuten is het signaal van 300N naar 130N gezakt. Ik denk dat jij gelijk hebt en hij na precies 5 minuten geheel terugschakelt van 300N naar 130N.

[Voor 20% gewijzigd door Puch-Maxi op 20-05-2011 22:07]

• Scon
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11-2022
Hallo Tweakers,

Ik heb zojuist deze router in mijn netwerk gehangen. De router functie van mijn Telfort modem (Zyxel P-2602HW(L)) heb ik uitgeschakeld door deze in bridge te zetten. De installatie loopt verder als een zonnetje.

Uiteraard zit er een "maar" aan vast ;)

Ik kocht deze router omdat het wireless gedeelte van mijn Zyxel niet voldoende bereik had om mijn 2e verdieping te kunnen bereiken. Die modem/router heeft dan ook geen wireless N.

Helaas heeft de aanschaf van de TP-Link router niet geresulteerd in een betere ontvangst en dat terwijl deze wireless-N heeft en 2 antennes meer. Ik heb inmiddels de firmware geupdate naar de laatse officiele versie maar dat maakt helaas niets uit.

1. Heeft het zin om te investeren in andere antennes en zo ja welke zijn dan aan te bevelen?
2. Of zijn er nog andere mogelijkheden in de router die kan proberen om het signaal te versterken?

(de settings die ik nu gebruik zij: Channel: 8, Mode: 11n only (mixed heb ik ook geprobeerd, geen verschil), Channel Width: 40MHz, Max Tx Rate: 300Mbps)

Ik heb ook wat tests gedaan door wat materiaal te kopieren in mijn netwerk van mijn NMT (Popcornhour C200) en haal dan ongeveer 7MB/seconde (de netwerkinstelling van de NMT staat op 10/100 omdat auto problemen geeft).

3. Is die 7 MB/sec. een normale waarde?

Dank alvast voor de hulp.

• Propheticus
Je zou eens andere kanalen kunnen proberen. Kanaal 6 werkt hier bijvoorbeeld erg slecht en dat terwijl het kanaal eens niet veel gebruikt wordt door buren. Ook andere bronnen kunnen op een bepaalde frequentie storen (dect telefoon, bluetooth, mobiele zendmasten, digitenne, etc, etc).
Download inSSIDer en kijk eens welke andere weinig gebruikte kanalen je zou kunnen gebruiken.
Als je een router zijn antennes hebt staan zoals op de doos, dus haaks op de router. Dan zenden ze uit in het horizontale vlak en vrijwel niet verticaal, zo dus zeg maar. Wil je ze dus omhoog laten zenden dan moet je de antennes of router anders plaatsen.
Bij een 40MHz (300Mbps dus) kanaal gebruik je twee kanalen, bij 8 dus dan ook kanaal 4. Zo overlap je natuurlijk met de gehele 2,4GHz frequentieband. Helaas zijn er maar drie 2,4GHz niet overlappende kanalen en wel 1, 6 of 11, daardoor overlap je vrijwel altijd met een 40MHz kanaal (al dan niet gedeeltelijk). Afhankelijk van de andere zenders in de buurt lijken mij de beste kanalen 1 (+5) of 11 (+7) voor de 40MHz kanaal optie.

• Puch-Maxi
Vergeet niet dat het probleem twee kanten heeft. Aan de ene kant heb je de router met een bepaald zend- en ontvangst vermogen en aan de andere kant een laptop/pc die ook een bepaald vermogen heeft. Als je nu de router gaat vervangen door een model met een hoger vermogen en je laat de rest gelijk dan veranderd er uiteindelijk nog weinig tot niets. Tenzij je oude router een heel slecht zend/ontvangst bereik had.

In dit geval zul je dus beide kanten van het probleem moeten aanpakken. In praktijk is het dan het eenvoudigst om de router van plek te veranderen, op een optimale plek dichter bij de laptop/pc. Zoek het "probleem" dus bij je laptop/pc want de kans dat twee routers het niet goed doen is klein. Het kan wel zijn dat de router op een onvoordelige plek staat waardoor het signaal deels wordt gedempt.

• Puch-Maxi
Ik maak nu even een "dubbelpost" omdat het een geheel ander onderwerp betreft. Om even terug te komen op het volgende:
Propheticus schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:19:
Dat is precies hoe het hier ook gebeurt. 5minuten goed...of minder.. en dan valtie terug naar slechts een 20MHz kanaal. Ik denk dat dit een 'feature' is die DD-WRT automatisch toepast bij veel naburige netwerken ter verbetering van verbindingsstabiliteit (veel overlappende kanalen).
Een 40MHz kanaal op de 2.4GHz band kan anderen namelijk veel interferentie opleveren op 802.11 maar ook niet-802.11 verbindingen (zoals bluetooth). De 5GHz band, die dit probleem niet zou hebben, wordt niet ondersteund door deze router.
Ik heb het volgende geconstateerd, wanneer ik mijn netwerksettings in DD-WRT apply dan verbindt mijn laptop opnieuw met 300Mbit/s. Nu heb ik mijn syslog in de gaten gehouden d.m.v. dmesg. Na precies 5 minuten op 300Mbit/s gewerkt te hebben schakelt de snelheid terug naar 130Mbit/s. Op dat exacte moment verschijnt de volgende regel in mijn dmesg:
code:
1
<4>[403789.370000] Sending cwmmode action frame to ff:ff:ff:ff:ff:ff

Een korte zoektocht bracht de volgende links:
http://svn.dd-wrt.com:8000/ticket/1502
http://svn.dd-wrt.com:8000/ticket/1500

Zoals Propheticus al aangaf heeft dit idd te maken met het terugschakelen i.v.m. interference. :)
Thats means that your client was disabled for ht40 operation. for whatever reason, your client might have found too many inteferences for ht40 operation (blutooth,wifi etc.)
Wat ook opvalt is dat het probleem veel voorkomt met Intel 5300 en Atheros nic's. Zelf heb ik ook een Intel 5300 AGN, wat voor nic gebruiken jullie en wat is de snelheid waarmee de nic's zijn verbonden 130N/300N?

• Propheticus
Een Icidu 300n pci netwerk kaartje met daarop inderdaad een Atheros chip (AR922X). Deze verbindt (na die 5 minuten 300Mbps na een router reset) op 130Mbps.

De chips die je noemt zijn dan ook gelijk wel de veruit meest gebruikte wifi chips voor NIC's. Weinig verwonderlijk dus dat je voornamelijk over problemen met deze chips leest.

[Voor 78% gewijzigd door Propheticus op 21-05-2011 18:08]

• Puch-Maxi
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in :) Ik ben dan ook vooral benieuwd of er Tweakers zijn met andere ontvangers (misschien zelfs USB-ontvangers) die wel de volledige 300Mbps halen :) Ik las ook van iemand die met zijn TP-Link en laptop in een stalen zeecontainer was gaan zitten, maar nog viel de snelheid terug van 300 naar 130...(er waren geen andere netwerken te ontvangen, Kooi van Faraday)

• Propheticus
Las het inderdaad net ook, wel leuk bedachte manier om interferentie uit te sluiten :P

• Puch-Maxi
Daarom begon ik ook te twijfelen of het misschien een bugje is, of incompatibiliteit met bepaalde chipsets.
Immers, met de originele TP-Link firmware werkt het gewoon! :*)

• Propheticus
Dr was iemand die beweerde dat je router dit terugschakelen enkel doet op verzoek van je NIC. Die zou dus een teken geven als er om wat voor reden ook (slechte verbinding/interferentie) teruggeschakeld moet worden naar 20Mhz.
Lijk me in de gevallen die ik hier maar ook in de tickets die je linkte gelezen heb niet echt op te gaan. Ook hier; Het eigen netwerk is hier het best ontvangen van alle netwerken in de buurt. PC: Signal strength excellent (-59dB) en op de router: signal quality ~50% (signal -54dB en noise -94dB).

De router is ook gebaseerd op een Atheros processor (AR9132 rev 2) en dit zou dus prima samen moeten gaan met mn netwerkaart. Verdachte is en blijft DD-WRT, ondanks het zelf ontkennen daarvan...

ps. De 130Mbps is eigenlijk snel zat en prima in staat de bandbreedte van het internet hier (20Mbit) door te geven. Ik heb dus niet per se 300Mbps nodig, maar vind het toch wel een interessant probleem en vind het leuk om te kijken waar de oorzaak zou kunnen liggen en of we het op kunnen lossen.

[Voor 18% gewijzigd door Propheticus op 21-05-2011 18:36]

Ik kreeg het toen ook al niet voor elkaar om een stabiele 300Mbps verbinding te regelen met mijn intel kaartjes (5300AGN) in een drietal laptops i.s.m. dd-wrt en nu nog steeds niet. Overigens ook niet met dd-wrt op een WNDR3700 (Atheros) destijds.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
Zolang je niet connect gaat het goed, na 15 minuten geeft inSSIDer nog steeds 300N aan (40MHz).
Zodra je connect springt hij na exact 5 minuten onherroepelijk terug naar 130N, 20Mhz. Het lijkt er dus op dat de client nic het dus initieert. Ik heb de nieuwste 5300 AGN driver van Intel geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cubic X
Ik heb hem vanmiddag ook besteld, hij komt morgen in huis. Kan ik eindelijk genieten van de volledige internetsnelheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:17
Qua snelheidverbetering t.o.v. van mijn vorige router is deze wel een verademing.
Ook geen last meer van verbindingen die verbreken.

Gister de nieuwe firmware er opgezet. Hierbij baalde ik wel dat mijn oude instellingen niet werden overgenomen. Ik heb dus gebruik moeten maken van een backup file. Ook dat ging niet probleemloos. Alle instellingen werden wel overgenomen, maar niet gebruikt. Om het werkend te krijgen moest ik elke instelling weer opslaan en de router rebooten. Dat waren flink wat reboots.

De usb-functionaliteit is niet super, maar zeker een leuk extraatje. Ik gebruik het nu om mee te back-uppen. Ik werk soms op mijn laptop en soms op mijn pc aan studie-opdrachten. Dus als ik klaar ben synchroniseer ik even. Wissel ik vervolgens de volgende keer van pc, dan synchroniseer ik weer even en kan ik weer verder. Zo heb ik alle bestanden altijd beschikbaar en genoeg backups. Bij synchroniseren heb ik geen problemen met de snelheid omdat het dan meestal maar om kleine bestanden gaat, wel duurde het de eerste keer even voordat alles er op stond (snelheid van ongeveer 1 megabyte /s).

Gister ook geklooid met de ftp-functionaliteit. Deze krijg ik niet echt aan de praat. Ik krijg namelijk geen verbinding. Welk pad moet ik invoeren? Ip-adres plus naam van de partitie?

• Cubic X
Ik heb de router gisteravond ook aangesloten....ben alleen nog niet positief over het ding. Aansluiten en installatie ging allemaal prima (via de webinterface), binnen 10 minuten stond het dingetje te snorren. Surfen en downloaden gaat ineens super snel 8) . Helaas is de router verre van stabiel...

Een aantal minuten nadat ik de pc afsloot (draadloos verbonden) merkte ik aan mijn mobiele telefoon dat het wireless weg was...ik kon mijn draadloos netwerk ook niet weer vinden. Dit was al verdacht. Dus pc weer opgestart en ook die kon geen draadloze verbinding met de router krijgen, dus kabeltje erin gestopt en op poort 1 aangesloten...nog geen verbinding en ook de webinterface was niet bereikbaar. Alle lampjes waren nog actief en ook het internetlampje (activiteit) knipperde nog, echter de router was volledig onbereikbaar.

Uiteindelijk heb ik hem moeten resetten met de resetknop achterop...na de reset was de router weer bereikbaar en heb ik de instellingen hersteld. Ik hoop dat dit eenmalig is...met mijn vorige router nergens last van gehad. Heb de firmware meteen geüpdatet naar de laatste versie. Jammer dat de systeemlogs wel verloren zijn gegaan door de reset. Vind het nog het vreemdst dat de webinterface ook niet te bereiken was. Het enigste lampje dat niet branden was dat 'sys' lampje op de router.

Ik hoop dat het eenmalig was, anders gaat het ding retour :/ .

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:40
Oh leuk, een topic over TL-WR1043ND. Prima, goedkope en betrouwbare router. Iets wat ik eigenlijk voor de prijs totaal niet verwacht had. Hij heeft een lekker groot wifi-bereik, en verzorgt snel intern en extern netwerkverkeer.

Na ontevredenheid over de portforwardingmogelijkheden in de standaard firmware heb ik het ding geupgraded naar OpenWRT Kamikaze met LuCi webinterface. Erg prettig besturingssysteem vind ik.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Puch-Maxi
@Cubic X: Het kan natuurlijk zijn dat je een DOA hebt gekregen, in dit geval zou ik hem RMA-en. Het ding is bij mij net zo stabiel als wat! wat jij beschrijft hoort dus niet!
@Sebazzz: Is dat een beetje te doen OpenWRT? En hoe zit het met de wireless snelheid i.c.m. OpenWRT?

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 17:03
Cubic X schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:02:
Ik heb de router gisteravond ook aangesloten....ben alleen nog niet positief over het ding. Aansluiten en installatie ging allemaal prima (via de webinterface), binnen 10 minuten stond het dingetje te snorren. Surfen en downloaden gaat ineens super snel 8) . Helaas is de router verre van stabiel...

Een aantal minuten nadat ik de pc afsloot (draadloos verbonden) merkte ik aan mijn mobiele telefoon dat het wireless weg was...ik kon mijn draadloos netwerk ook niet weer vinden. Dit was al verdacht. Dus pc weer opgestart en ook die kon geen draadloze verbinding met de router krijgen, dus kabeltje erin gestopt en op poort 1 aangesloten...nog geen verbinding en ook de webinterface was niet bereikbaar. Alle lampjes waren nog actief en ook het internetlampje (activiteit) knipperde nog, echter de router was volledig onbereikbaar.

Uiteindelijk heb ik hem moeten resetten met de resetknop achterop...na de reset was de router weer bereikbaar en heb ik de instellingen hersteld. Ik hoop dat dit eenmalig is...met mijn vorige router nergens last van gehad. Heb de firmware meteen geüpdatet naar de laatste versie. Jammer dat de systeemlogs wel verloren zijn gegaan door de reset. Vind het nog het vreemdst dat de webinterface ook niet te bereiken was. Het enigste lampje dat niet branden was dat 'sys' lampje op de router.

Ik hoop dat het eenmalig was, anders gaat het ding retour :/ .
Ik heb precies hetzelfde probleem met een collega. Hij had problemen met de router. Nu heb ik voor hem gereset en opnieuw ingesteld. Zelfde probleem. Ik kan gewoon geen verbinding maken met een laptop (Lenovo), dan krijg ik een foutmelding. Met mijn mobiel vliegt het draadloos steeds uit, heel erg vaag. Eerst dachten we dat het aan de omgeving lag, maar het hielp niets. De router opgestuurd en weer terug gekregen. En toen deed hij nog niet niet. Nu heeft mijn collega hem weer opgestuurd...nu nog maar afwachten

Guild Leader Bende van Ellende | NL Guild op Stormscale (Horde)

• Sebazzz
Puch-Maxi schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:42:
@Sebazzz: Is dat een beetje te doen OpenWRT? En hoe zit het met de wireless snelheid i.c.m. OpenWRT?
OpenWRT is als je het eenmaal hebt draaien prima te doen. Het punt is het draaiend krijgen, het is niet supergebruiksvriendelijk. Zelf heb ik wat Linux kennis en dat komt er wel aan te pas. De webinterface heb je wel, maar veel packages die je installeert hebben geen luci-interface. Het is sowieso even uitzoeken wat je in je OpenWRT-installatie wilt hebben, maar dat is ook weer het voordeel. Het is volledig te tweaken! Op het moment heb ik deze packages geïnstalleerd staan.

Je kan in ieder geval de gok nemen voor OpenWRT en DD-WRT, ik geloof dat je vrij makkelijk kan switchen tussen firmwares. Alleen wel opletten dat je de instructies goed volgt, anders brick je je router.

WIFI-snelheid: Ik heb het even met SMB geprobeerd, ik haal daar 8MB/s dus 64Mbit. Prima voor normaal internet, voor snelle transfers heb ik hier toch een bedraad gigabitnetwerk liggen dus mij maakt het niet uit :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Cubic X
Diigii schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:48:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem met een collega. Hij had problemen met de router. Nu heb ik voor hem gereset en opnieuw ingesteld. Zelfde probleem. Ik kan gewoon geen verbinding maken met een laptop (Lenovo), dan krijg ik een foutmelding. Met mijn mobiel vliegt het draadloos steeds uit, heel erg vaag. Eerst dachten we dat het aan de omgeving lag, maar het hielp niets. De router opgestuurd en weer terug gekregen. En toen deed hij nog niet niet. Nu heeft mijn collega hem weer opgestuurd...nu nog maar afwachten
Dat heb ik dus weer, heb blijkbaar een brak exemplaar :X . Vandaag nog geen problemen gehad met de router, maargoed...kan me niet voorstellen dat wat gisteravond gebeurde eenmalig is...

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:30
Ik heb een Dlink dir-655 router in de meterkast staan (aangesloten op Ziggo modem). Ik heb naar m'n slaapkamer een kabel getrokken, zodat ik daar via gigabit verbonden ben met de modem. In de woonkamer heb ik een aantal apparaten (mediaplayer/ps3 etc) die ik graag op het netwerk wil hebben. In de woonkamer zit echter geen loze leiding waar ik een kabel door kan trekken. Draadloos lijkt me daarom een goede optie.

De meterkast en de woonkamer zitten ongeveer 10 meter uit elkaar (van router naar router). Ik vraag me daarom af of het mogelijk is om de TP-link router draadloos te koppelen aan m'n Dlink router. Het doel is dat de TP-link in de woonkamer komt te staan en dat ik daar m'n mediaplayer, ps3 etc. op aan kan sluiten. Oftewel, de TP-link moet het draadloze signaal van m'n Dlink opvangen en via de LAN poorten doorsturen naar m'n apparatuur. De TP-link moet dus als accesspoint (of bridge) gaan werken (ik haal accesspoint en bridge altijd door elkaar).

Uiteraard zou het zeer prettig zijn als de TP-link het netwerk verder draadloos kan uitbreiden, maar dit is geen vereiste.

Ik heb inmiddels achterhaald dat mijn dir 655 geen WDS (wireless distribution system) ondersteund, om het iets lastiger te maken.

Vraag:
Is de TP-link in staat om gewoon het draadloos signaal van mijn Dlink router (zonder WDS ondersteuning) op te vangen en over de LAN poorten te verdelen, zodat de op de TP-link aangesloten apparatuur verbonden is met internet?

(overigens overweeg ik ook nog om met homeplugs te gaan werken, echter het nadeel daarvan is dat de snelheden op de verpakkingen bij lange na niet gehaald worden (nog niet de helft). Ik verwacht (mede gezien de korte afstand) met draadloos N een hogere snelheid te halen. Bovendien is het werken met homeplugs meer dan twee keer zo duur, mede omdat er dan ook nog een switch bijgekocht moet worden).

• _JGC_
Weet niet of dat met de standaard TP-Link firmware kan, maar dd-wrt kan dat wel gewoon.

Anoniem: 362358

Ik heb een aantal dagen geleden de firmware geüpdatet naar de nieuwste firmware die op deze pagina staat: http://www.tp-link.com/su...oad.asp?a=1&m=TL-WR1043ND

Sindsdien valt de verbinding met internet af en toe weg. Ik moet dan de stekker eruit trekken en er weer in doen om de internetverbinding werkend te krijgen. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Anoniem: 362358 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 15:04:
Ik heb een aantal dagen geleden de firmware geüpdatet naar de nieuwste firmware die op deze pagina staat: http://www.tp-link.com/su...oad.asp?a=1&m=TL-WR1043ND

Sindsdien valt de verbinding met internet af en toe weg. Ik moet dan de stekker eruit trekken en er weer in doen om de internetverbinding werkend te krijgen. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Dit heb je gedaan?

"Notes:
This firmware can NOT restore any config-files from OLDER version firmwares. Please do any necessary note, upgrade this firmware and reconfigure the router again."

Als in factory reset na update en dan opnieuw instellen.

• TimtheToolman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10-2021
ik heb sinds gisteren de tp-link aangesloten. op zich prima ding, even wat getest met plaatsing router en de stand van de antenna's. daar is nogal wat mee te winnen in de signaalsterkte.

de rssi waarden zijn (gemeten met een macbook):
zolder -66
slaapkamer -63
woonkamer -43
meterkast -31

nu heb ik ook 3 8dbi antennes gekocht en wel deze:
http://www.tp-link.com/en...spx?mid=0103030106&id=512

ik las daar goede verhalen over. die erop gedraaid en verwachtte toch wel enige verbetering in het signaal, maar nee. deze is gelijk of zelfs iets slechter. router op dezelfde plek en antennes op dezelfde wijze gericht.

zolder -66
slaapkamer -62
woonkamer -50
meterkast -31

kan iemand mij uitleggen hoe dat kan of wat ik kan doen?

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 14:37
Maak nu ook al enige maanden gebruik van TP-Link en moet zeggen alles loopt zeer stabiel.
Welke fimrware ik nog wel mis in de TS is Gargoyle de maker is al lange tijd actief en naast de firmware voor de TP-link verkoopt hij ook zijn eigen Gargoyle Pocket Router lijn.

gargoyle is gewoon openWRT in een ander jasje met een aantal verbeteringen. Ook een van de redenen dat ik de TP-link heb gekocht is om gebruik te maken van deze firmware en tot op heden behoorlijk stabiel te noemen.
TimtheToolman schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:45:
-knip-

kan iemand mij uitleggen hoe dat kan of wat ik kan doen?
Hoe richt je ze dan?
Hoe meer dBi hoe minder de verticale polarisatie van een omni-directionaal antenna zal zijn :+ ... Daar in je link bij de 8 dBi antenne kun je dit lezen BEAMWIDTH (HPBW)Horizontal: 360° Vertical: 15°, kijk je bij de 5 dBi bijvoorbeeld staat er dit BEAMWIDTH (HPBW) Horizontal: 360° Vertical: 32°

Hij staat in de meterkast :X ?

[Voor 41% gewijzigd door Nivk op 26-05-2011 21:54]

Anoniem: 140590

Nivk schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:52:
[...]

Hoe richt je ze dan?
Hoe meer dBi hoe minder de verticale polarisatie van een omni-directionaal antenna zal zijn :+ ... Daar in je link bij de 8 dBi antenne kun je dit lezen BEAMWIDTH (HPBW)Horizontal: 360° Vertical: 15°, kijk je bij de 5 dBi bijvoorbeeld staat er dit BEAMWIDTH (HPBW) Horizontal: 360° Vertical: 32°

Hij staat in de meterkast :X ?
nou ummm de buitenste als een V, de middelste rechtop. dat deed ik bij de standaardantenne's ook. heb nog wel wat gespeeld met andere richtingen, maar dat hielp niks.

hij hangt idd in de meterkast. maar dat kan geen verklaring zijn voor het feit dat ik geen/mindere waarden heb met 8dBi antenne's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 07:19
Cubic X schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:44:
[...]

Dat heb ik dus weer, heb blijkbaar een brak exemplaar :X . Vandaag nog geen problemen gehad met de router, maargoed...kan me niet voorstellen dat wat gisteravond gebeurde eenmalig is...
Dit probleem heb ik ook gehad, uiteindelijke oplossing was toch garantie, terugbrengen en een nieuwe krijgen. Nu geen enkel probleem meer gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimtheToolman
  • Laatst online: 10-10-2021
hmmm.zojuist eerste vastloper gehad.opeens viel het hele netwerk weg, bedraad en draadloos. alle lampjes wel op groen.na reset weer ok. en dat al binnen 2 dagen gebruik....hoop dat het niet vaker voorkomt.

misschien kwam het omdat ik met VPN werkte? dat liep ook al niet zo lekker. met airport extreme had ik geen problemen, maar nu blijft mijn remote connectie naar mijn werk (die via VPN loopt) om de haverklap tijdelijk of geheel freezen. ik moet dan zowel VPN als Remote connectie opnieuw opzetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
Ik heb voor mijn vorige werk enorm veel geVPN'ed wat perfect stabiel werkte, dus dat kan het niet zijn. Mijn NAS staat hier altijd te torrenten, dus dat is ook een mooie belasting voor te verbinding. Het ding is stabiel hier, en heeft een load van 0.00 meestal.

• geert-v
  • Laatst online: 07-05-2022
Heb deze router nu al enige maanden probleemloos in gebruik (met firmware versie 100820).
Deze week zag ik dat er een nieuwe firmware versie (110429) beschikbaar was met MEDIA SERVER optie en hier had ik wel belang bij.
Heb deze dus gedownload en router geflashed zonder problemen.

Ervaring is echter dat de MEDIA SERVER wel werkt, maar dat er in de Windows Media Player echter maar max. ca. 100 bestanden vermeld worden, terwijl er veel meer op het aangesloten USB device staan.
Ook speelt mijn media/bluray-speler (LG BX580) mp3 geluidsbestanden zo'n 2 x sneller af dan Windows Media Player op mijn PC, die speelt ze op normale snelheid af.

Heb ook het gevoel, zoals hier al meer blijkt, dat deze versie voor de IE verbinding minder stabiel is dan de vorige versie.

Meer ervaringen? maar zeker ook oplossingen voor deze problemen?

• Bor

Bor

Het jammere aan de nieuwe media server optie vind ik dat het altijd aan blijft staan ongeacht de setting, dwz de router blijft zich als DLNA bron melden. Bugje die er hopelijk in de volgende firmware versie uit gehaald is.

Het media server gedeelte is imho ook meer een gimmick / leuke gratis optie dan echt een robuuste oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 14:51
Heb hem net een paar dagen draaien en moet zeggen dat ik er heel positief over ben, zeker gezien de prijs/kwaliteits verhouding, die is echt goed!
Moet nog wel het nodige tweaken aangezien ik max 130 op N kom met mijn laptop maar heb hem ook pas net... ;)

• _JGC_
Heb laatst ook deze router bij mijn ouders neergezet als vervanger van een WRT54Gv5 met dd-wrt micro. Aangezien ik de multi-vlan features van dd-wrt gebruikte heb ik wederom dd-wrt op de TP-Link gezet. Geen idee hoe en wat, maar als ik bij mijn ouders op bezoek kom met mijn Intel 5100 wlan kaartje in mijn HP 2230S laptop, vliegt die hele router eruit.
Ik heb dat ding nu dan ook geforceerd naar "G only", waarna het probleem is opgelost, maar daarvoor koop je natuurlijk niet een wireless-N router. Qua internetverbinding maakt het overigens niet zoveel uit, ze hebben een 20/2 kabelabonnement en de enige wireless gebruiker zijn de buurman op het losse VLAN en mijn laptop als ik op bezoek kom.

Anoniem: 362358

Anoniem: 362358 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 15:04:

Ik heb nog steeds hetzelfde probleem, ook (opnieuw) een factory reset en daarna opnieuw instellen helpt niet. Het gekke is dat hij dit voor de update niet deed, en nu dus wel. Heeft iemand nog een andere idee wat er mis zou kunnen zijn? Ik begin me er aardig aan te irriteren dat ik elke keer de stekker er uit moet trekken.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 15:11
Wat ik eigenlijk wel opvallend vind is dat een router die behoorlijk feature complete is een gast modus mist, met dd-wrt is het natuurlijk enorm makkelijk te maken, maar toch zou je kijkend naar alle features die er wel zijn dat toch wel verwachten.

• Bor

Bor

Heeft iemand al een oplossing / work around gevonden voor de bug waarin de router zich als DNLA bron publiceert ook al heb je die feature uit staan? Dat is behoorlijk irritant vind ik, de router komt hier altijd als eerste bron naar boven op DNLA clients.
Wat ik eigenlijk wel opvallend vind is dat een router die behoorlijk feature complete is een gast modus mist, met dd-wrt is het natuurlijk enorm makkelijk te maken, maar toch zou je kijkend naar alle features die er wel zijn dat toch wel verwachten.
Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo opvallend, behalve in 3rd party firmwares zie je die feature bijna niet in dit soort routers (en van deze prijs). Je kunt het natuurlijk altijd als feature request indienen though :)

[Voor 49% gewijzigd door Bor op 04-06-2011 09:31]

Pagina: 1 2 3 ... 56 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee