Ervaringen - TP-Link TL-WR1043ND

Voorwoord
Het lijkt mij wel leuk om een eigen topic aan te maken voor deze nu al legendarische router, de TP-Link TL-WR1043ND. De laatste tijd zie ik steeds meer topic's verschijnen met kleine vragen over deze router. Het lijkt mij handig om een centrale plek te hebben om over deze router te discussiëren. Ik heb alvast een klein begin gemaakt, maar ik ben slecht in het maken van topicstarts dus ik nodig vrijwilligers uit tot mede-auteur (stuur maar een DM
Introductie
De TP-Link TL-WR1043ND is op het moment een populaire, scherp geprijsde (draadloze) router. Je koopt er al een voor €45-50 Euro. Het beschikt over een ingebouwde 4-poorts gigabit-switch en over een gigabit WAN-poort. Daarnaast beschikt de TL-WR1043ND over een 2.4Ghz radio die in combinatie met de drie verwisselbare antenne's snelheden mogelijk maakt tot 300Mbit/s. Tot slot zit er ook een USB-poort op voor het aansluiten van een USB-stick of externe hdd.Overige specificaties: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND en http://www.tp-link.com/pr...nt=spe&pmodel=TL-WR1043ND
Reviews
Er zijn veel goede reviews te vinden over de TL-WR1043ND waaronder hier op Tweakers.net. Ook onze vrienden van Hardware.info hebben een hele aardige review gemaakt. Ze hebben in mijn ogen alleen één klein foutje gemaakt door het volgende te beweren:Dit is natuurlijk nonsens, het is welliswaar een N-router maar het beschikt enkel over een 2.4Ghz radio. Iedere willekeurige 2.4Ghz SMA-antenne past er dus op, TP-Link biedt hier zelf verschillende antenne's voor aan waaronder de TL-ANT2405CL en TL-ANT2408CL.Hardware.info schreef op woensdag 17 november 2010:
Er kunnen maximaal drie antennes gebruikt worden. Deze zijn verwisselbaar, maar losse voor 802.11n geschikte antennes zijn zeldzaam en verre van goedkoop - op een router in deze prijsklasse is dit een opmerkelijke designkeuze.
Must read reviews:
• productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk
• productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door rapture
• productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door bas-r
Firmware
Recent (28 april 2013) heeft TP-Link een nieuwe firmware uitgebracht (130428). Naar verluidt is er ook (nog) geen IPv6-support, mogelijk komt dit er wel in een latere versie. Advies is om bij problemen de officiële firmware 100820 te installeren (100820). Verder heeft Prolution een beta firmware opgeduikeld, gebruiken op eigen risico (110523).Voor als je wilt experimenteren met de verschillende firmware versies die er zijn, ThinkPad stuurde mij een handige link naar een pagina met daarop alle uitgebrachte originele firmware's:
http://tl-wr1043nd.weebly.com/
Daarnaast zijn er verschillende alternatieve firmware's beschikbaar, waaronder DD-WRT en OpenWRT. Let op! deze alternatieve firmware's zijn geheel op eigen risico, er worden geen garanties geboden.
DD-WRT
Wanneer je de router flashed naar DD-WRT loop je tegen wat performance "probleempjes" aan. Wat je moet doen is ervoor zorgen dat de beveiliging op WPA2 staat met AES encryptie. In combinatie met 40Mhz kanalen (Tubro Mode) haal je de meest optimale snelheid. Er bestaat wat onduidelijkheid over "DD-WRT Superchannel Extension" deze hoef je niet aan te schaffen! 130Mbps is op dit moment de hoogst haalbare snelheid met DD-WRT, 300Mbps werkt niet stabiel en valt al snel terug op 130Mbps. Dit komt omdat de router scant naar naburige netwerken en zodoende terugschakelt om geen storing te veroorzaken.Releases
De ontwikkelaar van DD-WRT (Eko) heeft onlangs een nieuwe unstable release uitgebracht: r18687 (08-03-2012).
OpenWRT
Met OpenWRT ben je nog meer 'baas' over je router dan met DD-WRT. Je kunt namelijk naar eigen inzicht pakketten installeren en configureren. De drempel ligt wel wat hoger dan bijvoorbeeld bij dd-wrt. Meerdere Tweakers hebben eigen Builds gecompiled, waaronder Ultraman, mk13139, Eymey en Prolution. Voor je aan de slag gaat met OpenWRT is het goed om je even in te lezen, lees onder andere deze post van Magnetra. Als je van een bepaalde built wilt flashen naar DD-WRT of een andere firmware dan doe je er goed aan om eerst terug te gaan naar de stock firmware, als je het veilig op wil spelen.Lees meer over OpenWRT -Link-
Terug naar de originele firmware
Wil je van OpenWRT terug naar de officiële firmware? Dat kan, mk13139 heeft hiervoor een revert file beschikbaar gesteld, zowel voor de v1 als voor de v2. -Link-
Webinterface
Bevalt de standaard LuCI -webinterface je niet? Neem dan een kijkje naar de op Twitter Bootstrap gebaseerde theme van David: David in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Community releases:
• mk13139 builds (Barrier Breaker 14.07 & Trunk), huidige versies resp: r44952 & r45066
• Ultraman builds (Attitude Adjustment), huidige versie: r37838
Gargoyle
Wil je de stabiliteit van OpenWRT, maar staan alle toeters en bellen je tegen? Dan is Gargoyle iets voor jou! Gargoyle is niets anders dan OpenWRT met een gebruiksvriendelijke schil, lijkend op standaard router software.Gargoyle is gebaseerd op OpenWRT Attitude Adjustment en staat bekend om zijn krachtige, doch simpele instelmogelijkheden. Met name haar monitor en QoS mogelijkheden blinken uit.
http://www.gargoyle-router.com/index.php
Clones
Er zijn nogal wat routers die grote overeenkomsten vertonen met die van TP-Link. Vaak gaat het om dezelfde hardware. Soms kan de firmware hierdoor met elkaar worden uitgewisseld. Een voorbeelden van dergelijke "clones" zijn ICIDU, Imicro en Proware -Bron-.Handige links
Verzameling van alle originele firmwares. (bedankt ThinkPad!)• Web interface simulator
• OpenWRT Wiki
• InfoDepot Wikia
• DD-WRT Atheros settings
Special thanks
Ik heb de header schaamteloos gejat van Nivk vanuit zijn uitstekende productreview: TP-Link TL-WR1043ND review door Nivk.Laatste update
De TS is voor het laatst bijgewerkt op zaterdag, 28 maart 2015.[Voor 60% gewijzigd door mk13139 op 28-03-2015 09:22. Reden: Updated build]
My favorite programming language is solder.