• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-11 07:42
Ik zit nu al een week of 2 te klooien en vraag me nu af of het wel mogelijk is wat ik wil? Ik gebruik de TP-Link i.c.m DD-WRT v24-sp2 (03/19/12) std - build 18777 als VPN client. Ingesteld onder Basis - Basis Setup. Middels WAN verbonden aan mijn Ziggo Ubee werkt dit goed. Waar ik heen wil is een setup waarbij de TP-Link als bridge fungeert op het zelfde subnet als de Ubee. Zodoende kan ik vanaf alle clients mijn NAS benaderen.

Alle tutorials die ik er op heb losgelaten gaan uit van de VPN opzetten onder Services - VPN. Omdat mijn VPN een PPTP is met dynamisch IP adres lijkt het ook noodzaak een firewallscript te draaien. Hier heb ik verschillende varianten van geprobeerd. Alles tot nu toe zonder resultaat. Ik overweeg e.v.t. de OpenVPN weg in te slaan als dit makkelijker is.

Wat ik dus wil is 1 netwerk waarbij mijn medialspeler statisch verbind met de TP-Link en een IP adres krijgt van mijn VPN provider, de overige clients in het netwerk mogen via DHCP op het Ziggo netwerk. Netwerkfolders wil ik van zowel de mediaspeler als vanaf PC's binnen het netwerk kunnen benaderen.

Iemand die een vergelijkbare setup heeft?

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik probeer nu al twee dagen tevergeefs de 443 poort op mijn TP-Link TL-WR1043ND met OpenWrt Backfire 10.03.1 te forwarden vanaf de WAN-zone naar mijn server. Ik heb het zowel geprobeerd via LuCI als door de aanpassingen rechtstreeks in /etc/config/firewall te zetten. Ik heb de regel inmiddels wel 40 keer aangepast en de router/firewall herstart, maar die poort gaat echt niet open. Kan iemand meekijken of ik wellicht iets doms over het hoofd zie?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
config 'rule'
    option 'name' 'Allow-DHCP-Renew'
    option 'src' 'wan'
    option 'proto' 'udp'
    option 'dest_port' '68'
    option 'target' 'ACCEPT'
    option 'family' 'ipv4'

config 'rule'
    option 'name' 'Allow-Ping'
    option 'src' 'wan'
    option 'proto' 'icmp'
    option 'icmp_type' 'echo-request'
    option 'family' 'ipv4'
    option 'target' 'ACCEPT'

config 'rule'
    option 'name' 'Allow-DHCPv6'
    option 'src' 'wan'
    option 'proto' 'udp'
    option 'src_ip' 'fe80::/10'
    option 'src_port' '547'
    option 'dest_ip' 'fe80::/10'
    option 'dest_port' '546'
    option 'family' 'ipv6'
    option 'target' 'ACCEPT'

config 'rule'
    option 'name' 'Allow-ICMPv6-Input'
    option 'src' 'wan'
    option 'proto' 'icmp'
    list 'icmp_type' 'echo-request'
    list 'icmp_type' 'destination-unreachable'
    list 'icmp_type' 'packet-too-big'
    list 'icmp_type' 'time-exceeded'
    list 'icmp_type' 'bad-header'
    list 'icmp_type' 'unknown-header-type'
    list 'icmp_type' 'router-solicitation'
    list 'icmp_type' 'neighbour-solicitation'
    option 'limit' '1000/sec'
    option 'family' 'ipv6'
    option 'target' 'ACCEPT'

config 'rule'
    option 'name' 'Allow-ICMPv6-Forward'
    option 'src' 'wan'
    option 'dest' '*'
    option 'proto' 'icmp'
    list 'icmp_type' 'echo-request'
    list 'icmp_type' 'destination-unreachable'
    list 'icmp_type' 'packet-too-big'
    list 'icmp_type' 'time-exceeded'
    list 'icmp_type' 'bad-header'
    list 'icmp_type' 'unknown-header-type'
    option 'limit' '1000/sec'
    option 'family' 'ipv6'
    option 'target' 'ACCEPT'

config 'defaults'
    option 'syn_flood' '1'
    option 'input' 'ACCEPT'
    option 'output' 'ACCEPT'
    option 'forward' 'REJECT'
    option 'drop_invalid' '1'

config 'zone'
    option 'name' 'lan'
    option 'network' 'lan'
    option 'input' 'ACCEPT'
    option 'output' 'ACCEPT'

config 'zone'
    option 'name' 'wan'
    option 'network' 'wan'
    option 'input' 'REJECT'
    option 'output' 'ACCEPT'
    option 'masq' '1'
    option 'mtu_fix' '1'

config 'forwarding'
    option 'src' 'lan'
    option 'dest' 'wan'

config 'include'
    option 'path' '/etc/firewall.user'

config 'rule'
    option 'target' 'ACCEPT'
    option 'src' 'wan'
    option 'family' 'ipv4'
    option 'dest_port' '22'
    option 'proto' 'tcp'
    option '_name' 'ssh from wan (rule)'

config 'rule'
    option 'target' 'ACCEPT'
    option 'src' 'wan'
    option 'proto' 'tcp'
    option 'dest_port' '80'
    option 'family' 'ipv4'
    option '_name' 'http from wan (rule)'

config 'redirect'
    option 'src' 'wan'
    option 'proto' 'tcp'
    option 'src_dport' '443'
    option 'dest_ip' '192.168.1.10'
    option 'dest_port' '443'
    option '_name' 'https from wan (redir)'
    option 'target' 'DNAT'
    option 'dest' 'lan'

config 'rule'
    option 'src' 'wan'
    option 'proto' 'tcp'
    option 'dest_port' '443'
    option 'target' 'ACCEPT'
    option '_name' 'https from wan (rule)'
    option 'family' 'ipv4'

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:33
Wat is nu eigenlijk de "beste" firmware voor wat betreft draadloze snelheid? Of maakt dat niet uit?

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• ronic1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-02 16:34
rodemannetje schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:22:
Wat is nu eigenlijk de "beste" firmware voor wat betreft draadloze snelheid? Of maakt dat niet uit?
In mijn geval is het Open-wrt en is ook een stuk stabieler.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik moet zeggen dat de stock firmware ook prima werkt, alleen zoek ik nog een firmware die het draadloze bereik even opkrikt, ik red een heel eind maar kom net niet helemaal naar het einde van mijn tuin.

• buckfast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-04-2022
Het is niet alleen een verhaal van meer vermogen voor je router alleen.

Wat helpt het als je wel info van je router zou kunnen ontvangen en je geraakt niet terug op je router door het te lage vermogen van je netwerkkaart in je computer.

Een andere plaats voor je router, een externe antenne of een repaiter kunnen je probleem ook oplossen.

Met open wrt kan je het vermogen van je router trouwens wat opvijzelen. Wel even een land kiezen waar het mag. Tips vind je elders in dit topic.

Verwijderd

Wanneer je geen bezwaar hebt tegen wat knippen en plakken kan je zelf deze antenne versterker maken.

Deze parabool levert een enorme winst op en kost je nix.
http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html

Als je het plaatje niet goed gedownload krijgt:
Plaatje Windsurfer
Erop klikken met rechtmuis knop en plaatje opslaan als....

Maak hem zowel op de router als op je ontvanger antenne.

Hier een filmpje erover.
http://www.flixxy.com/diy-wifi-extender.htm

Handleiding in het Nederlands.
1. Download het plaatje
2. Vergroot of verklein het plaatje in een teken programma, naar de lengte/grote van je antenne, als je het plaatje maar vierkant houd.
3. Print het plaatje uit op zo dik mogelijk papier of karton.
4. Knip hem netjes uit en snij met een mesje de 6 sleufjes en de 2 sterren waar de antenne in moet komen.
5. lijm zo netjes mogelijk aluminium folie op de achterkant van de reflector, dus liefst zonder kreukeltjes.
6. Zet hem nu in elkaar door de 6 uitsparingen in de 6 sleufjes vast te lijmen. Prik even voorzichtig met een dun potlood door de 2 sterren zodat de antenne er makkelijk in kan.
7. Plaats hem over de antenne en richt hem globaal in het gebied waar je het signaal wilt hebben.

Ben je erg handig en wil je echt de antenne hacken dan kan je dit nog doen.
http://www.instructables.com/id/WIFI-Antenna-Hack!/
Let wel deze laatste hack hoeft alleen indien je met te korte en zwakke antenne's zit.
Bij normale antenne's die al afgeregelt zijn op een 1/4 golf heeft dit geen zin.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2012 20:06 ]

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Bedankt! Ik ga er mee aan de slag, ik zal mijn bevindingen binnenkort even posten

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:53
Ik kom net thuis van me werk en draadloos werkte weer niet. Dit gebeurt gemiddeld om de twee weken. Ik heb de laatste openwrt versie van Ultraman draaien en de kernel log staat weer vol met de onderstaande errors.

ath: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020
ath: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up
ath: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020
ath: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

Ik wordt een beetje moe van deze router want ik heb alles in de 2 jaar dat ik hem heb al geprobeerd en hij blijft problemen geven.
  • Laatste stock firmware
  • DD-WRT
  • OpenWRT
  • Terugsturen voor garantie
Veel mensen lijken er helemaal geen problemen mee te hebben maar ik duidelijk wel.

Verwijderd

@D.I.N.G.
Hier is dat ook (met de laatste versie van Ultraman), een logboek vol, maar dan de volgende melding:
ath: Failed to stop TX DMA, queues=0x004!

Hij bedient hier een vergaderzaal waar veel externen met allerlei apparatuur verbinding maken met de TP-Link (v. 1.8).
Ik heb hem echter zo ingesteld dat hij elke nacht automatisch reboot, als ik dat niet doe dan loopt hij idd vast na een paar dagen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 15:11
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:39:
@D.I.N.G.
Hier is dat ook (met de laatste versie van Ultraman), een logboek vol, maar dan de volgende melding:

Hij bedient hier een vergaderzaal waar veel externen met allerlei apparatuur verbinding maken met de TP-Link (v. 1.8).
Ik heb hem echter zo ingesteld dat hij elke nacht automatisch reboot, als ik dat niet doe dan loopt hij idd vast na een paar dagen.
Hoe heb je dat gedaan?
Bij mij is het nu ook een paar keer per week raak en ik ben dr wel een beetje klaar mee eigenlijk.
Als zo'n reboot elke nacht werkt dan mag de router nog even blijven :)

Verwijderd

Ik deed dat in het verleden met een goedkoop en simpel schakelklokje van de gamma.....

Toendertijd had ik last met een Linksys waarvan het geheugen volliep en na verloop van tijd ging hij staan stuiteren, een reboot was de oplossing.
Tot ze met een firmware kwamen waarbij het geheugen gedumpt kon worden als het vol was, dit dumpen kon je naar een bepaald IP adres uitvoeren, en omdat hij toch niet controleerde of daar wel iemand zat die het ontving maakte het ook niet uit of er wel een pc achter zat.
Let wel, het IP adres moest wel in de range van de DHCP zijn.

Misschien dat naast de warmte ook dit een probleem kan zijn bij deze routers ?

Verwijderd

@tlpeter
Via de webinterface naar System > Scheduled Tasks en dan in het tekstvak deze regel om elke dag om 6 uur 's ochtends een reboot te geven.
0 6 * * * reboot

Zie ook:
http://www.smallbusinesst...cally-reboot-every-week-1

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 15:11
Bedankt, nu even zien of het nu wel een beetje stabiel blijft :)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:27:
Wanneer je geen bezwaar hebt tegen wat knippen en plakken kan je zelf deze antenne versterker maken.

Deze parabool levert een enorme winst op en kost je nix.
http://www.freeantennas.com/projects/template2/index.html

Als je het plaatje niet goed gedownload krijgt:
Plaatje Windsurfer
Erop klikken met rechtmuis knop en plaatje opslaan als....

Maak hem zowel op de router als op je ontvanger antenne.

Hier een filmpje erover.
http://www.flixxy.com/diy-wifi-extender.htm

Handleiding in het Nederlands.
1. Download het plaatje
2. Vergroot of verklein het plaatje in een teken programma, naar de lengte/grote van je antenne, als je het plaatje maar vierkant houd.
3. Print het plaatje uit op zo dik mogelijk papier of karton.
4. Knip hem netjes uit en snij met een mesje de 6 sleufjes en de 2 sterren waar de antenne in moet komen.
5. lijm zo netjes mogelijk aluminium folie op de achterkant van de reflector, dus liefst zonder kreukeltjes.
6. Zet hem nu in elkaar door de 6 uitsparingen in de 6 sleufjes vast te lijmen. Prik even voorzichtig met een dun potlood door de 2 sterren zodat de antenne er makkelijk in kan.
7. Plaats hem over de antenne en richt hem globaal in het gebied waar je het signaal wilt hebben.

Ben je erg handig en wil je echt de antenne hacken dan kan je dit nog doen.
http://www.instructables.com/id/WIFI-Antenna-Hack!/
Let wel deze laatste hack hoeft alleen indien je met te korte en zwakke antenne's zit.
Bij normale antenne's die al afgeregelt zijn op een 1/4 golf heeft dit geen zin.
Maar daar heb je binnenshuis uiteraard niets aan. Zo'n antenne is een richtantenne en zal er alleen voor zorgen dat het signaal meer geconcentreerd is in 1 richting.
Op de camping is dat handig, als je met de hotspot wilt verbinden bijvoorbeeld. Maar in huis wil je juist in elke richting goed bereik hebben, en dan is zo'n antenne alleen maar een nadeel.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Compizfox schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:49:
[...]

Maar daar heb je binnenshuis uiteraard niets aan. Zo'n antenne is een richtantenne en zal er alleen voor zorgen dat het signaal meer geconcentreerd is in 1 richting.
Op de camping is dat handig, als je met de hotspot wilt verbinden bijvoorbeeld. Maar in huis wil je juist in elke richting goed bereik hebben, en dan is zo'n antenne alleen maar een nadeel.
Heb je hem al gebouwd en getest ?
Heb je uberhaupt iets gelezen op die site ?

Ik gebruik hem wel en hij is bij vele anderen in gebruik, en het is een grote aanwinst.
Met name voor routers die hun zendvermogen af regelen toz van de wifi punten in de omgeving, die achter de parabool zitten ziet hij namelijk niet meer.

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:39:
@D.I.N.G.

Die foutmelding die jij krijgt, krijg ik ook af en toe.

Ik heb ook geen negatief woord over de builds van Ultraman want zijn builds werken een stuk beter dan de stock firmware en dd-wrt want bij die waren ook een paar reboots per week noodzakelijk.

Ik ken de mogelijkheid om de router elke dag te rebooten maar dit vindt ik meer een tijdelijk oplossing. Ik lees hier verhalen van mensen met een uptime van een jaar, dat haal ik helaas nooit ofte nimmer.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:03:
[...]
Heb je hem al gebouwd en getest ?
Heb je uberhaupt iets gelezen op die site ?
Ik heb wel eens een dergelijke richtantenne gebouwd, maar dan met een leeg conservenblik.
Punt blijft dat ik hem niet hoef te testen om tot de conclusie te komen dat hij directioneel is. Dat kan ik toch zo zien?

En een directionele antenne op je router lijkt mij nou niet heel handig. Ik wil tenminste overal in huis even goed bereik hebben, en niet al het bereik geconcentreerd op 1 punt in huis.
Ik gebruik hem wel en hij is bij vele anderen in gebruik, en het is een grote aanwinst.
Met name voor routers die hun zendvermogen af regelen toz van de wifi punten in de omgeving, die achter de parabool zitten ziet hij namelijk niet meer.
Hoe bedoel je dat laatste? Dat een router dus zwakker zou gaan zenden omdat er WiFi-punten in de buurt zitten? Zou hij dan niet juist sterker gaan zenden?
Ik heb daar nog nooit van gehoord btw.

Verwijderd

Compizfox schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:54:
[...]
Ik heb wel eens een dergelijke richtantenne gebouwd, maar dan met een leeg conservenblik.
Punt blijft dat ik hem niet hoef te testen om tot de conclusie te komen dat hij directioneel is. Dat kan ik toch zo zien?

En een directionele antenne op je router lijkt mij nou niet heel handig. Ik wil tenminste overal in huis even goed bereik hebben, en niet al het bereik geconcentreerd op 1 punt in huis.

[...]
Hoe bedoel je dat laatste? Dat een router dus zwakker zou gaan zenden omdat er WiFi-punten in de buurt zitten? Zou hij dan niet juist sterker gaan zenden?
Ik heb daar nog nooit van gehoord btw.
Het is geen richtantenne in die vorm, het is een parabool antenne.
Het brandpunt bepaald of je in de kleine of in de grote hoek zit, en omdat je thuis er dicht op zit heb je altijd volle sterkte .
Maagoe bekijk de plaatjes eens op die antenne site.

Het zend signaal sterkte word in de nieuwe wireles routers afgeregeld op de naburige zenders om die niet te storen.
Wifi is aan het ondergaan aan zijn eigen succes.

Dat je dit nog niet gelezen heb of weet van de nieuwe routers wil misschien iets zeggen over hoeveel je hiermee bezig bent ?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:06:
[...]
Het is geen richtantenne in die vorm, het is een parabool antenne.
Het brandpunt bepaald of je in de kleine of in de grote hoek zit, en omdat je thuis er dicht op zit heb je altijd volle sterkte .
Maagoe bekijk de plaatjes eens op die antenne site.
Ik snap hoe het werkt ;)
Maar feit blijft dat het signaal ipv omnidirectioneel nu maar in 1 richting wordt uitgezonden. --> richtantenne.
Het zend signaal sterkte word in de nieuwe wireles routers afgeregeld op de naburige zenders om die niet te storen.
Welke routers doen dit dan volgens jou? Misschien is het omdat ik nauwelijks tot geen ervaring heb met stock firmware van routers, maar in zowel DD-WRT als OpenWRT ben ik deze functie nog nooit tegengekomen.
Dat je dit nog niet gelezen heb of weet van de nieuwe routers wil misschien iets zeggen over hoeveel je hiermee bezig bent ?
Waar slaat dat dan weer op? 8)7

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Als het niet een richtantenne is. Maar wel het het signaal richt. Wanneer is het dan volgens jou wél een richtantenne? :')

En als je invloed uit wilt oefenen op de signaalsterkte, kun je ook gewoon inloggen en 'm zelf instellen, ipv op "auto" laten staan en rare schoteltjes om je router heen bouwen.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Compizfox schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:11:
[...]
Ik snap hoe het werkt ;)
Maar feit blijft dat het signaal ipv omnidirectioneel nu maar in 1 richting wordt uitgezonden. --> richtantenne.
Niet helemaal dus. Een richtantenne maakt er een hele smalle bundel van die je heel precies kunt richten. Dat is nou hetgeen wat een gewone antenne en deze tweak niet doen. Het enige wat deze tweak doet is de bundel van de omnidirectionele antenne geconcentreerder maken door hem niet 360 graden in de rondte te laten zenden maar iets minder dan 180 graden. Een richtantenne maakt de bundel vele malen smaller, denk dan aan iets van 10 graden en dat is een gigantisch verschil. Die <180 graden klinkt leuk omdat hierdoor de bundel wat geconcentreerder is en je ontvangst e.d. wat beter zou moeten zijn maar het levert je ook problemen op. De bundel is namelijk ook smaller waardoor het aankomt op het goed uitrichten van de antenne. Bij een omnidirectionele luistert dat wat minder nauw door die hele brede bundel. Het is juist dit uitrichten wat problemen op kan leveren en helemaal niet tot een winst in ontvangst hoeft te leiden. Het kan zelfs het tegenovergestelde bewerkstelligen omdat je huis simpelweg te klein is of juist te groot. Dan kun je beter gaan werken met meerdere AP's.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:40
Perfect dus om op mijn AP te zetten?

2 antennes, dus 1 op de zender richten en een andere de tuin in?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ppl schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:52:
[...]

Niet helemaal dus. Een richtantenne maakt er een hele smalle bundel van die je heel precies kunt richten. Dat is nou hetgeen wat een gewone antenne en deze tweak niet doen. Het enige wat deze tweak doet is de bundel van de omnidirectionele antenne geconcentreerder maken door hem niet 360 graden in de rondte te laten zenden maar iets minder dan 180 graden. Een richtantenne maakt de bundel vele malen smaller, denk dan aan iets van 10 graden en dat is een gigantisch verschil. Die <180 graden klinkt leuk omdat hierdoor de bundel wat geconcentreerder is en je ontvangst e.d. wat beter zou moeten zijn maar het levert je ook problemen op. De bundel is namelijk ook smaller waardoor het aankomt op het goed uitrichten van de antenne. Bij een omnidirectionele luistert dat wat minder nauw door die hele brede bundel. Het is juist dit uitrichten wat problemen op kan leveren en helemaal niet tot een winst in ontvangst hoeft te leiden. Het kan zelfs het tegenovergestelde bewerkstelligen omdat je huis simpelweg te klein is of juist te groot. Dan kun je beter gaan werken met meerdere AP's.
Daar heb je gelijk in, en dat is ook precies wat ik bedoelde ;)

Het is ook maar net wat je verstaat onder 'richtantenne'. Jij vind die parabolische antenne van ~ 180 graden geen richtantenne. Ik wel, omdat hij niet meer omnidirectioneel is, en je hem (zoals je zelf al zegt) moet richten :P
Maar ik snap dat er bij die term verwarring kan ontstaan.

• ppl
  • Niet online

ppl

Dat is niet wat ik vind, dat is de officiële betekenis van een richtantenne. Jouw definitie is dus gewoon onjuist. Er zit namelijk nog een categorie tussen omnidirectionele antenne en richtantenne. Op wikipedia noemen ze het een sectorale antenne maar elders ook. Die graden die ik noem zijn even voor het gemak genomen, in werkelijkheid ligt dat heel anders (zie de plaatjes van de link die hier gegeven wordt voor die antenne tweak).

@maartend: not really want in veel gevallen doen die 3 antennes net even wat andere dingen. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen, tis nou niet een dure tweak of zo :)

[ Voor 78% gewijzigd door ppl op 09-10-2012 00:03 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nou, niet-omnidirectionele antenne dan ;) Wat ik bedoelde is een antenne die je dus in zekere mate moet richten om er profijt van te hebben. Het idee achter mijn verhaal blijft hetzelfde.

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-11 11:11
Moguh heren,

Ik probeer nu al 2 weken een epson styles sx 445 w in me netwerk te krijgen.
Installatie cd van epson stopt elke keer bij het bevestigen van wifi. Krijg hem niet herkend.

Wat ik geprobeerd heb:

Wifi instellen op printer, wel verbinding, maar bij controle er toch weer uit gegooid
Wps knop via internet pagina router, wel verbinding maar bij controle er ook uitgegooid.
Firewal uitgeknald en bovenstaande nog maals herhaald, geen resultaat
Alle epson programma's volledig toegang gegeven in mcafee, firewall in of uit geschakeld en bovenstaande herhaald, geen resultaat.

Wat ik ook probeer, niks werkt. Hebben jullie nog tips? Trucs? ik weet het ff niet meer

Grtz

Peter

Asus GL703VM

Verwijderd

Compizfox schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:02:
Nou, niet-omnidirectionele antenne dan ;) Wat ik bedoelde is een antenne die je dus in zekere mate moet richten om er profijt van te hebben. Het idee achter mijn verhaal blijft hetzelfde.
Het idee dan wel maar jij had er nog meer tekst bijstaan, wat zoveel zij dat het resultaat was dat door dit ding niet het hele huis werd gedekt.
En die bewering is niet correct, je dekt makkelijk het hele huis, daarom moet je het ontwerp ook vierkant houden.
Nogmaals zie de plaatjes, of maak hem.

PPL bewoord het heel mooi en correct.

En in principe kan je met deze windsurfer een beetje spelen door bijv. de antenne in een hoek van het huis te zetten, en hem dan zo te draaien dat hij naar de tegenovergestelde hoek kijkt.
Hierdoor dek je niet alleen je hele huis maar ook nog je tuin.
Bij mij is het verschil dat zelfs een oude Linksys tot 3 huizen verderop komt, door betonnen muren met 1 antenne.

Wat je ook kan doen is de windsurfer 1/2 zo groot maken als je antenne zodat je er 2 op kan zetten.
Dan richt je de onderste iets naar links en de bovenste iets naar rechts om een nog groter gebied af te dekken.

En idd het enigste wat het kost is 15 minuten knutselen, velletje papier en wat alu folie...
alles tezamen misschien wel 0.20 cent.

Geen resultaat wat naar de zin is?
Dan gooi je alles weg ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2012 09:25 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zal later vandaag nog een nieuwe build online gooien die ik hier nu sinds afgelopen zondag draai. In principe is ie niet veel anders dan de slanke build van Ultraman, de verschillen:
- OpenVPN ingebouwd
- Multiwan, deze moet je helaas na elke update handmatig uitschakelen als je het niet gebruikt
- PPPoE ingebouwd

Verder heb ik 2 patches toegevoegd:
- fix voor "Failed to stop DMA" uit trunk
- zelfgemaakte patch die powermanagement uitschakelt

Ik heb sinds zondag deze build draaien, voorheen werkte elke laptop goed, maar alleen als je powermanagement uitschakelt. Mijn Samsung telefoon was gewoon ruk, soms was 3G nog sneller. Met de nieuwe build geen last van. Verder heb ik nu 2 klanten met een WDS link tussen 2 AP's met recente Backfire build, de een draait al maanden en heeft 0,0 problemen, de ander draait net een week en heeft steeds last van uitvallende verbinding. Het verschil: de een woont in een buitengebied zonder buren met wifi, de ander woont in een woonwijk met tig andere APs. Ik krijg het idee dat powermanagement daar iets mee te maken heeft, want hier krijg ik met 20 andere netwerken ook amper packets erdoor zodra dat aan staat.

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
_JGC_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:22:
Zal later vandaag nog een nieuwe build online gooien die ik hier nu sinds afgelopen zondag draai. In principe is ie niet veel anders dan de slanke build van Ultraman, de verschillen:
- OpenVPN ingebouwd
- Multiwan, deze moet je helaas na elke update handmatig uitschakelen als je het niet gebruikt
- PPPoE ingebouwd

Verder heb ik 2 patches toegevoegd:
- fix voor "Failed to stop DMA" uit trunk
- zelfgemaakte patch die powermanagement uitschakelt

Ik heb sinds zondag deze build draaien, voorheen werkte elke laptop goed, maar alleen als je powermanagement uitschakelt. Mijn Samsung telefoon was gewoon ruk, soms was 3G nog sneller. Met de nieuwe build geen last van. Verder heb ik nu 2 klanten met een WDS link tussen 2 AP's met recente Backfire build, de een draait al maanden en heeft 0,0 problemen, de ander draait net een week en heeft steeds last van uitvallende verbinding. Het verschil: de een woont in een buitengebied zonder buren met wifi, de ander woont in een woonwijk met tig andere APs. Ik krijg het idee dat powermanagement daar iets mee te maken heeft, want hier krijg ik met 20 andere netwerken ook amper packets erdoor zodra dat aan staat.
Hoi JGC,

Heb je die WDS configuratie op die "drukke" locatie wel werkend gekregen (zonder problemen) met powermanagement uitgeschakeld? Ik wil namelijk ook graag een WDS configuratie maken op een drukken locatie. In het verleden al meermaals tegen problemen aangelopen die dus vermoedelijk met powermanagement te maken hebben....

• _JGC_
  • Nu online
Ik moet die nieuwe firmware nog uitrollen bij die specifieke klant, kan je later pas meer vertellen.

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Sylver84 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 08:55:
...

Wat ik ook probeer, niks werkt. Hebben jullie nog tips? Trucs? ik weet het ff niet meer

Grtz

Peter
Ik heb een Brother DCP-J715W, en ik geef die en statisch ip adres in het netwerk (192.168.1.99) en dan de printer op de Wifi ingesteld. Misschien kan je dat eens uitproberen?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:19:
[...]
Het idee dan wel maar jij had er nog meer tekst bijstaan, wat zoveel zij dat het resultaat was dat door dit ding niet het hele huis werd gedekt.
En die bewering is niet correct, je dekt makkelijk het hele huis, daarom moet je het ontwerp ook vierkant houden.
Nogmaals zie de plaatjes, of maak hem.
Zou jij me dan kunnen uitleggen hoe je met een antenne die in 180 graden straalt je hele huis kunt laten coveren? Grofweg zul je in het ene helft van je huis goede, en in de andere helft van je huis slechte ontvangst hebben. Tenzij je hem in de tuin zet en richt op je huis natuurlijk.
PPL bewoord het heel mooi en correct.
Eens.

• _JGC_
  • Nu online
Bij deze deel ik mijn build:
http://jantheman.be/openwrt/

Instructies zijn inmiddels wel bekend, details had ik al eerder gegeven. In principe is deze build gelijk aan Ultramans Backfire build, maar heb ik 2 patches meegenomen (staan ook daar) en heb ik OpenVPN, PPPoE en Multiwan toegevoegd aan de build.
Thanks daarvoor :)
Die patches kan ik hier misschien wel eens gaan testen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• verzenden
Middels Setup / Basic setup maak ik een pptp vpn verbinding met strongvpn. Alle clients die ik aan de router hang krijgen zo een US ip adres. Kan ik voor mijn NAS een uitzondering maken? Ik kreeg namelijk de volgende melding:

Please note we have received a DMCA notification regarding the IP your VPN account uses. File sharing of copyright material is a violation of our Policies and USA Federal law.

Dat is de nas dus geweest. Nu moet ik om te downloaden mijn NAS instellen op mijn ziggo modem en kabels ompluggen. Om content te kijken weer het tegenovergestelde. Niet handig dus.

Op mijn vorige vraag om de 2 netwerken samen te voegen is helaas geen antwoord gekomen. Als ik enkel de NAS een andere gateway kan geven is het echter ook goed.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom heb je die US VPN dan? En is het überhaupt niet erg onhandig als je gaat downloaden door de VPN-tunnel qua snelheid?

• verzenden
Die US VPN gebruik ik voor Netflix op mijn mediaplayer. In ideale omstandigheden heb ik alles in één subnetmask draaien waarbij DHCP clients via Ziggo lopen en statische clients ( mediaplayer bijvoorbeeld ) via VPN, maar dit is me nog niet gelukt.

Het is belangrijk dat de NAS in het zelfde netwerk zit als de mediaplayer daarom had ik me neergelegd dat downloaden dan wat trager gaat. Maar ja, nog één keer een DMCA notificatie en ik ben de sigaar. Dat is dus ook geen optie.

Snelheid via VPN is 8mb / via ziggo 60 maar ik vind 8 ook nog snel :)

• ppl
  • Niet online

ppl

Compizfox schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:02:
Het idee achter je verhaal blijft inderdaad hetzelfde maar de grap is dat je bij wifi altijd moet gaan uitrichten. De enige manier om een goede dekking in zowel huis als tuin te verkrijgen is door eerst te gaan meten om te kijken wat voor ontvangst je op diverse plekken hebt. Daarna kun je dan gaan kijken of zo'n stukje aluminiumfolie uitkomst kan bieden of dat je toch meer AP's bij moet plaatsen, positie van de router/AP moet veranderen, enz.

Inmiddels zijn daar ook handige stukjes software voor zoals voor OS X: Netspot. Je hebt een map van de ruimte en je stelt wat meetpunten in. Door de uitgestippelde route af te lopen plot je de verschillende metingen op de kaart en krijg je een goed overzicht waar de problemen zitten en waar niet. Op basis daarvan kun je gaan finetunen. Houd er rekening mee dat die antennes horizontaal uitzenden. Als je wat naar beneden wilt hebben is dat lastig met dit ontwerp. Vandaar dat je antennes ook ietsje kunt draaien zodat ze wat meer naar beneden gericht zijn. Op deze wijze valt er vaak ook de nodige winst te behalen.

@verzenden: al eens gekeken of het gebruik van VLANs in jouw geval handig kan zijn? Je zou namelijk de NAS en VPN in een apart VLAN kunnen zetten maar de mediaplayer weer in deze beide VLANs. Daardoor is zowel VPN als NAS door de mediaplayer te benaderen maar kunnen VPN en NAS verder niet bij elkaar komen.

• verzenden
@verzenden: al eens gekeken of het gebruik van VLANs in jouw geval handig kan zijn? Je zou namelijk de NAS en VPN in een apart VLAN kunnen zetten maar de mediaplayer weer in deze beide VLANs. Daardoor is zowel VPN als NAS door de mediaplayer te benaderen maar kunnen VPN en NAS verder niet bij elkaar komen.
Hm. Vlan is voor mij nog onbekend terrein. Wat ik ervan dacht te weten is dat je een nieuw netwerk creert op je bestaande LAN netwerk maar dat LAN en VLAN niet met elkaar communiceren. Als dit klopt, hoe krijg ik dan de mediaspeler in 2 LANS?

Met routing kan ik de NAS wel bereiken van netwerk A naar B of andersom maar dan heb ik geen WINS server en krijg ik mijn NAS content nog steeds niet op de mediaplayer.

• ppl
  • Niet online

ppl

Een VLAN is een virtueel netwerk. Het grote voordeel is dat je er meerdere over dezelfde fysieke verbindingen kunt laten lopen. Je hoeft dus niet allemaal extra kabels te gaan leggen. Je koppelt een VLAN doorgaans aan specifieke poortjes van een switch of een router. Een netwerkpoortje zit dus in een of meerdere VLANs. Met OpenWRT kun je dit soort dingen doen. In dit geval wijs je dan aan het poortje waar de mediaspeler zit 2 VLANs toe (VPN & NAS). Dit is ook de manier om bijv. wifi van je gewone netwerk te scheiden of om juist het gasten wifi te scheiden van de rest van je netwerk. Bij OpenWRT hebben ze er wat info over: VLAN and bridging concepts.

Wellicht dat de VPN op je mediaspeler zetten eenvoudiger is maar dan moet dat apparaat zoiets wel ondersteunen. Je zou ook eens kunnen kijken wat je met de firewall kunt doen. Het gebruik van andere ip-ranges/subnets is voor thuis ook nog wel een goed alternatief voor VLANs (het is vrijwel hetzelfde principe). Het klinkt allemaal lastig maar wat je wil is dat eigenlijk ook wel een beetje. Gelukkig is er op internet veel goede documentatie te vinden waardoor het al een stuk makkelijker wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 09-10-2012 21:56 ]

• verzenden
VLAN verhaal klinkt goed, hier ga ik mij eens verder in verdiepen.

VPN zit op de mediaplayer maar omdat dit zo vreselijk buggy is en diep in de settings zit heb ik de TP-link gekocht als VPN client. De NAS was ik bij dit idee even vergeten. Ik ben inmiddels al een week of 2 aan het rommelen maar de goede documentatie op internet valt tegen. Ik kom inmiddels steeds op dezelfde forumdraadjes uit tijdens mijn google zoektochten. Ik kom meerdere mensen tegen die hetzelfde willen maar nooit een volledig antwoord. Sabai biedt een kant en klare oplossing, maar ja, da's zo niet tweakers en kost veel meer geld dan gepland.

Ik draai overigens nu DD-WRT. Kan het hier ook mee? Of moet ik naar OpenWRT? En kan ik OpenWRT flashen over DD-wrt?

• ppl
  • Niet online

ppl

Volgens mij moet het ook met DD-WRT lukken. Hoe, dat zul je even bij hun moeten uitvissen.

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Ik gebruik nu een aantal weken DD-WRT toch valt mij op dat de WiFi snelheden tergend traag zijn.
Komt het door de build of ligt het ergens anders aan?
Firmware: DD-WRT v24-sp2 (07/20/12) std.

Soms haal ik maar 5 Mbit, terwijl ik na een reboot vaak weer 40 Mbit van de 60 behaal.

Tijdens het connecten tussen mijn laptop en de router floepte hij zo off-line en er was geen leven meer in te krijgen. Na een reboot werkte alles weer. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Strunkie op 10-10-2012 13:01 ]

^ Post is hierboven!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Case:
Ik sluit een laptop (met vast ipadres 10.0.0.1) aan op de wan poort (met vast interface ipadres 10.0.0.2) van deze router. Ik configureer een port forward (HTTPS/port 443) op het interne netwerk vanaf de router (vast interface ipadres 192.168.1.1) naar mijn NAS (vast ipadres 192.168.1.2).

Wellicht domme vragen, maar ik wil ze toch echt even controleren voordat ik mijn TP-Link terug stuur voor een RMA. Ik ben al een week aan het stoeien met dit ding (meerdere stock en openwrt firmwares gebruikt) en ik krijg het echt niet aan de praat!
  1. Kan ik op de laptop de SSL webpagina van de NAS benaderen via https://10.0.0.2? (deze pagina is via de rest van het interne netwerk prima te benaderen)
  2. Kan ik zien dat deze poort op de router 'open staat' via een portscan vanaf de laptop naar 10.0.0.2?
  3. Kan ik (als de router voorzien is van OpenWRT) zien dat deze poort 'open staat' door gebruik te maken van een commando als 'netstat -a'?
update! ik heb het probleem eindelijk opgelost door de WAN zone in een 192.168.0.* segment te zetten. Toen deden alle port forwards het wel direct!

[ Voor 11% gewijzigd door scorpion303 op 11-10-2012 21:23 . Reden: solved! ]

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-12 21:17
_JGC_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:27:

Instructies zijn inmiddels wel bekend, details had ik al eerder gegeven. In principe is deze build gelijk aan Ultramans Backfire build, maar heb ik 2 patches meegenomen (staan ook daar) en heb ik OpenVPN, PPPoE en Multiwan toegevoegd aan de build.
Heb deze versie laatst geinstalleerd maar kan nu geen luci interface meer openen

als ik naar 192.168.1.1 ga dan redirect hij hem naar http://192.168.1.1/cgi-bin/luci en geeft dan melding Oeps! Google Chrome kan geen verbinding maken met 192.168.1.1

SSH werkt prima, heb via ssh geprobeerd luci te installeren maar geen succes daarna
opkg install luci

Gelukkig draait hij verder wel prima op oude config, misschien dat dat het is ?

Heeft iemand enig idee hoe ik luci weer aan de praat krijg

Groeten

[ Voor 43% gewijzigd door TheGrillmeister op 11-10-2012 19:17 ]

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 20:01
Helpt het als je via Instellingen je browsegegevens wist?

• _JGC_
  • Nu online
Misschien een module achteraf geinstalleerd die na de upgrade er niet meer is? Misschien een brakke config? Ik zou het niet weten, heb 3 routers geflasht met deze firmware en op alle 3 werkt luci nog steeds zoals het hoort.

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 20:01
_JGC_ schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:27:

Even voor de zekerheid: Komende vanaf de laatste build van Ultraman, kies ik wanneer ik deze wil proberen toch voor de sysupgrade...? :?

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-12 21:17
Het werkt niet in IE, FF, Chrome dus lijkt me cache wissen geen nut hebben

Kan ik de config verwijderen en opnieuw aanmaken heeft iemand daar een stappenplannetje voor ?

EDIT: FIXED

sysupgrade -v -n openwrt......

weer default nu en werkt weer

EDIT: Draadloos op zolder, router staat in woonkamer
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2237578481.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2237600535.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2237622387.png

Erg netjes al zeg ik het zelf

Verschil met oude sitecom 54G
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2237606822.png

EDIT:

Mooi stabiel signaal op dit moment

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img87/6929/signaal.png

[ Voor 77% gewijzigd door TheGrillmeister op 14-10-2012 22:45 ]

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10 00:22
Hier een oplossing voor de mensen die tegen hetzelfde probleem als mij aanlopen: TP-Link WR1043ND met USB harddisk. De USB harddisk is niet benaderbaar via WiFi via (bijv) een smartphone, wel gewoon via een pc in het LAN. Het blijkt dat de TP-Link geen smb (samba) of FTP ondersteunt.

Mijn TP-Link was van eind 2010. Ik heb de allernieuwste firmware er op gezet (op dit moment TL-WR1043ND_V1_120405 van medio 2012) en die heeft WEL smb/ftp ondersteuning. Je krijgt bij je USB settings er dan ook een stuk meer opties bij ( FTP server, Media server ).

Hierna kon ik moeiteloos connecten met een android smartphone. Je hebt FTP/media server settings overigens niet nodig.

Dit kostte mij een avondje uitzoeken.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-11 11:11
dask schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:00:
[...]

Ik heb een Brother DCP-J715W, en ik geef die en statisch ip adres in het netwerk (192.168.1.99) en dan de printer op de Wifi ingesteld. Misschien kan je dat eens uitproberen?
Heb niet echt een idee hoe dit moet, de Epson SX445w wordt niet ondersteund door mijn tp-link2543ND, heb de nieuwste driver erop gezet, omdat ze daar zeggen dat er met de meeste printers gewerkt kan worden, maarr helaas.

Als je een omschrijving heb hoe ik zo'n static ip adres kan maken, ik kan namelijk zelf het ip adres in de printer invoeren blijkbaar. Dan ga ik het cker proberen.

Asus GL703VM

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even theoretische vraag: wij hebben hier een HP Photosmart 2575 All-in-One. Deze zit nu met ethernetkabel aan de TP-Link. Maar m'n 2e Raspberry komt bij m'n broer en daar wordt misschien een Powerline adapter voor gebruikt. Een daarvan moet in de TP-Link of de switch onder de woonkamer-tv.
Bij de switch past zo'n lompe powerline adapter eigenlijk niet, dus ik zit te denken om de printer i.p.v. met ethernet aan de USB-poort van de TP-Link te koppelen; zodat we de powerline adapter in de TP-link kunnen pluggen aangezien daar wél ruimte is voor zo'n adapter.

Heeft dat (na gebruikelijk installatie stappen) nog verdere consequenties qua printen/scannen e.d.? Wat is uiteindelijk het handigst voor een printer; USB of ethernet?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Scannen gaat je niet lukken over SMB of IPP.
Qua printen gaat het denk ik ongeveer hetzelfde werken, alleen treedt nu je router op als printserver.

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 21:25
Probeer de tp-link wr1043 router te flashen alleen blijf ik hangen bij het volgende.
Als ik het volgende invoer mtd -r write /tmp/tplink.bin firmware binnen de terminal van linux. Dan word het commando mtd niet herkend. Wat doe ik fout? Zie deze handleiding

[ Voor 17% gewijzigd door Gangster93 op 16-10-2012 16:17 ]

• ppl
  • Niet online

ppl

Compizfox schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 20:56:
Scannen gaat je niet lukken over SMB of IPP.
Qua printen gaat het denk ik ongeveer hetzelfde werken, alleen treedt nu je router op als printserver.
De router is printserver omdat ie daar de software voor heeft (zat printers die dat tegenwoordig ook al hebben, hoef je ze eigenlijk alleen maar in je netwerk te hangen). Datzelfde zou hij kunnen met een scanner (OS X kan dit in Snow Leopard, Lion en Mountain Lion, van Leopard weet ik het niet zeker meer). De meeste routers, printers en printserver oplossingen hebben alleen support voor het printen, niet voor het scannen. Het scannen kun je dan wel opvangen door een apparaat te kopen dat kan scannen naar een netwerkschijf (en dat is meestal eentje die via SMB/CIFS wordt aangeboden), een ftp-server of via mail.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat is toch precies wat ik ook zei, maar dan wat langer uitgelegd? :P

• JantjeKoud
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 00:07
ppl schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 19:57:
[...]

De router is printserver omdat ie daar de software voor heeft (zat printers die dat tegenwoordig ook al hebben, hoef je ze eigenlijk alleen maar in je netwerk te hangen). Datzelfde zou hij kunnen met een scanner (OS X kan dit in Snow Leopard, Lion en Mountain Lion, van Leopard weet ik het niet zeker meer). De meeste routers, printers en printserver oplossingen hebben alleen support voor het printen, niet voor het scannen. Het scannen kun je dan wel opvangen door een apparaat te kopen dat kan scannen naar een netwerkschijf (en dat is meestal eentje die via SMB/CIFS wordt aangeboden), een ftp-server of via mail.
Sorry hoor, maar ik heb ook een HP Photosmart printer. (de Premium C309g-m dat dan weer wel) Mijn printer zit gewoon met lan kabel aangesloten en scannen over lan is geen probleem.
Scannen kun je bvb in Word of in Paint. Uiteraard wel de driver voor je printer installeren, maar dat spreekt voor zich....

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30
@Jantjekoud: Zucht.... er is ook niemand hier die beweert dat scannen over lan helemaal onmogelijk is.

Uiteraard kan dit gewoon als je specifieke printer een eigen netwerkserver aan boord heeft (zoals die van jou) en er software voor op je PC staat.

Het gaat hier om het scannen via een 'generieke' oplossing zoals de printserver functionaliteit in routers zoals de TP-link. Dat is er dus niet (Of nauwelijks). Vanuit het "Sane" project is er wel een poging gedaan maar in mijn ervaring is dat hit or miss.

Oftewel, wil je een no frills mogelijkheid om via het netwerk te scannen en te printen, koop dan gewoon een printer die dat zelf heeft en laat dat niet van een router afhangen. Zelfs de meeste betaalbare printers leveren tegenwoordig die mogelijkheid.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• ppl
  • Niet online

ppl

JantjeKoud schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:47:
[...]

Sorry hoor, maar ik heb ook een HP Photosmart printer. (de Premium C309g-m dat dan weer wel) Mijn printer zit gewoon met lan kabel aangesloten en scannen over lan is geen probleem.
Scannen kun je bvb in Word of in Paint. Uiteraard wel de driver voor je printer installeren, maar dat spreekt voor zich....
Je had beter dat geld kunnen spenderen aan een leesbril want hetgeen waarop je citeert heb je helemaal niet gelezen...

Ik heb hier een HP Officejet 5610 en die moet ik met een usb kabel aansluiten want hij kan niet printen noch scannen over het netwerk. Toch heb ik deze functionaliteit en kan ik via het netwerk met diverse Macs hier printen en scannen op dat ding. Hoe? Simpel, ding delen op mijn Mac (printer en scanner deling!). Werkt hartstikke mooi, kan direct vanuit apps zoals Preview en PDFpen Pro scannen. Heeft iedereen een Mac? Nee, meesten hebben Windows. Kan Windows zoiets als de Mac? Nee, helaas niet, printerdeling is geen probleem maar de scanner delen zoals op OS X..nope. Wat dan? Nou, een scanner/AiO zoeken waarmee dat wel kan of kijken naar een andere oplossing zoals scan to mail, scan to smb/ftp.

Dat betekende de zin "Datzelfde zou hij kunnen met een scanner": de router, printserver, Windows, Mac, scanner, AiO, etc. moet het supporten. Als hij dat niet doet heb je dus pech en helaas is dat iets wat voor de meeste AiO's, routers, Windows, etc. geldt. Er zijn echter nog wel andere mogelijkheden om iets vergelijkbaars te krijgen en die heb ik genoemd zodat iemand anders alsnog de mogelijkheid heeft om via het netwerk te scannen.

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 21:25
Ik heb zojuist mijn tp-link te flashen. Helaas ging het na het uploaden van de firmware mis.
Er werd maar 1,3 mb geupload van de 7 mb. Hierna werd de router opnieuw opgestart. Nu kan ik de router niet meer benaderen.
Iemand enig idee of er nog iets gedaan kan worden?

Ik heb al geprobeerd om de QQS knop vaker in te drukken. Maar het sys lampje gaat niet meer aan. Ook is het niet mogelijk om te pingen naar de router.

[ Voor 30% gewijzigd door Gangster93 op 17-10-2012 11:03 ]

• buckfast
Ik denk dat je de router momenteel gebrickt hebt. Er valt dan niet veel meer te doen dan de firmware te flashen via seriële poort. Hoe dit moet staat beschreven op de openwrt website.

Een vraag van mijn zijde. Kan je een USB-hub aan de router hangen en zo 2 ipv 1 USB apparaat aansluiten?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Denk het wel, omdat dat volgens de USB-spec moet kunnen.

Ik zie ook geen obstakel voor meerdere USB devices. Wel zou wel een powered USB hun pakken in zo'n geval.
Maar realiseer je dat de USB interface niet snel is.
Ik weet niet wat je er aan wilt hangen?

• buckfast
Ik gebruik de router nu om bliksem signalen door te sturen naar een server. Het is dus zeker geen doorsturen van zware bestanden. Op 27 dagen is er 154000kB in 137000 pakketten. Ik moet wel eens bekijken dat de processor 2 naast elkaar draaiende programma's aan kan.

edit: voor het verbruik hoefik niet te vrezen. Het zijn maar 2 USB-serieel omzetters die er op aangesloten worden.

[ Voor 18% gewijzigd door buckfast op 18-10-2012 13:17 ]

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:15
Ik heb deze router afgelopen maandag aangeschaft, met wat moeite het ding aan de gang gekregen (installation assistent accepteerde de dynamisch IP instellingen niet, moest dus installeren op static IP en het daarna via de web interface aanpassen..).

Tot zover ben ik niet erg tevreden. Een kwartiertje geleden is ie er voor de 2e keer in de 4 dagen na de installatie uitgeklapt. Met uitgeklapt bedoel ik dat hij niet langer wireless te benaderen is en dat het SYS lampje niet langer knippert maar gewoon brand. Het WLAN lampje gaat uit (hoort ook te knipperen). De router draait momenteel nog de stock firmware (volgens de web interfase v1). Een simpele reset verhelpt het probleem maar het is niet wenselijk dit iedere paar dagen te doen. De snelheid blijft na een reset wel lager dan hij zou moeten zijn, bekabeld aan de modem haal ik 7 MB/s, hier op m'n kamer (eind van de router vandaan met dikke vloer) gewoonlijk 1.6 MB/s maar momenteel zelfs maar ongeveer 1.0 MB/s.

Heeft iemand enig idee wat het probleem hier is?

[ Voor 0% gewijzigd door MrMaxedTank op 18-10-2012 17:02 . Reden: Spelling... ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Over de laatste 'stable' build van Ultraman:

Stabiliteit is hier prima. Heb niet erg veel netwerken hier in de buurt, maar de Could not stop RX meldingen heb ik 2x gelezen (lette er steeds op).

Ik dacht ook even SSHFS te installeren, even wat meer space ed. Echter, na het invullen van mijn SSH wachtwoord crashte de hele router? Heb geen kernel logs ofzo bewaard toen, had er totaal niet aan gedacht. Als ik het nog een keer moet doen, prima.

Tweede: Dit is de load met een Ubuntu ISO download (HTTP) over een HENET ipv6 tunnel:
root@OpenWrt:~# uptime
 16:59:45 up 1 day, 23:03, load average: 2.65, 1.17, 0.44

Ipv6 was overigens zo werkend, ook zonder ervaring. Maar dit limiteerd de download op ongeveer 5 MB/s en de webinterface is zo ongeveer onbruikbaar.

Derde, maar eigenlijk puur OpenWRT, niets Ultraman-build specifieks:
Bestaat er ook iets als opkg autoremove? Om alle automatisch geïnstalleerde packages die niet meer nodig zijn te verwijderen? Heb bijvoorbeeld het idee dat die op het flash blijven staan als je de package die je niet meer nodig had weggooit.

• doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-11 20:41
Heb inmiddels de TL-WR1043ND router in mijn bezit. Het is well revision 1.9 en ben dus op zoek naar een "third" party firmware geschikt voor deze versie met VPN mogelijkheden. Zou iemand mij kunnen adviseren. Heb verschillende forums bekijken maar ben geen informatie tegengekomen m.b.t het upgraden van revision 1.9 met third party firmware.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

marcop23 schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 17:08:

Derde, maar eigenlijk puur OpenWRT, niets Ultraman-build specifieks:
Bestaat er ook iets als opkg autoremove? Om alle automatisch geïnstalleerde packages die niet meer nodig zijn te verwijderen? Heb bijvoorbeeld het idee dat die op het flash blijven staan als je de package die je niet meer nodig had weggooit.
Neen. Tenzij dit in de laatste beta's gewijzigd zou zijn (maar daar zijn geen aanwijzingen voor) kan je geen ruimte winnen door pakketten te verwijderen die mee in de standaard images zitten. De firmware zelf is read-only, alles qua configuratie en extra pakketten komt in een zogenaamde 'overlay' terecht.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 19-10-2012 22:44 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Borromini schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:37:
[...]

Neen. Tenzij dit in de laatste beta's gewijzigd zou zijn (maar daar zijn geen aanwijzingen voor) kan je geen ruimte winnen door pakketten te verwijderen die mee in de standaard images zitten. De firmware zelf is read-only, alles qua configuratie en extra pakketten komt in een zogenaamde 'overlay' terecht.
Dat wist ik, maar ik bedoel, wanneer je zeg maar een pakketje installeert die depend op drie anderen, en je hebt je oorspronkelijke niet meer nodig, en je bent vergeetachtig en doet dus geen --autoremove. Dan moet je maar net weten welke libraries er geïnstalleerd waren die nu niet meer nodig zijn. Dat kan apt-get autoremove dus waar apt-get wordt gebruikt.

Verder, op de Ultraman build krijg ik USB storage niet meer werkend, en ik wil meer ruimte om meer dan memtest te kunnen pxe-booten :P Ik doe vast iets fout, maar ik heb een usb stick op Ubuntu geformatteerd met ext3. Op de OpenWRT box heb ik in ieder geval de volgende packages geïnstalleerd: kmod-usb-storage block-mount block-hotplug kmod-fs-ext4. fdisk -l geeft dit aan:
Disk /dev/sda: 2099 MB, 2099249152 bytes
57 heads, 56 sectors/track, 1284 cylinders
Units = cylinders of 3192 * 512 = 1634304 bytes
Disk identifier: 0x150df1b7

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1285     2049308   83  Linux

Wanneer ik mount -t ext3 /dev/sda1 /home -o rw,sync uitvoer, gebeurt er niets, hij gaat gewoon zonder error door en toont een nieuw root@OpenWRT:~# regeltje

Mount geeft dan dit:
root@OpenWrt:~# mount
rootfs on / type rootfs (rw)
/dev/root on /rom type squashfs (ro,relatime)
proc on /proc type proc (rw,relatime)
sysfs on /sys type sysfs (rw,relatime)
tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=14752k)
tmpfs on /dev type tmpfs (rw,relatime,size=512k,mode=755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,relatime,mode=600)
/dev/mtdblock3 on /overlay type jffs2 (rw,relatime)
mini_fo:/overlay on / type mini_fo (rw,relatime)
debugfs on /sys/kernel/debug type debugfs (rw,relatime)
none on /proc/bus/usb type usbfs (rw,relatime)

Ik de kernel log op luci is dit te vinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sd 1:0:0:0: [sda] Attached SCSI removable disk
usb 1-1: USB disconnect, address 3
usb 1-1: new high speed USB device using ar71xx-ehci and address 4
usb 1-1: configuration #1 chosen from 1 choice
scsi2 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: device found at 4
usb-storage: waiting for device to settle before scanning
scsi 2:0:0:0: Direct-Access     Generic  Flash Disk       8.07 PQ: 0 ANSI: 4
usb-storage: device scan complete
sd 2:0:0:0: [sda] 4100096 512-byte logical blocks: (2.09 GB/1.95 GiB)
sd 2:0:0:0: [sda] Write Protect is off
sd 2:0:0:0: [sda] Mode Sense: 23 00 00 00
sd 2:0:0:0: [sda] Assuming drive cache: write through
 sda: sda1
sd 2:0:0:0: [sda] Attached SCSI removable disk
yaffs: dev is 8388609 name is "sda1"
yaffs: passed flags ""
yaffs: Attempting MTD mount on 8.1, "sda1"
yaffs: dev is 8388609 name is "sda1"
yaffs: passed flags ""

Sorry voor een wat te lange post, maar ik ben toch erg benieuwd wat ik fout doe.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
nevermind, zie bericht eronder, heeft zich al opgelost

Omdat de search niet goed werkt op het topic kan ik niet bekijken of deze vraag al eens eerder is gesteld en zo ja wat de oplossing daarvoor is, vandaar stel ik hem even hieronder.

Ik heb verder nog geen ervaring met de WR1043ND, maar ik wilde daarmee vandaag eens prutsen. Ik zag dat alles in het Duits was, zowel op de onderkant van de router (daar staat WR1043ND(DE)) als in de menu's. Via internet had ik al wel gevonden dat flashen naar de laatste firmware waarschijnlijk zou helpen, dus dat had ik dan maar gedaan (sowieso wel handig één van de laatste FW's).

Uiteindelijk is het onderstaande het resultaat (klikbaar):
20121020 TL-WR1043ND Duits/Engels?

De menu's en uitleg is in het Engels nu, maar het daadwerkelijke configscherm nog gewoon in het Duits. Hoort dit zo of hoe kan ik dit wijzigen (want ik vind het een beetje irri moet ik zeggen)?

Bedankt alvast! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 22-10-2012 15:15 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

marcop23 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:57:
[...]

Dat wist ik, maar ik bedoel, wanneer je zeg maar een pakketje installeert die depend op drie anderen, en je hebt je oorspronkelijke niet meer nodig, en je bent vergeetachtig en doet dus geen --autoremove. Dan moet je maar net weten welke libraries er geïnstalleerd waren die nu niet meer nodig zijn. Dat kan apt-get autoremove dus waar apt-get wordt gebruikt.
Sorry, verkeerd geïnterpreteerd dan. Ik denk niet dat zo'n functie bestaat, maar gewoon opkg zonder argumenten aanroepen toont je wel alle mogelijke opties.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
Niemand hier iets over? Of is het zo'n geniaal onnozele vraag waarvan ik het antwoord dankzij het missen van een fatsoenlijke search in dit topic niet kan vinden?
Ik zal er erg mee geholpen zijn, anders stuur ik het ding namelijk begin volgende aankomende week terug...

Nevermind, na een dag off lijkt nu ineens wel alles Engels te zijn... gelukkig maar. Blijkbaar moest ik hem wat langer van de stroom afhouden, een reboot en ff de stroom eraf was niet genoeg :F ... hmm weten we dat ook weer. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Aardwolf op 22-10-2012 15:16 ]

Verwijderd

marcop23 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:57:
[...]

op de Ultraman build krijg ik USB storage niet meer werkend, en ik wil meer ruimte om meer dan memtest te kunnen pxe-booten :P Ik doe vast iets fout, maar ik heb een usb stick op Ubuntu geformatteerd met ext3. Op de OpenWRT box heb ik in ieder geval de volgende packages geïnstalleerd: kmod-usb-storage block-mount block-hotplug kmod-fs-ext4. fdisk -l geeft dit aan:
Disk /dev/sda: 2099 MB, 2099249152 bytes
57 heads, 56 sectors/track, 1284 cylinders
Units = cylinders of 3192 * 512 = 1634304 bytes
Disk identifier: 0x150df1b7

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        1285     2049308   83  Linux

Wanneer ik mount -t ext3 /dev/sda1 /home -o rw,sync uitvoer, gebeurt er niets, hij gaat gewoon zonder error door en toont een nieuw root@OpenWRT:~# regeltje
Volgens mij moet je hem als ext4 mounten.

http://wiki.openwrt.org/d...age#available.filesystems
Omdat ik het toch niet kan laten: er wordt hier op dit moment een eerste proefbuild van de Attitude Adjustment branch gecompileerd...
Daar kan ik dan eens mee proefdraaien en als het bevalt dan zien we weer verder :)

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32
Ultraman schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:47:
Omdat ik het toch niet kan laten: er wordt hier op dit moment een eerste proefbuild van de Attitude Adjustment branch gecompileerd...
Daar kan ik dan eens mee proefdraaien en als het bevalt dan zien we weer verder :)
aaah, goed nieuws :) is die dan ook met de diverse patches van JGC om stop tx errors tegen te gaan in "drukke" netwerken?

https://dev.openwrt.org/ticket/11862

het lijkt er wel op dat ze een stuk dichterbij een definitieve oplossing zijn:

http://linuxwireless.org/...s#DMA_stop_failure_issues

greetz
Het is de Attitude Adjustment branch, welke pas recent vanaf trunk is gebranched en sindsdien is ook het merendeel van wat er aan trunk nog is bij gekomen gebackport.
De specifieke versie die ik hier nu draai is "OpenWrt Attitude Adjustment 12.09-beta2 (r33899)".

Zelf gecompileerd, maar als je de vanilla beta2 pakt van de OpenWRT website zit je qua code volgens mij op eenzelfde niveau. Alleen moet je dan wel al je pakketten weer installeren ;)

Alle nuttige ath9k patches, waaronder de meest recente "failed to stop tx dma" zitten er dus in.
Vergeet ook niet clients te updaten, want bugs aan de kant v/d client kunnen ook voor problemen zorgen. Experimenteer daar dus ook met WiFi drivers en settings als je problemen hebt.

De patch van JGC zelf die het power management uitschakelt heb ik er niet speciaal in gestopt. Dat kan op zich, maar ik wil eerst eens weten hoe het zo werkt, want als de stabiliteit met power management nu een stuk beter is dan heb ik liever dat dan geen power management.
Power Management is vaak op het device zelf uit te schakelen in driver settings, daar wil je dat dan ook als eerste problemen.
Een uitzondering daarop zijn telefoon, waarop het vaak minder makkelijk is of geheel onmogelijk...
Mijn lijkt echter correct te werken (ook een Atheros chip in mijn geval) en ivm battery life wil ik dat graag zo houden. Want hij hangt het overgrote deel van de dag aan het WiFi hier ;)

So far so good in ieder geval. Maar de uptime is pas 15 uur, dus er moet nog flink wat tijd overheen gaan voordat ik er hier uitspraken over kan doen. En de users hier moeten natuurlijk de nodige belasting genereren om het geheel ook daadwerkelijk te stress testen.

Voorlopig is het gebruiken en goed in de gaten houden.

• JohnD1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-02 15:14
Ik heb regelmatig dat ik de TP link moet resetten om weer normale internet snelheid te krijgen
Na 2 weken gebruik gaat dan ineens de snelheid omlaag.
Lijkt wel of er iets langzamerhand volloopt.

Iemand anders hetzelfde. ?
JohnD1 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:31:
Ik heb regelmatig dat ik de TP link moet resetten om weer normale internet snelheid te krijgen
Na 2 weken gebruik gaat dan ineens de snelheid omlaag.
Lijkt wel of er iets langzamerhand volloopt.

Iemand anders hetzelfde. ?
Heb je de draad al doorgenomen?
Gaat dit over WiFi of Ethernet?
Stock firmware? Of iets anders?

• dask
Hmm, ik zal binnenkort toch nog eens een nieuwe build moeten installeren.
De config van Harrie heeft hier een tijdje zorgeloos gedraaid, maar sinds een paar dagen valt mijn wifi af en toe uit. Als ik dan effe de UTP kabel insteek en op Luci kijk, is de Wifi disabled. Na een tijdje herstelt de wifi zich op de router; alsook ik de netwerkkaart op de laptop even uit en aanzet.

Rare toestanden 8)7

Verwijderd

Ultraman, is deze nieuwe build ook al ergens te downloaden ?
Heb vanmiddag net jouw vorige build vervangen door die van JGC maar ook met die blijf ik deze meldingen houden:

Heb eigenlijk al een Asus RT-N66U besteld om eens te kijken of dat beter werkt maar wil ook de TP-Link nog wel een kans geven met een nieuwe build.

• JohnD1
Ultraman schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:13:
[...]

Heb je de draad al doorgenomen?
Gaat dit over WiFi of Ethernet?
Stock firmware? Of iets anders?
wifi en ethernet, stock firmware, laatste versie.
Ik ben inmiddels overgeschakeld op UPC en heb nu een cisco.... maar ik merk gelijk dat die een stuk stabieler is.
Op zich was ik best tevreden met de TPlink, zeker met de mogelijkheden.... behalve dan elke 2-3 weken een restart.
Dus eigenlijk heb ik hem een beetje over.... misschine dat ik hem maar eens op openwrt ga zetten..

• Ghostface9000
  • Laatst online: 13:19
Net dd-wrt geflashed leuk en lekker uitgebreid ! :) Is in een paar minuten gedaan super simpel echt een aanrader ! :D

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:17

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan iemand mij vertellen of de originele firmware ook ntfs support? Ik ben zelf redelijk snel op OpenWrt overgestapt maar een vriend van me draait nog stock firmware en wil zijn harddisk aansluiten. Ik vermoed dat alleen ext en fat werken maar je hebt natuurlijk ook nog ntfs-3g e.d.

• JohnD1
Ghostface9000 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:03:
Net dd-wrt geflashed leuk en lekker uitgebreid ! :) Is in een paar minuten gedaan super simpel echt een aanrader ! :D
Dan ga ik dit weekeind het ook eens doen....!
Ik heb hem toch over..en dan heb ik er weer een low power servertje bij...

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Mr_gadget schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:17:
Kan iemand mij vertellen of de originele firmware ook ntfs support? Ik ben zelf redelijk snel op OpenWrt overgestapt maar een vriend van me draait nog stock firmware en wil zijn harddisk aansluiten. Ik vermoed dat alleen ext en fat werken maar je hebt natuurlijk ook nog ntfs-3g e.d.
Gewoon proberen was geen optie?
Ghostface9000 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:03:
Draait het een beetje stabiel en werke alle opties?
Heb het een jaar geleden weleens geprobeerd maar toen was het niet veel soeps, dat DD-WRT.

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb afgelopen 2 dagen zitten aankloten met Wake-On-LAN op mijn huidige router (Linksys WRT120N). Schijnbaar werkt het zodra de computer langer dan een paar minuten uitstaat niet meer. Dan is de ARP Cache gewist en kan het niet meer. Kan ik met mijn huidige router ook niet een static entry maken.

Dat is eigenlijk de druppel bovenop het andere grote probleem en dat is het bereik. Op de bovenverdieping is het bereik al dramatisch (de router staat zelfs onderaan de trap).

Na een beetje zoeken op routers kwam ik al snel bij deze TP-Link uit. Nu lees ik overal dat het met het signaal van deze router wel goed zit.

Maar zijn er ook mensen hier die Wake-on-LAN vanaf het internet kunnen doen (dus niet binnen hetzelfde netwerk) met deze router? Zo ja gebruik je dan een custom firmware. Als dit kan zal ik hem waarschijnlijk aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Preau op 25-10-2012 18:48 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je moet het magic packet ook naar het broadcastadres sturen, niet naar het IP-adres van de PC die je wilt waken. Dat gaat inderdaad niet werken om de reden die je zelf al noemt: De entry is uit de ARP-table van je router verdwenen.

Zelf heb ik op mijn TL-WR1043ND met OpenWRT een IPtables rule aangemaakt waarmee ik vanaf buiten op de webinterface kan. Via daar kan ik dan met luci-app-wol m'n PC waken.
Alternatief kan het ook nog via SSH.

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 25-10-2012 18:52 ]

Tot dusver zowel positieve als negatieve ervaring met het wireless van Attitude Adjustment.
Positief:
1. het wordt niet meer zo sloom als dat van Backfire soms. De snelheid is bij belasting dus beter.
2. De webUI is snappier! :)

Negatief:
1. Vandaag kon geen enkel wireless device meer connecten... Dat heb ik moeten oplossen door het wireless te herstarten en toen werkte het pas weer.
2. Mijn log bevat nu 3 stack traces van (even uit het hoofd) rx.c. Lijkt echter geen invloed te hebben op het wireless, mogelijk wordt een connectie opnieuw opgezet. Ik heb daar verder weinig van gemerkt.

Maar negatief nr1 is wel een beetje nekkend. Die moet er echt uit anders blijf ik voorlopig lekker bij Backfire. Ik zag dat er weer wat ath9k patches waren. Eerstvolgende gelegenheid dat ik tijd over heb een updated build maken en die gaan testen. Zal wel tegen het einde van volgende week worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 26-10-2012 17:55 ]

• mwoe
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 10:30
Sinds enige deze router in mijn bezit.
Voorlopig op de standaard firmware van tplink.

1 vreemd probleem tot nu toe:
gebruik 2 laptops: 1 met ingebouwde wlan en eentje met een standaard ralink chipset 300n kaartje (PCMCIA)

De laptop met de losse kaart geeft problemen. Na uit slaapstand gekomen te zijn, kan het wel 5 minuten duren voordat data verkeer mogelijk is. De connectie is er, maar simpelweg geen dataverkeer.
De laptop met de ingebouwde wlan heeft dit niet. De laptop met de losse kaart had dit probleem totaal niet met m'n oude linksys router.
Als er eenmaal verbinding is, blijft deze ook gewoon werken/stabiel.

Enig idee?

[ Voor 5% gewijzigd door mwoe op 28-10-2012 11:27 ]

Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
mwoe schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:25:
Sinds enige deze router in mijn bezit.
Voorlopig op de standaard firmware van tplink.

1 vreemd probleem tot nu toe:
gebruik 2 laptops: 1 met ingebouwde wlan en eentje met een standaard ralink chipset 300n kaartje (PCMCIA)

De laptop met de losse kaart geeft problemen. Na uit slaapstand gekomen te zijn, kan het wel 5 minuten duren voordat data verkeer mogelijk is. De connectie is er, maar simpelweg geen dataverkeer.
De laptop met de ingebouwde wlan heeft dit niet. De laptop met de losse kaart had dit probleem totaal niet met m'n oude linksys router.
Als er eenmaal verbinding is, blijft deze ook gewoon werken/stabiel.

Enig idee?
Dit probleem heb ik ook gehad met een ingebouwde netwerkkaart in een Dell Vostro Laptop. Ik had de interne WiFi kaart hiervan vervangen door een Intel Centrino Advanced-N 6230 kaartje. Als ik de laptop helemaal uitzet en opstart gaat het prima. In slaapstand duurde het inderdaad ook altijd erg lang.
Uiteindelijk bleek het een probleem met de netwerk/bluetoothdrivers (is een combi kaart) icm met de Intel chipset te zijn. Dit hebben ze toen opgelost en na installeren van nieuwe drivers was het probleem opgelost. Maar latere drivers hadden toch weer dit probleem. Ik bewaar deze set drivers dus erg goed.

Dus probeer eens verschillende versie van de WiFi drivers te vinden en probeer deze eens uit. Soms moet je juiste een oudere versie proberen. Mogelijk lost het iets op voor je. Anders toch een andere WiFi netwerkaart proberen als het echt niet op te lossen is.

• _JGC_
  • Nu online
Ultraman schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:28:
De patch van JGC zelf die het power management uitschakelt heb ik er niet speciaal in gestopt. Dat kan op zich, maar ik wil eerst eens weten hoe het zo werkt, want als de stabiliteit met power management nu een stuk beter is dan heb ik liever dat dan geen power management.
Ik denk dat ik liever die patch ombouw naar een module optie, zodat je het aan/uit kunt zetten met een optie in modules.conf.

Het is met iwconfig niet mogelijk om van een AP power management uit te schakelen, wel als dat ding als client bridge wordt gebruikt (maar dan weer niet als je vervolgens gaat repeaten). Het is daarom zaak om, als je beslist geen power management wilt, dat uit te zetten voordat het actief wordt. Mijn patch doet dat, maar zonder een andere build te flashen kan je het ook niet weer aanzetten.

Overigens, ik heb hier ook een Cisco WAP4410N-G5 met zelfde hardware en stock firmware waar je met SSH op kunt inloggen, daarin heb ik gezien dat Madwifi gebruikt wordt, welke powermanagement helemaal niet eens implementeert.

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-12 08:01
Ik heb laatst deze router geplaatst bij me vriendin wegens de goeie recensies.
Maar laatste paar dagen/weken werkt de router vrij sloom, slome verbinding, moeilijk verbinden.

Het draait de laatste versie.
Wat kan er fout zijn?

Ik lees hier en daar ook wat over OpenWRT, wat is daar het voordeel van en kan fout gaan?
Is het stabieler?

• Dav0s
  • Laatst online: 09:56

Dav0s

Hr?

Ik heb net deze router binnen en heb geprobeerd mijn 1TB Western Digital externe schijf hier op aan te sluiten.
(Deze: http://www.wdc.com/wdprod...y/AAG/ENG/4178-705486.pdf )

Echter, zelfs na 10 seconden wachten verschijnt de schijf niet bij Storage Sharing instellingen in de router. De router heeft de nieuwste firmware (3.13.12 Build 120405) en het USB lampje op de router brandt. Daarnaast staat de schijf zelf ook aan.

Kan deze schijf niet op de router, of ben ik ergens een stap vergeten?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zonet viel mijn router (met OpenWRT) voor het eerst uit... Alle ledjes waren uit behalve het PWR-ledje.
Als ik hem resette bleef het sys-ledje maar knipperen en deed de router niets.

Na een paar keer resetten zonder netwerkkabels erin doet ie het nu weer gelukkig.

Wel vaag...

• Dav0s

Dav0s

Hr?

Dav0s schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:49:
Ik heb net deze router binnen en heb geprobeerd mijn 1TB Western Digital externe schijf hier op aan te sluiten.
(Deze: http://www.wdc.com/wdprod...y/AAG/ENG/4178-705486.pdf )

Echter, zelfs na 10 seconden wachten verschijnt de schijf niet bij Storage Sharing instellingen in de router. De router heeft de nieuwste firmware (3.13.12 Build 120405) en het USB lampje op de router brandt. Daarnaast staat de schijf zelf ook aan.

Kan deze schijf niet op de router, of ben ik ergens een stap vergeten?
Heb hem inmiddels ook met deze 2TB schijf getest:
http://www.wdc.com/wdprod...y/AAG/ENG/4178-705176.pdf

Ook hiermee verschijnt ie niet in het router-menu. Met een simpele 1gb USB-stick komt ie wel gewoon tevoorschijn. Kunnen er geen harde schijven aangesloten worden met externe stroomvoorziening?

• dask
Dav0s schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:12:
[...]

Heb hem inmiddels ook met deze 2TB schijf getest:
http://www.wdc.com/wdprod...y/AAG/ENG/4178-705176.pdf

Ook hiermee verschijnt ie niet in het router-menu. Met een simpele 1gb USB-stick komt ie wel gewoon tevoorschijn. Kunnen er geen harde schijven aangesloten worden met externe stroomvoorziening?
Welke firmware staat op de router?

De schijven werken toch op je pc (Win)?

Misschien dat die schijven in power saving mode gaan, en de router die niet terug kan opspinnen. Je kan proberen via de wd-management software power saving af te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door dask op 30-10-2012 22:00 ]

• Dav0s

Dav0s

Hr?

dask schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 21:56:
[...]

Welke firmware staat op de router?

De schijven werken toch op je pc (Win)?

Misschien dat die schijven in power saving mode gaan, en de router die niet terug kan opspinnen. Je kan proberen via de wd-management software power saving af te zetten.
De router heeft de nieuwste firmware (3.13.12 Build 120405). De 2TB schijf heeft een aan/uit knop, zelfs als ik die indruk wordt hij niet getoond. Dit terwijl de schijven inderdaad wel gewoon direct op een windows pc werken. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat de router ze totaal niet detecteert (behalve dat het USB-lampje op de router gaat branden).

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:12
zijn de schijven in ntfs format?
kan de firmware ntfs lezen?

mountainbiker

Verwijderd

Ik heb nu de laatste experimentele versie van Gargoyle erop staan, en werkt de laatste dagen prima als wireless client+ap. Wel kan ik nergens een oplossing vinden voor het volgende probleem:

Ik deel het internet met mijn bovenbuurvrouw die een standaard routertje van haar ADSL provider heeft. Dit is een Wireless G apparaat. Van dit netwerk gebruik ik alleen de internetverbinding, ik heb dit netwerk dus als unbridged wireless client aangesloten en mijn router als access point. Nu is het probleem dat mijn eigen netwerk op wirelessG blijft staan. Is het mogelijk om de router zo in te stellen dat de access point wel een wireless-N signaal uitzendt?

Ik kan als work-around mijn wr841n tussen de routers zetten en instellen als client, en dan verbinden met de wan port van de 1043nd, dan werkt het wel. Natuurlijk gebruik ik liever 1 apparaat.
Pagina: 1 ... 25 ... 56 Laatste