Router achter router NAS

Pagina: 1
Acties:

• haro1power
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-12 14:57
Hallo,

In mijn huidige woonsituatie heb ik een gedeelde internet verbinding. Ik krijg hiervan 1 IP adres, dus ik gebruik een router, Fritz!Box 7390, om al mijn apparaten op het internet te krijgen.

Als ik mijn computer direct aan de kabel aansluit, kan ik de NAS server gewoon via Windows Explorer bereiken.
Als ik echter de Fritz!Box 7390 aansluit en daarachter mijn computer, kan ik de NAS server niet via Windows Explorer bereiken.
(de web interface is wel bereikbaar, en ik krijg ook een PING reactie van het IP Adres)

Hieronder staat een afbeelding hoe het netwerk in elkaar zit:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img197/9549/networki.png

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Waarom is er voor deze adressering en subnetting gekozen ?
Waarom twee routers?

Abort, Retry, Quake ???

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kun je de rechter router (192.168.1.x) niet als switch gebruiken?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• haro1power
De linker router is van het huis hier, ik woon op kamers.
Ik mag niks aan de linker router aanpassen.

Er zijn 2 routers aangezien de 1e van het huis zelf is.

Omdat ik maar 1 IP Adres krijg, gebruik ik een router om alle apparaten van internet te voorzien.
Ik kan de 2e router niet als switch gebruiken omdat ik maar 1 IP Adres krijg, wat gefilterd is op MAC Adres.

• darkmagic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-04 13:25
het lijkt alsof er een loop in zit.
hoe lang duurt de ping?

virus problemen? ga over op linux!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

darkmagic schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:03:
het lijkt alsof er een loop in zit.
Eh?
haro1power schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:00:
De linker router is van het huis hier, ik woon op kamers.
Ik mag niks aan de linker router aanpassen.

Er zijn 2 routers aangezien de 1e van het huis zelf is.

Omdat ik maar 1 IP Adres krijg, gebruik ik een router om alle apparaten van internet te voorzien.
Ik kan de 2e router niet als switch gebruiken omdat ik maar 1 IP Adres krijg, wat gefilterd is op MAC Adres.
Misschien moet je dan even verduidelijken welke router welke is. De 10.x.x.x-router staat bij wijze van spreken in je meterkast, samen met je NAS, en vanuit die router loopt er één kabel naar je kamer, waar je de 192.168.1.x-router hebt staan?

Je kunt vanaf je PC wel pingen naar de NAS en de webinterface openen, maar geen SMB-verzoeken sturen zeg je. Behalve wanneer je jouw router (192.168.1.x) er tussenuit haalt. Heeft jouw router dan niet gewoon een te strenge firewall? Zit 'ie met de WAN-aansluiting aan de andere router?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 03-10-2012 16:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:30
Als je de webinterface van de NAS wel kan bereiken moet de verbinding goed zijn. Lijkt me dus eerder alsof netwerksharing/SMB in (de firewall) een van de routers wordt tegengehouden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe probeer je die NAS via windows explorer te bereiken? Zoek je hem onder "Netwerken" of browse je handmatig naar \\10.0.0.200?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

In de meeste gevallen kun je niet zomaar SMB/NFS gebruiken 'over een router heen'. Staat meestal default geblokkeerd.

Ik heb dat een keer omzeild met een SSH-tunnel, maar dat is natuurlijk een tijdelijke oplossing. In je 2e router (dus de router waar je langs moet om van je PC naar je NAS te komen) zal wel een optie zitten om die blokkering uit te schakelen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• haro1power
Ja, de 10.x. router staat inderdaad in de meterkast, samen met de NAS. Van die router gaat één kabel naar mijn kamer waar de 192.x router staat.

De router zit met de LAN1 poort aangesloten op de kabel, zoals dat hoort bij de Fritz!Box.
De WAN poort is niet aangesloten, aangezien deze alleen werkt voor een ADSL lijn.

Ping gaat gewoon snel, zie hieronder:
C:\Users\Username>ping 10.0.0.200

Pinging 10.0.0.200 with 32 bytes of data:
Reply from 10.0.0.200: bytes=32 time=1ms TTL=62

Ping statistics for 10.0.0.200:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms
Het maakt niet uit of ik "\\10.0.0.200" of "\\nas.domein.local" gebruik, ik kan ze beide niet bereiken.
Ik kan wel een PING sturen naar beide adressen.

Ik zal eens kijken of het aan de firewall van mijn router ligt.

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het zijn /16 netwerken, maar beide beginnen ze met 10.0 , waardoor het als 1 netwerk gezien wordt en de routering de mist in gaat (zonder rare truken uit te halen). Maak van het netwerk tussen de 2 routers een 10.1.x.x en het zou moeten werken.

[ Voor 7% gewijzigd door ieperlingetje op 03-10-2012 16:34 ]

Tijdmachine | Nieuws trends

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ieperlingetje schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:28:
Het zijn /16 netwerken, maar beide beginnen ze met 10.0 , waardoor het als 1 netwerk gezien wordt (zonder rare truken uit te halen). Maak van het netwerk tussen de 2 routers een 10.1.x.x en het zou moeten werken.
Er is maar 1 netwerk op de linker router, namelijk 10.0.0.0 /16 met onder andere de hosts 10.0.1.213 en 10.0.0.200 en gateway 10.0.1.5

Volgens mij is daar niet zo heel veel mis mee?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Onzin ieperlingetje. Dat 10.0.0.0/16 netwerk zit gewoon op de switch van de eerste router en is dus gewoon één netwerk. Dat ping en http wel werkt betekent dat het ip-netwerk in orde is. Mijn diagnose is ook: Firewall.

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sendy schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:35:
Onzin ieperlingetje. Dat 10.0.0.0/16 netwerk zit gewoon op de switch van de eerste router en is dus gewoon één netwerk. Dat ping en http wel werkt betekent dat het ip-netwerk in orde is. Mijn diagnose is ook: Firewall.
My bad, iets teveel cisco troubleshooting plaatjes bekeken :+

Tijdmachine | Nieuws trends

• haro1power
Ik heb het probleem gevonden, er was inderdaad een firewall/filter actief. Er stond een NetBIOS filter aan, waardoor pakketten die voor intern bedoeld zijn niet naar buiten gaan. Aangezien de NAS buiten de router staat, wil ik dus dat ze wel naar buiten gaan.

Indien iemand op hetzelfde probleem stuit, en op deze post stuit:
>Internet > Filters > Lists > NetBIOS filter enabled

dit moet dan op Disabled staan.

Hartelijk dank voor jullie hulp!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mooi :)

En bedankt voor het terugkoppelen wat de oplossing was d:)b

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwachtte ik al ;) SMB/NFS gebruikt inderdaad netBIOS als onderliggend protocol.

Mooi dat het is opgelost!

[ Voor 40% gewijzigd door Compizfox op 03-10-2012 22:05 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1