• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12 22:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ultraman schreef op woensdag 05 september 2012 @ 18:40:
[...]
Ik heb hier een plannetje bedacht om tijdelijk de TL-WR1043ND van mijn ouders te kapen, door ze tijdelijk op hun oude DIR-655 te zetten. Maar ja... ahum... eigenlijk niet de bedoeling.
Hebben ze toch niet door })

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Mijn ouders niet nee, mijn broertje daarintegen -O-

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Groenevelden
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik heb sinds gisteren deze router draaien.
Nu wil ik het zo instellen dat de kinderen niet kunnen internetten vanaf 23.00 uur tot 06.30 uur.
Ik ben een hele tijd bezig geweest maar zoiets simpels lijkt een hele opgave te zijn in deze router.
Vraag 1.
Kan ik dit wel instellen (het lijkt erop dat deze router meer is gericht op bepaalde sites te blokkeren op bepaalde tijden..?)
Vraag 2.
Zo ja, kan iemand me dan vertellen hoe je dat precies doet.
Zo nee, dan kan ik hem nog retourneren en omruilen voor een andere die dit wel kan.

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
Groenevelden schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:25:
Nu wil ik het zo instellen dat de kinderen niet kunnen internetten vanaf 23.00 uur tot 06.30 uur.
Ik ben een hele tijd bezig geweest maar zoiets simpels lijkt een hele opgave te zijn in deze router.
Vraag 1.
Kan ik dit wel instellen (het lijkt erop dat deze router meer is gericht op bepaalde sites te blokkeren op bepaalde tijden..?)
Vraag 2.
Zo nee, dan kan ik hem nog retourneren en omruilen voor een andere die dit wel kan.
Kun je dit niet beter instellen op je Modem?

• Groenevelden
vanputten80 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 10:16:
[...]

Kun je dit niet beter instellen op je Modem?
Ik heb een Thompson modem van Solcon, daar kan ik helemaal niks mee. Dat was ook de reden om er een router achter te hangen met meer mogelijkheden. Solcon heeft de DHCP van de Thompsn uitgezet.

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:27

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Groenevelden schreef op donderdag 06 september 2012 @ 09:25:
Vraag 1.
Vraag 2.
Dat kan prima als je de firmware update naar bijvoorbeeld Gargoyle. Hier staat uitgelegd hoe dat kan, het klinkt waarschijnlijk veel enger en ingewikkelder dan het is, kan namelijk gewoon via de ingebouwde update functie.
Je kan het hele internet afsluiten voor het hele netwerk, maar ook voor specifieke gebruikers. Lijkt me prima voor jouw geval.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:43

Harrie

NederVlaming

ppl schreef op woensdag 05 september 2012 @ 21:16:
Hier inmiddels ook mijn verouderde trunk versie naar de beta geupgrade. Doordat ik echter ssl in heb geteld voor Luci kan ik eerst dat via de cli weer fixen (aka ik kon weer de ssl packages installeren). De rest lijkt het zo prima te doen. Upgrade ging lekker snel, verbinding was er ook meteen weer. Nu kan het echte testen beginnen :)
Ik ben het spoor een beetje bijster in de versie nummering van openwrt. Ik heb toevallig net gisteren een nieuwe trunk build gemaakt en geinstalleerd, voor ik iets had gelezen over deze beta.
Ik veronderstel dat ze voor de beta versie een bepaalde versie van trunk hebben genomen, en alle packages op compatibiliteit hebben getest/gaan testen?
These are the beta binaries. We will not be merging anything new into trunk until we think that the binaries have had enough test coverage and potential bugs have been fixed. Once that stage is reached, we will branch and generate the final release binaries. We expect this process to take between 2-4 weeks.
Hmm ok, de trunk versie moet dus nu langzaam gaan convergeren naar een nieuwe final versie als ik het zo lees.

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie op 06-09-2012 12:15 ]

• Groenevelden
-Tim- schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:48:
[...]

Dat kan prima als je de firmware update naar bijvoorbeeld Gargoyle. Hier staat uitgelegd hoe dat kan, het klinkt waarschijnlijk veel enger en ingewikkelder dan het is, kan namelijk gewoon via de ingebouwde update functie.
Je kan het hele internet afsluiten voor het hele netwerk, maar ook voor specifieke gebruikers. Lijkt me prima voor jouw geval.
Dat lijkt op wat ik zoek. Ga ik proberen.
Bedankt!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:27

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Groenevelden schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:50:
[...]

Dat lijkt op wat ik zoek. Ga ik proberen.
Bedankt!
Om je nog wat verder op weg te helpen. In Gargoyle: Firewall > Restrictions. Het is wat onlogisch, maar pas wanneer je 'All Day' uitvinkt zie je de andere opties, zoals de tijden instellen die je zoekt :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Harrie schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:13:
[...]

Ik ben het spoor een beetje bijster in de versie nummering van openwrt.
Net zoals Ubuntu is het een jaar punt maand versienummering. Dus 12.09 = freeze van september 2012. 8.09, 10.04: idem dito. Alleen pinnen ze zich niet vast op een gefixeerd releaseschema, wat Ubuntu wel doet.
Ik heb toevallig net gisteren een nieuwe trunk build gemaakt en geinstalleerd, voor ik iets had gelezen over deze beta.
Ik veronderstel dat ze voor de beta versie een bepaalde versie van trunk hebben genomen, en alle packages op compatibiliteit hebben getest/gaan testen?

[...]

Hmm ok, de trunk versie moet dus nu langzaam gaan convergeren naar een nieuwe final versie als ik het zo lees.
Trunk is gewoon wat de nieuwe stable zal worden. De verschillen tussen de beta en wat er nu in trunk zit zijn cosmetisch. Ik heb de afgelopen maanden gemerkt dat er weinig ingrijpends meer doorgevoerd is in trunk, en de devs gaven ook aan dat ze naar een release aan het toewerken waren. Eens die achter die uitgekristalliseerd is zal trunk opnieuw gewoon weer zijn eigen weg gaan, en krijgt Attitude Adjustment zijn eigen branch.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Groenevelden schreef op donderdag 06 september 2012 @ 11:20:
[...]
Ik heb een Thompson modem van Solcon, daar kan ik helemaal niks mee. Dat was ook de reden om er een router achter te hangen met meer mogelijkheden. Solcon heeft de DHCP van de Thompsn uitgezet.
Eh, dat lijkt me niet handig. Je hebt dus de DHCP van je modemrouter uitgezet en dus je TL-WR1043ND in hetzelfde netwerk hangen (dus de modemrouter aangesloten op 1 van de LAN-poorten van de TL-WR1043ND)?

Dat gaat niet werken op die manier. (ook met een andere firmware niet)

Je hebt het nu dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F2y4kSEFJAFXgqXKoNvycD9g/full.png

Je moet DHCP gewoon weer aanzetten op je modemrouter en de TL-WR1043ND erachter hangen (dus de modemrouter op de WAN-poort van de TL-WR1043ND). De TL-WR1043ND moet immers een IP krijgen dan.
De router zal dan NAT doen en het resultaat is dat al het internetverkeer 'door' de TL-WR1043ND moet. Dat gaat het namelijk nu niet (enkel door de switch in de router)

Wat dan wel handig is, is dat je de TL-WR1043ND in je modemrouter in het DMZ zet, of NAT zelfs volledig uitschakelt (laat uitschakelen door je ISP) op je modemrouter. Anders heb je dubbele NAT en dat is onhandig met port forwards en dergelijke.

Dat wordt dan zo:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aGxddcoPK5KeNCX5ghPUvnrx/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 06-09-2012 20:18 ]

Verwijderd

Momenteel gebruik ik een Sitecom 300N, WL341 router van paar jaar oud (inmiddels niet meer in productie) maar met wat tablets in gebruik vind ik hem bepaald niet snel.

Zit momenteel op 36 Mbps (laptop), adapter daarvan geeft aan 54 Mbps aan te kunnen.

Zou een nieuwe Gigabite router en dan met name de hier besproken TP-Link router verbetering/meer snelheid en bereik (3 antennes !) geven via WiFi ?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Harrie schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:13:
Zoals je het zelf al zegt:
Dat proces zou een week of 2 tot 4 moeten duren (dat is wat de aankondiging/release notes van 12.09 beta vermelden). Dan wordt het een aparte branch waarin ze de bugs eruit zullen vissen. De trunk kan dan ook weer verder met ontwikkeling van nieuwe dingen.

Ik zat nog met een vrij oude trunk versie die ik had geinstalleerd vanwege de betere ath9k driver waardoor mijn wifi ontvangst een stuk beter is. In de beta versie is hij verder verbeterd las ik maar ik merk vooralsnog geen veranderingen (en dat is dus hartstikke prima want ik was met die oudere trunk versie tevreden over de wifi ontvangst; reden waarom ik er verder ook niks aan heb gedaan).

Verwijderd

Afgelopen zaterdag de TL-WR1043ND binnengekregen.
Leek aanvankelijk hier thuis goed te werken. Echter na installatie op de studenten kamer van mijn dochter bleek het apparaat steeds vast te lopen. Toen maar weer mee naar huis genomen en de oude niet draadloze etech teruggezet. Thuis opnieuw getest en hier nu exact hetzelfde probleem.
Na korte tijd internet loopt ie helemaal vast. Alleen het power lampje blijft branden. Zowel draadloos als via de ethernet kabel geen internet meer. Even de stekker eruit en er weer in helpt ook niet. Dan zie je kort alles even opflitsen maar uiteindelijk brand alleen de power lamp. Nu ik hem weer uit de kast heb gehaald, alle kabels los,en na een 5 minuten in het stopcontact doe , gaan de lampjes weer branden en knippert de system lamp weer. Hij was geleverd met de 20.02.2012 firmware. Heb de laatste firmware erop gezet maar zelfde probleem.
Deze gaat terug naar de leverancier.
Overigens ook deze is Ver1.8. Misschien toch een slechte batch ?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat kan natuurlijk altijd maar als je het topic wat terugleest zie je dat men wel wat vaker problemen heeft met de originele firmware. Wanneer men switcht naar OpenWRT werken de apparaten vaak wel snel en stabiel. Aangezien je eenvoudig van origineel naar OpenWRT en terug naar origineel kunt gaan zou je nog eens kunnen overwegen om eens te kijken hoe het apparaat het doet met OpenWRT.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30
Compizfox schreef op donderdag 06 september 2012 @ 17:29:
[...]

Eh, dat lijkt me niet handig. Je hebt dus de DHCP van je modemrouter uitgezet en dus je TL-WR1043ND in hetzelfde netwerk hangen (dus de modemrouter aangesloten op 1 van de LAN-poorten van de TL-WR1043ND)?

Je hebt het nu dus zo:
[afbeelding]

Je moet DHCP gewoon weer aanzetten op je modemrouter en de TL-WR1043ND erachter hangen (dus de modemrouter op de WAN-poort van de TL-WR1043ND). De TL-WR1043ND moet immers een IP krijgen dan.
De router zal dan NAT doen en het resultaat is dat al het internetverkeer 'door' de TL-WR1043ND moet. Dat gaat het namelijk nu niet (enkel door de switch in de router)

Wat dan wel handig is, is dat je de TL-WR1043ND in je modemrouter in het DMZ zet, of NAT zelfs volledig uitschakelt (laat uitschakelen door je ISP) op je modemrouter. Anders heb je dubbele NAT en dat is onhandig met port forwards en dergelijke.

Dat wordt dan zo:

[afbeelding]
Juist die tweede oplossing is verre van ideaal!

Door de TP-link met z'n WAN op de bestaande modem/router van de provider aan te sluiten krijg je nu dus ook 2 x NAT! Er zijn genoeg protocollen die daar problemen mee krijgen. Plus dat je voor eigen servers e.d. dus ook op 2 apparaten port forwards moet instellen.

Het is nog wel een optie als de modem/router van de provider een goede "DMZ" of "Exposed host" functie heeft (of een andere manier om de routing tabellen op zo'n apparaat aan te passen).

Met DHCP van de router/modem van de provider uitschakelen en de LAN van de TP-link in het "LAN" van de provider-router hangen is niets mis! De provider-modem/router heeft een IP en de TP-link heeft dan een IP in hetzelfde subnet (stel je statisch in). Dit gaat fantastisch werken, zolang je op de apparaten in het LAN maar het IP adres van de provider router als default gateway instelt (of dit op een zelf op te zetten DHCP server, bv. die van OpenWRT, te doen).

De (in dit geval) Thomson wordt dan dus eigenlijk een veredelde internet-gateway waar je alleen nog portforwards op hoeft te maken. De rest van de netwerkdiensten kun je dan op de TP-link regelen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

eymey schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 00:28:
[...]

Juist die tweede oplossing is verre van ideaal!

Door de TP-link met z'n WAN op de bestaande modem/router van de provider aan te sluiten krijg je nu dus ook 2 x NAT! Er zijn genoeg protocollen die daar problemen mee krijgen. Plus dat je voor eigen servers e.d. dus ook op 2 apparaten port forwards moet instellen.

Het is nog wel een optie als de modem/router van de provider een goede "DMZ" of "Exposed host" functie heeft (of een andere manier om de routing tabellen op zo'n apparaat aan te passen).
Ten eerste: Noem eens zo'n protocol? Ik ken er geen 1. Ik heb iig totaal geen problemen gehad toen ik vroeger deze setup gebruiken bij een Experiabox van KPN, die geen DMZ functie had.
Ten tweede: Lezen blijft moeilijk. ;)
[...]

Met DHCP van de router/modem van de provider uitschakelen en de LAN van de TP-link in het "LAN" van de provider-router hangen is niets mis! De provider-modem/router heeft een IP en de TP-link heeft dan een IP in hetzelfde subnet (stel je statisch in). Dit gaat fantastisch werken, zolang je op de apparaten in het LAN maar het IP adres van de provider router als default gateway instelt (of dit op een zelf op te zetten DHCP server, bv. die van OpenWRT, te doen).

De (in dit geval) Thomson wordt dan dus eigenlijk een veredelde internet-gateway waar je alleen nog portforwards op hoeft te maken. De rest van de netwerkdiensten kun je dan op de TP-link regelen.
Werken doet het wel, maar op deze manier gebruik je de TL-WR1043ND puur als (managed) switch (en AP, als je Wi-Fi gebruikt) en niet als router. Daardoor gaan bijvoorbeeld access restrictions waarschijnlijk niet werken (ik neem aan dat die puur op internet worden toegepast), terwijl dat juist is wat hij wil.

Tja misschien dat het jou niet uit maakt dat je je TL-WR1043ND niet op de volle capaciteit gebruikt door hem te degraderen naar switch, maar ik heb toch liever dat ik alles kan regelen op mijn TL-WR1043ND, dus ook de port forwards. Anders zit je alsnog in de crappy modemrouter van je ISP te klooien daarvoor.
Daarnaast heb ik nu met OpenWRT leuke internet traffic stats, een erg krachtige firewall (iptables), QoS...

Allemaal dingen die je niet of erg moeilijk kunt bereiken als je hem niet tussen het WAN en het LAN plaatst.

• eymey
Excuses, die laatste alinea had ik niet gelezen. Echter, ik ken slechts 1 of 2 providers die zelf een modem/router leveren en ook bereid zijn om deze op afstand voor je in een andere configuratie dan de standaard te zetten. Solcon is wellicht zelfs de enige. KPN en Tele2 doen het bv. in ieder geval niet.

Ik heb in het verleden ook een tijd lang een Experiabox zonder DMZ functie gehad (bij KPN internet en interactieve TV over DSL) en had problemen m'n interne SIP server van buiten af te bereiken en ook andere VOIP protocollen.

Uiteindelijk kon iemand me aan een config ini van de betreffende Experiabox helpen zodat ik met een niet gekreupelde speedtouch zelf verbinding kon maken met de juiste VPI/VCI's om TV te krijgen en om het VPI/VCI van internet te bridgen met de eigen router.....

In ieder geval, als ik een ISP-modem/router zou hebben die niet op afstand anders geconfigureerd kan/wil worden en die ook geen DMZ zou ondersteunen, dan zou ik nog liever de TP-link of andere eigen router als 'veredelde managed switch' gebruiken..... maar dubbel NAT, nooit.

Any way, waar ik vooral op aansloeg is het feit dat jij heel stellig beweert dat die andere constructie niet zou gaan werken, terwijl dat dus ook gewoon prima kan (ookal is het misschien verre van ideaal).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• IggyB
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 07:13
Ik gebruik deze router al enkele jaren zonder problemen. Nu heb ik mijn ziggo modem op deze router aangesloten en vanaf hier een kabel getrokken naar m'n vaste pc boven (cat6). Nu wil ik vanaf deze utp aansluiting nog andere apparaten aansluiten, en om ook gelijk m'n wireless ontvangst boven (en op zolder) te verbeteren wil ik een wireless access point ipv een simpele switch. Is het verstandig om gewoon nog een keer dezelfde router (de TL-WR1043ND dus) te halen, en deze in te stellen als access point? Kan ik dan gewoon zowel bekabeld als wireless nog steeds de volle snelheid behalen met meerder apparaten? Ik heb nooit problemen gehad met deze router dus wat mij betreft is dezelfde router halen prima :)

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik draai nu enkele weken openwrt (officiele van de site) omdat ik wel eens gelazer had in mijn netwerk, voornamelijk dat als mijn HTPC op volle snelheid aan het downloaden was, dit zijn verbinding verloor en ook niet terug krijgt, tenzij ik de network interface uit- en weer inschakel. Ik gokte dat het een driver probleem op de HTPC zelf was, maar toch, openwrt geprobeerd. Probleem blijft aanhouden, maar het ergste is, alles is nu trager qua snelheid.

Internet verbinding is 100 Mbit, netwerk zelf 1 Gbit. Met de oude firmware haalde bedraad eigenlijk altijd wel de max (~10 mb/s), via wifi op de begane grond/1e verdieping 7-8 mb/s, op de zolder werd het aanzienlijk minder, 2-3 mb/s, maar wel stabiel.

Nu met openwrt is het ten eerste vrij onstabiel. Ook de snelheden zijn gemiddeld lager. Bedraad haal ik de 10 mb/s niet meer, via wifi (zelfs netwerk) haal ik de 7-8 mb/s ook niet meer. Soms 4, soms 5-6 mb/s. Op de zolder is het helemaal feest. Daar is het zo onstabiel dat het heen en weer gaat tussen 0,x - 2.5 mb/s.

Iemand anders die iets soortgelijks heeft? Of helpen de Tweaker custom firmware's in dit geval al redelijk wat (door de custom wifi patches bijv.)?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
...ik neem aan dat je MB/s bedoelt overal waar je mb/s schrijft?

Waarschijnlijk moet je gewoon de instellingen van je wifi verbinding even doornemen en een vrij kanaal kiezen en 20-4MHz instellen enzo. Dat probleem dat je router vastloopt tijdens downloads los je op door het max. aantal connecties drastisch terug te schroeven in je torrentprogramma.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

10 milibits per seconde? :o

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 07-09-2012 13:47 ]

• serhat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
mcDavid schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 13:34:
...ik neem aan dat je MB/s bedoelt overal waar je mb/s schrijft?

Waarschijnlijk moet je gewoon de instellingen van je wifi verbinding even doornemen en een vrij kanaal kiezen en 20-4MHz instellen enzo. Dat probleem dat je router vastloopt tijdens downloads los je op door het max. aantal connecties drastisch terug te schroeven in je torrentprogramma.
Klopt ja.

Over een vrij kanaal, ik heb specifiek voor dezelfde als de vorige keer gekozen. Dit had ik toen (en ook deze keer voor de zekerheid nog even gecheckt voordat ik het ging instellen) via mijn android mobiel opgezocht met de app 'Wifi analyzer', waar je heel netjes de naburige netwerk in kaart kan brengen. De 40 Mhz instelling heb ik niet gezien, stom van mij. Even gefixt. Thanks.

Verwijderd

IggyB schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 09:48:
Is het verstandig om gewoon nog een keer dezelfde router (de TL-WR1043ND dus) te halen, en deze in te stellen als access point? Kan ik dan gewoon zowel bekabeld als wireless nog steeds de volle snelheid behalen met meerder apparaten? Ik heb nooit problemen gehad met deze router dus wat mij betreft is dezelfde router halen prima :)
Heb zelf sinds 3/4 jaar in gebruik: Cisco 3208 (modem)-Netgear3700 (router)-TL-WR1043ND (access point).
Zeer tevreden over. Nog geen reset nodig gehad. Snelheid bedraad zowel via de Netgear als de TL 100%.
Wifi van beiden is goed en stabiel. Haal draadloos van de 50 Mbit minimaal 40 Mbit op 20-30m afstand, wel in oud huis (1670) en na wat onderzoek te hebben gedaan naar de beste kanalen en de beste positie van de routers.

Ik lees hier wel wat problemen met een recente batch van de TL-WR1043ND (V1.8), moet je maar ff nalezen.
Handige tips en trucs:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

@Dion, kan laatste link geen sticky worden?
Moet er zelf altijd naar zoeken en zie er regelmatig vragen over.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 16:30 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zo, mijn oude WRT54GL weer geinstalleerd als accesspoint, tot die TX DMA issues verholpen zijn. Niks irritanters als een stuiterend wifi :/

Ik vraag me af in hoeverre dit softwarefouten zijn, als het zo moeilijk te reproduceren lijkt. Zou het een hardware issue kunnen zijn?

Hier stond een dode link.

Welke firmware heb je geprobeerd strandbal? De recente 12.09 beta of een eerdere variant?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Meerdere trunks, ik draai nu 33288. De 12.09 beta nog niet geprobeerd, heb ook niet echt fixes gezien die dit probleem zouden moeten tackelen.

Hier stond een dode link.

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
Ik heb mijn nieuwe Router uitgepakt maar nog niet kunnen aansluiten.

Ik had Versie 1.6 en degen welke ik ontvangen heb is 1.8.

• Groenevelden
[...]

Je hebt het nu dus zo:
[afbeelding]

Dat wordt dan zo:

[afbeelding]
DHCP uitzetten op de modemrouter (Thompson) werkte inderdaad niet, de router kreeg geen IP meer.
Nu staat deze weer aan, ook op mijn eigen router. Dat werkt nu goed.
Portforwarding zou nu een probleem kunnen gaan worden maar daar doe ik nu nog niks mee, als ik dat wil zal ik weer eens bij min provider aan de bel trekken, ben nu al lang blij dat alles weer werkt. Heb er al menig uurtje opzitten namelijk.

Mijn volgende uitdaging is om nu in de TP-LINK een instelling te maken zodat een aantal PC's alleen mogen internetten op 'gezonde uren', dwz zo rond 06.00 en 23.00 uur. Dat instellen via TP-LINK is een crime. Ik heb daarom een andere firmware uitgeprobeerd maar daarmee kon ik weer geen verbindingen krijgen met mijn modem.

Als iemand me kan vertellen hoe je een dergelijke instelling in TP-LINK kunt realiseren zou ik dat bijzonder waarderen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:55
Welke firmware heb je er op gehad? Met OpenWRT moet dit volgens mij wel kunnen namelijk.

• Groenevelden
Ik had Gargoyle erop gezet. Met deze firmaware kun je veel simpeler toegang op bepaalde tijden ontzeggen.
Maar de instellingen voor LAN/WAN zijn anders dan met de originele firmware, wat ik ook instelde, ik kreeg maar geen verbinding met mij Thompson.
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 00:27:
Welke firmware heb je er op gehad? Met OpenWRT moet dit volgens mij wel kunnen namelijk.

Verwijderd

Ikheb thuis KPN internet (ADSL) met ExperiaBox en dsu geen DMZ of iets dergelijks.

Op dit oment draait alles prima en kan ik draadloos en bedraad de dingen doen die ik wil doen. Ook port forwarding lukt nu prima, dus ik kan zelfs mijn NAS bereiken vanaf het internet.

Het probleem dat ik nu heb, is dat Wifi neit sterk genoeg is om naar zolder te komen waar mijn vaste PC staat. Heel soms lukt het net, maar dan zo traag en met zoveel problemen dat het dus niet werkbaar is (en dat is nog een understatement).

Nu was ik ooit van plan de TP-Link aan te schaffen om in ieder geval op zolder normaal (g, pc heeft nog geen n) Wifi te krijgen.

Na hier wat te lezen, lijkt het misschien een beetje overkill of helemaal niet een goede oplossing te zijn om de TP-Link aan te schaffen hiervoor. Alles draait nu al aardig en alleen voor Wifi is het nu echt noodzakelijk om een oplossing te verzinnen.

Wat raden jullie aan?
Zijn er andere oplossingen?
Is een goede Access Point misschien beter (prijs-kwaliteit-functionaliteit gezien)? En welke dan?
Of misschien een soort Range Extender?
Of moet ik misschien toch gewoon een volwaardige router hebben en dan mijn KPN Experiabox alleen nog maar gebruiken als doorgeefluik? Maar dan krijg ik wellicht problemen met NAT?

Alvast bedankt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan ook gewoon een repeater kopen, maar die halveert wel je snelheid. Is bv. powerline geen beter idee?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Borromini schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:15:
Je kan ook gewoon een repeater kopen, maar die halveert wel je snelheid. Is bv. powerline geen beter idee?
Wat voor repeater dan bijvoorbeeld? Op zich is de halve snelheid nog wel voldoende als de verbinding goed is, want mijn internetverbinding is toch vrij laag.

En powerline als in netwerk over de stroomvoorziening? Levert dat ook niet veel problemen op in betrouwbaarheid?

TP-Link heeft zelf bijvoorbeeld de TL-WA830RE. Een Range Extender. Is een stukje goedkoper dan de router en doet misschien voldoende?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In de praktijk lijken een extender en een repeater niet echt te verschillen. Je kan ook een gewoon AP neerzetten, repeaters hebben meestal geen ethernetpoort(en).

Verwijderd

Bedankt!

En ik zie dat TP-Link ook een Powerline-lijn heeft. Is dat wat? Dat lijkt iets duurder, maar als dat goed werkt, dan is dat wellicht een fijnere oplossing voor mij. Wifi adapter in mijn vaste heb ik namelijk ook al wel wat problemen met drivers gehad, dus als die overbodig zou kunnen worden, is dat ook zeer handig.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Hangt af van de leeftijd en kwaliteit van je elektriciteitsbekabeling. Lijkt me sowieso te verkiezen boven een G-repeater (da's max 1,2 MBps effectief). Misschien dat 802.11n wat beter is, maar met een goede powerline-oplossing kom je ook al een heel eind. Let niet op de geadverteerde snelheden, die liggen net zoals bij draadloos (de 'link speeds') een stuk hoger dan de effectieve snelheid van de dataoverdracht.

Anders moet je even bv. op Small Net Builder wat reviews van powerline-adapters checken en beslissen of het wat voor jou is.

Verwijderd

Thanks. Ik ga nog even wat verder onderzoeken en denk dat ik dan toch voor een powerline oplossing zal gaan.

Ik zag al dat (zelfs) de 200Mbps powerlines in tests over 50m met storing nog wel 50 Mbps weten te halen. Dat lijkt dus sowieso wel beter dan een Range Extender op g-netwerk. Al krijg ik maar effectief een betrouwbare 8 Mbps, dan ben ik al blij.

Verwijderd

Dan nog wel een vraagje over zo'n powerline oplossing: gaat dat werken als de beide adapters op verschillende groepen zitten?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:02:
Dan nog wel een vraagje over zo'n powerline oplossing: gaat dat werken als de beide adapters op verschillende groepen zitten?
Ja, maar kan wel meer storing geven.

4015Wp west (Dordrecht)

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kun je geen ethernetkabel naar boven leggen en rechtstreeks in je pc (of een AP voor beter wifi-bereik én vast ethernetpoort voor je pc)?
Je kunt verbaasd staan hoevaak dat tóch nog mogelijk is terwijl je eerst denkt van niet.

En ja, powerline werkt ook op verschillende groepen; fase moet wel hetzelfde zijn. Maar powerline is wel een beetje Trial-and-error.

[ Voor 16% gewijzigd door Piet91 op 11-09-2012 13:19 ]

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-12 10:52
Een vraag aan jullie...

Ik heb er een 2e WR1043ND bijgekocht om mijn draadloze netwerk uit te bereiden.

Wat ik nu wil is mijn draadloze netwerk uitbreiden op zolder. Nu weet ik dat daar verschillende mogelijkheden voor zijn maar mij is niet duidelijk hoe ik dit nu exact moet oppakken.

Situatie: nr 1 WR1043ND in de woonkamer (router) en nr 2 WR1043ND (AP modus) op zolder welke bedraad met elkaar zijn verbonden.

Meeste verhalen op internet gaat over het extenden van het draadloze netwerk zonder bedrading tussen de 2 AP's, waardoor ook de troughput gehalveerd wordt. Daarnaast hoor ik verschillende verhalen over, dezelfde ap-naam, wel of niet verschillende channels, wds, alleen wep encryptie enzovoort.

Ik wil met nr2 de nr1 extenden waarbij een client automatisch zonder verbreking van de ene naar het andere AP kan. Volgens mij moeten hiervoor nr1 en 2 met elkaar communiceren over het bedrade netwerk.

Stock, DD-WRT of openWRT maakt mij niet uit, welke de oplossing maar aan kan?!

Verwijderd

Piet91 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:18:
[...]

Kun je geen ethernetkabel naar boven leggen en rechtstreeks in je pc (of een AP voor beter wifi-bereik én vast ethernetpoort voor je pc)?
Je kunt verbaasd staan hoevaak dat tóch nog mogelijk is terwijl je eerst denkt van niet.

En ja, powerline werkt ook op verschillende groepen; fase moet wel hetzelfde zijn. Maar powerline is wel een beetje Trial-and-error.
kabels trekken is echt geen optie bij mij. Tenzij ik heel rigoreus te werk ga, maar daar heb ik weinig zin in en dat gaat me dan waarschijnlijk ook veel te veel kosten ten opzichte van het voordeel dat ik ermee behaal.

Ik vind zo'n powerline wel een goed idee, maar nu zeg jij dus weer dat het trial & error is. Hoe veel moeite gaat dat kosten? Waar moet ik zoal opletten? Ik neem aan dat de fase gewoon gelijk is op alle groepen in de meterkast, toch? En hoe zou ik dat dan moeten veranderen?

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:46:
kabels trekken is echt geen optie bij mij. Tenzij ik heel rigoreus te werk ga, maar daar heb ik weinig zin in en dat gaat me dan waarschijnlijk ook veel te veel kosten ten opzichte van het voordeel dat ik ermee behaal.
understood.
Ik vind zo'n powerline wel een goed idee, maar nu zeg jij dus weer dat het trial & error is. Hoe veel moeite gaat dat kosten? Waar moet ik zoal opletten? Ik neem aan dat de fase gewoon gelijk is op alle groepen in de meterkast, toch? En hoe zou ik dat dan moeten veranderen?
Als je powerline in een gewone woning gebruikt zal het geloof ik 95% wel werken hoor. Hebben zelf hier een keer een TP-Link powerline geprobeerd. Beneden aan de switch bij de tv (én in verlengdoos voor stroom) en boven in een vast contact; werkte meteen en prima.

Pas als je 'interessante' stroomvoorzieningen krijgt, lange afstanden aflegt, verlengdozen e.d. gaat gebruiken ga je - hoogstwaarschijnlijk - problemen krijgen.

Maar je zei dat je qua bekabeld prima voor elkaar had maar wifi-bereik niet zo goed. Dan zou ik wel even kiezen tussen powerline (bekabeld dus, tenzij je daar boven weer een AP aan die powerline doet) of een repeater/bridge ding halverwege in het stopcontact doet.

Off-topic; lijkt me wel een keer geinig om een 3 cloverleaf antenne's te maken en kijken of dat ook effect heeft op wifi. Cloverleaf antenne maken is niet zo héél erg moeilijk en wie weet kan ik het nog wel eens gebruiken voor m'n multicopter.

[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 11-09-2012 14:27 ]

Verwijderd

Piet91 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:12:
Pas als je 'interessante' stroomvoorzieningen krijgt, lange afstanden aflegt, verlengdozen e.d. gaat gebruiken ga je problemen krijgen.
Ik zal dan proberen om zo min mogelijk verlengkabels en stekkerdozen te gebruiken. :)
Maar je zei dat je qua bekabeld prima voor elkaar had maar wifi-bereik niet zo goed. Dan zou ik wel even kiezen tussen powerline (bekabeld dus, tenzij je daar boven weer een AP aan die powerline doet) of een repeater/bridge ding halverwege in het stopcontact doet.
Tja, die keuze blijft lastig. Powerline toch veel eenvoudiger en eleganter zo lijkt het, wel iets minder mogelijkheden (slechts 1 x ethernet), maar zo'n Range Extender zou dan in de slaapkamper komen te staan ofzo. En ik ben bang dat het bereik dan nog steeds niet optimaal is. Prijs is echter wel bijna de helft.

Powerline lijkt dus wel de meeste voordelen te hebben.

Bedankt voor dde hulp!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:24:
Ik zal dan proberen om zo min mogelijk verlengkabels en stekkerdozen te gebruiken. :)
Tja, die keuze blijft lastig. Powerline toch veel eenvoudiger en eleganter zo lijkt het, wel iets minder mogelijkheden (slechts 1 x ethernet), maar zo'n Range Extender zou dan in de slaapkamper komen te staan ofzo. En ik ben bang dat het bereik dan nog steeds niet optimaal is. Prijs is echter wel bijna de helft.

Powerline lijkt dus wel de meeste voordelen te hebben.

Bedankt voor dde hulp!
Powerline zou ik dan maar doen inderdaad. Werkt lekker stabiel en idd aardig 'elegant'. Mocht je nog een keer wat beter wifi bereik willen hebben kun je altijd nog een repeater ergens binnen het bereik van je huidige wifi neerzetten. Desnoods zoiets (http://www.ebay.com/itm/W...ennas&hash=item27c6459ff0) zijn een aantal mensen die aardig tevreden zijn met dit ding. Past direct in stopcontact dus ook klein/kabelvrij.

Voor een €18 is dat misschien ook wel iets voor ons aangezien ons bereik met deze router ook niet echt goed is, zelfs t.o.v. een middeleeuwse Linksys WAG200G.

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 11-09-2012 15:04 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:24:
Er zijn ook powerline-modellen met bv. ingebouwd draadloos of met meerdere ethernetaansluitingen. Daar betaal je natuurlijk ook extra voor.

• buckfast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-04-2022
Ik probeer mijn router te voorzien van open-wrt. In eerste instantie kreeg ik geen WLAN, ondanks dat de gegevens werden ingesteld in luci. Nu brand mijn WLAN ledje maar is de router niet meer bereikbaar op zijn ingesteld ip adres (192.168.0.3). Een hardware reset via de reset knop werkt niet. 192.168.1.1 werkt ook niet. Hoe connecteer ik terug met de router?

Wat open-wrt betreft ben ik een newbie.

Uiteindelijke bedoeling is dat de router als linux machine gaat werken voor blitzortung.org en de gegevens draadloos doorzend naar de vaste router.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je niet verbinden via DHCP met de router? Dan kan je toch je gateway e.d. zien?

• buckfast
Neen. DHCP was uitgeschakeld omdat de vaste router als DHCP dienst doet. :(

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 15:11
Ik had ook dat WLAN het niet deed na een herstart en dus ook na de installatie van open-wrt.
Het lijkt er op dat standaard WLAN uitstaat na een herstart.

Dit heb ik opgelost door bij "system" -> "startup" -> "Local Startup" dit neer te zetten:

# Put your custom commands here that should be executed once
# the system init finished. By default this file does nothing.
wifi
exit 0

• Groenevelden
buckfast schreef op donderdag 13 september 2012 @ 12:17:
Ik probeer mijn router te voorzien van open-wrt. In eerste instantie kreeg ik geen WLAN, ondanks dat de gegevens werden ingesteld in luci. Nu brand mijn WLAN ledje maar is de router niet meer bereikbaar op zijn ingesteld ip adres (192.168.0.3). Een hardware reset via de reset knop werkt niet. 192.168.1.1 werkt ook niet. Hoe connecteer ik terug met de router?

Wat open-wrt betreft ben ik een newbie.

Uiteindelijke bedoeling is dat de router als linux machine gaat werken voor blitzortung.org en de gegevens draadloos doorzend naar de vaste router.
Bij mij hielp het door de WAN kabel eruit te trekken en de PC op een LAN poort van de router aan te sluiten. Daarna de instellingen doen en vervolgens de WAN kabel er weer in...

• buckfast
Via lan werkt niet omdat ik geen DHCP meer heb. Ik weet niet welk ip-adres mijn router momenteel heeft. Op het ingestelde adres 192.168.0.3 (pc op 192.168.0.4) reageert hij niet. Ook niet te pingen. Op 192.168.1.1 (pc op 192.168.1.4) reageert de router ook nergens op.

Ik ga morgen proberen in failsafe mode te komen. De router leeft alleszins nog. Na het los nemen van de stroomplug boot hij nog tot dat de sys led en de wlan led branden. Sluit ik een kabel aan op wan of lan, branden ook de bijhorende ledjes.

edit1: via failsafe de router terug kunnen benaderen. Ik kan nu de tips hier boven in de praktijk brengen. Bedankt voor het meedenken.

edit2: Het instellen van de router is gelukt. De nodige programma's zijn er op geplaatst. WLAN gaat nu met korte periodes uit en aan. Even bekijken of dit nadelig is voor het beoogde doel.

[ Voor 23% gewijzigd door buckfast op 14-09-2012 12:10 ]

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:45:
[...]

Ok, nu draait ie als voorgesteld met de experiabox aan de WAN-poort van de TP-Link.
Op het eigen afgeschermde netwerk kan ik overal bij, het guest net krijgt wel een ip adres in de juiste range en verbinding, maar geen toegang tot internet noch het lokale net :?
Ik heb al met wat iptables settings zitten spelen, maar hier moet ik nog ff verder stoeien dus.
Inmiddels werkt t allemaal wel, maar guest net gaat niet heel soepel.
Het duurt soms lang voor mensen kunnen connecten en soms moet ik zelfs de router rebooten voor t wil werken.
Hebben mensen andere (lees: betere) ervaringen hiermee onder open WRT (ik gebruik nu dd-wrt)?

Of is dit een beperking van de router?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Deze avond even de router bij mijn ouders voorzien van een verse Backfire build, een upgrade van mijn oude r30807. Ik heb de uptime even gechecked: over de 179 dagen ! :D
En die hangt dus aan een 100 mbit glasvezel pijp, welke door mijn broertje en mijn server best aangesproken wordt van tijd tot tijd.

De verse r33409 heb ik hier inmiddels een week draaien: werkt weer prima.
Ook over het WiFi geen klachten gehad dusver van huisgenoten (sinds mei al niet meer met r31676) en zelf heb ik ook altijd WiFi wanneer ik het nodig heb.
Is wel een persoonlijke ervaring, maar ondanks het afentoe verschijnen van de beruchte "Could not stop TX", blijft het WiFi gewoon werken of het herstelt zich dermate vlot dat niemand er problemen mee heeft.

Ook nog wat NAS performance winst weten te boeken.
Als ik data naar de router toe schreef middels rsync over NFS haalde ik doorgaans zo'n 1.5MB/s, een stuk lager dan de leessnelheid... Dus even wat HD materiaal er naartoe gooien duurt even.

Toen bedacht ik me dat je rsync ook als daemon kunt draaien. Dat ben ik dus een gaan proberen!
rsyncd geïnstalleerd, geconfigureerd om alleen clienten van mijn lokale net toe te staan en testen maar.
En warempel: als de router het rustig heeft is schrijven met 4 a 4.5MB/s mogelijk :)

Lezen vanaf de router is echter nog wel sneller met NFS. Mogelijk is die wat intelligenter.
Daarmee haal ik namelijk tussen de 3.5MB/s en 6MB/s reads, terwijl rsyncd maar 2MB/s haalt.

• Dain Bramage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 16:21
Vanochtend van Ultraman's build (r30807) een sysupgrade gedaan naar 12.09beta.
Webinterface lijkt iets responsiever en het bereik lijkt iets beter.
Zal over iets van een week, indien er zich geen problemen voor doen, mijn bevindingen posten.
Ik ben erg benieuwd, laat je het ook weten als er wel issues naar boven komen? ;)
Zelf lees ik nog teveel wisselende verhalen over 12.09, daarom blijf ik nog bij Backfire (bovendien werkt deze goed voor mij).
Ik zal eens aan de slag gaan met een nieuwe normale en chunky build...

Ik wil trouwens de mensen die tussendoor mirrors hebben aangeboden bedanken!
Wie dat nog steeds wilt doen is van harte welkom. Een linkje hier erbij plaatsen kan ik altijd doen.

Een nieuwe normale build is klaar:
OpenWRT Backfire r33409 (al zegt LuCi r33081)

Opmerkingen
Sinds r30807 zijn er enkele ath9k fixes geweest, een paar security patches in packages en updates aan het firewall script (met name de IPv6 kant).

Een upgrade zou gewoon smooth moeten gaan, dat was hier ook het geval. Zoals altijd even al je functionaliteit testen na de update en mocht er wat opvallen dan hoor ik het graag.

Qua featureset zijn er geen noemenswaardige veranderingen.
De belangrijke configuratieverschillen i.v.m een OpenWRT vanilla zijn nog steeds:
  • WiFi kanaal 12+13 beschikbaar
  • IPv6 support (6to4,6in4,native, geen 6rd helaas wegens limitatie van de kernel in backfire)
  • QoS support
  • kmod-tun ingebakken zodat OpenVPN functionaliteit installeerbaar is met gebruik van aangeleverde packages
Een kleine toevoeging aan de kernel modules:
  • RTSP conntrack kernel module toegevoegd. Dit kan handig zijn voor bepaalde streaming video diensten.
Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed.

Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-factory.bin
md5sum: 40ecb03ac8cb022b39fa0ad399e2697f

Voor de upgraders, de sysupgrade image:
openwrt-ar71xx-tl-wr1043nd-v1-squashfs-sysupgrade.bin
md5sum: 777d1f7a7b5185c35ed7849f02f3c1e5

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config

Packages
Voor OpenVPN en de benodigdheden daarvoor heb ik packages gemaakt. Voor andere packages, behalve kernel modules, werkt voor zover ik weet de package repository van OpenWRT zelf.
Mocht dat niet zo zijn, of mocht je een kmod nodig hebben, laat dat dan even weten!
fdc33ee2e43ab266232253eab93ca962 liblzo_2.05-1_ar71xx.ipk
fd2e607f7044756679b7cb08ceef3ad3 libopenssl_0.9.8x-1_ar71xx.ipk
b946d243bf985026b44ae03cda29acb9 openvpn_2.2.1-5_ar71xx.ipk
9c46212509473f2b9e66e8ccde3d95f4 zlib_1.2.3-5_ar71xx.ipk

Zijn te vinden op de FTP van eymey.
En zelf heb natuurlijk ook een kopie, dus mocht de FTP ooit niet werken dan DM maar. :)

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben dus niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, niet naar je luisteren of je anderzijds schade zullen toedoen.

Feedback is altijd welkom!

[ Voor 90% gewijzigd door Ultraman op 16-09-2012 18:24 . Reden: Nieuwe Backfire build ]

Bij deze ook een update voor de chunky versie.
Ook hier betreft het OpenWRT Backfire r33409 (al zegt LuCi r33081)

Ter verfrissing van jullie geheugen: wat biedt deze build bovenop mijn normale build?
Nou, het volgende out-of-the-box:
  • PPP, PPPoA, PPPoE verbindingsopties
  • ATM Bridge (AAL5), voor bepaalde ADSL varianten
  • 3G/UMTS ondersteuning, voor de mensen met dongels
  • USB storage, filesystems: ext2/3/4 & FAT32 en utilities hiervoor, nieuw: auto-mounting bij boot fixed
  • Samba, delen van je storage met Windows clients
  • UPnP ondersteuning, lees voor gebruik zeker: OpenWRT Wiki - UPnP
Ook hier is de RTSP conntrack helper toegevoegd :)

Ik heb zitten twijfelen om NFS support toe te voegen. Maar is daar eigenlijk vraag naar?
Want ik gebruik het zelf wel, maar ik heb het idee dat de mensen die het hier mogelijk ook gebruiken toch hun eigen builds bakken. Hoor graag als er toch vraag naar is.

Chunky Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed!

Voor wie met OpenWRT begint de benodigde volledige factory image:
md5sum: c60962cdc898a23f6596d16850638993

md5sum: 38e7338740fd2c4c171a381771e345e9

Ook de configuratie is natuurlijk weer beschikbaar voor wie er zelf mee aan de slag wilt: .config

Packages:
Wie op de chunky build OpenVPN wilt installeren kan daarvoor dezelfde packages gebruiken als je voor de normale build zou doen. Die vind je hier.

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico. Deze images zijn beschikbaar "as-is".

Veel plezier en feedback is welkom :)

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 15-09-2012 18:00 . Reden: Bug Chunky gefixed ]

Als je de chunky build voor 2012-09-15 18:00 hebt gedownload:
Die versie mistte wat packages. Deze waren enkel noodzakelijk voor 3G support, dus als je dat niet gebruikt is er niets aan de hand. Maar dan ben je bij deze in ieder geval op de hoogte.

In de versie van na 18:00 is dit opgelost :)

[ Voor 1% gewijzigd door Ultraman op 15-09-2012 18:12 . Reden: datum toegevoegd ]

• eymey
@Ultraman: Mooi werk! Misschien moet ik jouw nieuwste Backfire build binnenkort maar eens bij m'n ouders uitrollen :). En dan geen geklooi met Trunk builds meer daar.

However, ik hoor de laatste tijd geen klachten van hun meer sinds m'n broertje de screwed up TP-link heeft vervangen door hun oude WRT54GL met Tomato. Misschien laten we die daar gewoon maar draaien voorlopig.... :P. Ze hebben ook 'maar' een 25/1.5 verbindinkje en verder geen aparte netwerk spullen.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 15-09-2012 21:30 ]

Hier een 20/1 ADSL2 lijntje die verdeeld wordt over 6 studenten -O-

BOFH })

[ Voor 42% gewijzigd door Ultraman op 15-09-2012 22:18 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 00:03
Ultraman, hartelijk dank voor de nieuwe builds! Heb de TS even bijgewerkt, bedankt voor je DM.
Updates voor de TS zijn altijd welkom, medeauteur worden is ook geen enkel probleem :).

My favorite programming language is solder.

• buckfast
@ultraman: Ik heb jou backfire versie op mijn router gezet. In eerste instantie was deze gewoon te gebruiken. Na een reset niet meer. Ik geraak in failsafe mode. Op 192.168.1.1 reageert de router ook niet. Wat is het default netwerk adres?

Wat open wrt betreft heb ik blijkbaar nog zeer veel te leren.

edit: Probleem opgelost en de router doet het werk waarvoor hij gekocht is.
We participeren momenteel op blitzortung.org

[ Voor 21% gewijzigd door buckfast op 17-09-2012 20:52 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ultraman schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 14:12:
Ik ben erg benieuwd, laat je het ook weten als er wel issues naar boven komen? ;)
Zelf lees ik nog teveel wisselende verhalen over 12.09, daarom blijf ik nog bij Backfire (bovendien werkt deze goed voor mij).
Ik zal eens aan de slag gaan met een nieuwe normale en chunky build...

Ik wil trouwens de mensen die tussendoor mirrors hebben aangeboden bedanken!
Wie dat nog steeds wilt doen is van harte welkom. Een linkje hier erbij plaatsen kan ik altijd doen.

Een nieuwe normale build is klaar:
OpenWRT Backfire r33409 (al zegt LuCi r33081)

Opmerkingen
Sinds r30807 zijn er enkele ath9k fixes geweest, een paar security patches in packages en updates aan het firewall script (met name de IPv6 kant).

Een upgrade zou gewoon smooth moeten gaan, dat was hier ook het geval. Zoals altijd even al je functionaliteit testen na de update en mocht er wat opvallen dan hoor ik het graag.

Qua featureset zijn er geen noemenswaardige veranderingen.
De belangrijke configuratieverschillen i.v.m een OpenWRT vanilla zijn nog steeds:
  • WiFi kanaal 12+13 beschikbaar
  • IPv6 support (6to4,6in4,native, geen 6rd helaas wegens limitatie van de kernel in backfire)
  • QoS support
  • kmod-tun ingebakken zodat OpenVPN functionaliteit installeerbaar is met gebruik van aangeleverde packages
Een kleine toevoeging aan de kernel modules:
  • RTSP conntrack kernel module toegevoegd. Dit kan handig zijn voor bepaalde streaming video diensten.
Images
Vergeet niet de md5sum van de files te controleren voordat je flashed.

Voor de overstappers de benodigde volledige factory image:
md5sum: 40ecb03ac8cb022b39fa0ad399e2697f

md5sum: 777d1f7a7b5185c35ed7849f02f3c1e5

Packages
Voor OpenVPN en de benodigdheden daarvoor heb ik packages gemaakt. Voor andere packages, behalve kernel modules, werkt voor zover ik weet de package repository van OpenWRT zelf.
Mocht dat niet zo zijn, of mocht je een kmod nodig hebben, laat dat dan even weten!
fdc33ee2e43ab266232253eab93ca962 liblzo_2.05-1_ar71xx.ipk
fd2e607f7044756679b7cb08ceef3ad3 libopenssl_0.9.8x-1_ar71xx.ipk
b946d243bf985026b44ae03cda29acb9 openvpn_2.2.1-5_ar71xx.ipk
9c46212509473f2b9e66e8ccde3d95f4 zlib_1.2.3-5_ar71xx.ipk

Zijn te vinden op de FTP van eymey.
En zelf heb natuurlijk ook een kopie, dus mocht de FTP ooit niet werken dan DM maar. :)

Disclaimer:
Gebruik is volledig op eigen risico.
Ik ben dus niet aansprakelijk als deze brouwsels je router slopen, niet naar je luisteren of je anderzijds schade zullen toedoen.

Feedback is altijd welkom!
Ik heb wel interesse om deze build een keer uit te proberen, vooral omdat ik dan van kanaal 12 en 13 gebruik kan maken.

Ik draai nu OpenWRT Backfire 10.03.1. Backfire r33409 is een nightly of iets dergelijks?

Als ik over wil stappen naar jouw build, moet ik dus de factory image flashen. Gaan al mijn settings en geinstalleerde packages dan verloren? Zo ja, kan ik die simpel terugzetten met een restore van een backup?

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:46
Ultraman schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 15:34:
Bij deze ook een update voor de chunky versie.
Ook hier betreft het OpenWRT Backfire r33409 (al zegt LuCi r33081)
Ik zal deze is proberen want sinds gisteren was het internet opeens heel traag. Net keek ik in de kernel log en daar stonden een twintigtal dezelfde errors:

ath: DMA failed to stop in 10 ms AR_CR=0x00000024 AR_DIAG_SW=0x42000020 DMADBG_7=0x00026020
ath: Could not stop RX, we could be confusing the DMA engine when we start RX up

Na een reboot was het probleem verholpen en werkte internet weer snel.

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12 13:05

svijf

b5beveiliging.nl

@ Ultraman of anderen...
Heb de versie van Ultraman er vanavond op gezet.
Na eerst met origineel en dd-wrt gespeeld te hebben.

Alleen krijg ik met geen mogelijkheid mijn WAN online.
Modem van Caiway (kabel).
Allerlei fora gelezen, qua instellingen, router en modem opnieuw opstarten.
Niets helpt?
Iemand enig idee wat ik verkeerd zou kunnen doen?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
svijf schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:44:Alleen krijg ik met geen mogelijkheid mijn WAN online.
Dit al gezien? http://nearlydeaf.com/?p=1109

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• svijf

svijf

b5beveiliging.nl

Niet deze, maar wel 1 met dezelfde inhoud.
DD-wrt en standaard TP-link firmware draaien beide prima. (Wat WAN betreft dan)
Maar met OpenWrt krijg ik de router met geen mogelijkheid op internet?

• svijf

svijf

b5beveiliging.nl

svijf schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:48:
[...]

Even op mijzelf reageren ;)

Net terug gegaan naar firmware van TP-link.
Eerst de oudste versie en nu ge-updated naar de nieuwste.
Dan werkt de WAN poort weer gewoon...
Maar weer een paar dagen hierop draaien.
Ben er alweer te lang mee bezig geweest naar mijn zin.

• Tom Paris
  • Nu online
svijf schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:48:
[...]

Je hebt dus eerst die Duitse firmware erop geflashed (zoals beschreven), en daarna OpenWRT?

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 18:06
Ik heb vanaaf de build van Harrie (van 13 mei: r31708 ) erop gezet, en werkt momenteel heel vlotjes. Ik merk trouwens op dat heel de firewall opzet en portforwarding vereenvoudigd is.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

als ik de hdcp server uitzet krijg ik geen internet verbinding meer.
ik hoef toch maar èèn hdcp server in het netwerk te hebben? (die van de modem)

ora et labora

• eymey
DHCP bedoel je ;).

Hangt er van af hoe je het hebt aangesloten. Als jij je TP-link met z'n WAN poort aan de modem hebt gehangen, dan wordt DHCP van de modem/provider alleen gebruikt om je TP-link te voorzien van z'n (publieke) IP.

Als je modem al router is en je wil je modem ook als router blijven gebruiken, dan moet je naast DHCP op je tp-link uitschakelen, ook de TP-link met z'n LAN aan je modem hangen.

Normaal zijn de provider kant (WAN) en je LAN twee gescheiden netwerken en hebben beiden dus een DHCP server

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 18-09-2012 08:43 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:36
Ik heb onze router (eindelijk) geunbricked :)

Ik heb de TX, de RX en de GND van het twee maanden geleden op eBay gekochte adaptertje aangesloten op de RX, TX en GND van de router (er zit geen header op de router!) en na heel wat kloten een TFTP server opgezet met een code.bin

Nu heb ik exact gedaan wat er op de OpenWRT WR1043ND wiki page stond, ook de commands gewoon gecopy/pasted, en het werkte :)

Heb de factory image van de laatst gepostte Ultraman normal build gebruikt.

• Marc.u
  • Laatst online: 30-11 21:35
hallo allemaal,

ik zit met het volgende probleem. ik kan niet in mijn router komen.

Foutmelding:
Username or Password is incorrect.
Please refer to the troubleshooting below:

Is the "Caps Lock" enabled on your keyboard?
The username and password must be lowercase, please ensure that the "Caps Lock" LED is disabled on your keyboard and try again.

Forgot your username or password?
Please reset the device to the factory default settings if you have forgotten your username or password. The default username and password are both set as "admin".
Note: The settings will be restored to factory default after the resetting.

How to restore the device to the factory default settings?
Firstly locate the reset button on the rear panel of the unit, whilst the device is powered on press and hold the reset button for more than 5 seconds, the device will then reboot and restore itself to the factory default settings.

- ik heb de router al gereset, nog steeds zelfde foutmelding.

Kan iemand mij verder helpen?

Groet,
Marc

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

iets zegt me dat je geen aanmeld verster krijgt, waar je de "admin/admin" combinatie moet invoeren?

ora et labora

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik haal via 802.11g maar +/- 10mbit/s (bgn mixed mode). Ook als ik naast de router zit. Dit probleem herken ik ook van andere routers met mijn laptop, waar ik eveneens maar 10mbit/s mee haal (zelfs ik naast het AP zit). Iemand een idee waar dat door komt ;( ?

Met het standaard 802.11n-netwerk van mijn modem haal ik wel gewoon de volledige snelheid, ondanks dat die een slechter signaal heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door MarcoC op 18-09-2012 21:37 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:43

Harrie

NederVlaming

dask schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:56:
Ik heb vanaaf de build van Harrie (van 13 mei: r31708 ) erop gezet, en werkt momenteel heel vlotjes. Ik merk trouwens op dat heel de firewall opzet en portforwarding vereenvoudigd is.
Goed om te horen dat ie vlotjes werkt. Hij is ondertussen wel al wat maandjes oud. Ik draai zelf ondertussen een recentere. Maar echt grote verschillen heb ik nog niet echt gemerkt.

• dask
Marc.u schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:50:
hallo allemaal,

ik zit met het volgende probleem. ik kan niet in mijn router komen.

Foutmelding:
Username or Password is incorrect.
Please refer to the troubleshooting below:

Is the "Caps Lock" enabled on your keyboard?
The username and password must be lowercase, please ensure that the "Caps Lock" LED is disabled on your keyboard and try again.

Forgot your username or password?
Please reset the device to the factory default settings if you have forgotten your username or password. The default username and password are both set as "admin".
Note: The settings will be restored to factory default after the resetting.

How to restore the device to the factory default settings?
Firstly locate the reset button on the rear panel of the unit, whilst the device is powered on press and hold the reset button for more than 5 seconds, the device will then reboot and restore itself to the factory default settings.

- ik heb de router al gereset, nog steeds zelfde foutmelding.

Kan iemand mij verder helpen?

Groet,
Marc
oorzaak NOD32 antivirus:

Agaron in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
Harrie schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:47:
[...]

Goed om te horen dat ie vlotjes werkt. Hij is ondertussen wel al wat maandjes oud. Ik draai zelf ondertussen een recentere. Maar echt grote verschillen heb ik nog niet echt gemerkt.
Zit momenteel nog wel met een probleem ivm machtigingen. Het rare is dat ik bepaalde mappen wel kan benaderen, maar bij een aantal andere heb ik geen gebruikersrechten en kan ik het ook precies niet toewijzen.
Afbeeldingslocatie: http://2imgs.com/2i/t/3f255872a1.jpg
Het zal waarschijnlijk wel iets in den trend zijn van
code:
1
chmod -R /mnt/shares 0777
, maar ik heb nog geen tijd gehad om het te onderzoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door dask op 18-09-2012 22:58 ]

• svijf

svijf

b5beveiliging.nl

Tom Paris schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:09:
[...]

Je hebt dus eerst die Duitse firmware erop geflashed (zoals beschreven), en daarna OpenWRT?
Nope.
De oudste die ik kon vinden op de site van TP-Link.
Hierna ge-upgrade met de nieuwste die ik kon vinden.
Werkt nu "goed", maar kan beter.
Wordt of weer DD-WRT of Open-Wrt.
Alleen met de laatste krijg ik mijn WAN niet in de lucht?

[ Voor 6% gewijzigd door svijf op 18-09-2012 23:03 . Reden: Regel toegevoegd. ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Factory defaults: 802.11g performance waardeloos (maximaal 1,5MB/s). Zelfs als ik naast de router zit. Twee verschillende laptops getest. Wat moet ik hier aan doen :{ ? Lijkt me toch stug dat dit zo hoort, maar ik heb twee andere WiFi-routers (eentje ingebouwd in het modem, andere WRT54GL) en die halen toch makkelijk 2MB/s.

Edit: Oplossing gevonden, gewoon een werkend apparaat kopen. Breng hem wel terug. Wat een troep zeg, hele avond bezig om een snelheid te verkrijgen die hoger ligt dan het gemiddelde in Zimbabwe, lukt nog niet.

[ Voor 74% gewijzigd door MarcoC op 18-09-2012 23:43 ]

• Tom Paris
  • Nu online
svijf schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:02:
[...]

Nope.
De oudste die ik kon vinden op de site van TP-Link.
Hierna ge-upgrade met de nieuwste die ik kon vinden.
Werkt nu "goed", maar kan beter.
Wordt of weer DD-WRT of Open-Wrt.
Alleen met de laatste krijg ik mijn WAN niet in de lucht?
Dan zit daar je probleem. TP Link heeft met de laatste update van de bootloader (die jij nu dus ook hebt, aangezien je de laatste firmware hebt geflashed) bedacht de WAN-poort uit te schakelen bij elke firmware upgrade. DD-WRT en OpenWRT 'weten' dat niet, waardoor de WAN-poort uit blijft. De Duitse firmware heeft een 'bug', waardoor de WAN-poort niet uitgeschakeld wordt bij een firmware upgrade. Als je vanuit die firmware DD-WRT of OpenWRT flashed moet het werken. Mocht je voor DD-WRT gaan, adviseer ik je build 18024.

• Marc.u
  • Laatst online: 30-11 21:35
[quote]dask schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:34:
[...]

oorzaak NOD32 antivirus:

Ik kom er niet uit. Krijg de router niet in failsafe mode.
-QSS lang indrukken doet niks.
-QSS kort achter elkaar indrukken ook niks.
- met reset en zonder. (niks) :?

• dask
het gaat over de post van 3 jan 01u48:
http://kb.eset.com/esetkb/index?page=content&id=SOLN2890

• svijf

svijf

b5beveiliging.nl

Tom Paris schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 23:17:
[...]

Dan zit daar je probleem. TP Link heeft met de laatste update van de bootloader (die jij nu dus ook hebt, aangezien je de laatste firmware hebt geflashed) bedacht de WAN-poort uit te schakelen bij elke firmware upgrade. DD-WRT en OpenWRT 'weten' dat niet, waardoor de WAN-poort uit blijft. De Duitse firmware heeft een 'bug', waardoor de WAN-poort niet uitgeschakeld wordt bij een firmware upgrade. Als je vanuit die firmware DD-WRT of OpenWRT flashed moet het werken. Mocht je voor DD-WRT gaan, adviseer ik je build 18024.
Dus eerst flashen met de Duitse firmware van TP-link en hierna flashen naar DD-WRT of OpenWrt?
Kind kan de was doen eigenlijk ;)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
Marc.u schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:57:
[quote]dask schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:34:
[...]

oorzaak NOD32 antivirus:

Maar als je NOD32 gebruikt dan hoef je dus alleen maar wat aan te passen in NOD32

Failsafemode is niet nodig.

• dask
MikeOO schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:48:
[...]

Maar als je NOD32 gebruikt dan hoef je dus alleen maar wat aan te passen in NOD32

Failsafemode is niet nodig.
ja, alleen in NOD 32 de aangegeven protocol filtering toepassen.

Die failsave wordt alleen maar gebruikt als je per ongeluk je router onbereikbaar hebt gemaakt...

• dask
Zit momenteel nog wel met een probleem ivm machtigingen. Het rare is dat ik bepaalde mappen wel kan benaderen, maar bij een aantal andere heb ik geen gebruikersrechten en kan ik het ook precies niet toewijzen.
[afbeelding]
Het zal waarschijnlijk wel iets in den trend zijn van
code:
1
chmod -R /mnt/shares 0777
, maar ik heb nog geen tijd gehad om het te onderzoeken.
code:
1
chmod -R 777 /mnt/shares

was het juiste

• Tom Paris
  • Nu online
svijf schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:26:
[...]

Dus eerst flashen met de Duitse firmware van TP-link en hierna flashen naar DD-WRT of OpenWrt?
Kind kan de was doen eigenlijk ;)
Juist. En nofi, maar als je de link in mijn eerste post gelezen had was dat direct helder :)

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 08:54
Tijdje terug heb ik m'n 1043ND voorzien van een aantal heatsinks, onder andere door deze post:
bouwew in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Standaard liep deze router na (ongeveer) 7 dagen vast met de stock TP-Link firmware, WiFi was dan uit de lucht en de router was niet meer te bereiken. Enigste oplossing was ff de stekker er uit halen :O .
Met OpenWRT was het al een stuk beter, maar dat liep de laatste tijd toch ook niet helemaal lekker meer helaas.

Omdat ik de router toch al eens wou openmaken ;) , bedacht ik me dat ik gelijk maar een paar heatsinks kan plaatsen.

Als eerste heb ik even gekeken welke chip(s) er warm worden, hierbij vond ik het opvallend dat de Atheros chip (CPU & WiFI) echt behoorlijk heet kan worden. Ik vind het vreemd dat er niet standaard een heatsink op zit. Het geheugen (RAM) vlak boven de Atheros chip is veel minder warm, en de grote Realtek chip (switch) is ook niet warm.

Uiteindelijk een oud heatsinkje verzaagd, en bevestigd met koelpasta (voorzien van lijm), te vinden op eBay.
Het belangrijkste is volgens mij dat de Atheros chip nu z'n warmte kwijt kan, omdat ik nog een stukje heatsink over had heb ik die maar op de Realtek switch chip geplakt.

Foto's zijn hier te vinden :)

Resultaat: uptime van 20+ dagen (stock TP-Link firmware: 3.13.12 - 120405)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Misschien dat dat de bron van het probleem is dat veel mensen met de v1.8 hebben? (De warmte)

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-11 07:42
Ik heb deze router sinds enige dagen. DD-WRT erop gezet. Met de WAN poort aangesloten op één van de LAN poorten van mijn Ziggo Ubee router en vervolgens laat ik de TP-link een pptp VPN verbinding maken met StrongVPN. Resultaat: Ik kan Netflix kijken met mijn US ip adres op mijn mediaspeler. Waar ik alleen mijn hoofd over breek en heel internet voor heb afgestruind is, hoe krijg ik de 2 gateways in 1 netwerk?

Ziggo ubee zit op: 192.168.178.1 en subnet 255.255.255.0 De adressen t/m 192.168.178.9 zijn voor clients met een statisch ip. DHCP staat aan op 10-30 waarbij 10-20 op basis van MAC adres statisch worden toegewezen.

De TP-link zit op: 192.168.1.1 en subnet 255.255.255.0 De enige settings die ik hier verder op gemaakt heb is de pptp WAN vpn verbinding. Clients krijgen een adres van de DHCP welke adressen uitdeelt vanaf 192.168.1.100 tot 150

Als ik de TP-link vervolgens op 192.168.178.2 zet, dus naast de Ubee op 192.168.178.1 kan ik de TP-link webinterface niet bereiken op 192.168.178.2 / Ik weet niet welke denkfout ik hier maak?

Als ik de TP-link middels LAN poort aansluit, ofwel als switch, heb ik uiteraard 1 netwerk maar weer geen VPN. Nu zie ik bij 'services' ook VPN staan en heb ik de settings daar ingevuld maar dan gebeurt er niks?

Waar ik dus heen wil is dat alle clients alles kunnen delen, media op de NAS bijvoorbeeld. En dit terwijl sommige clients via de TP-link lopen over de VPN met US ip terwijl andere clients gewoon de ziggo ip mogen gebruiken.

Wat ik echt niet snap is dat met bovenstaande settings mijn mediaplayer, verbonden met de TP-link wel bestanden kan streamen vanaf mijn NAS die aan de Ubee hangt. Maar vanaf mijn laptop aan de Ubee zie ik niet de mediaspeler / receiver en tv die aan de TP-link hangen.

Wie kan mij een duwtje in de juiste richting geven?

[ Voor 0% gewijzigd door verzenden op 20-09-2012 19:24 . Reden: Klopt niet = doorgestreept ]

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Op de Maleisische site van TP-Link is firmware versie TL-WR1043ND_V1_120605 te vinden van 16 juli 2012. Vreemd genoeg staat die niet op de standaard .com website.

http://www.tp-link.com.my...el=TL-WR1043ND&version=V1

• buckfast
verzenden schreef op donderdag 20 september 2012 @ 01:01:

Als ik de TP-link vervolgens op 192.168.178.2 zet, dus naast de Ubee op 192.168.178.1 kan ik de TP-link webinterface niet bereiken op 192.168.178.2 / Ik weet niet welke denkfout ik hier maak?
Ik ben wel niet de netwerk specialist. Iets zegt me echter dat de webinterface normaal niet via WAN bereikbaar is uit veiligheidsoverwegingen. In je basis setting heb je de router via WAN op de Ziggo aangesloten. Als de Ziggo DHCP-server is en de TP-link DHCP-client, krijgt hij altijd een een IP in de range van de router. Uiteraard kan het ook met een vast IP.

• svijf

svijf

b5beveiliging.nl

Tom Paris schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:14:
[...]

Juist. En nofi, maar als je de link in mijn eerste post gelezen had was dat direct helder :)
Heb de router aan de gang met OpenWRT :)
Internet werkt nu inderdaad wel via de WAN poort.
Voor elkaar gekregen om de benodigde poorten te openen.

Next to do:
- VPN werkend krijgen
- Dual WAN via dongle werkend krijgen (als backup)

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-11 07:42
buckfast schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:08:
[...]

Ik ben wel niet de netwerk specialist. Iets zegt me echter dat de webinterface normaal niet via WAN bereikbaar is uit veiligheidsoverwegingen. In je basis setting heb je de router via WAN op de Ziggo aangesloten. Als de Ziggo DHCP-server is en de TP-link DHCP-client, krijgt hij altijd een een IP in de range van de router. Uiteraard kan het ook met een vast IP.
8)7 Over het hoofd gezien. WAN opengezet. Router IP op 192.168.178.2 gezet. Als ik nu vanaf de laptop met de Ubee een verbinding maak loop ik tegen het volgende aan. De TP-link heeft middels WAN DHCP Client 192.168.178.17 gekregen maar de gateway zit nu op 192.168.178.2 ??? Op beide adressen kom ik niet in de webinterface van de TP-link. Klopt het als ik zeg dat ik de WAN PPTP connectie moet veranderen in een static ip en dan bij services / VPN de verbinding met StrongVPN maak? Zet ik dan op de TP-link zowel het statisch als het gateway IP op .2?

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 16:14
Reuze blij met m'n gisteren ontvangen TL-1043ND, hw versie 1.8. Zevenendertig eurootjes bij Saturn, da's toch geen geld. Waar ik 'm eigenlijk voor gekocht heb, is het maken van 3 VLAN netwerkjes.
Het moet zo worden: (de cijfers refereren aan de poorten op de switch)
1 <--> 2 <--> WAN
3 <--> WAN
4 <--> WAN
Poorten 1 en 2 mogen onderling contact hebben, de overige allemaal niet. Alle poorten moeten het WAN (internet) op kunnen.
Met de GUI van OpenWRT firmware Backfire r33081 / LuCi 0.10 Branch (0.10 + svn9274) lijkt het mij door middel van de GUI niet. Op het tabblad Switch onder Network zie ik het volgende:

ID p1 p2 p3 p4 p5 CPU
1 o u u u u t
2 u o o o o t

o=off u=untagged t=tagged

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen hoe ik dat nu verder in moet vullen om de situatie te krijgen die ik hierboven geschetst heb? Ik heb al een 'nacht' zitten klooien, maar krijg het niet voor elkaar. Heb natuurlijk al wel een heleboel opties geprobeerd, maar dan werkt er net weer iets niet wat dan wel zou moeten en andersom....
Mijn methode: dergelijke configuratie in de text file doet.
Ik heb persoonlijk dan een duidelijker beeld van wat ik aan het doen ben, maar ook kun je dan de informatie van de OpenWRT wiki direct toepassen zonder te hoeven "vertalen" tussen CLI en GUI.
Zie: OpenWRT Wiki » Documentation » The UCI System » Network configuration » Switch Documentation

Ik heb een dergelijke configuratie hier draaien en ik zal even mijn configuratie opsnorren zodat je een voorbeeld hebt. Moment...

Update

Mijn swich configuratie is als volgt:
Port 1 <--> 5t
Port 2 <--> 5t
Port 3 + Port 4 <--> 5t

En Port 5 <--> WAN dus. ;)

Ik heb het essentiële stuk uit mijn /etc/config/network gekopieerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
config 'switch'
        option 'name' 'rtl8366rb'

config 'switch_vlan'
        option 'device' 'rtl8366rb'
        option 'vlan' '1'
        option 'ports' '1 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'vlan' '2'
        option 'ports' '2 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'vlan' '3'
        option 'ports' '3 4 5t'

config 'switch_vlan'
        option 'vlan' '4'
        option 'ports' '0 5t'

Daarbovenop zul je voor elk vlan een interface moeten aanmaken in diezelfde file zodat elke interface ook een IP adres e.d. wordt toegewezen. Daarvoor kun je de bestaande br-lan interface sectie kopiëren en aanpassen naar wens voor het betreffende vlan.
OpenWrt Wiki » Documentation » The UCI System » Network configuration

Lezen lezen en nog een lezen ;)
Voor meer vragen kun je die natuurlijk stellen, maar ik ben van het weekend waarschijnlijk hier niet aanwezig.

[ Voor 65% gewijzigd door Ultraman op 21-09-2012 16:42 . Reden: configuratie toegevoegd ]

Compizfox schreef op maandag 17 september 2012 @ 17:36:
[...]

Ik heb wel interesse om deze build een keer uit te proberen, vooral omdat ik dan van kanaal 12 en 13 gebruik kan maken.

Ik draai nu OpenWRT Backfire 10.03.1. Backfire r33409 is een nightly of iets dergelijks?

Als ik over wil stappen naar jouw build, moet ik dus de factory image flashen. Gaan al mijn settings en geinstalleerde packages dan verloren? Zo ja, kan ik die simpel terugzetten met een restore van een backup?
Het is inderdaad een soort van nightly :)
Maar wel een van de stabiele branch waar enkel bugfixes worden geaccepteerd.

Om over te stappen hoef je in jouw geval niet de factory image te flashen, je kunt gebruik maken van sysupgrade.
Je settings zullen niet verloren gaan als je "Keep configuratie" aangevinkt houdt.
Geïnstalleerde packages raak je echter wel kwijt, die zul je opnieuw moeten installeren, maar omdat de configuratie te bewaren is heb je het een stuk sneller weer op zijn plek.
Een backup er van maken is altijd verstandig. Je kunt de .tar.gz ook op je PC openen om configuratie in te zien, mocht dat handig zijn.

Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je natuurlijk proberen om de configuratie data te resetten, maar
Prolution schreef op woensdag 19 september 2012 @ 23:27:
Tijdje terug heb ik m'n 1043ND voorzien van een aantal heatsinks, onder andere door deze post:
bouwew in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"
[...]
Als eerste heb ik even gekeken welke chip(s) er warm worden, hierbij vond ik het opvallend dat de Atheros chip (CPU & WiFI) echt behoorlijk heet kan worden. Ik vind het vreemd dat er niet standaard een heatsink op zit.
[...]
Leuk om te zien dat het past en helpt :)
Uit interesse: Heb je de router horizontaal of verticaal opgesteld?
De twee die ik in beheer heb zitten beiden verticaal tegen de wand en uptime van 180 dagen is voor degene bij mijn ouders geen probleem. Die hier in het studentenhuis is willekeurig, de ene keer is twee maanden geen probleem en een andere keer reboot hij na 7 dagen ineens. Waarom is me een beetje onduidelijk, vermoed zware belasting door P2P software over wireless. Maar ik zou eens een keer het beestje open kunnen trekken en kijken of de chip hier ook zo heet wordt.
Omdat hij verticaal hangt kan de warme lucht wel goed opstijgen en circuleert het aardig. :)
svijf schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:54:
[...]

Heb de router aan de gang met OpenWRT :)
Internet werkt nu inderdaad wel via de WAN poort.
Voor elkaar gekregen om de benodigde poorten te openen.

Next to do:
- VPN werkend krijgen
- Dual WAN via dongle werkend krijgen (als backup)
Ik ben benieuwd naar je ervaringen :)

Welke firmware gebruik je? Vanilla OpenWRT? Mijn chunky toevallig (waar dongle support al in zit en OpenVPN installeerbaar is)? Of een andere of eigen build?

Dit soort advanced topic zijn leuk om hier te vermelden en een soort mini-guide te posten of verslag van te doen hoe je het ongeveer voor elkaar hebt gekregen :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ultraman schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:01:
[...]

Het is inderdaad een soort van nightly :)
Maar wel een van de stabiele branch waar enkel bugfixes worden geaccepteerd.

Om over te stappen hoef je in jouw geval niet de factory image te flashen, je kunt gebruik maken van sysupgrade.
Je settings zullen niet verloren gaan als je "Keep configuratie" aangevinkt houdt.
Geïnstalleerde packages raak je echter wel kwijt, die zul je opnieuw moeten installeren, maar omdat de configuratie te bewaren is heb je het een stuk sneller weer op zijn plek.
Een backup er van maken is altijd verstandig. Je kunt de .tar.gz ook op je PC openen om configuratie in te zien, mocht dat handig zijn.

Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je natuurlijk proberen om de configuratie data te resetten, maar
[...]
Aha. Bedankt voor het antwoord :)

Een backup zal ik zeker even maken. Hoe kan ik trouwens de configuratie bewaren van de packages? Of gaat dat vanzelf al?

Ik hoef dus enkel te noteren welke packages ik heb geinstalleerd?

Pagina: 1 ... 23 ... 56 Laatste