• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-12 22:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

eymey schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:39:
[...]

Als je de TP-link gewoon met de WAN kant op de Experiabox aansluit, dan heb je geen "twee dhcp servers op 1 netwerk" en gaat dat dus prima. Wel heb je dan effectief dubbel NAT en moet je dus ook op 2 apparaten port forwarden (en voor sommige specifieke protocollen wordt het helemaal moeilijk).

Echter, als je verplicht een Experiabox erbij moet blijven gebruiken is dat ongeveer je enige optie. Tenzij je een exemplaar Experiabox hebt waarbij je een DMZ (exposed host) kan instellingen. Twee DHCP servers op 1 netwerk, waarbij je je TP-link een ander subnet laat uitdelen, zoals iemand hier voorstelt, dat gaat helemaal niet werken.
Precies, DMZ op je experiabox instellen is de oplossing. Doe ik ook op mijn modemrouter van Ziggo (Cisco-ding)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:30
Mja, het nadeel is alleen dat er slechts enkele Experia modellen zijn die die functie bieden. Ik geloof o.a. ook de Experiabox V8.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46

Tacoos

i am i

eymey schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:39:
[...]

Als je de TP-link gewoon met de WAN kant op de Experiabox aansluit, dan heb je geen "twee dhcp servers op 1 netwerk" en gaat dat dus prima. Wel heb je dan effectief dubbel NAT en moet je dus ook op 2 apparaten port forwarden (en voor sommige specifieke protocollen wordt het helemaal moeilijk).

Echter, als je verplicht een Experiabox erbij moet blijven gebruiken is dat ongeveer je enige optie. Tenzij je een exemplaar Experiabox hebt waarbij je een DMZ (exposed host) kan instellingen. Twee DHCP servers op 1 netwerk, waarbij je je TP-link een ander subnet laat uitdelen, zoals iemand hier voorstelt, dat gaat helemaal niet werken.
Ok, nu draait ie als voorgesteld met de experiabox aan de WAN-poort van de TP-Link.
Op het eigen afgeschermde netwerk kan ik overal bij, het guest net krijgt wel een ip adres in de juiste range en verbinding, maar geen toegang tot internet noch het lokale net :?
Ik heb al met wat iptables settings zitten spelen, maar hier moet ik nog ff verder stoeien dus.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:27
ChUcKiE schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:26:
Nu ben ik het zat....elke keer valt de verbinding weg, net genoeg om Diablo3 te disconnecten, elke keer als je een leuke run aan het maken bent...
Deze router pleur ik in de container!

Weet iemand een waardige opvolger voor zo'n 40-75 euro?

Moet 4*gigabit hebben en 300MBit draadloos en verwisselbare antennes.
deze? Wel geen draadloze antennes, maar daar zie ik het nut eigenlijk niet van in?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Draadloze antenne's? :?

Ik dacht dat antenne's juist waren om draadloze connectiviteit mogelijk te maken :P

@ChUcKiE: Maar eh, zou je je router niet beter gewoon RMA doen? Want wij gebruiken allemaal hier deze router zonder problemen. Als je verbinding steeds wegvalt lijkt het me dat je router gewoon stuk is --> garantie.

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:44
Sinds kort heb ook ik deze router alleen heb ik problemen met gamen.
Mijn modem staat in bridge mode en ik heb de ps3 aangesloten via een kabel.
In Call of Duty wordt ik vaak uit een game gegooid met de melding "connection time-out". Is hier wat aan te doen doormiddel van een instelling die ik moet veranderen in de router of is dit een bekend probleem bij deze router? Heeft flashen naar een OpenWRT danwel DD-WRT nut of heeft dat hier niks mee te maken?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 00:03
Tja, dat is zo op afstand nogal lastig te beoordelen. Het hoeft bijvoorbeeld niet aan de router te liggen, het kan ook zijn dat je internetverbinding even wegvalt. Ik wil me wel aansluiten bij Compizfox, als de router met de stock firmware al niet werkt en de verbinding steeds verliest dan is het gewoon defect, omruilen is het devies.

Heb zelf gisteren weer een TL-WR1043ND gekocht, voor een familielid van me. Het blijft een prima router, voor een scherpe prijs. Wat ik ook als een groot voordeel zie is dat je de antenne's kun verwisselen. Ik heb het namelijk niet zo op routers met 'ingebouwde' antenne's. Dan zul je namelijk zien, zet je de router anders neer en dan heb je geen ontvangst meer :+.

My favorite programming language is solder.

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:44
Oke ik heb wel mijn twijfels over het in bridge zetten.
Ik heb namelijk ziggo gebeld toen ik de TP aan het installeren was om deze bridge te laten zetten.
De medewerker vertelde mij dat ik dit zelf moest doen en heeft me het zelf uit laten zetten door in te loggen op het modem en die instelling uit te zetten.
Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen Ziggo dat kon doen?
Zou dit nog verschil kunnen uitmaken of niet?

• Vads
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:35
J_Velsink schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 09:21:
Oke ik heb wel mijn twijfels over het in bridge zetten.
Ik heb namelijk ziggo gebeld toen ik de TP aan het installeren was om deze bridge te laten zetten.
De medewerker vertelde mij dat ik dit zelf moest doen en heeft me het zelf uit laten zetten door in te loggen op het modem en die instelling uit te zetten.
Ik was altijd in de veronderstelling dat alleen Ziggo dat kon doen?
Zou dit nog verschil kunnen uitmaken of niet?
Nee, jij kunt het ook zelf. Zoek maar even door in dit topic; er wordt ergens naar die stappenplan verwezen.
Ziggo kan en dient het op jou verzoek echter gewoon van afstand te kunnen doen. Heb ik ook gedaan een maand geleden (ook al wist die gozer niet wat ik bedoelde met het in "bridge mode" zetten van de router) :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mja is ook een rare term als je het mij vraagt. Het gaat toch gewoon om het uitzetten van NAT in je modemrouter (Dat ding van Ziggo dus)?

Ik weet niet welke router jullie hebben maar ik heb zo'n Cisco-ding en daar zit geen mogelijkheid in om zelf NAT uit te zetten. Wel zit er een DMZ-optie in wat in feite hetzelfde doet als je die instelt op het IP van de router die erachter hangt. En dat kun je gewoon zelf doen.

Verwijderd

Dag Allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen internet van Ziggo(ubee), alleen heb ik op zolder geen bereik. Kan ik dat beter oplossen met de Wireless Range Extender 300N WL-330 of TP-Link TL-WR1043ND?

• Giga_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-11 18:12
Laatste, makkelijker aan te sluiten. Dan moet je wel eerst even kijken of je niet teveel gewapend beton hebt. Anders kan de range extender uitkomst bieden. Die zet je dan 1 etage hoger.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou zeggen allebei :P

Verwijderd

Hmm..is dat moeilijk dan?

Ik heb gehoord dat je de dhcp moet uizetten in je 2e router. Moet je verder nog iets instellen. Ik ben niet zo goed met routers en ip adressen.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 01:24:
Hmm..is dat moeilijk dan?

Ik heb gehoord dat je de dhcp moet uizetten in je 2e router. Moet je verder nog iets instellen. Ik ben niet zo goed met routers en ip adressen.
Wat bedoel je, wil je als je die TL-WR1043ND gaat kopen heb als range extender gebruiken, of als access point ipv je huidige modemrouter?

In dat eerste geval kun je dat met WDS doen denk ik. Maar dan kun je net zo goed gewoon een range extender kopen. Dan moet je de rest ook precies zoals op je 1e AP instellen (SSID, channel, encryption)
Geen idee of dat goed werkt eigenlijk. Ik zie het op campings wel eens, dan hebben ze blijkbaar meerdere AP's hangen met hetzelfde SSID maar met verschillende MAC-adressen.

Misschien kun je hem ook gewoon als tweede access point gebruiken (dan sluit je hem dus bekabeld aan op je modemrouter). Dan moet je inderdaad je TL-WR1043ND puur als access point gebruiken en routing, NAT, DHCP en whatever uitzetten.

Maar wat ik bedoelde is dat je de draadloze functionaliteit van je modemrouter uitzet, en je de TL-WR1043ND erachter hangt. Een paar posts terug heb ik nog beschreven hoe dat moet (TL-WR1043ND in DMZ zetten enzo)
Dan gebruik je de TL-WR1043ND als draadloze router. Heeft vast een beter bereik dan je modemrouter (maar dat is puur een gok!).

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 30-08-2012 02:21 ]

Verwijderd

maar die draadloze range extander is toch wel makkelijker. hoef ik geen kabel door het huis.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vaste PC's wil je natuurlijk sowieso bedraad aansluiten. WiFi is iets voor laptops, tablets en telefoons imho.

• eymey
En zelfs de laptops gaan bij ons thuis gewoon aan de kabel als we 'stationair' werk doen of als ik thuis werk.

Overigens heb ik thuis ook nog wel degelijk een range extender in gebruik als repeater van het WIFI netwerk van m'n Fritz!box 7390. We willen namelijk ook wel in het hele huis onze telefoons op wifi kunnen houden.

Echter, dat heb ik uiteindelijk niet met de TP-link gedaan maar gewoon met een goede losse repeater (ook van AVM). Na wat speurwerk bij Openwrt begreep ik dat OpenWRT eigenlijk alleen 'echt' repeater (of client bridge) werk kan doen als je met een broadcom chipset werkt, vanwege de vereiste ondersteuning voor meerdere mac adressen in een frame.

Maar mss heb ik dat laatste niet goed begrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 30-08-2012 15:10 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik weet ook niet precies hoe dat zit met die repeaters eigenlijk.

Ik vraag me ook af of er een verschil zit tussen repeaters en range extenders met WDS.
Ik dacht namelijk dat die eerste puur het signaal versterken (dus op laag 1), en dat WDS echt als een 2e accesspoint werkt die ook weer draadloos verbonden is met het eerste (dus op laag 2/3)

Maar of dat ook zo is weet ik eigenlijk niet :P

Verwijderd

hmm haha.. nee maar vaste pc hebben wij ook gewoon op draadloos. De router staat in de meterkast en we willen niet kabels door het huis. dat staat niet.

• jwvb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11 23:32
Ik maak nu ook enige tijd gebruik van deze router (Firmware Version: 3.13.12 Build 120405 Rel.33996n) en moet zeggen het bevalt prima op een paar puntjes na;

- Wireless verbinding op mijn Iphone valt constant weg... Enige oplossing is opnieuw inloggen op het netwerk.. (Geen idee waarom?? Heb verschillende channels getest)
- Heel af en toe knalt de complete verbinding eruit (zowel draadloos, als via de kabel). Stekker eruit en erin is de enige oplossing om de Router weer tot leven te brengen (webadmin benaderen via de pc -> time-out)

Wellicht dat iemand hier een oplossing voor weet? O-)

• eymey
Compizfox schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:14:
Ik weet ook niet precies hoe dat zit met die repeaters eigenlijk.

Ik vraag me ook af of er een verschil zit tussen repeaters en range extenders met WDS.
Ik dacht namelijk dat die eerste puur het signaal versterken (dus op laag 1), en dat WDS echt als een 2e accesspoint werkt die ook weer draadloos verbonden is met het eerste (dus op laag 2/3)

Maar of dat ook zo is weet ik eigenlijk niet :P
Repeaters pakken in de regel gewoon het bestaande netwerk op en broadcasten dit op een nieuw netwerk (en mac adres). Dat netwerk heeft dezelfde naam en zit vaak ook op hetzelfde kanaal. In feite is de 'hoofd accesspoint' zich verder niet bewust van een gedistribueerd systeem.

Bij WDS moeten de beide AP's wel aan elkaar gekoppeld worden en van elkaar op de hoogte zijn. Vaak kunnen ook alleen apparaten van hetzelfde merk bv. ook met WPA(2) beveiliging gedistribueerd worden.

Iig werkt een repeater dus deels ook op laag 2.

Voor een repeater (of apparaat dat een ethernetpoort bridged aan z'n wireless client, een wireless bridge) is een extra MAC adres veld nodig in het frame, namelijk het client mac adres van de repeater/bridge. Immers, stel dat een apparaat dat met het wifi-netwerk/ethernetpoort van de repeater verbonden is iets wil sturen naar een apparaat op het 'hoofdnetwerk', dan ziet dat apparaat het MAC adres van het met de client verbonden apparaat, terwijl het juist het antwoord aan de client moet richten. Deze weet dan meteen weer dat hij het aan het originele apparaat moet sturen. Eigenlijk een soort l2 router dus :).

Ik weet niet precies hoe het met WDS zit op dat niveau.

Iig... het lukte me niet om de TP-link met OpenWRT als wifi client met ethernet bridge in te stellen (eigenlijk het zelfde als repeaten, maar dan naar een ethernet poort) en na een google kwam ik wat documentatie waaruit ik opmaakte dat dat kwam door het gejongleer met mac adressen

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 15:51:
hmm haha.. nee maar vaste pc hebben wij ook gewoon op draadloos. De router staat in de meterkast en we willen niet kabels door het huis. dat staat niet.
Je moet ze ook niet door het huis leggen, maar IN het huis (door de muren) ;) :P

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

eymey schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:08:
[...]
Repeaters pakken in de regel gewoon het bestaande netwerk op en broadcasten dit op een nieuw netwerk (en mac adres). Dat netwerk heeft dezelfde naam en zit vaak ook op hetzelfde kanaal. In feite is de 'hoofd accesspoint' zich verder niet bewust van een gedistribueerd systeem.
Ja dat bedoelde ik. Je hoeft dan op de repeater niet 'te verbinden' met de AP, als in je hoeft de WPA key niet te weten en zo. Dat is dus puur het signaal repeaten op laag 1.
Voor een repeater (of apparaat dat een ethernetpoort bridged aan z'n wireless client, een wireless bridge) is een extra MAC adres veld nodig in het frame, namelijk het client mac adres van de repeater/bridge. Immers, stel dat een apparaat dat met het wifi-netwerk/ethernetpoort van de repeater verbonden is iets wil sturen naar een apparaat op het 'hoofdnetwerk', dan ziet dat apparaat het MAC adres van het met de client verbonden apparaat, terwijl het juist het antwoord aan de client moet richten. Deze weet dan meteen weer dat hij het aan het originele apparaat moet sturen. Eigenlijk een soort l2 router dus :).

Ik weet niet precies hoe het met WDS zit op dat niveau.

Iig... het lukte me niet om de TP-link met OpenWRT als wifi client met ethernet bridge in te stellen (eigenlijk het zelfde als repeaten, maar dan naar een ethernet poort) en na een google kwam ik wat documentatie waaruit ik opmaakte dat dat kwam door het gejongleer met mac adressen
Mja weet niet precies hoe dat zit. In feite doet een switch (wat ook gewoon een ethernet bridge is) toch hetzelfde? Of heeft de NIC in een switch geen MAC-adres?

In elk geval is het me met DD-WRT prima gelukt om m'n router in client bridge mode te zetten.

En op mijn server heb ik bij gebrek aan een switch 2 NIC's gebridged. Die twee NIC's hebben ook allebei een MAC-adres maar toch gaat dat goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 30-08-2012 18:30 ]

• eymey
De switch zelf heeft inderdaad geen MAC adres. Tenzij je natuurlijk een managed switch hebt, maar dan heeft alleen het managed deel een MAC adres. Voor het switchen zelf is het meestal gewoon "store & forward" (zeker bij de 'domme switches') met evt. wat QoS en VLAN tagging en dergelijke, maar heb je alleen met de MAC adressen van de communicerende apparaten te maken.

De meeste repeaters moet je dus overigens wel gewoon verbinden met de AP. Dus je moet OOK de WPA key weten (of beide apparaten moeten WPS kunnen). Pure 'versterkers' zoals jij aanneemt ken ik niet.

Met " m'n router" bedoel je de TP-link? Dan kan het blijkbaar wel maar heb ik naar verouderde documentatie gekeken :P. Of het kan alleen in DD-WRT. :)

In feite doet de bridging op jouw server in principe het verkeer ook doorgeven zonder tussenkomst van die MAC adressen omdat je ze inderdaad echt op l1/l2 niveau al aan elkaar knoopt.

Maar de meeste repeaters werken iig toch net wat ingewikkelder (onder water)....

Maar ik geef toe dat er waarschijnlijk veel verschillende implementaties zijn.

Zie ook deze link:
http://wiki.openwrt.org/d...#why.it.works.on.brcm-2.4

Die geeft in principe wel wat leuke overzichtjes van hoe je een netwerk met bv. meerdere AP's kan implementeren en hieruit kan je mss ook een beetje opmaken wat ik bedoel

Mijn Fritz!wlan repeater werkt, als ik z'n info goed interpreteer, ook met een soort MAC translation principe om m'n twee wireless netwerken weer tot '1 wolk' te maken:

Local WLAN Information
The FRITZ!WLAN Repeater has the following addresses in the network:
WLAN MAC address: C6:25:06:6D:AE:4B
This address is what WLAN devices like the FRITZ!WLAN USB Stick will see in the WLAN search results.

WLAN MAC address: C0:25:06:6D:AE:4B
This address is what the FRITZ!WLAN Repeater uses to register at the FRITZ!Box or any other WLAN base station. It can be entered as an exception in the WLAN base station, when a MAC address filter is used, for instance.

IP address: 192.168.9.253
The FRITZ!WLAN Repeater can be reached in the network under this address.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

eymey schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:58:
De meeste repeaters moet je dus overigens wel gewoon verbinden met de AP. Dus je moet OOK de WPA key weten (of beide apparaten moeten WPS kunnen). Pure 'versterkers' zoals jij aanneemt ken ik niet.
Je zei dat de AP zich niet bewust is van de repeater. Vandaar dat ik dacht dat jij mijn gedachte bevestigde.
Als je op de repeater wel moet verbinden met de AP, is de AP zich ook bewust van de repeater.
Met " m'n router" bedoel je de TP-link? Dan kan het blijkbaar wel maar heb ik naar verouderde documentatie gekeken :P. Of het kan alleen in DD-WRT. :)
Jup. Met OpenWRT heb ik het nog niet geprobeerd. Ik draai nu sinds een paar dagen OpenWRT ipv DD-WRT en heb hem nu gewoon als router met AP draaien :)
In feite doet de bridging op jouw server in principe het verkeer ook doorgeven zonder tussenkomst van die MAC adressen omdat je ze inderdaad echt op l1/l2 niveau al aan elkaar knoopt.
Ja klopt. Je kunt de 2 gebridgede NIC's vergelijken met een switch met 3 poorten. De 2 NICs samen vormen 1 bridge met 1 IP, namelijk voor de server zelf.
Maar die 2 NICs hebben wel allebei apart een MAC-adres. 1 NIC zit vast aan de rest van het LAN, de andere NIC zit vast aan een PC.

Zie ook dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
:~$ cat /etc/network/interfaces
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
iface eth0 inet manual

iface eth1 inet manual

# Bridge
auto br0
iface br0 inet static
bridge_ports eth0 eth1
address 192.168.2.3
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.2.1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
:~$ sudo ifconfig
br0       Link encap:Ethernet  HWaddr 00:01:02:df:18:db
          inet addr:192.168.2.3  Bcast:192.168.2.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::201:2ff:fedf:18db/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:21:85:5a:dc:91
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:01:02:df:18:db
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
(niet relevante info over packet stats weggehaald)

• eymey
Hehe ok :). Ik had het meer moeten formuleren als "De AP is zich bewust van de repeater, maar ziet deze puur als client".

Ik ben me inderdaad bewust van hoe bridgeing werkt. Echter, het verhaal lijkt dus te zijn dat twee wifi netwerken zich niet op dat niveau laten 'bridgen' en dat er dus wat kunst en vliegwerk nodig is om deze op l2 niveau toch echt ge-bridged te krijgen als twee nic's onder bv. Linux.

Ik heb met Linux bridgeing in het verleden wel grappige dingen uitgehaald. Bv. 2 openvpn tunnels (eentje via een WIFI point to point verbinding, eentje via een ADSL voor backup) met elkaar bridgen en met spanning tree voor een soort l2 failover zorgen (als wifi weg valt, dan gaat alles over de tunnel die over DSL gaat :P ).

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:52

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Heeft iemand een recente build van Openwrt, met een ptpp vpn server erin gebakken? Want ik wil van DD-wrt naar openwrt overstappen, samen met het thema Bootstrap.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

eymey schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:23:
Hehe ok :). Ik had het meer moeten formuleren als "De AP is zich bewust van de repeater, maar ziet deze puur als client".

Ik ben me inderdaad bewust van hoe bridgeing werkt. Echter, het verhaal lijkt dus te zijn dat twee wifi netwerken zich niet op dat niveau laten 'bridgen' en dat er dus wat kunst en vliegwerk nodig is om deze op l2 niveau toch echt ge-bridged te krijgen als twee nic's onder bv. Linux.
Met het voorbeeld van ethernet bridging wilde ik laten zien dat het met ethernet wel kan. Daar zou je hetzelfde probleem moeten hebben, omdat ook de NIC in die bridge een MAC-adres heeft. Net zoals de radio van de repeater, die ook een MAC-adres heeft. Waarom zou dat met WiFi dan niet kunnen als het met ethernet wel gewoon gaat?
Crazymonkey schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:28:
Heeft iemand een recente build van Openwrt, met een ptpp vpn server erin gebakken? Want ik wil van DD-wrt naar openwrt overstappen, samen met het thema Bootstrap.
Ik ben ook pas overgestapt van DD-WRT naar OpenWRT. Ik heb eerst step 6 gevolgd van http://samiux.blogspot.nl...-tp-link-tl-wr1043nd.html om de router te reverten naar de stock firmware (dit moet).

Daarna heb ik via de webinterface van die stock firmware deze geflashed: http://downloads.openwrt....d-v1-squashfs-factory.bin
Dat is de laatste stable versie.

Dingen als VPN server en zo kun je gewoon als losse package downloaden. (Er zit een heel mooi package management in OpenWRT ;))

Oh, hebben mensen hier nog tips voor leuke packages voor OpenWRT? Ik heb er al collectd, luci-app-upnp, luci-app-vnstat, luci-app-statistics, luci-app-qos, luci-theme-bootstrap en uhttpd-mod-lua opstaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Compizfox op 30-08-2012 22:32 ]

Verwijderd

iemand enig idee over het volgende:

Ik gebruik ziggo internet (ubee modem, niet draadloos) i.c.m. een net ingestelde tp link wr1043nd draadloos router. Voorheen gebruikte ik alleen een airport express (gekocht in 2009) i.c.m. de ubee.
Omdat ik nooit tevreden was over de snelheid en het bereik van de airport express toch maar de tp link gekocht vanwege de goede recenties.

Nu heb ik een airport express 'over' en die wil ik graag gebruiken om aan mijn bose installatie te koppelen om vervolgens met AirTunes muziek uit iTunes draadloos te kunnen afspelen.

Kan dit? hoe kan ik de AE zo instellen dat de TP link 'main' router is en de AE slechts gebruikt wordt om te streamen vanuit itunes?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Je zou dan moeten uitzoeken of die AE een bridge-modus heeft.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Compizfox schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 22:22:
[...]
Met het voorbeeld van ethernet bridging wilde ik laten zien dat het met ethernet wel kan. Daar zou je hetzelfde probleem moeten hebben, omdat ook de NIC in die bridge een MAC-adres heeft. Net zoals de radio van de repeater, die ook een MAC-adres heeft. Waarom zou dat met WiFi dan niet kunnen als het met ethernet wel gewoon gaat?
Het probleem met wifi bridging is dat er maar ruimte is voor 1 MAC-adres. Als jij een verbinding opzet en daar vervolgens met meerdere MAC-adressen op gaat zitten verbinden wordt die verbinding instabiel. Met 1 MAC-adres gebridged wil het nog wel. Om over die beperking heen te komen is WDS in het leven geroepen, maar dat heeft als nadeel dat elke chipbakker zn eigen standaard heeft.
Ik ben ook pas overgestapt van DD-WRT naar OpenWRT. Ik heb eerst step 6 gevolgd van http://samiux.blogspot.nl...-tp-link-tl-wr1043nd.html om de router te reverten naar de stock firmware (dit moet).

Daarna heb ik via de webinterface van die stock firmware deze geflashed: http://downloads.openwrt....d-v1-squashfs-factory.bin
Dat is de laatste stable versie.

Dingen als VPN server en zo kun je gewoon als losse package downloaden. (Er zit een heel mooi package management in OpenWRT ;))
Tnx, moet hiero ook nog een dd-wrt flashen naar OpenWRT.
Oh, hebben mensen hier nog tips voor leuke packages voor OpenWRT? Ik heb er al collectd, luci-app-upnp, luci-app-vnstat, luci-app-statistics, luci-app-qos, luci-theme-bootstrap en uhttpd-mod-lua opstaan.
Ultraman heeft een chunky build gemaakt met alles erop en eraan, misschien dat dat je nog wat inspiratie geeft. Ik heb zelf de kale build van Ultraman gebruikt en daar OpenVPN, multiwan en een dyndns client aan toegevoegd, verder doet het alles wat ik ermee wens te gaan doen.

• eymey
@Compizfox:

WLAN != Ethernet. Je aanname dat als je Ethernet devices kan bridgen, dit ook wel met WLAN zal kunnen is gewoon te kort door de bocht.

Zie nogmaals ook http://wiki.openwrt.org/doc/howto/clientmode en dan ook het kopje "bridged client mode issues".

Ethernet is Ethernet en een kenmerk daarvan is dat als segmenten met elkaar verbonden zijn (middels een 'bridge' of een 'switch') dat alle apparaten alle andere apparaten kan zien en elkaar kunnen adresseren op elkaar's MAC adres. Dus interfaces in jouw Linux server die je middels bridgeing met elkaar verbindt vormen vervolgens 1 segment en MAC adressen van jouw interfaces doen alleen terzake als andere apparaten in het segment frames adresseren aan die MAC adressen.

Bij WLAN is alles (heel simpel gezegd) juist gecentreerd rond "station" en "base station" (en hun MAC adressen). De verschillende chipsets en hun drivers hebben eigen oplossingen om op het accesspoint (base station) het wifi domein te bridgen met het ethernet domein.

Maar als jij een repeater of een tweede wifi accesspoint/base station met daarachter wifi clients/stations of ethernet devices pakt kan je die niet zo simpel als jij zegt bridgen met het bestaande wifi netwerk tot 1 transparant ethernet broadcast, gewoon omdat het tweede accesspoint wel als accesspoint voor zijn clients en ethernet devices dient maar richting het bestaande accesspoint ook een client is. Zoals het artikel vermeldt biedt broadcom hier oplossingen voor, mijn repeater doet (zonder de precieze details te weten) hetzelfde.

Maar het is niet hetzelfde als 'even' bridgeing op ethernet niveau.

@JGC: Dat dus. Op een gewoon accesspoint (Of router met accesspoint en switch) is de WLAN interface ge-bridged met het ethernet en worden de MAC adressen van de WLAN clients gewoon zichtbaar op de bridge. Een repeater of bridge client zal echter altijd het MAC adres van de WLAN client als source hebben (zo werkt WLAN gewoon). Wil je succesvol apparaten achter de repeater (of bridge client of hoe je het maar noemt) toelaten op het bestaande WLAN netwerk of ethernet, dan moet je dus of zelf frames manglen zoals bv. broadcom doet of met WDS aan de slag.

[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 31-08-2012 00:07 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK, ik snap het.

Ik begrijp dan nu ook waarom het met DD-WRT wel lukte, ik had hem namelijk op client mode staan. Er vond dus NAT plaats tussen de radio en de LAN.

• eymey
Mooi zo :). Ik heb ook zelf de wijsheid niet in pacht overigens (en er ook met leeswerk en trial & error achter moeten komen). :)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik probeer nu channel 12 en 13 werkend te krijgen. Standaard staat de TL-WR1043ND blijkbaar gelocked op het US-regulatory domain bij OpenWRT.

Ik heb nu zo'n getweakede regulatory.bin geinstalleerd maar als ik wifi up probeer te krijgen zie ik alleen dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
:~# wifi
command failed: Invalid argument (-22)
Configuration file: /var/run/hostapd-phy0.conf
Using interface wlan0 with hwaddr 00:23:cd:18:f3:86 and ssid 'openwrt'
random: Cannot read from /dev/random: Resource temporarily unavailable
random: Only 0/20 bytes of strong random data available from /dev/random
random: Not enough entropy pool available for secure operations
WPA: Not enough entropy in random pool for secure operations - update keys later when the first station connects

Nu las ik dat dat niet meer kon blijkbaar door dit: https://dev.openwrt.org/changeset/31954/

Maar er moet toch wel een andere manier zijn lijkt me?

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de WR1043ND samen met de TP-Link TL-SG1005D gigabit switch?
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

Ik wil de router op een wat centralere plek in de woning hangen voor een beter wifi signaal/ verdeling.
Nieuwe setup zou worden;

wanddoos glasvezel -> korte kabel naar router -> 10 meter kabel naar switch -> via korte kabels 2 pc's en een ATA voor voip. Alle kabels Cat 5e.

Zou me dat op een 100Mbit full-duplex verbinding veel snelheidsverlies opleveren?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat zou er dan snelheidsverlies moeten opleveren?
En volgens mij ben je in je 'schema' je modem vergeten ;)

• Groenevelden
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10-2022
Linkje van de webinterface is stuk.
Deze doet het wel.

• _JGC_
sambalbaj schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:42:
Heeft iemand ervaring met de WR1043ND samen met de TP-Link TL-SG1005D gigabit switch?

Ik wil de router op een wat centralere plek in de woning hangen voor een beter wifi signaal/ verdeling.
Nieuwe setup zou worden;

wanddoos glasvezel -> korte kabel naar router -> 10 meter kabel naar switch -> via korte kabels 2 pc's en een ATA voor voip. Alle kabels Cat 5e.

Zou me dat op een 100Mbit full-duplex verbinding veel snelheidsverlies opleveren?
Heb hier zelf ook die combinatie hangen:
Ziggo modem -> WR1043ND -> SG1005D. Was nodig om net even 4 extra poortjes aan te kunnen sluiten. Die switch voegt amper latency toe en is verder gewoon gigabit, dus merk je in de praktijk niks van.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Switches die latency toevoegen? Wist niet dat die überhaupt bestonden :P

En elke ethernet switch zou moeten werken.

• eymey
Idd. Je moet nogal wat switches achter elkaar aansluiten voor je ook maar iets van latency gaat merken :P. Zeker als het je om latency richting internet gaat....

• _JGC_
In principe voegt elke switch latency toe, aangezien er aan store->forward gedaan wordt. Dat is ook de reden waarom je met switches de 100 meter limiet van ethernet over koper kunt verlengen en met hubs niet.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jawel, maar die latency is niet bepaald significant.

• marcop23
  • Laatst online: 10:36
sambalbaj schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:42:

Nieuwe setup zou worden;

Maar als het allemaal Cat 5e kabels zijn, waarom zou je tussen de WR1043ND en de SG1005D dan maar 100 Mbit hebben? Of gebruik je van die namaakkabels?

Verder, die combinatie staat hier ook :)

• sleezball
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-11 11:00
Ik wil toch graag eens even wat vragen hier op het ervaringen forum.

Ook ik heb de WR1043ND aangeschaft, uiteraard om de prijs en bijbehorende prestaties die ervoor geleverd worden. Deze router komt voor die prijs als erg goed uit de bus in de reviews en ook hier op het forum lees ik overwegend goede tot zeer goede ervaringen. Ik gebruik hem op stock firmware, geen DD-WRT en dergelijke omdat ik dat simpelweg niet nodig heb.

Waar ik alleen last van had was het steeds weer wegvallen van de verbindingen, draadloos én via UTP. Alleen een harde reset bracht uitkomst, adapter / stekker eruit, even wachten en weer inpluggen. Daarna deed het apparaat het weer voor even maar het werd al snel dagelijks en soms zelfs twee à drie keer per dag. Ook de lag met gamen was niet leuk meer terwijl de ping toch echt meer dan prima was, met mijn oude router heb ik daar nooit last van gehad maar deze WR1043ND gaf knap wat lag wat pas echt opviel toen ik de oude router, om te testen waar het aan zou kunnen liggen, geenszins een probleem vertoonde.

Een nieuwere firmware erop geflashed en meerdere malen alle settings nagekeken maar niks wat het apparaat stabiel maakte. Even heb ik overwogen een alternatieve firmware erop te flashen maar heb dat uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat ik geen meerwaarde heb bij een dergelijke firmware plus dat ik vreesde voor mijn garantie. Hij had het ook met de stock firmware moeten blijven doen, stabiel en wel.

Tot ik het zat was en een RMA had aangevraagd wat ook gehonoreerd werd vanuit de webshop waar ik hem gekocht heb. Ik weet niet precies wat ermee aan de hand was maar dat het een hardware defect was leek me erg duidelijk.

De WR1043ND werd vorige week omgeruild en ik heb de nieuwe router weer geïnstalleerd en geconfigureerd en aanvankelijk leek alles nu wel prima in orde. Bereik meer dan voldoende(net als de eerste WR1043ND áls die het deed) en de router leek nu wel stabiel. Maar nu, enkele dagen later, begint deze ook dezelfde problemen te vertonen en geeft veel lag met het gamen terwijl mijn oude router, een D-Link DIR655, het uiterst stabiel blijft doen met exact dezelfde instellingen. Met wat minder bereik weliswaar maar in ieder geval is die wel stabiel. Zojuist heb ik de router weer opnieuw moeten resetten btw, stroom eraf en weer erop, nu doet hij het weer.

De nieuwe WR1043ND kwam met een nieuwere stock firmware dan de eerste, 3.13.10 Build 120210 Rel.62735n om precies te zijn en staat er nog steeds op, volgens mij is dat ook de laatst verkrijgbare firmware af fabriek.

Mijn vraag is nou eigenlijk of iemand dit ook heeft meegemaakt met de TP-Link TL-WR1043ND v1.8 en of ik in plaats van één keer een defect apparaat heb ontvangen misschien nu twee keer de jackpot heb getrokken. Het is uiterst onwaarschijnlijk natuurlijk maar die kans is niet nul. Ik twijfel erover of ik deze ook retour ga zenden en een RMA aan ga vragen voor de tweede TP-Link.

Alvast bedankt voor reacties..!

... Je hébt soms van die dagen ...

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Erg vreemd. Misschien wel een fabrieksfout? Ik heb dat soort dingen nog nooit gehad met mijn TL-WR1043ND v1.5.

Maar ik heb dan altijd al DD-WRT gedraaid en ben sinds kort over op OpenWRT. Maar op de stock firmware moet ie het natuurlijk ook gewoon doen.

• sleezball
Ik dacht zelf idd ook al aan een fabrieksfout, het is ook de tweede 1.8 die ik nu thuis heb. Zou er misschien een brakke batch tussen gezeten hebben..?
Maar zoals je zelf ook al zegt en die conclusie had ik ook al gesteld: Op stock firmware zou hij het gewoon moeten blijven doen.

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-12 14:50
sleezball schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 03:38:
Ik wil toch graag eens even wat vragen hier op het ervaringen forum.

Ook ik heb de WR1043ND aangeschaft, uiteraard om de prijs en bijbehorende prestaties die ervoor geleverd worden. Deze router komt voor die prijs als erg goed uit de bus in de reviews en ook hier op het forum lees ik overwegend goede tot zeer goede ervaringen. Ik gebruik hem op stock firmware, geen DD-WRT en dergelijke omdat ik dat simpelweg niet nodig heb.

....

Mijn vraag is nou eigenlijk of iemand dit ook heeft meegemaakt met de TP-Link TL-WR1043ND v1.8 en of ik in plaats van één keer een defect apparaat heb ontvangen misschien nu twee keer de jackpot heb getrokken. Het is uiterst onwaarschijnlijk natuurlijk maar die kans is niet nul. Ik twijfel erover of ik deze ook retour ga zenden en een RMA aan ga vragen voor de tweede TP-Link.

Alvast bedankt voor reacties..!
Beste sleezball,

Naar mijn mening zijn er twee oorzaken aan te wijzen voor de instabiliteit in de werking van de WR1043ND.

Ten eerste: herhaald flashen van firmware zonder een 30-30-30-reset.
Zo'n reset maakt de router helemaal "schoon". De kans op "vervuiling" van de nieuwe firmware door restanten van de oude firmware is hierdoor nul. Meer info via Google. De meningen over het nut van deze reset zijn verdeeld. Mijn ervaring is dat mijn 1043ND veel stabieler werkte na het toepassen van de reset gevolgd door flashen van een nieuwe firmware. Een eerdere flash zonder de reset resulteerde in een router die flink instabiel was, ik moest hem bijna elke dag resetten. Na het toepassen van de reset draaide de router veel stabieler, tot de zomer zich aandiende...

Ten tweede: warmte.
Als de router te warm wordt, wordt hij instabiel. Zie eerder posts van mij in dit topic. Ik koel nu de router actief met een zelf ingebouwde kleine VGA-fan. Sindsdien is hij super stabiel.
Plaats dus je router op een zo koel mogelijke plek.

Ter info, mijn ervaringen zijn met de stock-firmware van TP-link en met de Gargoyle-firmware.

• sambalbaj
  • Niet online
Dank voor de reacties met betrekking tot de SG1005D switch, die is nu besteld.
Moet dus geen problemen opleveren en zeker geen merkbaar snelheidsverlies.

@Compizfox nee geen modem; Fiber to the Home dus een wandcontactdoos met een ethernetaansluiting voor de router
@marcop23 ja intern maar 100Mbit is m'n maximum snelheid naar buiten en naar binnen

• marcop23
  • Laatst online: 10:36
sambalbaj schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:44:
[..]
@marcop23 ja intern maar 100Mbit is m'n maximum snelheid naar buiten en naar binnen
Wat bedoel je hier nou mee? Intern = de kabel tussen de switch en router? Of intern = de netwerkkaarten in je computers? En wat bedoel je met ´naar buiten en naar binnen´?

Kijk, als de kabel tussen de WR1043ND en de SG1005D gewoon gigabit doet, en je clients allemaal 100 Mbit zijn (max 10 achter de switch), is prestatieverlies uitgesloten.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Volgens mij is het heel simpel, en bedoelt hij dat hij een 100/100 mbit. internet verbinding heeft.

• sleezball
Hallo bouwew,

Bedankt voor je reactie.
Dit is nu de tweede WR1043ND die ik heb staan waar ik (nog) geen firmware flash op heb gedaan. Geen DD-WRT of originele firmware, niets. Hij komt rechtstreeks uit de doos en is behalve geïnstalleerd en geconfigureerd verder onaangeroerd.

Wat de warmte betreft, de router staat op één van de koelste plaatsen in huis, in een kast in de gang en de gang ligt in de noordelijke richting waar er nooit zon op valt. Het was ook opzettelijk dat ik daar de router heb geplaatst juist in verband met de warmte, zelfs afgelopen zomer met die hitte was het daar opmerkelijk koel.

Wat wel opviel was dat de eerste router inderdaad knap warm werd, de tweede valt tot nog toe reuze mee. Maar het lijkt me sowieso dat een modificatie aan een spiksplinternieuw apparaat niet zou moeten hoeven al is een extra fan voor stilstaande elektronica natuurlijk altijd een pluspunt wanneer nodig. Wellicht dat ik ooit eens een kleine ventilator ga installeren voor wat lucht verplaatsing maar zoals ik al zei, het koelste plaatsje in huis zou toch afdoende moeten zijn voor een nieuw apparaat.

De 30-30-30 reset is wel iets wat ik zeker in mijn achterhoofd ga houden bij een eventuele firmware flash, bedankt voor die tip. Maar ik kijk eerst even wat er verder met deze tweede WR1043ND gebeuren gaat, het lijkt me dat resetten van de router misschien eenmaal, hooguit tweemaal per jaar ofzo nodig zou mogen zijn.

Frappant is dat ik al wel voor anderen tot tweemaal toe deze router heb geadviseerd en deze werken ook beide tot grote tevredenheid van de eigenaren. Nooit hoeven resetten, geen lag met gamen en superstabiel. Waarom ik dan nu bij twee exemplaren pech heb kan ik ook niet verklaren, ik hoop alleen dat het toch opgelost wordt.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

sambalbaj schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:44:
@Compizfox nee geen modem; Fiber to the Home dus een wandcontactdoos met een ethernetaansluiting voor de router
Ik snap het :) Wist niet precies hoe dat zat met glasvezel.
Je bedoelt dat 100 Mbps je snelheid is van je internetverbinding. Maar dat betekent niet dat dat ook de snelheid is van je LAN, die zou gewoon 1 Gbps moeten zijn als al je netwerkkaarten dat ondersteunen.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik ben momenteel aan het kijken welke van de volgende 2 routers ik in gebruik wil houden: de TP-Link WR1043ND of de Netgear WNDR3700v2.

Qua specificaties en ervaringen op internet lijkt de WNDR3700v2 de beste keus.
Nu heb ik beide routers eens getest, waarbij ik puur en alleen naar het 2.4GHz wifi-signaal heb gekeken (5GHz range van de WNDR3700v2 lijkt bedroevend, maar misschien valt daar nog wat aan te optimalizeren) .

Ik heb gekeken naar de signaal sterktes. Dit heb ik gedaan op zowel mijn laptop, gebruikmakend van inSSIDer, en Wifi analyzer op mijn android tablet.

Beide routers heb ik voorzien van DD-WRT (heb me nog niet verdiept in openWRT), en de volgende 2.4GHz settings zijn geconfigureerd tijdens het testen:

Setting\routerTL WR-1043NDWNDR3700v2
Wireless ModeAPAP
Wireless Network ModeNG-MixedNG-Mixed
Channel WidthTurbo (40 MHz)Turbo (40 MHz)
Wireless Channel1 - 24121 - 2412
Extension Channelupperupper
Wireless Network Name (SSID)1043nd3700v2
Wireless SSID BroadcastEnableEnable
Advanced Settings
Regulatory DomainUNITED_STATESUNITED_STATES
TX Power20dBm20dBm
Antenna Gain0dBi0dBi
Protection ModeNoneNone
RTS ThresholdDisableDisable
Short PreambleEnableEnable
TX Antenna Chains1+2+31+2
RX Antenna Chains1+2+31+2
AP IsolationDisableDisable
ScanListdefaultdefault
Sensitivity Range (ACK Timing)3002000 (lijkt iets beter dan 600 of 300)
Max Associated Clients256256
MTik CompatibilityDisableDisable
Network ConfigurationBridgedBridged

Nu is vooral het bereik in de tuin het zwakste. Maar ik heb eigenlijk overal hetzelfde beeld: De WL1043ND heeft een sterker signaal (scheelt ongeveer 5dBm). Hier een screenshot van wifi-analyzer gemeten op 4 plekken in huis, zowel horizontaal als verticaal bewogen ten opzichte van de routers, welke op dezelfde positie stonden:

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-tuning.nl/topics/1043nd/wifi-analyzer-4spots-thumb.png

Ook wanneer er maar 1 router tegelijk is ingeschakeld is het verschil hetzelfde.

Nu verkies ik wireless range boven wifi snelheid. Ik heb de snelheid dan ook nog niet getest. Kan ik op grond van het wifi signaal concluderen dat de range van de 1043nd beter is? Of zijn er misschien nog instellingen welke de 3700v2 een boost kunnen geven?

4015Wp west (Dordrecht)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Met OpenWRT kun je de TX power op 24 dBm zetten bij de TL-WR1043ND (just so you know ;))

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 01-09-2012 20:41 ]

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 08:14
Ik heb een vriend onlangs de TL-WR1043ND aangeraden op basis van de populariteit en goede reviews hier op tweakers.net. Nu werkt die voor het grootste deel prima, alleen valt nou net op zijn pc de verbinding om de haverklap weg. Bij alle andere apparaten in huis werkt het vlekkeloos.

De pc betrefd een zelfbouw windows 7 64bit pc met een TL-WN851N draadloze adapter. Nu zou je zeggen dat met een router en adapter van hetzelfde merk alles wel vlekkeloos zou moeten werken...

Steeds wanneer het signaal wegvalt is het enige wat ik kan doen opnieuw verbinding maken. Niks router resetten, gewoon opnieuw verbinding maken. Maar dit blijkt toch behoorlijk te gaan irriteren als het om de 10 minuten moet gebeuren..

Mijn vraag is dus heeft iemand een tip waardoor ik de betrouwbaarheid van de verbinding met deze router kan verbeteren?

Alvast bedankt ;)

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Erg opvallend dit. Ik heb dit probleem nu al 3x gelezen in dit topic binnen een paar dagen. Je vind hier veel lotgenoten ;)

Het zal wel een fabricagefout zijn of zo...

• Marcoevich
Hmm dat hoop ik niet :( Weet jij toevallig of de andere tweakers die dit probleem ook hebben een oplossing hebben kunnen vinden?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lees eens een pagina of 2 terug ;) Volgens mij had iemand anders een RMA aangevraagd een replacement gekregen, die helaas precies hetzelfde probleem had.

Gaat het bij jou ook om de V1.8?

• Marcoevich
Weet ik niet precies. De eigenaar van de router zit nu bij RKC - Heracles dus ik kan het straks pas vragen als hij thuis is. Maar ik zal het zeker uitzoeken ;)
Power saving van die WiFi adapter al eens uitgeschakeld?

Daarnaast zegt "van hetzelfde merk" helemaal niets als je enkel naar de buitenkant kijkt. Je moet naar de chip kijken die gebruikt wordt. De TL-WR1043ND gebruikt een chipset van Atheros.
Ik weet niet wat die stick gebruikt, misschien ook wel een Atheros, maar die kan net zo goed een chip van Ralink bevatten. Dat kun je vaak uit de drivers wel opmaken, of natuurlijk door het op te zoeken of het ding open te trekken als je het echt wilt weten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Marcoevich
De WiFi Adapter heeft een AR922X chip van Atheros erin zitten. Ik heb toevallig dezelfde adapter in mijn systeem dus dat is snel gevonden ;)

Power saving is een goeie. zal daar morgen even naar vragen zodra ik hem weer spreek!

• sleezball
Compizfox schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:13:
Lees eens een pagina of 2 terug ;) Volgens mij had iemand anders een RMA aangevraagd een replacement gekregen, die helaas precies hetzelfde probleem had.

Gaat het bij jou ook om de V1.8?
Dat was ik inderdaad. En ik heb vannacht weer de router moeten resetten, het punt van wederom inleveren komt zo toch wel snel dichterbij, ik twijfel alleen of ik een derde keer voor dezelfde router zal gaan. Wat is de kans dat ik weer, dus voor de derde keer, een defect apparaat krijg..? Het zal dan in ieder geval van dezelfde leverancier komen dus naar alle waarschijnlijkheid weer uit dezelfde batch, dezelfde hardware versie (v1.8) en natuurlijk ook van dezelfde pallet.

Hoewel ik zoals ik al eerder zei reeds twee WR1043ND's heb afgeleverd die nimmer nooit gereset hoeven te worden, blijven perfect werken en zijn überstabiel, ik heb nu al tweemaal problemen met de router. Ik ben blijkbaar niet de enige die hetzelfde probleem heeft getroffen zo blijkt na wat rondsnuffelen op de internets.

Ik vind het vooral erg jammer. Ik had echt veel vertrouwen in deze router maar dat is nu toch wel aan het verdwijnen. Eigenlijk staat het :'( nader dan het :D ...

• Puch-Maxi
Compizfox schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:06:
Erg opvallend dit. Ik heb dit probleem nu al 3x gelezen in dit topic binnen een paar dagen. Je vind hier veel lotgenoten ;)

Het zal wel een fabricagefout zijn of zo...
Dit is zeker erg opvallend, het lijkt er haast op dat er slechte batches tussen zitten!
Mijn ervaring is dat er met de eerste hardwarerevisies vrijwel geen problemen zijn. Pas bij de recentere versies duikt dit verhaal op. Ik vraag me dan ook af of de problemen software- of hardwaregerelateerd zijn, ik denk het laatste.

Ik heb vorige week een nieuwe TL-WR1043ND uitgeleverd, ik zal even in de gaten houden hoe dat gaat.
Laatst was er ook iemand met dit probleem, die heeft de router teruggestuurd en een nieuwe gekregen. Het probleem was hiermee opgelost. Tot slot, wat is het revisienummer van jullie routers?

• Marcoevich
Puch-Maxi schreef op zondag 02 september 2012 @ 16:07:
Tot slot, wat is het revisienummer van jullie routers?
Ons revisienummer is ook 1.8 idd. Jammer hoor, dan hebben we dus net die slechte batch te pakken?
Zou jij even wat voor mij willen nakijken? Mijn maat heeft heel veel logboek entries over dhcp server die geen adres uitdeelt en over dns die niet zou werken. Zelfs al stel je die handmatig in dan komen die meldingen nog.. Zie: plaatje 1, plaatje 2, en plaatje 3

Ik zou bijna denken dat het toch ergens een foute instelling moet zijn. Alhoewel alles voor het oog prima geconfigureerd staat..
Ultraman schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 23:17:
Power saving van die WiFi adapter al eens uitgeschakeld?
Heb alle power-savings uitgezet, maar dit heeft niet geholpen helaas :( Zie plaatje 3 hierboven.

Edit: wat ik nog steeds vaag vind: deze problemen vinden alleen plaats op één pc. Alle andere pc's en telefoons in huis werken wel prima. Hoe is dit bij jou sleezball? Hebben andere apparaten bij jou ook last van een slechte verbinding?

[ Voor 25% gewijzigd door Marcoevich op 03-09-2012 00:05 ]

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Goh wat ontzettend vreemd al die negatieve verhalen. Soms heb ik ook het idee dat sommigen wel erg snel opgeven voor een huis tuin en keuken ding. Dat daar geen tig MB ECC geheugen, weetiveelwatvoor superprocessor inzitten dat kun je natuurlijk natellen op je vingertjes, dus dat het ding er uit klapt bij velen van jullie komt gewoon in 99% van de gevallen omdat het geen gaming-router is maar een el-cheapo-ik-moet-wat-dus-ik-neem-deze-maar-ding. Van dat segment is het overigens wel een van de betere imo, ik speel af en toe spelletjes maar mijn vriendin constant als ze erachter zit, heb 2PC's 2Servers en 2 telefoons in een appartementje, en alleen de XBox had klachten dat het wireless bereik niet voldoende was maar met een extra kabeltje naar een van mijn 40 switch-poorten was dat ook opgelost. Verder DD-WRT er op staan, al de meest maffe netwerk configs gehad er mee, gewoon om het pielen ook andere firmwares geprobeerd. Verder: Als je wireless signaal niet voldoende is voor je telefoons, dan zet je op je smartphone iets van OpenSignalMaps of nog betere netwerkscannertjes, en kijk je even waar de buren allemaal op zitten te lurken zodat jij de ruimte die over is kan gebruiken. Loste voor mij elk probleem met wireless op. Als ik echt honderden connecties open heb of een zeer intensieve game speel, dan en alleen dan, wil het ding het nog wel es opgeven, maar dan zet ik hem uit en aan en bij mij gebeurt het zo weinig dat het niet storend is eigenlijk. Nou, niet zo mopperen voor die 4 tientjes hè, daar krijg je natuurlijk geen professioneel spul voor. Like Dûh.

• sleezball
@ riky404

Alle andere apparaten hebben dan evengoed geen verbinding. De telefoons niet, computers niet, laptops niet, PS3 niet, geen enkel bedraad of onbedraad apparaat wat via de router dan contact maakt met de buitenwereld kan dan nog iets doen.

@ Escovan

Als ik er nou erg rare dingen mee deed had je gelijk. Alleen heb ik de router eigenlijk gekocht om een wat beter bereik te hebben dan met mijn D-Link DIR655. Dat heeft de WR1043ND zeker ook wel maar als de WAN verbinding niet tot stand worden gebracht en je de router om de haverklap moet resetten heb je daar niet echt veel aan natuurlijk. Mijn oude vertrouwde D-Link is wat dat betreft rock solid en heb daar heel wat data mee verzet.

Dan nog de hele goede reviews die de WR1043ND overal krijgt, zeker vanwege de uitstekende prijs-kwaliteit verhouding en de prestaties die je erboven op krijgt. Dat samen met de eerdere twee dezelfde routers die ik bij anderen heb neergezet die het zonder morren gewoon blijven doen maakt het dat ik toch verbaasd ben over de problemen die ik nu ondervind. Niet zo heel erg raar dacht ik.

• eymey
@Escovan: Iets genuanceerder mag natuurlijk wel he ;). Ik denk dat de meesten hier al die wireless scan en optimaliseer tooltjes óók wel kennen (dat zie je ook wel als je zelf het topic wat verder door zou lezen).

Overigens laat dat onverlet dat ook een ding van 'maar' 4 tientjes het gewoon goed hoort te doen. Want er zijn met de laatste batches echt wel problemen die verder gaan dan alleen de paar speciale gevallen met honderden gelijktijdige tcp connecties.

• Marcoevich
@ Sleezball. Ok, daar zit m toch duidelijk een verschil dan. Vreemd... Zou je nog even in je windows logboek willen kijken of je ook dezelfde foutmeldingen tegenkomt?

@ escovan, hmm eens kijken wat mijn kennis nu eigenlijk met die router doet? Wat internetten, youtube filmpjes afspelen en msnnen. Sporadisch een download en soms een aflevering van gtst kijken via uitzending gemist.

Dat zou deze router toch wel degelijk aan moeten kunnen ;)

Bovendien vinden deze problemen alleen plaats op slechts één pc, die voorheen geen problemen had. Hoe dit komt is mijn een raadsel.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 13:36
Compizfox schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 20:41:
Met OpenWRT kun je de TX power op 24 dBm zetten bij de TL-WR1043ND (just so you know ;))
Bij mijn build niet (die van Ultraman van Maart ofzo). Welke build gebruik jij? Zitten hier nog nadelen aan eigenlijk behalve dat je buren het misschien niet zo leuk zullen vinden. Mijn wireless signaal boven is vrij zwak, dus daar zou het een uitkomst voor kunnen zijn.

• _JGC_
martdj schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:14:
[...]

Bij mijn build niet (die van Ultraman van Maart ofzo). Welke build gebruik jij? Zitten hier nog nadelen aan eigenlijk behalve dat je buren het misschien niet zo leuk zullen vinden. Mijn wireless signaal boven is vrij zwak, dus daar zou het een uitkomst voor kunnen zijn.
23dB voor zover ik weet, en dan moet je de landinstellingen op NZ zetten. Op NL is 20dB de max.

Overigens heb ik hem hier gewoon weer op NL en 20dB staan. Leuk die hoge sterkte van 21-22dB, maar het signaal moet ook nog terug vanaf je laptop. Als die niet ook 21dB staat te zenden en niet ook de antene goed gericht heeft, dan heeft het weinig zin om meer dan toegestaan uit te zenden.

Overigens komt met hoge zendsterkte ook meer storing. Ik heb met 20dB vanuit mijn meterkast nu al meer signaal in de achtertuin dan wat de buren binnenshuis hebben met hun Linksys router in de meterkast die aan de mijne grenst. Dat heeft mij doen besluiten om het gewoon bij 20dB te houden en niet op te hogen naar 22 zoals eerst.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ulysses schreef op maandag 03 september 2012 @ 03:51:
Goh wat ontzettend vreemd al die negatieve verhalen. Soms heb ik ook het idee dat sommigen wel erg snel opgeven voor een huis tuin en keuken ding. Dat daar geen tig MB ECC geheugen, weetiveelwatvoor superprocessor inzitten dat kun je natuurlijk natellen op je vingertjes, dus dat het ding er uit klapt bij velen van jullie komt gewoon in 99% van de gevallen omdat het geen gaming-router is maar een el-cheapo-ik-moet-wat-dus-ik-neem-deze-maar-ding.
Wat een onzin. Dit is absoluut geen cheapass ding. De meeste routers die als 'gaming-router' worden verkocht leggen het af tegen deze.
Hij is wel goedkoop, maar de kwaliteit is (normaalgesproken :P) erg goed.
Van dat segment is het overigens wel een van de betere imo, ik speel af en toe spelletjes maar mijn vriendin constant als ze erachter zit, heb 2PC's 2Servers en 2 telefoons in een appartementje, en alleen de XBox had klachten dat het wireless bereik niet voldoende was maar met een extra kabeltje naar een van mijn 40 switch-poorten was dat ook opgelost. Verder DD-WRT er op staan, al de meest maffe netwerk configs gehad er mee, gewoon om het pielen ook andere firmwares geprobeerd. Verder: Als je wireless signaal niet voldoende is voor je telefoons, dan zet je op je smartphone iets van OpenSignalMaps of nog betere netwerkscannertjes, en kijk je even waar de buren allemaal op zitten te lurken zodat jij de ruimte die over is kan gebruiken. Loste voor mij elk probleem met wireless op. Als ik echt honderden connecties open heb of een zeer intensieve game speel, dan en alleen dan, wil het ding het nog wel es opgeven, maar dan zet ik hem uit en aan en bij mij gebeurt het zo weinig dat het niet storend is eigenlijk.
Mij mij is hij er nog nooit uitgeklapt zover ik me kan herinneren. En ik heb hem nou toch al meer dan 2 jaar.
Normaal gesproken hebben we het dan over 2 bedrade en ~ 2 draadloze clients tegelijk. Ik heb vaak bittorrent aanstaan (veel connections!) en ik game ook nog regelmatig online.
Nou, niet zo mopperen voor die 4 tientjes hè, daar krijg je natuurlijk geen professioneel spul voor. Like Dûh.
De problemen die sommigen hier hebben zijn echt niet normaal en lijken echt te duiden op een foute batch oid. Je doet nu net alsof je zeker weet dat de klachten hier ongegrond zijn terwijl je helemaal niet weet waar je het precies over hebt.

martdj schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:14:
[...]

Ik gebruik Backfire 10.03.1, volgens mij de laatste stable build. Het werkt niet om de TX power op > 24 dBm te zetten (dan blijft hij stom op de default settings staan) maar precies 24 dBm werkt weer wel.
_JGC_ schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:24:
[...]

23dB voor zover ik weet, en dan moet je de landinstellingen op NZ zetten. Op NL is 20dB de max.
Niet op OpenWRT. Sowieso is daar het regulatory domain hardcoded op US (helaas) (zie Compizfox in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND").

[ Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 03-09-2012 12:58 ]

• _JGC_
Het is een hardwareprobleem. Grote kans dat de chip te warm wordt oid, Cisco heeft met de WAP4410N-G5 ook problemen (zelfde Atheros chip) en die geeft als oplossing ook om gewoon zo nu en dan de stekker eruit te trekken. Nu kost deze router maar iets van 40 euro, een Cisco WAP4410N-G5 Accesspoint met dezelfde (en meer) problemen zit boven de 100 euro.

Edit:
Wat betreft Regdomain:
Op Backfire gebruik ik CONFIG_ATH_USER_REGD=y, welke het instellen van een regdomain overlaat aan de gebruiker. Ik heb hier gewoon een recente backfire draaien met die optie, kan gewoon kanaal 12 en 13 kiezen, of als ik de regdomain op NZ zet ook 23dB instellen.

[ Voor 29% gewijzigd door _JGC_ op 03-09-2012 13:02 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb wel enorm veel last van deze bug :/ Ik draai nu gedwongen mijn netwerk op 54G, omdat wireless er anders om de haverklap uitklapt. 20mhz, 40mhz, andere kanalen, tx power, niets helpt :/

Hier stond een dode link.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

_JGC_ schreef op maandag 03 september 2012 @ 12:59:
Edit:
Wat betreft Regdomain:
Op Backfire gebruik ik CONFIG_ATH_USER_REGD=y, welke het instellen van een regdomain overlaat aan de gebruiker. Ik heb hier gewoon een recente backfire draaien met die optie, kan gewoon kanaal 12 en 13 kiezen, of als ik de regdomain op NZ zet ook 23dB instellen.
Daarvoor moet je hem zelf compilen toch? Daar heb ik geen zin in :P

• Marcoevich
strandbal schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:49:
Ik heb wel enorm veel last van deze bug :/ Ik draai nu gedwongen mijn netwerk op 54G, omdat wireless er anders om de haverklap uitklapt. 20mhz, 40mhz, andere kanalen, tx power, niets helpt :/
In de comments van die link die je zelf geeft worden een aantal fixes voorgesteld die voor sommige mensen schijnen te werken. Heb je die al geprobeerd?

• Puch-Maxi
Overigens, het overclocken van het ding of het zendvermogen opschroeven is ook niet bevorderlijk voor de stabiliteit ;).

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:29

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb alleen nog geen distance ingevuld, hoewel ik niet helemaal inzie hoe dat zou moeten helpen. Kan 't weleens proberen. Option noscan heb ik er al in zitten, en met de transmit power heb ik ook geschoven. Draai uitsluitend WPA2 AES (is de enige goede optie voor een N netwerk)

Ik draai een recente trunk (waar dus al wat patches in zouden moeten zitten).

Ik blijf die fijne meldingen houden :/

Hier stond een dode link.

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
Na ongeveer 2 jaar heb ik mijn Router retour gestuurd aan Wlan shop voor RMA. Bij mij viel continu het WIFI signaal weg en was de router niet meer bereikbaar (Niet te pingen/admin pagina niet te benaderen).

Ik heb veel contact gehad met TPLINK en heb diverse oplossingen aangedragen gekegen, zelfs Beta firmware maar het is niet gelukt allemaal. TPlink geeft toe bekend te zijn met het probleem van het wegvallen van Signaal. Dit komt doorgaans voor als er veel data door de router gaat.

Gisteren heb ik een nieuwe Router ontvangen van Wlan shop, ik ben benieuwd wat het oplost!

In ieder gevaal een zeer goede service! Zowel van TP LINk als van WLAN shop Hilversum.

• Marcoevich
Hmm, ik heb gisteren ook eens met TP-link support gemailed. In een van mijn vorige posts hier heb ik plaatjes laten zien van een windows logboek vol met meldingen over DHCP en DNS die niet werkte. Het eerste dat deze TP-link medewerker nu zegt is dat mijn DHCP en DNS goed functioneren...
It seems that there is no problem with the DHCP and DNS.

Would you please try to change the channel to 11 on the management page of the router?
Ik ben toch benieuwd wie er nou gelijk heeft... Ik ga in ieder geval vanmiddag even proberen om dat channel te veranderen. Eens zien of dat effect heeft :)
vanputten80 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 08:29:
Gisteren heb ik een nieuwe Router ontvangen van Wlan shop, ik ben benieuwd wat het oplost!
Ok, goed om te horen dat je hem hebt kunnen inruilen ;)

Ik ben wel benieuwd of deze router het nu wel blijft doen bij jou. Zou je ons daar de eerste dagen van op de hoogte willen houden? En welk revisie nummer heeft deze nieuwe router trouwens?

[ Voor 27% gewijzigd door Marcoevich op 04-09-2012 12:27 ]

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 20:12
[b]
Ik ben wel benieuwd of deze router het nu wel blijft doen bij jou. Zou je ons daar de eerste dagen van op de hoogte willen houden? En welk revisie nummer heeft deze nieuwe router trouwens?
Hij zit nog in de doos. Als ik van het weekend tijd heb zal ik hem installeren.Als ik informatie heb zal ik het uiteraard delen.

Verwijderd

Las een kort bericht over de TP-Link TL-WR1042ND, deze heeft 2 antennes ipv. 3 en de specs lijken veel op de TL-WR1043ND.

Zou dat betekenen dat de 1043ND wordt opgevolgd door de 1042ND ?

Zijn er al ervaringen met de 1042ND ?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom zou het een opvolger zijn? Een antenne minder is gewoon een downgrade. Als de specs voor de rest al hetzelfde zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• bartje006
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09-2023
Is deze router nog steeds een goede keuze? Ik lees in de laatste berichten dat er wat problemen zijn. Ligt dat aan de FW of de hardware?

Ik heb hem nodig, omdat het ziggo modem niet deugt. Is er dan nog iets wat ik speciaal moet instellen of werkt het meteen?

Moet ik er dan DD-WRT eropzetten of is de standaard FW ook voldoende?

Alvast bedankt!

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Standaard firmware is voor gewoon huis/tuin/keukengebruik meer dan voldoende, zelf heb ik er DD-WRT op draaien. De statistieken zijn veel beter af te lezen, je kunt veel beter securitysettings veranderen en je hebt een zooi meer opties.
Zelf heb ik nog een extra wireless netwerk voor gasten, op max 1mb begrensd.

• _JGC_
Borromini schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:05:
Waarom zou het een opvolger zijn? Een antenne minder is gewoon een downgrade. Als de specs voor de rest al hetzelfde zijn.
Ik gok dat het een el-cheapo versie is van de 1043ND waarbij het enige verschil die antenne is. Ze zijn een paar euro goedkoper dan de 1043ND iig.

Ik heb zelf een aantal setups draaien waarbij de wifi niet gebruikt wordt, ik gebruik deze dingen nml vooral omdat ze gigabit LAN/WAN poorten hebben en ook fatsoenlijk kunnen routeren.

• bartje006
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09-2023
Bedankt voor de info!

Maar zijn er nog problemen met de rev1.8? Of is dat softwarematig?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Tja, dat is een beetje moeilijke vraag. Die is natuurlijk pas goed te beantwoorden als we ook positieve geluiden van de V1.8 horen. Natuurlijk hoor je hier vooral de problemen.

Ik heb ook een V1.8, en die draait nu met de laatste firmware de laatste tijd redelijk stabiel. Heb wel een tijdje terug wat freezes gehad, maar dat is nu al weer een tijd geleden. Dat was doen toen na een hoop dataverkeer, maar ook daar lijkt hij nu geen last meer van te hebben. Kan best zijn dat dat aan de toenmalige openwrt firmware lag ook.

Maar mijn router is ondertussen al weer wat maandjes oud (van januari dit jaar). Geen idee of er daarna gewoon een paar slechte productiebatches zijn geweest?

• sambalbaj
  • Niet online
Harrie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 12:18:
Tja, dat is een beetje moeilijke vraag. Die is natuurlijk pas goed te beantwoorden als we ook positieve geluiden van de V1.8 horen. Natuurlijk hoor je hier vooral de problemen.

Ik heb ook een V1.8, en die draait nu met de laatste firmware de laatste tijd redelijk stabiel. Heb wel een tijdje terug wat freezes gehad, maar dat is nu al weer een tijd geleden. Dat was doen toen na een hoop dataverkeer, maar ook daar lijkt hij nu geen last meer van te hebben. Kan best zijn dat dat aan de toenmalige openwrt firmware lag ook.

Maar mijn router is ondertussen al weer wat maandjes oud (van januari dit jaar). Geen idee of er daarna gewoon een paar slechte productiebatches zijn geweest?
heb ook v1.8 met de standaard firmware (laatste versie). Gaat opzich prima.

Wel eens wat wisselende wifi-sterkte maar dat ligt deels aan de plaatsing van de router, meter of 10 van de woonkamer met een paar muren (waarvan 1 echt dikke) er tussen. Daarom ook mijn eerdere vraag over die switch zodat ik 'm wat centraler kan plaatsen. Daarnaast zit ik midden in een stad met een hoop appartementen en dus andere mensen met wifi in de buurt waardoor ik al een paar keer het kanaal aan heb moeten passen (inSSIDer is handig daarbij) voor een beter signaal.

• _JGC_
Ik heb het afgelopen jaar alleen maar 1.8 uitgeleverd aan klanten, en so far is alleen het exemplaar bij mij in de meterkast zo nu en dan instabiel. Niet dat ik elke dag naar de meterkast moet rennen, maar eens per maand loopt die wel vast. Van klanten heb ik tot nu toe nog niks gehoord, die vinden het een verademing tov wat ze eerst hadden (dat was om het uur rebooten, daar koop je dan Cisco voor :X).
OpenWRT 12.09 beta: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=176925
En inmiddels ook in de meuktracker: meuk: OpenWrt 12.09 bèta

Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die deze firmware gaan testen en wat de ervaringen er mee zijn.
De laatste tijd heb ik de tickets een beetje in de gaten zitten houden en de "Could not stop RX" issues zijn nog niet opgelost. Her en der worden fixes aangetroffen en zo nu en dan is er vooruitgang, maar ook regressie.
Zie voor wat meer details: https://dev.openwrt.org/ticket/9654

Hoe dan ook. Ik heb mijn PC recent een herinstallatie gegeven met Debian Wheezy, dat werkt allemaal weer naar behoren. En ook ben ik weer in staat om OpenWRT backfire te compilen, dus ik vermoed dat 12.09 geen probleem gaat zijn.
Ik overweeg wel om voor jullie een recentere backfire build te maken, zodat degenen die nu nog r30807 van mij draaien toch nog een upgrade hebben. Er zitten namelijk een paar patches bij die wel iets helpen en een update-je voor de firewall die handig is als je van IPv6 gebruik maakt.

Ik zou dolgraag meetesten, maar ik ga ivm beginnend studiejaar, huisgenoten en een heel aardig werkende r31676 backfire niet graag veel aan mijn WR1043ND lopen trekken nu.
Dus ik moet een ander kastje scoren (ooit wel een keer een aanbod gehad, maar wegens tijdgebrek niet echt iets mee gedaan...) of uit gaan van ervaringen hier.

Als er mensen aan het testen gaan, laat je ons dan weten hoe het bevalt? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 05-09-2012 15:38 ]

Verwijderd

Borromini schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:05:
Beetje downgrade (antennes/wifi bereik) , beetje upgrade (softwarematig) want ik kreeg volgende antwoord van TP-Link :

The TL-WR1043N have 3 antennae while TL-WR1042 with 2, hence 1043 has obviously better coverage area.

But as TL-WR1042N is a new product, so it also has some benefits:

1. Improvement of the NAT technology: the speed between WAN and LAN up to 300Mbps+

2. Functional USB ports: the USB port is compatible with more printer, and better support for print / FTP / Media / Storage server

3. Wireless On / Off button: you can easily turn on or off the wireless of your router by just a push, power save;

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 15:25:
[...]
2. Functional USB ports: the USB port is compatible with more printer, and better support for print / FTP / Media / Storage server

3. Wireless On / Off button: you can easily turn on or off the wireless of your router by just a push, power save;
Dat kan met OpenWRT/DD-WRT ook op de TL-WR1043ND ;)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die beta gaan we zo es proberen zie bij een vriend van me op een TL-WR841N :*)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Borromini schreef op woensdag 05 september 2012 @ 18:23:
Die beta gaan we zo es proberen zie bij een vriend van me op een TL-WR841N :*)
Spannend :D

Ik heb hier een plannetje bedacht om tijdelijk de TL-WR1043ND van mijn ouders te kapen, door ze tijdelijk op hun oude DIR-655 te zetten. Maar ja... ahum... eigenlijk niet de bedoeling.

[ Voor 32% gewijzigd door Ultraman op 05-09-2012 18:42 ]

• eymey
Bij m'n ouders ligt op dit moment een TL-WR1043ND buiten gebruik (kan nog geen minuut verbonden blijven met UPC door een pech-build van mij) en hier ligt er ook nog eentje.

Die beta gaan we dus mooi ff proberen :D

• _JGC_
Ik heb er nog 3 in plastic op de plank liggen. Heb tijden gehad dat ik er 2 per week plaatste, dus even wat voorraad genomen.
Op dit moment heb ik mijn lokale packages feed een beetje verkloot waardoor make oldconfig voor elk ding vraagt of ik dat wil (nee, natuurlijk niet :P). Had een paar patches aan backfire toegevoegd om powermanagement uit te schakelen, maar vanwege de verklote packages feed is het nog niet tot een build gekomen. Ik heb het op alle laptops al uitgeschakeld omdat het extreem brak werkt, zou mooi zijn als de mobiele telefoon ook eens snellere wifi had dan de GPRS verbinding van Telfort hier.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lijkt hier goed te draaien. Gastnetwerk draait nog steeds, en ik lijk wat meer ruimte te hebben op het flashgeheugen. Ga es kijken of ik de snelheid op het gastnetwerk kan beperken, dat was door ruimtegebrek daarvoor niet mogelijk.

Edit: na wat inlezen en testen loopt tc hier netjes te snorren O+

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 06-09-2012 00:45 ]

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Hier inmiddels ook mijn verouderde trunk versie naar de beta geupgrade. Doordat ik echter ssl in heb geteld voor Luci kan ik eerst dat via de cli weer fixen (aka ik kon weer de ssl packages installeren). De rest lijkt het zo prima te doen. Upgrade ging lekker snel, verbinding was er ook meteen weer. Nu kan het echte testen beginnen :)
Pagina: 1 ... 22 ... 56 Laatste