FeaR schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 02:53:
Maar goed, als jij op reviews op sites als Kieskeurig af gaat is het wellicht voor jou wel een leuke set. Hoe serieus moet je die reviews daar nemen?!? Mensen die na een week gebruik apparaten een 10 voor duurzaamheid geven. Of apparaten een 1 omdat er te veel opties op zitten. Nee, dan heb je echt goede reviews te pakken. Er zijn sowieso maar weinig sites met echt goede tests, veelal is er namelijk altijd wel een vorm van sponsoring en daarom kleuring in de verslagen. Sony wordt op What Hifi redelijk gehyped; Hifi.nl is eigenlijk postief over alles; B&W wordt in de grote Engelse bladen altijd goed bevonden, maar dat is niet gek als je weet waar de roots liggen van dat merk en zo kan je nog wel even doorgaan.
Je moet uitgaan van de standaard consument, niet iemand die € 4500 heeft liggen voor wat speakers plus een receiver waar ik dus ook bij pas. Consumenten kijken vaak op Kieskeurig en soms ook nog eens op CNet al hangt het van het type consument af. Als je een simpele zoekterm aan de zoekmachine voert, stel 'JBL SCS 200.5 review' zul je zien dat je veelal de consumenten review websites te zien krijgt en niet diegene die je zoekt voor de audiofiele personen.
Maar ik heb de JBL inderdaad geluisterd en met alle respect is dat setje echt gewoon troep. Ik durf te stellen dat je dan met een Logitech setje haast nog beter geluid hebt. Sterker nog, voor die vijf tientjes van een X-530 heb je meer waar van je geld dan de 150 plus euro voor die JBL. Het kan ook niet anders, want voor dit soort bedragen een 5.1 neerzetten is gewoon haast onmogelijk. Heel de set is plastic fantastic en dat hoor je zeer goed terug in het geluid.
Neem van mij aan dat de X-530 en X-230 slechter klinken als wat ik hier heb staan (TX-SR508 en de SCS 200.5). Voor mij (stereotype consument) is dit prima te doen. Ik weet heus wel dat er betere setjes te vinden zijn maar je moet ergens mee beginnen. Je kunt natuurlijk meteen als leek € 6000 uitgeven met de aanname dat het beter klinkt als zo'n 'plastic fantastic' set, maar je moet er ook kennis van hebben.
Als jij aan een normale consument vraagt (die graag muziek luistert maar er niets vanaf weet) om even een set af te stellen kom je ook voor onaangename verassingen te staan.
Hoge tonen worden erg schel en niet natuurlijk gebracht en de subwoofer staat er maar een beetje lomp bij te bonken (wat dus weer door het bereik van de "speakers" komt). Wellicht leuk voor bepaalde films, maar bij het gros van de films hoor ik het geluid nog liever over mijn TV-speakers dan over dat specifieke JBL-setje. Dan kan je beter wat verder sparen en voor andere setjes gaan. Merken als Tannoy, Klipsch en Canton maken ook dergelijke setjes welke vele malen beter klinken. Overigens heb ik dat ergens in al mijn posts vast al een keer aangehaald en ik ga niet telkens alles opnieuw lopen posten.
Dit is ook weer geheel afhankelijk van je eigen voorkeur. Ik vind de speakers (om het even als voorbeeld aan te dragen) van mijn 42PFL5405H/12 nergens naar klinken, vandaar dat ik mij een receiver plus wat speakers heb aangeschaft. Verstandig of niet, ik ben er blij mee en daar draait het allemaal om.
Grootste deel wat hierboven beschreven staat is reeds in dit topic of een ander topic aan bod gekomen. Dus de volgende keer iets verder zoeken dan mij meteen een troll te noemen.
Om toch maar even aan te tonen dat ik toch echt wel gezocht heb voordat ik mensen ergens van ga beschuldigen, zie ook:
Budget surround set voor beginner.
Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic
Post hier pics en specs van je home cinema! Deel 31
Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 38
In al deze resultaten zie ik nergens (specifieke zoekterm: SCS 200.5 en SCS200.5) een argument voorbij komen om de speakers niet te halen, vandaar dat ik ook vroeg of je er een argument voor had.
Waarom zou ik op mijn teentjes getrapt zijn als een ander neerbuigend is over het setje wat ik heb? Zelfs als de Paus het zou zeggen maakt het mijn geen donder uit, iedereen heeft zijn eigen mening en die dien je te respecteren. Ben je het er niet mee eens, geen probleem, maar ga dan niet zaken afkraken zonder een fatsoenlijk argument.
Dat het ergens eerder is gezegd (lees: buiten het AUD forum) kun je mensen niet de schuld geven dat hij/zij maar beter had moeten zoeken. Plaats dan voortaan een link met de argumenten die eerder waren aangedragen door jou of een ander.
Zeker weten dat ik (haast) nergens een argument bij zet? Kijk alleen maar al in het mismoderatietopic, dan zie je toch echt dat ik mijn best doe om alles te onderbouwen. De enige keren dat ik kortaf ben met mijn reactie is als de reden voor zichzelf spreekt omdat het al in de FAQ of een ander informatief topic is gedekt.
Het is daarom ook flauw om te zeggen dat de pot de ketel verwijdt terwijl je niet eens de moeite hebt genomen om een goed aantal posts door te nemen. Ik doe mijn best om argumenten te geven waarom dat wat er staat onjuist, of juist is. Als jij dat met de laatste paar posts niet hebt gezien wil ik je adviseren om toch even dieper te graven, daar zijn modpowers namelijk ook voor.
Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niets tegen jou of je kennis omtrent deze zaken. Ik vind het juist leuk om ook wat uit de audiowereld op te steken alleen kan ik er niet tegen als mensen een product afkraken zonder eerst naar argumenten te wijzen.