Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
De 509 komt in een XBMC setup en zal gebruikt worden voor muziek, series en films. Ik wil qua budget rond de €800,- blijven. Dit is inc. de €300,- wat de 509 gaat kosten.
Met de mogelijkheid van HD audiosignalen in de nieuwe XBMC release, moet hier natuurlijk rekening mee gehouden worden. Maar komend vanaf de z5500, lijkt me alles in deze prijs beter
Het liefst wil ik natuurlijk voor de €500,- direct een 5.1 set hebben, zodat ik hem meteen voor films kan inzetten. Maar als iemand zegt: "Neeeee, beter eerst 2.1, later upgraden naar 5.1", hou ik me aanbevolen
Maar waar moet ik beginnen? Ik vind de websites welke dit soort sets aanbieden nogal karig.. vooral als je het vergelijkt met de pricewatch, maar op tweakers zelf lijken de resultaten ook tegen te vallen (qua aantal).
Iemand die mij een schop in de goede richting kan geven? Ik vind bijvoorbeeld de B&W DM602 er mooi uitzien (looks tellen natuurlijk ook mee
Misschien wat info over waar ze komen te staan:
Woonkamer is 32m2, maar bank+tv/luister oppervlakte is de helft hiervan. Ik zit ongeveer 3 meter van de frontspeakers en heb helaas weinig ruimte achter, dus de back-speakers staan naast de bank.
@dr.no: toeval?
[ Voor 18% gewijzigd door RuudBurger op 25-06-2011 22:32 ]
Verwijderd
Ja, het gaat mij inderdaad om HDMI schakelen en de netwerk aansluiting is een leuke bijkomstigheid. Dan blijft de vraag welke (betaalbare) speakers (merk/type) zou je adviseren?FeaR schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:11:
De TX-NR509 is een 7.1 receiver, maar als jij er maar 2 speakers op aan wilt sluiten kan dat. Alleen is het dan de vraag of je niet net zo makkelijk voor een normale stereoversterker kan gaan. Of je moet echt dingen als HDMI, netwerk en S/PDIF willen hebben. Maar 2.0 is gewoon mogelijk.
En nog een newbie vraag\; op welke outputs moeten die dan aangesloten worden?
> bij voorbaat dank voor jullie input/mening ;-)
Dus je wilt hem als een soort heb gebruiken?Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:26:
[...]
Ja, het gaat mij inderdaad om HDMI schakelen en de netwerk aansluiting is een leuke bijkomstigheid. Dan blijft de vraag welke (betaalbare) speakers (merk/type) zou je adviseren?
En nog een newbie vraag\; op welke outputs moeten die dan aangesloten worden?
> bij voorbaat dank voor jullie input/mening ;-)
Dat kan, maar houd er dan wel ernstig rekening mee dat je met de 509 geen beeld kan ontvangen via bijvoorbeeld composite/component en uit kan sturen via hdmi of vv. Dus als je de 509 koopt moet eigenlijk alles via hdmi, of het moet zijn dat je je TV op meerdere manieren parallel aansluit op de receiver, maar dan moet je dus twee keer schakelen (op je TV en je receiver).
@FeaR: de NR509 is 5.1
[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-06-2011 23:04 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dat je surroundspeakers niet achter je bank komen te staan is niet erg. Sterker nog, dat is helemaal niet de bedoeling. ZieRuudBurger schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:21:
Ik ben van plan mijn z5500 maar eens te upgraden, want qua muziek blijft hij tegenvallen. Nu is mijn oog gevallen op de 509, maar ik heb echt geen idee naar wat voor speakers hier het beste bij passen.
De 509 komt in een XBMC setup en zal gebruikt worden voor muziek, series en films. Ik wil qua budget rond de €800,- blijven. Dit is inc. de €300,- wat de 509 gaat kosten.
Met de mogelijkheid van HD audiosignalen in de nieuwe XBMC release, moet hier natuurlijk rekening mee gehouden worden. Maar komend vanaf de z5500, lijkt me alles in deze prijs beter
Het liefst wil ik natuurlijk voor de €500,- direct een 5.1 set hebben, zodat ik hem meteen voor films kan inzetten. Maar als iemand zegt: "Neeeee, beter eerst 2.1, later upgraden naar 5.1", hou ik me aanbevolen
Maar waar moet ik beginnen? Ik vind de websites welke dit soort sets aanbieden nogal karig.. vooral als je het vergelijkt met de pricewatch, maar op tweakers zelf lijken de resultaten ook tegen te vallen (qua aantal).
Iemand die mij een schop in de goede richting kan geven? Ik vind bijvoorbeeld de B&W DM602 er mooi uitzien (looks tellen natuurlijk ook mee).
Misschien wat info over waar ze komen te staan:
Woonkamer is 32m2, maar bank+tv/luister oppervlakte is de helft hiervan. Ik zit ongeveer 3 meter van de frontspeakers en heb helaas weinig ruimte achter, dus de back-speakers staan naast de bank.
@dr.no: toeval?

Echt achter de bank is alleen voor 7.1.
Zelf heb ik ook de 5500 gehad en ik was van plan te beginnen met de NR509 en twee fronts (en evt een center) en de rest van de componenten van de Z-5500 te recyclen, maar doordat ik tegen een mooie aanbieding opliep ben ik toch maar direct voor een complete 5.1 gegaan (Q Acoustic 2000). Daarbij komt ook dat ik mijn Z-5500 nog voor €160 heb kunnen verkopen en het verkopen van slechts een deel van de Z5500 is vrij kansloos. Dit argument gaat natuurlijk niet op als je het niet erg vindt om terug te schakelen naar 2.x, iets wat ik echt niet wilde. Voor mij was dat niet 'im Frage'.
Ik heb er achteraf geen spijt van gehad, maar ik heb ook wel een beetje geluk gehad met die aanbieding. Mijn budget was ook zo €800 en die set los was ruim €700. Omdat het een showroommodel was en ik een paar krasjes op de subwoofer heb kunnen ontdekken heb ik hem voor €450 kunnen meenemen.
Een mooie complete set voor iets meer dan €500 is de pricewatch: Jamo S 606 HCS 5 5.1 Bruin volgens mij.
[ Voor 8% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-06-2011 22:54 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Verwijderd
Hmm, ja ik wil de 509 gebruiken als een switch inderdaad. Als ik je goed begrijp kan het composite signaal van de Nintendo Wii van de kinderen dan dus niet via de 509 met HDMI uit naar de TV ? Dat zit je dus alsnog dubbel te schakelen (receiver en TV) in geval van gamen?HarmoniousVibe schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:32:
[...]
Dus je wilt hem als een soort heb gebruiken?
Dat kan, maar houd er dan wel ernstig rekening mee dat je met de 509 geen beeld kan ontvangen via bijvoorbeeld composite/component en uit kan sturen via hdmi of vv. Dus als je de 509 koopt moet eigenlijk alles via hdmi, of het moet zijn dat je je TV op meerdere manieren parallel aansluit op de receiver, maar dan moet je dus twee keer schakelen (op je TV en je receiver).
Ik dacht dat het simpel was: ik wil mijn digitale TV tuner (HDMI) en Blu-ray speler (HDMI) en de Nintentdo Wii via een receiver (met RDS radio) naar de HDMI-in van de TV. De TV heeft maar heel matig geluid dus de receiver met een mooie set boxen zou dat ook oplossen. Het lijkt met toch niet zo'n ingewikkelde setup?
1. KPN Interactieve TV
2. Blue Ray speler
3. Nintendo Wii
4. LG lcd TV
aanvullen met receiver voor RDS radio, versterker.
Wat is het advies?
[ Voor 46% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-06-2011 23:02 ]
Weer wat geleerdHarmoniousVibe schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:47:
[...]
Dat je surroundspeakers niet achter je bank komen te staan is niet erg. Sterker nog, dat is helemaal niet de bedoeling.
Bedankt, en dat setje ziet er goed uit. €650,- uit de UK (in NL zelf tegen de €1000,-). Zoals altijd gaat het over budget, maar ik hou het in mijn achterhoofd.
Verwijderd
Inderdaad is de TV beperkt in zijn inputs; 2x HDMI 2xSCART en composite. Verder is het geluid heel brak van deze LG TV.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:01:
Vanaf de NR579 kan hij wel converteren van composite/component naar hdmi. Echter is het een dure grap als je hem alleen maar als switch wilt gebruiken. Heeft je TV niet genoeg inputs om dat te doen?
Dat kan toch? BluRay op hdmi, je Wii op SCART-RGB en je KPN-box ook op hdmi indien mogelijk en anders ook op SCART-RGB of evt SCART-SVideo. Het geluid kun je ook oplossen door gewoon een actief speakersetje te kopen en die op de line out van je TV aan te sluiten (net als dat je een laptop zou aansluiten). Problems solved.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:17:
[...]
Inderdaad is de TV beperkt in zijn inputs; 2x HDMI 2xSCART en composite. Verder is het geluid heel brak van deze LG TV.
Een 5.1-receiver lijkt me echt zwaar overkill, tenzij je binnenkort uitbreidingsplannen hebt. En als je echt goed 2.1-geluid wilt kun je nog altijd overwegen om je TV gewoon te laten schakelen en een goede stereoversterker te kopen.
[ Voor 36% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-06-2011 23:29 ]
Verwijderd
Ja, probleempje is wel dat de 2e HDMI-in van de TV aan de zijkant zit en geen stabiel contact maakt.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:25:
[...]
Dat kan toch? BluRay op hdmi, je Wii op SCART-RGB en je KPN-box ook op hdmi indien mogelijk en anders ook op SCART-RGB of evt SCART-SVideo. Het geluid kun je ook oplossen door gewoon een actief speakersetje te kopen en die op de line out van je TV aan te sluiten (net als dat je een laptop zou aansluiten). Problems solved.
(LG Support zou een koerier sturen om TV om te ruilen maar die moet na 2 maanden nog komen).
Ik ben er vrij zeker van dat deze LG geen LINE-OUT heeft (voor audio).
Dank voor de tip; dat zou wel een slimme oplossing zijn.
Voor dat geld zijn er behoorlijk wat leuke setjes te koop. Je moet je alleen afvragen of je echt in één keer klaar wilt zijn, want grote kans dat je dan voor een complete 5.1 op melkpakjes uit gaat komen en dat is nu niet echt een hele vooruitgang. Ik zou voor een home cinema minstens voor boekenplankmodellen gaan.RuudBurger schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:21:
Als je het geduld hebt is eerst een 2.0 neerzetten en dan uitbouwen echt de beste manier. Van 2.0 naar 3.0 en dan naar 5.0. Waar je de subwoofer gaat plaatsen qua upgrades hangt van de speakers af. Ik ben zelf van 2.0 naar 3.0 naar 3.1 gegaan. Nog één stap en dan is de 5.1 compleet. Alleen moet de ruimte er alleen nog komen om de Focal 816V als rear neer te gaan zetten. Heb daar nu - helaas - geen plaats voor.
Dan is het in essentie toch nog steeds 7.1 want hij kan tracks met 7.1 weergeven mits je de juiste apparatuur aan hebt gesloten. De TX-SR309 is een echte 5.1 receiver waar je verder ook niets meer op aan kan sluiten.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:32:
[...]@FeaR: de NR509 is 5.1. Je kunt wel backs aansluiten, maar alleen via de pre-outs.
Voor dat ene apparaat (Wii) zou ik niet kijken naar een TX-NR579 of hoger, want alleen het converteren is het geld niet waard. Je kan ook gewoon de Wii op de analoge ingangen van de receiver aansluiten en dan één composiet van de Video Out van de receiver naar de TV leggen. Of alleen de composiet naar de TV en de audio links en rechts (rode/witte RCA) direct naar de receiver. Komt beiden op hetzelfde neer, alleen met één composiet kabel meer.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:17:
[...]
Inderdaad is de TV beperkt in zijn inputs; 2x HDMI 2xSCART en composite. Verder is het geluid heel brak van deze LG TV.
Ook niet over één van de SCART-aansluitingen van de TV? Veel TV's hebben namelijk een SCART welke twee-weg is. Dus ook video en audio out kan putten. Alleen in de manual van de TV wel even kijken welke soorten audio er ondersteunt worden. Want kan best dat de TV geen audio van bijvoorbeeld HDMI weer kan geven.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:31:
[...]Ik ben er vrij zeker van dat deze LG geen LINE-OUT heeft (voor audio).
Dank voor de tip; dat zou wel een slimme oplossing zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 25-06-2011 23:37 ]
Verder leek het me voor dr no juist de bedoeling om het moeten switchten te vermijden.
De dag dat ik alle receivers en versterkers uit mijn hoofd weet moet nog komen, maar ik hoop dat die er nooit komt. Vind dat ik al te veel specificaties, termen en dergelijke op kan noemen.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:39:
Kwestie van definitie. Onkyo zelf prijst hem aan als 5.1, maar je kunt inderdaad 7.1 doen.
Ik vind een receiver aanschaffen om alleen als switch te dienen wel erg ver gaan inderdaad. Zeker als je eigenlijk een receiver wilt vanaf de TX-NR579 welke analoog naar digitaal kan converteren...Verder leek het me voor dr no juist de bedoeling om het moeten switchten te vermijden.
Dan kun je je TV alsnog laten schakelen en kun je het geluid via de toslink uit naar een externe versterker sturen.
En je kunt sowieso nog uitzoeken of er een andere receiver is die wel signalen kan converteren en of je SCART evt kan fungeren als line-out.
[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 25-06-2011 23:51 ]
Kijk ook eens naar merken als Canton, Mordaunt Short, Magnat en KEF. Vind ik zelf al stukken beter dan bijvoorbeeld Jamo en ze leveren ook goede kwaliteit speakers rond het budget wat jij hebt!RuudBurger schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:03:
[...]
Weer wat geleerd, deed ik het toch onbedoeld goed.
Bedankt, en dat setje ziet er goed uit. €650,- uit de UK (in NL zelf tegen de €1000,-). Zoals altijd gaat het over budget, maar ik hou het in mijn achterhoofd.
Canton 85 CX: 5.1 set
Mordaunt Short Alumni: ook een 5.1 set
Magnat set weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar op mijn werk hebben we daar ook een goede set van staan.
Als je wilt beginnen met 2.1 of met 2.0 is KEF altijd een aanrader. Bijvoorbeeld de Q100 of Q300 als fronts en dan een subwoofer... Er zijn zoveel bomen, dus pas op dat je het bos nog wel blijft zien.
Bedankt!g0ulash schreef op zondag 26 juni 2011 @ 10:38:
[...]
Kijk ook eens naar merken als Canton, Mordaunt Short, Magnat en KEF. Vind ik zelf al stukken beter dan bijvoorbeeld Jamo en ze leveren ook goede kwaliteit speakers rond het budget wat jij hebt!
Canton 85 CX: 5.1 set
Mordaunt Short Alumni: ook een 5.1 set
Magnat set weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar op mijn werk hebben we daar ook een goede set van staan.
Als je wilt beginnen met 2.1 of met 2.0 is KEF altijd een aanrader. Bijvoorbeeld de Q100 of Q300 als fronts en dan een subwoofer... Er zijn zoveel bomen, dus pas op dat je het bos nog wel blijft zien.Je moet echt voor jezelf duidelijk hebben wat je eisen zijn en ik zou naar meerdere winkels gaan, want elke verkoper heeft een andere mening en misschien wordt je daar wijzer van..
Wow die KEF Q100 zijn wel erg mooi! Waarom doe je me dit aan?
Dit is echter weer totaal andere prijsklasse en kom ik (uiteindelijk) uit op 3 x mijn gestelde budget..
is everything cool?
Yup. Geen probleem. Hier niet in ieder geval.FREAKJAM schreef op zondag 26 juni 2011 @ 21:39:
Iemand die toevallig de NR509 gebruikt in combinatie met een Xbox360? Wil even zeker weten of deze correct werken met elkaar (aangesloten via hdmi). Lees bijvoorbeeld hier dat het niet goed zou werken..
[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-06-2011 22:05 ]
Heb ondertussen het e.e.a. aangesloten; frontspeakers, center speaker en subwoofer..wars schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:13:
[...]
ik las hier in een ander topic dat de woofer wat minder is, degene die nu eentje in huis hebben, mogen zeker even posten wat hun ervaring is.
De surroundspeakers nog niet, omdat de kabeltjes niet lang genoeg zijn..
Voor een leek als mij werkt het systeem vrij eenvoudig. Alleen de AB is nog ff puzzelen
De subwoofer lijkt inderdaad minder krachtig. Alhoewel met een iets hoger volume ik mijn bank wel voelen trillen
Anyway, komende week nog maar wat meer uitvogelen..
Ik ben een paar luidsprekers gaan beluisteren in de winkel (vooral voor muziek), en heb dan geluisterd met en zonder subwoofer.
Voor mij persoonlijk gaf die Sub geen wezenlijk kwaliteitsverschil.
Ik heb nu een 2.0. met een klassieke versterker en deftige vloerluidsprekers, maar wel aangesloten zodat ik de luidsprekers van TV niet meer nodig heb voor films of gewoon TV gebuik.
De eerstvolgende investeringen die ik nu wil doen zijn:
- goede AV receiver om alles met HDMI aan te sluiten, en ook muziek van het net te kunnen beluisteren.
- centerspeaker om de TV stemmen ook vanuit het midden te laten komen.
- heel erg tijfelachtig of ik dan nog extra speakers ga bijkopen voor surround.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Er zijn maar zeer weinig luidsprekers die echt tot de 30 Hz gaan of daaronder. En voor dat gebied heb je dan toch een subwoofer nodig. Er is een verschil tussen voldoende laag weergeven als in de bas voelen of echt speakers hebben die tot onder de 20 Hz gaan (en die zijn op één hand te tellen). Als jij met de huidige speakers geen laag mist en ook het bereik niet mist dan is er geen reden om voor een subwoofer te gaan. Alleen is - naar mijn inziens - een goede subwoofer altijd een meerwaarde. De output van zo'n subwoofer is toch meer dan een speaker kan geven. Echter moet het dan wel een goede subwoofer zijn en niet eentje van een paar honderd euro die alleen "BOEM" "BOEM" kan doen. Ikzelf had eerst ook het idee dat mijn speakers (Focal Chorus 826W) genoeg laag weer konden geven, maar nu ik er een goede subwoofer (Velodyne SPL-1200 Ultra) naast heb staan is het toch een wereld van verschil.Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:19:
Het is misschien een andere discussie, maar wat is eigenlijk de meerwaarde van een subwoofer als je deftige vloerluidsprekers hebt die voldoende bas geven.
Maar goed, het is dus maar net wat jouw definitie van laag is: de bank voelen trillen of gewoon het hele bereik compleet maken.
[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-06-2011 12:49 ]
Verwijderd
Nu loop ik tegen één ding aan. Ik gebruik de 609 samen met een Panny VT30. Alles loopt over HDMI. Nu heeft de VT30 een ingebouwde DVB-S tuner. Normaal kijk ik tv via de UPC-box en heb dus ook gewoon geluid. Als ik echter de tv overschakel naar DVB-S, dan heb ik geen geluid. Nu lijkt mij de oplossing om de SDPIF van de tv naar de receiver te sturen, en dan op de 609 te kiezen SDPIF uit. Dat zou ik dan handmatig via de AB moeten doen. Of is er een optie bij de 609 dat hij eerst kijkt naar SDPIF of er signaal op zit en dan pas naar de HDMI-input?
Waar ik trouwens van verbazing naar zat te kijken, was de perfecte upscaling van het signaal naar 1080P/50hz.
Mijn speakers (KEF IQ90) halen 33Hz. Als ik de versterker op 3 zet, en mijn zoon speelt Black Opps op zjin PS3, dan voel je de kogelinslagen. Maar na een kwartier krijg ik daar hoofdpijn van.FeaR schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:43:
[...]
Er zijn maar zeer weinig luidsprekers die echt tot de 30 Hz gaan of daaronder. En voor dat gebied heb je dan toch een subwoofer nodig. Er is een verschil tussen voldoende laag weergeven als in de bas voelen of echt speakers hebben die tot onder de 20 Hz gaan (en die zijn op één hand te tellen). Als jij met de huidige speakers geen laag mist en ook het bereik niet mist dan is er geen reden om voor een subwoofer te gaan. Alleen is - naar mijn inziens - een goede subwoofer altijd een meerwaarde. De output van zo'n subwoofer is toch meer dan een speaker kan geven. Echter moet het dan wel een goede subwoofer zijn en niet eentje van een paar honderd euro die alleen "BOEM" "BOEM" kan doen. Ikzelf had eerst ook het idee dat mijn speakers (Focal Chorus 826W) genoeg laag weer konden geven, maar nu ik er een goede subwoofer (Velodyne SPL-1200 Ultra) naast heb staan is het toch een wereld van verschil.
Maar goed, het is dus maar net wat jouw definitie van laag is: de bank voelen trillen of gewoon het hele bereik compleet maken.
Ik kan me wel inbeelden dat dit met bookshelve speakers nuttiger is.
Je kunt het ook in stappen doen, toch? Het is zonde als je dat niet doet, maar wel kan en wilt!RuudBurger schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:55:
[...]
Bedankt!
Wow die KEF Q100 zijn wel erg mooi! Waarom doe je me dit aan?
Dit is echter weer totaal andere prijsklasse en kom ik (uiteindelijk) uit op 3 x mijn gestelde budget..
Die 33 Hz is opgegeven en als je aan één ding altijd mag twijfelen is het opgegeven vermogen, bereik, et cetera. Bij de specificaties staat namelijk niet of die 33 Hz gemeten is bij -3 dB of - 6 dB wat een groot verschil kan maken. Maar zelfs al zou een speaker tot 33 Hz gaan dan is een subwoofer altijd handig voor het bereik onder die waarde.Tommie12 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:57:
[...]
Mijn speakers (KEF IQ90) halen 33Hz. Als ik de versterker op 3 zet, en mijn zoon speelt Black Opps op zjin PS3, dan voel je de kogelinslagen. Maar na een kwartier krijg ik daar hoofdpijn van.
Ik kan me wel inbeelden dat dit met bookshelve speakers nuttiger is.
Om echt te weten te komen of een subwoofer in jouw situatie een toegevoegde waarde heeft is er maar één manier om achter te komen: een subwoofer lenen en in de setup plaatsen. Mijn ervaring is dat veel mensen die zeggen geen subwoofer nodig te hebben nog nooit een dergelijke test hebben gedaan en dus eigenlijk niet weten wat ze missen. Ikzelf had in het begin ook het idee dat ik de subwoofer niet miste (al wilde ik er altijd wel eentje voor de LFE), maar nu met subwoofer was het gemis toch groter dan gedacht.
Plus dat lang niet elke subwoofer een toevoeging is. Een te goedkope subwoofer kan een hele set gewoon breken. Je bent er dus niet zomaar met een simpele subwoofer. Mijn subwoofer is bijna net zo duur als mijn twee fronts samen

De subwoofer die ze lieten horen was dan ofwel het KEF model uit die serie, of uit de B&W serie CM.
Ik hoorde het typische 'Money for Nothing', en miste de Sub helemaal niet.
Ik kan begrijpen dat het iets toe voegt, maar laat mij dan toevoegen dat dit niet direct mijn prioriteit is.
Nu, toen ik met mijn zoon een tweedehands PS3 ging ophalen kregen we nog korte demo om aan te tonen dat alles werkte.
Die PS3 was aangesloten op een 5.1 Logitech setje van waarschijnlijk nog geen 200€, en voor spelletjes klonk het wel echt geweldig.
Nu zijn die speakers natuurlijk zo klein en licht dat er geen bas kan uit komen, en zijn spelletjes niet direct de beste bron om het geluid op compleetheid te beluisteren, maar ik was toch even onder de indruk wat die dingen kunnen.
Voor een beetje boem hoef je geen dure appartuur te kopen inderdaad (je kunt beter Handige Harry inhuren).
[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-06-2011 17:29 ]
Verwijderd
Daar zat ik ook al naar te kijken, maar de tv hangt aan de HDMI-out van de receiver. De DVB-S tuner zit namelijk in de tv. Van het UPC-kastje krijg ik uiteraard wel het geluid en beeld, want dat zit op HDMI-in van de receiver. Zelf denk ik dat het niet gaat lukken.....HarmoniousVibe schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:25:
Ja, in het menu onder "digital input" oid de desbetreffende SPDIF-connectie toewijzen aan de HDMI-connectie waarop het beeld binnenkomt.
[ Voor 44% gewijzigd door HarmoniousVibe op 27-06-2011 17:56 ]
Verwijderd
Op de receiver kan ik niet kiezen voor optische ingang, althans, ik kan het niet vinden
[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2011 17:57 ]
Dan ga je TV kijken en selecteer je de ingang waarop je de TV hebt aangesloten.Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 17:56:
Dat heb ik..:-) En dan....:-)
Even aangenomen dat je de optische kabel hebt aangesloten op de TV/VCR-ingang, druk je op de knop TV/VCR op je AB en dan zou alles moeten werken.
Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2011 18:01 ]
Precies. Geluidstechnisch gezien is je TV gewoon 'yet another source', net als je kastje van UPC, je BR-speler en je PS3 (bwvs). Het werkt begrijp ik?Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 18:00:
Ah...zo simpel...dank u..:-)
Verwijderd
nu komt er bijna geen geluid uit, als ik me volume op 45 zet dan begin er wat geluid op te komen. Ik heb de tv/cd ingang geprobeerd en de aux.
Als ik de speler op de aux van een mengpaneel aansluit, dan krijg je gelijk goed geluid op een laag volume.
Iemand ervaring met een lp speler en zijn onkyo?
Ik verkoop hem (bij de Saturn) en ik vind hem heerlijk klinken! Goede combi die receiver en speakers!wars schreef op maandag 27 juni 2011 @ 17:57:
Iemand ondertussen nog ervaringen opgedaan met de HT-S9405THX ?
[ Voor 37% gewijzigd door g0ulash op 27-06-2011 20:16 ]
300 Procent mee eens, heb hier leergeld voor moeten betalen. Heb nu op mijn Onkyo 707 als front de quadral phonologue gold shogun , als centre een Quadral Base en als rear de Quadral Altan uit de phonologue serie. Aardig geluid maar dacht met een subwoofer het laag wat aan te vullen. Dus op ibood toegehapt om de Jamo 210 aan te schaffen. Mijn leergeld: Probeer alles van hetzelfde merk te houden. Een vreemde eend valt ontzettend op in het geluidsbeeld en als je er een koopt investeer er meer in. Mijn Jamo staat meer uit dan aan, hij verpest alles voor mijn gevoel ;-)FeaR schreef op maandag 27 juni 2011 @ 16:42:
[...]
Plus dat lang niet elke subwoofer een toevoeging is. Een te goedkope subwoofer kan een hele set gewoon breken. Je bent er dus niet zomaar met een simpele subwoofer. Mijn subwoofer is bijna net zo duur als mijn twee fronts samen
Ja ik zit nu wel heel erg te twijfelen. Maar ook of een 509 nog wel voldoende is..g0ulash schreef op maandag 27 juni 2011 @ 16:40:
[...]
Je kunt het ook in stappen doen, toch? Het is zonde als je dat niet doet, maar wel kan en wilt!
Ik heb ook alle opties van de duurdere versies niet nodig. DTS-HD, Dolby TrueHD, 1 optical spdif, klaar
Zijn er ook versterkers die "het budget" volledig in de componenten steken, en niet in features zoals netwerk, spotify of whatever?
Iemand een adresje waar ik de KEF Q100 (en Q300) kan beluisteren? Utrecht, Amsterdam zou mooiste zijn. En geen snobberige tent die vind dat mijn €1000,- budget te weinig is (die heb je
[ Voor 12% gewijzigd door RuudBurger op 27-06-2011 23:15 ]
Ik heb zelf een NR509, maar dat was alleen maar omdat de 608 daar toen niet verkrijgbaar was.
Grote voordeel vind ik toch weer dat de TV niet aanhoeft om webradio of mp3 te luisteren. Tenzij je een HTPC hebt met eigen display, daar kan imho weinig tegenop!HarmoniousVibe schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:18:
Ja, bijna allemaal, behalve die van de laatste generatie (TX-NR). Overigens denk ik er precies zo over als jij. Die ethernetpoort is leuk voor firmware-updates maar verder is het toch allemaal zwaar inferieur aan een HTPC, zeker als er XBMCop staat.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
[ Voor 89% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-06-2011 08:59 ]
Heeeeel simpel:RuudBurger schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:12:
[...]
Ja ik zit nu wel heel erg te twijfelen. Maar ook of een 509 nog wel voldoende is..
Ik heb ook alle opties van de duurdere versies niet nodig. DTS-HD, Dolby TrueHD, 1 optical spdif, klaarAlles zit aan mijn XBMC. (Heb wel een XBox en Wii, maar die gebruik ik 2 keer per jaar ofzo. Dus die zijn niet eens aangesloten.)
Zijn er ook versterkers die "het budget" volledig in de componenten steken, en niet in features zoals netwerk, spotify of whatever?
Iemand een adresje waar ik de KEF Q100 (en Q300) kan beluisteren? Utrecht, Amsterdam zou mooiste zijn. En geen snobberige tent die vind dat mijn €1000,- budget te weinig is (die heb je)
Yamaha RX-V667. Versterker van vorig jaar, maar heeft upscaling(!!!!, dit heeft de 509 niet), DTS-HD en Dolby True HD. En het geluid is ook super! pricewatch: Yamaha RX-V667 (Zwart)
OF de Yamaha RX-V567, heeft iets minder wattage, maar daar moet je echt niet op letten! pricewatch: Yamaha RX-V567 (Zwart)
Als een speaker 100 Watt aangeeft, betekent het meestal dat een versterker van 10 tot 100 Watt aanbevolen is... Dus in principe is de Onkyo voldoende, maar Yamaha geeft ook weer een totaal ander geluid.
[ Voor 16% gewijzigd door g0ulash op 28-06-2011 12:01 ]
Was er dus al bang voor... Kom paar metertjes te kortDweebus schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:31:
[...]
Heb ondertussen het e.e.a. aangesloten; frontspeakers, center speaker en subwoofer..
De surroundspeakers nog niet, omdat de kabeltjes niet lang genoeg zijn..
Iemand een suggestie voor welke kabeltjes ik het beste kan bestellen en waar?
Gewone luidsprekerkabel? Bij de bouwmarkt voor een paar euro? Of moet het er mooi uit zien?Dweebus schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:40:
[...]
Was er dus al bang voor... Kom paar metertjes te kort
Iemand een suggestie voor welke kabeltjes ik het beste kan bestellen en waar?
Moeten die niet uit zilver bestaan, gesmeed door elfen bij maanlicht?jaapsander schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:46:
[...]
Gewone luidsprekerkabel? Bij de bouwmarkt voor een paar euro? Of moet het er mooi uit zien?
Hehe, die kabels hebben ze hier in de Gamma van Middle-earth natuurlijk gewoon voor een prikkie liggenTommie12 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:54:
[...]
Moeten die niet uit zilver bestaan, gesmeed door elfen bij maanlicht?
Helder! Dankjaapsander schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:16:
[...]
Hehe, die kabels hebben ze hier in de Gamma van Middle-earth natuurlijk gewoon voor een prikkie liggen
http://www.audioholics.co...ables/speaker-cable-gauge
Je hebt ook nog wat minder conservatieve 'guidelines':
- http://www.crutchfield.co...r/home/speakers_wire.html
- http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm
En zo zijn er nog wel meer tabelletjes te vinden.
Is er echt helemaal niemand die dit weet? Het lijkt mij dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn, ik kan alleen niet vinden hoe ik het kan oplossenreiniero schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:15:
Ik heb een Onkyo 508, een laptop van sony en een dell sp2309w als beeldscherm. Dit scherm heeft een resolutie van 2048x1152, wat officieel niet ondersteund word door de 508. De eerste maand dat ik de onkyo had, gaf deze gewoon de juiste resolutie door. Toen was ik al helemaal blij dat het toch werkte. Helaas schokte het geluid en beeld af en toe en heb ik de hdmi kabels vervangen. Daarna werkte het perfect, tot de volgende dag. Vanaf die dag stuurt de laptop 1080p uit naar de onkyo, omdat hij de onkyo als beeldscherm ziet. Ik weet niet of ik een instelling heb gewijzigd...
Ik heb de 508 als terug gezet naar fabrieksinstellingen, de manual doorgelezen, geprobeerd de resolutie hoger te zetten op de laptop (beeldeigenschappen> alle modi weergeven), de onkyo in pure audio modus gezet en op internet gezocht. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik dit kan oplossen. Is er misschien iemand die weet hoe ik deze uitdaging kan oplossen?
EDIT: Ik heb uiteraard ook de kabels die er eerst aan zaten weer geprobeerd, andere volgordes van aansluiten, en het menu een paar keer doorgelopen.
Verwijderd
http://www.ibood.com/nl/n...amo_51_Design_Speakerset/
Goede aanbieding.. maar twijfel..voor mijn gevoel beter af met 509/508.. (heb nu http://www.sony.nl/product/hcs-cinema-surround-kit/ht-ss1000)
Nu heb ik mijn keus gelimiteerd tot de volgende 2 keuzes:
Teufel System 4 "Cinema" 5.1 met een 7.1 uitbreiding Dipole of Direct. (Link)
Teufel Columa 300 7.1 Set L (4 zuilen en 2 surrounds) (Link)
De System 4 is wat ouder en bevat geen zuilen waardoor ik zal moeten kiezen voor wandmontage of stands te gebruiken. Daarnaast is de set een stuk duurder (kleine 200€ ex verzend) Voordeel is wel dat deze set meer is gericht op Cinema lijkt me en een iets krachtigere sub heeft. Vraag me alleen af of ik zou moeten uitbreiden naar 4 dipole of 2x dipole en 2x direct.
De Columa is nieuwer en bevat 4 zuilen. Voordeel is dat ik geen wandmontage hoef toe te passen en dat de set optisch ook zal matchen met de black alu brush van de versterker en mijn htpc. Prijs is ook wat lager. Nadeel is de wat zwakkere sub en geen dipole speakers. Verder zijn er nog weinig reviews van deze set helaas.
Iemand nog op of aanmerkingen op deze 2 keuzes?
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Alles is beter dan je Sony die je nu hebt staan. Niks kan tegen losse componenten op. Waar je wel op moet letten, is dat de iBOOD aanbieding inclusief speakers is. Met de losse 509/508 heb je alleen nog maar een versterker. Het ligt helemaal aan je budget, maar meer is in dit segment altijd beter.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 08:33:
309 met Jamo A 102 HCS 6 speakers op ibood voor 379 euro:
Goede aanbieding.. maar twijfel..voor mijn gevoel beter af met 509/508.. (heb nu http://www.sony.nl/product/hcs-cinema-surround-kit/ht-ss1000)
[ Voor 42% gewijzigd door g0ulash op 29-06-2011 10:16 ]
Tsja, het ligt een beetje aan je budget, maar het is het allebei niet echt. De set die je nu hebt heeft een vaste crossover van 150Hz. Dit is echt véél te hoog en doet mij ook vermoeden dat de satellieten ook niet lager kunnen dan 150Hz.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 08:33:
309 met Jamo A 102 HCS 6 speakers op ibood voor 379 euro:
En die Jamo heeft een beetje hetzelfde probleem, nog afgezien van welke receiver je hebt: de satellieten hebben ook een frequentiebereik van > 150Hz, wat echt niet laag genoeg gaat.
Nu vroeg ik mij af of ik nog met bepaalde zaken rekening moet houden als ik e.e.a. aan ga sluiten. Ik kom van allemaal analoge aansluitingen (stereo tulp stekkers, en dito speakers) en het hele gebeuren met 5.1 surround en HDMI is nieuw voor me. En hoe zit het met afstellen van cross-overs enzo en instellen van de speakers m.b.v. Audyssey? Of is het hele aansluiten een eitje en denk ik er gewoon te moeilijk over?
Crossover ga je wellicht hetzelfde issue hebben als de persoon boven je: melkpakjes welke nooit de lage tonen weer gaan geven. Dus grote kans dat iets als Audyssey de crossover ruim over de 100 Hz in gaat stellen en de subwoofer ook wat omhoog gooit omdat de subwoofer geen echte subwoofer meer is welke alleen de echt lage tonen pakt.
Verwijderd
Dat met die crossover is iets wat ik nog niet helemaal kan vatten. Ik heb zo n soortgelijk setje als de poster boven je, alleen met een 609. Nu heb ik met Audissy de setup gedaan en zie dan bij de instellingen, dat de front-speakers 150Hz aangeven en de center 120Hz. De sub geeft 80Hz. De surroundspeaker waardes heb ik even niet bij de hand want ik zit op me werk. Waar duidt dit op en moet ik daar iets aan veranderen?FeaR schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:59:
[...]
Crossover ga je wellicht hetzelfde issue hebben als de persoon boven je: melkpakjes welke nooit de lage tonen weer gaan geven. Dus grote kans dat iets als Audyssey de crossover ruim over de 100 Hz in gaat stellen en de subwoofer ook wat omhoog gooit omdat de subwoofer geen echte subwoofer meer is welke alleen de echt lage tonen pakt.
Ik neem aan dat ik de HDMI out van de receiver moet verbinden met de HDMI plug van de TV waar ACR bij staat om ook het geluid van de TV via de receiver weer te kunnen geven?FeaR schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:59:
Alles gewoon met HDMI naar de receiver en dan met één HMDI vanaf de HDMI Out van de receiver naar de TV, meer is het niet. Als je met analoge bronnen werkt (dus component, S-Video of composiet) dan wordt het al wat lastiger met een TX-NR509 doordat deze receiver geen conversion doet van het beeld.
En m.b.t. die analoge bronnen, betekent dit dus ook dat als ik een component, S-Video of composiet bron aansluit het beeld hiervan niet via de HDMI kabel naar de TV zal gaan maar dat ik dat via de receiver moet doorlussen naar de TV en hiervoor dezelfde analoge kabels moet gebruiken?
Hoe zit dat met plaatsing van de sub dan? Mijn indruk (en die van mijn vrouw al helemaal) is dat je een sub wel ergens neer kan zetten waar ie niet zo opvalt (naast/achter bank of tv meubel in de hoek) want het gehoor is niet echt richtings gevoelig als het op lage frequenties aankomt. Maar vanaf welke frequentie geldt dit dan? Want als die HK sub in mijn set ook de onderkant van de midden tonen voor zijn rekening moet gaan nemen, dan komt het denk ik toch wat nauwer, niet?Crossover ga je wellicht hetzelfde issue hebben als de persoon boven je: melkpakjes welke nooit de lage tonen weer gaan geven. Dus grote kans dat iets als Audyssey de crossover ruim over de 100 Hz in gaat stellen en de subwoofer ook wat omhoog gooit omdat de subwoofer geen echte subwoofer meer is welke alleen de echt lage tonen pakt.
De crossover is de waarde waarop de speaker de tonen/bereik het geluid niet meer weergeven en naar de subwoofer sturen. Dus als jij een speaker hebt waarop de crossover op 150 Hz staat dan doen de speakers alles vanaf 150 Hz en naar boven. Alle tonen die onder de 150 Hz naar de speaker worden gestuurd worden dan door de receiver afgekapt zodat de speaker die niet weer hoeft te geven. De crossover van de subwoofer werkt net andersom: die geeft juist wel alles weer onder de gestelde waarde. In jouw geval dus alles onder de 80 Hz en dan naar beneden tot wat de subwoofer aan kan (met dit soort setjes is dat veelal 30 - 40 Hz).Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:13:
[...]Dat met die crossover is iets wat ik nog niet helemaal kan vatten. Ik heb zo n soortgelijk setje als de poster boven je, alleen met een 609. Nu heb ik met Audissy de setup gedaan en zie dan bij de instellingen, dat de front-speakers 150Hz aangeven en de center 120Hz. De sub geeft 80Hz. De surroundspeaker waardes heb ik even niet bij de hand want ik zit op me werk. Waar duidt dit op en moet ik daar iets aan veranderen?
Wat hier dus gebeurt is dat de subwoofer alles onder de 80 Hz doet wat op zich een normale waarde is en ook een waarde die veel wordt gebruikt. Echter doen jouw speakers niets meer onder de 120 - 150 Hz. Je hebt nu dus een gat. Een toon van 100 Hz gaat door geen één speaker worden weergegeven. Niet door de subwoofer omdat die frequentie boven zijn crossover ligt en niet door de speakers omdat die toon onder de crossover ligt.
Verwijderd
De waardes van de fronts, center en ook de surrounds kan ik veranderen in die setup. Als ik het dus goed begrijp moet ik die naar beneden schroeven naar 80Hz? Of de sub naar 150Hz?FeaR schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:38:
[...]
[..]
Wat hier dus gebeurt is dat de subwoofer alles onder de 80 Hz doet wat op zich een normale waarde is en ook een waarde die veel wordt gebruikt. Echter doen jouw speakers niets meer onder de 120 - 150 Hz. Je hebt nu dus een gat. Een toon van 100 Hz gaat door geen één speaker worden weergegeven. Niet door de subwoofer omdat die frequentie boven zijn crossover ligt en niet door de speakers omdat die toon onder de crossover ligt.
Als zowel de TV als de receiver HDMI 1.4 hebben en ARC ondersteunen dan werkt dat inderdaad op die manier. Mocht de TV geen ARC hebben (de receiver heeft dat namelijk sowieso) dan wordt het een extra audiokabel trekken van de TV naar de receiver.The_Big_Easy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:21:
[...]Ik neem aan dat ik de HDMI out van de receiver moet verbinden met de HDMI plug van de TV waar ACR bij staat om ook het geluid van de TV via de receiver weer te kunnen geven?
Klopt, de TX-NR579 en hoger kunnen alleen maar van analoog naar digitaal converten. Voor analoge kabels moet je dus altijd een extra kabel vanaf de receiver naar de TV leggen. Of je dat wilt is een tweede. Want als je van een bepaalde aansluiting maar één type hebt is er geen reden om dit door de receiver te laten lopen. Kost alleen weer een extra kabel.En m.b.t. die analoge bronnen, betekent dit dus ook dat als ik een component, S-Video of composiet bron aansluit het beeld hiervan niet via de HDMI kabel naar de TV zal gaan maar dat ik dat via de receiver moet doorlussen naar de TV en hiervoor dezelfde analoge kabels moet gebruiken?
Laatste als in:
Product X - component kabel - Onkyo - component kabel - TV
Dat scheelt niets met:
Product X - component kabel - TV
Bovenste is alleen voor het beeld, geluid kan natuurlijk altijd wel naar de receiver.
De echt lage tonen kan een menselijk oor niet plaatsen. Moet wel bij worden gezegd dat het dan ook moet gaan om een goede en vooral goed afgestelde subwoofer. Als jij de subwoofer lekker hard zet zodat je hem kan voelen dan ga je ook horen waar deze staat. Het is per persoon verschillend vanaf welk bereik je een subwoofer gaat horen staan. Het is dus inderdaad zo dat hoe hoger de crossover hoe groter de kans is dat je de subwoofer gaat horen.Hoe zit dat met plaatsing van de sub dan? Mijn indruk (en die van mijn vrouw al helemaal) is dat je een sub wel ergens neer kan zetten waar ie niet zo opvalt (naast/achter bank of tv meubel in de hoek) want het gehoor is niet echt richtings gevoelig als het op lage frequenties aankomt. Maar vanaf welke frequentie geldt dit dan? Want als die HK sub in mijn set ook de onderkant van de midden tonen voor zijn rekening moet gaan nemen, dan komt het denk ik toch wat nauwer, niet?
Ik zou de subwoofer naar boven zetten. Het klinkt wel niet zo mooi als de subwoofer tonen van over de 100 Hz gaat produceren, maar dan zijn de tonen er wel. De speakers naar de 80 Hz zetten kan ook, maar die kunnen die tonen niet weergeven en daarmee win je ze dus niet terug. Overigens moet je de crossover op de subwoofer (als deze er is) helemaal opendraaien indien je de crossover in de receiver regelt. Dit is ook één van de grote nadelen van dergelijke "speakers" je zit dan wel met losse componenten en dus net wat hoger dan een kant en klare set, maar er zijn nog steeds behoorlijke nadelen.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:45:
[...]De waardes van de fronts, center en ook de surrounds kan ik veranderen in die setup. Als ik het dus goed begrijp moet ik die naar beneden schroeven naar 80Hz? Of de sub naar 150Hz?
Verwijderd
Ik begrijp nu wel het verhaal wat crossover betreft. De sattelieten kunnen dus niet lager dan 150Hz weergeven, de center niet lager dan 120Hz, dus is de enige optie de sub omhoog schroeven naar wat nog aanvaardbaar is. Voor zover ik weet kan ik de crossover van de sub in de setup van de 609 regelen. Zal er dan ook wat mee gaan spelen.FeaR schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:57:
[...]
[..]
Ik zou de subwoofer naar boven zetten. Het klinkt wel niet zo mooi als de subwoofer tonen van over de 100 Hz gaat produceren, maar dan zijn de tonen er wel. De speakers naar de 80 Hz zetten kan ook, maar die kunnen die tonen niet weergeven en daarmee win je ze dus niet terug. Overigens moet je de crossover op de subwoofer (als deze er is) helemaal opendraaien indien je de crossover in de receiver regelt. Dit is ook één van de grote nadelen van dergelijke "speakers" je zit dan wel met losse componenten en dus net wat hoger dan een kant en klare set, maar er zijn nog steeds behoorlijke nadelen.
En ja, nu pas merk je dus dat er toch wel beperkingen zitten aan deze setjes. Er komen nu dingen naar boven waar ik nog nooit tegen aangelopen ben. Voor een niet super-audiofreak is dit wel al een aanzienlijke verbetering t.o.v. mijn oude 2.1 die echt alleeen maar dreunde door het hele huis....
Die 150 Hz is wellicht het absolute nulpunt. Om een mooi verloop te krijgen doen veel mensen die waarde nog maal 1,5 (of soms zelfs maal 2 als er gemeten is bij -6 dB.) om dat als crossover van de subwoofer in te stellen. Met 150 Hz zou je dan dus ruim boven de 200 Hz uitkomen wat ik meer dan afraad. Een subwoofer 200 Hz laten doen is gewoon niet lekker meer om naar te luisteren. Dan is een naam als subwoofer ook niet meer van toepassing.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:09:
[...]Ik begrijp nu wel het verhaal wat crossover betreft. De sattelieten kunnen dus niet lager dan 150Hz weergeven, de center niet lager dan 120Hz, dus is de enige optie de sub omhoog schroeven naar wat nog aanvaardbaar is. Voor zover ik weet kan ik de crossover van de sub in de setup van de 609 regelen. Zal er dan ook wat mee gaan spelen.
Nogmaals: als je de crossover in de Onkyo regelt moet je de knoppen/regelaars van de crossover op de subwoofer zelf helemaal open zetten. Dit omdat je de crossover al regelt in de receiver en de subwoofer dus niets meer zelf hoeft uit te filteren.
Wat voor setje heb je? Het zou namelijk best kunnen dat je satellieten toch iets lager kunnen dan 150Hz. Zo zou ik het voor die HK vreemd vinden dat de centre lagen zou kunnen dan de rest, aangezien mij dat niks meer is dan een satellite op z'n kantVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:09:
[...]
Ik begrijp nu wel het verhaal wat crossover betreft. De sattelieten kunnen dus niet lager dan 150Hz weergeven, de center niet lager dan 120Hz, dus is de enige optie de sub omhoog schroeven naar wat nog aanvaardbaar is. Voor zover ik weet kan ik de crossover van de sub in de setup van de 609 regelen. Zal er dan ook wat mee gaan spelen.
En ja, nu pas merk je dus dat er toch wel beperkingen zitten aan deze setjes. Er komen nu dingen naar boven waar ik nog nooit tegen aangelopen ben. Voor een niet super-audiofreak is dit wel al een aanzienlijke verbetering t.o.v. mijn oude 2.1 die echt alleeen maar dreunde door het hele huis....
[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-06-2011 13:33 ]
Verwijderd
Het enige wat ik op de sub zelf kan instellen is, subwoofer-level. Zal wel eens wat met de levels op de 609 gaan spelen. Misschien dat de crossovers van de sattelieten en center toch gewoon wel lager kunnen en dat deze het ook gewoon aankunnen, maar dat ik bij de initieële setup nog iets niet goed heb gedaan.FeaR schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:20:
[...]
Die 150 Hz is wellicht het absolute nulpunt. Om een mooi verloop te krijgen doen veel mensen die waarde nog maal 1,5 (of soms zelfs maal 2 als er gemeten is bij -6 dB.) om dat als crossover van de subwoofer in te stellen. Met 150 Hz zou je dan dus ruim boven de 200 Hz uitkomen wat ik meer dan afraad. Een subwoofer 200 Hz laten doen is gewoon niet lekker meer om naar te luisteren. Dan is een naam als subwoofer ook niet meer van toepassing.
Nogmaals: als je de crossover in de Onkyo regelt moet je de knoppen/regelaars van de crossover op de subwoofer zelf helemaal open zetten. Dit omdat je de crossover al regelt in de receiver en de subwoofer dus niets meer zelf hoeft uit te filteren.
HKTS BQ16.HarmoniousVibe schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:30:
[...]
Wat voor setje heb je? Het zou namelijk best kunnen dat je satellieten toch iets lager kunnen dan 150Hz. Zo zou ik het voor die HK vreemd vinden dat de centre lagen zou kunnen dan de rest, aangezien mij dat niks meer is dan een satellite op z'n kant
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 13:37 ]
Subwoofer level is veelal het volume, dus dan gaat dat van de crossover niet op. Gewoon op de Onkyo regelen dan. Op zich vind ik de 120 - 150 Hz best geloofwaardig voor dergelijke setjes. Jammere is dat je nooit even kan vergelijken met de opgegeven specificaties aangezien sommige merken lang niet alles vrijgeven of überhaupt op de site hebben staan. En dan nog zit je met opgegeven specificaties waar dan veelal niet bij staat op deze waardes zijn gemeten bij -3 dB of -6 dB (wat echt veel kan schelen).Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:35:
[...]Het enige wat ik op de sub zelf kan instellen is, subwoofer-level. Zal wel eens wat met de levels op de 609 gaan spelen. Misschien dat de crossovers van de sattelieten en center toch gewoon wel lager kunnen en dat deze het ook gewoon aankunnen, maar dat ik bij de initieële setup nog iets niet goed heb gedaan.
Gewoon een avondje spelen met de instellingen en luisteren hoe alles klinkt. Je moet alleen wel een goede bron hebben om dit alles te testen, want veel muziek van deze tijd komt al niet eens meer zo laag omdat het aan alle kanten is (kapot) gemixed. Het THX-logo welke je bij sommige films te zien krijgt ik wel lekker om mee te testen, een goed rollend/opbouwend laag.
Verwijderd
Inderdaad, de specs en de levels staan niet echt goed in de handleiding van de set. Zou zoals je zegt prettig zijn geweest nu als daar gewoon zou staan wat de onderkant van de sattelieten en de center zou zijn. Zal vanavond Pavarotti eens lekker opzetten om wat uit te proberen. Dank zover , ja het is not done..FeaR schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:40:
[...]
[..]
Gewoon een avondje spelen met de instellingen en luisteren hoe alles klinkt. Je moet alleen wel een goede bron hebben om dit alles te testen, want veel muziek van deze tijd komt al niet eens meer zo laag omdat het aan alle kanten is (kapot) gemixed. Het THX-logo welke je bij sommige films te zien krijgt ik wel lekker om mee te testen, een goed rollend/opbouwend laag.
Edit, de waardes lees ik net op de website van de HK, zijn gemeten bij -6dB
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 14:02 ]
Satellite Speaker Features/Specifications
Midrange Transducer Dual 3" (75mm) drivers, video-shielded
High-Frequency Transducer 1/2" (13mm) dome, video-shielded
Maximum Recommended Amplifier Power 10 Watts
Frequency Response 45Hz–20kHz
Nominal Impedance 8 Ohm
Er staat echter niets over de frequency response bij de center en subwoofer specs... In de handleiding staat de 45Hz-20kHZ als frequency response voor de set als geheel, wat denk ik dichter bij de waarheid zal liggen dan... Of zouden de front en rear speakers toch nog wel tot 45Hz kunnen gaan? Als dat al zo is, dan zal die 45Hz wel de 3dB of misschien zelfs wel de 6dB cut-off frequentie zijn, niet? Wat zou in dat geval een goede crossover setting zijn, +/- 120Hz voor de sub en 90Hz voor de sattellites?
Overigens snap ik die 10 Watts ook niet echt, hoe kan dat nou het maximum recommended wattage van je versterker zijn, zelfs de simpelste receiver kan dat wel opbrengen, toch? Het lijk me ook geen typo want ik zie het ook in de specs van de center speaker terug komen Of zouden de minimum bedoelen? In de manual staat overigens 10-120Watt als aanbevolen versterker vermogen...

Edit: zie net dat er terwijl ik bovenstaand aan het typen was er al wat gemeld is over die cut-off. 6dB dus. Maar dat is dus al bij 150Hz? Heb geen zin in een frequentie gat, maar om mijn sub frequenties van boven de 200Hz te laten doen lijkt me ook niet zo mooi...
@Heppieboeddah: Ben benieuwd waar jij op uitkomt met frequencies! Zou je je resultaten met ons willen delen?
[ Voor 11% gewijzigd door The_Big_Easy op 29-06-2011 14:21 . Reden: Update ]
Kan je nagaan wat de crossover van de subwoofer "moet" worden als de gemiddelde regel is dat je het laagste punt van de speaker pakt en dat maal twee moet doen als het gemeten is bij - 6dB. En dan die waarde eigenlijk nog naar boven afronden...Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:47:
[...]Edit, de waardes lees ik net op de website van de HK, zijn gemeten bij -6dB
Die 45 - 20.000 Hz is het bereik van de hele set, dat staat ook op die manier aangegeven in de manual. Dus inclusief de subwoofer. Eigenlijk zegt dit nog niet veel over wat de speakers kunnen doen. Dit zegt alleen dat je nooit geluid lager dan 45 Hz en hoger dan 20.000 Hz zal horen. Dat laatste maakt niet heel veel uit, want 22.000 Hz is toch de top die wij als mensen kunnen horen en dat neemt tijdens je leven telkens af. Speakers die tot 30.000 Hz gaan of wat dan ook zijn daarom ook alleen leuk om de hond mee te pesten. Die 45 Hz is dus het laagste punt wat ook niet heel laag is. Een beetje subwoofer gaat toch wel snel tot de 30 Hz. En subwoofers van de betere merken en series gaan de 15 - 20 Hz halen.The_Big_Easy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:14:Er staat echter niets over de frequency response bij de center en subwoofer specs... In de handleiding staat de 45Hz-20kHZ als frequency response voor de set als geheel, wat denk ik dichter bij de waarheid zal liggen dan... Of zouden de front en rear speakers toch nog wel tot 45Hz kunnen gaan? Als dat al zo is, dan zal die 45Hz wel de 3dB of misschien zelfs wel de 6dB cut-off frequentie zijn, niet? Wat zou in dat geval een goede crossover setting zijn, +/- 120Hz voor de sub en 90Hz voor de sattellites?
Als die 45 Hz overigens ook bij -6 dB is gemeten dan is dit echt een zeer ondermaatse set. Al lees ik net dat de subwoofer een driver heeft van 8" en in een gesloten kast zit. Een gesloten kast gaat sowieso al iets lastiger laag weergeven dan een gepoort systeem. Met een 200 Watt versterker zal het ook lastig worden om die set echt laag te laten gaan. Gelukkig is het een actieve subwoofer en kan je deze dus door bijna elk ander exemplaar vervangen. Ter vergelijk: ik heb een gesloten 12" systeem met daarin een Klasse D-versterker welke 1200 Watt RMS en 2400 Watt piek kan leveren.
Neem één ding van mij aan: melkpakjes gaan nooit de 45 Hz halen. Dat kunnen ze gewoon niet weergeven. Als je laag wilt gaan dan moet je ten minste boekenplankmodellen hebben die dus al een beetje klankkast hebben en ruimte voor fatsoenlijke drivers. Vloerstaanders gaan over het algemeen nog iets lager doordat deze meer klankkast hebben en zo dus laag beter op kunnen bouwen. Al zijn er wel boekenplankmodellen welke zeer laag gaan en sommige vloerstaanders achter zich laten.
Die 10 Watt is om geluid uit de speakers te krijgen. Hoe veel geluid je met 10 Watt uit de speakers krijgt hangt dan weer af van het rendement van de speakers en de ruimte waarin deze staan. Die 10 Watt is inderdaad geen typfout. De meeste speakers hebben met een paar Watt al voldoende vermogen om op normaal niveau te spelen. Ga je echter luider/harder spelen dan heb je meer vermogen nodig om stabiliteit/strakheid te krijgen.Overigens snap ik die 10 Watts ook niet echt, hoe kan dat nou het maximum recommended wattage van je versterker zijn, zelfs de simpelste receiver kan dat wel opbrengen, toch? Het lijk me ook geen typo want ik zie het ook in de specs van de center speaker terug komen Of zouden de minimum bedoelen? In de manual staat overigens 10-120Watt als aanbevolen versterker vermogen...
[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 29-06-2011 15:26 ]
Als die satellieten wel laag konden was dat waarschijnlijk wel apart vermeld, dus ik vrees dat je toch een hoge crossover zult moeten instellen.
Ik dacht dat je de laagste frequentie van de satellites moest pakken? Op basis van de nu beschikbare data, wat zou dan de cross-over zijn waar ik hem initieel maar op moet instellen, voordat ik met tweaken begin?FeaR schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 14:27:
[...]
Kan je nagaan wat de crossover van de subwoofer "moet" worden als de gemiddelde regel is dat je het laagste punt van de receiver pakt en dat maal twee moet doen als het gemeten is bij - 6dB. En dan die waarde eigenlijk nog naar boven afronden...
Maar ik neem aan dat jij voor je sub ook wel iest meer betaald hebt, sterker nog, waarschijnlijk wel meer dan wat mijn hele HK set gekost heeft (449,-). Ik heb deze set gekozen omdat deze ook op kieskeurig toch wel aardig goed uit de verf kwam, daarnaast mijn budget voor een complete 5.1 speakerset max 500,- was en tenslotte ik deze set voor dat bedrag wel acceptabel vond klinken. Ik wete ook wel dat het vele malen beter kan, maar daar hangt dan ook een ander prijs kaartje aan...Als die 45 Hz overigens ook bij -6 dB is gemeten dan is dit echt een zeer ondermaatse set. Al lees ik net dat de subwoofer een driver heeft van 8" en in een gesloten kast zit. Een gesloten kast gaat sowieso al iets lastiger laag weergeven dan een gepoort systeem. Met een 200 Watt versterker zal het ook lastig worden om die set echt laag te laten gaan. Gelukkig is het een actieve subwoofer en kan je deze dus door bijna elk ander exemplaar vervangen. Ter vergelijk: ik heb een gesloten 12" systeem met daarin een Klasse D-versterker welke 1200 Watt RMS en 2400 Watt piek kan leveren.
Nou, neem van mij ook maar één ding aan en dat is dat zowel budgetverruiming als ander formaat speakers (boekenplank of zelfs staanders) voor mijn vrouw niet onderhandelbaar zijnNeem één ding van mij aan: melkpakjes gaan nooit de 45 Hz halen. Dat kunnen ze gewoon niet weergeven. Als je laag wilt gaan dan moet je ten minste boekenplankmodellen hebben die dus al een beetje klankkast hebben en ruimte voor fatsoenlijke drivers. Vloerstaanders gaan over het algemeen nog iets lager doordat deze meer klankkast hebben en zo dus laag beter op kunnen bouwen. Al zijn er wel boekenplankmodellen welke zeer laag gaan en sommige vloerstaanders achter zich laten.

Verwijderd
Ben nu thuis en in de settings staat het volgende
Frontspeakers: Full-band
Center: 120Hz
Surround: 150Hz
LPF van LPE: 120Hz
Dubbele Bas: aan
Met de Frontspeakers kan ik van 40Hz via [THX80Hz] naar 200HZ en Fullband. Dat kan ook met de centers en surrounds. Bij LPF naar LPE kan in stappen van 80Hz naar 120Hz en dan naar 'bypass'
Wat kan hier beter aan [ buiten een beetje knap setje kopen]? En wat....
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2011 15:34 ]
Zo, dat was een dikke fout. Het moet inderdaad speaker zijnThe_Big_Easy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:00:
[...]Ik dacht dat je de laagste frequentie van de satellites moest pakken? Op basis van de nu beschikbare data, wat zou dan de cross-over zijn waar ik hem initieel maar op moet instellen, voordat ik met tweaken begin?
De data die we nu hebben is niets mee te berekenen aangezien je niet weet wat het bereik van de satellieten is. Je weet alleen dat ze van X tot 20.000 Hz gaan. Zodra je X weet is het één en ander te "berekenen". Als in die waarde maal 1,5 voor gemeten bij -3 dB en maal 2 als gemeten is bij - 6 dB. Mocht je op een raar getal als 85 uitkomen dan afronden naar boven naar 90. Maar in dit geval is er dus niets te berekenen omdat we de X niet weten. Maar denk dat je met melkpakjes de crossover sowieso moet zoeken op minstens 120 Hz. Gewoon dat eens instellen en testen. Mis je geluid dan naar de 130 Hz en zo verder. Grote kans dat je pas echt een compleet beeld hebt met de crossover op 200 Hz maar dat zou ik echt afraden. Dan liever wat geluid missen, een subwoofer 200 Hz laten doen is namelijk echt niet tof.
Mijn set is inderdaad een veelvoud van die Harman Kardon set. Ik speel met een paar Focal Chorus 826W (€1099,- per stuk) en als subwoofer een Velodyne SPL-1200 Ultra (€1790,-). Niet dat ik overal de volle mep voor betaald heb, maar dat zijn de adviesprijzen.Maar ik neem aan dat jij voor je sub ook wel iest meer betaald hebt, sterker nog, waarschijnlijk wel meer dan wat mijn hele HK set gekost heeft (449,-). Ik heb deze set gekozen omdat deze ook op kieskeurig toch wel aardig goed uit de verf kwam, daarnaast mijn budget voor een complete 5.1 speakerset max 500,- was en tenslotte ik deze set voor dat bedrag wel acceptabel vond klinken. Ik wete ook wel dat het vele malen beter kan, maar daar hangt dan ook een ander prijs kaartje aan...
Nou, neem van mij ook maar één ding aan en dat is dat zowel budgetverruiming als ander formaat speakers (boekenplank of zelfs staanders) voor mijn vrouw niet onderhandelbaar zijnDat betekent dus in het kort dat ik maar het beste moet zien te halen uit deze HK set....
Overigens niets negatiefs of neerbuigend bedoeld jegens jouw budget of je Harman Kardon set. Ik sta er alleen een beetje verbaasd van te kijken hoe lastig zo'n setje af te stellen is. En dat er dus überhaupt instellingen uit de Onkyo komen rollen welke niet goed kunnen zijn. Als in dat je 40 Hz mist doordat de receiver de subwoofer op 80 Hz zet en de rest op 120 Hz

Full-band als in "large" neem ik aan. Dat wil zeggen dat jouw front speakers alles binnen krijgen en dus alles weergeven wat ze kunnen. Daar slaat ook die "double bas" op: jouw fronts én je subwoofer doen de lage tonen, dus twee keer laag. Alleen is het hier lastig om over laag te spreken aangezien dergelijke speakers niet laag gaan. Maar deze instellingen zijn op zich niet heel verkeerd als ik het zo zie. Geen gaten van xx Hz zoals we eerder zagen. Enige is dat de subwoofer exact aanpakt als de andere speakers stoppen (120 Hz) iets overlap kan mooi zijn zodat je geen echte overgang krijgt. Al is dat effect met surrounds wel wat minder als met fronts natuurlijk. Is en blijft een kwestie van proberen, want je hebt best kans dat het voor je fronts bijvoorbeeld niet uitmaakt of je deze op "large" of "small" zet aangezien ze wellicht toch niets onder de 120 Hz weer kunnen geven.Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:28:
Nog één keer dan..![]()
Ben nu thuis en in de settings staat het volgende
Frontspeakers: Full-band
Center: 120Hz
Dubbele Bas: aan
Met de Frontspeakers kan ik van 40Hz via [THX80Hz] naar 200HZ en Fullband. Dat kan ook met de centers en surrounds. Bij LPF naar LPE kan in stappen van 80Hz naar 120Hz en dan naar 'bypass'
Wat kan hier beter aan [ buiten een beetje knap setje kopen]? En wat....
Overigens vanaf de andere kant bekeken: als de set volgens jou goed klinkt en je mist geen tonen dan lekker zo laten staan.
En dat is hier zeker niet aan de orde. Could be wrong though
Het is alleen in - vooral deze situatie - de vraag of het nut heeft. Want als je speakers al geen lage tonen weer kunnen geven dan kunnen ze net zo goed altijd op small staan. Wat is het nut om alles tot bijvoorbeeld 80 Hz naar een speaker te sturen als die het niet weer kan geven. Dan is "large" en "small" lood om oud ijzer en hebben opties als "double bas" geen enkel effect.
Verwijderd
Heb nuHarmoniousVibe schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:48:
Is het wel verstandig om de frontspeakers op large te zetten en double bass aan? Ik heb juist begrepen dat je je speakers altijd op small moet zetten (en dus double bass uit, maar dat bebeurt automatisch), tenzij je geen subwoofer hebt en/of je 'gewone' luidsprekers min of meer full range zijn.
En dat is hier zeker niet aan de orde. Could be wrong though
Front: 150Hz [ double bass gaat dan inderdaad meteen uit]
Center: 100Hz
Met hetzelfde muziekstuk lijkt het ook meteen veel voller te klinken.
Denk dat ik nu wel door heb hoe met die crossovers te spelen..
Waarom zou je eigenlijk je center anders instellen als je fronts? Er zitten nl. exact dezelfde 75mm woofers in... Alleen de tweeter van de center is een slagje groter (zie ook de specs van HK).Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:58:
[...]
Heb nu
Front: 150Hz [ double bass gaat dan inderdaad meteen uit]
Center: 100Hz
Met hetzelfde muziekstuk lijkt het ook meteen veel voller te klinken.
Denk dat ik nu wel door heb hoe met die crossovers te spelen..
Evengoed bedankt voor het delen van je settings, ben benieuwd wat je uiteindelijk de 'beste'setting vind. Zal de komende dagen ook eens aan het spelen gaan en tzt mijn settings posten, vanavond eerst de hele handel maar eens installeren
[ Voor 17% gewijzigd door The_Big_Easy op 29-06-2011 16:14 ]
Verwijderd
Gewoon een beetje pielen....The_Big_Easy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:12:
[...]
Waarom zou je eigenlijk je center anders instellen als je fronts? Er zitten nl. exact dezelfde 75mm woofers in... Alleen de tweeter van de center is een slagje groter (zie ook de specs van HK).
Evengoed bedankt voor het delen van je settings, ben benieuwd wat je uiteindelijk de 'beste'setting vind. Zal de komende dagen ook eens aan het spelen gaan en tzt mijn settings posten, vanavond eerst de hele handel maar eens installeren
Het wordt volgens de manuals van mijn TV en nog aan te schaffen Blu-ray speler lastig om ze via deze apparaten af te spelen, dus last resort wordt de Onkyo receiver zelf...
Kijk eens aanVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:58:
[...]Denk dat ik nu wel door heb hoe met die crossovers te spelen..
Succes dan maar met het verder instellen
Of zie pagina 65 van de Nederlandse HandleidingThe_Big_Easy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:44:
Heel ander vraagje, is het met de NR509 ook mogeljik om via een USB stick/disk 5.1 audio bestanden af te spelen? Deze bestanden hebben vaak de extensie .wav of .dts en bevatten dan tot 6 kanalen...
[ Voor 47% gewijzigd door FeaR op 29-06-2011 17:08 ]
Ik zal zo wel eens even testen wat er allemaal mogelijk is vanaf USBThe_Big_Easy schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 16:44:
Heel ander vraagje, is het met de NR509 ook mogeljik om via een USB stick/disk 5.1 audio bestanden af te spelen? Deze bestanden hebben vaak de extensie .wav of .dts en bevatten dan tot 6 kanalen...
Het wordt volgens de manuals van mijn TV en nog aan te schaffen Blu-ray speler lastig om ze via deze apparaten af te spelen, dus last resort wordt de Onkyo receiver zelf...
Heb het even getest en valt het (me) zwaar tegen. Eigenlijk had ik ook niet anders verwacht, Ik heb een aantal bestanden (avi/mkv/mpg/mov/mp4/jpg/mp3/flac2.0/flac5.1/wav2.0/dts5.1/ogg2.0) op de USB-stick gezet met het volgende resultaat:
Alleen de volgende bestanden konden worden afgespeeld: mp3, mp4 (alleen het geluidsspoor) flac stereo, flac 5.1 (maar wordt getrucate naar 2.0), Ogg Vorbis 2.0 en wav 2.0. No game dus.
[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-06-2011 17:33 ]
ik heb een TX-sr307 van december 2009, geweldige receiver en nooit spijt van de aankoop gehad
maar nu begint hij een beetje last te hebben van oververhitting vrees ik
hij gaat namelijk bij een bepaald volume (niet extreem hard)
in de protectie modus
nu heb ik gemailed met onkyo maar nog geen reactie
dus de vraag was meer, hoe lang hebben andere mensen moeten wachten op een reactie ?
en hoe is de afhandeling
Jammer... had de manual wel gezien maar daarin worden alleen extensies aangegeven en welke sampling frequencies/bitsnelheden/kwantiserings-bitrate (8/16/24 bit) vermeld, niet het aantal geluidssporen dat per bestand ondersteund wordt.HarmoniousVibe schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 17:02:
[...]
Ik zal zo wel eens even testen wat er allemaal mogelijk is vanaf USB. Als ik ergens een stick kan vinden...
Heb het even getest en valt het (me) zwaar tegen. Eigenlijk had ik ook niet anders verwacht, Ik heb een aantal bestanden (avi/mkv/mpg/mov/mp4/jpg/mp3/flac2.0/flac5.1/wav2.0/dts5.1/ogg2.0) op de USB-stick gezet met het volgende resultaat:
Alleen de volgende bestanden konden worden afgespeeld: mp3, mp4 (alleen het geluidsspoor) flac stereo, flac 5.1 (maar wordt getrucate naar 2.0), Ogg Vorbis 2.0 en wav 2.0. No game dus.
Hoe krijg ik het voor elkaar om toch dergelijke content af te spelen in zijn volle glorie? Externe media speler met HDMI of optische/coaxiale kabel?
We hebben hem gisteren gehaald en hij bevalt goed.The_Big_Easy schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 13:22:
Omdat ik verwacht hier wat meer Onkyo-minded tweakers aan te treffen dan in 'Mediaspelers en HTPC's' ff een korte off-topic vraag:
heeft er hier iemand wellicht een Onkyo BD-SP309 Blu-ray speler aan zijn Onkyo receiver hangen, en zo ja, bevalt deze speler?
Echter gaat het laden van de bestanden van een usb stick langzamer dan van de tv en ik krijg de internet radio functie niet gevonden.
PS: Wat denken jullie trouwens wat we voor de oude sansui au-D9 kunnen vangen
[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 30-06-2011 16:07 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Nu klonk de center in eerste instantie wat aan de zachte kant en heb ik hem op +9 gezet in het level menuutje.
Is het wellicht een beter idee om eens met die microfoon wat bij de receiver zat aan de slag te gaan om alles in te laten stellen? Is dat lastig? Kan elke debiel (lees: ik) dat zonder problemen doen?
Deze klinkt best aardig en is later fijn uit te breiden, alleen is het normaal dat de receiver 'klikt' bij iedere keer dat ie wisselt van bron? of de audio even stopt (door oa het pauzeren van mijn mediaecnter)?
Mijn eerste receiver dus ben het niet gewend, daar kan het ook aan liggen?
Persoonlijk vind ik dat één van de vervelendste dingen, hoewel ik het eigenlijk alleen merk als ik een ander nummer selecteer terwijl er nog een ander nummer aan het spelen is.
De hoofdkandidaat qua speakers is momenteel 6x Boston Acoustics A25 en 1x Boston Acoustics A225 Centre. Deze worden dan aangevuld met een Epik Legend Subwoofer.
FeaR in "Jamo S606 / S608"thunder8 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 11:20:
Ik ben druk aan het zoeken naar nieuwe speaker en ik wil de kabels die er straks komen te liggen aansluiten met banane stekkers. Welk soort heb ik nodig voor de TX-NR609 of is er maar 1 soort? Verder heb ik begrepen dat je dopjes uit de aansluitingen moet halen?
Nu las ik dat de extra zone niet door alle bronnen kan gebruikt worden, kan iemand hier meer info over geven? tussen de features vind ik dit niet terug. Dit is voor mij namelijk een belangrijke functie.
Iemand ondertussen al meer ervaring met de HT-S9405THX?
Moet straks wel een nieuwe lfe kabel hebben voor de sub met cinch aansluitingen. Hier nog ideeën voor? (lengte weet ik nog niet, ook een beetje afhankelijk van welke sub het gaat worden.)
[ Voor 54% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-07-2011 12:12 ]
Verwijderd
Daarom:
Als ik huis uit ga, dan wil ik upgraden naar een Pioneer VSX LX-53 met Monitor audio RX-2 als hoofdluidsprekers en een REL T5 als sub. Ik ga daar klankmatig mee vooruit, heb ze al gehoord bij HOBO.
Wat een mooi kastje is dat en gelukkig niet te groot! daar verder wil ik er een 5.1 omheen bouwen, ook van Monitor Audio. Dit alles omdat mijn vriendin kleiner wil en ik een mooier geluid wil!
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2011 13:35 ]
Uit het manual begrijp ik echter dat hij in BI-AMP niet verder gaat dan 5.1, klopt dit?
In de setup staat Front High/Front Wide/Zone2 in grijs op FRONT HIGH. bij luidsprekerinstellingen.
Als ik 'm van BI-AMP naar NORMAAL zet, wordt Front High/Front Wide/Zone2 vrijgegeven.
Ik gebruik de reciever vooral voor tv en films kijken, soms in 3D. Dus de surround effecten zijn voor mij belangrijk. Wanneer krijg ik het beste effect, met BI-AMP/5.1 of zonder BI-AMP/7.1 (Front-High)?
Dit topic is gesloten.