Heb een Onkyo TX-SR578. Had eerst een TX-SR507 geloof ik. Zat geen verschil in wat betreft geluid. Ik heb niet zoveel ervaring met high end apparatuur ofzo.. maar speel de meeste muziek af van een Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 geluidskaart. Da's hetzelfde kaartje als de Auzentech Xplosion PCI.
Ik heb nog geen goede audio kabel daarvoor. Optische kabel is gewoon goedkoop kabeltje van electronica-online [
deze]. Analoge kabel was eerst zo'n HQ kabel. Geen prettig geluid. Nu ligt daar een "Hyperwire" kabel 2xRCA -> 2xRCA met een verloopje naar minijack. Dat geluid is best redelijk! Hyperwire is wel gewoon budget, geen bekend merk ofzo. Het verloopje is beter dan de kabel zelf.
Als ik van digitaal overschakel naar analoog gaat er een wereld open aan ruimtelijkheid en onderscheid tussen instrumenten/geluiden. Ik wil niet klinken als een audiofiel ofzo ;-) maar het is echt zo. Dat digitale geluid (DAC van de Onkyo) is gewoon bagger. Ik weet niet of dat aan de toslink kabel kan liggen. Ik denk dat het meer aan de Onkyo ligt, maar ik kan me vergissen.
Als ik dat met de CD speler doe (digitaal verbonden met goedkope coax kabel, analoog met dezelfde Hyperwire kabels) gebeurt min of meer hetzelfde, hoewel het verschil minder uitgesproken is, voornamelijk omdat het
analoge geluid van de PC beter is. (Dat geluidskaartje is misschien zo slecht nog niet). Digitaal mis ik dat gevoel van dat ik detail hoor, het klinkt allemaal best aardig, maar ik kan dingen niet uit elkaar halen als het ware. Analoog is dat gelijk beter, al gaat er ook wat kwaliteit verloren, dat wijt ik dan aan de analoge interconnect en de kwaliteit van de DAC van de CDspeler. Maar zelfs een enkel instrument klinkt al gelijk 10x beter.
Morgen komt er een bestelling binnen, de Cambridge Audio DacMagic 100, een budget kabel van een bekend merk (AudioQuest Evergreen 0.6M analoge interconnect), met een budget USB kabel van datzelfde merk (AudioQuest Forest USB 3.0M) en nog een coaxiale interconnect (AudioQuest VDM-A 1.0M). Dan gaan we het zien

.
Ik zal in elk geval makkelijk de CD speler kunnen testen zowel digitaal als analoog. Ik heb nog een betere analoge interconnect nodig die moet ik nog bestellen (QED Performance Audio 1). Maar ik zal in elk geval kunnen testen:
- DAC van de CD speler icm. Evergreen
- DAC van de Onkyo icm. VDM-A
- DacMagic op de CD speler met VDM-A en Evergreen
- DacMagic op de PC met usb kabel en Evergreen.
Als ik de PC wil verplaatsen kan ik ook nog de PC testen op de Onkyo met de VDM-A, maar het geluid van de CD speler en van de PC zouden in dat opzicht niet veel van elkaar moeten verschillen (doen ze nu ook niet).
Ik besef me dat ik best wel een beginner ben op dit gebied, doet me een beetje denken aan die tijd dat ik nog niks wist van computers en hardware en dat ik toen mijn processor liet doorbranden doordat ik hem verkeerd had teruggeplaatst in het socket ;-). Denk dat je alleen maar kunt leren van ervaring.
De CD speler is trouwens Onkyo C-7030.