Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 56 Laatste
Acties:
  • 530.784 views

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12 23:06
Vier maal 3,5mm jack? Dat zijn acht kanalen terwijl de G51 een 5.1 set is
Ja, foutje van mij. Die 4e kabel is van de G51's volume-regelaar's microphone input.
Lees: Probeer een optische of SPDIF aansluiting.
Zoiets dacht ik al toen ik naar de achterkant van de 509 keek. Mijn Asus Xonar DX heeft de mogelijkheid voor digitaal geluid, maar volgens mij heb ik het verloop stekkertje dat daarvoor nodig is niet gekregen bij mijn kaart.

Misschien moet ik maar een betere geluidskaart kopen die een gewone SPDIF aansluiting heeft. Of ik moet nog eens goed zoeken naar dat piefje.

Edit:
Ik heb de optical adaptor gevonden. Nu nog een kabeltje ervoor en ik kan 'm aansluiten op een Onkyo.

[ Voor 8% gewijzigd door Max Hunt op 14-02-2012 20:10 ]

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:32
Max Hunt schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:56:
[...]
Ja, foutje van mij. Die 4e kabel is van de G51's volume-regelaar's microphone input.

[...]
Zoiets dacht ik al toen ik naar de achterkant van de 509 keek. Mijn Asus Xonar DX heeft de mogelijkheid voor digitaal geluid, maar volgens mij heb ik het verloop stekkertje dat daarvoor nodig is niet gekregen bij mijn kaart.

Misschien moet ik maar een betere geluidskaart kopen die een gewone SPDIF aansluiting heeft. Of ik moet nog eens goed zoeken naar dat piefje.
Je bedoelt het verloop stekkertje van toslink naar 3.5mm jack? Die dingetjes kosten misschien een euro op ebay, werken prima ;)

• Max Hunt
Precies andersom geloof ik. De kaart heeft 5 3,5mm poorten waarvan 1 dubbel dienst doet als microphone en digitale uitgang. Deze site heeft daar een verduidelijkend plaatje van: Xonar DX - mce-prop. Ik heb dat pinnetje ondertussen gevonden dus dat zit goed. Ik lees op die site wel dat DTS niet supported is, DDL wel.
Max Hunt schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:17:
Precies andersom geloof ik. De kaart heeft 5 3,5mm poorten waarvan 1 dubbel dienst doet als microphone en digitale uitgang. Deze site heeft daar een verduidelijkend plaatje van: Xonar DX - mce-prop. Ik heb dat pinnetje ondertussen gevonden dus dat zit goed. Ik lees op die site wel dat DTS niet supported is, DDL wel.
Dat is dus het verloopje naar 3,5mm jack, ook wel mini-toslink genoemd ;)

Overigens zou ik die Asus lekker houden. Die kaart doet Dolby Digital Live en kan dus realtime Dolby Digital 5.1 maken (in bijvoorbeeld games) en naar de Onkyo sturen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 15-02-2012 07:46 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Ivanzoomski schreef op zondag 12 februari 2012 @ 00:06:
[...]

Je kunt dan ook naar het spelende nummer toe, weet alleen niet meer precies hoe, wss door op play of enter ofzo te drukken.

Handig is het in ieder geval niet!
Ben er achter! :P Als je browsed in NET en je 'zit' ergens kun je naar het spelende nummer door op Search of Movie/TV te drukken, rode knop zeg maar. Staat misschien ook in de gebruikers handleiding maar kwam er niet zo gauw achter.
Traag? Wie ik? :O

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-12 16:19
daar is dan ook het artikel op tweakers: nieuws: Onkyo kondigt vier entry-level av-receivers aan Ben ik de enige die het een gemis vind dat Onkyo nog niet met airplay ondersteuning komt?

• ddvos
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-11-2023
Ik zag net de nieuwe onkyo modellen voor 2012 :http://www.eu.onkyo.com/en/a-v-receiver-306.html. Ze hebben zo te zien bijna allemaal 2 HDMI uitgangen weet iemand wat je daar aan hebt ? Zou je er dan 2 beeldschermen op kunnen aansluiten ofzo?

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-12 16:19
kan best handig zijn ivm projector en tv

Verwijderd

Ik heb sinds 2 weken nu ook de onkyo tx-nr609 ben er zeer tevreden mee.
Echter heb ik 1 vervelend probleem als ik de hele dag naar de radio luister en s avonds de tv weer wil aan zetten heb ik geen beeld"? dan moet ik eerst weer een harde reset geven en dan heb ik weer beeld maar dan ben ik ook tevens mijn instellingen kwijt.
Ik heb alles aan gesloten op de onkyo en via pastrought stuurt hij het signaal verder via hdmi naar me tv
Dit probleem heb ik niet als ik naar een dvd kijk
Bij alleen tv kijken heb ik nergens last van.
Iemand een idee???
BVD

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een vraag over de Onkyo TX-SR508.

Iedere keer als ik mijn samsung led tv aanzet begint de receiver op cbl/sat en komt er geluid uit mn speakers. Daarna springt de onkyo ineens naar tv/cd.. Ik moet 'm hierdoor iedere keer bij het aanzetten van de tv weer op cbl/sat zetten waar de hdmi inzit.. Wat kan ik hieraan doen?

Ik gebruik overigens een harmony afstandbediening..

Alvast bedankt voor uw reactie.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46

sjaool

Every life should have 9 cats

Er is een nieuwe versie van de Onkyo app maar helaas nog steeds geen continu doorscrollbare lijst. Je moet nog steeds een aantal pagina's doorbladeren wil je bij de H aankomen en als je nogal wat muziek hebt is dit best vervelend. Het is een handige app maar dit vind ik toch nog één van de grootste tekortkomingen.

"When you grow up your heart dies"

• dannbla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-12 21:28
Wie kan mij helpen aan speaker montage set voor Onkyo HT-S3305?

There's no school like the old school and i'm the headmaster

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Sinds vandaag ook trotse bezitter van een Onkyo TX-NR609 :)

Ik had wat probleempjes met de PS3 aansturing (knipperend beeld), maar dat is opgelost door een instelling op de PS3 aan te passen ( deep colour output moest uit staan).

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12 16:32
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2012 @ 10:45:
Hallo,

Ik heb een vraag over de Onkyo TX-SR508.

Iedere keer als ik mijn samsung led tv aanzet begint de receiver op cbl/sat en komt er geluid uit mn speakers. Daarna springt de onkyo ineens naar tv/cd.. Ik moet 'm hierdoor iedere keer bij het aanzetten van de tv weer op cbl/sat zetten waar de hdmi inzit.. Wat kan ik hieraan doen?

Ik gebruik overigens een harmony afstandbediening..

Alvast bedankt voor uw reactie.
Bij je harmony software moet je dus kiezen voor cbl/sat i.p.v. tv/cd.

of (misschien wel makkelijker)

in de setup van je onkyo kijken wel HDMI ingang staat bij cbl/sat en
deze invullen bij tv/cd (bij cbl/sat dan wel de streepjes invullen).

Volgens mij ben je dan klaar.

• Soesje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-08 21:36

Soesje

is ook zo

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:13:
[...]

Na een factory reset zowel de update als het netwerk beide gelukt.

Maakt hier iemand gebruik van de oremote app voor ipad? Ziet er goed uit en heeft een schermpje in beeld waardoor je je tv niet aan hoeft te zetten om muziek te streamen vanaf bv je nas.
Yup, is een leuke aankoop en nog functioneel ook. Je krijgt alle informatie op je scherm, dus ook door speellijsten bladeren. Aanrader.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik krijg morgen mijn nieuwe tv ( Philips 42PDL7906h) en vroeg mij af hoe ik deze en de andere apparaten het beste op mijn Onkyo 307 kan aansluiten.

De bedoeling is dat ik de Xbox 360,Tvix mediaspeler welke via HDMI worden aangesloten en daarnaast de tv het geluid via de Onkyo laat afspelen.

Wat is nu de handigste manier van aansluiten:

1) Alles via de versterker en HDMI en een optische kabel tussen de tv en de versterker , dan moet ik dus en de TV en de versterker op het juiste kanaal zetten.
OF
2) Alle apparaten via de TV en slechts 1 optische kabel naar de versterker zodoende kan de versterker op hetzelfde kanaal blijven toch?

Ik had overigens iets gelezen over CEC/RIHD, kon dit in de handleiding niet terugvinden maar weet iemand of dat dit mogelijk is op de 307?
EvolutionX schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:50:
1) Alles via de versterker en HDMI en een optische kabel tussen de tv en de versterker , dan moet ik dus en de TV en de versterker op het juiste kanaal zetten.
OF
2) Alle apparaten via de TV en slechts 1 optische kabel naar de versterker zodoende kan de versterker op hetzelfde kanaal blijven toch?
Met een TX-SR307 is het eigenlijk gewoon lastig om alles aan te sluiten. De receiver heeft wel HDMI, maar geen HDMI Processing. De TX-SR307 is de laatste receiver die nog HDMI Passthrough heeft (alle modellen erboven en erna hebben wel HDMI Processing). Dit houdt in dat signalen die via HDMI de receiver in gaan er ook via de HDMI Out weer uitkomen. Dus beeld én geluid. Terwijl een receiver met HDMI Processing alleen het beeld uit zal sturen via de HDMI Out en de audio over de aangesloten speakers ten gehore zal brengen. Dus alles met HDMI naar de receiver en dan één HDMI kabel naar de TV zal in dit geval niet werken.

Alles met HDMI naar de TV en dan met één optische kabel naar de receiver is ook niet alles. In theorie zou je via die weg gewoon DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1 hebben. Echter zijn er meer dan genoeg TV's die eerst de audio downsampelen voordat het uit wordt gestuurd. Zo zijn TV's die DTS doorgeven zeldzaam. TV's die Dolby Digital 5.1 doorgeven zijn er al wat meer, maar ook kans dat de TV eerst alles naar 2.0 terug zet en dan pas doorstuurt. Zonde aangezien je bronnen hebt die wel de 5.1 uit kunnen sturen. Dus alles eerst naar de TV zou ik eerst even testen.

Om 100% zeker te zijn van Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1 zal je dus twee kabels moeten trekken. Één maal HDMI voor het beeld en één maal een andere kabel voor de audio (kan per device verschillen). Stel je pakt de XBox 360, die doe je via HDMI naar de receiver of de TV (is om het even, maar receiver is wel mooier). Dan nog een optische kabel van de XBox naar de receiver om het geluid te sturen zodat de speakers het ten gehore zullen brengen. Idem met de TVIX alleen heb je hier de keuze om optisch of digitale coax te gebruiken voor het geluid (is beide hetzelfde qua geluid wat doorgestuurd kan worden).

De theorie van op hetzelfde kanaal blijven is correct, maar zoals je ziet zitten er aan die oplossing mogelijk wat haken en ogen. Maar zoals gezegd is het toch lastig met een TX-SR307. Al valt het met twee bronnen (XBox en TVix) nog wel mee.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik zal van het weekend eea gaan testen, bedankt voor je (uitgebreide) antwoord, top!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
sjaool schreef op maandag 13 februari 2012 @ 21:40:

Het verbruik in pass-through modus zou inderdaad wel wat minder mogen.
Niet alleen pass-through vermogen maar het totale opgenomen vermogen zou wel iets minder mogen.

Het opgenomen vermogen (net) t.o.v. het uitgegeven vermogen (speakers) staat totaal niet in verhouding.
Als je naar de 608/609 kijkt dan zie je dat ze 620w verbruiken (net) in 5.1 mode
Een Denon AVR-1912 en een Yamaha RX-V671 doen 460w

Daarnaast hebben de 608/609's ook veel meer vermogen nodig om de kwaliteit van het signaal vast te houden.
Die 160W extra (onnodig) verbruik wordt nu omgezet in warmte.
Bij een beetje normaal gebruik kost een 608/609 je dus een euro of 100 extra per jaar aan energie kosten.

Het is dan ook niet zo heel vreemd dat ze zo warm worden en dat HDM-boards etc. sneuvelen.

Hopelijk hebben ze deze design fouten er in de 2012 serie uitgehaald.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:32
fast-server schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:24:
[...]

Niet alleen pass-through vermogen maar het totale opgenomen vermogen zou wel iets minder mogen.

Het opgenomen vermogen (net) t.o.v. het uitgegeven vermogen (speakers) staat totaal niet in verhouding.
Als je naar de 608/609 kijkt dan zie je dat ze 620w verbruiken (net) in 5.1 mode
Een Denon AVR-1912 en een Yamaha RX-V671 doen 460w

Daarnaast hebben de 608/609's ook veel meer vermogen nodig om de kwaliteit van het signaal vast te houden.
Die 160W extra (onnodig) verbruik wordt nu omgezet in warmte.
Bij een beetje normaal gebruik kost een 608/609 je dus een euro of 100 extra per jaar aan energie kosten.

Het is dan ook niet zo heel vreemd dat ze zo warm worden en dat HDM-boards etc. sneuvelen.

Hopelijk hebben ze deze design fouten er in de 2012 serie uitgehaald.
En wat is ongeveer gemiddeld verbruik? Ik gebruik mijn 609 gemiddeld 1 uur per dag via HDMI. En soms nog een uurtje of 1/2 extra alleen muziek streamen via DLNA. Verbruikt de 609 altijd even veel stroom?

• pipodejunk
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-11 15:14
eurotje of 100 aan stroom? de 609? waar is dat op gebasseerd? als dat ding de hele dag staat te stampen??

• fast-server
Bij de meeste mensen die ik ken staat de receiver de hele dag aan (radio) en 's avonds voor de TV, film etc

extra verbruik t.o.v. van de 2 andere receivers:
160w x 10 uur = 1600w = 1,6KW per dag x 365 dagen = 584KW x 23ct = € 134,32
Sommige zullen meer gebruiken en sommige minder, maar hoe je het ook bekijkt 160w per uur is pure verspilling.

Als je dat geld wat aan energie verspilt op je bank zet kun je over een paar jaar weer een mooie nieuwe receiver kopen :)

edit/toevoeging:

Het verbruik zal ook verschillend zijn voor de meeste mensen aangezien niet iedere speaker even efficiënt is.
Voor een woonkamer van 60 tot 80m3 heb je ongeveer 24w RMS (minimaal) nodig per kanaal bij een speaker efficiëntie van 91dB
Iedere 3dB minder verdubbeld het opgenomen vermogen van de speaker, een hogere belasting aan de speaker kant betekend automatisch een hoger verbruik aan de net kant.
Ik heb het dan wel over echte watts en dB's en niet de specs die de fabrikant opgeeft.

[ Voor 40% gewijzigd door fast-server op 23-02-2012 15:14 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-12 15:14

Sick Nick

Drop the top!

Hoe debiel hard staat je versterker dan wel niet als je er 600+ W mee uit het stroomnet trekt? M'n 607 (bi-amp aangesloten dus alle kanalen actief) trekt tussen de 100 en 300W uit het net afhankelijk van het geluid in de film en of ie DTS-HD moet doen of gewoon dolby prologic. Gemeten met een voltcraft stroommeter.

[ Voor 6% gewijzigd door Sick Nick op 23-02-2012 15:15 ]

• fast-server
Als jij je volume knop niet hoog hoeft te zetten heb je goede speakers (hoge dB efficiëntie) :)
Maar een 607 is geen 608/609 deze zitten technisch heel anders in elkaar.

Vandaar dat ik het ook expliciet over die 2 types had, die nieuwe receivers zullen door bouwen op de techniek van de 608/609.

Daarom hoop ik dat ze dit probleem kunnen oplossen, komt ook ten goede aan de betrouwbaarheid.

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-11 09:53

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

beetje enthousiast inderdaad die 600 wat... en dan een verschil met van 160 wat op de radio die van de 10 uur 8 uur gebruikt wordt?

en als we echt gaan zeuren kun je ook als argument zetten dat het weer een besparing op je verwarming is;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• fast-server
Je kunt het ook nalezen >klik< onder "performance"

• DRuw

DRuw

snap ik maar bij welk gebruik? staat het ding continu 620 watt te lurken?

• fast-server
620w als 5 of 7 kanalen vol open staan met een 0.1% distortion (maximaal belast)

een 608/609 doet 5x81w RMS (405w totaal) bij 0.1% distortion op 8 Ohm

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheater.com/images/archivesart/810onkrec.meas.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hometheater.com/images/711onkrec.meas.jpg

620- 405 = 215W om de versterker operationeel te houden

[ Voor 72% gewijzigd door fast-server op 23-02-2012 17:13 . Reden: pics ]

fast-server schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:47:
620w als 5 of 7 kanalen vol open staan met een 0.1% distortion (maximaal belast)
En hoe vaak gebruik je dat in realiteit? Nooit. Sowieso kan je de waarden van de site niet één op één overnemen. Bij diverse merken zit er namelijk verschil tussen Europese en Amerikaanse modellen. Bij Denon sowieso en geloof bij Pioneer ook.

• fast-server
Er zal verschil in zitten, maar dat verschil blijft wel het zelfde aangezien alle merken daar mee zitten.

Maar je bent toch wel eens dat onkyo's wel erg warm worden en die warmte is verloren energie.
Probleem met die HDMI boards die uitvallen komt omdat ze te warm worden (gebruikte elco's kunnen "maar" 85 graden Celsius aan.

Of je het nou leuk vindt of niet de 608 en 609 zitten gewoon niet lekker in elkaar, daarom hoop ik dan ook dat de 2012 modellen dit niet hebben.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe receiver en onkyo heeft veel en mooie features, maar zolang dit probleem er in zit is het echt een no go.

fast-server schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:09:
Maar je bent toch wel eens dat onkyo's wel erg warm worden en die warmte is verloren energie.
Probleem met die HDMI boards die uitvallen komt omdat ze te warm worden (gebruikte elco's kunnen "maar" 85 graden Celsius aan.
Dat Onkyo's warm worden zal ik zeker niet ontkennen. Ik ben zelf van een Onkyo overgestapt naar een Denon. Mijn Onkyo kon de temperatuur weergeven en dat was makkelijk 60 graden Celcius, mijn Denon wordt net handwarm. Ik vind dat Onkyo zeker leuke modellen maakt, maar het is niet (meer) mijn merk hoe leuk een TX-NR5009 ook in elkaar zit.

• Dacuuu
Na 1.5 uur is mijn 609 gewoon normaal warm, hand warm. Iets warmer dan 'lauw'. Dit is dus na 1.5 Film kijken. Mijn boxen zijn ook niet erg zwaar, en ze staan ook niet belachelijk hard.
Dacuuu schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:26:
Na 1.5 uur is mijn 609 gewoon normaal warm, hand warm. Iets warmer dan 'lauw'. Dit is dus na 1.5 Film kijken. Mijn boxen zijn ook niet erg zwaar, en ze staan ook niet belachelijk hard.
De TX-NR609 heeft een fan omdat de receiver anders te heet wordt, die zit er niet voor de grap natuurlijk :P

• Dacuuu
FeaR schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:55:
[...]

De TX-NR609 heeft een fan omdat de receiver anders te heet wordt, die zit er niet voor de grap natuurlijk :P
Nee, maar omdat ik hier lees van mensen die bijna een eitje op hun 609 kunnen bakken. Dit ervaar ik niet. Mijn 609 staat in een kastje met een open voorkant, en boven de 609 heb ik nog een goede 20 cm vrije ruimte.

• Donstil
  • Niet online
Misschien een domme vraag hoor maar kan iemand mij (liefst op Jip en Janneke niveau) uitleggen wat het verschil is tussen MultEQ XT en 2EQ?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Murzeltje

Murzeltje

Dacuuu schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:59:
[...]

Nee, maar omdat ik hier lees van mensen die bijna een eitje op hun 609 kunnen bakken. Dit ervaar ik niet. Mijn 609 staat in een kastje met een open voorkant, en boven de 609 heb ik nog een goede 20 cm vrije ruimte.
Precies hetzelfde hier, afgelopen avond heeft m'n 609 de avond aangestaan, radio, net, een filmpje, maar warmer dan handwarm is het nog niet geworden. Als ik soms opstelingen zie waarbij de receiver strak in een kastje zie dan snap ik wel waarom ze zo heet worden...

• Murzeltje

Murzeltje

Donstil schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 00:04:
Misschien een domme vraag hoor maar kan iemand mij (liefst op Jip en Janneke niveau) uitleggen wat het verschil is tussen MultEQ XT en 2EQ?
Schaamteloze knip en plak via the interwebz, of hetecht zo is.. geen idee :)

MultEQ has twice the resolution of 2EQ (that was designed to fit within the constraints of smaller processing chips). So, MultEQ will do a much better job correcting the low frequencies of the main speakers. MultEQ XT will do an even better job as it has 8 times higher resolution than MultEQ. You can see the full comparison here:
http://www.audyssey.com/t...teq/multeq-solutions.html

• Donstil
  • Niet online
@hierboven. Ja Ik had zelf ook al even op google gekeken, daarom vroeg ik ook op Jip en Janneke Niveau ;)

Ik snap wel dat 2EQ minder is maar wat er nou precies aan te merken is weet ik nog niet echt

Verwijderd

Mijn 3008 staat normaal in een kast, wel altijd open, en aan de achterkant goed geventileerd..
Maar echt meer als handwarm wordt ie niet, en de ventilatoren heb ik nog nooit aant draaien gehad.
Geloof me, tijdens een middagje film heeft ie echt wel wat te doen.
Ik zal eens binnenkort het opgenomen vermogen tijdens een film kijken meten.

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:09
Binnenkort ga ik mijn eerste receiver kopen en nu heb ik eigenlijk wat hulp nodig. Ik heb mijn oog laten vallen op een (hier vaak besproken) Onkyo tx-nr609. Voornamelijk omdat iedereen (redelijk) positief over deze receiver spreekt en de prijs goed te betalen is.
Nu las ik laatst het bericht dat Onkyo met zijn 2012 serie kwam, en vanuit deze serie spreekt vooral de Onkyo TX-NR515 mij aan ..

Kan iemand mij vertellen welke van deze een betere aankoop zou zijn? De 609 die al een paar jaar oud tijdje uit is, of de "nieuwste" 515 waarmee ik hopelijk nog lang vooruit kan? Het budget wat ik over heb voor een receiver is max 600 euro. Of zeggen jullie dat een ander merk misschien een betere keuze zou zijn? Ik wil er in elk geval een aantal jaren mee vooruit kunnen.

Waarvoor de receiver voornamelijk gebruikt gaat worden is voor (gewone) tv en voor films te kijken. De boxen die ik erbij ga gebruiken zijn de Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1.

Wat erop aangesloten gaat worden is digitale tv receiver, losse dvd speler, media center en een ps3. En daarnaast zal er een ipod/ipad/iphone aangesloten zijn. De TV waarop hij aangesloten gaat worden is geen 3D tv, dus dat is niet perse noodzakelijk (maar misschien wel toekomst gericht ..)

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 11:08

thunder8

Het gedonder begint weer.

De 609 is geen jaren oud, maar gewoon een 2011 model. Ik kan je niet zeggen of de 515 een betere keus is nu, maar vergeet niet dat er ook een 616 is, die natuurlijk de opvolger is van de 609. Qua prijzen valt de 616 helaas buiten je budget.

Zowel de 609 als de 515 zullen jaren mee kunnen. Voorlopig zie ik niet zo snel nieuwe geluidstandaarden uitkomen die DTS-HD MA en Dolby TrueHD gaan vervangen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• r.brands
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-03 16:51
Even een korte vraag omdat ik me verveel op mijn werk.

1. Ik heb met tevredenheid een 608 in mijn bezit. Alleen als ik soms switch tussen bv tv (tele2) en mediaplayer heb ik wel beeld maar geen geluid. Druk ik op receiver en dan weer de standbyknop dan springt het beeld van de tv even weg/uit , weer aan en vervolgens heb ik beeld én geluid.

2. Ook gaat de receiver sinds kort vanzelf uit als ik de tv uit zet en dus vanzelf aan als ik de tv aan zet.

mijn setup is 1 hdmi van receiver naar tv en van achteren 4 zaken aangesloten (tele2 tv, mediaplayer, xbox en laptop)

Enig idee iemand?

Ik heb pak en beet 15 paginas van dit draadje gelezen en zie dat er vaak iets met de receiver knop dient te gebeuren. Echter zou ik graag willen weten hoe dit kan en hoe ik dit kan aanpassen.

vraag 2 heb ik nergens zien staan.

[ Voor 17% gewijzigd door r.brands op 28-02-2012 10:16 ]

• jeroenvdnberg
thunder8 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:31:
De 609 is geen jaren oud, maar gewoon een 2011 model. Ik kan je niet zeggen of de 515 een betere keus is nu, maar vergeet niet dat er ook een 616 is, die natuurlijk de opvolger is van de 609. Qua prijzen valt de 616 helaas buiten je budget.

Zowel de 609 als de 515 zullen jaren mee kunnen. Voorlopig zie ik niet zo snel nieuwe geluidstandaarden uitkomen die DTS-HD MA en Dolby TrueHD gaan vervangen.
Dank voor je bericht, dat de 609 geen jaren oud is klopt natuurlijk (foutje van mijn kant). Ik zie in de komende jaren ook niet echt schokkende veranderingen ontstaan eigenlijk .. maar is het prijs verschil tussen de 609 en de 515 terecht? Of betaal je nu gewoon veel te veel voor de 515 omdat deze net nieuw is? Want zoals ik het kan zien zitten er niet echt schokkende verschillen tussen ..

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12 21:49
jeroenvdnberg schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:22:
[...]

Dank voor je bericht, dat de 609 geen jaren oud is klopt natuurlijk (foutje van mijn kant). Ik zie in de komende jaren ook niet echt schokkende veranderingen ontstaan eigenlijk .. maar is het prijs verschil tussen de 609 en de 515 terecht? Of betaal je nu gewoon veel te veel voor de 515 omdat deze net nieuw is? Want zoals ik het kan zien zitten er niet echt schokkende verschillen tussen ..
Ik zit met dezelfde vraag 609 of 515, ik zie ook geen schokkende verschillen en in prijs scheeld het 50 euro (volgens pricewatch). Als ik voor 50 euro meer (12%) ongeveer hetzelfde systeem heb maar dan nieuwer dan ga ik daar niet op bezuinigen. Ik maakte mij vooral zorgen over THX maar hier wordt toch meer gezegd daar niet op vast te pinnen. Er zouden ook betere componenten inzitten ed.
r.brands schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:00:
vraag 2 heb ik nergens zien staan.
Toch is het al meerdere malen voorbij gekomen. Niet alleen in dit topic, maar ook bij de andere merken. De term die je zoekt is HDMI CEC, dat moet je uitzetten in de receiver. Dit zorgt voor communicatie tussen diverse apparaten zodat deze inderdaad samen aan- en uitgaan. Overigens is het bij sommige merken wel nodig om HDMI CEC aan te hebben als je ook HDMI ARC wil gebruiken.

• jeroenvdnberg
chundo schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:15:
[...]

Ik zit met dezelfde vraag 609 of 515, ik zie ook geen schokkende verschillen en in prijs scheeld het 50 euro (volgens pricewatch). Als ik voor 50 euro meer (12%) ongeveer hetzelfde systeem heb maar dan nieuwer dan ga ik daar niet op bezuinigen. Ik maakte mij vooral zorgen over THX maar hier wordt toch meer gezegd daar niet op vast te pinnen. Er zouden ook betere componenten inzitten ed.
Let wel even op met het maken van een prijsvergelijking, alle linkjes in de pricewatch voor de 515 wijzen naar het 414 model. De echte prijs voor een 515 is op dit moment 599. Heb deze prijs verschillen al gemeld, maar is helaas nog niet aangepast. Dus het verschil is helaas wel iets groter als dat jij hierboven noemt ..

• r.brands
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-03 16:51
FeaR schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:35:
[...]

Toch is het al meerdere malen voorbij gekomen. Niet alleen in dit topic, maar ook bij de andere merken. De term die je zoekt is HDMI CEC, dat moet je uitzetten in de receiver. Dit zorgt voor communicatie tussen diverse apparaten zodat deze inderdaad samen aan- en uitgaan. Overigens is het bij sommige merken wel nodig om HDMI CEC aan te hebben als je ook HDMI ARC wil gebruiken.
Fear je bent een held. Dank.

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-12 00:16
Boss schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 16:45:
Kan iemand mij advies geven over het volgende: ik heb een TX-NR509 met daaraan een Boston Acoustics SoundWare XS 5.1 set. Hiervoor had ik 2 grote zuil-luidsprekers (Wharfedale) en een kleine Bose-acoustimass als speakers. Sinds ik deze heb ingeruild (en met de onlyo opnieuw de setup heb doorlopen) heb ik het gevoel dat ik een hoop geluid mis in het midden. Alsof die BA set alleen maar sub en tweeters is. Nu heb ik nooit eerder een 5.1 set gehad, dus misschien ben ik gewoon verwend geweest met de volledige zuilen en krijg je niet meer uit zo'n set? Of zou ik nog iets aan instellingen of plaatsing kunnen veranderen? Alle tips welkom!
Ik heb dus hetzelfde gevoel, ik krijg hem niet juist afgesteld, heb jij zelf nog iets kunnen vinden/doen om dit te verbeteren? Zowel bij muziek en film. (In mijn geval 609 + Wharfedale DX-1HCP)

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46

sjaool

Every life should have 9 cats

Dat soort setjes is ook absoluut niet geschikt voor het serieus naar muziek luisteren. Film gaat vaak nog wel goed maar bij muziek mis je inderdaad het "midden".

Mijn oude JVC TH-A75R doet het voor film uitstekend, muziek luisteren is absoluut niet om aan te horen.
Daar doet mijn Onkyo TX-NR609 met Jamo S606 en SUB250 het een stuk beter.

"When you grow up your heart dies"

• VTbeRt
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-04-2012
MrLee schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:03:
[...]
Ik heb dus hetzelfde gevoel, ik krijg hem niet juist afgesteld, heb jij zelf nog iets kunnen vinden/doen om dit te verbeteren? Zowel bij muziek en film. (In mijn geval 609 + Wharfedale DX-1HCP)
Heb de eerste keer op m'n NR609 met een Bose Acoustimass 5 set ook de automatische setup met de microfoon geprobeerd. Leek nergens op! :(

Daarna maar gewoon handmatig alles ingesteld, dat ging een stuk beter. *O*
MrLee schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 12:03:
[...]
Wat zijn je instellingen? Komt nog wel eens voor dat een automatische set-up frequenties leeg laat of speakers inregelt boven hun kunnen. Dan heb je kans op missende tonen. De Wharfedale is nog niet eens zo'n hele slechte set qua frequentie, het is op het randje (als ik puur op bereik af ga) maar er is zeker slechter te vinden. Iets als een Bose bijvoorbeeld, kan echt niet geloven dat je daar een fatsoenlijk geluid uit krijgt voor muziek :P

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 29-02-2012 21:12 ]

• VTbeRt
FeaR schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 21:07:
[...]

Wat zijn je instellingen? Komt nog wel eens voor dat een automatische set-up frequenties leeg laat of speakers inregelt boven hun kunnen. Dan heb je kans op missende tonen. De Wharfedale is nog niet eens zo'n hele slechte set qua frequentie, het is op het randje (als ik puur op bereik af ga) maar er is zeker slechter te vinden. Iets als een Bose bijvoorbeeld, kan echt niet geloven dat je daar een fatsoenlijk geluid uit krijgt voor muziek :P
Mijn Bose (van ruim 20 jaar oud :*) ) staat op de nominatie om vervangen te worden.

Welk merk/type 5.1 set zou jij aanraden? Wil de set voor geluid van TV/film gaan gebruiken, maar vind de muziek kwaliteit eigenlijk zeker zo belangrijk.

Oja: budget tot zo'n € 1.500,=

• MrLee
FeaR schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 21:07:
[...]Wat zijn je instellingen? Komt nog wel eens voor dat een automatische set-up frequenties leeg laat of speakers inregelt boven hun kunnen. Dan heb je kans op missende tonen. De Wharfedale is nog niet eens zo'n hele slechte set qua frequentie, het is op het randje (als ik puur op bereik af ga) maar er is zeker slechter te vinden. Iets als een Bose bijvoorbeeld, kan echt niet geloven dat je daar een fatsoenlijk geluid uit krijgt voor muziek :P
Ik heb in eerste instantie de instellingen vanaf papier aangehouden, dus 120hz front en rear, 80 center. Sub cross over op max (150?) en 'volume' op de helft. Als ik echter de Auddessy moet geloven is front/rear (varieert) 90~100hz en center zelfs 60~80hz. Ik ben er nu tussen in gaan zitten; front/rear 100hz, center 80hz en LFE op 120hz.

Heb verder de Dynamic EQ + Volume aan staan, anders klinkt het helemaal plat en zacht. Oh ja, heb in de setup ook Ohm op 4 staan (volgens spec speakers).

Als ik de Auddessy uitzet kan ik de handmatige EQ inschakelen, maar dan nog krijg ik niet helemaal juist, al weet ik ook niet welke ranges ik in moet regelen. Ben al zolang aan het schuiven met instellingen dat ik het niet meer hoor, of wellicht dat ik DENK geen verschil meer te horen. Heb de combinatie 2 weken in huis maar nog geen een keer van kunnen genieten. (Of ik verwacht teveel :P)

Daarnaast kun je naast de EQ ook nog eens de treble, bass en speakers levels afstellen, dus ik weet eigenlijk niet goed meer hoe ik de juiste setup moet aanvliegen.

[ Voor 5% gewijzigd door MrLee op 29-02-2012 22:07 . Reden: toevoeging ]

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Beste Tweakers, na veel onderzoek heb ik vandaag de Onkyo HT-S6405 aangeschaft. Nu ik hem thuis aangesloten heb ontstonden gelijk problemen met de 2 front speakers. De front left kraakt (klinkt overstuur) en de front right produceert amper geluid (klinkt heel zacht en onzuiver).

Ik heb hierna audyssey laten kalibreren maar ook dat verhielp het probleem niet. Ik heb de speakers met verschillende draden en op verschillende poorten getest maar dat hielp niet. Tijdens de kalibratie viel me trouwens ook op dat de rechterspeaker een veel zachtere piep gaf als bij de rest van de speakers.

Aangezien ik er verder weinig verstand van heb (pas m'n eerste surround set) vraag ik me af of het aan de instellingen kan liggen of dat de 2 speakers gewoon defect zijn (denk zelf het laatste).

Het is wel een demo model, heb hem daardoor een stuk goedkoper kunnen krijgen. In de winkel leek alles op orde maar aangezien daar meerdere sets tegelijk speelden heb ik dit in de winkel niet kunnen waarnemen.

Weet iemand van jullie misschien waar het probleem kan liggen of kan beamen dat ze stuk zijn?

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:47

Pierre

Van nature lui!

Djiee schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:01:
Beste Tweakers, na veel onderzoek heb ik vandaag de Onkyo HT-S6405 aangeschaft.
Probeer de firmware te updaten, ik heb een 609 na aansluiten de frontspeakers dood, na upgrade problem solved

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Djiee
  • Niet online
helaas, ook een firmware upgrade helpt niet..

• MrLee
En als je de speakers omwisseld? Is dan nog steeds rechts zonder geluid?

• Djiee
  • Niet online
Ja beide speakers vertonen dezelfde mankementen op andere kabels en posities. Ga er morgen mee terug helaas.

• PogoSticK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-10 20:12
Aangezien ik het via de search niet goed kon vinden (teveel indirect related) zou ik hier graag mijn probleem willen voorleggen.

Ik heb sinds kort een Onkyo TX-NR609. Deze is momenteel aangesloten op 2 luidsprekers van Jamo.
Nu heb ik het eerder nog niet gemerkt, maar het is mij gister opgevallen dat het rechterkanaal ruis geeft.
Zowel als er er géén ingangssignaal is, maar ook als ik de linkerluidspreker loskoppel en muziek / geluid afspeel, hoor ik tussen de ruis in het rechterkanaal ook flarden van het linkersignaal.
Zou dit kunnen liggen aan het feit dat het stopcontact waar de Onkyo in zit niet geaard is?
Zo nee, wat zijn mogelijke oorzaken? Of is dit een defect?

Reeds geprobeerd:
- Alle geluidsmodi
- speakers wisselen
- kabel opnieuw strippen en monteren
- kabel uitleggen zodat hij geen interferentie van andere kabels krijgt

Verwijderd

Had er eerst geen last van maar speel nu klassieke concerten of wel eens een elektro mix en dan is het op een gegeven moment wel irritant dat het apparaat steeds stopt tussen de nummers.

Iemand enig idee of het mogelijk is om zoiets via een firmware update aan te passen zodat je een concert of mix of iets dergelijks zonder enkele seconden onderbreking af kan spelen? Zou een leuke fix zijn voor onkyo! ;)

Of misschien kan je dit instellen en heb ik dat niet gezien, dan hoor ik het graag!

• Max Hunt
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Max Hunt op 10-03-2012 09:02 ]

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12 14:31
Misschien zie ik het topic over het hoofd, maar ik wil binnenkort een receiver kopen. Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van zaken, maar ik weet wel wat ik wil. Ik hoef geen 5 of 7 speakers. Een woofer met 2 speakers is genoeg. Ik vind het belangrijk dat ook op laag volume het geluid goed en vol is. Ik ga een Apple tv aansluiten als bron voor muziek (256 AAC kwaliteit) en films. Heb ik dan iets aan upscaling?

Is hier verder nog een topic te vinden waar ik mij in kan lezen in de materie?

Edit: en deze? Is dit iets?

[ Voor 10% gewijzigd door smeerbartje op 03-03-2012 21:46 ]

smeerbartje schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:49:
Misschien zie ik het topic over het hoofd, maar ik wil binnenkort een receiver kopen. Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van zaken, maar ik weet wel wat ik wil. Ik hoef geen 5 of 7 speakers. Een woofer met 2 speakers is genoeg. Ik vind het belangrijk dat ook op laag volume het geluid goed en vol is. Ik ga een Apple tv aansluiten als bron voor muziek (256 AAC kwaliteit) en films. Heb ik dan iets aan upscaling?

Is hier verder nog een topic te vinden waar ik mij in kan lezen in de materie?

Edit: en deze? Is dit iets?
Upscaling gaat over video, niet over audio. Dus dat ligt aan wat de Apple doet qua output en aan welk scherm je je alles aan gaat sluiten. Wat jij wil kan overigens met elke receiver. Eerste stap zou handig zijn een budget te bepalen voor de speakers, subwoofer, receiver en de rest. Dan kan je wat op elkaar afstemmen.

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12 09:37
Ik heb even jullie hulp nodig. Zit een beetje met een dilemma. Ik ben voor 3 weken terug bij het bekende bedrijf in tegelen geweest. Hier heb ik 3 versterkers mogen beluisteren. Dit waren de onkyo 3008, de onkyo 1009 en de marantz sr7005. De 3008 is afgevallen omdat ik geen verschil hoorde met de kef iq90 speakers die ik zelf dus ook als front gebruik. Dus blijven de onkyo 1009 en de marantz sr7005 over. Bij stereo geluid (muziek) vond ik die marantz sr7005 heel vet klinken. Super geluid en zeer tevreden. Het is ook een versterker die zeker gezien mag worden. Nu was ik vandaag weer in een gespeciaaliseerde audio winkel (geen mediamarkt of bcc).Dit keer in Arnhem. Daar vertelde de verkoper mij dat de marantz inkakt bij gebruik van 7 kanelen en dat ik dus beter die onkyo 1009 kon nemen. Die leverde wel het vermogen om 7 kanalen fatsoenlijk aan. Mijn luidsprekers waren volgens hem te fors voor de marantz. Ik heb als front kef iq90, als side kef iq10, als rear kef iq50 en de center is een kef iq60c. Dit lijkt mij sterk, maar ik heb die marantz dus ook alleen maar in stereo gehoord. De onkyo's trouwens ook. Ik vond de marantz wat muziekaler klinken. Weten jullie iets over die marantz tegenover die onkyo qua vermogen in 7 kanaals gebruik? Misschien jij Fear?
Elke receiver zal inkakken bij het gebruik van meerdere kanalen. Voeding staat immers vast en dan is het logisch dat er voor twee kanalen meer vermogen per kanaal is dan bij vijf kanalen. En bij zeven kanalen is er dan weer minder. Maar of er te weinig overblijft om je speakers aan te sturen... dan moet er echt veel verloren gaan. Maar ik zou toch eens die TX-NR3008 gaan luisteren en dan de fronts laten bridgen, dat kan de TX-NR3008 namelijk ook. Ik durf er geld op te zetten dat je dan wel verschil moet horen, speakers krijgen dan behoorlijk wat meer vermogen en dat is in het laag zeker te horen. Alleen durf ik niet te zeggen of je dan nog een 7.1 neer kan zetten. De TX-NR3008 heeft ook de dikste voeding (ook nog eens apart voor de versterking en een andere voor de rest). Lijkt me eigenlijk sterk dat er geen verschil is tussen een 3008 en een 1009. Zeker als je naar de vermogens kijkt die een TX-NR3008 doet, zoals in dit testbericht. Op dezelfde site staat ook een test van de SR7005 en die is zeker ook niet slecht, ook niet onder zeven kanalen.

• Donstil
  • Niet online
Naar welk wattage per kanaal kakt een 609/616/709 ongeveer in dan? Schandalig dat ze daar niet wat eerlijker over zijn op de onkyo site.

Geen één merk is daar eerlijk over. Dat krijg je als je vermogens op gaat geven die lekker hoog zijn, want daar vallen consumenten voor. Meten bij 6 Ohm, op 1000 Hz en één kanaal en je krijgt de mooiste cijfertjes. Maar dat doet elk merk tegenwoordig. Je zal richting sites als bovengenoemde moeten kijken om er achter te komen. Overigens is dat ook niet altijd representatief, want in die test belasten ze alle kanalen tegelijk. Maar weinig momenten dat een film of game alle kanalen tegelijk even hard belast. Maar de test van de TX-NR609 staat hier. En dan wel te stellen dat 50 Watt per kanaal over zeven kanalen nog steeds een berg aan geluid is. Onkyo heeft geleerd van hun fouten met de TX-SRxx6 serie. Die hielden letterlijk een paar tientallen Watts over.

• smeerbartje
FeaR schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 22:34:
[...]

Upscaling gaat over video, niet over audio. Dus dat ligt aan wat de Apple doet qua output en aan welk scherm je je alles aan gaat sluiten. Wat jij wil kan overigens met elke receiver. Eerste stap zou handig zijn een budget te bepalen voor de speakers, subwoofer, receiver en de rest. Dan kan je wat op elkaar afstemmen.
Thanks; er is niet zoiets als een "begin hier"-topic, voor mensen zoals ik die eigenlijk de ballen verstand hebben van receivers, maar er toch eentje aan willen schaffen.

• blueface
FeaR schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:37:
Elke receiver zal inkakken bij het gebruik van meerdere kanalen. Voeding staat immers vast en dan is het logisch dat er voor twee kanalen meer vermogen per kanaal is dan bij vijf kanalen. En bij zeven kanalen is er dan weer minder. Maar of er te weinig overblijft om je speakers aan te sturen... dan moet er echt veel verloren gaan. Maar ik zou toch eens die TX-NR3008 gaan luisteren en dan de fronts laten bridgen, dat kan de TX-NR3008 namelijk ook. Ik durf er geld op te zetten dat je dan wel verschil moet horen, speakers krijgen dan behoorlijk wat meer vermogen en dat is in het laag zeker te horen. Alleen durf ik niet te zeggen of je dan nog een 7.1 neer kan zetten. De TX-NR3008 heeft ook de dikste voeding (ook nog eens apart voor de versterking en een andere voor de rest). Lijkt me eigenlijk sterk dat er geen verschil is tussen een 3008 en een 1009. Zeker als je naar de vermogens kijkt die een TX-NR3008 doet, zoals in dit testbericht. Op dezelfde site staat ook een test van de SR7005 en die is zeker ook niet slecht, ook niet onder zeven kanalen.
Ik neem aan dat je bedoeld dat de 3008 meer vermogen leverd naar de speakers toe? Ik vond die marantz wat warmer klinken. Nou las ik bij de review dat de 3008 geen master van stereo geluid was. Mijn duits is sowieso slecht. Ik heb de 2 links bekeken die je gaf, maar er wordt dus duidelijk verschillen gemaakt met de punten telling. De tx-nr3008 krijgt 53 punten van de 70 maximaal en de sr7005 krijgt er 93. Wel alle 2 de zeer goed stempel. Ik ben alleen niet zo happig op tx-nrxxx8 serie. Daar schijnen nog al veel problemen met de hdmi switchboards en geluid dat er mee op houd naar een x aantal maanden. Dat houd me tegen om voor die serie te gaan. Ik woon ook niet om de hoek bij stassen en als je geen auto hebt dan worden het nogal dure luistersessies :P.

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12 21:49
ik heb mij een 609 aangeschaft en kan niet wachten tot ik hem heb, het nieuw model gaat mij te duur zijn (en geen evenredige meerwaarde) en voor mijn eisen is deze meer dan goed. Als luidsprekers heb ik de Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1. Ik heb dit forum goed doorgelezen en dit is een combinatie die meermaals terug komt. Nu zit ik enkel met een vraag over de 2de zone.
In de keuken wil ik 2 luidsprekers inbouwen in het plafond. Ik vind daar niet zo veel info over en weet niet goed welke ik moet nemen. Zijn er mensen die hier ervaring in hebben, ik zou graag in dezelfde trend blijven als mijn 5.1 speakers.
Dan is er een 2de "dilemma", ik had ook graag muziek op de badkamer en bureau, zelfde principe als in de keuken met inbouwspeakers. ik zie dan 3 mogelijkheden:
- alles samen op de 2de zone aansluiten (minder goed plan denk ik)
- een soort verdeeldoos na de 2de zone die ik apart in stel op waar ik ben op dat moment (voorkeur maar is dat handig en waar vind ik zo een verdeeldoos)?
- een aparte oude radio voor badkamer en bureau en enkel de keuken op de receiver (zonde van zo een duur apparaat niet te benutten)
smeerbartje schreef op zondag 04 maart 2012 @ 10:59:
[...]
Thanks; er is niet zoiets als een "begin hier"-topic, voor mensen zoals ik die eigenlijk de ballen verstand hebben van receivers, maar er toch eentje aan willen schaffen.
Dan krijg je iets als een Aankoopadviesforum (bèta). Maar het nadeel van dat topic is dat je vooral types naar je hoofd krijgt geslingerd. Hoe minder eisen iemand stelt des te meer mogelijkheden zijn er. Zie het als dezelfde vraag als "ik zoek een nieuwe auto". Op die vraag kan je antwoorden geven van een Suzuki Alto tot een Ferrari 430. Als de vraag "ik zoek een nieuwe auto tot 5000 euro, en er moeten vier man in kunnen" wordt, dan is het zoekgebied al een stuk beperkter en krijg je specifiekere antwoorden. Vandaar dat ik zou adviseren om sowieso al een prijsrange in je hoofd te hebben en wellicht ook welke speakers je aan wilt gaan sluiten. En dan hoeft dat niet meteen het specifieke merk en type te zijn, maar het soort luidsprekers (zuilen, monitoren of melkpakjes) zegt dan ook al veel.
blueface schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:34:
[...]
Ik neem aan dat je bedoeld dat de 3008 meer vermogen leverd naar de speakers toe? Ik vond die marantz wat warmer klinken. Nou las ik bij de review dat de 3008 geen master van stereo geluid was. Mijn duits is sowieso slecht. Ik heb de 2 links bekeken die je gaf, maar er wordt dus duidelijk verschillen gemaakt met de punten telling. De tx-nr3008 krijgt 53 punten van de 70 maximaal en de sr7005 krijgt er 93. Wel alle 2 de zeer goed stempel. Ik ben alleen niet zo happig op tx-nrxxx8 serie. Daar schijnen nog al veel problemen met de hdmi switchboards en geluid dat er mee op houd naar een x aantal maanden. Dat houd me tegen om voor die serie te gaan. Ik woon ook niet om de hoek bij stassen en als je geen auto hebt dan worden het nogal dure luistersessies :P.
TX-NR3008 kan in bridged mode inderdaad veel meer vermogen naar de speakers sturen dan je ooit nodig hebt, dus dat verschil zou je zeker wel moeten horen. Nadeel is dan wel dat de TX-NR3008 een ouder model is. Al was de 999 euro die Correct er een tijd voor vroeg een extreem goede prijs. De punten in die tests doe ik nooit wat mee. Ik kijk puur naar de gemeten waardes om een indruk te krijgen van de receiver. Zo doet het topmodel van de Marantz (de SR7005) ongeveer hetzelfde als mijn mid-range Denon van drie jaar geleden. Laat wel zien dat de markt iets aan het verschuiven is. Al had Marantz ooit de 8000 en 9000-serie en is de 7000 eigenlijk gewoon mid-range. Met HDMI-boards kan je altijd pech hebben, maar dan zit het meer in de handshake tussen apparaten. Het is wel zo dat Onkyo-receivers kieskeuriger blijken te zijn dan andere merken. Over Stassen ben ik sowieso niet te spreken (en heel wat mensen met mij), zoek maar eens hier en op HT Forum naar ervaringen.

• Donstil
  • Niet online
FeaR schreef op zondag 04 maart 2012 @ 02:20:
Geen één merk is daar eerlijk over. Dat krijg je als je vermogens op gaat geven die lekker hoog zijn, want daar vallen consumenten voor. Meten bij 6 Ohm, op 1000 Hz en één kanaal en je krijgt de mooiste cijfertjes. Maar dat doet elk merk tegenwoordig. Je zal richting sites als bovengenoemde moeten kijken om er achter te komen. Overigens is dat ook niet altijd representatief, want in die test belasten ze alle kanalen tegelijk. Maar weinig momenten dat een film of game alle kanalen tegelijk even hard belast. Maar de test van de TX-NR609 staat hier. En dan wel te stellen dat 50 Watt per kanaal over zeven kanalen nog steeds een berg aan geluid is. Onkyo heeft geleerd van hun fouten met de TX-SRxx6 serie. Die hielden letterlijk een paar tientallen Watts over.
Mijn speakers hebben minimaal 20watt nodig dus vandaar dat ik even zat te kijken.
Ik ben geen harde luisteraar trouwens.

Ik ga me eens verdiepen in je link, bedankt daarvoor

Twijfel nog tussen de 609/709 of nieuwe 616

• smeerbartje
FeaR schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:53:
[...]
Dan krijg je iets als een Aankoopadviesforum (bèta). Maar het nadeel van dat topic is dat je vooral types naar je hoofd krijgt geslingerd. Hoe minder eisen iemand stelt des te meer mogelijkheden zijn er. Zie het als dezelfde vraag als "ik zoek een nieuwe auto". Op die vraag kan je antwoorden geven van een Suzuki Alto tot een Ferrari 430. Als de vraag "ik zoek een nieuwe auto tot 5000 euro, en er moeten vier man in kunnen" wordt, dan is het zoekgebied al een stuk beperkter en krijg je specifiekere antwoorden. Vandaar dat ik zou adviseren om sowieso al een prijsrange in je hoofd te hebben en wellicht ook welke speakers je aan wilt gaan sluiten. En dan hoeft dat niet meteen het specifieke merk en type te zijn, maar het soort luidsprekers (zuilen, monitoren of melkpakjes) zegt dan ook al veel.
[...]
Thanks; heb daar inmiddels een topic lopen gekaapt...

[ Voor 4% gewijzigd door smeerbartje op 04-03-2012 13:12 ]

• PogoSticK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-10 20:12
Moeilijk om tussen de vragen gezien te worden... snap ik. Nog keertje: zoals hierboven uitgelegd kraakt mijn front rechts zo nu en dan. Nu heb ik er toevallig even geen last van, zojuist was het vrij sterk. Het is anders dan gewone ruis. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

• blueface
FeaR schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:53:
[...]
[...]

TX-NR3008 kan in bridged mode inderdaad veel meer vermogen naar de speakers sturen dan je ooit nodig hebt, dus dat verschil zou je zeker wel moeten horen. Nadeel is dan wel dat de TX-NR3008 een ouder model is. Al was de 999 euro die Correct er een tijd voor vroeg een extreem goede prijs. De punten in die tests doe ik nooit wat mee. Ik kijk puur naar de gemeten waardes om een indruk te krijgen van de receiver. Zo doet het topmodel van de Marantz (de SR7005) ongeveer hetzelfde als mijn mid-range Denon van drie jaar geleden. Laat wel zien dat de markt iets aan het verschuiven is. Al had Marantz ooit de 8000 en 9000-serie en is de 7000 eigenlijk gewoon mid-range. Met HDMI-boards kan je altijd pech hebben, maar dan zit het meer in de handshake tussen apparaten. Het is wel zo dat Onkyo-receivers kieskeuriger blijken te zijn dan andere merken. Over Stassen ben ik sowieso niet te spreken (en heel wat mensen met mij), zoek maar eens hier en op HT Forum naar ervaringen.
Hoe zou jij de kef iq90 dan omschrijven? Ik bedoel als mid-range? Vind jij dan ook dat de tx-nr3008 als Hi-end aangeprezen mag worden? De tx-nr3008 kost bij stassen op dit moment 1250 euro. Wat vind je van die prijs? Ik vraag me dit af omdat ik dus echt niet weet in wat voor klasse mijn speakers vallen. Ik wil wel een beetje een versterker die aansluit om de luidsprekers.
Dingen als "high end" is lastig om te zeggen. Wellicht dat Onkyo die TX-NR3008 wel zo positioneert, maar in vergelijking met andere merken is het wellicht mid-end of instap. Die termen probeer ik daarom niet vaak te gebruiken. Dingen als mid-range zijn makkelijker te zeggen, dat geven merken veelal zelf aan hoe een receiver is gepositioneerd binnen het merk. Ik ben meer van componenten op elkaar afstemmen op prijs. Veel houd ik aan dat de prijs van de receiver ongeveer gelijk mag zijn aan de prijs van een frontspeaker. Overigens vind ik 1250 euro voor een TX-NR3008 wel wat aan de hoge kant. Zoals gezegd is het een ouder model en heeft hij al voor minder te koop gestaan. Maar als de SR7005 goed klonk op de iQ90 en de test laat zien dat die versterker in 7 kanalen ook zijn mannetje staat dan is het probleem toch opgelost?
MrLee schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 22:03:
[...]Ik heb in eerste instantie de instellingen vanaf papier aangehouden, dus 120hz front en rear, 80 center. Sub cross over op max (150?) en 'volume' op de helft. Als ik echter de Auddessy moet geloven is front/rear (varieert) 90~100hz en center zelfs 60~80hz. Ik ben er nu tussen in gaan zitten; front/rear 100hz, center 80hz en LFE op 120hz.
Beetje late reactie, maar op zich staat alles wel ingesteld zoals je mag verwachten. Reden dat iets als Audyssey lager gaat zitten heeft te maken met de ruimte waarin de speakers staan. Daardoor kan het laag wat meer aanwezig zijn dan je zou verwachten. Maar zo te zien ga je voor wat anders, aangezien de set te koop staat?

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 04-03-2012 18:49 ]

• blueface
FeaR schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:45:
Dingen als "high end" is lastig om te zeggen. Wellicht dat Onkyo die TX-NR3008 wel zo positioneert, maar in vergelijking met andere merken is het wellicht mid-end of instap. Die termen probeer ik daarom niet vaak te gebruiken. Dingen als mid-range zijn makkelijker te zeggen, dat geven merken veelal zelf aan hoe een receiver is gepositioneerd binnen het merk. Ik ben meer van componenten op elkaar afstemmen op prijs. Veel houd ik aan dat de prijs van de receiver ongeveer gelijk mag zijn aan de prijs van een frontspeaker. Overigens vind ik 1250 euro voor een TX-NR3008 wel wat aan de hoge kant. Zoals gezegd is het een ouder model en heeft hij al voor minder te koop gestaan. Maar als de SR7005 goed klonk op de iQ90 en de test laat zien dat die versterker in 7 kanalen ook zijn mannetje staat dan is het probleem toch opgelost?
Die SR7005 klonk inderdaad goed. Maar ik krijg het iedee dat die marantz ook al een oud model is net als de tx-nr3008 zoals je zelf ook al zegt. Je zei ook dat de SR7005 als vlaggenschip gepresenteerd wordt, maar dat die het zelfde presteert als een denon die jij al een paar jaar geleden had. Dat baart me zorgen. Ik wil als ik nu een versterker koop, niet weer achter de feiten aanlopen qua functies. Alle nieuwe onkyo modellen ondersteunen al 4K en zo. Nou weet ik niet of het nu al interessant is, maar als er volgend jaar ineens 2160P standaard dan loop je weer achter. Dat vind ik dus klote van dat hele HDMI gebeuren.
blueface schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:21:
[...]
Die SR7005 klonk inderdaad goed. Maar ik krijg het iedee dat die marantz ook al een oud model is net als de tx-nr3008 zoals je zelf ook al zegt. Je zei ook dat de SR7005 als vlaggenschip gepresenteerd wordt, maar dat die het zelfde presteert als een denon die jij al een paar jaar geleden had. Dat baart me zorgen. Ik wil als ik nu een versterker koop, niet weer achter de feiten aanlopen qua functies. Alle nieuwe onkyo modellen ondersteunen al 4K en zo. Nou weet ik niet of het nu al interessant is, maar als er volgend jaar ineens 2160P standaard dan loop je weer achter. Dat vind ik dus klote van dat hele HDMI gebeuren.
Er zijn receivers die je kan upgraden naar de nieuwste standaarden als die komen. Nadeel is dat dat vooral receivers zijn die flink duur zijn. Denon heeft ze en die beginnen bij een euro of 6000. De updrade kost je dan ook nog een duizend euro. Dus wisselen is zo slecht nog niet.

En de Marantz is nu het hoogste model. SR7005 voor een euro of 1500. Marantz heeft een 8000 en 9000 serie gehad. Als je ook weet dat er een 5000 en 6000 serie is dan is het niet lastig om te zeggen dat de 7005 mid-range is. Echter is de 7005 wel het hoogste model van nu. Op die manier is het oude mid-range bij Marantz nu topmodel is geworden. Er is nog wel de AV7005 en ook de AV8003 is nog te, maar van receivers van de huidige reeks is de 7005 de hoogste. Mijn drie jaar oude Denon was ook zo'n 1500 euro en volgens Denon ook mid-end. Alleen Denon heeft minder series lopen schrappen. Denon heeft nu de AVR-4311 als hoogste, maar er waren ooit de AVR-4810 en zelfs de AVR-5808. Dus je moet het wel in de juiste context zien, in dit geval een verschuivende ranking van serienummers. Maar in mijn ogen is het "topmodel" van Marantz gewoon midrange.

Overigens kan het wachten op de SR7006 wel lang duren. Sommige merken laten de hogere modellen twee jaar staan, waar de lagere wel elk jaar een update krijgen. Dus grote kans dat er een SR7007 komt en geen SR7006. Maar zeker weten doe ik dit niet, meer een speculatie aangezien er wel een SR5006 en SR6006 is en geen SR7006 (of SR8006 waar wel eens over werd gespeculeerd).

Maar goed, je kan wachten tot Marantz komt met 4K scaling of je neemt nu de SR7005 die goed klinkt en doet wat je nu wilt. 4K TV's zijn er nog niet echt..

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 05-03-2012 00:17 ]

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Sinds van 't weekend een Onkyo tx-nr509 in huis en daarbij een Jamo center speaker gekocht. Op zich ben ik meer dan tevreden over de aankoop ware het niet dat bij spraak in films de 's' en 'sh' klanken nogal schel/scherp via de center-speaker overkomen. Ligt vermoedelijk wel aan de speaker ... kan het via een instelling bijgeregeld worden?

• DRuw

DRuw

Ik heb mijn center van jamo iets teruggeschroeft om die reden.
Hij staat op hetzelfde nivea als de zuilen en dat vind ik iets teveel van het goede.
Dat helpt al een hoop;)

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12 12:40
Sinds afgelopen weekend heb ik de beschikking over een Full HD TV en nu zou ik daar graag volledig gebruik van willen maken d.m.v. het aansluiten een Blu-Ray speler. Aangezien ik nog geen audioset heb, zou ik e.e.a. graag willen combineren door een complete set aan te schaffen: receiver, Blu-Ray speler en 5.1 speakerset. Mijn budget is €600 en ik ga de set in principe enkel voor films gebruiken (geen gaming of muziek).

Nu is mijn oog op de Onkyo HT-BD3415 gevallen; zowel MediaMarkt (€449) als Correct (€425) verkoopt deze set. Ik kan de set echter niet terugvinden op de site van Onkyo en ook Google toont opvallend weinig hits. Ik ben er wel achter dat de gebruikte receiver een HT-R548 is, die volgens mij prima aan mijn eisen zou moeten voldoen (zie o.a. Nieuwe aankoop surround set).

Heeft iemand hier ervaring met deze set en/of receiver en redenen om deze set niet te kopen? Het enige wat ik zo zou kunnen bedenken is het feit dat de subwoofer passief is, maar aangezien ik in een appartementencomplex woon heb ik niet echt mogelijkheden om een superzware subwoofer te plaatsen. Als upgrade vanaf het geluid van mijn tv is ook een passieve subwoofer een aardige upgrade, denk ik zelf.

Iemand nog tips?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10 12:43
ik heb die set gehad (danwel zonder de blue ray speler) en heb de set binnen 2 dagen teruggebracht.
toendertijd had ik een setje van sony (ook zon 5.1 in een doos) en vergelijk het daar dus mee. alleen was het geluid van die sony vele malen beter, en dat komt door de meegeleverde dramatische speakers, en zeer matige (6.5" driver geloof ik ) "subwoofer"

de versterker zelf uit de set zal ws wel gewoon lekker geluid geven met wat goeie speakers.
maar alleen vanwege de speakers zou ik niet voor deze set gaan.
ik ben uiteindelijk voor een losse versterker,br speler en speakers gegaan.
om zeker te zijn niet weer een blikkig klinkend setje in huis te halen.
ik weet niet hoe het trouwens bij de media markt werkt maar kun je niet gewoon gaan luisteren?
er is zoveel keus met kant en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door h4ze op 05-03-2012 23:54 ]

• pipodejunk
Vraagje,

als mijn versterker uit staat, dan blijft in het display 'NET' branden (onkyo txnr609).

had dit voorheen niet en heb geen idee wat dit betekent? iemand enig idee?

groet,

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, ik heb pas een nadeeltje gevonden aan de a-9070, als ik die als main amp instel (en de DTS receiver dus als voorversterker welke het front-signaal naar de onkyo doorstuurt) dan is de uitgang waar ik de subwoofer op low-level op aangesloten heb niet actief. Is aan de ene kant wel logisch, want als je die optie selecteerd gaat het ingangssignaal in feite direct naar de eindtrappen. Aan de andere kant best irritant. Dat je dan geen subwoofer meer hebt. 2 opties om het te omzeilen:
- niet als main-amp instellen, en gewoon de verbinding via een line-ingang maken en het volume op 0dB zetten
- subwoofer hi-level aansluiten.

Ben voor optie 1 gegaan, mede omdat dit sneller te schakelen is. (de versterker instellen als main kost een aantal handelingen, een input selecteren en volume open zetten is sneller gebeurd) Alleen nadien niet vergeten om het volume terug te schroeven :+

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 06-03-2012 10:25 ]

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
pipodejunk schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:22:
Vraagje,

als mijn versterker uit staat, dan blijft in het display 'NET' branden (onkyo txnr609).

had dit voorheen niet en heb geen idee wat dit betekent? iemand enig idee?

groet,
Staat voor de netwerk aansluiting. Waarschijnlijk heb je standby pass-through aangezet waardoor bepaalde functies blijven werken als de versterker uit staat.

• pipodejunk
humm.. Oke.
voor zover ik weet heb ik die pass-through uit staan, maar zal vanavond wel ff kijken!

dankje!

• blueface
FeaR ik heb je hulp alweer nodig. Ik hoop dat jij van dit onderdeel ook verstand hebt. Nou las ik dat de marantz sr7005 een abt2015 chip gebruikt voor de beeldweergave. Als ik die door google heen haal, komt die er niet al te best uit. Dingen als low-end en hdmi 1.3 worden dan tevoorschijn getoverd. Dit zou dan betekenen dat er een software update is uitgebracht om hem eventueel te upgraden naar hdmi 1.4. De chip schijnt ook nog eens 10 bit te zijn. Wordt die chip nou alleen gebruikt voor het upscalen van beeld materiaal of zend ie dan altijd "maar" 10 bit kleuren door naar de tv? Mijn tv is een samsung D8000 en ik heb ondekt dat daar een 12 bit paneel in zit. Ik gebruik de upscale stand toch niet, want ik zet de versterker op pass-tru mode. Ik wil wel graag weten hoe dat zit. Dit model valt af als ik er qua kleuren op achteruit ga.

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-12 13:38
Is het iemand nu al gelukt om Spotify playlists op de receiver (TX-NR509) op shuffle te zetten?

• Max Hunt
Sinds kort heb ik een TX-NR609 maar ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Het volume is niet hetzelfde voor elk liedje, film of spel dat ik speel en soms moet ik het volume zo hoog zetten (60+) om het nog fatsoenlijk te kunnen horen dat er extra ruis door de speakers komt.

Nu ben ik nog steeds aan het spelen met de instellingen en ik hoop dat het daar aan ligt. Op dit moment heb ik mijn geluidskaart (Asus Xonar DX) met spdif aangesloten op de Onkyo. (Daar ook nog een probleempje, ik heb wel 5.1 geluid maar ik kan de "windows boxen test" of die van Asus niet uitvoeren, alleen voor links en rechts voor).

Is het normaal dat het volume soms veel harder moet worden gezet? In ME3 moet ik het op 55 zetten. Het lijkt erop dat stereo geluid een minder hoog volume nodig heeft (maar het geluid komt wel door alle 5 de boxen bij stereo geluid)

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Oh oh... Zit ik gisteren te kijken naar tv, schakelt ineens de 509 uit. En wil niet meer aan. Beetje warm. Raar, want heb ruim 5 cm boven de onkyo aan vrije ruimte. Maar goed, ik denk, ik wacht even. Kwartiertje later wil ik hem weer aanzetten: nog niks. Aan, en meteen weer uit. En als je heel snel kunt lezen dan zie je nog net: "CHECK SP WIRE" in het scherm staan. Ik controleren, kon niks vreemds ontdekken, maar alles opnieuw aangesloten en opnieuw gekeken. Same problem: check sp wire.

Handleiding blijkt deze error ook te melden, met een oplossing: "power cord, speakerkabels en input kabels verwijderen, 1 uur wachten, reconnect power cord, volume naar max, en weer naar min, reconnect alles".

Helaas heeft dit bij mij geen enkel effect gehad: na een nacht wachten gaat de onkyo nog steeds niet aan. Iemand nog een goed idee (ik heb overigens nog wel garantie, maar Onkyo komt van Foka, en da's niet echt naast de deur.....)

edit: door een paar keer met zone twee te freubelen, gaat ie nu wel weer normaal aan, maar nu na 3 seconden weer uit. Geen check sp wire melding meer, maar nog steeds geen werkende versterker.

[ Voor 9% gewijzigd door gysman11 op 10-03-2012 12:39 ]

• DannyBevers
  • Laatst online: 20-12 00:25
Heb een probleem met mijn versterker (Onkyo 609). Krijg het geluid van mijn tv LG LW650S 47" niet over de versterker heen het blijft dan dus aardig stil. Heb vanalles al geprobeerd via het boekje :( Maar helaas elke keer nog niet tot de oplossing kunnen komen.

Heeft iemand toevallig dezelfde setup en het wel werkend heeft, dan vraag ik me namelijk af hoe ik het dan aan moet sluiten en wat ik vervolgens in moet stellen.

Volgens het boekje word er gezegd dat de hdmi aansluiting van de tv in de versterker op de OUT moet in de achterkant, ik heb de aansluiting in de TV op HDMI 1 (ARC) zitten. Vervolgens heb ik dan op de versterker TV/CD gedrukt alleen je hoort niks :|

• IkkuHihi
  • Laatst online: 04-05 19:46
Ik heb een Onkyo TX-SR309 en zit met een probleem, wanneer er gebruik wordt gemaakt van een geluidssignaal dat DTS gecodeerd is valt het geluid regelmatig heel kort (< 1 seconde) even weg. Volgensmij gebeurt het alleen wanneer er gebruik wordt gemaakts van een DTS signaal, het kan ook zijn dat het gebeurt wanneer er gebruik wordt gemaakt van 5 geluidskanalen of meer... Ik weet wel sowieso zeker dat het bij een stereo signaal niet gebeurt. Wanneer het geluid overslaat blijft het beeld wel gewoon normaal doorgaan. De setup is als volgt:

Mede8er MED500X >HDMI> Onkyo TX-SR309 >HDMI> Benq MS510 beamer

Het ligt niet aan de films die op de mediaspeler staan want deze doen het op de computer wel gewoon goed en ook ligt het niet aan de mediaspeler want wanneer die aangesloten staat op de televisie in de woonkamer heb ik ook nog nooit overslaand geluid gehad...

Op de versterker staan overigens 5 Jamo speakers en een subwoofer aangesloten, het precieze type weet ik niet maar ik denk ook niet dat dat belangrijk is.

Iets anders wat ook apart is is dat het niet/nauwelijks gebeurt wanneer ik een PS3 gebruik. Deze zend ook een 5 kanaals signaal uit en hierbij valt het geluid niet weg. Tot nu toe is het alleen een paar keer met Battlefield 3 gebeurt maar dat is heel zelden.

Heeft iemand een idee hoe dit komt en nog belangrijker, hoe ik het kan oplossen?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

BF3 ondersteunt dan weer wel DTS he, misschien iets om rekening mee te houden in je relaas.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

gysman11 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 09:24:

edit: door een paar keer met zone twee te freubelen, gaat ie nu wel weer normaal aan, maar nu na 3 seconden weer uit. Geen check sp wire melding meer, maar nog steeds geen werkende versterker.
Tja.. dan toch naar je garantiepunt, want het klinkt als STUK. Je zou nog kunnen proberen om (nu het ding weer een beetje reageert) de stappen van alle kabels eruit, uur wachten, volume max-min etc etc nog een keer te doorlopen, weet je zeker dat je niet voor niks naar verweggistan rijd..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Vincent7
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07-2024

Vincent7

Me = Wii

DannyBevers schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 23:06:
Heb een probleem met mijn versterker (Onkyo 609). Krijg het geluid van mijn tv LG LW650S 47" niet over de versterker heen het blijft dan dus aardig stil. Heb vanalles al geprobeerd via het boekje :( Maar helaas elke keer nog niet tot de oplossing kunnen komen.

Heeft iemand toevallig dezelfde setup en het wel werkend heeft, dan vraag ik me namelijk af hoe ik het dan aan moet sluiten en wat ik vervolgens in moet stellen.

Volgens het boekje word er gezegd dat de hdmi aansluiting van de tv in de versterker op de OUT moet in de achterkant, ik heb de aansluiting in de TV op HDMI 1 (ARC) zitten. Vervolgens heb ik dan op de versterker TV/CD gedrukt alleen je hoort niks :|
Op een TV zijn de HDMI poorten, naar mijn weten, alleen te gebruiken als input poorten. In jouw geval wel je juist de output hebben van de TV om het geluid naar je receiver te sturen. Ik heb even naar de manual gekeken van je TV en daar wordt aangegeven dat je je optical out moet gebruiken (pag 121). Soms moet je voor de TV/CD input van je versterker ook aangeven op welke input poort ie moet reageren. In dit geval dus de optical poort (op die van mij zitten er bijvoorbeeld 2, dus moet je wel even in de settings aangeven welke het dan moet zijn)

Succes :)

Wii FC: 2129-2099-1796-3776

• Murzeltje

Murzeltje

Vincent7 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 01:02:
[...]

Op een TV zijn de HDMI poorten, naar mijn weten, alleen te gebruiken als input poorten. In jouw geval wel je juist de output hebben van de TV om het geluid naar je receiver te sturen. Ik heb even naar de manual gekeken van je TV en daar wordt aangegeven dat je je optical out moet gebruiken (pag 121). Soms moet je voor de TV/CD input van je versterker ook aangeven op welke input poort ie moet reageren. In dit geval dus de optical poort (op die van mij zitten er bijvoorbeeld 2, dus moet je wel even in de settings aangeven welke het dan moet zijn)

Succes :)
Zoals hierboven gezegd, je moet in de onkyo aangeven welke optical gekoppeld moet worden aan welke input poort. Ik heb dezelfde opstelling en bij mij komt het geluid wel via de onkyo naar buiten...Dus volg je optische kabel vanaf je tv naar je onkyo en in het input menu koppel je deze aan de TV/CD poort

• DannyBevers
  • Laatst online: 20-12 00:25
Aha, dat deed ik dus verkeerd ik probeerde namelijk geluid over hdmi te krijgen maar moet via de optische kabel dus gelijk 1 besteld! Bedankt alvast hiermee zal het vast zeker beter lukken :9

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-12 13:55
DannyBevers schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:16:
Aha, dat deed ik dus verkeerd ik probeerde namelijk geluid over hdmi te krijgen maar moet via de optische kabel dus gelijk 1 besteld! Bedankt alvast hiermee zal het vast zeker beter lukken :9
Volgens mij moet het gewoon werken met die HDMI kabel hoor. Je televisie ondersteund ARC (Audio Return Channel), deze kan dus via de HDMI kabel audio naar de onkyo sturen. Zo heb ik het ook werken op m'n onkyo 609.
Je moet in het Onkyo menu (Menu 7.3) Audio-retour op "automatisch" zetten.
Vervolgens moet je in het menu van je LG (volgens mij bij de geluidsinstellingen) ARC op "AAN" zetten.
Dan zou het dus moeten werken. Je hebt dus volgens mij GEEN extra kabeltje nodig voor geluid!

• VTbeRt
kgb545 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:37:
[...]

Volgens mij moet het gewoon werken met die HDMI kabel hoor. Je televisie ondersteund ARC (Audio Return Channel), deze kan dus via de HDMI kabel audio naar de onkyo sturen. Zo heb ik het ook werken op m'n onkyo 609.
Je moet in het Onkyo menu (Menu 7.3) Audio-retour op "automatisch" zetten.
Vervolgens moet je in het menu van je LG (volgens mij bij de geluidsinstellingen) ARC op "AAN" zetten.
Dan zou het dus moeten werken. Je hebt dus volgens mij GEEN extra kabeltje nodig voor geluid!
En Simplink even aanzetten. Kies op de afstandbediening INPUT en dan de rode knop SIMPLINK.

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 01:56
Sinds kort een Philips 8606 TV met de Onkyo HT-S5405 receiver/speaker set. Alles werkt eigenlijk prima zonder instelling te moeten aanpassen. HDMI van pc naar receiver en HDMI van receiver naar TV.

In de PC zit een AMD/ATI 5850 met hdmi uitgang inclusief geluid. Deze gebruik ik dan om films naar mijn receiver/TV te sturen. Echter geeft windows alleen aan dat de HDMI uitgang actief is wanneer de receiver én TV aanstaan.

Probleem is dus: Ik kan geen muziek afspelen over de receiver zonder de TV aan te zetten. Heb dit topic al gelezen en google geprobeerd maar ik heb nog geen idee in welke hoek ik het moet zoeken. Iemand hetzelfde probleem gehad? :)

edit: nog een puntje waar ik zo even niks op vind: als ik een bluray vanaf mijn PC afspeel dan blijft er op de onkyo PCM staan en geen DTS bijvoorbeeld, deze kan ik ook niet selecteren. De mkv is echter wel DTS.

[ Voor 14% gewijzigd door SgtCaffran op 11-03-2012 15:52 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.