Toon posts:

Nieuwe aankoop surround set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een nieuwe surround set aanschaffen voor gebruik in een kleine kamer (3x4m). Ik heb momenteel de Sony DAV-S400. Ik ben al een paar dagen aan t orienteren op de mogelijkheden en lees veelal dat het verstandig is voor een losse A/V receiver te gaan met boxen ipv een kant en klare set.

Ik heb momenteel:
PS3
XBox 360
Dune HD Smart B1(mediaspeler)

Ik zou graag al deze apparaten aansluiten op een surround set. Voor gaming doeleinden ben ik vaker de Logitech Z-5500 tegengekomen. Veel mensen zijn hier erg positief over, maar qua muziek las ik ook dat de logitech niet erg geschikt is.

Verder ben ik de Onkyo TH-X22 vaker tegengekomen met uitbreiding van 3 boxen. Een nadeel hiervan is echter ook dat de receiver zich in de subwoofer bevindt.

Ik zit afhankelijk van de mogelijkheden te denken aan een budget van 200 tot maximaal 500 euro. Ik zal de set vooral gebruiken voor de gameconsoles en het afspelen van films en anime met de mediaspeler.

Verwijderd

Dus je wilt een 5.1 set met losse versterker en speaker + subwoofer voor €200-500? Dan kom je al direct op tweedehands uit en ga je snel richting de €500 voor wat jij wilt. Een kant en klare set (eventueel nieuw) is voor dit budget meer toereikend denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Aan wat voor budget zou ik moeten denken als we het hebben over 5.1 met losse versterker?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Onkyo HT-S5405, dan lijkt dit een receiver met boxen voor ongeveer 450 euro.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 19:57 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:53:
Aan wat voor budget zou ik moeten denken als we het hebben over 5.1 met losse versterker?
Nieuw zal je zo rond de 200 euro zitten voor een leuke instapreceiver. Natuurlijk kan het goedkoper als je tweedehands gaat kijken. Kant en klare 5.1 setjes beginnen bij 150 euro en dan heb je een JBL-setje wat niet veel beter is als een Z-5500. De wat serieuzere setjes gaan meer vanaf de 250 euro en hoger. Neem daarbij dat je ook nog kabels aan moet schaffen en je gaat al snel naar de 500 euro wat je maximale budget is. Losse componenten voor 500 euro maximaal kan wel, maar dan moet je dus tweedehands gaan zoeken.

Overigens zijn er kant en klare setjes van merken als LG, Sony, Samsung en dergelijke wat echt voor de makkelijke consument is. Maar ook merken als Onkyo, Denon en Yamaha hebben kant en klare setjes. Dan zit je al een stukje hoger. Bijvoorbeeld de Denon DHT1311XP, de pricewatch: Onkyo HT-S3305, et cetera.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:53:
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Onkyo HT-S5405, dan lijkt dit een receiver met boxen voor ongeveer 450 euro.
Let wel dat dit een aangepaste receiver is. De subwoofer is namelijk passief. Als je later uit wilt gaan breiden dan kan dat wel eens lastig worden aangezien er over het algemeen met actieve subwoofers wordt gewerkt. Maar het zijn wel setjes die dus boven de setjes van LG, Samsung en Sony zitten qua kwaliteit.

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 19-07-2011 20:01 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Als je budget beperkt is, begin dan met 2.0.
Een losse receiver kost je dan circa 300€, maar je kan ook je bestaande versterker nog even houden en gewoon die 500€ uitgeven aan 2 vloerstaanders, misschien best recente 2dehands.
Daarna kan je uitbreiden of je receiver vervangen.
Wedden dat je tevreden zal zijn?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik hieruit afleiden dat de genoemd Denon en Onkyo setjes niet worden beschouwd als sets met goede receiver? Of dat deze weinig voordelen biedt op bijvoorbeeld de Z-5500?

Op zich lijkt een receiver van 200 euro mij nog niet heel slecht, alleen ben ik verbaasd dat er dan nog voor 300 euro aan kosten in de boxen zou zitten. Is er enige maat te geven voor de kwaliteitsverschillen?
FeaR schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:58:
[...]Let wel dat dit een aangepaste receiver is. De subwoofer is namelijk passief. Als je later uit wilt gaan breiden dan kan dat wel eens lastig worden aangezien er over het algemeen met actieve subwoofers wordt gewerkt. Maar het zijn wel setjes die dus boven de setjes van LG, Samsung en Sony zitten qua kwaliteit.
De subwoofer van de Onkyo 5405 is naar mijn informatie actief, in tegenstelling tot de 3x05 series.

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 19-07-2011 20:07 . Reden: Gebruik aub de Edit-button ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

De subwoofer van de Onkyo HT-S5405 is inderdaad actief, maar de subwoofer van de Onkyo HT-S3305 welke ik eerder aanhaalde is passief. Op zich iets om rekening mee te houden indien je in de toekomst up wilt gaan graden. Maar als je gewoon een setje wilt kopen om leuk geluid te hebben dan gaat dit wel boven een Z-5500 van Logitech.

Het zijn geen slechte setjes verder, maar van dat soort "speakers" mag je gewoon niet te veel verwachten. Er is geen klankkast voor een beetje grote units, dus al het laag en mid-laag zal via de subwoofer gaan. Veelal ligt de crossover van dergelijke sets op een 150 - 200 Hz. Dan maak je van de subwoofer eigenlijk een gewone woofer. Voor sommige mensen is dit geen probleem en die vinden het geluid gewoon goed. Ikzelf wordt een beetje kriegel als een subwoofer te actief mee staat te werken omdat alles van 100 - 200 Hz ook uit de subwoofer moet komen.

Stap anders een keer een BCC in of Mediamarkt. Daar staan dergelijke kant en klare setjes van Onkyo gewoon uitgestald en te beluisteren. Niet dat het de beste manier is om een indruk te krijgen, maar zo krijg je wel een globaal idee van hoe het klinkt. Als het voor jou goed klinkt is er niets aan de hand en dan kan je gewoon zo'n setje meenemen.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 19-07-2011 20:13 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ik vind het advies van Tommie12 een goede. Tenzij je alleen geeft om de surround effecten, is het mijn inziens verstandiger om met 2.0 te beginnen. Als je je budget daaraan uitgeeft, heb je sowieso veel betere kwaliteit geluid en uitbreiden naar een surround setup kan dan altijd nog.

Zelf ben ik ook recentelijk begonnen met een 2.0 setup (2x Focal Chorus 706v) en een 2e hands 2.0 versterker (Kenwood KA-5090R) met de volgende filosofie:

De geluidskwaliteit staat voorop en als ik ooit nog eens wil uitbreiden naar surround, wat wel het plan is, dan koop ik liever tegen die tijd een receiver (en extra speakers uiteraard) dan dat ik m'n hele setup moet vervangen. Het hoeft niet in 1x perfect te zijn, zeker niet als het budget dat niet toe laat, dus doe het lekker in stappen.

Ik denk dat je dan veel meer plezier van je geluid hebt. Als je nu "maar" 500 euro te besteden hebt, dan kan je een 5.1 instap setup kopen met low-end geluid. Of je doet het in stappen en hebt vanaf het begin goed geluid, zei het nog even zonder surround effecten.

Learn something new every day.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp uit de meeste reacties dat het samenstellen van een losse set aardig in de kosten kan gaan lopen. Ik denk dat het mij in deze vooral om de surround gaat voor bij games en films. Het is niet zozeer dat ik er maar 500 euro aan kan uitgeven, maar dat ik voor een surround set niet meer WIL uitgeven.

Ik had echter op veel fora gelezen dat de sets met dvd speler van 90 tot 200 euro erg slecht zouden zijn. Althans die indruk werd op mij gewekt. Daarom heb ik geprobeerd iets verder te kijken, maar ideaal gezien zou ik voor 200-300 euro een set aanschaffen met speaker en boxen, die "redelijk" klinkt.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12 13:44

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Wimpie1987, ik zou gewoon éérst eens lekker gaan luisteren als ik jou was :)
En dan pas beslissen wat jij zélf lekker vind klinken, jij moet er tenslotte naar juisteren. Als het jouw bevalt dán is het goed voor jou :)

Verwijderd

Ik zou de MediaMarkt opzoeken en eens een aantal setjes beluisteren. Voor films/games en evt. wat muziek heb je echt geen dikke reciever/zuiluidspreker nodig. Al helemaal niet als je in een kamer van 3 bij 4 zit..

Een losse reciever + Boxen zal inderdaad meer kwaliteit bieden maar of dit voor iedereen het waard zou zijn?

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 19:37
Probleem met kleine speakers is vaak dat ze prima voldoen voor films, maar niet voor serieus muziek luisteren. Je mist vaak een gedeelte in het midden laag.

2.0 is dan helemaal zo gek nog niet, helemaal niet in een kleine ruimte waar een goed 5.1 effect lastig te realiseren is

[ Voor 36% gewijzigd door descon op 19-07-2011 21:33 ]

Verwijderd

Anderzijds moeten we ook weer niet overdrijven vind ik. HiFi liefhebbers vinden sets van een beperkt budget al snel tekortkomingen hebben (die zijn er ook) en horen deze tekortkomingen, terwijl de gemiddelde consument zeer goed geluid zal ervaren uit een simpele Onkyo/Denon 5.1 set met melkpakjes. Uiteraard is dit minder dan duurdere sets met grote speakers maar dan praat je ook over een ander budget.

Daarom vind ik het altijd bijzonder dat indien iemand een budget 5.1 set wil kopen (€500 max) mensen gelijk aankomen met een 2.0 setup omdat dat 'beter' klinkt. Voor stereo wel ja, voor surround niet.

Als TS de Onkyo set aanschaft die hierboven genoemd werd weet ik zeker dat hij prima geluid ervaart. Ook voor muziek klinkt zo'n set echt niet dramatisch slecht.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 22:14 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Zo te horen hoef je niet perse een uitstekende geluidskwaliteit, maar gewoon een mooie surroundervaring. Als dat zo is dan moet je je niet al te druk maken over de tekortkomingen van speakersets in jouw budget. Die zullen er toch altijd zijn. Voor €500 ga je geen 5.1-set mét receiver vinden waarbij de subwoofer niet staat mee te bonken tot aan de 200Hz. Voor €15.000 rijd je nu eenmaal geen nieuwe Ferrari, hoe goed je ook zoekt.

Waar ik wel op zou letten is de uitbreidbaarheid en de features. Als receiver/versterker in de sub zit zoals bij de Z-5500 dan is daardoor de set minder goed uitbreidbaar. Als er geen hdmi op zit, is hij daardoor slechter uitbreidbaar. Wordt de set geleverd met een passieve sub, is de set minder uitbreidbaar. Daarnaast heeft een Onkyo HT-R548 receiver (onderdeel van de HT-S5405 set) veel meer features dan de Z-5500.

Tenzij je dus toch bereid bent eerst stereo te gaan doen (wat me niet het geval lijkt, gezien het feit dat hij voornamelijk voor films/series en games wordt gebruikt), zou ik gewoon een kant-en-klare set kopen die wel een leuke losse A/V receiver heeft, zoals de HT-S5405.

[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-07-2011 01:00 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1