Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 56 Laatste
Acties:
  • 530.853 views

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:17

Pierre

Van nature lui!

Hi,

Vandaag mijn NR 609 en bij passende surround (5.1) set van Harman/Kardon aangesloten, volgens mij heb ik toch wel alles goed aangesloten maar zit toch wel met een vraagje.

Als ik radio luister dan heb ik sound uit Front Speaker L en Front Speaker R stereo (volgens de poster 1 en 2) die zijn conform de poster correct op het deel Front aangesloten.

Ik krijg met geen mogelijkheid sound uit de speakers die schuin achter mij staan (volgens de quick setup poster zijn dat speaker 4 en 5).

Speaker 4 en 5 heb ik conform de poster aangesloten op het deel Surround.

Verder heb ik mijn DVD speler via coax (voor geluid) aangesloten op Digital IN (1 bd/dvd) en krijg dus op deze wijze geen surround sound 8)7 doe ik iets verkeerds of zie ik iets over het hoofd, verder wil ik een AC Ryan ook met coax aansluiten op Digital IN (2 cbl/sat) kan dat volgens de experts hier.

Want ze zijn wel toewijsbaar volgens de manual.
Bedankt al vast.

[ Voor 13% gewijzigd door Pierre op 03-11-2011 20:22 . Reden: Nieuwe info ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:24
Boss schreef op donderdag 03 november 2011 @ 13:28:
[...]

Bij de Synology kan je zelf de DLNA menu's aanpassen naar eigen smaak. Dan kan je ook een map met artiesten toevoegen. Ik heb het zo staan dat ik eerst de eerste letter kies en daarna de artiesten die met die letter beginnen. Dat is wat sneller bij een grote library.
Ik zal eens kijken of ik het kan vinden. Ik heb namelijk een behoorlijke verzameling mp3's. En beginnen met de eerste letter scheelt een hoop scrollen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:05
Pierre61 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 19:31:
Hi,

Vandaag mijn NR 609 en bij passende surround (5.1) set van Harman/Kardon aangesloten, volgens mij heb ik toch wel alles goed aangesloten maar zit toch wel met een vraagje.

Als ik radio luister dan heb ik sound uit Front Speaker L en Front Speaker R stereo (volgens de poster 1 en 2) die zijn conform de poster correct op het deel Front aangesloten.

Ik krijg met geen mogelijkheid sound uit de speakers die schuin achter mij staan (volgens de quick setup poster zijn dat speaker 4 en 5).

Verder heb ik mijn DVD speler via coax (voor geluid) aangesloten op Digital IN (1 bd/dvd) en krijg dus op deze wijze geen surround sound 8)7 doe ik iets verkeerds of zie ik iets over het hoofd, verder wil ik een AC Ryan ook met coax aansluiten op Digital IN (2 cbl/sat) kan dat volgens de experts hier.

Bedankt al vast.
Welke geluids modus heb je ingesteld staan? Niet iedere modus stuurd alle speakers aan, in het boekje staan alle modussen goed beschreven. Heeft de AC Ryan geen HDMI? Dat is namelijk een stuk makkelijker met aansluiten.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Dennism schreef op donderdag 03 november 2011 @ 21:57:
[...]

Welke geluids modus heb je ingesteld staan? Niet iedere modus stuurd alle speakers aan, in het boekje staan alle modussen goed beschreven. Heeft de AC Ryan geen HDMI? Dat is namelijk een stuk makkelijker met aansluiten.
Die Ryan heeft HDMI echter mijn toestel niet (Sony TV) en is via scart op mijn tv aangesloten, deze opstelling heb ik al een poos, tv werkt, acryan werkt ook, via coax naar mijn oude versterker strak 5.1 surround.

Echter die is overleden en vandaar de aanschaf van de Onkyo, en daar krijg ik dus geen 5.1 surround uit op deze manier. Maar ik zal vandaag eens naar de sound modus kijken.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12 19:33
Pierre61 schreef op donderdag 03 november 2011 @ 19:31:
Hi,

Bedankt al vast.
Het ligt helemaal aan de sound modus die je gebruikt. Is ingangsignaal stereo (zoals bij radio) dan geeft hij alleen geluid uit de front speakers (en subwoofer als je die hebt ingesteld). Kijk je een DVD met DD 5.1 of DTS geluid, dan krijg je uit alle speakers geluid (mits geluid over achterspeakers in de film zit).

Wil je al je speakers gebruiken bij stero geluid dan kun je met de soundmodus bijvoorbeeld prologic of all channel stereo kiezen (gewoon op het knopje music/game drukken). Maar voordat dit alles goed werkt moet je natuurlijk eerst wel je speakers configureren (handmatig of met microfoontje).

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-12 21:00
En kijk bij de AcRyan POHD nog even naar de instellingen van het geluid. Het kan zijn dat deze downmixt naar stereo en dat wil je niet.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

jaapsander schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 10:18:
[...]

Het ligt helemaal aan de sound modus die je gebruikt. Is ingangsignaal stereo (zoals bij radio) dan geeft hij alleen geluid uit de front speakers (en subwoofer als je die hebt ingesteld). Kijk je een DVD met DD 5.1 of DTS geluid, dan krijg je uit alle speakers geluid (mits geluid over achterspeakers in de film zit).

Wil je al je speakers gebruiken bij stero geluid dan kun je met de soundmodus bijvoorbeeld prologic of all channel stereo kiezen (gewoon op het knopje music/game drukken). Maar voordat dit alles goed werkt moet je natuurlijk eerst wel je speakers configureren (handmatig of met microfoontje).
Het vreemde is trouwens, ik heb een dvd van Roger Waters daar kan je een sound opstelling doen, dan komt eruit iedere speaker een noise.
Mijn front center en sub hoor ik die andere niet 8)7 ik weet het echt niet meer. Verder als ik met dat microfoontje een configuratie laat doen dan hoor ik dus de zijkant ook niet 8)7

Update: "Firmware Update" van een uur, deed de truc. Nu nog ff uitvinden hoe ik mijn speakers juist kan afstellen. En hoe ik die AC Ryan in surround kan krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierre op 05-11-2011 07:29 . Reden: Update ]

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:58
Pierre61 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 11:29:
[...]
<snip>
En hoe ik die AC Ryan in surround kan krijgen.
Alle geluid (via HDMI) op je AC-Ryan PassThrough zetten.
Wil je DTS-HD luisteren heb je HDMI connectie nodig EN moet de weergave op de AC-Ryan op 1080 ingesteld staan.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

BazerK schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 11:47:
[...]

Alle geluid (via HDMI) op je AC-Ryan PassThrough zetten.
Wil je DTS-HD luisteren heb je HDMI connectie nodig EN moet de weergave op de AC-Ryan op 1080 ingesteld staan.
Op welke HDMI ingang op de versterker moet ik hem dan aansluiten als ik vragen mag

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:21
Vraagje. Ik heb de TX-NR509 aangesloten op mijn netwerk en een htpc eraan hangen.

Nu wil ik graag internet radio luisteren via, Net vTuner op de Onkyo en eigenlijk tegelijkertijd via de HDMI internetten op mijn TV vanaf de HTPC.

HTPC >> Onkyo >> TV

Dus vraag is eigenlijk of ik vanuit de Net modus toch een andere HDMI bron kan weergeven. Als ik Net geselecteerd heb is automatisch het OSD op HDMI op de TV dus.

Verder wel héél tevreden over de 509!

• -aad-
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 08:35
Ik heb sinds kort ook de 509. Nog niet helemaal aangesloten, maar al wel getest of hij het überhaupt deed. (je weet maar nooit...) Als ik hem aanzet hoor ik drie tikken van schakelaars o.i.d. (denk ik). Hoort dat zo, of is er iets mis?

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:58
Pierre61 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 12:19:
[...]

Op welke HDMI ingang op de versterker moet ik hem dan aansluiten als ik vragen mag
Wat jij wilt, hier is een AC-Ryan Mini2 via HDMI 1.4 op de BD/DVD HDMI ingang aangesloten van een Onkyo TX-NR509.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Verwijderd

Heb een HT-R340 versterker (uit de HT-3100 package) en heb los een Jamo s426 hcs3 setje binnen gekregen. Aangesloten en getest maar heb nog wat onduidelijkheden:

-Er zit nu nog ff de sub uit de HT package bij, lijkt me wel handig om die te vervangen of niet?
-Front speakers op Large? Aangezien de receiver vrij basic is kan ik niet een frequentie instellen voor Large. Mijn vraag dus: Wat voor frequentie hanteert de versterker in het geval van Large voor de fronts? Of is het überhaupt niet slim om voor deze fronts Large te gebruiken?
-Double bass UIT, right? Heb wat gezocht op ander fora maar het lijkt erop dat uitzetten over het algemeen aanbevolen is.
-Voor de Small boxen (center en surrounds dus) kan ik wel de frequentie instellen: hier leek mij 120Hz wel geschikt voor. (Afgeleid uit de receiver handleiding obv de conus diameter).

Als iemand denkt: "gast, die versterker past er helemaal niet bij! " :+ Dan hoor ik graag suggesties!
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 01:15:
-Er zit nu nog ff de sub uit de HT package bij, lijkt me wel handig om die te vervangen of niet?
Succes met zoeken naar een subwoofer. De HT-R340 heeft een geen subwoofer pre-out en alleen een aansluiting voor gewoon speakerdraad. Oftewel kan je niet zomaar een actieve subwoofer aansluiten via de normale weg. Je zal dus de subwoofer altijd via high-level aan moeten sluiten (dus doorlussen via de fronts). Lees anders Subwoofer ja of nee...wat is het verstandigst? eens door, gaat over hetzelfde probleem.
-Front speakers op Large? Aangezien de receiver vrij basic is kan ik niet een frequentie instellen voor Large. Mijn vraag dus: Wat voor frequentie hanteert de versterker in het geval van Large voor de fronts? Of is het überhaupt niet slim om voor deze fronts Large te gebruiken?
Large en small hebben niets te maken met de grootte van de speaker. Large is puur dat de receiver alles naar de front door stuurt, small laat weten dat er een subwoofer aanwezig is waar de lagere tonen heen gaan. Dus met large hoef je ook geen crossover in te stellen, met small wel.
-Double bass UIT, right? Heb wat gezocht op ander fora maar het lijkt erop dat uitzetten over het algemeen aanbevolen is.
Net wat je zelf fijn vind klinken. Dit soort dingen zijn persoonlijk.
-Voor de Small boxen (center en surrounds dus) kan ik wel de frequentie instellen: hier leek mij 120Hz wel geschikt voor. (Afgeleid uit de receiver handleiding obv de conus diameter).
Ook hier geldt dat je zal moeten testen wat je zelf het beste vind klinken, er zijn geen harde waardes die je in moet vullen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Boss
  • Laatst online: 12:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

-aad- schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:16:
Ik heb sinds kort ook de 509. Nog niet helemaal aangesloten, maar al wel getest of hij het überhaupt deed. (je weet maar nooit...) Als ik hem aanzet hoor ik drie tikken van schakelaars o.i.d. (denk ik). Hoort dat zo, of is er iets mis?
Levensgevaarlijk, direct inpakken en terug naar de winkel...

Of misschien is het gewoon een relais. :-)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Ok, ik heb weer eens geluk met de apperatuur.

Mijn TX NR3008 werkt dus nu al niet meer hoe het hoort.
Als je aan de mastervolumeknop draait, blijft het volume gelijk, maar slaat de versterker op hol.
Hij zapt dan door de geluidsinstelligen. van direct naar stereo naar THX enz.
Daar blijft ie net zolang mee doorgaan tot je de volume knop weer een klein beetje de andere kant op draait.

De stekker er langere tijd eruit helpt niet.
Alles wissen met de methode in de gebruiksaanwijzing helpt niet.
Update van de Firmware deed ook niks.

Voor de rest werkt ie gewoon, volume via AB doet het wel.

Wat nu?

• -aad-
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 08:35
Boss schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:44:
[...]

Levensgevaarlijk, direct inpakken en terug naar de winkel...

Of misschien is het gewoon een relais. :-)
Voordat de boel ontploft :p
De tikken klinken me niet vreemd ofzo, maar aangezien het m'n eerste receiver is wist ik niet of drie van die tikken nou normaal zijn of niet...

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-12 23:41

sjaool

Every life should have 9 cats

Die tikken zijn normaal. Dat zijn de relais in de versterker die het signaal schakelen.
Je hoort de klikken ook als je van stereo naar mono of een ander soort geluidsweergave schakelt.

"When you grow up your heart dies"

• mike123
Ik heb mijn tx-nr 509 geflashed met de huidige laatste firmware en dat is goed verlopen.
Versie 1061-0900-0000-0103. Was eerst wel een beetje huiverig omdat er diverse berichten waren op het forum van Ibood dat mensen de 509 hadden geflashed en dat het apparaat daarna niets meer deed.
Mp3's spelen nu ook gewoon door als er een paar nummers zijn afgespeeld. Voor de update stopte het afspelen na 2 of 3 nummers. Afgespeeld via dlna.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-12 15:23

HeroS

SmartHome Nerd

@mike123 >> Bij mij loopt die nogsteeds vast hoor. Alleen niet meer na 2/3 nummers maar na een wat langere tijd. Dan moet ik echt de stekker eruit trekken om hem weer werkend te krijgen.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of ligt dit aan mijn setup?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Verwijderd

Beste allemaal,

Ik heb de Onkyo 609 sinds een paar dagen in bezit, en ik vraag (als leek) me af hoe ik alles het best op elkaar aan kan sluiten?

Ik heb een hd-tv, upc mediabox, onkyo 609, apple tv2 en een apple wireless router.
Van de week een aantal hdmi-kabeltje besteld en 1 optisch kabeltje waarmee nu de apple tv aan de 609 zit.

Graag zou ik natuurlijk het geluid van de tv naar de onkyo sturen, spotify vanaf de tv willen kunnen bedienen, maar ook vanaf de iphone/ipad vanuit de spotify app, en itunes (via de apple tv?)naar de onkyo sturen.

Er is zoveel mogelijk, ik zie het even niet meer. 8)7

Kan iemand me zeggen wat ik het best, en met welk kabeltje, aan wat kan aansluiten?

Thanks! :)

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 11:08

thunder8

Het gedonder begint weer.

In principe zou ik alle apparaten aansluiten op de 609 en dan deze aansluiten op de TV. Als je TV ARC (Audio Return Channel) ondersteunt, dan heb je buiten de HDMI niets nodig. Ondersteunt je TV dat niet, dan moet je via tulp of optisch het geluid van je TV terugsturen naar de 609. Echter als je alleen nog maar digitale TV kijkt en je alles al via de 609 hebt lopen, dan hoef je helemaal geen geluid meer terug te sturen van de TV naar de 609.

Het aansturen qua afstandsbediening/iPhone daar durf ik geen uitspraken over te doen. Er is wel een Onkyo app waarmee je je 609 kan bedienen als deze is aangesloten op het netwerk.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Verwijderd

Hi Thunder8,

Dank je voor je snelle antwoord. De 609 kan ik dan met een netwerkkabeltje aan de router koppelen toch? Dan lijkt het er op dat ik de apple tv als overbodig kan beschouwen, maar dat bekijk ik nog wel even. Ik ga vanavond maar eens aan de slag. Thanks.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:51:
Ok, ik heb weer eens geluk met de apperatuur.

Mijn TX NR3008 werkt dus nu al niet meer hoe het hoort.
Als je aan de mastervolumeknop draait, blijft het volume gelijk, maar slaat de versterker op hol.
Hij zapt dan door de geluidsinstelligen. van direct naar stereo naar THX enz.
Daar blijft ie net zolang mee doorgaan tot je de volume knop weer een klein beetje de andere kant op draait.

De stekker er langere tijd eruit helpt niet.
Alles wissen met de methode in de gebruiksaanwijzing helpt niet.
Update van de Firmware deed ook niks.

Voor de rest werkt ie gewoon, volume via AB doet het wel.

Wat nu?
Okeee.... niemand...

Maakt niet uit :+
De versterker heeft zichzelf gerepareerd....?
Nadat ie de hele nacht en tot ongeveer 18:00 uit heeft gestaan, met de 220 stekker er uit, werkt ie weer zoals het zou moeten.
Ik heb het vermoeden dat ie waarschijnlijk te warm is geworden, gisteren zo'n beetje de hele dag film gekeken met surround, nouja, ik niet ,maar mijn kids wel....
Ik ga het even in de gaten houden, Hopen dat het eenmalig was.

• mike123
HeroS schreef op maandag 07 november 2011 @ 09:39:
@mike123 >> Bij mij loopt die nogsteeds vast hoor. Alleen niet meer na 2/3 nummers maar na een wat langere tijd. Dan moet ik echt de stekker eruit trekken om hem weer werkend te krijgen.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben of ligt dit aan mijn setup?
Ik had na 6 a 7 nummers nog steeds geen problemen, laat ik het zo zeggen. Bij de vorige versie stopte hij wel na 2 of 3 nummers en dan hoefde ik alleen maar de de afstandbediening een andere bron te kiezen en weer terug naar NET en dan werkte het weer.
Ik heb nog geen 1 keer de stekker eruit hoeven te halen.
Ik speel alleen nu wel steeds vaker muziek vanaf mijn nas maar dan via mijn telefoon of mijn tablet met de
Synology app. Dat werkt een stuk makkelijker en ik hoef niet eerst de tv aan te zetten. Tv aan hoeft natuurlijk niet maar zoekt wel makkelijker als je via de Onkyo de nummers uitzoekt.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Weet iemand of op de USB Poort aan de voorzijde power zit bij de NR609

Verwijderd

Ik wacht nu al 6 weken op mijn Onkyo 609 receiver, die in Mijdrecht staat ter reparatie. Direct na aankoop in mei al problemen met HDMI, steeds andere instellingen, firmware-updates en aansluitingen geprobeerd, en nu is het enige wat ik uit Mijdrecht hoor: "Wacht op onderdelen" ( kapotte HDMI-plaat ). Iemand meer ervaringen met waardeloze service van Onkyo?

Verwijderd

Ik heb een probleem met mijn Onkyo HT-R390.

Ik heb hem aangesloten aan mijn pc via HDMI. Maar als ik hem op PLII Movie of op Neo:6 Cinema zet dan is het geluid wel goed behalve wat er gesproken wordt. Dat hoor je heel zacht op de achtergrond. En als ik hem op Stereo zet hoor ik wel al het geluid goed.

Wat is/kan het probleem zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:40:

Ik heb hem aangesloten aan mijn pc via HDMI. Maar als ik hem op PLII Movie of op Neo:6 Cinema zet dan is het geluid wel goed behalve wat er gesproken wordt. Dat hoor je heel zacht op de achtergrond. En als ik hem op Stereo zet hoor ik wel al het geluid goed.

Bronmateriaal wat niet lekker werkt als er 5.1 van gemaakt wordt? Want dat is wat Dolby Pro Logic en DTS Neo:6 beide doen.

• sjaool

sjaool

Pierre61 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:11:
Weet iemand of op de USB Poort aan de voorzijde power zit bij de NR609
Als ik mijn iPod aansluit op de USB-poort wordt deze gewoon opgeladen.
Lijkt mij ook logisch aangezien de UWF-1 ook zijn stroomvoorziening van de USB-poort moet krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door sjaool op 08-11-2011 18:58 ]

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

sjaool schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:58:
[...]

Als ik mijn iPod aansluit op de USB-poort wordt deze gewoon opgeladen.
Lijkt mij ook logisch aangezien de UWF-1 ook zijn stroomvoorziening van de USB-poort moet krijgen.
Aha dat wist ik niet thanks :)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:04
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:40:

Dat is geen probleem, als jij een niet dolby pro logic signaal (dit zit verwerkt in een, meestal, analoog stereo signaal) door een pro logic filter heen haalt dan komt er iets uit wat je niet verwacht. Stereo dus als stereo weergeven (of meerkanaals stereo als je het ook over je achter speakers wilt).

• Sebas77
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-01 10:42
Even een vraagje tussendoor. Als ik een set speakers heb van B&W CDM 9 NT welke receiver kan ik dan beter gebruiken:
Onkyo TX NR808 of een Denon AVR-3806. Maakt het wat uit. Of zijn beiden prima voor deze speakers.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44
Op dit moment zit ik te kijken naar de TN-RX509 (zeg ik het zo goed?), maar kan niet helemaal vind of die kan wat ik wil.
Voor zover ik weet bestaat het wel, maar zou het volgende willen:
We hebben een groot aantal apparaten aangesloten op de tv/versterker op dit moment (dit is nog een jvc, met bijbehorende speakers).
De apparaten zijn:
Wii via Component en geluid via composite (rood/wit).
PS3 via HDMI en geluid via SPDIF (glas).
Xbox 360 via HDMI en geluid via composite (rood/wit).
HDI Dune 3.0 (BD-speler dus) via HDMI en geluid via digital coax.
UPC mediabox via analoog RGB SCART.

Wat ik zou willen uiteraard is het volgende:
PS3 via HDMI op versterker.
Wii via Component en audio op versterker (audio zal waarschijnlijk composite blijven).
Xbox360 via HDMI op versterker.
Dune via HDMI op versterker.
UPC mediabox via SCART oid zo goed mogelijk op versterker.
Daarna de versterker via HDMI naar de tv.

Het is namelijk zo dat we de tv op gaan hangen aan een systeem welke ook de tv kan draaien midden de kamer in. Dus op dat moment is het handig dat er niet teveel meuk aan hangt om te voorkomen dat er kabels losgetrokken worden.

Voor zover ik weet is het wel mogelijk, maar dan zal de versterker wellicht ontzettend duur zijn.
Anders zou zijn dat ik toch met 3 kabels (component, SCART en 1 HDMI) naar de tv moet werken.
Langere kabels welke gebundeld zijn en genoeg bewegingsruimte hebben zouden de oplossing dan zijn.

Ik heb het internet wel afgestruind om te zoeken naar een versterker die zoiets kan, maar de benamingen zijn aardig verschillend en benoemen niet altijd hetzelfde.
Arunia schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:17:
Op dit moment zit ik te kijken naar de TN-RX509 (zeg ik het zo goed?)
TX-NR509 :>
De apparaten zijn:
Wii via Component en geluid via composite (rood/wit).
PS3 via HDMI en geluid via SPDIF (glas).
Xbox 360 via HDMI en geluid via composite (rood/wit).
HDI Dune 3.0 (BD-speler dus) via HDMI en geluid via digital coax.
UPC mediabox via analoog RGB SCART.

Wat ik zou willen uiteraard is het volgende:
PS3 via HDMI op versterker.
Wii via Component en audio op versterker (audio zal waarschijnlijk composite blijven).
Xbox360 via HDMI op versterker.
Dune via HDMI op versterker.
UPC mediabox via SCART oid zo goed mogelijk op versterker.
Daarna de versterker via HDMI naar de tv.
Composite is de gele stekker en is voor beeld, geluid zijn de witte en rode RCA (of cinch of tulp)-stekker. Maar dat terzijde.

Wat je wilt qua HDMI gaat werken. Dus PS3, XBox 360 en Dune naar de receiver en dan met één HDMI kabel naar de TV. Echter zal de TX-NR509 met de Wii en de UPC niets doen. Dit omdat de TX-NR509 geen analoog signaal naar digitaal kan converteren. Wil je dat wel dan moet je naar de TX-NR579 of hoger gaan kijken. Als je voor de TX-NR509 gaat en alles via de receiver wilt laten lopen zal je ook nog een aparte component kabel van de receiver naar de TV moeten trekken voor de Wii en een composite voor de UPC. Eigenlijk dus niet handig als je maar één apparaat hebt met die interface.

SCART zal je niet vinden op receivers omdat SCART een samengesteld signaal is en dus niet één op één te vergelijken is met HDMI of Component. Van de UPC zal je wellicht het signaal moeten splitten naar composiet (geel) en twee keer audio (rood en wit).
Ik heb het internet wel afgestruind om te zoeken naar een versterker die zoiets kan, maar de benamingen zijn aardig verschillend en benoemen niet altijd hetzelfde.
Zoeken naar "Analog to Digital Conversion", want dat is wat je zoekt. Veelal gaat dit samen met "Analog to Digital Conversion", dit omdat je anders maximaal 576P uit kan sturen, dus veel receivers kunnen het analoge beeld naar 1080i of 1080p scalen.

• Arunia
Super bedankt voor de hele uitgebreide uitleg.
Die component zou ik dan direct naar de tv moeten laten lopen.
Mocht die 579 (valt reuze mee in de prijs) dit wel kunnen, dan vind ik dat een hele mooie oplossing, maar goed. Voor 1 apparaat is dat wellicht die 95 euro niet waard. Maar scheelt wel de kabel en de versterker zal een hele lange tijd blijven staan.

SCART omzetten naar composite en cinch vind ik minder, omdat dat echt heel veel scheelt in de kwaliteit.
Maar goed, dat is dan meer van wat wil je, kwaliteit of minder kabels. Een dilemma voor thuis. :D

Alleen met die 579 nog even uitzoeken of die ook bij de uit stand het signaal van de analoge aansluitingen door kan sturen. Maar dat is wel te vinden voor mezelf.

Upscalen vind ik zeker iets interessants om te hebben.
Arunia schreef op woensdag 09 november 2011 @ 09:49:
Alleen met die 579 nog even uitzoeken of die ook bij de uit stand het signaal van de analoge aansluitingen door kan sturen. Maar dat is wel te vinden voor mezelf.
Ik denk van niet eigenlijk. HDMI Through (of HDMI Thru zoals Onkyo het noemt) is het doorsturen van een HDMI signaal wanneer de receiver in standby staat. Dat is natuurlijk makkelijker te doen aangezien je een (digitaal) signaal doorstuurt. Met het doorzetten van component moet het hele circuit om het signaal om te zetten ook actief zijn, weet niet of dat iets is wat in standby ook kan.

• Arunia
Dat is ook wel weer zo. Wellicht dat ik ze beter kan mailen. Misschien zet de versterker het niet om wanneer deze uit staat, maar stuurt het zonder aanpassingen gewoon door.

Hmm, wellicht handig als ik ze gewoon even mail. Zij zullen het wel weten lijkt me.
Ik hou jullie op de hoogte.

@jopie,
De mail is gestuurd. Wellicht dat ze met een ander model komen waarbij het wel kan. Anders wordt het gewoon 3 kabels naar de tv met voldoende bewegingsruimte.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 09-11-2011 10:18 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
Verwacht er niet te veel van, het heet geen video-thru, maar HDMI thru.

• Zeropaid
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een onkyo ht548 deze heeft geen banaan aansluitingen, is het dan ook niet mogelijk om speakers met banaan aansluiting aan te sluiten?
Aangezien de wat duurdere speakers vaak met deze aansluiting komen.
Volgens mij haal je nu een paar dingen door elkaar. Je hebt banaanpluggen en je hebt daarnaast de terminals (dan wel op de speaker als op de receiver/versterker). Je kan elke speaker op elke versterker aansluiten met gewoon speakerdraad. Hoe dat werkt hangt van de speaker en de receiver af. In veel gevallen zijn het terminals die je open draait, de kabel er in doet en dan de terminal weer dichtdraaien. Goedkopere speakers en receivers hebben een systeem waarin je de kabel vast zet doordat er een veertje in de terminal zit (zoals op jouw Onkyo). Maar hoe dan ook gaat er in beide kaal speakerdraad en als de aansluitingen op de speaker en receiver verschillen maakt dat niet uit.

Banaanpluggen kan je op je speakerdraad monteren en die gaan dan in de terminals zoals beschreven als de eerste versie.

Er is geen verband tussen het wel of niet aan kunnen sluiten omdat de terminals niet overeen komen. Overigens zijn er ook voor de klemaansluitingen "banaanpluggen" te vinden, maar dat terzijde.

• Zeropaid
  • Niet online
Duidelijk verhaal, de banaan pluggen schroef je op gewoon speakerdraad, dus maakt het niet uit of je reciever klemaansluitingen heeft.
Ik vraag me dan wel af wat het nut is van deze pluggen.

Stel dat ik speakers van 500-600 euro neem wordt mn reciever (gelijk aan txsr309) dan niet een bottleneck?

[ Voor 23% gewijzigd door Zeropaid op 09-11-2011 20:13 ]

Zeropaid schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:08:
Duidelijk verhaal, de banaan pluggen schroef je op gewoon speakerdraad, dus maakt het niet uit of je reciever klemaansluitingen heeft.
Ik vraag me dan wel af wat het nut is van deze pluggen.

Stel dat ik speakers van 500-600 euro neem wordt mn reciever (gelijk aan txsr309) dan niet een bottleneck?
Het nu van banaanpluggen of het nut van de terminals? Nut van de terminals is gewoon kostenbesparing, die klemmen zijn vele malen goedkoper. Nut van banaanpluggen is dat het makkelijk is als je vaak speakers wisselt en dus niet elke keer de terminals los hoeft te draaien. Persoonlijk vind ik het ook een voordeel dat je de draad echt goed in de banaanpluggen kan krijgen en dan ook goed in de receiver kan steken. Bij een receiver wordt het soms wel krap als je alle kabels vast gaat schroeven in de terminal. Puur audiofiel gezien is bare-wire aansluiten het beste aan gezien je dan een overgang minder hebt. Echter is die weerstand zo laag dat je het toch niet merkt, en anders neem je pluggen van Rhodium of Zilver die hebben nog minder weerstand dan vergulde exemplaren.

Let wel dat standaard banaanpluggen niet passen om de aansluitingen die jouw receiver heeft. Maar zou de banaanpluggen maar vergeten, want dat maakt het alleen maar onduidelijker. Gewoon kaal aansluiten in het begin, scheelt nog geld ook.

Op zich zou een TX-SR309 wel wat speakers moeten kunnen trekken, daar zegt de prijs niet meteen alles over. Alleen wel handig als je speakers neemt die geen rare impedantiedippen heeft, want dat kan voor een lichte receiver wel lastig worden. Dus geen speakers nemen die onder de 3 - 4 Ohm gaan zakken. Verder hebben speakers met een hoog rendement altijd de voorkeur in een dergelijke situatie aangezien de receiver dan minder hoeft te leveren. Of het handig is om speakers van 500 euro de stuk aan te sluiten op een receiver van 200 euro is wat anders. Zou me eerder eens gaan verdiepen in een prijsklasse lager om het toch wat gelijker te houden. Maar receiver mee naar de winkel en proberen kan altijd natuurlijk. Zoals gezegd hangt het ook voor een deel van de speaker af.

Maar ben je 100% zeker dat je wel een gelijkwaardige TX-SR309 hebt? Veelal is er toch het één en ander wat anders is aan de kant en klare pakketten. Je hebt bijvoorbeeld kans dat je geen crossover in kan stellen en je speakers dus straks niets doen van onder de 150 (?) Hz. Zou ik wel even naar kijken voordat je 1000 euro uit gaat geven en straks niet alles kan.

• Zeropaid
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 09 november 2011 @ 20:26:
[...]
Maar ben je 100% zeker dat je wel een gelijkwaardige TX-SR309 hebt? Veelal is er toch het één en ander wat anders is aan de kant en klare pakketten. Je hebt bijvoorbeeld kans dat je geen crossover in kan stellen en je speakers dus straks niets doen van onder de 150 (?) Hz. Zou ik wel even naar kijken voordat je 1000 euro uit gaat geven en straks niet alles kan.
De txnr 309 en de ht548 zijn qua specificatie's vrijwel gelijk. (de 309 heeft zelfs 1 hdmi poort minder)
Verder voldoen de meegeleverde speakers op het moment nog, mocht ik ooit andere speakers nemen dan zou ik liever niet ook nog de reciever moeten vervangen.
Zeropaid schreef op woensdag 09 november 2011 @ 22:00:
[...]
De txnr 309 en de ht548 zijn qua specificatie's vrijwel gelijk. (de 309 heeft zelfs 1 hdmi poort minder).
Ik heb het meer over de opties intern. Qua hardware zal iets eerder gelijk zijn aangezien PCB's en dergelijke goedkoper zijn om ze gelijk te houden. Maar softwarematig een functie toevoegen of weghalen is zo gedaan. Daarom zou ik dus eens checken of je wel dingen als crossover in kan stellen. Zijn setjes die dat niet kunnen. Grote kans dat het wel kan, maar gewoon om zeker te zijn.

• Arunia
Net antwoord van Onkyo terug gekregen over mijn vraag.

Antwoord is de volgende:
Firstly I think the 579 would be a better bet for you. All of the HDMI connected devices will be able to pass-through when the AVR is in standby, but the analogue connect devices would need the AVR to be on ( this allows for video processing & scaling to take place ), I would consider the purchase of a new set-top box with HDMI out ( this will also give you access to the free-to-air HD channels that are out there as well.

Wat er dus op neer komt dat analoge signalen alleen worden geprocessed wanneer de versterker aan staat. Dat is wat jullie ook al aangaven. Het had leuk geweest, maar uiteraard onmogelijk als hij het gewoon door had gestuurd, maar conversie van analoog naar digitaal voor HDMI had toch wel gemoeten.
Als mijn vrouw het dan niet erg vind als de versterker bij tv kijken aan gaat, dan zou dat met 1 kabel ideaal zijn.
In ieder geval genoeg stof tot nadenken. Daarnaast wellicht mogelijk om de UPC settopbox te ruilen voor eentje met een HDMI aansluiting zonder de zenders.
Arunia schreef op donderdag 10 november 2011 @ 15:32:
Als mijn vrouw het dan niet erg vind als de versterker bij tv kijken aan gaat, dan zou dat met 1 kabel ideaal zijn.
Maar je wilde de SCART van de Digitale Decoder toch niet omzetten naar Composiet? Dan wordt het de decoder altijd rechtstreeks aansluiten op de TV. Wellicht van de decoder dan een (optische?) kabel leggen naar de Onkyo voor het geluid. Dan hoeft de receiver alleen aan als je geluid via de 5.1 wilt.

Of inderdaad een decoder met HDMI kopen.

• Arunia
Oh ja, daar heb je helemaal gelijk in. Die kan er dan natuurlijk ook niet in.
De UPC mediabox doet de laatste tijd toch vreemd, dus wellicht die maar een keer ruilen en hopen op eentje met HDMI.
Zoveel wat ik nog uit moet zoeken. Heb in ieder geval wel een idee en een positief vrouwtje. Dat scheelt.

• lord_fornax
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06-2023
Ik wil de Onkyo TX-NR509 aanschaffen.
Ik ben er alleen nog niet geheel uit hoe ik het aangesloten wil hebben.

Het voordeel van alles via de Onkyo te doen is natuurlijk een bulk kabels richting receiver minder én ik kan per ingang audio sync toepassen in de Onkyo.

Het nadeel is dan wel weer dat ik nu (zonder de Onkyo en alle apparaten direct op de TV aangesloten) per AV ingang op de TV eigen instelling heb ingesteld. Dit zal als alles via de Onkyo verloopt straks niet meer mogelijk zijn.

Daarnaast vraag ik me af wat het stroomverbruik is als de Onkyo op standby staat, maar wel het HDMI signaal doorstuurt. Ik heb spookverhalen gehoord dat de receiver dan toch nog flink verbruikt..

Daarnaast zal het OSD niet functioneren als ik alles richting TV mik, of zie ik dit verkeerd?

Wat een gedoe en keuzes moet je maken tegenwoordig zeg :)

• Zeropaid
  • Niet online
FeaR schreef op donderdag 10 november 2011 @ 07:33:
[...]

Ik heb het meer over de opties intern. Qua hardware zal iets eerder gelijk zijn aangezien PCB's en dergelijke goedkoper zijn om ze gelijk te houden. Maar softwarematig een functie toevoegen of weghalen is zo gedaan. Daarom zou ik dus eens checken of je wel dingen als crossover in kan stellen. Zijn setjes die dat niet kunnen. Grote kans dat het wel kan, maar gewoon om zeker te zijn.
De ht548 heeft een active sub, waardoor de crossover ook is in te stellen. (crossover 40-200hz)
Als ik de txnr 309 vergelijk is de ht548 toch echt de betere qua opties. (309 heeft geen audyssey de ht548 bv wel)

Edit: op het moment niet van toepassing gezien mn htpc alles in 1 is, maar ik kan nergens achterhalen of de txsr 309 hdmi processing of hdmi switching heeft.

Als ik het goed heb is ARC hetzelfde als hdmi processing? :+

DIt is eigenlijk mn eerste, wat serieuzere set en ik moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben.
Juist om het feit dat ik niet vast zit aan de meegeleverde speakers, terwijl deze speakers meer dan voldoen op het moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Zeropaid op 11-11-2011 11:59 ]

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12 15:47
Help, ik heb ergens op gedrukt, weet niet meer waar O-) en nus staat mijn Onkyo "vast" op multichannel en heb ik geen geluid meer.
Ik heb volgens mij alle knoppen gehad maar krijg `m bijv. niet meer op DTS of Dolby.
Iemand een idee?

• thunder8

thunder8

Zeropaid schreef op donderdag 10 november 2011 @ 17:48:
[...]
Als ik het goed heb is ARC hetzelfde als hdmi processing? :+
Nee.

ARC staat voor Audio Return Channel. Als zowel de receiver als je TV dit ondersteund, kan het geluid van de TV teruggestuurd worden over de HDMI-kabel naar de receiver. Dit is makkelijk als je bijvoorbeeld apparaten rechtstreeks aan je TV hebt hangen of bijvoorbeeld een CAM-kaart in de TV hebt voor digitale TV. Dan heb je geen losse decoder meer en wil je het geluid natuurlijk wel over je receiver hebben lopen.

Mijn TV ondersteunt helaas geen ARC en ik moet dus het geluid via optische kabel naar de receiver sturen om geluid bij mijn tv kanalen te hebben.

HDMI processing betekent dat er een bewerking door je receiver wordt uitgevoerd op inkomende HDMI signalen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het aangeboden signaal 720p is, waarbij de receiver dit zelf opschaald naar 1080p en het met deze verhoogde resolutie doorstuurd naar je TV. De Onkyo TX-NR609 kan bijvoorbeeld het beeld opschalen naar 4K. Dit is een resolutie die nog nauwelijks bruikbaar is, maar in de toekomst kan dit wel gaan komen.

thunder8 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:42:
[...]HDMI processing betekent dat er een bewerking door je receiver wordt uitgevoerd op inkomende HDMI signalen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het aangeboden signaal 720p is, waarbij de receiver dit zelf opschaald naar 1080p en het met deze verhoogde resolutie doorstuurd naar je TV. De Onkyo TX-NR609 kan bijvoorbeeld het beeld opschalen naar 4K. Dit is een resolutie die nog nauwelijks bruikbaar is, maar in de toekomst kan dit wel gaan komen.
Nee, dat is HDMI Upscaling.

Je hebt ook nog Analog to Digital Conversion wat inhoud dat de receiver een analoog (compsiet, S-Video, Component en/of VGA) kan conveteren naar een digitaal signaal en dat via de HDMI Out kan uitsturen. Dit is dus handig als je maar één HDMI kabel naar je TV wilt.

Overigens gaat Conversion redelijk vaak samen met Upscaling omdat je natuurlijk geen analoog 480p/576p naar je TV wilt sturen. Dit wordt dan veelal naar 1080i/1080p gescaled.

HDMI Processing is dat de receiver van het complete signaal wat over HDMI gaat (audio en video) het audiodeel neemt en laat horen over de speakers, video wordt doorgestuurd naar de HDMI Out. Dit is overigens redelijk standaard tegenwoordig. Je had ook nog HDMI Switching wat inhield dat je receiver puur een switch was, beeld en geluid werden door de receiver naar de TV gestuurd. Mocht je dus je PS3 aansluiten via HDMI dan deed de receiver niets met het geluid en moest je nog een optische kabel trekken om geluid over de 5.1 te laten lopen. HDMI Switching werd ook wel een HDMI (pass)through genoemd, omdat het HDMI signaal dus letterlijk door de receiver ging en er niets mee werd gedaan. Echter is dat nu wat verneukeratief aangezien HDMI Trough/Thru nu wordt gebruikt om aan te geven dat de receiver HDMI in Stand-by door kan geven.

ARC is overigens alleen mogelijk als de receiver HDMI Processing ondersteunt: het audiosignaal moet immers van het HDMI signaal worden gehaald.

• Zeropaid
  • Niet online
thunder8 schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:42:
[...]

HDMI processing betekent dat er een bewerking door je receiver wordt uitgevoerd op inkomende HDMI signalen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het aangeboden signaal 720p is, waarbij de receiver dit zelf opschaald naar 1080p en het met deze verhoogde resolutie doorstuurd naar je TV. De Onkyo TX-NR609 kan bijvoorbeeld het beeld opschalen naar 4K. Dit is een resolutie die nog nauwelijks bruikbaar is, maar in de toekomst kan dit wel gaan komen.
Ik vraag me namelijk af of mijn onkyo ht548 hdmi processing ondersteund.
Onkyo gebruikt namelijk de benaming hdmi pass trough wat het er er allemaal niet duidelijker op maakt.

De ht 548 kan dolby,dts hd weergeven, klopt het dat de reciever dan sowieso hdmi processing moet ondersteunen?
Zeropaid schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 13:57:
[...]
De ht 548 kan dolby,dts hd weergeven, klopt het dat de reciever dan sowieso hdmi processing moet ondersteunen?
Zie mijn post, want wat Thunder8 zegt klopt niet.
Overigens is het inderdaad waar dat wanneer je receiver DTS HD en Dolby TrueHD kan decoderen dat je dan HDMI Processing hebt. Bitstream kunnen deze tracks namelijk alleen over HDMI worden verstuurd en moet je dus wel HDMI Processing hebben om het signaal te kunnen verwerken.

Overigens heeft Yamaha dan weer een receiver die wel over HDMI Processing beschikt, maar niets met DTS HD en Dolby TrueHD kan.

Verwijderd

Zoals al meerdere mensen hier in dit topic heb ik ook het probleem om het geluid van mijn tv naar mijn speakers te krijgen via mijn AV/Receiver. Sinds kort heb ik een Onkyo NR-TX609 en een Samsung UE40D5720. De Samsung ondersteund HDMI-CEC en ziet ook mijn TX-609, ik kan ook via mijn AB van mijn tv het geluid harder en zachter zetten op mijn receiver alleen hoe hard ik hem ook zet er komt geen geluid uit.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals hier aangegeven de Anynet+ uit te zetten, alleen vind dan de Receiver echter de TV niet via de RIHD, dus ook geen geluid. Ook al de verschillende HDMI porten geprobeerd op mijn TV, werkt ook niet.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of weet iemand de goede instellingen?

Alvast bedankt!
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 18:58:
Zoals al meerdere mensen hier in dit topic heb ik ook het probleem om het geluid van mijn tv naar mijn speakers te krijgen via mijn AV/Receiver. Sinds kort heb ik een Onkyo NR-TX609 en een Samsung UE40D5720. De Samsung ondersteund HDMI-CEC en ziet ook mijn TX-609, ik kan ook via mijn AB van mijn tv het geluid harder en zachter zetten op mijn receiver alleen hoe hard ik hem ook zet er komt geen geluid uit.
HDMI CEC != HDMI ARC

Oftewel, ondersteunt de Samsung UE40D5720 wel Audio Return Channel?
Op diverse sites komt wel terug dat de Samsung HDMI 1.4 heeft met 3D en ARC. Maar als ik de manual download dan wordt daar niet in gesproken over een dergelijke functie. Sterker nog, bij het aansluiten van audio staat dat je een optische kabel moet gebruiken. Lijkt me dat ARC wel aangehaald zou worden als dat beschikbaar zou zijn.

Verwijderd

Gebruik je oren. Of ; wat zou ik drinken Spa of ander water

• lord_fornax
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06-2023
Ik heb inmiddels de 509 gekocht, en ben mijn oude JVC receiver al meteen vergeten. Flinke verbetering qua geluid. Het klinkt nu een stuk voller, vooral in het middenbereik, het hoog is gedetailleerder, het laag mooier en subtieler. Ik meende ergens gelezen te hebben dat de 509 een 7band eq aan boord had, dit bleek een lichte teleurstelling te zijn dat dit toch niet erin zat. Maar ik heb de eq eigenlijk niet echt nodig aan het geluid te horen. Binnenkort komen er nieuwe luidsprekers van Boston Acoustics aan te hangen, eens kijken (luisteren) hoe de Onkyo in die combinatie presteert.

• sjaool

sjaool

Equalizers zijn funest voor de geluidskwaliteit/beeld zoals de muzikant/producer het bedoelt heeft. ;)

• Arunia
Afgelopen weekend even mijn vrouw de 509 laten zien. Ze vond hem wat groot. Maar, dan heeft ze toch echt pech. Want dat is de enige mogelijkheid wat betreft de aansluitingen. Dus komt dan achter een deurtje in de nieuwe mediakast. Ze heeft niet echt tegen gestribbeld. Dus dat is goed.
Ze zij wel dat dan wellicht een nog duurder model nodig was ivm toch het 7.1 omdat de BD's van Disney (-_- :P) het aankunnen. Dus dat wordt ook nog een leuke set tzt erbij zoeken van een wat beter merk.
Overigens zal het toch pas ergens volgend jaar zijn dat we het spul gaan upgraden.

• Soulmate13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08-2022
Ben gelukkig met mijn Samsung ue46D6530 in combinatie met Onkyo TX-nr509.
Loop na installeren van de HK 5.1 speakers echter te tobben. Als ik de receiver aan of uit zet gaat ook de
televisie mee aan en uit.
Krijg het niet voor elkaar om dit los te koppelen. Iemand hier al ervaring mee ?......en wil je de oplossing met me delen ?

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Moet even zeggen dat ik sinds 2 weken een NR609 bezit, ben helemaal blij. Zelfs het thuisfront _/-\o_ haha. Ga volgende week nog een SqueezeBox Touch kopen, dan kan ik mijn flac collectie er naar toe streamen.

Soulmate13 schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:08:
Loop na installeren van de HK 5.1 speakers echter te tobben. Als ik de receiver aan of uit zet gaat ook de
Krijg het niet voor elkaar om dit los te koppelen. Iemand hier al ervaring mee ?......en wil je de oplossing met me delen ?
HDMI CEC uitzetten, ook wel HDMI Control genoemd.

• Soulmate13
Bedankt FeaR. Op de receiver neem ik aan?
Op de receiver zou ik het eerst kijken aangezien je actie X op de receiver ook terug ziet op de TV.

• Soulmate13
Zo meteen proberen.
Ik laat het resultaat nog even weten.

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Van de week de TX-SR309 met JAMO speaker setje binnengekregen, en vandaag de kabels, dus het aansluiten kon beginnen! Apple TV2 en ziggo kastje allebei aangesloten middels HDMI op de receiver, de receiver zelf middels component kabel (rood/groen/blauw) aangesloten op de tv. Receiver geeft bij beide apparaten aan dat er signaal is (het icoontje HDMI gaat knipperen en blijft daarna licht geven). Maar helaas word er geen beeld doorgezonden naar de TV, geluid werkt wel prima..

Moet je bepaalde dingen instellen om de component video out te gebruiken?
PSPonderdelen schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:59:
Van de week de TX-SR309 met JAMO speaker setje binnengekregen, en vandaag de kabels, dus het aansluiten kon beginnen! Apple TV2 en ziggo kastje allebei aangesloten middels HDMI op de receiver, de receiver zelf middels component kabel (rood/groen/blauw) aangesloten op de tv. Receiver geeft bij beide apparaten aan dat er signaal is (het icoontje HDMI gaat knipperen en blijft daarna licht geven). Maar helaas word er geen beeld doorgezonden naar de TV.

Moet je bepaalde dingen instellen op de component video out te gebruiken?
Wat jij wilt kan niet. Vanaf bepaalde modellen kunnen receivers wel analoog naar digitaal converteren (en eventueel upscalen), maar digitaal in en analoog uit is niet mogelijk. Staat ook in de handleiding aangegeven door middel van een soort van chart welk ingangssignaal naar welke output kan.

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dat is dan mooi balen.. dus geen enkel model kan hdmi input (digitaal) > component output (analoog). Dit zou wel diep triest zijn, dan heb je niks aan een component uitgang, of naja alleen als je dan ook een component input hebt.

Voor ons is dit namelijk de enige mogelijke aansluiting, TV heeft namelijk geen HDMI ingang (oude plasma) en die zal voorlopig niet vervangen gaan worden.
PSPonderdelen schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:45:
Dat is dan mooi balen.. dus geen enkel model kan hdmi input (digitaal) > component output (analoog). Dit zou wel diep triest zijn, dan heb je niks aan een component uitgang, of naja alleen als je dan ook een component input hebt.

Voor ons is dit namelijk de enige mogelijke aansluiting, TV heeft namelijk geen HDMI ingang (oude plasma) en die zal voorlopig niet vervangen gaan worden.
Nope, van HDMI kan je niet naar analoog gaan. Ik ken geen één receiver die dat kan, ook geen exemplaren van duizenden euro's. Je zou kunnen kijken wat een losse HDMI to Component Converter kost.

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ben na aanschaf van de Onkyo 3008 verder gegaan met mijn installatie. Twee Klipsch frontspeakers en sinds kort een Panasonic plasma 50 inch VT30. Door de onkyo lopen een UPC mediabox, PS3, Playon HD en WII.

Heb een aantal vragen:
Is het zinvol om die beeldverbeteraars van de Onkyo te gebruiken? Dus upscalen, mosquito NR, random NR, block NR, edge enhancement, gamma etc... Ik probeer het wel eens maar op maximale standen wordt het beeld minder, op lage standen zie ik nauwelijks verschil. Zijn deze dingen vooral bedoelt voor beelden van lage kwaliteit, bv oude films ofzo? Of ook om je blu-ray of PS3 game nog mooier te maken?

En hoe verhoudt zich dat dan met de instellingen van mijn TV, mediaspeler, PS3? Ook daar zitten tig mogelijkheden op om het beeld te beinvloeden.

Heb je iets aan het kalibreren met audyssy als je slechts twee frontspeakers hebt?

BvD

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:29
PSPonderdelen schreef op woensdag 16 november 2011 @ 16:45:
Los daarvan denk ik ook dat het een rechtenkwestie is: HDMI heeft HDCP, wat per definitie niet werkt via een analoog signaal. Het zou wat zijn als je een blu-ray via je versterker zou kunnen afspelen en vervolgens via de componentuitgang zonder copy protection zou kunnen opnemen. Even vanuit de kant van de fabrikanten/contentaanbieders geredeneerd.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Soulmate13
quote:
Soulmate13 schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:08:

HDMI CEC uitzetten, ook wel HDMI Control genoemd.

Gevonden op tv !! Uitgezet en het werkt prima samen. Dank je.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb nu een tijdje de 509. Mijn oude JBL 200.5 speaker systeem is hierop aangesloten, en dat is echt niet meer voldoende. Had zelf al zitten kijken naar Jamo S606 systeem, maar die grote speakers krijg ik niet door de goedkeuringscommissie heen. Nu zag (en hoorde) ik gisteren de Dali Zensor 1, en de warmte, scherpte en ook hoeveelheid geluid die daar uit kwamen vond ik opvallend. Misschien kan ik dus toch toe met alleen bookshelves. Zijn er meer hier die alleen een boolshelf/center/sub opstelling hebben, en zo ja welke? (in 5.1 opstelling bedoel ik)

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-12 12:16
Ben al een tijdje een tevreden eigenaar van een Onkyo nr-509 en icm Jamo 5.0 S608 set. Werkt echt super samen, wat een geluid!

Sinds een aantal weken een CI+ module geïnstalleerd op mijn LE46C750 Samsung tv. Nu weet ik zeker dat deze tv ARC ondersteund (en de Onkyo natuurlijk ook) maar de apparaten kunnen elkaar met geen mogelijkheid vinden. Gebruik een hdmi 1.4 kabel en krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.. Op internet helaas weinig te vinden over deze combinatie.. Kent iemand dit probleem ?

Edit: gebruik uiteraard ook hmdi poort 2 welke ARC zou moeten ondersteunen (staat ook naast het poortje geprint)

[ Voor 10% gewijzigd door Stvn21 op 19-11-2011 01:38 ]

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-12 22:55
Goingwrong schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 01:37:
Ben al een tijdje een tevreden eigenaar van een Onkyo nr-509 en icm Jamo 5.0 S608 set. Werkt echt super samen, wat een geluid!

Sinds een aantal weken een CI+ module geïnstalleerd op mijn LE46C750 Samsung tv. Nu weet ik zeker dat deze tv ARC ondersteund (en de Onkyo natuurlijk ook) maar de apparaten kunnen elkaar met geen mogelijkheid vinden. Gebruik een hdmi 1.4 kabel en krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.. Op internet helaas weinig te vinden over deze combinatie.. Kent iemand dit probleem ?

Edit: gebruik uiteraard ook hmdi poort 2 welke ARC zou moeten ondersteunen (staat ook naast het poortje geprint)
Ik heb hetzelfde probleem. Ook met een TX-NR509 en een Samsung TV (UE40D6530). Krijg ARC ook met geen mogelijkheid werkend. Meerdere HDMI kabels geprobeerd, firmware updates van zowel de Onkyo als de Samsung, maar helaas.

Lees op diverse fora berichten van mensen die zeggen dat het uiteindelijk spontaan is gaan werken. Ik heb er uiteindelijk maar een optische kabel tussen gelegd.

• Soulmate13
Blijft toch vaak weer een verrassing.
Heb de TX-NR509 icm Samsung UE46D6530 en werkt vanaf installatie goed.
Ik duik nog eens de menu's in om te kijken of ik het probleem kan oproepen.......
geeft dan uiteraard ook de oplossing !

• thunder8

thunder8

gysman11 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:50:
Ik heb nu een tijdje de 509. Mijn oude JBL 200.5 speaker systeem is hierop aangesloten, en dat is echt niet meer voldoende. Had zelf al zitten kijken naar Jamo S606 systeem, maar die grote speakers krijg ik niet door de goedkeuringscommissie heen. Nu zag (en hoorde) ik gisteren de Dali Zensor 1, en de warmte, scherpte en ook hoeveelheid geluid die daar uit kwamen vond ik opvallend. Misschien kan ik dus toch toe met alleen bookshelves. Zijn er meer hier die alleen een boolshelf/center/sub opstelling hebben, en zo ja welke? (in 5.1 opstelling bedoel ik)
Ik heb een Onkyo 609 met een 7.1 opstelling met Boston Acoustics A25 (6x), Boston Acoustics A225C Center en een Epik Legend Subwoofer. Klinkt erg lekker vind ik zelf.

• polo306
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-10 22:19
ik heb dus ook de 509 en de 200.5..
hiervoor een sony { home cinema set } :( :(
de hele familie zegt nu ook.WOW wat een upgrade.
ik heb de 200.5 ook maar voor 80€ geregeld en de 509 voor een habbekrats.
Maar dan vraag ik me dus af: waarom is dit niet meer voldoende?
Ben ik dan echt zo snel tevreden??
:?
polo306 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 19:25:
[...]
ik heb dus ook de 509 en de 200.5..
hiervoor een sony { home cinema set } :( :(
de hele familie zegt nu ook.WOW wat een upgrade.
ik heb de 200.5 ook maar voor 80€ geregeld en de 509 voor een habbekrats.
Maar dan vraag ik me dus af: waarom is dit niet meer voldoende?
Ben ik dan echt zo snel tevreden??
:?
Het is maar net waar je eisen liggen en waarmee je tevreden bent. Als jij tevreden bent met een 200.5 van JBL is daar niets mis mee, maar ik kan me voorstellen dat je naar een betere set zou willen. Een stap naar een set die niet uit melkpakjes bestaat zal al snel verbetering opleveren aangezien melkpakjes bijna altijd worden vergezeld door een "subwoofer" die ook de middentonen doet en die je dus in een ruimte aan kan wijzen. Iets wat je niet wilt hebben voor bepaalde tonen.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 21:44
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 15:48:
En hoe verhoudt zich dat dan met de instellingen van mijn TV, mediaspeler, PS3? Ook daar zitten tig mogelijkheden op om het beeld te beinvloeden.
Stelregel is zo min mogelijk beinvloeden en alleen waar echt nodig. Als je veel sd-matieraal hebt dan kan het de moeite lonen om de Onkyo het upwaarderen tot 1080p te laten doen. Ecther bij het gebruik van een goede bluray speler (bijv oppo 93 of philips 9600) waar je dvd´s mee afspseelt kan het ook zijn dat het opconverten met de bluray speler betere resultaten geeft. Alhoewel de 3008 ook geen onverdienstelijke grafische chipset heeft...

Echter in dat geval fungeert je 3008 alleen als schakelkast cq doorgeefluik. Als je 1080p afspeelt met je mediaspeler of bluray speler en je stuurt het via de onkyo door dan ook de singaalweg intact laten, mits je uitvoer app ook full hd is! Wat wel kan helpen is om je tv of beamer te laten calibreren (Isf/calibratie). Hierbij worden de grijstinten, gamma, contrast etc afgesteld door iemand met professionele meetapparatuur. Dit kan een enorm verschil maken in positieve zin! In de showroom moet de tv namelijk opvallen tussen de concurrentie echter deze instellingen hebben niets met de werkelijkheid te maken (groen gras wordt gifgroen etc....)

By the way ik heb ook een 3008 maar deze ga ik alleen als voorversterker gebruikten.

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-12 14:43
heb vrijdag de 509 gekocht voor 275 bij MM. daar natuurlijk mee zitten spelen tussen de bedrijven door dit weekeinde maar wat ik niet begrijp is dat al ik internetradio afspeel en de tv uitzet de onkyo ook uit gaat. ga ik van de HDMI-source af (gewoon zenders kijken) dan krijg ik de melding dat hij de koppeling los maakt tussen tv en reciever. Op dat moment kan ik de tv wel uit zetten zonder dat de reciever uit gaat.
kan dit niet direct (dus zonder eerst een tv-zender op te zoeken)?
volgens mij kan ik om geluid van de tv naar de reciever te krijgen beter een optische kabel trekken tussen die 2? Het lukt me niet om via HDMI het geluid van de zenders naar de tv te krijgen (net als Goingwrong hierboven).

• thunder8

thunder8

Om te voorkomen dat je receiver uitgaat als je de TV uitzet, moet je HDMI CEC uitzetten.

Je TV ondersteunt geen ARC (Audio Return Channel), waardoor het geluid niet over HDMI naar de receiver terug gaat. Je kan dit dan inderdaad oplossen door een optische link te leggen tussen TV en receiver. Daarna instellen op beide en het werkt. :)

• den1972
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-11 11:19
Vtuner werkt niet meer. Heel vreemd. Het heeft altijd goed gewerkt.

Als ik een willekeurige zender selecteer zie ik dat er verbinding gemaakt wordt. Hij haat bufferen. Zelfs het logo van de zender krijg ik te zien. Vervolgens de melding Can't play

Ook uit mijn favorieten lijst speelt de receiver niets meer af. Opnieuw naar de zender laten zoeken geeft geen verbetering. Een firmware update laten uitvoeren maar dit helpt ook niet.

Lijkt wel og de stream niet meer herkend word. Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik mis mijn 3FM Alternative

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-11 20:35
Bij mij heeft die Vtuner nooit gewerkt (ik heb de 609). Symptomen zijn hetzelfde als bij jou: buffert wel, laat het logo zien, maar zegt toch dat ie niet kan afspelen. Ik dacht altijd dat ik iets verkeerd deed...

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De Vtuner radio op mijn 509 heeft een uurtje gewerkt, maar daarna nooit meer. Vind ik niet heel erg aangezien ik toch alles afspeel via DLNA maar vervelend is het wel.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:25

Nox

Noxiuz

Ben ook aan het kijken voor de 509 maar hoe weet ik of mijn tv (KDL 37W5500, Sony) ARC ondersteund?

Maatje van me heeft dezelfde en kan vanaf zijn TV het geluid doorschakelen met enkel HDMI naar zijn Sony versterker. Die apparaatjes zien elkaar helemaal, is natuurlijk een set. Maar betekent dit dat mijn TV ARC ondersteund? In de specs kan ik er niks over terug vinden :(

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als 'ie HDMI 1.4 heeft dan zit er ARC op. Pas vanaf die HDMI versie is het een subspec geloof ik, in 1.3 of eerder kan ik het iig niet terugvinden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Nox

Nox

Noxiuz

AtleX schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:59:
Als 'ie HDMI 1.4 heeft dan zit er ARC op. Pas vanaf die HDMI versie is het een subspec geloof ik, in 1.3 of eerder kan ik het iig niet terugvinden.
Zelfs dat staat niet op de site :(

Is het zo erg dat ik ze moet gaan mailen of er HDMI 1.4 op zit?

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

NoxiuZ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:55:
Ben ook aan het kijken voor de 509 maar hoe weet ik of mijn tv (KDL 37W5500, Sony) ARC ondersteund?
De Sony W5500 is uit begin (februari) 2009 en heeft wellicht dus nog HDMI 1.3 en daarmee ook geen HDMI ARC. Optische kabel trekken tussen de TV en de receiver in dat geval.
AtleX schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:59:
Vanaf HDMI 1.4 is er inderdaad support voor HDMI ARC, maar dat wil niet zeggen dat de TV daar meteen over beschikt als deze HDMI 1.4 heeft. De fabrikant mag het gewoon weglaten en dat zie je bij sommige TV's dan ook.

• Nox

Nox

Noxiuz

Oke, wordt een mooie optische kabel van plus minus 10 meter in de plinten wegwerken. Gaat dat wat worden?

Gelukkig is het meeste wat ik kijk gedownload, alleen eredivisielive kijk ik wel eens en wat discovery HD / NatGeoHD dus zo'n ramp is het niet. SBS6 hoef ik niet via mijn speakers :P

EDIT:

Nog iets, mijn TV ondersteund blijkbaar geen filmpjes die ik via wifi vanaf mijn telefoon verstuur via DLNA. Alleen mp3's werken, maar nog niet super. Als de AVR zoals de 509 met DLNA werkt, kan ik dan ook filmpjes vanaf mijn telefoon sturen? Evt. ook youtube hoewel ik niet weet of dat werkt. Mijn telefoon is een DHD, voor het geval die het misschien niet ondersteund. Want ik vond het altijd vreemd dat beeld niet maar muziek wel via DLNA ging.

[ Voor 44% gewijzigd door Nox op 23-11-2011 00:12 ]

• Dennism
  • Laatst online: 20:05
Volgens mij ondersteunen de huidige reveuvers alleen Muziek via DLNA

• thunder8

thunder8

NoxiuZ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:55:
Ik heb de 46W5500, maar ARC wordt niet ondersteund. Er zit waarschijnlijk wel 1 of ander Sony specifiek protocol in dat ie wel goed met een Sony receiver werkt, maar dan zou ik alsnog voor de optische oplossing kiezen. Dan ben je tenminste niet beperkt tot Sony apparatuur.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Misschien kan ik dus toch toe met alleen bookshelves. Zijn er meer hier die alleen een boolshelf/center/sub opstelling hebben, en zo ja welke? (in 5.1 opstelling bedoel ik)
Ik heb een tx-nr509 met wat bookshelf speakers van mordaunt short en dat klinkt erg goed vind ik. Hiervoor had ik ms 904i zuiltjes maar die kon ik niet meer kwijt in m'n huidige setup. (zie fotos) De mezzo's die ik nu heb klinken stukken beter dan de 904's, strakker laag ondanks dat 't monitors ipv zuiltjes zijn.
Ik luister het grootste deel van de tijd muziek over deze set (2.0 of 2.1, vooral allerlei soorten rock) en kijk zo af en toe tv/een filmpje (5.1). Klinkt heerlijk zuiver en gaat aso hard bij films. :)
Ziet er i.m.o. ook best goed uit en ik heb dus niet 't idee dat ik wat mis t.o.v. zuilen.

Zie abrakadaver in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 46" voor wat foto's.

[ Voor 44% gewijzigd door abrakadaver op 23-11-2011 17:16 . Reden: foto's ff verplaatst naar juiste topic ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Zeropaid
  • Niet online
FeaR schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 19:45:
[...]

Het is maar net waar je eisen liggen en waarmee je tevreden bent. Als jij tevreden bent met een 200.5 van JBL is daar niets mis mee, maar ik kan me voorstellen dat je naar een betere set zou willen. Een stap naar een set die niet uit melkpakjes bestaat zal al snel verbetering opleveren aangezien melkpakjes bijna altijd worden vergezeld door een "subwoofer" die ook de middentonen doet en die je dus in een ruimte aan kan wijzen. Iets wat je niet wilt hebben voor bepaalde tonen.
Er zijn ook subwoofers te vinden van 1000 euro, nou vind ik 300 euro al te veel voor een subwoofer.. wat rechtvaardigt deze prijzen? :+

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-11 16:38

BaT

Aangezien ik mijn Logitech Z5500 surround setje heb verplaatst naar de hobby/PC kamer werd het eens tijd voor een fatsoenlijke receiver. Ik wou in eerste instantie ook nieuwe speakers halen, maar aangezien m'n vader nog twee 3-weg zuiltjes had liggen (geen flauw idee wat voor een geluid er uit komt en of ze het uberhaubt doen) kan ik dat nog even uitstellen.

Ongeduldig dat ik was ging ik rond 20:00 naar de MediaMarkt om een SR309 te scoren, maar aangezien die niet op voorraad was (en de levertijd 10-15 dagen was) en alle andere winkels al dicht waren keerde ik met lege handen thuis. Afgelopen nacht nog maar even tweakers doorgespit en ik kwam tot de conclusie dat de TX-NR509 eigenlijk beter bij mijn wensen aansloot.

Nu heb ik dus geen CD meegenomen naar de winkel (wat iedereen hier aanraad) en dus blind het apparaat besteld, maar voor mijn gevoel kan ik met mijn budget dat ik er voor over heb (~ €300) geen betere koop doen, en aan het aantal gebruikers te zien die hier een 509 hebben, komt het dan ook vast helemaal goed!

Hij wordt morgen afgeleverd, maar helaas sta ik de hele dag op een beurs ivm werk en kan ik pas 's avonds laat lekker prutsen. Ik post mijn bevindingen komende week nog wel even, ik heb d'r in iig zin in!

Product Owner - Connec2

• Nox

Nox

Noxiuz

De 509 is niet bij de MM te krijgen? In ieder geval niet in de webshop. Kan er niks over vinden in ieder geval.

• thunder8

thunder8

Zeropaid schreef op woensdag 23 november 2011 @ 20:29:
[...]

Er zijn ook subwoofers te vinden van 1000 euro, nou vind ik 300 euro al te veel voor een subwoofer.. wat rechtvaardigt deze prijzen? :+
1000€ is nog niets, 3000-4000€ is ook makkelijk mogelijk.

Maar het verschil zal zich uiten in bouwkwaliteit en vooral geluidskwaliteit.

Kleine goedkope subs zullen niet al te groot vermogen hebben en daarnaast vaak een kleinere sub. Dit resulteert in een sub die bijvoorbeeld tot een 30-35Hz gaan qua frequentie en geschikt zijn voor de kleinere woonkamers, bijvoorbeeld tot een 20m2. Bij de duurdere subs wordt er meer gebruik gemaakt van zwaardere ingebouwde versterking en van grotere speakers. Dit resulteert in een sub die tot 20-25Hz gaat en ook voldoende druk kan leveren voor de grotere woonkamer.

Moet de sub altijd zo groot mogelijk zijn? Nee, vind ik niet. In mijn ogen kan je een subwoofer kopen die niet bij de kamer past. Een grote subwoofer met 2x18" speakers zal echt niet tot zijn recht komen in een klein kamertje van 3x4m. Daar zal een kleinere subwoofer veel beter te doseren zijn.

Als jij genoeg hebt aan een subwoofer van 300€, dan moet je daar voor gaan. Maar als je een set van 2000€+ hebt en je wil daar een sub bij hebben, zal je ook eerder een sub kopen die ook kwalitatief bij de rest van de set aansluit. En dan is het nog afhankelijk waar je de sub voor wil gebruiken, muziek of film. Bij de laatste wil je er 1 met genoeg power en die diep genoeg gaat, om de trillingen uit de soundtrack goed te kunnen vertalen. Bij muziek gelden weer andere eisen, daar het ultralaag <25Hz niet tot nauwelijks wordt gebruikt.

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 07:03
Wat prijs betreft past mijn zojuist aangeschafte Onkyo 509 perfect bij de speakerset die ik ga aanschaffen (Boston Acoustics Soundware 5.1).

319 om 329 euro ;)
Pagina: 1 ... 14 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.