Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:02

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Ik heb +- 3mnd terug deze: http://www.techdigest.tv/2010/06/review_onkyo_ht.html set gekocht.
Plus de bluray speler.

Ik zag vd week dat ze op ibood deze: pricewatch: Jamo S 426 HCS3 5.0 (Zwart) speakers in de aanbieding hadden. Ze komen op inet redelijk goed uit de testen, zeker kwa prijs kwaliteit. En tja als ze weer op ibood komen voor 170euro kan je je er geen buil aan vallen.

Nu ben ik niet helemaal audiogeil (nofi :P), maar merk bij die melkpakjes dat ik soms tijdens actie films impact/ overtuiging mis.
Nu zullen die jamo's al een vooruitgang moeten betekenen, maar ik dacht laat ik dan ook meteen kijken voor een betere sub.
Na wat lees werk kom ik erachter dat de onky receiver geen aparte sub out heeft en na nog meer leeswerk hebben we dus nu de mogelijkheid tot high lvl input.

Hoeveel slechter is het geluid via een high lvl input in vergelijk met de directe aansluiting? Is het dan wel de moeite om de passieve onkyo sub te vervangen voor een actieve via high lvl input?

Of is het "beter"om alle speakers (en sub)eruit te knallen en bijvoorbeeld pricewatch: Jamo S 606 HCS 3 5.0 (Zwart) deze erneer te zetten?

Mijn buurman heeft volgens mij de 608 set en ik heb nog nooit zo mooi een bal op een doelpaal horen *doing* doen :P om maar wat te zeggen.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:46
Canon23 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:22:
Ik heb +- 3mnd terug deze: http://www.techdigest.tv/2010/06/review_onkyo_ht.html set gekocht.
Plus de bluray speler.

Ik zag vd week dat ze op ibood deze: pricewatch: Jamo S 426 HCS3 5.0 (Zwart) speakers in de aanbieding hadden. Ze komen op inet redelijk goed uit de testen, zeker kwa prijs kwaliteit. En tja als ze weer op ibood komen voor 170euro kan je je er geen buil aan vallen.

Nu ben ik niet helemaal audiogeil (nofi :P), maar merk bij die melkpakjes dat ik soms tijdens actie films impact/ overtuiging mis.
Nu zullen die jamo's al een vooruitgang moeten betekenen, maar ik dacht laat ik dan ook meteen kijken voor een betere sub.
Na wat lees werk kom ik erachter dat de onky receiver geen aparte sub out heeft en na nog meer leeswerk hebben we dus nu de mogelijkheid tot high lvl input.

Hoeveel slechter is het geluid via een high lvl input in vergelijk met de directe aansluiting? Is het dan wel de moeite om de passieve onkyo sub te vervangen voor een actieve via high lvl input?

Of is het "beter"om alle speakers (en sub)eruit te knallen en bijvoorbeeld pricewatch: Jamo S 606 HCS 3 5.0 (Zwart) deze erneer te zetten?

Mijn buurman heeft volgens mij de 608 set en ik heb nog nooit zo mooi een bal op een doelpaal horen *doing* doen :P om maar wat te zeggen.
Heb je die Jamo set nu al of nog niet? Zo ja, dan heb je nu dus een 5.0 set. Heb je dat ook wel als zodanig geconfigureerd? Je receiver moet het LFE kanaal dus over je beide fronts uitsturen, anders mis je zoiezo de effecten.
Een subwoofer is vaak wel een aanvulling, omdat simpelweg je fronts vaak niet zo laag gaan. Hoe dat bij die Jamo is weet ik natuurlijk niet.

Veel subs hebben ook een high-level input, en veel verschil zal dat niet maken tov een low-level uitgang.
De impact van goede frontspeakers (icm de juiste instellingen) is imho groter dan een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Nee heb die jamo set nog niet....
Ik had zoiets eerst nog even informatie in winnen.

Plus zit dus nu te twijfelen over de budget jamo set of die 606serie en de sub dan nog even te laten voor wat het is (aka evt de passieve onkyo nog even te laten staan....).
En dus eerst de speakers wat op te krikken in kwaliteit...

[ Voor 58% gewijzigd door Canon23 op 02-11-2011 23:16 ]

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
De aparte (banaan?) aansluitingen voor de front-luidsprekers suggereren dat het mogelijk is om de receiver in te stellen op het gebruik van grotere front-luidsprekers. Dan kan je meestal kiezen of daar óók de LFE heengetuurd wordt. De melkpakjes zullen nu op ongeveer op 120 Hz (of hoger) gefilterd worden. Ik neem aan dat je dat in de manual kan vinden.

Voor de complimenterende sub:

Je zou eventueel de VCR-out kunnen "misbruiken" als sub-out als deze ook LFE doorgeeft. Wellicht is dit in de manual te vinden.

Houd er echter rekening mee dat een sub, zeker als je wat beter fronts gebruikt, een beperkte invloed heeft, tenzij je er een neerzet die flink doorgaat in het laag. Deze zijn nogal aan de prijs.

Op zich werken subs met een high-in wel OK; er zit een passief filter in dat de LFE (meestal instelbaar tot 150 Hz) aan de sub doorgeeft en je fronts high-pass filtert voor de rest. Het betekent alleen dat je wat vermogen in het extra filter verliest. Je zal hier qua kwaliteit niet écht op achteruit gaan, maar een Level-ingang is te prevereren.

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Canon23 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:22:
Subwoofer ja of nee...wat is het verstandigst?
Naar mijn inziens is een subwoofer altijd een aanvulling. Er zijn namelijk maar zeer weinig speakers die tot de 20 Hz gaan uit zichzelf. En dan is er nog het punt of de aangesloten versterker deze speakers ook tot de 20 Hz kan laten spelen. Het laag van een speaker is namelijk lastiger aan te sturen dan het hoog. Dus het opgegeven bereik is één ding, maar of de speaker het ook echt kan laten horen is een tweede. En juist daarom is een subwoofer naar mijn inziens altijd een aanwinst. Deze hebben een eigen versterker waardoor de SPL van een subwoofer altijd al hoger zal liggen dan dat van de speaker. Plus dat voor 99,9% van de speakers een subwoofer lager kan gaan. Echter wordt het bij sommige speakers wel wat lastiger om een juiste subwoofer te vinden. Voor de aanvullende 5 - 10 Hz die de subwoofer soms moet leveren kan je letterlijk duizenden euro's moeten betalen terwijl er dan ook al speakers van een gelijk bedrag staan.

De Jamo's die jij hebt gekocht gaan tot 48 Hz wat zeker niet laag is alleen daarom zou een subwoofer al een aanvulling zijn. Al zou het er maar één zijn die tot 30 Hz gaat, dan win je al 20 Hz in je bereik. En dat is in het meest positieve geval aangezien de 48 Hz dus wellicht niet gehaald wordt. Zoals gezegd is een subwoofer die tot 20 Hz gaat wel een stuk duurder dan de set die jij hebt staan.

Het het idee dat de meeste mensen een goede subwoofer onderschatten of een mening baseren op het horen van hun eigen set en dan het idee hebben niets te missen. Ik had zelf eerst ook het idee niets te missen omdat mijn speakers al tot 35 Hz zouden gaan. Echter heb ik er een subwoofer bij gekocht en nu weet ik pas wat ik heb gemist.

Lang verhaal kort: een subwoofer is altijd een aanvulling, of je het geld voor die paar Hz echter over hebt is aan jou. Met de Jamo-speakers zou ik het zeker overwegen.

Je zit alleen met het aansluiten. High Level kan dus altijd, maar zou zo niet weten hoe je in dit geval aan zou moeten sluiten:
  • Kabel van de Subwoofer terminal op de Onkyo naar de High Level ingang op de subwoofer.
  • Kabel doorlussen vanaf de Front Left en Front Right naar de High Level ingang op de subwoofer.
De tweede optie is de normale manier van aansluiten, maar die gaat er dan ook van uit dat er geen dedicated terminal voor de subwoofer op de receiver zit.

Al hangt het ook van de subwoofer af, want er zijn ook subwoofers die je High Level aan moet sluiten door deze tussen de speakers te zetten. Dus dan ga je van de Onkyo eerst naar de subwoofer en dan vanuit de subwoofer ga je door naar de speakers. Leuke manier van aansluiten, zeker als de subwoofer niet in de hoek komt waar ook de front speaker staat :X
Canon23 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 22:40:
Plus zit dus nu te twijfelen over de budget jamo set of die 606serie en de sub dan nog even te laten voor wat het is (aka evt de passieve onkyo nog even te laten staan....).
En dus eerst de speakers wat op te krikken in kwaliteit...
Je besteld een Jamo S426 HCS3 set die je nog niet eens binnen hebt en twijfelt nu al over de aanschaf van een Jamo S606 HCS3 set :?
thesurfingalien schreef op donderdag 03 november 2011 @ 02:47:
De aparte (banaan?) aansluitingen voor de front-luidsprekers suggereren dat het mogelijk is om de receiver in te stellen op het gebruik van grotere front-luidsprekers.
Is er echt een verband tussen de terminals van de receiver/versterker en de speakers die je er op aan kan sluiten?! Lijkt mij van niet eigenlijk. Zeker omdat je door 1mm² al meer dan genoeg vermogen kan sturen om elke speaker aan te sturen. Dat er liever 2,5mm² tot vele hogere diktes wordt gebruikt is dan persoonlijke keuze.
thesurfingalien schreef op donderdag 03 november 2011 @ 02:47:
Je zou eventueel de VCR-out kunnen "misbruiken" als sub-out als deze ook LFE doorgeeft. Wellicht is dit in de manual te vinden.
De VCR OUT (of welke OUT) dan ook kan je niet zomaar gebruiken als Subwoofer Pre-Out. De Subwoofer Pre-Out geet alleen de .1 van het x.1 signaal door. De VCR Out zal dat niet doen, die doet 2.0. Een subwoofer Pre-Out zit niet voor niets op een receiver.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
@ Fear:

Ik ben al een aantal malen tegengekomen dat receivers (meestal de all-in-one modellen) alleen klemaansluitingen hebben, en dan verder géén instelmogelijkheden kennen om lagere frequenties dan gebruikelijk bij de meegeleverde luidsprekertjes naar de fronts te sturen, waar andere modellen met banaanaansluitingen (voor de fronts) die mogelijkheid wél kennen. Voor mij suggereren de banaanaansluitingen dus dat de instelmogelijkheid bestaat. Vandaar. Commercie? Absoluut! Ik heb overigens met geen woord gerept over kabeldiktes.

Normaal gesproken gebruik je voor een sub inderdaad de sub-out. Die zit echter niet op het model receiver dat wordt aangegeven. Er zijn genoeg (zo niet de meesten) subs te vinden die een L/R aansluiting hebben. Deze kan dan wel via de 2.0 aangesloten worden. Dit wordt dan tot mono gemixed. Ik heb eigenlijk nog nooit een "losse" actieve sub gezien die géén instelbaar filter heeft. Voor films heeft dit alleen maar zin als via de VCR aansluiting ook LFE meegestuurd wordt. Voor muziek is dit weer anders.

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

thesurfingalien schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:15:
Voor mij suggereren de banaanaansluitingen dus dat de instelmogelijkheid bestaat. Vandaar. Commercie? Absoluut! Ik heb overigens met geen woord gerept over kabeldiktes.
Op die manier. Maar dat is dan toch even aan TS om uit te zoeken of de crossover ingesteld kan worden. Zou aan de ene kant wel snappen als ze zoiets dicht zetten. Dergelijke kant en klare setjes worden over het algemeen gebruikt voor consumenten die snel klaar willen zijn en ook maar weinig te maken willen hebben met instellen. Laat staan een crossover instellen of de subwoofer vervangen.

De reden dat ik dacht dat je de dikte van de kabels bedoelde was omdat je het over de klemaansluitingen had en die gaan meestal maar tot 1,5mm².
thesurfingalien schreef op donderdag 03 november 2011 @ 09:15:
Voor films heeft dit alleen maar zin als via de VCR aansluiting ook LFE meegestuurd wordt. Voor muziek is dit weer anders.
Een gewone OUT gebruiken kan inderdaad als je genoegen neemt met alleen het laag wat over de Front Left en Front Right wordt gestuurd. Echter is de kans zeer groot dat de VCR Out niets doorstuurt wat er digitaal in gaat. Zelfs zeer aannemelijk dat de VCR Out alleen doorstuurt wat er via de VCR In binnen komt, op die manier heb je dus niets aan die aansluiting. Maar wederom een puntje voor TS om in de manual na te lezen.

Met muziek is het altijd de vraag of de Subwoofer Pre-Out wel wordt aangestuurd. Genoeg receivers (ook duurdere) die met standen als "Stereo" of "Pure Direct" alleen de twee fronts aansturen en verder niets. Wil je met dergelijke receivers ook de subwoofer gebruiken zal het High Level aansluiten worden. Daarom hebben veel mensen de subwoofer zowel via High- als Low Level aangesloten. High voor muziek en Low voor films en dergelijke.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Heb al 2x aangegeven dat ik die jamo wil gaan kopen maar nog niet ivm de twijfel...reageer vanaaf verder gezien dat op mn phone irritant is. Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Zoals het er nu voor staat...laat ik de sub toch nog even voor wat het is. Eerst de 5.0 beter krijgen. Dan heb ik nu mijn zinnen op de 606 gezet.
Heb nu toch nog een passieve sub staan.

Pagina: 1