Nyazzin schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:38:
Een vraag aan de experts hier. Ik werk sinds september jl. bij een (klein) bedrijf waar ik een auto vanuit de pool heb gekregen (Peugeot 207 benzine 20% bijtelling). Ik gebruik deze auto ook privé. Wordt de bijtelling die ik over deze auto betaal gelijk met je salaris verrekend? Als ik namelijk op mijn loonstrook kijk zie ik bij de opbouw van mijn salaris ook auto van de zaak staan met een bepaald bedrag. Bij inhoudingen wordt exact hetzelfde bedrag weer ingenomen. Als ik hier als leek naar kijk lijkt het alsof mijn werkgever ook de bijtelling betaald of leef ik teveel op een roze wolk?
Bedankt!
Het volgende lijkt me voor de hand liggend:
Loonstrook: kolom betaling
+ brutoloon
+ ... (overige vergoedingen en inkomsten)
- loonheffing
- ... (allerlei inhoudingen, pensioenpremie, collectieve verzekeingen, personeelsvereniging etc)
- eigen bijdrage leaseauto
---
netto uitbetaling
Kort samengevat: de eigen bijdrage gaat uit je nettoloon.
Nu de belasting:
Loonstrook: kolom "tabel" of "loon voor belasting" o.i.d.
+ brutoloon
+ overige belastbare inkomensten (overwerk, bruto vergoedingen, ...)
+ ... (fiscale bijtellingen, denk aan de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW)
- ... (allerlei aftrekposten, denk aan pensioenpremie)
+ fiscale bijtelling leaseauto [1]
- eigen bijdrage leaseauto [2]
---
loon voor belasting
--> ingehouden loonheffing, transport naar kolom "betaling"
Hier staat de auto 2 keer in: [1] en [2].
De eerste is de bijtelling conform tabel 20% * cataloguswaarde.
De tweede is je eigen bijdrage. Die mag namelijk weer met de bijtelling worden verrekend.
ALs je bijvoorbeeld een auto rijdt van 20.000 euro, 20%, eigen bijdrage 100 euro per maand, dan is je kostenberekening als volgt:
* bijtelling: 20% * 20.000 = 4.000 - (12 * eigen bijdrage) = 4.000 - 1.200 = 2.800
Daarover betaal je belasting, bijvoorbeeld 42% over 2800 = 1176 per jaar = 98 per maand. Dit bedrag zie je niet terug in je loonstrook; het zit "verstopt" in de loonheffing. Zonder auto was die loonheffing in dit voorbeeld 98 euro lager geweest
* eigen bijdrage, 100 euro.
In het voorbeeld kost je leaseauto je dus 198 euro netto.