fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:08:
Sinds kort heb ik een leaseauto. Hiervoor betaal ik een kleine eigen bijdrage, omdat hij net boven het leasebudget uit kwam. Nu lees ik overal dat de e.b. in mindering mag worden gebracht op de bijtelling, mits afgesproken is met werkgever dat de e.b. voor privekilometers is.
Nu zie op mijn eerstvolgende loonstrook dat ik een bruto e.b. betaal + de volledige bijtelling.
Hoe zit het nu? Als ik deze afspraak maak, mag de werkgever dan gewoon de e.b. van de bijtelling aftrekken?
En kost het hem dan geld? Of mag hij de e.b. houden?
Het volledige antwoord lijkt op z'n plaats.
Je moet onderscheid maken tussen twee soorten eigen bijdrage:
1. eigen bijdrage die geheel in relatie staat tot privegebruik
(sommige bedrijven hanteren een vaste EB om prive te mogen rijden, maar denk ook aan een EB voor overschrijding van het maximale aantal privekilometers).
2. eigen bijdrage die verdeeld kan worden over zakelijk en prive deel
(meest typische voorbeeld is een eigen bijdrage omdat je auto duurder is dan de leasevergoeding van je werkgever)
Over type 1 is geen discussie. Die mag altijd worden verrekend met de bijtelling. Als je bijvoorbeeld een auto van 40.000 euro met een tarief van 25% , en je hebt een eigen bijdrage wegens privegebruik van 2500 euro per jaar, dan is de bijtelling (25% * 40.000) - 2500 = 7500 euro per jaar. Je betaalt dan belasting over 7500 euro.
Type 2 ligt iets genuanceerder. Formeel moet je deze eigen bijdrage uitsplitsen naar een prive- en een zakelijk deel. Het privedeel is aftrekbaar van de bijtelling, het zakelijk deel echter niet.
Aan de andere kant kun je dit zakelijke deel van de EB zien als geld dat je bijdraagt aan je eigen werkplek of kantooruitrusting. In dat opzicht vergelijkbaar met een thuiswerkplek. Een werkgever kan dit soort uitgaven voor de werknemerbetalen, of belastingvrij vergoeden, omdat de aard van de uitgaven zakelijk is.
Dit is een beetje ingewikkelde administratie. Eerst verdelen prive/zakelijk deel. Dan prive-deel verrekenen met bijtelling en zakelijk deel uit brutoloon of flexbudget, netto vergoeden aan werknemer. Onder de streep ben je bezig om twee keer administratie uit te voeren die uiteindelijk tegen hetzelfde belastingtarief worden afgetrokken. Daarom hebben veel werkgevers een vaststellingsovereenkomst met de belastinginspecteur. Die komt erop neer dan een eigen bijdrage wegens overschrijding van de leasenorm in z'n geheel mag worden afgetrokken van de bijtelling. Uit ervaring weet ik dat Logica die regeling heeft, maar waarschijnlijk is het vrij algemeen.