Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste
Acties:
  • 142.460 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik heb de optie nu voorgelegd voor de volgende auto:

Audi A3 SB Ambition Advance 2.0 TDI 140PK. 20% bijtelling.
*Licht en zicht
*Dimmende binnspiegel en elektrisch inklapbare buitenspiegels
*Getint glas vanaf de B-Style
*Verlichting pakket plus (make-up spiegels etc.)

Totale waarde van de auto is €36.000,- en op 4 jaar met 35.000km per jaar komt hij inclusief verzekeringen etc. op 750 euro per maand.

Dit is exclusief brandstof en btw.

Geen gekke prijs denk ik?
Vooral als je bedenkt dat er in het Advance pakket de kleuren navigatie zit, 17 inch velgen, xenon + led verlichting, sportonderstel en verlaagd. Mistlampen geintegreerd in de voorbumper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 22:11
Falcon schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:01:
Ondertussen de Renault Megane Estate Bose Edition met Lumiere Pakket (pano/schuifdak), Zwart metallic, Elektrisch verwarmbare stoelen en Kaart van geheel europa.

Ik ben benieuwd wat de levertijd gaat worden :)

Trouwens mocht je de Megane voor 8 feb hebben besteld, dan heb je recht op 1000 euro aan accessoires vanuit Renault. Helaas viel ik net buiten de boot.
Mijn Megane is inderdaad op tijd besteld voor de accessoirecheque. Maar ik vond het aanbod erg tegenvallen. Gelukkig kon ik de navigatie opties naar de accessoires verhuizen, anders was het echt puzzelen geweest.

Auto: Renault Megane Estate
Uitvoering: Energy dCi 110 pk S&S ECO FAP Bose
Kleur: bleu majorelle (voorbeeld)

Opties
Bandenspanningscontrolesysteem
Bagagescheidingsnet
Privacy glass
Reservewiel
Bi-xenon meesturende verlichting inclusief koplamsproeiers

Accessoires
TomTom kaarten Europa
TomTom Live services 3 jaar
Draaibare koffermat
Parrot MKi9200 carkit
Kid Fix kinderstoel

Dit alles voor 679 euro incl brandstof. Hier komt alleen nog 25 euro per maand bij voor het, achteraf helaas onnodige, afkopen van mijn huidige auto. Maar gelukkig nog steeds op of net binnen mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:42
Vraagje:

een vriend van mij mag (net als ik :) ) een nieuwe lease-auto uitzoeken. Nou heeft zijn bedrijf de volgende, voor mij onbegrijpelijke combinatie van regels:

1: het leasebudget wordt gesteld inclusief brandstofvoorschot
2: vriend mag, omdat hij geen 45000 km per jaar haalt, alleen een benzine-auto leasen.

Iemand die hier de logica achter kan ontdekken? Als je de budgetten al inclusief brandstofvoorschot stelt, waarom dan die beperking op brandstof op basis van kilometers? Bovendien, als je werknemer ineens meer rijdt dan verwacht, dan ben je als bedrijf toch blij dat er op een goedkopere brandstof gereden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Die regeling is vrij normaal. Benzine omslagpunt rond de 40 a 45k kilometers. Als je inschatting is dat je geen 45k haalt, moet je verplicht benzine leasen. Diesel wordt dus volgens de maatschappij pas rendabel vanaf die 45k kilometers. Jouw stelling van goedkope brandstof werkt ook de andere kant op: straks rijdt hij een dure diesel terwijl hij het omslagpunt qua kilometers niet haalt.

In onze regeling staat dit ook. In theorie zou je auto zelfs verplicht omgewisseld kunnen worden als je brandstof soort in praktijk niet matcht met het aantal kilometers per jaar

Geemoney: omdat er in maart een nieuwe a3 wordt geintroduceerd is de huidige a3 inderdaad erg aantrekkelijk qua prijs

[ Voor 24% gewijzigd door We Are Borg op 22-02-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
We Are Borg schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:36:
Die regeling is vrij normaal. Benzine omslagpunt rond de 40 a 45k kilometers. Als je inschatting is dat je geen 45k haalt, moet je verplicht benzine leasen. Diesel wordt dus volgens de maatschappij pas rendabel vanaf die 45k kilometers. Jouw stelling van goedkope brandstof werkt ook de andere kant op: straks rijdt hij een dure diesel terwijl hij het omslagpunt qua kilometers niet haalt.

In onze regeling staat dit ook. In theorie zou je auto zelfs verplicht omgewisseld kunnen worden als je brandstof soort in praktijk niet matcht met het aantal kilometers per jaar
Zo ver was ik ook al, maar ik snap niet waarom een omslagpunt relevant is, als de leasebudgetten voor de werknemer toch al inclusief brandstof gesteld worden?

[ Voor 0% gewijzigd door Sebas1979 op 22-02-2012 14:07 . Reden: stijlfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Sebas1979 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:52:
[...]

Zo ver was ik ook al, maar ik snap niet waarom een omslagpunt relevant is, als de leasebudgetten voor de werknemer toch al inclusief brandstof gesteld worden?
Omdat het niet gaat om de volledige brandstofkosten, maar een brandstofvoorschot.
In de regel werkt het als je energierekening. Je betaald maandelijks een bedrag afgestemd op je gemiddelde verbruik, en aan het eind krijg je een totaalafrekening. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken (afhankelijk van werkelijk verbruik).
Dit maakt de brandstofkosten een open-einde begroting voor de werkgever, aangezien ze niet tussentijds kunnen bijhouden/inschatten wat de brandstofkosten over een heel wagenpark wordt.
Daarom wordt uitgegaan van een veiligheid, en vastgehouden aan een omslagpunt.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
misschien ligt het aan mij, maar ik snap het nog steeds niet.

Stel: werknemer heeft een budget van € 800, inclusief brandstofvoorschot.
Werknemer moet leasen op basis van 48 mnd, 40000km/jaar.
Werknemer zet naast elkaar:

Citroen C4 1.4 VTi 95 Ligne Business 5d.
Benzine auto, kost volgens de site van LeasePlanDirect
799,22 per maand incl brandstof. (498,69 + 300,53 brandstof)

Renault Megane Estate (diesel)
ENERGY dCi 110 STOP & START ECO2 BOSE 5d
totaal volgehangen met alle opties en accessoires
€ 790,39 (638,20 + 152,19 brandstof)

op welke manier zou de 2e auto dan duurder uitvallen voor de werkgever dan de eerste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sebas1979 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:53:
misschien ligt het aan mij, maar ik snap het nog steeds niet.

Stel: werknemer heeft een budget van € 800, inclusief brandstofvoorschot.
Werknemer moet leasen op basis van 48 mnd, 40000km/jaar.
Werknemer zet naast elkaar:

Citroen C4 1.4 VTi 95 Ligne Business 5d.
Benzine auto, kost volgens de site van LeasePlanDirect
799,22 per maand incl brandstof. (498,69 + 300,53 brandstof)

Renault Megane Estate (diesel)
ENERGY dCi 110 STOP & START ECO2 BOSE 5d
totaal volgehangen met alle opties en accessoires
€ 790,39 (638,20 + 152,19 brandstof)

op welke manier zou de 2e auto dan duurder uitvallen voor de werkgever dan de eerste?
Er spelen meer factoren mee, denk aan rest waarde etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
restwaarde zit bij een lease-auto allang verwerkt in het lease-bedrag, en is een risico voor de lease-maatschappij, niet voor de werkgever.

[ Voor 33% gewijzigd door Sebas1979 op 22-02-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sebas1979 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:10:
restwaarde zit bij een lease-auto allang verwerkt in het lease-bedrag, en is een risico voor de lease-maatschappij, niet voor de werkgever.
Dit wordt wel degelijk in de leaseprijs richting de werkgever verrekend hoor.
2 exact dezelfde auto's maar waarvan er 1 pimpelpaars met witte stippen is, zal wel degelijk meer kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 22-02-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
GeeMoney schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:31:
[...]

Dit wordt wel degelijk in de leaseprijs richting de werkgever verrekend hoor.
2 exact dezelfde auto's maar waarvan er 1 pimpelpaars met witte stippen is, zal wel degelijk meer kosten.
Klopt, maar dat zit allang in de genoemde bedragen natuurlijk. De verwachte afschrijving van de auto (op basis van looptijd en kilometers) wordt gewoon verwerkt in het bedrag dat je voor je neus krijgt als je een offerte opvraagt. De enige mogelijke variabele voor de werkgever is volgens mij de brandstof. Daar betaal je een voorschot voor, en krijg je eens in de zoveel tijd een verrekening van.
Nog steeds zie ik niet waarom een dieselauto die aan lease + brandstof hetzelfde kost als een specifieke benzine-auto aan lease + brandstof, duurder uit zou kunnen vallen voor de werkgever.
De enige risicofactor is overkilometers. In dat geval zou een werkgever blij moeten zijn: diesel is goedkoper dan benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Tackleberry schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:33:
[...]
Auto: Renault Megane Estate

Accessoires
Parrot MKi9200 carkit
Waarom heb je voor deze carkit gekozen? Er zit toch standaard een bluetooth carkit in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Sebas1979 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:44:
[...]

Klopt, maar dat zit allang in de genoemde bedragen natuurlijk. De verwachte afschrijving van de auto (op basis van looptijd en kilometers) wordt gewoon verwerkt in het bedrag dat je voor je neus krijgt als je een offerte opvraagt. De enige mogelijke variabele voor de werkgever is volgens mij de brandstof. Daar betaal je een voorschot voor, en krijg je eens in de zoveel tijd een verrekening van.
Nog steeds zie ik niet waarom een dieselauto die aan lease + brandstof hetzelfde kost als een specifieke benzine-auto aan lease + brandstof, duurder uit zou kunnen vallen voor de werkgever.
De enige risicofactor is overkilometers. In dat geval zou een werkgever blij moeten zijn: diesel is goedkoper dan benzine.
Ik denk dat het probleem zit in de werkelijke afwijking. Met een diesel kan je vaak vrij goed zuinig rijden zonder echt je best te doen, bij een benzine loopt het eerder echt uit de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
fredkroket schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat het probleem zit in de werkelijke afwijking. Met een diesel kan je vaak vrij goed zuinig rijden zonder echt je best te doen, bij een benzine loopt het eerder echt uit de hand.
Maar dan is het toch raar om benzine te verplichten? De kans dat je tegen hogere kosten aanloopt is alleen maar groter, omdat de brandstofkosten (het open einde) plus eventuele afschrijving bij meer kilometers op een bezineauto alleen maar groter wordt.

Het omslagpunt ligt overigens ook niet op 45K bij de hedendaagse belastingvrije diesels, maar is veel lager. De regels zijn imho dan dus ook echt onbegrijpelijk... voor hoe lang loopt dat leasecontract eigenlijk sebas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 22:11
--Niels-- schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 19:28:
[...]

Waarom heb je voor deze carkit gekozen? Er zit toch standaard een bluetooth carkit in?
Heb op dit moment ook een Parrot MKI 9100 carkit en ben er erg tevreden over. Bovendien vind ik de iPod afspeelmogelijkheden van de Megane erg beperkt. Ik zie graag zaken als Artiest en Titel, dat kreeg ik niet voor elkaar toen ik het systeem even probeerde.

Bovendien moest de accessoire cheque opgemaakt worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
ebia schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:06:
[...]

Maar dan is het toch raar om benzine te verplichten? De kans dat je tegen hogere kosten aanloopt is alleen maar groter, omdat de brandstofkosten (het open einde) plus eventuele afschrijving bij meer kilometers op een bezineauto alleen maar groter wordt.

Het omslagpunt ligt overigens ook niet op 45K bij de hedendaagse belastingvrije diesels, maar is veel lager. De regels zijn imho dan dus ook echt onbegrijpelijk... voor hoe lang loopt dat leasecontract eigenlijk sebas?
Leasecontract voor die vriend van mij is zoals aangegeven in het voorbeeld: 48 mnd, 40000/jaar. (en ja, hij wil nu voor de C4 gaan, en ik heb de Megane besteld, mijn werkgever doet niet zo moeilijk)

• RagaBaSH
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

ebia schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:06:
[...]

De prijs van overkilometers wordt niet alleen gebaseerd op de brandstofkosten, er is ook een bedrag per km dat aan extra afschrijving in rekening gebracht wordt. Dat komt omdat een auto van 2 jaar oud met 180Kkm minder waard is dan een auto van 2 jaar oud met 90Kkm.
Deze extra kosten zijn bij een diesel hoger, omdat een dieselauto een hogere cataloguswaarde heeft (en dus potentieel meer afschrijft).
Ook wil het nog wel eens voorkomen dat een bedrijf een "boete" moet betalen voor het voortijdig inleveren van een auto. Deze auto heeft dan namelijk een lagere waarde als dat bij de leasemaatschappij in de boeken staat. Die kosten worden lekker doorberekend.

Kortom: staar je niet blind op de prijzen die een calculator aangeeft. Sterker nog, mijn werkgever hanteert niet eens het tarief waarmee ik bereken. Ik heb mijn auto op 48mnd/140Kkm berekend. Het contract is vervolgens op 60mnd/max180Kkm afgesloten.

[ Voor 0% gewijzigd door RagaBaSH op 23-02-2012 14:12 . Reden: spellcheck! ]

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
Ok, dat is inderdaad een voorbeeld. Maar dat lijkt me alleen op te gaan als een bedrijf structureel anders bestelt bij een lease-maatschappij, dan wat ze aan hun werknemer doorgeven als de parameters waarmee hij mag gaan uitzoeken.
Ik blijf het vreemd vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 17:48

RMX

Ik krijg nu 450,- per maand kilometervergoeding van mijn werkgever, en nu mijn wagen kapot is gegaan, heb ik geïnformeerd naar een leaseauto. Was in het begin geen probleem, maar nu probeert hij die het om te vormen naar een persoonlijke lease auto. Hoofdreden is dat, mocht ik weg gaan daar, hij met die wagen zit.

Dat kan ik me heel goed voorstellen, maar een zakelijke lease lijkt me veel goedkoper. Sowieso kan DirectLease een veel betere prijs bieden dan een persoonlijke leasemaatschappij.

Zijn er mensen die hier meer verstand van hebben? Mocht ik persoonlijk leasen, welke obstakels kom ik dan nog tegen? Bijtelling (14%) vervalt, maar BTW moet ik wel betalen. De wagen die ik op het oog had was een Peugeot 208 1.4 2 Tronic Diesel, die ze bij DirectLease voor 420,= aanbieden. Dit gaat een garage/persoonlijke leasemaatschappij natuurlijk nooit redden lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je baas moet niet zo zeiken. Voor een bedrag van rond de 30 euro bruto p.m. (die moet je even bij je leaseprijs optellen) kan jij prima een afkoopverzekering regelen met DirectLease.

Dit geldt ook voor vervangend vervoer en winterbanden-regeling.

Misschien is het ook mogelijk om een beetje brutosalaris (50 a 100) bij te leggen en zodoende de auto te rijden die je ook wil rijden.

[ Voor 40% gewijzigd door Falcon op 29-02-2012 20:01 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Falcon schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 19:52:
Voor een bedrag van rond de 30 euro bruto p.m. (die moet je even bij je leaseprijs optellen) kan jij prima een afkoopverzekering regelen met DirectLease.
Wow! Thnx. Hier heb ik wat aan, van beide kanten stukje zekerheid!
Echter, op de website vind ik niks over afkoopverzekering. Is dit iets wat je onderling met hen kunt regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

DirectLease geeft ook aan dat bovenstaande niet waar is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Sinds kort heb ik een leaseauto. Hiervoor betaal ik een kleine eigen bijdrage, omdat hij net boven het leasebudget uit kwam. Nu lees ik overal dat de e.b. in mindering mag worden gebracht op de bijtelling, mits afgesproken is met werkgever dat de e.b. voor privekilometers is.

Nu zie op mijn eerstvolgende loonstrook dat ik een bruto e.b. betaal + de volledige bijtelling.
Hoe zit het nu? Als ik deze afspraak maak, mag de werkgever dan gewoon de e.b. van de bijtelling aftrekken?
En kost het hem dan geld? Of mag hij de e.b. houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Wat je zegt klopt: eb mag in mindering gebracht worden van de bijtelling indien eb voor prive gebruik in rekening wordt gebracht. Ik heb nog geen werkgever gezien die dat niet zo voor haar werknemers invoert.

Voorbeeld: fiscale waarde auto 12.000, IB52%, eigen bijdrage 100 euro/mnd, bijtelling is 20%:
Bijtellis is 20%*12.000 = 2.400 per jaar en dus 200 euro per maand.

te betalen belasting: (200-100)*52% = 52 euro
Totale koten voor jou aan de auto is dan de 52 euro aan belasting plus 100 euro aan eigen bijdrage

Op mijn loonstrook zie ik dat de Vermogens Bijtelling Auto staan en daar wordt EB van afgetrokken. Vervolgens wordt daar de belasting over berekend. Op het einde wordt de volledige EB weer afgetrokken van mijn netto loon voordat het wordt uitgekeerd

[ Voor 19% gewijzigd door Chief op 02-03-2012 17:13 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 08:08:
Sinds kort heb ik een leaseauto. Hiervoor betaal ik een kleine eigen bijdrage, omdat hij net boven het leasebudget uit kwam. Nu lees ik overal dat de e.b. in mindering mag worden gebracht op de bijtelling, mits afgesproken is met werkgever dat de e.b. voor privekilometers is.

Nu zie op mijn eerstvolgende loonstrook dat ik een bruto e.b. betaal + de volledige bijtelling.
Hoe zit het nu? Als ik deze afspraak maak, mag de werkgever dan gewoon de e.b. van de bijtelling aftrekken?
En kost het hem dan geld? Of mag hij de e.b. houden?
Het volledige antwoord lijkt op z'n plaats.

Je moet onderscheid maken tussen twee soorten eigen bijdrage:

1. eigen bijdrage die geheel in relatie staat tot privegebruik
(sommige bedrijven hanteren een vaste EB om prive te mogen rijden, maar denk ook aan een EB voor overschrijding van het maximale aantal privekilometers).

2. eigen bijdrage die verdeeld kan worden over zakelijk en prive deel
(meest typische voorbeeld is een eigen bijdrage omdat je auto duurder is dan de leasevergoeding van je werkgever)

Over type 1 is geen discussie. Die mag altijd worden verrekend met de bijtelling. Als je bijvoorbeeld een auto van 40.000 euro met een tarief van 25% , en je hebt een eigen bijdrage wegens privegebruik van 2500 euro per jaar, dan is de bijtelling (25% * 40.000) - 2500 = 7500 euro per jaar. Je betaalt dan belasting over 7500 euro.

Type 2 ligt iets genuanceerder. Formeel moet je deze eigen bijdrage uitsplitsen naar een prive- en een zakelijk deel. Het privedeel is aftrekbaar van de bijtelling, het zakelijk deel echter niet.
Aan de andere kant kun je dit zakelijke deel van de EB zien als geld dat je bijdraagt aan je eigen werkplek of kantooruitrusting. In dat opzicht vergelijkbaar met een thuiswerkplek. Een werkgever kan dit soort uitgaven voor de werknemerbetalen, of belastingvrij vergoeden, omdat de aard van de uitgaven zakelijk is.

Dit is een beetje ingewikkelde administratie. Eerst verdelen prive/zakelijk deel. Dan prive-deel verrekenen met bijtelling en zakelijk deel uit brutoloon of flexbudget, netto vergoeden aan werknemer. Onder de streep ben je bezig om twee keer administratie uit te voeren die uiteindelijk tegen hetzelfde belastingtarief worden afgetrokken. Daarom hebben veel werkgevers een vaststellingsovereenkomst met de belastinginspecteur. Die komt erop neer dan een eigen bijdrage wegens overschrijding van de leasenorm in z'n geheel mag worden afgetrokken van de bijtelling. Uit ervaring weet ik dat Logica die regeling heeft, maar waarschijnlijk is het vrij algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Wat denken jullie van de volgende situatie:

Binnenkort kan ik dan eindelijk een leaseauto uitzoeken. Ik heb al redelijk wat wagens vergeleken, en het moet nog heel raar lopen ga ik niet voor een Polo Bluemotion. Nu is de volgende situatie aan de hand: mijn werkgever heeft een contract met een leasemij waarbij de auto geleased moet worden. Dat mag elk merk/type zijn, mits in het budget past.

De 'onafhankelijke' leasemaatschappij is weer een tak van een grotere moederorganisatie, die op haar beurt weer belanghebbende is bij een VW dealer. Nu was ik laatst bij een VW dealer in de buurt en vertelde hen over die organisatie. Zij gaven toen meteen al aan dat die betreffende leasemij dan ook eist dat zij (lees: hun dealer tak) de auto leveren, en ik die dus niet bij een dealer in de buurt kan laten leveren. Geen probleem op zich, want ik kan even goed de auto laten bezorgen, dat is het punt niet.

Punt is wel dat de leasemij niet echt transparant is qua kosten. Ik mag een paar offertes indienen voor een aantal auto's die ik op het oog heb en daar komt dan een prijsje uitrollen. Er is dus niet sprake van een online calculator of iets dergelijks. Nu heb ik al van een aantal collega's vernomen dat ze toch behoorlijk meer moeten betalen als bij andere online calculators (directlease op de 'duurste' stand, of leaseplan direct met alle 'extra's') daar bovenop toch zo'n + 10% opslag op zowel de lease als de brandstof.

Zou het helpen als ik bijvoorbeeld een offerte vraag voor bijvoorbeeld de Polo, maar daarbij ook een concurrent als de Corsa Ecoflex en de Punto 1.3? In de hoop dat ze de VW extra scherp zullen offeren, omdat ze de marge toch al halen uit de VW verkoop? Of is dat gewoon een stom idee en verdoe ik mijn tijd met het opvragen van de andere offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ebia schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 20:36:
Wat denken jullie van de volgende situatie:

Binnenkort kan ik dan eindelijk een leaseauto uitzoeken. Ik heb al redelijk wat wagens vergeleken, en het moet nog heel raar lopen ga ik niet voor een Polo Bluemotion. Nu is de volgende situatie aan de hand: mijn werkgever heeft een contract met een leasemij waarbij de auto geleased moet worden. Dat mag elk merk/type zijn, mits in het budget past.

De 'onafhankelijke' leasemaatschappij is weer een tak van een grotere moederorganisatie, die op haar beurt weer belanghebbende is bij een VW dealer. Nu was ik laatst bij een VW dealer in de buurt en vertelde hen over die organisatie. Zij gaven toen meteen al aan dat die betreffende leasemij dan ook eist dat zij (lees: hun dealer tak) de auto leveren, en ik die dus niet bij een dealer in de buurt kan laten leveren. Geen probleem op zich, want ik kan even goed de auto laten bezorgen, dat is het punt niet.

Punt is wel dat de leasemij niet echt transparant is qua kosten. Ik mag een paar offertes indienen voor een aantal auto's die ik op het oog heb en daar komt dan een prijsje uitrollen. Er is dus niet sprake van een online calculator of iets dergelijks. Nu heb ik al van een aantal collega's vernomen dat ze toch behoorlijk meer moeten betalen als bij andere online calculators (directlease op de 'duurste' stand, of leaseplan direct met alle 'extra's') daar bovenop toch zo'n + 10% opslag op zowel de lease als de brandstof.

Zou het helpen als ik bijvoorbeeld een offerte vraag voor bijvoorbeeld de Polo, maar daarbij ook een concurrent als de Corsa Ecoflex en de Punto 1.3? In de hoop dat ze de VW extra scherp zullen offeren, omdat ze de marge toch al halen uit de VW verkoop? Of is dat gewoon een stom idee en verdoe ik mijn tijd met het opvragen van de andere offertes?
De VW is van die 3 zowiezo het meest waardevast, dus ik denk dat die bij elke maatschappij goedkoper uit de bus zal komen.
Het is mij wel opgevallen dat Leaseplandirect vrij goedkoop voordoet, maar als je wat extra voorwaarden wilt de prijs gelijk omhoog schiet.
Ik ben nu bezig om een Megane Estate in de lease te krijgen en bij leaseplan direct kwam ik op 600 euro uit excl brandstof. Bij onze maatschappij op 650 euro.
Dit had te maken met de extra voorwaarden zoals lager eigen risico, gelijkwaardig vervangend vervoer bij onderhoud (en niet een VW up ofzo).

Maar we zijn nog in onderhandeling. ben beniewd wat de uiteindelijke prijs wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-09 18:05
Hoi Iedereen.

Ik rij al een tijdje lease in een toyota aygo. Maar begin me wel af te vragen wat de meeste mensen aan eigen bijdrage bij een toyota aygo betalen. Dit is werkgever afhankelijk. Maar zou graag weten wat een gemiddelde is. (Ik betaal 250 eur eigen bijdrage, maar dat is denk ik erg veel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
vergis je je niet in bijtelling + eigen bijdrage ? 250 euro eigen bijdrage is bizar veel. Ik betaal 70 euro eigen bijdrage voor een Octavia RS ! Belasting is wel aan de hoge kant O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wij hebben een vaste eigen bijdrage van 45 euro in de maand, voor privégebruik.
Daarnaast nog een eventuele eigen bijdrage aan overschrijding van het leasebedrag. Maar dat heb je natuurlijk zelf in de hand. Als je met een Aygo al boven het leasebedrag uit komt, is dat budget wel erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
xcode35 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 20:40:
Hoi Iedereen.

Ik rij al een tijdje lease in een toyota aygo. Maar begin me wel af te vragen wat de meeste mensen aan eigen bijdrage bij een toyota aygo betalen. Dit is werkgever afhankelijk. Maar zou graag weten wat een gemiddelde is. (Ik betaal 250 eur eigen bijdrage, maar dat is denk ik erg veel?)
250,- per maand eigen bijdrage op een Aygo ??

De fiscale waarde van een Aygo lager dan de 250,- per maand die je zelf betaalt. Gevolg is dat je totale netto kosten 250,- per maand zijn. Op een auto die misschien maar 450,- aan leasebedrag kost. Ben je niet veel beter af met een reiskostenvergoeding?

In de IT is een leasebedrag van 750 a 800 vrij normaal, uitgaande van functies met een brutoloon tussen de 2000 en 4000 euro per maand. Bij de gebruikelijke voorwaarden (full operational lease, 4 jaar looptijd, 35000 a 40000 km/jaar) is dat genoeg voor een goed uitgevoerde Polo of een basic Golf te rijden zonder eigen bijdrage.
In andere sectoren zoals de accountancy liggen de gangbare leasebedragen vaak iets hoger.
Bijbetalen op een Aygo komt imho niet vaak voor.

[ Voor 24% gewijzigd door t_captain op 25-03-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

900,- /mnd ex btw ex brandstof
voor Audi A4 pro line business 1.8tfsi mmi+ 16"
looptijd 12 mnd, boetevrij inleveren na 6

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
MrJayMan schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:47:
900,- /mnd ex btw ex brandstof
voor Audi A4 pro line business 1.8tfsi mmi+ 16"
looptijd 12 mnd, boetevrij inleveren na 6
12 maanden?? Dat is wel heel erg kort.... geen tikfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Klinkt als shortlease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

RMX schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:07:
DirectLease geeft ook aan dat bovenstaande niet waar is!
Wat moet het wel kosten dan?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

het kon nog korter maar dan wordt het prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Falcon schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:55:
[...]

Wat moet het wel kosten dan?
Niks. Ze bieden het niet aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
MrJayMan schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 19:56:
[...]

het kon nog korter maar dan wordt het prijzig.
Het bedrag van 900 excl brandstof komt me helemaal niet zo hoog voor. Ik weet alleen niet of het met 10.000 of 40.000 km/jaar is, dat maakt nogal een verschil ;)

Is het overigens een nieuwe auto? Shortlease werkt toch vaak met "poolauto" concepten om de kosten te drukken, dus een auto gaat meerdere leasecontracten mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

t_captain schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:46:
[...]
Het bedrag van 900 excl brandstof komt me helemaal niet zo hoog voor. Ik weet alleen niet of het met 10.000 of 40.000 km/jaar is, dat maakt nogal een verschil ;)

Is het overigens een nieuwe auto? Shortlease werkt toch vaak met "poolauto" concepten om de kosten te drukken, dus een auto gaat meerdere leasecontracten mee?
deze auto had 24k op de teller toen ik hem kreeg en is van begin 2011.
contract is op basis van 20.000 km/jr alles daarboven is 11,6 ct/km, eigen risico 135,- verder full op. lease.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 28-03-2012 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Hoi SileX, MikeyMan en t_captain,

Bedankt voor jullie reactie. Vorig jaar had ik op heel korte tijd een nieuwe auto nodig, en heeft mijn werkgever mij voorgesteld om deze lease te nemen. Daarna heb ik er nog maar weinig aandacht aan besteed totdat iemand mij laatst vertelde dat 250 euro eigen bijdrage wel erg hoog is. (Voor mij is dat nog altijd minder dan een nieuwe auto + zelf benzine betalen.) Binnenkort heb ik kans om weer te onderhandelen met mijn werkgever, ik denk dat ik dan even eens een babbeltje moet maken, als jullie ook al zeggen dat 250 wel erg hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
xcode35 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:25:

Bedankt voor jullie reactie. Vorig jaar had ik op heel korte tijd een nieuwe auto nodig, en heeft mijn werkgever mij voorgesteld om deze lease te nemen. Daarna heb ik er nog maar weinig aandacht aan besteed totdat iemand mij laatst vertelde dat 250 euro eigen bijdrage wel erg hoog is. (Voor mij is dat nog altijd minder dan een nieuwe auto + zelf benzine betalen.) Binnenkort heb ik kans om weer te onderhandelen met mijn werkgever, ik denk dat ik dan even eens een babbeltje moet maken, als jullie ook al zeggen dat 250 wel erg hoog is.
Dus even voor de duidelijkheid; je betaal eigen bijdrage en daarboven nog je belasting bijtelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
SileX schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:30:
[...]

Dus even voor de duidelijkheid; je betaal eigen bijdrage en daarboven nog je belasting bijtelling ?
Hoi Silex,

Nee, de eigen bijdrage is bijtelling aftrekbaar, dus een deel van die bijdrage gaat naar de bijtelling. Ik betaal 250 euro netto per maand voor de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
xcode35 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:33:
[...]

Hoi Silex,

Nee, de eigen bijdrage is bijtelling aftrekbaar, dus een deel van die bijdrage gaat naar de bijtelling. Ik betaal 250 euro netto per maand voor de auto
Duidelijk - dan is het best prijzig - Tijd om te onderhandelen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Lolhozer op 28-03-2012 23:07 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
Hoi Lolhozer. Dat klopt. Totaal is 250.

edit:
Geen probleem ;)

[ Voor 26% gewijzigd door xcode35 op 28-03-2012 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
xcode35 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 19:25:

Hoeveel kilometers rijd je prive en zakelijk (incl woon-werk)?

Stel dat het totaal 25.000 km/jaar is, de helft prive en de helft zakelijk.

Bij die kilometers zou een nieuwe Aygo ongeveer 470,- euro aan totale maandelijkse kosten met zich meebrengen. (brandstof is ongeveer 215, afschrijving 140 o.b.v. 3 jaar rijden en dan verkopen voor 5k, rentelasten 40, verzekering all-risk ongeveer 35 (afhankelijk van je B/M trede natuurlijk) en nog een euro of 40 per maand voor onderhoud en banden. Als je baas je 19 cent/km zou betalen, zou dat 200 euro netto opleveren.

Per saldo ben jij dan ongeveer even goedkoop of duur uit, en je baas betaalt slechts 200 euro. Ik weet niet wat hij nu aan de leasemaatschappij betaalt, maar daar zou winst kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xcode35
t_captain schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 07:57:
[...]

Hoeveel kilometers rijd je prive en zakelijk (incl woon-werk)?

Stel dat het totaal 25.000 km/jaar is, de helft prive en de helft zakelijk.

Bij die kilometers zou een nieuwe Aygo ongeveer 470,- euro aan totale maandelijkse kosten met zich meebrengen. (brandstof is ongeveer 215, afschrijving 140 o.b.v. 3 jaar rijden en dan verkopen voor 5k, rentelasten 40, verzekering all-risk ongeveer 35 (afhankelijk van je B/M trede natuurlijk) en nog een euro of 40 per maand voor onderhoud en banden. Als je baas je 19 cent/km zou betalen, zou dat 200 euro netto opleveren.

Per saldo ben jij dan ongeveer even goedkoop of duur uit, en je baas betaalt slechts 200 euro. Ik weet niet wat hij nu aan de leasemaatschappij betaalt, maar daar zou winst kunnen zitten.
Hoi t_captain,

Ik weet dat er met de lease maatschappij hebben afgesproken 30000 zakelijk 15000 privé. De afschrijving is op 4 jaar. En als ik die contracten beetje doorneem en bereken dan schat ik dat de totaal kosten inderdaad tussen de 400 en 500 euro per maand liggen.

Ik denk dat mijn werkgever gewoon mij heeft getest vorig jaar, en dat ik er in ben getrapt. Maar als jullie allen zeggen dat het wel erg veel is, weet ik in ieder geval dat het redelijk is om bij mij verlenging van mijn contract er eens even over te hebben.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
xcode35 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:16:
[...]

Hoi t_captain,

Ik weet dat er met de lease maatschappij hebben afgesproken 30000 zakelijk 15000 privé. De afschrijving is op 4 jaar. En als ik die contracten beetje doorneem en bereken dan schat ik dat de totaal kosten inderdaad tussen de 400 en 500 euro per maand liggen.

Ik denk dat mijn werkgever gewoon mij heeft getest vorig jaar, en dat ik er in ben getrapt. Maar als jullie allen zeggen dat het wel erg veel is, weet ik in ieder geval dat het redelijk is om bij mij verlenging van mijn contract er eens even over te hebben.

Bedankt allen!
Bij deze aantallen kilometers denk ik dat je eigenlijk beter af bent met je leaseauto dan met een kilometervergoeding van 19 cent/km. Die 19 cent dekt namelijk wel de kosten van de zakelijke kilometers in een Aygo (denk aan brandstof en banden, maar ook aan een stuk extra afschrijving en onderhoudskosten). Maar dan nog zou je de vaste kosten en 15.000 privekilometers uit eigen zak moeten betalen. Dan is 250 euro zo op. Bovendien heb ben je met een leaseauto van de risico's af. Tegenvallende inruilwaarde? Voor de leasemaatschappij.

Wat dat betreft ben je niet zo slecht af. Nog steeds ben ik van mening dat je leasebedrag erg laag is (de meeste leaserijders houden flink van hun budget over als ze een Aygo kiezen). Maar uit je verhaal blijkt ook dat de leaseauto een extraatje is wat je bovenop je arbeidsvoorwaarden hebt gekregen. Voor veel leaserijders ligt dat anders: vaak is de leaseauto vast onderdeel van de arbeidsvoorwaarden en zijn de salarissen er ook op berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat er veel mensen zijn met leasebudget, ook starters met een HBO-achtergrond, is het nou zo gewoon in ICT-gebied dat iedereen een auto krijgt ? Dat blijf ik me al paar dagen afvragen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:12:
Ik zie dat er veel mensen zijn met leasebudget, ook starters met een HBO-achtergrond, is het nou zo gewoon in ICT-gebied dat iedereen een auto krijgt ? Dat blijf ik me al paar dagen afvragen ^^
Detachering: zonder meer
Internen: verhouding 2/3 wel, 1/3 niet? Wild guess...

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:53
Zoals door DarthDavy aangegeven is het niet ongebruikelijk. Op zich wel logisch ook, juist als detacheerder wil je niet dat je juniors aan komen rijden in een afgetrapte Polo/Golf/20x uit de jaren '90 omdat ze zich op dat moment niks anders kunnen veroorloven, of liever niet meer geld kwijt zijn. Het is mijns inziens niet enkel een geval van representativiteit, maar vooral ook betrouwbaarheid. Met een leaseregeling heeft het bedrijf de garantie dat de junior tijdig op zijn werk kan zijn en dat hij bij problemen direct vervangend vervoer heeft.

Daarnaast is het een ideale vorm van binding creëren met het bedrijf. De afkoopsom van de leaseauto is immers een extra drempel om vooral niet te gaan jobhoppen. En daarnaast blijft het natuurlijk een heel leuke secundaire arbeidsvoorwaarde, ook al lever je er technisch gezien direct salaris voor in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
In de consultancy/detachering is het vrij standaard. Alle grote IT bedrijven (Logica, Cap, Atos, Sogeti etc) en middelgrote (NSpyre, ICT/Humiq, Alten PTS, TMC) hebben een leaseregeling voor hun consultants.
Steeds vaker zie je een mobiliteitsvergoeding waaruit je naar keuze kunt leasen of een eigen auto rijden. Ik gok dat dat ruim de helft van de bedrijven betreft.

Bij kleinere detacheerders is er vaak wat meer maatwerk in de arbeidsvoorwaarden. Ook daar zijn leaseauto's wel gebruikelijk, maar wat minder vanzelfsprekend.

Bij interne functies op IT afdeligen van bv Rabobank, Philips, ASML, APG, Shell (om zomaar een aantal mooie werkgevers te noemen) is een leaseauto zeker niet gebruikelijk voor de uitvoerende functies zoals developers, en testers. Bij sommige bedrijven wel op management functies, het niveau waarbij je een auto krijgt verschilt van organisatie tot organisatie. Soms kan het ook een onderhandelingspunt zijn in de sollicitatieprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ! Wat is het fijn om dit te horen :) een mooie startsalaris , doorgroeimogelijkheden en auto als standaard extraatje. Nu nog afstuderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:04:
Ok ! Wat is het fijn om dit te horen :) een mooie startsalaris , doorgroeimogelijkheden en auto als standaard extraatje. Nu nog afstuderen...
Als je de arbeidsvoorwaarden optelt, zijn detacheerders zeker interessante werkgevers voor starters. Brutoloon in de orde van 2000 euro + leaseauto en vaak een euro of 100 netto onkostenvergoeding is een heel aardig pakket.

Kijk je een aantal jaar verderop in je loopbaan dan worden de "vaste" werkplekken interessant. In de detachering vlakt je salarisontwikkeling vaak behoorlijk af als je boven de 3000 euro bruto komt. Het salarisplafond voor een goede senior developer ligt bij de betere "vaste" werkgevers makkelijk 1000 euro hoger dan bij de grote detecheringsbedrijven. Dan raak je je leaseauto kwijt, maar staat er wel aanzienlijk meer brutoloon tegenover, plus vaak meer vakantiedagen en een betere pensioenregeling.

Naast arbeidsvoorwaarden is een detacheringsbedrijf ook omwille van de groei een goede werkgever voor de 1e 5 a 10 jaar van je carriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 16:10
Ik krijg binnenkort naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe functie, waarbij een auto van de zaak hoort (als verkapte loonsverhoging). Echter zit ik helemaal niet op een auto van de zaak te wachten. Aan de andere kant, als mijn werkgever bereid is om een auto te leasen voor mij. En daar x euro per maand voor over heeft. (ik weet niet het precieze leasebedrag, maar de gemiddelde leaseauto voor personen in deze functie is circa 28000 euro, ford focus, renault megane, etc). En ik neem hem niet, zou ik het niet erg vinden als hij daar een stukje extra salaris/vergoeding tegenover zet.

Maar ja, wat is redelijk om te vragen? Mijn salaris nu bedraagt, 2900 euro. Ik ga ook van gewone werknemer naar een leidinggevende functie.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
mhr-zip schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 10:37:
Ik krijg binnenkort naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe functie, waarbij een auto van de zaak hoort (als verkapte loonsverhoging). Echter zit ik helemaal niet op een auto van de zaak te wachten. Aan de andere kant, als mijn werkgever bereid is om een auto te leasen voor mij. En daar x euro per maand voor over heeft. (ik weet niet het precieze leasebedrag, maar de gemiddelde leaseauto voor personen in deze functie is circa 28000 euro, ford focus, renault megane, etc). En ik neem hem niet, zou ik het niet erg vinden als hij daar een stukje extra salaris/vergoeding tegenover zet.

Maar ja, wat is redelijk om te vragen? Mijn salaris nu bedraagt, 2900 euro. Ik ga ook van gewone werknemer naar een leidinggevende functie.
Er zijn eigenlijk twee redenen voor een leaseauto.

De eerste reden is om te voorzien in de mobiliteitsbehoefte van een (mobiele) werknemer. Je kunt ook kilometergeld geven, maar de belastingvrije vergoeding dekt eigenlijk niet alle kosten. Gevolg is dat werknemers alsnog kunnen gaan klagen als het aantal kilometers gaat oplopen. Dan is een leaseauto voor de werkgever prettiger, je geeft een auto en je bent van het gezeur af :)

De tweede reden is dat een leaseauto met privegebruik een secundaire arbeidsvoorwaarde is. Tegenwoordig heb je een behoorlijke keuze in modellen met lage bijtelling. Bij 14% bijtelling (en misschien ook bij 20%) is een leaseauto fiscaal aantrekkelijker dan een loonsverhoging.

De eerste vraag is of je nieuwe functie veel zakelijke kilometers met zich meebrengt. Moet je allerlei locaties af, of werk je op dezelfde vaste plek als nu? In het eerste geval zal een werkgever waarschijnlijk niet zo graag een uitzondering maken op de leaseauto.

Laat me aannemen dat je werkgever wel open staat voor onderhandeling.

Ik heb in het verleden wel eens geschreven op GoT over de financiele waarde van een leaseauto. Je kunt in ieder geval niet zomaar het leasebedrag als loon zien. In plaats daarvan moet je een berekening maken o.b.v. wat voor euro je zelf zou rijden, wat dat zou kosten vs. wat een leaseauto je kost aan bijtelling en eventuele eigen bijdrage. Vervolgens kun je een meer- of minderwaarde toekennen aan een leaseauto. Meerwaarde omdat je bijvoorbeeld geen enkel risico loopt bij schade of reparaties, en omdat je misschien een mooiere of nieuwere auto rijdt dan je zelf zou doen. Minderwaarde omdat je misschien niet zo'n leuke leaseauto krijgt als je prive zou kiezen. Deze berekening is op verschillende punten persoonlijk en subjectief.

Voor mij kwam het er indertijd op neer dat een leaseauto met een werkgeversbijdrage van 700 euro ongeveer 450 a 500 euro aan brutoloon waard was t.o.v. een baan zonder leaseauto maar met 19 cent/km reiskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
t_captain schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:07:
[...]

Er zijn eigenlijk twee redenen voor een leaseauto.
In dit geval is het echt een verkapte loonsverhoging. Een collega in dezelfde functie kan lopend naar het werk (deed hij hiervoor ook), en heeft een lease auto. Die rijdt er echt alleen privé mee (en 2 woon-werk km-ers per dag). Het leuke is ook nog dat we verplicht een diesel moeten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:57
mhr-zip schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:59:
[...]

In dit geval is het echt een verkapte loonsverhoging. Een collega in dezelfde functie kan lopend naar het werk (deed hij hiervoor ook), en heeft een lease auto. Die rijdt er echt alleen privé mee (en 2 woon-werk km-ers per dag). Het leuke is ook nog dat we verplicht een diesel moeten :+ .
Hoe kom je nu naar je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
matty___ schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 22:15:
[...]

Hoe kom je nu naar je werk?
Meestal met mijn eigen auto. Soms met de fiets. Maar het is geen optie om die privé auto weg te doen ipv. privé omstandigheden. En voor die 15 km heen, en 15 km terug alleen een lease auto aan te schaffen voor zakelijk gebruik is ook een beetje overdreven. En dan heb ik het niet eens over parkeer problemen bij mij in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg volgende mogelijkheden binnen het bedrijf waar ik binnenkort begin:

Normleasebedrag: €710 excl. BTW incl. brandstof
Zakelijke Km's: 35000/jaar
Privé: 14000/jaar

Kan iemand mij zeggen wat hier ongeveer binnen zou vallen? Zou een BMW 1-serie mogelijk zijn? Ik zou het niet erg vinden om het leasebudget wat te overschrijden. Algemeen had ik liever gewoon een wat 'vlotter' rijdende wagen, dus het hoeft niet echt die BMW te zijn, maar het liefst iets met minimaal een 1.4tje. Anderzijds zouden wat opties natuurlijk ook wat mooi zijn.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 00:12:
Ik krijg volgende mogelijkheden binnen het bedrijf waar ik binnenkort begin:

Normleasebedrag: €710 excl. BTW incl. brandstof
Zakelijke Km's: 35000/jaar
Privé: 14000/jaar

Kan iemand mij zeggen wat hier ongeveer binnen zou vallen? Zou een BMW 1-serie mogelijk zijn? Ik zou het niet erg vinden om het leasebudget wat te overschrijden. Algemeen had ik liever gewoon een wat 'vlotter' rijdende wagen, dus het hoeft niet echt die BMW te zijn, maar het liefst iets met minimaal een 1.4tje. Anderzijds zouden wat opties natuurlijk ook wat mooi zijn.

Bedankt!
Welke auto je kan leasen hangt af van een aantal factoren: leverancier, voorwaarden, nominaal aantal km/jaar, looptijd en leasebedrag.

Ik mis de looptijd, zal aannemen dat het 4 jaar is (dat is het meest gebruikelijk).

Verder zijn je kilometers wat onduidelijk: moet je nu rekenen met 35.000 km/jaar (en zijn die 14.000 een maximum aan privekilometers) of moet je rekenen met 35.000+14.000=49.000 km/jaar?

In het eerste geval zal het uitkomen op een redelijk uitgevoerde Polo 1.6 TDI of 1.2 TSI. In het tweede geval zak je terug naar de 1.2 TDI Bluemotion categorie. Een 1-serie zal 200 a 300 euro duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 07:12:
[...]

Welke auto je kan leasen hangt af van een aantal factoren: leverancier, voorwaarden, nominaal aantal km/jaar, looptijd en leasebedrag.

Ik mis de looptijd, zal aannemen dat het 4 jaar is (dat is het meest gebruikelijk).

Verder zijn je kilometers wat onduidelijk: moet je nu rekenen met 35.000 km/jaar (en zijn die 14.000 een maximum aan privekilometers) of moet je rekenen met 35.000+14.000=49.000 km/jaar?

In het eerste geval zal het uitkomen op een redelijk uitgevoerde Polo 1.6 TDI of 1.2 TSI. In het tweede geval zak je terug naar de 1.2 TDI Bluemotion categorie. Een 1-serie zal 200 a 300 euro duurder zijn.
Bedankt voor je reactie! Had dat inderdaad wat beter kunnen aangeven :F
Er wordt gerekend met de 35000 km, en de looptijd is 4 jaar. De Polo zou ook al mooi zijn :) Ga zeker nog eens navraag doen naar een 1-serie. Het enige wat wat tegenvalt is dat de bijtelling er ook nog bijkomt en je dan toch al snel aan 400 euro zit... Maar die bijtelling ben je bij die Polo ook wel bijna kwijt.

Nog iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
mhr-zip schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:14:
[...]

Meestal met mijn eigen auto. Soms met de fiets. Maar het is geen optie om die privé auto weg te doen ipv. privé omstandigheden. En voor die 15 km heen, en 15 km terug alleen een lease auto aan te schaffen voor zakelijk gebruik is ook een beetje overdreven. En dan heb ik het niet eens over parkeer problemen bij mij in de straat.
is het vervangen van deze auto met een lease auto niet veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:22:
[...]

Bedankt voor je reactie! Had dat inderdaad wat beter kunnen aangeven :F
Er wordt gerekend met de 35000 km, en de looptijd is 4 jaar. De Polo zou ook al mooi zijn :) Ga zeker nog eens navraag doen naar een 1-serie. Het enige wat wat tegenvalt is dat de bijtelling er ook nog bijkomt en je dan toch al snel aan 400 euro zit... Maar die bijtelling ben je bij die Polo ook wel bijna kwijt.

Nog iemand tips?
Een paar jaar geleden reed ik een 118d. Die kostte dik 900 euro aan leasebedrag (48 maanden, 32.000 km/jaar, ingang contract 2007). Eigen bijdrage was iets boven de 200, bijtelling (25% * 33.500 euro) - eigen bijdrage = 5800 per jaar. Bij 42% inkomstenbelasting kostte deze auto me netto iets boven de 400 euro per maand.

In de nieuwe 1-serie zijn er enkele modellen met 20% bijtelling. Een 116d Efficient Dynamics kun je rijden met een cataloguswaarde van ongeveer 31.000 euro inclusief een paar opties (29k kaal) en 20%. Aan de andere kant zal het leasebedrag wel iets hoger zijn dan toen, vooral door de gestegen brandstofkosten. Waarschijnlijk zou je dit model kunnen rijden voor een netto kosten van ongeveer 350 euro.

Ter vergelijk, een Polo met 1.6 TDI 105 pk zal in de lease eenm euro of 100 goedkoper zijn. Cataloguswaarde inclusief wat opties zal ongevveer 26.000 zijn. Volgens mij heeft deze ook 20% bijtelling. Totale nettokosten zullen ergens tussen 200 en 250 euro per maand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:47:
[...]

Een paar jaar geleden reed ik een 118d. Die kostte dik 900 euro aan leasebedrag (48 maanden, 32.000 km/jaar, ingang contract 2007). Eigen bijdrage was iets boven de 200, bijtelling (25% * 33.500 euro) - eigen bijdrage = 5800 per jaar. Bij 42% inkomstenbelasting kostte deze auto me netto iets boven de 400 euro per maand.

In de nieuwe 1-serie zijn er enkele modellen met 20% bijtelling. Een 116d Efficient Dynamics kun je rijden met een cataloguswaarde van ongeveer 31.000 euro inclusief een paar opties (29k kaal) en 20%. Aan de andere kant zal het leasebedrag wel iets hoger zijn dan toen, vooral door de gestegen brandstofkosten. Waarschijnlijk zou je dit model kunnen rijden voor een netto kosten van ongeveer 350 euro.

Ter vergelijk, een Polo met 1.6 TDI 105 pk zal in de lease eenm euro of 100 goedkoper zijn. Cataloguswaarde inclusief wat opties zal ongevveer 26.000 zijn. Volgens mij heeft deze ook 20% bijtelling. Totale nettokosten zullen ergens tussen 200 en 250 euro per maand zijn.
Is het zo dat de bijtelling berekend wordt op de cataloguswaarde excl. opties, of incl. opties? De eigen bijdrage die je vermeld hebt, is dat een bijdrage voor het privé rijden? Ik moet namelijk geen eigen bijdrage voor privé rijden betalen.

Denk je dat het het waard is, om mijn leasebudget te overschrijden met 200€ (om dan aan een 350€ netto per maand te komen), om een 1-serie te kunnen rijden? Ik ben namelijk wel gek op auto's en zou het dan ook jammer vinden om in een Polo rond te rijden...

Ergens heb ik zo'n gevoel dat vanaf je het leasebudget overschrijdt, het niet meer erg aantrekkelijk is om een leasewagen te nemen, en beter te kiezen voor het bedrag bruto boven op je loon te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:01:
[...]

Is het zo dat de bijtelling berekend wordt op de cataloguswaarde excl. opties, of incl. opties?
Ligt eraan of je de opties af fabriek (cataloguswaarde gaat omhoog) of achteraf laat inbouwen (dan blijft de cataloguswaarde, dus de bijtelling, lager).

Verder is het natuurlijk geen vergelijking, een 1-serie tegenover een Polo... Kijk dan ook eens naar andere wagens in het C-segment.. (Focus, Giullietta, Volvo C30/V40, Megane, ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
[...]
Is het zo dat de bijtelling berekend wordt op de cataloguswaarde excl. opties, of incl. opties? De eigen bijdrage die je vermeld hebt, is dat een bijdrage voor het privé rijden?
De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde inclusief de opties die op de auto zitten als de auto de fabriek verlaat. Optied die door de dealer worden gemonteerd vallen buiten de bijtelling....
[...]
Ik moet namelijk geen eigen bijdrage voor privé rijden betalen.
Maar wel als je over je budget heen gaat. Je hebt kans (hangt van je werkgever af) dat je niet eens de 1 serie mag leasen omdat het teveel over je budget heengaat. (sommige werkgevers hanteren een beleid waarbij je bv niet meer dan 20% over je budget heen mag)
[...]
Denk je dat het het waard is, om mijn leasebudget te overschrijden met 200€ (om dan aan een 350€ netto per maand te komen), om een 1-serie te kunnen rijden? Ik ben namelijk wel gek op auto's en zou het dan ook jammer vinden om in een Polo rond te rijden...
Dat kan eigenlijk alleen jij bepalen.... Om mezelf als voorbeeld te nemen. 4 jaat geleden had ik een Mondeo met redelijk wat opties, bijna 40K en 25%. Netto kwam dat neer op 475 euro per maand. Nu mag ik (bij een andere werkgever) opnieuw een auto kiezen, maar nu kies ik een auto in de 14% om zoveel mogelijk netto op mijn rekening te krijgen.... Het is maar net wat je wilt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
DeeJayV schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:15:
[...]
Verder is het natuurlijk geen vergelijking, een 1-serie tegenover een Polo... Kijk dan ook eens naar andere wagens in het C-segment.. (Focus, Giullietta, Volvo C30/V40, Megane, ....)
De Focus is op dit moment erg interessant aangezien de 1.6 diesel in de 14% bijtelling valt.... (ook na 1 juni overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jeroen V schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:20:
[...]

De Focus is op dit moment erg interessant aangezien de 1.6 diesel in de 14% bijtelling valt.... (ook na 1 juni overigens)
De C30 is ook tot 1 juli in de 14%, vink alle opties aan en je komt op ~150 netto in de maand.. Aanrader, heb 'm zelf ook :+ (20% dan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Is het zo dat de bijtelling berekend wordt op de cataloguswaarde excl. opties, of incl. opties? De eigen bijdrage die je vermeld hebt, is dat een bijdrage voor het privé rijden? Ik moet namelijk geen eigen bijdrage voor privé rijden betalen.
Cataloguswaarde is inclusief fabrieksopties, exclusief dealeropties.

Eigen bijdrage was in mijn geval een eigen bijdrage wegens overschrijding van het leasebedrag. De auto kostte 900, werkgever betaalde 700. Vandaar 200 eigen bijdrage.
Hangt van je situatie af. Ik vond het wel de moeite waard om voor 400 euro per maand in een 1-serie te rijden. Maar dat is nogal gebonden aan hoe hoog je salaris is (m.a.w. of er nog iets overblijft behalve de auto ;) ) en hoe gek je op auto's bent.
Ergens heb ik zo'n gevoel dat vanaf je het leasebudget overschrijdt, het niet meer erg aantrekkelijk is om een leasewagen te nemen, en beter te kiezen voor het bedrag bruto boven op je loon te krijgen?
Bij 14% auto's ben je vrijwel altijd beter af door te leasen. Bij 20% bijtelling gaat het erom spannen. Bij 25% auto's en een flinke eigen bijdrage ben je doorgaans voordeliger uit met een mobiliteitsbudget en een eigen auto. Je bespaart flink op de afschrijving als je tweedehands rijdt en op de verzekeringspremie die in het keasebedrag zit. Prive verzeker je veel goedkoper, zeker als je een fatsoenlijke B/M trede hebt.

Moet je werkgever wel de optie bieden om af te zien van een leaseauto ten gunste van een mobiliteitsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeeJayV schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:15:
[...]
Ik heb al wat onderzoek gedaan naar andere wagens in het C-segment, maar de enige die me iets zeggen zijn de Mégane, Giullietta en V40, waarbij de Mégane Coupé dCi 110 binnen het budget valt (raar genoeg), en de V40 en Giullietta in het zelfde bereik zitten als de 1-serie.

Maar mijn punt is dat mensen met een wat beter leasebudget hier dus zelf niks aan moeten bijleggen, en dus enkel de bijtelling per maand betalen, wat het dus ook veel aantrekkelijker maakt dan zo'n auto als eigen wagen te hebben. Ik zou nu namelijk 300-400 euro in de maand betalen om zo'n leaseauto te rijden, terwijl ik dit bedrag evenzeer zou kunnen bijleggen bij de mobiliteitsvergoeding, en dan zo'n wagen zelf zou kunnen kopen (dit komt wel ongeveer overeen).

Dus wat ik eerder zij: ik denk dat vanaf je veel boven je leasebudget gaat, het minder interessant wordt om een leasewagen te nemen, en meer interessant om een eigen wagen te kopen (kan je dat extra bedrag + mobiliteitsvergoeding gebruiken).
Jeroen V schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:18:
[...]

Dat kan eigenlijk alleen jij bepalen.... Om mezelf als voorbeeld te nemen. 4 jaat geleden had ik een Mondeo met redelijk wat opties, bijna 40K en 25%. Netto kwam dat neer op 475 euro per maand. Nu mag ik (bij een andere werkgever) opnieuw een auto kiezen, maar nu kies ik een auto in de 14% om zoveel mogelijk netto op mijn rekening te krijgen.... Het is maar net wat je wilt....
Het mooiste zou een auto zijn die ongeveer binnen het budget zit, en waar ik dus enkel de bijtelling van moet betalen :) (maakt me niet veel uit hoeveel dat is). Tot nu toe zie ik daar als enigste optie de Mégane of Polo in (met alle opties en een 1.6 motor), en dan zou ik toch voor de Mégane kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
matty___ schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:24:
[...]

is het vervangen van deze auto met een lease auto niet veel goedkoper?
Het zal iets goedkoper zijn, vooral het tanken zal minder pijn doen. Maar met die lease auto kan ik niet hetzelfde als wat ik met mijn privé auto kan. Dus moet ik hem er bijv. naast houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
mhr-zip schreef op woensdag 11 april 2012 @ 07:36:
[...]

Het zal iets goedkoper zijn, vooral het tanken zal minder pijn doen. Maar met die lease auto kan ik niet hetzelfde als wat ik met mijn privé auto kan. Dus moet ik hem er bijv. naast houden.
Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

racen op de Nürburgring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Om te racen moet je gewoon race auto hebben. Dus die kost geen belasting en verzekering etc. En dus lekker goedkoop.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraagje: ik hoor net dat je niet met een Nederlandse leaseauto in België mag rijden, als je woonachtig in België bent, i.v.m. belastingen, is dit zo? Heeft iemand een idee hoe dit dan bij de leasemaatschappij wordt aangepakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 16:25:
Nog een vraagje: ik hoor net dat je niet met een Nederlandse leaseauto in België mag rijden, als je woonachtig in België bent, i.v.m. belastingen, is dit zo? Heeft iemand een idee hoe dit dan bij de leasemaatschappij wordt aangepakt? :)
ik denk dat het anders om is :+ gezien de autos stukken goedkoper zijn in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Veel werkgevers bieden de mogelijkheid om via de Belgische vestiging te leasen als je in BE woont. Scheelt je ongeveer 1 klasse in de lease, een A4 voor de prijs van een A3 bijvoorbeeld. Bijtelling is natuurlijk wel naar NL catalogusprijs (als je binnenlands belastingplichtig bent in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op zondag 15 april 2012 @ 17:36:
Veel werkgevers bieden de mogelijkheid om via de Belgische vestiging te leasen als je in BE woont. Scheelt je ongeveer 1 klasse in de lease, een A4 voor de prijs van een A3 bijvoorbeeld. Bijtelling is natuurlijk wel naar NL catalogusprijs (als je binnenlands belastingplichtig bent in NL).
Dat is best mooi nieuws! (in mijn geval) :) Zo zou ik toch nog de auto kunnen rijden die ik wil rijden... De bijtelling heb ik er dan wel voor over.
Hoop dat dit voor mijn werkgever ook het geval is!

Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik ben voorzichtig al aan het kijken naar een nieuwe lease bak maar begin nu eindelijk te begrijpen waarom mijn collega's bijna allemaal alleen zakelijk rijden.. een nieuwe 3 serie of a4/a5 is met 52% belasting en 25% niet te betalen..

Ik heb nu..

A3 2.0TDI S Edition (39k en nog net 20%)
Leaseprijs is 910,00 bij 48 en 4 jaar (ik heb een leasebudget van 1000 dus geen eigen bijdrage)

660 bruto en ongeveer 350 per maand netto nu

Met een auto van 50k en 25% bijtelling betaal je 542 euro netto! Ouch!!
Gaat opeens toch wel serieus een optie worden om privé nog een auto er bij te kopen voor dit soort bedragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 15-04-2012 23:32 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
Workaholic schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:17:
Gaat opeens toch wel serieus een optie worden om privé nog een auto er bij te kopen voor dit soort bedragen.
Dat is voor mij ook de reden dat ik nu voor een Ford Focus (14%) heb gekozen. Met redelijk wat opties kom ik uit op een bedrag van zo'n 32K met een leaseprijs van 600 euro excl. brandstof. Ik hou van mijn leasebudget ongeveer 200 euro over (en die krijg ik gedeeltelijk bruto uitgekeerd)

Ik had eerst een Mondeo van bijna 40K met 25%, en dat was inderdaad niet heel erg grappig. (en de keren dat je de ruimte echt nodig hebt is niet zo heel erg vaak, dus dan maar de goedkope Focus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Ik ben voorzichtig al aan het kijken naar een nieuwe lease bak maar begin nu eindelijk te begrijpen waarom mijn collega's bijna allemaal alleen zakelijk rijden.. een nieuwe 3 serie of a4/a5 is met 52% belasting en 25% niet te betalen..

Ik heb nu..

Leaseprijs is 910,00 bij 48 en 4 jaar (ik heb een leasebudget van 1000 dus geen eigen bijdrage)

320d is met 20% bijtelling te krijgen. Die krijgt je redelijk aangekleed voor 46k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Jeroen V schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:13:
[...]

Dat is voor mij ook de reden dat ik nu voor een Ford Focus (14%) heb gekozen. Met redelijk wat opties kom ik uit op een bedrag van zo'n 32K met een leaseprijs van 600 euro excl. brandstof. Ik hou van mijn leasebudget ongeveer 200 euro over (en die krijg ik gedeeltelijk bruto uitgekeerd)

Ik had eerst een Mondeo van bijna 40K met 25%, en dat was inderdaad niet heel erg grappig. (en de keren dat je de ruimte echt nodig hebt is niet zo heel erg vaak, dus dan maar de goedkope Focus)
Is dat de focus 1.0?, en rijdt dat een beetje?

Ik heb in mijn leven nog nooit graag een euro uitgeven aan auto rijden. Maar als ik 40 dkm per jaar zou rijden, zou ik dat niet graag in een auto doen met een grasmaaier motor. Dus ik kan begrijpen dat je zo'n auto alleen maar zakelijk rijdt.

Ik zie ook altijd veel mensen privé rijden met hun zakelijke dubbel cabine busje. Ik weet niet wat dat precies kost, maar volgens mij kan je daar ook wel zelf een auto voor rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
mhr-zip schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:44:
[...]

Ik heb in mijn leven nog nooit graag een euro uitgeven aan auto rijden. Maar als ik 40 dkm per jaar zou rijden, zou ik dat niet graag in een auto doen met een grasmaaier motor. Dus ik kan begrijpen dat je zo'n auto alleen maar zakelijk rijdt.

Ik zie ook altijd veel mensen privé rijden met hun zakelijke dubbel cabine busje. Ik weet niet wat dat precies kost, maar volgens mij kan je daar ook wel zelf een auto voor rijden.
misschien wel de lopende kosten maar reken je ook een aanschaf mee?
als je vandaag voor 10k een auto koopt is die over 4 jaar nog maar de helft waard. en dan rij je een boodschappenwagentje van 8 jaar oud

[ Voor 3% gewijzigd door matty___ op 16-04-2012 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
matty___ schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:35:
[...]

320d is met 20% bijtelling te krijgen. Die krijgt je redelijk aangekleed voor 46k
Goede tip inderdaad, ben benieuwd naar de touring variant want een sedan is weinig vooruitgang vs een A3.
Hopelijk ook verkrijgbaar in een automaat want al dat geschakel in de file is ook niet leuk meer.
Jeroen V schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:13:
[...]

Ik begrijp je keuze maar zelf zou ik dan liever zakelijk blijven rijden in dezelfde klasse, bij voorkeur met hetzelfde aantal PK's. Met name het laatste zou voor mij een stap terug zijn die ik er niet voor over zou hebben. Ik zit per dag toch gemiddeld 2-4 uur in de auto, dan liever een comfortabele auto met voldoende PK.

[ Voor 67% gewijzigd door Workaholic op 16-04-2012 09:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
een nieuwe 3 serie of a4/a5 is met 52% belasting en 25% niet te betalen..
Zoals aangegeven is de 320d in 20%, maar ook de A4 en A5 zijn in 20% leverbaar. Regel is dan wel dat de auto voor 1 juli geleverd(lees: op kenteken gezet) moet worden.

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

en nieuwe 3 serie of a4/a5 is met 52% belasting en 25% niet te betalen..
Dat is voor elk individu anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal is je auto ook wel afgestemd op je salaris..
Zo zal iemand met 25k inkomen geen dikke A5 kunnen leasen omdat dan zijn hele inkomen dan opgaat aan bijtelling en dan niets meer overhoud om van te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als persoonlijke richtlijn heb ik +/- 10% van mijn netto salaris dat ik wil besteden aan bijtelling..
Voor mij betekend dit ongeveer 200 euro aan bijtelling.
Nu kijk ik niet op 10-20 euro meer of minder.. Maar ik heb nu bewust gekeken naar zo min mogelijk bijtelling en daarom gekozen voor de Megane 14% Estate.. Die kost me (bijna full option) 150 euro in de maand. En biedt voldoende "auto" voor mij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerberi
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb ook een estate 14% besteld (enorme levertijden overigens).

Met 52% rond de 180eu/maand, kun je niets van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Donde schreef op maandag 16 april 2012 @ 10:11:
[...]

Zoals aangegeven is de 320d in 20%, maar ook de A4 en A5 zijn in 20% leverbaar. Regel is dan wel dat de auto voor 1 juli geleverd(lees: op kenteken gezet) moet worden.
de bmw sedan is tot 2015 20% want die heeft maar 109g. (laat ook even zien hoe ver bmw op dit vlak is tegen over de vag :P ) en wel 163pk/380nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:13
Ik weet niet of het een optie is, maar je zou ook eens kunnen kijken naar de opel ampera. Deze is op dit moment leverbaar met 0% bijtelling. Hoe dit zit na 1 juli zou ik niet weten.

Gebruikers verhalen van mensen die hem dagelijks gebruiken heb ik nog niet gehoord. Maar misschien kan het wel een interessante optie zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Topicstarter
[...]
Nee, is de 1.6 TDCI met 105 PK. Geen scheurijzer (lijk me duidelijk) maar kan prima met het verkeer mee)
Op de snelweg kan je prima 120 a 140 rijden zonder dat het geluid overheerst, steker nog, ik vond het juist erg stil. En ja, hij zal minder snel op de 100 zitten, maar eerlijk gezeg maakt me dat niet heel erg veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Ik heb nu..

Of je blijft in een A3 rijden, als íe goed bevalt dan is het toch niet verplicht om een klasse duurder te gaan rijden toch? ;)

Verder hebben zowel Audi als BMW en MB uitvoeringen van hun "A4/3/C" klasse in de 20% categorie. Scheelt alvast 100 euro per maand. De helft van de 200 die je vreest omhoog te gaan in maandlasten.

Wat betreft een prive auto erbij, mijn lijkt dat vooral erg onhandig. Je kunt bijvoorbeeld niet meer van je werk naar een prive afspraak rijden, altijd eerst naar huis om auto te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 16 april 2012 @ 13:09:
[...]

Of je blijft in een A3 rijden, als íe goed bevalt dan is het toch niet verplicht om een klasse duurder te gaan rijden toch? ;)

Verder hebben zowel Audi als BMW en MB uitvoeringen van hun "A4/3/C" klasse in de 20% categorie. Scheelt alvast 100 euro per maand. De helft van de 200 die je vreest omhoog te gaan in maandlasten.

Wat betreft een prive auto erbij, mijn lijkt dat vooral erg onhandig. Je kunt bijvoorbeeld niet meer van je werk naar een prive afspraak rijden, altijd eerst naar huis om auto te wisselen.
Auto er naast lijkt me inderdaad ook maar omslachtig.

Maar even wachten op de nieuwe 320 20% touring. Lijkt me een stapje omhoog welke niet te veel zeer doet ;)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik heb het idee dat het tijdens werktijd drukker is in dit topic, dan in het weekend/avond's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
mhr-zip schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:36:
Ik heb het idee dat het tijdens werktijd drukker is in dit topic, dan in het weekend/avond's.
+1

in het weekend zijn we bezig, overdag niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Voor de liefhebbers, de A3 is zeer scherp geprijsd momenteel ivm aankomst nieuwe model (uiterlijk dan).
Ik heb een:
A3 2.0 140PK Ambition Advance besteld incl.
licht en zicht pakket
privacy glass
electrische spiegels + dimmende binnenspiegel
regen\licht sensor.

Totaal precies 35K op 20% bijtelling lease=740 euro bruto excl btw en tankpas incl vervangend vervoer en winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
GeeMoney schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:56:
Voor de liefhebbers, de A3 is zeer scherp geprijsd momenteel ivm aankomst nieuwe model (uiterlijk dan).
Ik heb een:
A3 2.0 140PK Ambition Advance besteld incl.
licht en zicht pakket
privacy glass
electrische spiegels + dimmende binnenspiegel
regen\licht sensor.

Totaal precies 35K op 20% bijtelling lease=740 euro bruto excl btw en tankpas incl vervangend vervoer en winterbanden.
geen dsg in de 20%? gouden tip: Verstelbare lendesteun _/-\o_
Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.