Ik wil mijn Raspberry Pi kunnen voeden via PoE (Power over Ethernet).
Met behulp van een power-insertor is dit eenvoudig te realiseren, maar een mooiere oplossing zou zijn om via de bestaande netwerkconnector de spanning naar de Pi toe te brengen. Ik gebruik zelf een PoE switch, en het zou handig zijn als ik de switch als voedingsbron kan gebruiken.
Met een kleine modificatie van de netwerkconnector en toepassing van een DC-DC convertor is dit mogelijk, zowel passief (pennen 4+5 en 7+8) als actief (1+2 en 3+6). De modificatie bereist wel dat de netwerkconnector van de print verwijderd wordt:
Als je in het schema van de Pi type B kijkt zie je dat pennen 4+5 en 7+8 aan de connector kant via een afsluitweerstand (van 75 ohm) aan elkaar geknoopt zijn.
Schema Raspberry Pi:
http://www.raspberrypi.or...hematics-Issue2.2_027.pdf
In ditzelfde schema is ook te zien dat van de pennen op het PCB, pen 7 en 8 niet gebruikt worden. Door in de connector de afsluitweerstanden te verwijderen en een draadbrug te leggen van pennen 4+5 en 7+8 (connectorkant) naar respectievelijk pen 7 en 8 aan de PCB-kant heb je spanning binnen in de Pi.
Met bovenstaande methode kun je op twee manieren de Pi voeden:
- Gebruiken een power-insertor die 5V levert: Soldeer 2 draadjes van pen 7 en 8 op de PCB naar de + en de - van de micro-USB connector.
- Via een DC-DC convertor met een PoE switch die type B (passieve voeding) ondersteunt of via een power-insertor die bijv 24V levert. Pen 7+8 gaan dan de DC-DC convertor in. Aan de uitgang van de DC-DC convertor staat 5V en die soldeer je vast aan de micro-USB connector van de Pi.
Voor voeding volgens type B is het voldoende om in de connector alleen de weerstanden te verwijderen (rood omlijnd in onderstaande foto) en de genoemde doorverbindingen te maken:
De meest gebruikte methode is echter type A waarbij de voeding loopt via pen 1+2 en 3+6. Hiervoor moeten de weerstanden blijven zitten maar moet er tussen iedere weerstand en de connector nog een condensator komen te zitten (10nF tot 22 nF) voor blokkeren van DC. Enige manier om dit voor elkaar te krijgen is door het blokje met 4 weerstanden te verwijderen en er 4x een losse 75R weerstand en condensator voor terug te plaatsen. Als je 0603 SMD componenten gebruikt gaat dit passen. Die heb ik niet op voorraad, dus een reeds gemodificeerde connector kan ik nog niet tonen.
Je hebt na de modificatie van de connector 48V PoE voeding in de Pi. Spanning tap je dan af via de middenaftakking van de trafo. Via een geschikte DC-DC convertor maak je hier weer 5V van waarmee de Pi te voeden is.
Ik heb zelf deze DC-DC convertor besteld:
http://www.antratek.nl/ca...esult/?q=ARDUINO%2FPOE-5V. Deze module is 802.3af compliant, dwz dat deze module met de switch onderhandelt over het te leveren vermogen.
Ik hoop binnenkort een werkende Raspberry Pi met voeding via PoE te kunnen tonen. Het wachten is nog op onderdelen en de benodigde tijd ...
Oh ja, de firma EDAC die de connector levert voor de Pi heeft geen passende connector in het standaard assortiment zitten, anders was de modificatie een stuk makkelijker geweest.
Meer info over PoE:
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet
[
Voor 0% gewijzigd door
Zerobase op 02-02-2015 21:58
. Reden: Spelvaut gecorrigeerd ]