Omdat ik een digibeet ben.
Zolang je hem maar niet weggooit dan
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Is bij jou de hele adapter weg of zijn alleen de zijrandjes afgebroken. Dit laatste gebeurd namelijk ontzettend veel.SemperFidelis schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 18:30:
Shit m'n Pi is kapot. Het dingetje waar de SD kaart in moet is afgebroken...
Iemand een idee waar je tegenwoordig een goedkope B versie kan kopen (512 mb?)
Alle randapparatuur heb ik dus al.
Mijn oplossing: Ik heb een micro-sdkaart adapter vastgelijmd op het bordje. Nadeel: Micro sdkaartjes zijn vreselijk traag, dus voortaan alles van usb booten.
Is het hele dingetje afgebroken, probeer het dan eerst zelf eens opnieuw vast te solderen, Digibeet of niet (ze zijn voor een paar cent ook na te bestellen).
Als het lukt is de voldoening groot en als het faalt kan je met gerust hart een nieuwe bestellen omdat je het toch echt eerst geprobeerd hebt zelf te maken
Anders is er altijd nog een handige tweaker in de buurt die het voor je kan doen
.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
post eens foto's, er is vast iemand die je kan helpen.
Persoonlijk vind ik SOS solutions wel goedkoop en snel - zeker met zn bundels.
Inmiddels hier al 2 Rpi's permanent in gebruik voor domotica en ben nu met een 3e bezig welke dienst zal doen om temperatuur gestuurd bier te vergisten dmv een peltier element, pomp, koelspiraal en een waterreservoir
Persoonlijk vind ik SOS solutions wel goedkoop en snel - zeker met zn bundels.
Inmiddels hier al 2 Rpi's permanent in gebruik voor domotica en ben nu met een 3e bezig welke dienst zal doen om temperatuur gestuurd bier te vergisten dmv een peltier element, pomp, koelspiraal en een waterreservoir

Tijd voor een nieuwe sig..
Hey allemaal, ben vrij nieuw in de wereld van RPi en heb de afgelopen dagen aardig wat leesvoer op mijn beeldscherm gehad maar zit toch nog met een vraag.
Ik wil van mijn RPi een timelapse camera maken, echter wil ik zowel overdag als 's nachts goed kunnen filmen (onderwater... ja.. echt). Echter zie ik problemen met beide camera's die nu voor de RPi beschikbaar zijn (de Raspicam & Pi Noir).
De Raspicam kan niet 's nachts filmen (kan wel maar je ziet niets
) en de Pi Noir heeft echt ontiegelijke slechte kleuren....
Ik zoek een oplossing voor beide... dat ik 's nachts de kleuren niet goed heb, geen probleem, maar overdag zouden deze toch wel goed moeten zijn.. 2 camera's plaatsen kan niet, tja alles kan maar niet met mijn beperkte kennis en ik zou ook een webcam naast bv de Raspicam kunnen zetten maar uit voorbeelden bleek dat de RPi daar toch wel wat problemen mee heeft (maximaal 10fps, stotteren, etc) plus dat het extra veel stroom verbruikt en opslag ruimte .. en dat is weer een nadeel voor mijn buitenhuismetzonnepanelenenaccuprojectje.
Heeft iemand een idee?
Ik wil van mijn RPi een timelapse camera maken, echter wil ik zowel overdag als 's nachts goed kunnen filmen (onderwater... ja.. echt). Echter zie ik problemen met beide camera's die nu voor de RPi beschikbaar zijn (de Raspicam & Pi Noir).
De Raspicam kan niet 's nachts filmen (kan wel maar je ziet niets
Ik zoek een oplossing voor beide... dat ik 's nachts de kleuren niet goed heb, geen probleem, maar overdag zouden deze toch wel goed moeten zijn.. 2 camera's plaatsen kan niet, tja alles kan maar niet met mijn beperkte kennis en ik zou ook een webcam naast bv de Raspicam kunnen zetten maar uit voorbeelden bleek dat de RPi daar toch wel wat problemen mee heeft (maximaal 10fps, stotteren, etc) plus dat het extra veel stroom verbruikt en opslag ruimte .. en dat is weer een nadeel voor mijn buitenhuismetzonnepanelenenaccuprojectje.
Heeft iemand een idee?
Extra veel stroom is best overdreven, de kans dat je die Raspicam op je stroomrekening zult merken is 0. En je maakt een timelapse, wat maakt het dan uit dat je maar 10fps en stotteren hebt? Je maakt alleen maar still shots. Ik zou een RasPiCam en een Pi Noir heel dicht op elkaar zetten, en een script draaiende houden dat kijkt wanneer de zon ondergaat in je regio. Wanneer dat gebeurt schakelt hij over op Pi Noir, overdag op RasPiCam.
Een infrarood camera lijkt me sowieso 100% onbruikbaar onder water, dus ik zou vooral eens goed nadenken wat je nou wilt.
Volgens mij kun je maar 1 cam op je pi aansluiten, dan zou je er dus al 2 nodig hebben samen met 2 camera's. Word een duur projectje.iChaos schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:15:
Extra veel stroom is best overdreven, de kans dat je die Raspicam op je stroomrekening zult merken is 0. En je maakt een timelapse, wat maakt het dan uit dat je maar 10fps en stotteren hebt? Je maakt alleen maar still shots. Ik zou een RasPiCam en een Pi Noir heel dicht op elkaar zetten, en een script draaiende houden dat kijkt wanneer de zon ondergaat in je regio. Wanneer dat gebeurt schakelt hij over op Pi Noir, overdag op RasPiCam.
Klopt, 1 cam maximaal. Er kunnen trouwens 2 cams op de SoC maar er zit helaas maar 1 aansluiting op het board. De andere is niet uitgekoppeld. Ik hoop dat ze ooit een keer een 'superPi' bordje maken, met alle aansluitingen uitgekoppeld, dus 2 cams, 2 seriele poorten, veel meer GPIO's enz...Koffie schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:38:
[...]
Volgens mij kun je maar 1 cam op je pi aansluiten, dan zou je er dus al 2 nodig hebben samen met 2 camera's. Word een duur projectje.
Er is laatst nog een discussie geweest met de ontwerper van het camera board of je iets kon maken dat dynamisch van camera wisselt zodat je om en om een foto kan maken.. Maar volgens hem kon dat niet omdat de controller dan in de war zou raken. Bron. Jammer, ik zat zelf net te denken om zoiets te maken, daarom had ik het opgezocht.
Trouwens, als iemand hier een 1-wire sensor gebruikt (zoals de DS18B20 temperatuur sensor) en de camera, doe geen update op het moment! Want de 1-wire driver die op dit moment uitgerold wordt bevat een fout waardoor de camera niet meer werkt. Ik heb allerlei workarounds gebruikt maar het is nog niet gelukt, heb voorlopig de temperatuur sensor er maar afgesmeten.
Edit: Ik bedenk me trouwens net: Wat je wel zou kunnen doen is gewoon een Pi NoIR cam nemen, en er overdag een IR filter voor zetten. Is dat misschien een optie (desnoods geautomatiseerd met een motortje ofzo).
De enige reden dat de Pi NoIR zulke slechte kleuren heeft is omdat het IR licht de kleurbalans verstoort. Als je er een filter voor zet heeft hij prima kleuren overdag.
Overigens is de Pi NoIR ook niet geweldig 's nachts hoor.. Alleen je kan dan bijlichten met IR verlichting in plaats van gewone verlichting en die zie je zelf niet.
[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 07-01-2014 23:06 ]
Ik zou gewoon een webcam aan de USB hangen. De camera hoeft toch niet een "officiëel" Pi model te zijn? Zolang ie maar V4L ondersteunt...mcDavid schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:19:
Een infrarood camera lijkt me sowieso 100% onbruikbaar onder water, dus ik zou vooral eens goed nadenken wat je nou wilt.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nu weet ik de exacte toepassing niet, maar is het een mogelijkheid om het geheel te verlichten met een (duik)lamp. Heb je ook meteen kleurenfilm 's nachts.EricBruggema schreef op zondag 05 januari 2014 @ 12:16:
Hey allemaal, ben vrij nieuw in de wereld van RPi en heb de afgelopen dagen aardig wat leesvoer op mijn beeldscherm gehad maar zit toch nog met een vraag.
De Raspicam kan niet 's nachts filmen (kan wel maar je ziet niets) en de Pi Noir heeft echt ontiegelijke slechte kleuren....
Heeft iemand een idee?
Zou dit voldoende stabiele stroom leveren om een raspberry met camera continue te laten draaien op zonne-energie (en de nacht overbruggen). Dit maakt plaatsing in de schuur of buiten voor mij interessant.
http://dx.com/p/portable-...k-w-led-black-grey-281932
Iemand hier gedachten over ?
John
http://dx.com/p/portable-...k-w-led-black-grey-281932
Iemand hier gedachten over ?
John
Probleem met zonne energie is dat er dagen zijn dat er geen opbrengst is (en de accu dus niet opgeladen wordt)
Overigens mijn ervaring met dergelijke zonneladers is dat de "charging" time iet wat mooier wordt weergegeven dan (in Nederland) praktisch haalbaar is.
Overigens mijn ervaring met dergelijke zonneladers is dat de "charging" time iet wat mooier wordt weergegeven dan (in Nederland) praktisch haalbaar is.
Je moet uitzoeken hoeveel de RPi met (draaiende?) camera verbruikt. Dit is zo een paar honderd milli ampere. Stel het is gemiddeld 300 mA. Dan betekent dat je bij een nacht van 10 uur dus 3000mAh moet hebben, en dit ding heeft een capaciteit van 4 tot 5000 mAh. Dus een nachtje zal je wel lukken. Maar ik denk niet dat in de overige 14 uur met een dergelijk zonnepaneeltje die accu weer vol is (want hij verbruikt overdag natuurlijk ook nog wat stroom). Het zonnepaneeltje is vrij klein, en in NL heb je minder zon. Ik gok dat hij de tweede nacht nog maar amper haalt en daarna leeg is.
Gezien ze vaak ook USB oplaadbaar zijn zou het in theorie mogelijk moeten zijn om er meerdere te daisychainen, dus bijvoorbeeld drie aan elkaar en dan de RPi eraan. Dan heb je wat meer kans van slagen. Maar nog steeds twijfelachtig.
Het lukt alleen met een grote accu (dan wel kleine UPS accu, dan wel semi-tractie camper accu) en een redelijk zonnepaneeltje. Dan kun je het hele jaar door zonder stroom.
Gezien ze vaak ook USB oplaadbaar zijn zou het in theorie mogelijk moeten zijn om er meerdere te daisychainen, dus bijvoorbeeld drie aan elkaar en dan de RPi eraan. Dan heb je wat meer kans van slagen. Maar nog steeds twijfelachtig.
Het lukt alleen met een grote accu (dan wel kleine UPS accu, dan wel semi-tractie camper accu) en een redelijk zonnepaneeltje. Dan kun je het hele jaar door zonder stroom.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik heb hier (en in EL-Kroeg) wel eens gevraagd/uitgerekend om een Pi 24/7 draaiende te houden en ook betrouwbaar (dus wat overdimensioneren voor als zon bijvoorbeeld minder/niet schijnt).
Bleek dat je uiteindelijk een vrij heftig zonnepaneel en accu nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb er uiteindelijk maar van afgezien.
Bleek dat je uiteindelijk een vrij heftig zonnepaneel en accu nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb er uiteindelijk maar van afgezien.
Die capaciteit is bij 3,7V, bij 5V is het een flink stuk minder.!null schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:26:
Je moet uitzoeken hoeveel de RPi met (draaiende?) camera verbruikt. Dit is zo een paar honderd milli ampere. Stel het is gemiddeld 300 mA. Dan betekent dat je bij een nacht van 10 uur dus 3000mAh moet hebben, en dit ding heeft een capaciteit van 4 tot 5000 mAh. Dus een nachtje zal je wel lukken. Maar ik denk niet dat in de overige 14 uur met een dergelijk zonnepaneeltje die accu weer vol is (want hij verbruikt overdag natuurlijk ook nog wat stroom). Het zonnepaneeltje is vrij klein, en in NL heb je minder zon. Ik gok dat hij de tweede nacht nog maar amper haalt en daarna leeg is.
Het zonnepaneeltje zal op een goed zonnige dag misschien 50-100mA leveren, mits goed gepositioneerd. Met bewolking of schaduw dondert dat in elkaar tot nauwelijks meetbaar. Zeker in de winter met korte dagen, lange nachten en vaak slecht weer schiet je hier echt helemaal niets mee op. Om autonoom te werken op zonne-energie zul echt in een compleet andere ordegrootte moeten denken. Begin eens met een 50-100W paneel en een loodaccu (12v) van 20Ah ofzo.
Dat is ook wat ik bedoelde. Typisch klein paneeltje van 50W, liefst wel wat grotere accu, zo'n 45Ah bijv. (zeker als je toevallig nog een auto accu hebt staan, gewoon gebruiken ook al is ie niet semi-tractie)
Steca regulatortje erop, kost ook maar 17 euro oid.
Steca regulatortje erop, kost ook maar 17 euro oid.
[ Voor 11% gewijzigd door !null op 10-01-2014 14:52 ]
Ah,
Er zijn al teveel redenen om er niet aan te beginnen (althans met dit ding).
Bedankt voor jullie commentaren.
John
Er zijn al teveel redenen om er niet aan te beginnen (althans met dit ding).
Bedankt voor jullie commentaren.
John
Ik kwam uit dat ik zo'n 100W paneel nodig zou hebben en een 12V 7.2 - 12Ah Gel Accu.mcDavid schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:47:
[...]
Die capaciteit is bij 3,7V, bij 5V is het een flink stuk minder.
Het zonnepaneeltje zal op een goed zonnige dag misschien 50-100mA leveren, mits goed gepositioneerd. Met bewolking of schaduw dondert dat in elkaar tot nauwelijks meetbaar. Zeker in de winter met korte dagen, lange nachten en vaak slecht weer schiet je hier echt helemaal niets mee op. Om autonoom te werken op zonne-energie zul echt in een compleet andere ordegrootte moeten denken. Begin eens met een 50-100W paneel en een loodaccu (12v) van 20Ah ofzo.
Vrij heftig natuurlijk maar de Pi is dan ook niet gemaakt om zuinig te zijn.
Mij werden andere dingen aangeraden (Arduino of hacken van apparaten) maar dat ging/gaat een beetje boven m'n hoofd.
Arduino is leuk hoor, en supermakkelijk te programmeren. Weet niet wat je wou doen maar voor het aansturen van wat sensoren of schakelingen is het hardstikke leuk spul.
Een Raspberry Pi is ook wel zuiniger te krijgen. Als je een model A gebruikt en de 3v3 lijn direct voedt (geen 5V voeding dus) kom je denk ik wel ergens in de buurt van de één watt uit. Niets in de buurt van een Arduino (~300 milliwatt of zelfs ~5milliwatt in sleep modus) maar wel prima om een paar uur op zo'n powerpack te draaien.
Een Raspberry Pi is ook wel zuiniger te krijgen. Als je een model A gebruikt en de 3v3 lijn direct voedt (geen 5V voeding dus) kom je denk ik wel ergens in de buurt van de één watt uit. Niets in de buurt van een Arduino (~300 milliwatt of zelfs ~5milliwatt in sleep modus) maar wel prima om een paar uur op zo'n powerpack te draaien.
Voor de tweede keer nu is mijn Pi vastgelopen omdat er 0 vrije ruimte meer was op het 16Gb SD kaartje.
De veroorzakers waren kern.log , debug en syslog. Elk goed voor 4 Gb.
Waarom lopen deze bestanden zo vol, en hoe kan ik dit voorkomen?
De veroorzakers waren kern.log , debug en syslog. Elk goed voor 4 Gb.
tail -f kern.log om te kijken wat er in staat?[b][message=41590931,noline]Elk goed voor 4 Gb.
Bij mij was het een realtek 8112 draadloze chipset die met waarschuwingen de 4GB snel vulde.
If you choose to criticise you choose your enemies
Bedankt, even verder gaan in het juiste topic : Koffie in "pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi"Emmeau schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 07:13:
[...]
tail -f kern.log om te kijken wat er in staat?
Bij mij was het een realtek 8112 draadloze chipset die met waarschuwingen de 4GB snel vulde.
Ik wil mijn harmony gaan gebruiken op de Pi... normaal heb ik daar een RC6 IR van een oude microsoft remote voor. Weet iemand waar je dat soort dingen nog kunt halen?
http://www.ebay.nl/sch/i....4838&LH_PrefLoc=2&_sop=15
[ Voor 46% gewijzigd door CurlyMo op 14-01-2014 09:43 ]
Hoi, mijn pi wil ik gebruiken voor een paar hobby projektjes, maar waar hij ook goed in is is 24/7 downloaden, hij zit op het wireless bij mijn ouders thuis. Ik benader de pi via een cross kabel met ssh en xrdp, maar, als ik de cross kabel inplug (of de computer waarmee de pi verbonden is aanzet) verbreekt de pi de wireless verbinding die ik dan wel handmatig zo weer werkend heb maar het is toch een beetje vervelend als je dat iedere keer moet doen als je de pi benadert. Is er een setting in raspbian waar je dit kunt veranderen zodat de pi niet de wireless verbinding verbreekt als hij een ethernetvebinding erbij krijgt? De verbinding met de crosscable is een statisch ip adres dat ik in ubuntu op mijn desktop en de pi heb ingesteld. Ik kan eventuueel de inhoud van de /bladiebla/bladiebla/interface (zo eindigt die geloof ik) waar de wlan en ethernet settings in staan posten.
(en ja ik weet het: de logische en makkelijke oplossing is ssh en xrdp over het wireless van mijn ouders dus geen crosskabel, maar de router/internetverbinding is erg belangrijk voor de baan van mijn vader dus ik raak die router niet aan om bijvoorbeeld poorten open te zetten voor ssh).
Alvast bedank! Groetjes, aquabio
(en ja ik weet het: de logische en makkelijke oplossing is ssh en xrdp over het wireless van mijn ouders dus geen crosskabel, maar de router/internetverbinding is erg belangrijk voor de baan van mijn vader dus ik raak die router niet aan om bijvoorbeeld poorten open te zetten voor ssh).
Alvast bedank! Groetjes, aquabio
Als jou pc op hetzelfde netwerk zit als je RPi kun je hem toch gewoon over Wifi benaderen?
Alleen als je de RPi bereikbaar wilt hebben vanaf het internet moet je in de router van je pa gaan rommelen.
Alleen als je de RPi bereikbaar wilt hebben vanaf het internet moet je in de router van je pa gaan rommelen.
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Hoi skinlee78, je hebt helemaal gelijk, ik kan de pi benaderen via wifi, opgelost dus, dankjewel.
Ik heb sinds jaar en dag een server draaien die op dit moment niet veel anders doet dan een clanwebsite hosten en een ventriloservertje. Gezien het stroomverbruik en het lage aantal gebruikers van de website(10 per dag) en ventrilo( een enkeling) is het tijd om hiervan de stekker er uit te trekken. Zeker met het verbruik van 100 watt continue.
Nu zit ik te denken om deze zaken over te zetten naar een raspberrypi. Blijkbaar is die snel genoeg voor een mumble servertje, alleen over een webserver lees ik wisselende verhalen. Ik draai een redelijk eenvoudige e107 site met frontpage en forum. Zou dat nog enigszins goed werken? Veel snelheid is niet nodig, maar het zou wel prettig zijn als de site binnen een paar seconden in beeld komt, zonder dat de mumble/ventrilo server daar onder lijdt.
Ah al het een en ander gevonden. Binnenkort maar eens eentje bestellen en kijken of het lukt
Nu zit ik te denken om deze zaken over te zetten naar een raspberrypi. Blijkbaar is die snel genoeg voor een mumble servertje, alleen over een webserver lees ik wisselende verhalen. Ik draai een redelijk eenvoudige e107 site met frontpage en forum. Zou dat nog enigszins goed werken? Veel snelheid is niet nodig, maar het zou wel prettig zijn als de site binnen een paar seconden in beeld komt, zonder dat de mumble/ventrilo server daar onder lijdt.
Ah al het een en ander gevonden. Binnenkort maar eens eentje bestellen en kijken of het lukt
[ Voor 10% gewijzigd door vleesjus op 21-01-2014 13:12 ]
i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Mannen. Inmiddels al een tweetal pi's draaien. Heb een derde onderweg met camera module. Ik heb daar een 30cm seriele kabel bij die ik via het raam naar buiten kan laten gaan. Nu wil ik de camera waterdicht gaan maken. Google kan mij helaas geen guide tonen behalve de pi zelf waterproof maken dmv een vershoudbakje. Iemand die een guide of een project kent waarbij de camera waterproof is gemaakt?
Boinkie schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 18:53:
Mannen. Inmiddels al een tweetal pi's draaien. Heb een derde onderweg met camera module. Ik heb daar een 30cm seriele kabel bij die ik via het raam naar buiten kan laten gaan. Nu wil ik de camera waterdicht gaan maken. Google kan mij helaas geen guide tonen behalve de pi zelf waterproof maken dmv een vershoudbakje. Iemand die een guide of een project kent waarbij de camera waterproof is gemaakt?

Ofwel een dummy CCTV camera. Je sloopt het binnenwerk (voor zover dat aanwezig is in de vorm van karton, nep lens/camera e.d.) en stopt de Raspberry + camera module in de behuizing.
Moet je alleen even opletten dat de dummy groot genoeg is om de boel in te passen.
En met een beetje knutselen kun je met een PoE injector ook nog eens stroom en data over 1 (netwerk)kabel krijgen.

Mocht ik een keer iets goeds tegenkomen (1080p met redelijke framerate en bewegingsdetectie dat goed samenwerkt met Surveillance Station op m'n Qnap) en ik het nodig acht om zo'n camera op te hangen dan ga ik dat ook doen met mijn Raspbery + Camera die nu liggen te verstoffen.
Lijkt me overigens handiger om Raspberry en camera board bij elkaar te houden. Gok dat zo'n seriele kabel toch wat kwetsbaarder is dan een netwerkkabel en/of 5V voedingskabel. Misschien ook wel software-technisch stabieler.
je kunt die lintkabel vrij makkelijk verlengen met een normale flatcable en twee connectortjes
Ik heb hier 2 arduino nano's aangesloten via usb op m'n raspberry pi. Ik communiceer ermee via de serial-over-usb (dus ttyUSB0 en ttyUSB1). Nu is het probleem dat, in tegenstelling tot windows, die benaming van de interface niet gebonden lijkt aan een device. Het is afhankelijk van het tijdstip van inpluggen. Is er een manier om dit vast te zetten?
Waarom wil je überhaupt nog nano's gebruiken als je een RPi hebt?
Ik gebruik er 2: eentje voor een kloon van "openenergymonitor", die continu een aantal analoge pinnen uitleest en daar stroom, spanning en verbruik uit berekend. Het tweede doet dienst als interface met m'n domotica, via 2 digitale pinnen. (met schakeling erachter).
Analoge pinnen heeft de Pi niet, dus daar moet de nano voor zorgen. Verder wil ik ook via beide de pi ontlasten (en m'n gpio's zitten eigenlijk al vol)
Analoge pinnen heeft de Pi niet, dus daar moet de nano voor zorgen. Verder wil ik ook via beide de pi ontlasten (en m'n gpio's zitten eigenlijk al vol)
[ Voor 8% gewijzigd door Promy op 21-01-2014 22:08 ]
Waarmee vol? ADC zou je ook met een ATTiny kunnen doen.
arduino/rPi combinaties zie ik erg veel, met name omdat een rPi nog wel eens wil vastlopen om niet duidelijke redenen (voeding schat ik) waar een arduino/nano door blijft gaan en de rPi na een herstart alsnog de data op kan halen. Ook bij temp controllers zie ik dat de arduino de temp controlled en de rPi de logging doet.
edit:// daarnaast zijn er zoveel progjes voor de arduino beschkbaar en hebben de meeste rPi eigenaren ook wel een arduino, twee werelden combineren - waarom niet?
edit:// daarnaast zijn er zoveel progjes voor de arduino beschkbaar en hebben de meeste rPi eigenaren ook wel een arduino, twee werelden combineren - waarom niet?
[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 21-01-2014 22:18 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vol met relais, ventillatieinterface, vochtsensoren, etc... Omdat ik die nano's toch liggen heb, zijn het de perfecte uitbreidingen voor wat ik ermee wil doen. Dus waarom "nieuwe" stukken kopen als ik gewoon bestaande dingen kan recycleren.CurlyMo schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 22:16:
Waarmee vol? ADC zou je ook met een ATTiny kunnen doen.
Heb ondertussen gevonden dat je via UDEV rules extra eigen symlinks kan koppelen, dat lijkt me een oplossing. Tenzij er iemand een betere heeft?
[ Voor 21% gewijzigd door Promy op 21-01-2014 22:29 ]
Probleem is dat de Pi gewoon bij het raam kan staan en de camera naar buiten kan via de flexcable. Vandaar dat ik alleen de camera waterdicht wil maken.De Pi met zijn externe hd staan binnen. Ik dacht eerst een plexiglas case maken en de kabel verder met siliconengel dichtmaken en de kabel er van onder af in laten lopen, zodat het water er niet in kan sijpelen. Of beslaat mijn boxje dan voor de camera?
Plaats er een dikke weerstand in dan beslaat de lens niet , dit zit ook in een gewone beveiligingscamera.
Ik wil ook beginnen met het experimenteren met een Pi, en wil deze graag op zonne energie willen laten werken. Ik heb het liefst een model B, die jammergenoeg wel veel meer stroom gebruikt. Heb ik dan alleen deze http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item2a13d1317d en deze http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item58962b7b5b nodig? Natuurlijk heb ik ook nog wat draden nodig, maar die heb ik vast nog wel ergens liggen, alvast bedankt!
Nee. Deze leven maximaal zo'n 300mA en dat is wat de Pi model B ook zo ongeveer verbruikt.Tumbler schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 18:55:
Ik wil ook beginnen met het experimenteren met een Pi, en wil deze graag op zonne energie willen laten werken. Ik heb het liefst een model B, die jammergenoeg wel veel meer stroom gebruikt. Heb ik dan alleen deze http://www.ebay.com/itm/S...ain_0&hash=item2a13d1317d en deze http://www.ebay.com/itm/2...ain_0&hash=item58962b7b5b nodig? Natuurlijk heb ik ook nog wat draden nodig, maar die heb ik vast nog wel ergens liggen, alvast bedankt!
Dus deze panelen zouden maximaal moeten leveren om de Pi te kunnen laten 'draaien'.
Heb zo even geen tijd om beters uit te zoeken maar met grotere panelen moet je al wel een stuk verder komen. Maar 24/7 laten draaien i.c.m. accu is flink moeilijk; je hebt ongeveer een 100W paneel nodig met flinke accu.
Pi doet toch 1080p?Piet91 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 19:10:
[...]
Mocht ik een keer iets goeds tegenkomen (1080p met redelijke framerate en bewegingsdetectie dat goed samenwerkt met Surveillance Station op m'n Qnap) en ik het nodig acht om zo'n camera op te hangen dan ga ik dat ook doen met mijn Raspbery + Camera die nu liggen te verstoffen.
Hoewel, ik wil mijn Pi + Cam ook inzetten als surveillance camera, maar ik ben een beetje lui en ben niet op de hoogte van bestaande projecten die gewoon video streamen. Het lijkt met mijn hopelijk gebrekkige kennis alsof alle oplossingen die tot nu toe voor de Pi gemaakt zijn niks doen met een videostream en alleen maar stills 'streamen'. Dat schiet natuurlijk niet op.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Klopt.Sando schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:36:
Pi doet toch 1080p?
Ik heb hier geloof ik wel eens een post gezet waarin stond hoe ik stabiel 1080p kon streamen met prima framerate. Hier.Hoewel, ik wil mijn Pi + Cam ook inzetten als surveillance camera, maar ik ben een beetje lui en ben niet op de hoogte van bestaande projecten die gewoon video streamen. Het lijkt met mijn hopelijk gebrekkige kennis alsof alle oplossingen die tot nu toe voor de Pi gemaakt zijn niks doen met een videostream en alleen maar stills 'streamen'. Dat schiet natuurlijk niet op.
Maar dan heb je alleen een stream. Wil je pas dat de Pi aanslaat bij beweging dan zal de Pi zal dat moeten verwerken, bijv. met het programaatje 'Motion'. Maar met dat programma kun je niet 1080p streamen met voldoende fps.
Je zou ook de Qnap/Synology de bewegingsdetectie kunnen laten doen maar dat heeft ook nog haken en ogen.
Vooralsnog heb ik dus nog niet echt iets gevonden.
Ik heb nu 2 raspberry's en zit er over te denken om de adapters die er nu nog zitten te vervangen voor een stekkerdoos met usb aansluitingen en dan via de usb kabel de raspberry van stroom te voorzien. Kan dit of is dit beter van niet en waar moet ik op letten?
Kan je eens een voorbeeld geven wat je precies bedoeld?
Ik denk een powered usb hub die de raspberry pi ook voedt
.
Zo heb ik het ook, een 2A voeding die de usb hub voedt en de usb hub zit aan de raspberry pi en de raspberry pi aan de usb hub
.
Ik heb hem onderop mijn raspberry pi case geplakt met dubbelzijdig tape en met 2 retractable kabeltjes vanaf ebay zodat er geen gigantische kabelbende ontstaat. Mooi compact geheel.
Zo heb ik het ook, een 2A voeding die de usb hub voedt en de usb hub zit aan de raspberry pi en de raspberry pi aan de usb hub
Ik heb hem onderop mijn raspberry pi case geplakt met dubbelzijdig tape en met 2 retractable kabeltjes vanaf ebay zodat er geen gigantische kabelbende ontstaat. Mooi compact geheel.
Dat kan perfect, mits je er op let dat je usb genoeg stroom kan leveren (700mA voor model B)Phoolie schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:44:
Ik heb nu 2 raspberry's en zit er over te denken om de adapters die er nu nog zitten te vervangen voor een stekkerdoos met usb aansluitingen en dan via de usb kabel de raspberry van stroom te voorzien. Kan dit of is dit beter van niet en waar moet ik op letten?
Dat kan werken maar kan ook een hoop onverwachte/rare problemen opleveren: een usb-poort op een hub mag maar 500mA uitgeven (bij usb 2 toch alleszins), terwijl model B 700mA nodig zou hebben...Lieuwe15 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:06:
Ik denk een powered usb hub die de raspberry pi ook voedt.
Zo heb ik het ook, een 2A voeding die de usb hub voedt en de usb hub zit aan de raspberry pi en de raspberry pi aan de usb hub.
Vaak is het zo dat de 5v voeding gewoon op de usb poorten staat, wat uiteraard elektrotechnisch voor usb niet heel netjes is, maar het werkt wel prima
.
Een stekkerdoos zoals onderstaande:Hipska schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:56:
Kan je eens een voorbeeld geven wat je precies bedoeld?
http://www.kabeltje.com/b...kkerdoos-4x-schuko-4x-usb
Maar zoals al aangeven zal ik dus even uit moeten zoeken of deze genoeg vermogen levert op de usb poorten.
nonsens, een powered USB-hub moet MINSTENS 500mA per uitgang kunnen leveren. Hoewel ze niet altijd aan die specificatie voldoen.roeleboel schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:48:
[...]
Dat kan werken maar kan ook een hoop onverwachte/rare problemen opleveren: een usb-poort op een hub mag maar 500mA uitgeven (bij usb 2 toch alleszins), terwijl model B 700mA nodig zou hebben...
Dat is een passieve hub, als je daarmee je Pi's wilt voeden moet je er zelf nog een 5V voeding bijkopen om de hub te voeden.Phoolie schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 14:56:
[...]
Een stekkerdoos zoals onderstaande:
http://www.kabeltje.com/b...kkerdoos-4x-schuko-4x-usb
Maar zoals al aangeven zal ik dus even uit moeten zoeken of deze genoeg vermogen levert op de usb poorten.
Oeps, even verkeerd gekeken, maar er zijn dus ook stekkerdozen waarbij deze geen aparte voeding nodig hebben. Die bedoel ik.mcDavid schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:26:
[...]
Dat is een passieve hub, als je daarmee je Pi's wilt voeden moet je er zelf nog een 5V voeding bijkopen om de hub te voeden.
Ik heb hier meerdere malen over de camera gehad en om deze te gebruiken voor IP camera.
Hoewel je dus een 1080p stream kunt opzetten met degelijke framerate werkt dit nog niet helemaal lekker met bijv. een Synology of Qnap NAS.
Ik kwam ook weer deze site tegen. Die ken ik nog van toen ik met m'n hexacopter bezig was want ze staan bekend om hun Sony camera's die veel voor FPV worden gebruikt.
Maar ik zie ook dat ze IP CCTV spul hebben waaronder 1080P camera's die zouden moeten werken met Synology en ONVIF compatible. Goedkoopste is nog net geen €90. (wel kleine kans op extra invoerkosten natuurlijk). En met PoE nog geen €100.
Dus ik gok dat - tenzij ik nog een iets tegenkom dat de Pi + camera board goed inzet als IP camera en ook goed samenwerkt met bijv. m'n Qnap NAS - ik niet meer met de Pi bezig ga met als doel IP CCTV camera. Dan koop ik daar wel een camera die al in een behuizing zit en met randapparatuur werkt.
Want als ik ga berekenen wat Raspberry Pi + Camera Module + SD kaart + CCTV camera dummy behuizing + geschikte voeding gaat kosten gaat dat niet veel meer schelen gok ik...
Hoewel je dus een 1080p stream kunt opzetten met degelijke framerate werkt dit nog niet helemaal lekker met bijv. een Synology of Qnap NAS.
Ik kwam ook weer deze site tegen. Die ken ik nog van toen ik met m'n hexacopter bezig was want ze staan bekend om hun Sony camera's die veel voor FPV worden gebruikt.
Maar ik zie ook dat ze IP CCTV spul hebben waaronder 1080P camera's die zouden moeten werken met Synology en ONVIF compatible. Goedkoopste is nog net geen €90. (wel kleine kans op extra invoerkosten natuurlijk). En met PoE nog geen €100.
Dus ik gok dat - tenzij ik nog een iets tegenkom dat de Pi + camera board goed inzet als IP camera en ook goed samenwerkt met bijv. m'n Qnap NAS - ik niet meer met de Pi bezig ga met als doel IP CCTV camera. Dan koop ik daar wel een camera die al in een behuizing zit en met randapparatuur werkt.
Want als ik ga berekenen wat Raspberry Pi + Camera Module + SD kaart + CCTV camera dummy behuizing + geschikte voeding gaat kosten gaat dat niet veel meer schelen gok ik...
[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 30-01-2014 16:07 ]
Hallo Piet91,Piet91 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:04:
Ik heb hier meerdere malen over de camera gehad en om deze te gebruiken voor IP camera.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij een 1080P stream stabiel hebt kunnen opzetten.
Ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest, maar ik krijg het niet stabiel werkend. Veel vertraging in het beeld.
Heb je een tutorial gevolgd of heb je het zelf uitgevogeld ?
Ben erg benieuwd. Wil je delen ?
John
Ik gok dat je weet hoe je Raspbian moet installeren? Zo ja; doe dat.Noppesnada schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:22:
Hallo Piet91,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij een 1080P stream stabiel hebt kunnen opzetten.
Ik ben er zelf ook een tijdje mee bezig geweest, maar ik krijg het niet stabiel werkend. Veel vertraging in het beeld.
Heb je een tutorial gevolgd of heb je het zelf uitgevogeld ?
Ben erg benieuwd. Wil je delen ?
John
Daarna kun je dit opzich wel volgen. Tot en met "sudo apt-get install vlc".
Daarna voer je via SSH dit in:
code:
1
| raspivid -o - -t 0 -w 1920 -h 1080 -fps 25 |cvlc -vvv stream:///dev/stdin --sout '#standard{access=http,mux=ts,dst=:8090}' :demux=h264 & |
Opzich zou je
code:
1
| - fps 25 |
Ook wel weg kunnen laten; als je dit niet zelf invult dan regelt de Pi zelf wel de (maximale) fps.
Zelfde geldt voor
code:
1
| -w 1920 -h 1080 |
Want als je deze 2 niet invult dan voert de Pi de standaard settings door en die zijn ook 1920*1080 met 25 fps.
Vervolgens kun je i.i.g. met VLC op je telefoon/tablet/pc de stream openen met:
code:
1
| http://<YourPiIP>:8090 |
In deze post van mij staat nog wat extra info over deze command regels.
Let wel; laat je Pi aan je netwerk hangen met ethernetkabel; met Powerline of Wifi zakt de resolutie en/of framerate drastisch naar beneden.
Maar veel info is bij mij wel wat weg gezakt want ik heb er de laatste maanden niet meer mee bezig geweest.
[ Voor 29% gewijzigd door Piet91 op 30-01-2014 16:55 ]
@Piet91.
Bedankt voor de informatie.
Ik zal het nog eens proberen.
John
Bedankt voor de informatie.
Ik zal het nog eens proberen.
John
Wat is een acceptabele temperatuur van de Raspberry Pi.
Ik had deze eerst los in de meterkast liggen toen was de temperatuur +/- 30 graden.
Vandaag heb ik deze in een behuizing gedaan en nu zie ik dat de temperatuur oploopt tot 46 graden.
Ik had deze eerst los in de meterkast liggen toen was de temperatuur +/- 30 graden.
Vandaag heb ik deze in een behuizing gedaan en nu zie ik dat de temperatuur oploopt tot 46 graden.
5 seconden zoeken:
http://raspberrypi.stackexchange.com/a/108
http://raspberrypi.stackexchange.com/a/108
Actuele temp van die van mij is 51 gr. Al zolang als dat ie aan staat. (Jaartje bijna)
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Hallo allemaal, even een snel tussendoor een vraagje. Maandag krijg ik mijn raspberry pi B binnen. Is het mogelijk om een bittorrent (deluge) cliënt te draaien tegelijkertijd met een cloudclient (owncloud)? Of is de pi daar te slap voor?
En wat betreft updates voor de wheezy raspbian build: gebeuren deze uitsluitend via de makers (Dus elke keer nieuwe image downloaden) of ook vanuit linux zelf (ala Windows update)?
En wat betreft updates voor de wheezy raspbian build: gebeuren deze uitsluitend via de makers (Dus elke keer nieuwe image downloaden) of ook vanuit linux zelf (ala Windows update)?
vraag 1 - google het eens, maar het kan prima
vraag 2 - zelfde, dat kan zonder image maar met apt - het is een echte linux/debian, geen android oid die gecastreerd is.
vraag 2 - zelfde, dat kan zonder image maar met apt - het is een echte linux/debian, geen android oid die gecastreerd is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik overweeg ook om een Pi te halen. Nu zit ik nog even met welk pakket ik het beste kan nemen. Bij SOS Solutions bieden ze een compleet pakket aan (XBMC Media Speler Compleet) van 60 euro. Aangezien ik nog geen SD-kaart (10-15 euro) en geen voeding/usb-adapter (9 euro) zou dit met een Pi (35 euro) anders uitkomen op zo'n 55-60 euro. (al heb ik ook nog een usb-hub nodig) Heeft iemand ervaringen met de pakketten van SOS? Voor die 5 euro verschil vind ik het wel aantrekkelijk om alles voor ingeinstalleerd te krijgen. Echter wil ik naast XBMC ook graag iets doen met een bittorrent client oid om mijn films/series op de externe hd te krijgen die aan de Pi komt te hangen. Is dit mogelijk, en zo ja is de Pi dan krachtig genoeg om dit beide te doen (of heb ik dan de TURBO versie nodig)?
Anders moet ik steeds mijn externe hd loskoppelen van de Pi en dan weer aan mijn laptop hangen om nieuwe films/series er op te zetten. Hoe doen jullie dit? Ik heb helaas geen NAS of pc met veel schijfruimte, heb slechts een laptop.
Anders moet ik steeds mijn externe hd loskoppelen van de Pi en dan weer aan mijn laptop hangen om nieuwe films/series er op te zetten. Hoe doen jullie dit? Ik heb helaas geen NAS of pc met veel schijfruimte, heb slechts een laptop.
Hier ook ca. 50 graden Celcius. Staat 24/7 aan sinds half jaartje.stuffer schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 23:21:
Actuele temp van die van mij is 51 gr. Al zolang als dat ie aan staat. (Jaartje bijna)
Ligt in meterkast waar ook andere apparatuur (router/NAS etc) aan staat.
het kan allemaal, maar waarschijnlijk is het eerste wat je dan gaat doen, de sd-kaart formatteren. Beetje zonde van je 5 euro.Maartendc schreef op maandag 03 februari 2014 @ 00:01:
Ik overweeg ook om een Pi te halen. Nu zit ik nog even met welk pakket ik het beste kan nemen. Bij SOS Solutions bieden ze een compleet pakket aan (XBMC Media Speler Compleet) van 60 euro. Aangezien ik nog geen SD-kaart (10-15 euro) en geen voeding/usb-adapter (9 euro) zou dit met een Pi (35 euro) anders uitkomen op zo'n 55-60 euro. (al heb ik ook nog een usb-hub nodig) Heeft iemand ervaringen met de pakketten van SOS? Voor die 5 euro verschil vind ik het wel aantrekkelijk om alles voor ingeinstalleerd te krijgen. Echter wil ik naast XBMC ook graag iets doen met een bittorrent client oid om mijn films/series op de externe hd te krijgen die aan de Pi komt te hangen. Is dit mogelijk, en zo ja is de Pi dan krachtig genoeg om dit beide te doen (of heb ik dan de TURBO versie nodig)?
Overigens zal torrents downloaden en (HD-) films kijken tegelijk waarschijnlijk te veel van het goede zijn, maar om de beurt kan natuurlijk prima.
Hier ook 24/7 aan.
Woonkamer met Xbian: 49 graden
Slaapkamer met Xbian: 44 graden (in de buurt van een open raam)
Meterkast met Raspbian: 50 graden
Woonkamer met Xbian: 49 graden
Slaapkamer met Xbian: 44 graden (in de buurt van een open raam)
Meterkast met Raspbian: 50 graden
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Even snel vraagje tussendoor: Ik heb net per ongeluk ipv sudo shutdown -h het commando sudo shutdown gegeven. De pi gaf aan in maintenance mode te gaan en ik kan er nu niet meer bij via ssh. Kan ik gewoon de stekker eruit trekken of is er een andere manier? Alvast bedankt!
Ja, dat is geen probleem. De -h switch staat voor "halt" en je Pi is gewoon netjes afgesloten. De stroom eraf en er weer op en na een paar minuutjes moet alles het weer doen 
edit: excuus, verkeerd gelezen.
edit: excuus, verkeerd gelezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Siebsel op 03-02-2014 17:10 ]
Hallo mensen,
Ik wil thuis een systeem bouwen met een raspberry pi en twee goedkopen ip camera's,
Na uren blogs en how to's gelezen te hebben denk ik dat het wel mogelijk is.
Het enige wat ik niet weet is welke camera's hiermee zullen werken.
zou dit werken? Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een ip camera?
Ik wil thuis een systeem bouwen met een raspberry pi en twee goedkopen ip camera's,
Wat wil je dan precies?awosome schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:12:
Hallo mensen,
Een harde schijf aan de Raspberry hangen en de IP camera's naar die schijf de opnames laten wegschrijven? Of de Raspberry bewegingsdetectie laten afhandelen (dat de camera's beelden naar Raspberry streamen; de Pi detecteert of er beweging is en zo ja; deze opslaan op de schijf).
Iets als het eerste moet denk ik wel mogelijk zijn. Het 2e niet of nauwelijks. Zoals ik al eerder zei kan de Raspberry momenteel nog niet zijn eigen camera module i.c.m. motion detecten in 1080p 30fps verwerken. Je bent sterk gelimiteerd in resolutie en/of framerate wil je dat. Dus het lijkt me dat de Raspberry ook niet de bewegingsdetectie van 2 IP camera's kan verwerken; ook al zijn de resoluties van die camera's lager dan 1080p.
En waar je op moet letten? Praktisch al die beweegbare IP camera's in dat prijssegment zijn min of meer hetzelfde. Ga je daar boven zitten dan komen er meer mogelijkheden en betere resoluties maar dat ligt aan jou of je dat het waard vind.
Allereerst, bedankt voor het reageren
Ik ben idd niet heel duidelijk geweest, ik zou graag 2 ip camera's ophangen en de raspberry die data laten opslaan in the cloud als er beweging plaatsvind. Ook zou ik vanuit bijvoorbeeld het buitenland de camera beelden live willen zien. Dit hoeft maar met ongeveer 4 fps te gebeuren en 640 x 480 dus dan zou de raspberry de bewegingsdetectie wel aan moeten kunnen.
Mijn vraag was meer of zulke camera's ook gewoon via de raspberry te benaderen zijn, of dat dat alleen via een webinterface kan.
Ik ben idd niet heel duidelijk geweest, ik zou graag 2 ip camera's ophangen en de raspberry die data laten opslaan in the cloud als er beweging plaatsvind. Ook zou ik vanuit bijvoorbeeld het buitenland de camera beelden live willen zien. Dit hoeft maar met ongeveer 4 fps te gebeuren en 640 x 480 dus dan zou de raspberry de bewegingsdetectie wel aan moeten kunnen.
Mijn vraag was meer of zulke camera's ook gewoon via de raspberry te benaderen zijn, of dat dat alleen via een webinterface kan.
Streams van een IP camera kun je eigenlijk altijd wel benaderen zonder een webinterface.awosome schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 14:54:
Allereerst, bedankt voor het reageren
Dat is namelijk nodig als je bijvoorbeeld je NAS de streams wil laten opslaan.
Maar kortgezegd wil je 2 IP camera's hebben die bij beweging beginnen te filmen. De videostream opslaan in een cloud (waarom in een cloud en niet op een SD-kaart, netwerkschijf o.i.d.?) en buiten je prive-netwerk kunnen bekijken.
Ik weet zo niet of de Raspberry 2 streams kan verwerken. Met dergelijke resolutie en fps misschien wel; maar ik weet niet hoe het zit met 2 individuele streams. Daar heb ik namelijk nog nooit naar gekeken.
En ik weet dat het een Raspberry Pi topic is, maar misschien is het een idee om naar íets duurdere IP-camera's te kijken die zélf over bewegingsdetectie beschikken. Zo hoef je geen extern apparaat (in dit geval de Raspberry) hiervoor in te zetten. Scheelt gedoe én kosten (Raspberry + SD-kaart kost bijvoorbeeld bij SOSSOlutions ook al zo'n €45-50).
Ik kom bijvoorbeeld deze tegen die zo'n $30 duurder is dan deze. Voor 2 komt dat dus op $60 en dat is zo'n €44; kostprijs van Raspberry pakket dus).
Voordeel is dat deze zélf bewegingsdetectie heeft, tot 720p gaat én een eigen SD-slot heeft voor het opslaan van de opnames. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is camera's bedraad (wifi zou ik gewoon nooit doen voor IP camera's) en even wat poorten openzetten op je router).
Ben je helemaal klaar.
Note; deze camera ken ik nog niet; heb ik nog niet veel naar gekeken. Maar ik bedoel meer dat een dergelijke camera een alternatief is.
Een van de doelen van dit project is om de raspberry te leren kennen, ik wil er zoiezo al een kopen om aan domotica te gaan doen. Maar bedankt voor het antwoord en dan begin ik wel met 1 camera, als dat een beetje loopt koop ik er nog 1 bij.
Het blijven toch maar rare dingen die RPi's.
Zoals al eerder aangegeven had ik 2 stuks waarvan 1 prima draaide met Xbian, en nr 2 niks dan problemen gaf met Xbian. Die tweede liep vast zodra de OC op default Xbian gezet werd. Verder regelmatig vastlopers. Corrupte SD kaarten en andere vaagigheden.
Intussen heb ik 2e hands nog een 3e RPi gescoord. Ingezet als nxserver en backup server met Raspbian. De / draaide op een 2,5 inch externe hdd, wat in eerste instantie aardig stabiel draaide. Wel merkte ik de laatste tijd spontane uitval van de server, ook ssh begon dit probleem te vertonen en uiteindelijk was de install dood
Nu heb ik die 2 bordjes omgedraaid. Xbian > Raspbian server en Raspbian > Xbian. Draaien allebei de sets gewoon als een zonnetje! Dus ik heb letterlijk alleen de rev2 bordjes omgewisseld en meeste hardware intact gelaten (alleen usb-stick toegevoegd). Bij Xbian alleen de licenties vervangen en de Raspbian heeft wel een clean install gekregen waarbij de / nu op een usb stick staat. Spul draait nu inmiddels stabiel 24 uur, dus ik hou het nog even in de gaten. Dochterlief is inmiddels weer een duurtest gestart op de Xbian setup
Zoals al eerder aangegeven had ik 2 stuks waarvan 1 prima draaide met Xbian, en nr 2 niks dan problemen gaf met Xbian. Die tweede liep vast zodra de OC op default Xbian gezet werd. Verder regelmatig vastlopers. Corrupte SD kaarten en andere vaagigheden.
Intussen heb ik 2e hands nog een 3e RPi gescoord. Ingezet als nxserver en backup server met Raspbian. De / draaide op een 2,5 inch externe hdd, wat in eerste instantie aardig stabiel draaide. Wel merkte ik de laatste tijd spontane uitval van de server, ook ssh begon dit probleem te vertonen en uiteindelijk was de install dood
Nu heb ik die 2 bordjes omgedraaid. Xbian > Raspbian server en Raspbian > Xbian. Draaien allebei de sets gewoon als een zonnetje! Dus ik heb letterlijk alleen de rev2 bordjes omgewisseld en meeste hardware intact gelaten (alleen usb-stick toegevoegd). Bij Xbian alleen de licenties vervangen en de Raspbian heeft wel een clean install gekregen waarbij de / nu op een usb stick staat. Spul draait nu inmiddels stabiel 24 uur, dus ik hou het nog even in de gaten. Dochterlief is inmiddels weer een duurtest gestart op de Xbian setup
Ik heb ook een keer een pi rma gestuurd omdat ik de zelfde problemen had. Nieuwe pi gehad en die draaide direct 24/7 goed.
Hier nog een mooi RPi Cluster in een mooie case: http://likemagicappears.com/projects/raspberry-pi-cluster/
Benieuwd naar de software
Benieuwd naar de software
Voor degenen die er nog eentje willen: Vandaag op iBood Extra een rPi met SD, HDMI en poweradapter voor €56,-
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ik heb al wat zitten googlen maar weinig recente info kunnen vinden.
Ik wil een kleine webcam ontdoen van IR filter en rijkelijk van siliconenkit voorzien en deze vervolgens in een hoekje van mijn aquarium laten zakken. De ruimte die ik heb aan de voorkant voor die camera is ongeveer net zo veel als een 2 euro stuk.
Weet iemand heel toevallig een goedkope (dealextreme) camera die makkelijk te modden is en die ook werkt op de Pi met Motion?
Ik wil een kleine webcam ontdoen van IR filter en rijkelijk van siliconenkit voorzien en deze vervolgens in een hoekje van mijn aquarium laten zakken. De ruimte die ik heb aan de voorkant voor die camera is ongeveer net zo veel als een 2 euro stuk.
Weet iemand heel toevallig een goedkope (dealextreme) camera die makkelijk te modden is en die ook werkt op de Pi met Motion?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Waarom niet de PI Noir? Daar is toch wel wat motion support inmiddels?

EDIT: Dat gaat zeker werken maar is wat prijzig voor dit experiment. bovendien is die flatcable hiervoor tamelijk onhandig.
[ Voor 60% gewijzigd door Wijnands op 03-03-2014 16:04 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Voor de prijs zijn de PiCams juist prima van kwaliteit, vind ik.Wijnands schreef op maandag 03 maart 2014 @ 15:57:
Ehh, omdat ik daar nog nooit van gehoord had.
EDIT: Dat gaat zeker werken maar is wat prijzig voor dit experiment. bovendien is die flatcable hiervoor tamelijk onhandig.
Ik heb een Microsoft LifeCam Studio (Full-HD) van 60 euro naast een Raspberry Pi cam van 25 euro gezet. De PiCam is met 5 megapixel voor foto's veel scherper, kan Full-HD video streamen in 30 fps, en is ook optisch uitstekend, weinig vervorming. Alleen low-light performance is bij de MS cam beter.
De MS cam heeft bovendien een zeer irritante autofocus die (onder Linux) niet uit kan, daardoor loopt hij vaak te hunten en zijn veel foto's onscherp. Als je hem statisch wil gebruiken, neem dan een cam zonder autofocus.
In bijna alles overtreft de PiCam een cam die meer dan 2x zo duur is
Die lintkabel is wel erg irritant inderdaad. Je kan op ebay langere kopen, maar die zijn duur en het blijft een kwetsbaar geval. Bovendien zijn ze niet afgeschermd en kunnen storing veroorzaken.
[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2014 19:53 ]
Flat cable is niet ideaal, maar de camera's zijn top. Ik was verbaasd over de kwaliteit.
Als je handig bent kunt je zelf een verloop bordje maken of je koopt iets.
Verloop bordje;
http://www.bitwizard.nl/c...oducts_id=146&language=en
Verleng kabels;
http://www.ebay.nl/itm/Al...&var=&hash=item1c2f3f76b5
Als je handig bent kunt je zelf een verloop bordje maken of je koopt iets.
Verloop bordje;
http://www.bitwizard.nl/c...oducts_id=146&language=en
Verleng kabels;
http://www.ebay.nl/itm/Al...&var=&hash=item1c2f3f76b5
Ik heb hier een piface en een somfy remote.
deze zou ik graag vanaf domoticz willen bedienen zodat ik events kan maken.
Alleen is mijn technische elektro kennis wat te beperkt om dit te doen.
ik weet welke lijntjes ik met elkaar moet verbinden om de knoppen de simuleren maar niet in combi met de pi of piface.
het batterij is 3v en piface geeft 5.
hoe zou ik dit moeten doen? kan iemand dit op zijn jip&jannekes uitleggen aan een noob als mij.
deze zou ik graag vanaf domoticz willen bedienen zodat ik events kan maken.
Alleen is mijn technische elektro kennis wat te beperkt om dit te doen.
ik weet welke lijntjes ik met elkaar moet verbinden om de knoppen de simuleren maar niet in combi met de pi of piface.
het batterij is 3v en piface geeft 5.
hoe zou ik dit moeten doen? kan iemand dit op zijn jip&jannekes uitleggen aan een noob als mij.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Verwijderd
Vanaf gisteren heb ik een derde Wifi SSID genaamd "TOR-Gasten" waar alle gasten lekker op kunnen internetten ( firewalled van het interne netwerk ), waarbij TOR hun identiteit verbergt ( tot zover dit mogelijk is ). Ook iedereen in de winkelstraat mogen dit trouwens 
thanks raspberry pi!
thanks raspberry pi!
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2014 16:04 ]
Ik heb het vermoeden dat mijn Raspberry Pi mijn SD kaart heeft omgebogen. Hierdoor staat de kaart bol en raakt deze telkens corrupt. Is het nu raadzaam om gewoon een nieuw kaartje te kopen en hopen dat deze het wel volhoudt, of om een vervangende Raspberry Pi te regelen/kopen/te ruilen (bij de webshop)?
Ik weet niet helemaal of de kaart of de Raspberry Pi de schuldige is..
Ik heb daar met drie rpi's nog geen last van gehad.Tk55 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:52:
Ik heb het vermoeden dat mijn Raspberry Pi mijn SD kaart heeft omgebogen. Hierdoor staat de kaart bol en raakt deze telkens corrupt. Is het nu raadzaam om gewoon een nieuw kaartje te kopen en hopen dat deze het wel volhoudt, of om een vervangende Raspberry Pi te regelen/kopen/te ruilen (bij de webshop)?
Hoe kan een rpi je sd kaart dan krom maken? Wordt hij zo warm dan ofzo?
Ik denk dat de pinnentjes van de SD kaart slot te veel druk zetten op het kaartje, waardoor deze langzaam ombuigt. Er zit immers aan de andere kant niks wat het kaartje tegendruk geeft. Dus ik denk dat de kaartleze van de rpi gewoon niet goed is.Soldaatje schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:58:
[...]
Ik heb daar met drie rpi's nog geen last van gehad.
Hoe kan een rpi je sd kaart dan krom maken? Wordt hij zo warm dan ofzo?
Even een vraag omdat ik benieuwd ben of dit kan. Is het mogelijk om te switchen tussen HDMI en de 3,5MM jack voor audio? bv beeldmateriaal via hdmi inclusief audio door hdmi naar de tv of alleen audio via 3,5mm naar de versterker?
Lijkt me dat dit mogelijk is, en als dit niet mogelijk is, dan kan je TV het wel.
Ik kan het even niet proberen, maar dit zou moeten kunnen werken (ligt aan je besturingssysteem)
sudo amixer cset numid=3
0=auto, 1=headphones, 2=hdmi
Bron:
http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Sound
sudo amixer cset numid=3
0=auto, 1=headphones, 2=hdmi
Bron:
http://elinux.org/R-Pi_Troubleshooting#Sound
ik draai raspbmc, van de week eens mee experimenteren.
Ik heb een tijdje geleden een Raspberry pi gekocht model B met als doel een beetje stoeien met linux en uiteindelijk mijn oude backupsysteem vervangen door een raspberry pi met externe harddisk.
Ik heb op dit moment de volgende opstelling.
Hardware:
Raspberry pi model B
320 gb sata schijf in usb behuizing (ext4 bestandssysteem).
Ik draai Raspbian met Samba. De samba share werkt prima alleen de harde schijf blijft altijd draaien en dat wil ik niet ivm met warmte, geluid, verbruik en levensduur van de schijf.
Ik heb wat dingen uitgezocht vanochtend en heb hdparm gevonden, deze lijtk te werken. Met het commando "sudo hdparm -y /dev/sda" forceer je de schijf naar standby modus en dat werkt want je hoort de schijf vertragen. Hij wordt echter meteen weer wakker gemaakt door het OS en gaat weer volop draaien. Dit is het punt waar ik vastgelopen ben.
Hoe vind ik welke processen de schijf steeds wakker maken en hoe zorg ik dat ze dit niet meer doen?
Ik heb mijn schijf als volgt gemount in fstab: UUID="lang nummer" /media/external_drive ext4 rw,defaults,noatime 0 0
Ik heb op dit moment de volgende opstelling.
Hardware:
Raspberry pi model B
320 gb sata schijf in usb behuizing (ext4 bestandssysteem).
Ik draai Raspbian met Samba. De samba share werkt prima alleen de harde schijf blijft altijd draaien en dat wil ik niet ivm met warmte, geluid, verbruik en levensduur van de schijf.
Ik heb wat dingen uitgezocht vanochtend en heb hdparm gevonden, deze lijtk te werken. Met het commando "sudo hdparm -y /dev/sda" forceer je de schijf naar standby modus en dat werkt want je hoort de schijf vertragen. Hij wordt echter meteen weer wakker gemaakt door het OS en gaat weer volop draaien. Dit is het punt waar ik vastgelopen ben.
Hoe vind ik welke processen de schijf steeds wakker maken en hoe zorg ik dat ze dit niet meer doen?
Ik heb mijn schijf als volgt gemount in fstab: UUID="lang nummer" /media/external_drive ext4 rw,defaults,noatime 0 0
Powertop.Arno E schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:21:
[ Voor 124% gewijzigd door mcDavid op 02-04-2014 11:53 ]
Voor de levensduur van je schijf kan je hem het beste niet in slaapstand laten gaan.alleen de harde schijf blijft altijd draaien [...] levensduur van de schijf.
Dank je, ik heb powertop even geinstalleerd om eens te kijken. HDD spindown werkt nu prima, ook met de timer, alleen heb ik niks veranderd met powertop of aan andere instellingen. Veranderd powertop direct instellingen bij installatie ofniet?
Wat ik ervan begrijp zou het programma niks moeten veranderen tot ik daarom vraag.
Kun je hier iets meer over zeggen, bij voorkeur met een bron. Als ik zoek op dit onderwerp krijg ik niet echt een duidelijk antwoord, sommige zeggen dat het prima kan en anderen zeggen weer van niet.CurlyMo schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:13:
[...]
Voor de levensduur van je schijf kan je hem het beste niet in slaapstand laten gaan.
Ik vind je reactie wat kort door de bocht, is het niet afhankelijk van het gebruiksscenario bijvoorbeeld?
[ Voor 30% gewijzigd door Ernie op 02-04-2014 12:57 ]
Ik wil graag een backup van mijn raspberry sd maken, maar dan op zo'n manier dat je die op een ANDERE sd kunt installeren.
Ik heb zojuist een 16gb sd gelezen met win32 disk imager en dat resulteert dus ook in een 16gb image file.Ik kan deze natuurlijk makkelijk later terug zetten op deze sd kaart, maar wat als ik dan geen 16gb maar 8gb wil gebruiken?
Ik heb in het verleden wel eens gelezen dat bovendien een 16gb sd kaart niet direct een 16gb sd kaart is. De ene kan namelijk iets groter of kleiner zijn dan de andere en dan kun je je image dus niet schrijven.
Mijn vraag dus nu: wat is de manier waarop bijvoorbeeld de raspberry images dat doen? Je download dat image, zet het op je sd en doet dan via raspi-config je sd kaart helemaal benutten.
Hoe kan ik dus mijn "echte" data in een image krijgen en de lege ruimte weg laten? Op die manier kan mijn data op elke willekeurige sd zetten (als die maar groter is dan de data) en ben ik ook meteen van het probleem van de niet altijd even grote sd kaartjes verlost.
Kan iemand van jullie mij helpen?
Ik heb zojuist een 16gb sd gelezen met win32 disk imager en dat resulteert dus ook in een 16gb image file.Ik kan deze natuurlijk makkelijk later terug zetten op deze sd kaart, maar wat als ik dan geen 16gb maar 8gb wil gebruiken?
Ik heb in het verleden wel eens gelezen dat bovendien een 16gb sd kaart niet direct een 16gb sd kaart is. De ene kan namelijk iets groter of kleiner zijn dan de andere en dan kun je je image dus niet schrijven.
Mijn vraag dus nu: wat is de manier waarop bijvoorbeeld de raspberry images dat doen? Je download dat image, zet het op je sd en doet dan via raspi-config je sd kaart helemaal benutten.
Hoe kan ik dus mijn "echte" data in een image krijgen en de lege ruimte weg laten? Op die manier kan mijn data op elke willekeurige sd zetten (als die maar groter is dan de data) en ben ik ook meteen van het probleem van de niet altijd even grote sd kaartjes verlost.
[ Voor 0% gewijzigd door foekie01 op 02-04-2014 17:54 . Reden: typo ]
Je geeft aan dat je een backup wil die direct terug te plaatsen is maar hij moet ook op eventueel kleinere kaartjes passen. Ik heb geen idee of dit kan maar het lijkt me niet ideaal. Zelf draait mijn RaspPi iedere maandag om 12:00 uur een backup van het kaartje naar mijn NAS. De backup images worden ook automatisch na 3 weken verwijderd. Zo heb je altijd de laatste backup maar kun je ook verder terug als je wil (en de backup map is maximaal 48GB groot). Zo heb je er totaal geen omkijken naar. Ik maak hierbij gebruik van het Linux commando "dd". Hieronder vind je het script dat ik daarvoor gemaakt heb:foekie01 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:53:
Ik wil graag een backup van mijn raspberry sd maken, maar dan op zo'n manier dat je die op een ANDERE sd kunt installeren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| # Backup the complete PiServer SD image for easy restore! now=$(date +"%Y-%m-%d") echo "Backup starting..." echo "Mounting NAS at /mnt/nas" curlftpfs -o allow_other -o umask=000 username:password@10.0.0.211 /mnt/nas echo "Mounted NAS!" echo "Writing image to NAS (could take a while)..." dd bs=1M if=/dev/mmcblk0 of=/mnt/nas/PiServer/Backups/PiServer_$now.img echo "Backup done!" echo "Deleting old backups..." echo "We're only saving them for 3 weeks!" find /mnt/nas/PiServer/Backups* -mtime +20 -exec rm {} \; echo "Unmounting NAS from /mnt/nas" umount -l /mnt/nas echo "Backup complete!" |
Ik ben geen Linux guru dus ik weet zeker dat het script verbeterd kan worden, maar het werkt voor mij prima en daar gaat het om! Het hele backup proces duurt ongeveer een uur maar dat is geen probleem aangezien ik het heb ingesteld op een moment dat er weinig traffic hier in huis is.
Dit script draai ik vervolgens met een cron-job op een vast tijdstip (dit kun je zelf wel uitvogelen denk ik). De output van het script pipe ik naar een log-bestand zodat ik altijd even terug kan kijken.
EDIT: Hij geeft ze ook nog heel netjes de datum mee:

Succes ermee!
Lijkt je kaartje op de kaartjes hier?Tk55 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 12:52:
Klopt, ik was wat simpel.Arno E schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:51:
Ik vind je reactie wat kort door de bocht, is het niet afhankelijk van het gebruiksscenario bijvoorbeeld?
Verwijderd in "Beste schijf voor in een Nas"
Hangt er dus vanaf hoe agressief je het maakt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]