Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:42
ge-flopt schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 20:11:
Mijn raspberry pi (headless) loopt wel eens vast. Geen SSH, samba mogelijk. Kan ik iets van logging aan zetten zodat ik wat beter kan achterhalen wat er aan de hand is? Ik twijfel namelijk of dat het aan voeding licht of aan de rand apperatuur (1 USB harddisk powered via USB hub en 2 USB harde schijven die zelf stroom)
Inmiddels eea getest: Nieuwe Micro USB adapter: Geen succes. Zorgen dat er maar 1 stroom toevoer naar de RPI is (dus alleen miro USB oplader of via de USB Hub): geen succes. Het vreemde is dat de RPI wel te pingen valt.

Ik denk niet dat het de load kan zijn op de RPI aangezien hij heel druk heeft als spotweb aan het bijwerken is, maar zelfs dan is hij goed bereikbaar. Ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 09:27
ge-flopt schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 14:16:
[...]

Inmiddels eea getest: Nieuwe Micro USB adapter: Geen succes. Zorgen dat er maar 1 stroom toevoer naar de RPI is (dus alleen miro USB oplader of via de USB Hub): geen succes. Het vreemde is dat de RPI wel te pingen valt.

Ik denk niet dat het de load kan zijn op de RPI aangezien hij heel druk heeft als spotweb aan het bijwerken is, maar zelfs dan is hij goed bereikbaar. Ideeen?
Kun je niet gewoon een ssh connectie laten openstaan tot hij wegvalt? Bij voorkeur met top draaiend, zodat de laatste load en andere statitstieken (memory, cpu) voor het uitvallen zichtbaar blijft.

Het wel kunnen pingen betekent dat het systeem niet volledig gecrasht is dus het is ook onwaarschijnlijk dat de voeding het probleem is.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Dat laatste is wel een idee. Dat eens proberen. THX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik zoek nog steeds een goedkope GPIO buffer die ook aangesloten kan worden door een electrobeet.
Gebruikt hier dan niemand zoiets, of gebruiken jullie gewoon dure shields/interfaces??

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
ge-flopt schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 17:59:
Dat laatste is wel een idee. Dat eens proberen. THX!
Denk dat ik het opgelost heb. Zoals eerder aangegeven heb ik 3 schijven eraan hangen. 1 schijf is de root disk (start op via berry boot), echter zit er aan deze schijf een gespleten usb kabel om ervoor te zorgen dat de schijf voldoende stroom krijgt. 1 van deze aansluiten gebruikte ik niet of zat rechstreeks op de RPI. Ik heb nu allebei de aansluitingen op de USB hub gezet en nu lijkt alles gewoon goed te gaan. Inmiddels 2 dagen uptime, dus nog even afkloppen.

Helaas blijkt het niet de oplossing te zijn. Na 2 dagen is hij weer niet beschikbaar. :( Weer verder zoeken wat het probleem is.

[ Voor 9% gewijzigd door ge-flopt op 09-10-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ge-flopt schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:25:
[...]

Denk dat ik het opgelost heb. Zoals eerder aangegeven heb ik 3 schijven eraan hangen. 1 schijf is de root disk (start op via berry boot), echter zit er aan deze schijf een gespleten usb kabel om ervoor te zorgen dat de schijf voldoende stroom krijgt. 1 van deze aansluiten gebruikte ik niet of zat rechstreeks op de RPI. Ik heb nu allebei de aansluitingen op de USB hub gezet en nu lijkt alles gewoon goed te gaan. Inmiddels 2 dagen uptime, dus nog even afkloppen.

Helaas blijkt het niet de oplossing te zijn. Na 2 dagen is hij weer niet beschikbaar. :( Weer verder zoeken wat het probleem is.
Jij download op de rpi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Voor een project ga ik een arduino en een raspberry pi in een behuizing monteren. Het idee is dat de arduino de IO zaken regelt en de raspberry de status van arduino uit leest middels uart en bovendien web server en SSH toegang regelt (lees: ook handig voor remote upload van code ;) ).

Hiervoor heb ik de arduino rechtstreeks aan de usb van de raspberry gehangen.

Ik kwam de volgende problemen tegen;
*Raspberry soms langzaam over SSH
*Raspberry reageerde soms niet meer over SSH
*X ging soms erg langzaam, liep regelmatig vast

Ik heb toen de overclocking op medium gezet in de hoop wat meer power te krijgen (trial and error). Dit hielp niet.

Ik begon steeds meer het idee te krijgen dat het wellicht een voedingsprobleem was, zeker toen ik ontdekte dat de bijgeleverde voeding slechts 1A was.

Ik heb de voeding ondertussen verwisseld met een 10A voeding (overkill, ik weet, had even niks beters). Ik heb de usb kabel aangepast zodat er geen VCC meer van de raspberry komt, de D+, D- en GND zijn in tact. De arduino krijgt zijn voeding nu via dezelfde 10A voeding via de Vin en het probleem is weg. De raspberry is weer snel en valt niet weg.

Is dit nu daadwerkelijk het probleem geweest of loop ik stiekem tegen een ander probleem aan? Iemand iets soortgelijks ervaren?

[ Voor 7% gewijzigd door foekie01 op 11-10-2013 19:39 . Reden: aanvullende info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Yep. Het gaat niet snel, maar na wat tunen gaat het goed en loopt de load niet al te hoog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

foekie01 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 19:34:
Voor een project ga ik een arduino en een raspberry pi in een behuizing monteren. Het idee is dat de arduino de IO zaken regelt en de raspberry de status van arduino uit leest middels uart en bovendien web server en SSH toegang regelt (lees: ook handig voor remote upload van code ;) ).

Hiervoor heb ik de arduino rechtstreeks aan de usb van de raspberry gehangen.

Ik kwam de volgende problemen tegen;
*Raspberry soms langzaam over SSH
*Raspberry reageerde soms niet meer over SSH
*X ging soms erg langzaam, liep regelmatig vast

Ik heb toen de overclocking op medium gezet in de hoop wat meer power te krijgen (trial and error). Dit hielp niet.

Ik begon steeds meer het idee te krijgen dat het wellicht een voedingsprobleem was, zeker toen ik ontdekte dat de bijgeleverde voeding slechts 1A was.

Ik heb de voeding ondertussen verwisseld met een 10A voeding (overkill, ik weet, had even niks beters). Ik heb de usb kabel aangepast zodat er geen VCC meer van de raspberry komt, de D+, D- en GND zijn in tact. De arduino krijgt zijn voeding nu via dezelfde 10A voeding via de Vin en het probleem is weg. De raspberry is weer snel en valt niet weg.

Is dit nu daadwerkelijk het probleem geweest of loop ik stiekem tegen een ander probleem aan? Iemand iets soortgelijks ervaren?
Zou heel goed kunnen dat de arduino idd teveel stroom trok. Weet niet wat voor arduino je hebt maar bij de gewone kan je ook extern voeden, dan hoeft de usb kabel niet aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Mr_gadget schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 16:20:
[...]

Zou heel goed kunnen dat de arduino idd teveel stroom trok. Weet niet wat voor arduino je hebt maar bij de gewone kan je ook extern voeden, dan hoeft de usb kabel niet aangepast worden.
Het lijkt er in ieder geval wel op. Gisteren de hele dag er mee gewerkt en hij liep prima.
Ik heb de uno r3.

Ik was er overigens niet van bewust dat hij de Vin als voeding gebruikt i.p.v. de usb voeding als je de Vin aan sluit? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riuujin
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:24
Ik heb een vraagje over de voeding. ik wil mijn pi graag als server gebruiken en 24/7 aan laten staan. Kan ik hem voeden met mijn htc one adapter doen of is het verstandiger om iets anders te gebruiken, zo ja wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Ben vandaag aan het spelen geweest met Mopidy / Raspbmc. Aan de hand van de volgende tutorials heb ik mopidy draaiend.

http://delarre.net/posts/...aspberry-pi-media-center/
http://raspberry-at-home.com/mopidy-spotify-client/

Ik loop nu alleen tegen het probleem dat XBMC niet wil starten en in een loop komt. Het volgende topic beschrijft het probleem, maar bied geen oplossing

http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=7778

Ook het eerste genoemde tutorial bevat een fix, maar die tutorial is voor Xbian en werkt niet voor Raspbmc. Zijn er mensen met inspiratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XBian installeren?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-09 21:09
Heb ik geprobeerd. Xbian werkt, alleen mopidy kreeg ik niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Riuujin schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:12:
Ik heb een vraagje over de voeding. ik wil mijn pi graag als server gebruiken en 24/7 aan laten staan. Kan ik hem voeden met mijn htc one adapter doen of is het verstandiger om iets anders te gebruiken, zo ja wat?
Hoe zwaar is die voeding? 1A?
Ik ga vanaf nu voor minimaal 2A met raspberry gezien mijn beschreven problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

foekie01 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 11:31:
[...]

Het lijkt er in ieder geval wel op. Gisteren de hele dag er mee gewerkt en hij liep prima.
Ik heb de uno r3.

Ik was er overigens niet van bewust dat hij de Vin als voeding gebruikt i.p.v. de usb voeding als je de Vin aan sluit? Of bedoel je iets anders?
Je kan via de VIN pin stroom toevoeren aan de arduino (of via de barrel connector).
http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardUno
Weet niet of je bij de uno ook een jumper moet zetten om van power source te switchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riuujin
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:24
foekie01 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:02:
[...]

Hoe zwaar is die voeding? 1A?
Ik ga vanaf nu voor minimaal 2A met raspberry gezien mijn beschreven problemen.
die voeding is 1A en heb hierbij zelf geen problemen bij ondervonden. Mijn vraag is misschien niet goed gesteld. Wat ik eigenlijk wil weten is of het veilig is om zo'n adapter 24/7 te gebruiken want volgens mij is hij daar niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Mr_gadget schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:02:
[...]

Je kan via de VIN pin stroom toevoeren aan de arduino (of via de barrel connector).
http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardUno
Weet niet of je bij de uno ook een jumper moet zetten om van power source te switchen
Dat weet ik ja, maar ik wist dus niet of/hoe hij dan voor de Vin kiest i.p.v. voor de usb voeding.
Weet je hier toevallig al meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Je arduino kiest gewoon de hoogste spanning.

Waarom hang je je arduino trouwens niet direct aan de seriële poort van de rpi? Als je het hele zaakje sjiek in wilt bouwen is een raspduino misschien iets voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Wie garandeert dat de Vin spanning hoger is als de USB spanning?

Omdat ik dan niet remote de code kan updaten. Dan kan alleen via USB.

[ Voor 33% gewijzigd door foekie01 op 15-10-2013 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hoezo zou dat alleen via USB kunnen?
edit: ohja, met een normale arduino zou je anders geen autoreset hebben natuurlijk :$

En je Vin zal vrijwel zeker hoger zijn aangezien de power vanaf je RPi door op zijn minst één polyfuse geweest is.

[ Voor 22% gewijzigd door mcDavid op 15-10-2013 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
mcDavid schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:35:
Hoezo zou dat alleen via USB kunnen?
edit: ohja, met een normale arduino zou je anders geen autoreset hebben natuurlijk :$

En je Vin zal vrijwel zeker hoger zijn aangezien de power vanaf je RPi door op zijn minst één polyfuse geweest is.
Klopt. Je hebt dan geen auto reset. Het mooie is nu dat je via SSH je code kunt updaten op je arduino zonder hem uit de behuizing te halen.

Ok, ik zal morgen of overmorgen eens meten of en hoeveel verschil er is tussen Vin en USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
mcDavid schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:41:
Je arduino kiest gewoon de hoogste spanning.

Waarom hang je je arduino trouwens niet direct aan de seriële poort van de rpi? Als je het hele zaakje sjiek in wilt bouwen is een raspduino misschien iets voor je
Bij mij hangt de arduino gewoon met een voltage divider aan de seriele poort van de rpi, gaat prima!

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pure interesse hoor, waar gebruik je een Arduino voor wat niet met de RPi zelf kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

skinlee78 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 18:45:
[...]

Intussen de case van RPi2 maar eens dichtgemaakt sinds gisteren. Temperatuur stijgt van 42 naar 50 graden gemiddeld bij idle. Of hij gebruikt wordt of niet heeft weinig invloed op de temperatuur. RPi1 doet idle zo'n 48 graden. Het verschil lijkt mij meer kamertemperatuur dan wat anders. Intussen blijft RPi2 prima functioneren met een dichte case, dus ik kijk het nog even aan of de kuren weer terugkomen of niet.
Afgelopen weken weer rare problemen gehad met mijn 2e RPi. Het filesystem leek constant gelocked. Updates werkte niet van plugins, en ook bijvoorbeeld sudo apt-get update niet.

Na een tijd aangezien maar opnieuw een image geflashed naar het kaartje. Heel even leek het goed te gaan, maar ik kon bijvoorbeeld wel de Pi pingen, maar niet benaderen via ssh (lokaal met keyboard werkte de terminal wel weer). Vlak na een reboot kon ik hem wel via ssh benaderen, maar als je uit het xbian menu wilde gaan, kwam je nooit in de command-prompt (hanger). Andere kaart geprobeerd, zelfde verhaal. Andere voeding, zelfde verhaal.

Nu heb ik sinds gisteren maar teruggeklokt van 840 > 700 mhz en alle rare verschijnselen lijken verdwenen. Ik kijk het nog aan, maar ding functioneert weer zoals ik mag verwachten. Geen falende updates, ssh weer bereikbaar, dus ben benieuwd of dat het probleem oplost.

Nu bedenk ik me, dat hij voorheen met Raspbian prima functioneerde, maar toen was hij ook op 700 mhz geklokt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Andere tweakers ook problemen gehad met standaard xbian overklok?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Als hobby-project heb ik een paar sensoren aan mn RPi gehangen om oa temperatuur en luchtdruk te meten. Dit aan de hand van het AirPi project (airpi.es). Metingen worden gedaan om de 10 seconden, en zowel weggeschreven op de RPi als verstuurd naar Xively. Het werkt allemaal als een trein, en de volgende stappen zijn:
- Het toevoegen van gassensoren (oa CO, CO2 en NO2)
- Het aansluiten van de RPi op zonnepanelen en accu's, zodat deze in principe overal geplaatst kan worden

Heeft iemand toevallig suggesties voor sensoren of ervaringen met bepaalde zonnepanelen / accu's voor de RPi?

Data is trouwens te zien op mijn website: http://www.equivoquia.com/?q=node/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
foekie01 schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:55:
[...]

Klopt. Je hebt dan geen auto reset. Het mooie is nu dat je via SSH je code kunt updaten op je arduino zonder hem uit de behuizing te halen.

Ok, ik zal morgen of overmorgen eens meten of en hoeveel verschil er is tussen Vin en USB.
Ik moet mezelf even corrigeren: Je moet de 5V voeding aansluiten op de 5V-pin van de arduino. Die zit gewoon gekoppeld aan de USB-voeding. (dit geeft dus een risico dat je backpower krijgt via de USB van de arduino naar je RPi)

De Vin gaat nog door de spanningsregelaar en heeft dus minimaal 6V nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 16-10-2013 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
mcDavid schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 12:32:
[...]

Ik moet mezelf even corrigeren: Je moet de 5V voeding aansluiten op de 5V-pin van de arduino. Die zit gewoon gekoppeld aan de USB-voeding. (dit geeft dus een risico dat je backpower krijgt via de USB van de arduino naar je RPi)

De Vin gaat nog door de spanningsregelaar en heeft dus minimaal 6V nodig.
Dus in feite is het toch een goed idee om de arduino los te voeden en de V+ van de USB toch niet te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Weet iemand toevallig een goedkope USB-geluidskaart van DealExtreme of eBay of zo die werkt met de Raspberry Pi? De ingebouwde DAC is brak.

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 20-10-2013 20:38 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Compizfox schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:37:
Weet iemand toevallig een goedkope USB-geluidskaart van DealExtreme of eBay of zo die werkt met de Raspberry Pi? De ingebouwde DAC is brak.
Hoe brak is die? Te brak voor een beetje muziek luisteren?

Volgens mij zijn die 2 dollar dingetjes op eBay ook niet echt van hoge kwaliteit. Geen ervaring thoug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Ik heb een oude Garmin Nüvi 250 gekregen met defecte usb-aansluiting.
Het schermpje is nog wel goed en dat wil ik graag aansturen als Pi-schermpje.
Als ik de nummers op de achterkant opzoek in Google krijg ik geen resultaat terug. Hoe ga ik vanaf hier verder? Is er een generieke manier om dit soort schermpjes aan te sturen, of is dat model-specifiek?

[ Voor 13% gewijzigd door GeeBee op 20-10-2013 21:08 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Dit ding werkt prima hier: http://www.ebay.nl/itm/PC...ash=item2581d996e0&_uhb=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

OMX2000

By any means necessary...

Weet niks over de prijzen, maar een lijstje DAC's die door Raspyfi ondersteund worden kun je hier vinden : http://www.raspyfi.com/ra...d-raspyfi-supported-dacs/

In commentaar hebben ze het over de Behringer UCA202 als goedkope optie. Maar die is ook al snel over de 20 euro.

Wat ik zoek is een applicatie of distributie, die via HDMI CEC zorgt dat mijn receiver aangaat, en juiste HDMI source selecteert, waarna ik muziek kan afspelen via bijvoorbeeld Airplay. Mijn receiver zelf ondersteund geen Airplay of andere internet (tcp/ip) protocols.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

mcDavid schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 20:54:
[...]
Hoe brak is die? Te brak voor een beetje muziek luisteren?
Ja. Slechte geluidskwaliteit en als je hem aan/uitzet hoor je plopjes door DC offset. Die van mij is zelfs helemaal fried, het geluidsniveau is sinds een bepaald moment ineens 5x zo laag als hij eerst was. Kan ook een softwareprobleem zijn tho, heb namelijk alleen XBian geprobeerd.
Volgens mij zijn die 2 dollar dingetjes op eBay ook niet echt van hoge kwaliteit. Geen ervaring thoug...
Altijd beter dan de ingebouwde DAC.
Thanks, maar ik zoek eigenlijk een iets compactere in de vorm van een USB-stick.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:46:
Vraagje..

Stel ik heb een externe hardeschijf aangesloten op mijn Raspberry Pi. Hier staan allemaal films en series op. Kan ik deze dan ook bekijken op mijn ipad via de Pi?
Dat kan o.a. met Minidlna.
Ik gebruik mijn Pi ook als nas/dlna server en dat werkt prima! (icm. met smart tv en div. android speeltjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 18:36
[b]Compizfox schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 23:56:Thanks, maar ik zoek eigenlijk een iets compactere in de vorm van een USB-stick.
Ik ben hier content mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Ik heb deze en die werkt prima: http://dx.com/p/virtual-5...external-sound-card-22475
Geluid is sowieso beter dan dat van de ingebouwde DAC. Wat betreft USB, elk device dat werkt onder Linux werkt in principe ook op de Raspberry Pi. Wil je geen USB dan is dit een optie: http://www.mikroe.com/add...-voice/audio-codec-proto/
Heb zo'n boardje liggen maar ben er nog niet aan toegekomen deze te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zo'n usb-geval aan de RPi hangen.
Werkt perfect. heeft me nog geen 2 euro gekost.

De uitgang van de RPi zelf geeft nogal harde ploppen bij het op en af zetten van muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:46:
De uitgang van de RPi zelf geeft nogal harde ploppen bij het op en af zetten van muziek.
Dat probleem is nu al een aantal maandjes opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maclover111
  • Laatst online: 07-09 16:14
Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:46:
Vraagje..

Stel ik heb een externe hardeschijf aangesloten op mijn Raspberry Pi. Hier staan allemaal films en series op. Kan ik deze dan ook bekijken op mijn ipad via de Pi?
Hier draait ook een Raspberry Pi met MiniDLNA werkt geweldig. Series zijn af te spelen door het hele huis op diverse apparaten. Op een iPad kun je bijvoorbeeld VLC gebruiken of XBMC als ie gejailbreakt is.

Mocht je hulp nodig hebben met installeren vraag het gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
ge-flopt schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:25:
[...]

Met een uptime van 5 dagen lijken de problemen opgelost. De ene schijf van 100 GB die ik als root disk gebruikte bleek het probleem te zijn. Deze uiteindelijk er tussen uit gehaald en alles opnieuw geinstalleerd en nu dus een uptime van 5 dagen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:28
Zijn er hier ook mensen die hun RPi gebruiken als fileserver? In hoeverre is de usb aansluiting snel genoeg in de gevallen dat ik de Pi benader over het thuisnetwerk en als ik het via het internet benader? Werkt dit allemaal een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Famous Copra schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 19:40:
Zijn er hier ook mensen die hun RPi gebruiken als fileserver? In hoeverre is de usb aansluiting snel genoeg in de gevallen dat ik de Pi benader over het thuisnetwerk en als ik het via het internet benader? Werkt dit allemaal een beetje?
De USB aansluiting (480 megabit) is sneller dan de ethernet (100 megabit) dus ik denk eerder dat je bottleneck in de ethernet verbinding gaat zitten - sneller dan 10MB/s gaat je niet lukken... Als je tevreden bent met die snelheid dan zit je wel goed.

Voor over het internet is het sowieso voldoende (ik neem niet aan dat je een upstream hebt van meer dan 100megabit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
Dit was dus ook al wat ik dacht, maar nu dit bevestigd is zal ik er zeker een bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-09 13:32
Ik ben de laatse weken ook bezig met SqueezeLite, op zich werkt het allemaal goed. Enioge wat ik niet aan de praat krijg is autostart van de daemon, zodat bij het aanzetten van de Rpi SqueezeLite ook meteen draait. Ik heb onder andere deze instructies gevolgd:

http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=25778

Iemand hier ervaring mee of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je geprobeerd om zelf de skeleton aan te passen /etc/init.d/skeleton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-09 13:32
CurlyMo schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 12:07:
Heb je geprobeerd om zelf de skeleton aan te passen /etc/init.d/skeleton
Hmm, nu je zo over de skeleton begint, ik heb nog eens naar de instructie gekeken en het ziet er toch naar uit dat ik iets over het hoofd heb gezien :o

Ga er vanavond nog eens goed naar kijken, dank voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 22:50

databeestje

Von PrutsHausen

Zomaar een domme vraag, ik kwam de vermelding van S0 puls telling voor kwh meters niet tegen in dit topkc..

Volgens wat zoeken op het internet zou een rpi snel genoeg moeten zijn om een gpio uit te lezen voor een kwh meter met S0 poort. Ik zpu hem ook willen gebruiken om het toerental van mijn windmolen met een reed contact uit te lezen.

Een adc pi komt dan later om de accu spanning te monitoren. Een piface om eea aan te sturen had ik al gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarover zijn al meerdere topics, even zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Gister heb ik het zover gekregen dat ik naast de RaspBMC installatie ook met een 433 Mhz zendertje all mijn 'klik-aan-klik-uit' stekkers kan aansturen met een webpagina. Nu nog eens wat leuke toepassingen daarvoor gaan verzinnen. Volgende stap: cheapo webcam aan proberen te sluiten en de Pi als surveillance station laten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VAnTurenhout schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:44:
Gister heb ik het zover gekregen dat ik naast de RaspBMC installatie ook met een 433 Mhz zendertje all mijn 'klik-aan-klik-uit' stekkers kan aansturen met een webpagina. Nu nog eens wat leuke toepassingen daarvoor gaan verzinnen. Volgende stap: cheapo webcam aan proberen te sluiten en de Pi als surveillance station laten werken
Dat is mij ook gelukt (met nog een hele hoop andere protocollen) ;) Zie daarvoor pilight - modulaire domotica voor de Raspberry Pi en www.pilight.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wie heeft er al eens een corrputed SD card gehad na het overclocken, en hoeveel clockte je dan over?

Die nieuwe 1GHz warranty-safe turbo mode lijkt me wel wat. Als dat ding de hele tijd idle is en je captured even een HD-stream van de camera, grotere kans dat het vloeiend gaat.

Maar als daarvan de SD-kaart om de haverklap in de fout gaat, dan is het meteen een stuk minder interessant.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hangt ook af van het exemplaar dat je hebt. Althans mijn ervaring is dat ongeveer 2 op de 10 niet goed tegen een overclock kan. Deze ervaring had ik 6 maanden geleden. Kwestie van uitproberen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een bleek op het gebied van de raspberry pi. Ik zou graag XBMC willen gebruiken als een mediaplayer om de inhoud van mijn NAS te streamen naar mijn tv. Daarnaast wil ik ook graag Domoticz installeren voor simpele KAKU schakelaars en weerstationsensoren. Is het mogelijk om beide programma's naast welke te draaien op dezelfde SD kaart? Of heb ik twee raspberry pi's nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

Kijk even naar de links in het rode vakje boven het quickreply-veld. Daar staan je antwoorden :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:50
Ik heb vandaag de PiNoIR camera binnen gekregen (de zwarte).
Kan ik deze infrarood LED gebruiken om 'm te verlichten : https://iprototype.nl/pro...ents/led-lcd/ir-led-950nm

Ik wil 'm als test inzetten om een foto te maken van een elektronisch display, ik hoef er dus geen tuin mee te verlichten.
Zou een handjevol van die LEDjes voldoende zijn?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:08

OMX2000

By any means necessary...

Ik wil gaan experimenteren met iBeacon + iOS 7. Nu las ik op Adafruit dat een Raspberry PI + Bluetooth 4.0 dongle daarbij gaat helpen : http://learn.adafruit.com...eacon-with-a-raspberry-pi

Ik heb even gekeken waar of ik in Nederland zo'n dongle snel kan aanschaffen en ik kwam zo gauw niks tegen. Het komt er dus op neer dat het een Bluetooth 4.0 dongle moet zijn die compatibel is met de Bluez software die op de RPi kan draaien.

Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja tips?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede avond medetweakers :)

Tot nog toe heb ik nooit veel aandacht geschonken aan Raspberri Pi's, maar sinds kort heb ik me laten verleiden door het hele crypto-money gebeuren en heb wat zakgeld ingezet op Peercoins.
Nu zou ik ermee kunnen gaan traden op de exchange en elke 5 minuten de koers checken, maar dat interesseert me niet zo en ik zou er weinig aan verdienen omwille van de fees en transactiekosten.

Nu zou ik graag willen experimenteren met zo'n Raspberri Pi bordje om via Proof-Of-Stake te 'minten'.
De bedoeling is dat je dus je wallet open hebt staan en via proof-of-stake een soort interest kunt opstrijken voor de coins die je onaangeroerd laat staan. Dit kan door de full blown client te laten draaien, maar ook gewoon via een command line daemon.

Kan ik een Raspberri Pi Model B bordje 24/7 aan laten staan om die daemon te draaien? Moet je extra koeling voorzien voor dit soort gebruik? Gewoon een CPU fan of een case fan die lucht doorheen een eventuele handgemaakte case blaast?

Een andere optie zou zijn om zelf PPC te gaan minen (Proof-of-Work), en de opbrengst te minten of deels te verhandelen op de exchange. Stel dat ik met een aantal ASICminer USB Eruptors van 333 MH/s wil beginnen, die elk 2.5W verstoken, want gebruik je dan als stroomvoorziening voor je bordje? Die mirco-usb kabeltjes zullen het niet doen vrees ik. Een silent desktop PSU dan waarbij je molex connectors kunt gebruiken?

Om toch wat coin te verdienen, heb je er dan zo'n 8 stuks nodig die je in serie kunt laten werken via USB.
Hiervoor zullen dus powered USB hubs voor nodig zijn. Is het veilig om de kabel en netstroomadaptor ertussenuit van zo'n hub ertussenuit te halen en direct stroom te voorzien vanuit de PSU, en dus zelf kabels en stekkertje in mekaar te knutselen?

Naargeland de difficulty stijgt, zijn er ook meer van die USB miners nodig, die men dan ook best niet te warm laat worden... Wat denken jullie? Het is maar een optie waar ik deze middag aan zat te denken.

Is zoiets mogelijk volgens jullie?

Hopelijk zijn dit geen domme of vervelende vragen ^^"
Alvast bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natsu
  • Laatst online: 07-09 09:32
Je kunt een pi prima 24/7 draaien zonder extra koeling.
Voor je andere vraag is dit waarschijnlijk wel helpvol: http://learn.adafruit.com...spberry-pi-bitcoin-miner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi WildeBeestje

Bedankt voor je reactie. Die pi-miner van adafruit ziet er wel leuk uit. Geen al te ingewikkeld beginnersprojectjes zou ik durven zeggen :)

Eens zoeken waar ik die hardware kan vinden. Die ASIC boards zijn het moeilijkst om vast te krijgen. De 333MH/s ASICs kostten initieel maar 10 € en zijn nu te koop voor woekerprijzen van 100 à 250$.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 16:54
Zijn er mensen die er in geslaagd zijn om een PXE server te draaien op de Raspberry. Ik ben al enkele dagen bezig aan de hand van meerdere tutorials maar krijg het maar niet in orde. Ik wil gewoon op andere Pc's in mijn netwerk via F12 (PXE boot) en zo Windows 7 en 8 kunnen installen of Memtest, Hirem starten.

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

looin schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:06:
Zijn er mensen die er in geslaagd zijn om een PXE server te draaien op de Raspberry. Ik ben al enkele dagen bezig aan de hand van meerdere tutorials maar krijg het maar niet in orde. Ik wil gewoon op andere Pc's in mijn netwerk via F12 (PXE boot) en zo Windows 7 en 8 kunnen installen of Memtest, Hirem starten.
Niet op een Pi, wel de nodige ervaring met PXE-boot in het algemeen. Wat heb je draaien en waar gaat het mis?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looin
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 16:54
Demoniac schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:29:
[...]
Niet op een Pi, wel de nodige ervaring met PXE-boot in het algemeen. Wat heb je draaien en waar gaat het mis?
Ik draai Raspbian en heb al geprobeerd via ERPXE en op andere manieren maar telkens loop ik wel ergens vast.
Als ik het via ERPXE probeer dan loop ik vast bij het commando "sudo apt-get install tftpd-hpa". Deze heeft de volgende output:

pi@raspberrypi / $ sudo apt-get install tftpd-hpa
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
tftpd-hpa is already the newest version.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.
1 not fully installed or removed.
After this operation, 0 B of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
Setting up tftpd-hpa (5.2-4) ...
tftpd user (tftp) already exists, doing nothing.

tftpd-hpa directory (/tftpboot/) already exists, doing nothing.
[....] Starting HPA's tftpd: in.tftpdinvoke-rc.d: initscript tftpd-hpa, action "start" failed.
dpkg: error processing tftpd-hpa (--configure):
subprocess installed post-installation script returned error exit status 66
Errors were encountered while processing:
tftpd-hpa
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Probeer eens dpkg --remove tftpd-hpa en daarna opnieuw installeren.. Er is iets mis gegaan tijdens de installatie en nu zit je met een half geïnstalleerde package, waardoor je het nooit aan de praat gaat krijgen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

Weet iemand eigenlijk een manier om met een knopje in Python een script te activeren in Raspbian die er voor zorgt dat het volgende mp3 bestand wordt afgespeelt?

ik heb MP3 librarys al geinstalleerd en alles alleen is mijn python/linux script ervaring niet al te hoog om dit voor elkaar te krijgen in een korte tijd...

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• foekie01
Hoe werkt dit mp3 afspelen via de library precies link?
Zijn er andere talen waarmee dat wel kan? Zo ja hoe doen zij dat?

Heb je voorbeeld code, maar kan je zelf geen python schrijven?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

YouTube: Raspberry Pi - Playing Media via cli + GPIO
ik heb t al gevonden :)

nu alleen nog een manier om next track te doen...

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:21
Ik laat mijn PI altijd aanstaan omdat hij niet uit te schakelen is met mijn harmony+Flirc IR ontvanger.
Maar als ik de volgende dag een film wou zien merkte ik dat hij gecrasht was en ik hem van de spanning moest halen om het te doen rebooten.
Niet zo erg vond ik, maar vandaag doet hij helemaal niets meer, geen beeld, alleen het power lampje brand.

Als ik de sd kaart in mijn pc steek zegt windows dat hij het apparaat niet herkent.
Steek ik hem direct na mijn pc terug in de PI start hij vreemd genoeg wel op.
Betekent dit dat mijn sd kaart dood is ?
Is er nog iets wat ik kan proberen ?
Het kan ik hiervoor garantie claimen of is het mijn eigen fout omdat ik hem overklokt heb ?

/edit
Nu kan ik wel booten vanaf mijn sd kaart, alleen reboot hij de hele tijd.

Merk nu ook dat ik hem helemaal niet overklokt heb, ik ga de nightlys eens proberen, misschien loopt deze beter.

[ Voor 32% gewijzigd door C00P op 16-12-2013 18:37 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Sando schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 03:54:
Wie heeft er al eens een corrputed SD card gehad na het overclocken, en hoeveel clockte je dan over?

Die nieuwe 1GHz warranty-safe turbo mode lijkt me wel wat. Als dat ding de hele tijd idle is en je captured even een HD-stream van de camera, grotere kans dat het vloeiend gaat.

Maar als daarvan de SD-kaart om de haverklap in de fout gaat, dan is het meteen een stuk minder interessant.
Overclock gaat fout op 1 van mijn Pi's. Zodra die boven de 700mhz geclockt wordt krijg ik te maken met een systeem die regelmatig crashed, ssh die niet meer te benaderen is en nog wel meer kenmerken.

Op mijn oude Pi (+/- 1 1/2 jaar oud) heb ik nooit problemen gehad met overclocken. Wel ben ik nooit boven de default Xbian OC gegaan (840mhz)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
Ik wil mijn Pi graag inzetten als torrentclient, nu wil ik echter dat de bestanden worden opgeslagen op mijn NAS (LG N2R1D).

Ik heb transmisison geinstalleerd en dit werkt, wanneer ik echter de downloadlocaties verander naar mijn NAS krijg ik permission errors.
Het gekke is dat ik wel bestanden kan opslaan op de NAS via commandline, maar transmission kan het blijkbaar niet.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Of een workaround zoals het automatisch verplaatsen van bestanden uit de complete map naar de NAS.

Google heeft mij nog niets opgeleverd, mede omdat ik geen goede zoekquery wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoek op transmission raspberry pi permission denied.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor degenen die het aanbiedingen-topic niet volgen, crosspost:

Nu (tijdelijk) in assortiment bij Action: Philips duo USB 2.1A charger voor maar € 3,99
pricewatch: Philips DLP2207/12

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2drhhv.png

Ook ideaal als voedingsadapter voor de Raspberry Pi. Veel beter dan die brandgevaarlijke no-name rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dav1d schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 14:32:
Ook ideaal als voedingsadapter voor de Raspberry Pi. Veel beter dan die brandgevaarlijke no-name rommel.
_/-\o_ Dank voor deze crosspost, ik ga er maandag gelijk een halen!

Ik maakte me inderdaad zorgen over het ding dat ik al heb.

Edit: Trouwens, aangezien het een duo oplader is, is het wel de bedoeling dat je de volle 2.1A trekt uit een van de poorten?

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 21-12-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 16:09:
Edit: Trouwens, aangezien het een duo oplader is, is het wel de bedoeling dat je de volle 2.1A trekt uit een van de poorten?
Ja hoor, zolang ze samen maar niet meer dan 2.1A trekken.
(en er zit sowieso overcurrent protection op, dus bij overbelasting dropt het voltage of schakelt hij uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Famous Copra schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 13:06:
Ik wil mijn Pi graag inzetten als torrentclient, nu wil ik echter dat de bestanden worden opgeslagen op mijn NAS (LG N2R1D).

Ik heb transmisison geinstalleerd en dit werkt, wanneer ik echter de downloadlocaties verander naar mijn NAS krijg ik permission errors.
Het gekke is dat ik wel bestanden kan opslaan op de NAS via commandline, maar transmission kan het blijkbaar niet.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Of een workaround zoals het automatisch verplaatsen van bestanden uit de complete map naar de NAS.

Google heeft mij nog niets opgeleverd, mede omdat ik geen goede zoekquery wist.
Probeer anders te mounten via fstab en dan transmission naar je "locale" mount laten wijzen.
In geval van een samba share:
code:
1
2
sudo mkdir /media/transmission
sudo nano /etc/fstab

en dan regel toevoegen in fstab
code:
1
//192.168.0.xxx/share     /media/transmission     cifs     username=user,password=pass     0     0

rebooten en dan transmission laten downloaden naar /media/transmission

@hieronder: server vind ik wel een erg ruim begrip. Wat voor server bedoel je?

[ Voor 3% gewijzigd door arie_papa op 23-12-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Gebruikt er iemand zijn RPi als server? Ik heb hem draaien als server maar de server niet altijd zo responsive als ik dat zou willen. Iemand nog tips om de RPi te tunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
ge-flopt schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:59:
Gebruikt er iemand zijn RPi als server? Ik heb hem draaien als server maar de server niet altijd zo responsive als ik dat zou willen. Iemand nog tips om de RPi te tunen?
Definieer serrver :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
- LAMP
- SAMBA
- NewsGroup downloading
- SSH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
ge-flopt schreef op maandag 23 december 2013 @ 11:59:
Ligt waarschijnlijk aan je SD kaart. Sommigen zijn heel erg traag bij random writes. De 'class' van de kaart zegt in dat opzicht ook niet veel, want heel veel kaarten zijn geoptimaliseerd om heel snel 1 grote file (bijv. foto of video) te kunnen schrijven maar gaan kompleet over de zeik als ze meerdere dingen tegelijk moeten doen.

Ik heb dit gezien met verschillende kaarten. Op een van mijn pi's bijvoorbeeld was mijn MySQL database gruwelijk traag. Ander kaartje en het was gelijk weg.

Overigens gebruik ik ze als tinc VPN server, en datalogger voor temp. sensoren (die van Dallas), beeldjes van de PiCam, en IRC bouncer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
ge-flopt schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:17:
[...]

- LAMP
- SAMBA
- NewsGroup downloading
- SSH
Kan die 700 Hmz proc wel fatsoenlijk PAR en RAR doen dan ? Denk dat je iets teveel van het boardje verwacht. Schrijf je alles naar SD of naar snelle USB stick of externe HD ?
Als je een MySQL DB op je SD hebt staan en ondertussen ook nog een PARcheck draait vind ik het iig niet gek dat hij traag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Mijn RPi start op van SD kaart met berryboot en start dan op van een 3TB (USB 3.0) harde schijf. Ik moet zeggen dat rarren en parren wel meevalt. Alles wordt gedownload in de nachtelijke uren. Wat met name traag gaat, er nog wel eens uitknalt is mijn SSH verbinding en het benaderen van shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 23 december 2013 @ 16:26:
[...]

Kan die 700 Hmz proc wel fatsoenlijk PAR en RAR doen dan ? Denk dat je iets teveel van het boardje verwacht. Schrijf je alles naar SD of naar snelle USB stick of externe HD ?
Als je een MySQL DB op je SD hebt staan en ondertussen ook nog een PARcheck draait vind ik het iig niet gek dat hij traag is.
Ik heb ook een hele tijd usenet op gedraaid en het ging prima.. Op een externe HDD. Het duurt idd wel ff om iets te parren/rarren maar als je het gewoon laat lopen dan werkt het prima. Als ik ergens haast mee had dan pakte ik het idd wel ff mee vanaf de PC maar anders voldoet de Pi wel. Tegenwoordig doe ik het sowieso niet zo veel meer dus dan gebruik ik altijd de PC.

Uitpakken op een SD kaart wil je sowieso niet, die zijn amper groot genoeg en bovendien ben je je blocks aan het verklooien. Ik gebruikte de SD kaart altijd alleen voor OS en database en de externe HDD voor de opslag en download enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

GekkePrutser schreef op maandag 23 december 2013 @ 17:42:
[...]

..... Ik gebruikte de SD kaart altijd alleen voor OS en database en de externe HDD voor de opslag en download enzo.
Ik ben nu aan het klooien om het complete filesysteem (excl /boot) over te hevelen naar een 2,5 inch ext hdd, maar zodra ik die in de gevoede hub steek eindig ik binnen no time met een corrupte harde schijf. Gebruik jij een los gevoede ext hdd, of zitten die samen op eenzelfde voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dz27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-08 10:49
Ik heb net een RPi aangeschaft om mijn ouders van wat meer kwaliteit op de buis te voorzien. De bedoeling is (voorlopig) een simpele opstelling: geen netwerk, alleen een externe HD.

Nu had ik heb nog een exterde 2'5 HD liggen die ik graag wil gebruiken en na wat vooronderzoek gelezen dat ik geen externe HD (data en stroom door 1 kabel!) aan mijn RPi kan hangen dus heb ik een simpele oude usb hub zelf "gepowered" met een iphone oplader (stekker gedeelte) maar helaas werkt dit ook niet.

Nu lees ik volgens mij op internet wel dat dit met een powered usb hub wel zou moeten kunnen, maar hier (http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs) is mij niet duidelijk of het dan gaat om een RPi en een externe HD die beide "parallel" op dezelfde powered usb hub zitten, of dat dit gewoon hubs zijn die werken als je ze in een RPi stopt.

Het liefst zou ik de bestaande HD gebruiken, maar ik weet nu niet meer wat de makkelijkste optie is.. Heeft iemand hier ervaring mee..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
skinlee78 schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:04:
[...]
Gebruik jij een los gevoede ext hdd, of zitten die samen op eenzelfde voeding?
Ik gebruikte een externe HDD van 2TB met eigen voeding (was 3.5" dus dan moet je sowieso wel met een externe voeding werken).

Het was een Samsung STORYstation. Prima drives trouwens, gaan erg snel in slaap zodra ze niets lopen te doen (geen OS ondersteuning nodig). Omdat ik het OS er niet op had en alleen de data was dit prima. Alleen de eerste keer met het openen van een share was er even een vertraging doordat de drive wakker moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Nu (tijdelijk) in assortiment bij Action: Philips duo USB 2.1A charger voor maar € 3,99
pricewatch: Philips DLP2207/12

[afbeelding]

Briljant ding. Deze trekt dus wel mijn externe 2,5 inch hdd als ik de Y voedingskabel in 1 v.d 2 duw. De andere voed mijn usb-hub met toetsenbord, muis, Y datakabel van de 2,5 hdd. Binnenkort eens proberen of hij het trekt om de voeding van de RPi er ook nog bij te prikken op de hub :)

Y kabel in een gevoede usb-hub is tot nu toe altijd kansloos gebleken bij mij.

Edit: en ook de RPi op de usb hub geprikt. Boeltje draait prima stabiel :)

[ Voor 7% gewijzigd door arie_papa op 27-12-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
HI,

korte vraag. Laatste weken worden er weleens onderdelen van mijn auto afgeschroeft. Met kerst een bumperhoek + grille. Nu wil ik een Pi bestellen + cameramodule om met bijv. 30 seconden interval in de nacht foto's te maken. Auto staat recht voor de deur, ik fotografeer vanaf de overkant vanaf de eerste etage. Lantaarnpaal 2 auto's verder.

Kan iemand iets zeggen over de fotokwaliteit in het donker/schemer?

Als dit redelijk is dan wil ik de Pi benaderen als webserver waarop alle gemaakte foto's chronologisch achter elkaar staan.

Voordelen Pi: Klein/onzichtbaar, zuinig en aan web te koppelen (dus snel te controleren).
Nadeel: ??

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ah, een reactie waarop mijn eigen vraag kan voortbouwen (zie laatste stuk van deze post).
Blomminator schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:02:
HI,

korte vraag. Laatste weken worden er weleens onderdelen van mijn auto afgeschroeft. Met kerst een bumperhoek + grille. Nu wil ik een Pi bestellen + cameramodule om met bijv. 30 seconden interval in de nacht foto's te maken. Auto staat recht voor de deur, ik fotografeer vanaf de overkant vanaf de eerste etage. Lantaarnpaal 2 auto's verder.

Kan iemand iets zeggen over de fotokwaliteit in het donker/schemer?

Als dit redelijk is dan wil ik de Pi benaderen als webserver waarop alle gemaakte foto's chronologisch achter elkaar staan.

Voordelen Pi: Klein/onzichtbaar, zuinig en aan web te koppelen (dus snel te controleren).
Nadeel: ??

Bedankt voor het meedenken!
Ten eerste heb je 2 cameramodules; de reguliere en de NoIR. Bij de laatste is het infrarood-filter verwijderd waardoor je bij IR licht ook kunt gebruiken. In theorie kun je deze dus gebruiken i.c.m. IR-LED's.
's nachts heb je dus eigenlijk niets aan de reguliere camera, tenzij je zichtbaar licht gaat gebruiken.

Verschil overdag is zo:
Afbeeldingslocatie: http://raspi.tv/wp-content/uploads/2013/10/pinoir-thumbnail.jpg

In theorie kan dat wel wat jij wil; al zou ik dat niet niet d.m.v. time-lapse doen maar met beweging. Zijn wel scripts van te vinden die foto's maken of filmen wanneer er beweging wordt geconstateerd. Vraag me alleen af of dat gaat werken over zo'n afstand.

Persoonlijk gok ik dat je 's nachts niet zo heel veel detail overhoudt. Je zou misschien kleding kunnen onderscheiden maar gezichten wordt 'm niet lijkt me zo.
Kan wel eens kijken of ik nog ergens de .IMG heb liggen (van hieronder) en die op een SD zetten en een keer in het donker proberen of er detail overblijft.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dan mijn eigen vraag; is iemand al gelukt om op een betrouwbare manier z'n Pi + camera-module te koppelen aan Qnap of Synology's Surveillance Station met 720p of 1080p?
Kan wel een stream opzetten (zie hier: Piet91 in "Raspberry Pi") maar deze kan Surveillance Station niet verwerken.

Als mij zoiets lukt stop ik de hele boel in een dummy-camera en dan heb je een uitstekende camera voor het geld. Jammer van het IR-filter dat de normale camera heeft.

EDIT: cool, dit lijkt veelbelovend. :9

EDIT @ 23:28: valt tegen na wat langer lezen. Blijkt uiteindelijk 1080*720 te zijn met iets van 2fps :/ ...

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 27-12-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Laatst online: 12-09 18:36

Bedankt voor de tip, heb er een tweetal gehaald vandaag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07

franssie

Save the albatross

eggda schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:27:
[...]

Bedankt voor de tip, heb er een tweetal gehaald vandaag _/-\o_
Dan ga ik morgen ook even kijken!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
opgelost

[ Voor 151% gewijzigd door 19roland70 op 30-12-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:49
Wellicht interessant voor diegenen die een Camera willen installeren op een RPI.

http://raspberrypi4dummie...-webcam-taking-snapshots/

Ben er nu mee bezig.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Noppesnada schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 12:54:
Wellicht interessant voor diegenen die een Camera willen installeren op een RPI.

http://raspberrypi4dummie...-webcam-taking-snapshots/

Ben er nu mee bezig.

John
Heel erg interessant.

Ben zelf ook al met tussenposen op zoek naar een manier om de Pi + Camera module voor CCTV te gebruiken. Ik kan wel een goede stream opzetten (zie hier en hier) tot 1080p 25fps aan toe, maar dan heb je een stream waar je eigenlijk weinig mee kunt.
Slaat bijv. niet aan bij beweging (zoals Motion wel kan doen) en m'n Qnap kan ook niets met de stream (in Surveillance Station).

Puur om uit te proberen kan ik zoiets wat jij hebt gedaan nog wel eens proberen.
Jij hebt 'm nu op 1280*720 20fps staan; kun je er ook meer uit krijgen? (ik zie dat je 'm bekabeld aan het netwerk hebt liggen). Bijvoorbeeld als je die snapshots uitschakelt? (ik gok dat dat ook hogere resolutie/meer fps. tegenwerkt)
En die POE injector; werkt dat een beetje? Want dat is natuurlijk helemaal gaaf spul voor een toepassing zoals dit zodat je maar 1 kabel hoeft te trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 01-01-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:49
Piet91 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 14:42:
[...]

Heel erg interessant.

Ben zelf ook al met tussenposen op zoek naar een manier om de Pi + Camera module voor CCTV te gebruiken. Ik kan wel een goede stream opzetten (zie hier en hier) tot 1080p 25fps aan toe, maar dan heb je een stream waar je eigenlijk weinig mee kunt.
Slaat bijv. niet aan bij beweging (zoals Motion wel kan doen) en m'n Qnap kan ook niets met de stream (in Surveillance Station).

Puur om uit te proberen kan ik zoiets wat jij hebt gedaan nog wel eens proberen.
Jij hebt 'm nu op 1280*720 20fps staan; kun je er ook meer uit krijgen? (ik zie dat je 'm bekabeld aan het netwerk hebt liggen). Bijvoorbeeld als je die snapshots uitschakelt? (ik gok dat dat ook hogere resolutie/meer fps. tegenwerkt)
En die POE injector; werkt dat een beetje? Want dat is natuurlijk helemaal gaaf spul voor een toepassing zoals dit zodat je maar 1 kabel hoeft te trekken.
De eer voor de site komt uiteraard niet aan mij toe. Die heb ik ook alleen maar gevonden en aan het proberen. Ik heb mijn camera net binnen.

Het nemen van snapshots met interval werkt prima.

Het live stream kijken lukt me echter nog niet. Als ik in de webbrowser het ip adres met :8081 in voer heb ik geen beeld. Ook met VLC player werkt het (nog) niet.

Iemand de gouden tip ?

John

Edit 2/2: Met de Firefox browser kan ik wel de stream zien. Chrome en explorer willen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:43
Ik draai op dit moment Motion met een USB webcam en ervaar dat mijn Raspberry PI mijn SD kaartjes sloopt. Op het forum kom ik dingen tegen zoals:

- Geen USB gebruiken, blijkt op de zelfde architectuur te zitten als de SD kaart
- Betere SD kaartjes kopen, Class 10
- Betere voeding gebruiken
- Niet overclocken

Ik heb geen raspberry pi camera en maak gebruik van een standaard Logitech camera. Het werkt allemaal wel maar binnen 24 uur kreeg ik read write error in me dmesg waardoor ik alleen nog maar read-only had. Een harde restart 'fixte' het probleem.

Ik ben van 800 x 600 naar 322 x nogwat gegaan waardoor mijn CPU in iig van ~90% naar ~25% is gegaan. Ik upload direct de plaatjes extern wanneer er wat beweegd.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is het schrijven naar een externe opslag medium ipv de SD-kaart.

[ Voor 6% gewijzigd door xzaz op 02-01-2014 12:13 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Als je de hele tijd inderdaad naar de sd schrijft dan krijgt je natuurlijk veel slijtage. Maar de voeding schijnt ook erg van invloed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Shit m'n Pi is kapot. Het dingetje waar de SD kaart in moet is afgebroken...

Iemand een idee waar je tegenwoordig een goedkope B versie kan kopen (512 mb?)
Alle randapparatuur heb ik dus al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom niet gewoon je SD slot repareren?

Pagina: 1 ... 37 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]