Vandaag wilde ik (op raspbian) rpi-update draaien. Aangezien ik alles van op afstand deed kon ik geen backup van de sd-kaart maken. Op hoop van zegen toch maar de update gedraaid, alleen daarna wilde hij niet meer opstarten. Nu mag ik dus alles weer opnieuw gaan doen
Heb je boot delay geprobeerd?
http://www.raspberrypi.or....php?f=29&t=6201&p=169916
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Nee, niet geprobeerd. Ik kreeg ook niets anders dan een zwart scherm en een knipperend OK-ledje. Maar goed ik ben al opnieuw begonnen. Niet zo erg want nu kan ik de hele installatie meteen goed documenteren.
Ik zit er ook aan te denken om mijn domotica-systeem ( JER00N in "Raspberry Pi") puur op raspberry pi's te bouwen. Kost nauwelijks meer dan een 'node' met WiFly en PIC, maar kan wel 100 keer zo veel.
Eén Rpi als server, plus meerdere Rpi's met wifi 'in het veld' die als node werken. Een extra pcb bovenop de gpio-header die voor extra peripherals zorgt. Alles draait op een gemakkelijk aan te passen combo van php en mysql en de nodes communiceren met de server met bijv json-objecten. Software aanpassen kan gewoon remote evenals debuggen....
Over een tijdje komt ook het goedkopere A-model uit zonder wired lan, en dan is het prijsverschil helemaal minimaal
Ik zit er ook aan te denken om mijn domotica-systeem ( JER00N in "Raspberry Pi") puur op raspberry pi's te bouwen. Kost nauwelijks meer dan een 'node' met WiFly en PIC, maar kan wel 100 keer zo veel.
Eén Rpi als server, plus meerdere Rpi's met wifi 'in het veld' die als node werken. Een extra pcb bovenop de gpio-header die voor extra peripherals zorgt. Alles draait op een gemakkelijk aan te passen combo van php en mysql en de nodes communiceren met de server met bijv json-objecten. Software aanpassen kan gewoon remote evenals debuggen....
Over een tijdje komt ook het goedkopere A-model uit zonder wired lan, en dan is het prijsverschil helemaal minimaal
[ Voor 35% gewijzigd door JER00N op 10-09-2012 23:30 ]
Waarom niet z-wave met een zwave controller stick en een hope micro modules voor het schakelwerk?JER00N schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:31:
Ik ben bezig met een eigen domotica-systeem. De verschillende 'nodes' van het systeem communiceren met de Raspberry Pi over WiFi (dmv WiFly-modules) De R. Pi dient hier als server, deze handelt alle requests af, doet logging, presenteert alles op een website enz. Op de R. Pi hebt ik Apache, PHP en MySQL draaien. Server-side draait een in PHP geschreven daemon die UDP-pakketten ontvangt van de nodes en hier op reageert. Theoretisch gezien zou de server ook onder Windows kunnen draaien, of gewoon onder x86 Linux, maar het voordeel van de R. Pi is natuurlijk dat het stroomverbruik veel lager is en daardoor gemakkelijk 24/7 kan draaien.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Hij wordt bij niet warmer dan 45 graden als ik hem pi laat berekenen. Duurt meer dan 4 minuten op een pi, tegen 23 seconden op een x86 bak
Script van hier.
code:
1
2
3
4
| real 4m26.378s user 4m24.470s sys 0m0.340s MemTotal: 221624 kB |
Script van hier.
Heb je toevallig XBMC nog draaiende gehad tijdens de test?Mr_gadget schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:24:
Hij wordt bij niet warmer dan 45 graden als ik hem pi laat berekenen. Duurt meer dan 4 minuten op een pi, tegen 23 seconden op een x86 bak![]()
code:
1 2 3 4 real 4m26.378s user 4m24.470s sys 0m0.340s MemTotal: 221624 kB
Script van hier.
Misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik draai dus een webserver op me raspberry pi.
Ik probeer het volgende php uit te voeren: <?php echo exec('/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp');?>
Wat er afgedrukt wordt is dit: VCHI initialization failed
Heb ook al system() en exec() geprobeerd.
Als ik een andere commando gebruik om bijvoorbeeld cpu gebruik op te vragen dan werkt het wel.
Php safe mode staat uit en de functie is niet disabled.
Waarom ik dit hier vraag is omdat dit geen php melding is maar echt van debian. Ik draai de laatste firmware.
Als ik de commando zelf in de terminal uitvoer dan werkt het wel.
Ik probeer het volgende php uit te voeren: <?php echo exec('/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp');?>
Als ik een andere commando gebruik om bijvoorbeeld cpu gebruik op te vragen dan werkt het wel.
Waarom ik dit hier vraag is omdat dit geen php melding is maar echt van debian. Ik draai de laatste firmware.
Klinkt als een rechten probleem dan. Ik zou met een cronjob de temp naar een file schrijven en dan die inlezen met php, hoef je ook geen exec te gebruikenRyatzu schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:53:
Misschien kunnen jullie mij helpen.
code:
1
| sudo -u [defaultuser] [commando] |
moet je waarschijnlijk uitvoeren. En bovendien moet je je sudoers bestand aanpassen zodat de apache-user voor dat commando geen wachtwoord hoeft in te voeren.
code:
1
| www-data ALL=([defaultuser]) NOPASSWD: [commando] |
-edit-
disclaimer: ubuntu-wijsheid dit, dus ik weet niet of jouw situatie exact het zelfde is
[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 11-09-2012 12:16 ]
Nee, ik gebruik een Raspbian build zonder XMBC. Zou overigens wel kunnen dat er wat anders op de achtergrond draaide. Is die van jou dan veel sneller?CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:37:
[...]
Heb je toevallig XBMC nog draaiende gehad tijdens de test?
Nee, met XBMC 8m, zonder 4mMr_gadget schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:21:
[...]
Nee, ik gebruik een Raspbian build zonder XMBC. Zou overigens wel kunnen dat er wat anders op de achtergrond draaide. Is die van jou dan veel sneller?
X64 NAS 16s
Zojuist ingesteld en een reboot uitgevoerd. Eens kijken of het werktmcDavid schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:14:
code:
1 sudo -u [defaultuser] [commando]
moet je waarschijnlijk uitvoeren. En bovendien moet je je sudoers bestand aanpassen zodat de apache-user voor dat commando geen wachtwoord hoeft in te voeren.
code:
1 www-data ALL=([defaultuser]) NOPASSWD: [commando]
-edit-
disclaimer: ubuntu-wijsheid dit, dus ik weet niet of jouw situatie exact het zelfde is
Edit: Blijkt nog niet te werken. Heb dus het volgende toevoegd:
www-data ALL=(ALL) NOPASSWD: /opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp
Als ik "sudo -u www-data /opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp" uitvoer dan krijg ik nog steeds dezelfde errror.
[ Voor 17% gewijzigd door Ryatzu op 11-09-2012 13:17 ]
Je sudoers bestand geeft aan dat de www-data user het commando mag uitvoeren als elke willekeurige user, en daarna in je aanroep geef je juist aan dat de www-data user het moet uitvoeren?Ryatzu schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:05:
[...]
Zojuist ingesteld en een reboot uitgevoerd. Eens kijken of het werkt
Edit: Blijkt nog niet te werken. Heb dus het volgende toevoegd:
www-data ALL=(ALL) NOPASSWD: /opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp
Als ik "sudo -u www-data /opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp" uitvoer dan krijg ik nog steeds dezelfde errror.
php voert de commando uit als www-data ja. Hoe moet de sudoer dan zijn?blaataaps schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:35:
[...]
Je sudoers bestand geeft aan dat de www-data user het commando mag uitvoeren als elke willekeurige user, en daarna in je aanroep geef je juist aan dat de www-data user het moet uitvoeren?
Edit:: Laat maar, het werkt al, was vergeten om sudo toe te voegen aan de commando....
[ Voor 10% gewijzigd door Ryatzu op 11-09-2012 15:01 ]
Ja bij mij ook idd.... naja dan maar ff een clean "install".Firesphere schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:37:
op XBian gaat een SKIP_KERNEL ook fout zo te zien.
Het wordt tijd dat er is een goeie tool komt voor win 7 64 bit om die linux partities op je SD te kunnen openen... kan ik tenminste een backup maken.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Dat kan al met dd for windowsMattie112 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:23:
[...]
Ja bij mij ook idd.... naja dan maar ff een clean "install".
Het wordt tijd dat er is een goeie tool komt voor win 7 64 bit om die linux partities op je SD te kunnen openen... kan ik tenminste een backup maken.
Kijk eens aan.. nog een ervarings-deskundige
[ Voor 13% gewijzigd door BoAC op 11-09-2012 16:53 . Reden: Ervarings-deskundige :P ]
Ja, ik bedoel dat je echt die 2e SD partitie kan "mounten" en dat je alleen de .xmbc map er uit kan halen zodat je die settings ergens kan opslaan.
Kun je dat niet over het netwerk doen?
Dat moet idd kunnen met winscp over ssh.spleethoven schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:55:
Kun je dat niet over het netwerk doen?
Dat is er OOK al:Mattie112 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:54:
Ja, ik bedoel dat je echt die 2e SD partitie kan "mounten" en dat je alleen de .xmbc map er uit kan halen zodat je die settings ergens kan opslaan.
http://www.chrysocome.net/explore2fs
http://sourceforge.net/projects/ext2read/files/
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ja, behalve als je PI niet meer boot doordat de verkeerde kernel er op staat 
@kfaessen
Ik zal eens kijken of die tool wél werkt op win7 en ook echt een 2e SD partitie kan openen, bedankt voor de suggestie in elk geval!
@kfaessen
Ik zal eens kijken of die tool wél werkt op win7 en ook echt een 2e SD partitie kan openen, bedankt voor de suggestie in elk geval!
[ Voor 48% gewijzigd door Mattie112 op 11-09-2012 16:57 ]
TotalCMD heeft ook een EXT plugin.
En als je systeem gewoon boot en je SSH toegang hebt is WinSCP inderdaad ook een prima optie.
En als je systeem gewoon boot en je SSH toegang hebt is WinSCP inderdaad ook een prima optie.
Ik heb met beide tools nooit echt problemen gehad (buiten dat ze beide ERG langzaam zijn met kopieeren), maar meestal moest ik een paar TB's kopieeren via die tools.Mattie112 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:56:
Ja, behalve als je PI niet meer boot doordat de verkeerde kernel er op staat
@kfaessen
OS gebruikt: Windows 7 x64 en Windows 2008 R2 (is alleen in x64 versie)
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Waarom heb ik geen vcgencmd?Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:26:
@ Nieuwe firmware
pi@raspbmc:/opt/vc/bin$ ./vcgencmd version
Sep 10 2012 01:06:33
Copyright (c) 2012 Broadcom
version 335792 (release)
pi@raspbmc:/opt/vc/bin$ ./vcgencmd measure_temp
temp=47.6'C
Vet!
root@raspbmc:~# uname -a Linux raspbmc 3.1.9-test-12-06 #1 PREEMPT Sun Aug 12 12:52:27 UTC 2012 armv6l GNU/Linux root@raspbmc:~# ls /opt/vc lib root@raspbmc:~# find / -name vcgencmd root@raspbmc:~#
👉🏻 Blog 👈🏻
Misschien snap ik het verkeerd maar moet je de rpi ook updaten als je de laatste xbian draait? Of zit hij daar al in?
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Ik kwam erachter dat ik een paar NRF24L01 RF transceivers heb. Ideaal, want ik heb een probleem een Arduino-based apparaat beneden te willen besturen met een RPI die boven staat (met printer ed). Echter, no idea hoe ik ooit dat ding werkend krijg. Als het gaat om dergelijke hardware heb ik weinig verstand van zaken. Op de Arduino is er voor de transceiver een library die alles simpel maakt. Nu de besturing bijna kant en klaar werkt op de Arduino kan ik daarvoor programma's schrijven die van de hardware gebruik maakt, iets waar ik veel meer in thuis ben. Op de RPI is dat dus niet het geval, er lijken maar weinigen te zijn die geïnsteresseerd zijn in een RF transeiver aansluiten op de Pi, met als gevolg dat er geen libraries of tutorials voor de Pi zijn. Zijn er hier enige aanwezigen die me verder kunnen helpen de transceiver te kunnen aansturen vanaf de Pi?
Arduino maakt gebruik van Wiring (wat eigenlijk een soort C/C++ is) volgens mij heb je voor de Pi ook Wiring dus je zou in theorie libraries kunnen overzetten. En volgens mij werken die transceivers ook op 3.3v?
Vergelijk de output van pi@raspbmc:/opt/vc/bin$ ./vcgencmd version met die een paar posts eerder is genoemd en je weet hetDonnie schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:18:
Misschien snap ik het verkeerd maar moet je de rpi ook updaten als je de laatste xbian draait? Of zit hij daar al in?
[ Voor 46% gewijzigd door Mr_gadget op 12-09-2012 00:40 ]
Als het 1-op-1 over te zetten zou zijn, klinkt het makkelijk. Even een goede bron over de aansturing van GPIO zoeken, überhaupt.
--> [GPIO] Raspberry PiAmanoo schreef op woensdag 12 september 2012 @ 00:11:
Ik kwam erachter dat ik een paar NRF24L01 RF transceivers heb. Ideaal, want ik heb een probleem een Arduino-based apparaat beneden te willen besturen met een RPI die boven staat (met printer ed). Echter, no idea hoe ik ooit dat ding werkend krijg. Als het gaat om dergelijke hardware heb ik weinig verstand van zaken. Op de Arduino is er voor de transceiver een library die alles simpel maakt. Nu de besturing bijna kant en klaar werkt op de Arduino kan ik daarvoor programma's schrijven die van de hardware gebruik maakt, iets waar ik veel meer in thuis ben. Op de RPI is dat dus niet het geval, er lijken maar weinigen te zijn die geïnsteresseerd zijn in een RF transeiver aansluiten op de Pi, met als gevolg dat er geen libraries of tutorials voor de Pi zijn. Zijn er hier enige aanwezigen die me verder kunnen helpen de transceiver te kunnen aansturen vanaf de Pi?
FYI over cpufreq driver en vcgencmd measure_clock:
http://www.nielsmayer.com...th+vcgencmd+measure_clock
http://www.nielsmayer.com...th+vcgencmd+measure_clock
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zit ff mijn hoofd te breken over WoL op de raspberry. Ik heb er nu raspbmc op staan, daar kan ik vanuit het menu de raspberry uitzetten. Ik zie dan nog een rood powerledje branden, dus er staat nog stroom op het mobo.
De lnk led is uit, dus zo te zien geen power meer naar de lan poort. Ik las ook ergens dat een normaal mobo ook een paar watt blijft trekken voor WoL, en een raspberry die idle is trekt ook maar 1 of 2 watt, dus is WoL zinloos lijkt me vanuit power saving overwegingen.
Aan de andere kant, de iOS app die als remote dient voor XBMC ondersteunt wel wake on lan, dus dan zou ik geen hardware switch hoeven te bouwen om 'm weer aan te zetten... De pi reageert echter niet, heeft iemand andere ervaringen?
De lnk led is uit, dus zo te zien geen power meer naar de lan poort. Ik las ook ergens dat een normaal mobo ook een paar watt blijft trekken voor WoL, en een raspberry die idle is trekt ook maar 1 of 2 watt, dus is WoL zinloos lijkt me vanuit power saving overwegingen.
Aan de andere kant, de iOS app die als remote dient voor XBMC ondersteunt wel wake on lan, dus dan zou ik geen hardware switch hoeven te bouwen om 'm weer aan te zetten... De pi reageert echter niet, heeft iemand andere ervaringen?
Is het niet gewoon zo dat de Pi op dat moment alleen nog maar uitgezet kan worden omdat de kernel ed al alles afgesloten heeft? Net zoals vroeger het "U kunt nu de computer uitschakelen" scherm..CopyCatz schreef op woensdag 12 september 2012 @ 22:43:
Ik zit ff mijn hoofd te breken over WoL op de raspberry. Ik heb er nu raspbmc op staan, daar kan ik vanuit het menu de raspberry uitzetten. Ik zie dan nog een rood powerledje branden, dus er staat nog stroom op het mobo.
Wol moet vaak echt vanuit de hardware ondersteunt worden. Denk niet dat dat het geval is.
Maar kan die ook "softwarematig" films decoderen als er geen hardware codec beschikbaar is

Geen USB poort op de TV zitten? Werkt hier met mijn Sony ideaal. Als ik de TV aanzet komt er automatisch stroom op de USB poort en start de Pi dus op. Als ik de TV uit zet gaat de stroom meteen van de USB poort af, bij stand by gaat de stroom na een tijdje van de USB poort af (TV blijft nog een tijdje in "stand by" en na een minuut of 3 hoor ik dat hij het TFT paneel (en andere hardware I guess) uit zet).CopyCatz schreef op woensdag 12 september 2012 @ 22:43:
Voorkomt dus meteen dat ik kan vergeten de Pi uit te zetten, en hij springt dan meteen aan als ik de TV aan zet zonder dat ik daarvoor een extra handeling hoef te doen. Het enige (heel kleine) nadeel is dat de Pi pas aan gaat nadat de TV aan is. In die paar sec. dat de TV nodig heeft om beeld te geven doet de Pi dus nog niks. Als er meteen stroom op de USB poort zou komen zou ik dus ook een paar sec. de Pi kunnen gebruiken.
Vind je bestands-systeem dat leuk dan ?? Normaal gaat Linux niet werelds om met het spontaan uitzetten van het systeem zoals jij beschrijft.RobertMe schreef op donderdag 13 september 2012 @ 19:51:
[...]
Geen USB poort op de TV zitten? Werkt hier met mijn Sony ideaal. Als ik de TV aanzet komt er automatisch stroom op de USB poort en start de Pi dus op. Als ik de TV uit zet gaat de stroom meteen van de USB poort af, bij stand by gaat de stroom na een tijdje van de USB poort af (TV blijft nog een tijdje in "stand by" en na een minuut of 3 hoor ik dat hij het TFT paneel (en andere hardware I guess) uit zet).
Voorkomt dus meteen dat ik kan vergeten de Pi uit te zetten, en hij springt dan meteen aan als ik de TV aan zet zonder dat ik daarvoor een extra handeling hoef te doen. Het enige (heel kleine) nadeel is dat de Pi pas aan gaat nadat de TV aan is. In die paar sec. dat de TV nodig heeft om beeld te geven doet de Pi dus nog niks. Als er meteen stroom op de USB poort zou komen zou ik dus ook een paar sec. de Pi kunnen gebruiken.
mijn raspi reboot erg vaak. Als ik een upnp wil doorbladeren, afspelen film e.d.
voeding is een htc lader van 1A, zou toch genoeg moeten zijn? Voltage blijft ook stabiel op 5.5V
voeding is een htc lader van 1A, zou toch genoeg moeten zijn? Voltage blijft ook stabiel op 5.5V
Geen idee wat hij draait maar hier doe ik exact hetzelfde met OpenElec en nu Xbian. Werkt prima.Pixelmagic schreef op donderdag 13 september 2012 @ 20:38:
[...]
Vind je bestands-systeem dat leuk dan ?? Normaal gaat Linux niet werelds om met het spontaan uitzetten van het systeem zoals jij beschrijft.
(Maar lijkt soms vast te lopen door te kort aan 'juice'
Ik draai ook OpenElec. Heb ook geen idee wat er mis moet gaan. Het is een journalling filesystem, dus de kans dat het goed mis gaat is dan al klein, en een "XBMC systeem" zal denk ik sowieso niet vaak schrijven (en zeker niet als je hem niet gebruikt, en evt. library op een shared MySQL server hebt), dus de kans dat hij net aan het schrijven is op het moment dat hij uit gaat is vrij klein. Daarnaast is het volgensmij ook de officiele manier? "wil je hem aanzetten? steek de stroom in, wil je hem uitzetten? trek de stroom uit", dat ik zoiets eens ook op de site van de foundation heb gezien.
Hoe warm worden je chips?sander817 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:35:
mijn raspi reboot erg vaak. Als ik een upnp wil doorbladeren, afspelen film e.d.
De lan poort op de pi ondersteunt wol. Ik heb helaas geen usb op de tv, sowieso vindt een sd kaart het niet echt tof als je iedere keer de stroom eraf mikt terwijl ie bezig is met schrijven/optimaliseren...Mr_gadget schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:31:
Wol moet vaak echt vanuit de hardware ondersteunt worden. Denk niet dat dat het geval is.
handwarm, niet gloeiend heet
Ik vind ze aardig heet worden zelfs met kleine heatsink er op. Nou is mijne wel een beetje overclocked (standaard bij xbian) maar langer dan een paar tellen vasthouden lukt me gewoon niet 
edit:
nvm je reageerde op een vraag van citruspers
edit:
nvm je reageerde op een vraag van citruspers
[ Voor 14% gewijzigd door Mattie112 op 14-09-2012 08:24 ]
Ik zie hier helemaal geen koeling
http://nl.rs-online.com/w...splay.html?id=raspberrypi
Maar ik heb nu tenminste hopelijk wel enig idee wat die RBPI te bieden heeft : een minicomputer zonder besturingssysteem als studie-onderwerp voor programmeurs in opleiding. (correct indien fout)
Wat voor voor-opleiding heb je daarvoor nodig of kan iedere leek met zo'n PI aan de slag ?
Maar ik heb nu tenminste hopelijk wel enig idee wat die RBPI te bieden heeft : een minicomputer zonder besturingssysteem als studie-onderwerp voor programmeurs in opleiding. (correct indien fout)
Wat voor voor-opleiding heb je daarvoor nodig of kan iedere leek met zo'n PI aan de slag ?
Voor de RPi (en veel andere nieuwe systemen) heb je eigenlijk maar één belangrijke eigenschap nodig.kitao schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:10:
Ik zie hier helemaal geen koeling![]()
* Leergierigheid
Van je RPi een mediacenter maken kan iedereen. Als aan de slag wilt met de GPIO dan zul je je moeten verdiepen in een beetje elektronica en c/python programmeren. Als je je XBMC/RPi wilt tweaken dan is linux kennis wel handig. Overigens zijn voor beide onderwerpen aparte topics.
Het valt mij in ieder geval op in de verschillende RPi topics, dat het voor velen gelijk een eerste kennismaking met een UNIX variant is (Mac OSX buiten beschouwing gelaten).
Geweldig ding die Pi.
Heb er een gekocht als vervanger van een PC die anders aan moest staan. De Pi doet inmiddels dienst als DHCP server, (caching-) nameserver en heeft verder als belangrijkste functie het draaien van Logitech Media Server (voorheen Squeezebox server).
De Pi heeft geen probleem met het tegelijkertijd aansturen van 6 squeezeboxen (5x Boom + 1x Touch) die onderling gesynced zijn (multiroom muziek door het hele huis heen). Cpu load bij een 128kbit MP3 radio stream zit dan wel continu tegen de 80%.
Een 320 kbit MP3-tje dat op het SD-kaartje staat doet daarentegen gemiddeld maar 22% als alle squeezeboxen tegelijkertijd staan te draaien. Blijkbaar kost het verwerken van een internetstream en dan weer verdelen onder alle squeezeboxes meer cpu dan het afspelen van een losse mp3.
Ik draai overigens met squeezeplug (http://www.squeezeplug.de).
Er hangt ook nog een Conrad lichtkrant aan het ding (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/590996/) die ik gebruik voor het tonen van RSS feeds.
Heb inmiddels een tweede Pi besteld
Heb er een gekocht als vervanger van een PC die anders aan moest staan. De Pi doet inmiddels dienst als DHCP server, (caching-) nameserver en heeft verder als belangrijkste functie het draaien van Logitech Media Server (voorheen Squeezebox server).
De Pi heeft geen probleem met het tegelijkertijd aansturen van 6 squeezeboxen (5x Boom + 1x Touch) die onderling gesynced zijn (multiroom muziek door het hele huis heen). Cpu load bij een 128kbit MP3 radio stream zit dan wel continu tegen de 80%.
Een 320 kbit MP3-tje dat op het SD-kaartje staat doet daarentegen gemiddeld maar 22% als alle squeezeboxen tegelijkertijd staan te draaien. Blijkbaar kost het verwerken van een internetstream en dan weer verdelen onder alle squeezeboxes meer cpu dan het afspelen van een losse mp3.
Ik draai overigens met squeezeplug (http://www.squeezeplug.de).
Er hangt ook nog een Conrad lichtkrant aan het ding (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/590996/) die ik gebruik voor het tonen van RSS feeds.
Heb inmiddels een tweede Pi besteld
ok
c, python, linux, eigenlijk de hele gebruikte terminologie in dit topic zegt me heel weinig, ook heb ik geen aanleg voor programmeren, ik kan het hooguit een beetje lezen (pbasic)
I'm out
sorry voor de interruptie, tnx voor je reply
c, python, linux, eigenlijk de hele gebruikte terminologie in dit topic zegt me heel weinig, ook heb ik geen aanleg voor programmeren, ik kan het hooguit een beetje lezen (pbasic)
I'm out
Koeling heeft hij niet nodig, hij wordt niet zo ontzettend warm. Als je hem gewoon in de open ruimte legt komt er genoeg lucht langs de CPU om hem te laten koelen.kitao schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 10:10:
Ik zie hier helemaal geen koeling![]()
Als je hier zegt 'zonder besturingssysteeem' dan is iedere computer zonder besturingssysteem, want het is maar net wat voor systeem er op je SSD/HDD/USB-stick etc. staat. In dit geval download je een voorgeïnstalleerd besturingssysteem van hun site, en die zet je op een SD-kaartje. Als je hem dus voor de eerste keer aanzet, is hij meteen geïnstalleerd: dat hoef je niet zelf te doen.
In principe kan iedereen met het apparaatje aan de gang, er is een uitgebreide sectie op het forum voor beginners, http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewforum.php?f=26. Je kunt zelf bedenken wat je ermee wilt, dat is het leuke! Je kunt er ook weinig aan verklooien, mocht je het zover schoppen dat hij niet meer opstart, dan download je gewoon weer een schoon OS van hun site, zet het op je SD-kaartje en je kunt opnieuw.
C is een programmeertaal die relatief dicht bij de hardware staat. Het is een buitengewoon veel gebruikte taal, heel erg veel apparaten draaien C of een afgeleide ervan. Python daarentegen is een veel 'hogere' programmeertaal, dat betekent dat ieder commando in Python meer uitdrukkingskracht heeft. Het is echter veel langzamer doordat Python-code een extra vertaalslag nodig heeft voordat het door je computer uitgevoerd kan worden. Linux is een verzamelnaam voor de gratis versie besturingssystemen die de naam 'UNIX' niet mogen dragen omdat ze niet officieel zijn.kitao schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 08:51:
ok
I'm out![]()
Je hoeft je niet te schamen voor dit niet kunnen, je kunt ook een RPi kopen omdat je het gewoon leuk vindt om een beetje de klooien met zo'n computertje en misschien in het proces nog wel iets wilt leren.
I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.
Wordt niet geinclude zo blijkt...kraades schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:11:
[...]
Waarom heb ik geen vcgencmd?![]()
root@raspbmc:~# uname -a Linux raspbmc 3.1.9-test-12-06 #1 PREEMPT Sun Aug 12 12:52:27 UTC 2012 armv6l GNU/Linux root@raspbmc:~# ls /opt/vc lib root@raspbmc:~# find / -name vcgencmd root@raspbmc:~#
👉🏻 Blog 👈🏻
Inmiddels de goedkope adapter van Ebay vervangen door de lader van de smartphone (galaxy S2). Deze laatste geeft een veel stabielere (en hogere) spanning af (4,91V) dan het goedkope Ebay voedinkje (4,66V).
Ik heb nu geen last meer van netwerk dropouts en bovendien is de CPU load bij 6 draaiende squeezeboxen teruggezakt naar gemiddeld 60% (was 80%).
Een kwaliteitsvoeding is dus belangrijk (daar staat het internet ook vol mee, maar ik dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen ...).
Ik heb nu geen last meer van netwerk dropouts en bovendien is de CPU load bij 6 draaiende squeezeboxen teruggezakt naar gemiddeld 60% (was 80%).
Een kwaliteitsvoeding is dus belangrijk (daar staat het internet ook vol mee, maar ik dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen ...).
Zie ook mijn signatureZerobase schreef op zondag 16 september 2012 @ 10:00:
[...]
Maar het zou dus kunnen dat je netwerk ook regelmatig packet-loss had door de slechte voeding?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Hoeveel kan je Rasberry Pi v1 en v2 leveren op de USB eigenlijk? Ik wil er een wireless dongle aanhangen met een externe antenna, maar liever geen usb hub gebruiken. Ik las ergens dat dit in de v2 een stuk makkelijker kon nu.
Ik vroeg me af of het normaal is dat ik maar 2 MB/s schrijf snelheid (sequentieel) haal op mijn externe harde schijf, en hetzelfde over LAN?
De harde schijf heeft een eigen power adapter. Op mijn gewone pc haalt hij toch wel 20-30 MB/s.
Ik test het met dd uit te voeren naar de harde schijf.
Dezelfde test naar men SD kaart levert 10 MB/s op, wat mij meer normaal lijkt.
Ik haal ongeveer dezelfde snelheden als ik een bestand verzend van m'n gewone pc naar de rpi's SD kaart. Dit doe ik met het programma WinSCP. Hier had ik toch graag ook de 10 MB/s gezien die ik hierboven vermeld
.
Ik heb ook Samba geïnstalleerd om vanop mijn gewone pc (windows) naar de externe HDD te kunnen. Ook hier weer, de 2 MB/s limiet.
Daar ik een 50+ mbit internet lijn heb, had ik toch graag gezien dat de rpi deze deftig kon benutten (downloads direct naar externe HDD).
De snelheden hierboven zijn allemaal megabyte per seconde, behalve die van de internet lijn.
Zijn dit normale situaties of zit er toch iets niet correct?
De harde schijf heeft een eigen power adapter. Op mijn gewone pc haalt hij toch wel 20-30 MB/s.
Ik haal ongeveer dezelfde snelheden als ik een bestand verzend van m'n gewone pc naar de rpi's SD kaart. Dit doe ik met het programma WinSCP. Hier had ik toch graag ook de 10 MB/s gezien die ik hierboven vermeld
Ik heb ook Samba geïnstalleerd om vanop mijn gewone pc (windows) naar de externe HDD te kunnen. Ook hier weer, de 2 MB/s limiet.
Daar ik een 50+ mbit internet lijn heb, had ik toch graag gezien dat de rpi deze deftig kon benutten (downloads direct naar externe HDD).
De snelheden hierboven zijn allemaal megabyte per seconde, behalve die van de internet lijn.
Probeer eens test met iperf, die test de ruwe doorvoersnelheid van je LAN.
Hoe zit je harddisk verbonden aan je pi? Via een powered hub of direct?
In het geval van direct, probeer eens een powered hub. De USB-kracht van vooral Pi1.0 laat nogal te wensen over als het niet een handje geholpen wordt.
In het geval van direct, probeer eens een powered hub. De USB-kracht van vooral Pi1.0 laat nogal te wensen over als het niet een handje geholpen wordt.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
De v1 kan tot 140 mA leveren.Megamind schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:33:
Hoeveel kan je Rasberry Pi v1 en v2 leveren op de USB eigenlijk? Ik wil er een wireless dongle aanhangen met een externe antenna, maar liever geen usb hub gebruiken. Ik las ergens dat dit in de v2 een stuk makkelijker kon nu.
Dat is ietwat krap voor een WiFi dongle.
Wat je zou kunnen doen is een USB hub gebruiken die tevens de voeding voor de Pi is. Zodoende heb je nog steeds maar 1 voeding nodig en een hub zelf verbruikt niet zoveel.
Welk filesysteem gebruikt je externe schijf?Globox schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:46:
Ik vroeg me af of het normaal is dat ik maar 2 MB/s schrijf snelheid (sequentieel) haal op mijn externe harde schijf, en hetzelfde over LAN?
Ik haal ongeveer dezelfde snelheden als ik een bestand verzend van m'n gewone pc naar de rpi's SD kaart. Dit doe ik met het programma WinSCP. Hier had ik toch graag ook de 10 MB/s gezien die ik hierboven vermeld.
Fat32 en Ext3 hebben veel minder CPU-power nodig om te lezen/schrijven, vergeleken met bijvoorbeeld NTFS.
Je kunt zien welk filesysteem je gebruikt door "mount" in te typen. Dan zie je wat er gemount is met welk filesysteem.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb inderdaad ook op ext4 geformatteerd i.v.m. de performance winst.
👉🏻 Blog 👈🏻
Hmm op de 2.0 versie zit wel een reset-optie, vanavond eens even de soldeerbout pakken en kijken of ik hem daarmee weer kan booten na een shutdown in raspbmc...
Edit: dat werkt dus. Shutdown in raspbmc, resetknopje op P6 zet 'm weer aan
Edit 2: ondertussen al 2 van die klemmetjes van de adafruit case afgebroken, hopelijk komt er snel een case met ingebouwde reset knop
Edit 2: ondertussen al 2 van die klemmetjes van de adafruit case afgebroken, hopelijk komt er snel een case met ingebouwde reset knop
[ Voor 42% gewijzigd door CopyCatz op 17-09-2012 19:42 ]
Is dat deze adafruit case waar de klemmetjes zo makkelijk van af breken?CopyCatz schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:07:
Hmm op de 2.0 versie zit wel een reset-optie, vanavond eens even de soldeerbout pakken en kijken of ik hem daarmee weer kan booten na een shutdown in raspbmc...
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Is de Pi nog softwarematig aan te zetten na een shutdown? (alleen de rode led brandt dan nog)
👉🏻 Blog 👈🏻
Yup, de "haakjes" aan de onderkant van de lange zijkanten houden het niet lang vol...Mr_Blobby schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:37:
[...]
Is dat deze adafruit case waar de klemmetjes zo makkelijk van af breken?
Voor zover ik weet is de enige manier om hem op te starten de powerkabel erin prikken (dus daarvoor moet die er eerst uit). Is er een reden dat je die er niet uit wilt halen dan? Het commando 'reboot' werkt ook trouwens, als hij nog aan staat.kraades schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:41:
Is de Pi nog softwarematig aan te zetten na een shutdown? (alleen de rode led brandt dan nog)
[ Voor 16% gewijzigd door HJTP op 18-09-2012 10:04 ]
I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.
Ik weet niet hoe je met die case omgaat en hoe vaak je je Pi in- en weer uitbouwt, maar ik heb geen enkel probleem met het inbouwen. Gewoon de niet buigbare haakjes eerst in de gaatjes van de zijkant doen en dan voorzichtig de haakjes indrukken, ze in de corresponderende gaatjes van de zijkant schuiven en loslaten et voila. Ik heb twee van die cases en inmiddels verschillende malen mijn Pi's uit- en weer ingebouwd en mijn cases zijn nog onbeschadigd.CopyCatz schreef op maandag 17 september 2012 @ 23:51:
Yup, de "haakjes" aan de onderkant van de lange zijkanten houden het niet lang vol...
Heb je de "officiële" Adafruit case: http://adafruit.com/products/859BamSlam_ schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:40:
[...]
Ik weet niet hoe je met die case omgaat en hoe vaak je je Pi in- en weer uitbouwt, maar ik heb geen enkel probleem met het inbouwen. Gewoon de niet buigbare haakjes eerst in de gaatjes van de zijkant doen en dan voorzichtig de haakjes indrukken, ze in de corresponderende gaatjes van de zijkant schuiven en loslaten et voila. Ik heb twee van die cases en inmiddels verschillende malen mijn Pi's uit- en weer ingebouwd en mijn cases zijn nog onbeschadigd.
of eentje via e-bay (en heb je daar een link van)?
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Iemand een idee hoe een Raspberry Pi met USB Hub (powered) te draaien op een accu welke ook opgeladen kan worden wanneer dit geheel aan staat. Ook moet deze opgeladen kunnen worden middels een auto lader.
Ik zat te denken aan de batterij aan de usb hub. Hier weer de rPi aan om deze van stroom te voorzien en 2e USB van de hub er aan om de poorten beschikbaar te maken. Dan heb ik afhankelijk van de hub nog 2 poorten over voor andere USB devices. Welke componenten heb ik hier voor nodig en hebben jullie hier voorbeelden van?
Ik zat te denken aan de batterij aan de usb hub. Hier weer de rPi aan om deze van stroom te voorzien en 2e USB van de hub er aan om de poorten beschikbaar te maken. Dan heb ik afhankelijk van de hub nog 2 poorten over voor andere USB devices. Welke componenten heb ik hier voor nodig en hebben jullie hier voorbeelden van?
Ik heb er eentwee van eBay. Zie ook.Mr_Blobby schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 14:54:
Heb je de "officiële" Adafruit case: http://adafruit.com/products/859
of eentje via e-bay (en heb je daar een link van)?
[ Voor 34% gewijzigd door BamSlam_ op 18-09-2012 19:24 . Reden: aantal ]
Mijn case zit ook los kwa verbindings punten tussen de plaatjes acryl.BamSlam_ schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:40:
[...]
Ik weet niet hoe je met die case omgaat en hoe vaak je je Pi in- en weer uitbouwt, maar ik heb geen enkel probleem met het inbouwen. Gewoon de niet buigbare haakjes eerst in de gaatjes van de zijkant doen en dan voorzichtig de haakjes indrukken, ze in de corresponderende gaatjes van de zijkant schuiven en loslaten et voila. Ik heb twee van die cases en inmiddels verschillende malen mijn Pi's uit- en weer ingebouwd en mijn cases zijn nog onbeschadigd.
vanavond doe ik er een stukje doorzichtige tape tussen zodat deze klemt.
Als het goed is zou deze beter moeten zijn:
http://www.ebay.nl/itm/RA...ts_RL&hash=item1c2a9d9e1d
Aangezien deze geen haakjes heeft die af kunnen breken.
Die heb ik ook. Zodra je het plastic van het acryl hebt afgehaald blijven de plaatjes niet zo goed meer zitten. de plaatjes zitten los in elkaar gestoken. (kan ook aan mijn specifieke setje liggenLieuwe15 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:55:
Als het goed is zou deze beter moeten zijn:
Die accu moet dus eigenlijk als een soort UPS tussen de voeding van de USB hub en de hub zelf komen.NetXtreme schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:11:
Iemand een idee hoe een Raspberry Pi met USB Hub (powered) te draaien op een accu welke ook opgeladen kan worden wanneer dit geheel aan staat. Ook moet deze opgeladen kunnen worden middels een auto lader.
De R'pi kun je zelf voeden vanuit de USB hub (normaal gesproken nooit doen, maar met een Raspberry Pi kan het wel aldus de makers).
Wat je dan dus nodig hebt is een accu die meer levert dan 5V en te laden is met de boordspanning van een auto.
Er zijn 6V accu's te krijgen, maar dan heb je wel een low-drop regelaar nodig om de 6V naar 5V om te zetten.
Makkelijker is om een 12V accu te nemen, maar dan zit je weer met laden in de auto, al zijn er zat laders te krijgen voor in de auto die zowel op 12V als 220V~ kunnen werken.
Het beste is om niet een lineaire spanningsregelaar te nemen, maar een geschakelde. Dat scheelt enorm in de efficiëntie en dus warmte en bij accu-voeding ook niet onbelangrijk, een stuk lager verbruik.
Er zijn zat kant-en-klare omvormers te krijgen die 7 - 30 V accepteren en er netjes 5V van maken.
Je moet dimensioneren voor minimaal 1A, dus dat zou bij een gewone 7805 best wel veel warmte geven (en
(12 - 5)V * 1A = 7 Watt verlies).
Qua grootte van de accu moet je even bedenken hoe lang 'ie zonder lader moet kunnen.
Een R'pi trekt zo'n 3 Watt heb ik begrepen, dus houdt er ook rekening mee dat de autoaccu niet leeggetrokken wordt. Met een 60Ah accu (al redelijk fors) heb je 720 Wh aan lading. Ruw geschat kun je startproblemen krijgen als 'ie half leeg is, dus 360Wh en dat heb je met 3Watt continue al na 120 uur bereikt, oftewel een dag of 5.
Bedankt! Filesysteem was echt niet in mij opgekomen. Van zodra ik wat zocht op ext3 en 4 zag ik anderen met dezelfde problemen.TD-er schreef op maandag 17 september 2012 @ 07:03:
[...]
Welk filesysteem gebruikt je externe schijf?
Fat32 en Ext3 hebben veel minder CPU-power nodig om te lezen/schrijven, vergeleken met bijvoorbeeld NTFS.
Je kunt zien welk filesysteem je gebruikt door "mount" in te typen. Dan zie je wat er gemount is met welk filesysteem.
Heb hem nu op Ext4 gezet en vanuit de rpi gaat ie tegen 25 MB/s en vanuit windows richting de 10
Zo, 25 MB/s is best wel netjes. Dat had ik niet verwacht.
10 MB/s over netwerk is trouwens ook niet verkeerd, zeker niet als je nagaat dat Samba ook niet heel erg zuinig omspringt met de CPU-klok-tikken.
NFS is nog een stukje zuiniger (vergeleken met Samba), maar is lang niet zo flexibel inzetbaar in het gemiddelde huishouden.
10 MB/s over netwerk is trouwens ook niet verkeerd, zeker niet als je nagaat dat Samba ook niet heel erg zuinig omspringt met de CPU-klok-tikken.
NFS is nog een stukje zuiniger (vergeleken met Samba), maar is lang niet zo flexibel inzetbaar in het gemiddelde huishouden.
Hoe heb je het gemeten? Ik vraag het omdat de RPi een 100Mbit nic heeft. Dus je zou maximaal(theoretisch) 12.5 MBytes/s bandbreedte hebben.Globox schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:21:
[...]
Bedankt! Filesysteem was echt niet in mij opgekomen. Van zodra ik wat zocht op ext3 en 4 zag ik anderen met dezelfde problemen.
Heb hem nu op Ext4 gezet en vanuit de rpi gaat ie tegen 25 MB/s en vanuit windows richting de 10(stond op NTFS)
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Lokaal kun je natuurlijk met dd prima meten.
Even getest op een machine die heel iets anders is dan de R'pi (heb 'm nog niet binnen):
schrijfsnelheid:
en leessnelheid:
Even getest op een machine die heel iets anders is dan de R'pi (heb 'm nog niet binnen):
schrijfsnelheid:
gijs@htpc:~$ dd if=/dev/zero of=testfile bs=1M count=100 100+0 records in 100+0 records out 104857600 bytes (105 MB) copied, 0.0718279 s, 1.5 GB/s
en leessnelheid:
gijs@htpc:~$ dd of=/dev/zero if=testfile bs=1M count=100 100+0 records in 100+0 records out 104857600 bytes (105 MB) copied, 0.0259528 s, 4.0 GB/s
[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 18-09-2012 21:33 ]
Schrijven
Die 10 MB/s over netwerk moet trouwens een leesfoutje van mij geweest zijn. Na wat testjes komt het meer uit op 3-4 MB/s
, maar toch beter dan voorheen.
@OMX2000, die 25 MB/s is niet over de nic. Dat is zoals hierboven een DD naar de externe harde schijf over USB.
marten@raspberrypi ~ $ dd if=/dev/zero of=/.../output.img bs=1M count=300 300+0 records in 300+0 records out 314572800 bytes (315 MB) copied, 10.8737 s, 28.9 MB/s
Die 10 MB/s over netwerk moet trouwens een leesfoutje van mij geweest zijn. Na wat testjes komt het meer uit op 3-4 MB/s
@OMX2000, die 25 MB/s is niet over de nic. Dat is zoals hierboven een DD naar de externe harde schijf over USB.
Als je meer off the shelf wilt gaan, zou mss een combo van ditNetXtreme schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:11:
http://www.bol.com/nl/p/d...9679/#product_description
Met een USB-sigarettenaanstekerlader (de Duracell laadt op via USB-in). Wat ik alleen niet weet is of je kan "doorgeven".
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Nieuwe aanpassingen aan de hardfloat Debian image! O.a. betere kwaliteit uit de jackplug, Turbo mode voor tijdelijke overclocks zonder verbreken van garantie, aanpassingen voor het USB-gedeelte om iets beter te functioneren, en ingebouwde automatische software voor bepaalde WiFi chipsets. Zie de blog voor meer info 
Eens kijken morgen of er nu beter geluid uitkomt voor een DIY Sonos
Eens kijken morgen of er nu beter geluid uitkomt voor een DIY Sonos
Hmmm, de governor "powersave" detecteerd een minimum-snelheid van 0Hz
Ondanks dat ik in m'n config.txt duidelijk 700 heb staan, schakelt'ie dus naar 0MHz, oftewel, m'n Pi hangt.
Gelukkig is het terugzetten van m'n backup niet zo moelijk, maar wel een beetje vaag dat'ie dat zo ziet!
Ondanks dat ik in m'n config.txt duidelijk 700 heb staan, schakelt'ie dus naar 0MHz, oftewel, m'n Pi hangt.
Gelukkig is het terugzetten van m'n backup niet zo moelijk, maar wel een beetje vaag dat'ie dat zo ziet!
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Om een indruk te geven wat deze turbo instelling met je RPi doet:Mr_gadget schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 11:24:
Hij wordt bij niet warmer dan 45 graden als ik hem pi laat berekenen. Duurt meer dan 4 minuten op een pi, tegen 23 seconden op een x86 bak![]()
code:
1 2 3 4 real 4m26.378s user 4m24.470s sys 0m0.340s MemTotal: 221624 kB
Script van hier.
real 2m48.683s
user 2m48.310s
sys 0m0.020s
MemTotal: 125520 kB
Er is een nieuwe versie van Raspbian
Grootste verbetering: Turbo Mode
Overige verbeteringen:We’ve been doing a lot of work to understand the impact of voltage and temperature on lifetime, and are now able to offer a “turbo mode”, which dynamically enables overclock and overvolt under the control of a cpufreq driver, without affecting your warranty.
- Temperature and frequency widgets
- USB interrupt rate reduction
- WiFi is now supported out of the box
- Improved analogue audio
- Analogue audio quality has been improved.
- Extra software installed by default
[ Voor 0% gewijzigd door Rincewind op 20-09-2012 10:58 . Reden: typo.. ]
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Zie de drie eerdere posts, inclusief benchmark
Gaat lekker, dat updaten. Halverwege vastgelopen... hopelijk doet ie het nog wel (ik deed het upgraden remote dus ik kan nu niet rebooten)
Bij Conrad een voeding besteld voor de RPi (die nu tijdelijk gevoed wordt door de lader van mijn telefoon) Deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/518376/.
Dat ding van Conrad levert echter maar 4,77V en daar wordt de RPi niet blij van. Is te weinig spanning. Wederom last van netwerk drop-outs.
Ik vraag me af of je soms geluk moet hebben met een adapter. De adapter van de telefoon kan 700mA leveren en draait als een zonnetje (4,91V). De 1000mA adapter van Conrad doet het dus niet goed. Vraag me af als ik een nieuwe bestel of deze dan toevallig wel dichter tegen de 5V aan ligt.
Of misschien is dit een beter alternatief (ook Conrad): http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514691/
Dat ding van Conrad levert echter maar 4,77V en daar wordt de RPi niet blij van. Is te weinig spanning. Wederom last van netwerk drop-outs.
Ik vraag me af of je soms geluk moet hebben met een adapter. De adapter van de telefoon kan 700mA leveren en draait als een zonnetje (4,91V). De 1000mA adapter van Conrad doet het dus niet goed. Vraag me af als ik een nieuwe bestel of deze dan toevallig wel dichter tegen de 5V aan ligt.
Of misschien is dit een beter alternatief (ook Conrad): http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514691/
Zoals eerder aangegeven heb ik nog geen enkele problemen gehad met mijn Amazon USB adapter. Misschien kan je die goedkoop importeren?
Het zou natuurlijk ook kunnen liggen aan de weerstand van de stekker.
Als die niet helemaal optimaal is, zit je met stromen van tegen de 1A al op een behoorlijke spanningsval.
Bij die Voltcraft adapter kun je niet echt makkelijk de stekker/kabel wisselen, dus dat is wel jammer en lastig te testen.
Wordt de stekker wel warm? (niet heel erg warm, gewoon warmer dan hand-warm)
Als die niet helemaal optimaal is, zit je met stromen van tegen de 1A al op een behoorlijke spanningsval.
Bij die Voltcraft adapter kun je niet echt makkelijk de stekker/kabel wisselen, dus dat is wel jammer en lastig te testen.
Wordt de stekker wel warm? (niet heel erg warm, gewoon warmer dan hand-warm)
Wat betreft het voeden van de Pi's: mijn twee Pi's worden gevoed via respectievelijk een USB-poort van mijn Fritz!Box 7390 en de USB-poort van mijn Apple Airport Extreme. Ze staan allebei 24/7 aan en draaien als een zonnetje.
Nieuws:
Adafruit is een webbased IDE aan het ontwikkelen voor de Pi.
http://www.i-programmer.info/news/91-hardware/4833-raspberry-pi-web-ide.html
Adafruit is een webbased IDE aan het ontwikkelen voor de Pi.
http://www.i-programmer.info/news/91-hardware/4833-raspberry-pi-web-ide.html
Ik heb vandaag mijn eerste PI ontvangen 
Helaas loop ik direct al tegen een probleem aan. Ik heb eerst het image 2012-09-18-wheezy-raspbian.img er op gezet, maar als ik de PI aan sluit krijg ik een kleurrijk (regenboog scherm), daarna flitst er wat text langs en daarna verschijnt het regenboog scherm weer. De PI lijkt in een loop te zitten en blijft constant die 2 stappen herhalen.
Omdat ik de PI heb gekocht om XBMC te draaien heb ik ook geprobeerd om Raspbmc er op te zetten (zowel via de installer als via het image) maar dat levert exact het zelfde resultaat op.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Heb ik een defecte PI gekregen ofzo?
Helaas loop ik direct al tegen een probleem aan. Ik heb eerst het image 2012-09-18-wheezy-raspbian.img er op gezet, maar als ik de PI aan sluit krijg ik een kleurrijk (regenboog scherm), daarna flitst er wat text langs en daarna verschijnt het regenboog scherm weer. De PI lijkt in een loop te zitten en blijft constant die 2 stappen herhalen.
Omdat ik de PI heb gekocht om XBMC te draaien heb ik ook geprobeerd om Raspbmc er op te zetten (zowel via de installer als via het image) maar dat levert exact het zelfde resultaat op.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Heb ik een defecte PI gekregen ofzo?
Meet de spanning eens na en probeer eens op een andere monitor.
Eventueel een ander SD-kaartje testen?
Eventueel een ander SD-kaartje testen?
Ik heb wel getest met andere sd kaartjes en andere voeding, maar dat bood helaas nog geen oplossing. Andere monitor zal ik binnenkort eens proberen (ik heb zelf geen 2e monitor voor handen).
Probeer eens een ander usb kabeltje 
Dat probleem had ik met een chinees usb kabeltje. Met een originele HTC of Sony had ik geen probleem meer.
Rainbow-screen betekent dat de voeding niet goed is, dus of kabeltje of de usb voeding.
Dat probleem had ik met een chinees usb kabeltje. Met een originele HTC of Sony had ik geen probleem meer.
Rainbow-screen betekent dat de voeding niet goed is, dus of kabeltje of de usb voeding.
wat kan de reden zijn dat raspmbc en raspbian wel starten, en xbian en openelec niks doen?
ik schrijf ze allemaal met win32diskimager op een 8gb sd card
[ Voor 30% gewijzigd door sander817 op 21-09-2012 22:02 ]
die laatste is volgens mij dezelfde als je bij de raspi bij kunt bestellen, dus zou goed moeten werkenZerobase schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:12:
Bij Conrad een voeding besteld voor de RPi (die nu tijdelijk gevoed wordt door de lader van mijn telefoon) Deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/518376/.
Dank voor de tip, dat werkte! Ik was daar zelf nooit opgekomen, ik dacht "stroom is stroom". Ik heb nu het kabeltje waar ik elke dag mijn telefoon mee oplaad omgewisseld voor het oplaad kabeltje van mijn Logitech muis, en nu doet hij het dus.Lieuwe15 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 21:02:
Probeer eens een ander usb kabeltje
Probleem is meestal het sd kaartje. Sommige programma hebben moeite met bepaalde sdkaartjes.sander817 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 22:01:
wat kan de reden zijn dat raspmbc en raspbian wel starten, en xbian en openelec niks doen?
Heb hier ook een sd waar Openelec het prima met doet maar Raspmbc start niet.
Andere sdkaart en dan draaien ze allemaal.
Je moet natuurlijk zelf weten wat je koopt maar een Galaxy S2 lader werkt voor mij goed en op Kingston SD10V/8GB class 10 kan ik Raspbmc, OpenELEC en XBian zonder problemen starten.
Edit: even afgezien of er ook nog per Pi verschil zou zijn...
Edit: even afgezien of er ook nog per Pi verschil zou zijn...
[ Voor 15% gewijzigd door technorabilia op 22-09-2012 08:27 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Als ik die RP voorzie van linux met een GUI, kan Firefox dan ook een flashstream goed afspelen?
Als dat het enige is wat ie moet doen?
Wil um voor de video streams die ik nu met mijn laptop kijk gebruiken namelijk.
Als dat het enige is wat ie moet doen?
Wil um voor de video streams die ik nu met mijn laptop kijk gebruiken namelijk.
Doet iets met Cloud (MS/IBM)
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>
~~~[/html]