Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
AtlonXP1800 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 20:10:
Ik heb vandaag mijn eerste PI ontvangen :D

Helaas loop ik direct al tegen een probleem aan. Ik heb eerst het image 2012-09-18-wheezy-raspbian.img er op gezet, maar als ik de PI aan sluit krijg ik een kleurrijk (regenboog scherm), daarna flitst er wat text langs en daarna verschijnt het regenboog scherm weer. De PI lijkt in een loop te zitten en blijft constant die 2 stappen herhalen.

Omdat ik de PI heb gekocht om XBMC te draaien heb ik ook geprobeerd om Raspbmc er op te zetten (zowel via de installer als via het image) maar dat levert exact het zelfde resultaat op.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Heb ik een defecte PI gekregen ofzo?
9 van die 10 keer is dit een probleem van een slechte voeding en/of een slechte USB-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:15

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

kraades schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 08:27:
Je moet natuurlijk zelf weten wat je koopt maar een Galaxy S2 lader werkt voor mij goed en op Kingston SD10V/8GB class 10 kan ik Raspbmc, OpenELEC en XBian zonder problemen starten.

Edit: even afgezien of er ook nog per Pi verschil zou zijn...
is dat deze: http://bit.ly/R9Clcp

[ Voor 24% gewijzigd door sander817 op 23-09-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetzelfde geldt voor mij voor deze kaart:
http://www.mycom.nl/Produ...igital-HiSpeed-8GB/298222

Toch weer iets goedkoper en gratis verzonden via MyCom. net als de vorige link gratis verzonden

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2012 16:21 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32

woutur

Klauwtjes uit!

Kan je kernels uitwisselen tussen de verschillende distributies? Ik heb Berryterminal draaiend maar deze ondersteund mijn toetstenbord en muis niet. Ik heb ook RaspBMC draaiend en die pakt mijn toetsenbord en muis wél. Ik vermoed dat ze niet dezelfde kernel draaien en ik ben benieuwd of ik op één of andere manier de kernel van de ene distributie naar die van de ander kan verplaatsen (en hopen dat alle andere benodigde functionaliteit in de andere kernel aanwezig is).

Heeft iemand hier ideeën bij (behalve dan een cross-compile chain te bouwen)?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ze gebaseerd zijn op Raspbian, dan zou het moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

CurlyMo schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:20:
Hetzelfde geldt voor mij voor deze kaart:
http://www.mycom.nl/Produ...igital-HiSpeed-8GB/298222

Toch weer iets goedkoper en gratis verzonden via MyCom. net als de vorige link gratis verzonden
komt hier ook het spontane rebooten van raspbmc van wellicht, een slechte sd card?
relax, xmbc will resume soon

[ Voor 3% gewijzigd door sander817 op 23-09-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Iemand die via DealExtreme http://www.dealextreme.co...-w-type-8-piece-set-35816 heeft gekocht. Dit is een 8 stukken set, maar je hebt natuurlijk geen 8 stukken nodig.

Ik ben wel geïnteresseerd in drie van die heatsinkjes indien er dus iemand nog overheeft wil ik ze wel van je handen nemen.

Stuur maar een DM en dan werken we het wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xburchartz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-09 14:55
Ik begrijp niet zo goed hoe jullie aan al die issues komen met de voeding. Ik heb deze hele simpele voeding voor 3,50 gekocht op ebay en mijn rpi staat al 7 dagen non-stop aan met xbmc en ik heb nergens last van.

http://www.ebay.nl/itm/ws...:OC:NL:3160#ht_500wt_1180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik had ook voor 3.5 euro ofzo van ebay een voeding gekocht en die werkte niet goed (is dus gewoon geluk hebben). Dan maar in de Saturn een `goede` gaan kopen (15 euro :s)

[ Voor 56% gewijzigd door Nactive op 25-09-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:24
xburchartz schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 12:35:
Ik begrijp niet zo goed hoe jullie aan al die issues komen met de voeding. Ik heb deze hele simpele voeding voor 3,50 gekocht op ebay en mijn rpi staat al 7 dagen non-stop aan met xbmc en ik heb nergens last van.

http://www.ebay.nl/itm/ws...:OC:NL:3160#ht_500wt_1180
Hoeveel mAh is die oplader? Heb je verder nog apparaten aan je Raspberry Pi hangen (wifi dongle bijv.)? Dan bestel ik die miss ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:48
Voor wie het eerdere kickstarter project heeft gemist: bij modmypi kan je nu ook microsd adapters kopen die helemaal wegvallen in het SD slot. Ik vind het er wel mooi uitzien!

https://www.modmypi.com/s...-pi-micro-sd-card-adaptor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

FlowinG schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:30:
Voor wie het eerdere kickstarter project heeft gemist: bij modmypi kan je nu ook microsd adapters kopen die helemaal wegvallen in het SD slot. Ik vind het er wel mooi uitzien!

Het is niet heel nieuw, ik heb het eerder gezien, maar ik ben er geen fan van persoonlijk, aangezien je niet gemakkelijk je SD kan wisselen als je wilt. Indien je een case hebt dus.

To each it's own natuurlijk ;)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

FlowinG schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:30:

Ik vind het wel een goed idee, maar echt goedkoop is het niet. Misschien dat ik er eentje mee bestel als ik daar ook een doosje bestel.
'To each his own'.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Na een paar dagen een Pi van een collega geprobeerd te hebben: wat een leuk ding! Heb RaspBMC geprobeerd en was onder de indruk van de vloeiende interface. Minpuntjes betroffen het afspelen van sommige filmformats (audio decoding) waardoor het haperde. Ook heb ik LTSP geprobeerd via Berryterminal met de Raspberry maar slaagde er niet in dit op een bruikbaar niveau te krijgen. De server kwam niet boven de 10 % load uit maar op de raspberry liep webbrowsen bijzonder traag. Misschien door moeilijke websites met Flash? Jammer, want ik zag het wel zitten om ergens in huis één grote server te plaatsen en op meerdere plekken een thinclient te plaatsen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Met welke distro + kernel versie heb je dat geprobeerd? Op youtube zie ik toch genoeg filmpjes waarbij dat prima moet lukken. Het is namelijk ook mijn doel om later een versie A als thincliënt te gaan gebruiken.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

CurlyMo schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:49:
Met welke distro + kernel versie heb je dat geprobeerd? Op youtube zie ik toch genoeg filmpjes waarbij dat prima moet lukken. Het is namelijk ook mijn doel om later een versie A als thincliënt te gaan gebruiken.
Ik heb dit via Berryboot geïnstalleerd dus ik weet niet goed welke versie daardoor geïnstalleerd wordt.
De reden dat ik niet de Berryterminal versie van de homepage gebruikt heb, is omdat die versie mijn diNovo wireless toetsenbord niet ondersteund.

Tijdens de sessie heb ik even met system monitoring tools gekeken wat er allemaal aan de hand was. Processor van de hostserver draaide op niet meer dan 10~20 procent. Het geheugen werd voor ongeveer 60 procent gebruikt en het netwerk stuurde ongeveer 3 MB ps door. Eerst deed ik dit wireless en vermoedde dat de performance niet best was door de lage doorvoer van mijn netwerk. Toen ik beide systemen aan de draad had gelegd was er nog steeds geen verbetering zichtbaar.
Het kan dus aan een aantal zaken liggen. Misschien was mijn HD teevee een bottleneck (hoge resolutie 1920x1080). Misschien was ergens de Pi een beperking (maar die kon ik niet monitoren/benchen want alle programma's draaiden op de server).

Ik weet niet goed wat je met Versie A bedoelt. Er is een model A, zonder ethernet en die is dus per definitie niet geschikt voor een thinclient. Uit de FAQ: Model A has been redesigned to have 256Mb RAM, one USB port and no Ethernet (network connection). Model B has 256Mb RAM, 2 USB port and an Ethernet port.

woutur schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:46:
Ik weet niet goed wat je met Versie A bedoelt. Er is een model A, zonder ethernet en die is dus per definitie niet geschikt voor een thinclient. Uit de FAQ: Model A has been redesigned to have 256Mb RAM, one USB port and no Ethernet (network connection). Model B has 256Mb RAM, 2 USB port and an Ethernet port.
Waarom niet, de draadloze netwerk snelheid zou in theorie hoger moeten kunnen zijn dan de draad snelheid.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

CurlyMo schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:12:
[...]

Waarom niet, de draadloze netwerk snelheid zou in theorie hoger moeten kunnen zijn dan de draad snelheid.
Hmm daar had ik niet eens aan gedacht. Ik ken de ondersteuning voor USB Wireless niet zo goed.

woutur schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:24:
[...]

Hmm daar had ik niet eens aan gedacht. Ik ken de ondersteuning voor USB Wireless niet zo goed.
Ik vraag die dingen omdat er nu wel snel vanuit wordt gegaan dat de RPi het probleem zou zijn. Net als bij 'normale' computer zijn er vele schakels die de snelheid van de RPi bepalen. Netwerk is daar een van, maar bij velen maakt overclocken (out-of-the-box ondersteuning in de laatste kernel) of de snelheid van de SD kaart een hoop uit. Wat waren de netwerk snelheden die je bedraad haalde?

Ik heb hier wat benchmarks van mijn situatie neergezet:
CurlyMo in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC"

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Ik heb geen benches gedraaid dus ik weet niet welke snelheden ik zou kunnen halen met draad. Wat ik wel weet is dat mijn wifi netwerk bij 3 MBps wel zo'n beetje aan het eind zit van wat het kan.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
woutur schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:30:
Ik heb geen benches gedraaid dus ik weet niet welke snelheden ik zou kunnen halen met draad. Wat ik wel weet is dat mijn wifi netwerk bij 3 MBps wel zo'n beetje aan het eind zit van wat het kan.
Dat is met vrijwel alle WiFi zo op 54 Mbps.
Bij 802.11N op 5 GHz haal ik op mijn laptop (met redelijk wat CPU-power) zo'n 10 MB/s max. Dat is ook haalbaar met 100Mbps ethernet. Al heb ik geen idee of de R'pi dat ook kan verwerken, maar over de draad is dat dus makkelijk haalbaar.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
woutur schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:46:
Model A is wel ontworpen, maar wordt nog niet geleverd en kun je nog niet bestellen. Alles wat nu wordt uitgeleverd is model B, dus met ethernetpoort en 2 usb-poorten.

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Inmiddels deze voeding van Conrad in gebruik genomen: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514691/.

Doet het uitstekend. Spanning ligt continu tegen de 5V aan (4,91V volgens de Fluke meter). Geen last meer van netwerk dropouts.

Als SD kaartje gebruik ik een 8GB kaartje van Icidu (Deze: http://www.mycom.nl/Produ...Secure-Digital-8GB/170907). Een class 4 kaartje.

Het wachten is nu nog op een externe harddisk case die besteld is waar een 2TB disk in komt voor de muziekverzameling. Dan hoeft de PC boven niet meer aan te staan.

Hopen dat het lukt om de USB disk in spindown te krijgen als deze niet gebruikt wordt. Het mounten van het filesysteem met de muziek laat ik via de automounter lopen. Als er geen mp3 van lokale storage wordt afgespeeld wordt het filesysteem geunmount en zou de disk volledig idle moeten zijn en kunnen downspinnen. Heb dit met een andere externe disk geprobeerd, maar hier werkt het niet mee. Schijnt vooral een issue te zijn of de chipset in de Pi en de USB disk dit ondersteunen.

• sander817

sander817

inmiddels ook een icidu kaartje, 16Gb class 10, maar nog steeds start openelec hier niet
xbian in ieder geval al wel, maar als ik een usb muis/keyboard aansluit krijg ik allerlei fouten
iemand een idee?
sander817 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 08:23:
inmiddels ook een icidu kaartje, 16Gb class 10, maar nog steeds start openelec hier niet
xbian in ieder geval al wel, maar als ik een usb muis/keyboard aansluit krijg ik allerlei fouten
iemand een idee?
Welke fouten?
Zerobase schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 07:57:
Hopen dat het lukt om de USB disk in spindown te krijgen als deze niet gebruikt wordt. Het mounten van het filesysteem met de muziek laat ik via de automounter lopen. Als er geen mp3 van lokale storage wordt afgespeeld wordt het filesysteem geunmount en zou de disk volledig idle moeten zijn en kunnen downspinnen. Heb dit met een andere externe disk geprobeerd, maar hier werkt het niet mee. Schijnt vooral een issue te zijn of de chipset in de Pi en de USB disk dit ondersteunen.
Heb je al geprobeerd of APM wordt ondersteund door deze USB case? http://linux.about.com/od/commands/l/blcmdl8_hdparm.htm. Zie argument "-B".

[ Voor 52% gewijzigd door CurlyMo op 29-09-2012 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:22
Ik zit met een vraag.
Ik draai windows 7 en heb de SD in me cardreader zitten.
Ik krijg een 124MB FAT partitie met de naam System.
Moet ik hier direct in de root de config.txt plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/14406010/Raspberry%20Pi/Fat32%20Folder.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die staat er normaal gesproken (en in jouw screenshot dus ook) al. Hier hoort inderdaad de config.txt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Nu online
Ik probeer bluetooth aan de praat te krijgen op de raspberry.
heb hier 2 dongels liggen, een Konig en een Belkin - beiden op een broadcom chipset.
Als ik 1 van de dongels (maakt niet uit welke) inprik, lijkt de raspberry bluetooth te herkennen echter tijdens het scannen naar apparaten gaat er iets mis en ziet-ie de dongel ineens niet meer.
nu ben ik nogal een linux-noob... maar doe ik hier iets verkeerd of worden de dongels gewoon niet goed ondersteund? wat kan ik nog proberen?

pi@raspberrypi ~ $ lsusb -t
1-1.2.3:1.2: No such file or directory
1-1.2.3:1.3: No such file or directory
/: Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=dwc_otg/1p, 480M
|__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=hub, Driver=hub/3p, 480M
|__ Port 1: Dev 3, If 0, Class=vend., Driver=smsc95xx, 480M
|__ Port 2: Dev 25, If 0, Class=hub, Driver=hub/3p, 12M
|__ Port 1: Dev 26, If 0, Class=HID, Driver=usbhid, 12M
|__ Port 2: Dev 27, If 0, Class=HID, Driver=usbhid, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 0, Class='bInterfaceClass 0xe0 not yet handled', Driver=btusb, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 1, Class='bInterfaceClass 0xe0 not yet handled', Driver=btusb, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 2, Class=vend., Driver=, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 3, Class=app., Driver=, 12M
pi@raspberrypi ~ $ hcitool dev
Devices:
hci0 00:0A:3A:64:80:59
pi@raspberrypi ~ $ hcitool scan
Scanning ...
Inquiry failed: No such device
Devices:

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foxfire schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:18:
Ik probeer bluetooth aan de praat te krijgen op de rasberry.
heb hier 2 dongels liggen, een Konig en een Belkin - beiden op een broadcom chipset.
Als ik 1 van de dongels (maakt niet uit welke) inprik, lijkt de raspberry bluetooth te herkennen echter tijdens het scannen naar apparaten gaat er iets mis en ziet-ie de dongel ineens niet meer.
nu ben ik nogal een linux-noob... maar doe ik hier iets verkeerd of worden de dongels gewoon niet goed ondersteund? wat kan ik nog proberen?

pi@raspberrypi ~ $ lsusb -t
1-1.2.3:1.2: No such file or directory
1-1.2.3:1.3: No such file or directory
/: Bus 01.Port 1: Dev 1, Class=root_hub, Driver=dwc_otg/1p, 480M
|__ Port 1: Dev 2, If 0, Class=hub, Driver=hub/3p, 480M
|__ Port 1: Dev 3, If 0, Class=vend., Driver=smsc95xx, 480M
|__ Port 2: Dev 25, If 0, Class=hub, Driver=hub/3p, 12M
|__ Port 1: Dev 26, If 0, Class=HID, Driver=usbhid, 12M
|__ Port 2: Dev 27, If 0, Class=HID, Driver=usbhid, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 0, Class='bInterfaceClass 0xe0 not yet handled', Driver=btusb, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 1, Class='bInterfaceClass 0xe0 not yet handled', Driver=btusb, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 2, Class=vend., Driver=, 12M
|__ Port 3: Dev 28, If 3, Class=app., Driver=, 12M
Devices:
hci0 00:0A:3A:64:80:59
pi@raspberrypi ~ $ hcitool scan
Scanning ...
Inquiry failed: No such device
Devices:
Misschien trekt je dongle teveel stroom? Je zou het eens kunnen problemen met een USB hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Nu online
met de usb hub die ik hier nog in een la had liggen wil hij helemaal geen hci device ontdekken.
kan ook door de hub komen, die heeft nooit lekker gewerkt....
es kijken waar ik een fatsoenlijke hub kan lenen om te testen.....

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
hmm, mijn smb shares worden niet correct gemount...
autostart.sh
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
(sleep 30; \
mount -t cifs -o username=Gast,rw //10.0.0.5/Series /storage/tvseries; \
mount -t cifs -o username=Gast,rw //10.0.0.5/Films /storage/tvfilms \
)&

en als ik de file system log file bekijk dan valt me op dat de 2de mount niet eens wordt toegevoegd
De eerste mount punt gaat goed "zegt hij in de log" maar als ik naar de map browse in de terminal is die leeg.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
################################################################################
# ... output of cat /proc/mounts
# OpenELEC release: RPi.arm-devel-20120929182358-r12017
# OpenELEC git: debf0ea2a7eb2038dda6842b3bc488fce43b53b0
################################################################################
rootfs / rootfs rw 0 0
none /dev devtmpfs rw,relatime,size=59744k,nr_inodes=14936,mode=755 0 0
none /proc proc rw,relatime 0 0
none /sys sysfs rw,relatime 0 0
/dev/mmcblk0p1 /flash vfat ro,noatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=cp437,iocharset=ascii,shortname=mixed,utf8,errors=remount-ro 0 0
/dev/mmcblk0p2 /storage ext4 rw,noatime,barrier=1,data=ordered 0 0
/dev/loop0 / squashfs ro,relatime 0 0
none /dev/pts devpts rw,relatime,gid=5,mode=620 0 0
none /dev/shm tmpfs rw,relatime 0 0
none /var ramfs rw,relatime 0 0
fusectl /sys/fs/fuse/connections fusectl rw,relatime 0 0
//10.0.0.5/Series /storage/tvseries cifs rw,mand,relatime,sec=ntlm,unc=\\10.0.0.5\Series,username=Gast,uid=0,noforceuid,gid=0,noforcegid,addr=10.0.0.5,file_mode=0755,dir_mode=0755,nounix,serverino,rsize=61440,wsize=65536,actimeo=1 0 0

# ... output of df -h
# OpenELEC release: RPi.arm-devel-20120929182358-r12017
# OpenELEC git: debf0ea2a7eb2038dda6842b3bc488fce43b53b0
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
none                     58.3M    128.0K     58.2M   0% /dev
/dev/mmcblk0p1          124.7M     89.6M     35.1M  72% /flash
/dev/mmcblk0p2          755.9M     36.4M    681.2M   5% /storage
/dev/loop0               81.9M     81.9M         0 100% /
none                     59.8M         0     59.8M   0% /dev/shm
//10.0.0.5/Series       931.5G    801.6G    129.9G  86% /storage/tvseries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Waarom probeer je in dat autostart script alles op 1 regel te doen, met ";", "\" en haakjes enzo?
Het lijkt mij een simpel scriptje, wat je dus prima op meerdere regels kunt laten uitvoeren.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat je door dat &-teken de mount in de achtergrond wilt laten uitvoeren, zodat je sneller met de rest verder kunt.
Dat zou de verklaring kunnen zijn voor het niet mounten van het 2e deel, maar dan nog is het vreemd dat de map kennelijk leeg is.
Probeer eens te kijken of de Series share (op je Samba/Windows computer) wel leesbaar is voor Gast.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
TD-er schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 06:19:
Waarom probeer je in dat autostart script alles op 1 regel te doen, met ";", "\" en haakjes enzo?
Het lijkt mij een simpel scriptje, wat je dus prima op meerdere regels kunt laten uitvoeren.
Het enige wat ik kan verzinnen is dat je door dat &-teken de mount in de achtergrond wilt laten uitvoeren, zodat je sneller met de rest verder kunt.
Dat zou de verklaring kunnen zijn voor het niet mounten van het 2e deel, maar dan nog is het vreemd dat de map kennelijk leeg is.
Probeer eens te kijken of de Series share (op je Samba/Windows computer) wel leesbaar is voor Gast.
Ja alle rechten staan goed, ik zal vanaaf even met een andere gebruiker testen, maar hoe zou jij dat script neerzetten dan?
code:
1
2
3
#!/bin/sh
mount -t cifs -o username=Gast,rw //10.0.0.5/Series /storage/tvseries;
mount -t cifs -o username=Gast,rw //10.0.0.5/Films /storage/tvfilms;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ReTechNL schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:42:
[...]

Ja alle rechten staan goed, ik zal vanaaf even met een andere gebruiker testen, maar hoe zou jij dat script neerzetten dan?
code:
1
2
3
#!/bin/sh
mount -t cifs -o username=Gast,rw //10.0.0.5/Series /storage/tvseries;
mount -t cifs -o username=Gast,rw //10.0.0.5/Films /storage/tvfilms;
De puntkomma's moeten weg. Je zou ze ook in /etc/fstab kunnen zetten:
code:
1
2
//10.0.0.5/Series /storage/tvseries cifs username=Gast,rw,_netdev 0 0
//10.0.0.5/Films /storage/tvfilms cifs username=Gast,rw,_netdev 0 0

De _netdev zorgt er voor dat de share pas gemount wordt als er netwerkverbinding is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53
Raspberry pi case voor niet heel veel geld:
http://www.samenkopen.net/action/529662

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48

iChaos

It's Lupus.

Momenteel staat er even niks op de Pi. Met de laatste Raspbian schijnen alle problemen met crashes onder heftige load (lees: torrents) opgelost te zijn. Ik ga dat eens proberen i.c.m. Sickbeard/Couchpotato/Headphones, en anders ga ik er een PXE server van maken om eens van alle USB's en CD's af te zijn in huis voor installaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:45
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik voor het eerst mijn Raspberry Pi 'aangesloten'. Aangesloten staat tussen aanhalingstekens want ik bedien hem voorlopig op afstand via mijn eigen groten computer ;).

Dit werkt best goed (na het een en ander aan gestuntel om het werkend te krijgen), alleen het geluid werkt niet. Ik kan hiervoor geen oplossing vinden, maar dat komt denk ik meer omdat weinig mensen deze 'opstelling' gebruiken. Ik gebruik Raspian Weezy, en ik draai op mijn grote computer een X-server met Xming, waarmee ik de Raspberry via een bedrade verbinding verbind. Heeft iemand misschien een oplossing voor het verkrijgen van geluid via 'remote access'?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denizz schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:31:
Heeft iemand misschien een oplossing voor het verkrijgen van geluid via 'remote access'?
Het eerste wat ik me afvraag is of de 100Mbit verbinding wel snel genoeg is om ook geluid te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

CurlyMo schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:17:
[...]

Het eerste wat ik me afvraag is of de 100Mbit verbinding wel snel genoeg is om ook geluid te verkrijgen.
Vraag je je dat werkelijk af? (hint: kijk even wat de hoogst beschikbare bitrate voor MP3 is en hoe vaak dat in 100 Mb past)

[ Voor 5% gewijzigd door Demo op 04-10-2012 11:11 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Demoniac schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:11:
[...]
Vraag je je dat werkelijk af? (hint: kijk even wat de hoogst beschikbare bitrate voor MP3 is en hoe vaak dat in 100 Mb past)
Dat snap ik, maar dat is niet het enige wat gedeeld moet worden. Je zit ook met realtime beeld. Daarnaast is 100Mbit ook het beste case scenario, wat je niet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Denizz schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 00:31:
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik voor het eerst mijn Raspberry Pi 'aangesloten'. Aangesloten staat tussen aanhalingstekens want ik bedien hem voorlopig op afstand via mijn eigen groten computer ;).

Dit werkt best goed (na het een en ander aan gestuntel om het werkend te krijgen), alleen het geluid werkt niet. Ik kan hiervoor geen oplossing vinden, maar dat komt denk ik meer omdat weinig mensen deze 'opstelling' gebruiken. Ik gebruik Raspian Weezy, en ik draai op mijn grote computer een X-server met Xming, waarmee ik de Raspberry via een bedrade verbinding verbind. Heeft iemand misschien een oplossing voor het verkrijgen van geluid via 'remote access'?
Met PulseAudio kun je een geluidsserver opzetten die het geluid over het netwerk streamt. Vervolgens op een andere computer een PA-client die dat geluid afspeelt. Ik heb het met Ubuntu weleens voor elkaar gekregen maar het is erg roestig dus misschien kun je het best zelf even googlen!
CurlyMo schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:17:
[...]

Dat snap ik, maar dat is niet het enige wat gedeeld moet worden. Je zit ook met realtime beeld. Daarnaast is 100Mbit ook het beste case scenario, wat je niet gaat halen.
Een X-tunnel is geen beeldverbinding.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 04-10-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:45
CurlyMo schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:17:
[...]

Ik had juist gekozen voor een X-server in tegenstelling tot VNC omdat een X-server grotendeels lokaal op de client 'gerenderd' wordt. Althans, dat heb ik gelezen. Ik heb nog nooit zoiets opgezet dus voor mij is het ook allemaal maar even experimenteren. Eerste keer dat ik met Debian werk in ieder geval, ik moet telkens de commando's googlen 8)7 .

McDavid bedankt, ik ga even kijken :).

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand hoe ik het beeld van mijn PC (geen video) door zou kunnen sturen naar mijn RPi, ik draai momenteel XBMC. Maar ik denk dat ik andere software nodig heb om dit te verwezenlijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met telnet bijvoorbeeld vanaf R-Pi je scherm van je pc overnemen, of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is telnet ook visueel? Wel wat ik zou willen doen is met een controller een spelletje spelen op de pc. Maar de pc dit beeld via LAN laten doorsturen naar de tv zodat ik eigenlijk op het tv scherm kan spelen maar het de PC is die het spelletje bestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soort extern bureaublad, remote desktop: X2go, VNC bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dit zal niet werken met XBMX (OpenElec) denk ik? Ik zal hiervoor Raspbian ofzo moeten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

Mijn Raspberry Pi (draait Raspbian) geeft bij het starten van mkvmerge-gui een foutmelding: xlib: extension "RANDR" missing on display ":1.0".

Weet iemand daar toevallig een oplossing voor?

Ik wil Mkvmerge graag gebruiken om bestanden te remuxen die de mkv header gecomprimeerd hebben en daardoor niet af kunnen spelen op mijn media speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
SPT schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:58:
Mijn Raspberry Pi (draait Raspbian) geeft bij het starten van mkvmerge-gui een foutmelding: xlib: extension "RANDR" missing on display ":1.0".

Weet iemand daar toevallig een oplossing voor?

Ik wil Mkvmerge graag gebruiken om bestanden te remuxen die de mkv header gecomprimeerd hebben en daardoor niet af kunnen spelen op mijn media speler.
Try www.raspberrypi.org/phpBB...opic.php?t=11745&p=164580

Zijn er al mensen die een Class 16 SD kaart getest hebben?

[ Voor 20% gewijzigd door Saturnus op 06-10-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

De tips die daar staan werken allemaal niet.

Ik hem maar even een scriptje geschreven dat dit kan doen, is eigenlijk ook veel eenvoudiger. Voor de geïnteresseerde:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

if [ ! -f $@ ];
then
echo "File not found"
exit
fi

location=`pwd`

cd /home/pi/raspberrypi

"mkvmerge" -o "$@" "--default-track" "0:yes" "--forced-track" "0:no" "--compression" "0:none" "--default-track" "1:yes" "--forced-track" "1:no" "$location/$@"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Vandaag wat scripts in elkaar gedraaid die automatisch sabNZBd en Couchpotato installeren en instellen. Idee is dat er een Windowsapplicatie geschreven wordt die met een simpele GUI al die services gelijk kan installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
Is er iemand die er in geslaagd is om op een Mac in Qt te compileren voor de Raspberry?
Ik krijg steeds de melding "The Qt version is invalid: Could not determine the path to the binaries of the Qt installation, maybe the qmake path is wrong?" in het venster waar ik verwijs naar de qmake voor Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Zijn SD-kaartjes eigenlijk wel geschikt om een OS van te draaien? Flash geheugen is nl. maar een beperkt aantal keren herschrijfbaar, bijvoorbeeld 100.000 keer. Ik stel me voor dat een regulier OS als Raspbian sommige systeembestanden erg vaak aanpast. Als het OS bijvoorbeeld 1x per seconde een 1 in een 0 veranderd is de limiet van 100.000 al binnen enkele dagen berijkt. Zelfs als hij een bepaalde bit 1x per minuut veranderd is de levensduur na een aantal maanden op.

Zijn mensen hier al geconfronteerd met corrupte SD-kaartjes? Ik ben bang dat de levensduur wel eens kan gaan tegenvallen, en vraag me af of ik niet op zoek moet gaan naar een OS dat vanaf een RAMdisk draait...

Edit: deze informatie over het minimaliseren van I/O naar de SD-kaart is wellicht interessant.

Edit 2: ik heb het bovenstaande zelf net even geprobeerd. De verschillende locaties onder /var/ op een tmpfs zetten geeft een hoop problemen, allerlei software verwacht daar een bepaalde directory structuur en wil niet meer opstarten. Ik heb dus nu alleen /tmp daar maar neergezet.

[ Voor 41% gewijzigd door SPT op 07-10-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Je kan ook booten vanaf SD, en continued-boot doen vanaf USB vervolgens, waardoor de write-cycles automatisch enorm verminderen.
En een USB-sticky krijg je tegenwoordig gratis bij zak kattenvoer zo ongeveer, die dingen kosten nagenoeg niets.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Firesphere schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:02:
Je kan ook booten vanaf SD, en continued-boot doen vanaf USB vervolgens, waardoor de write-cycles automatisch enorm verminderen.
En een USB-sticky krijg je tegenwoordig gratis bij zak kattenvoer zo ongeveer, die dingen kosten nagenoeg niets.
OK, maar het gaat mij vooral om de betrouwbaarheid. Ik heb de Raspberry in demeterkast als ssh/web/dhcp/pxe-boot/dns/mail server, dus als hij het ineens niet meer doet is het vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@SPT:
Flash-geheugen wat betaalbaar is heeft zelfs veel minder schrijf-cycli.
Orde van 3000 - 5000 per blok.
Maar zolang je flash-memory wear-levelling ondersteund (geen idee of SD dat kan trouwens), danwel ervoor zorgt dat je niet steeds dezelfde sector wilt schrijven, kan dat best wel lang duren voordat je dezelfde sector 1000-en keren beschreven hebt.
Filesystems zoals FAT/FAT32 zijn heel slecht voor flash-geheugen, doordat de file-tabel altijd op dezelfde sector staat, dus alle aanpassingen resulteren in schrijven op die ene sector.
Maar goed, geen swap op flash-geheugen aanmaken en ook niet meteen alle schrijf-acties syncen en dan valt het wel mee.

@Firesphere.: Het is dan wel goedkoop, maar uitval komt altijd ongelegen, dus het is wel iets om rekening mee te houden.
NjitsSs schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 19:48:
Is er iemand die er in geslaagd is om op een Mac in Qt te compileren voor de Raspberry?
Ik krijg steeds de melding "The Qt version is invalid: Could not determine the path to the binaries of the Qt installation, maybe the qmake path is wrong?" in het venster waar ik verwijs naar de qmake voor Raspberry.
Ik heb nog nooit iets gedaan op een Mac, maar wel recent (voor m'n werk) op een Windows PC Qt lopen bouwen.
Op de PC gaat het in elk geval fout als je de source-tree in een te diep/lang pad hebt staan. Dan krijg je de meest wazige foutmeldingen, wanneer het volledige pad langer dan 255 tekens is.
Misschien dat dat er iets mee te maken zou kunnen hebben?
Of krijg je dit al meteen aan het begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

TD-er schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:13:
@Firesphere.: Het is dan wel goedkoop, maar uitval komt altijd ongelegen, dus het is wel iets om rekening mee te houden.
Gemiddeld valt dat volgens mij heel erg mee, vooral als je niet de Turbo-mode aan zet, die schijnt een SD-card te kunnen corrupten.
Die dingen kunnen verdraaide veel hebben, een paar ton aan writecycles op 1 plek kan een defect maken op 1 sector, klopt, maar dat is echt wel een flinke periode verderop.

Gewoon niet bewaren in modder, lava of in de ruimte ofzo, dan overleeft zo'n kaartje het vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Deze is vergelijkbaar, maar nog iets goedkoper en direct leverbaar; kost met verzendkosten ca. € 7,80:
http://www.ebay.com/itm/R...ts_RL&hash=item1c2a9d9e1d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Heeft overigens iemand een link naar een goede tutorial hoe je met scripts kan beginnen? Ik wil een script schrijven dat samen met de Pi start in een embedded situatie, door blijft lopen, steeds kijkt of er een LAN kabel wordt ingestoken en zo ja bestandjes naar een remote server gaat FTP-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
theMob schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:24:
Heeft overigens iemand een link naar een goede tutorial hoe je met scripts kan beginnen? Ik wil een script schrijven dat samen met de Pi start in een embedded situatie, door blijft lopen, steeds kijkt of er een LAN kabel wordt ingestoken en zo ja bestandjes naar een remote server gaat FTP-en.
Ik weet niet zo gauw een tutorial. Ik raad je in elk geval aan om te beginnen met bash-scriptjes. Dat is vaak net even wat simpeler dan andere shells.

En omdat je wilt gaan FTP-en, hier het scriptje wat ik zelf al jaren gebruik voor FTP-en van TV-gids data naar mijn server:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/bash

filename=$1
#echo "filename is:" $filename
hostname="xmltv.td-er.nl"
username="gebruikersnaam"
password="wachtwoord"
ftp -in $hostname <<EOF
quote USER $username
quote PASS $password

cd web
binary
put $filename
quit
EOF

Het idee is vrij simpel, variabelen declareer je door ze zonder $-teken te schrijven en je gebruikt ze met $-teken.
Mocht je trouwens een FTP-server hebben die passive-FTP ondersteunt, wat tegenwoordig standaard schijnt te zijn voor veel distributies, dan moet je in de regel met "ftp -in" een -p optie toevoegen, dus "ftp -p -in".
Firesphere schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:51:
[...]

Gemiddeld valt dat volgens mij heel erg mee, vooral als je niet de Turbo-mode aan zet, die schijnt een SD-card te kunnen corrupten.
Die dingen kunnen verdraaide veel hebben, een paar ton aan writecycles op 1 plek kan een defect maken op 1 sector, klopt, maar dat is echt wel een flinke periode verderop.

Gewoon niet bewaren in modder, lava of in de ruimte ofzo, dan overleeft zo'n kaartje het vaak wel.
Je hebt duidelijk mijn reactie dus niet gelezen. Het is in de orde van 3000 tot 5000 schrijfacties per blok met MLC-flash. Niet "een paar ton".
En corruptie door de turbo-mode heeft niets te maken met het aantal schrijf-cycli, maar of de communicatie naar de flash volgens de standaard gaat (en misschien ook wel dat de spanning te ver zakt in de turbo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

theMob schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:24:
TD-er heeft mooi al uitgelegd hoe je iets kunt uploaden naar een FTP-server.

Het scriptje starten kan je doen met crontab. Simpelweg in /etc/crontab een regel toevoegen.

Bijvoorbeeld:
code:
1
0,15    *   *   *   *   pi  sh /home/pi/check_dl_parity.sh

Voert elke 15 minuten het shell script /home/pi/check_dl_parity.sh uit.

Hier is een voorbeeld van een scriptje dat af en toe kijkt of er nog bestanden zijn gedownload, en die dan indien nodig probeerd te repareren. In elk geval is bij jou het deel nuttig dat kijkt of er nog een eerder gestart script draait, en hoe iets te doen met alle bestandjes in een subdirectory van een bepaald type.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
#/bin/sh

check_parity()
{
    filename=${1%\.*}
    count=`ls | wc -l`
    sleep 10
    recount=`ls | wc -l`
    if test $count  != $recount;
        then return
        fi
    par2 r $1
    if test $? != 0;
        then
            mkdir norepair
            mv "$filename".* norepair/
        else
            mkdir finished
            mv "$filename".* finished/
            cd finished
            rm *.par2 *.nfo *.sfv
            unrar e "$filename".rar
            if test $? = 0;
                then rm "$filename".rar "$filename".r*  
                fi
            cd ..   
        fi
    return
}

processes=`ps | grep check_dl_parity.sh | grep -v grep | wc -l`
echo "$processes instances running"
if test $processes -gt 3;
    then exit 1
    fi

cd /home/synology1/downloads

for i in /home/synology1/downloads/*; do
    cd "$i"
    set *.par2
    echo "$i"
    if test "$1" = "*.par2";
        then echo "No parities found"
        else check_parity $1 ;
        fi
    cd ..
done

Dan moet je ook nog checken of de link up is, dat zou ik met zoiets doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
IP=`dig +short google.nl`

if [ -z $IP ];
then
    echo "Not on network"
    exit
fi

Als je dan ipv. google.nl de hostname van je ftp server neerzet, weet hij ook meteen dat hij de ftp server kan bereiken. Als laatste zou je - als je wilt dat het script slechts één keer wordt gedraaid wanneer hij voor de eerste keer verbonden is - iets kunnen doen als een bestandje wegschrijven waarin het resultaat van het vorige script stond. Als hij nu up is, en de vorige keer ook, exit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
TD-er en SPT heel hartelijk bedankt, dat ziet er (redelijk :D ) behapbaar uit; ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet dat je scriptjes "executable" moet maken.
Dus
chmod u+x <filename>
Voorbeeld:
gijs@htpc:~$ touch test
gijs@htpc:~$ ls -l test
-rw-rw-r-- 1 gijs gijs 0 Oct  7 11:08 test
gijs@htpc:~$ chmod u+x test
gijs@htpc:~$ ls -l test
-rwxrw-r-- 1 gijs gijs 0 Oct  7 11:08 test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Ja, dat is ook een goeie. De RPi heeft een nogal steile leercurve als je altijd met Windows hebt gewerkt. Maar ik vind het wel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Momenteel bijna klaar met Couchpotato en Transmission op de RPi, die als opslag een SMB share van een Xtreamer Pro pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik krijg mijn pi met bijna geen mogelijkheid aan de gang
ik gebruik sd card en psu die compatibel zijn volgens deze pagina:
http://elinux.org/RPi_VerifiedPeripherals
ICIDU 16GB SDHC Class 10
en HTC 5V 1A TC B250 USB charger (HTC R/N: 79H00096-00M)
toch start er bijna geen enkele image, openelec, xbian, raspbian, allemaal niks. Rode led en de groene die 3 keer knippert
enig wat ik werkend heb gekregen is deze:
http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=730
en dan de dual boot versie
Ik ben inmiddels wel verder gekomen dat ik weet dat 3 keer knipperen van de groene led betekent dat hij geen loader.bin vindt
en wat ik merk is dat sommige images wel iets doen als ik met mijn vinger druk uitoefen op de sd card
Zou dat mijn probleem zijn? een DOA pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Een corrupt rakende SD kaart kan ook toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

die icidu is net nieuw
en ik heb het met meerdere geprobeerd, sandisk 2gb, sandisk 4gb ultra 4
heb maar een nieuwe pi besteld, hopelijk kan ik garantie claimen

net weer een poging, sdcard erin, psu eraan, alleen rode led
druk ik met een vinger de sdcard aan op de contacten, rode led en de groene die een paar keer knippert

[ Voor 110% gewijzigd door sander817 op 07-10-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
sander817 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:39:
die icidu is net nieuw
en ik heb het met meerdere geprobeerd, sandisk 2gb, sandisk 4gb ultra 4
heb maar een nieuwe pi besteld, hopelijk kan ik garantie claimen
Probeer anders in elk geval even de SD-kaart te formatteren met de SD-formatter.
Die formatteert de kaart zoals de SD-organisatie het bedoeld heeft.
Puur en alleen om dat uit te sluiten, al vrees ik dat het geen effect zal hebben aangezien fysiek drukken lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

dat is het gene wat ik altijd doe, inmiddels al tientallen malen
sd formatter en schrijven met win32 disk imager

dit lijkt mij ook niet ok?
sd card zit er schuin in?
anders en beter gaat hij er niet in
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/21ju1bs.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door sander817 op 07-10-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kijk anders een in de houder om te zien of er iets scheef zit.
Meestal zit er ook een soort release-mechanisme in. Geen idee of dat bij de R'pi ook zo is, want ik heb nog steeds niets binnen :(
Maar het kan dus zijn dat dat mechanisme losgeschoten is en in de weg zit. Of misschien een van de contactjes verbogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

sander817 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:54:
dat is het gene wat ik altijd doe, inmiddels al tientallen malen
sd formatter en schrijven met win32 disk imager

[afbeelding]
Hij kan er maar op 1 manier in. Als'ie niet goed pakt, heb je pretty much een DOA te pakken.

Test nog een beetje, maar schiet alvast een ticket in bij je leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
sander817 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:54:

[afbeelding]
Dat ziet er bij mij heel anders uit; die zit kaarsrecht. Lijkt mij een gevalletje maandagochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 17:22
Heb een aantal copper heatsinks in de aanbieding stuur maar een DM als iemand er eentje wil hebben, prijs komen we wel uit.

http://dx.com/p/pure-copp...t-spreader-8-pieces-24500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Pi heeft inmiddels 2.40GB gedownload via Torrents op 500KB/s naar een CIFS share. Lijkt erop dat mijn problemen met crashende downloads eindelijk voorbij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18
Ondertussen draait mijn Pi al een maandje of drie vrolijk. De bedoeling is uiteindelijk home-automation (Z-Wave). Tot nu toe wat zitten spelen met X10 maar dit bleek erg onbetrouwbaar (de Pi daarentegen niet).

Maar ik zie ook een andere toepassing: voor ons reddingsstation Zeevang (www.reddingsstation.nL). Zou een erg mooie en goedkope oplossing zijn voor opnemen van video-beelden aan boord.

Dus... mijn vragen, wellicht weet iemand wat:

- ken je een waterdichte case? En dan bedoel ik ECHT waterdicht, minimaal IPX7. Het kan aardig tekeer gaan ;).
- heeft iemand al ervaring met een camerachipje op de CSI module? En helemaal mooi, in combinatie met een IPX7 casing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Chapeau over je reddingsactiviteiten, maar serieus: "een IPX7case"?

Het Pi ecosysteem bestaat uit vrijwilligers die graag newbies willen helpen aangevuld met gasten die niets liever doen dan een "quick buck" maken via een "case" of ander spul.

Wil je een echte "IPX7" case dan wordt het een retourtje Gamma om siliconenkit en een gatenboor te halen. Heb je geen tijd, mail me dan even €10.000; ik zal dan mijn mening herzien en zelf even naar de Praxis fietsen :9

Maar serieus, er wordt nu een cameramodule ontwikkeld door de Foundation (de bedenkers van de Pi), wacht daar eens op. Als de community er een paar maanden mee bezig is kan je eens gaan denken hoe hem zelf te gebruiken en te kijken hoe je hem waterdicht op een boot bij windkracht 10 'in leven houdt'. Het mooiste is als je je ervaring daarna deelt (in het Engels) zodat andere reddingswerkers daar weer op kunnen voortborduren en ze weer kunnen terugposten zodat het jaar erop jouw camera weer beter functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met het uitlezen van sensoren met een raspberry? Ik wil eigenlijk de pulses van een energiemeter tellen en een paar temperatuurmeters aansluiten. Is dat te doen of kan ik beter naar een netduino/arduino gaan kijken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Thank..you! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Op de Raspberry website staat dat je niet moet proberen om de Rapsberry te laten voeden door de USB poort van een computer.

Nu heb ik hem tijdelijk even op één van mijn Synology kastjes aangesloten (op internet stond dat de twee poorten aan de achterkant gezamenlijk 1000mA kunnen leveren, en Pi is de enige gebruiker), en na 5 dagen gebruik heb ik geen problemen kunnen constateren. Ik was eigenlijk van plan om een adapter te kopen, maar zie dat die nogal duur zijn, en vraag me af of ik de huidige situatie niet gewoon zo kan houden.

Weet iemand eigenlijk waarom je de Raspberry niet mag aansluiten op de USB poort van een ander apparaat?

Het bespaard natuurlijk ook energie, t.o.v. een extra adapter. Bovendien zijn mijn Synology's al up vanaf de aanschaf en zit alles (via NUT) op een UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SPT schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:24:
Weet iemand eigenlijk waarom je de Raspberry niet mag aansluiten op de USB poort van een ander apparaat?
Specs, de USB spec ondersteunt officieel maar tot 500mA. Dus al werkt het wel, je kan er niet van uitgaan dat het altijd werkt. Vandaar dat ze zeggen dat het niet mag. "Not supported" is denk ik een betere term.

Nu zijn er tegenwoordig wel wat uitbreidingen waarmee het wel kan, waarmee het apparaat kan onderhandelen om meer stroom te krijgen, maar de Pi doet dit voor zijn stroomvoorziening niet, die wil gewoon veel stroom zien op zijn power-USB aansluiting (die dus eigenlijk neit aan de USB standaard voldoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
zaphod_b schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:44:
[...]
- ken je een waterdichte case? En dan bedoel ik ECHT waterdicht, minimaal IPX7. Het kan aardig tekeer gaan ;).
[...]
Kijk eens naar:
http://www.pelicases.nl of http://www.explorercases.nl

en dan bijvoorbeeld deze

[ Voor 13% gewijzigd door Yoram op 09-10-2012 17:17 ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
Volgens mij vergeet jij de koeling ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

GekkePrutser schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:44:
[...]

Specs, de USB spec ondersteunt officieel maar tot 500mA. Dus al werkt het wel, je kan er niet van uitgaan dat het altijd werkt. Vandaar dat ze zeggen dat het niet mag. "Not supported" is denk ik een betere term.
OK, maar veel USB power supply's leveren ook niet meer dan 500mA, vermoedelijk om dezelfde reden. Als usb specs. de reden was, dan hadden ze net zo goed op de website kunnen zetten dat je ook geen USB power supplies moet gebruiken. Ze raden echter juist aan om dat wél te doen. Dus ik vraag me eigenlijk nog steeds af of er niet meer achter dat advies zit.

Ik heb maar even contact opgenomen met Synology, om te vragen of hun apparaat de benodigde 700mA kan leveren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SPT schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:24:
Op de Raspberry website staat dat je niet moet proberen om de Rapsberry te laten voeden door de USB poort van een computer.
[...]
Mijn twee Pi's worden gevoed door de twee USB-poorten van mijn Fritz!Box 7390. Ze draaien al wekenlang 24/7 zonder enig probleem. Eentje is in gebruik als webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Hier draait de Pi nu 3 dagen 24/7 op de USB-poort van een Xtreamer (het eerste model). Op de andere USB-poort is een HDD aangesloten, en de Xtreamer heeft een share voor de HDD waar de Pi weer aan hangt doordat ze allebei met een switch die er gelijk naast ligt verbonden zijn. Werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb d'r ook eentje ondertussen. Kreng voelt nog wat sluggish aan, maar volgens mij is dat mijn antieke 2G SD-kaart. De snelheid van de GPIO-pinnetjes valt me daarentegen weer 100% mee: ik heb er een display aangehangen en daar een framebuffer voor geschreven en kan gewoon full-frame (nja, 320x240) video uitspelen op een goede framerate:

Edit: Deze stond even in het verkeerde topic. Yay for l33t modpowers :P

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 11-10-2012 14:35 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:53
Nice :D !

Het scherm hangt aan de GPIO aansluitingen?
Heb je er wat meer informatie over, welk scherm bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sprite_tm schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:26:
Edit: Deze stond even in het verkeerde topic. Yay for l33t modpowers :P
Volgens mij staat die dat nog steeds :)
[GPIO] Raspberry Pi

Zou je in dat topic een tutorial kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:40

Nikeo

Jawelles

iChaos schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:28:
Hier draait de Pi nu 3 dagen 24/7 op de USB-poort van een Xtreamer (het eerste model). Op de andere USB-poort is een HDD aangesloten, en de Xtreamer heeft een share voor de HDD waar de Pi weer aan hangt doordat ze allebei met een switch die er gelijk naast ligt verbonden zijn. Werkt uitstekend!
Bedankt voor deze interresante kijk op zaken! Die xtreamer heb ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lieuwe15 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:04:
Nice :D !

Het scherm hangt aan de GPIO aansluitingen?
Heb je er wat meer informatie over, welk scherm bijvoorbeeld?
Het is feitelijk een goedkopie 2.4" 320x240 schermpje met een ILI9325-controller. Volgens mij is dit er bijvoorbeeld eentje zoals ikook heb. Het kreng hangt met z'n bus aan de GPIO-pinnetjes van de RPi en ik heb een framebuffer-driver gechreven om het geheel met elkaar te laten praten.

Ik kan wel wat info posten, maar ten eerste gaat 't wat technisch worden (kernel patchen en rebuilden) en ten tweede is de driver nog niet 'netjes' dus ik wacht er liever even mee.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Sprite_tm schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:42:
[...]

Het is feitelijk een goedkopie 2.4" 320x240 schermpje met een ILI9325-controller. Volgens mij is dit er bijvoorbeeld eentje zoals ikook heb. Het kreng hangt met z'n bus aan de GPIO-pinnetjes van de RPi en ik heb een framebuffer-driver gechreven om het geheel met elkaar te laten praten.

Ik kan wel wat info posten, maar ten eerste gaat 't wat technisch worden (kernel patchen en rebuilden) en ten tweede is de driver nog niet 'netjes' dus ik wacht er liever even mee.
Wow!

En ik maar klote met mn 5110 lcd'tje :)
Soort van how-to, tutorial en info zou wel nice zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het GPIO topic van de RPi is juist bedoeld om technisch te worden. Er staan nu al een paar voorbeelden waarvoor je de kernel moet patchen e.d., dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:39

mno

theMob schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:21:
[...]
Deze is vergelijkbaar, maar nog iets goedkoper en direct leverbaar; kost met verzendkosten ca. € 7,80:
Ik heb net deze besteld op ebay, ook voor weinig. Is aan de zijkanten open, lijkt me goed voor de koeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.rascase.com/images/acryl_4.JPG

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[...]

Leuk!
Deze heeft ook een adapterbordje en een touchscreen(?)
theMob schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:21:
[...]

Hij is een populairder geworden ofzo, de prijs is nu opeens meer dan 18 pound..
Op samenkopen.net loopt trouwens een actie voor cases btw.

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_gadget op 11-10-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

franssie

Save the albatross

eindelijk de mijne eens werkend gekregen (weinig tijd, eindelijk een HDMI monitor want eigenlijk alleen laptops hier in huis).
Eindelijk plezier van mijn verzamelwoede vwb electronische componenten, laders/voedingen genoeg, kabels genoeg en zelfs een mini-wifi-usb plug die onder wheezy standaard ondersteund word op het moederbord ingeplugd.
Heb nu een headless RPi (vnc) om mee te spelen, valt me reuze mee hoe snel dat ding is! Nu nog de GPIO's aan de praat krijgen (i2c start nu op, even de sensors vinden) en wat ttl spul (heb nog ergens een printerje) aansluiten.
Dan alleen nog mijn programmeerkennis ophalen. Zit nog wel te twijfelen tussen python en C, maar als python meer op de talen van Android lijkt neig ik daar wel naar.
Iemand ervaring met android apps icm de RPi?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Doordat ik in m'n laptop een SSD heb gezet, heb ik een 2.5" harde schijf van 250GB over. Het is een Hitachi op 5400 RPM, volgens de sticker moet hij 5V 700mA DC voeding hebben. Ik heb een SATA (+SATA power) -> USB kabeltje, en als ik hem daarmee in m'n desktop prik werkt het prima (levert 500mA denk ik, USB 2.0). Het is me duidelijk dat het waarschijnlijk niet gaat werken als ik hem zo op m'n Raspi aansluit: die levert slechts 100mA per poort (150mA lees ik hier en daar?).

Daarvoor zijn denk ik een aantal oplossingen:
- koop een behuizing voor de schijf met een externe voeding. Er zijn er ook een hoop met 2xUSB als voeding maar ik neem aan dat dat met de Raspi niet gaat werken? Dan zou ik er dus één zoeken met externe voeding, gewoon lichtnet. Denk aan pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB3.0. Daar staan wel allerlei dingen over software, maar ik neem aan dat dat alleen voor backups is?
- koop een USB-hub, stuk goedkoper dan de bovenstaande optie (omdat ik er verder niks in zal stoppen voldoet iets als pricewatch: Sweex US014 Powered 4 Port USB Hub al denk ik).

Wat zouden jullie me aanraden?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Pagina: 1 ... 25 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494256">Raspberry Pi: aankoop&amp;levering</a>
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511319">~~~~~~~~~~~~~~~[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC</a>
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514963">~~~~~~~~~~~~~~~[GPIO] Raspberry Pi</a>.

Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_USB_Wi-Fi_Adapters">geteste USB WLAN stickjes</a>
Lijstje met <a href="http://elinux.org/RPi_Powered_USB_Hubs">geteste USB hubs</a>

~~~[/html]