Ik heb de feedback in dit topic doorgelezen waaruit ik zou moeten opmaken dat het moderatiesysteem zich aan de rand van faillisement verkeert. Als ik echter de reacties bekijk dan heb ik de indruk dat de moderaties een stuk beter zijn dan voor de wijzigingen. Er wordt mijn inziens best wel goed gemodereerd. De scheiding tussen +1 en +2 / +3 is enorm verbeterd ten opzichte van de oude situatie, waardoor er nu werkelijk wat gefilterd kan worden op +2. Ik kom ook niet veel hoog gemodereerde reacties tegen die hun score niet verdienen.
Eerst maar eens wat harde cijfers:
Reacties
| 5 weken voor invoering wijzigingen | Afgelopen vijf weken | |
---|
Score | Aantal | % van totaal | Aantal | % van totaal | % t.o.v. oude situatie |
---|
-2 | 100 | 0,12% | 89 | 0,12% | 100% |
-1 | 2554 | 3,1% | 2599 | 3,6% | 115,0% |
0 | 45660 | 56,1% | 38773 | 53,9% | 96,1% |
+1 | 31629 | 38,8% | 27344 | 40,0% | 99,1% |
+2 | 1469 | 1,8% | 3023 | 4,2% | 233,3% |
+3 | 38 | 0,05% | 161 | 0,22% | 440% |
Totaal | 81450 | | 71989 | |
Moderaties
| 5 weken voor invoering wijzigingen | Afgelopen vijf weken | |
---|
Score | Aantal | % van totaal | Aantal | % van totaal | % t.o.v. oude situatie |
---|
-1 | 20848 | 12,0% | 23465 | 15,2% | 126,7% |
0 | 54608 | 31,4% | 37415 | 24,3% | 77,2% |
+1 | 88495 | 50,95% | 71204 | 46,2% | 90,7% |
+2 | 8533 | 4,91% | 16326 | 10,6% | 216% |
+3 | 1205 | 0,69% | 5729 | 3,72% | 539% |
Totaal | 173689 | | 154147 | | |
Deelnemende gebruikers in moderatiesysteem:
Periode van vijf weken voor invoering van nieuw moderatiesysteem: 2807
Afgelopen vijf weken: 5808
Boosted moderaties in afgelopen vijf weken: 4330 (2,8% van totaal)
Boosted moderaties die afwijken van gemiddelde score reactie: 2019 (46,6%)
Boosted moderaties die hoger zijn dan gemiddelde score reactie: 1072 (24,8%)
Puur naar de cijfers kijkend ziet het er niet slecht uit. Er is meer spreiding gekomen in de scores door een hoger percentage -1-, +2- en +3-reacties. De verschillen zijn groter als er wordt gekeken naar individuele moderaties. Het percentage +3-moderaties is ruim vervijfvoudigd. Het percentage reacties met een gemiddelde van +3 is aanzienlijk minder groot dan het percentage +3-moderaties, maar dat was in het verleden ook zo. Het verschil is wat groter geworden. Slechts één op de 145 moderaties is een +3. Als meningmodden een groot probleem was geweest zou je denken dat dit percentage hoger was geweest.
Er wordt geopperd om de activatiedrempel voor de moderatierechten weer in te voeren. Tegelijkertijd liep het beoordelen van +2 en +3-reacties voor wijzigingen niet goed met de kleinere groep moderators. Ik vind ik het opmerkelijk dat het aantal actieve moderators is verdubbeld terwijl de gemiddelden kennelijk verder zijn gaan afwijken van wat moderators willen die hier in TMF actief zijn. Je gaat mij niet vertellen dat de 3000 moderators die erbij zijn gekomen allemaal meningmodders zijn. Dat blijkt ook niet uit de statistieken. Is er soms sprake van een mismatch tussen de wensen van de TMF-gebruikers en andere T.net-bezoekers?
Dat er soms gebruikers tussen zitten die misbruik maken van het moderatiesysteem of het modereren niet serieus nemen is onvermijdelijk bij een user driven moderatiesysteem. Je kunt dan de rechten van deze users innemen en eventueel wat tools bedenken om ze sneller op te sporen of het hele user driven moderatiesysteem afschaffen. Dat laatste is wat een aantal gebruikers van dit forum het liefst willen. Het afschaffen van het moderatiesysteem zal nogal wat gevolgen hebben: een eliteclubje van frontpagemoderators moet 2000 reacties per dag beoordelen met een snelle responstijd en zal het nodige gezeik te verwerken krijgen van bezoekers die het niet eens zijn met de beoordelingen. Ik zie dit geen succes worden met een groepje van enkele tientallen moderators.
Wij hebben gekozen voor een user-driven moderatiesysteem. Dan moet je ook accepteren dat de gebruikers de beoordelingen bepalen. Het moderatiesysteem moet intuïtief werken zodat mensen ermee aan de slag kunnen zonder een faq te moeten lezen. Je kunt niet functionaliteit beschikbaar stellen en afdwingen dat mensen een faq doorlezen voordat ze die functionaliteit gaan gebruiken. Wat betreft is een systeem met plussen en minnen wel elegant, dat is tenminste duidelijk.
Met de vijf niveaus die we nu hebben en de labels die eraan hangen spelen meningmodden niet in de kaart. Ze zijn mijn inziens redelijk duidelijk, hoewel het wellicht duidelijker is om 0 en +1 te hernoemen naar respectievelijk 'irrelevant' en 'relevant'. Het nut van het moderatiesysteem wordt duidelijker voor de gebruikers op het moment dat de scores gevolgen hebben voor de weergave. Dat maken we nu al een beetje duidelijk met de afwijkende weergave van de +2 en +3 en zal in de nieuwe reactieweergave nog duidelijker worden. Mensen snappen dan beter waarom ze modereren.
Hoewel we dus niet van plan zijn om de volgorde van de reacties te wijzigen zullen slechte en middelmatige reacties wel onzichtbaar worden (standaard ingeklapt of helemaal onzichtbaar). Dat zal op een wijze gebeuren die veel minder ruimte inneemt dan de huidige ingeklapte weergave van de reacties. Het gevolg hiervan is dat goede reacties veel beter opvallen. Het filter zal ook nauwkeuriger afgesteld kunnen worden (in stapjes van een kwart punt ipv hele punten) zodat het filter bruikbaarder wordt. Ook dat maakt het modereren weer nuttiger.
De boostpunten hebben er overigens juist voor gezorgd dat de Pro- en PowerMods meer invloed hebben gekregen. Er zijn namelijk veel minder moderators met een x6-weging actief. In de periode van vijf weken voor de invoering van het nieuwe moderatiesysteem werd ongeveer 35 procent van de moderaties met een x6-weging gedaan. De afgelopen vijf weken was dat nog maar 10 procent.
Ik ben wel benieuwd of er opmerkelijke afwijkingen zijn tussen normale en gebande moderators en hun registratieduur, karma of aantal reacties. Dat zijn statistieken waar je wat mee kunt doen bij het bepalen of iemand in aanmerking komt voor moderatierechten en een x2-weging.