Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 12] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 77.809 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey mooie kistradio's wleke speakers heb je in de eerste?

mvg
reloader13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auxilium schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 22:23:
[...]

Ziet er leuk uit, vrij aparte vorm van de kist. Nu alleen de houten delen nog even zwart maken voor het mooie ;) Hoe is eigenlijk het geluid van de MAC Audio speakers? Voor die prijs (30 euro) heb ik er toch vaak geen goed gevoel over. Alhoewel specificaties wel redelijk zijn.
IK heb juist die houten gelakt om daarna er een controle paneel van te maken het ziet er inmiddels beter uit sinds ik er wat schakelaars in heb gebouwd

En die mac audio zijn goede boxen voor het geld . Ze kunnen behoorlijk wat lawaai maken , maar je kan wel merken aan het metaal dat ze maar 30 euro zijn want toen ik ze wou aansluiten bogen enkele metalen delen om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:06:
[...]

IK heb juist die houten gelakt om daarna er een controle paneel van te maken het ziet er inmiddels beter uit sinds ik er wat schakelaars in heb gebouwd

En die mac audio zijn goede boxen voor het geld . Ze kunnen behoorlijk wat lawaai maken , maar je kan wel merken aan het metaal dat ze maar 30 euro zijn want toen ik ze wou aansluiten bogen enkele metalen delen om
oke dat is jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 18:28
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:02:
[...]

Ziet er goed uit
de kistjes worden allemaal wel veel compacter door die kleine li-ion accutjes
ik heb inmiddels ook al weer 3kratradio's en 1 kistradio gemaakt
waar heb jij die mp3 decoder vandaan gehaald??
thx
ebay maar met deze ben ik niet 100% te vrede... er zijn er 2 van dx onderweg die van 15 pagina's terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit zijn me pioneers TS-H1704 35 rms 150 max 30-30000 Hz

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/eqwew6.jpg

Vented coil :D
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/fensdy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:03:
hey mooie kistradio's wleke speakers heb je in de eerste?

mvg
reloader13
twee hele goedkope US-blaster 10cm 2weg 180 real Watt!!! (niet geloven) auto speakers. Had ik nog liggen daar zit wel een dikke magneet aan en het werkt goed. alleen door de mp3 decoder komt "valse" lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Vrienden met kennis van hifi speakers en dan vooral speaker parameters,

is "Vas" nu gewoon het aangeraden volume voor de behuizing / klankkast in een gesloten kist?

Googelend kom ik er niet uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:19:

is "Vas" nu gewoon het aangeraden volume voor de behuizing / klankkast in een gesloten kist?

vas is de recommended box volume in het algemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
lredev schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:19:

Nope, Vas is de hoeveelheid lucht die simpel gezegd dezelfde weerstand/stijfheid heeft als de ophanging van de speaker.
Vas is wel noodzakelijk om een kast te berekenen.

Wikipedia: Thiele/Small

[ Voor 8% gewijzigd door blinkenlights op 12-05-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
blinkenlights schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:23:
[...]

Nope, Vas is de hoeveelheid lucht die simpel gezegd dezelfde weerstand/stijfheid heeft als de ophanging van de speaker.
Vas is wel noodzakelijk om een kast te berekenen.

Wikipedia: Thiele/Small
ik had begrepen dat de liters VAS gelijkstond aan het aantal liters lucht waar een speaker weerstand op heeft in free air bij de resonantie freq. (Fs)
Als je dan een kistje maakt gelijk aan de vas dan zal de resonantie frequentie het hardst klinken, dacht ik. Meestal is het zo dat als je de kist ietsje groter maakt (10-30%) dan zal de bas dieper klinken.
correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
boppos schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:50:
[...]

ik had begrepen dat de liters VAS gelijkstond aan het aantal liters lucht waar een speaker weerstand op heeft in free air bij de resonantie freq. (Fs)
Als je dan een kistje maakt gelijk aan de vas dan zal de resonantie frequentie het hardst klinken, dacht ik. Meestal is het zo dat als je de kist ietsje groter maakt (10-30%) dan zal de bas dieper klinken.
correct me if i'm wrong
Hier mis je dat de resonantiefrequentie verschuift. (Fc is hoger dan Fs) Hoe kleiner het volume, hoe hoger Qtc en de piek bij resonantie (als Qtc > 0.71) maar ook hoe hoger Fc, dus grof gesteld:

Kleinere kast: minder diep maar dreunender laag
Grote kast: dieper en minder dreunend tot zachter laag.

edit:
twee aanraders voor wie er meer van wil weten:
Vance Dickason's Loudspeaker Design Cookbook en een speakersimulatieprogramma als winisd.

[ Voor 8% gewijzigd door blinkenlights op 12-05-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
boppos schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:48:
[...]

Het is nog lang niet af allemaal, want ik wil eerst zeker weten dat het goed werkt! Afwerking komt als aller laatste!

Hierbij dus wat foto's van mijn 3 projectjes:
Allereerst mijn "medium" kistje waar ik erg veel mee muziek draai in de schuur als ik aan het klooien ben.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het kleine mini radiootje waar iedereen zich over verbaast hoe hard het gaat!!!
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dan mijn eerste project. Het is nog nooit ergens mee naartoe geweest. Het werkt wel en wordt steeds uitgebreider. Maar die bierkrat gaat binnenkort weg... Ik wil een mooie behuizing met 2 speakers aan de voorkant en de rest ook. Ik ben er nog niet uit over de maten en de vorm.
[afbeelding]

alle 3 bij elkaar:
[afbeelding]

Dan nog even de li-ion accu's:
[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes! Gewoon het standaard montageplaatje van kistradio/conrad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

Auxilium

Walking the line

blinkenlights schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:54:
[...]

Hier mis je dat de resonantiefrequentie verschuift. (Fc is hoger dan Fs) Hoe kleiner het volume, hoe hoger Qtc en de piek bij resonantie (als Qtc > 0.71) maar ook hoe hoger Fc, dus grof gesteld:

Kleinere kast: minder diep maar dreunender laag
Grote kast: dieper en minder dreunend tot zachter laag.

edit:
twee aanraders voor wie er meer van wil weten:
Vance Dickason's Loudspeaker Design Cookbook en een speakersimulatieprogramma als winisd.
Dat is wat ik ook wil weten voor mijn kist. Hoeveel liter moet mijn kist worden voor de "beste" resultaten. Heb alleen een mac en kan geen winisd downloaden. Heb er tevens ook nooit mee gewerkt. Iemand die dit voor mij kan en wil doen?

Wie vraagt wordt geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet bel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-10-2022

Piet bel

Digital age pioneer

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:17:
dit zijn me pioneers TS-H1704 35 rms 150 max 30-30000 Hz

[afbeelding]

Vented coil :D
[afbeelding]
I like :D
Waar gehaald?

Techjunk & gadgetfreak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Probleem is dat ik bij het willen berekenen van de ideale kastgrootte voor een gesloten behuizing steeds OF parameters te kort kom (Qtc) of gewoon een volume moet opgeven, terwijl dat juist is wat ik berekend wil zien :(

Dat boek van Vance ga ik maar eens zoeken - ben al uren aan het lezen en nog weinig wijsheid verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
Qtc is geen door de fabrikant opgegeven parameter, maar een resultaat van inbouw in een kast. Dus je weet je volume, daaruit rolt dan Qtc of je specificeert Qtc en daar rolt een volume uit. Bij een gesloten kast staan Fc, Qtc en volume in verhouding ten opzichte van elkaar, verander er een, dan gaan de andere twee vanzelf mee.

Bij luidsprekers worden resonantiefrequentie en Qt bij losse en ingebouwde luidsprekers aangegeven door Fs(peaker) en Qts(peaker) en Fc(ase) en Qtc(ase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
blinkenlights schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:40:
Qtc is geen door de fabrikant opgegeven parameter, maar een resultaat van inbouw in een kast. Dus je weet je volume, daaruit rolt dan Qtc of je specificeert Qtc en daar rolt een volume uit. Bij een gesloten kast staan Fc, Qtc en volume in verhouding ten opzichte van elkaar, verander er een, dan gaan de andere twee vanzelf mee.

Bij luidsprekers worden resonantiefrequentie en Qt bij losse en ingebouwde luidsprekers aangegeven door Fs(peaker) en Qts(peaker) en Fc(ase) en Qtc(ase).
Bij drie factoren in relatie / verhouding tot elkaar moet bij 2 bekende de onbekende uit te rekenen zijn toch? Ik weet alles van de speaker alleen wil graag het ideale case volume weten :P Ik dacht met dit dingetje verder te komen: http://www.webervst.com/spkrcalc/port1.htm maar dat viel tegen ;)

Laat ik het anders zeggen:

Rated power 40 W
Maximum power 60 W
Nominal impedance Z 4 Ohm
Frequency response 70–16000 Hz
Mean sound pressure level 85 dB (1 W/1 m)
Opening angle (-6 dB) 69°/4000 Hz
Excursion limit +/−2,5 mm
Resonance frequency fs 100 Hz
Magnetic induction 0,85 T
Magnetic flux 210 µWb
Height of front pole-plate 4 mm
Voice coil diameter 20 mm
Height of winding 5 mm
Cutout diameter 112 mm
Net weight 0,29 kg
D.C. resistance Rdc 3,8 Ohm
Mechanical Q factor Qms 2,49
Electrical Q factor Qes 2,19
Total Q factor Qts 1,16
Equivalent volume Vas 4,4 l
Effective piston area Sd 78 cm²
Dynamically moved mass Mms 4,8 g
Force factor Bxl 2,3 Tm
Inductance of the voice coil L 0,4 mH
Protective system IP 65 *)
Temperature range −40 ... 80 °C
Colour schwarz / black

Met bovenstaande parameters, wat is dan het ideale volume per speaker? (deze speaker: FR13WP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
Total Q factor Qts 1,16
Daar gaat alles mis. Deze speaker is voor niets anders dan een lage kostprijs ontworpen. Het "dingetje" dat je gebruikt is bedoeld om een basreflexkast te berekenen. Zonder geexperimenteer met erg grote gedempte kasten of 5e orde (dus met condensator) basreflexkasten is een Qts van ongeveer 0.5 het maximum voor een basreflexkast.

Wat je met deze speaker kan in kratradiocontext: aperiodisch gedempte gesloten kast. Neem zo'n 5 liter per speaker, vul de kast volledig met steenwol en maak een gat ter grootte van minimaal de helft van het membraanoppervlak in de kast waarbij je ervoor zorgt dat het dempingsmateriaal zo'n beetje dat gat uitpuilt.

Maar zelfs dan komt er nog geen echt laag uit.

En een Xmax van 0.5 mm helpt de maximum geluidsdruk ook niet vooruit. Eigenlijk gewoon niet gebruiken dus...

[ Voor 40% gewijzigd door blinkenlights op 13-05-2011 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
xammies schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:17:
Netjes! Gewoon het standaard montageplaatje van kistradio/conrad?
ja deze wel maar ik had een bestelling gedaan voor onderdelen ergens bij een winkeltje in duitsland op ebay. Dus ik heb nog wat onderdelen voor het kistje wat ik wil gaan maken van alle onderdelen van die bierkrat. Maar ik ben nog niet uit het ontwerp voor dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 jaar geleden in een car audio winkel.
ik weet niet zeker of je ze nog kan krijgen
je zal moeten googlen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu een week geleden besteld op kistradio maar heb nog niks binnen.
hoelang gaat dat nog duren of komt dat omdat ze de versterker niet op voorraad hadden en dat het dan wat langer duurt?
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:13:
hoelang gaat dat nog duren of komt dat omdat ze de versterker niet op voorraad hadden en dat het dan wat langer duurt?
alvast bedankt
Misschien moet je even een mailtje sturen naar Kistradio en niet vragen op dit forum. Daar kunnen ze je vast verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:13:
alvast bedankt
9 mei heb je als goed is een statusupdate gehad? Anyway vandaag gaan alle vertraagde zendingen weg!

@blinkinglights, hoe werkt dat aperiodisch gebeuren dan? Ik neem aan dat het niet echt basreflex is?

Voor deze speakers is dat overigens niet zo zinvol aangezien ik ze juist gebruik om een waterdichte kist mee te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
lredev schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 16:18:
[...]

@blinkinglights, hoe werkt dat aperiodisch gebeuren dan? Ik neem aan dat het niet echt basreflex is?

Voor deze speakers is dat overigens niet zo zinvol aangezien ik ze juist gebruik om een waterdichte kist mee te maken :P
Ja, dan is gewoon basreflex ook niet zo handig. :P Een aperiodisch gedempte kast (ook wel variovent genoemd) is een zwaar gedempte "gesloten" kast met erg grote verliezen, door het gedempte lek dat het gat in de behuizing is. Het is een manier om luidsprekers met een hoge Qts in een kleine kast te kunnen gebruiken zonder dat ze erg gaan dreunen.

Nu kan je je afvragen of dat voor een kistje wel zo belangrijk is. Zal 'm zo eens in een simulatie gooien.

Edit: Hifi is het niet, maar valt me nog mee. In 12 liter ongedempt (of zo'n 9 liter volledig met glaswol of steenwol gevuld) kom je uit op een Fc van 120 Hz en een Qtc van 1.33. Dat levert bij 140 Hz een bult van 3 dB op en een -3 dB punt van 85 Hz. In 6 liter ongedempt (4.5 volledig gedempt) kom je op Fc 133 en Qtc 1.46. Dan kom je op een bult van 4 dB bij 155 Hz en een -3 dB punt op 95 Hz.

Omdat de resonantiefrequentie best hoog ligt heb je niet gek veel last van de korte slag en komt er nog aardig wat lawaai uit. Ik moet eens wat vaker m'n hifibril afzetten geloof ik. :)

Waar het op neerkomt: het werkt altijd wel en hoe groter je de kast kan maken hoe beter.

[ Voor 29% gewijzigd door blinkenlights op 13-05-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey, ik heb het topic gelezen.
maar ik heb nog vraagjes,
- hoe breken je de hoe lang de accu mee gaat
- wat is het verschil tussen lader en voeding
- hoe moet je de krat safe van wesly aan sluiten?

ik ben momenteel bezig om alle spulletjes bij elkaar te schrapen.
ik hab al 4x75 watt speakers 4ohm per stuk
en een scooter versterker 2x 300watt 2x30 rms

zo als ik het zie kan je deze met elkaar combineren?

groetjes ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:27
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:51:
hey, ik heb het topic gelezen.
maar ik heb nog vraagjes,
- hoe breken je de hoe lang de accu mee gaat
- wat is het verschil tussen lader en voeding
- hoe moet je de krat safe van wesly aan sluiten?

ik ben momenteel bezig om alle spulletjes bij elkaar te schrapen.
ik hab al 4x75 watt speakers 4ohm per stuk
en een scooter versterker 2x 300watt 2x30 rms

zo als ik het zie kan je deze met elkaar combineren?

groetjes ali
Dit staat in de handleiding die bijgeleverd is, maar levi heeft laast ook een mooi artikel hierover op zijn webshop geplaatst:
http://www.kistradio.nl/w...q_info&fcPath=2&faqs_id=7

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmaano
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 18:31
Bassreflex is nog vrij goed te doen. Voor de 10cm speakers kom ik op een behuizing uit van 6L en de frequentie (vd kast/systeem?) staat op 69 Hz. Het -3dB punt bevindt zich op 60 Hz. Niet verkeerd lijkt me. Natuurlijk zijn het getallen uit een programma, kan ze niet nameten.

In een gesloten kast heb ik 4L nodig (paarse curve), ga ik deze uitrusten met een port valt de response lager uit bij lagere frequenties dan een 6L kast (cyaan). Breid ik deze uit naar 6L komt de groene curve eruit.

Qts-waarde van de speakers is 0,54. Volgens de geluiden eigenlijk wat te laag voor een port.
Goede informatie is te vinden op diywoofers.org.
Zij stellen dat speakers met een waarde tussen 0.2 tot 0.5 tot 'bevredigende' resultaten leiden.

Mijn poort heeft nu een afmeting van 33mm inwendig en een lengte van 61 mm.

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/4858/plotoptiesklein.png

Een vraag: wat is het advies voor demping? Bekleden met noppenschuim, volstuwen met wol oid.. En wat is de werking ervan?

[ Voor 9% gewijzigd door Desmaano op 13-05-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Versterker (modded) binnen met connector plaat + een dc female plug eraan van kistradio.nl
Ziet er goed uit! Ik raad iedereen dit er bij te bestellen als je met een batterypack gaat werken of zelfs
met een voltmeter er tussen :) Levi kan van alles op order maken ;)!

nu nog speakers om te gaan testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:27
Zo, afgelopen week nog een ''subje'' bij m'n kistje gebouwt.
Simpel brand 12 kratje genomen en luchtdicht gemaakt. 8'' speakertje
en filter erin. en tadaa een basskastje! :) uiteraard niet aan gerekend O-)

resultaat:
De binnenkant.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8JE3ZUIE.jpg

samen met de kist.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NLXWP74G.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FPYXWQIV.jpg
Zit ook nog een schakelaar op zodat het filter is uit te schakelen, zo draait de
speaker fullrange. Altijd leuk om nog wat extra power reserve te hebben voor als het moet >:)

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-05-2011 01:48 . Reden: Zie de topicwarning betreffende grote foto's. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Resizen mag best even, lees de tw. Verder denk ik niet dat je dat ding fullrange wilt laten spelen, dat gaat nergens naar klinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

iemand nog een tip waar ik van dat speakergaas kan kopen wat koen g ook heeft?
Of iets anders wat goedkoop is en evt. zelf te klussen? En zoek ook nog een mooi adresje voor bolboeken e.d. Mag ook buitenland oid zijn, maar volgens mij is het overal best duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier ook naar op zoek. Heb maar een stukje van 17 * 28 cm nodig.. Iemand tips voor kleine stukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:49:
Ik ben hier ook naar op zoek. Heb maar een stukje van 17 * 28 cm nodig.. Iemand tips voor kleine stukken?
Hm, dat "gaas", geperforeerde plaat is geen probleem voor mij. Tegen een kleine vergoeding kan ik dit wel op maat knippen voor geintreseerden (staal of RVS, verschillende diktes, verschillende gaten).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:08:
[...]

Hm, dat "gaas", geperforeerde plaat is geen probleem voor mij. Tegen een kleine vergoeding kan ik dit wel op maat knippen voor geintreseerden (staal of RVS, verschillende diktes, verschillende gaten).
Dat zou super zijn! Heb je even een pm gestuurd;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zojuist ta2024 aangesloten met battery pack op 1 van mijn Magnat zuilen die ik normaal in thuisbioscoop gebruik...

wat een geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Heeft iemand hier ervaring met frezen met een dremel? Ik wil mijn speaker in een kistje iets laten verzinken maar het platform van mijn bovenfrees is te groot voor de radius. Nu zag ik bij de bouwmarkt een dremel setje met freeshulpstuk wat best geschikt leek voor kleine cirkels, maar erg veel info was er niet beschikbaar.. (is zon dremel uberhaupt sterk genoeg om een eindje in hout te frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 03:03:
Heeft iemand hier ervaring met frezen met een dremel? Ik wil mijn speaker in een kistje iets laten verzinken maar het platform van mijn bovenfrees is te groot voor de radius. Nu zag ik bij de bouwmarkt een dremel setje met freeshulpstuk wat best geschikt leek voor kleine cirkels, maar erg veel info was er niet beschikbaar.. (is zon dremel uberhaupt sterk genoeg om een eindje in hout te frezen?
als je mdf neemt wel ik denk dat hij met hard hout moeite heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu komt misschien de meest onzinnige vraag in dit topic maar...

hoe bevestigen jullie je versterker in je kist? Er zitten van die pootjes bij but i dont get it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:25:

hoe bevestigen jullie je versterker in je kist? Er zitten van die pootjes bij but i dont get it?
In je versterker zitten schroefgaten, met een paar kleine schroefjes bevestigen aan het hout. Het schijnt wel te werken om een beetje ruimte tussen je versterker en het hout te laten, zo wordt de versterker minder snel heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmaano
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 18:31
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:25:

Met kleine houtschroeven van ong 20mm. Ik heb korte stukjes plastic buis gebruikt zodat er 4/5 mm ruimte onder zit. Waar dat spul vandaan komt weet ik niet of wat het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
Blue-Tiger schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:58:
Resizen mag best even, lees de tw. Verder denk ik niet dat je dat ding fullrange wilt laten spelen, dat gaat nergens naar klinken ;)
ik wou het net gaan aanpassen, maar een mod heeft het al gedaan. bedankt!
Nou, dat ding kan best fullrange spelen. Ik heb namelijk een toonregeling op de versterker zitten, een beetje ( flink wat :P ) hoog wegdraaien en dan komt er toch nog een aardig geluidje uit.
goed genoeg voor op een feest :) natuurlijk niet om de 2e symfonie van Beethoven te gaan luisteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:08:
[...]

Daar heb ik ook interesse in! Stuur binnenkort wel even een bericht hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Auxilium schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:11:
[...]

Daar heb ik ook interesse in! Stuur binnenkort wel even een bericht hierover.
offtopic:
Offtopic, maar, als alle geintreseerden dan even een DM sturen, krijgen jullie dan dit weekend de tijd voor, en dan zal ik volgende week proberen de boel op maat te maken en te verzenden. Even iets eenmaligs dus, heb het eigenlijk al veelste druk ;).
Ik kan in geperforeerde plaat in RVS of Staal, met verschillende diktes, en verschillende diameters van de gaten leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 14-05-2011 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het geheel nu aangesloten op 2 speakers en het klinkt prachtig en kan snoeihard

Enige probleem dat ik soms alleen nog ondervind is dat er geen geluid uit komt als ik batterypack aansluit en de mp3 speler al wel is aangesloten en afspeelt voor ik de batterypack aansluit..

Als ik vervolgens de versterker op een gewone 12v voeding aansluit doet die het wel gewoon.
Vervolgens sluit ik echt heel kort de batterypack weer aan op de lader en daarna doet hij het wel?

*edit:

Deze Pioneer TS A6956 speakers op kop kunnen
tikken voor 3 euro en ze doen het! Echter zie ik nergens wat de plus en de min op de speakers is :(

Iemand tips? En hoe veel liter zou de kist ongeveer moeten zijn voor dit type? Ik merk namelijk wel dat
kist nodig is voor de bas want die mist aardig nu haha :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

De grote aansluiting is vaak de +

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krentenbol schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:23:
De grote aansluiting is vaak de +
ze zijn precies hetzelfde :(

*edit: was ik even blind. Had ik 1tje dus verkeerd aangesloten ;)

Thanks voor de tip!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Dan moet je even een batterijtje erop aansluiten en kijken welke kant de conus op beweegt. Als die naar buiten komt is de kant waar de + van de batterij op aangesloten is ook de kant waar de + van de versterker op aangesloten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
Of je sluit ze gewoon op beide speakers hetzelfde aan.
als ze beide uit fase staan, dan maakt dit niks uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Jawel, want ze klinken beter als de conus naar buiten komt.

EDIT:
En hij kan ze niet hetzelfde aansluiten zonder te weten wat + en - is omdat beide aansluitingen hetzelfde zijn ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Krentenbol op 14-05-2011 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik wel heb is dat ik de plus nu op de grote heb aangesloten maar bij de ene speaker is de linker de grote en bij de ander de rechter. Hoort dat zo?

Vind het nog wel heel vlak nu het geluid maar komt vast omdat de speakers niet in een behuizing zitten=)

Moet je trouwens nog ergens rekening mee houden ivm de grote magneten op de speakers?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
Volgens mij is de grote connector altijd de plus. Als je luidsprekers niet ingebouwd hebt is het idd geen geluid. Als je ze in bijv een kartonnen doosje laat hangen wordt het al iets beter, maar nog steeds heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:17:
Deze Pioneer TS A6956 speakers op kop kunnen
tikken voor 3 euro en ze doen het! Echter zie ik nergens wat de plus en de min op de speakers is :(

Iemand tips? En hoe veel liter zou de kist ongeveer moeten zijn voor dit type? Ik merk namelijk wel dat
kist nodig is voor de bas want die mist aardig nu haha :)
Mooie speakers voor 3 euro! Heb zelf ook pioneer, 4 weg en 200 watt. Mijn kist keuze zou 40x55x30 zijn. Uiteraard demping in de kist gooien. Grote is eigenlijk gebaseerd op niets.. Een te grote (zware) kist is ook vervelend en dit is al 66 liter aan volume (buiten maten).

[ Voor 90% gewijzigd door Auxilium op 14-05-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auxilium schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:37:
[...]

Mooie speakers voor 3 euro! Heb zelf ook pioneer, 4 weg en 200 watt. Mijn kist keuze zou 40x55x30 zijn. Uiteraard demping in de kist gooien. Grote is eigenlijk gebaseerd op niets.. Een te grote (zware) kist is ook vervelend en dit is al 66 liter aan volume (buiten maten).
Dat is wel erg groot als ik het zo uitmeet :/
Ik zat meer te denken aan 20/25 diep en 20 hoog of is dat wel heel erg weinig? Moet namelijk wel enigzins
portable zijn en zat zelfs te denken aan formaat bavkratje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:56:
[...]

Dat is wel erg groot als ik het zo uitmeet :/
Ik zat meer te denken aan 20/25 diep en 20 hoog of is dat wel heel erg weinig? Moet namelijk wel enigzins
portable zijn en zat zelfs te denken aan formaat bavkratje...
Persoonlijk kies ik voor een groter volume omdat dit veel beter is voor het geluid. Met name voor de bas. Maar als je voor een erg portable formaat wil gaan heb je weinig keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wellicht foto van jouw kist zodat ik idee van grootte krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:01:
Heb je wellicht foto van jouw kist zodat ik idee van grootte krijg?
Heb nog geen foto.. Heb hem namelijk ook nog niet in elkaar ;) Je kan wel met vellen papier het formaat na maken en krijg je een goed vooraanzicht om een schatting te hebben. Het is niet een formaat die je makkelijk op de fiets mee neemt. Waarschijnlijk net even te groot. Je kan een heel stuk van de breedte en diepte afhalen om hem wat meer compact te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auxilium schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:04:
[...]

Heb nog geen foto.. Heb hem namelijk ook nog niet in elkaar ;) Je kan wel met vellen papier het formaat na maken en krijg je een goed vooraanzicht om een schatting te hebben. Het is niet een formaat die je makkelijk op de fiets mee neemt. Waarschijnlijk net even te groot. Je kan een heel stuk van de breedte en diepte afhalen om hem wat meer compact te maken.
Wil hem juist makkelijk mee kunnen nemen, wellicht kleinere speakers dan regelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxilium

Auxilium

Walking the line

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:07:
[...]

Wil hem juist makkelijk mee kunnen nemen, wellicht kleinere speakers dan regelen :/
Voor die 3 euro kan je er altijd nog een wat grotere kist voor maken. Heb je een compacte en een minder compacte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjongenjongen. Ik heb dit forum volgens mij een jaar of twee niet meer gecheckt. Ik was nog bij deel 5, inmiddels is er een nummer 12!

Maar wat ik echt vet vind is dat m'n kleine schakelingetje (KratSafe) uiteindelijk te koop is op een voorgemonteerd printplaatje _/-\o_ En dat m'n naam er bij staat vind ik een hele eer 8) . En dan te bedenken dat de eerste versie bestond uit vier transistoren, een paar weerstanden, een zenerdiode en een trimpot die je zelf moest instellen...

Wellicht tot binnenkort op terschelling tijdens oerol, dan wordt mijn krat weer meegesleept. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:52:
Tsjongenjongen. Ik heb dit forum volgens mij een jaar of twee niet meer gecheckt. Ik was nog bij deel 5, inmiddels is er een nummer 12!

Maar wat ik echt vet vind is dat m'n kleine schakelingetje (KratSafe) uiteindelijk te koop is op een voorgemonteerd printplaatje _/-\o_ En dat m'n naam er bij staat vind ik een hele eer 8) . En dan te bedenken dat de eerste versie bestond uit vier transistoren, een paar weerstanden, een zenerdiode en een trimpot die je zelf moest instellen...

Wellicht tot binnenkort op terschelling tijdens oerol, dan wordt mijn krat weer meegesleept. :D
Het is dan ook een ideaal schakelingetje ;). Ondertussen wel wat upgrades, zoals het 2x 8A relais, en het automatisch uitschakelen bij voedingsspanning, maar ik ben blij dat je er tevreden mee bent!

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 14-05-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:16:
[...]

offtopic:
Offtopic, maar, als alle geintreseerden dan even een DM sturen, krijgen jullie dan dit weekend de tijd voor, en dan zal ik volgende week proberen de boel op maat te maken en te verzenden. Even iets eenmaligs dus, heb het eigenlijk al veelste druk ;).
Ik kan in geperforeerde plaat in RVS of Staal, met verschillende diktes, en verschillende diameters van de gaten leveren.
thnx maar ik heb het net vandaag zelf al gekocht, wel ander soort gaas maar ik heb het al ingebouwd. Wel een erg aardig aanbod!!
Ik heb een 'stevig' gaas gekocht bij de dierenwinkel (groothandel), kwam er toevallig en daar hadden ze voor 3.50 de meter(vierkante) gaas. Ga het denk ik groen verven en het kistje wit. Volgende week maar eens schuren en de laatste dingen fixen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu al meerdere keren gehad dat waarschijnlijk de beveiliging van de batterypack aanslaat als ik de mp3 speler aansluit of los koppel terwijl de batterpack aanstaat. Enige oplossing is even 1 sec de lader erop aan sluiten en daarna doet die het weer. Waarschijnlijk is de piek even te hoog in het begin als de aux kabel in de speler gaat.

Heeft iemand hier een oplossing voor, bepaalde volgorde die het veiligst/beste is?
En wellicht een portable ingebouwde oplossing om de pack uit zijn beveiliging te halen zonder hem thuis eerst
aan de lader te hangen? Anders zit ik daar in park met een kist waar ik niks mee kan 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:12:
Het is dan ook een ideaal schakelingetje ;). Ondertussen wel wat upgrades, zoals het 2x 8A relais, en het automatisch uitschakelen bij voedingsspanning, maar ik ben blij dat je er tevreden mee bent!
Absoluut, ik probeerde die schakeling al een paar jaar 'aan de man te brengen' op dit forum. Maar doordat je die versie zelf moest instellen schrikte dat mensen af. Vandaar m'n laatste versie die direct werkt.

Heb je ook meerdere getest op welke spanning ze precies uitspringen? Dat zou nauwkeuring moeten zijn maar ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt met meerdere units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:41:
Heb nu al meerdere keren gehad dat waarschijnlijk de beveiliging van de batterypack aanslaat als ik de mp3 speler aansluit of los koppel terwijl de batterpack aanstaat. Enige oplossing is even 1 sec de lader erop aan sluiten en daarna doet die het weer. Waarschijnlijk is de piek even te hoog in het begin als de aux kabel in de speler gaat.

Heeft iemand hier een oplossing voor, bepaalde volgorde die het veiligst/beste is?
En wellicht een portable ingebouwde oplossing om de pack uit zijn beveiliging te halen zonder hem thuis eerst
aan de lader te hangen? Anders zit ik daar in park met een kist waar ik niks mee kan 8)7
misschien gewoon uitzetten als je er een mp3 speler aan hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:33:
[...]

Absoluut, ik probeerde die schakeling al een paar jaar 'aan de man te brengen' op dit forum. Maar doordat je die versie zelf moest instellen schrikte dat mensen af. Vandaar m'n laatste versie die direct werkt.

Heb je ook meerdere getest op welke spanning ze precies uitspringen? Dat zou nauwkeuring moeten zijn maar ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt met meerdere units.
Ik heb er zelf zo'n 30 afgebouwd en elke ook getest voordat ik ze wegdeed. Schakelen allemaal zo rond de 11.50V af, hooguit een paar millivolt afwijking. Maar dat is logisch ook natuurlijk, met 1% weerstanden en een LM385Z-2.5 met 0.8% nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eko990 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:02:
[...]

misschien gewoon uitzetten als je er een mp3 speler aan hangt?
Dat is inderdaad de simpelste oplossing maar voor het geval ik vrienden heb die dat even vergeten vraag ik me af of er ook een andere oplossing zou zijn :)

Kent iemand misschien iets dat ik er tussen kan hangen dat zo'n piek opvangt OF iets waarmee ik heel kort een 12v stroom de batterypack in kan laten gaan om hem uit beveiliging te halen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:55:
[...]

Dit staat in de handleiding die bijgeleverd is, maar levi heeft laast ook een mooi artikel hierover op zijn webshop geplaatst:
http://www.kistradio.nl/w...q_info&fcPath=2&faqs_id=7
dank je wel,

ik denk dat de verschil tussen lader en voeding is :
lader geeft wissel spanning waar door je dan niet goed kan afspelen(geluid word steeds zachter en harder)
en een voeding geeft gelijke spanning? klopt dit<<

en nu nog de vraag hoe reken je uit hoe lang een accu mee gaat.
ik denk dat de AH wat er op de accu staat er wat mee te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
Nee dat klopt niet. De lader is om de accu te laden en de voeding is om de versterker van stroom te voorzien als de accu wordt opgeladen. Je mag de accu niet gebruiken en laden tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 18:01:
[...]

dank je wel,

ik denk dat de verschil tussen lader en voeding is :
lader geeft wissel spanning waar door je dan niet goed kan afspelen(geluid word steeds zachter en harder)
en een voeding geeft gelijke spanning? klopt dit<<

en nu nog de vraag hoe reken je uit hoe lang een accu mee gaat.
ik denk dat de AH wat er op de accu staat er wat mee te maken heeft
Probleem is dat een lader begrenst is op een bepaalde stroom om mee te laden. Bij de meeste laders hier is dat 13.8V en 600mA. De lader verwacht een accu als belasting, de enigste belasting is dan de interne weerstand van de accu. Zodra je ook een versterker aan gaat sluiten krijgt de lader te maken met een wisselende belasting en kan de regelelectronica van slag raken. Wanneer je versterker zelfs meer stroom trekt dan je lader kan leveren ontlaad je je accu ook alleen maar verder in plaats van dat je hem laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een artikel wat ik gevonden heb:

Batterijcapaciteit
Hoe berekenen we de resterende capaciteit van een batterij? Daarvoor moeten we eerst weten wat die capaciteit precies is. Deze hoort op de batterij aangegeven te staan. Meestal als mAh of Ah. Dit staat voor (milli)Ampère per uur. Heeft een batterij een vermogen van 2800 mAh, dan kan ze voor de duur van 1 uur dus 2800 mAh leveren. Maar ook 2 uur 1400 mAh of 4 uur 700 mAh.

Dus nu weten we hoelang een batterij meegaat? Nee, zo simpel ligt het helaas niet. We hebben ook de ontladingscurve van de specifieke batterij nodig. Voor veel batterijen zijn dergelijke grafiekjes wel ergens op internet te vinden.

dus een accu met 7A geeft 7Ah, en het verbruik van je kist is 1a , dus dan kan die 7 uur mee. right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:24:
een artikel wat ik gevonden heb:

Batterijcapaciteit
Hoe berekenen we de resterende capaciteit van een batterij? Daarvoor moeten we eerst weten wat die capaciteit precies is. Deze hoort op de batterij aangegeven te staan. Meestal als mAh of Ah. Dit staat voor (milli)Ampère per uur. Heeft een batterij een vermogen van 2800 mAh, dan kan ze voor de duur van 1 uur dus 2800 mAh leveren. Maar ook 2 uur 1400 mAh of 4 uur 700 mAh.

Dus nu weten we hoelang een batterij meegaat? Nee, zo simpel ligt het helaas niet. We hebben ook de ontladingscurve van de specifieke batterij nodig. Voor veel batterijen zijn dergelijke grafiekjes wel ergens op internet te vinden.

dus een accu met 7A geeft 7Ah, en het verbruik van je kist is 1a , dus dan kan die 7 uur mee. right?
Klopt helemaal :). Maar doorgaans kan je wel zo'n 10-15 uur spelen met een TA2024 op een 7Ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Laatst online: 18-09 22:54

pythagorasABC

A²+B²=C²

Wat zou het gevolg zijn als ik de ground en de tip van een jack plug om om zou draaien als de plug mono is? Gaat de ta2024 dan kapot, of is het geluid gewoon slecht/weg?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:26
Hoeveel draad zou ik moeten hebben en wat voor draad? Het is bij iedereen natuurlijk verschillend, maar ben wel benieuwd hoeveel iedereen nodig was, en wat voor soort draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste medeforummers.

Ik ben al een tijd lang op zoek naar een goede lood-accu lader. Momenteel laadt ik met een tronic lader van de aldi Maar ik merk dat deze lader mijn accu's maximaal laadt tot 12,9 volt (ipv 13,8), deze laadt met 14,4 V - 0.8 ah. is dez spanning niet tehoog?

Nu zou het ook kunnen dat de accu's niet meer in topstaat zijn, hoe valt dit te testen?

Nu staat er op kistradio een lader die laadt met 0.6 ah, dat zou dus ook moeten werken, alleen duurt het langer?

Ik laadt twee yuasa accu's parallel, beide 7 ah, dus 14 ah in totaal. Nu ben ik op zoek naar en intelligente druppellader, die in ieder geval niet kan overladen. Nog beter een stappenlader.

Hebben jullie een linkje voor me?

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Maartenll schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:58:
Hoeveel draad zou ik moeten hebben en wat voor draad? Het is bij iedereen natuurlijk verschillend, maar ben wel benieuwd hoeveel iedereen nodig was, en wat voor soort draad.
Topic start :)
Normaal speaker (12 volt draad) draad van zo'n 1 mm is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij vertellen hoe ik het makkelijkst een voeding aansluit op mijn radiokist, ik heb zelf er weinig verstand van electronica, dus het moet niet te moeilijk zijn. Er zit een autoaccu in van 55ah, jvc versterker, sony autoradio en 4 boxen..hoeveel watt het allemaal is weet ik niet uit me hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:28:
Ik heb er zelf zo'n 30 afgebouwd en elke ook getest voordat ik ze wegdeed. Schakelen allemaal zo rond de 11.50V af, hooguit een paar millivolt afwijking. Maar dat is logisch ook natuurlijk, met 1% weerstanden en een LM385Z-2.5 met 0.8% nauwkeurigheid.
Goed om te horen. Ik meen me te herinneren dat de spanning enigszins afweek van de ontworpen spanning, die was geloof ik 11 volt. Het verschil kwam dacht ik door de offset spanning van de comparator. Ik wist niet of dat verschil iedere keer hetzelfde was of per unit anders. Mooi dat ze constant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de mijne, meer foto's volgen =)

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/sxc28x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:14:
Hier de mijne, meer foto's volgen =)

[afbeelding]
heb jij de radio nou verticaal?
hoop voor je dat je cd's het uithouden, aangezien radio's andere richtingen dan horizontaal niet heel erg leuk vinden.

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:18:
[...]

hoop voor je dat je cd's het uithouden, aangezien radio's andere richtingen dan horizontaal niet heel erg leuk vinden.

Tom
Het lijkt me niet dat je je speakers naar boven richt normaal, waarschijnlijk heeft hij hem op z'n kant gezet voor de foto.

offtopic:
En groeten doen wij elkaar automatisch al op GoT, dus dat is niet nodig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 15-05-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 20:41:
Wie kan mij vertellen hoe ik het makkelijkst een voeding aansluit op mijn radiokist, ik heb zelf er weinig verstand van electronica, dus het moet niet te moeilijk zijn. Er zit een autoaccu in van 55ah, jvc versterker, sony autoradio en 4 boxen..hoeveel watt het allemaal is weet ik niet uit me hoofd.
ik zou gewoon een accu lader bij de action kopen kost ongeveer een 10 euro en dan paralel er overheen zetten dus als de accu leeg raakt stop je de stekker in het stopkontact en laad ie automatisch op en kun je gewoon verder spelen

dus ongeveer zo heb ik het
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/7135433/123.jpg

ps het kan natuurlijk ook met een eurostekkertje maar dan zou ik de aarde er afknippen of als je een ijzer kist hebt daar aan vast maken

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De accusafe functioneert op zich prima, ik heb alleen af en toe last van een hapering in de schakelaar die begint te knipperen en tikken als ik hem indruk, in plaats van netjes in één keer aan te springen moet ik hem soms meerdere keren indrukken voordat hij goed aanspringt.

Dacht eerst dat het kwam omdat hij onder de 11.5V terecht komt, maar ook wanneer hij redelijk vol is heb ik dit probleem soms :-o

Bedacht me trouwens dat wanneer de accu leeg is, ik misschien ook via de 12v sigarretenstekker een extra accu kan aansluiten, maar dan is het denk verstandig om de lege accu eerst af te koppelen dmv. een schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:42:
Bedacht me trouwens dat wanneer de accu leeg is, ik misschien ook via de 12v sigarretenstekker een extra accu kan aansluiten, maar dan is het denk verstandig om de lege accu eerst af te koppelen dmv. een schakelaar?
Of twee accu's parallel schakelen. Dan krijg je 12v 14ah met twee 12v 7ah accu's. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xammies schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:45:
[...]

Of twee accu's parallel schakelen. Dan krijg je 12v 14ah met twee 12v 7ah accu's. Bedoel je dat?
Ja, sigarrentenplug is sowiso parallel aangesloten, maar twee accu's parallel in actie met afwijkende resterende capaciteit is niet aan te raden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 15:02

Stekeltje

Nothing to see here move along

-

[ Voor 99% gewijzigd door Stekeltje op 15-05-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:42:
De accusafe functioneert op zich prima, ik heb alleen af en toe last van een hapering in de schakelaar die begint te knipperen en tikken als ik hem indruk, in plaats van netjes in één keer aan te springen moet ik hem soms meerdere keren indrukken voordat hij goed aanspringt.

Dacht eerst dat het kwam omdat hij onder de 11.5V terecht komt, maar ook wanneer hij redelijk vol is heb ik dit probleem soms :-o

Wat is de accu spanning op dat moment? Er is inderdaad minimaal 11.75V nodig om aan te gaan, en onder de 11.5 springt hij uit. Tussen 11.5 en 11.75 kan het dat hij gaat happeren. Daarboven zou het eigenlijk niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Ik heb een bedradingsschema gemaakt voor mijn kratradio.
Zouden jullie hem willen na checken of dit zo kan?
Tips zijn erg welkom!

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/167wl51.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Maartenll schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:08:
Tips zijn erg welkom!

[afbeelding]
Groen is een condensator? (polariteit in de gaten houden)
Voor de rest prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
fterheide schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:11:
[...]

Groen is een condensator? (polariteit in de gaten houden)
Voor de rest prima!
Is de led of is die verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een schakeling gemaakt volgens mij klopt dit zo?

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/x51e8z.jpg
alleen wat ik me af blijf vragen is:
krijg ik het maximale uit me speakers

ik heb 4x75 wat speakers en een 2x30 RMS 300 watt scooter versterker

dus wie kan dat zeggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maartenll schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:08:
Tips zijn erg welkom!

[afbeelding]
een li-ion accu is volgens mij best prijzig als je een 7a neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:15:

[afbeelding]

Waar gaan de + van je accu's naartoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:17:
[...]

een li-ion accu is volgens mij best prijzig als je een 7a neemt
Nee via Ebay, 15 euro voor 6,8 AH dus vind het heel goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Maartenll schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:13:
[...]
Is de led of is die verkeerd?
Ah dat kan ook natuurlijk. Voorschakelweerstand niet vergeten, anders is het LED'je zo weg.
[afbeelding]

Schema is okey, op wat schoonheidsfoutjes na. (+ polen van de accu's zou ik wel een schakelaar tussen zetten, verder heeft wisselspanning geen + en - maar fase en nul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
fterheide schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:34:
[...]

Ah dat kan ook natuurlijk. Voorschakelweerstand niet vergeten, anders is het LED'je zo weg.
een 12V Led zou toch voldoende zijn?

Voor de rest nog tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Waarom heb je een voltmeter erop als je ook een kratsafe er op hebt zitten?
lijkt me onnodig. Meeste hebben juist een voltmeter om te kunnen zien wanneer ze moeten laden
( waaronder ik ) maar bij jou doet de kratsafe dat toch automatisch.

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Een accusafe schakelt alleen de accu af als deze te leeg is, je hebt dus geen idee wanneer dit gaat gebeuren.

Op je telefoon zit bijvoorbeeld ook een indicatie van hoe vol de accu nog is, terwijl die ook automatisch uit wordt geschakeld als de accu leeg is. Dit is zodat je kan zien of het al nodig is om de lader te pakken of dat je nog wel even door kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 15:58
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:18:
[...]

Daar hebben die cd'tjes echt geen last van hoor. Nadat hij in ingevoerd wordt de cd toch vastgeklemd om goed rond te laten draaien. Radio werkt zelfs ondersteboven ook nog gewoon.
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:47:
[...]

Ja, sigarrentenplug is sowiso parallel aangesloten, maar twee accu's parallel in actie met afwijkende resterende capaciteit is niet aan te raden toch?
Inderdaad niet aan te raden. FF een schakelaar tussen je ingebouwde accu en je plan werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben zelf zowat klaar met me kratje.
maar zit nu met het probleem : radio ontvangst.

heb op het moment een hobbybob antenne door middel van een kabel.
alleen hierdoor heb ik dus slecht ontvangs en ruis.

nu is me vraag, heeft iemand een idee hoe ik hiervanaf kom?

( betere aarding maken heb ik al naar gekeken maar is geen oplossing )

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Laatst online: 18-09 22:54

pythagorasABC

A²+B²=C²

pythagorasABC schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:31:
Wat zou het gevolg zijn als ik de ground en de tip van een jack plug om om zou draaien als de plug mono is? Gaat de ta2024 dan kapot, of is het geluid gewoon slecht/weg?
Ik heb de aansluiting zo zitten dat ik de ground en het (mono)signaal apart aansluit, kan het kwaad als ik deze omdraai?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink