hey mooie kistradio's wleke speakers heb je in de eerste?
mvg
reloader13
mvg
reloader13
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
IK heb juist die houten gelakt om daarna er een controle paneel van te maken het ziet er inmiddels beter uit sinds ik er wat schakelaars in heb gebouwdAuxilium schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 22:23:
[...]
Ziet er leuk uit, vrij aparte vorm van de kist. Nu alleen de houten delen nog even zwart maken voor het mooieHoe is eigenlijk het geluid van de MAC Audio speakers? Voor die prijs (30 euro) heb ik er toch vaak geen goed gevoel over. Alhoewel specificaties wel redelijk zijn.
Verwijderd
oke dat is jammerVerwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:06:
[...]
IK heb juist die houten gelakt om daarna er een controle paneel van te maken het ziet er inmiddels beter uit sinds ik er wat schakelaars in heb gebouwd
En die mac audio zijn goede boxen voor het geld . Ze kunnen behoorlijk wat lawaai maken , maar je kan wel merken aan het metaal dat ze maar 30 euro zijn want toen ik ze wou aansluiten bogen enkele metalen delen om
ebay maar met deze ben ik niet 100% te vrede... er zijn er 2 van dx onderweg die van 15 pagina's terugVerwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:02:
[...]
Ziet er goed uit
de kistjes worden allemaal wel veel compacter door die kleine li-ion accutjes
ik heb inmiddels ook al weer 3kratradio's en 1 kistradio gemaakt
waar heb jij die mp3 decoder vandaan gehaald??
thx
twee hele goedkope US-blaster 10cm 2weg 180 real Watt!!! (niet geloven) auto speakers. Had ik nog liggen daar zit wel een dikke magneet aan en het werkt goed. alleen door de mp3 decoder komt "valse" lucht.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:03:
hey mooie kistradio's wleke speakers heb je in de eerste?
mvg
reloader13
Verwijderd
vas is de recommended box volume in het algemeenlredev schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:19:
Vrienden met kennis van hifi speakers en dan vooral speaker parameters,
is "Vas" nu gewoon het aangeraden volume voor de behuizing / klankkast in een gesloten kist?
Googelend kom ik er niet uit
Nope, Vas is de hoeveelheid lucht die simpel gezegd dezelfde weerstand/stijfheid heeft als de ophanging van de speaker.lredev schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:19:
Vrienden met kennis van hifi speakers en dan vooral speaker parameters,
is "Vas" nu gewoon het aangeraden volume voor de behuizing / klankkast in een gesloten kist?
Googelend kom ik er niet uit
[ Voor 8% gewijzigd door blinkenlights op 12-05-2011 21:26 ]
ik had begrepen dat de liters VAS gelijkstond aan het aantal liters lucht waar een speaker weerstand op heeft in free air bij de resonantie freq. (Fs)blinkenlights schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:23:
[...]
Nope, Vas is de hoeveelheid lucht die simpel gezegd dezelfde weerstand/stijfheid heeft als de ophanging van de speaker.
Vas is wel noodzakelijk om een kast te berekenen.
Wikipedia: Thiele/Small
Hier mis je dat de resonantiefrequentie verschuift. (Fc is hoger dan Fs) Hoe kleiner het volume, hoe hoger Qtc en de piek bij resonantie (als Qtc > 0.71) maar ook hoe hoger Fc, dus grof gesteld:boppos schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:50:
[...]
ik had begrepen dat de liters VAS gelijkstond aan het aantal liters lucht waar een speaker weerstand op heeft in free air bij de resonantie freq. (Fs)
Als je dan een kistje maakt gelijk aan de vas dan zal de resonantie frequentie het hardst klinken, dacht ik. Meestal is het zo dat als je de kist ietsje groter maakt (10-30%) dan zal de bas dieper klinken.
correct me if i'm wrong
[ Voor 8% gewijzigd door blinkenlights op 12-05-2011 22:03 ]
Netjes! Gewoon het standaard montageplaatje van kistradio/conrad?boppos schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:48:
[...]
Het is nog lang niet af allemaal, want ik wil eerst zeker weten dat het goed werkt! Afwerking komt als aller laatste!
Hierbij dus wat foto's van mijn 3 projectjes:
Allereerst mijn "medium" kistje waar ik erg veel mee muziek draai in de schuur als ik aan het klooien ben.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het kleine mini radiootje waar iedereen zich over verbaast hoe hard het gaat!!!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dan mijn eerste project. Het is nog nooit ergens mee naartoe geweest. Het werkt wel en wordt steeds uitgebreider. Maar die bierkrat gaat binnenkort weg... Ik wil een mooie behuizing met 2 speakers aan de voorkant en de rest ook. Ik ben er nog niet uit over de maten en de vorm.
[afbeelding]
alle 3 bij elkaar:
[afbeelding]
Dan nog even de li-ion accu's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat is wat ik ook wil weten voor mijn kist. Hoeveel liter moet mijn kist worden voor de "beste" resultaten. Heb alleen een mac en kan geen winisd downloaden. Heb er tevens ook nooit mee gewerkt. Iemand die dit voor mij kan en wil doen?blinkenlights schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:54:
[...]
Hier mis je dat de resonantiefrequentie verschuift. (Fc is hoger dan Fs) Hoe kleiner het volume, hoe hoger Qtc en de piek bij resonantie (als Qtc > 0.71) maar ook hoe hoger Fc, dus grof gesteld:
Kleinere kast: minder diep maar dreunender laag
Grote kast: dieper en minder dreunend tot zachter laag.
edit:
twee aanraders voor wie er meer van wil weten:
Vance Dickason's Loudspeaker Design Cookbook en een speakersimulatieprogramma als winisd.
Wie vraagt wordt geholpen
I likeVerwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:17:
dit zijn me pioneers TS-H1704 35 rms 150 max 30-30000 Hz
[afbeelding]
Vented coil
[afbeelding]
Techjunk & gadgetfreak
Bij drie factoren in relatie / verhouding tot elkaar moet bij 2 bekende de onbekende uit te rekenen zijn toch? Ik weet alles van de speaker alleen wil graag het ideale case volume wetenblinkenlights schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:40:
Qtc is geen door de fabrikant opgegeven parameter, maar een resultaat van inbouw in een kast. Dus je weet je volume, daaruit rolt dan Qtc of je specificeert Qtc en daar rolt een volume uit. Bij een gesloten kast staan Fc, Qtc en volume in verhouding ten opzichte van elkaar, verander er een, dan gaan de andere twee vanzelf mee.
Bij luidsprekers worden resonantiefrequentie en Qt bij losse en ingebouwde luidsprekers aangegeven door Fs(peaker) en Qts(peaker) en Fc(ase) en Qtc(ase).
Daar gaat alles mis. Deze speaker is voor niets anders dan een lage kostprijs ontworpen. Het "dingetje" dat je gebruikt is bedoeld om een basreflexkast te berekenen. Zonder geexperimenteer met erg grote gedempte kasten of 5e orde (dus met condensator) basreflexkasten is een Qts van ongeveer 0.5 het maximum voor een basreflexkast.Total Q factor Qts 1,16
[ Voor 40% gewijzigd door blinkenlights op 13-05-2011 03:10 ]
ja deze wel maar ik had een bestelling gedaan voor onderdelen ergens bij een winkeltje in duitsland op ebay. Dus ik heb nog wat onderdelen voor het kistje wat ik wil gaan maken van alle onderdelen van die bierkrat. Maar ik ben nog niet uit het ontwerp voor dat ding.xammies schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:17:
Netjes! Gewoon het standaard montageplaatje van kistradio/conrad?
Verwijderd
10 jaar geleden in een car audio winkel.
Verwijderd
Misschien moet je even een mailtje sturen naar Kistradio en niet vragen op dit forum. Daar kunnen ze je vast verder helpen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:13:
ik heb nu een week geleden besteld op kistradio maar heb nog niks binnen.
hoelang gaat dat nog duren of komt dat omdat ze de versterker niet op voorraad hadden en dat het dan wat langer duurt?
alvast bedankt
9 mei heb je als goed is een statusupdate gehad? Anyway vandaag gaan alle vertraagde zendingen weg!Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:13:
ik heb nu een week geleden besteld op kistradio maar heb nog niks binnen.
hoelang gaat dat nog duren of komt dat omdat ze de versterker niet op voorraad hadden en dat het dan wat langer duurt?
alvast bedankt
Ja, dan is gewoon basreflex ook niet zo handig.lredev schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 16:18:
[...]
@blinkinglights, hoe werkt dat aperiodisch gebeuren dan? Ik neem aan dat het niet echt basreflex is?
Voor deze speakers is dat overigens niet zo zinvol aangezien ik ze juist gebruik om een waterdichte kist mee te maken
[ Voor 29% gewijzigd door blinkenlights op 13-05-2011 17:02 ]
Verwijderd
Dit staat in de handleiding die bijgeleverd is, maar levi heeft laast ook een mooi artikel hierover op zijn webshop geplaatst:Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:51:
hey, ik heb het topic gelezen.
maar ik heb nog vraagjes,
- hoe breken je de hoe lang de accu mee gaat
- wat is het verschil tussen lader en voeding
- hoe moet je de krat safe van wesly aan sluiten?
ik ben momenteel bezig om alle spulletjes bij elkaar te schrapen.
ik hab al 4x75 watt speakers 4ohm per stuk
en een scooter versterker 2x 300watt 2x30 rms
zo als ik het zie kan je deze met elkaar combineren?
groetjes ali
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
[ Voor 9% gewijzigd door Desmaano op 13-05-2011 18:14 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-05-2011 01:48 . Reden: Zie de topicwarning betreffende grote foto's. ]
Verwijderd
Hm, dat "gaas", geperforeerde plaat is geen probleem voor mij. Tegen een kleine vergoeding kan ik dit wel op maat knippen voor geintreseerden (staal of RVS, verschillende diktes, verschillende gaten).Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:49:
Ik ben hier ook naar op zoek. Heb maar een stukje van 17 * 28 cm nodig.. Iemand tips voor kleine stukken?
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Verwijderd
Dat zou super zijn! Heb je even een pm gestuurd;)wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:08:
[...]
Hm, dat "gaas", geperforeerde plaat is geen probleem voor mij. Tegen een kleine vergoeding kan ik dit wel op maat knippen voor geintreseerden (staal of RVS, verschillende diktes, verschillende gaten).
Verwijderd
Verwijderd
als je mdf neemt wel ik denk dat hij met hard hout moeite heeftlredev schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 03:03:
Heeft iemand hier ervaring met frezen met een dremel? Ik wil mijn speaker in een kistje iets laten verzinken maar het platform van mijn bovenfrees is te groot voor de radius. Nu zag ik bij de bouwmarkt een dremel setje met freeshulpstuk wat best geschikt leek voor kleine cirkels, maar erg veel info was er niet beschikbaar.. (is zon dremel uberhaupt sterk genoeg om een eindje in hout te frezen?
Verwijderd
In je versterker zitten schroefgaten, met een paar kleine schroefjes bevestigen aan het hout. Het schijnt wel te werken om een beetje ruimte tussen je versterker en het hout te laten, zo wordt de versterker minder snel heet.Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:25:
Nu komt misschien de meest onzinnige vraag in dit topic maar...
hoe bevestigen jullie je versterker in je kist? Er zitten van die pootjes bij but i dont get it?
Met kleine houtschroeven van ong 20mm. Ik heb korte stukjes plastic buis gebruikt zodat er 4/5 mm ruimte onder zit. Waar dat spul vandaan komt weet ik niet of wat het precies is.Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:25:
Nu komt misschien de meest onzinnige vraag in dit topic maar...
hoe bevestigen jullie je versterker in je kist? Er zitten van die pootjes bij but i dont get it?
ik wou het net gaan aanpassen, maar een mod heeft het al gedaan. bedankt!Blue-Tiger schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:58:
Resizen mag best even, lees de tw. Verder denk ik niet dat je dat ding fullrange wilt laten spelen, dat gaat nergens naar klinken
Daar heb ik ook interesse in! Stuur binnenkort wel even een bericht hierover.wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:08:
[...]
Hm, dat "gaas", geperforeerde plaat is geen probleem voor mij. Tegen een kleine vergoeding kan ik dit wel op maat knippen voor geintreseerden (staal of RVS, verschillende diktes, verschillende gaten).
Auxilium schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:11:
[...]
Daar heb ik ook interesse in! Stuur binnenkort wel even een bericht hierover.
[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 14-05-2011 14:45 ]
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 17:15 ]
Verwijderd
ze zijn precies hetzelfdeKrentenbol schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:23:
De grote aansluiting is vaak de +
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 17:30 ]
[ Voor 51% gewijzigd door Krentenbol op 14-05-2011 17:32 ]
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2011 17:38 ]
Mooie speakers voor 3 euro! Heb zelf ook pioneer, 4 weg en 200 watt. Mijn kist keuze zou 40x55x30 zijn. Uiteraard demping in de kist gooien. Grote is eigenlijk gebaseerd op niets.. Een te grote (zware) kist is ook vervelend en dit is al 66 liter aan volume (buiten maten).Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:17:
Deze Pioneer TS A6956 speakers op kop kunnen
tikken voor 3 euro en ze doen het! Echter zie ik nergens wat de plus en de min op de speakers is
Iemand tips? En hoe veel liter zou de kist ongeveer moeten zijn voor dit type? Ik merk namelijk wel dat
kist nodig is voor de bas want die mist aardig nu haha
[ Voor 90% gewijzigd door Auxilium op 14-05-2011 18:41 ]
Verwijderd
Dat is wel erg groot als ik het zo uitmeetAuxilium schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:37:
[...]
Mooie speakers voor 3 euro! Heb zelf ook pioneer, 4 weg en 200 watt. Mijn kist keuze zou 40x55x30 zijn. Uiteraard demping in de kist gooien. Grote is eigenlijk gebaseerd op niets.. Een te grote (zware) kist is ook vervelend en dit is al 66 liter aan volume (buiten maten).
Persoonlijk kies ik voor een groter volume omdat dit veel beter is voor het geluid. Met name voor de bas. Maar als je voor een erg portable formaat wil gaan heb je weinig keusVerwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:56:
[...]
Dat is wel erg groot als ik het zo uitmeet
Ik zat meer te denken aan 20/25 diep en 20 hoog of is dat wel heel erg weinig? Moet namelijk wel enigzins
portable zijn en zat zelfs te denken aan formaat bavkratje...
Heb nog geen foto.. Heb hem namelijk ook nog niet in elkaarVerwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:01:
Heb je wellicht foto van jouw kist zodat ik idee van grootte krijg?
Verwijderd
Wil hem juist makkelijk mee kunnen nemen, wellicht kleinere speakers dan regelenAuxilium schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:04:
[...]
Heb nog geen foto.. Heb hem namelijk ook nog niet in elkaarJe kan wel met vellen papier het formaat na maken en krijg je een goed vooraanzicht om een schatting te hebben. Het is niet een formaat die je makkelijk op de fiets mee neemt. Waarschijnlijk net even te groot. Je kan een heel stuk van de breedte en diepte afhalen om hem wat meer compact te maken.
Voor die 3 euro kan je er altijd nog een wat grotere kist voor maken. Heb je een compacte en een minder compacteVerwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:07:
[...]
Wil hem juist makkelijk mee kunnen nemen, wellicht kleinere speakers dan regelen
Verwijderd
Het is dan ook een ideaal schakelingetjeVerwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:52:
Tsjongenjongen. Ik heb dit forum volgens mij een jaar of twee niet meer gecheckt. Ik was nog bij deel 5, inmiddels is er een nummer 12!
Maar wat ik echt vet vind is dat m'n kleine schakelingetje (KratSafe) uiteindelijk te koop is op een voorgemonteerd printplaatjeEn dat m'n naam er bij staat vind ik een hele eer
. En dan te bedenken dat de eerste versie bestond uit vier transistoren, een paar weerstanden, een zenerdiode en een trimpot die je zelf moest instellen...
Wellicht tot binnenkort op terschelling tijdens oerol, dan wordt mijn krat weer meegesleept.
[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 14-05-2011 21:14 ]
thnx maar ik heb het net vandaag zelf al gekocht, wel ander soort gaas maar ik heb het al ingebouwd. Wel een erg aardig aanbod!!wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:16:
[...]
offtopic:
Offtopic, maar, als alle geintreseerden dan even een DM sturen, krijgen jullie dan dit weekend de tijd voor, en dan zal ik volgende week proberen de boel op maat te maken en te verzenden. Even iets eenmaligs dus, heb het eigenlijk al veelste druk.
Ik kan in geperforeerde plaat in RVS of Staal, met verschillende diktes, en verschillende diameters van de gaten leveren.
Verwijderd
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 12:05 ]
Verwijderd
Absoluut, ik probeerde die schakeling al een paar jaar 'aan de man te brengen' op dit forum. Maar doordat je die versie zelf moest instellen schrikte dat mensen af. Vandaar m'n laatste versie die direct werkt.wesleytjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:12:
Het is dan ook een ideaal schakelingetje. Ondertussen wel wat upgrades, zoals het 2x 8A relais, en het automatisch uitschakelen bij voedingsspanning, maar ik ben blij dat je er tevreden mee bent!
misschien gewoon uitzetten als je er een mp3 speler aan hangt?Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:41:
Heb nu al meerdere keren gehad dat waarschijnlijk de beveiliging van de batterypack aanslaat als ik de mp3 speler aansluit of los koppel terwijl de batterpack aanstaat. Enige oplossing is even 1 sec de lader erop aan sluiten en daarna doet die het weer. Waarschijnlijk is de piek even te hoog in het begin als de aux kabel in de speler gaat.
Heeft iemand hier een oplossing voor, bepaalde volgorde die het veiligst/beste is?
En wellicht een portable ingebouwde oplossing om de pack uit zijn beveiliging te halen zonder hem thuis eerst
aan de lader te hangen? Anders zit ik daar in park met een kist waar ik niks mee kan
Ik heb er zelf zo'n 30 afgebouwd en elke ook getest voordat ik ze wegdeed. Schakelen allemaal zo rond de 11.50V af, hooguit een paar millivolt afwijking. Maar dat is logisch ook natuurlijk, met 1% weerstanden en een LM385Z-2.5 met 0.8% nauwkeurigheid.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:33:
[...]
Absoluut, ik probeerde die schakeling al een paar jaar 'aan de man te brengen' op dit forum. Maar doordat je die versie zelf moest instellen schrikte dat mensen af. Vandaar m'n laatste versie die direct werkt.
Heb je ook meerdere getest op welke spanning ze precies uitspringen? Dat zou nauwkeuring moeten zijn maar ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt met meerdere units.
Verwijderd
Dat is inderdaad de simpelste oplossing maar voor het geval ik vrienden heb die dat even vergeten vraag ik me af of er ook een andere oplossing zou zijneko990 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:02:
[...]
misschien gewoon uitzetten als je er een mp3 speler aan hangt?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 16:12 ]
Verwijderd
dank je wel,wesleytjuh schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:55:
[...]
Dit staat in de handleiding die bijgeleverd is, maar levi heeft laast ook een mooi artikel hierover op zijn webshop geplaatst:
http://www.kistradio.nl/w...q_info&fcPath=2&faqs_id=7
Probleem is dat een lader begrenst is op een bepaalde stroom om mee te laden. Bij de meeste laders hier is dat 13.8V en 600mA. De lader verwacht een accu als belasting, de enigste belasting is dan de interne weerstand van de accu. Zodra je ook een versterker aan gaat sluiten krijgt de lader te maken met een wisselende belasting en kan de regelelectronica van slag raken. Wanneer je versterker zelfs meer stroom trekt dan je lader kan leveren ontlaad je je accu ook alleen maar verder in plaats van dat je hem laadt.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 18:01:
[...]
dank je wel,
ik denk dat de verschil tussen lader en voeding is :
lader geeft wissel spanning waar door je dan niet goed kan afspelen(geluid word steeds zachter en harder)
en een voeding geeft gelijke spanning? klopt dit<<
en nu nog de vraag hoe reken je uit hoe lang een accu mee gaat.
ik denk dat de AH wat er op de accu staat er wat mee te maken heeft
Verwijderd
Klopt helemaalVerwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:24:
een artikel wat ik gevonden heb:
Batterijcapaciteit
Hoe berekenen we de resterende capaciteit van een batterij? Daarvoor moeten we eerst weten wat die capaciteit precies is. Deze hoort op de batterij aangegeven te staan. Meestal als mAh of Ah. Dit staat voor (milli)Ampère per uur. Heeft een batterij een vermogen van 2800 mAh, dan kan ze voor de duur van 1 uur dus 2800 mAh leveren. Maar ook 2 uur 1400 mAh of 4 uur 700 mAh.
Dus nu weten we hoelang een batterij meegaat? Nee, zo simpel ligt het helaas niet. We hebben ook de ontladingscurve van de specifieke batterij nodig. Voor veel batterijen zijn dergelijke grafiekjes wel ergens op internet te vinden.
dus een accu met 7A geeft 7Ah, en het verbruik van je kist is 1a , dus dan kan die 7 uur mee. right?
Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
Verwijderd
Topic startMaartenll schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:58:
Hoeveel draad zou ik moeten hebben en wat voor draad? Het is bij iedereen natuurlijk verschillend, maar ben wel benieuwd hoeveel iedereen nodig was, en wat voor soort draad.
Verwijderd
Verwijderd
Goed om te horen. Ik meen me te herinneren dat de spanning enigszins afweek van de ontworpen spanning, die was geloof ik 11 volt. Het verschil kwam dacht ik door de offset spanning van de comparator. Ik wist niet of dat verschil iedere keer hetzelfde was of per unit anders. Mooi dat ze constant zijn.wesleytjuh schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:28:
Ik heb er zelf zo'n 30 afgebouwd en elke ook getest voordat ik ze wegdeed. Schakelen allemaal zo rond de 11.50V af, hooguit een paar millivolt afwijking. Maar dat is logisch ook natuurlijk, met 1% weerstanden en een LM385Z-2.5 met 0.8% nauwkeurigheid.
Verwijderd
heb jij de radio nou verticaal?
Het lijkt me niet dat je je speakers naar boven richt normaal, waarschijnlijk heeft hij hem op z'n kant gezet voor de foto.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:18:
[...]
hoop voor je dat je cd's het uithouden, aangezien radio's andere richtingen dan horizontaal niet heel erg leuk vinden.
Tom
[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 15-05-2011 21:21 ]
Verwijderd
ik zou gewoon een accu lader bij de action kopen kost ongeveer een 10 euro en dan paralel er overheen zetten dus als de accu leeg raakt stop je de stekker in het stopkontact en laad ie automatisch op en kun je gewoon verder spelenVerwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 20:41:
Wie kan mij vertellen hoe ik het makkelijkst een voeding aansluit op mijn radiokist, ik heb zelf er weinig verstand van electronica, dus het moet niet te moeilijk zijn. Er zit een autoaccu in van 55ah, jvc versterker, sony autoradio en 4 boxen..hoeveel watt het allemaal is weet ik niet uit me hoofd.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 21:26 ]
Verwijderd
Of twee accu's parallel schakelen. Dan krijg je 12v 14ah met twee 12v 7ah accu's. Bedoel je dat?Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:42:
Bedacht me trouwens dat wanneer de accu leeg is, ik misschien ook via de 12v sigarretenstekker een extra accu kan aansluiten, maar dan is het denk verstandig om de lege accu eerst af te koppelen dmv. een schakelaar?
Verwijderd
Ja, sigarrentenplug is sowiso parallel aangesloten, maar twee accu's parallel in actie met afwijkende resterende capaciteit is niet aan te raden toch?xammies schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:45:
[...]
Of twee accu's parallel schakelen. Dan krijg je 12v 14ah met twee 12v 7ah accu's. Bedoel je dat?
[ Voor 99% gewijzigd door Stekeltje op 15-05-2011 21:57 ]
Wat is de accu spanning op dat moment? Er is inderdaad minimaal 11.75V nodig om aan te gaan, en onder de 11.5 springt hij uit. Tussen 11.5 en 11.75 kan het dat hij gaat happeren. Daarboven zou het eigenlijk niet mogen.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:42:
De accusafe functioneert op zich prima, ik heb alleen af en toe last van een hapering in de schakelaar die begint te knipperen en tikken als ik hem indruk, in plaats van netjes in één keer aan te springen moet ik hem soms meerdere keren indrukken voordat hij goed aanspringt.
Dacht eerst dat het kwam omdat hij onder de 11.5V terecht komt, maar ook wanneer hij redelijk vol is heb ik dit probleem soms :-o
Bedacht me trouwens dat wanneer de accu leeg is, ik misschien ook via de 12v sigarretenstekker een extra accu kan aansluiten, maar dan is het denk verstandig om de lege accu eerst af te koppelen dmv. een schakelaar?
Groen is een condensator? (polariteit in de gaten houden)Maartenll schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:08:
Ik heb een bedradingsschema gemaakt voor mijn kratradio.
Zouden jullie hem willen na checken of dit zo kan?
Tips zijn erg welkom!
[afbeelding]
Is de led of is die verkeerd?fterheide schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:11:
[...]
Groen is een condensator? (polariteit in de gaten houden)
Voor de rest prima!
Verwijderd
Verwijderd
een li-ion accu is volgens mij best prijzig als je een 7a neemtMaartenll schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:08:
Ik heb een bedradingsschema gemaakt voor mijn kratradio.
Zouden jullie hem willen na checken of dit zo kan?
Tips zijn erg welkom!
[afbeelding]
Waar gaan de + van je accu's naartoe dan?Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:15:
ik heb een schakeling gemaakt volgens mij klopt dit zo?
[afbeelding]
alleen wat ik me af blijf vragen is:
krijg ik het maximale uit me speakers
ik heb 4x75 wat speakers en een 2x30 RMS 300 watt scooter versterker
dus wie kan dat zeggen
Nee via Ebay, 15 euro voor 6,8 AH dus vind het heel goedkoopVerwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:17:
[...]
een li-ion accu is volgens mij best prijzig als je een 7a neemt
Ah dat kan ook natuurlijk. Voorschakelweerstand niet vergeten, anders is het LED'je zo weg.
Schema is okey, op wat schoonheidsfoutjes na. (+ polen van de accu's zou ik wel een schakelaar tussen zetten, verder heeft wisselspanning geen + en - maar fase en nul)Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:15:
[afbeelding]
dus wie kan dat zeggen
een 12V Led zou toch voldoende zijn?fterheide schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:34:
[...]
Ah dat kan ook natuurlijk. Voorschakelweerstand niet vergeten, anders is het LED'je zo weg.
Verwijderd
Waarom heb je een voltmeter erop als je ook een kratsafe er op hebt zitten?Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:15:
[afbeelding]
dus wie kan dat zeggen
Daar hebben die cd'tjes echt geen last van hoor. Nadat hij in ingevoerd wordt de cd toch vastgeklemd om goed rond te laten draaien. Radio werkt zelfs ondersteboven ook nog gewoon.Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:18:
[...]
hoop voor je dat je cd's het uithouden, aangezien radio's andere richtingen dan horizontaal niet heel erg leuk vinden.
Inderdaad niet aan te raden. FF een schakelaar tussen je ingebouwde accu en je plan werkt!Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 21:47:
[...]
Ja, sigarrentenplug is sowiso parallel aangesloten, maar twee accu's parallel in actie met afwijkende resterende capaciteit is niet aan te raden toch?
Verwijderd
Ik heb de aansluiting zo zitten dat ik de ground en het (mono)signaal apart aansluit, kan het kwaad als ik deze omdraai?pythagorasABC schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:31:
Wat zou het gevolg zijn als ik de ground en de tip van een jack plug om om zou draaien als de plug mono is? Gaat de ta2024 dan kapot, of is het geluid gewoon slecht/weg?
Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq