Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:27
Nextron schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:35:
[...]
Wat voor een hardware gebruik je daarvoor? Ik heb al een tijd dit relaybordje liggen waar ik een AutoHotkey-scriptje voor heb geschreven.
Op de PC werkt het maar ik heb het nog niet op ESXi geprobeerd. Met USB-passthrough zal het zonder meer werken maar als individueel apparaat heb ik geen idee. Binnenkort maar eens proberen.
De PMIX35. Is een controller om X10 / A10 berichten over het lichtnet te sturen. Ik ben bezig met een eigen implementatie om het e.e.a. aan te sturen. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Klein vraagje, stel je hebt twee servers draaien met beiden de gratis versie, kan je dan eenvoudig VM's van de ene server naar de andere zetten? De VM's komen op een NAS te staan waar beide servers bij kunnen.
Idee is om elke server een eigen VM te geven, misschien twee of drie in de toekomst. Wanneer dan een van die twee servers uit valt kan ik de VM's op de andere server starten. Zo omzeil ik de kosten van die kit met HA support, dat is nogal gortig voor iets wat best een uur of 3-4 down mag zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dat is toch alleen [Browse datastore > Add vmx to inventory > Power on] ?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat leek mij ook ja :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
Gaat zonder problemen, zo heb ik eensal mijn thuis vm's gemigreerd van mijn zuinige bak naar mijn intel rack server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38
Ik heb eindelijk thuis nu ook mijn testlabje staan voor VMWare.

gewoon de standaard HP microserver N40L, 8 gb (max'ed dus) geheugen erin en had nog extra 7200rpm drive (1tb) liggen (dus totaal 2 drives).
Dus totaal was ik incl. btw onder de 250 euro kwijt, om lekker te experimenteren.
Alles werkte in een keer, USB erin, even externe DVD erop (ben te lui om hiervoor een stickie te maken) en binnen 15 minuten had ik de boel draaiend.
Het is wel wat langzamer dan de DL38x's waar ik normaal mee speel, maar het werkt prima.
Even 3 VM's op gezet (een windows 2008r2 en 2 linux centos machines) om snelle testen te doen... en ik ben op zich wel tevree hiermee :)

Met 3 VM's draaien geeft mijn meter 41.8watt aan, valt me iets tegen, had onder de 40 gehoopt.
Maar zonder geklooi/getweak etc toch netjes met een standaard setup... als ik de 2 drives door 5400 eco drives vervang zal ik wel net onder de 40 watt kunnen komen, maar voorlopig niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Nou ik mijn HP P410 verkocht heeft,

Iemand een idee welke Raid controller wel werkt met een Intel DQ67OWB3 moederbord?

(Madmike nog bedankt voor het antwoord maar ik zoek eigenlijk een raid-5 controller)

De HP P410 is verkocht ^^
De nieuwe eigenaar had overigens ook problemen hem werkend te krijgen in een systeem en in een ander systeem werkte die weer wel >_<.

@t hieronder stop met domme vragen stellen, performance uiteraard. >__<
*sorry voor beetje grof geantwoord ;) *
@t firedrunk is leuk voor je, maar ik heb geen dual socket server-grade processor in mijn 'servertje'.

Ik wil cpu cycles behouden om vm's te draaien. Daarom wil ik graag dat een dedicated raid controller de storage serveert zullen we maar zeggen.

[ Voor 33% gewijzigd door 3DDude op 11-01-2012 17:07 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:30
Waarom wil je perse raid via een hardware kaart?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefmaster
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08 19:51
Rooke schreef op maandag 09 januari 2012 @ 22:20:
Waarom wil je perse raid via een hardware kaart?
Betere performance dan via software .
meer info kan je hier vinden
http://www.cyberciti.biz/...are-vs-raid-software.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Nu online

Nextron

3DDude schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:47:
stop met domme vragen stellen, performance uiteraard. >__<
:X
Ik vind het een valide vraag. Hardware-raid heeft evengoed nadelen ten opzichte van software-raid. Daarnaast kan je met software-raid ook snelheden halen die slechts gelimiteerd worden door de snelheid van de schijven, of je dat in een kleinschalige omgeving ooit ten volle gaat benutten of nodig hebt is een tweede punt.

Ik heb niet voor niets gekozen voor (softwarematige) flexraid. Dit bied geen enkele snelheidswinst ten opzichte van losse schijven maar uitsluitend redundantie en energiebesparing ten opzichte van elke andere vorm van raid.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Dat Hardware RAID sneller is dan Software RAID is de reinste kolder.
Jij wil beweren dat een P410 met een 800Mhz RISC CPUtje en 512MB 533Mhz DDR2 geheugen sneller is dan mijn Dual Quadcore Xeon 2.4Ghz met 24GB 1066Mhz DDR3 Geheugen?

Vaak zit het verschil in Write Back Caching. Het LIJKT alsof je disks snel zijn, maar de data zit nog gewoon in het geheugen van je controller, en word vanzelf weggeschreven.

Echte sustained snelheden liggen vaak veel lager dan Software RAID. Burst kan inderdaad iets sneller zijn omdat het ding je voor de gek houdt.

Desalniettemin heeft Hardware RAID wel het voordeel van rebuilden buiten je OS om. Ik vond het altijd heerlijk dat ik gewoon de disk verving en mijn OS er verder niets van merkte (op wat eventlogs na.)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
3DDude schreef op maandag 09 januari 2012 @ 18:47:

@t hieronder stop met domme vragen stellen, performance uiteraard. >__<
Het is misschien wat minder text dan normaal in dit topic maar het is gewoon een normale vraag ;) Temeer daar het ook nog eens duurder is om een P410 te kopen dan voor een softwareraid(al dan niet met een hba)oplossing wilde ik weten wat je motivatie was om voor een hardwareraid opstelling te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Ik ben ook bezig met het bedenken van een thuis-servertje. In eerste instantie gewoon Fedora en verder niks spannends. Nu ben ik bezig met studie voor vSphere 5 (ben al vcp 3.5 en 4) en bedacht dat ik ook op ESXi kon draaien. :9

Het idee is als volgt : ESXi installeren op 1 machine, zonder externe storage. Ik heb een 750GB disk over voor die ik wil inzetten om de virtuele machines op te zetten. Tevens zoek ik een mogelijkheid om een NAS te bouwen op diezelfde server. Dat zou dan een RAID5 setje moeten worden met bijvoorbeeld 3 2TB disks. Bedoeld voor centrale opslag van films, muziek etc. OpenFiler is dan een geschikte kandidaat als OS.

Maar nu komt het : hoe regel ik die RAID5 set? Uit jullie posts maak ik op dat de onboard chipset niet geschikt is, omdat dit deels HW en deels SW is. Ik wil de kosten een beetje in de perken houden, dus ik zit naar een i3 processor te kijken. Die heeft echter geen VT-D ondersteuning. Dat maakt RAW Device Mapping eigenlijk onmogelijk.

De ideale oplossing die ik zo zie is een cpu met vt-d ondersteuning, een RAID kaart die door ESXi wordt ondersteund en dan in de VM direct de disk benaderen. Een andere mogelijkheid is zonder RAID kaart, en dan in OpenFiler een softwarematige RAID set bouwen.

Een andere oplossing is een i3 cpu, een RAID kaart die ESXi ondersteunt, en als laatste daar een VMDK bestand opzetten om die in OpenFiler te benaderen. Dat lijkt me niet echt ideaal dus ik vraag me af of en hoe jullie dit hebben opgelost.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

asing schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 12:40:
Die heeft echter geen VT-D ondersteuning. Dat maakt RAW Device Mapping eigenlijk onmogelijk.
Voor Raw Device Mapping (RDM) is geen VT-d nodig. Voor PCI-Passthrough wel.
Je kunt dus zonder VT-d niet de hele controller als PCI-device aan een gast-VM toewijzen, je kunt echter wel losse disks via RDM aan de gast-VM doorgeven.
Voor PCI-Passthrough heb je overigens minimaal twee controllers nodig. Één waaraan een disk zit met daarop een datastore voor de NAS-VM, en één controller met de data-schijven die je doorgeeft aan de NAS-VM.
Voor RDM kun je volstaan met één controller.

In jouw geval is RDM dus een haalbare oplossing.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Zer0 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:36:
[...]

Voor Raw Device Mapping (RDM) is geen VT-d nodig. Voor PCI-Passthrough wel.
Je kunt dus zonder VT-d niet de hele controller als PCI-device aan een gast-VM toewijzen, je kunt echter wel losse disks via RDM aan de gast-VM doorgeven.
Voor PCI-Passthrough heb je overigens minimaal twee controllers nodig. Één waaraan een disk zit met daarop een datastore voor de NAS-VM, en één controller met de data-schijven die je doorgeeft aan de NAS-VM.
Voor RDM kun je volstaan met één controller.

In jouw geval is RDM dus een haalbare oplossing.
Dank je wel! Dat worden dan 3 losse disks doorgeven en daar een RAID set bouwen. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Let wel op dat RDM soms wat grof met bad sectors omgaat. Let dus goed op je smart waardes en maak goede backups.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
FireDrunk schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:46:
Let wel op dat RDM soms wat grof met bad sectors omgaat. Let dus goed op je smart waardes en maak goede backups.
Als het goed is bevat ESXi daar een hardware-check voor en dan kan je die ook weer automatisch laten mailen. Nu moet ik mijn onderdelen nog bestellen, dus kan het niet even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Daar gaat het niet om, ESX merkt wel dat er een bad sector is, maar de manier waarom dat via de RDM doorgegeven word laat wat te wensen over. Ik geloof dat er mensen hier op het forum wat tests mee gedaan hadden, en wat rare meldingen kregen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
FireDrunk schreef op zondag 15 januari 2012 @ 21:30:
Daar gaat het niet om, ESX merkt wel dat er een bad sector is, maar de manier waarom dat via de RDM doorgegeven word laat wat te wensen over. Ik geloof dat er mensen hier op het forum wat tests mee gedaan hadden, en wat rare meldingen kregen.
Ik begrijp je, ESXi ziet het dus wel, maar geeft het niet goed door aan de guest waardoor er vreemde resultaten komen. Vaak backuppen is zeker nodig, maar verder kan je het probleem voor zijn door de hardwarestoringen te laten mailen. Daarnaast zal er niet veel wijzigen op mijn NAS, het is meerendeels statische data. ISO's etc. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:46:
Tot op heden gaat het hier goed en doet esxi hetzelfde als wat Ubuntu native deed. Gelukkig beperkt het leed zich bij mij tot 5 sectoren op elke schijf (waar mdadm direct over struikelde), maar met FreeBSD/ZFS is er geen vuiltje aan de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Gadver zeg :X , hij zit bij mij al een tijdje merk ik nu met een geleende Voltcraft Energy Logger 4000 F op 65W... :s

Hmmmm, VM's zijn wel nog aan het booten :+

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 16-01-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Nu online

Nextron

Sinds er bij mij 7 HDD's in zitten die niet in standby gezet worden door mijn Br10i is het idle-verbruik ook wat hoger :-( .

Gisteren ook weer probleem na probleem: De grafische kaart van mijn werkstation had het begeven. De enige PCI-e variant die ik nog had zat ongebruikt in de ESXi-server. Dus die heb ik eruit gehaald en vervolgens crashtte ESXi tijdens de boot. Na het terugzetten van de kaart ging de boot foutloos.
Blijkbaar veranderde de hardware-adressering van de overige hardware door het verwijderen van de kaart. Gecombineerd met passthrough zorgde dit er waarschijnlijk voor dat essentiële hardware onbeschikbaar raakte. Uiteindelijk de hele configuratie moeten resetten om het geheel zonder al te veel moeite weer werkend te krijgen.

Maar ik vraag me nu wel af of dit een ESXi probleem is of dat het een brakke eigenschap van het MoBo is. Beide vind ik onacceptabel bij semiprofessioneel materiaal.

Buiten dat werkte de iKVM foutloos tot de ESXi-console actief werd. Dus ik moest alsnog een monitor en toetsenbord naar de server slepen, misschien een probleem gerelateerd aan passthrough.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Daar zoek ik ook nog steeds naar :( een SAN/NAS OS die de schijven op mn Br10i kan laten sleepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nextron schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:29:
Maar ik vraag me nu wel af of dit een ESXi probleem is of dat het een brakke eigenschap van het MoBo is. Beide vind ik onacceptabel bij semiprofessioneel materiaal.

Buiten dat werkte de iKVM foutloos tot de ESXi-console actief werd. Dus ik moest alsnog een monitor en toetsenbord naar de server slepen, misschien een probleem gerelateerd aan passthrough.
Lijkt mij dan dat er toch iets fout in de adressering zit van ESXi... Hoe erg ik het ook vind om dat te zeggen, aangezien die iKVM gewoon rechtstreeks je console beeld doorsjassed en het probleem pas begon bij ESXi...

Nu, het feit dat je passtroughed heeft daar zowieso mee te maken... Zou je voor de lol nog wel eens kunnen testen...

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 17-01-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

Ik heb in mijn ESXi bak een Ubuntu Server 11.10 VM draaien. Deze VM staat fysiek op een SSD, en ik heb met mijn stomme kop gekozen for "think provisioning" en heb meer schijfruimte toegewezen aan de VM. Wat hier "stom" aan is is dat ik nu niet meer geheugen kan toewijzen aan mijn VM omdat de Swap ook op de SSD staat, en dat daar niet genoeg ruimte meer voor is.

Maar ik vraag me nu, hoe dan ook, af hoe ik in de VM de hoeveelheid toegewezen extra ruimte ook kan benutten. Parted geeft een foutmelding :
(parted) print list,all
Error: /dev/sda: unrecognised disk label

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoeveel heb je overprovisioned?
Je kan vCenter Converter installeren op je workstation en de VM moven naar je workstation bijvoorbeeld.
Tijdens die conversie kan je van Thick naar Thin.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg binnenkort mijn HP SmartArray 410 controller binnen. Waar hebben jullie de kabel besteld om de SATA drives aan te sluiten op deze controller? Ik wil graag 4 SATA disks aansluiten op 1 internal connector. Ik kom er niet echt verder mee. Alvast bedankt voor de hulp!

Is deze bv OK?

http://www.kabeltje.com/m...etalen-clips-p-11276.html

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

FireDrunk schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:43:
Hoeveel heb je overprovisioned?
Je kan vCenter Converter installeren op je workstation en de VM moven naar je workstation bijvoorbeeld.
Tijdens die conversie kan je van Thick naar Thin.
Ben nu aan het converten naar lokale machine. De VM was ook mijn Nas die 4 RDM's had. Dus die heb ik eerst verwijdert, en als ik de boel terugzet koppel ik ze weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:52

K4F

OMX2000 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 14:51:
Ik heb in mijn ESXi bak een Ubuntu Server 11.10 VM draaien. Deze VM staat fysiek op een SSD, en ik heb met mijn stomme kop gekozen for "think provisioning" en heb meer schijfruimte toegewezen aan de VM. Wat hier "stom" aan is is dat ik nu niet meer geheugen kan toewijzen aan mijn VM omdat de Swap ook op de SSD staat, en dat daar niet genoeg ruimte meer voor is.

Maar ik vraag me nu, hoe dan ook, af hoe ik in de VM de hoeveelheid toegewezen extra ruimte ook kan benutten. Parted geeft een foutmelding :

[...]
Je kan de disk toch via de cli van thick naar thin converteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

K4F schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:54:
[...]

Je kan de disk toch via de cli van thick naar thin converteren?
Die kopieert toch eerst en dan moet je dus wel minimaal de dubbele ruimte hebben, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:59:
Ik krijg binnenkort mijn HP SmartArray 410 controller binnen. Waar hebben jullie de kabel besteld om de SATA drives aan te sluiten op deze controller? Ik wil graag 4 SATA disks aansluiten op 1 internal connector. Ik kom er niet echt verder mee. Alvast bedankt voor de hulp!

Is deze bv OK?

http://www.kabeltje.com/m...etalen-clips-p-11276.html
Dat is een juiste kabel volgens mij.
Nog 3 andere gevonden die volgens mij te gebruiken zijn.
http://www.allekabels.nl/.../SATA-naar-SAS-kabel.html
pricewatch: Intronics Mini SAS 36 - 4x Mini SATA7F + IDC8F (AK5690)
pricewatch: 3Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Lijkt mij toch heel simpel, kijk wat voor soort connector er op je kaart zit en zoek daar een kabel bij ;) Tamelijk onnodige vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41
Ik heb deze kabel samen met een HP P410. Een van de goedkoopste die er zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
http://www.picco.nl/catal...info.php/products_id/2561

Er zijn nog wel goedkopere hoor. Maar niet in NL.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Nu online

Nextron

Verwijderd schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 16:59:
Ik krijg binnenkort mijn HP SmartArray 410 controller binnen...
Als je zoekt op SFF-8087 SATA of forward breakout cable kom je denk ik wel wat verder. Die 808* connectors lijken wel op elkaar en reverse breakout cables lijken helemaal hetzelfde maar werken niet.
Mijn moederbord heeft twee USB-controllers waarvan er één op passthrough staat. Die controller heeft ook een paar poorten minder beschikbaar. Wellicht van de iKVM daarop het keyboardsignaal injecteert en dat de iKVM daarom niet werkt in ESXi. Binnen de VM komt er keyboardsignaal echter ook niet binnen. Lost in translation ofzo.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

GioStyle schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 19:56:
Ik heb deze kabel samen met een HP P410. Een van de goedkoopste die er zijn. :)
Komt bij azerty vandaan ook inderdaad. :) werkt de controller een beetje in je server?

Anyway weet iemand nog voor een raid controller voor op mijn DQ67OWB3?

[ Voor 16% gewijzigd door 3DDude op 18-01-2012 00:26 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
WTF, mijn bak gebruikt nog altijd 53W? instellingen staan op profiel energy saving of wat het daar ook is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
HyperBart schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 08:47:
WTF, mijn bak gebruikt nog altijd 53W? instellingen staan op profiel energy saving of wat het daar ook is...
Dat is idle neem ik aan? Ik zit idle op 46W inmiddels...zou echt verdomde mooi zijn als ik die schijven zou kunnen laten slapen. Helaas zijn NAS/SAN OS'en daar niet echt voor ontworpen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
3DDude schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:23:
[...]

Komt bij azerty vandaan ook inderdaad. :) werkt de controller een beetje in je server?

Anyway weet iemand nog voor een raid controller voor op mijn DQ67OWB3?
In mijn server werkt ie gewoon, maar ik wil hem juist in mijn workstation. Ben in gesprek met Gigabyte, ik kreeg een beta bios waardoor ik gewoon kan booten, helaas krijg ik nog wel een code 10 in apparaatbeheer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Rooke schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 09:02:
[...]

Dat is idle neem ik aan? Ik zit idle op 46W inmiddels...zou echt verdomde mooi zijn als ik die schijven zou kunnen laten slapen. Helaas zijn NAS/SAN OS'en daar niet echt voor ontworpen :(
Ja, maar ik heb echt het gevoel dat ik er nog veel meer kan uitpersen... Ik dacht dat er hier mensen waren die mijn setup (exclusief disken uit de vergelijking) onder de 20W hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
GioStyle schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:27:
[...]

In mijn server werkt ie gewoon, maar ik wil hem juist in mijn workstation. Ben in gesprek met Gigabyte, ik kreeg een beta bios waardoor ik gewoon kan booten, helaas krijg ik nog wel een code 10 in apparaatbeheer. ;)
Watvoor firmware versie staat er op de kaart? (kan je zien bij boot)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
5.12; ik zie dat er afgelopen maandag versie 5.14 is uitgekomen. Zal eind deze week even updaten en nog even wachten op Gigabyte.

Overigens had ik hier een topic over gemaakt waar amper wordt gereageerd. :+

[ Voor 40% gewijzigd door GioStyle op 18-01-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VT-D: nee
On-board NIC werkend: ja, ESXi 5.0.0-469512
Verbruik: idle 25 watt, twee VMs
#ProductPrijsSubtotaal
1Verbatim Store'n'Go Netbook USB drive 8GB Zwart€ 10,90€ 10,90
1Lian Li PC-Q25B€ 109,30€ 109,30
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 107,99€ 107,99
1Nexus Value 430€ 51,90€ 51,90
1Intel 320 120GB€ 153,99€ 153,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 39,-€ 39,-
1Asus P8H67-I€ 86,30€ 86,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Prima waardes, en dat voor een Asus bord ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Denk dat ik eruit ben, hier mijn keuze.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec New Solution NSK3480-EC€ 85,40€ 85,40
2Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting€ 4,99€ 9,98
1be quiet! Shadow Rock PRO SR1€ 40,90€ 40,90
2G.Skill RipjawsX F3-10666CL9D-16GBXL€ 111,50€ 223,-
1Intel Core i5 2400S€ 167,90€ 167,90
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 102,55€ 102,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,73

Enigste vraag blijft, gaat mijn HP P400 SAS kaart werken met het moederbord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 17:47

Vuurvoske

Nunquam cede!

Schaamteloze crosspost uit: Vuurvoske in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)"

Ik lees dit topic nu ook een tijdje mee en kom net tot de conclusie dat mijn oude hardware te veel problemen veroorzaakt.

Ik heb nu deze setup samengesteld.
Echter twijfel ik nog over de processor. Ik wil er namelijk ook 4 VM's mee kunnen draaien.
Ik zie veel mensen met de i3 processor, maar vraag me af of het die 50 euro extra waard is?
Het zwaartste wat ik met die server zal doen is sabnzbd+, sql server voor prive gebruiken en als ik tijd over heb een gameserver opzetten (world of warcraft).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,60€ 52,60
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 21,90€ 21,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,60€ 38,60
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 101,45€ 101,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,55

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Dan is die i3, met een twijfeltje over wat je doet met SQL meer als vlot genoeg :) .

Draai er bij mij 3 W2K8R2's op en een Ubuntu met Sab/CP/SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

HyperBart schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:42:
Dan is die i3, met een twijfeltje over wat je doet met SQL meer als vlot genoeg :) .

Draai er bij mij 3 W2K8R2's op en een Ubuntu met Sab/CP/SB
Ik zie dat je een i3 hebt, maar die van jou is socket 1156. Het moederbord wat ik heb gekozen is 1155. Ik heb perse dat moederbord nodig ivm de aansluitingen. Anyhow i3 op socket 1155 kom ik uit op : pricewatch: Intel Core i3 2100

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Prima keuze, een WoW server lust trouwens wel een bak geheugen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik kan natuurlijk ook gewoon nu voor een goedkope processor gaan en als ik dan in de toekomst sneller nodig heb een goedkope i5 1155 kopen? :+

Oh wat lelijk, ik heb de volgende raidcontroller : pricewatch: Highpoint RocketRAID 2680 en er wordt letterlijk aangegeven deze controller niet icm vmware te gebruiken...
Er is ook een tweaker geweest die dit probleem had. Hij heeft zijn kaart omgeruild.
Dragor schreef op zaterdag 10 december 2011 @ 11:34:
[...]

Voor de geinteresseerde het lag aan mijn raid controller. Kennelijk vind ESXi 5.0 de Highpoint RocketRaid 2680 niet leuk. Ik heb deze nu vervangen en het werkt als een trein. :)
Echter: Ik ga vmware niet vanaf een schijf draaien die aangesloten is op deze raidcontroller... Weet iemand of het dan nog steeds zon probleem kan vormen.

[ Voor 236% gewijzigd door Vuurvoske op 25-01-2012 15:48 ]

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 13:36
Als passthrough geen probleem uiteraard, maar verwacht niet dat het werkt als datastore of iets dergelijks. Ik heb zowel een jmb363 als een sil3132 gebaseerde controller er in hangen die beide alleen geschikt zijn voor passthrough.. zeer frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Phorze schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 23:37:
Als passthrough geen probleem uiteraard, maar verwacht niet dat het werkt als datastore of iets dergelijks. Ik heb zowel een jmb363 als een sil3132 gebaseerde controller er in hangen die beide alleen geschikt zijn voor passthrough.. zeer frustrerend.
Wat bedoel je met passthrough?

Scenario:

Stel ik wil in een ubuntu guest als Samba server files hosten. Deze kunnen dan vanaf een andere machine met XBMC aangesproken worden?
Datastorage zal allemaal op een dedicated 500GB schijf geschieden.

Heb dit besteld trouwens:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,60€ 52,60
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,50€ 23,50
1Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting€ 4,10€ 4,10
2Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 17,50€ 35,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,60€ 38,60
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 101,45€ 101,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,25

(zonder de Gigabit NIC)

[ Voor 66% gewijzigd door Vuurvoske op 26-01-2012 00:20 ]

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Phorze schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 23:37:
de sil 3132 is al datastore te gebruiken met een custom driver en ESXi4.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 14:27
HyperBart schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:12:
Dit ziet er dus voorlopig een gouden moederbordje uit :) :

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3806#sp

32GB ondersteuning, NIC out of the box ondersteund, 1155 LGA en nog genoeg mogelijkheden om dit bordje als HTPC bord te gebruiken...
Om hier nog even op terug te komen, ik heb deze inmiddels in m'n server zitten, alles werkt out of the box, netwerk ook. Geen extra NIC meer nodig dus.

Enig nadeel, weinig interne aansluitingen (fan, usb3).

[ Voor 3% gewijzigd door SysRq op 26-01-2012 09:01 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

SysRq schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 09:01:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik heb deze inmiddels in m'n server zitten, alles werkt out of the box, netwerk ook. Geen extra NIC meer nodig dus.

Enig nadeel, weinig interne aansluitingen (fan, usb3).
Maar geen VT-D onderseuning zo te zien?

Heb Gigabyte ge-emailed of het moederbord wel of niet VT-D ondersteund.

[ Voor 9% gewijzigd door Vuurvoske op 26-01-2012 09:39 ]

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Nextron schreef op zondag 01 januari 2012 @ 15:08:
Nu er wat meer gebruikers van een IBM Br10i (LSI SAS1068E) zijn wil ik even weten of ik de enige ben met deze problemen met mijn naar IT-firmware geflashte kaart:
  • Ik kom de bios van de kaart niet in. Wanneer ik ctrl+m tijdens het booten indruk, krijg ik wel een melding dat de bios geladen wordt maar vervolgens boot het systeem op de reguliere wijze.
  • Instellen van drive-spindown: Heeft iemand dit werkend? Het is me niet duidelijk of dit geïmplementeerd is vanuit de bios of de linuxdrivers. Hoe dan ook, de bios kom ik dus niet in en linuxdrivers zullen weinig invloed hebben op mijn Windows-VM.
Volgens mij is dat normaal gedrag. Ik dacht dat mijn LSI kaart dat namelijk ook niet meer doet met de IT firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
Gisteren gespeeld met de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220L Boxed€ 178,90€ 178,90
2Kingston KVR1333D3E9S/4G€ 29,94€ 29,94
1Supermicro X9SCA-F€ 197,50€ 197,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,88

Gevoed met een Enermax Pro82+ 385W, een no-name 1GB USB stick met ESXi 5.0.0 en een laptop SATA schijf als datastore is het verbruik 27W (idle, geen draaiende VMs, gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000). Daarbij is ESXi ingesteld om zo energie efficient mogelijk te draaien (ten koste van performance). In het standaard balanced profiel was het verbruik zo'n 33W.

Al met al ben ik tevreden over het verbruik van deze setup. De iKVM mogelijkheden van dit moederbord waren een belangrijke eis (naast VT-d) en na een een update van die firmware werkt dat erg goed! Er is nog 2x 8GB geheugen onderweg om in totaal 24GB te krijgen. Met deze cijfers is het zonde om de 8 SAS schijven over te zetten uit mijn andere ESXi host naar deze host. Eens meten wat het verbruik dan wordt (ik denk zo'n 60W meer). Misschien toch nog eens kijken naar een SSD als vervanging van de SAS array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat ik disk spindown via RDM werken heb:

http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1026256

De onderste guide volgen en de disks aan je machine toevoegen. In FreeBSD hoorde ik ze down gaan :) Nu verder testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Hoe zit het nu eigenlijk met de hardware limitaties van de gratis ESXi 5.0? Ik las eerst dat het 8GB vRAM was en 32 fysiek, maar dat is aangepast naar 32GB vRAM?

Verder kan ik voor ESXi 4 ook niet vinden of er een vRAM limit is.

Hardware limitaties:

GeheugenProcessor
ESXi 4256 GB fysiek, vRAM ?2 fysieke CPUs (max 6 cores per CPU)
ESXi 532GB fysiek, 32GB vRAMUnlimited

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@tsjoender, heb je ECC Reg besteld of non-Reg?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
FireDrunk schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:18:
@tsjoender, heb je ECC Reg besteld of non-Reg?
non-Reg / unbuffered ECC van Kingston:

pricewatch: Kingston KVR1333D3E9S/4G
pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G

Helaas niet de meest voordelige optie vandaar dat ik 2x4 en 2x8 besteld heb. Liever had ik meteen 4x8GB geplaatst. Dit moederbord lust alleen unbuffered ECC geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jeetje, die 2e is wel heel duur :(
Voor dat geld heb ik laatst 48GB DDR3 Registered ECC gekocht...

[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 28-01-2012 16:00 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
FireDrunk schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 15:59:
Voor dat geld heb ik laatst 48GB DDR3 Registered ECC gekocht...
Ja, wrijf het er maar lekker in :p Ik weet dat het prijsverschil erg groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Sorry :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:41:
Het lijkt erop dat ik disk spindown via RDM werken heb:

http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1026256

De onderste guide volgen en de disks aan je machine toevoegen. In FreeBSD hoorde ik ze down gaan :) Nu verder testen :P
Bedankt voor je follow-up! :)

Ik heb de TS er even op aangepast, mocht je hierover zelf nog een stukje willen schrijven oid dan mag je me altijd een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

Misschien echt een hele domme vraag, maar hoe meten jullie in hemelsnaam het stroomverbruik?

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Vuurvoske schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:18:
Misschien echt een hele domme vraag, maar hoe meten jullie in hemelsnaam het stroomverbruik?
Bij de gemiddelde DHZ zaak kan je voor een paar euro aan een wattmeter komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Gewoon met een energiemeter.
De Voltcraft energy-logger 4000 is hiervoor perfect, doordat je kan loggen over een langere periode wat je server verbruikt, en daar dan gemiddelden etc. van krijgt.

Wel wat duurder, maar als je gaat vergelijken met een Cresta RCE-1106 is de afwijking van de laatste veel te groot om waardevolle metingen mee te doen.

Meer informatie kan je ook in Nieuwe Zuinige Server (discussie) vinden, en als je de m.i. echte autoriteit wat kennis over de betrouwbaarheid van meetresultaten en zo meer wil, moet je mux even contacteren.

Edit n.a.v. reactie asing: ja, maar dan krijg je meetresultaten waar je helemaal niets aan hebt, en dat is ook zonde. Goedkoop is echt duurkoop in dat geval (been there done that met eerst een Cresta te kopen :( )

[ Voor 12% gewijzigd door sloth op 30-01-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Die Cresta heb ik ook, en mijn gedachte is dat de gemeten waarden aardig kloppen. Als ik een 60W lamp aanzet zie ik ook het verbruik met 60W toenemen. Ik heb ook niet het idee dat andere apparaten verkeerd worden gemeten.

Hier scoort die Cresta als beste.... Dus ik denk dat je met de jouwe gewoon pech had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je Mux' posts er op na leest snap je dat een gloeilamp een beetje een slechte meting is, omdat deze een makkelijk te meten verbruik heeft. Wat veel belangrijk is, is of een meter (goed) rekening kan houden met de Power Factor en of de meter goed presteert in lage verbruiksgebieden.

Desalniettemin is de Cresta op dat vlak een prima meter, ik heb hem zelf ook :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Zag de nieuwe Shuttle Z68 barebone. Misschien te gebruiken als ESXi server. Met 4 slots en 32GB RAM een compact systeem.
http://nl.hardware.info/n...-barebone-met-z68-chipset

Met een DoubleTwin wel met 4 3.5" HDD's te maken.
pricewatch: Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting

#ProductPrijsSubtotaal
1Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting€ 4,10€ 4,10
1Shuttle XPC SZ68R5€ 312,07€ 312,07
2G.Skill RipjawsX F3-10666CL9D-16GBXL€ 106,51€ 213,02
1Intel Core i5 2400S€ 168,90€ 168,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 698,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:13:
Als je Mux' posts er op na leest snap je dat een gloeilamp een beetje een slechte meting is, omdat deze een makkelijk te meten verbruik heeft. Wat veel belangrijk is, is of een meter (goed) rekening kan houden met de Power Factor en of de meter goed presteert in lage verbruiksgebieden.

Desalniettemin is de Cresta op dat vlak een prima meter, ik heb hem zelf ook :)
Mux kraakt alleen de Cresta nogal omdat hij geen true rms doet en daarmee niet altijd accuraat is, zie het zuinige server topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 18:25
Het wachten os op een goede/betaalbare energy logger met netwerkaansluiting.
Oh wait, dat noemt een Smart PDU :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 07:57
Ik volg dit forum een beetje en ben er nog niet uit
Ik wil minimaal 2 WIn2008 servers draaien en DC en fileserver, maar ook Win7 dat downloadjes van usenet binnenhaalt.
Wat heb ik dan nodig een i3 of een i5 processor
Voor geheugen heb ik waarschijnlijk wel genoeg aan 16GB of is dit overkill
De server gaat 24/7 aanstaan want de hele familie logt op het domein in
Alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 22:24

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou gewoon 16 gb doen. Dan geef je je vm'tjes gewoon lekker 4 gig per stuk. En je bent wat schaalbaarder, als je later toch extra vm's wilt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Nu online

Nextron

Het klinkt niet alsof die machines het zwaar krijgen. Die i3 zal wel voldoen. Tijdens het unparren/unrarren trek je de CPU wel naar 100% maar dat doe je ook wel met een dikke Xeon. Verder als de prijs het toelaat zou ik beginnen met 2x8GB geheugen.

Hoe ga je de fileserver implementeren? Als je de server vol hangt met schijven moet je wel vooraf weten of je wil beschikken over VT-D.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nextron schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:53:
Hoe ga je de fileserver implementeren? Als je de server vol hangt met schijven moet je wel vooraf weten of je wil beschikken over VT-D.
Of RDM natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Nextron schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:53:
Tijdens het unparren/unrarren trek je de CPU wel naar 100% maar dat doe je ook wel met een dikke Xeon.
Dat is niet helemaal waar, op een bepaald moment gaat IO een bottleneck worden. Ik zie par/rar zelden mn cpu naar 100% krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij parren is het sterk afhankelijk van de degradatie van je dataset: is er weinig kapot, dan hangt het voornamelijk op disk i/o, is er veel kapot dan wordt de cpu de bottleneck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Nu online

Nextron

RDM en VMDK zijn het alternatief natuurlijk, maar die zijn hardware-onafhankelijk. Het zou vervelend zijn wanneer zijn i3-server in elkaar geschroefd is en gjaa zich afvraagt waar passthrough aangezet wordt.
Zer0 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:13:
Dat is niet helemaal waar, op een bepaald moment gaat IO een bottleneck worden. Ik zie par/rar zelden mn cpu naar 100% krijgen.
Bij unrarren zul je op normale schijven inderdaad niet snel de CPU als knelpunt hebben maar unparren werkt hier geregeld voor 13GHz aan CPU-cycles weg. Het punt is dat ik er weinig voor over zou hebben om een incidentele 'piek' van 15 minuten op bijvoorbeeld een een i3, te reduceren naar 5 minuten op een i7.
In het geval dat de CPU sowieso de bottleneck niet is, dan is er helemaal geen reden om een zwaarder model aan te schaffen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
Een duidelijk verhaal, het wordt dus een i3 met 16GB intern geheugen
Er komen 2 HD's in en dan is de tweede vooral voor Back-up van nummer 1
Dat par/rar circus zal zo'n vaart niet lopen dit wordt geen dagelijkse job voor de machine.
De processor wordt een i3

Dit is mijn wensenlijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Delock Nano Memory stick 4GB Zwart€ 6,-€ 6,-
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 109,99€ 219,98
1Scythe Gekkou Silent (Mirror)€ 39,90€ 39,90
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,-€ 33,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 38,40€ 76,80
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 100,55€ 100,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 573,23

Ik weet alleen niet of het motherboard zonder problemen met esxi5 draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De Q67OWB3 staat er volgens mij vrij bekend om dat ESXi5 goed draait, mits je voor de netwerkkaart een custom driver pakt (of was dat alleen bij 4.1?)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
FireDrunk schreef op maandag 06 februari 2012 @ 15:53:
De Q67OWB3 staat er volgens mij vrij bekend om dat ESXi5 goed draait, mits je voor de netwerkkaart een custom driver pakt (of was dat alleen bij 4.1?)
ook bij 5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjaa
Kan ik dan beter een ander boardje zoeken of is dit geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt aan je eigen kunnen, ben je bang om het te doen, koop dan een gecertificeerd bordje. Wil je wel een beetje knutselen, kopen, het is een prima bord.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kom kom, niet zo ongerust ;) er zijn genoeg tooltjes waarmee je een ESXi-installatie CD kunt maken met de drivers er in geslipstreamd... Kijk nog maar eens in de startpost, en lukt het niet, zijn wij er weer om te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske

Vuurvoske

Nunquam cede!

FireDrunk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:43:
Dat ligt aan je eigen kunnen, ben je bang om het te doen, koop dan een gecertificeerd bordje. Wil je wel een beetje knutselen, kopen, het is een prima bord.
Ik heb dat bord ook en las iets over een oem.tz?

Beroeps brabander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:36
Ik zit ook te kijken naar een ESXi 5 server, ik zit net als gjaa te denken aan een i3 2100 setup.

Ik wil alleen voor een ander motherboard gaan nl de MSI H67MA-E45 (B3). Deze heeft volgens mij als voordeel dat deze over een Realtek Lan chip beschikt die direct ondersteund wordt. Voor de rest de zelfde features waarvan 4x dimm voor mij de belangrijkste is om relatief goedkoop 16 Gb in deze bak te kunnen zetten.

Ik kan zo niet vinden of VT-d ondersteund wordt, maar dat is i.c.m. een i3 ook niet van belang.

Hebben de mensen hier, die er wat meer verstand van hebben dan ik nog opmerkingen over dit board of is het een goede vervanger van de Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Volgens mij zijn er maar heel weinig H67 borden die VT-d ondersteunen. Q67 is een beter keuze.
@Vuurvoske, zie hyperbart :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:36
FireDrunk schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:55:
Volgens mij zijn er maar heel weinig H67 borden die VT-d ondersteunen. Q67 is een beter keuze.
Een i3 ondersteund toch sowieso geen VT-d? Wat is dan volgens jou de meerwaarde van de Q67 voor een ESxi server?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet eigenwijs zijn maar graag begrijpen waarom je tot die conclusie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je geen i5 hebt/neemt, geen inderdaad.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,-€ 52,-
1Lian Li PC-V354B€ 133,10€ 133,10
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,90€ 33,90
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 41,-€ 41,-
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 91,63€ 91,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,53

Zojuist besteld :) . Deze komt ter vervanging van mijn AMD Athlon XP 1800 linux server. Het eerste doel is het vervangen van wat bejaarde hardware. Tweedens het stroomverbruik met een Watt of 100 terugdringen. Daarnaast is het een leuke oefenobject voor vSphere 5.

Er komt Fedora Core 16 op, OpenFiler als NAS en een Windows 2008 server. Verder heb ik nog niet echt plannen maar dat komt vast wel.

Voor de oplettende kijker, er staan inderdaad geen schijven bij. Ik heb er hier nog een paar liggen en die kunnen tijdelijk dienst doen tot de harde schijven weer een beetje acceptabel zijn qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al opgelost

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:25:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 52,-€ 52,-
1Lian Li PC-V354B€ 133,10€ 133,10
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,90€ 33,90
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 41,-€ 41,-
1Asus P8H67-M Pro v3.0€ 91,63€ 91,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,53

Zojuist besteld :) . Deze komt ter vervanging van mijn AMD Athlon XP 1800 linux server. Het eerste doel is het vervangen van wat bejaarde hardware. Tweedens het stroomverbruik met een Watt of 100 terugdringen. Daarnaast is het een leuke oefenobject voor vSphere 5.

Er komt Fedora Core 16 op, OpenFiler als NAS en een Windows 2008 server. Verder heb ik nog niet echt plannen maar dat komt vast wel.

Voor de oplettende kijker, er staan inderdaad geen schijven bij. Ik heb er hier nog een paar liggen en die kunnen tijdelijk dienst doen tot de harde schijven weer een beetje acceptabel zijn qua prijs.
Is er een bepaalde reden waarom je voor Asus en niet voor een vergelijkbaar moederbord van Intel of MSI gegaan bent?
Ik heb een erg vergelijkbare config en haal daar een laag verbruik mee, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en of er veel verschil is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
sloth schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 20:48:
[...]

Is er een bepaalde reden waarom je voor Asus en niet voor een vergelijkbaar moederbord van Intel of MSI gegaan bent?
Ik heb een erg vergelijkbare config en haal daar een laag verbruik mee, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en of er veel verschil is :)
Ik ben een beetje fan van Asus. :P Daarnaast staat dit type bord op de HCL. Ik zit ook liever niet vast aan keuzes. Zo kon ik een ITX bord nemen, maar maar 2 dimm sloten en 1 mager uitbreidingsslot is me net te weinig. Daarnaast (en nu mag je me gek vinden) heeft dit bord nog een PATA aansluiting. Alles aan de te vervangen server is oud, behalve de IDE disk die erin zit, en de DVD brander. Die gaan fijn over naar de nieuwe om daar nog even wat rondjes te draaien. Het hoeft allemaal niet zo snel te zijn, maar wel binnen budget blijven.

Die Lian Li is dan weer een uitzondering, ik vind het gewoon een hele gave kast. Compact en mogelijkheden genoeg voor een flinke RAID array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 09:17
Ik ben terug met het idee aan het spelen om een (zuinig) ESXi servertje in elkaar te flansen.
Enkele Win2k8 R2 Servers (testen met dingen zoals SCCM, Sharepoint, ...).
Eventueel een Astaro web gateway (VPN e.d.).

Zou ongeveer zoiets worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel PRO/1000 GT€ 23,28€ 23,28
1Cooler Master Elite 310€ 29,-€ 29,-
1Intel Core i3 2100€ 97,-€ 97,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,-€ 34,-
4Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 20,50€ 82,-
1Asrock H61DE/S3€ 59,60€ 59,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,88

Prijs ligt wel een 60 euro hoger (Alternate België).

Graag zou ik dus enkele tips krijgen.
Is de CPU krachtig genoeg (was ook aan't denken aan de AMD FX 6100).
Bordje ondersteund?
...

Ik ben nog aan het twijfelen wat ik met disken ga doen...

Ik ga natuurlijk ESXi 5 draaien!

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Er zit een Atheros AR8151 op dat bord. Die is bij mijn weten niet ondersteund. Hij staat ook niet op de whitelist van vm-help.com. Mijn gedachte was simpel : ik wil niet bij installatie uitvinden dat mijn bord niet wordt ondersteund. Daarom eentje van de whitelist gekozen zodat ik dat probleem niet ga tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
asing schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 08:56:
Er zit een Atheros AR8151 op dat bord. Die is bij mijn weten niet ondersteund. Hij staat ook niet op de whitelist van vm-help.com. Mijn gedachte was simpel : ik wil niet bij installatie uitvinden dat mijn bord niet wordt ondersteund. Daarom eentje van de whitelist gekozen zodat ik dat probleem niet ga tegenkomen.
Zitten wel 2 INTEL NIC's in.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
exCite1 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 08:58:
[...]

Zitten wel 2 INTEL NIC's in.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1301402268.jpeg

Er zit maar één NIC op het bord en volgens de fabrikant (http://www.asrock.com/mb/...1DE/S3&cat=Specifications) is het een Atheros. Ik weet niet of de Intel een vervanging is waardoor het niet uitmaakt, of dat er echt 2 NICs in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
asing schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:05:
[...]

[afbeelding]

Er zit maar één NIC op het bord en volgens de fabrikant (http://www.asrock.com/mb/...1DE/S3&cat=Specifications) is het een Atheros. Ik weet niet of de Intel een vervanging is waardoor het niet uitmaakt, of dat er echt 2 NICs in moeten zitten.
Check mijn config nog eens, ik heb daar 2 Intel NIC's toegevoegd ;) .

Mijn Inventaris

Pagina: 1 ... 19 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.