Goed punt. Verbruik is max 84W per server
ChangWang CW56-58
:fill(white):strip_exif()/f/image/wvV82k2OuH3lDGGL6hDP4FTY.png?f=user_large)
Achtergrond
Met de huidige EU energie crisis (+komende CO2 tax) en om wat hitte en herrie te verwijderen, ben ik opzoek gegaan naar een klein en zuinig machientje dat de 8 VMs die ik altijd wil laten draaien kan hosten.Ik heb twee grote dual AMD EPYC Milan hosts met een lading NVMe disks en GPUs en een SMB 10Gbit switch. Bij voorkeur zou het systeem 8-16 Zen3 cores (voor vMotion), 64-128GB RAM en 2-4 2.5-10Gbit ESXi 8 compatible NICs hebben.
Toen ik de CW56-58 zag, was mijn interesse gewekt, zou dit mijn ultieme geluid/hitte/stroom safer worden waarmee ik mijn big boys 90% van de tijd mee in standby kon zetten?
CPU
De CW56-58 komt met opties voor twee AMD Cezanne U (Zen3, Ryzen 5000 Mobile) en een Barcelo refresh CPU:CPU | AMD Ryzen™ 5 5600U | AMD Ryzen™ 7 5800U | AMD Ryzen™ 7 5825U |
Cores | 6 | 8 | 8 |
Threads | 12 | 16 | 16 |
Base Clock | 2.3GHz | 1.9GHz | 2.0GHz |
Max Boost | 4.2GHz | 4.4GHz | 4.5GHz |
Graphics Cores | 7 | 8 | 8 |
Graphics Frequency | 1800MHz | 2000MHz | 2000MHz |
Ik heb gekozen voor de Barcelo refresh 5825U gezien het kleine prijsverschil.
Wat erg interessant is aan al deze CPUs is dat ze een enkele Core Chiplet Die (CCD) hebben, dus bij de 5825U delen alle acht cores een enkele L3 cache. Dus als je een 8 vCPU VM maakt, dan kunnen alle acht cores samenwerken in plaats van twee groepen van vier..
code:
1
2
3
4
5
6
| sched-stats -t ncpus 16 PCPUs 8 cores 1 LLCs 1 packages 1 NUMA nodes |
Aanbevolen VM instelling is om de cores per socket gelijk te maken aan het aantal vCPUs.
De CPUs hebben 16 bruikbare PCIe 3.0 lanes.
Systeem
De behuizing voelt veel steviger dan de foto's laten zien. Het voelt luxueus aan, alles is dik en zwaar en volledig van aluminium, bijna zoals de betere fanless cases alsof elke kant een heatsink is. De behuizing is 16.8cm breed, 13.17cm diep en 6.3cm hoog inclusief de 3mm voetjes.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w69gcshayLcleTOna60qJP5x.jpg?f=user_large)
De voorkant van de behuizing heeft een power button, CMOS reset pinhole, een full-featured Type-C USB poort met data/display/reverse charging, twee Type A USB2.0 en twee Type-A USB3.1 poorten, plus een Realtek RT5170 SD cardreader. Het is vreemd dat de native USB3.2 gen 2 van de CPU niet gebruikt wordt, de Type A poorten komen waarschijnlijk van de chipset. De laatste BIOS heeft zelfs een UEFI module om te kunnen booten van de cardreader. Nou zou ik een SD kaart niet aanraden om ESXi van te booten, er is is niets mis met het installeren van ESXi vanaf SD.
De bovenkant van de behuizingen heeft een intake voor wat ChangWang een coppertube turbine noemt, een blower fan. De CPU zit aan de achterzijde van het moederbord en zit onderste boven in de kast.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QoXVIwOXtu9HmpMzlurZQQtR.png?f=user_large)
Een leuk detail is dat alle fan openingen een mesh achtige tape hebben als stof filter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cx73DvOkxUESp7fVC98NbEJp.jpg?f=user_large)
De achterkant van de unit heeft een HDMI en DisplayPort, vier RJ45 Intel I226-V 2.5Gbit poorten, een DC input en een terminal voor aarding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1fTWCFc9GV7e5zQ12A8skiaa.jpg?f=user_large)
De onderkant heeft rubberen voetjes en een PWM 80mm fan, het RPM signaal van deze fan is niet gebruikt (maar drie aders van de vier pinnen zijn verbonden), het systeem gebruikt het RPM signaal van de blowerfan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNle72Na2f5R9nplIvLJ4m7i.jpg?f=user_large)
Je kunt de fan vervangen door een 2.5" SATA drive.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m5mihYtAbCQ6sxn08DW49EBT.jpg?f=user_large)
Hiervoor zijn schroeven en een kabel meegeleverd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mxyaVbIIH58UUPpbqkQLnm6x.png?f=user_large)
Ik zou het echter niet aanraden, de fan geeft welkome airflow aan de bovenzijde van het moederbord.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Npb0Eqxqn6kSzO0CyNQObpya.jpg?f=user_large)
Nu we het toch over koeling hebben, ik zou absoluut de thermalpaste van de blowerfan vervangen. ChangWang gebruikt Xinyue's 7921, maar zelfs nieuw werkt het voor geen meter. Het vervangen met Noctua NT-H1 (zou NT-H2 aanraden, maar die had ik niet meer) gaf een verschil van 12 graden, wat over tijd alleen maar groter kan worden. Je kunt de koeler verwijderen met de vier zwarte schroeven op het moederbord, twee tussen de M.2 drives en twee onder de SODIMMs. Voor extra koeling is het mogelijk om thermische geleidende stickers van 1mm tussen de blowerfan en de behuizing te plakken.
Je kunt in de BIOS kiezen (Advanced->AMD CBS->NBIO->SMU->System Configuration) tussen 10/15(standaard)/25/35 Watt, blijkbaar hadden oudere versies van het BIOS ook 45W en 54W, maar dit is verwijderd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/U98v3M3GbFb8Wv4TIBZwtWL1.png?f=user_large)
Ik heb een vermoeden waarom dit is, met de standaard thermalpaste is zelfs 35W al niet te doen. Ik moest mijn test afbreken toen de CPU de 99 graden aantikte en nog steeds snel steeg, aangezien ik niet wilde weten wat er bij de CPU max van 105 graden zou gebeuren.
Met de nieuwe paste werkte alle standen prima, zelfs met een uur CPU stressen.
BIOS Setting | 10W | 15W (standaard) | 25W | 35W |
Short TDP Limit | 18W | 30W | 48W | 60W |
Total System Power Short* | 39W | 55W | 84W | 120W |
All Core Turbo Short | 2.7GHz | 3.1GHz | 3.8GHz | 4GHz |
Short Time | 10s | 3.5m | 5m | 8m |
Short Temp | 70° C | 72° C | 76° C | 83° C |
Long TDP Limit | 15W | 25W | 37.5W | 42W |
Total System Power Long* | 33W | 35W | 55W | 80W |
All Core Turbo Long | 2.4GHz | 2.4GHz | 3.1GHz | 3.7GHz |
Long Temp | 64° C | 64° C | 67° C | 77° C |
Ik heb gekozen om voor 25 Watt te gaan, dit geeft me een sustained All Core Turbo van ongeveer dezelde snelheid als mijn dual AMD EPYC 7713 (3.1GHz), een 5 minutes short All Core Turbo van 3.8GHz, single core Turbo van 4.5GHz en slechts 55W bij langere zware load, terwijl het idle stroomverbruik (10W in Windows 11 met 1 NIC actief) gelijk is en ik comfortabel ben met de temperaturen. 35 Watt zou ik niet aanraden, met de standaard thermalpaste werkt het niet goed en het piek stroomverbruik ligt boven de rating van de (waarschijnlijk niet al te beste) powersupply.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4DgyL2b3EUqrYw85eJDs1lBK.jpg?f=user_large)
Onder ESXi zal het idle stroomverbruik waarschijnlijk een paar Watt omhoog gaan en zonder scherm kan de frequency wat omhoog gaan omdat er wat meer package power voor de CPU overblijft.
De unit is stil wanneer hij idle is, ongeveer 45dB op kort piek vermogen zo'n 40dB bij lange maximale belasting, gemeten op 50cm afstand. Nou zou je kunnen denken dat dit vrij stil is, maar omdat het geluid vrij hoog is klinkt het harder. Prima voor in de meterkast, maar zou hem niet op mijn bureau willen hebben als het systeem niet idle draait.
De meeste Chinese fabrikanten geven geen BIOS updates, maar ChangWang doet dit wel! Mijn systeem kwam met de laatste 0.22 BIOS van 9 Oktober 2022 en draait microcode 0x0a50000d, dit lijkt de laatste AGESA V2 PI 1.2.0.7 te zijn.
Memory/Storage
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LH8rGySgH8OOKkpN4pH6xihg.jpg?f=user_large)
Ik heb twee Crucial CT32G4SFD832A 32GB DDR4-3200 CL22 DIMMs gebruikt, voor een totaal van 64GB, het maximum van dit systeem. Standaard gaat er 1GB naar graphics. Omdat de ESXi console dit niet nodig heeft en mijn workload het wel kan gebruiken heb ik aangepast naar 64MB in de BIOS (Advanced->AMD CBS->NBIO->SMU->GFX Configuration->UMA Frame buffer size). Ik heb een paar rondes memtest x86 gedaan voor ik ESXi ben gaan installeren, wat een pass gaf.
De M.2 sloten hebben alleen schroefgaten voor 2280 drives, dus zorg dat je geen 110 of 60mm drives koopt, maar haal 80mm drives. Er was een Black Friday deal op de Samsung 980 Pro 2TB, ik heb gekozen voor twee met heatsinks, omdat in systemen zoals dit de NVMe controllers snel te heet worden. Zoals je in de foto kunt zien passen deze bijna niet, de bovenste drive zit onder een minuscule hoek om de ongebruikte ATX power input heen. Een heatsink die ook maar iets, zelfs een haar, breder of hoger is gaat niet passen. De 980 Pro is PCIe 4.0, terwijl het systeem 3.0 is, maar de hogere snelheden zijn altijd mooi meegenomen mocht ik in de toekomst het systeem vervangen.
ESXi
ESXi 8.0 installeren is een eitje aangezien alles in het systeem compatible is. Secure boot werkt gewoon en zelfs voor de NICs hoef je niet meer de Community Networking Driver Fling te installeren.:fill(white):strip_exif()/f/image/FKUAIATm73c2gocUY8TL6tNL.png?f=user_large)
Idle verbuik zonder VMs in ESXi is 15 Watt, met een enkele idle VM is het 16 Watt. De sustained All Core boost frequency is 3375MHz met een verbruik van 55 Watts en de korte boost frequency is 3900MHz met een verbruik van 84 Watts. Single Core boost is 4500MHz.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pQxuZ4emoBxtITsyoS85OLVT.png?f=user_large)
De volgorde van de NICs is gelijk aan de print op de case en de NICs werken op zowel 2.5 als 1Gbit switch poorten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iDFCUxQ1m8IVeZjzj4P4n1JF.png?f=user_large)
Wat niet werkt is TPM, omdat fTPM alleen een CRB interface heeft en niet TIS/FIFO wat momenteel de enige ondersteunde TPM 2.0 interface van ESXi is. TPM uitzetten in de BIOS (Advanced->Trusted Computing->Security Device Support->Disabled) verwijderd de waarschuwingen en foutmeldingen. Je kunt nog steeds vTPM gebruiken zonder fysieke TPM.
Wat ook niet werkt is vMotion van AMD EPYC Milan zonder EVC, omdat Process-context identifiers (PCID) niet beschikbaar is, vreemd aangezien dit een Zen 3 CPU feature zou moeten zijn. Mogelijk niet op mobile CPU, of misschien een foutje in de firmware? Maar met EVC op Zen 2 (AMD Rome heeft geen PCID) voor beide hosts werkt vMotion van/naar AMD Milan prima.
:fill(white):strip_exif()/f/image/v8kxqZrz7zlChSOq8ckGLYmH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/L0bmmAXjQKEUFsttxlqHsJ88.png?f=user_large)
Behalve die twee dingen werkt alles vlekkeloos. De disk performance in een VM is geweldig met meer dan 360K IOPs random write per SSD.
:fill(white):strip_exif()/f/image/nsdQwr4zT9iyxYJXNpNfGUTO.png?f=user_large)
Slot
Beide Milan hosts en de 10Gbit switch verbruiken idle ongeveer 700 Watt. Zelfs met 1 host in standby, hebben we het nog over 400 Watt.:fill(white):strip_exif()/f/image/VDdnSd1MT2qA5VX3SLHly5YC.png?f=user_large)
Met beide hosts in standby, de 10Gbit SMB switch uit en een consumer 10Gbit switch, is het verbruik 45 Watt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S1dtFwQt265E40t4IPfFBe34.png?f=user_large)
Het gemiddelde verbruik over 24 uur van de CW56-58 met 8 draaiende VMs (total average usage is 970MHz) is 21W. (Zowel de Cresta 9162 als een VoltCraft SEM6000 komen op 21W.)
En wanneer ik iets moet benchmarken of GPUs wil gebruiken kan ik de hosts aanzetten (of in standby zetten) vanuit vCenter. Terwijl ik voor kleinere taken de CW56-58 kan gebruiken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8uUoDQu9I0IWOo4ZGkSESH9f.png?f=user_large)
In totaal bespaar ik zo 2600kWh per jaar en met de huidige stroomprijzen is een systeem van 1000 euro in een paar maanden volledig terugverdient. Eventueel zou ik de grote jongens volledig van de stroom kunnen halen (geen IPMI) en nog eens 250kWh besparen.
Edit: Ik kreeg de vraag, hoe koop je dat?
https://a.aliexpress.com/_msBzT1M of zoek naar AMD 5825U i226-v op AliExpress.
En dan kiezen voor:
- No RAM, no storage
- EU Plug
- 5825U
Bijvoorbeeld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-64GRS | € 159,96 | € 159,96 |
2 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB | € 254,99 | € 509,98 |
1 | Overclocking | Noctua NT-H2 3,5 gram | € 9,72 | € 9,72 |
Totaal | € 679,66 |
[ Voor 255% gewijzigd door |sWORDs| op 25-12-2022 11:42 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Inmiddels bovenstaande config (maar dan met een i7-11700 cpu) in gebruik genomen.Enforcer schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:56:
Ik zat te twijfelen of ik het hier moest posten of in het andere Het grote zuinige server topic - deel 3 draadje maar aangezien mijn doel is om zuinige ESXi te gaan draaien, post ik het maar hier.
Om dit moment draait er Thuis:
- RPi met PiHole
- ThinClient met Unifi Controller
En op een VPS dedicated server elders een ESXi Server met verschillende doeleinden waaronder:
- FTP Server
- Meerdere webservers/websites (minimale load)
- PFSense voor o.a. firewalling / openVPN / HAProxy / DHCP op de VPS
- Test VM's / los spul voor homelab
Ik wil af van die losse RPi en TC thuis en de VPS moet uiteindelijk ook opgezegd gaan worden.
Op basis van diverse reacties hier en elders op het forum ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat een ASRock Deskmini de basis kan zijn voor een zuinige server en afhankelijk van het gebruik je daar natuurlijk de prijs voor betaald als alles onder full load komt te draaien.
Dan kom ik uit op het volgende:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-11400 Boxed € 189,99 € 189,99 1 Barebones ASRock DeskMini H470 Series € 193,14 € 193,14 1 Processorkoeling Noctua NH-L9I chromax.black € 49,- € 49,- 1 Geheugen intern Corsair Vengeance CMSX64GX4M2A2666C18 € 229,90 € 229,90 1 Solid state drives Samsung 980 1TB € 94,87 € 94,87 Totaal € 756,90
Heeft iemand nog andere ideeën of verbeterpunten? Idealiter wil ik ergens tussen de €700-€800 uitkomen.
ESXi 8 erop geknald en draait strak en stabiel. Echter zijn er geen temperaturen/sensoren uit te lezen op deze config. Is dat iets wat in ESXi 8 niet meer ondersteunt wordt voor bepaalde type hardware (misschien driver installeren?) en kan ik beter een oudere versie installeren of werken de sensoren sowieso niet in ESXi (welke versie dan ook) op de Asrock H470?
CIM data is al een hele lange tijd niet meer beschikbaar. En alleen 7 en 8 krijgen nog updates.Enforcer schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:57:
[...]
Inmiddels bovenstaande config (maar dan met een i7-11700 cpu) in gebruik genomen.
ESXi 8 erop geknald en draait strak en stabiel. Echter zijn er geen temperaturen/sensoren uit te lezen op deze config. Is dat iets wat in ESXi 8 niet meer ondersteunt wordt voor bepaalde type hardware (misschien driver installeren?) en kan ik beter een oudere versie installeren of werken de sensoren sowieso niet in ESXi (welke versie dan ook) op de Asrock H470?
Hoe koop je dat?|sWORDs| schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:44:ChangWang CW56-58
Heb het er onderaan de post bij gezet.
[ Voor 234% gewijzigd door |sWORDs| op 22-12-2022 11:38 ]
Dat is een ontzettend interessant doosje... Ik heb een minder uitgebreide setup dan jij (Supermicro bord en E5-1620 v2), maar dat trekt ook minimaal 70W (of 600+ kWh). Als ik dat met 50W omlaag weet te brengen dan bespaar ik per jaar € 350 aan stroom
Dat is een voordeel van de hoge stroomprijs, je hebt nieuwe hardware (in sommige gevallen) zo terugverdiend

Als iemand anders het zelf wil berekenen, 1 Watt 24/7 is 8,76 kWh per jaar, en aan 80ct/kWh € 7 per jaar.

Dat is een voordeel van de hoge stroomprijs, je hebt nieuwe hardware (in sommige gevallen) zo terugverdiend
Als iemand anders het zelf wil berekenen, 1 Watt 24/7 is 8,76 kWh per jaar, en aan 80ct/kWh € 7 per jaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 22-12-2022 13:03 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Alleen de IPMI (incl extra verbruik actieve poorten switch) is hier al 13.5W per server. Dus het doosje is al zuiniger dan IPMI van beide servers.Paul schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:55:
Dat is een ontzettend interessant doosje... Ik heb een minder uitgebreide setup dan jij (Supermicro bord en E5-1620 v2), maar dat trekt ook minimaal 70W (of 600+ kWh). Als ik dat met 50W omlaag weet te brengen dan bespaar ik per jaar € 350 aan stroom![]()
Dat is een voordeel van de hoge stroomprijs, je hebt nieuwe hardware (in sommige gevallen) zo terugverdiend![]()
Is dat alleen bij de wat oudere serverbordjes of ook bij recente?|sWORDs| schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:01:
[...]
Alleen de IPMI (incl extra verbruik actieve poorten switch) is hier al 13.5W per server. Dus het doosje is al zuiniger dan IPMI van beide servers.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dit zijn geen oude borden, hebben ASPEED AST2600 BMC.Raven schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:57:
[...]
Is dat alleen bij de wat oudere serverbordjes of ook bij recente?
Je moet ook niet vergeten dat er een dikke voeding in een server gaat (alleen al twee 225W TDP CPUs en een 260W TDP GPU) en die niet gemaakt is om super efficient te zijn op 1-2% load.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fXZ9KyduRZD4oEA9Xij30VIb.png?f=user_large)

[ Voor 51% gewijzigd door |sWORDs| op 22-12-2022 14:45 ]
Voor mij de reden om er twee te kopen. Heb nu oude Xeon rommel en die vreet gemiddeld 200W en is 3x trager dan een modern doosje.|sWORDs| schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:01:
[...]
Alleen de IPMI (incl extra verbruik actieve poorten switch) is hier al 13.5W per server. Dus het doosje is al zuiniger dan IPMI van beide servers.

Als ik geen benchmarks op apparatuur vergelijkbaar met klanten zou moeten draaien en niet zou hoeven testen met GPUs zou ik ook terug gaan naar meerdere ‘kleine’ doosjes.jadjong schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:20:
[...]
Voor mij de reden om er twee te kopen. Heb nu oude Xeon rommel en die vreet gemiddeld 200W en is 3x trager dan een modern doosje.
Maar dit is een mooie tussenoplossing.
Zat gisteravond eens te Googlen, er is op sommige bordjes een jumper (niet altijd met gesoldeerde header) te vinden waarmee de BMC uitgeschakeld kan worden. Geen idee in hoeverre dat verstandig is, maar misschien dat dat een optie is om stroomverbruik te besparen en de BMC alleen bij problemen aan te zetten?|sWORDs| schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:25:
[...]
Dit zijn geen oude borden, hebben ASPEED AST2600 BMC.
Je moet ook niet vergeten dat er een dikke voeding in een server gaat (alleen al twee 225W TDP CPUs en een 260W TDP GPU) en die niet gemaakt is om super efficient te zijn op 1-2% load.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het mooie van die BMC is dat je er niet heen hoeft te lopen. Als dat wel moet voor een jumper kan je net zo goed een scherm en toetsenbord in prikken.
https://www.cpubenchmark....0-v2-vs-AMD-Ryzen-7-5825UPaul schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:55:
Dat is een ontzettend interessant doosje... Ik heb een minder uitgebreide setup dan jij (Supermicro bord en E5-1620 v2), maar dat trekt ook minimaal 70W (of 600+ kWh). Als ik dat met 50W omlaag weet te brengen dan bespaar ik per jaar € 350 aan stroom![]()
Dat is een voordeel van de hoge stroomprijs, je hebt nieuwe hardware (in sommige gevallen) zo terugverdiend![]()
En dat is met 15W settings, met 25W is ie nog een bakje sneller. Hoeveel geheugen heb je nodig?
Omdat de servers toch uit staan kan ik ze ook gewoon volledig van de stroom halen.Raven schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:14:
[...]
Zat gisteravond eens te Googlen, er is op sommige bordjes een jumper (niet altijd met gesoldeerde header) te vinden waarmee de BMC uitgeschakeld kan worden. Geen idee in hoeverre dat verstandig is, maar misschien dat dat een optie is om stroomverbruik te besparen en de BMC alleen bij problemen aan te zetten?
[ Voor 24% gewijzigd door |sWORDs| op 27-12-2022 13:26 ]
32 GB is waarschijnlijk genoeg; diskspace is eerder een issue, maar SSD's worden ook steeds goedkoper|sWORDs| schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:24:
En dat is met 15W settings, met 25W is ie nog een bakje sneller. Hoeveel geheugen heb je nodig?
Misschien is het beter op zoek te gaan naar een los moederbord en mijn 4U kast aan te houden zodat er een aantal SATA SSD's in kunnen. Wordt ook de voeding minder efficient ben ik bang. Keuzes...
Rhàshan - Aditu Sunlock
Mooie / interessante "review"! 
Naar aanleiding van je post en de review op STH heb ik deze PC ook gekocht, dit ter opvolging van zowel mijn huidige HUNSN FNR-RS34 mini (router) PC, als de Intel NUC8i5BEK.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, zowel qua performance als qua stroomverbruik
Wel heb ik nog 1 vraagje; heb je ook een idee hoe lang de levering bij jou ongeveer duurde, ik heb voor "seller's shipping method" gekozen aangezien je dan minder risico hebt op douane kosten enz, nadeel hiervan is wel dat je geen tracking info oid hebt.
Naar aanleiding van je post en de review op STH heb ik deze PC ook gekocht, dit ter opvolging van zowel mijn huidige HUNSN FNR-RS34 mini (router) PC, als de Intel NUC8i5BEK.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen, zowel qua performance als qua stroomverbruik
Wel heb ik nog 1 vraagje; heb je ook een idee hoe lang de levering bij jou ongeveer duurde, ik heb voor "seller's shipping method" gekozen aangezien je dan minder risico hebt op douane kosten enz, nadeel hiervan is wel dat je geen tracking info oid hebt.
|sWORDs| schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:44:ChangWang CW56-58
[Afbeelding]Achtergrond
Met de huidige EU energie crisis (+komende CO2 tax) en om wat hitte en herrie te verwijderen, ben ik opzoek gegaan naar een klein en zuinig machientje dat de 8 VMs die ik altijd wil laten draaien kan hosten.
Ik heb twee grote dual AMD EPYC Milan hosts met een lading NVMe disks en GPUs en een SMB 10Gbit switch. Bij voorkeur zou het systeem 8-16 Zen3 cores (voor vMotion), 64-128GB RAM en 2-4 2.5-10Gbit ESXi 8 compatible NICs hebben.
Toen ik de CW56-58 zag, was mijn interesse gewekt, zou dit mijn ultieme geluid/hitte/stroom safer worden waarmee ik mijn big boys 90% van de tijd mee in standby kon zetten?CPU
De CW56-58 komt met opties voor twee AMD Cezanne U (Zen3, Ryzen 5000 Mobile) en een Barcelo refresh CPU:
CPU AMD Ryzen™ 5 5600U AMD Ryzen™ 7 5800U AMD Ryzen™ 7 5825U Cores 6 8 8 Threads 12 16 16 Base Clock 2.3GHz 1.9GHz 2.0GHz Max Boost 4.2GHz 4.4GHz 4.5GHz Graphics Cores 7 8 8 Graphics Frequency 1800MHz 2000MHz 2000MHz
Ik heb gekozen voor de Barcelo refresh 5825U gezien het kleine prijsverschil.
Wat erg interessant is aan al deze CPUs is dat ze een enkele Core Chiplet Die (CCD) hebben, dus bij de 5825U delen alle acht cores een enkele L3 cache. Dus als je een 8 vCPU VM maakt, dan kunnen alle acht cores samenwerken in plaats van twee groepen van vier..
code:
1 2 3 4 5 6 sched-stats -t ncpus 16 PCPUs 8 cores 1 LLCs 1 packages 1 NUMA nodes
Aanbevolen VM instelling is om de cores per socket gelijk te maken aan het aantal vCPUs.
De CPUs hebben 16 bruikbare PCIe 3.0 lanes.Systeem
De behuizing voelt veel steviger dan de foto's laten zien. Het voelt luxueus aan, alles is dik en zwaar en volledig van aluminium, bijna zoals de betere fanless cases alsof elke kant een heatsink is. De behuizing is 16.8cm breed, 13.17cm diep en 6.3cm hoog inclusief de 3mm voetjes.
[Afbeelding]
De voorkant van de behuizing heeft een power button, CMOS reset pinhole, een full-featured Type-C USB poort met data/display/reverse charging, twee Type A USB2.0 en twee Type-A USB3.1 poorten, plus een Realtek RT5170 SD cardreader. Het is vreemd dat de native USB3.2 gen 2 van de CPU niet gebruikt wordt, de Type A poorten komen waarschijnlijk van de chipset. De laatste BIOS heeft zelfs een UEFI module om te kunnen booten van de cardreader. Nou zou ik een SD kaart niet aanraden om ESXi van te booten, er is is niets mis met het installeren van ESXi vanaf SD.
De bovenkant van de behuizingen heeft een intake voor wat ChangWang een coppertube turbine noemt, een blower fan. De CPU zit aan de achterzijde van het moederbord en zit onderste boven in de kast.
[Afbeelding]
Een leuk detail is dat alle fan openingen een mesh achtige tape hebben als stof filter.
[Afbeelding]
De achterkant van de unit heeft een HDMI en DisplayPort, vier RJ45 Intel I226-V 2.5Gbit poorten, een DC input en een terminal voor aarding.
[Afbeelding]
De onderkant heeft rubberen voetjes en een PWM 80mm fan, het RPM signaal van deze fan is niet gebruikt (maar drie aders van de vier pinnen zijn verbonden), het systeem gebruikt het RPM signaal van de blowerfan.
[Afbeelding]
Je kunt de fan vervangen door een 2.5" SATA drive.
[Afbeelding]
Hiervoor zijn schroeven en een kabel meegeleverd.
[Afbeelding]
Ik zou het echter niet aanraden, de fan geeft welkome airflow aan de bovenzijde van het moederbord.
[Afbeelding]
Nu we het toch over koeling hebben, ik zou absoluut de thermalpaste van de blowerfan vervangen. ChangWang gebruikt Xinyue's 7921, maar zelfs nieuw werkt het voor geen meter. Het vervangen met Noctua NT-H1 (zou NT-H2 aanraden, maar die had ik niet meer) gaf een verschil van 12 graden, wat over tijd alleen maar groter kan worden. Je kunt de koeler verwijderen met de vier zwarte schroeven op het moederbord, twee tussen de M.2 drives en twee onder de SODIMMs. Voor extra koeling is het mogelijk om thermische geleidende stickers van 1mm tussen de blowerfan en de behuizing te plakken.
Je kunt in de BIOS kiezen (Advanced->AMD CBS->NBIO->SMU->System Configuration) tussen 10/15(standaard)/25/35 Watt, blijkbaar hadden oudere versies van het BIOS ook 45W en 54W, maar dit is verwijderd.
[Afbeelding]
Ik heb een vermoeden waarom dit is, met de standaard thermalpaste is zelfs 35W al niet te doen. Ik moest mijn test afbreken toen de CPU de 99 graden aantikte en nog steeds snel steeg, aangezien ik niet wilde weten wat er bij de CPU max van 105 graden zou gebeuren.
Met de nieuwe paste werkte alle standen prima, zelfs met een uur CPU stressen.
* Wattages gemeten met Cresta RCE-1106 (9162).
BIOS Setting 10W 15W (standaard) 25W 35W Short TDP Limit 18W 30W 48W 60W Total System Power Short* 39W 55W 84W 120W All Core Turbo Short 2.7GHz 3.1GHz 3.8GHz 4GHz Short Time 10s 3.5m 5m 8m Short Temp 70° C 72° C 76° C 83° C Long TDP Limit 15W 25W 37.5W 42W Total System Power Long* 33W 35W 55W 80W All Core Turbo Long 2.4GHz 2.4GHz 3.1GHz 3.7GHz Long Temp 64° C 64° C 67° C 77° C
Ik heb gekozen om voor 25 Watt te gaan, dit geeft me een sustained All Core Turbo van ongeveer dezelde snelheid als mijn dual AMD EPYC 7713 (3.1GHz), een 5 minutes short All Core Turbo van 3.8GHz, single core Turbo van 4.5GHz en slechts 55W bij langere zware load, terwijl het idle stroomverbruik (10W in Windows 11 met 1 NIC actief) gelijk is en ik comfortabel ben met de temperaturen. 35 Watt zou ik niet aanraden, met de standaard thermalpaste werkt het niet goed en het piek stroomverbruik ligt boven de rating van de (waarschijnlijk niet al te beste) powersupply.
[Afbeelding]
Onder ESXi zal het idle stroomverbruik waarschijnlijk een paar Watt omhoog gaan en zonder scherm kan de frequency wat omhoog gaan omdat er wat meer package power voor de CPU overblijft.
De unit is stil wanneer hij idle is, ongeveer 45dB op kort piek vermogen zo'n 40dB bij lange maximale belasting, gemeten op 50cm afstand. Nou zou je kunnen denken dat dit vrij stil is, maar omdat het geluid vrij hoog is klinkt het harder. Prima voor in de meterkast, maar zou hem niet op mijn bureau willen hebben als het systeem niet idle draait.
De meeste Chinese fabrikanten geven geen BIOS updates, maar ChangWang doet dit wel! Mijn systeem kwam met de laatste 0.22 BIOS van 9 Oktober 2022 en draait microcode 0x0a50000d, dit lijkt de laatste AGESA V2 PI 1.2.0.7 te zijn.Memory/Storage
[Afbeelding]
Ik heb twee Crucial CT32G4SFD832A 32GB DDR4-3200 CL22 DIMMs gebruikt, voor een totaal van 64GB, het maximum van dit systeem. Standaard gaat er 1GB naar graphics. Omdat de ESXi console dit niet nodig heeft en mijn workload het wel kan gebruiken heb ik aangepast naar 64MB in de BIOS (Advanced->AMD CBS->NBIO->SMU->GFX Configuration->UMA Frame buffer size). Ik heb een paar rondes memtest x86 gedaan voor ik ESXi ben gaan installeren, wat een pass gaf.
De M.2 sloten hebben alleen schroefgaten voor 2280 drives, dus zorg dat je geen 110 of 60mm drives koopt, maar haal 80mm drives. Er was een Black Friday deal op de Samsung 980 Pro 2TB, ik heb gekozen voor twee met heatsinks, omdat in systemen zoals dit de NVMe controllers snel te heet worden. Zoals je in de foto kunt zien passen deze bijna niet, de bovenste drive zit onder een minuscule hoek om de ongebruikte ATX power input heen. Een heatsink die ook maar iets, zelfs een haar, breder of hoger is gaat niet passen. De 980 Pro is PCIe 4.0, terwijl het systeem 3.0 is, maar de hogere snelheden zijn altijd mooi meegenomen mocht ik in de toekomst het systeem vervangen.ESXi
ESXi 8.0 installeren is een eitje aangezien alles in het systeem compatible is. Secure boot werkt gewoon en zelfs voor de NICs hoef je niet meer de Community Networking Driver Fling te installeren.
[Afbeelding]
Idle verbuik zonder VMs in ESXi is 15 Watt, met een enkele idle VM is het 16 Watt. De sustained All Core boost frequency is 3375MHz met een verbruik van 55 Watts en de korte boost frequency is 3900MHz met een verbruik van 84 Watts. Single Core boost is 4500MHz.
[Afbeelding]
De volgorde van de NICs is gelijk aan de print op de case en de NICs werken op zowel 2.5 als 1Gbit switch poorten.
[Afbeelding]
Wat niet werkt is TPM, omdat fTPM alleen een CRB interface heeft en niet TIS/FIFO wat momenteel de enige ondersteunde TPM 2.0 interface van ESXi is. TPM uitzetten in de BIOS (Advanced->Trusted Computing->Security Device Support->Disabled) verwijderd de waarschuwingen en foutmeldingen. Je kunt nog steeds vTPM gebruiken zonder fysieke TPM.
Wat ook niet werkt is vMotion van AMD EPYC Milan zonder EVC, omdat Process-context identifiers (PCID) niet beschikbaar is, vreemd aangezien dit een Zen 3 CPU feature zou moeten zijn. Mogelijk niet op mobile CPU, of misschien een foutje in de firmware? Maar met EVC op Zen 2 (AMD Rome heeft geen PCID) voor beide hosts werkt vMotion van/naar AMD Milan prima.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Behalve die twee dingen werkt alles vlekkeloos. De disk performance in een VM is geweldig met meer dan 360K IOPs random write per SSD.
[Afbeelding]Slot
Beide Milan hosts en de 10Gbit switch verbruiken idle ongeveer 700 Watt. Zelfs met 1 host in standby, hebben we het nog over 400 Watt.
[Afbeelding]
Met beide hosts in standby, de 10Gbit SMB switch uit en een consumer 10Gbit switch, is het verbruik 45 Watt.
[Afbeelding]
Het gemiddelde verbruik over 24 uur van de CW56-58 met 8 draaiende VMs (total average usage is 970MHz) is 21W. (Zowel de Cresta 9162 als een VoltCraft SEM6000 komen op 21W.)
En wanneer ik iets moet benchmarken of GPUs wil gebruiken kan ik de hosts aanzetten (of in standby zetten) vanuit vCenter. Terwijl ik voor kleinere taken de CW56-58 kan gebruiken.
[Afbeelding]
In totaal bespaar ik zo 2600kWh per jaar en met de huidige stroomprijzen is een systeem van 1000 euro in een paar maanden volledig terugverdient. Eventueel zou ik de grote jongens volledig van de stroom kunnen halen (geen IPMI) en nog eens 250kWh besparen.
Edit: Ik kreeg de vraag, hoe koop je dat?
https://a.aliexpress.com/_msBzT1M of zoek naar AMD 5825U i226-v op AliExpress.
En dan kiezen voor:Momenteel 424,92 euro, ik zou in Nederland merk geheugen/storage kopen en goede koelpasta.
- No RAM, no storage
- EU Plug
- 5825U
Bijvoorbeeld:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Geheugen intern G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-64GRS € 159,96 € 159,96 2 Solid state drives Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB € 254,99 € 509,98 1 Overclocking Noctua NT-H2 3,5 gram € 9,72 € 9,72 Totaal € 679,66
Ongeveer een maand, van 21-11 tot 16-12, de geschatte leverdatum was de 13e December. De eerste zeven werkdagen waren voor het wachten op assemblage en testen, het is build to order.Chrisiesmit93 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:54:
Mooie / interessante "review"!
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| IntervalWorkdays:11.4 StepCostDay:15.4 Status:Delivered Events:2022-12-16 12:33:31,the parcel has been delivered. OrignDest:CN→NL InShippingMethodName:YunExpress Registered Standard Status:Delivered15.4 Destination:NL Origin:CN 20 2022-12-16 12:33:31 the parcel has been delivered.----Wijchen 19 2022-12-16 07:49:16 the parcel is expected to be delivered during the day.----Wijchen 18 2022-12-16 02:26:42 the parcel has reached the parcel center.----Wijchen 17 2022-12-16 02:25:58 the parcel has reached the parcel center.----Wijchen 16 2022-12-15 15:53:40 the parcel has left the parcel center.----Amsterdam 15 2022-12-15 15:53:39 the parcel was handed over to gls.----Amsterdam 14 2022-12-15 11:12:35 delivery to local courier----NL0003 13 2022-12-15 11:11:35 Departed from Facility.----NL0003 12 2022-12-15 10:09:13 Arrived at Sort Facility.----NL0003 11 2022-12-14 17:18:56 Departed from Facility.----BE0001 10 2022-12-14 13:25:24 Processing in Facility----BE0001 9 2022-12-12 13:25:24 Arrived at Sort Facility.----BE0001 8 2022-12-12 10:58:15 Custom clearance completed----BE,Liege,BE 7 2022-12-11 15:55:00 Arrived at AIRPORT of Destination 6 2022-12-08 19:05:00 Departed from AIRPORT of Origin 5 2022-12-06 14:14:08 Arrive at international airport to abroad----China 4 2022-12-06 06:14:08 Departed Facility In processing center----dongguan 3 2022-12-05 16:54:24 Departed Facility in dongguan----dongguan 2 2022-12-01 03:10:22 Arrived at Sort Facility dongguan----dongguan 1 2022-11-22 15:17:57 Shipment information received |
Ik had hem besteld na het zien van de review op servethehome, maar er zaten wat opmerkingen in de review (koelpasta wel ok, geen verschil in performance met wattage opties, etc.) waar ik me niet ik kan vinden, vandaar mijn eigen review.
[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 27-12-2022 18:03 ]
Ik ben nu al een tijdje voor iemand met een klein budget op zoek naar een speeltuin omgeving.
De machine zal vooral gebruikt worden om certificeringen te behalen op Windows.
Geschatte load is max 3 gelijktijdige Windows Servers en 1 Linux Server.
Denken jullie dat we hiermee weg komen? De bedoeling is dat ze ESXi erop gaat draaien, liefst 8.
Er is ook nog een Intel Pro 1000 Quad NIC beschikbaar welke er het liefst in moet.
Opslag, voeding en kast zijn reeds beschikbaar.
De machine zal vooral gebruikt worden om certificeringen te behalen op Windows.
Geschatte load is max 3 gelijktijdige Windows Servers en 1 Linux Server.
Denken jullie dat we hiermee weg komen? De bedoeling is dat ze ESXi erop gaat draaien, liefst 8.
Er is ook nog een Intel Pro 1000 Quad NIC beschikbaar welke er het liefst in moet.
Opslag, voeding en kast zijn reeds beschikbaar.
1 | Processors | Intel Pentium Gold G7400 Tray | € 97,50 | € 97,50 |
1 | Moederborden | MSI Pro B660M-E DDR4 | € 95,- | € 95,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 17 CO | € 11,- | € 11,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Value F4-2666C19S-32GNT | € 66,99 | € 66,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 270,49 |
Je wilt vooral cores hebben, ik denk dat 2 cores met 4 threads Totaal wel te weinig is.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
@Dr Pro Kijk in de gepinde posts van zuinige server deel 3 voor moederborden van deze generatie.
MSI staat niet bekend als zuinig. Andere merken kunnen beter zijn. Kies bij voorkeur een bord met Intel netwerkchip zoals een i219LM of i210. Het is aan te raden om voor aankoop te zoeken of er problemen bekend zijn met de netwerkchip en met ESXi. Er zijn problemen bekend met i219V chips bij 10th/11th gen.
Een passieve koeling is goed genoeg als de computer niet langdurig maximaal vermogen vraagt. Bijvoorbeeld een Arctic Alpine Passive 11 of 12.
Als je het systeem altijd aan laat staan (geen goed idee ivm aanzienlijk verbruik), kijk dan ook of de voeding wel zuinig is bij relatief lage belasting, denk aan ongeveer 8 tot 18W. Oude voedingen kunnen enorm inefficient zijn. Doorsnee moderne ATX voedingen zijn ook inefficient. Grote voedingen zijn vaak inefficient bij lage belasting. Bekijk bijvoorbeeld tests van hardware.info, die test op 22,5W. Dat is nog niet laag genoeg, maar als op dat punt een voeding al niet zo efficient is afloopt weet je meestal voldoende. 80plus zegt niets over efficientie bij laag verbruik. Een bronze voeding kan op dat punt zuiniger zijn dan een gold voeding.
MSI staat niet bekend als zuinig. Andere merken kunnen beter zijn. Kies bij voorkeur een bord met Intel netwerkchip zoals een i219LM of i210. Het is aan te raden om voor aankoop te zoeken of er problemen bekend zijn met de netwerkchip en met ESXi. Er zijn problemen bekend met i219V chips bij 10th/11th gen.
Een passieve koeling is goed genoeg als de computer niet langdurig maximaal vermogen vraagt. Bijvoorbeeld een Arctic Alpine Passive 11 of 12.
Als je het systeem altijd aan laat staan (geen goed idee ivm aanzienlijk verbruik), kijk dan ook of de voeding wel zuinig is bij relatief lage belasting, denk aan ongeveer 8 tot 18W. Oude voedingen kunnen enorm inefficient zijn. Doorsnee moderne ATX voedingen zijn ook inefficient. Grote voedingen zijn vaak inefficient bij lage belasting. Bekijk bijvoorbeeld tests van hardware.info, die test op 22,5W. Dat is nog niet laag genoeg, maar als op dat punt een voeding al niet zo efficient is afloopt weet je meestal voldoende. 80plus zegt niets over efficientie bij laag verbruik. Een bronze voeding kan op dat punt zuiniger zijn dan een gold voeding.
[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 17-02-2023 13:37 ]
Als het vooral voor certificering is dan is dit prima, die machines staan de hele tijd uit hun neus te eten. Een 4:1 overboeking op cores is prima.Quad schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:15:
Je wilt vooral cores hebben, ik denk dat 2 cores met 4 threads Totaal wel te weinig is.
Een uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray kan ook, heb je iets meer ruimte, maar die is wel 15% duurder.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb de startpost bekeken, maar de moederborden die daarin staan, zijn al net zo duur als deze hele setup mag kosten..mrmrmr schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:35:
@Dr Pro Kijk in de gepinde posts van zuinige server deel 3 voor moederborden van deze generatie.
Als ik moederborden bekijk met de i219LM of i210 chips beginnen die al bij 200 euro. Uitgezonderd de Asus Pro H510M-C/CSM.
Zou dat bord, in combinatie met bijvoorbeeld een Intel Core i3-10105F een betere keus zijn?
Indien iemand een zuinige ESXi server zoekt in klein formaat, is dit wellicht een oplossing. Ik heb deze nu een week of 3 draaien en werkt prima. Idle gebruik ong 13W. Max verbruik gemeten 33W.
Voordelen:
- extreem klein (11x11x3.5cm)
- stil
- zuining
- ESXi 8.0 draait er rechtstreeks op, geen drivers nodig voor de NIC
- 64GB, voldoende voor een lading VM's
- retesnel met 2TB NVMe als datastore
- modellen met de "v" in de productnaam zijn de vPro versie, deze heeft hardwarematige TPM aan boord en ondersteunt dus Windows 11 VM's zonder hack. Als je de gewone "i" versie hebt, zit er fTPM aan boord en deze wordt niet ondersteund.
Er is wel 1 ding: ESXi kan nog niet overweg met Alder Lake cpu's (P en E cores). Als je dit probeert te installeren krijg je een foutmelding. Gelukkig is hier een oplossing voor. Vmware Guru William Lam heeft hier een mooie video over gemaakt. Als je deze aanwijzingen opvolgt werkt het prima. Je hebt dan een ESXi server met 12 cores. Mocht VMware ooit in de toekomst Alder Lake wel gaan ondersteunen, dan kunnen het 16 cores worden.
1 | Barebones | Intel NUC 12 Pro NUC12WSKv5 | € 579,- | € 579,- |
2 | Geheugen intern | Crucial CT32G4SFD832A | € 81,44 | € 162,88 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 199,- | € 199,- |
1 | Solid state drives | Transcend 430S 256GB | € 33,96 | € 33,96 |
Totaal | € 974,84 |
Voordelen:
- extreem klein (11x11x3.5cm)
- stil
- zuining
- ESXi 8.0 draait er rechtstreeks op, geen drivers nodig voor de NIC
- 64GB, voldoende voor een lading VM's
- retesnel met 2TB NVMe als datastore
- modellen met de "v" in de productnaam zijn de vPro versie, deze heeft hardwarematige TPM aan boord en ondersteunt dus Windows 11 VM's zonder hack. Als je de gewone "i" versie hebt, zit er fTPM aan boord en deze wordt niet ondersteund.
Er is wel 1 ding: ESXi kan nog niet overweg met Alder Lake cpu's (P en E cores). Als je dit probeert te installeren krijg je een foutmelding. Gelukkig is hier een oplossing voor. Vmware Guru William Lam heeft hier een mooie video over gemaakt. Als je deze aanwijzingen opvolgt werkt het prima. Je hebt dan een ESXi server met 12 cores. Mocht VMware ooit in de toekomst Alder Lake wel gaan ondersteunen, dan kunnen het 16 cores worden.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Let op dat die geen geïntegreerde GPU heeft, en je dus een losse videokaart erbij moet kopen, of een CPU zoeken die wel een iGPU heeft.Dr Pro schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:50:
Intel Core i3-10105F
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hi,
Ik ben onlangs in een bedrijf gedropt geweest waar ze vanuit gaan dat de IT'er het wel allemaal kan en kent
We hebben hier 3 Dell's die met ESXI een cluster vormen. Ik zou voor in mijn homelab een vergelijkbare setup willen bouwen om te kunnen testen en leren. Het is dus allemaal nog héél nieuw voor mij.
Ik had gedacht aan 3x deze:
Is dit overkill voor wat homelab werk ? Zijn er dingen waar ik niet aan denk ? Werkt dit uberhaupt wel ?
Ik wil het graag zo budget vriendelijk mogelijk houden. Maar wel een degelijke setup hebben, zodat ik me kan focussen op vmware en niet moet bezig zijn met workarounds omdat ik niet compatible hardware gebruik (RPi bv.)
Alvast bedankt
Ik ben onlangs in een bedrijf gedropt geweest waar ze vanuit gaan dat de IT'er het wel allemaal kan en kent
We hebben hier 3 Dell's die met ESXI een cluster vormen. Ik zou voor in mijn homelab een vergelijkbare setup willen bouwen om te kunnen testen en leren. Het is dus allemaal nog héél nieuw voor mij.
Ik had gedacht aan 3x deze:
1 | Barebones | Intel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi3 (zonder stroomkabel) | € 355,99 | € 355,99 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4SFRA32A | € 42,20 | € 42,20 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 512GB | € 57,86 | € 57,86 |
Totaal | € 456,05 |
Is dit overkill voor wat homelab werk ? Zijn er dingen waar ik niet aan denk ? Werkt dit uberhaupt wel ?
Ik wil het graag zo budget vriendelijk mogelijk houden. Maar wel een degelijke setup hebben, zodat ik me kan focussen op vmware en niet moet bezig zijn met workarounds omdat ik niet compatible hardware gebruik (RPi bv.)
Alvast bedankt
Als de netwerkkaart in die NUC door ESXi ondersteund wordt zal het wel werken.
Als je ESXi 8 erop zet, krijg je wellicht nog een foutmelding i.v.m. de TPM chip, maar dat is simpel te negeren.
Als je ESXi 8 erop zet, krijg je wellicht nog een foutmelding i.v.m. de TPM chip, maar dat is simpel te negeren.
verwijderd
[ Voor 96% gewijzigd door djjvb op 13-04-2023 22:38 . Reden: Door zoekfunctie dacht ik dat het over een speciaal systeem ging. Niet goed opgelet dus post slaat nergens op. Vraag het rechtstreeks aan eigenaar systeem in PB. ]
Even crosspost uit het zuinige server topic.
Mijn primaire ESXi server een kleine upgrade gegeven.
Intussen van ESXi 7 naar 8 gegaan, dit gaf geen voordeel qua stroomverbruik. Daarnaast 1 3TB seagate HDD eruit gehaald omdat de performance echt heel slecht was en Xpenology niet optimaal presteerde.
De Samsung 4TB SATA SSD was beschikbaar voor 200 euro. Voor mij reden om deze te gaan plaatsen.
Aangesloten apparatuur:
USB hub met daarop:
Actuele VMs:
Gemiddeld 2W omlaag, prima resultaat.
Mijn primaire ESXi server een kleine upgrade gegeven.
Intussen van ESXi 7 naar 8 gegaan, dit gaf geen voordeel qua stroomverbruik. Daarnaast 1 3TB seagate HDD eruit gehaald omdat de performance echt heel slecht was en Xpenology niet optimaal presteerde.
De Samsung 4TB SATA SSD was beschikbaar voor 200 euro. Voor mij reden om deze te gaan plaatsen.
1 | Overige software | VMWare ESXi 8 | € 0,- | € 0,- |
1 | Barebones | Intel NUC 10 Performance BXNUC10I5FNHN (EU-stekker) | € 340,01 | € 340,01 |
1 | Externe harde schijven | Seagate Expansion Portable 3TB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT32G4SFD8266 | € 104,47 | € 104,47 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 4TB | € 229,60 | € 229,60 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 56,43 | € 56,43 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 730,51 |
Aangesloten apparatuur:
USB hub met daarop:
- P1 kabel
- Sonoff dongle
- Conbee stick
- Bluetooth adapter
- UPS USB kabel
Actuele VMs:
- Windows Server tbv ADDS
- Windows Server tbv Veeam backup /management
- HASSos
- Ubuntu server tbv DSMR
- Ubuntu server tbv Docker
- Xpenology
![]() | ![]() |
Gemiddeld 2W omlaag, prima resultaat.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb een Dell Optiplex 5060 Micro gekocht waar ik ESXi 8 (ESXi-8.0U1-21495797-standard) op heb geïnstalleerd. Dit lijkt prima te werken 
Idle verbruik in ESXi zonder VM's en met alleen stroom (Dell 90W adapter) + netwerk aangesloten is 8.2 Watt (gemeten met een uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E)
ESXi staat op de interne M.2 disk en er zitten twee geheugenstrips in, CPU is een i5-8500T.
Settings qua powersaving in ESXi nog helemaal default (=balanced).
Idle verbruik in ESXi zonder VM's en met alleen stroom (Dell 90W adapter) + netwerk aangesloten is 8.2 Watt (gemeten met een uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E)
ESXi staat op de interne M.2 disk en er zitten twee geheugenstrips in, CPU is een i5-8500T.
Settings qua powersaving in ESXi nog helemaal default (=balanced).
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 23-05-2023 13:39 ]
Benieuwd als het nog zakt met de setting op powersave te zetten in ESXi.
Controleer ook nog even in BIOS als C-states, speedstep en ASPM aan staan.
Met de power management in ESXi op 'Low power' zakt het naar 7,9W / 8,0WGoBieN-Be schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:17:
Benieuwd als het nog zakt met de setting op powersave te zetten in ESXi.
Genoemde opties staan allemaal aan in BIOS.
Ben nu via SCP van m'n oude ESXi host even wat ISO's aan het overzetten naar deze nieuwe host. Stroomverbruik is dan 14,6W.
Met 3-4 VM's (met weinig load) draaiende schommelt het tussen 10-11W.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2023 13:15 ]
Ik heb mijn Zimaboard terug gestuurd ik heb de 216 versie besteld ik dacht dat dit systeem 8GB geheugen had en 16GB opslag. Maar de 216 heeft 2GB geheugen en 16GB opslag, de selectie die ik maakte veranderde de specificatie niet door iets.
Ik ga zodra ik credit heb de correcte versie bestellen de 832 versie die 8GB geheugen heeft en 32GB opslag. Ik kan later 2 sata hdd of ssd aansluiten en nog een controller PCIe 2.0 x4 alleen ik kan geen leuke controller vinden hebben jullie een idee voor extra schijven. Ik hoopte op SAS of zo.
Ik ga zodra ik credit heb de correcte versie bestellen de 832 versie die 8GB geheugen heeft en 32GB opslag. Ik kan later 2 sata hdd of ssd aansluiten en nog een controller PCIe 2.0 x4 alleen ik kan geen leuke controller vinden hebben jullie een idee voor extra schijven. Ik hoopte op SAS of zo.
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
ik ben even jullie hulp nodig
Ik heb nu een esxi zelfbouwserver met 6x nvme. Dit bereik ik met behulp 4xnvme pcie adapter. Met deze adapter is het wel noodzakelijk om het x16 slot in 4x4x4x4 bifurcation mode te zetten. Verder heb ik er nog 1 onboard en 1 in het x1 pcie slot met behulp van een adapter.
Verder heb ik er nog een extra netwerkadapter in voor mn virtuele openwrt router
Nu ben ik dus op zoek naar een moederbord met het volgende wensen/eisen:
- DDR4 ondersteuning. Heb ik nog 2x 32gb van liggen
- PCIE x16 slot met 4x4x4x4 bifurcation ondersteuning
- 2x nvme onboard of een extra pcie slot en 1x nvme onboard
- 2x ethernet waarvan 1x 2.5gbe bij voorkeur intel (heb een 2,5gbe netwerk liggen) of een extra pcie slot voor een (2.5gbe) ethernetadapter.
Heb zelf al wat lopen zoeken in de pricewatch maar vindt eigelijk niks terug of de bifurcation optie en vroeg me af of er hier iemand ervaring mee heeft en me een goede aanbeveling kan doen.
-
Ik heb nu een esxi zelfbouwserver met 6x nvme. Dit bereik ik met behulp 4xnvme pcie adapter. Met deze adapter is het wel noodzakelijk om het x16 slot in 4x4x4x4 bifurcation mode te zetten. Verder heb ik er nog 1 onboard en 1 in het x1 pcie slot met behulp van een adapter.
Verder heb ik er nog een extra netwerkadapter in voor mn virtuele openwrt router
Nu ben ik dus op zoek naar een moederbord met het volgende wensen/eisen:
- DDR4 ondersteuning. Heb ik nog 2x 32gb van liggen
- PCIE x16 slot met 4x4x4x4 bifurcation ondersteuning
- 2x nvme onboard of een extra pcie slot en 1x nvme onboard
- 2x ethernet waarvan 1x 2.5gbe bij voorkeur intel (heb een 2,5gbe netwerk liggen) of een extra pcie slot voor een (2.5gbe) ethernetadapter.
Heb zelf al wat lopen zoeken in de pricewatch maar vindt eigelijk niks terug of de bifurcation optie en vroeg me af of er hier iemand ervaring mee heeft en me een goede aanbeveling kan doen.
-
[ Voor 13% gewijzigd door jwvdst op 28-06-2023 11:02 ]
Hoi,
Met hulp van eerdere posts in dit topic heb ik een nieuwe server samengesteld. Dank voor het delen allen.
Deze server gaat ingezet worden als
VMWare vCenter 7x
Home Assistant + Node Red
Radarr
Sonarr
NZBGet
PiHole
Grafana
Portainer
Info van de machine hier
Ben ik ik iets vergeten of zie ik iets over het hoofd?
Met hulp van eerdere posts in dit topic heb ik een nieuwe server samengesteld. Dank voor het delen allen.
VMWare vCenter 7x
Radarr
Sonarr
NZBGet
PiHole
Grafana
Portainer
Info van de machine hier
Op een enkele server zou ik vcenter achterwege laten. Kost opslag, IO en voegt verbruik toe.
⏩ PVOutput☀️
Eens maar er staat nog een andere server naast met dual CPU en nested ESX maar deze staat niet 24/7 aan maar wil ik wel kunnen starten e.d. vanaf deze machine. Althans dat is het idee voor nu.Quad schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:30:
Op een enkele server zou ik vcenter achterwege laten. Kost opslag, IO en voegt verbruik toe.
Dan ben je efficienter af denk ik door dat ding achter een slim stekkertje te hangen en te bedienen vanuit je HomeAssistant. Daar kan je dan vCenter langs je vESXi's draaien. Dan doe je alsof alles vanaf daar "fysiek" is en kan je labben naar hartelust.ChrisVrolijk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:33:
[...]
Eens maar er staat nog een andere server naast met dual CPU en nested ESX maar deze staat niet 24/7 aan maar wil ik wel kunnen starten e.d. vanaf deze machine. Althans dat is het idee voor nu.
Ligt het aan mij of is dit een heel beefy machine?ChrisVrolijk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:21:
Hoi,
VMWare vCenter 7x
Radarr
Sonarr
NZBGet
PiHole
Grafana
Portainer
Info van de machine hier
Ik draai vergelijkbare dingen bare metal op Ubuntu op een i3 zonder hypervisor en heb daarnaast een ESXi met diezelfde i3 voor een kleine handvol VM's (VPN + PiHole + nog wat automatisatie vergelijkbaar met die van jou).
Begrijp me niet verkeerd, dat mag ook maar ik mis ergens het zuinige in je machine? Dit lijkt me gewoon een heel leuke ESXi build maar niet specifiek zuinig.
Je gaat zodadelijk met 5 NIC's zitten, heb je die allemaal nodig? Die quadport verstookt wel wat dacht ik.
Als je het ding als router gaat gebruiken kan je via de onboard ethernet 1Gbit prima routeren. (1Gbit full duplex)
[ Voor 52% gewijzigd door HyperBart op 19-10-2023 12:52 ]
Het slimme stekkertje zal dan een WOL worden denk ik.HyperBart schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
Dan ben je efficienter af denk ik door dat ding achter een slim stekkertje te hangen en te bedienen vanuit je HomeAssistant. Daar kan je dan vCenter langs je vESXi's draaien. Dan doe je alsof alles vanaf daar "fysiek" is en kan je labben naar hartelust.
[...]
Ja het is best een krachtige machine maar vCenter is niet bepaald zuinig, een I7 heeft ook een TDP van 125W en een I5 heb ik nu wat net te weinig is door het aantal cores.HyperBart schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
Ligt het aan mij of is dit een heel beefy machine?
Ik draai vergelijkbare dingen bare metal op Ubuntu op een i3 zonder hypervisor en heb daarnaast een ESXi met diezelfde i3 voor een kleine handvol VM's (VPN + PiHole + nog wat automatisatie vergelijkbaar met die van jou).
Begrijp me niet verkeerd, dat mag ook maar ik mis ergens het zuinige in je machine? Dit lijkt me gewoon een heel leuke ESXi build maar niet specifiek zuinig.
Je gaat zodadelijk met 5 NIC's zitten, heb je die allemaal nodig? Die quadport verstookt wel wat dacht ik.
Als je het ding als router gaat gebruiken kan je via de onboard ethernet 1Gbit prima routeren. (1Gbit full duplex)
De quadport CPU gebruikt bijna niets en ik heb de poorten nodig om te stoeien met vmotion en misschien ook voor PfSense en PiHole of AdGuard maar dat weet ik nog niet. De NIC pakt 10W
Ik denk dat de grootste slurper het geheugen is. Het bord heeft 2 sloten en ik weet dat vCenter en HA icm NodeRed graag geheugen hebben.
Totaal pakt hij 225W aan max maar ik hoop in Idle toch ongeveer op de helft uit te komen.
Dus nee het is misschien niet een zuinigste server die hier voorbij komt maar misschien voor het doel wel de efficientste? Ik vraag mij alleen af of de voeding sterk genoeg is met 400W
Ik heb een ESXi server met
- AMD Ryzen 7 5800X (8C/16T)
- 64GB RAM DDR4 ECC
- Asrock X470D4U met IPMI met aparte NIC
- 2x NVME SSD 1TB
- 8x SATA SSD (1TB of 500GB)
- 2x 1Gb/s NIC
7 VM's opgestart: Windows DC, HomeAssistant OS, 2x XPEnoglogy, Windows Server met Veeam, Windows Server met PRTG, Linux Server met 13-tal docker containers.
Vermogen tijdens normaal gebruik: +/- 67W
Dus 100+W is m.i. veel te veel.
- 64GB RAM DDR4 ECC
- 2x NVME SSD 1TB
- 2x 1Gb/s NIC
7 VM's opgestart: Windows DC, HomeAssistant OS, 2x XPEnoglogy, Windows Server met Veeam, Windows Server met PRTG, Linux Server met 13-tal docker containers.
Tsja, zelfs dat is heel veel.
Quad in "Zuinige ESXi Server"
Quad in "Zuinige ESXi Server"
⏩ PVOutput☀️
Alleen maar beter.GoBieN-Be schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:03:
Ik heb een ESXi server met
- 64GB RAM DDR4 ECC
- 2x NVME SSD 1TB
- 2x 1Gb/s NIC
Ik heb de ruimte om te vlammen en de apparatuur die ook acceptabel stroomverbruik heeft. Hoezo Intel NUC is beter 🤣
Tsja je zit te posten in het Zuinige ESXi server topic. Dan is de setup die jij opgeeft totaal niet relevant aan dit topic, sterker, de VMs die jij wilt draaien gaan ook als een speer op een 8 core i5 laptop CPU.ChrisVrolijk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:25:
[...]
Alleen maar beter.
Ik heb de ruimte om te vlammen en de apparatuur die ook acceptabel stroomverbruik heeft. Hoezo Intel NUC is beter 🤣
vCenter gebruikt meer RAM (14GB voor VC8) dan de overige VM's bij elkaar, waarvan ik aanneem dat je naast vCenter hooguit 2 VMs met Linux hebt? 1x HAOS en de rest in een Linux VM in Docker?
Met een Fiat 500 kan je van A naar B, een Ferrari F450 ook, alleen de een is wat comfortabeler, sportiever maar ook duurder in aanschaf en verbruik. Met de eerste optie houdt je centen over om andere leuke dingen te doen. Accessoires voor je domotica halen bijvoorbeeld.
Setup wat je hebt lijkt leuk, de performance is 100% lekker als je die hebt. Maar dat ding staat, net als een Ferrari F450, de meeste tijd in de garage niks te doen. Dan zijn die 10 tallen Watts die je verstookt een doorn in het oog.
75 Watt is 657 kWh/jaar. Als je dit tegen € 0,30/kWh wegzet ben je bijna 200 euro per jaar aan energie kwijt. Als je het met een derde weet te downsizen, bespaar je er een goede 400 kWh per jaar mee wat je niet uitgeeft.
(voor mij is anderhalf keer een stookseizoen voor verwarming in de badkamer)
⏩ PVOutput☀️
Ik denk dat voor wat ik er nu mee wil doen en in de toekomst nog wil uitbreiden dit voor mij de meest erficiente configuratie is om nu in te investeren. Ik heb nog geen opmerkingen gehad over verkeerde hardware keuze of samenstelling dus ik vermoed dat ik hiermee op de juiste weg ben.Quad schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:38:
[...]
Tsja je zit te posten in het Zuinige ESXi server topic. Dan is de setup die jij opgeeft totaal niet relevant aan dit topic, sterker, de VMs die jij wilt draaien gaan ook als een speer op een 8 core i5 laptop CPU.
vCenter gebruikt meer RAM (14GB voor VC8) dan de overige VM's bij elkaar, waarvan ik aanneem dat je naast vCenter hooguit 2 VMs met Linux hebt? 1x HAOS en de rest in een Linux VM in Docker?
Met een Fiat 500 kan je van A naar B, een Ferrari F450 ook, alleen de een is wat comfortabeler, sportiever maar ook duurder in aanschaf en verbruik. Met de eerste optie houdt je centen over om andere leuke dingen te doen. Accessoires voor je domotica halen bijvoorbeeld.
Setup wat je hebt lijkt leuk, de performance is 100% lekker als je die hebt. Maar dat ding staat, net als een Ferrari F450, de meeste tijd in de garage niks te doen. Dan zijn die 10 tallen Watts die je verstookt een doorn in het oog.
75 Watt is 657 kWh/jaar. Als je dit tegen € 0,30/kWh wegzet ben je bijna 200 euro per jaar aan energie kwijt. Als je het met een derde weet te downsizen, bespaar je er een goede 400 kWh per jaar mee wat je niet uitgeeft.
(voor mij is anderhalf keer een stookseizoen voor verwarming in de badkamer)
In de pinned posts staan ook systemen met een I7 CPU dus in het zuinige server topic mogen ook krachtigere systemen. Ik heb zuinig misschien geïnterpreteerd als efficiënt met wat extra ruimte.
Dank zover.
@ChrisVrolijk
Mwoah, daar staan systemen in van het jaar kruik die niet meer geupdated zijn. 60W of 100W dacht ik dat daar nog zag voorbij komen. Anno 2023 zitten we met systemen van 10 à 15W.
En toch: we zijn er wel wat attent op dat niet alles hier i7 en i9's zijn omdat we vaak mensen een spiegel voor willen houden "heb je dat echt nodig". Je kan het mensen dan ook niet kwalijk nemen dat ze je die kritische vraag stellen. Nu kijk, we bepalen hier ook niet voor iemand of hij beter een Renault Clio, Dacia Spring, Volkswagen Passat of BMW 5, Volvo FH of Scania 730S moet rijden, maar als je komt vragen hoe je zuinig kan rijden dan zal de vraag ook gesteld worden wat je effectief nodig hebt en dan is het niet gek dat iemand vraagt "Ehm, dus voor 1 of 2 keer per jaar op reis te gaan wil je een vrachtwagen kopen?"
Bij jouw setup is er weinig zuinigheid aan de dag. Ja je virtualiseert en kan daarmee zeggen: ik "draai X aantal VM's dus dat zijn 20 computers die ik niet meer fysiek moet draaien" maar dat is via virtualisatie jezelf zuinig rekenen, niet zo min mogelijk Watt uit het stopcontact trekken. Beetje hetzelfde als een vrachtwagen die voor 40 ton te trekken 30L/100km verbruikt, dat is per ton minder dan een auto maar je verbruikt nog steeds 30L voor in dit geval 2 koffers en een kastje te transporteren...
Dan heb je evt nog het voordeel (maar ik ben daar niet zo diep mee bekend) dat alles van Intel in idle en die race to idle daardoor redelijk zuinig is, maar met ESXi er dan weer boven op gaat dat snel terug omhoog. Anderen in het topic hier weten daar veel meer van dan ik. @FireDrunk kan je daar heel wat over vertellen icm andere C/P states specialisten.
Hier draaien twee machines op basis van een i3 en die verbruiken tesamen een 24W. Ik meen mij te herinner dat mijn ESXi 9 à 11 à 13W verbruikt...
En 10W voor een kaart
, die kaart verbruikt dan evenveel als mijn server ongeveer? 
Ik blijf er bij dat je beter af bent met een kleine 24/7 machine op basis van bv een i3 of i5 met goed wat geheugen en dan alles van je lab omgeving draait op die andere hosts en die gewoon aan en uit zet wanneer je wil klussen.
Je bent eigenlijk op zoek naar "een whitebox ESXi", maar van zuinigheid is er hier geen sprake. Ik zie ook weinig empirische onderbouwing om voor die CPU te gaan buiten "die zal zeker voldoen" op basis van gevoel of het getalletje achter de i. Als je op dit moment al wat hebt draaien zou je eventueel wat statistieken en CPU ready times kunnen laten zien en daarmee vergelijken maar voorlopig is het een guesstimate imho.
Dus neen, het is niet de efficientste, sorry.
Mwoah, daar staan systemen in van het jaar kruik die niet meer geupdated zijn. 60W of 100W dacht ik dat daar nog zag voorbij komen. Anno 2023 zitten we met systemen van 10 à 15W.
En toch: we zijn er wel wat attent op dat niet alles hier i7 en i9's zijn omdat we vaak mensen een spiegel voor willen houden "heb je dat echt nodig". Je kan het mensen dan ook niet kwalijk nemen dat ze je die kritische vraag stellen. Nu kijk, we bepalen hier ook niet voor iemand of hij beter een Renault Clio, Dacia Spring, Volkswagen Passat of BMW 5, Volvo FH of Scania 730S moet rijden, maar als je komt vragen hoe je zuinig kan rijden dan zal de vraag ook gesteld worden wat je effectief nodig hebt en dan is het niet gek dat iemand vraagt "Ehm, dus voor 1 of 2 keer per jaar op reis te gaan wil je een vrachtwagen kopen?"
Bij jouw setup is er weinig zuinigheid aan de dag. Ja je virtualiseert en kan daarmee zeggen: ik "draai X aantal VM's dus dat zijn 20 computers die ik niet meer fysiek moet draaien" maar dat is via virtualisatie jezelf zuinig rekenen, niet zo min mogelijk Watt uit het stopcontact trekken. Beetje hetzelfde als een vrachtwagen die voor 40 ton te trekken 30L/100km verbruikt, dat is per ton minder dan een auto maar je verbruikt nog steeds 30L voor in dit geval 2 koffers en een kastje te transporteren...
Dan heb je evt nog het voordeel (maar ik ben daar niet zo diep mee bekend) dat alles van Intel in idle en die race to idle daardoor redelijk zuinig is, maar met ESXi er dan weer boven op gaat dat snel terug omhoog. Anderen in het topic hier weten daar veel meer van dan ik. @FireDrunk kan je daar heel wat over vertellen icm andere C/P states specialisten.
Hier draaien twee machines op basis van een i3 en die verbruiken tesamen een 24W. Ik meen mij te herinner dat mijn ESXi 9 à 11 à 13W verbruikt...
En 10W voor een kaart

Ik blijf er bij dat je beter af bent met een kleine 24/7 machine op basis van bv een i3 of i5 met goed wat geheugen en dan alles van je lab omgeving draait op die andere hosts en die gewoon aan en uit zet wanneer je wil klussen.
Je bent eigenlijk op zoek naar "een whitebox ESXi", maar van zuinigheid is er hier geen sprake. Ik zie ook weinig empirische onderbouwing om voor die CPU te gaan buiten "die zal zeker voldoen" op basis van gevoel of het getalletje achter de i. Als je op dit moment al wat hebt draaien zou je eventueel wat statistieken en CPU ready times kunnen laten zien en daarmee vergelijken maar voorlopig is het een guesstimate imho.
Dus neen, het is niet de efficientste, sorry.
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 20-10-2023 10:27 ]
Gezien de CPU gaat @ChrisVrolijk ook nog overklokken denk ik. Ik heb de reviews gelezen, hij wordt ook nogal warm, ik denk echt dat je hetzelfde kan bereiken met een beter afgestemde setup, op je behoefte nu en wanneer je het nodig hebt.
⏩ PVOutput☀️
Helemaal eens met je redenering en ik neem absoluut niemand iets kwalijk. Ik krijg waar ik om vraag en daar ben ik heel blij mee.HyperBart schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:22:
@ChrisVrolijk
De systemen en dockers die nu in mijn overzicht staan is een begin. Ik weet niet of het hier bij blijft en of ik in de toekomst ga uitbreiden. Ik wil dit proces niet elke 3 jaar herhalen omdat ik daar simpelweg teveel andere dingen te doen heb als in hobby's en in werk.
Ik heb nu een Intel NUC I5 6260 met dankzij HT 4 cores.HyperBart schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:22:
Hier kan ik geen vcenter bij draaien of eventueel 2 windows VM's voor iets misschien in de toekomst.
Deze machine alleen pakt ook al 70W per uur.
Je hebt gelijk dat mijn zoektocht misschien meer ESXi Whitebox raakt dan zo zuinig mogelijk en dat ik mijzelf nog niet heel erg verdiept heb in de specifieke hardware componenten tot op detail. Ik heb nu vooral gekeken naar mijn eigen behoefte, wat andere voor systeem hebben gemaakt in diverse topics en wat PCPARTPICKER als stroomverbruik gaf. Als ik moest kiezen voor een I5 of I7 of I9 en ze hebben allemaal een verbruik van bv 25 tot 125 Watt dan heb ik gekozen voor de I9.HyperBart schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:22:
Nee ik ben niet van plan om te gaan overklokken. Het warm worden had ik dan ook nog niet gezien of gelezen en dat vind ik wel een dingetje want dat betekent dan ook dat mijn ventilator de hele dag staat te loeien en ik wil hem graag zo stil mogelijk hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken volgens jou? De CPU die ik nu gekozen heb kwam ik op Reddit tegen bij anderen in hun homelab server.Quad schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:54:
Gezien de CPU gaat @ChrisVrolijk ook nog overklokken denk ik. Ik heb de reviews gelezen, hij wordt ook nogal warm, ik denk echt dat je hetzelfde kan bereiken met een beter afgestemde setup, op je behoefte nu en wanneer je het nodig hebt.
Die NUC is natuurlijk ook al een paar jaar oud en je zit daar met maar 2 cores en 4 threads. Mijn eerder besproken i3 zijnde de 9100 zit al met 4 cores maar dan zonder HT.ChrisVrolijk schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:20:
[...]
De systemen en dockers die nu in mijn overzicht staan is een begin. Ik weet niet of het hier bij blijft en of ik in de toekomst ga uitbreiden. Ik wil dit proces niet elke 3 jaar herhalen omdat ik daar simpelweg teveel andere dingen te doen heb als in hobby's en in werk.
Hier kan ik geen vcenter bij draaien of eventueel 2 windows VM's voor iets misschien in de toekomst.
Deze machine alleen pakt ook al 70W per uur.
Ja, die tellen niet mee, je hebt dus eigenlijk netto maar 2 cores.Ik heb nu een Intel NUC I5 6260 met dankzij HT 4 cores.
Een leukere lijst is die van een ander (Duits) forum. Reddit loopt nu niet bepaald over van de types die zich veel aan trekken van verbruik. En zoals je zelf al aangeeft (en mijn vermoedens bevestigt): "ik heb deze gezien, die werkte dus ik heb die overgenomen".Je hebt gelijk dat mijn zoektocht misschien meer ESXi Whitebox raakt dan zo zuinig mogelijk en dat ik mijzelf nog niet heel erg verdiept heb in de specifieke hardware componenten tot op detail. Ik heb nu vooral gekeken naar mijn eigen behoefte, wat andere voor systeem hebben gemaakt in diverse topics en wat PCPARTPICKER als stroomverbruik gaf. Als ik moest kiezen voor een I5 of I7 of I9 en ze hebben allemaal een verbruik van bv 25 tot 125 Watt dan heb ik gekozen voor de I9.
Nee ik ben niet van plan om te gaan overklokken. Het warm worden had ik dan ook nog niet gezien of gelezen en dat vind ik wel een dingetje want dat betekent dan ook dat mijn ventilator de hele dag staat te loeien en ik wil hem graag zo stil mogelijk hebben. Hoe kan ik dit het beste aanpakken volgens jou? De CPU die ik nu gekozen heb kwam ik op Reddit tegen bij anderen in hun homelab server.
https://docs.google.com/s...odvwZpQZKv_NCI/edit#gid=0
https://www.hardwareluxx....-30w-idle.1007101/page-96
Je hebt dus nu een CPU met 10 (!) cores waarbij iedere core volgens Passmark dubbel zo goed presteert.
https://www.cpubenchmark....-6260U-vs-Intel-i9-10850K
Ik kan je geen CPU advies geven want ik moet ook altijd even ten rade gaan bij verschillende mensen hier maar ik zou toch echt wel eens de vraag hier stellen om samen te zoeken naar een ander gevalideerd zuinig bordje, de nieuwe variant van en vergelijkbaar met de koning der zuinigheid (die Fujitsu bordjes die ik heb) samen met iets à la i3 of i5.
/f/image/6kSBDFxL28uQnjxVYu2XPrBz.png?f=fotoalbum_large)
Vcenter8ChrisVrolijk schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:21:
Hoi,
VMWare vCenter 7x
Radarr
Sonarr
NZBGet
PiHole
Grafana
Portainer
Info van de machine hier
Windows DC
Windows Excange
Ubuntu Pihole
Ubuntu Spamfilter
Ubuntu HA
Ubuntu compiler
GNS3
2x PFsense router
Linux password-manager
Grafana
Graylog
Netflow analyzer
Draait allemaal op dit apparaatje. Soms verhuis ik een VM naar zijn broertje of zusje wanneer de rekenkracht nodig is. Drie van die apparaatjes vreten idle amper 40W, meestal staan er twee uit.
Ieder heeft 64GB ram en 2TB opslag, Ethernet 1/2 hangen aan een switch en ethernet 3/4 zijn onderling verbonden voor vMotion.
OK, ik ben weer opnieuw begonnen en wil graag even een tussen oordeel of ik op de goede weg ben.
Ik heb gekeken naar het overzicht in de spreadsheet en ook gelezen in dit topic dat een moederbord van Fujitsu de meest voor de hand liggende keuze is.
Ik weet niet hoe ik een collectie toevoeg aan mijn post (iemand?) dus ik zet het even onder elkaar voor nu.
Moederbord : Fujitsu D3642-B
CPU : Intel Core i7-8700T
Waarom een I7 en geen I5
De I7 is uiteraard net iets krachtiger maar heeft wel dezelfde TDP en ook energie verbruik volgens CPU Passmark
Ik heb gekeken naar het overzicht in de spreadsheet en ook gelezen in dit topic dat een moederbord van Fujitsu de meest voor de hand liggende keuze is.
Ik weet niet hoe ik een collectie toevoeg aan mijn post (iemand?) dus ik zet het even onder elkaar voor nu.
Waarom een I7 en geen I5
De I7 is uiteraard net iets krachtiger maar heeft wel dezelfde TDP en ook energie verbruik volgens CPU Passmark
Wenslijstje aanmaken in je profiel en dan genereer RML.ChrisVrolijk schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:54:
OK, ik ben weer opnieuw begonnen en wil graag even een tussen oordeel of ik op de goede weg ben.
Waarom een I7 en geen I5
TDP is geen indicatie van het verbruik maar van de maximale warmte afgifte waarvoor de CPU ontworpen is.
Je hebt nu een T versie gekozen, waarschijnlijk door te gaan kijken naar TDP. T is een aanduiding van Intel om aan te geven dat het TDP beperkt is.
Dus de argumenten voor een i7 tov de i5 zijn invalide
Oh... het energieverbruik op de password pagina was voor de I5 en de I7 ook hetzelfde.
Kan iemand aub helpen of begeleiden
Ik zou nu even niet weten hoe verder.
Dank!
Kan iemand aub helpen of begeleiden
Ik zou nu even niet weten hoe verder.
Dank!
[ Voor 12% gewijzigd door ChrisVrolijk op 20-10-2023 22:24 ]
Je hebt nu voor een intel CPU van de 8ste generatie. Daar is niks mis mee maar je zou dus eens naar die 12xxx (12de generatie) kunnen kijken en controleren of die op de compatibility lijst van dat Fujitsu bordje staat
Edit: net ff gekeken en dat is niet het geval. Kontron heeft wat nieuwe bordjes, die moet je eens opzoeken in het zuinige server topic. Het loont dacht ik om evt voor een “ouder bordje” zoals dat van mij te kiezen omdat dat net war zuiniger was en goedkoper door DDR4 (in de tijd waarin de posts geplaatst zijn in dat topic)
Edit: net ff gekeken en dat is niet het geval. Kontron heeft wat nieuwe bordjes, die moet je eens opzoeken in het zuinige server topic. Het loont dacht ik om evt voor een “ouder bordje” zoals dat van mij te kiezen omdat dat net war zuiniger was en goedkoper door DDR4 (in de tijd waarin de posts geplaatst zijn in dat topic)
[ Voor 47% gewijzigd door HyperBart op 20-10-2023 22:34 ]
ik zag inderdaad met pricewatch dat dit er niet is.
Ik ken het merk Kontron niet.
Welk bord doel jij op. Ik heb geen Kontron gevonden op jouw profiel pagina
[ Voor 31% gewijzigd door ChrisVrolijk op 20-10-2023 22:41 ]
Ok, dat was inderdaad geen eenvoudige, ik snap dat je die vraag stelt.ChrisVrolijk schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:40:
ik zag inderdaad met pricewatch dat dit er niet is.
De Fujitsu bordjes die we bespraken worden door Kontron gemaakt. Ik ken de precieze historiek van dat bedrijf niet maar in alle geval hebben ze nu ook een pak meer bordjes die goed verkrijgbaar zijn bij wat webshops. Nog niet alles of altijd maar toch een pak beter. Maw "fujitsu = kontron".
Die borden zijn zo eenvoudig mogelijk en gebouwd met een lange levensduur indachtig. Prima materiaal voor ons Tweakers dus om thuis een server mee te bouwen.
Ik ben even mee aan het zoeken in het zuinige server topic.
Hier nog wat interessante dingen:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
M@NIC in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Je moet goed opletten dat je niet voor die CPU's gaat met E en P cores, ESXi vindt dat niet zo tof. Ik weet niet vanbuiten of dat al op i7 zit, ik geef het maar mee.
Daar is wel rond te werken maar het heeft dan geen voordeel meer, ik laat het links liggen.
Met het risico om je i7-drang toch wat "een fix" te geven
Reken je niet rijk in zuinigheid: @Mars Warrior gebruikt een "echt volledig" OS, met ESXi ligt je verbruik dus waarschijnlijk sowieso hoger en draai je niet in idle. Ik zeg dan: ga lager met je CPU en kijk naar i5, zoals die 12400 of ga ineens voor de 13de generatie.
In het topic zie je dat er vaak teruggegrepen wordt naar de oudere generaties omdat die te boek stonden als het zuinigste. Ik denk dat ik dat nu niet meer zou doen ("te oud" naar mijn gevoel) maar het kan wel...
[ Voor 51% gewijzigd door HyperBart op 20-10-2023 23:09 ]
Maar waarom een 12th generation?HyperBart schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:29:
Je hebt nu voor een intel CPU van de 8ste generatie. Daar is niks mis mee maar je zou dus eens naar die 12xxx (12de generatie) kunnen kijken en controleren of die op de compatibility lijst van dat Fujitsu bordje staat
Anders misschien toch een ASRock bord kiezen uit de lijst? Ik weet ook niet waarom Fujutsi de voorkeur heeft.
Omdat met die Fujitsu bordjes tot nog toe makkelijk en vlot heel zuinige cijfers neergezet konden worden. Zoals eerder aangegeven worden ze ook geprezen voor hun simpel en duurzaam ontwerp (moeten we wat afwachten, babbelen over 4 jaar nog eens).ChrisVrolijk schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:21:
[...]
Maar waarom een 12th generation?
Anders misschien toch een ASRock bord kiezen uit de lijst? Ik weet ook niet waarom Fujutsi de voorkeur heeft.
12de generatie is gewoon een lifecycle dingetje in mijn hoofd. Er is idd niks mis met oudere generaties. Net zoals met vorige types van auto’s als de nieuwe versie er aan komt.
Vanaf 12-gen kun je E-cores hebben. Dat is bij die generatie vanaf de 12600K als ik het goed heb.HyperBart schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:45:
[...]
Je moet goed opletten dat je niet voor die CPU's gaat met E en P cores, ESXi vindt dat niet zo tof. Ik weet niet vanbuiten of dat al op i7 zit, ik geef het maar mee.
Daar is wel rond te werken maar het heeft dan geen voordeel meer, ik laat het links liggen.
Wel jammer dan dat ESXi niet met E-cores om kan gaan: die zorgen er nu net voor dat je een echt zuinige server kunt bouwen, zolang je de E-cores wel beperkt in maximale frequentie: boven de 3Ghz beginnen ze te zuipen namelijk.
Een Kontron uATX bord icm een goed ingestelde CPU is een no-brainer als je een zuinige server wilt als het gaat om idle verbruik. Het daadwerkelijke verbruik is natuurlijk afhankelijk van de load, en de manier waarop de CPU cores staan ingesteld.Met het risico om je i7-drang toch wat "een fix" te geven:
Reken je niet rijk in zuinigheid: @Mars Warrior gebruikt een "echt volledig" OS, met ESXi ligt je verbruik dus waarschijnlijk sowieso hoger en draai je niet in idle. Ik zeg dan: ga lager met je CPU en kijk naar i5, zoals die 12400 of ga ineens voor de 13de generatie.
Nu heb ik er wel erg veel tijd ingestoken door ook te testen bij een hele serie maximale CPU/Core frequenties hoeveel energie (Joule) een vastgestelde taak kost om zo te achterhalen waar de 12700K (P en E cores) het meest efficient zijn. Je raadt het al: dat is rondom het punt als je de turbo uitzet
Daarnaast heb ik op die manier kunnen vaststellen waar het Kontron bord VRM's gaat bijschakelen, en dus meer overhead heeft om de CPU van stroom te kunnen voorzien. Met de combi die ik heb met een RM550X voeding (de zuinigste ATX voeding bij lage load, helaas niet meer verkrijgbaar) ligt het breekpunt op 80W PP (Package Power), zo'n 100W uit het stopcontact.
Aangezien ik Docker gebruik, kan ik heel eenvoudig via een cpuset bepalen op welke cores een container draait. Langdurige taken draaien namelijk veel efficienter op een E-core. Dat kan zomaar de helft aan energie schelen.
Op deze manier heb ik nu een gemiddeld Package Power gebruik van 1.8W met 30 containers.
Als ik dit topic echter ff doorblader, dan gaat dit met ESXi denk ik nooit lukken omdat je al gebruik maakt van VMs. Verder heb ik het "geluk" dat ik alles in docker containers kwijt kan. Dat kan natuurlijk lang niet altijd, zeker als je iets met Windows moet doen: dan moet je wel een VM gebruiken.
En wat betreft oudere generatie versus nieuwere generatie (met E-cores): mijn oude server deed 14W Idle, maar had een veel hogere load met ongeveer dezelfde software als ik nu heb. De nieuwe CPU's lijken daarmee een stuk efficienter, mits beperkt in maximale frequentie.
Mijn jaarlijkse besparing is daarom niet het verschil tussen 14W en zeg 4W (87kWh / jaar), maar ligt rond de 600kWh / jaar. Met een stroomprijs van €0,35 is dat €210 / jaar.
Geen idee welke van bovenstaande zaken ook goed toepasbaar zijn onder ESXi of op de VM's waar je bijvoorbeeld Docker containers in draait.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
@ChrisVrolijk Cinner in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Hier een goed vergelijkbare setup met prima statistieken in idle.
Alleen wel met E en P cores..
⏩ PVOutput☀️
Wow, 7Watt in Idle dat is wel heel erg laag en goed afgestemd zeg.Quad schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:40:
@ChrisVrolijk Cinner in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Maar van deze configuratie zeg zelfs ik dat het wat 2 much is met 24 cores.
Dit lijkt mij meer een mooie start voor mijn eigen nieuwe PC voor a.s. ook video bewerking
Maar terug naar de eerder besproken config.
Als ik het fijutsu bord vervang met een willekeurig ASRock bord uit de duitse hardware lijst en ik zou hier een I7 op willen plaatsen. Waar moet ik dan op letten bij de CPU type keuze?
Dat je de juiste referentiewaardes interpreteert.ChrisVrolijk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:36:
[...]
Wow, 7Watt in Idle dat is wel heel erg laag en goed afgestemd zeg.
Maar van deze configuratie zeg zelfs ik dat het wat 2 much is met 24 cores.
Dit lijkt mij meer een mooie start voor mijn eigen nieuwe PC voor a.s. ook video bewerking
Maar terug naar de eerder besproken config.
Als ik het fijutsu bord vervang met een willekeurig ASRock bord uit de duitse hardware lijst en ik zou hier een I7 op willen plaatsen. Waar moet ik dan op letten bij de CPU type keuze?
Je gaat geen gebruik maken van een zuinig OS. de cijfers die hier vaak voorbij komen zijn op Linux of Windows waar je goed kan optimaliseren.
Jij gaat in de kern zuinige hardware moeten nelen. Dus geen krachtige hardware die zuinig kan mits juist inregelen maar gematigde hardware en lager verbruik.
Tweakers.
Zou iemand mij willen helpen met het samenstellen van een ESXi server.
Het gaat om een andere server dan mijn eerdere post over een server. Deze server is bedoeld als LAB omgeving voor studie en test.
Wat komt er op te draaien
Ik zit te denken aan 2x 1TB
In de toekomst komt er waarschijnlijk ook ansible bij.
Dank voor jullie hulp.
Het gaat om een andere server dan mijn eerdere post over een server. Deze server is bedoeld als LAB omgeving voor studie en test.
Wat komt er op te draaien
- VMWare ESXi
- Windows Server 2022 domain controller
- Windows Server 2022 member server
- Windows Server 2022 + SQL als cluster
- System Center Operations Manager
- System Center Configuration manager
- System Center Orchestrator
Ik zit te denken aan 2x 1TB
In de toekomst komt er waarschijnlijk ook ansible bij.
Dank voor jullie hulp.
Hoeveel RAM denk je nodig te hebben, en wat voor netwerkverbinding ga je gebruiken? Wat voor formfactor denk je aan?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
https://www.aliexpress.co...%21sh%21NL%21859802125%21ChrisVrolijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:42:
Tweakers.
Dank voor jullie hulp.
Werkt prima, alleen garantie is een gedoe.
Ik wil graag beginnen met 64Gb en kunnen uitbreiden naar 128GbHimalaya schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:42:
Hoeveel RAM denk je nodig te hebben, en wat voor netwerkverbinding ga je gebruiken? Wat voor formfactor denk je aan?
Is het mogelijk om zelf al een opzetje te maken met hardware via de pricewatch en dat in rml code hier te plaatsen?ChrisVrolijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:21:
[...]
Ik wil graag beginnen met 64Gb en kunnen uitbreiden naar 128Gb
⏩ PVOutput☀️
Zal ik doen moet alleen even kijken hoe dat ook al weer werkt.Quad schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:32:
[...]
Is het mogelijk om zelf al een opzetje te maken met hardware via de pricewatch en dat in rml code hier te plaatsen?
Zie topic in dit subforum CSL: Handleiding PricewatchChrisVrolijk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:47:
[...]
Zal ik doen moet alleen even kijken hoe dat ook al weer werkt.
Hoef je het niet helemaal zelf uit te zoeken.
Maar op deze manier krijgen wij een veel beter beeld in wat jij zoekt en hoeven we wellicht maar beperkt te sturen. En door de lijst te completeren kan je makkelijk shoppen bij de aangesloten webshops.
⏩ PVOutput☀️
En toen was ESXi free ook killed :
https://kb.vmware.com/s/article/2107518?lang=en_US
Wees zuinig op je keys.
Want in principe zou je met een esx 8 key tot 2027 updaten moeten krijgen.
Al zie ik nog wel kb artikel van vmware komen dat ze daar ook eerder mee stoppen.
https://kb.vmware.com/s/article/2107518?lang=en_US
Wees zuinig op je keys.
Want in principe zou je met een esx 8 key tot 2027 updaten moeten krijgen.
Al zie ik nog wel kb artikel van vmware komen dat ze daar ook eerder mee stoppen.
Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.