Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
wenslijst: Winkelmand
automation fanboy
Er staat er maar eentjeexCite1 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 09:08:
[...]
Check mijn config nog eens, ik heb daar 2 Intel NIC's toegevoegd.
Hij doet het wel, ik heb deze NIC ook en werkte meteen.
Voor het prijsverschil hoef je het i.i.g. niet te laten.
Ondersteunt deze native de SATA poorten in ESX 4.1/ 5 ?
automation fanboy
Even niets...
Ik heb de andere uitvoering (niet usb3) en daarbij doen ze het in 4.1, alleen de onboard nic niet (is wel een custom driver voor)!Punkbuster schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:20:
ik zie dit moederbord een paar x langs komen: " Intel Desktop Board DQ67OWB3 "
Ondersteunt deze native de SATA poorten in ESX 4.1/ 5 ?
[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 08-02-2012 15:29 ]
Everything is better with Bluetooth
De i3 is 20% sneller en je betaalt 50% meer. Do the mathexCite1 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 13:32:
Is de G620 eigenlijk een goeie keuze tov de i3 2100?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
ICH10R en RAID1 op ESX5 gaat hier in ieder geval goed.FireDrunk schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 11:37:
(Bijna) alle ICH chipsets worden native ondersteund. ESX heeft gewoon AHCI ondersteuning. Dus zolang je geen RAID gebruikt zit het wel goed.
Even niets...
Even niets...
Dan zal het normaal de i3 worden (zaterdag onderdelen halen).HyperBart schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 13:24:
Jef: zolang je geen VT-D NODIG (denk eens echt terug naar de essentie van NODIG hebben, ik heb ook graag VT-d maar voor mijn kleine bakje thuis heb ik het niet NODIG) hebt, is een i5 verbruiks ten opzichte van perfromance's gewijs geen goede investering...
Nu nog beslissen wat ik met disken ga doen...
De i5 is ntlk voor de rest ook sneller en heeft 4 cores ipv 2...
Géén VT-d nodig trouwens.
De vraag die je jezelf moet stellen is : wat ga ik ermee doen?exCite1 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 14:26:
[...]
Dan zal het normaal de i3 worden (zaterdag onderdelen halen).
Nu nog beslissen wat ik met disken ga doen...
De i5 is ntlk voor de rest ook sneller en heeft 4 cores ipv 2...
Géén VT-d nodig trouwens.
Er is een zekere balans tussen processorsnelheid, RAM geheugen, grootte en snelheid van de datastore en beschikbare bandbreedte.
Een i5 is overkill als je een paar linux servertjes draait, maar als je een half domein erop wilt zetten met een testomgeving, dan kan het nodig zijn. De meeste tijd zit een CPU toch te idlen omdat het rustig is. Ik ga zelf minder dan 5 vms draaien dus ik ga voor een Pentium G620.
Wie weet kan iemand een screenshotje plaatsen van de grafiek van de cpu load, met daarbij om welke cpu het gaat en wat erop draait.
Ik ga 1 Astaro draaien, 1 DC en een mediaserverasing schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:54:
[...]
De vraag die je jezelf moet stellen is : wat ga ik ermee doen?
Er is een zekere balans tussen processorsnelheid, RAM geheugen, grootte en snelheid van de datastore en beschikbare bandbreedte.
Een i5 is overkill als je een paar linux servertjes draait, maar als je een half domein erop wilt zetten met een testomgeving, dan kan het nodig zijn. De meeste tijd zit een CPU toch te idlen omdat het rustig is. Ik ga zelf minder dan 5 vms draaien dus ik ga voor een Pentium G620.
Wie weet kan iemand een screenshotje plaatsen van de grafiek van de cpu load, met daarbij om welke cpu het gaat en wat erop draait.
Voor de rest test (Exchange, SCCM, ...)
Om je een idee te geven. Ik heb ooit een mobiele testomgeving opgezet. De host was een Fujitsu Siemens Amilo pa1510. Aan boord een AMD Sempron 3100 (cpu rating van 460) en 1GB aan geheugen, en Windows XP als OS. Tevens vmware workstation 6.5.exCite1 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 15:57:
[...]
Ik ga 1 Astaro draaien, 1 DC en een mediaserver
Voor de rest test (Exchange, SCCM, ...)
Erop draaiden een Windows 2003 DC, een SQL 2005 Server en een Exchange 2003 server. Het was amper vooruit te branden (wat wil je met die specs), maar eenmaal opgestart werkte het wel.
De simpelste Core i5 CPU scoort makkelijk 2400 of hoger en is daarmee zes keer zo snel als de sempron. Die werd tevens geplaagd door de afwezigheid van snelle storage (laptopschijfje op 5400RPM) en voldoende geheugen.
De goedkoopste i3 trekt ook al over de 2000, dus misschien is het slimmer om je geld uit te geven aan storage en geheugen.
Misschien dan toch maar 2 nieuwe 500Gb disks kopen (wel 180 euro), 16Gb RAM en een i3-2100?asing schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 16:24:
[...]
Om je een idee te geven. Ik heb ooit een mobiele testomgeving opgezet. De host was een Fujitsu Siemens Amilo pa1510. Aan boord een AMD Sempron 3100 (cpu rating van 460) en 1GB aan geheugen, en Windows XP als OS. Tevens vmware workstation 6.5.
Erop draaiden een Windows 2003 DC, een SQL 2005 Server en een Exchange 2003 server. Het was amper vooruit te branden (wat wil je met die specs), maar eenmaal opgestart werkte het wel.
De simpelste Core i5 CPU scoort makkelijk 2400 of hoger en is daarmee zes keer zo snel als de sempron. Die werd tevens geplaagd door de afwezigheid van snelle storage (laptopschijfje op 5400RPM) en voldoende geheugen.
De goedkoopste i3 trekt ook al over de 2000, dus misschien is het slimmer om je geld uit te geven aan storage en geheugen.
Ik zou wanneer je voor 16GB geheugen gaat, de optimalisatie eerder zoeken in de hoek van de opslag. Als (meer dan) twee VM's druk op dezelfde schijf bezig gaan zal het traag worden. Maar als je rekening houdt met de plaatsing van de VM op welke datastore, en ze zeker niet tegelijk laat opstarten zal dat grotendeels ook wel te overzien zijn.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
Even niets...
Dat is niet zo moeilijk : http://tweakers.net/price...mLXHVWSdmE7vZpNuou-2VLKDwFireDrunk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 18:58:
90 euro voor een 500GB schijf? Welke wil je dan wel niet kopen?
Even niets...
Nu kan ik 2 maal deze kopen: pricewatch: Samsung SpinPoint P120 SP2004C, 200GB (tweedehands dus) voor 50 euro.FireDrunk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:56:
wth... stelletje afzetters, maar idd. 70,- / stuk ben je snel kwijt....
Of nieuw dus 2 maal 500Gb (180 euro, maar door ze via men pa te kopen kosten ze 100 euro).
Nu, om diezelfde reden twijfel ik over die i5, kost me uiteindelijk 40 euro meer maar gaat me wrs wel veel meer plezier opleveren...
Even niets...
Kost ntlk NOG meerFireDrunk schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 21:04:
Die schijven zijn afgrijselijk duur in verhouding. Voor dat geld liever een SSD, daar heb je in verhouding VEEL meer lol van.
Waarom zo boos? 90 euro voor 500GB is gewoon duur. Voor 2 tientjes meer heb je 2TB.
Tweedehands schijven zou ik van weg blijven, zeker als ze al zo oud zijn.
Wat betekent 'ntlk', ik kan geen betekenis vinden die past in deze context.
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
500 GB schijven zijn er vanaf 70 euro. Dat is nog redelijk duur per GB.Nextron schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:19:
Als enkele schijf? Het is meer ruimte, maar de presaties zullen niet beter zijn verwacht ik.
Tweedehands schijven zou ik van weg blijven, zeker als ze al zo oud zijn.
offtopic:
Wat betekent 'ntlk', ik kan geen betekenis vinden die past in deze context.
Ik wacht ook nog even met de aanschaf van een raid set, ze zijn me nu te duur.
ntlk zal wel natuurlijk betekenen
Volgens mij wil je die disks om je I/O load te kunnen verdelen tussen VM's, en heb je de ruimte niet nodig (of ik heb er overheen gelezen). Qua I/O is de allergoedkoopste (> 40GB) SSD al veel sneller dan 2 disks.
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB kost minder dan 2 x 500GB...
Even niets...
Die twee voorbeelden zijn al wat oudere SSDs. Via de sites van SSD fabrikanten vind ik niet duidelijke GC informatie. Ervaringen? Hoe is bijvoorbeeld de Kingston V+200 serie of de Plextor M3 op dat gebied? Intel SSDs zijn momenteel wat ongunstig in hun prijs/GB verhouding waarmee ik die eerst nog links wil laten liggen.
Ik heb zelf alleen maar Intel, zowel in RAID als in ESX, en eigenlijk nooit iets van performance degradatie gemerkt.
Heb net even zitten lezen / zoeken naar GC tests voor de M4, maar die zijn er maar weinig. Alle SSD's doen GC, alleen schijnt de M4 wat 'laat' te zijn. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar het lijkt erop dat de schijf dus vrijwel vol moet zijn, voordat de GC gaat werken.
Leuke is natuurlijk, dat je GC pas nodig hebt als je SSD uberhaupt vol is...
[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 10-02-2012 10:48 ]
Even niets...
Even niets...
Daar heb je wel een punt. Ik zou nog eens kunnen kijken naar het huidige gebruik van schijfruimte. Zo uit mijn hoofd zit dat nu rond de 120GB en volgens mij heb ik geen thin provisioning gebruikt omdat dat een kleine performance penalty geeft op het moment dat er schijfruimte bijgemaakt moet worden. Op SSD zal die penalty minder impact hebben. Eens kijken wat ik werkelijk aan schijfruimte gebruik als ik thin provisioning zou gebruiken.FireDrunk schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:13:
Tja, bedenk wel dat ESX lekker aan Thin Provisioning doet, en je dus alleen de used space nodig hebt. Dat is voor een gemiddeld OS niet echt veel. 256GB zou je dus (in Windows termen) ruim 10 VM's op kunnen draaien... Wil je dat echt?
Nog nooit iets van gemerkt...
Even niets...
LOL misschien toch iets aan laten praten. Nu ik eens zoek op performance issues met thin provisioning kom ik dit tegen:FireDrunk schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 13:12:
Thin provisioning performance penalty? Waar?
Nog nooit iets van gemerkt...
http://www.yellow-bricks.com/2009/11/15/performance-thin-provisioning/
Blijkbaar dacht nog iemand dat er een performance penalty was, terwijl tests aantonen dat dat niet zo is of in ieder geval verwaarloosbaar.
Even niets...
Het heeft even geduurd maar de bestelling is de deur uit.
Ik heb nog getwijfeld of ik nu het MSI-board zou nemen maar heb toch de Intel besteld.
Voor de kast ben ik voor mooi gegaan.
Hier is mijn lijstje
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Delock Nano Memory stick 4GB Zwart | € 6,- | € 6,- |
2 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 109,90 | € 219,80 |
1 | Fractal Design Define R3 USB3.0 Titanium Grey | € 86,30 | € 86,30 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 32,99 | € 32,99 |
1 | Intel Core i3 2100 | € 97,- | € 97,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,- | € 34,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 36,99 | € 73,98 |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 100,35 | € 100,35 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 650,42 |
Even niets...
Werkt prima, draait redelijk vlotjes, maar ik merk nu al dat mijn cpu 1 vmware niet kan bijbenen. Deze draait Playstation Media Server en moet sommige films realtime opnieuw berekenen geloof ik. Dit resulteert in en diashow
Echter, omdat ik wel rekenkracht zoek, maar ook een zuinig beestje, vraag ik mij af wat voor mij een goede oplossing zou zijn. Ik denk zelf dat ik voor een quadcore/hexacore moet gaan kijken.
Heeft iemand hier advies?
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Even niets...
Of je neemt een mediaplayer die je content wel zonder transcoding kan afspelen... Dan kan je die PMS ook weg doen en er een andere VM voor in de plaats installeren. Zal nog goedkoper zijn ook uiteindelijkBeerkeeper schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 08:45:
Ik heb thuis een E6300 (pentium dual-core editie, niet de Core2Duo) met 4 GB ram en een 640GB hdd eraan hangen voor vmware doeleinden.
Werkt prima, draait redelijk vlotjes, maar ik merk nu al dat mijn cpu 1 vmware niet kan bijbenen. Deze draait Playstation Media Server en moet sommige films realtime opnieuw berekenen geloof ik. Dit resulteert in en diashow
Echter, omdat ik wel rekenkracht zoek, maar ook een zuinig beestje, vraag ik mij af wat voor mij een goede oplossing zou zijn. Ik denk zelf dat ik voor een quadcore/hexacore moet gaan kijken.
Heeft iemand hier advies?
http://www.chyangfun.com/...=820&lightbox[height]=530
http://www.taiwantrade.co...6cf9912_IISA4000A5000.pdf

Ik wil een tv kaart en een gpu passthrough doen met esxi. Werkt dit niet dan?FireDrunk schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 09:03:
Wil je persé ESX? Anders zou je naar Xen kunnen kijken, en je GPU naar een VM loodsen, waardoor je hardware matige recoding krijgt.
Kortom: wordt dit vrijwel zeker een compromis (laag verbruik/weinig geluid of goede prestaties)?, of is het te combineren? Ik zou met een energieverbruik van 2x dat van de Synology ook wel genoegen nemen, het moet echter geen wereld van verschil worden op de energierekening
Bottom line: als de Synology al mijn taken zonder probleem aankan, ga ik zeker voor dit apparaat. Als die dat niet of enkel met haperen kan ga ik kijken of het feit dat een eigen build dit wel kan opweegt tegen een hoger verbruik.
Mijn voorlopige configuratie voor een eigen build is als volgt:
1 | Intel Pentium G620 | € 52,36 | € 52,36 |
1 | Lian Li PC-Q08B | € 83,30 | € 83,30 |
1 | Huntkey Jumper 300G | € 61,90 | € 61,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G | € 11,90 | € 11,90 |
1 | Asrock H61M-ITX | € 61,90 | € 61,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 271,36 |
Klopt het dat dit systeem idle zo'n 30 watt gaat gebruiken?
bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door I-Heine-I op 12-02-2012 12:51 ]
i5 2400
16Gb RAM
2 * Intel GT Desktop NIC
Asrock P67 Pro
En een simpele videokaart (omdat het mobo geen onboard had).
De NIC op het mobo werkt blijkbaar ook out of the box op ESXi, nu dus 3 NIC's ^^
Is wrs wel wat minder zuinig
[ Voor 6% gewijzigd door exCite1 op 13-02-2012 09:27 ]
Dat in dit forum gezegd werd dat het prima draaide met ESXFireDrunk schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:01:
En wat is nou de doorslaggevende (scrable/wordfued) factor om toch voor de Intel te gaan?
Kom er ook net achter dat mijn watt meter niet helemaal lekker meer is, hij lijkt 20W te verstoken. Er is echter een cijfertje wel/niet aan. Ding doet wazig in ieder geval.

Nu ben ik intussen wat aan het spelen in een VMWare Workstation en met name aan het kijken naar de mogelijkheden van een FreeNAS server als "storage" laag. Ik wil eigenlijjk al mijn data op de FreeNAS server zetten (met mede het doel om uiteindelijk schijven te kunnen laten downspinnen als ze niet nodig zijn). De VMs zelf zou ik op een SSD willen zetten. Nu vraag ik me alleen af of het nou handig is om deze SSD (met daarop dan de VMs) ook via FreeNAS aan de ESXi host beschikbaar te stellen of dat ik dit rechtstreeks zou moeten doen.
Voordeel wat ik zie als ik dit via FreeNAS zou doen is dat ik dan ook snapshots, replication e.d. zou kunnen doen zodat ik dat allemaal op storage niveau kan regelen.
Nadeel is dat het misschien performance verlies geeft of zou dat geen issue zijn omdat het allemaal binnen dezelfde ESXi omgeving zit?
Iemand hier tips voor?
Theoretisch gezien zou je daarna nog wel de hele SSD aan FreeNAS kunnen geven, en in FreeNAS deze via NFS weer terug geven, maar dat kost je alleen maar performance. Snapshots kan je ook met ESXi maken, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Welke functies hoop je nog meer te krijgen met die configuratie?
Even niets...
Hou er rekening mee dat je minimaal 1 fysieke disk als datastore aan ESXi moet geven (waar de FreeNAS vm op komt te staan). Imo kan dat dan net zo goed gelijk de SSD zijn. Snapshots en replicatie zijn toch al lastiger met een datastore voor ESXi op je FreeNAS, je bent eigenlijk verplicht om iSCSI te gebruiken, NFS heeft mindere performancepetermdevries schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:02:
Ik volg dit topic nu ook sinds kort met de intentie om ook mijn huidige server te vervangen door een (zuinige) ESXi server.
Nu ben ik intussen wat aan het spelen in een VMWare Workstation en met name aan het kijken naar de mogelijkheden van een FreeNAS server als "storage" laag. Ik wil eigenlijjk al mijn data op de FreeNAS server zetten (met mede het doel om uiteindelijk schijven te kunnen laten downspinnen als ze niet nodig zijn). De VMs zelf zou ik op een SSD willen zetten. Nu vraag ik me alleen af of het nou handig is om deze SSD (met daarop dan de VMs) ook via FreeNAS aan de ESXi host beschikbaar te stellen of dat ik dit rechtstreeks zou moeten doen.
Voordeel wat ik zie als ik dit via FreeNAS zou doen is dat ik dan ook snapshots, replication e.d. zou kunnen doen zodat ik dat allemaal op storage niveau kan regelen.
Nadeel is dat het misschien performance verlies geeft of zou dat geen issue zijn omdat het allemaal binnen dezelfde ESXi omgeving zit?
Iemand hier tips voor?
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
[ Voor 23% gewijzigd door FireDrunk op 14-02-2012 11:04 ]
Even niets...
Het idee
Intel i5 2400 (vt-d)
Intel DQ67SWB3
2 x KVR1333D3N9K2/8G
1 x 4GB usb stick voor vmware / 120GB SSD ?
De huidige machine Intel Dual Core heeft alle overige onderdelen al aan boord maar trekt daarmee 100/120 Watt (Cresta)
- LSI HBA ( 8 poort)
- 6 x 2TB Samsung F4 voor FreeNAS
- 1 x 1.5 TB van een oude server waar de data van over gezet is ( hmm die kan eruit)
- 1 x 160GB ide voor de Datastore
- 350W 90% voeding
Machine heeft op dit moment met 3.2GB Ram de volgende VMs
- Windows XP VM
- Ubuntu DNS
- Ubuntu Domotica
- FreeNAS storage 6 x 2 TB
-
Wat kan ik verwachten qua energie verbruik als ik omschakel naar een I5 2400 ? Qua performance is het natuurlijk al wel een verbetering maar is het de moeite waard want het werkt op dit moment eigenlijk ook wel
Ik dacht in eerste instantie om een 2e USB te gebruiken als datastore voor de FreeNAS VM, maar na het topic opnieuw te lezen zie ik dat dat dus een opzet is die niet gaat werken, toch?FireDrunk schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:20:
Je verliest inderdaad heel veel performance als je de SSD via een VM beschikbaar maakt. Bedenk ook: Waar wil je de VMX file van je FreeNAS distributie op zetten? Als je ESXi op een USB stick wil zetten, kan je daar geen VM's op aanmaken. Je moet dus altijd lokale storage hebben om een lege VM op te maken. Daar is die SSD wel voor nodig.
Theoretisch gezien zou je daarna nog wel de hele SSD aan FreeNAS kunnen geven, en in FreeNAS deze via NFS weer terug geven, maar dat kost je alleen maar performance. Snapshots kan je ook met ESXi maken, dus daar hoef je het niet voor te doen.
Welke functies hoop je nog meer te krijgen met die configuratie?
In dat geval zou het voordeel de mogelijkheid zijn om backups te maken op storage niveau mbv ZFS snapshots, dus ander doel dan de snapshots in ESXi.
Oftewel, eigenlijk speel ik nog met 2 vraagstukken, namelijk of en hoe ik redundantie/backups van de VMs ga maken. 2 SSDs met mirroring? Of gewoon backups maken van de VMs, maar hoe doe je dat dan handig?
Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.
GhettoVCB is je vriend voor backups. (Liefst naar een andere machine, Router met USB disk eraan ofzo? )
[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 14-02-2012 19:28 ]
Even niets...
Nu de vraag he, iemand een idee wat dit ding ongeveer verbruikt?exCite1 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 09:23:
Heb men setup gehaald en installed, werkt perfect.
i5 2400
16Gb RAM
2 * Intel GT Desktop NIC
Asrock P67 Pro
En een simpele videokaart (omdat het mobo geen onboard had).
De NIC op het mobo werkt blijkbaar ook out of the box op ESXi, nu dus 3 NIC's ^^
Is wrs wel wat minder zuinig
Even niets...
ExcusesFireDrunk schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:07:
Zonder disks en zonder voeding? Niks, want hij gaat niet aan...
2 * 500Gb Samsung (7200 RPM) disks
300 W BeQuiet voeding
ESXi draait op een USB stick
14W voor de disks.
40W voor i5 + moederbord
Die Intel GT NIC's gebruiken ook iets van 2-3W per stuk.
dus gok tussen de 50-60W mits je moederbord een beetje zuinig is.
i5 zelf nooit mee gewerkt, alleen ik heb een Xeon 3430 en die doet iets van 36W in z'n uppie met een serverbord. Mijn schatting kan dus aan de ruime kant zijn.
Even niets...
Nee, TV Kaart misschien, GPU zeker niet. (Ook niet met ESXi5)Phorze schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 20:05:
Ik wil een tv kaart en een gpu passthrough doen met esxi. Werkt dit niet dan?
Even niets...
Maakt het dan nog uit hoe deze schijven "gebundeld" zijn in FreeNAS, dus single, mirror of RaidZ? In mijn huidige server heb ik nl een Raid5 kaart waardoor 4 HDD nooit een spindown geven en dus 24/7 aan staan. Dit wil ik eigenlijk voorkomen of in ieder geval beperken.
Ik kan me voorstellen dat in dat oogpunt 2x 2 in mirror sneller een downspin geven dan 4 schijven in raid-Z simpelweg omdat in het laatste geval elke lees/schrijf actie 4 schijven nodig heeft en in het eerste geval 2. De berekening of het een dan zuiniger zou zijn dan het ander heb ik nog nog niet gemaakt (verlies capaciteit vs winst stroombesparing). Of maak ik hier een denkfout?
De schijven gaan inderdaad down als er geen gebruik van gemaakt word. Als ze in een array zitten samen, spinnen ze ook gewoon samen (of vlak na elkaar) weer op als er requests naar toe gaan.
2x2 mirror gaat niet werken tenzij je er echt 2 pools van maakt. Als je 2 vdev's maakt worden ze nog steeds beide gebruikt.
Even niets...
Verwijderd
nu ben ik opzoek naar nieuw speelgoed zit aan het volgende te denken:
-Supermicro X9SCM-F
- i3 2100 3.1 GHz
- 16Gb DDR3 1333 Kingston 4x4Gb
Nu vraag ik me af is de i3 2100 in praktijk nou echt veel sneller dan de G620 ?
ik gebruik hem voor ongv 8 a 10 VM Windows 2003/2008
De desktop zal alleen gebruikt worden voor normale (lichte Windows) desktop taken (zal voornamelijk door de vrouw des huize gebruikt worden)
Ik wil graag een ESXi server hebben om wat te prutsen met verschillende linux varianten en een NAS/server te draaien voor XBMC/mail/ftp etc.
Andere ideen om dit te realiseren zijn ook welkom
apt-get moo
Je zou een dual boot kunnen overwegen, maar dan kan je niet beiden tegelijk gbruiken. Wat wel zou kunnen is een VM met windows XP/7 opzetten en met een thin client connectie met die machine maken.Marmotje schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:01:
In verband met ruimte en kosten zou ik graag een ESXi server neerzetten die ik tegelijkertijd kan gebruiken als desktop. Nu kun je volgens mij met VMDirectpath wel wat met passthrough, maar zou dat voldoen ?
De desktop zal alleen gebruikt worden voor normale (lichte Windows) desktop taken (zal voornamelijk door de vrouw des huize gebruikt worden)
Ik wil graag een ESXi server hebben om wat te prutsen met verschillende linux varianten en een NAS/server te draaien voor XBMC/mail/ftp etc.
Andere ideen om dit te realiseren zijn ook welkom
Hmm dat Thinclient idee had ik eigenlijk nog niet aan gedacht...Krijg je dan nog een probleem met full-hd youtube filpmjes ?asing schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:04:
[...]
Je zou een dual boot kunnen overwegen, maar dan kan je niet beiden tegelijk gbruiken. Wat wel zou kunnen is een VM met windows XP/7 opzetten en met een thin client connectie met die machine maken.
apt-get moo
Even niets...
HM Okej, ben ook bang dat er niets anders opzit om 2 systemen neer te zetten... Qua kosten maakt het nog niet eens zoveel uit, maar qua ruimte om alles kwijt te kunnen..FireDrunk schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:06:
Ja, daar krijg je problemen mee. Dat werkt niet vloeiend.

apt-get moo
Hoe goed hd video doorkomt kan je testen als je een esxi doos hebt staan. Ik zou het netwerk aanwijzen als beperkende factor en RDP heeft weinig optimalisaties voor multimedia.
Even niets...
Denk dat het wel de moeite van proberen waard is anders kan ik altijd nog een simpel pctje neerzetten voor mijn vriendin.asing schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:14:
Thin clients voor minder dan 10 euro : V&A aangeboden: Thin Clients
Hoe goed hd video doorkomt kan je testen als je een esxi doos hebt staan. Ik zou het netwerk aanwijzen als beperkende factor en RDP heeft weinig optimalisaties voor multimedia.
Qua configuratie denk ik hieraan:
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 21,90 | € 21,90 |
1 | Fractal Design Core 1000 | € 29,70 | € 29,70 |
1 | Intel Core i3 2100 | € 97,- | € 97,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 34,- | € 34,- |
1 | Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 35,20 | € 35,20 |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 102,25 | € 102,25 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 404,95 |
Heb nog schijven, 8GB geheugen en USB stick liggen voor ESXi.
Begreep al dat de onboard netwerkkaar niet out of the box werkt, maar die krijgen we aan de praat. Extra lan interface zodat ik hem ook als firewall/router kan gebruiken
Zolang de basis functionaliteit maar goed werkt is dat denk ik op zich geen probleem. Fullhd kan altijd nog op mijn mediacenter of tablet...FireDrunk schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:42:
Er zijn simpelweg geen protocollen die uncompressed HD kunnen vervoeren. Je kan testen wat je wil, maar je zal óf kwaliteitsverlies hebben, of stotteringen.
[ Voor 10% gewijzigd door Marmotje op 17-02-2012 10:51 . Reden: geheugen ook nog liggen ]
apt-get moo
Verwijderd
mis geheugen ?Marmotje schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:43:
[...]
Denk dat het wel de moeite van proberen waard is anders kan ik altijd nog een simpel pctje neerzetten voor mijn vriendin.
Qua configuratie denk ik hieraan:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Gigabit CT Desktop Adapter € 21,90 € 21,90 1 Fractal Design Core 1000 € 29,70 € 29,70 1 Intel Core i3 2100 € 97,- € 97,- 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 34,- € 34,- 1 Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB € 84,90 € 84,90 1 Intel Desktop Board DQ67OWB3 € 102,25 € 102,25 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 369,75
Heb nog schijven en USB stick liggen voor ESXi.
Begreep al dat de onboard netwerkkaar niet out of the box werkt, maar die krijgen we aan de praat. Extra lan interface zodat ik hem ook als firewall/router kan gebruiken
[...]
Zolang de basis functionaliteit maar goed werkt is dat denk ik op zich geen probleem. Fullhd kan altijd nog op mijn mediacenter of tablet...
Hm ja heb de post even gedit. Heb ook nog 8 GB ddr3 liggen dus die prik ik er dan ook bij. 16GB moet genoeg zijn lijkt me zo.
apt-get moo
Lijkt net iets sneller en zuiniger uit benchmarks te komen, maar twijfel nog of dat de dubbele prijs rechtvaardig...Gezien de manier waarop jij de vraag stelt niet ;-)
apt-get moo
Zoek even een pagina of 1-2 terug waar ik uitleg wat ik op een laptop heb gedaan. Bedenk ook dat een server een deel van de tijd zit te niksen en dus bijna geen resources vraagt.Marmotje schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:02:
[...]
Lijkt net iets sneller en zuiniger uit benchmarks te komen, maar twijfel nog of dat de dubbele prijs rechtvaardig...Gezien de manier waarop jij de vraag stelt niet ;-)
Verwijderd
ik zit met de zelfde vraag of de i3 2100 of de G620 zou graag praktijk ervaring horen ? zou hem met 16Gb en ongv 8 a 10 windows machines gebruikenasing schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:08:
[...]
Zoek even een pagina of 1-2 terug waar ik uitleg wat ik op een laptop heb gedaan. Bedenk ook dat een server een deel van de tijd zit te niksen en dus bijna geen resources vraagt.Dus ook niet van je ESXi server.
Hmm na jou stukje gelezen te hebben en wat benchmarks ga ik denk ik inderdaad voor de G620, zoveel intressant gaat er ook niet gebeuren op de esx host.asing schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:08:
[...]
Zoek even een pagina of 1-2 terug waar ik uitleg wat ik op een laptop heb gedaan. Bedenk ook dat een server een deel van de tijd zit te niksen en dus bijna geen resources vraagt.Dus ook niet van je ESXi server.
Aangezien ik nog een hoop spullen heb ben ik dan voor 300 euro klaar. Vanavond wat te overleggen als ik thuis ben
apt-get moo
Bedenk dit :Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:12:
[...]
ik zit met de zelfde vraag of de i3 2100 of de G620 zou graag praktijk ervaring horen ? zou hem met 16Gb en ongv 8 a 10 windows machines gebruiken
- een machine heeft niet alle cpu cycles nodig. Ongebruikte cycles worden toebedeeld aan andere VMs.
- idle vraagt een vm niet veel (eigenlijk heel weinig)
- vmware doet aan memory page sharing. Als je 5 VM's met identiek OS hebt, dan worden de identieke geheugenblokken maar 1 keer opgeslagen. Als je 1GB virtueel geheugen per pachine toedeelt heb je geen 5GB fysiek nodig.
- een virtuele machine heeft minder virtueel geheugen nodig dan een fysieke.
- wil je een bepaalde machine altijd voorzien van voldoende resources, dan zijn er shares, resource pools etc
De schijven zijn samengevoegd naar 1 (mirrored) array, waar 1 datastore op zit. ESX ziet wel dat er meerdere schijven op staan. Of AHCI aan of uit staat weet ik even niet meer. En ja, het gaat goed, afhankelijk wat de definitie van goed is. Qua performance valt het wellicht wat tegen (met een grote MySQL query op die datastore vanuit een VM zo'n 14MB/sec), maar goed, op die datastore staan alleen mijn VM's, dus op zich niet zo heel erg.FireDrunk schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 17:01:
RAID1 gaat goed? Ziet ESX dan 1 device, of 2?
Ik zit wel te denken aan een upgrade, wil minimaal 16GB RAM hebben, maar vraag me af wat het slimste is om te doen; de server heeft 8GB momenteel, DDR2 icm een Q9550. DDR2 is best duur inmiddels, ik zit te denken om een i3 of i5 er neer te gaan zetten, maar gaat het qua performance wel veel vooruit en rechtvaardigt dat de prijs (ongeveer 300 - 400 euro maximaal wil ik er aan uitgeven). Zou dan alleen RAM, moederbord en CPU hoeven te hebben.
Mijn wensen zijn ESXi server met vt-d (i.v.m. home automation via USB). Na veel rondkijken op fora's kom ik tot de volgende configuratie:
1 | Intel PRO/1000 GT | € 23,28 | € 23,28 |
1 | Intel Core i5 2400 | € 166,- | € 166,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 35,20 | € 35,20 |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 102,25 | € 102,25 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 326,73 |
Kast en harddisk (SATA 300 Gb) wil ik hergebruiken. ESXi installeer ik op USB stick.
Ik wil rond de 50 Watt uitkomen, dan heb ik de hardware binnen 3 jaar terug verdient :-)
Verder denk ik er nog over om een SSD te gebruiken om de OS'en van de vm's op te zetten. Dan blijft de HDD over voor data. Denk aan een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB.
Veel data storage heb ik niet nodig, gebruik al een NAS via 1Gb netwerk en bevalt prima.
Wat je zegt is onbegrijpelijk. Je zegt dat er op 1 een datastore staat, maar ESX wel meer schijven ziet.CptChaos schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:11:
[...]
De schijven zijn samengevoegd naar 1 (mirrored) array, waar 1 datastore op zit. ESX ziet wel dat er meerdere schijven op staan. Of AHCI aan of uit staat weet ik even niet meer. En ja, het gaat goed, afhankelijk wat de definitie van goed is. Qua performance valt het wellicht wat tegen (met een grote MySQL query op die datastore vanuit een VM zo'n 14MB/sec), maar goed, op die datastore staan alleen mijn VM's, dus op zich niet zo heel erg.
Bovendien kan je helemaal geen AHCI aan hebben staan, want je controller moet in RAID modus staan?
[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 17-02-2012 12:53 ]
Even niets...
Even niets...
Jawel. Laatst werd 1 disk niet meer herkend (miraculeus na een herstart weer wel) en de server draaide gewoon door, zonder te crashen, VM's bleven ook up en running.FireDrunk schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:59:
Uh, weet je dan wel zeker dat het RAID1 is, en dat ESX niet vrolijk op 1 disk staat te schrijven?
[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2012 13:07 ]
Is niet voorbij gekomen, de ICH10R controller is dus van mening dat er geen inconsistentie is ontstaan.
en zoja, hoe bevalt dat
[ Voor 16% gewijzigd door Marmotje op 17-02-2012 14:22 ]
apt-get moo
prive nietMarmotje schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:22:
Zijn er hier uberhaupt mensen die met een thinclient op een ESXi omgeving werken ?
en zoja, hoe bevalt dat?
Zakelijk : thin client connect met citrix doos waarvan er 4 op 1 esxi server staan. Daar zijn er weer 6 van.
Ik wil nog wel eens wat vergeten, mocht het te lang duren, stuur me dan een DM svp.Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:35:
idd en geloof er ook weinig van.. kun je eens screenshots maken ?
Waar wil je trouwens screens van hebben? Door jullie begin ik nu ook wel enigszins te twijfelen en het wat vreemd te vinden, hoe kan ik vanuit vSphere dan checken of hij inderdaad wel alles mirrored?
[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 17-02-2012 22:01 ]
Ik heb een Asus E35M1-M Pro die van mediaspeler naar hyper-v server naar esxi host gepromoot is de laatste maanden. Dit alles in een Lian Li PC-V354B in combinatie met een paar Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB en een OCZ Vertex 2 60GB. Nu heb ik vorige week een Smart Array P400 voor een paar tientjes kunnen overkopen. Goed, P400 ingebouwd en er helaas achtergekomen dat het systeem dan blijft herstarten of blijft hangen na de initialisatie van de P400.
Mooi excuus voor een upgrade, het 1,6GHz dual coretje had het toch al niet zo naar zijn zin met 4vm's.
Nu heeft het grootste gedeelte in dit topic het over de volgende producten:
1 | Intel Core i5 2400 | € 166,- | € 166,- |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 100,75 | € 100,75 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 266,75 |
Gezocht of iemand deze configuratie heeft en deze post gevonden. Bovenstaand verhaal gaat hem dus niet worden.
Wie heeft er ervaring met de P400 en kan mij een moederbord aanraden die ook nog eens in de Lian Li past?
Op GoT staat ook ergens een topic van iemand die met zijn Gigabyte bord een probleem had, en toen zijn kaart naar Gigabyte opgestuurd heeft om zo een werkende BIOS te krijgen.
Even niets...
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.