Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Plerl schreef op zondag 19 februari 2012 @ 22:53:
Zo, naar het lezen van het gehele topic sta ik voor het volgende raadsel:

Ik heb een Asus E35M1-M Pro die van mediaspeler naar hyper-v server naar esxi host gepromoot is de laatste maanden. Dit alles in een Lian Li PC-V354B in combinatie met een paar Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB en een OCZ Vertex 2 60GB. Nu heb ik vorige week een Smart Array P400 voor een paar tientjes kunnen overkopen. Goed, P400 ingebouwd en er helaas achtergekomen dat het systeem dan blijft herstarten of blijft hangen na de initialisatie van de P400.

Mooi excuus voor een upgrade, het 1,6GHz dual coretje had het toch al niet zo naar zijn zin met 4vm's.

Nu heeft het grootste gedeelte in dit topic het over de volgende producten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2400€ 166,-€ 166,-
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 100,75€ 100,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,75

Gezocht of iemand deze configuratie heeft en deze post gevonden. Bovenstaand verhaal gaat hem dus niet worden. :'(

Wie heeft er ervaring met de P400 en kan mij een moederbord aanraden die ook nog eens in de Lian Li past?
Sommige (mATX) planken (iig sommige Asus en Intel planken) met maar 1 PCIe slot willen wel eens moeilijk doen. Grote kans dat die borden namelijk in het PCIe slot alléén VGA kaarten verwachten en dus de video output naar de P400 sturen, waar de P400 niets mee kan.

Ik spreek uit ervaring, heb zelf namelijk ook een P400 in mijn whitebox homelab zitten en had dus mATX planken van Intel en Asus geprobeerd.

Ik heb destijds in het BIOS gekeken, maar er was géén enkele mogelijkheid om de video-output te forceren naar de onboard video.

[ Voor 85% gewijzigd door CH4OS op 19-02-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb zelfs (probleemloos) twee P400's in mijn setup:

Bord: Asrock Fatal1ty Z68 Professional Gen3
CPU: Intel Core i7 2600
MEM: F3-10666CL9Q-32GBXL (32gb G-Skill)

De twee kaarten zitten in de bovenste 2 PCIE sloten (die draaien standalone x16 en als je ze allebei in gebruik hebt x8). Was nog wel even spannend, want in principe zijn die twee sloten natuurlijk bedoeld voor SLI/Crossfire (volgens mij?).. Maar het werkt prima, de twee kaartjes initialiseren netjes om de beurt bij het booten :) Hoefde ook niets aan te passen in de bios...

Het hangt volgens mij helemaal van je mobo/chipset af of het wel/niet werkt..

Draai alleen geen ESX, maar dat maakt natuurlijk niet uit. Deze post kan handig zijn voor mensen die op zoek zijn naar compatibiliteit tussen P400 en mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:30
CptChaos schreef op zondag 19 februari 2012 @ 23:37:
[...]
Ik heb destijds in het BIOS gekeken, maar er was géén enkele mogelijkheid om de video-output te forceren naar de onboard video.
Huh? Je kan je video output forced op IGP zetten hoor, ik heb ook gewoon mn 1068E in het pcie 16 slot zitten.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06
Het maakt niet uit wat voor chipset je hebt, het maakt uit watvoor BIOS je hebt. Chipsets hebben hier niets mee te maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom werkt het dan bij sommige mensen probleemloos en bij sommigen absoluut niet? Er moet ergens een verschil zijn toch? Ik zeg niet dat het de chipset/mobo is, maar er blijft weinig anders over toch?

/edit
Aha, ik moet lezen.. Bios. Inderdaad.. Maar dat is altijd te fixen, maar als er voor jouw mobo geen goede bios (waar dit supported is) uitkomt is het toch het mobo? :+

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 20-02-2012 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Volgens mij ligt het ook puur aan de bios. Ik heb een Gigabyte moederbord samen met een HP P410 die niet wilde booten. Contact gehad met Gigabyte en zij hebben een nieuwe bios uitgebracht waardoor het stel wel wilde booten. Daar ben ik echt blij mee. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rooke schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:42:
Huh? Je kan je video output forced op IGP zetten hoor, ik heb ook gewoon mn 1068E in het pcie 16 slot zitten.
Bij die moederborden die ik toen had (een Asus en Intel, type aanduidingen weet ik niet meer) in ieder geval niet. Ik heb toen rond gezocht op het internet, kwam toen een topic tegen op het VMWare forum van iemand met dezelfde problemen. Zit hem écht in het BIOS die het moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Ik ben afgelopen dagen aan het klooien geweest met Fedora 16 onder ESXi. Ik had het netjes geïnstalleerd, en vervolgens zoals gebruikelijk VMWare tools erop gezet. ESXi kent Fedora niet, maar wil prima installeren als je other linux 2.6 kernel kiest.

Hierna was het plan om VNC server te installeren. Dat lukte en ik had beeld. En dat was het. Ik zag de muis bewegen maar klikken kon ik niet. Het toetsenbord reageerde ook niet. :X

Vervolgens eens getest met een kale FC15 install ( 8) ), een upgrade naar FC16 ( 8) ) en een kale installatie van FC16 ( 8) ). Alles werkte en ik heb me zitten afvragen waarom ik toen muis en toetsenbord kwijt was.Het antwoord kwam toen ik overnieuw begon en eerst VNC regelde en daarna VMware Tools installeerde. De laatste sloopt VNC.

Dit is te ondervangen door een bestand te hernoemen waardoor het user deel van de tools niet meer laadt.

Overigens : idle verbruikt mijn server nu 50-100MHz, met die ene VM erop. Dat aantal gaat nog wel omhoog :+ .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Fedora is Red-Hat based, misschien moet je het Operating System type daarop zetten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
FireDrunk schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:43:
Fedora is Red-Hat based, misschien moet je het Operating System type daarop zetten?
Het operating system wat je kiest bij het aanmaken van de VM bepaalt alleen welke virtuele scsi controller en type netwerkkaart (en misschien nog wat andere devices of settings )voor die VM gekozen wordt als je verder de defaults aanhoudt. VMware kiest dan voor de virtuele componenten die het beste werken met het guest os. Later die keuze aanpassen zal voor de werking geen invloed hebben (negatief dan wel positief).

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 21-02-2012 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
asing schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 11:43:
Hierna was het plan om VNC server te installeren. Dat lukte en ik had beeld. En dat was het. Ik zag de muis bewegen maar klikken kon ik niet. Het toetsenbord reageerde ook niet. :X

Dit is te ondervangen door een bestand te hernoemen waardoor het user deel van de tools niet meer laadt.
Misschien had je deze post ook al gevonden aangezien je een rename had gedaan:

http://communities.vmware.com/message/1878825

Je bent in ieder geval niet alleen :). Deze post suggereert ook dat TightVNC dit probleem niet heeft, dus misschien dat dit voor jou ook een oplossing is? Of had je al TightVNC geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
tsjoender schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:05:
[...]

Misschien had je deze post ook al gevonden aangezien je een rename had gedaan:

http://communities.vmware.com/message/1878825

Je bent in ieder geval niet alleen :). Deze post suggereert ook dat TightVNC dit probleem niet heeft, dus misschien dat dit voor jou ook een oplossing is? Of had je al TightVNC geprobeerd?
Die rename actie is het inderdaad.

Ik kom net achter iets geks waar ik totaal niet aan gedacht heb :o . Mijn Pentium G620 doet geen 64bit! Oftewel, ESXi klaagt dat Longmode niet enabled is.

Doe ik iets fout of kan het inderdaad niet?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:31
G620 heeft volgens mij een 64-bit instructieset.
http://ark.intel.com/products/53480/

Is je guest misschien een 32-bits OS?

[ Voor 17% gewijzigd door RudolfR op 22-02-2012 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 23:27:
[...]

Die rename actie is het inderdaad.

Ik kom net achter iets geks waar ik totaal niet aan gedacht heb :o . Mijn Pentium G620 doet geen 64bit! Oftewel, ESXi klaagt dat Longmode niet enabled is.

Doe ik iets fout of kan het inderdaad niet?
VT-d wel in je bios enabled?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
redfoxert schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 08:23:
[...]

VT-d wel in je bios enabled?
Die CPU ondersteund wel VT-x. Om de een of andere reden staat dat vaak default uit in de BIOS. Kijk maar eens voor VT-x of Virtualization en zet dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
VT-d heeft hij niet, dat komt pas vanaf een wat duurdere i5 processor.

Ik zal eens kijken of VT-x aan staat. Bij het starten van Fedora (32 bit) zie ik alleen een melding in het log dat Longmode niet gesupport wordt, OpenFiler geeft daadwerkelijk een popup waar je ok op moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Let erop dat na het enablen van VT-x je machine mogelijk helemaal moet worden uitgeschakeld om het daadwerkelijk te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Oke dank. Hij moet toch uit, anders komt ik niet in het BIOS. Daarna weer helemaal uit (stroomloos) en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die powerdown om de CPU te rebooten doet je systeem vaak vanzelf :) Ziet er vreemd uit dat na een BIOS save je pc uit gaat :+

G620 doet VT-x + 64b, hier al heel lang eentje perfect draaien onder ESXi! Erg tevreden mee!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Had ik het maar niet gedaan......

Eenmaal thuis de VMs een shutdown gegeven, daarna de ESXi host. Geboot en het loeder reageerde heel slecht op de delete knop om in het BIOS te komen. Dan maar een reset en rammen tot ik erin zit. :+

In het BIOS vervolgens VT ondersteuning aangezet en de machine weer geboot. Hij kwam echter niet meer online. Bleef hangen net voor het starten van de services. Nog een paar keer booten maar geen resultaat. :X

Uiteindelijk besloten om dan maar ESXi opnieuw te installeren. Hierna kwam de melding dat er geen datastore is. Wel de disk waar de store op staat maar de store zelf is niet te benaderen.

Na veel gegoogle en gezoek zie ik in het agent log dat het filesysteem van de disk met de store niet meer gelezen kan worden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
uh-oh....

Even niets...

• asing
Yep, ik heb gisteravond van alles geprobeerd om de data terug te krijgen. Ik kom een eindje en dan komt er een melding "invalid magic number" waarna ik niet verder kom. Ik heb de moed opgegeven en ben bezig om de Fedora server maar opnieuw op te bouwen. Gelukkig stond de oude server nog op zijn plaats. Stekkers erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
Ik zit nog steeds te dubben over mijn nieuwe server. Aan ene kant speel ik met het idee om net zoals velen in dit forum een ESXi server op te zetten met daarin een FreeNAS server om zo mijn storage te regelen, aan de andere kant de gedachte om mijn storage met een Synology DS411 in te richten.

Het laatste geval (Synology) betekent in mijn ogen een extra server, met naast storage nog wat extra toeters en bellen, die ook niet goedkoop is (+360 EUR zonder schijven). Wel een mooi ding, storage mooi gescheiden van mijn andere "applicatie" servers, meer mogelijkheden voor uitbreiding volumes (klopt dat?).

Ik zie in dit topic eigenlijk niemand die een Synology oid gebruikt. Is dat omdat de toegevoegde waarde eigenlijk nihil is tov FreeNAS en dit alleen maar extra kosten en stroomverbruik oplevert? Of zijn er nog andere belangrijke overwegingen voor het een of het ander?

Ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zo'n synology kan veel, maar je kan alleen wat Synology wil dat je kan, niet wat je zelf wil ( in veel gevallen ).
In dit topic zijn mensen vooral van mening dat ze het beter kunnen. :)

Bovendien is een simpel PCtje vaak sneller. Een NAS die gigabit voltrekt is zeldzaam en vaak prijzig.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
Waarom een aparte nas als je al een server hebt draaien? Het enige wat er bij de server bijkomt is een aantal schijven en eventueel een raidkaart. Daarnaast geeft FireDrunk ook al aan dat je bij een Synology vaak tegen beperkingen aankomt en de prijs is ook nogal fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Ik heb niet eens een NAS overwogen. Ben direct voor ESXi 5 gegaan. 8)

Die server met G620 processor verbruikt weinig energie, en ik draai er meerdere machines op. De eerste is de al genoemde Fedora server met mail, firewall, webserver etc. De tweede is een FreeNAS server waar al mijn films, muziek en data op staan en de derde is er net gisteren bij gekomen : een downloadbakje. Geen zin om een PC aan te laten staan voor traag p2p verkeer, dus dat kan mooi op de ESXi server. :P

Ik zou de keuze voor een Synology ook begrijpen, maar dan krijg je wat Synology je aanbiedt. En niet meer dan dat. Mijn oplossing is stukken flexibeler. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
offtopic:
Zojuist Win8 op mijn Esxi 5 omgeving gezet. Werkte pas na de laatste ESXI 5 patch.

ontopic:
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om vm te laten sleepen en daarna via WoL te starten?

Als we het hebben over zuinige ESXi server wil proberen om bepaalde VM's in sleep modus te zetten en alleen aan te laten gaan wanneer ik ze nodig heb. Liefst middels WoL.

Alternatief zou zijn een aantal vm's 's avonds te laten "sleepen" en 's ochtends weer aan te zetten.

Wanneer ik VM's handmatig in sleep modus zet zie ik 9-10 watt verschil! Best het proberen waard.

Iemand die mee wil denken/testen hiermee? Dus of WoL aan de praat krijgen of een scripted sleep/wake up?

[ Voor 45% gewijzigd door Workaholic op 01-03-2012 11:08 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Workaholic schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:59:
offtopic:
Zojuist Win8 op mijn Esxi 5 omgeving gezet. Werkte pas na de laatste ESXI 5 patch.
Waar heb je die patch vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik ook benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat zijn jullie voor nep tweakers luie tweakers :D :P

http://lmgtfy.com/?q=windows+8+consumer+preview+vmware

[ Voor 28% gewijzigd door Workaholic op 01-03-2012 11:14 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Vanaf RTM zijn er 3 patches verschenen. Die naar je datastore kopiëren, vervolgens via SSH inloggen en dan met een commando je ESXi host updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Workaholic schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:59:
offtopic:

ontopic:
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om vm te laten sleepen en daarna via WoL te starten?

Als we het hebben over zuinige ESXi server wil proberen om bepaalde VM's in sleep modus te zetten en alleen aan te laten gaan wanneer ik ze nodig heb. Liefst middels WoL.

Alternatief zou zijn een aantal vm's 's avonds te laten "sleepen" en 's ochtends weer aan te zetten.

Wanneer ik VM's handmatig in sleep modus zet zie ik 9-10 watt verschil! Best het proberen waard.

Iemand die mee wil denken/testen hiermee? Dus of WoL aan de praat krijgen of een scripted sleep/wake up?
Info mbt vsphere 4 :
Wake on LAN supports only Windows guest operating systems and is not available on Vlance NICs, or when a Flexible NIC is operating in Vlance mode (that is, the current VMware Tools are not installed on the guest operating system).

Wake on LAN can resume virtual machines that are in an S1 sleep state only. It cannot resume suspended, hibernated, or powered off virtual machines.

The following NICs support Wake on LAN:

- Flexible (VMware Tools required).
- vmxnet
- Enhanced vmxnet
- vmxnet 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
S1 is echt peanuts, dat stelt bar weinig voor in vergelijking tot wat een PC normaal al doet om energie te besparen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschaake
  • Laatst online: 14-09 13:07
Nu eindelijk mijn hardware binnen om mijn AMD X2 systeem van 100 Watt te vervangen. Heb nu ook ESXi 5.0 draaien i.p.v. VMware Server 2.0.

VT-D: ja
On-board NIC werkend: ja (met hulp van de blog van Ivo Beerens (http://www.ivobeerens.nl/...i-5-whitebox-nic-support/)
Verbruik: 49 W (standaard out of de box)
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 97,75€ 97,75
1Thermaltake V3 Black Edition€ 42,84€ 42,84
1Intel Core i5 2400€ 164,30€ 164,30
2Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 19,40€ 38,80
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,69

Tevens 2 USB to Serial converters aangesloten. (voor home automation en energie verbruik). Deze zijn netjes door te geven aan de VM.
Draait momenteel 4 Ubuntu servers. Erg gaaf mainboard voor headless servers door de Intel KVM. Met realVNC zelfs je bios instellen :P

Weet iemand misschien of de sensors (temp, fans etc.) uit te lezen zijn i.c.m. ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand de DH55TC werkend gekregen met ESXi 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:47

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Het is ook wel logisch. Wanneer een VM uit staat of suspended is, dan is het niets meer dan een map data zonder actieve processen. Er is hier wel een WoL-achtige applicatie langsgekomen, maar die geeft dus ESXi een commando om een VM te booten, niet direct de VM.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Op zich zou het een kleine moeite zijn om in ESX(i) in een vSwitch een stuk code te maken wat op WOL reageert, maar ik denk dat VMWare daar niet echt behoefte aan heeft... Wel jammer...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
cschaake schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:14:
Nu eindelijk mijn hardware binnen om mijn AMD X2 systeem van 100 Watt te vervangen. Heb nu ook ESXi 5.0 draaien i.p.v. VMware Server 2.0.

On-board NIC werkend: ja (met hulp van de blog van Ivo Beerens (http://www.ivobeerens.nl/...i-5-whitebox-nic-support/)
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,69

Tevens 2 USB to Serial converters aangesloten. (voor home automation en energie verbruik). Deze zijn netjes door te geven aan de VM.
Draait momenteel 4 Ubuntu servers. Erg gaaf mainboard voor headless servers door de Intel KVM. Met realVNC zelfs je bios instellen :P

Weet iemand misschien of de sensors (temp, fans etc.) uit te lezen zijn i.c.m. ESXi?
Whut? Hoe/waar doe je dat want het is me niet opgevallen bij het uitkiezen van het board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
FireDrunk schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 00:42:
Op zich zou het een kleine moeite zijn om in ESX(i) in een vSwitch een stuk code te maken wat op WOL reageert, maar ik denk dat VMWare daar niet echt behoefte aan heeft... Wel jammer...
Het kan via de command line : vmware-cmd /vmfs/volumes/f27f61fa-1c0f60ae/savdalesxvc/
savdalesxvc.vmx start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschaake
@Rooke

De Intel Desktop Board DQ67OWB3 heeft een management ondersteuning (AMT) in het bios die op basis van realVNC plus werkt. Dit werkt i.c.m. een intel vpro processor (in mijn geval de i5 2400).
Het bios krijgt een eigen ipadres. Je kunt het mainboard vervolgens via een webbrowser benaderen waarmee wat info is uit te lezen (niet veel bijzonders) en de machine kunt stoppen, herstarten en zelfs opstarten. Mainboard blijft namelijk bereikbaar in uit-stand (standby).
Met realVNC (plus) kun je vanaf het booten de machine al overnemen, en dus ook in het bios komen. Na booten zie je uiteraard de ESX console. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
asing schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:52:
Vanaf RTM zijn er 3 patches verschenen. Die naar je datastore kopiëren, vervolgens via SSH inloggen en dan met een commando je ESXi host updaten.
Hier een blog van iemand hoe dit te doen.
Ik heb het dit weekend ook gedaan en ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen.

http://www.itadmintools.c...vsphere-esxi-50-free.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
asing schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 11:39:
Het kan via de command line : vmware-cmd /vmfs/volumes/f27f61fa-1c0f60ae/savdalesxvc/
savdalesxvc.vmx start
Ik zie de link niet helemaal, care to elaborate?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
FireDrunk schreef op zondag 04 maart 2012 @ 16:35:
[...]

Ik zie de link niet helemaal, care to elaborate?
Yes!

Wat je wil is een VM booten uit standby/power off situatie. Helaas luistert een vNIC niet als de machine niet is gestart. Daarom is er een shell commando waarmee je de machine kan opstarten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tlpeter schreef op zondag 04 maart 2012 @ 15:49:
[...]

Hier een blog van iemand hoe dit te doen.
Ik heb het dit weekend ook gedaan en ik heb totaal geen ervaring met dit soort dingen.

http://www.itadmintools.c...vsphere-esxi-50-free.html
ik tracht ook ESXi5 te patchen via de methode zoals beschreven op die link.
mijn host staat in maintanance mode en ik ben ingelogd via putty ssh en krijg DEZE foutmelding.

iemand die ook ESXi5 gepatched heeft en wat zie ik over het hoofd :?

er mag blijkbaar geen spatie in de datastorename zitten.. het werkt nu 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2012 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met die updates met custom netwerkdrivers, blijven die behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 10:25:
Hoe zit het met die updates met custom netwerkdrivers, blijven die behouden?
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
cschaake schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 21:14:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,69

Ik wist niet dat dit bordje KVM ondersteuning had. Ik heb namelijk al tijden een een Intel DQ67SWB3 op het verlang lijstje staan maar wilde misschien toch een SuperMicro ofzo i.v.m met KVM. Nu toch maar eens kijken wat intel allemaal kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
je hebt wel een heel ander soort KVM. Bij die SuperMicro is het een onafhankelijke chip en zelfs een lose netwerkkaart, bij Intel is het een extratje in het chipset. Geen idee welke stabieler is overigens hoor, Intel heeft zijn zaakjes meestel wel op orde.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
FireDrunk schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:31:
je hebt wel een heel ander soort KVM. Bij die SuperMicro is het een onafhankelijke chip en zelfs een lose netwerkkaart, bij Intel is het een extratje in het chipset. Geen idee welke stabieler is overigens hoor, Intel heeft zijn zaakjes meestel wel op orde.
Het voordeel is dat het intel bordje volgens mij een stuk goedkoper is. 110 euro voor de intel versus 180 euro voor de supermicro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Maar de KVM is echt niet het enige verschil. SuperMicro vertrouw ik veel meer, en is (in mijn ogen) veel meer serverkwaliteit dan Intel. Op het gebied van drivers, firmware, IPMI, BMC en de hele santekraam is de SuperMicro veel uitgebreider.

* FireDrunk sprak degene met een Intel bord in zijn server :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Met het risico dat ik iets heel stoms ga vragen, maar ik zie gewoon teveel meningen, hoewel ze over het algemeen wel neigen dat je het beter niet kunt doen, bij deze:

Als ik een IB-3870K/Z77/16GB/HD7850(of 70) combo aanschaf, dus met VT-D, en vervolgens de vid.krt. gewoon via VT-D doorgeef aan mijn Win7 VM, en een 2e VM aanmaak als ZFS server (nu nog met wat kleine schijven, later te upgraden naar USAS2-L8i + 6x SG Barra ST3000 3TB) gaat me dit dan nog problemen opleveren t.o.v. de W7 install?

Bedoeling is dus:
VM1: Win7: Office/Videoeditting/Gaming (Dedicated Graka)
VM2: ZFS NAS/Neerlaad Server (Dedicated SAS2/SATA3 controller + Discs)

Systeem wat ik ervoor wil bouwen:
Ivy Bridge 3870K
Z77 MBR
16GB Mem
HD7850/HD7870
USAS2-L8i
6x SG Barracuda ST3000
128GB SSD
+kast, toebehoren, monitor

Eigenlijke vraag is dus: is het een probleem om een workstation/gamingrig te maken als VM, of moet dat met de goede hardware gewoon probleemloos gaan? (ben geen hardcore gamer (verre van), maar wil ook niet al te grote penalty betalen als ik het via VM's doe.)

Nogmaals excuus voor de n00b vraag, maar blijkbaar wil niemand wat ik wil, want na enkele honderden posts hier, en meerdere pagina's via google ben ik er nog steeds niet uit of het wel dan niet een goed idee is.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cschaake
Volgens mij krijg je problemen bij het doorgeven van de video kaart. Claimt de ESXi server niet de video kaart voor zich zelf? (het geel/zwarte scherm)
Verder vraag ik mij af of gaming onder een vm wel zo handig is.
Wat je wel zou kunnen doen (ik gebruik dit als uitwijk als ik aan mijn ESXi server pruts) is om vmware workstation (of player) te gebruiken onder Win7 met daarin je VM2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
zion schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 01:41:

Bedoeling is dus:
VM1: Win7: Office/Videoeditting/Gaming (Dedicated Graka)
VM2: ZFS NAS/Neerlaad Server (Dedicated SAS2/SATA3 controller + Discs)
Dat werkt, dat performance index ding van Win7 geeft hier een 6.9 aan, vanwege een ATI6000. De rest is boven de 7.5.
cschaake schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:10:
Volgens mij krijg je problemen bij het doorgeven van de video kaart. Claimt de ESXi server niet de video kaart voor zich zelf? (het geel/zwarte scherm)
Verder vraag ik mij af of gaming onder een vm wel zo handig is.
Dat gele beeld verdwijnt zodra je de VM voor de eerste keer start. Je krijgt het alleen daarna niet meer terug. Als je de commandline wilt gebruiken moet je iets met ssh doen of het ding rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb vandaag van een tweetal VMs doodgemaakt door een deel van de datastore te verwijderen. Bij 1e onderzoek leek het allemaal dubbel maar was het toch niet.

Nu heb ik dus een FreeNAS server zonder config en moet ik mn ZFS pool gaan importeren. En ik moet een servertje opnieuw installeren/fixen.

De backup welke ik had is een download van het VM mapje zoals deze eind 2011 op de server stond. Dus ik kan wel terug maar een beetje te ver.

Nu is de vraag op welke manier kan ik het beste een VM backuppen. Snapshot helpt niet als je je datastore kwijt raakt. Ik download nu via de datastore browser de VMfiles naar een USB disk maar wat is de beste oplossing?

Daarnaast wil ik dit moment gebruiken om een upgrade te doen van ESXi 4 (ide hdd) naar ESXi 5 (usb stick) wat is de beste usb stick die ik hiervoor kan gebruiken. Ik heb een oude 4GB module liggen maar die is wat groot qua afmeting (afbreek gevaar) en wellicht niet snel genoeg.

Ik heb ondertussen ook een datastore03 (SATA disk 1.5TB die nog in de machine zat) maar hier naartoe backuppen is niet handig want het blijft in dezelfde doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.dedoimedo.com/...e-esxi-clone-machine.html

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raymonvdm schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 10:45:
Ik heb vandaag van een tweetal VMs doodgemaakt door een deel van de datastore te verwijderen. Bij 1e onderzoek leek het allemaal dubbel maar was het toch niet.

Nu heb ik dus een FreeNAS server zonder config en moet ik mn ZFS pool gaan importeren. En ik moet een servertje opnieuw installeren/fixen.

De backup welke ik had is een download van het VM mapje zoals deze eind 2011 op de server stond. Dus ik kan wel terug maar een beetje te ver.

Nu is de vraag op welke manier kan ik het beste een VM backuppen. Snapshot helpt niet als je je datastore kwijt raakt. Ik download nu via de datastore browser de VMfiles naar een USB disk maar wat is de beste oplossing?

Daarnaast wil ik dit moment gebruiken om een upgrade te doen van ESXi 4 (ide hdd) naar ESXi 5 (usb stick) wat is de beste usb stick die ik hiervoor kan gebruiken. Ik heb een oude 4GB module liggen maar die is wat groot qua afmeting (afbreek gevaar) en wellicht niet snel genoeg.

Ik heb ondertussen ook een datastore03 (SATA disk 1.5TB die nog in de machine zat) maar hier naartoe backuppen is niet handig want het blijft in dezelfde doos.
ghetto script na een andere pc of nas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59
Ik ben eigenlijk op zoek naar een vervanging voor mijn huidige Hyper-V server, die draait op een Phenom X4 965, met 4 x 500GB disks in een RAID10 set. Hierop draaien verschillende VMs, oa een Domain Controller, Firewall en een Exchange server.
Het lijkt me dat dit een stuk zuiniger moet kunnen, voorbeelden staan er genoeg in dit topic.

Echter, ik zie bij de meeste setups hier een single HDD/SSD als local datastore.
En ik zou daar toch graag een stukje veiligheid willen inbouwen, als de SSD in de ESX machine het begeeft werkt er eigenlijk meteen niets meer.

Ik heb een NAS box staan (ZFS, 10 x 1.5TB in RAIDZ2). Die zou ik via een NFS mount als datastore kunnen gebruiken. Ik heb alleen geen idee hoe zoiets performt, mijn idee was een managed HP Procurve aan te schaffen en te kijken of er iets met Link Aggregation mogelijk is.
De ESX host zelf kan dan volgens mij een heel zuinig i3 machientje worden, disks zijn niet nodig met ESX op een USB stickje of SD kaartje ofzo.

Misschien toch een local (SSD) datastore en de VMs gewoon via een scriptje dagelijks backuppen naar de NAS box (werkt zoiets voor draaiende VMs)? Mocht de SSD het begeven is het simpel weg een nieuwe aanschaffen, de VMs terugkopieren en ik ben weer up-and-running.

Eigenlijk lijkt me de eerste oplossing wel leuk om mee te spelen. De grote vraag voor mij is alleen hoe zoiets zal performen over een Gbit netwerkje. Heeft iemand zoiets draaiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht dat jij ook zo'n raid 1 printje in gebruik had voor je boot SSD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28

we_are_borg

You will Comply

Ik heb een vraag over energie besparing in ESXi ik heb het system ingesteld op "Low Power" is er nog meer wat ik kan doen om het stroom verbruik naar beneden te krijgen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb een poos geleden een site gepost waar wat kleine aanpassingen staan die je in de Advanced Settings moet doen van ESX(i). Maar dat scheelt niet echt super veel.

http://blog.peacon.co.uk/wiki/ESXi_Custom_Power_Management

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 09-03-2012 14:13 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

FireDrunk schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:13:
Ik heb een poos geleden een site gepost waar wat kleine aanpassingen staan die je in de Advanced Settings moet doen van ESX(i). Maar dat scheelt niet echt super veel.

http://blog.peacon.co.uk/wiki/ESXi_Custom_Power_Management
Dankje ik heb het veranderd. Ik heb alleen geen meter liggen om te kijken of het werkt.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we_are_borg schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 15:14:
[...]

Dankje ik heb het veranderd. Ik heb alleen geen meter liggen om te kijken of het werkt.
LOL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Asrock stelt X79 moederbord met LSi SAS controller voor.
http://nl.hardware.info/n...11-met-lsi-sas-controller
http://www.lsi.com/downlo...308%20product%20brief.pdf

Misschien het overwegen waard voor esxi ?

EDIT
Hierbij mijn definitieve setup die ik wil bestellen voor Esxi.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1260L Tray€ 280,75€ 280,75
1Lian Li PC-A04 (Zwart)€ 82,50€ 82,50
1Intel RS2WC080 (RS2WC080)€ 280,75€ 280,75
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 52,90€ 52,90
2Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/16G€ 122,92€ 245,84
1Supermicro X9SCM-F€ 170,-€ 170,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.112,74

[ Voor 81% gewijzigd door abusimbal op 09-03-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Ik heb zelf toch liever een losse controller denk ik. Als er dan iets met je controller gebeurd of met je bord dan ben je flexibeler met vervangen. Verder wel een leuk alles in een bord maar daardoor denk ik ook wat zwaarder in energie verbruik

Daarnaast heb ik mn power settings op low power gezet in ESXi maar volgens mij maakt het niks uit. Zit nog steeds rond de 111/120 watt

[ Voor 21% gewijzigd door raymonvdm op 09-03-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Cool en leuk om te zien! Maarre, maakt dat hele zwikkie niet een beetje veel herrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staatslot schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 22:46:
[...]

Cool en leuk om te zien! Maarre, maakt dat hele zwikkie niet een beetje veel herrie?
hahaha.. momenteel beetje wel, maar de nieuwe kabels liggen er dus eea verhuist een verdieping.
heb de originele norco fans vervangen en dat scheelt al de helft 8)

Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/7746/testbench2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudduif
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou eigenlijk een home server willen aanschaffen met meer dan 32GB aan geheugen.

Kunnen jullie me adviseren welk moederbord er meer dan vier dimm sloten heeft en ook nog redelijk energie zuinig is?

Zelf zat ik eerst te kijken naar een LGA2011 Moederbord, maar die CPU, is toch wel erg prijzig, nu vraag ik me af of ik dan niet beter een xeon kan nemen, weten jullie mij te vertellen, welk daar het meest geschikt voor is, en dan ook nog voor wat betreft prijs en engergie het beste uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:52

K4F

Goudduif schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 22:44:
Ik zou eigenlijk een home server willen aanschaffen met meer dan 32GB aan geheugen.

Kunnen jullie me adviseren welk moederbord er meer dan vier dimm sloten heeft en ook nog redelijk energie zuinig is?

Zelf zat ik eerst te kijken naar een LGA2011 Moederbord, maar die CPU, is toch wel erg prijzig, nu vraag ik me af of ik dan niet beter een xeon kan nemen, weten jullie mij te vertellen, welk daar het meest geschikt voor is, en dan ook nog voor wat betreft prijs en engergie het beste uit komt.
De Xeon E5 2600 serie is al mondjesmaat te krijgen en daar zitten ook wat lager geklokte modellen bij die best te betalen zijn. Hoe een single socket E5 1600 het doet op het gebied van energieverbruik met een sloot geheugen ben ik nog niet tegen gekomen, ik verwacht echter op het niveua van een i7 3820.

Als het te prijzig is dan zijn er 1156 server bordjes met ondersteuning voor 6 Rdimm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb 8GB DIMM's geprobeerd in mijn 1156 bord, maar dat slikte hij niet. Max lijkt dus op 6 * 4 te liggen. (Zowel RDIMM als UDIMM). Volgens een support medewerker van Tyan kan je op S1156 maar 2 8GB dimm's per channel gebruiken (en aangezien 1156 maar 1 channel, heeft zijn dat er dus 2). De theoretische max is dus 2 * 8 + 4*4 (32GB). Dat heb ik overigens nooit aan de praat gekregen.

[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 11-03-2012 00:03 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Afgelopen weekend mijn nieuwe server opgehaald en in elkaar gezet.
Basis bestaat uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Delock Nano Memory stick 4GB Zwart€ 6,-€ 6,-
2Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 109,90€ 219,80
1Cooler Master Elite 335€ 34,50€ 34,50
1Intel Core i5 2400S€ 169,70€ 169,70
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,10€ 35,10
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 39,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 644,10

Ik had nog een WD 2TB in mijn huidige server die ik nu in mijn nieuwe server heb gehangen en vervolgens FreeNAS 8.0.4 geinstalleerd en de 3 2TB schijven via RDM beschikbaar gesteld en samengevoegd tot een RaidZ volume.

So far so good. Nu de poging om een spindown voor elkaar te krijgen na x minuten. Dit krijg ik echter niet voor elkaar. Heb powerd in FreeNAS ingeschakeld, instellingen per disk ingesteld, maar er wordt geen spindown gedaan. Op de schijven staat nu 1 dataset met wat data, maar deze wordt verder nog niet (actief) gebruikt.

Heeft iemand deze config nu echt werkend gekregen, want als ik het topic zo doorlees begin ik nu te twijfelen of iemand dit echt werkend heeft gekregen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
Volgens mij werkt dit niet omdat VMware de schijven beheerd en niet je FreeNAS. Wil je dit werkend krijgen moet je volgens mij werken met een HBA die spindown ondersteund en middels vt-d aan je VM is gegeven.
petermdevries schreef op maandag 12 maart 2012 @ 20:32:
Afgelopen weekend mijn nieuwe server opgehaald en in elkaar gezet.
Deze server staat ook op mijn lijstje naja de cpu en mb dan voor de rest heb ik het meeste al binnen. Maar gebruik je nu de delock voor VMware en voor FreeNAS ?

[ Voor 46% gewijzigd door raymonvdm op 12-03-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het werkend :7 camcontrol stop da0/1/2 zorgt er hier daadwerkelijk voor dat de schijf uit gaat. Nu moet ik nog even de juiste manier vinden om dit automatisch na 30min inactiviteit te kunnen laten doen. ESXi5 met FreeBSD9, schijven via RDM

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:51
Beste allemaal,

Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe setup voor mijn fileserver / mediacenter. Momenteel heb ik een ubuntu server in de meterkast staan (Core2Duo Q6600) en een mediacenter (core2duo nogiets) in mn kamer om mijn series / films op te bekijken. Nu wil ik over gaan naar een zuinigere oplossing dmv een ESXi server. Ik heb gelukkig de optie om de computer in een andere ruimte via een gat in de muur te plaatsen. Zodat hij dag en nacht aan kan blijven zonder geluidsoverlast. Nu zijn er een aantal eisen waaraan het systeem moet voldoen en graag laat ik mij daar door jullie in adviseren.

- Graag wil ik mijn films (full hd) bekijken via m'n tv. VGA of HDMI.
- 6 hdd's zal ik moeten aansluiten voor mijn storage (momenteel software raid5 via mdadm met niet belangrijke data)
- Downloaden via sabnzbd op volle snelheid (120Mbit ziggo) + vloeiend film kunnen kijken zonder performance verlies.

Wat ik zelf in gedachte had was misschien een i5 2400 processor met een Intel Desktop Board DQ67SWB3 (ivm remote beheer via vnc) met 16/32 GB werkgeheugen.

Graag hoor ik van jullie en hoop ik een definitieve keuze te kunnen maken voor m'n hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een paar huis tuin en keuken i3 setje gehad te hebben zit ik nu naar iets leuker spul te kijken.
nu twijfel ik tussen het volgende :

Supermicro RSC-RR1U-E8 - PCI-E Raiser voor mijn 512 - 260 kastje
Supermicro X9SCM-F S1155 met IP KVM
Intel G620 S1155 CPU
Kingston 16GB DDR3 1333MHz Kit

Totaal 319,50

of

Supermicro RSC-RR1U-E8 - PCI-E Raiser voor mijn 512 - 260 kastje
Supermicro MBD-X8SIL-F-O
Intel i3 550 S1156 CPU
Kingston 16GB DDR3 1333MHz Kit

Totaal 353,90

kwa verbruik maken ze elkaar volgens mij niet veel, als ik het bekijk kwa performance ook niet extreem??

Budget is ongv 370 euro bij het eerste set kan ik wellicht nog leuk ssdtje scoren 2e hands.

verder word dit set in een Supermicro 512 260 kastje geplaatst met een 30Gb OCZ SSD (al in het bezit) als cache en vervolgens word alles via iSCSI aan een OPEN-E / Freenas RAID1 SAN systeempje

Zouden jullie voor 1156 of 1155 kiezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom zo'n duur bord met zo'n simpele CPU? Wil je alleen maar IP KVM?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 13:46:
Waarom zo'n duur bord met zo'n simpele CPU? Wil je alleen maar IP KVM?
het moet allemaal passen in een Supermicro 512 260 behuizing en die is 1u en heb daar ook bijbehorend koelblok al bij helaas past dat op bijna geen enkel normaal M-ATX plank.

tevens heeft dit bord 2x gigabit lan (wat niet echt nodig is maar wel handig is)

Ander advies sta ik altijd voor open :) keuze voor die behuizing is dat die precies past in mijn patchkastje in de kelder/meterkast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
raymonvdm schreef op maandag 12 maart 2012 @ 21:26:
Deze server staat ook op mijn lijstje naja de cpu en mb dan voor de rest heb ik het meeste al binnen. Maar gebruik je nu de delock voor VMware en voor FreeNAS ?
Gebruik er nu maar 1 actief voor VMWare. De 2e heb ik meer als spare erbij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 13:58:
[...]

het moet allemaal passen in een Supermicro 512 260 behuizing en die is 1u en heb daar ook bijbehorend koelblok al bij helaas past dat op bijna geen enkel normaal M-ATX plank.

tevens heeft dit bord 2x gigabit lan (wat niet echt nodig is maar wel handig is)

Ander advies sta ik altijd voor open :) keuze voor die behuizing is dat die precies past in mijn patchkastje in de kelder/meterkast 8)
Stop er een xeon in met ecc/reg geheugen. Verder zou ik voor de X9-config gaan. Nieuwe chipset biedt 2xsata3, wat leuk is voor de SSD. En de PCIe sloten zijn direct met de CPU verbonden, dat levert een hele hoop extra interne bandbreedte. Bij vroegere chipsets was dat via een extra 2GB/s chipje(northbridge?) waardoor sloten bandbreedte moeten delen. Niet echt denderend verschil bij het downloaden van torrents, maar als je nog van plan bent om SSD's via 10GBe aan te bieden aan netwerkgebruikers...

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 14-03-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

hypetrax schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 01:26:
- Graag wil ik mijn films (full hd) bekijken via m'n tv. VGA of HDMI.
De kans dat het gaat lukken er erg klein, zoek op mijn naam en je vind wat meer info.
- 6 hdd's zal ik moeten aansluiten voor mijn storage (momenteel software raid5 via mdadm met niet belangrijke data)
Zijn dat grote HD's? De prijs is niet echt gunstig maar kleine HD's consolideren naar een grote kan de moeite waard zijn. Je moet namelijk ook een datastore voor ESXi hebben, dus kom je waarschijnlijk al op meer dan zes benodigde SATA-poorten. Dan moet je dus kijken naar een HBA.
- Downloaden via sabnzbd op volle snelheid (120Mbit ziggo) + vloeiend film kunnen kijken zonder performance verlies.
Netwerkgebruik of zelfs routing zal niet zo zwaar zijn. CPU-bebruik bij unparren kun je limiteren naar een enkele core. Video afspelen zal zonder hardwareversnelling al snel twee cores opeisen, maar dan het weergeven van het beeld...
Wat ik zelf in gedachte had was misschien een i5 2400 processor met een Intel Desktop Board DQ67SWB3 (ivm remote beheer via vnc) met 16/32 GB werkgeheugen.
Dat geheugen kost niet al te veel meer, maar ik doe meer dan dit met 8GB.
jadjong schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 00:03:
Stop er een xeon in met ecc/reg geheugen. Verder zou ik voor de X9-config gaan. Nieuwe chipset biedt 2xsata3, wat leuk is voor de SSD. En de PCIe sloten zijn direct met de CPU verbonden, dat levert een hele hoop extra interne bandbreedte.
Van een G6xx naar een Xeon sturen? Verder is ECC UDIMM ook nog verre van goedkoop of divers.
Bij vroegere chipsets was dat via een extra 2GB/s chipje(northbridge?) waardoor sloten bandbreedte moeten delen. Niet echt denderend verschil bij het downloaden van torrents, maar als je nog van plan bent om SSD's via 10GBe aan te bieden aan netwerkgebruikers...
Dat is met een uitgangsbudget van €300 denk ik niet waarschijnlijk ;). Je hebt hiermee sowieso hogere specs dan een kant-en-klaar NAS tegen lagere kosten.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
FYI: http://wahlnetwork.com/20...phere-5-home-lab-upgrade/

"Zuinig" en stil...

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 14-03-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nextron schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:21:
De kans dat het gaat lukken er erg klein, zoek op mijn naam en je vind wat meer info.
Waarom? Gaat bij mij ook goed. :)
Netwerkgebruik of zelfs routing zal niet zo zwaar zijn. CPU-bebruik bij unparren kun je limiteren naar een enkele core. Video afspelen zal zonder hardwareversnelling al snel twee cores opeisen, maar dan het weergeven van het beeld...
Ik heb Plex (voor mijn Windows PC) en (helaas, binnenkort als het goed is niet meer though) Serviio (voor onze Samsung TV) op mijn Windows 2008 R2 VM draaien, deze streamed naar de TV, gaat goed, zonder problemen. Ook naar mijn baremetal Windows 7 PC streamed van deze server zonder problemen (of dit tegelijk zonder problemen kan heb ik niet getest, ben de enige die die functionaliteiten gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 23:51
Nextron schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:21:
[...]

[...]
Zijn dat grote HD's? De prijs is niet echt gunstig maar kleine HD's consolideren naar een grote kan de moeite waard zijn. Je moet namelijk ook een datastore voor ESXi hebben, dus kom je waarschijnlijk al op meer dan zes benodigde SATA-poorten. Dan moet je dus kijken naar een HBA.

[...]

[...]
Dat geheugen kost niet al te veel meer, maar ik doe meer dan dit met 8GB.
Hier ben ik ook al bang voor, zou ik dit op kunnen met een videokaart erin en die dmv VT-D door te sturen naar de VM om full hd af te kunnen spelen?

De HD's die momenteel in de fileserver zitten zijn 2TB per stuk. Ik wil er dan een aparte raidkaart bij in gaan zetten, ik zat te denken aan deze raidkaart van IBM/LSI. Deze wordt ondersteund door ESXi 5 als ik me niet vergis.

Ik heb nu ondervonden met mijn fileserver dat ie ontzettend sloom wordt op het moment dat sabnzbd aan het unrarren is. Lijkt wel als dat heel inefficiënt gebeurd, want als ik zelf bestanden uitpak op mijn Windows machine gaat dat merkbaar sneller voor mijn gevoel.

Geheugen zou ik inderdaad nog even kunnen kijken om eerst te beginnen met een reepje van 8 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron

Nextron

hypetrax schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 19:57:
Hier ben ik ook al bang voor, zou ik dit op kunnen met een videokaart erin en die dmv VT-D door te sturen naar de VM om full hd af te kunnen spelen?
Dat zal sowieso de manier moeten zijn om het aan te pakken. Of de videokaart ook daadwerkelijk te gebruiken is door de VM is erg afhankelijk van de combinatie van hardware en niet eens de hardware afzonderlijk.
De HD's die momenteel in de fileserver zitten zijn 2TB per stuk. Ik wil er dan een aparte raidkaart bij in gaan zetten, ik zat te denken aan deze raidkaart van IBM/LSI. Deze wordt ondersteund door ESXi 5 als ik me niet vergis.
Dat dacht ik ook ja.
Ik heb nu ondervonden met mijn fileserver dat ie ontzettend sloom wordt op het moment dat sabnzbd aan het unrarren is. Lijkt wel als dat heel inefficiënt gebeurd, want als ik zelf bestanden uitpak op mijn Windows machine gaat dat merkbaar sneller voor mijn gevoel.

Geheugen zou ik inderdaad nog even kunnen kijken om eerst te beginnen met een reepje van 8 GB.
Waar de traagheid vandaan komt zal lastig te raden zijn. Voor de hand liggende oorzaken zijn trage HD of CPU of dezelde HD als bron en bestemming, maar zelfs weinig vrije ruimte en fragmentatie zou een oorzaak kunnen zijn. Wanneer je wel veel geheugen installeert zou je zelfs kunnen kijken naar het downloaden, unparren en unrarren volledig in het geheugen. Dan blijft vrijwel alleen de CPU als bottleneck over :9. Met 20GB ramdisk kun je toch wel een redelijke film linux-iso verwerken.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Ik heb dit op mijn wenslijstje staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,80€ 51,80
1Delock USB 2.0 Nano Memory stick 8GB Zwart€ 9,-€ 9,-
3Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 97,-€ 291,-
1Fractal Design Core 1000€ 30,-€ 30,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,20€ 34,20
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 39,-€ 78,-
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 104,06€ 104,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 598,06

Ik wil graag ZFSGuru gaan draaien met een pool van de 3x 1TB schrijven.
Wat nog ontbreekt is een datastore. Ik heb nog ergens een 40 GiB 2,5" schijf en anders kan ik ZFSGuru ook booten van een NFS share van mijn USB-schijf op m'n router?

VMs zullen gaan downloaden van usenet (SABnzbd (nzbget?), SickBeard, CP) en torrent.
Daarnaast een mysql server voor xbmc.
Misschien in de toekomst nog een (Windows?) VM met usb tuners.
ZFSGuru mag de media gaan hosten en zorgen voor wat redundancy op belangrijke data.

PicoPSU is nog een overweging, maar ik probeer het even zo. Mocht ik nog zuiniger willen, dan heb ik nog wel een bestemming voor deze ATX voeding.

MB ondersteunt VT-d, dus als ik in de toekomst geld over heb, kan er een VT-d enabled cpu in met een HBA,
maar dat is nu nog niet nodig.

CPU en RAM wil ik gaan bestellen bij buyitdirect (heb een waardebon van €150,- gekregen van 't werk _/-\o_ )
De rest bij zercom.

Ik heb flink rondgekeken in deze thread, maar misschien nog iemand tips suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:08
Wou binnenkort deze setup halen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Delock Nano Memory stick 4GB Zwart€ 7,-€ 7,-
4Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,-€ 88,-
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 85,70€ 85,70
3Equip Patchkabel Cat.6A S/FTP HF 2,0 m grÃ?n€ 6,-€ 18,-
1Intel Core i5 2400€ 163,-€ 163,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 37,40€ 37,40
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 78,-€ 78,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 39,-€ 39,-
1Intel Desktop Board DQ67SWB3€ 108,17€ 108,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,27

Hierbij nog 2 HDDs die ik thuis al heb. Volgens de PSU calcs kan ik het beste >400W nemen, maar 300W moet toch ook voldoende zijn? Wat is hier het verstandigste?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Nee die heb ik uitgeleend en nog niet terug gekregen, zodra ik me broer weer ziet zal ik het even terug vragen kan ik ook weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
Gisteren dit kaartje binnengekregen met het idee om hier mijn SSD aan te hangen en de interne controller van mijn DQ67OWB3 bord door te geven aan mijn FreeNAS VM. Ik had goede hoop op basis van bovenstaande om het aan de praat te krijgen, maar dat lukt helaas niet. Ben bang dat dit komt doordat er alleen nog een oem.tgz is voor ESX 4 maar nog niet voor 5. Klopt dit en iemand dit al wel werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
http://downloads.vmware.c...50u1/dHRAYndkZSpidHclZQ==

VMware ESXi 5.0 Installable Update 1 is trouwens uit..

VMware ESXi 5.0 Update 1 Release Notes

[ Voor 33% gewijzigd door Pascal Saul op 18-03-2012 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 22:04
ik volg dit topic al een tijdje en wil zelf ook een esxi maken, liefst zo efficient mogelijk.

ik twijfel tussen een 2100, 2100T of een 2400S cpu. vt-d zou ik niet echt nodig hebben denk ik.
de bedoeling is dat ik er voornamelijk linux machines op draai, waaronder 1 debian waar ik joomla op installeer. De 2400s is weerhouden voor de vt-d, de 2100T voor de lagere watt.

ev breid ik het geheugen uit naar 16gb, kwestie van future proof te zijn.

natuurlijk probeer ik alles zo goed mogelijk compatibel (hcl white list) te hebben met elkaar, na vele opzoekingen denk ik dat het moet lukken met deze setup.

eventueel nog een wireless pci kaartje voor een honeypot, maar dan heb ik vt-d nodig denk ik.

wat denken jullie hiervan?
alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 107,99€ 107,99
1Silverstone Sugo SST-SG02B€ 59,-€ 59,-
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 116,10€ 116,10
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC€ 38,70€ 38,70
1Gigabyte GA-H67MA-USB3-B3€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verschil tussen 2400S en 2100T zal misschien 2-3W zijn idle.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:30
sorry verkeerde topic

mompelt iets over hyper-v....

[ Voor 96% gewijzigd door technopeuter op 18-03-2012 20:56 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
technopeuter schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:55:
sorry verkeerde topic

mompelt iets over hyper-v....
Ga je mond wassen, zo een vuile woorden :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Ik meld me ook even aan.

Ik heb de volgende setup sinds afgelopen weekend in gebruik:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,80€ 51,80
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,-€ 22,-
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 107,99€ 107,99
1Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 71,-€ 71,-
1Fractal Design Core 1000€ 30,-€ 30,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Kingston KVR1333D3N9K4/16G€ 82,47€ 82,47
1Intel Desktop Board DQ67OWB3€ 100,45€ 100,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 500,71

Ik had hiermee gehoopt een redelijk laag verbruik te scoren. De scorpio black is mijn disk voor mijn datastore. ESXI draait vanaf een usb disk. Ik meende dat Neographical met een soort gelijke opstelling rond de 21W zat. Ik zat na installatie van ESI op een verbruik van 37.8W. Een kleine tegenvaller, ik had meteen in de bios alle overbodige spullen uitgezet. Alleen de usb porten kunnen nog uitgezet worden, iemand een idee hoeveel dat kan schelen.

Ik heb na het meten van het initiele gebruik de powertweaks van de startpost toegepast, wat bij mij resulteerde in zo'n 1.2W besparing.

Ik heb de 2TB schijf via rdm gemapt naar een ubuntu guest, die dienst doet als file server (samba). Het is de bedoeling om deze schijf te laten slapen, dit is nog work in progress. Ik moet nog even een howto-tje opsporen hoe een ubuntu machientje energy zuinig te krijgen en ik gok dat de disk gedown spind kan worden met hdparm.conf. Ik gok dat het verbruik hiermee zo'n 2W omlaag te krijgen is.

Ik zit dan nog wel een stukje van mijn gehoopte verbruik af (25W).

Ik meet het verbruik met behulp van plugwise modules, waarvan de source software gehost wordt in een van de VM's. Dus ik meet het verbruik met een winxp image in gebruik.

Wat me verder opvalt is dat na het toepassen van de powertweaks de klokken enorm scheef gaan lopen. Is dit ook jullie ervaring of heeft dit niets met de powertweaks te maken? Is dit redelijk in toom te houden door het toepassen van een timeserver?

De meest belangrijke toepassing van mijn ESXI server is het hosten van mijn eigen geschreven thuisautomatisering. Ik hoste deze software voorheen op mijn media centre (xbmc ion330), dus ik heb niet veel processing power nodig. Ik was echter de interactie via upgrades zat. Het draaien van virtualbox op deze omgeving was geen success (instabiel). Momenteel heb ik twee virtual machines voor mijn thuis automatisering draaien op de ESXI server (servicestack, webfrontend), beide VM's zijn ubuntu 11.10 gebasseerd. Ubuntu is niet de meeste optimale keuze dacht ik in dit topic ergens gelezen te hebben, echter mijn software draait op mono en heb dus deze versie nodig anders moet ik zelf de monostack gaan compileren. Het is de bedoeling om deze twee VM's te gaan dupliceren en ze gaan inzetten als testomgeving (ik heb mijn gezin al vaak genoeg geterroriseerd met knipperende lampen vanwege per ongeluk gedeployde test scenes O-) ).

Het idee van mijn thuis automatisering is het terug brengen van het totale energie verbruik in huis, dus ik zou het verbruik van mijn ESXI server nog wel iets willen terug brengen. Tevens moet ik dus nu scenes gaan schrijven om mijn mediacentre uit te gaan zetten als deze niet in gebruik is 8)7.

De onboard netwerk nic staat ook nog op mijn todo lijstje. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik deze aan de praat kan krijgen. Heeft iemand de onboard nic al aan de praat en gemeten wat de impact op het verbruik is?

En nog een afsluitende vraag, ik heb per ongeluk de full trial version geinstalleerd in al mijn enthousiasme :+ . Kan ik de gratis versie strafeloos op een tweede usb stick installeren de datastore assignen en ben ik dan up and running?

Even mijn eigen vraag hopelijk beantwoorden. Ik had het vinkje 'synchronise time between host and guest niet gezet', dus hopelijk gaat mijn tijd nu meer in de pas lopen.

edit:

Mag ik de vaste posters nog even bedanken voor het leveren voor een bak aan waardevolle informatie (en het verspillen van zo'n 3 avonden van mijn leven >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
petermdevries schreef op zondag 26 februari 2012 @ 08:25:
Ik zit nog steeds te dubben over mijn nieuwe server. Aan ene kant speel ik met het idee om net zoals velen in dit forum een ESXi server op te zetten met daarin een FreeNAS server om zo mijn storage te regelen, aan de andere kant de gedachte om mijn storage met een Synology DS411 in te richten.

Het laatste geval (Synology) betekent in mijn ogen een extra server, met naast storage nog wat extra toeters en bellen, die ook niet goedkoop is (+360 EUR zonder schijven). Wel een mooi ding, storage mooi gescheiden van mijn andere "applicatie" servers, meer mogelijkheden voor uitbreiding volumes (klopt dat?).

Ik zie in dit topic eigenlijk niemand die een Synology oid gebruikt. Is dat omdat de toegevoegde waarde eigenlijk nihil is tov FreeNAS en dit alleen maar extra kosten en stroomverbruik oplevert? Of zijn er nog andere belangrijke overwegingen voor het een of het ander?

Ben benieuwd....
Ik gebruik een Synology. Heb een DS411 met een 3 disk RAID5 set en een losse SSD. Hier staan de datastores op voor mijn lab omgeving. SSD voor het snelle, veel IOps spul en de RAIDset voor bulk data. Normaal gesproken staat mijn HP ProLiant ML110g6 uit. Via iLO kan ik hem aanzetten waarna hij opstart van een 2GB USB stickje. Meer opslag zit er niet in.

Valt verder een beetje buiten het topic dus als je vragen hebt stuur je maar een berichtje ofzo.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm

edm

In het kader van je eigen vragen beantwoorden. Hierbij een link hoe je voor een Intel Desktop Board DQ67OWB3 de onboard lan driver op een geinstalleerd systeem aan de praat krijgt:
  1. Ga in maintenance mode (zorg dat je guests in powered off state zijn)
  2. Ssh je esxi server in
  3. Voer het volgende commando uit: /usr/sbin/esxcli software acceptance set --level=CommunitySupported
  4. Gevolg door: /usr/sbin/esxcli software vib install -v http://files.v-front.de/net-e1001e-1.0.0.x86_64.vib
  5. Dan /sbin/reboot
  6. Maak daarna connectie via sphere client en bij de nics kun je nu de onboard adapter toevoegen.
Voor meer details zie:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1607992&page=6

Ik ben nogal een esxi noob, hopelijk spaart dit andere noobs een uurtje googlen. Morgen ga ik even de energie impact van de tweede nic bekijken. Het verbruik is op dit moment 0.4W lager, op dit moment is er geen netwerk kabel aangesloten, maar alsnog verrassend :?

[ Voor 15% gewijzigd door edm op 20-03-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Volgens mij staan er in dat draadje op hardforum.com een aantal problemen met de 5.0 driver beschreven.
Kennelijk is die driver nogal gerusht; ik heb er voor de zekerheid een losse adapter bij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
@edm
Al getest ofdat VMware ESXi 5.0 Installable Update 1 de NIC wel laat werken ?
Is sinds 15/3 uit zoals hierboven in het topic vermeld.

EDIT
Blijkbaar word de NIC ook niet herkend met de update 1 als ik het goed lees op hardforum.com.

[ Voor 26% gewijzigd door abusimbal op 20-03-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm

edm

abusimbal schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:37:
@edm
Al getest ofdat VMware ESXi 5.0 Installable Update 1 de NIC wel laat werken ?
Is sinds 15/3 uit zoals hierboven in het topic vermeld.

EDIT
Blijkbaar word de NIC ook niet herkend met de update 1 als ik het goed lees op hardforum.com.
In principe wordt hij bij mij met versie 5.0 met mijn bovenstaande beschrijving opgepikt, ik heb alleen nog niet van netwerk kabel gewisseld, dus ik kan geen uitspraak doen of de nic het echt stabiel doet. Ik ben nu eerst ook nog even druk met mijn server in te zetten daar waar ik hem voor aangeschaft heb (domotica). Daarna ga ik door met powertweaken + pfsense inrichten.

[ Voor 5% gewijzigd door edm op 21-03-2012 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hoewel OSX support werkt, is autostart/shutdown van vm's bij een host-reboot stuk of verwijderd als feature. Als je afhankelijk bent van autostart/shutdown zou ik nog even wachten met updaten. Als je dat al gedaan hebt kan je bij een restart shift-r drukken en de vorige image laden.
Pagina: 1 ... 21 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.