Ik meld me ook even aan.
Ik heb de volgende setup sinds afgelopen weekend in gebruik:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G620 | € 51,80 | € 51,80 |
1 | Intel Gigabit CT Desktop Adapter | € 22,- | € 22,- |
1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 107,99 | € 107,99 |
1 | Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT, 320GB SATA-300, 16MB, 7200rpm | € 71,- | € 71,- |
1 | Fractal Design Core 1000 | € 30,- | € 30,- |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 35,- | € 35,- |
1 | Kingston KVR1333D3N9K4/16G | € 82,47 | € 82,47 |
1 | Intel Desktop Board DQ67OWB3 | € 100,45 | € 100,45 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 500,71 |
Ik had hiermee gehoopt een redelijk laag verbruik te scoren. De scorpio black is mijn disk voor mijn datastore. ESXI draait vanaf een usb disk. Ik meende dat Neographical met een soort gelijke opstelling rond de 21W zat. Ik zat na installatie van ESI op een verbruik van 37.8W. Een kleine tegenvaller, ik had meteen in de bios alle overbodige spullen uitgezet. Alleen de usb porten kunnen nog uitgezet worden, iemand een idee hoeveel dat kan schelen.
Ik heb na het meten van het initiele gebruik de powertweaks van de startpost toegepast, wat bij mij resulteerde in zo'n 1.2W besparing.
Ik heb de 2TB schijf via rdm gemapt naar een ubuntu guest, die dienst doet als file server (samba). Het is de bedoeling om deze schijf te laten slapen, dit is nog work in progress. Ik moet nog even een howto-tje opsporen hoe een ubuntu machientje energy zuinig te krijgen en ik gok dat de disk gedown spind kan worden met hdparm.conf. Ik gok dat het verbruik hiermee zo'n 2W omlaag te krijgen is.
Ik zit dan nog wel een stukje van mijn gehoopte verbruik af (25W).
Ik meet het verbruik met behulp van plugwise modules, waarvan de source software gehost wordt in een van de VM's. Dus ik meet het verbruik met een winxp image in gebruik.
Wat me verder opvalt is dat na het toepassen van de powertweaks de klokken enorm scheef gaan lopen. Is dit ook jullie ervaring of heeft dit niets met de powertweaks te maken? Is dit redelijk in toom te houden door het toepassen van een timeserver?
De meest belangrijke toepassing van mijn ESXI server is het hosten van mijn eigen geschreven thuisautomatisering. Ik hoste deze software voorheen op mijn media centre (xbmc ion330), dus ik heb niet veel processing power nodig. Ik was echter de interactie via upgrades zat. Het draaien van virtualbox op deze omgeving was geen success (instabiel). Momenteel heb ik twee virtual machines voor mijn thuis automatisering draaien op de ESXI server (servicestack, webfrontend), beide VM's zijn ubuntu 11.10 gebasseerd. Ubuntu is niet de meeste optimale keuze dacht ik in dit topic ergens gelezen te hebben, echter mijn software draait op mono en heb dus deze versie nodig anders moet ik zelf de monostack gaan compileren. Het is de bedoeling om deze twee VM's te gaan dupliceren en ze gaan inzetten als testomgeving (ik heb mijn gezin al vaak genoeg geterroriseerd met knipperende lampen vanwege per ongeluk gedeployde test scenes

).
Het idee van mijn thuis automatisering is het terug brengen van het totale energie verbruik in huis, dus ik zou het verbruik van mijn ESXI server nog wel iets willen terug brengen. Tevens moet ik dus nu scenes gaan schrijven om mijn mediacentre uit te gaan zetten als deze niet in gebruik is

.
De onboard netwerk nic staat ook nog op mijn todo lijstje. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik deze aan de praat kan krijgen. Heeft iemand de onboard nic al aan de praat en gemeten wat de impact op het verbruik is?
En nog een afsluitende vraag, ik heb per ongeluk de full trial version geinstalleerd in al mijn enthousiasme

. Kan ik de gratis versie strafeloos op een tweede usb stick installeren de datastore assignen en ben ik dan up and running?
Even mijn eigen vraag hopelijk beantwoorden. Ik had het vinkje 'synchronise time between host and guest niet gezet', dus hopelijk gaat mijn tijd nu meer in de pas lopen.
edit:
Mag ik de vaste posters nog even bedanken voor het leveren voor een bak aan waardevolle informatie (en het verspillen van zo'n 3 avonden van mijn leven

).