Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mikkel1980 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:48:
Bedankt allen tot nu toe.
Welke X299 komen in aanmerking voor goede compatibiliteit met de X299? Hebben jullie hier ervaring mee?
X299 wordt hier meestal niet aangeraden omdat het niet zo zuinig is als een zuinig desktop bordt.

Alleen wanneer je de use cases voor > 64GB hebt (je zit er met machine learning soms ook op deze grens) kom je op andere hardware (of die nieuwe 32GB UDIMMs) uit.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:37

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mikkel1980 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:48:
Bedankt allen tot nu toe.
Welke X299 komen in aanmerking voor goede compatibiliteit met de X299? Hebben jullie hier ervaring mee?
categorie: Moederborden alleen de Asus ROG Rampage VI Extreme Omega heeft een driver nodig voor de tweede NIC, injecteren in iso is niet nodig omdat de Gbit Intel wel werkt, je kunt deze dus gewoon na installeren toevoegen.

Maar dan zou ik toch eerder naar AMD EPYC gaan kijken, echter kom je ook daarmee waarschijnlijk niet onder de 80Watt. Ik heb eventueel nog wel een AMD EPYC 7401P met 256GB of een dual Xeon E5-2650 v4 met 256GB.

[ Voor 54% gewijzigd door |sWORDs| op 19-12-2019 09:43 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkel1980
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 16:48
Met de bovenstaande moederborden wordt het wel een dure hobby.
Misschien moet ik toch anders gaan denken en een derde host ernaast zetten van opnieuw 64 GB RAM.

Hebben jullie ervaring met Ryzen processoren, bv. de AMD Ryzen 7 1700. Zijn deze een beetje zuinig in de praktijk en worden deze goed ondersteund in ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mikkel1980 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:13:
Met de bovenstaande moederborden wordt het wel een dure hobby.
Misschien moet ik toch anders gaan denken en een derde host ernaast zetten van opnieuw 64 GB RAM.

Hebben jullie ervaring met Ryzen processoren, bv. de AMD Ryzen 7 1700. Zijn deze een beetje zuinig in de praktijk en worden deze goed ondersteund in ESXi?
Het is sowieso een dure hobby met 64GB geheugen.

Intel desktop moederborden zijn in idle zuiniger dan gelijkwaardige AMD's. Als je de processor tamelijk zwaar belast kan het verhaal anders zijn. AMD gebruikt 7nm en dat kan theoretisch leiden tot een lager verbruik. Maar daar moet je dan wel moeite voor doen, want standaard is AMD niet toegerust op energiebesparing, eigenlijk is het omgekeerde waar.

Als je een volledig nieuw systeem wilt gebruiken zou ik een Intel desktop processor kiezen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 185,14€ 185,14
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,05€ 31,05
4Geheugen internCrucial CT16G4WFD8266€ 80,-€ 320,-
1VoedingenPicoPSU-160-XT€ 44,95€ 44,95
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal

Hexacore op 2,9 GHz (max. ~42W). Intel I219LM en I210AT netwerkchips.

Met 64GB ECC UDIMM geheugen, M2 NVMe. Uitbreidbaar met tot 6x 2.5" disk drives of 3x 3.5" drives.

Verwacht idle verbruik: ca. 8W met ESXi, zonder VM's.

Het Fujitsu D3644-B moederbord is bijzonder zuinig. Helaas heeft het momenteel een levertijd (1+ maand naar verwachting). De normale prijs is circa € 150. Negeer Max-ICT's 'aanbieding'.

Als je geen ECC nodig hebt kun je non-ECC geheugen kiezen en de eveneens zuinige Fujitsu D3642-B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
mrmrmr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:50:

Het Fujitsu D3644-B moederbord is bijzonder zuinig. Helaas heeft het momenteel een levertijd (1+ maand naar verwachting). De normale prijs is circa € 150. Negeer Max-ICT's 'aanbieding'.

Als je geen ECC nodig hebt kun je non-ECC geheugen kiezen en de eveneens zuinige Fujitsu D3642-B.
Dan heb ik blijkbaar geluk gehad was leverbaar binnen een week. Nadeel is ook dat dit bord eigelijk een OEM bord is en niet in retail verpakking geleverd wordt.

heb van de week even een stress test gedaan en kwam met mn server uit op max 95 watt. idle schommelt hij nu rond de 40 watt. Zou dan een 120 watt picopsu voldoende zijn? De bedoeling is ook nog om de 4x 1,5tb samsung schijven te vervangen voor 2x 2.5" 4/5 tb schijven scheelt ook nog weer heel wat.
Ook wil ik mijn quad ethernet kaart op basis van de intel 82571eb nog gaan vervangen. Deze heeft een tdp van max 7 watt dus die zal ook wel heel wat stroom verbruiken. Weet iemand nog een energiezuinige dual ethernet kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41
Goed, na een avondje lezen en puzzelen heb ik de volgende config gemaakt:

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock H370M Pro4€ 92,58€ 92,58
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 5,36
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 57,16€ 57,16
2Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 119,99€ 239,98
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
4Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 114,40€ 457,60
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,18

Wat ik hiermee wil is een ESXi servertje wat ik vooral zakelijk thuis kan gebruiken voor wat dingen als een webserver en VPN, maar ook gelijk prive als Plex Server en backup. Mijn idee was om hier een FreeNAS VM voor te gebruiken met 32GB RAM, en hier de SATA controller via passthrough aan door te geven. De overige 32GB kan ik dan voor andere VM's gebruiken, met FreeNAS als storage over NFS. Case heb ik al, een hele mooie stille Fractal.

Daar heb ik een paar vragen over waarvan ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden:

- Is deze config een beetje logisch? (De i5 ipv de i3 9100 heb ik gekozen voor net iets meer performance boven zuinigheid)
- Gaat de Pico dit allemaal trekken?
- Hoe erg is het tegenwoordig nog om FreeNAS te gebruiken zonder ECC geheugen?
- Andere opmerkingen over de setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:56
Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met deze setup met een PicoPSU.

1ProcessorsIntel Core i5 3330 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B75MA-P45€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenSamsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Usb-sticksDelock USB 2.0 Nano 4GB Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G€ 33,70€ 67,40
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 120,40

Inmiddels zijn er wat uitbreidingen geweest en is het meer zoiets (en nog een HBA op basis LSI2008)

1ProcessorsIntel Core i5 3330 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B75MA-P45€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 1TB€ 41,99€ 125,97
1Interne harde schijvenToshiba L200, 2TB (retail, 9,5mm)€ 69,99€ 69,99
1Usb-sticksDelock USB 2.0 Nano 4GB Zwart€ 0,-€ 0,-
1CasemoddingIcy Dock ExpressCage MB324SP-B€ 44,99€ 44,99
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3S9/8G€ 33,70€ 67,40
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,44

Toen faalde er een disk; tijdens een resilver van de replace kreeg ik echt bergen met fouten. Kabels gecontroleerd, SMART checks gedaan en als laatste poging een andere (normale) voeding erin gehangen. Dat lijkt te helpen.

Kan het zijn dat ik hiermee tegen de grenzen van m'n Pico aanloop? 120W een goed alternatief?

@Slurpgeit Wel een vette machine, maar vanwaar de keuze voor opslag op SSDs?
Is 32GB RAM voor FreeNAS met slechts 4TB niet wat overdreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@RudolfR
Toen faalde er een disk; tijdens een resilver van de replace kreeg ik echt bergen met fouten. Kabels gecontroleerd, SMART checks gedaan en als laatste poging een andere (normale) voeding erin gehangen. Dat lijkt te helpen.

Kan het zijn dat ik hiermee tegen de grenzen van m'n Pico aanloop? 120W een goed alternatief?
Dat zou kunnen, 60W is het nominale maximum verbruik. Een LSI SAS2008 kan daar een flink deel van afsnoepen. Je moederbord en processor verbruiken waarschijnlijk samen ook meer dan een modern Coffee Lake bord.

Ik zou die controller eruit halen. Je moederbord heeft als het goed is 5x SATA 300.

Als je dat niet wil of kan, dan kun je inderdaad de adapter vervangen door een Leicke 120W.

Heb je een energiemeter om te meten wat de belasting is? Als je er nog geen hebt, zie dit topic.

@Slurpgeit Dit "Pro4" moederbord is niet zo zuinig, ik zou die niet kiezen.

De keuze is niet zozeer tussen snelheid en zuinigheid bij Intel desktop processoren an sich. Onder idle verbruikt een i3-8100 ongeveer evenveel als een G5400. Maar het is wel de vraag waar je al die cores voor nodig hebt. Er is niet veel server software dat daar effectief gebruik van gaat maken. Ik denk dat een G5400 of een i3-8100 (voor meerdere streams) ook goed zal werken voor de taken die aangeeft.

FreeNAS is gebaseerd op FreeBSD, daar zitten weinig energiebesparende functies in. Net als bij ESXi.

Als je de processor en het moederbord vervangt door een zuinigere type (d.w.z. lager maximum verbruik) denk ik dat je vooruit kan met een PicoPSU-90 met Leicke adapter. Ik zou niet graag 6 cores op 4,1 GHz laten draaien op deze voeding.

Als je bijvoorbeeld een Fujitsu D3642-B of D3644-B zou kiezen met een responsieve i3-8100 zul je waarschijnlijk ook tevreden zijn over de prestaties en de zuinigheid (rondom 15W met 2 VM's zonder zware applicaties).

[ Voor 35% gewijzigd door mrmrmr op 30-12-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@mrmrmr

Meten stond al op de planning, maar de meter is uitgeleend.
Denk je dat alleen de adapter updaten al kan helpen?

HBA kan er wel uit, maar ik wantrouw die PCI(-E) insteekkaartjes waar de datastore dan aan moet hangen wel een beetje. Das kennelijk misplaatst, want een energieslurpende HBA maakt het misschien alleen maar erger. |:(

Dank voor de tips.

Resilver loopt nog steeds probleemloos verder met een dikke voeding, dus dat helpt sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Waarom niet rechtstreeks met SATA kabels op het moederbord en drive case aansluiten? Te lange SATA kabels kunnen problematisch zijn, maar dat zou ik toch proberen e.e.a. dicht bij elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@mrmrmr

Moederbord heeft maar één SATA controller; dus als ik die doorgeef aan m'n ZFS-VM heb ik niets meer beschikbaar als datastore voor m'n VMs in ESXi.

Dus vandaar altijd tenminste één uitbreidingskaart nodig.
Heb eenvoudige 2- en 4 poorts variant in gebruik gehad voor zowel de datastore als de zfs-pool.
En dacht dat een fatsoenlijke HBA de stabiliteit en de snelheid ten goede zou komen.

(Dat het een ESXi AiO betrof had ik er in m'n post bij mogen vertellen, ging er gemakshalve vanuit dat dat duidelijk zou zijn in het ESXi-server topic :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De oorzaak van het hoge verbruik is vooral dat sommige kaarten computers op zichzelf zijn. Er zit een processor op. Het is niet makkelijk uit te zoeken hoe hoog/laag het verbruik van die kaartjes is, maar de basis ervan (chip) is indicatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
@|sWORDs| Mijn ESXi draait de bekende setup waarin een NAS VM NFS shares exporteert die weer gebruikt worden als datastores. Nadeel daarvan is dat ESXi lang blijft hangen bij "nfs4client loaded" tijdens het booten, omdat hij de NFS datastores niet kan mounten.

Is er een manier om bijv. de NFS mount timeout aan te passen naar een lagere waarde?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
CurlyMo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:59:
@|sWORDs| Mijn ESXi draait de bekende setup waarin een NAS VM NFS shares exporteert die weer gebruikt worden als datastores. Nadeel daarvan is dat ESXi lang blijft hangen bij "nfs4client loaded" tijdens het booten, omdat hij de NFS datastores niet kan mounten.

Is er een manier om bijv. de NFS mount timeout aan te passen naar een lagere waarde?
ik heb hetzelfde maar waarom zou je die waarde aan willen passen? zo vaak start je de host toch niet opnieuw op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@jwvdst Klopt, maar ben nu een beetje hardwarematig aan het tweaken en dan duurt een herstart wel erg lang. In de tussentijd gebruik ik een tijdelijke schone installatie totdat ik klaar ben met testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik zou graag mijn USB controller willen doorgeven aan een VM. Nadeel is dat er maar één USB controller beschikbaar is op de NUC. Op die controller zit nu de boot USB stick van ESXi. Levert dat nog problemen op? Want standaard wordt die stick toch alleen gebruikt om van te booten waarna alles vanuit het geheugen gedaan wordt?

Nu is de USB stick ook nog in gebruik als datastore. Ik neem aan dat ESXi het dan sowieso niet leuk gaat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Als je dat wel doet kunnen wijzigingen op host niet meer weg geschreven worden naar de USB stickomdat de controller na het starten niet meer beschikbaar is voor de host. In jou geval is dan de USB datastore dan ook niet meer bereikbaar om dezelfde reden.

Heeft je nuc niet een SD kaart lezer? Dan moet je even opzoeken of de sd kaartlezer niet intern op de USB aangesloten is. Zo niet dan zou je kunnen proberen om de datastore en boot drive op de sd kaart te zetten en dan de USB in pass through modus zetten.

Of koop een nvme SSD als je nuc een nvme slot heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door jwvdst op 26-01-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
jwvdst schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:08:
Als je dat wel doet kunnen wijzigingen op host niet meer weg geschreven worden naar de USB stickomdat de controller na het starten niet meer beschikbaar is voor de host. In jou geval is dan de USB datastore dan ook niet meer bereikbaar om dezelfde reden.
Maar werkt ESXi dan nog? Deze 'problemen' vind ik namelijk aanvaardbaar. De datastore wordt alleen gebruikt voor de bootcode van FreeBSD. Zodra het kan switched FreeBSD naar de SSD om verder te starten en speelt de USB stick geen rol meer.
Heeft je nuc niet een SD kaart lezer? Dan moet je even opzoeken of de sd kaartlezer niet intern op de USB aangesloten is. Zo niet dan zou je kunnen proberen om de datastore en boot drive op de sd kaart te zetten en dan de USB in pass through modus zetten.
Nee
Of koop een nvme SSD als je nuc een nvme slot heeft.
Ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
@CurlyMo
Je krijgt niet eens de kans om een vm te starten. Want de pass through modus word al geactiveerd tijdens het opstarten.
De reden dat je esxi wel kunt starten is dat de boot image eerst naar het geheugen gecopieerd word en dan pas gestart wordt. Esxi draait namelijk volledig vanuit het ram en alleen wijzigingen in de configuratie worden weggeschreven naar de USB stick.

[ Voor 22% gewijzigd door jwvdst op 26-01-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
jwvdst schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:20:
@CurlyMo
Je krijgt niet eens de kans om een vm te starten.
Lukt wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 21:18
Zonder beschrijfbare USB stick draaien is enigzins gevaarlijk.
Ik heb er ook wel eens issues mee gehad. In mijn herinnering vielen er wel eens services (SSH bv) uit omdat ze geen logs meer weg konden schrijven.

Niet aan te raden naar mijn mening.

Wordt het niet gewoon tijd om van ESXi af te stappen? :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
FireDrunk schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:34:
Wordt het niet gewoon tijd om van ESXi af te stappen? :P
Het werkt gewoon heel fijn. Ik probeer alleen altijd net iets meer uit mijn machine te halen dan normaliter verstandig is :p

Om even mijn overwegingen te delen. Het betreft de NUC van @|sWORDs|. Wat ik nu heb gedaan is het volgende:
- USB boot en datastore (VM boot z.s.m. van SSD's)
- Sata controller passthrough
- msata + sata SSD met FreeBSD ZFS NFS shares voor de rest van de VM's en data

Nadelen:
- 4 USB3.0 poorten ongebruikt door 1 USB ESXi boot en datastore.
- Aanvullende mPCIe naar SATA verbruikt weer stroom.
- Wegens beperkte opslag nog steeds grotere NAS nodig voor foto en video bibliotheek (kan ik on-demand aanzetten wat tenminste elke nacht gebeurt voor backups)

Voordelen:
- Alle HDD's draaien via direct SATA

Andere optie:
- USB boot en USB controller in passthrough
- SSD's als datastore.
- 1 grote VM met FreeBSD ZFS en NFS passthrough voor overige VM's.

Voordelen:
- Ik kan meer opslag koppelen aan mijn machine d.m.v. USB3.0 HDD's en daardoor mijn grotere NAS overbodig kan maken.
- Het toegenomen stroomverbruik van USB3.0 naar SATA controllers zal denk ik vergelijkbaar zijn aan een mPCIe naar SATA controller en minder zijn dan het naar behoefte aanzetten van de grote NAS.
- Ruimte voor 4 aanvullende HDD's.

Nadeel:
- Mijn VM storage bestaat uit twee ESXi virtuele HDD's met daarbovenop ZFS.
- Mijn aanvullende storage draait nu via USB3.0

Conclusie:

Het doorgeven van de USB controller in de eerste situatie is het beste van beide opties.

[ Voor 69% gewijzigd door CurlyMo op 27-01-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36
Ik heb het een keer per ongeluk gedaan (voordat ik door had dat je ook losse USB devices kunt doorgeven). Ik had alleen geen datastore op diezelfde USB stick (en ook niet op een andere :P ).

Alles bleef draaien, ook na een reboot. Tot ik een aantal maanden verder was en de host weer een reboot gaf, en er een aantal instellingen weer terug stonden op de oude waarde.

Om dit ongedaan te maken heb ik de USB-stick op een andere controller gezet, toen kon ik weer wijzigingen opslaan (zoals het doorgeven van de controller) :) De pest is dat het ongedaan maken van het delen van een PCI device een reboot van de host nodig heeft (had? Is al weer even geleden).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloze
  • Laatst online: 30-01-2020
Ik wil een server maken voor het draaien van een pfsense en Zabbix server om een aantal netwerk apparaten te monitoren. Ik ben al een aantal dagen stukjes aan het lezen in dit "Zuinig Esxi server" topic en "het grote zuinige server" topic. Op basis van wat lezen en wat voorbeeld systeempjes te bekijken, heb ik zelf iets in elkaar gepuzzeld. Ik had een aantal vragen, dus dacht ik "mijn systeem" hier ook eens te posten.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 122,-€ 122,-
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 102,99€ 102,99
1BehuizingenSupermicro SuperChassis CSE-101S€ 65,23€ 65,23
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,94€ 31,94
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 55,99€ 55,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 68,90€ 68,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,55

Ik vind zuinigheid belangrijker t.o.v. performance aangezien er op een thuisnetwerk toch niet veel netwerk trafiek gaat zijn. Zijn er tips om het systeempje toch nog zuiniger te kunnen maken?
Ik heb gekozen voor een een mini-itx moederbord met twee netwerkaansluitingen (Intel I219V en Intel I211AT). Omdat met dat wat praktischer leek om een Fujitsu moederbord te nemen om daar nog een extra netwerkkaart bij te prikken.

Hoe zit het trouwens met zo'n Pico PSU, betekent dat je case dan waar de voeding zit gewoon open is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Cloze Als je een echt zuinige server wil maken, dan zijn er betere keuzes in de software en hardware. In plaats van virtual machines kun je dan beter direct een besturingssysteem draaien. De beste keuze daarvoor is een zuinige Linux distributie of Windows. FreeBSD was minder zuinig in een vergelijkende test die ik heb gedaan begin 2018 en ESXi als host heeft ook niet de ondersteuning voor low power modes, wat dat betreft heeft het vergelijkbare verbruikscijfers.

De FreeBSD power consumption configuratie is hier beschreven. Onder Linux is er een handige tool powertop --auto-tune waarmee de computer zuinig te maken is. Dat is er voor zover ik weet niet voor FreeBSD.

Er is wel een Intel developer aan het werk voor FreeBSD. Als het goed is moeten we hier resultaten van gaan zien in FreeBSD 13. Presentatie van deze developer.
Ik vind zuinigheid belangrijker t.o.v. performance aangezien er op een thuisnetwerk toch niet veel netwerk trafiek gaat zijn. Zijn er tips om het systeempje toch nog zuiniger te kunnen maken?
Ik heb gekozen voor een een mini-itx moederbord met twee netwerkaansluitingen (Intel I219V en Intel I211AT). Omdat met dat wat praktischer leek om een Fujitsu moederbord te nemen om daar nog een extra netwerkkaart bij te prikken.
Je hebt hier een ASRock mini-ITX moederbord met 219V. Fujitsu D3643-H heeft een I219LM. Het is geen probleem om een netwerkkaart bij te zetten met een 211AT of 210AT chip. Dat zal toch nog enkele Watts zuiniger zijn dan de ASRock bij actieve low power modes.
Hoe zit het trouwens met zo'n Pico PSU, betekent dat je case dan waar de voeding zit gewoon open is?
In de door jouw gekozen mini-ITX behuizing past geen ATX voeding, er is geen open ruimte. Je zult actieve koeling (cpu fan) nodig hebben omdat er nauwelijks ruimte is voor passieve koeling.

Voor mATX: een tower behuizing heeft een veel betere natuurlijke koeling dan een plat kastje door de convectiewerking, waarbij warme lucht door de natuurwetten automatisch stijgt en bovenaan kan worden uitgestoten zonder dat daarvoor een ventilator nodig is. Het is mogelijk zonder ventilatoren te draaien, dus volledig passief.

Persoonlijk vind ik pf op de command line superieur aan iptables. Het ontwerp van iptables en nftables is vind ik niet intuitief en niet logisch. Maar Linux met iptables is wel zuiniger. Daarom gebruik ik toch iptables. Ik zou een Linux kernel met pf of een zuinige FreeBSD verwelkomen.

Een ander probleem met iptables is het monitoren, daarvoor is een viewer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloze
  • Laatst online: 30-01-2020
@mrmrmr Bedankt om je tijd te nemen om info te geven en te duiden waar je echt op kan besparen.

Voor software zou ik toch willen gebruik maken van ESXi voor de voordelen van virtualisatie te kunnen benutten. Daarnaast zou ik willen gebruik maken van pfsense aangezien het toch heel wat meer bieden heeft dan iptables, waaronder IDS/IPS. Wel fijn om te lezen dat er actief gewerkt wordt aan energiezuinigheid in FreeBSD. Maar ik vermoed dat wanneer je FreeBSD gaat virtualiseren in ESXi je toch overgeleverd bent aan de "zuinigheid van ESXi".

Over de hardware:
  1. Ik zou het servertje willen kunnen plaatsen naast mijn internet modem. En zelfs de mogelijkheid om in de toekomst in een kleine rack in de kelder. Iets in de grootorde van een Intel NUC is dan wel zalig. Groter mag ook, maar cases zoals Fractal Design Node 804 vind ik zelf al gigantisch.
  2. Een PicoPSU met bijhorende adapter moet toch wel in Supermicro SuperChassis CSE-101S passen?
  3. Ik zie dat een 40mm fan ongeveer 0,4 watt verbruikt dat is nu ook niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
FreeBSD + pf (=packetfilter) is de basis van pfsense, vandaar dat het van belang kan zijn. Maar ik denk dat het nog wel een aantal jaren duurt voordat verbeteringen in pfsense terechtkomen. Met name wanneer je systeemonderdelen doorgeeft aan de VM, hier pfsense, kan dat effect hebben wanneer FreeBSD zelf is verbeterd.

Als je twee besturingssystemen naast elkaar gebruikt kan dat via diverse vormen van virtualisatie. ESXi is dan een van de opties. Er zijn nog (app-)virtualisatie opties die gunstiger kunnen uitpakken.

Een PicoPSU-80 of 90 zal wel meestal passen, maar je hebt waarschijnlijk actieve koeling (fans) nodig voor de processor en voor de behuizing. Vooral in de meterkast is het vechten tegen de bierkaai, omdat er soms weinig ventilatie is, dan is de "verse" lucht niet koel maar al eerder verwarmd. In een kelder is het meestal wel koel.

De PicoPSU is een bordje dat op de ATX 24 pins connector staat. Een PicoPSU-160-XT bijvoorbeeld zou voor problemen kunnen zorgen omdat die wat hoger is. Als het niet past kun je een 24pins verlengkabel aanschaffen en de PicoPSU plat leggen, met de nodige isolatie.

Ik denk dat je met deze configuratie uitkomt op omstreeks 15W. Dat is 11W ESXi + 4W aan VM's).

Je hebt geen 4 core cpu nodig, dat is overkill voor alleen een firewall en een datamonitor. Een Pentium Gold 5400 is al veel meer dan voldoende. Ook voor streaming en transcoding. 16GB is ook aan de ruime kant, maar geheugen is momenteel niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.lemmers
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:32
Ik zit erover te denken om deze te bouwen.
Wil iemand hier iets over roepen of dit lekker gaat werken in esxi 6.7

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 458,-€ 458,-
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 157,-€ 157,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 84,-€ 84,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,55€ 74,55
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 345,06€ 690,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.463,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat een beest, wat ben je van plan? ;)

Ik zou vooral even kijken of je moederbord(componenten) werken met esxi, met name de netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
c.lemmers schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:36:
Ik zit erover te denken om deze te bouwen.
Wil iemand hier iets over roepen of dit lekker gaat werken in esxi 6.7

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 458,-€ 458,-
1MoederbordenASRock X570 Phantom Gaming 4€ 157,-€ 157,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 84,-€ 84,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,55€ 74,55
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 345,06€ 690,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.463,67
Waarom knal je zo'n beest van een machine in het Zuinige ESXi topic? Ik krijg de indruk dat je je namelijk niet erg druk hebt gemaakt over zuinigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 10:48
Heb echt gezocht maar kon hier eigenlijk niks over vinden (waarschijnlijk verkeerde zoektermen).
Weet iemand of het met de zuinige fujitsu moederborden mogelijk is de nvme als datastore te gebruiken en de normale sata porten in passthrough aan een VM te geven?
Ik deed dit altijd met een losse IBM1015 maar dit is zeer onzuinig en zoek hier een zuinig alternatief voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
DrDoo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:53:
Heb echt gezocht maar kon hier eigenlijk niks over vinden (waarschijnlijk verkeerde zoektermen).
Weet iemand of het met de zuinige fujitsu moederborden mogelijk is de nvme als datastore te gebruiken en de normale sata porten in passthrough aan een VM te geven?
Ik deed dit altijd met een losse IBM1015 maar dit is zeer onzuinig en zoek hier een zuinig alternatief voor.
Dat is toch het hele idee van NVME, dat het zijn eigen controller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 10:48
Ik heb alleen gevonden dat de sata controller niet in de lijst stond om door te geven binnen esx.
Niet van succes verhalen dat dit wel gelukt is.
(Overigens genoeg verhalen dat de nvme controller door te geven is, maar dat is dus niet wat ik wil).

Aangezien ik zelf nog geen hardware heb met nvme...kan ik het helaas moeilijk zelf testen.
En voordat ik nu wat ga aanschaffen, weet iemand wellicht zeker of dit wel of niet kan.

Edit: wel een verhaal gevonden;
https://www.ixsystems.com...tup-on-vmware-esxi.75024/

Maar graag hoor ik van ervaringen van tweakers.

Edit:
Succes verhalen overigens wel gevonden van een aantal borden. Maar ik ben dus specifiek op zoek naar de huidige zuinige fujitsu bordjes.
D3642/D3643 of D3644.

[ Voor 40% gewijzigd door DrDoo op 04-04-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:12
Recent ben ik gemigreerd van een grote serverkast naar intel NUC8i5BEH voor mijn VM`s.
Deze nuc draait met 32 GB en 2 ssd`s.
Er wordt elke avond een windows-backup gemaakt van de ene ssd naar de andere.

Nu zou ik het liefst buiten de NUC ook een scheduled backup willen hebben.
Het liefst echter zonder een device 24/7 te hebben draaien.

Wie gebruikt/weet hier een mooie oplossing voor om een backup te hebben mocht de NUC+Ssd`s defect raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

pitchdown schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:02:
Recent ben ik gemigreerd van een grote serverkast naar intel NUC8i5BEH voor mijn VM`s.
Deze nuc draait met 32 GB en 2 ssd`s.
Er wordt elke avond een windows-backup gemaakt van de ene ssd naar de andere.

Nu zou ik het liefst buiten de NUC ook een scheduled backup willen hebben.
Het liefst echter zonder een device 24/7 te hebben draaien.

Wie gebruikt/weet hier een mooie oplossing voor om een backup te hebben mocht de NUC+Ssd`s defect raken?
Ongeacht dat het een NUC is, is er wel wat meer info nodig.

Welke Hypervisor, welke OS'en draaien als VM en wat wil je backuppen.

Zelf draai ik VMWare, met 7 ubuntu's en 1 Win10.
De machines heb ik ooit naar disk gekopieerd (op de win10 na) en de configs en DB's van 5 machines laat ik naar de 6e (NAS) schrijven in de nacht om daarna de complete NAS inhoud naar een syno te rsyncen (die off-site staat)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DrDoo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:57:
Ik heb alleen gevonden dat de sata controller niet in de lijst stond om door te geven binnen esx.
Niet van succes verhalen dat dit wel gelukt is.
(Overigens genoeg verhalen dat de nvme controller door te geven is, maar dat is dus niet wat ik wil).

Aangezien ik zelf nog geen hardware heb met nvme...kan ik het helaas moeilijk zelf testen.
En voordat ik nu wat ga aanschaffen, weet iemand wellicht zeker of dit wel of niet kan.

Edit: wel een verhaal gevonden;
https://www.ixsystems.com...tup-on-vmware-esxi.75024/

Maar graag hoor ik van ervaringen van tweakers.

Edit:
Succes verhalen overigens wel gevonden van een aantal borden. Maar ik ben dus specifiek op zoek naar de huidige zuinige fujitsu bordjes.
D3642/D3643 of D3644.
Die info is lastig te vinden voor de meeste consumentenbordjes. Nvme en sata zal wel gewoon gescheiden zijn, maar of je de sata controller überhaupt kunt doorgeven is de vraag. Ik zou het iig wel aandurven met dat ene succesverhaal.

Kan je hooguit vertellen dat het in mijn setup werkt, maar dat is een compleet ander mobo, en heb mijn eerste mobo terug moeten sturen omdat ik niet alles kon doorgeven wat ik wilde.
Daarna eerst gezocht op een mobo dat wel zou werken, ipv eerst een mobo uitzoeken en dan kijken of het werkt met passthrough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
stuffer schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:11:
[...]

Ongeacht dat het een NUC is, is er wel wat meer info nodig.

Welke Hypervisor, welke OS'en draaien als VM en wat wil je backuppen.

Zelf draai ik VMWare, met 7 ubuntu's en 1 Win10.
De machines heb ik ooit naar disk gekopieerd (op de win10 na) en de configs en DB's van 5 machines laat ik naar de 6e (NAS) schrijven in de nacht om daarna de complete NAS inhoud naar een syno te rsyncen (die off-site staat)
Ik draai hier ESX 6.7.
VM`s : Server2012R2 X 2 + 1 X Windows 10.

Het zou mooi zijn als ik deze backups buiten de NUC krijg zonder dat er iets 24/7 aan hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:24:
[...]

Ik draai hier ESX 6.7.

Het zou mooi zijn als ik deze backups buiten de NUC krijg zonder dat er iets 24/7 aan hoeft te staan.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

pitchdown schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:24:
[...]

Ik draai hier ESX 6.7.

Maar wat wil je backuppen? De machines? En wat versta je buiten de NUC?

USB disk eraan en elke dag Windows backup ernaar toe? Heb je een NAS die je kan benaderen, binnen je netwerk of buiten je huis? Dan kan de backup die kant op.

Of ga je gelijk wat verder:
https://github.com/lamw/ghettoVCB
(niet getest maar dit levert google me op)

Ik denk dat je vraag iets te algemeen is (en eigenlijk hier niet thuis hoort, zie topicwarning).

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Je geeft inderdaad praktisch nul informatie om hier zinnig advies over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
CurlyMo schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:46:
[...]

Je geeft inderdaad praktisch nul informatie om hier zinnig advies over te geven.
Het simpelweg backuppen van de virtuele servers uit mijn ESX 6.7 host.
Dat mag een windows-backup zijn, maar nog mooier de VM`s zelf.

Dit om ervoor te zorgen dat als de NUC defect raakt, dat de VM`s op een andere VMware-host beschikbaar gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
pitchdown schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:50:
[...]

Dit om ervoor te zorgen dat als de NUC defect raakt, dat de VM`s op een andere VMware-host beschikbaar gemaakt kunnen worden.
Mij lijkt diskettes daar niet het beste manier voor. Daar heb je er veel te veel van nodig en de kans dat er een kapot gaat en dus je hele backup onbruikbaar is is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1299462

pitchdown schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:50:
[...]

Dan heb je denk ik toch iets van een NAS nodig waar Esxi de backup naar toe kan schrijven. Of een USB HDD (als esxi dat ondersteund).

Als je het niet 24/7 wil laten draaien kan de NAS via WOL laten aanzetten en met script uitzetten na x aantal uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Anoniem: 1299462 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:20:
[...]

Dan heb je denk ik toch iets van een NAS nodig waar Esxi de backup naar toe kan schrijven. Of een USB HDD (als esxi dat ondersteund).

Als je het niet 24/7 wil laten draaien kan de NAS via WOL laten aanzetten en met script uitzetten na x aantal uur.
Wat je aangeeft zou inderdaad een optie zijn.
Andere optie welke mooi zou zijn is een back-up naar een cloud-locatie.
Wat wel dan van belang is, dat elke nacht alleen incrementele data word geupload i.v.m. de upload-tijd.
Ik ben nu bezig om een backup te maken naar externe usb-disk.
Nadeel is dat dit een handmatige actie is + dat elke keer de usb-disk aangesloten moet worden.
Aangesloten laten kan ook, maar bv. bij bliksem-inslag kan de NUC + externe schijf defect raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
pitchdown schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:32:
[...]

Wat je aangeeft zou inderdaad een optie zijn.
Andere optie welke mooi zou zijn is een back-up naar een cloud-locatie.
Wat wel dan van belang is, dat elke nacht alleen incrementele data word geupload i.v.m. de upload-tijd.
Ik ben nu bezig om een backup te maken naar externe usb-disk.
Nadeel is dat dit een handmatige actie is + dat elke keer de usb-disk aangesloten moet worden.
Aangesloten laten kan ook, maar bv. bij bliksem-inslag kan de NUC + externe schijf defect raken.
Het is je al eerder aangeraden een eigen topic aan te maken. Ik sluit me daarbij aan. Dit vraag / antwoord spel krijgt namelijk erg een helpdesk karakter en daar is dit specifieke topic niet voor bedoeld.

Zorg er in ieder geval voor dat je de standaard vragen ook écht beantwoord in je eigen te maken topic:
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 10-04-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtimmerm
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-03 22:13
Hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen in een Energy zuinige ESxi server. Ik wil graag pfsense erop draaien, raspbian en wat spelen met windows 2016 server/exchange. Ik heb nu exchange draaien op een losse energy zuinige server en dat gaat redelijk. Pfsense heb ik ook weer los en 2 raspberry pi's. Wil graag van alle losse kastjes af en 1 mini server. (Heb ook nog 2 synology nassen :)

Voor een moederbord zit ik te denken aan Fujitsu D3644-B. Maar ik wil graag 3 NIC punten. Is dit dan wel een goed board in compbinatie met een dual nic card? Welk nic kaart zouden jullie aanbevelen of een ander board?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
mtimmerm schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:21:
Hallo,

Ik ben mij aan het verdiepen in een Energy zuinige ESxi server. Ik wil graag pfsense erop draaien, raspbian en wat spelen met windows 2016 server/exchange. Ik heb nu exchange draaien op een losse energy zuinige server en dat gaat redelijk. Pfsense heb ik ook weer los en 2 raspberry pi's. Wil graag van alle losse kastjes af en 1 mini server. (Heb ook nog 2 synology nassen :)

Voor een moederbord zit ik te denken aan Fujitsu D3644-B. Maar ik wil graag 3 NIC punten. Is dit dan wel een goed board in compbinatie met een dual nic card? Welk nic kaart zouden jullie aanbevelen of een ander board?

Alvast bedankt!
Specifiek jouw vragen zijn meerdere malen aan bod gekomen in het Het grote zuinige server topic - deel 2 topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtimmerm
@CurlyMo Gedeeltelijk wel ja. Maar ik kan geen Intel Dual NIC vinden die energy zuinig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
mtimmerm schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:41:
@CurlyMo Gedeeltelijk wel ja. Maar ik kan geen Intel Dual NIC vinden die energy zuinig is...
Twee enkele NICS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtimmerm
@CurlyMo Zou kunnen maar liever 1 kaart met 2 poorten, scheelt energy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mtimmerm schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:23:
@CurlyMo Zou kunnen maar liever 1 kaart met 2 poorten, scheelt energy :)
https://www.broadcom.com/...k-ics/bcm5720-1gbase-t-ic

2.23Watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYlKyliC7xmTIwzjxIKWzXT-gY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DkqFPxTZXXJmTKZytst5AGh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Volgens mij is 2x de LREC9202CT nog zuiniger dan dit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:32:
[...]

Volgens mij is 2x de LREC9202CT nog zuiniger dan dit ;)
En heb je daar dan ook netjes een linkje of tabelletje? Ik kan wel ergens op een forum vinden dat ie <1 watt doet, maar ik zoek het specifiek bij Intel.

Volgens mij praat je uiteindelijk over 0.5watt verschil, 2 losse kaartjes vs 1 kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Vorkie schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:51:
[...]

En heb je daar dan ook netjes een linkje of tabelletje? Ik kan wel ergens op een forum vinden dat ie <1 watt doet, maar ik zoek het specifiek bij Intel.

Volgens mij praat je uiteindelijk over 0.5watt verschil, 2 losse kaartjes vs 1 kaart
@mrmrmr mag daar iets over zeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Intel geeft 1W aan en nog lagere verbruiken in documentatie voor de chip zelf. Ik heb 0,5W AC gemeten in actief stand met een I211 kaart naast een I219LM op het moederbord. Met twee I211 adapters zou je dan 1W verbruik in totaal hebben, met aangesloten kabels op een EEE switch.

De Broadcom heeft zo te zien een no-link verbruik van 1W. No-link is zonder kabel.

Het no-link verbruik van de I210 is 160mW. De idle power consumption voor I210 is 180mW (EEE) of 422mW (non-EEE). 626mW totaal maximum verbruik. 107mW tijdens WoL (EEE). Dus je mag wel aannemen dat Intel het met minder dan de helft kan doen.
Bron: Ethernet Controller I210 —Electrical/Mechanical Specification, paragraaf 11.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mtimmerm schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:41:
Waarom wil je eigenlijk 3 NICs en waarom niet gewoon eentje met VLANs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtimmerm
@|sWORDs| Dat heeft te maken met men opzet. Ik heb een secure netwerk en een unsecure netwerk. Physiek gescheiden.

@Vorkie Bedankt voor de tip. Ik ga hier ook even naar kijken. Zou deze door ESXi herkent worden?

en anders inderdaad 2 stuks :)

[ Voor 36% gewijzigd door mtimmerm op 20-04-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ok....het wordt tijd om mijn huidige set te vervangen na 5 jaar. Doet het nog wel redelijk maar had van het weekend dat de datastore (die met sata op het MoBo zit) niet meer beschikbaar was? Dus alle vm's in een rare status. Tijd voor wat nieuws....

[TLDR]
Nu zijn mijn vragen, wordt 32GB geen overkill en gaan de modules ook passen in onderstaande NUC?
En wat is een verwachte verbruik van de NUC?
Kan de NUC middels PassThru een dis doorgeven (denk het zelf niet maar kan het niet direct vinden)
[TLDR]

Na het volledig prikloos te hebben gehad wilde die weer booten met de datastore.

#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed
1MoederbordenASRock Z87E-ITX
1Interne harde schijvenWD Red WD20EFRX, 2TB
1ControllersDelock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart
1Externe harde schijvenWD My Passport My Passport 2TB Zwart
1VentilatorenNoctua NF-F12 PWM, 120mm
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB
1InterfacesAeon Labs Z-Stick USB Adapter op Batterijen
1InterfacesRfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver
1Smarthome accessoiresOpenTherm Gateway (OTGW)
1Smarthome accessoiresFTDI Slimme meter kabel
Bekijk collectie
Importeer producten

Doet ongeveer 30W idle in de nacht (gemeten meet Fibaro tussenstekker)

VMWare
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGQN7b_MhNNJ63Gcz9VZwhqcnsg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/y8yh710qsmg2PM8DnnhmtADL.png?f=fotoalbum_small

En op dit alles draait nu:
Ubuntu 16.04 - Firefly-iii
Ubuntu 16.04 - Domoticz
Ubuntu 16.04 - Grafana
Ubuntu 16.04 - LMS en NZBget
Ubuntu 16.04 - Nas (middels passthru de 1TB SSD en 2TB HDD aangehaakt)
Ubuntu 16.04 - Testserver&Rammelbak
Ubuntu 16.04 - Pi-Hole
Ubuntu 16.04 - OpenVPN
Win10 - Windows 10

Nu zit ik meer in de gedachte om een NUC aan te schaffen en wel een klein beetje uit te breiden qua memory:
VMWare
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8GyzQ_Yf59_LlTtooSobAT9_AQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/61nPy1htviVOOTGMBpWQiYad.png?f=fotoalbum_small

Met de volgende spulletjes:
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 414,81€ 414,81
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB/16€ 70,58€ 70,58
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 600,29

Nu zijn mijn vragen, wordt 32GB geen overkill en gaan de modules ook passen in bovenstaande NUC?
En wat is een verwachte verbruik van de NUC?

[ Voor 4% gewijzigd door stuffer op 28-04-2020 20:25 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nee, DDR3 werkt niet op een DDR4 bord en gewone DIMMs passen niet in SODIMM (laptop) slots.

Als je nu al 14GB gebruikt zonder reservations dan is 32GB zeker geen overkill. Nu al niet, maar alles gebruikt steeds een beetje meer, dus voor de toekomst wel zo handig. Plus dat je nog wat extra VMs kunt draaien.

[ Voor 54% gewijzigd door |sWORDs| op 28-04-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

|sWORDs| schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:20:
Nee, DDR3 werkt niet op een DDR4 bord en gewone DIMMs passen niet in SODIMM (laptop) slots.
Ik stel mn vraag ook niet helemaal in TLDR correct maar ik bedoel niet de modules uit mijn oude bord maar de modules (SODIMM) die in de nieuwe wenslijst (onderin) staan.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

stuffer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:22:
[...]

Ik stel mn vraag ook niet helemaal in TLDR correct maar ik bedoel niet de modules uit mijn oude bord maar de modules (SODIMM) die in de nieuwe wenslijst (onderin) staan.
Ja, 1.2v 2400MHz SODIMM is wat je nodig hebt. Zie hierboven voor grootte.

Staan ook op de HCL:
HX424S14IB/16

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 28-04-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

|sWORDs| schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:25:
[...]

Ja, 1.2v 2400MHz SODIMM is wat je nodig hebt. Zie hierboven voor grootte.

Staan ook op de HCL:
HX424S14IB/16
Ok top, had ik niet gevonden.
|sWORDs| schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:20:
Als je nu al 14GB gebruikt zonder reservations dan is 32GB zeker geen overkill. Nu al niet, maar alles gebruikt steeds een beetje meer, dus voor de toekomst wel zo handig. Plus dat je nog wat extra VMs kunt draaien.
Voelde dat al een beetje maar is voor mijn eigen gemoedsrust. Hij is eigenlijk niet begroot (nieuwe machine) maar denk wel dat het tijd wordt. Ook de 1TB SSD (voor NAS doeleinde) is nu voor 80% gevuld maar om nu nog een 2TB erbij te doen. Dan wacht ik liever nog even en dan doe ik dat aan het einde van het jaar.

--Edit---
Besteld:-)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Nu online
Ik ben aan het kijken om mijn thuisnetwerk en mijn server/nas te vernieuwen.
Mijn NAS is nu een bijna 10 jaar oude QNAP met 2 bays, waarvan momenteel ook al de 2e disk (2tb) in raid 1 defect is ;(
Mijn wireless wil ik gaan vervangen voor Ubiquiti AP's en mijn router/fw wil ik vervangen voor een Sophos UTM home editie.
Omdat ik ook wel eens vmware workstation gebruik op mij workstation wil ik gaan kijken om een ESX bak te draaien waar ik in de eerst instantie Sophos op wil draaien, en een NAS vm (freenas of xpenology).

Nu wil ik deze machine baseren op een i3-9100 cpu en een Fujitsu moederbord wat hier vaak langskomt. Ik wil beginnen met 32gb ram wat ik later eventueel kan uitbreiden naar 64gb.

Nu ben ik er alleen nog niet over uit wat handig is qua storage en PSU. Als het loont zou ik een picopsu willen gebruiken, hopelijk kan er iemand zeggen of dat loont in deze setup, of dat ik toch beter een standaard atx voeding kan gebruiken.

Qua storage zou ik het liefst de vm's op een raid1 ssd store willen zetten (2x 500gb oid) en voor de opslag van de NAS VM 2 x 4tb in raid1 willen gebruiken (het is nog al eens gebeurd dat er een schijf defect ging). Nu maak ik ook wel een aparte backup van mijn data off site naar een andere machine, maar die gebruik ik liever niet als er alleen maar een schijf defect gaat. Ik heb echter begrepen dat esx de onboard raid van het moederbord niet ondersteund. Ik vraag me dan ook af wat handig is. Voor alle schijven los een datastore aanmaken en virtuele schijfen aan de NAS aanbieden die ze vervolgens in software raid zou kunnen zetten? Dan ben ik nog niet gedekt voor uitval van 1 van de SSD schijven waar de vm's zelf op draaien. Ik kan gewoon backups maken van de vm's en die dan terugzetten naar een nieuwe schijf, maar dan heb je een tijd geen beschikking over je NAS en router/fw. Dat kan ik ook wel weer oplossen met een aparte router in nood die ik dan tijdelijk kan aansluiten op mn internet aansluiting maar handig is anders.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Aparte storage kaart die wel wordt ondersteund door esx of toch maar het risico aanvaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Pauwl schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:21:
Ik ben aan het kijken om mijn thuisnetwerk en mijn server/nas te vernieuwen.
Mijn NAS is nu een bijna 10 jaar oude QNAP met 2 bays, waarvan momenteel ook al de 2e disk (2tb) in raid 1 defect is ;(
Mijn wireless wil ik gaan vervangen voor Ubiquiti AP's en mijn router/fw wil ik vervangen voor een Sophos UTM home editie.
Omdat ik ook wel eens vmware workstation gebruik op mij workstation wil ik gaan kijken om een ESX bak te draaien waar ik in de eerst instantie Sophos op wil draaien, en een NAS vm (freenas of xpenology).

Nu wil ik deze machine baseren op een i3-9100 cpu en een Fujitsu moederbord wat hier vaak langskomt. Ik wil beginnen met 32gb ram wat ik later eventueel kan uitbreiden naar 64gb.

Nu ben ik er alleen nog niet over uit wat handig is qua storage en PSU. Als het loont zou ik een picopsu willen gebruiken, hopelijk kan er iemand zeggen of dat loont in deze setup, of dat ik toch beter een standaard atx voeding kan gebruiken.

Qua storage zou ik het liefst de vm's op een raid1 ssd store willen zetten (2x 500gb oid) en voor de opslag van de NAS VM 2 x 4tb in raid1 willen gebruiken (het is nog al eens gebeurd dat er een schijf defect ging). Nu maak ik ook wel een aparte backup van mijn data off site naar een andere machine, maar die gebruik ik liever niet als er alleen maar een schijf defect gaat. Ik heb echter begrepen dat esx de onboard raid van het moederbord niet ondersteund. Ik vraag me dan ook af wat handig is. Voor alle schijven los een datastore aanmaken en virtuele schijfen aan de NAS aanbieden die ze vervolgens in software raid zou kunnen zetten? Dan ben ik nog niet gedekt voor uitval van 1 van de SSD schijven waar de vm's zelf op draaien. Ik kan gewoon backups maken van de vm's en die dan terugzetten naar een nieuwe schijf, maar dan heb je een tijd geen beschikking over je NAS en router/fw. Dat kan ik ook wel weer oplossen met een aparte router in nood die ik dan tijdelijk kan aansluiten op mn internet aansluiting maar handig is anders.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Aparte storage kaart die wel wordt ondersteund door esx of toch maar het risico aanvaarden?
Als je VMs op RAID wil draaien moet je een ondersteunde (en relatief dure) RAID controller kopen welke ook weer stroom verbruikt.
Wat je volgens mij het beste kunt doen is de VMs op een goede NVMe controller draaien en de Intel controller doorgeven naar de NAS VM waarop je software RAID1 draait. Je kunt een backup van de meeste VMs naar de NAS VM maken en eens in de zoveel tijd een backup van de NAS VM bootdisk en de router VM naar een PC of USB disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Nu online
Bedankt voor je antwoord. Een ssd is ook wel een stuk minder storingsgevoeliger dan oude sata schijven met roterende onderdelen.
nvme is vrij nieuw voor me, dus daar zal ik wat extra info over moeten zoeken. Kan ik daar de interface op het moederbord voor gebruiken of kan ik daar beter een aparte kaart voor aanschaffen? Zijn er nog bepaalde type nvme schijven die aan te raden mbt esx?

Als ik uit zou gaan van 1 nvme schijf en 2, of max 3 5400 toeren sata schijven (ik denk WD Red) voor de NAS, kom ik dan weg met een picopsu of kan ik dan net zo goed kijken naar een normale zuinige atx voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Pauwl Hier twee andere oplossingen:
- USB als datastore gaan gebruiken. Daar een minimale versie van je OS opslaan en een volledige versie van het OS op één of twee van je schijven die in passthrough staan. Zo snel mogelijk bij het opstarten van je minimale OS, zorgen dat die verder opstart van je passthrough OS. Dat deed ik met FreeBSD en dat ging echt perfect.
- Eén SSD voor ESXi data opslag, één SSD op je controller die in passthrough staat. Een virtuele schijf aanmaken op je ESXi SSD. Een net zo grote partitie maken op je passthrough SSD. Beide in een ZFS mirror zetten (of ander software raid systeem). Dan zou je in theorie je systeem ook zonder ESXi kunnen booten maar direct in je NAS OS vanaf de passthrough SSD.

Of gewoon van ESXi afstappen en Proxmox gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:42:
@Pauwl Hier twee andere oplossingen:
- USB als datastore gaan gebruiken. Daar een minimale versie van je OS opslaan en een volledige versie van het OS op één of twee van je schijven die in passthrough staan. Zo snel mogelijk bij het opstarten van je minimale OS, zorgen dat die verder opstart van je passthrough OS. Dat deed ik met FreeBSD en dat ging echt perfect.
- Eén SSD voor ESXi data opslag, één SSD op je controller die in passthrough staat. Een virtuele schijf aanmaken op je ESXi SSD. Een net zo grote partitie maken op je passthrough SSD. Beide in een ZFS mirror zetten (of ander software raid systeem). Dan zou je in theorie je systeem ook zonder ESXi kunnen booten maar direct in je NAS OS vanaf de passthrough SSD.

Of gewoon van ESXi afstappen en Proxmox gaan gebruiken :)
Hebben die Fujitsu borden wel twee controllers om door te geven, of moet je dan alsnog een losse SATA controller/NVMe disk gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
|sWORDs| schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:49:
[...]

Hebben die Fujitsu borden wel twee controllers om door te geven, of moet je dan alsnog een losse SATA controller/NVMe disk gebruiken?
Ligt eraan of je sowieso wel USB wenst te gebruiken? Zo niet, dan maakt het niet uit. Dan zet je USB enkel in voor ESXi datastore en boot. Als je meerdere USB controllers hebt, dan zet je de overige in passthrough waardoor je ze alsnog weer kan gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 16-05-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Nu online
Ik heb nog even in de topic zitten zoeken, en kwam op een link terecht https://www.ixsystems.com...tup-on-vmware-esxi.75024/ waar ze met een aanpassing de sata controller van een fujitsu 3644B in passthrough kunnen zetten. Ik zou zelf genoeg hebben aan een 3642B, alleen ik weet niet of de sata controllers hetzelfde zijn.

Ik ben het wel eens geworden om de sata disken rechtstreeks aan de NAS vm aan te bieden dmv passthrough, zodat deze ook benaderbaar kunnen zijn door een ander systeem, mocht dat een keer nodig zijn.

ESXi zelf zou ik dan op een usb stick willen zetten zodat ik hier ook makkelijk een kopie/backup van kan maken. De VM's zelf zouden dan op een datastore op de nvme controller kunnen, en ik zou dan als backup de vm's kunnen backuppen naar een aparte usb datastore, zodat ik daar ook nog de vm's vanaf zou kunnen starten als de ssd af zou sterven.

Dan is alleen de vraag nog, kan dat met deze setup :P en zou ik dat ook met een pico 90w kunnen trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met mijn VIB file kan elke Intel controller in passthrough, maar dan heb je dus geen SATA meer over als boot/datastore. Dan moet je NVMe of USB daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
|sWORDs| schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:49:
[...]

ik heb een fuijtsu 3644b en die heeft een nvme onboard en die gebruik ik als primaire datastore voor mn esxi waar mn pfsense en xpenology vm op staan. De sata controller staat bij mij in passthrough modus naar de xpenology vm.

Ik zou de nvme gewoon voor de primaire datastore gebruiken en hiervan af xpenology opstarten en dan de rest van de vm's op xpenology nfs share zetten die je mount onder esxi. Daar xpenology de software en de configuratie gewoon op de harde schijven zet ben je de nvme drive dan alleen nodig voor de bootloader van xpenology. Als dan je nvme drive kapot gaat is het nieuwe nvme drive erin datastore maken copy van je vm terug zetten en je xpenology draait weer verder waar die gestopt was.

[ Voor 33% gewijzigd door jwvdst op 17-05-2020 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Nu online
Bedankt, ik ben weer een hoop wijzer geworden. Ik denk dat ik alle vms op de ssd zet aangezien ik trage schijven voor mn nas gebruik. Ik kan de vms dan af en toe backupen naar de nas, of op een aparte externe usb datastore. Uitval van de ssd zelf zal niet zo heel snel gebeuren, ik heb wel al 2 x uitval gehad van een sata schijf in m'n nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Nu online
Ik heb toch nog een vraag over de voeding. Zou ik met een picopsu 150/160 weg komen met onderstaande, rekening houdend dat ik mogelijk nog een 3e 3,5" disk erbij zou willen prikken als dat nodig is, en af en toe een usb disk aan zou willen sluiten?

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 114,20€ 114,20
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
2Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 4TB€ 113,90€ 227,80
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 75,-€ 75,-
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 130,56€ 130,56
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 779,85

Edit: had bovenstaande post moeten editen |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Pauwl op 20-05-2020 16:44 . Reden: had bovenstaande post moeten editen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Waarom geen 2.5" schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Nu online
Ik had de wd red bedacht als dedicated schijf voor mijn nas. Als ik in de pricewatch kijk dan zie ik alleen een seagate barracuda compute met dezelfde capaciteit, en met gemixte reviews. En dan is die meer dan 40 euro duurder dan een 3,5" variant.Dat wordt lastig om dat er met stroomkosten uit te halen als ik er 2, en wellicht later nog 1 zou aanschaffen.
Maargoed, de vraag blijft open staan of ik weg kom met een picopsu met 2 of 3 low rpm 3,5" schijven anders doe ik het met een zo efficient mogelijk atx voeding. Ik kan natuurlijk ook eerst testen met een atx voeding en een meter wat de piek belasting is voordat ik definitief een voedig aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Pauwl pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart goedkoper, zuiniger en meer capaciteit. Ik zou het wel weten. De RED zijn immers ook gewoon SMR schijven net als de Seagates.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 20-05-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:53
@stuffer
Wat is het uiteindelijk geworden? Heb je de NUC nog gekocht en werkt dit een beetje?

Ik zit zelf ook te denken aan een energie zuinidge ESXi server, maar wil er graag een virtuele synology op draaien om camerabeelden mee op te nemen. Dit zal natuurlijk wel doorlopend voor een load gaan zorgen. Ik vroeg me af of er iets te bouwen was wat een beetje weinig stroom nodig heeft. Daarbij dacht ik meteen aan een intel NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

eltweako schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:46:
@stuffer
Wat is het uiteindelijk geworden? Heb je de NUC nog gekocht en werkt dit een beetje?

Ik zit zelf ook te denken aan een energie zuinidge ESXi server, maar wil er graag een virtuele synology op draaien om camerabeelden mee op te nemen. Dit zal natuurlijk wel doorlopend voor een load gaan zorgen. Ik vroeg me af of er iets te bouwen was wat een beetje weinig stroom nodig heeft. Daarbij dacht ik meteen aan een intel NUC.
Oh yes!

Heb er VMware opgezet net zoal m'n vorige machine had, vm's overgezet en nooit meer aangeraakt. Net ff gekeken doet volgens Domoticz tussen de 10 en 25 Watt.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:53
@stuffer Dat is wel erg mooi. Wat heb je er zoal op draaien en heb je enig idee wat het verbruik is onder load?

Zat ook al te kijken naar diverse ryzen systeempjes, maar daar zie ik niet zo snel gegevens over het verbruik.Twijfel ook of deze geschikt zouden zijn voor ESXi.

[ Voor 42% gewijzigd door eltweako op 31-07-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

eltweako schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:03:
@stuffer Dat is wel erg mooi. Wat heb je er zoal op draaien en heb je enig idee wat het verbruik is onder load?

Zat ook al te kijken naar diverse ryzen systeempjes, maar daar zie ik niet zo snel gegevens over het verbruik.Twijfel ook of deze geschikt zouden zijn voor ESXi.
6x linux vm's (domoticz, Pihole,NAS enz)
1x Win10 voor RDP

Ook met de nodige USB devices (OTGW, RFXCOM, P1toUSB, Zwave controller) doet de:
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 335,-€ 335,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB/16€ 64,53€ 64,53
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 104,58€ 104,58
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1InterfacesAeotec Z-Stick USB Adapter op Batterijen€ 0,-€ 0,-
1InterfacesRfxcom RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver€ 109,75€ 109,75
1Smarthome accessoiresFTDI Slimme meter kabel€ 14,95€ 14,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,81

het voor mij zuinig geoeg voor een always on device.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:06

3DDude

I void warranty's

Ik ben ook benieuwd of er al ryzen systemen zijn met veel ram ? eigenlijk 128GB maar 64 mag ook :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

@eltweako

Nooit echt een totaal verbruik genoemd maar komt neer tussen de 10 en 20 w.

*** NIKS ***

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
Heeft iemand zo'n Fujitsu D3644-B in een 19" behuizing gebouwd?

Ik ben een (zuinige) backup server aan het samen stellen voor als mijn hoofd server uitvalt en zou dat graag in een 19" U1 kast bouwen. Zou graag wat tips krijgen mbt de koeling.

• CurlyMo
  • Nu online
RJVG schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:29:
Heeft iemand zo'n Fujitsu D3644-B in een 19" behuizing gebouwd?

Ik ben een (zuinige) backup server aan het samen stellen voor als mijn hoofd server uitvalt en zou dat graag in een 19" U1 kast bouwen. Zou graag wat tips krijgen mbt de koeling.
Zie mijn inventaris.

• RJVG
@CurlyMo, kijkend naar je NAS inventaris, zie ik dat je het Fujitsu board in een Supermicro hebt ingebouwd inclusief met actieve koeling op de CPU? En dan nog twee systeem fans voor geheugen, HDD? Hoeveel airflow heb je in je kast nodig en maakt dat veel lawaai?

• CurlyMo
  • Nu online
RJVG schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:53:
@CurlyMo, kijkend naar je NAS inventaris, zie ik dat je het Fujitsu board in een Supermicro hebt ingebouwd inclusief met actieve koeling op de CPU? En dan nog twee systeem fans voor geheugen, HDD? Hoeveel airflow heb je in je kast nodig en maakt dat veel lawaai?
In de volle zomer in een inloop kledingkast zonder ventilatie met een ZFS scrub dan heb ik wel 7500 / 8000RPM nodig om de HDD's op 40 graden te houden. Met een binnentemperatuur van rond de 25 graden is 2500RPM al voldoende en daarmee onhoorbaar stil.

• RJVG
Dat is netjes. Bij mij komt ie in de garage waar het zijn warmst zo'n 32 graden wordt.

Bovendien zal mijjn HDD nauwlijks iets doen omdat ie alleen statische backups zal bevatten. Enkel een SSD moet dynamische VM images mirroren.

Bedankt voor de info!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

stuffer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

6x linux vm's (domoticz, Pihole,NAS enz)
1x Win10 voor RDP

Ook met de nodige USB devices (OTGW, RFXCOM, P1toUSB, Zwave controller) doet de:
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 335,-€ 335,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB/16€ 64,53€ 64,53
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 104,58€ 104,58
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 628,81

het voor mij zuinig geoeg voor een always on device.
Weleens overwogen om over te stappen op rocket? En dan gewoon kant en klare images van de docker hub pakken?

Draai zelf een NUC met een Intel N3700 en daarop 7 dockers voor htpc, downloaden, sftp en owncloud. Dit alles verbruikt zo'n 4 watt in idle dus neem geen moeite om hem uit te zetten.

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Brilsmurfffje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:23:
[...]

Weleens overwogen om over te stappen op rocket? En dan gewoon kant en klare images van de docker hub pakken?

Draai zelf een NUC met een Intel N3700 en daarop 7 dockers voor htpc, downloaden, sftp en owncloud. Dit alles verbruikt zo'n 4 watt in idle dus neem geen moeite om hem uit te zetten.
Zeker wel eens overwogen om me te verdiepen in docker maar dat is er nooit van gekomen. Daarnaast als het nu stuk zou gaan dan snap ik nu wat ik moet doen.

Zakelijk gezien die ik al VMware, linux en een klein beetje Windows dus is het gesneden koek. Daarnaast draaide de meeste vm's al voordat docker groot werd.

Ik weet dat het overhead heeft itt docker maar voor die paar wattjes vind ik het prima nu omdat het al jaren stabiel draait in VMware en zelfs na een hardware migratie.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 21:46
3DDude schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:29:
Ik ben ook benieuwd of er al ryzen systemen zijn met veel ram ? eigenlijk 128GB maar 64 mag ook :P
De nieuwe NUC's van Intel kunnen 64GB RAM hebben :) Daar kijk ik nu ook naar, alleen de prijs is wat :X Maar vanwege de grootte van de NUC's en het energieverbruik vind ik ze daarom wel heel interessant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Alleen gaan die NUC nog werken met ESXi7? Het zelf compilen of intergreren van drivers is toch niet meer mogelijk met versie 7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Samplex schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:33:
Alleen gaan die NUC nog werken met ESXi7? Het zelf compilen of intergreren van drivers is toch niet meer mogelijk met versie 7?
Heb probleemloos esxi 7 draaien op m'n NUC.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
Voor dagelijks gebruik heb ik een HP DL380 gen9 met diverse VM's. Niet bepaald zuinig maar dat was ook niet het uitgangspunt :-)

Voor backup en failover wil ik nu een klein zuinig servertje erbij zetten. Dit systeem zal 2 of 3 VM's krijgen waarvan 1 vCenter. Voor backup storage plaats ik een 3,5" 4TB die ik nog heb liggen die enkel 's nachts aanspringt tijdens het backuppen. Voor de overige componenten heb ik naar aanleiding van de vele posts hier het volgende:

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 160,05€ 160,05
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 145,50€ 145,50
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 88,38€ 0
1BehuizingenSupermicro 813MT-350CB€ 239,80€ 0
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 18,-€ 18,-
2Geheugen internCrucial CT16G4WFD8266€ 118,20€ 236,40
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 636.95

of zonder ECC

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 160,05€ 160,05
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 131,50€ 131,50
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 88,38€ 0
1BehuizingenSupermicro 813MT-350CB€ 239,80€ 0
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 18,-€ 18,-
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 56,32€ 112,64
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499.19

De backup server is niet bedrijfs kritisch en zal de meeste tijd uit zijn neus staan te vreten. Dus ik vraag me af of ECC geheugen overkill is. Ook vraag ik me af of ik misschien de i3-8100 voldoende is. Dat scheelt ook weer 70 Euro.

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Tray€ 89,12€ 89,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,12

Voldoet de door mij gekozen voeding of is deze underpowered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
RJVG schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:57:
Voor dagelijks gebruik heb ik een HP DL380 gen9 met diverse VM's. Niet bepaald zuinig maar dat was ook niet het uitgangspunt :-)

Voor backup en failover wil ik nu een klein zuinig servertje erbij zetten. Dit systeem zal 2 of 3 VM's krijgen waarvan 1 vCenter. Voor backup storage plaats ik een 3,5" 4TB die ik nog heb liggen die enkel 's nachts aanspringt tijdens het backuppen. Voor de overige componenten heb ik naar aanleiding van de vele posts hier het volgende
Waarom zulke zware machines als het alleen backup is? Dan zou ik gewoon een G5400 pakken. Voor een backup machine zou ik ook niet snel ECC doen. Je loopt het meeste risico op het moment dat er activiteit is. Die is er op een backup machine weinig.

Die Supermicro case is ook best overkill voor je doel. Bij zoiets als dit heb je niet eens een rails nodig:
pricewatch: Inter-Tech 1U K-125L (zonder voeding) Maar als je inderdaad 2de hands zo'n kast voor weinig op de kop kan tikken dan heeft dat wel een mooi tweaker gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
Bedankt voor het meedenken.

Die Supermicro koop ik inderdaad tweede hands en komt onder de HP DL380 in een rack. Rails is misschien niet noodzakelijk maar wel super handig als er iets fysieks moet gebeuren.

vCenter heeft minimaal 2 logische cores nodig. De overige 1 of 2 VM's (email failover server en backups) kunnen prima af met 1 core. Met de i3-8100 kan dat mooi met de 4 fysieke cores. De G5400 heeft 2 cores (4 met HT).

Een aantal jaren gelden las ik een whitepaper van VMware dat je HT beter kon uitzetten. In een meer recent verhaal las ik dat HT wel aan mag. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar 4 fysieke cores lijkt me wel beter onder ESXi? Voor die paar tientjes zou ik het iig niet laten.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-05 07:58
stuffer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:17:
[...]

Heb probleemloos esxi 7 draaien op m'n NUC.
Welke NUC heb je? En overige componenten?
Ik wil ook graag esxi 7 op een NUC gaan draaien, maar weet nog even niet welke te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:18
Robbie-1 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:22:
Ik wil ook graag esxi 7 op een NUC gaan draaien, maar weet nog even niet welke te bestellen.
Ik heb het hier op een laatste editie skulltrail NUC draaien. Je zal wel de driver voor één van de twee netwerk adapters manueel moeten installeren. Maar er blijft een netwerk adapter die wel ondersteund is, dus dat maakt het gemakkelijker.

Dat is natuurlijk iets meer uit de kluiten gewassen dan zo'n vierkant doosje, maar het is een NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Robbie-1 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:22:
[...]

Ik heb deze: (zie inventaris)

1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 299,-€ 299,-
2Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB/16€ 63,62€ 127,24
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 100,40€ 100,40
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB€ 249,-€ 249,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 900,34

De bovenste 3 regels had ik aangeschaft, alles daaronder had nog van mijn vorige VMWare machine.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
stuffer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:24:
[...]

Ik heb deze: (zie inventaris)

1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEH (EU stroomkabel)€ 299,-€ 299,-
2Geheugen internKingston HyperX Impact HX424S14IB/16€ 63,62€ 127,24
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 100,40€ 100,40
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 1TB€ 249,-€ 249,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 900,34

De bovenste 3 regels had ik aangeschaft, alles daaronder had nog van mijn vorige VMWare machine.
Duidelijk,
Ik heb die domotica zaken ook trouwens, maar dan op mijn Vera, maar da's off toppic. :-)

Handig, ik wil eigenlijk ook twee "schijven" en dan passen een M2 en een SSD hier mooi in.
SSD is wel een stuk duurder. Zijn er geen Nucs waar daar twee M2's van inpassen? heb al zitten zoeken, maar nog geen succes.

Ik wil twee keer 2 TB gaan gebruiken.

Balangrijk is dat ESXi er lekker op draait.

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
Ik heb dit als alternatief,
Ik ben niet meer zo thuis in al die onderdelen, gaat dit passen op elkaar?
Zien jullie nog verbeterpunten?

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 114,05€ 114,05
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 124,05€ 124,05
1Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 105,88€ 105,88
1BehuizingenInter-Tech A80€ 58,31€ 58,31
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 99,27€ 99,27
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 228,-€ 228,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 729,56

[ Voor 6% gewijzigd door Robbie-1 op 11-09-2020 23:28 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.