Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CurlyMo schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:40:
Een PostgreSQL database voor mijn sensor en energieverbruik metingen in huis. Daarnaast een pihole, openvpn en download server.

Ik heb al naar al die kastjes gekeken, maar die werden allemaal gevetoed door @|sWORDs| :p Zie ook de vorige pagina.
Ik zeg : Debian met Docker of gewoon Proxmox! O-) :+

* nero355 rent heel hard weg! :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:06
nero355 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:48:
[...]

Ik zeg : Debian met Docker of gewoon Proxmox! O-) :+

* nero355 rent heel hard weg! :X
Of gewoon een gratis NUC van @|sWORDs| met ESXi :)

Proxmox had ik overigens ook al geopperd.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 05-09-2019 16:53 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 19:06
Ik ben van plan om misschien esxi te draaien op een optiplex 3060 micro. Er zit echter een realtek kaart in.
Op andere systemen met realtek heb ik dat aan de praat gekregen met esxi 6.0 en de driver te injecteren.
Lukt dit nog altijd met esxi 6.7 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:49
@Yarisken

Ik draai (Updated) ESXi-6.7.0-8169922-standard (VMware, Inc.) met een realtek NIC (r8168)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altern8
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 16:01
Ik lees hier al een tijdje mee en sinds kort heb ik m'n vmware systeem in de wensenlijst gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 152,50€ 152,50
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 89,31€ 89,31
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 125,05
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 ULN, 120mm€ 27,-€ 54,-
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 81,51€ 81,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,37

Omdat meer tweakers in dit topic de fujitsu 3644-b hebben hoop ik dat deze personen mij kunnen helpen. Zodat ik er straks als een en ander thuis is opgebouwd achter kom dat het niet kan.

In de specificaties van de 3644-b zie ik dat deze raid ondersteunt. Nu kan ik weinig informatie er over vinden; hoe dit is te configureren. Gaat dit via het bios? Of is het een losse module die aangeschaft moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
altern8 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:58:
In de specificaties van de 3644-b zie ik dat deze raid ondersteunt. Nu kan ik weinig informatie er over vinden; hoe dit is te configureren. Gaat dit via het bios? Of is het een losse module die aangeschaft moet worden?
Je zit in een ESXi topic. Waarom dan niet een FreeNAS met ZFS als RAID oplossing en dan je storage doorgeven via NFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altern8
CurlyMo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:16:
[...]

Je zit in een ESXi topic. Waarom dan niet een FreeNAS met ZFS als RAID oplossing en dan je storage doorgeven via NFS.
Omdat het doel een ESXi servertje is en niet een FreeNAS. FreeNAS heeft zo z'n beperkingen op gebied van virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik lees hier al een tijdje mee en sinds kort heb ik m'n vmware systeem in de wensenlijst gezet:

Het is de Intel RST option ROM. Dat is een extra stukje BIOS. Als de chipset het ondersteunt moet het te gebruiken zijn.

Waarom wil je RAID toepassen? Ik zou in een thuisserver RAID niet gebruiken omdat dit alle betrokken schijven draaiende houdt, en dat is niet erg zuinig. Beter is disks als volumes to configureren zodat ze kunnen worden stilgezet als ze niet worden gebruikt. Onder Linux kun je elke disk op een 'path mounten.

Wat wil je met je server gaan doen?

De documentatie van de D3644-B staat op de Fujitsu ftp server.

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 06-09-2019 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altern8
mrmrmr schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:54:
[...]

Het is de Intel RST option ROM. Dat is een extra stukje BIOS. Als de chipset het ondersteunt moet het te gebruiken zijn.

Waarom wil je RAID toepassen? Ik zou in een thuisserver RAID niet gebruiken omdat dit alle betrokken schijven draaiende houdt, en dat is niet erg zuinig. Beter is disks als volumes to configureren zodat ze kunnen worden stilgezet als ze niet worden gebruikt. Onder Linux kun je elke disk op een 'path mounten.

Wat wil je met je server gaan doen?

De documentatie van de D3644-B staat op de Fujitsu ftp server.
Dank je wel voor je reactie, ook voor de link naar de documentatie. :)
Wat ik er mee ga doen; voornamelijk een (windows server) testlab opzetten waarbij ik overdag de server uit gooi en als ik er mee aan de slag ga hem weer aanzet. Maar waarbij ik wel een vorm van data redundantie heb dat mocht er ooit een disk kapot gaan ik niet opnieuw hoef te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
altern8 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:11:
[...]

Omdat het doel een ESXi servertje is en niet een FreeNAS. FreeNAS heeft zo z'n beperkingen op gebied van virtualisatie.
Als ik de suggestie van FreeNAS doe in een ESXi topic, dan bedoel ik natuurlijk een gevirtualiseerde FreeNAS binnen ESXi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altern8
CurlyMo schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:19:
[...]

Als ik de suggestie van FreeNAS doe in een ESXi topic, dan bedoel ik natuurlijk een gevirtualiseerde FreeNAS binnen ESXi ;)
Aah :) Als ik je goed begrijp installeer ik dan vmware met freenas als vm op een ssd, om vervolgens de hdd's via freenas aan te bieden als datastore in vmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Intel RST werkt niet met ESXi, alleen als de controller in passthrough naar een VM gaat.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@altern8 dat is wat velen hier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:44
Ik draai inmiddels al een aantal maande esxi op een asrock i1900 bordje met 16gb ram en 3 schijven alles draait perfect en onder full load gebruikt het ongeveer 28w.
Ik heb hier op draaien
Xpenolgy data store
Xpenology voor surveilance station
Ubuntuserver voor domotica
Ubuntuserver pihole
Nu doet hij in rust meestal rond de 22w. Dit komt vooral omdat de 2 disks waar de data van xpenology altijd draaien omdat deze disks via rdm toegevoegd zijn.
Zou het nog uitmaken om een pci satacontroller er in te steken en hier die 2 disks op aan te sluiten? Kunnen de 2 disks voor data storage dan wel in de hibernate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 01:28:
Intel RST werkt niet met ESXi, alleen als de controller in passthrough naar een VM gaat.
Kan je dit bij VMware passthrough voor de SATA controller gebruiken wanneer je voor de storage van de hypervisor NVMe gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
H143 schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:57:
Nu doet hij in rust meestal rond de 22w. Dit komt vooral omdat de 2 disks waar de data van xpenology altijd draaien omdat deze disks via rdm toegevoegd zijn.

Zou het nog uitmaken om een pci satacontroller er in te steken en hier die 2 disks op aan te sluiten?
22W idle is inderdaad redelijk wat. Dat haal je ook met een zuinig moederbord met 300 series chipset en desktop processor.

Storage controllerkaarten hebben vaak een hoog verbruik. Wat voor disks gebruik je precies (typenummers)?
Kunnen de 2 disks voor data storage dan wel in de hibernate?
Daar kan @|sWORDs| misschien iets over zeggen.

Als je de VM's zelf start vanaf een SSD heb je mogelijk meer opties met betrekking tot mechanische disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

RST zou moeten werken in passthrough, maar mijn vraag zou zijn waarom je het zou gebruiken, in guest software RAID blijft werken op een ander platform en software RAID is software RAID, of het nou firmware of guest OS is.

Spin down werkt met een controller in passthrough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
mrmrmr schreef op zondag 8 september 2019 @ 15:53:
[...]

22W idle is inderdaad redelijk wat. Dat haal je ook met een zuinig moederbord met 300 series chipset en desktop processor.

Storage controllerkaarten hebben vaak een hoog verbruik. Wat voor disks gebruik je precies (typenummers)?

[...]

Daar kan @|sWORDs| misschien iets over zeggen.

Als je de VM's zelf start vanaf een SSD heb je mogelijk meer opties met betrekking tot mechanische disks.
ik heb vanavond even mn disk's losgekoppeld en verbruik dan 11,3w
als ik 1 2'5" 500gb laptop schijfje aankoppel dan verbruikt hij 13,2w
hierop heb ik mn domotica server, pihole en xpenolgy voor de surveilance station draaien

vervolgens heb ik mn 2 wd green 2 tb schijven aangekoppeld en verbruikt hij 23w dit terwijl ik de vm voor xpenology data storage nog niet eens heb gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
H143 schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:02:
ik heb vanavond even mn disk's losgekoppeld en verbruik dan 11,3w
als ik 1 2'5" 500gb laptop schijfje aankoppel dan verbruikt hij 13,2w
hierop heb ik mn domotica server, pihole en xpenolgy voor de surveilance station draaien
11,3W is redelijk normaal (niet erg zuinig, maar passend bij de leeftijd van het bord) voor een moederbord met ESXi met die belasting.
vervolgens heb ik mn 2 wd green 2 tb schijven aangekoppeld en verbruikt hij 23w dit terwijl ik de vm voor xpenology data storage nog niet eens heb gestart.
5W per disk is aan de hoge kant. WD20EARS of WD20EADS (WD Green 2TB) zouden 3,7W idle verbruik moeten hebben volgens opgaaf van WD in de spec sheet. Verder 6W bij lezen/schrijven en 0,8W in standby/sleep.

Heb je de BIOS aangepast met power saving instellingen? Het is het proberen waard. Bijvoorbeeld AHCI, SATA Aggressive Link Power Management,Enhanced Halt State (C1E), CPU C States Support en Intel SpeedStep Technology aanzetten.

• H143
mrmrmr schreef op zondag 8 september 2019 @ 22:35:
[...]

11,3W is redelijk normaal (niet erg zuinig, maar passend bij de leeftijd van het bord) voor een moederbord met ESXi met die belasting.

[...]

5W per disk is aan de hoge kant. WD20EARS of WD20EADS (WD Green 2TB) zouden 3,7W idle verbruik moeten hebben volgens opgaaf van WD in de spec sheet. Verder 6W bij lezen/schrijven en 0,8W in standby/sleep.

Heb je de BIOS aangepast met power saving instellingen? Het is het proberen waard. Bijvoorbeeld AHCI, SATA Aggressive Link Power Management,Enhanced Halt State (C1E), CPU C States Support en Intel SpeedStep Technology aanzetten.
Heb de instellingen nog gewijzigd maar helpt helaas niks. Idle blijft hij rond de 25w
Denk dat het komt omdat de 2 disks in rdm staan? Icm een asmedia 1062 sata controller.
Iemand nog een sugestie voor een boardje welke wel werkt? 27w 24/7 de helft minder in verbruik zal al fijn zijn hoeft niet nieuw en niet heel krachtig te zijn draai er geen zware toepassingen op

• CurlyMo
@|sWORDs| Ik ben nu lekker bezig met je NUC. Heel erg bedankt!

Wel een vraag. Ik zou graag een surrogaat NAS machine opzetten (naast mijn hoofd nas) met 2 SSD's in een ZFS mirror. Ik zit een beetje te stoeien met hoe ik dat het beste kan doen. In de huidige vorm dacht ik simpelweg de USB controller in passthrough te zetten met twee USB3 schijven er aan.

Er zijn er twee:
0000:00:14.0 USB controller: Intel Corporation 8 Series USB xHCI HC [vmhba32]
0000:00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 8 Series USB EHCI #1

De tweede krijg ik wel in passthrough, de eerste niet. Terwijl die eerste de externe USB poorten bevat. Welke poorten er op de eerste zitten weet ik niet. Misschien de ongebruikte losse onboard headers. Weet jij hoe ik die eerste controller in passthrough zet?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:53:
@|sWORDs| Ik ben nu lekker bezig met je NUC. Heel erg bedankt!

Wel een vraag. Ik zou graag een surrogaat NAS machine opzetten (naast mijn hoofd nas) met 2 SSD's in een ZFS mirror. Ik zit een beetje te stoeien met hoe ik dat het beste kan doen. In de huidige vorm dacht ik simpelweg de USB controller in passthrough te zetten met twee USB3 schijven er aan.

Er zijn er twee:
0000:00:14.0 USB controller: Intel Corporation 8 Series USB xHCI HC [vmhba32]
0000:00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 8 Series USB EHCI #1

De tweede krijg ik wel in passthrough, de eerste niet. Terwijl die eerste de externe USB poorten bevat. Welke poorten er op de eerste zitten weet ik niet. Misschien de ongebruikte losse onboard headers. Weet jij hoe ik die eerste controller in passthrough zet?
De eerste is nu een HBA, schijf eraf, rebooten en dan doorgeven, uitzetten, schijf eraan en starten zou moeten werken.

• CurlyMo
|sWORDs| schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:45:
[...]

De eerste is nu een HBA, schijf eraf, rebooten en dan doorgeven, uitzetten, schijf eraan en starten zou moeten werken.
Er zit niks aan. Dat is het rare.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je zou eens de arbitrator uit kunnen zetten en de oude usb drivers forceren.

• CurlyMo
|sWORDs| schreef op donderdag 12 september 2019 @ 00:58:
Je zou eens de arbitrator uit kunnen zetten en de oude usb drivers forceren.
Ik zal hem komend weekend weer eens een herinstall geven. Nu had ik een verse installatie op een USB stick gecloned naar de SSD, gezien mijn eerdere problemen. Misschien dat ESXi daarom dacht de USB een HBA was. Jouw voorstellen had ik volgens mij al geprobeerd, maar het kan natuurlijk zo zijn dat ik niet de juiste commando's gebruikt heb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 23:40
Alle linkjes in de OP zijn al 'niet meer relevant" oftewel verdwenen. Heeft iemand nog een goed overzicht met besparingstips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@|sWORDs| Ik heb het werkend gekregen. Direct installeren op de interne SSD was inderdaad de oplossing. Ik heb nu 1 externe USB3.0 SSD in gebruik samen met de interne SSD. De externe SSD draait dus op de USB3.0 controller in passthrough gezet. Op die manier kunnen zowel mijn sub VM's (op een NFS datastore) als de hoofd VM op een ZFS mirror draaien.

Idle doet het geheel 9 watt.

Nu nog 16GB aan geheugen erin en dan kan ik lekker aan de wandel met zuinige VM's.

@|sWORDs| Jammer genoeg toch wel één probleem. Op een of andere manier wordt de USB schijf geclaimed door iets. Als de USB SSD idle is gaat er een groen lampje branden. Als die actief is dan is dat lampje rood. Wat er bij het opstarten van de NUC gebeurt is dat het lampje gaat knipperen (rood / groen). Zodra ESXi start, dan wordt het lampje rood en dit blijft rood. De FreeBSD VM herkent de schijf op dat moment ook niet. Pas wanneer ik de USB SSD loskoppel en weer vastmaak wordt hij herkend door mijn VM en werkt hij als normaal. Na het opnieuw koppelen van de schijf knippert hij weer even kort om daarna idle groen te blijven. Op dat moment is hij dus bruikbaar.

Ik heb al geprobeerd om de USB arbitrator uit te zetten en ook de USB kernel module uit te zetten. Dat werkt jammer genoeg niet.

[ Voor 49% gewijzigd door CurlyMo op 15-09-2019 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 19:43
CurlyMo schreef op maandag 2 september 2019 @ 20:31:
Jammer genoeg kan ik de Rock64 niet overnemen van @FireDrunk. Toch weer eens overwogen wat nu de kosten zouden zijn voor een complete nieuwe set (Rockpro64). Dat lijkt niet ver van de $ 100,- te zitten. Dus toch weer eens gaan neuzen. Toen kwam ik de ACEPC AK1 tegen.
https://androidpctv.com/review-acepc-ak1/

Ruimte voor 2 SSD's, 32GB eMMC, Intel Celeron J3455 dus VT-d, maar jammer genoeg wel Realtek, dus ESXi is misschien wat onzekerder.

Normale verbruik is zo'n 3,5 watt :)

Ding is op Ali te halen voor € 125,92.
Ik heb zelf de ACEPC mini PC T11 (Met Atom X5-Z8350) gekocht voor €118(dagaanbieding) op amazon. https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
En ik kan inderdaad bevestigen dat het verbruik zonder gekke truukjes ruim onder de 4watt ligt.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
welke betrouwbare/betaalbare SSD's gebruiken jullie voor virtualisatie (homelab)

• CurlyMo
JustSys schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:33:
welke betrouwbare/betaalbare SSD's gebruiken jullie voor virtualisatie (homelab)
Ik gebruik overal Crucials wegens de supercaps en de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Laatst online: 09-06 19:06
Guys ik heb nog een vraag. Ik heb esxi 6.7 geinstalleerd op een optiplex 3060. Werkt perfect maar ik heb een image van dell genomen. Ik kon enkel de iso van esxi free downloaden en daarmee kreeg ik de realtek driver niet werkend. Met de bundle van dell wel.
Echter zie ik in esxi nu staan "You are running a DellEMC Customized version of VMware ESXi Image. Note that this is a static file and doesn’t get updated upon updates".
Kan ik gewoon via cli esxi updates draaien ? Als ik op de site van dell zie is het zo dat ik degene van vmware zelf kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
H143 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:41:
[...]

Heb de instellingen nog gewijzigd maar helpt helaas niks. Idle blijft hij rond de 25w
Denk dat het komt omdat de 2 disks in rdm staan? Icm een asmedia 1062 sata controller.
Iemand nog een sugestie voor een boardje welke wel werkt? 27w 24/7 de helft minder in verbruik zal al fijn zijn hoeft niet nieuw en niet heel krachtig te zijn draai er geen zware toepassingen op
Even mezelf quoten wat zou ik in deze doen een nuc aanschafen en hier esxi en mijn ububtu servers op draaien en mijn oude systeem als xpenology barebone draaien dan gaan de schijven wel in hibernate
Of een nieuw zuinig moederbordje erin waarmee het wel werkt wil liever biet meer als 100,- investeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Intel controller in passthrough + NVMe als boot/datastore en spindown werkt met XPenology.
[b]JustSys schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:33:[/n
Met SSDs is het eigenlijk altijd of betaalbaar, of performance of betrouwbaar. Twee van de drie eigenschappen maximaal en de combinatie goedkoop/betrouwbaar is vrij zeldzaam, afhankelijk van hoe erg betrouwbaar en hoe erg goedkoop.

Crucial heb ik niet zulke goede ervaringen mee, vaak firmware problemen. Verder zou ik bij alle drives met een Silicon Motion controller wegblijven.

[ Voor 80% gewijzigd door |sWORDs| op 22-09-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notthedroids
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-06 23:58

1BehuizingenFractal Design Node 804€ 89,31€ 89,31
1Externe harde schijvenSeagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zwart€ 125,05€ 125,05
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 ULN, 120mm€ 27,-€ 54,-
1Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 81,51€ 81,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,37

Omdat meer tweakers in dit topic de fujitsu 3644-b hebben hoop ik dat deze personen mij kunnen helpen. Zodat ik er straks als een en ander thuis is opgebouwd achter kom dat het niet kan.

Hi altern8, welke processor ga je gebruiken voor deze build? Enige reden waarom je externe HDDs gebruikt? Ik ben zelf ook aan het kijken voor een gelijkaardige build.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altern8
notthedroids schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

Hi altern8, welke processor ga je gebruiken voor deze build? Enige reden waarom je externe HDDs gebruikt? Ik ben zelf ook aan het kijken voor een gelijkaardige build.

Alvast bedankt!
Ik heb de i3-8100 er in gezet. De externe HDD is voordelig in aanschaf en zuinig kwa verbruik. Na het verwijderen van de case bruikbaar als interne HDD :) Je hebt dan een SATA aansluiting tot je beschikking.

Overigens is de case van het 2019 model -deze- iets lastiger te openen.

[ Voor 8% gewijzigd door altern8 op 07-10-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:53
Een tijdje geleden een rotte disk voor een nieuwe gewisseld. Toen kreeg ik steeds kernel-panics waar ik doorheen moest worstelen. Nu ben ik er eindelijk achter waarom ik steeds crashes kreeg. Na het wisselen van een HDD is een van de geheugenchannels van het SuperMicro bord X9SCM-F-II gefrituurd. Slot 2 en 4 gebruiken levert problemen op. Nu dus helaas terug van 32G naar 16G.

Eens een beetje aan het kijken naar wat nieuws. Jammer dat het merk Supermicro niet meer veel gevoerd wordt - ik vond het een ontzettend fijn bord met vreselijk veel handige features. Met name IPMI is echt onmisbaar.

Ik wilde enkel de discussie eens oprakelen waarom er steeds voor non-ipmi borden gekozen wordt terwijl het rondleuren met een scherm, muis en toetsenbord toch snel gaat irriteren bij issues.

Moet je tegenwoordig voor een kant-en-klare server kiezen als je deze feature "nodig hebt"?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

fonsoy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:13:
Een tijdje geleden een rotte disk voor een nieuwe gewisseld. Toen kreeg ik steeds kernel-panics waar ik doorheen moest worstelen. Nu ben ik er eindelijk achter waarom ik steeds crashes kreeg. Na het wisselen van een HDD is een van de geheugenchannels van het SuperMicro bord X9SCM-F-II gefrituurd. Slot 2 en 4 gebruiken levert problemen op. Nu dus helaas terug van 32G naar 16G.

Eens een beetje aan het kijken naar wat nieuws. Jammer dat het merk Supermicro niet meer veel gevoerd wordt - ik vond het een ontzettend fijn bord met vreselijk veel handige features. Met name IPMI is echt onmisbaar.

Ik wilde enkel de discussie eens oprakelen waarom er steeds voor non-ipmi borden gekozen wordt terwijl het rondleuren met een scherm, muis en toetsenbord toch snel gaat irriteren bij issues.

Moet je tegenwoordig voor een kant-en-klare server kiezen als je deze feature "nodig hebt"?
Hoezo zou je SuperMicro moederborden niet meer kunnen krijgen? Een snelle Google zoektocht toonde meerdere leveranciers....

En ook Asus heeft genoeg moederborden met IPMI/iKVM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Wat mij betreft omdat het veel zuiniger is zo'n server te kiezen. Met name als je aan 6x SATA genoeg hebt zou ik geen duur serverbord met gebruiken maar een zuinige Fujitsu D3642-B of D3644-B.
IPMI is er nog denk ik. Ik had slechte ervaringen met de stabiliteit van IPMI van Supermicro in het verleden (±10 jaar terug), maar misschien is dat tegenwoordig anders.

Je kunt ook voor Intel AMT kiezen voor KVM. Je hebt denk ik vPro ondersteuning nodig in moederbord, netwerkchip en processor. Moederborden Fujitsu D3642-B en D3644-B met de on-board I219-LM netwerkchip ondersteunen het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou geen systeem met een 219 meer nemen, er is een aanzienlijke kans dat deze niet met de volgende ESXi versie werken.

Ik zou naar een bord met 82575/6, 82580, I350, of I210/211 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

Hoe vaak heb jij issues met je server? Bij mij is het na de eerste keer installeren wel klaar. Geen beeldscherm meer nodig.

IPMI kost in verhouding veel elektriciteit, mijn oude nas had het en het kostte 4W continu verbruik. Even ter vergelijking: mijn nieuwste server doet kaal 4,5W. Ik vind het voor thuisgebruik en specifiek in mijn situatie overbodig. Mijn server staat in de meterkast. Als ik beeld nodig heb rol ik 10 meter hdmi kabel uit en sluit ik hem even aan op de tv. (Ik heb hier ook geen losse beeldschermen meer). Less is more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zondag 3 november 2019 @ 00:03:
Ik zou geen systeem met een 219 meer nemen, er is een aanzienlijke kans dat deze niet met de volgende ESXi versie werken.

Ik zou naar een bord met 82575/6, 82580, I350, of I210/211 kijken.
Curieus, waarom wordt die niet meer ondersteund? Intel positioneert de I219-LM voor professioneel gebruik. (I210/I211 niet). De I219-LM tref je aan op de hogere klasse moederborden.

Alleen de I210/I211 is redelijk modern (ook al zijn ze 10 jaar geleden ontworpen) - de rest valt inmiddels onder antiquiteiten - wanneer het over zuinigheid gaat. Nou ja, in dat geval zou ik een I211 of I210 kaartje inzetten, die is relatief goedkoop, maar die heeft geen vPro ondersteuning. Ik heb een I211 zelf in gebruik als extra netwerkaansluiting. Die heeft ook een laag verbruik.

Desnoods een I350 voor twee of vier poorten en vPro (lees in dat geval deze blogpost over I350-AM4 ook eens). Ik heb niet gekozen voor een I350, het is niet zinvol als het alternatief (I210/I211) zuiniger en goedkoper is. Maar ik heb geen KVM nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 03-11-2019 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Zelfde verhaal als Realtek (geen native driver), en als Intel voor Windows Server al niets doet dan vast en zeker ook niet voor ESXi. Alleen igb driver is native.

edit 1:
Hmm, op Server 2016 en 2019 zijn het I211, I217V, I218V en I219V NICs waar geen drivers voor zijn. Op ESXi zijn er juist native drivers voor 82580, i350, i210, i211 en i354.

edit 2 er is ook een ne1000 native driver:
80003ES2LAN, 82562/3/6/7, 82571/2/3/4/7/8/9, 82583 en (werken niet) I217/I218/I219 V/LM (lijken niet allemaal te werken, afhankelijk van sub versie).

Wel raar dat deze niet standaard gebruikt wordt op 6.7U3, mijn 82583Vs gebruiken e1000e drivers, maar staan wel in ne1000.map:
regtype=native,bus=pci,id=8086150c..............,driver=ne1000

edit3: https://www.virtuallyghet...n-kaby-lake-esxi-6-x.html
Lijkt alsof een aantal kaarten die in de ne1000 staan niet werken. Ik zou dus eens kijken welke driver nu geladen wordt, als dat e1000e is dan kan het maar zo niet werken met ESXi.Next.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9XkWkTjL/Screen-Shot-2019-11-03-at-11-15-57-AM.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FRR4WFCt/Screen-Shot-2019-11-03-at-11-16-29-AM.png

code:
1
2
3
4
5
6
0000:01:00.0 Class 0200: 8086:150c [vmnic0]
0000:02:00.0 Class 0200: 8086:150c [vmnic1]
0000:03:00.0 Class 0200: 8086:150c [vmnic2]
0000:04:00.0 Class 0200: 8086:150c [vmnic3]
0000:05:00.0 Class 0200: 8086:150c [vmnic4]
0000:06:00.0 Class 0200: 8086:150c [vmnic5]

[ Voor 223% gewijzigd door |sWORDs| op 07-11-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zondag 3 november 2019 @ 10:09:
Zelfde verhaal als Realtek (geen native driver), en als Intel voor Windows Server al niets doet dan vast en zeker ook niet voor ESXi. Alleen igb driver is native.

edit 1:
Hmm, op Server 2016 en 2019 zijn het I211, I217V, I218V en I219V NICs waar geen drivers voor zijn. Op ESXi zijn er juist native drivers voor 82580, i350, i210, i211 en i354.
Het is weer zo'n artificiële scheiding door Intel/Microsoft want de driver(s) voor I218 en I210/I211 zijn blijkbaar uitwisselbaar op Windows Server 2019, misschien dezelfde. Toevallig kwam dat net ter sprake in het zuinige server topic. Er zijn workarounds beschikbaar, bijvoorbeeld door handmatig I218 te kiezen als je een I211 hebt.

Voor een zuinige netwerkaansluiting is I210/I211 geschikt. In het algemeen is is een switch die 802.3az ondersteunt aan te raden. Daarnaast, switches gebruiken uiteraard ook energie en het is raadzaam daar ook naar te kijken als je naar een zuinige opstelling streeft. Het verbruik van de switch wordt meestal vermeld in de specs. Ik weet niet of de driver in ESXi 802.3az ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik heb een beetje hulp nodig als aanvulling op een interne bug report. Wie heeft er ESXi 6.5 of 6.7 en een:
i217v
i217lm
i218v
i218lm
i219v
i219lm

Als je in de host client -> Networking -> Physical NIC->vmnicX kijkt wat staat er dan bij driver?
Als iemand anders al iets over dezelfde NIC zegt, graag alleen reageren indien jouw resultaat anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ESXi 6.7.0, I219-V, driver = ne1000

code:
1
2
3
4
5
# esxcli network nic list
Name    PCI Device    Driver  Admin Status  Link Status  Speed  Duplex  MAC Address         MTU  Description
------  ------------  ------  ------------  -----------  -----  ------  -----------------  ----  -------------------------------------------------
vmnic0  0000:00:1f.6  ne1000  Up            Up            1000  Full    00:00:00:00:00:00  1500  Intel Corporation Ethernet Connection (2) I219-V
vmnic1  0000:03:00.0  igbn    Up            Up            1000  Full    00:00:00:00:00:00  1500  Intel Corporation I210 Gigabit Network Connection

[ Voor 93% gewijzigd door satcp op 07-11-2019 12:48 . Reden: Eerst verkeerde interface gegeven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-06 14:52
Ik zie hier volgende build vaak aangeraden worden: https://www.ivobeerens.nl...-server-with-vmware-esxi/

Ik ben recent verhuisd naar een appartementje en wil graag een homeserver aanschaffen.
Hoofddoel is om te spelen met Kubernetes, Docker, Python.
Bovenstaande zaken heb ik helaas te weinig kennis van merk ik op het werk.
Daarnaast zou ik ook nog graag Home Assistant en Plex draaien.

HA kan je blijkbaar perfect in Docker draaien, is al meteen een eerste leuk container projectje.
Tevens is er ruimte voor 4 3.5" HDD's waarmee je een mooie Plex library kan aanleggen.
Ik heb een LG Oled TV en de ingebouwde Plex client zou hierop perfect werken.

Opmerkingen of zaken die ik over het hoofd zie hoor ik graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
code:
1
2
3
Name    PCI Device    Driver  Admin Status  Link Status  Speed  Duplex  MAC Address         MTU  Description
------  ------------  ------  ------------  -----------  -----  ------  -----------------  ----  --------------------------------------------
vmnic0  0000:00:19.0  ne1000  Up            Up            1000  Full    aa:bb:cc:dd:ee:ff  1500  Intel Corporation Ethernet Connection I218-V

@|sWORDs| oftewel, jouw NUC :)

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 16:00
Is virtualisatie iets voor mij ?

Ben al een tijdje aan het lezen en denk wel dat het werkt voor mijn geval maar toch eens even vragen wat iemand anders er van denkt, en of een beter idee heeft.
Wat ik nu heb staan is een aparte pfsense server voor het netwerk , denk dat het wel verstandig is deze apart te houden op zichzelf in plaats van virtueel draaien.

Ook draait er een computer met windows 10 , hier op staan verschillende services te draaien waaronder Homeseer voor de domotica , Plex , Blueiris voor mijn ip cameras.

De laatste service kan aardig wat cpu verbruiken, maar doormiddel van de gpu te gebruiken die in de cpu zelf zit hangt het percentage met alle camera's vaak rond de 25 / 35 %

Om virtueel gebruik te maken van de gpu is er een manier in esxi las ik, zodat je van de hardware acceleratie zoals ze het in blue iris noemen gebruik te kunnen maken.
https://ipcamtalk.com/thr...ntegrated-graphics.37768/

Wat ik eigenlijk wil bereiken is de systemen scheiden , domotica apart houden, cameras en eigenlijk nog iets van een nas bijv onder een linux variant te draaien , en natuurlijk plex.
Mooiste zou zijn om het energie verbruik iets binnen de perken te houden in hoeverre ik niet teveel moet inleveren op performance op het complete systeem natuurlijk ;)

Met het bovenstaande te hebben gelezen, zegt iemand waar ben je mee bezig je pakt dit helemaal verkeerd aan.
Of kan ik het beter allemaal op diezelfde computer onder Windows blijven draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Laatst online: 02-06 00:36
helaas is dit weekend van mn huidige esxi server 2 van de 4 geheugen modules overleden. daar ik al een poosje zit na te denken over het upgraden van mn esxi bak is dit nu het moment om te beginnen met de basis

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 150,04€ 150,04
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 116,99€ 116,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 419,53

buiten bovengenoemde componenten wil ik de rest in eerste instantie gewoon weer gebruiken. Op termijn wil ik de 4 hd's vervangen door 2 grotere hd's omdat deze ook al weer 7/8 jaar oud zijn met de nodige draaiuren en de 2 ssd's met de primaire datastore vervangen voor een nvme ssd. Dan kan ook de dell perc h200 er uit en dat scheelt ook weer stroom.

Omdat ik pfsense als router gebruik gebruik ik nu een 4 port ethernet kaart als een soort van switch. heeft het qua stroom gezien nog zin om deze te vervangen voor een eenvoudige netwerkkaart in combinatie met een losse switch?

De esxi server wordt gebruikt voor pfsense, windows10 mediaportal tv server in combinatie met de tv tuner kaart, xpenology en voor wat (plc)programmeren via remote desktop.

verder sta ik open voor suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jwvdst schreef op zondag 24 november 2019 @ 22:57:
buiten bovengenoemde componenten wil ik de rest in eerste instantie gewoon weer gebruiken. Op termijn wil ik de 4 hd's vervangen door 2 grotere hd's omdat deze ook al weer 7/8 jaar oud zijn met de nodige draaiuren en de 2 ssd's met de primaire datastore vervangen voor een nvme ssd. Dan kan ook de dell perc h200 er uit en dat scheelt ook weer stroom.
Controllers zoals deze verbruiken nogal wat, deze vermoedelijk vanaf 7W, er zit een eigen processor op die kaart. Vier 3.5" disks kunnen op zichzelf al 30W verbruiken, afhankelijk van het merk/type. Overstappen naar 2.5" is bijna altijd aan te raden. Daarmee kun je fors besparen. Door schijven te laten downspinnen wanneer ze niet worden gebruikt bespaar je ook.
Omdat ik pfsense als router gebruik gebruik ik nu een 4 port ethernet kaart als een soort van switch. heeft het qua stroom gezien nog zin om deze te vervangen voor een eenvoudige netwerkkaart in combinatie met een losse switch?
Het moederbord heeft één I219LM aansluiting, je kunt er een of meer netwerkkaarten bij aansluiten, die moeten dan worden worden ondersteund door ESXi of door een VM. Ik gebruik zelf een I211 kaart (zonder ESXi). Als bijvoorbeeld I210-AT goed wordt ondersteund dan is dat een optie. Met name dan voor een router/firewall functie.

Wat heb je nu aangesloten op de 4 poorten? Een losse switch verbruikt ook energie, maar een oude quad port ethernet kaart soms nog meer. Het belangrijkste bij een switch is dat het 802.3az (Energy-Efficient Ethernet) ondersteunt en daarnaast ook standaard zuinig is. Er is verschil tussen het verbruik van switches, ook bij switches die 802.3az ondersteunen. Vooral managed switches en (semi-)professionele switches doen weinig aan het beperken van het verbruik.

Moderne 100mbps switches zijn typisch erg zuinig en goedkoop. Als je niet meer nodig hebt, dan zou ik die zonder meer aanschaffen. Denk dan aan <2 Watt verbruik voor 8 poorten.
De esxi server wordt gebruikt voor pfsense, windows10 mediaportal tv server in combinatie met de tv tuner kaart, xpenology en voor wat (plc)programmeren via remote desktop.
Probeer zo weinig mogelijk VM's (die altijd aanstaan) te gebruiken. Dat bespaart ook.

Ik ben nieuwsgierig wat jouw huidige server verbruikt.

@vincenttor Windows 10 is een van de zuinigste besturingssystemen voor x64. Met de juiste recente hardware bespaar je veel, maar bij jou gooit het verbruik van de camera streams wel roet in het eten. Hardware met Intel processoren heeft hardware acceleratie, H.264 en H.265. Kies dus hardware die dit ondersteunt: vanaf Skylake, maar beter nog Coffee Lake. Daarbij kun je dan software gebruiken die deze functies ondersteunt. Blue Iris ondersteunt in ieder geval H.264.

Het verbruik is lager als je alles onder 1 besturingssysteem draait. Dat komt doordat een hypervisor vaak niet zuinig is van zichzelf, diverse low power modes werken niet. Doordat je complete besturingssystemen stapelt met bijbehorende overhead neemt het verbuik nog meer toe.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 24-11-2019 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
mrmrmr schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:42:
[...]

Controllers zoals deze verbruiken nogal wat, deze vermoedelijk vanaf 7W, er zit een eigen processor op die kaart. Vier 3.5" disks kunnen op zichzelf al 30W verbruiken, afhankelijk van het merk/type. Overstappen naar 2.5" is bijna altijd aan te raden. Daarmee kun je fors besparen. Door schijven te laten downspinnen wanneer ze niet worden gebruikt bespaar je ook.
dat geloof ik zo die chip op de controller wil behoorlijk warm worden zo warm dat je je vingers eraan kunt branden
[...]

Het moederbord heeft één I219LM aansluiting, je kunt er een of meer netwerkkaarten bij aansluiten, die moeten dan worden worden ondersteund door ESXi of door een VM. Ik gebruik zelf een I211 kaart (zonder ESXi). Als bijvoorbeeld I210-AT goed wordt ondersteund dan is dat een optie. Met name dan voor een router/firewall functie.

Wat heb je nu aangesloten op de 4 poorten? Een losse switch verbruikt ook energie, maar een oude quad port ethernet kaart soms nog meer. Het belangrijkste bij een switch is dat het 802.3az (Energy-Efficient Ethernet) ondersteunt en daarnaast ook standaard zuinig is. Er is verschil tussen het verbruik van switches, ook bij switches die 802.3az ondersteunen. Vooral managed switches en (semi-)professionele switches doen weinig aan het beperken van het verbruik.
heb daar nu de wifi acces point en de tv in de woonkamer op aangesloten. Onder esxi zijn de 4 netwerkpoorten zichtbaar als intel corporation 82571EB gigabit ethernet controller
Moderne 100mbps switches zijn typisch erg zuinig en goedkoop. Als je niet meer nodig hebt, dan zou ik die zonder meer aanschaffen. Denk dan aan <2 Watt verbruik voor 8 poorten.
dat zou zonde zijn want mijn internet is 250mbps down
[...]

Probeer zo weinig mogelijk VM's (die altijd aanstaan) te gebruiken. Dat bespaart ook.
heb 3 vm's (pfsense xpenology en windows10) permanent aan staan. Heb je ook een idee wat een vm in rust ongeveer neemt aan stroom? en pass through is daarvan ook bekend of dat extra stroom neemt?
Ik ben nieuwsgierig wat jouw huidige server verbruikt.
ik ook. Ik kan wel eens kijken met behulp van de eneco toon wandtermostaat wat het opgenomen vermogen is. Die krijgt met een module op de stroommeter het actuele verbruik door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jwvdst schreef op maandag 25 november 2019 @ 00:15:
dat zou zonde zijn want mijn internet is 250mbps down
In dat geval wil je denk ik 1Gbps op 3 poorten (tv heeft meestal 100mbps). Het verbruik van de quad port chip is 3,43W. Een wat oudere switch die ik hier heb verbruikt 1,4W idle, 1 poort: 2,1W; 2 poorten: 2,8W, 3 poorten: 3,5W en 4 poorten 4,2W. Onder Windows verbruikt een single port kaart ongeveer 0,5W in idle.
De kwestie wel of geen switch is denk ik duidelijk: geen Gbps switch, tenzij erg zuinig. Dan heb je nog de keuze tussen de bestaande quad port kaart of 3 losse single port kaarten. Het zou theoretisch zuiniger moeten zijn met de 3 losse kaarten, als die goed werken naast elkaar.
heb 3 vm's (pfsense xpenology en windows10) permanent aan staan. Heb je ook een idee wat een vm in rust ongeveer neemt aan stroom? en pass through is daarvan ook bekend of dat extra stroom neemt?
De vraag over passthrough kan @|sWORDs| misschien beantwoorden.

Zelf meten is de beste methode, want veel hangt af van wat je hardware is, de configuratie, drivers, etc. etc.
ik ook. Ik kan wel eens kijken met behulp van de eneco toon wandtermostaat wat het opgenomen vermogen is. Die krijgt met een module op de stroommeter het actuele verbruik door
Zit daar alle verbruik in? Een goedkope en goede losse energiemeter is de Brennenstuhl PM 231 E. Die meet ook laag verbruik tamelijk goed (nauwkeurig). Daarmee kun je ook andere apparaten in het huishouden meten, verdient zich snel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
@vincenttor Windows 10 is een van de zuinigste besturingssystemen voor x64. Met de juiste recente hardware bespaar je veel, maar bij jou gooit het verbruik van de camera streams wel roet in het eten. Hardware met Intel processoren heeft hardware acceleratie, H.264 en H.265. Kies dus hardware die dit ondersteunt: vanaf Skylake, maar beter nog Coffee Lake. Daarbij kun je dan software gebruiken die deze functies ondersteunt. Blue Iris ondersteunt in ieder geval H.264.

Het verbruik is lager als je alles onder 1 besturingssysteem draait. Dat komt doordat een hypervisor vaak niet zuinig is van zichzelf, diverse low power modes werken niet. Doordat je complete besturingssystemen stapelt met bijbehorende overhead neemt het verbuik nog meer toe.
bedankt voor je reactie, ik kwam al op een blog van iemand uit die met een i7-8700 esxi draaide en dat zijn verbruik alleen met esxi gestart rond de 20 - 24 Watt ligt.

Met een 10 tal vm's draaiende zat het verbruik tussen de 35 - 70 watt.
Wat ik ook wilde bereiken door de systemen te scheiden is dat ik geen "problemen" krijg met software die elkaar niet kan verdragen , fouten of vastlopen en dergelijken.
Misschien dat het interessanter is om de domotica software op een aparte pc te draaien , iets wat tegen de 5 a 10 Watt verbruikt maximaal maar genoeg rekenkracht heeft om het huis te blijven besturen.

Zal eens even een meter tussen de server hangen welke ik nu gebruik om te zien hoeveel het verbruik daar op het moment van is, en als ik alle camera's toevoeg en laat opnemen/standby wat er gebeurd.

Heel even had ik ook een idee om een windmolen neer te zetten , met een omvormer naar 12v om een accu te laden, en als de accu vol zit terug te leveren aan het net.
Met de gedachten dat ik de ups die ik nu heb liggen dan zou vol laden met de windmolen en of wat zonnepanelen omdat te "dekken" :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@vincenttor Windmolens zijn prima, maar de accu's zijn nog aan de dure kant. Hopelijk verandert dat als er solid state batteries op de markt komen. Maar dat zal de eerste jaren nog niet het geval zijn schat ik in. De eerste productie gaat waarschijnlijk naar auto's. Er zijn wel knutselaars die zelf batterijen opkopen en de electronica samenstellen, kijk maar eens op youtube. ;)

Is het systeem "virtualisatie" je huidige systeem? Daar zie ik een grafische kaart. Die heeft een hoog verbruik, het is veel zuiniger en mogelijk ook nog sneller de interne gpu te gebruiken van Intel en de grootverbruikende grafische kaart uit het systeem te halen. Kijk eens in je software of hardware acceleratie aan staat voor Intel processoren. De media functies zijn ingebakken in de processor waardoor het veel sneller dan is softwarematige transcoding (met cpu of gpu). Update bijvoorbeeld de software als het niet de laatste versie is. Of kies betere software.

Het ASRock Pro moederbord is niet heel zuinig en de processor ook niet.

Vergelijken van systemen is vaak moeilijk omdat veel variabelen verschillen. Met 10 VM's ga je zeker meer verbruiken dan met 2 (of 0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
mrmrmr schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:53:
@vincenttor Windmolens zijn prima, maar de accu's zijn nog aan de dure kant. Hopelijk verandert dat als er solid state batteries op de markt komen. Maar dat zal de eerste jaren nog niet het geval zijn schat ik in. De eerste productie gaat waarschijnlijk naar auto's. Er zijn wel knutselaars die zelf batterijen opkopen en de electronica samenstellen, kijk maar eens op youtube. ;)

Is het systeem "virtualisatie" je huidige systeem? Daar zie ik een grafische kaart. Die heeft een hoog verbruik, het is veel zuiniger en mogelijk ook nog sneller de interne gpu te gebruiken van Intel en de grootverbruikende grafische kaart uit het systeem te halen. Kijk eens in je software of hardware acceleratie aan staat voor Intel processoren. De media functies zijn ingebakken in de processor waardoor het veel sneller dan is softwarematige transcoding (met cpu of gpu). Update bijvoorbeeld de software als het niet de laatste versie is. Of kies betere software.

Het ASRock Pro moederbord is niet heel zuinig en de processor ook niet.

Vergelijken van systemen is vaak moeilijk omdat veel variabelen verschillen. Met 10 VM's ga je zeker meer verbruiken dan met 2 (of 0).
Ik zit al weken te kijken vol bewondering naar voornamelijk mensen in Amerika die accu pakketten van auto's gebruiken om "off grid" te zijn.
Qua het aantal panelen wat ik heb liggen zou ik dat wel redelijk kunnen redden gok ik, toch heb je windmolens nodig om net het laatste beetje erin te stoppen als er amper of geen zon is en toch wind.

Wat ik dacht was voor alleen het server rack wat ik heb staan , dat via de ups te draaien ( zo een groot ding met een beste lading accu's heb ik liggen)
Dan die accu's met een omvormer te laden via een aantal panelen en een micro windturbine ( dus met 12v te laden ipv 230 want dan heb je nog meer verlies)
Als deze dan vol zitten dat de rest van de opgewekte energie het net in gaat omgevormd naar 230 AC.

Mocht er nu geen opbrengst van de zon en of windmolens zijn , dat de ups toch overschakelt naar de netspanning om te blijven draaien.

Maar ach, dromen he :) of naja hou het maar op teveel ideeën en projecten of interesses 8)7

Die lijst van virtualisatie is wat ik aan het samen stellen was, de video kaart heb ik eigenlijk geen idee waarom ik deze gekozen heb omdat ik toch alleen de gpu wil gebruiken die in de cpu gebakken zit.
De software Blueiris heb ik de laatste versie, maar het werd ook pas echt interessant toen de hardware acceleratie beschikbaar werd , zodoende dat ik wat gevonden had om in een esxi omgeving de gpu door te kunnen zetten naar een virtuele server.
Met het idee dat Blueiris dan toch nog iets aan de HA heeft en het verbruik iets in de perken kan worden gehouden.

Met de cpu heb ik eigenlijk gelezen op het ip camera forum dat je beter een iets zwaarder model kan gebruiken als een gelimiteerde T cpu ( welke ik nu heb)
Dat het verbruik vaak lager ligt dan als dat je een T model hebt.
Vandaar dat ik dacht , misschien is het i7- 9700 model wel iets voor als ik "gek" ging doen met camera's en of andere services draaien.

Ik denk ik 3 a 4 virtuele servers draaien waaronder de Blue iris server die het meeste zal verbruiken.

Welk moederbord raad jij aan en of CPU welke toch wat rekenkracht heeft voor de cameras ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
vincenttor schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:48:
Met de cpu heb ik eigenlijk gelezen op het ip camera forum dat je beter een iets zwaarder model kan gebruiken als een gelimiteerde T cpu ( welke ik nu heb)
Welke cpu is dat?
Dat het verbruik vaak lager ligt dan als dat je een T model hebt.
Vandaar dat ik dacht , misschien is het i7- 9700 model wel iets voor als ik "gek" ging doen met camera's en of andere services draaien.
Dat zou ik proberen te vermijden tenzij je echt meer dan 4 cores nodig hebt. Misschien is het verstandiger om een aparte digitale videorecorder aan te schaffen. Die zouden goedkoper en energiezuiniger kunnen zijn in bepaalde gevallen.
Ik denk ik 3 a 4 virtuele servers draaien waaronder de Blue iris server die het meeste zal verbruiken.
Het probleem is dat een grafische kaart op zich al een fors verbruik heeft, het kan makkelijk het verbruik van de hele computer verdubbelen. Dat verbruik ontstaat al zonder belasting, daarbij komt nog de belasting en dat kan nog veel meer vermogen eisen.
Welk moederbord raad jij aan en of CPU welke toch wat rekenkracht heeft voor de cameras ?
Voor gewone zuinige servers raad ik meestal een Fujitsu bord aan: D3643-H, D3642-B of D3644-B. Als processor kun je daarbij een i3-8100 (4 core) kiezen. Deze borden hebben cTDP - configurable TDP - in de BIOS.

'T' processoren zijn niet meer nodig, we hebben nu cTDP. Ze zijn zuinig in de zin dat ze een 'cap' hebben en niet meer dan x Watt verbruiken. In alle andere gevallen (idle verbruik e.d.) is het niet zuiniger. Sommige oudere T processoren zijn gewoon ondermaatse Celeron's. Die zijn niet snel en ze zijn ook beperkt in het vermogen dat ze trekken. Moderne Intel desktop processoren zijn in idle zuiniger en worden niet gelimiteerd in het maximum vermogen.

De meeste thuisservers draaien 90-99% van de tijd in idle. Het idle verbruik is waar je je dan op zou moeten richten. Als jouw server met de camera streams continu (dus niet alleen als je het scherm bekijkt) veel cpu verbruikt, verandert dat de zaak. Dan zou je zelfs nog kunnen kijken naar bepaalde AMD processoren die onder belasting zuiniger zijn. Normaal gesproken is dat geen goede processor voor zuiniger servers, maar onder zware belasting kan het meer processorvermogen leveren per Watt. Maar dat gaat over de cpu zelf, niet zozeer over bepaalde H.264/H.265 functies. Zoek maar eens naar reviews van processoren die processorcapaciteit per Watt aangeven. Ik kom weinig reviews tegen die gaan over specifiek H.264/H.265 functies.

Ik kwam deze wikipagina nog tegen over optimalisatie in Blue Iris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
mrmrmr schreef op maandag 25 november 2019 @ 01:02:
[...]

In dat geval wil je denk ik 1Gbps op 3 poorten (tv heeft meestal 100mbps). Het verbruik van de quad port chip is 3,43W. Een wat oudere switch die ik hier heb verbruikt 1,4W idle, 1 poort: 2,1W; 2 poorten: 2,8W, 3 poorten: 3,5W en 4 poorten 4,2W. Onder Windows verbruikt een single port kaart ongeveer 0,5W in idle.
De kwestie wel of geen switch is denk ik duidelijk: geen Gbps switch, tenzij erg zuinig. Dan heb je nog de keuze tussen de bestaande quad port kaart of 3 losse single port kaarten. Het zou theoretisch zuiniger moeten zijn met de 3 losse kaarten, als die goed werken naast elkaar.

[...]

De vraag over passthrough kan @|sWORDs| misschien beantwoorden.

Zelf meten is de beste methode, want veel hangt af van wat je hardware is, de configuratie, drivers, etc. etc.

[...]

Zit daar alle verbruik in? Een goedkope en goede losse energiemeter is de Brennenstuhl PM 231 E. Die meet ook laag verbruik tamelijk goed (nauwkeurig). Daarmee kun je ook andere apparaten in het huishouden meten, verdient zich snel terug.
heb de energiemeter uit jouw link besteld en krijg ik volgens Amazon Duitsland eind van de week binnen dus dan weet ik meer wat het gebruikt is dus nog even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
mrmrmr schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:41:
[...]

Welke cpu is dat?

[...]

Dat zou ik proberen te vermijden tenzij je echt meer dan 4 cores nodig hebt. Misschien is het verstandiger om een aparte digitale videorecorder aan te schaffen. Die zouden goedkoper en energiezuiniger kunnen zijn in bepaalde gevallen.

[...]

Het probleem is dat een grafische kaart op zich al een fors verbruik heeft, het kan makkelijk het verbruik van de hele computer verdubbelen. Dat verbruik ontstaat al zonder belasting, daarbij komt nog de belasting en dat kan nog veel meer vermogen eisen.

[...]

Voor gewone zuinige servers raad ik meestal een Fujitsu bord aan: D3643-H, D3642-B of D3644-B. Als processor kun je daarbij een i3-8100 (4 core) kiezen. Deze borden hebben cTDP - configurable TDP - in de BIOS.

'T' processoren zijn niet meer nodig, we hebben nu cTDP. Ze zijn zuinig in de zin dat ze een 'cap' hebben en niet meer dan x Watt verbruiken. In alle andere gevallen (idle verbruik e.d.) is het niet zuiniger. Sommige oudere T processoren zijn gewoon ondermaatse Celeron's. Die zijn niet snel en ze zijn ook beperkt in het vermogen dat ze trekken. Moderne Intel desktop processoren zijn in idle zuiniger en worden niet gelimiteerd in het maximum vermogen.

De meeste thuisservers draaien 90-99% van de tijd in idle. Het idle verbruik is waar je je dan op zou moeten richten. Als jouw server met de camera streams continu (dus niet alleen als je het scherm bekijkt) veel cpu verbruikt, verandert dat de zaak. Dan zou je zelfs nog kunnen kijken naar bepaalde AMD processoren die onder belasting zuiniger zijn. Normaal gesproken is dat geen goede processor voor zuiniger servers, maar onder zware belasting kan het meer processorvermogen leveren per Watt. Maar dat gaat over de cpu zelf, niet zozeer over bepaalde H.264/H.265 functies. Zoek maar eens naar reviews van processoren die processorcapaciteit per Watt aangeven. Ik kom weinig reviews tegen die gaan over specifiek H.264/H.265 functies.

Ik kwam deze wikipagina nog tegen over optimalisatie in Blue Iris.
De cpu welke ik in de server heb zitten is de i7 -6700T.
Waarom ik een andere zwaarder model cpu wil is omdat ik steeds meer megapixels krijg met de ip camera's en er nog een 3 bij gaan komen.
Door de 4K 12Mp camera's welke in het netwerk hangen begint de cpu aardig hoger te worden en helemaal zodra er wat camera's worden geactiveerd met opnames.

De optimalisatie in Blueiris heb ik allemaal al eigenlijk op maximaal staan, behalve het liveview gedeelte die staat op iets meer Fps als 1.
De cams staan op 15 Fps welke snel genoeg is, en direct to disc recording + de hardware acceleratie.
Voorheen hing het cpu verbruik percentage netjes rond de 13 - 20 % maar sinds de 4k camera's er bij zijn gekomen is het zomaar 30-50% en hoger als er opnames zijn of live word gekeken.

Toch kan ik het nog iets terug dringen qua verbruik en dat is zodra ik buiten pir sensoren ga plaatsen, dan hoeft de software niet de motion detectie op zich te nemen en gaat die alleen opnemen zodra de 1 van de inputs de software daar opdracht toe geeft.

Ik heb hier een NVR staan, eigenlijk nooit gemeten wat het verbruik daar van is maar ik gok een stuk lager.
Alleen omdat ik de nvr heb kan ik de beelden niet in mijn domotica software verwerken.
Ook heb ik een aantal camera's hangen welke niet van dahua zijn, deze werken dus ook niet dan met opnemen op beweging ( iets wat blue iris niet uitmaakt welk merk ze van zijn)

Vandaar dat ik graag weer naar een server ga die het regelt qua opname e.d.

De moederborden welke jij zojuist noemde, die zijn meer energie zuinig?
of is dat omdat deze de cTDP functie ook ondersteunen ?

Wat als ik daar een i7-9700 op zou zetten 8)7 ?

en bedankt voor je hulp, zo kom ik nog eens ergens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
vincenttor schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:29:
[...]

De cpu welke ik in de server heb zitten is de i7 -6700T.
Dat is een 4 core op 2,8GHz met uitloop naar 3,6GHz als de TDP beperking het toestaat.
Waarom ik een andere zwaarder model cpu wil is omdat ik steeds meer megapixels krijg met de ip camera's en er nog een 3 bij gaan komen.
Door de 4K 12Mp camera's welke in het netwerk hangen begint de cpu aardig hoger te worden en helemaal zodra er wat camera's worden geactiveerd met opnames.
Ik zie bij 8channel 4k recorders verbruik van 10 of 15W staan. Als dat juist is, kun je er met x64 zelfbouw niet tegenop.
Toch kan ik het nog iets terug dringen qua verbruik en dat is zodra ik buiten pir sensoren ga plaatsen, dan hoeft de software niet de motion detectie op zich te nemen en gaat die alleen opnemen zodra de 1 van de inputs de software daar opdracht toe geeft.

Ik heb hier een NVR staan, eigenlijk nooit gemeten wat het verbruik daar van is maar ik gok een stuk lager.
Alleen omdat ik de nvr heb kan ik de beelden niet in mijn domotica software verwerken.
Ook heb ik een aantal camera's hangen welke niet van dahua zijn, deze werken dus ook niet dan met opnemen op beweging ( iets wat blue iris niet uitmaakt welk merk ze van zijn)
Aha, ik weet daar veel te weinig van. Het is wel jammer dat je "grof geweld" (het x64 platform) in zou moeten zetten om de data aan te kunnen. Een purpose built apparaat kan dat vermoedelijk beter.
De moederborden welke jij zojuist noemde, die zijn meer energie zuinig?
of is dat omdat deze de cTDP functie ook ondersteunen ?
Vooral omdat ze zeer zuinig zijn. Het zijn semi-industriele borden, getest op functioneren in warme omstandigheden, soms ook kiosk toepassing genoemd. De cTDP is handig dat je het maximaal verbruik kunt sturen. Het moederbord kan dat zelf ook doen bij sommige 'K' modellen @ 95W TDP.

De ondersteuning van processoren kun je in deze lijst nakijken.

Je hebt ook een zuinige voeding nodig. Ik denk dat het neerkomt op een PicoPSU-160-XT met 120W of 160W Leicke adapter. Die levert voordeel op als het standaard verbruik minder is dan 40W. Daarboven is een ATX voeding met efficient laag verbruik geschikter. Hardware.info test regelmatig voedingen op 22,5W verbruik. Daar kun je zien welke voeding het beste zou doen bij zo'n idle verbruik. PicoPSU kan ca. 84% scoren en ATX scoort daar meestal 76% of minder. 80plus geeft geen houvast wat betreft de efficientie van een voeding omstreeks 40W. De 80plus meetmethode maakt het grotendeels irrelevant omdat ze het verbruik op dat niveau niet meenemen in de classificatie.

Dit model PicoPSU en adapters zijn te koop via amazon.de.

De keuze hangt ook af van het aantal 3.5" disks. Die hebben namelijk een hoog opstartverbruik, meestal tussen 19 en 30W. Processoren draaien tijdens opstarten ook op de hoge frequentie. Een zware 8 core processor op standaard snelheid verbruikt dus waarschijnlijk veel meer dan bijvoorbeeld een dual core G5400 die op 25 of 30W zit. 4x 3.5" disks verbruiken maximaal 100W (4x ~25W). Drie tot vier 3.5" disks is in die situatie ongeveer de grens voor een PicoPSU.

2.5" 4 of 5TB disks zijn veel zuiniger tijdens opstarten en tijdens (idle) gebruik en je kunt er gerust 6 van gebruiken (30TB). Maar of ze ook geschikt zijn voor videoopnames, dat is de vraag. Als je 1 opname per drive sequentieel wegschrijft (d.w.z. weinig beweging van de koppen) zou het misschien kunnen.
Wat als ik daar een i7-9700 op zou zetten 8)7 ?
De processor zou wel meer dan 1x 4k stream per core aan moeten kunnen. Als je uitgaat van 1 core per 4k channel dan heb je inderdaad meer aan een 6 of 8 core. In dat geval is een moderne cpu wel een goed idee. Het levert dan wel warmteontwikkeling (=energieverlies) op en die moet je dan weer bestrijden met een actieve koeler.

Dit is een link naar gepinde posts met informatie over het verbruik van (merendeels zuinige) moederborden in thuisservers: Het grote zuinige server topic - deel 2. Daarin staan ook meetresultaten van de genoemde moederborden.
en bedankt voor je hulp, zo kom ik nog eens ergens _/-\o_
Graag gedaan, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
bedankt mrmrmr,

Heb zojuist even wat testjes gedaan met mijn professionele meet setup haha :)
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/zomaar/20191126_182039.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pv25kw.000webhostapp.com/zomaar/20191126_182046.jpg

en met 2 x 4K camera op 12Mp en de hoogste settings etc etc ( 15Fps)
2 x 2 mp zelfde verhaaltje/
1x een 3Tb WD purple in de recorder dan kom ik op +/- 100 mA bij 230Volt.

Dus een 23Watt verbruik, en dan maakt het niet uit hoeveel mensen er inloggen om de streams te kijken en of opnames dat sprong hooguit 2mA hoger.

Denk niet dat ik het qua zuinigheid ga winnen van de nvr.
Misschien dan toch de Blueiris computer laten varen, en genoegen nemen in mijn domotica software met snapshots i.p.v. bewegende beelden :F

Om even te vergelijken doet de server welke ik nu gebruik en een aantal services op de achtergrond in W10 draaien.
Blueiris / Homeseer / Plex

Zelfde aantal camera's en instellingen :

Cpu hangt voor BI rond de 10-12 % met HA aan GPU op 8%
Vermogen schommelt tussen de 270 en 305 mA
Dus 70Watt eet die gewoon even op

Zonder blueiris is hangt de cpu rond de 2a3 % en is het verbruik 200-210 mA dus 46 Watt bij 230Vac

Het verbruik van de NVR en Blueiris op zich zelf is nu nagenoeg gelijk zou je zeggen.
Alleen dan zijn er nog geen kijkers natuurlijk bij opgenomen, en de server op zich vreet nog al best wat als ik het zo zie.

Raak ik toch aan een andere server voor plex en de thuis besturing te draaien en dan laat ik het virtualisatie gebeuren voor nu maar even links liggen denk ik.

De pico psu heb ik toevallig ooit gekocht toen ik nog een carpc had dus dat komt al goed uit.

In ieder geval bedankt voor de hulp, toch kriebelt het wel maar als ik zo naar het verbruik kijk terwijl ik nog weinig tot niks er mee doe , dan is dat iets waar ik meer winst mee kan behalen denk ik.

Edit:
Voor de grap de POE switch eens gemeten en die verbruikt 505 mA >:)
Nou zitten de 24 poorten allemaal vol en merendeels word gevoed door de switch.

[ Voor 4% gewijzigd door vincenttor op 26-11-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
vincenttor schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:43:
Zonder blueiris is hangt de cpu rond de 2a3 % en is het verbruik 200-210 mA dus 46 Watt bij 230Vac
Dat zou wel beter moeten kunnen denk ik. Minder dan 15W (zonder hard disks) moet kunnen met de genoemde Fujitsu moederborden. In optimale omstandigheden (Windows, Debian) is 4,2W haalbaar. Ter vergelijking en om on topic te blijven: ESXi voegt daar ca. 3,4W aan toe, zonder VM's.
Voor de grap de POE switch eens gemeten en die verbruikt 505 mA >:)
Nou zitten de 24 poorten allemaal vol en merendeels word gevoed door de switch.
Zeker met professionele switches en veel poorten is het verbruik al snel behoorlijk aan de maat. Als er geen PoE op bepaalde poorten wordt gebruikt kun je misschien de spanning eraf halen, dat is soms configureerbaar in managed switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
mrmrmr schreef op maandag 25 november 2019 @ 01:02:

heb gisteren die meter binnen gekregent en het verbruik van mn esxi bak met de pfsense vm en xpenology vm ingeschakeld schommelt rond de 70/75 watt. Eerlijk gezegd valt mij dat nog mee.
Hebben vanmorgen het volgende besteld:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 122,90€ 122,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,40

Dit ga ik inbouwen in een behuizing van een hp ml310e gen 8 die ik nog heb staan waarvan de voeding/mobo kapot is. deze heeft een atx voeding en micro atx moederbord voor zover ik dat kan beoordelen dus moet dat gewoon passen. De stekkers van de powerswitch/lampjes zijn verschillend maar dat is eenvoudig op te lossen door in de bios de setting always on after power loss te activeren. Ook haal ik de backplane van de hd's eruit en sluit ik de sata/voedingskabel rechtstreeks aan Ook moeten er andere koelers in omdat de stekker ook verschillend is. Ik hoop dat ik dinsdag/woensdag alles binnen krijg dus dat ik dan het eind van de week meer weet kwa verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@|sWORDs| Als je USB als datastore gebruikt, klopt mijn aanname dan dat je nog steeds wel een USB controller in passthrough kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:05:
@|sWORDs| Als je USB als datastore gebruikt, klopt mijn aanname dan dat je nog steeds wel een USB controller in passthrough kan zetten?
Volgens mij wel, als het maar een andere controller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb een vraag die niet specifiek over ESxi gaat maar ik kwam via de search uit in dit topic. Ik kan namelijk een ML110 G7 aankomen en een ML310e Gen8 V2 (de ML110 iets goedkoper dan de ML310e) en ik zag dat deze hier besproken werden. En gezien de titel van het topic is het meteen waar mijn interesse ligt. Hoe zuinig zijn deze twee machines vergeleken met elkaar (dezelfde situatie)? Is de een (veel) zuiniger dan de ander?
Ik weet nog niet welk OS ik wil gebruiken, ik ben aan het inlezen over FreeNAS en XPEnology (ik hoop niet dat ik daardoor mijn vraag hier niet mag stellen want het gaat mij om de hardware en daar wordt deze ook door jullie door gebruikt). Het zal gebruikt worden in een thuis situatie en waarschijnlijk niet heel intensief. Ik heb hier 4x 3TB red's liggen die ik erin wil stoppen.

TL;DR:
- Ik kan een ML110 G7 en een ML310e V2 aankomen. De ML110 iets goedkoper dan de ML310e
- SImpel thuisgebruik
> Welke van de twee is het zuinigste? En aan wat voor getallen moet ik denken bij 4x 3TB red's
> Zijn er nog andere redenen om de een of de ander te overwegen behalve de zuinigheid van de systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Markos schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:54:

- Ik kan een ML110 G7 en een ML310e V2 aankomen. De ML110 iets goedkoper dan de ML310e
- SImpel thuisgebruik
> Welke van de twee is het zuinigste? En aan wat voor getallen moet ik denken bij 4x 3TB red's
> Zijn er nog andere redenen om de een of de ander te overwegen behalve de zuinigheid van de systemen?
Het valt niet zo makkelijk te zeggen hoeveel ze verbruiken. Het hangt er sterk vanaf hoe ze zijn besteld, met welke onderdelen (o.a. voeding, netwerkkaart, optical drive). Ik denk dat ze 25 tot 50W zullen verbruiken met 1 disk of 34W-60W bij 4x 3.5" disks. Zelf meten is aan te raden. Start ze daarvoor vanaf een USB stick met Linux erop, bijvoorbeeld Debian, na het draaien van powertop --auto-tune, nadat de monitor in slaapstand gaat.

WD Red 3TB WD30EFRX disks verbruiken per stuk 2,7W in idle en 0,4W in spindown.

Beide systemen hebben maximaal 4 SATA disks op de geintegreerde SATA controller. De ML310e Gen8 v2 heeft maar 2x SATA3 aansluitingen en 2x SATA2. De ML110 heeft 4x SATA2. Dus je SATA3 disks zullen niet op volle snelheid data kunnen sturen.

Als je mensen met specifieke HP server een vraag wilt stellen, kun je ze beter direct aanspreken door ze te vermelden met '@' ervoor. Ik zie geen recente berichten met bijvoorbeeld een ML110.

Als de prijs 350 euro is (ik zag een server voor die prijs), dan kun je misschien beter iets recenters zoeken. Dat is veel geld voor verouderde technologie die niet zo zuinig is. Elke Watt verbruik kost per jaar ongeveer 2 euro.

Zuinige volwaardige servers hebben typisch een Skylake of nieuwere processor en een zuinig moederbord en voeding. Zelf bouwen kan ook, zo heel moeilijk is het niet en je kunt altijd hulp vragen.

Voor thuis is niet nodig om specifiek een servermodel te kopen. Een gewone desktop computer is ook prima als thuisserver. Professionele servers zijn standaard niet zo zuinig en ze zijn gericht op het bedienen van veel werkstations, maar die heb je thuis niet. Het is dus vaak overkill en ze zijn ook niet sneller.

Een goed startpunt is het systeem van @FutureCow met wat moderniseringen:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,78€ 58,78
1MoederbordenASRock B360M-HDV€ 85,47€ 85,47
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 27,91€ 27,91
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,30€ 53,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,46

Dit systeem kan 6x 4TB of 5TB 2.5" drives aan. Dit zijn Seagate 2.5" SATA drives die je als extern model kunt kopen en uit de behuizing kunt bevrijden. Ze zijn dan veel goedkoper. Zo nu en dan in de aanbieding bij amazon.de, Media Markt en soms bij Coolblue. De 3.5" schijven die je nu hebt kun je gebruiken voor backup via USB, bijvoorbeeld met een Sharkoon Quickport of Drivelink waarvan je de stekker alleen insteekt als die wordt gebruikt.

Omdat je 3.5" disk drives hebt, is bovenstaande voeding niet voldoende. Je moet namelijk rekening houden met het verbruik tijdens opstarten, dat is maximaal 83W voor alleen de disks. Daarbij komt het verbruik van de processor+moederbord, circa 30W. Dus de voeding moet 120W aankunnen. Een alternatief is dan de PicoPSU-160-XT met een Leicke 120W 12V adapter. Beide zijn verkrijgbaar bij amazon.de.

Denk aan verbruik van 7W in idle (Windows/Debian) zonder hard disks en ongeveer 20W met 4x 3.5" hard disks. Met 2.5" hard disks zou het totaalverbruik slechts ~10,5W zijn. Kijk ook naar deze vergelijking van besturingssystemen.

Het kan nog 3W beter met een Fujitsu D3642-B moederbord, maar die is duurder.

[ Voor 44% gewijzigd door mrmrmr op 06-12-2019 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Markos schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:54:
Gaat dit om tweedehands hardware? Zelf zou ik nieuw nu echt naar Skylake of nieuwer kijken.

Een Dell T130 is relatief zuinig (die van mij deed < 20W idle) voor een stock machine. De Fujitsu TX1310-M3 ziet er ook goed uit en heeft een hier zo geliefd Fujitsu bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

mrmrmr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 01:53:
[...]

Het valt niet zo makkelijk te zeggen hoeveel ze verbruiken. Het hangt er sterk vanaf hoe ze zijn besteld, met welke onderdelen (o.a. voeding, netwerkkaart, optical drive). Ik denk dat ze 25 tot 50W zullen verbruiken met 1 disk of 34W-60W bij 4x 3.5" disks. Zelf meten is aan te raden. Start ze daarvoor vanaf een USB stick met Linux erop, bijvoorbeeld Debian, na het draaien van powertop --auto-tune, nadat de monitor in slaapstand gaat.

WD Red 3TB WD30EFRX disks verbruiken per stuk 2,7W in idle en 0,4W in spindown.

Beide systemen hebben maximaal 4 SATA disks op de geintegreerde SATA controller. De ML310e Gen8 v2 heeft maar 2x SATA3 aansluitingen en 2x SATA2. De ML110 heeft 4x SATA2. Dus je SATA3 disks zullen niet op volle snelheid data kunnen sturen.

Als je mensen met specifieke HP server een vraag wilt stellen, kun je ze beter direct aanspreken door ze te vermelden met '@' ervoor. Ik zie geen recente berichten met bijvoorbeeld een ML110.

Als de prijs 350 euro is (ik zag een server voor die prijs), dan kun je misschien beter iets recenters zoeken. Dat is veel geld voor verouderde technologie die niet zo zuinig is. Elke Watt verbruik kost per jaar ongeveer 2 euro.

Zuinige volwaardige servers hebben typisch een Skylake of nieuwere processor en een zuinig moederbord en voeding. Zelf bouwen kan ook, zo heel moeilijk is het niet en je kunt altijd hulp vragen.

Voor thuis is niet nodig om specifiek een servermodel te kopen. Een gewone desktop computer is ook prima als thuisserver. Professionele servers zijn standaard niet zo zuinig en ze zijn gericht op het bedienen van veel werkstations, maar die heb je thuis niet. Het is dus vaak overkill en ze zijn ook niet sneller.

Een goed startpunt is het systeem van @FutureCow met wat moderniseringen:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,78€ 58,78
1MoederbordenASRock B360M-HDV€ 85,47€ 85,47
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS8266€ 27,91€ 27,91
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 53,30€ 53,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,46

Dit systeem kan 6x 4TB of 5TB 2.5" drives aan. Dit zijn Seagate 2.5" SATA drives die je als extern model kunt kopen en uit de behuizing kunt bevrijden. Ze zijn dan veel goedkoper. Zo nu en dan in de aanbieding bij amazon.de, Media Markt en soms bij Coolblue. De 3.5" schijven die je nu hebt kun je gebruiken voor backup via USB, bijvoorbeeld met een Sharkoon Quickport of Drivelink waarvan je de stekker alleen insteekt als die wordt gebruikt.

Omdat je 3.5" disk drives hebt, is bovenstaande voeding niet voldoende. Je moet namelijk rekening houden met het verbruik tijdens opstarten, dat is maximaal 83W voor alleen de disks. Daarbij komt het verbruik van de processor+moederbord, circa 30W. Dus de voeding moet 120W aankunnen. Een alternatief is dan de PicoPSU-160-XT met een Leicke 120W 12V adapter. Beide zijn verkrijgbaar bij amazon.de.

Denk aan verbruik van 7W in idle (Windows/Debian) zonder hard disks en ongeveer 20W met 4x 3.5" hard disks. Met 2.5" hard disks zou het totaalverbruik slechts ~10,5W zijn. Kijk ook naar deze vergelijking van besturingssystemen.

Het kan nog 3W beter met een Fujitsu D3642-B moederbord, maar die is duurder.
Dankje voor de super uitgebreide reactie. Ik beantwoord nu via mobiel, ik zal dit weekend even terug zoeken welke reacties ik heb gezien dat @ ik die erbij met dezelfde hardware.

De ml110 heeft een e3-1220 en de ml310e weet ik niet maar ik verwacht een e3-1220v3.

(& @ANdrode ) wat ik vergeten was erbij te vermelden..het gaat om een tweedehands exemplaar. ML110 voor 50 euro en de ML310e voor 75 euro. Geheugen hebben beide volgens mij 8GB of 12GB, maar dat zijn de kosten niet en is volgens mij sowieso al veel meer dan ik nodig heb. Ik weet verder niets over overige hardware. Ik ging er vanuit dat de rest een beetje standaard zou zijn per model. De optische drive wil ik eruit halen want die gebruik ik toch niet.
Sata aansluiting had ik niet naar gekeken (dom) ik ging er vanuit dat dit wel sata3 zou zijn. Maar als er 4 schijven als raid in gaan en slechts 2 poorten zijn sata3 dan ga ik daar geen verschil aan merken met alleen sata2 neem ik aan?

Ik had in eerste instantie een ASRock N3150-ITX van iemand overgenomen maar deze was niet echt ideaal wat ik her en der online las. Plus het verbruik zou volgens iemand vergelijkbaar zijn met de ml110 g7 (ik kan deze reactie zo snel niet terug vinden). Dus voor dat itx bordje kan ik nog wel iets anders leuks bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik dacht dat deze (ML110G7/ML310eG8) systemen vaker waren besproken maar ik vind nu enkel deze berichten: (misschien was het toch in een ander topic)
hans_lenze schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:57:
[...]

Het kan zeker werken op de Microserver. Maar het ding heeft een processor die is ontwikkeld voor een netbook. De prestaties zijn er dan ook naar en wat geduld is af en toe zeker nodig. Hij doet het echter voorbeeldig en het is een lief klein doosje.

Een ML110 g7 of ML310e g8 is een behoorlijk serieuze machine qua rekenkracht. Een Remote Desktop server zal daar lekker snel en snappy op kunnen werken. De overige rekenkracht kun je inzetten voor meer VMs of meer processen in de bestaande VMs. Standaard komen ze met wisselframes voor HDDs, 2x GB Ethernet en een out-of-band management poort (KVM over IP is een extra licentie).

Qua prijs heb je ongeveer 2 Microservers voor een enkele ML unit. De meerderheid van de zelfbouw systemen die hier langs komen zijn zeker goedkoper en hangen qua prestaties dicht tegen de ML unit aan. Het uitzoekwerk qua compatibiliteit is al voor je gedaan en met wat aandacht kom je op de helft van het verbruik van een Microserver of een ML unit. In de toekomst is er een grote kans dat een ML unit het langste zonder problemen/aanpassingen/driver injecties blijft werken met vSphere Hypervisor.

Alle bovenstaande afwegingen in acht genomen (en daarbij het feit dat ik zowel een Microserver als een ML unit in huis heb) zou ik in de toekomst voor zelfbouw gaan omdat het meer bang for buck geeft en ik zeker weet welke onderdelen er in aanwezig zijn en wat die doen met het verbruik. Enig alternatief zou voor mij nog een Mac Mini server zijn. (10Watt idle met ESXi, wie wil dat niet!)
hans_lenze schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 14:23:
[...]

De Microserver kan maximaal 16GB aan.
De ML310e g8 is de volgende in de HP lijn (single socket Xeon E3-12xxv2). Gok dat die rond de 40Watt zal verbruiken (mijn ML110 g6 met 16GB ECC + 1x 2,5" + 1x 3,5" + SSD +iLO Advanced gebruikt 46Watt met ESXi 5.1 en twee VMs).
Behoorlijk oude berichten maar wellicht kan @hans_lenze mij helpen met de keuze (zie een paar berichten hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Ehm... Ik zal eens lezen wat je precieze vraag is. Mijn eerste gevoel is dat je een HPE Gen7 apparaat tegenwoordig niet meer als zuinig mag bestempelen. Dus als zuinig je doel is, zou ik alle hardware ouder dan een jaar skippen.
Markos schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:59:
[...]
[knip]
Ik had in eerste instantie een ASRock N3150-ITX van iemand overgenomen maar deze was niet echt ideaal wat ik her en der online las. Plus het verbruik zou volgens iemand vergelijkbaar zijn met de ml110 g7 (ik kan deze reactie zo snel niet terug vinden). Dus voor dat itx bordje kan ik nog wel iets anders leuks bedenken.
Deze twee machines zijn echt totaal niet vergelijkbaar. De ene is een low-power SoC die je met de juiste voeding onder de 10W kunt krijgen en de ander is een beest van een single socket server met een hoop uitbreidingsmogelijkheden.
De ene is uitstekend in te zetten als NAS met een handvol docker containers (zie de Synology DS716+II) en de andere kan met de juiste videokaart als goeie game PC dienen. Een duidelijk voordeel van de HPE machines is dat je niet hoeft te zoeken naar drivers ofzo. Die hardware is meestal compatible met een "normale" ESXi iso.

Omdat je in het "Zuinige ESXi" topic post, ga ik er vanuit dat je ook echt een zuinige machine wilt.

Edit:
Ik heb even gelezen wat je vraag is en ik interpreteer die zo: Is een ML110 Gen7 of een ML310e Gen8 zuiniger?
Antwoord: Lood om oud ijzer.
De ML110 bevat een socket LGA1155 moederbord op basis van Intel C200 serie chipset en ILO3 onboard.
De ML310e bevat een socket LGA1150 moederbord op basis van Intel C222 chipset en ILO4 onboard.

Het zijn beide leuke machienjes om thuis mee te spelen maar als 24/7 FreeNAS of XPenology machine vind ik je N3150 bordje geschikter. Die gebruikt veel minder stroom.
(Hier draait een soortgelijk bordje met een virtuele XPenology machine al jarenlang in de meterkast dus heel objectief is deze mening niet...)

[ Voor 20% gewijzigd door hans_lenze op 09-12-2019 14:29 ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:03
jwvdst schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:25:
[...]
heb gisteren die meter binnen gekregent en het verbruik van mn esxi bak met de pfsense vm en xpenology vm ingeschakeld schommelt rond de 70/75 watt. Eerlijk gezegd valt mij dat nog mee.
Hebben vanmorgen het volgende besteld:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD8266€ 122,90€ 122,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 424,40

..
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, je build is vergelijkbaar met die van mij. Op het moment gebruik ik ubuntu server 19.04 maar wil misschien de overstap maken naar esxi. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
LigeTRy schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:12:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen, je build is vergelijkbaar met die van mij. Op het moment gebruik ik ubuntu server 19.04 maar wil misschien de overstap maken naar esxi. :9
Heb net een mail gehad vanavond dat de spullen vandaag verstuurd zijn dus hoop vant weekend de eerste resultaten te hebben. Door een voorraad verschil heeft het even wat langer geduurd voordat de spullen geleverd worden.

edit:
heb de spullen binnen gekregen en even snel getest met esxi 6.7u2.
na 10 minuten met alles op de standaard instellingen en een 500 watt voeding 32bg ram een usb stick en voor de rest headless dus zonder toetsenbord en scherm aangesloten geeft de meter rond de 15/16 watt aan.

[ Voor 21% gewijzigd door jwvdst op 10-12-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jwvdst schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:37:
heb de spullen binnen gekregen en even snel getest met esxi 6.7u2.
na 10 minuten met alles op de standaard instellingen en een 500 watt voeding 32bg ram een usb stick en voor de rest headless dus zonder toetsenbord en scherm aangesloten geeft de meter rond de 15/16 watt aan.
Dat kan worden verbeterd met ca 30% met een zuinigere voeding. Het hangt van de totale belasting af welke daarvoor het meest geschikt is. Als het maximaal totaalverbruik 90 tussen 120W komt: een Mini-Box PicoPSU-160-XT met Leicke 12V 120W adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de). De PicoPSU-90 met Leicke 120W voeding is geschikt voor 6x 2.5" 4 of 5TB disk drives. Chucked = goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2019 @ 03:25:
[...]

Dat kan worden verbeterd met ca 30% met een zuinigere voeding. Het hangt van de totale belasting af welke daarvoor het meest geschikt is. Als het maximaal totaalverbruik 90 tussen 120W komt: een Mini-Box PicoPSU-160-XT met Leicke 12V 120W adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de). De PicoPSU-90 met Leicke 120W voeding is geschikt voor 6x 2.5" 4 of 5TB disk drives. Chucked = goedkoper.
de bedoeling is om op termijn eerst de 4x 1.5tb samsung schijven te vervangen dat 2x 4/5tb schijven en een nvme drive aan te schaffen voor de boot/datastore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jwvdst schreef op woensdag 11 december 2019 @ 05:08:
[...]

de bedoeling is om op termijn eerst de 4x 1.5tb samsung schijven te vervangen dat 2x 4/5tb schijven en een nvme drive aan te schaffen voor de boot/datastore
2.5"? Dan is een PicoPSU-80/60 kit een optie. Zonder VM's zit je dan op omstreeks 8W verwacht ik. Een zuinige NVMe is Intel 660p. Die heeft goede power saving standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2019 @ 05:47:
[...]

2.5"? Dan is een PicoPSU-80/60 kit een optie. Zonder VM's zit je dan op omstreeks 8W verwacht ik. Een zuinige NVMe is Intel 660p. Die heeft goede power saving standen.
die 8 watt zal ik wel niet halen. Heb ook nog een quad tv tuner kaart die erin moet en een quad poort ethernet kaart.

Welke hds zou je dan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou eerst meten zonder die kaarten. Zo weet je wat het verbruik is van de kaarten en kun je beter inschatten of het de moeite waard is de voeding te vervangen.

De 2.5" drives zijn vooral interessant omdat ze een veel lager idle verbruik hebben (0,85W idle en 0,18W in stilstand) dan 3.5" drives, WD heeft meestal een idle verbruik van 3W.

Seagate heeft momenteel onder allerlei namen externe 2.5" 4TB en 5TB drives met intern een SATA drive. Ze zijn regelmatig in de aanbieding bij amazon.de, MediaMarkt (misschien volgende maand als het 21 jaar bestaat, 23-26 januari) en laatst bij Coolblue op black friday, maar die is net geweest. Als je dicht bij de grens woont: in Duitsland heeft Mediamarkt vaker en betere aanbiedingen.

Onder andere in de reviews van amazon.de (of google/youtube) kun je zien of mensen er een SATA drive in hebben aangetroffen. Er is wel een nadeel: de garantie vervalt waarschijnlijk als je de behuizing openmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-06 12:59
Ik wil een nieuwe server bouwen ter vervanging van mijn huidige I5-3330 setup. Met 50% load zit die op een verbruik van 55W. De server is 24/7 actief. Er draait onder meer BlueIris op.

Ik had volgende in gedachte:
- Fujitsu D3643-H
- intel-core-i3-9100

Zijn er mensen die het verbruik kunnen delen van deze componenten bij 50% load ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

devastator83 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:56:
Ik wil een nieuwe server bouwen ter vervanging van mijn huidige I5-3330 setup. Met 50% load zit die op een verbruik van 55W. De server is 24/7 actief. Er draait onder meer BlueIris op.

Ik had volgende in gedachte:
- Fujitsu D3643-H
- intel-core-i3-9100

Zijn er mensen die het verbruik kunnen delen van deze componenten bij 50% load ?
De load is helemaal afhankelijk van de gebruikte cpu, je kan dus niet op voorhand een voorspelling doen van de te verwachten load op de processor. Nu is een i3-9100 grofweg 2x zo snel in de benchmarks als je huidige processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
mrmrmr schreef op woensdag 11 december 2019 @ 06:58:
Ik zou eerst meten zonder die kaarten. Zo weet je wat het verbruik is van de kaarten en kun je beter inschatten of het de moeite waard is de voeding te vervangen.

De 2.5" drives zijn vooral interessant omdat ze een veel lager idle verbruik hebben (0,85W idle en 0,18W in stilstand) dan 3.5" drives, WD heeft meestal een idle verbruik van 3W.

Seagate heeft momenteel onder allerlei namen externe 2.5" 4TB en 5TB drives met intern .en SATA drive. Ze zijn regelmatig in de aanbieding bij amazon.de, MediaMarkt (misschien volgende maand als het 21 jaar bestaat, 23-26 januari) en laatst bij Coolblue op black friday, maar die is net geweest. Als je dicht bij de grens woont: in Duitsland heeft Mediamarkt vaker en betere aanbiedingen.

Onder andere in de reviews van amazon.de (of google/youtube) kun je zien of mensen er een SATA drive in hebben aangetroffen. Er is wel een nadeel: de garantie vervalt waarschijnlijk als je de behuizing openmaakt.
Betrouwbaarheid gaat bij mij boven de laatste watt verbruik. Zat zelf ook te denken aan 2.5". Ik wil een systeem waarmee ik voorlopig even vooruit kan en dan vind ik een paar euro extra niet erg.

het verbruik headless met alleen een usb stick met esxi 6.7u3 is 16 watt met alle settings op default. Ik denk dus dat het wel zin heeft om de voeding te vervangen voor een pico psu. Heb ook een Intel 660p 512GB nvme stick besteld vanmiddag die ik als bootdisk/datastore voor esxi ga gebruiken. Dan kan de onboard sata in passthrough voor de xpenology vm en ben ik de dell perc h200 ook niet meer nodig. Die schijnen ook nogal wat stroom te verbruiken

[ Voor 15% gewijzigd door jwvdst op 11-12-2019 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Brilsmurfffje schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:14:
[...]

De load is helemaal afhankelijk van de gebruikte cpu, je kan dus niet op voorhand een voorspelling doen van de te verwachten load op de processor. Nu is een i3-9100 grofweg 2x zo snel in de benchmarks als je huidige processor.
Ik denk dat je mn vraag verkeerd begrepen hebt. Heel dit topic gaat over idle verbruik, maar mijn server zal nooit idle zijn. Ik vraag niet wat het % cpu verbruik zal zijn, maar hoeveel watt ie verbruikt als ik de cpu voor 50% belast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:56
devastator83 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat je mn vraag verkeerd begrepen hebt. Heel dit topic gaat over idle verbruik, maar mijn server zal nooit idle zijn. Ik vraag niet wat het % cpu verbruik zal zijn, maar hoeveel watt ie verbruikt als ik de cpu voor 50% belast
Ik denk dat @Brilsmurfffje bedoelt dat je met je huidige load niet eens aan 50% cpu usage zal komen op die i3-9100, omdat die 2x zo snel is als die i5.. Daarbij hangt het verbruik ook nog af van de gebruikte harde schijven en andere apparatuur.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Klopt. Ik ben gewoon op zoek naar mensen die die CPU en mobo gebruiken, en hun verbruiksgegevens onder load willen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Weet iemand of er ook behuizingen zijn speciaal gemaakt voor gebruik met een Pico psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
jwvdst schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:32:
Weet iemand of er ook behuizingen zijn speciaal gemaakt voor gebruik met een Pico psu?
De fabrikant van PicoPSU, MiniBox, bied zulke kastjes aan. Maar ik denk dat ze de plank misslaan bij het koelingsmethode. Ze willen lucht van boven naar binnen laten komen en aan de zijkant eruit laten komen. Ik denk dat dat zo niet goed werkt, want warme lucht wil omhoog en niet omlaag. Het vergt geforceerde koeling.

De beste en meest energiebesparing oplossing is passief koelen. Dat kan met een tower behuizing waarin de luch van onderaf naar binnen kan en boven weer weg kan. Door de convectiewerking gaat al vanzelf. Bij een vertikale radiator is dat ook zo, de lucht wordt onderaan aangezogen (zonder ventilator) om als warme lucht naar het plafond te gaan.

Als je het systeem niet langdurig zwaar belast is het mogelijk passief te koelen. Arctic had daarvoor voorheen de Alpine 11 Passive. Die is inmiddels vervangen door de Alpine Passive 12. Nadeel is wel dat die zwaar is, namelijk een halve kilo. Maar hij koelt goed. Als de vinnen vertikaal staan kan de lucht erdoorheen naar boven.

Bij zwaardere toepassingen kun je via een ventilator aan de bovenkant de luchtstroom uitgaand een handje helpen. Dat zuigt indirect ook de lucht door de koelvinnen van de cpu koeler. Eventueel kun je dat helpen met een "shroud", een plastic tunnel vanaf de koeler naar de ventilator. Bij nog zwaardere toepasingen kom je op een gewone actieve processorkoeler.

Krappe behuizingen hebben bijna altijd een koelingsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
mrmrmr schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:06:
De fabrikant van PicoPSU, MiniBox, bied zulke kastjes aan. Maar ik denk dat ze de plank misslaan bij het koelingsmethode. Ze willen lucht van boven naar binnen laten komen en aan de zijkant eruit laten komen. Ik denk dat dat zo niet goed werkt, want warme lucht wil omhoog en niet omlaag. Het vergt geforceerde koeling.
Het is een klein kastje met veel componenten dicht op elkaar. Dat vergt sowieso geforceerde koeling :) Daarnaast zie je dat ze het (ook) bedoeld hebben om achter een monitor te hangen, en dan is boven geen boven meer. Deze kastjes zijn gewoon niet bedoeld om passief gekoeld te worden :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Hangt er vanaf hoe je het wil gebruiken, maar vanwege de benodigde energie is het niet zinvol om tegen de natuurwetten in te gaan. Ik zou er juist gebruik van maken met een tower kast. Ook als je die achter een monitor zet of hangt.

Passief koelen is veel beter. De neiging tot overmatig koelen bestaat omdat velen gewend zijn aan energiehongerige gaming systemen en systemen uit het verleden met hardware met een hoog idle verbruik. We kunnen ondertussen al systemen bouwen (met ESXi) die slechts 8W verbruiken. Zonder ESXI 4W met gewone desktop processoren tot zelfs onder 2W met kleinere processoren. Het maximum verbruik ligt ook tamelijk laag bijvoorbeeld bij een krachtige Pentium G5400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dan heb je misschien de verkeerde link gestuurd, want dat is geen tower :) Bij het kastje wat je nu linkt is het erg lastig om niet tegen de wetten van de natuur te gaan als je van te voren niet weet of de gebruiker het ding horizontaal, verticaal, ondersteboven of binnenstebuiten gaat ophangen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
mrmrmr schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:06:
[...]

Die heb ik ook gezien maar gaan niet samen met de Fujitsu d3644-b moederbord omdat dat een uatx moederbord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik gebruik voor mATX gewone towers met bovenaan een opening en een goede airflow van beneden naar boven.

Voorheen stopte ik er een oude ATX voeding in, nu laat ik het gewoon open. Het stoort met niet omdat het aan de achterkant van de kast zit. Er zijn covers voor, maar die vind ik te duur. Je zou zelf wat kunnen maken met een gaas of met een 3d printer of een acrylaat plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:11
Interessant topic. Ga ik maar eens rustig doorstruinen...
Voorop gesteld; ik heb geen uitgebreide kennis van VMware/Citrix - je mag me dus als noob beschouwen.

Op dit moment heb ik een Synology NAS (214+), een Ubuntu VPS bij Hetzner (UniFi controller + UNMS), 2 x webhosting voor een simpele site bij Transip (Wordpress). Omdat mijn NAS inmiddels 5 jaar oud is, ben ik langzamerhand aan het kijken om deze te gaan vervangen. Daarnaast ben ik best wel fan van Exchange, mogelijk dus ook een VM met Windows server. (Licentiekosten zijn niet van toepassing, via mijn werk mag ik dit allemaal van MSDN plukken). Maar, waarom een nieuwe Synology NAS als je ook een ESXi bak kan neerzetten die met VM's dit allemaal kan combineren....

Mijn plan:
- 1 VM met Xpenology
- 1 VM met Ubuntu voor UniFi/UNMS
- 1 VM met LAMP / WP
- 1 VM met Windows Server 2016 en Exchange

Ik gok dat CPU power hier niet zo snel een hele grote vereiste is, met een i3 of mogelijk zelfs een Pentium Gold red ik het denk ik ook wel. Qua geheugen wil ik liever niet besparen, ik ga ervanuit dat ik er in eerste instantie 2 x 16GB in prik. Qua schijven wil ik 2 x een WD RED 4TB in RAID1 in gooien, waar ik dus eigenlijk de hele boel op wil laten draaien. Ik denk dan aan zo'n 3TB voor Xpenology, de rest heeft niet meer dan 100GB nodig, maar dan heb ik wat aan reserve.

Zijn er tweakers die ongeveer zelfde wensen lijstje hadden als ik? Wat waren jouw overwegingen qua hardware?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:29
Vergis je er niet in wat er bij komt kijken om zelf je mail te hosten. Je mails bij iedereen afgeleverd krijgen is nog niet zo vanzelfsprekend. Met name de grote jongens als Outlook.com / Gmail markeren je al gauw als spam als je niet alles op orde hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Hammetje Zoals @ThinkPad, ik zou Exchange laten vallen, Exchange houdt van CPU (2-4vCPU), MEM (16GB) en IOPS (SSDtje) en ook lust ie wel graag een Domain Controllertje (1 vCPU, 2GB)

Verder houdt Exchange ook wel van een vast IP adresje en een mooi naampje op internet (PTR). Ook is Exchange niet gediend van onzin, dus er moet ook nog een antispam / antimalware appliance tussen (Sophos UTM (2vCPU, 2GB). Daarnaast moet je nog DMARC, DKIM en SPF gaan instellen en dan ook nog een zorgen dat alles up2date blijft.

De rest is ook Soso, er komt meer bij kijken dan alleen een port-forwarding in je router. Gezien je niet wilt dat straks alles op het grote boze internet te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:47:
Met name de grote jongens als Outlook.com / Gmail markeren je al gauw als spam als je niet alles op orde hebt.
offtopic:
Soms onterecht. Outlook.com en Google is lang niet zo goed beveiligd als zou kunnen. Het voldoet feitelijk niet aan de beveiligingsregels die de overheid opstelt voor zichzelf. Iedere overheidsinstantie die zich daar niet aan houdt heeft iets uit te leggen.

Ze doen bijvoorbeeld niet aan DNSSEC. Daarmee valt de bodem onder veel andere methoden weg.
Het DMARC record is ook niet afdoende.

DMARC, SPF en DKIM zijn eenmalige instellingen, dus je hebt niet veel onderhoud aan. Ik zou dus aanraden het wel te gebruiken. nl domeinen hebben wel DNSSEC en goede domeinproviders ondersteunen het ook. Linux vooral heeft een low footprint, apache/smtp/imap/webmail, het kan allemaal makkelijk met 1GB RAM, alleen is het wel enorm moeizaam voor leken om zelf in de conf aanpassingen te moeten doen. Er zijn ook control panel interfaces voor wie dat wil, maar dat maakt het niet altijd echt makkelijker.

Het onderhoud zit hem vooral certificaatbeheer en dus ook in DANE en bij een CA wisseling CAA.

Maar weer terug on topic: email met een eigen server kan wel en na de eerste moeite die je er voor moet doen valt het onderhoud wel mee. Het kost dus wel tijd, maar laat je dat niet weerhouden je eigen mails in eigen hand te houden. De grote jongens, met name gmail dat zich aan verantwoordelijkheid onttrekt, hebben al veel te veel macht.

offtopic:
Wist je bijvoorbeeld dat links in emails door Outlook en gmail worden onderschept? Privacy is ver te zoeken. Ik zie ruim voldoende redenen om wel een eigen mail server te draaien. Op je eigen zuinige server bij voorkeur of bij een hoster. Als je het op een consumenten IP draait moet je wel nagaan welke policy je internetprovider heeft ingesteld, bijvoorbeeld bij Spamhaus PBL en of uitgaande mail op poort 25 wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@ThinkPad Mailcow met een betaalde smtp relay werkt hier uitermate goed. Ook makkelijk in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkel1980
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 16:48
Goedendag medetweakers,

Momenteel heb ik 2 ESX Hosts draaien op basis van Gigabyte b150m-d3h met Intel Core i3 6100. Beiden systemen beschikken over 64 GB RAM. Omdat ik resources te kort kom wat betreft geheugen en CPU wil ik een upgrade uitvoeren. Op de systemen draai ik van allerlei backup systemen als test omgeving voor mijn werk maar ook Exchange, File server etc.

Zelf wil ik naar een systeem met minimaal 128 GB RAM (liefst meer) met het liefst een Hexa of Octa Core CPU. Momenteel draai ik ESX 6.7 U3 en dat moet uiteraard ook op het nieuwe systeem kunnen. Of het systeem dan nog zuinig kan zijn is de vraag :)

Ik lees verhalen over het gebruik van AMD Threadrippers (niet bepaald zuinig) welke inmiddels werken maar neig meer naar een systeem op basis van Intel omdat dit al jaren goed draait. Out of the box werken zonder driver injectie zou het mooiste zijn.

Het allerbelangrijkste is dat ik mijn bestaande DDR4 modules (8 * 16 GB) mee kan nemen naar het nieuwe systeem. Ik zie dat een hoop workstation/server borden geen UDIMM ondersteunen. Hebben jullie een idee welk moederbord ik zou kunnen gebruiken i.c.m. met bij bestaande UDIMM welke goede performance heeft, nog een beetje zuinig is (vergelijkbaar met de 2 systemen welke ik nu gebruik), en toekomst bestendig is? Tweedehands via Vraag en Aanbod is ook een optie. Budget ligt rond de 600 euro voor moederbord en CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Mikkel1980 Wat is het verbruik van jouw systemen op dit moment? Wat is de processorbelasting?

Bij 128 GB UDIMM RAM kom je terecht bij (meestal) onzuinige workstationachtigen en gaming computers. Het zal waarschijnlijk zuiniger zijn twee 64GB servers te houden.

Meestal kun je het geheugenverbruik wel verkleinen omdat er geen grote cache nodig is voor bijvoorbeeld database servers en storage. Met name bepaalde database servers claimen veel geheugen die vervolgens in een testsetup niet gebruikt wordt. Je kan proberen of reductie van het toegewezen geheugen en configuratieaanpassingen wat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkel1980
Momenteel is het verbruik per systeem zo'n 40 watt per stuk. En de CPU zit aardig vol zo'n 80%. Wat logisch is aangezien ik zo'n 8 tot 10 VMs per host draai. Het is natuurlijk maar een Dual Core met Hyperthreading.
Ik heb database servers al op 50% van memory gebruik staan.

Hebben jullie ervaring met zo'n workstation board onder ESXi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:57:
Bij 128 GB UDIMM RAM kom je terecht bij (meestal) onzuinige workstationachtigen en gaming computers. Het zal waarschijnlijk zuiniger zijn twee 64GB servers te houden.
Voor de bestaande UDIMMS kom je op 8 sloten uit. Eigenlijk alleen X299 komt dan in aanmerking.

De 32GB UDIMMS werken wel met de modernere (Intel) CPU maar die heb je op dit moment niet. En voor echt grote hoeveelheden geheugen zou ik zelf toch naar nieuw geheugen gaan en kijken welke X299 borden er met registered DDR4 overweg kunnen.

Ook met vier kanalen traag/oud DDR4 heb je veel bandbreedte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkel1980
Bedankt allen tot nu toe.
Welke X299 komen in aanmerking voor goede compatibiliteit met de X299? Hebben jullie hier ervaring mee?
Pagina: 1 ... 113 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.