Als trouwe lezer van dit topic, wil ik mijn niet zo succesverhaal delen. Ook daarvan valt te leren.
Mijn ESXi server staat altijd aan, dus ik wil hem zuinig hebben. Ik heb echter iets meer dan instap capaciteitseisen en kom dan op een wat zwaarder systeem uit. Ook die wil ik graag zuiniger hebben.
Inzet: een enkele ESXi server. Als basis draai ik (24/7)
- 2x pfSense (snelheid >900 Mbit)
- 5x Ubuntu
- 3x Win 2019
- 2x Win10
- vCenter
Daarnaast voor testen varieer ik met:
- securityonion (liefst altijd aan): 4 CPU + 40 GB RAM
- SELKS
- Eve-NG (40 GB RAM)
- 1 tot 10x losse Fortinet / Cisco / Radware virtual appliances (CSR / vFGT etc)
Ik wil graag een responsief systeem, dus de voorkeur heeft een systeem, waar genoeg CPU power inzit zodat het normaal lekker snel is en ik makkelijk extra machines kan opspinnen op de lokale storage. Ik snap dat het zuinig is door een server-beest alleen aan te zetten wanneer nodig, ik gebruik op switches PDU's om extra fysieke apparatuur bij te schakelen. Mijn voorkeur heeft dat echter niet.
Naast NVMe en oude SSD's, zitten in mijn server zit ook spinning disks:
- een WD Re disk 3TB voor de systemen die vele logging wegschrijven
- een 500 GB laptopschijfje voor downloads via torrent
Ik heb de afgelopen 4 jaar gedraaid met een Gigabyte D150M-D3H + i6600 + 64 GB (550 euro destijds). Daarvan was het stroomverbruik kaal met ESXi geboot 15 Watt (Dat is mijn uitgangspunt voor vergelijking, met alle disks en VMs draaiend iets als 40 Watt). Echter, zowel de CPU als RAM werden nu beperkend, dus ik vond een upgrade noodzakelijk.
Keuze systeem:
- ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (ik wilde hele stabiele voeding voor de CPU en bewezen ondersteuning voor 128GB RAM)
- Intel i7-10700 (Intel staat bij mij wel voor geen issues onder ESXi)
- 128GB RAM
(totaal ± 1020 euro)
Installatie ESXi kaal opgestart:
26 Watt. Dat vond ik meer dan verwacht, ik had dezelfde 15 Watt verwacht van de i5-6600, omdat overal stond dat de nieuwe processoren idle zo zuinig waren.
De Onboard Intel NIC (Intel I219-V)werkt standaard niet onder ESXi 7.0U1. Ik had er twee Intel Gigabit CT Desktopadapters (Intel EXPI9301CTBLK) bij gekocht. Die zijn top. Kost 22 euro nieuw of 8 euro gebruikt. Stroomverbruik is 0.5 Watt bij installatie, daar komt 1.5 Watt bij indien de poort actief is.
Hierin had ik XPG SX8200 Pro NVMe. Die werkt prima onder ESXi6.7, maar niet onder 7.0. De controller werd herkend, de opslag niet. Pas na downgrade van de driver werkte die weer. Daar had ik geen zin in (dan breek ik de setup bij upgrade), dus ik heb die gewisseld met de Intel 660 2TB uit de PC van mijn vrouw en toen was het probleem opgelost.
De desktop van mijn vrouw is een ASUS PN50-BBR545MD met 64 GB RAM. Die heb ik ook even met ESXi geïnstalleerd. ESXi 6.7 met een geslipstreamde Realtek driver werkte prima. Was een snel en zuinige ESXi server, met ESXi idle was dat 14 Watt (dus met 2 TB NVMe en 64 GB RAM). Viel af vanwege upgrade-risico en 64 GB was te weinig.
Aangezien ik toch teleurgesteld was in het stroomverbruik de Intel, heb ik een nieuw moederbord onder de 64 GB oude RAM gekocht, namelijk:
- Gigabyte B550M Aorus Elite (vanwege de stabiele voeding)
- AMD 5600X
(hergebruik oude 64 GB DDR4)
(kosten 500 euro)
Bij testen van dit AMD systeem, bleek dat dat een slechtere keuze was dan de Intel, wat betreft stroomverbruik. Met onnodige systemen uitschakelen (onboard netwerk, audio) en zonder videokaart (simpelste videokaart (GT710) was 6 Watt (!!)), kom ik op een ESXi idle gebruik van 39.5W.
Snelheidstesten single Core met openssl laten zien dat de AMD meestal 1 - 10% sneller is, maar met enkele berekeningen 60 - 100% langzamer. Als je dan uitzet dat de AMD 6 cores heeft en de Intel 8, dan zal onder grote ESXi belasting de Intel denk ik net iets sneller zijn.
Bij belasting van testen lijkt het gebruik van de AMD meer omhoog te gaan dan de Intel, dus ik heb niet veel zin om de AMD in te richten als basis server om te kijken of dat toch niet net iets zuiniger is bij het basisgebruik van 2000 Mhz dat de server in rust gebruikt.
Hoe ga ik het gebruiken:
- De Intel i7-10700 is mijn gewone systeem en staat altijd aan. Mijn rustgebruik van de omgeving is 10 Watt meer dan met het oude systeem, maar alles is wwel weer heerlijk snel.
- De AMD zet ik achter mijn switched PDU en ga ik bij schakelen als ik grote omgevingen of bijzondere testen doe (bv SELKS en SecurityOnion tegelijktijd). Thuis wordt er namelijk geklaagd als ik de ESXi bak dichttrek, want dan wordt Internet trager.
Conclusies:
- Intel is zuiniger dan AMD bij rustig gebruik. Bij deze performance categorie is het prijsverschil tussen Intel en AMD minimaal (de Intel was 500 euro duurder door 500 euro RAM)
- Onboard netwerkkaarten worden niet betrouwbaar herkend onder ESXi, ook de Intels niet (Intel I219-V)
- De Intel gigabit
CX CT Desktop kaart is op dit moment een topper, 8 euro, probleemloos herkend en 0.5W voor de kaart en chipset
- Let op bij het kopen van NVMe's, die worden niet allemaal vanzelf ondersteund onder 7.0U1
- Een wat zwaardere ESXi server die zuinig is, is niet zo eenvoudig uit te zoeken voor mij
[
Voor 0% gewijzigd door
pablo_p op 05-05-2021 19:16
. Reden: Correctie Intel CX -> Intel CT NIC ]