Eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik vind het een grappig ideaal wat in de praktijk tegen heel veel problemen aanstuit.
Laat ik het anders vragen, is poort 25 bijv netneutraal? En toch ben ik er blij mee dat die afgesloten is bij zo ongeveer alle providers in NL.
Laat ik het anders stellen: wat vind jij ervan als jouw isp tegen jou zegt: Vanaf morgen blokkeren wij tweakers.net. We hebben nu een speciaal abbonnement waarmee je voor 5 euro per maand alleen tweakers.net kan bezoeken.
Knap gevonden en nou kappen met die DPI die ook door mijn VPN heenbreekt

(als jij kan overdrijven mag ik het ook neem ik aan)
Maar tot dusver heb ik geen beslissingen gezien die ik niet kan begrijpen.
Bij een youtube/streaming dienst kan ik het gewoonweg begrijpen vanuit datatransfer oogpunt.
Alle gevallen van p2p/torrent blokkades kan ik ook niet echt wakker van liggen zolang het meerendeel van die transfers gewoon illegaal/semi-illegaal is.
Een Whatapps is wat moeilijker, maar als ik kijk naar de gebruikers dan is het enkel een gratis vervanger van sms. Maar als ik deze even buiten beschouwing laat dan zie ik weinig problemen met de huidige geplande verhoging.
Maarja in mijn perceptie zie ik het netneutraliteit toverwoord voor ongeveer 99,9% gebruikt worden door de freeloaders van deze maatschappij. Wordt een Pirate Bay bedreigd met van het net gegooid te worden dan heeft iedereen zijn mond vol met netneutraliteit en hoe de wet hier in NL geregeld is etc.
Maar ik zou zeggen kom eens met voorbeeld van bedreiging van netneutraliteit die niet door een overheid geregeld is (chinese firewall), die niet illegaliteit/semi-illegaliteit betreft (torrents), die niet door door normale economische regels te verantwoorden is (streaming/extreem dataverkeer op mobiele apparaten) en omdat ik net zelf al aangeef dat ik het moeilijk vind : geen whatsapp.
Dus geen theoretische gevallen, pure praktijkgevallen die niet door de beheerder zelf zijn teruggedraaid op eigen initiatief (zoals bijv een comcast die WoW updates blokkeerde)
Een bit is een bit. Het enige juiste model is gewoon betalen per mb dataverkeer.
Asjeblieft niet. Geen reele doorberekening van wat een ISP/AMS-IX betaalt voor "mijn" verkeer.
Ik heb geen zin om eerst alle peeringcontracten ter wereld uit mijn hoofd te leren om daarna per te bezoeken site een traceroute te doen (om te zien onder welke peering contracten het valt) zodat ik enigszins een idee heb hoeveel de rekening aan het einde van de maand gaat zijn.
Een bit is een bit geldt niet voor wat een AMS-IX lid moet afrekenen... (alhoewel de eenheden ietwat anders zijn op de AMS-IX)
maar laat de telco dan eerlijk zijn en gewoon de prijzen verhogen.
Dat doet KPN toch ook? Enkel gesegmenteerd...
Zie het eens anders, zonder youtube/streaming hoeveel mobiel dataverkeer heb je nodig?
Met youtube/streaming hoeveel mobiel dataverkeer heb je nu nodig?