Spiegelloosheid anno 2011 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 41.628 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 16:08
MartijnGizmo schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 18:18:
In december kocht ik vrij impulsief een Olympus PEN E-PL1, met daarbij een Panasonic 20/1.7.

[afbeelding]

Sinds ik van m'n hobby m'n beroep gemaakt heb gebruik ik m'n Canon dSLR's zelden voor de lol, dat voelt toch al snel teveel als werken. Met de PEN heb ik echt het plezier in fotograferen weer een beetje teruggevonden, en de afgelopen maanden aardig wat leuke fotootjes weten maken:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Af en toe zou ik wel een langere lens willen hebben, dus zodra die een beetje beschikbaar is in NL koop ik die 45/1.8 van Olympus erbij. Ik heb wel een Konica AR 50/1.7 met een adapter, maar dat vind ik eigenlijk wat te omslachtig in het gebruik:
[afbeelding]

De enige wensen qua body zijn kleiner/sneller/betere ruisprestaties, en mede daarom heb ik net een PEN E-PM1 gekocht, waarvan de accu nu in de lader zit! 8)
Ben zelf opzoek naar een vervanger voor mijn Panny TZ7. Als kersverse vader merk ik nu al dat het vastleggen van de kleine toch erg lastig is met zo'n sensor.

Ik ga zeker het bereik van 24-300mm missen, een vergelijkbare objectief voor het 4/3 systeem is mij veel te groot. Ik hou het formaat graag compact dus ligt de keuze nu tussen de nieuwe Panasonic Vario G X 14-52mm, en de Panasonic 20mm F1.7. Ik weet niet of de X 14-52mm snel genoeg is met z'n F3.5-5.6 voor niet stil zittende kinderen binnenshuis.

Ben erg benieuwd naar jou bevindingen van de E-PM1 want dat lijkt me echt de ideale body. Kun je deze ook ergens kopen zonder kit lens aangezien deze niet interessant is voor mij.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Volgens mij is de E-PM1 niet body only te koop.
De GF3 komt wel binnenkort als kit met de 14-42mm X, dan hoeft je alleen maar de 20mm f1.7 erbij te kopen.

Voordelen EPM1 : betere JPG's uit de camera en beeldstabilisatie (bijvoorbeeld handig in combinatie met de Panasonic 20mm F1.7).

De GF3 is iets kleiner, heeft een ingebouwde flitser en een touchscreen (of dit echt een voordeel is?), iets goedkoper (helemaal als je de 14-42mm X in een kit kan krijgen)?, en ik las ergens op internet dat de gf3 iets lekkerder in de hand ligt (de gf3 heeft een kleine grip), maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
gimpy schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 12:12:
Volgens mij is de E-PM1 niet body only te koop.
De GF3 komt wel binnenkort als kit met de 14-42mm X, dan hoeft je alleen maar de 20mm f1.7 erbij te kopen.

Voordelen EPM1 : betere JPG's uit de camera en beeldstabilisatie (bijvoorbeeld handig in combinatie met de Panasonic 20mm F1.7).

De GF3 is iets kleiner, heeft een ingebouwde flitser en een touchscreen (of dit echt een voordeel is?), iets goedkoper (helemaal als je de 14-42mm X in een kit kan krijgen)?, en ik las ergens op internet dat de gf3 iets lekkerder in de hand ligt (de gf3 heeft een kleine grip), maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Twee objectieven is me wat te duur op dit moment dus ik moet kiezen tussen de 20mm en de 14-42mm X.

GF3 heeft alleen wel het nadeel dat die geen stereo geluid en geen aperture controls voor videos heeft.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Hij is er niet als losse body, dus ik heb idd ook nog een kitlensje in het plastic in de doos zitten... ;) De in-body-IS vind ik toch wel een erg groot voordeel bij de PEN's tov de GF's van Panasonic, ideaal met die 20/1.7 erbij. Ik moet eerlijk zeggen dat de E-PL1 door zo'n grotere body wel prettiger vast te houden is, maar het nog kleinere formaat van de E-PM1 vind ik wel prettig om de camera ff snel in je jaszak te doen etc. :)

Waar ik me wederom over verbaasde is de hoeveelheid instellingen die Olympus in hun body's stopt, daar kan ik bij m'n Canon dSLR's alleen maar van dromen. Écht alles, tot en met kleurcorrecties van de automatische witbalans en het schermpje aan toe. Ook is de gezichtsherkenning nog beter geworden, kun je nu zelfs instellen om prioriteit te geven aan het oog dat het dichtst bij de camera is! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Zo te zien wat mensen die van de E-PL1 naar de E-PM1 zijn gegaan. Is het de investering waard en hoe bediend de body zich? Ik mis namelijk wel een wieltje op de E-PL1 voor de rest een fijne camera (enkel AF had wat sneller gemogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Had je deze kleine preview op dpreview al gezien? http://www.dpreview.com/previews/olympusepm1/

Juist de bediening is het grootste verschil lijkt mij, nog minder knoppen en wieltjes, meer automatisch of menu. Hoeft op zich geen probleem te zijn, maar je moet er wel van houden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nee, Thorgem heeft gelijk, je hebt nu een extra wieltje, dat je zo in kunt stellen dat je meteen het diafragma aan kunt passen in "A", nogal een vooruitgang IMHO. Je mist daarentegen wel een PASM-wieltje bovenop... Om iets meer grip te verkrijgen en als bescherming van de body heb ik een Olympus CS-31B besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.olympus.nl/consumer/images/products/CS-31B_brown__front_M.jpg

Vlak na bestellen daarvan kreeg ik een mailtje van CameraNu.nl dat de Olympus 45/1.8 nu leverbaar is, dus die heb ik meteen mee besteld! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:14
SAR heeft een plaatje van de Sigma 30 mm macro voor NEX en m4/3. Al een tijd geleden aangekondigd en helaas nog steeds niet duidelijk wanneer deze beschikbaar is en tegen welke prijs.

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/sigma_30mm_m43.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Tokina had geloof ik ook een m4/3-UWA aangekondigd, maar daar heb ik ook niets meer over gelezen... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:57
Is begin dit jaar wel een bericht over geplaatst op 43 Rumors ja. En inmiddels is september alweer voorbij...

http://www.43rumors.com/f...h-af-at-pma-in-september/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

NEX-7 Hands-on preview video: http://www.dpreview.com/n...0sonynex7videopreview.asp

Binnenkort een echte review.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Die NEX-7 lijkt me echt een zeer interessante ilc-camera. Hij heeft echt alles wat ik in een dergelijke camera zoek. Toch vind ik 1350 euro wel aan de hoge kant en voor dat geld mag je verwachten dat de prestaties aan de top zitten van alle ilc-camera's. Ik ben benieuwd of de camera deze verwachting waar gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729

Ik weet niet of hij voor 1350 in de winkels zal liggen, zal toch wel minder zijn .. ik vind hem ook zeer interessant in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MartijnGizmo schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 18:58:
Nee, Thorgem heeft gelijk, je hebt nu een extra wieltje, dat je zo in kunt stellen dat je meteen het diafragma aan kunt passen in "A", nogal een vooruitgang IMHO. Je mist daarentegen wel een PASM-wieltje bovenop... Om iets meer grip te verkrijgen en als bescherming van de body heb ik een Olympus CS-31B besteld:
[afbeelding]

Vlak na bestellen daarvan kreeg ik een mailtje van CameraNu.nl dat de Olympus 45/1.8 nu leverbaar is, dus die heb ik meteen mee besteld! 8)
Dat leren beschermhoesje is een dure accessoire vind ik. Wel een hele mooie.
Vandaag voor het eerst kunnen spelen met zowel de E-PM1 als de E-PL3. Ondanks dat ik tevreden ben over de bouwkwaliteit van mijn E-PL1 is dit toch wel weer een flinke stap hoger. Het voelt allemaal gewoon veel hoogwaardiger. Ik zag dat het PASM-wieltje wel vrij snel in de software van de E-PM1 beschikbaar was.
Heb jammer genoeg door de iets andere menustructuur het SCP niet kunnen activeren.

Het jeukte wel erg om niet thuis te komen met een de mini of lite (een keuze zou moeilijk zijn voor mij) maar heb toch besloten nog een jaartje door te gaan met de E-PL1 en om volgend jaar eens te kijken wat Olympus voor opvolgers op de markt zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357806

Furfoot schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 12:51:
Twee objectieven is me wat te duur op dit moment dus ik moet kiezen tussen de 20mm en de 14-42mm X.
In dat geval zou ik altijd kiezen voor de 20mm prime. Ik gebruik 'm zelf op mijn G1 en vind het een uitstekende lens. Haarscherp tot ver in de hoeken, vrijwel geen vignettering en lekker snel. Een nadeel is wel dat je met zo'n lens bij portretten altijd een lichte vertekening hebt vanwege de groothoek.
De 14-42mm X lens heeft m.i. als enige voordeel boven de al bestaande zoomlenzen van Pana dat hij een motorzoom heeft. Sneller is hij niet.Dan kun je net zo goed de bestaande 14-45 nemen, prima lens.

Ga je meer voor portretten dan zou je kunnen kijken naar de 50mm 4/3 van Oly (met adapter) of de 45mm Leica MFT. Die laatste is wel "iets" duurder, maar ook een fraaie lens en nog steeds lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30965

Anoniem: 357806 schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:52:
Ga je meer voor portretten dan zou je kunnen kijken naar de 50mm 4/3 van Oly (met adapter) of de 45mm Leica MFT. Die laatste is wel "iets" duurder, maar ook een fraaie lens en nog steeds lekker kort.
Nog een speciale reden waarom je de Olympus 45/1.8 niet noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Studio shots van de Nikon V1: http://www.dpreview.com/n...ikonv1comparisonshots.asp

Nou ben ik niet zo heel goed in het beoordelen van dit soort vergelijkings shots, maar het valt mij zeer mee eigenlijk, Ook op hoge ISO's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Het valt mij ook erg mee, zo te zien zeker gewaagd aan m4/3 sensoren:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xfCLOvSnaRlvM4dAyeuvg02J/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
ligt het aan mij of zie ik vooral veel ruisreductie? (ik zie flink minder details in de nikon)

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Over die details: de V1 heeft wel de minste reso, zeker vergeleken bij de G3 die 15MP heeft. Dat kost ook wat detail :) Voor zo'n kleine sensor valt ISO 3200 zeker mee, ik heb echter ook wel het idee dat er een luminance-noisefilter overheen zit.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Review van de Pentax Q: http://www.engadget.com/2...eable-lens-camera-review/ Best een schattig ding, maar ik zie nog steeds het nut niet helemaal boven een goede compact als de Canon S100 of Panasonic LX5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Kan iemand mij enige informatie geven over de werking van merkeigen flitsers, als je een legacy lens op een camera gebruikt? Alle merken hebben (E)TTL-flitsers, die de instellingen van de camera zoals diafragma en dergelijke overnemen om goed te belichten.

Zo ook Sony, en dat werkt gewoon goed.

Echter, als ik een legacy lens zoals een M-mount of FD-mount op de een camera zoals de NEX-7 zet, dan gaat de diafragma-aansturing via de lens; de camera "weet" niks van het ingestelde diafragma. Ik had al begrepen dat de camera dan toch gewoon goed kan belichten bij gebruik in A of M mode, onafhankelijk van de diafragma-instelling van de lens.

Kan hij in dit geval ook nog steeds fatsoenlijk TTL-flitsen, of moet nu ook de flitser handmatig worden ingesteld (zoals diafragma en ISO, die "vroeger" achterop de flitser werden ingevoerd)? Eigenlijk verwacht ik dat het goed gaat (ISO moet gewoon doorgegeven kunnen worden), en als de camera kan TTL-belichting kan uitvoeren zonder van het diafragma te weten, dan zal hij ook wel TTL-flitserbelichting kunnen doen, maar ik weet het niet zeker.

[ Voor 21% gewijzigd door Katsunami op 26-10-2011 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik heb het even geprobeerd met het kleine flitsertje dat bij de C3 wordt meegeleverd. In combinatie met een Minolta MD 28/2.8 lijkt dat gewoon goed te gaan. De foto is goed belicht of ik nu op f/2.8 of f/16 een foto maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Hm... dan gebruikt de camera dus inderdaad het diafragmagetal niet in zijn berekeningen; zowel niet bij normaal fotograferen, als ook niet bij flitsfoto's. Voor de lichtmeting hoeft de camera blijkbaar niet te weten op welk diafragma de lens is ingesteld.

Bedankt voor het testen.

Mooi. Als iemand nu ook nog die NEX-7 kan uittesten met een Zeiss ZM 18/4, en als het effe kan ook nog met een Voigtlander 15/4.5 en 12/5.6.... op de NEX-C3 en 5N schijnen die lenzen prima te werken zonder colorshifts of blurring. Als dat ook het geval is op de NEX-7, dan ga ik uiteindelijk voor een NEX-7, ZM 18/4, 35/2, 50/2 en een Voigtlander 75/1.8 en een kleine flitser, en misschien een 12/5.6 of 15/4.5 als extra groothoek.

[ Voor 45% gewijzigd door Katsunami op 27-10-2011 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Plaatjes van de Panasonic GX1:

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/Schermata10-2455864alle063505.png

Meer bij 43rumors: http://www.43rumors.com/ft5-hot-first-pictures-of-the-gx1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind hem lichtelijk tegenvallen. Voornamelijk door het ontbreken van een EVF. Ik weet niet precies waar Panasonic heen wil met zijn verschillende lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
De GX1 is eigenlijk gewoon een luxe versie van de GF3. De reden waarom ze er geen EVF in hebben gebouwd, is denk ik teveel overlapping met de G3 (en opvolgers).
Overigens ben ik totaal geen fan van die nieuwe kit-lens. Ok, het is zeer compact, maar je wilt toch zelf aan zo'n lens draaien en niet met knopjes bedienen. Anders koop ik wel een compactcamera. (Olympus heeft dat gelukkig wel goed begrepen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:11
Katsunami schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 01:37:
Hm... dan gebruikt de camera dus inderdaad het diafragmagetal niet in zijn berekeningen; zowel niet bij normaal fotograferen, als ook niet bij flitsfoto's. Voor de lichtmeting hoeft de camera blijkbaar niet te weten op welk diafragma de lens is ingesteld.

Bedankt voor het testen.

Mooi. Als iemand nu ook nog die NEX-7 kan uittesten met een Zeiss ZM 18/4, en als het effe kan ook nog met een Voigtlander 15/4.5 en 12/5.6.... op de NEX-C3 en 5N schijnen die lenzen prima te werken zonder colorshifts of blurring. Als dat ook het geval is op de NEX-7, dan ga ik uiteindelijk voor een NEX-7, ZM 18/4, 35/2, 50/2 en een Voigtlander 75/1.8 en een kleine flitser, en misschien een 12/5.6 of 15/4.5 als extra groothoek.
Slecht nieuws voor je uit een test van Steve Huff:
http://www.stevehuffphoto...-test-and-gxr-comparison/

De Nex 7 laat heel erge color shift zien met de wide angle lenzen als de 15 CV.
De 18mm is niet getest maar gezien de resultaten met de 21 elmarit en de 15 CV zal de 18mm zeiss er niet veel beter uitkomen.
Waarom de nex 5N het wel goed doet en de 7 niet kan ook hij niet verklaren.

Ik zou dus zeker eens kijken naar de 5N met eventueel die opsteekzoeker. Of de Rioch met M module waarbij de restultaten beter zijn dan met de sony's. Beide geven hier veel betere resultaten dan de nex 7.

Zelf trouwens een paar weken terug mijn lenzen (leica 18/3.8, 28/2, 50/2 en zeiss 35/2.8) op de sony nex 5 van een vriend kunnen proberen.
Omdat het al avond was alleen binnenshots gedaan bij kunstlicht, maar zelfs met de 18mm niet een duidelijke color shift kunnen vinden. Scherpte was okey maar haalt het niet met wat je uit een leica M body haalt.
Focussen gaat op zich prima met die kleur wat scherp methode (alles wat scherp is krijgt in je scherm een kleur waardoor je snel kunt zien wat in focus is) maar erg accuraat is het niet. Dit is prima met de 18mm maar met de lichtsterkere lenzen wel lastig. Focussen door in te zoomen gaat erg precies maar ik vind het lastig om zo snel te kunnen focussen. Lijkt me niet iets dat je gebruikt als je aan het fotograferen bent, alleen wanneer je echt de tijd hebt zoals bij landschappen. Focussen met een M camera gaat echt vele malen sneller.
En het viel me tegen hoe wijd de 18mm is op de NEX. Die iets grotere cropfactor maakt een groter verschil dan ik had gedacht. Enige altenatief is 15mm of 12mm CV. En als je meer beeldkwaliteit wilt anders de 16-18-21 tri elmar of zeiss 15mm. Maar die kosten beide iets van 3 tot 4 duizend euro.

Kortom, viel me een beetje tegen. Leek me een leuke aanvulling om ook mee te kunnen filmen, maar ik sla ze over.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Slecht, inderdaad. Jammer, dan zal ik de NEX-7 moeten afschrijven, of hopen dat Sony zelf met een goede 17mm f/2.8 of f/4 komt, en met een 75 - 90mm f/1.8 of f/2. Dan zou een NEX-7 gecombineerd kunnen worden met die lenzen, en de al bestaande Zeiss 24mm f/1.8 en de Sony 50mm f/1.8.

Ik heb er ook over gedacht om dan maar een tweedehands Leica M9 op de kop te gaan tikken, maar die kosten toch snel 2000 euro. Ik heb een M9 + Summicron 50mm gevonden voor 2800, maar dat soort prijzen vertrouw ik eigenlijk niet... Wat zijn de mogelijkheden van de GXR wat betreft "peaking"? Ik heb gelezen dat hij iets vergelijkbaars heeft, maar dat het niet echt goed werkt in vergelijking tot de peaking-functie van Sony. En zelfs die is met snelle lenzen niet echt goed blijkbaar.

Misschien moet ik toch maar weer naar Canon gaan kijken een 5D Mark II zonder grip, een 24 f/1.4, 50mm f/1.4 en 85mm f/1.8 gaan halen. Als ik de 5D Mark II tweedehands kan vinden en de lenzen zelfs nieuw koop, is het waarschijnlijk nog goedkoper ook.

[ Voor 32% gewijzigd door Katsunami op 31-10-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Katsunami schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:47:
Slecht, inderdaad. Jammer, dan zal ik de NEX-7 moeten afschrijven, of hopen dat Sony zelf met een goede 17mm f/2.8 of f/4 komt, en met een 75 - 90mm f/1.8 of f/2. Dan zou een NEX-7 gecombineerd kunnen worden met die lenzen, en de al bestaande Zeiss 24mm f/1.8 en de Sony 50mm f/1.8.

Ik heb er ook over gedacht om dan maar een tweedehands Leica M9 op de kop te gaan tikken, maar die kosten toch snel 2000 euro. Ik heb een M9 + Summicron 50mm gevonden voor 2800, maar dat soort prijzen vertrouw ik eigenlijk niet... Wat zijn de mogelijkheden van de GXR wat betreft "peaking"? Ik heb gelezen dat hij iets vergelijkbaars heeft, maar dat het niet echt goed werkt in vergelijking tot de peaking-functie van Sony. En zelfs die is met snelle lenzen niet echt goed blijkbaar.

Misschien moet ik toch maar weer naar Canon gaan kijken een 5D Mark II zonder grip, een 24 f/1.4, 50mm f/1.4 en 85mm f/1.8 gaan halen. Als ik de 5D Mark II tweedehands kan vinden en de lenzen zelfs nieuw koop, is het waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Ben je niet in de war met de M8 of M8.2? 2000 euro voor een tweedehands M9 klopt namelijk echt niet, anders had ik er al lang eentje gekocht :)
Prijzen voor een gebruikte M9 zitten meer richting de 4250 a 4500 euro. De M8 zo op 1500 en de M8.2 op 2000 a 2500 euro.
De prijs voor een tweedehands 50 Summicron ligt rond de 1200 met heel af en toe een uitschieter naar beneden dus voor 2800 euro kan het best een M8.2 met 50 summicron zijn geweest. Wat dan wel een goede prijs is trouwens.

Of er op de GXR peaking zit zou ik echt niet weten, maar je kunt de website van Steve Huff een review lezen. Zal er vast wel instaan als het erop zit.

Vergeet niet dat het mijn mening is, wat betreft de nex. Zijn ook zat mensen die het een prima combi vinden en met de nex 5 heb je geen last van rode randen. Aangezien het sony ook lukt met de nex 5 zal misschien een software update helpen??
Het ZM glaswerk is geweldig en beter dan het meeste dat canon en nikon te bieden hebben. Dus laat je door mij niet afschrikken.
Het is een top camera met super glaswerk, maar in vond geen echt altenatief voor een leica M. Als je doel een meetzoeker is zou ik doorsparen voor een echte. Wil je een goede compacte camera met mooi glaswerk dan is de nex of GXR zeker het overwegen waard.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Die Leica van 2000 euro was inderdaad een M8. Die wil ik niet vanwege het IR-probleem. Heeft de M8.2 dat probleem ook? (Edit: zo te zien niet.) Indien niet, dan is dat wellicht een optie.

Zoals in mijn andere topic gezegd is mijn doel niet per definitie een meetzoeker. Ik heb het geld niet over voor een M9. 4000-5000+ euro voor een camera vind ik een niet-verantwoord bedrag. (Hier vind je die M9+Cron50 voor 2800, die ik eigenlijk niet echt vertrouw... iemand die "effe" een 'gift' van 7.000 euro ofzo koopt, op de gok.)

Ik vind het wel vreemd dat de Nex-C3 en Nex-5N geen problemen hebben met de Leica/Zeiss wide-angles, en de NEX-7 wel. Dat is achterlijk, aangezien de 7 het topmodel zou moeten zijn. De resultaten zijn, zeker met de Voigt 15, gewoon slecht.

De GXR lijkt me een leuke camera, maar de viewfinder is slechter dan die van de NEX, en hij zorgt ervoor dat een flitser niet meer te gebruiken is. Wel is het natuurlijk een dedicated camera... een ander nadeel van die camera is (naar wat ik gelezen heb / me meen te herinneren) dat je maar 5 voorkeuzes voor gebruikte lenzen erin kunt zetten...

Eigenlijk snap ik het niet. Er zijn tig M-lenzen van nog veel meer tig fabrikanten te krijgen, van Leica tot Zeiss tot Voigtlander, tot zelfs Canon, Nikon, Minolta (als je voor de oude wilt gaan), en stapels Russische lenzen die zo rond het niveau van de Voigts liggen. Het moet toch niet al te moeilijk zijn voor een fabrikant als Voigtlander om "even" een digitale camera te maken die daar goed mee om kan gaan, voor een euro of 1200?

[ Voor 25% gewijzigd door Katsunami op 31-10-2011 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verschil tussen de M8 en M8.2 is een andere sluiter, andere afwerking (zwarte lak en grove bekleding), saffier glas voor het schermpje en verbeterde lijnen in de zoeker. Dingen die je trouwens (saffier, sluiter en zoeker) ook op de M8 kan laten zetten. Die worden vaak verkocht als M8u met de u van upgrade. De volledige upgrade koste 1500 euro.

Geen verschil dus wat betreft het IR probleem. Wat trouwens niet echt een probleem is vind ik. Het IR filter, net als het AA filter van de M8 is heel zwak wat de scherpte en frisheid van de foto's gigantisch ten goede komt en waardoor de lens dicht op de sensor kan zitten. Maar bij kunstlicht en zwarte nylon kleding wordt die op de foto paars.
Oplossing is een UV/IR filter dat net een soort uv filter is, maar met een paarse gloed. Ik heb de filters er gewoon altijd opzitten en heb nergens last van. Of je nou een UV of UV/IR filter gebruikt, verschil merk je toch niet.
Enige nadeel is dat de filters van leica 100 euro per stuk zijn, en die van B+W slechts 50 a 60 euro maar dat die weer slecht te verkrijgen zijn. Maar ik heb 3 maanden een 50 planar gehad zonder filter, en nooit last gehad.

Die advertentie ziet er toch netjes uit, de verkoper weet wat hij te koop heeft gezien de A&A strap die ook vernoemd wordt en dat de lens niet gecodeerd is. Hij weet wel waar die het over heeft. Maar sowieso vertrouw ik een engelse advertentie niet op een NL site, en zeker niet als de prijs 1/4 van de gangbare prijs is.
Je kunt altijd het serienummer naar leica sturen, zij houden een database bij met serienummers en kunnen je zeggen waar de camera gekocht is, door wie, of die op iemands naam geregistreerd staat, of die al eens voor reparatie binnen is geweest en of die als gestolen staat opgegeven.

Lijkt mij een geval van to good to be true, maar wie weet.

Pas stak weer het gerucht op dat er een digitale versie van de zeiss ikon zou komen omdat er door zeiss gesproken werd over de analoge versie van de ikon. Aangezien de prijs van de ikon ongeveer 1/3 is van die van een M7 zou dat klinken als een goedkopere digi meetzoeker dan de M9. Maar dat is natuurlijk wel erg koffiedik kijken.

Die oude canon/ nikon/ minolta/ russische dingen liggen echt niet op het niveau van de moderne CV's hoor. Daar doe je CV toch wel mee te kort.

En, als het maar 5 lenzen zijn, zoveel lenzen was je toch ook van plan te gaan kopen? De M9 kan maar 1 lens programmeren (als je niet gecodeerde lenzen gebruikt)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Het grootste probleem van de Leica M8(.2) lijkt mij toch vooral de 1.3x crop factor, waardoor al die mooie M-mount lenzen nog steeds niet gebruikt kunnen worden op de manier waarop ze eigenlijk bedoeld zijn.

De Canon 5DmII lijkt mij trouwens weer het ander uiterste, weet je wel wat dat allemaal weegt? ;) En wat was er ook al weer mis met een fatsoenlijke dSLR als de Pentax K-5 of Nikon D7000.

Anyway, als je blijft wachten op de perfecte camera zul je waarschijnlijk nooit mooie foto's gaan maken, er mankeert namelijk altijd wel iets aan, dus ik zou gewoon het beste compromis kopen dat nu beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 19:46:
De Canon 5DmII lijkt mij trouwens weer het ander uiterste, weet je wel wat dat allemaal weegt? ;)
Dat weet ik maar al te goed. Het is de reden dat ik nu helemaal geen camera meer heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
RobertJRB schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 17:34:
Die oude canon/ nikon/ minolta/ russische dingen liggen echt niet op het niveau van de moderne CV's hoor. Daar doe je CV toch wel mee te kort.
Hm, ok. Ik had niet gedadcht dat CV dan zóveel beter geworden zou zijn.
En, als het maar 5 lenzen zijn, zoveel lenzen was je toch ook van plan te gaan kopen? De M9 kan maar 1 lens programmeren (als je niet gecodeerde lenzen gebruikt)
Laat ik er nou net 6 in gedachten hebben, mocht het er ooit van komen :'(

18, 25, 35, 50, 90, en wellicht een 12/15. Aangenomen dat het een cropfactor camera betreft. Anders wordt het 18, 35, 50 en 75 of 90.

Een full frame Zeiss Ikon voor 2K... dat zou wellicht wel de bom zijn ja.

Ik zal het wel zien. De GXR is erg slecht / niet verkrijgbaar zo te zien, en de Nex-5N gaat me qua bediening niet echt bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Anoniem: 181786 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 22:57:
Ik vind hem lichtelijk tegenvallen. Voornamelijk door het ontbreken van een EVF. Ik weet niet precies waar Panasonic heen wil met zijn verschillende lijnen.
Ik had eigenlijk een camera verwacht die het tegen de NEX-7 zou moeten gaan opnemen.
Maar dit is een hele andere klasse (volgens 43rumors.com gaat deze ongeveer 600 euro kosten body only). En dus echt een GF1 opvolger en niet een paar klassen hoger.
Het schijnt wel een metalen body te zijn, maar ik vind hem er niet zo stijlvol uit zien eigenlijk.

Ik vind die 14-42mm X toch een erg speciaal lensje. Veel compacter dan de huidige Panasonic 14-42mm kitlens maar toch ook betere beeldkwaliteit. Vooral de scherpte aan de randen is zichtbaar stukken beter. Scherpte en contrast lijkt prima in orde.
Die Panasonic 14-42mm X staat dus wel op mijn verlanglijstje. Zoomen met een schuifje ga ik wel overleven denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RobertJRB schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:24:
Focussen door in te zoomen gaat erg precies maar ik vind het lastig om zo snel te kunnen focussen. Lijkt me niet iets dat je gebruikt als je aan het fotograferen bent, alleen wanneer je echt de tijd hebt zoals bij landschappen.
Dit gaat bij de E-PM1 prima als je de rode knop instelt als switch tussen zoom en frame:

Afbeeldingslocatie: http://www.technobuffalo.com/files/2011/09/Olympus-E-PM1-Back.jpg
De rode knop die ongeveer op dezelfde positie achterop de NEX-5N zit valt niet zo in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ja, zo'n knop zit ook achter op de NEX. Die knop indrukken en je zoomt in, en de sluiterknop aanraken en je zoomt weer uit.
Maar zelfs als je zo snel in en uit kunt zoomen vind ik het geen handig systeem. Wil de compositie zien als ik scherpstel, niet een uitsnede/ vergroting.
Voor veel takken van fotografie is het goed genoeg, maar wanneer er een beetje haast is kost het gewoon teveel tijd. Als de algemene scherpstelfunctie (met kleurtjes wat scherp is) nou wat preciezer zou zijn...

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 12:09

T.T.

Sowieso

Ik zag bij Kamera Express een aanbieding voor de ietwat oudere Olympus E-PL2 icm 14-150mm lens voor 499 euro. Die lens is volgens photozone.de nog best redelijk. De lens kost normaal gesproken los ongeveer 500 US dollar, dus dit lijkt me een heel nette aanbieding voor iemand die een lekker kleine reis-camera zoekt? Ik kan er dan in de toekomst nog een pancake lens bij doen, maar 14-150 lijkt me prettig. De E-PL2 heeft dezelfde sensor (maar andere chip) dan de nieuwste EP-3 dus dat is ook niet zo slecht. Mis ik iets, ik kan namelijk nergens deze combinatie voor deze prijs vinden (binnen en buitenland).

[ Voor 29% gewijzigd door T.T. op 02-11-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien even google.com instellen ipv google.nl?

Pakket met veel meer erbij in de US:
http://www.amazon.com/Dig...es-Carrying/dp/B004QYI30K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Bedankt refused! 880 US$ ~ 645 euro. Aangezien er zoveel bij zit, lijkt dat inderdaad een nog betere aanbieding, maar voor Nederland lijkt de KE aanbieding me wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:39
Wel vreemd dat alleen de zwarte die prijs heeft en de zilveren 100 euro duurder is. Met 14-42 is hij ook 479,- benieuwd of die prijs wel correct is.
Net vorige week een E-PL1 gekocht met 14-42 en 40-150 waarvan ik dacht dat 399,- @ Cameranu.nl al een mooie prijs was :/

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De E-PL2 is een mooie camera. De E-PM1 heeft weliswaar ongeveer dezelfde sensor, de processor is veel sneller waardoor de autofocus tijden een stukje sneller zijn. Daarnaast is de E-PM1 nog wat compacter.

Een E-PL1 voor 399,- met die lenzen is ook best een leuke aanbieding. De twee lenzen zijn een stukje scherper dan de 14-150. Ik heb voor mijn E-PL1 met kitlens zo'n 420,- betaald en voor de 40-150mm lens ook nog eens zo'n 300 euro. Vooral die 40-150mm vind ik overigens een erg fijne lens. Al met al heb ik zo'n beetje de hoofdprijs betaald, maar heb er geen spijt van sterker nog, geniet er regelmatig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
Als je het helemaal goedkoop wilt: Om de zoveel tijd komt er op 4/3 rumors een lijst met refurbished (door Olympus zelf) camera's langs. (laatste). Dan heb je bijv. een Olympus E-PL2 double lens kit voor 374 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Iemand die een berg Zeiss glas (M-mount) op de NEX-7 heeft getest: http://www.sonyalpharumor...zm-lenses-thepicturedesk/

Dpreview heeft JPEG samples van de Samsung NX200 in hun vergelijker gezet: http://www.dpreview.com/n...111nx200studiocompare.asp
De sensor lijkt het een stuk beter te doen dan de NX100, maar het is wachten op RAW samples.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Ik kan een GF3 overnemen inclusief 20mm 1.7 lens (geen kit lens erbij) voor 550 euro. Ik wil deze gebruiken voor foto's van m'n pas geboren zoon, dus is de 20mm van panasonic ideaal daarvoor. Nu zit ik nog steeds te twijfelen tussen de GF3 en de nieuwe Olympus E-PL3. Voor zover ik kan zien is dit het verschil:

Voordelen GF3

- Flitser (niet echt super maar hij is te bouncen dus dat is wel interessant)
- Touchscreen
- Betere grip
- Wind filter op de MIC
- Prijs. Voor 550 heb je bij de E-PL3 alleen de body + kit lens.
- Lichter

Voordelen E-PL3

- Stereo MIC
- On body stabilisatie (lijkt me handig voor video en bijvoorbeeld eventueel bij aanschaf van de 45mm 1.8 van oly)
- Kantelbaar scherm
- Manual shutter control voor video

Zijn er nog andere voordelen/nadelen te noemen voor de twee bodies? Is bijvoorbeeld de nieuwe AF in de Oly bodies beter dan die van de GF3?

[ Voor 4% gewijzigd door Furfoot op 02-11-2011 20:47 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Furfoot schreef op woensdag 02 november 2011 @ 20:02:
Ik kan een GF3 overnemen inclusief 20mm 1.7 lens (geen kit lens erbij) voor 550 euro. Ik wil deze gebruiken voor foto's van m'n pas geboren zoon, dus is de 20mm van panasonic ideaal daarvoor. Nu zit ik nog steeds te twijfelen tussen de GF3 en de nieuwe Olympus E-PL3. Voor zover ik kan zien is dit het verschil:

Voordelen GF3

- Flitser (niet echt super maar hij is te bouncen dus dat is wel interessant)
- Touchscreen
- Betere grip
- Wind filter op de MIC
- Prijs. Voor 550 heb je bij de E-PL3 alleen de body + kit lens.

Voordelen E-PL3

- Stereo MIC
- On body stabilisatie (lijkt me handig voor video en bijvoorbeeld eventueel bij aanschaf van de 45mm 1.8 van oly)
- Kantelbaar scherm
- Manual shutter control voor video

Zijn er nog andere voordelen/nadelen te noemen voor de twee bodies? Is bijvoorbeeld de nieuwe AF in de Oly bodies beter dan die van de GF3?
Moeilijke keuze. :)
De flitser op de GF3 werkt in combinatie met de 20mm goed. Zet je echter een langere lens op, dan heb je een probleem ivm schaduw van de flits. Bij de E-PL3 krijg je een opzet-flitser. Daarentegen wordt Panasonic met zijn m4/3 camera's geroemd om de videokwaliteit. Je hebt icm met de 20mm echter geen stabilisatie. Bij mij zal een film er dan niet uitzien.
De AF van de Olympus is sneller wat vooral handig is bij objecten die niet stilzitten zoals kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met de Ricoh GXR?

De GXR zelf vind ik geen interessante camera wat betreft zijn lenzen en modules, maar met de M-module lijkt hij toch zeer de moeite waard te zijn als ik er zo over lees....

- Spartaans uiterlijk, zonder poespas, waar ik wel van houd.
- Bouwkwaliteit van een tank, waar ik ook van houd
- Hij kan lenzen opslaan met naam, correcties en al; volgens mij 5 of 6 in de camera, waarvan 3 in de MySettings op de dial, maar hij kan ook nog instellingen op het geheugenkaartje zetten. De 3 MySettings komen mooi uit voor de 18mm, 25mm en 50mm, die met effectief 27, 52 en 75mm mijn standaard set zouden vormen. Die info komt in de EXIF terecht, als je de preset laadt na het monteren van de lens. (Jammer genoeg doet hij dat niet automatisch via een coding, zoals de M8 / M9.)
- Hij maakt RAW in DNG, wat ik een voordeel vind: nooit meer gezeur met de ondersteuning door PS en Lightroom. Ik ga ervan uit dat Ricoh bij Adobe blijft.
- De M-module is speciaal gemaakt voor RF-lenzen. Tot en met minstens 15mm schijnt het goed te gaan, volgens de site van Steve Huff.
- Geen AA-filter: extra scherp dus, waarschijnlijk
- Mooi aantal megapixels. 12MP is zat. 10 op mijn 40D van vroeger was zat. 16MP OK, maar de 24 van de NEX is overkill voor mij.
- Focus assist / peaking, wat goed blijkt te werken volgens reviews (ook op de site van Steve Huff, en Luminous Landscape)
- De controls schijnen super-aanpasbaar te zijn. Het enige dat overblijft als "niet bruikbaar" zou Tv en Auto zijn, omdat de camera uiteraard de aperture niet kan aansturen. De rest zou allemaal toekenbaar zijn naar eigen inzicht.
- Modulair: Misschien komt Ricoh ooit uit met een betere body voor achter de M-module, of met een Full Frame module voor de GXR
- Er bestaan xx -> M-adapters voor veel soorten oude handmatige lenzen; zolang de lens maar een aperture control ring heeft en een langere registration distance heeft dan de M-mount...

Eigenlijk heeft de GXR, als ik hem zo bekijk, maar 2 nadelen:

1. Hij heeft geen ingebouwde EVF en verliest dus voor mij de mogelijkheid om een externe flitser te gebruiken. Echter, veel rangefinders vereisen voor lenzen onder de 28mm ook al externe finders. Als ik me voor de standaard fotografie bij f/2 en snellere lenzen houd kan ik het wellicht zonder flitser redden, en in noodgevallen (in)flitsen met de ingebouwde flitser.

2. De ruisprestatie van de GXR-module is minder dan die van de Sony NEX-5N, maar beter/net zo goed als die van de betere m4/3 camera's. Hier heb ik weinig problemen mee; ik vond de prestaties van mijn oude 10D uit 2003 al prima, tot ISO 1600. De GXR schijnt zonder veel problemen tot 3200 te komen, zonder veel nabewerking te hoeven. Dat is voor mij zat.

Heb ik alles op een rijtje wat betreft de GXR, of is iemand die nog zwaarwegende nadelen kan noemen? Op het moment lijkt het me de beste keuze voor wat ik wil, zelfs als het een soort "one off"-camera wordt zoals de Epson R-D1 en R-D1s. (Die nog steeds ~1500 kosten, tweedehands, ondanks dat ze al 7 en 5 jaar oud zijn...)

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 02-11-2011 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zap8
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:15

zap8

do ya wanna bump

Ik weet niet of dit de goeie plek is om te reageren, maar doe het maar toch omdat het over spiegeloze camera's gaat.

Ik ben op zoek naar een spiegeloze camera die snel opstart en met een snelle autofocus. Heb inmiddels zelf ook behoorlijk wat onderzoek gedaan, maar kom niet verder dan dat de meeste camera's niet snel opstarten en de focussing ook niet te snel is behalve dan de nieuwste Olympus. Is er nog een andere keus dan deze camera?

En de eerste generatie spiegelozen wordt momenteel voor redelijke prijzen aangeboden zo tussen de 300 en 400. Zit daar ook nog iets redelijk snels bij? Links naar snelheidsvergelijkingen zijn ook welkom.

Yes! I got Knowledge of Hidden Internet Powers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

[TAG]Speedy schreef op woensdag 02 november 2011 @ 15:24:
Net vorige week een E-PL1 gekocht met 14-42 en 40-150 waarvan ik dacht dat 399,- @ Cameranu.nl al een mooie prijs was :/
Lijkt me ook een mooie aanbieding. Je krijgt bijd e E-PL1 denk ik wel de oude kitlens en niet de nieuwe II versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:39
Daar zit inderdaad nog de oude kitlens bij

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Nou ik ben dus voor de GF3 icm de 20mm gegaan. AF snelheid zit eigenlijk geen verschil tussen de nieuwe oly bodies en de GF3 (zie hier en hier).

Woohoo m'n eerste systeemcamera! Nu nog even sparen voor de Oly 45mm 1.8 :)

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Furfoot schreef op donderdag 03 november 2011 @ 10:51:
Nou ik ben dus voor de GF3 icm de 20mm gegaan. AF snelheid zit eigenlijk geen verschil tussen de nieuwe oly bodies en de GF3 (zie hier en hier).

Woohoo m'n eerste systeemcamera! Nu nog even sparen voor de Oly 45mm 1.8 :)
Gefeliciteerd!
De 45mm F1.8 is momenteel op voorraad bij Foka voor 279 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05-2023
heb op reis in Maleisië een e-pm1 gekocht voor 400 euro. de prijs was goed en ik was stom genoeg mijn camera thuis vergeten (nikon d40 met 35mm 1.8 lens)

voordelen pm1:
- weegt niks heel aangenaam in gebruik
- behoorlijk goed lcd scherm
- super snelle AF in goed licht
- vind de bediening niet slechter dan d40 hoewel aantal knoppen minder
- ongelofelijk veel instellingen en opties in een gigantisch complex menu systeem, toch heel eenvoudig in gebruik als je alles hebt ingesteld of 1 van de auto scn modes
- mis eigenlijk geen extra knoppen die men d40 wel had.

nadelen
- AF soms wat moeite in donker
- was nogal teleurgesteld in de resultaten met de kit-lens, de kleuren en WB zijn prachtig, maar vond de foto's niet echt scherp en met weinig detail als je inzoomt.

ik neem al 2 jaar uitsluitend foto's met de d40 en de nikor 35mm 1.8, ik moet zeggen dat de resultaten van de pm1 nogal teleurstelden op het eerste zicht, een stuk minder scherp

ik heb ondertussen een Olympus 45mm en Panasonic 20mm besteld en de 45mm is net aangekomen (250 euro op ebay :))

de 45mm is ongelofelijk veel beter dan de kit lens, de foto's zijn nu zeker vergelijkbaar met die van mijn nikon
vind het best knap dat zo'n kleine camera eigenlijk even goed is

als de 20mm ook zulke mooie resultaten geeft, dan gaat hij zeker mijn Nikon vervangen

ik hoop dat m4/3 nog mooi evolueert in de toekomst, dan koop ik binnen enkele jaren gewoon een betere body (sensor)

foto met bijgeleverde 14-42 lens
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6106/6311818051_0aaaf0c886.jpg

foto met 45mm 1.8 lens
[img][/img]
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6109/6311818063_a23b14303c.jpg

steeds jpeg uit de camera, als je op de plaatjes klikt krijg je ware groote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:25
Jammer van de ruisreductie bij die 2de foto. Hierdoor gaat veel detail in de haartjes rondom de ogen verloren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Mooi die 2 kleuren ogen!!

De scherptediepte voor zo'n kleine sensor op 1.8 en 35mm valt me eerlijk gezegd erg mee. Kun je prima mee spelen lijkt me.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:? Wat me het meeste is bijgebleven van het hele verhaal "ik was mijn camera vergeten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729 schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 17:15:
:? Wat me het meeste is bijgebleven van het hele verhaal "ik was mijn camera vergeten"
Tsja, mensen (ikzelf ook) vergeten regelmatig iets als ze op vakantie gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

;) kan altijd gebeuren maar toch.. je camera vergeten is wel erg grappig als je graag fotografeert!

Zit een beetje filmpjes te kijken op youtube over de pen, epl3 is eigenlijk zo gek helemaal niet. Fast AF is voor mij belangrijk dus dan zou dat een goede keuze zijn.. IQ is ook prima.. 20 1.7 van panasonic erop en klaar :)
Zat een beetje naar prijzen te kijken en tot mijn verbazing is hij bij bol het goedkoopst (met kitlens 550 euro). Nog tips voor shops?

Edit: en nog meer shops die hem voor die prijs hebben zie ik intussen

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 102729 op 04-11-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
Het zou perfect zijn als je hem ook zonder kitlens kon krijgen. Of met de 45mm of 12mm van olympus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Nou ik ...hmm mn vrouw... heeft eindelijk een nieuwe camera gekocht. We waren uitgekomen op de Olympus E-PM1 versus Sony NEX-C3. Beide mooie compacte camera's met goede kwaliteit. Aangezien m'n vrouw toch niet teveel met lenzen wil rotzooien en omdat we een goede deal kregen voor de Sony hebben we die gekocht. Beeldkwaliteit is echt super, veel beter dan m'n oude Canon 300D! Die ingebouwde effecten zijn ook leuk. Enige minpuntje is misschien dat iAuto niet hoger gaat dan 1600 ISO. Voor de rest echt super camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog wat verder verdiept in de epl3, dat gaat hem niet worden vanwege het ontbreken van enige grip aan de voorzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03
Anoniem: 102729 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:51:
Nog wat verder verdiept in de epl3, dat gaat hem niet worden vanwege het ontbreken van enige grip aan de voorzijde.
Als de grip werkelijk het enige is wat je tegenhoud, er zijn 'thirdparty' alternatieven beschikbaar. Lees goede ervaringen over de Franiec grip(s) en ook wel over de Flipback

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 17:20
Anoniem: 102729 schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 14:51:
Heb je 'm al eens vast gehouden?
Ik dacht dat ook een no go voor mij zou zijn, echter vondt ik het 'gemis' erg meevallen.
Hij is trouwens bij de MM in Groningen verkrijgbaar voor 539,- (kit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die flipback is mijn smaak niet maar die franiec is wel mooi. Dank voor de linkjes, gelijk opgeslagen.
ik heb hem niet vastgehouden maar ging even uit van een compact die we ook in huis hebben.

nex5N blijft wel voorkeur hebben omdat de nex7 toch wel de camera is die ik uiteindelijk wil hebben dus alvast in het nex systeem gaan is wel zo verstandig.. maar die 12/2 en 45 1.8 zijn erg leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
ook erg leuk de MFT lenzen van panasonic: 20mm 1.7 en de 25mm 1.4 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
  • Laatst online: 27-05 16:21
Als beloning voor een klus een E-PL1 gekregen (betaling in natura in plaats van een rekening die ik op zou moeten sturen en verantwoorden naar de belasting). Al een beetje mee geexperimenteerd, hoewel de dochter van mijn vriendin er gelijk mee aan de haal ging bij een bezoek aan de Dierentuin ( :P ). Best een verademing, een camera die ook bij weinig licht nog goede foto's zonder flits produceert.

Maar nu moet er mee geexperimenteerd woorden. Met de Kitlens wel te verstaan. Enige tips om de eerste schreden te zetten?

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Panasonic heeft vanmorgen de GX1 gepresenteerd. Dit is de opvolger van vooral de populaire GF1.
De GF lijn is nu dus gesplitst in twee nieuwe: De GF3 is voor de massa markt (klein, sexy...), de GX lijn is meer voor de echte foto enthousiast.

Uitgebreide preview op drpeview.com: http://www.dpreview.com/previews/panasonicdmcgx1/

Interessant interview: http://www.photographyblo.../panasonic_gx1_interview/

filmpje: http://vimeo.com/31696949

Meer: http://www.43rumors.com/panasonic-gx1-announced/

Afbeeldingslocatie: http://i1214.photobucket.com/albums/cc498/43rumors/panasonic_lumix_gx1.jpg

Ziet er degelijk uit!

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 07-11-2011 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zie ook nieuws: Panasonic kondigt Lumix GX1-m4/3-camera aan :)

Wel vreemd, ik lees in één van de comments dat deze camera volgens Panasonic niet moet concurreren met de NEX-7, maar wel met de E-P3, de NEX-5 én de Nikon V1 8)7 Slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Als je alleen naar het formaat in mm kijkt heeft Panasonic natuurlijk ook nog de G3. Dat is bij Panasonic veel meer de concurrent van de de NEX-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ordos20 schreef op maandag 07 november 2011 @ 08:33:
Maar nu moet er mee geexperimenteerd woorden. Met de Kitlens wel te verstaan. Enige tips om de eerste schreden te zetten?
Haal de camera van de auto stand af en zet hem in de A stand (diafragma voorkeuze).
Je kunt dan zelf het diafragma in stellen. Dus wil je eigenlijk alles scherp (bijvoorbeeld landschapsfoto) of wil je juist een mooie vage achtergrond (bijvoorbeeld portretfoto).
Je kunt zelf de ISO, witbalans, lichtmeting... etc gaan instellen.
En belichtingscorrectie is ook een belangrijke!

Hoe minder je de camera automatisch laat doen hoe meer je gaat leren en er ook controle over gaat krijgen! In het begin best moeilijk, maar je leert het vanzelf door veel te oefenen.

Ik vind de basiscursus van digitalefotografietips.nl erg helder. Deze vind je hier: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

• PowerUp
SLR Magic introduceert de HyperPrime 12 mm f/1.6 lens voor m4/3. Eind deze maand moet de lens al leverbaar zijn. De adviesprijs is 499 USD.

Meer info en een review op http://3d-kraft.com/

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6047/6316238119_023269c7b7_z.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door PowerUp op 10-11-2011 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordos20
  • Laatst online: 27-05 16:21
Ik zag al een SLR magic lens voorbij komen gisteren toen ik uit nieuwsgierigheid zocht voor mijn E-PL1 ..... dit schijnen hele goedkope E-mount lensjes te zijn met een adapter die voor veel meer verkocht worden? Althans dat las ik.

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De kwaliteit is wisselend geloof ik. De 35/1.7 is niet heel denderend geloof ik, de 28/2.8 al een stuk beter. Deze ziet er ook goed uit in de review, je zal het alleen met MF moeten doen. Er is ook nog een 50/0.95, die is nog een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Is dit kwalitatief te vergelijken met de betere modellen van Samyang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downset04
de slr magic is een stuk goedkoper dan de 12mm 2.0 olympus lens:
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 12mm
maar de olympus is met de MF schakelaar/ring op de lens veel breder inzetbaar en geeft over heel de lens betere (of andere?) beeldkwaliteit, enige dat de olympus niet heeft is 1.6f en macro

behalve als je 100% zeker weet dat je altijd enkel manueel wil focussen, van de beeldstijl die de slr geeft houd of absoluut de 1.6f nodig hebt denk ik dat de olympus zijn meerprijs wel waard is

de slr is ook een stuk groter en zwaarder

maar als de lens net is wat je zoekt lijkt het mij een mooie koop

mooie review met foto's hier:
http://www.stevehuffphoto...r-micro-43-by-steve-huff/

edit: vesrchil in macro: slr 15cm olympus 20cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 15:45
Weinig mensen met een Samsung hier? Het valt me op dat je Samsung nog niet veel tegenkomt, ik ken zelf de NX100 niet maar die NX200 en NX11 zijn mooie camera's met een perfect kwaliteit. Die iFunction is ook enorm handig! Ik ben daarom ook heel benieuwd naar de NX20...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Fujifilm waagt ook de gok met ILC-model naast de X100 en X10: Fujifilm LX serie: compacte ILC camera

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ik zie een viewfinder! Onze wens lijkt vervult te gaan worden. Een X100 met verwisselbare lenzen! :9~ Nou nog goede lenzen erbij en het plaatje is compleet. Ben benieuwd welke mount dit is. Hopelijk een bestaande mount, maar het zal wel weer een nieuwe mount worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 16:53

Pat-Juh

Patrick

Fiber schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:22:
Ik zie een viewfinder! Onze wens lijkt vervult te gaan worden. Een X100 met verwisselbare lenzen! :9~ Nou nog goede lenzen erbij en het plaatje is compleet. Ben benieuwd welke mount dit is. Hopelijk een bestaande mount, maar het zal wel weer een nieuwe mount worden.
Niets wat een adaptertje niet kan verhelpen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnenkort ben ik eigenaar van een nx200. Jammer dat er geen viewfinder aanwezig is / te bestellen is. Op termijn komt de nex7 wel als blijkt dat ik het echt heel erg mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Niet online
@patrick91: Leuk! Ik hoor graag wat je ervaringen zijn met de nx200. Ik vind 'm op dit moment ook de meest interessante ILC-camera (prijs is nog wel iets aan de hoge kant), maar inderdaad erg jammer dat er geen viewfinder voor te krijgen is. Aan de andere kant weet ik ook niet zeker of ik dat echt nodig heb. Op mijn huidige camera zit er wel een, maar die gebruik ik eigenlijk nooit. (Maar dat kan ook weer komen doordat het beeld behoorlijk verkleind wordt en je daardoor bijna geen detail meer ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Hele leuke video om te kijken, Nikon V1 vs Panasonic G3
YouTube: Nikon V1 vs. Panasonic G3 Shootout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Photozone heeft een hele rits lenzen getest voor Nikon 1, Pentax Q en Samsung NX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:46

Chiron

Moderator Discord
Fiber schreef op woensdag 16 november 2011 @ 14:22:
Nieuwe mount, en ik wil niet weten wat dit moois allemaal wel niet moet gaan kosten.. eerste geruchten gaan uit van een paar honderd euro boven een NEX-7 :X

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
1600-1700 euro?

Dan hoop ik dat Leica hun M-mount ILC in 2012 in de markt zet. Er gaan al lang geruchten over dat ze een goedkoper alternatief voor de M9 willen gaan bieden. Dat zou best eens een APS-C ILC-camera kunnen zijn. Als dat ding dan 2000 euro of minder kost, dan denk ik dat die een betere kans maakt dan een Fuji LX, alleen al vanwege de Leica-naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Zo'n beetje de eerste uitgebreide Panasonic GX1 review:

http://www.techradar.com/...ix-dmc-gx1-1044318/review

Hele mooie camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Uitgebreide NEX-7 review:

Dpreview is zeer enthousiast over de camera op zich, maar is minder blij met de firmware en het huidige lenzen aanbod. 2 minpunten die natuurlijk relatief eenvoudig verbeterd kunnen worden, als Sony er tijd en moeite in wil steken.
Of course if you're happy to run with what Sony offers now, and wait for additional lenses to appear, then the NEX-7 really can't be beaten.

So overall the NEX-7 is an amazing piece of hardware, and although its firmware feels rather cobbled-together, once you have the camera set up to your liking it's a joy to shoot with and delivers excellent results. So despite our reservations about how it fits into the E system as a whole, taken on its own merits the NEX-7 is an exceptional camera, and a worthy winner of our top award.
http://www.dpreview.com/reviews/sonynex7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Het is wel te verwachten dat er steeds meer E-mount zullen komen, ook van andere leveranciers dan Sony zelf (Tamron, Samyang, Sigma etc.)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En ook een review van eigen bodem :)
reviews: Roundup: vier compacte systeemcamera's getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En een roundup van dpreview: http://www.dpreview.com/a...8/mirrorless-roundup-2011

Winaars:
Beginners: Olympus E-PM1
Intermediate: Sony NEX-5N
Enthousiat: Sony NEX-7

Ik vind hun argumenten om de Nikon 1 bij de "specialist" group te stoppen niet echt sterk, deze is dus niet meegenomen in bovenstaande categorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Leuk al die producten van het jaar ;-)

photographyblog.com heeft de Panasonic G3 uit geroepen tot systeemcamera van 2011:

http://www.photographyblo...m_camera_of_the_year_2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Hoe verkoopt de N1 (J1/V1) serie van Nikon? Ik lees - op Steve H. na - alleen maar negatieve dingen hierover. Prijs/sensor. Te duur/te klein, dus geen mooie DOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Anoniem: 87302 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 00:33:
Hoe verkoopt de N1 (J1/V1) serie van Nikon? Ik lees - op Steve H. na - alleen maar negatieve dingen hierover. Prijs/sensor. Te duur/te klein, dus geen mooie DOF.
Geen idee hoe het verkoopt maar toen ik de ze beide in mijn handen had snapte ik niet waarom de cameras relatief groot voor hun sensor size zijn, Ze zijn iets groter op de grip na dan de Nex5. Vond ook de bediening enigzins verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03
Anoniem: 87302 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 00:33:
Hier nog twee redelijk positieve reviews :

Natural Art Images
&
Kirk Tuck

Ik ben (was) zelf op zoek naar een goede 'compact' camera cq vakantie cam maar de Nikon 1 is voor mij afgevallen, net iets te klein allemaal. Ik heb voor de Pen E-P3 gekozen.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is het tijd voor een "Spiegelloosheid anno 2012"-topic, of blijft dit topic doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
zacht schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:30:
Is het tijd voor een "Spiegelloosheid anno 2012"-topic, of blijft dit topic doorlopen?
We zijn achter de schermen bezig met iets dergelijks. We lopen alleen tegen wat problemen met overlapping met andere topics aan (zoals bijvoorbeeld het m4/3 topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Van mij mag je ze mergen tot een groot ILC nieuws en ervaringen topic oid. (Alleen moet je dan iets anders met 4/3, maar dat lijkt mij toch op sterven na dood, helaas.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Fiber schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:45:
Van mij mag je ze mergen tot een groot ILC nieuws en ervaringen topic oid. (Alleen moet je dan iets anders met 4/3, maar dat lijkt mij toch op sterven na dood, helaas.)
Een idee is inderdaad om een nieuws en discussie topic te maken, maar dan als aanvulling op de gangbare hardwaretopics (zoals het m4/3- en alpha-topic). Maar zoals gezegd, we zijn er nog niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 04-01-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En dat nieuwe topic is er ook gekomen: Spiegelloosheid anno 2012

Deze gaat dus op slot.