Heeft iemand hier eigenlijk ervaring met de Ricoh GXR?
De GXR zelf vind ik geen interessante camera wat betreft zijn lenzen en modules, maar met de M-module lijkt hij toch zeer de moeite waard te zijn als ik er zo over lees....
- Spartaans uiterlijk, zonder poespas, waar ik wel van houd.
- Bouwkwaliteit van een tank, waar ik ook van houd
- Hij kan lenzen opslaan met naam, correcties en al; volgens mij 5 of 6 in de camera, waarvan 3 in de MySettings op de dial, maar hij kan ook nog instellingen op het geheugenkaartje zetten. De 3 MySettings komen mooi uit voor de 18mm, 25mm en 50mm, die met effectief 27, 52 en 75mm mijn standaard set zouden vormen. Die info komt in de EXIF terecht, als je de preset laadt na het monteren van de lens. (Jammer genoeg doet hij dat niet automatisch via een coding, zoals de M8 / M9.)
- Hij maakt RAW in DNG, wat ik een voordeel vind: nooit meer gezeur met de ondersteuning door PS en Lightroom. Ik ga ervan uit dat Ricoh bij Adobe blijft.
- De M-module is speciaal gemaakt voor RF-lenzen. Tot en met minstens 15mm schijnt het goed te gaan, volgens de site van Steve Huff.
- Geen AA-filter: extra scherp dus, waarschijnlijk
- Mooi aantal megapixels. 12MP is zat. 10 op mijn 40D van vroeger was zat. 16MP OK, maar de 24 van de NEX is overkill voor mij.
- Focus assist / peaking, wat goed blijkt te werken volgens reviews (ook op de site van Steve Huff, en Luminous Landscape)
- De controls schijnen super-aanpasbaar te zijn. Het enige dat overblijft als "niet bruikbaar" zou Tv en Auto zijn, omdat de camera uiteraard de aperture niet kan aansturen. De rest zou allemaal toekenbaar zijn naar eigen inzicht.
- Modulair: Misschien komt Ricoh ooit uit met een betere body voor achter de M-module, of met een Full Frame module voor de GXR
- Er bestaan xx -> M-adapters voor veel soorten oude handmatige lenzen; zolang de lens maar een aperture control ring heeft en een langere registration distance heeft dan de M-mount...
Eigenlijk heeft de GXR, als ik hem zo bekijk, maar 2 nadelen:
1. Hij heeft geen ingebouwde EVF en verliest dus voor mij de mogelijkheid om een externe flitser te gebruiken. Echter, veel rangefinders vereisen voor lenzen onder de 28mm ook al externe finders. Als ik me voor de standaard fotografie bij f/2 en snellere lenzen houd kan ik het wellicht zonder flitser redden, en in noodgevallen (in)flitsen met de ingebouwde flitser.
2. De ruisprestatie van de GXR-module is minder dan die van de Sony NEX-5N, maar beter/net zo goed als die van de betere m4/3 camera's. Hier heb ik weinig problemen mee; ik vond de prestaties van mijn oude 10D uit 2003 al prima, tot ISO 1600. De GXR schijnt zonder veel problemen tot 3200 te komen, zonder veel nabewerking te hoeven. Dat is voor mij zat.
Heb ik alles op een rijtje wat betreft de GXR, of is iemand die nog zwaarwegende nadelen kan noemen? Op het moment lijkt het me de beste keuze voor wat ik wil, zelfs als het een soort "one off"-camera wordt zoals de Epson R-D1 en R-D1s. (Die nog steeds ~1500 kosten, tweedehands, ondanks dat ze al 7 en 5 jaar oud zijn...)
[
Voor 5% gewijzigd door
Katsunami op 02-11-2011 21:46
]