Waarom zijn er eigenlijk geen compacts met een APS-C of M43 sensor zonder lenswissel systeem? Zou graag een grotere sensor zien in bijv. de Panasonic LX5 of TZ20. Je hebt dan echte compactheid, veelzijdigheid en toch een hoogwaardige sensor. Of doet de compacte lens dan teveel afbreuk aan de beeldkwaliteit?
Dat bestaat wel, de Sigma DP reeks. Maar dat is nooit echt populair geworden, die dingen waren vooral extreem traag.
[ Voor 20% gewijzigd door PowerUp op 24-06-2011 18:24 ]
je bedoeld de x100?Polster schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:19:
Waarom zijn er eigenlijk geen compacts met een APS-C of M43 sensor zonder lenswissel systeem? Zou graag een grotere sensor zien in bijv. de Panasonic LX5 of TZ20. Je hebt dan echte compactheid, veelzijdigheid en toch een hoogwaardige sensor. Of doet de compacte lens dan teveel afbreuk aan de beeldkwaliteit?
Fujifilm X-Pro1
Beetje prijzig. En alleen maar een prime lens toch?
Maar serieus: Zelf heb ik een al wat oudere bridge cam (Panasonic FZ7) en schiet regelmatig ook met een 7D van een vriend van mij. Mijn FZ7 schiet eigenlijk niet beter dan een moderne compact. Die 7D met het bijbehorende glas is natuurlijk een heel andere league. Zelf heb ik alleen geen zin om met zoveel gear te gaan sjouwen maar ik wil wel de DOF en ruisprestaties van een Dslr. Dat je wat inlevert op kwaliteit, tuurlijk. Maar daar tegenover moet dan wel compactheid staan. De NEX leek een goede maar is eigenlijk alleen compact met de 16mm pancake. Daarom....stop zo'n APS-C in een bestaande compactbehuizing met uitschuifbare lens. Heb ik zeker €500-€600 voor over. Tenzij het natuurlijk geen enkel nut heeft om zo'n sensor icm zulke kleine lenzen te gebruiken.
Een zeer compacte APS-C standaard zoomlens zoek je dus. Volgens mij is dat technisch erg lastig te maken, anders zouden ze er wel zijn. Compacte primes (pancakes dus) zijn er genoeg te vinden.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Yup daar hoop ik op. Maar waar zit de technische beperking? De lenzen zijn er (Panasaonic TZ20, LX5) en de body is er (Sony NEX). 1+1 =.....?Universal Creations schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:50:
Een zeer compacte APS-C standaard zoomlens zoek je dus. Volgens mij is dat technisch erg lastig te maken, anders zouden ze er wel zijn. Compacte primes (pancakes dus) zijn er genoeg te vinden.
Wat jij wil dat zouden we allemaal wel willen, maar door de wetten van de natuurkunde kan dat helaas niet. De maat van de lens is helaas verbonden met de maat van de sensor. Hoe groter de sensor, hoe groter ook de lens wordt. Zeker bij zoomlenzen. Primes zijn nog wel redelijk compact te houden. Daarom zit er ook zo'n kleine sensor in die nieuw pentax Q.Polster schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:47:
[...]
Beetje prijzig. En alleen maar een prime lens toch?
Maar serieus: Zelf heb ik een al wat oudere bridge cam (Panasonic FZ7) en schiet regelmatig ook met een 7D van een vriend van mij. Mijn FZ7 schiet eigenlijk niet beter dan een moderne compact. Die 7D met het bijbehorende glas is natuurlijk een heel andere league. Zelf heb ik alleen geen zin om met zoveel gear te gaan sjouwen maar ik wil wel de DOF en ruisprestaties van een Dslr. Dat je wat inlevert op kwaliteit, tuurlijk. Maar daar tegenover moet dan wel compactheid staan. De NEX leek een goede maar is eigenlijk alleen compact met de 16mm pancake. Daarom....stop zo'n APS-C in een bestaande compactbehuizing met uitschuifbare lens. Heb ik zeker €500-€600 voor over. Tenzij het natuurlijk geen enkel nut heeft om zo'n sensor icm zulke kleine lenzen te gebruiken.
We hebben nu de keus uit:
- Compacts met een iets grotere sensor dan normaal zoals de S95, ZX1, LX5 met een beperkte zoomlens.
- Compacts met een APS-C sensor en een prime lens: Sigma DP serie, Leica X1, Fuji X100.
- MFT camera's zoals de Pen en de Panasonic GF series met verwisselbare lenzen. Qua lens formaten waarschijnlijk het beste compromis.
- APS-C formaat verwisselbare lens compacts zoals de Sony Nex en Samsung NX series. Erg grote lenzen over het algemeen op een kleine camera.
- Klein formaat dSLR of SLT camera's zoals de Pentax K-r, Panasonic G, Sony SLT series.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nee, die lenzen zijn er niet. Dat zijn lenzen gemaakt voor een veel kleinere sensor.Polster schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 19:13:
[...]
Yup daar hoop ik op. Maar waar zit de technische beperking? De lenzen zijn er (Panasaonic TZ20, LX5) en de body is er (Sony NEX). 1+1 =.....?
Handig lijstje!![b]Keus genoeg, maar overal is wel iets op aan te merken, of te groot, of geen viewfinder, of geen zoombereik, etc. Het zal altijd een compromis worden.
- Compacts met een iets grotere sensor dan normaal zoals de S95, ZX1, LX5 met een beperkte zoomlens.
- Compacts met een APS-C sensor en een prime lens: Sigma DP serie, Leica X1, Fuji X100.
- MFT camera's zoals de Pen en de Panasonic GF series met verwisselbare lenzen. Qua lens formaten waarschijnlijk het beste compromis.
- APS-C formaat verwisselbare lens compacts zoals de Sony Nex en Samsung NX series. Erg grote lenzen over het algemeen op een kleine camera.
- Klein formaat dSLR of SLT camera's zoals de Pentax K-r, Panasonic G, Sony SLT series.
Ik begon zelf ook al dingen door elkaar te gooien maar dit zet het e.e.a. weer in perspectief
Je zou trouwens ook nog naar het Ricoh GXR systeem kunnen kijken, is ook een soort van oplossing voor het probleem: http://www.dpreview.com/p...10&products=ricoh_gxr_s10
De sensor zit samen met de lens in een verwisselbare unit. Zeker ook vernieuwend en innovatief, maar ook weer met voors en tegens.
De sensor zit samen met de lens in een verwisselbare unit. Zeker ook vernieuwend en innovatief, maar ook weer met voors en tegens.
[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 24-06-2011 19:51 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Volgende week op 30 juni lanceert Olympus een hele nieuwe generatie PEN camera's.
De e-pm1 (mini), epl3 en de ep3.
Alle drie met een nieuwe sensor (redesign door Olympus zelf), een revolutionair AF systeem (snelste van alle mirrorless camera's en ook dan de meeste DSLR's).
Ook 2 mooie nieuwe lenzen:
- een Pro lens, de Zuiko 12mm F2.0, volgens mensen die hier al mee gespeeld hebben, één van de beste lenzen ooit getest...wel met een aardig prijskaartje natuurlijk...iets van 800 euro volgens mij.
- Zuiko 45mm F1.8...portretlens, iets van 300 euro.
Als je deze twee lenzen neemt met de pas gelanceerde Leica 25mm F1.4 heb je een set prime lenzen waar geen één ander mirrorless systeem tegen op kan.
Daarnaast nog wat nieuwe losse accessoires zoals een flitser, evf en verwisselbare grips voor de ep3 (misschien als je deze wilt gebruiken met de Zuiko FT lenzen???)
Ik ben erg benieuwd. de Autofocus schijnt bizar snel te zijn. En de sensor is ook nog allemaal vaag wat het precies is...sommige bronnen hebben het over een getweakte sensor, andere een redesign of een totaal nieuwe sensor...in ieder geval iets wat Olympus zelf gedaan heeft...mensen die de camera's getest hebben zeggen wel dat de beeldkwaliteit zichtbaar vooruit gegaan is.
Afwachten maar.
(je kunt dit allemaal volgen op http://www.43rumors.com/)
De e-pm1 (mini), epl3 en de ep3.
Alle drie met een nieuwe sensor (redesign door Olympus zelf), een revolutionair AF systeem (snelste van alle mirrorless camera's en ook dan de meeste DSLR's).
Ook 2 mooie nieuwe lenzen:
- een Pro lens, de Zuiko 12mm F2.0, volgens mensen die hier al mee gespeeld hebben, één van de beste lenzen ooit getest...wel met een aardig prijskaartje natuurlijk...iets van 800 euro volgens mij.
- Zuiko 45mm F1.8...portretlens, iets van 300 euro.
Als je deze twee lenzen neemt met de pas gelanceerde Leica 25mm F1.4 heb je een set prime lenzen waar geen één ander mirrorless systeem tegen op kan.
Daarnaast nog wat nieuwe losse accessoires zoals een flitser, evf en verwisselbare grips voor de ep3 (misschien als je deze wilt gebruiken met de Zuiko FT lenzen???)
Ik ben erg benieuwd. de Autofocus schijnt bizar snel te zijn. En de sensor is ook nog allemaal vaag wat het precies is...sommige bronnen hebben het over een getweakte sensor, andere een redesign of een totaal nieuwe sensor...in ieder geval iets wat Olympus zelf gedaan heeft...mensen die de camera's getest hebben zeggen wel dat de beeldkwaliteit zichtbaar vooruit gegaan is.
Afwachten maar.
(je kunt dit allemaal volgen op http://www.43rumors.com/)
Jij werkt voor Olympus ofzo? Zo niet, misschien dat je wel voor hun de PR kunt doen. Je doet namelijk wel hele boude uitspraken: AF sneller dan de meeste DSLR en één van de beste lenzen ooit getest, vind ik persoonlijk hele gedurfde uitspraken. Ik denk persoonlijk dat het allemaal wel mee zal vallen.
Nee hoor ik werk niet voor Olympus.
Over die AF snelheid, dit is een nieuwe techniek van Olympus. Verschillende artikelen zijn hier over op 43rumors en worden ook bevestigd door andere bronnen op internet.
(en ik ken iemand die weer iemand kent die met de nieuwe camera's gespeeld heeft en dit ook bevestigd.)
bijvoorbeeld: http://www.43rumors.com/f...ost-canon-dslr-autofocus/
Over de Zuiko 12mm F2.0: http://www.43rumors.com/f...h-and-has-distance-meter/
"Our sources are pretty exited with the new upcoming Olympus 12mm f/2.0 high grade lens. First the build quality is amazing, it’s an all metal piece of goodness! And the lens has a distance scale! According to my sources the lens has the best image quality (resolution, color rendering) tested to date. Someone said there is nothing to envy to any Leica lens! Compared to the Leica 24mm f/3.8 (Click here to see that lens on eBay) the Olympus will cost $1.700 less and has a much faster aperture! Another source that this is one of the lenses that will birng new sex appeal to the Micro Fur Thirds system (yes he used those words)."
(ook al zou je de helft van dit "halleluja" verhaal afhalen, dan blijft er nog een hele leuke lens over.
En als je weet hoe Zuiko bekend staat dan kun je ook wel wat moois verwachten (dit is de eerste High Grade Zuiko lens voor m43)
Het m43 systeem heeft in ieder geval veel geluk door de lenzen van Zuiko en Leica.
Nog een weekje wachten en we weten alles met zekerheid...
Over die AF snelheid, dit is een nieuwe techniek van Olympus. Verschillende artikelen zijn hier over op 43rumors en worden ook bevestigd door andere bronnen op internet.
(en ik ken iemand die weer iemand kent die met de nieuwe camera's gespeeld heeft en dit ook bevestigd.)
"Our sources are pretty exited with the new upcoming Olympus 12mm f/2.0 high grade lens. First the build quality is amazing, it’s an all metal piece of goodness! And the lens has a distance scale! According to my sources the lens has the best image quality (resolution, color rendering) tested to date. Someone said there is nothing to envy to any Leica lens! Compared to the Leica 24mm f/3.8 (Click here to see that lens on eBay) the Olympus will cost $1.700 less and has a much faster aperture! Another source that this is one of the lenses that will birng new sex appeal to the Micro Fur Thirds system (yes he used those words)."
(ook al zou je de helft van dit "halleluja" verhaal afhalen, dan blijft er nog een hele leuke lens over.
En als je weet hoe Zuiko bekend staat dan kun je ook wel wat moois verwachten (dit is de eerste High Grade Zuiko lens voor m43)
Het m43 systeem heeft in ieder geval veel geluk door de lenzen van Zuiko en Leica.
[ Voor 45% gewijzigd door leendertv op 25-06-2011 14:50 ]
Leuke lenzen, dat wel!
Belangrijkste vraag, krijgt die EP3 een viewfinder?
Niet ingebouwd. (Olympus schijnt wel aan een camera te werken met ingebouwde viewfinder, misschien een Pro model ofzo)Fiber schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:47:
Het design van de EP3 is bijna geheel gelijk aan de EP2.
De EPM1 en de EPL3 hebben we een nieuwe design.
Tegelijk met de nieuwe PEN's komt er wel een nieuwe external Viewfinder. Ik verwacht dat deze compacter is dan de huidige EVF2...schijnt ook goedkoper te zijn (Is ook wel nodig ook).
[ Voor 33% gewijzigd door leendertv op 25-06-2011 14:52 ]
Kan het alleen maar hopen... Dat is het struikelblok voor mij persoonlijk, een Panasonic G serie is "groter" door de grip en iets naar achter uitstekende VF... Heb liever een X100 oplossing, dat het in de body zit en niet uitsteekt.gimpy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:48:
[...]
Niet ingebouwd. (Olympus schijnt wel aan een camera te werken met ingebouwde viewfinder, misschien een Pro model ofzo)
Het design van de EP3 is bijna geheel gelijk aan de EP2.
De EPM1 en de EPL3 hebben we een nieuwe design.
Tegelijk met de nieuwe PEN's komt er wel een nieuwe external Viewfinder. Ik verwacht dat deze compacter is dan de huidige EVF2...schijnt ook goedkoper te zijn (Is ook wel nodig ook).
EP-3 Fan concept is wat ik eigenlijk ook wel wil zien. Eventueel zonder de ingebouwde flitser. Zolang er maar een 24-30mm en 50mm (35m equivalent) prime op kan die niet "te" groot is. Als dat er is gaat die als walk-around fungeren, ipv mijn D300s +30mm 1.4...
Het zijn dus gewoon allemaal geruchten. Zonder MTF-grafieken van de lens en officiele metingen aan het AF-systeem (ik betwijfel zelfs of een lens wel in staat is om in 0,1sec van MFD tot oneindig te verstellen) valt er gewoon nog niets te zeggen.gimpy schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 14:43:
Nee hoor ik werk niet voor Olympus.
Anoniem: 181786
Er valt al wel te zeggen dat er een enorme verbetering is. Maar goed, volgende week zullen we het ongetwijfeld zien. Ik heb in ieder geval wel vertrouwen in Olympus, dat ze het gerucht waar kunnen maken.Universal Creations schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 15:42:
[...]
Het zijn dus gewoon allemaal geruchten. Zonder MTF-grafieken van de lens en officiele metingen aan het AF-systeem (ik betwijfel zelfs of een lens wel in staat is om in 0,1sec van MFD tot oneindig te verstellen) valt er gewoon nog niets te zeggen.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de nieuwe VF. Een goedkoper alterntief is altijd mooi meegenomen. Alhoewel ikzelf de VF-2 heb het zeker het geld waard vind.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 25-06-2011 16:57 ]
Ik ben benieuwd of het "red spot" probleem, waar de E-PL2 last van heeft, bij de E-PL3 is opgelost. Dit is eigenlijk de enige reden wat mij nog weerhoud om een Olympus PEN aan te schaffen.
Da's wel een heel aparte soort flare
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Een reactie van Olympus:VantageR schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:24:
Ik ben benieuwd of het "red spot" probleem, waar de E-PL2 last van heeft, bij de E-PL3 is opgelost. Dit is eigenlijk de enige reden wat mij nog weerhoud om een Olympus PEN aan te schaffen.
When you take a picture with a strong spot light in the frame, there is a case some red spots may appear around the light source in a grid or radial pattern. This is a phenomenon caused by reflected images of micro lenses located on the sensor of the camera, and more likely to appear when the brightness gap is broader within the frame. This appears not only with the E-PL2, but with other models depending on the shooting conditions. When you take a picture with a strong light source in the frame, we recommend you to choose wide apertures to make them dimmer and less remarkable. You can choose further wider apertures if you attach an ND filter on the lens. Please do not directly shoot the sun, as it may cause fire or malfunctions.
http://forums.dpreview.co...rum=1041&message=37741215
Overigens voor de liefhebbers een vergelijking van de Pentax Q en nog paar andere sensors/camera's:
hier
hier
Anoniem: 290010
Als je veel geld te besteden hebt, kun je natuurlijk altijd wel iets van goede kwaliteit kopen. Dat is niet zo moeilijk. De kunst is om met een beperkt budget tòch een goede camera aan te schaffen. Wanneer je 20.000 euro in de pocket hebt voor een camera koop je gewoon een Leica M9 full frame met lenzen naar keuze. Of je gaat voor een Hasselblad als je 40.000 euro hebt.
Maar wanneer je geen beroepsfotograaf bent kun je zonder problemen voor zo'n 400 euro een leuke camera kopen. De al eerder gemelde Sigma Dp1s of Dp2x zijn zeer goede camera's. Daar kan geen (instap) spiegelreflex met kitlens tegenop. In dat opzicht heeft Sigma m.i. de beste kwaliteit per euro (beeldkwaliteit, niet snelheid of bedieningsgemaak).
Maar wanneer je geen beroepsfotograaf bent kun je zonder problemen voor zo'n 400 euro een leuke camera kopen. De al eerder gemelde Sigma Dp1s of Dp2x zijn zeer goede camera's. Daar kan geen (instap) spiegelreflex met kitlens tegenop. In dat opzicht heeft Sigma m.i. de beste kwaliteit per euro (beeldkwaliteit, niet snelheid of bedieningsgemaak).
Heb je weleens die Sigma's op iso1600 gezien? Dat vind ik niet echt vergelijkbaar met een instap spiegelreflex.
Totaal niet, kwaliteit neemt erg snel af boven de iso400, 400 gebruik ik liever al niet. Maar op 100 vind ik de sigma echt heerlijke kleuren hebben. Beter dan wat ik op andere camera's zieUniversal Creations schreef op zondag 26 juni 2011 @ 13:14:
Heb je weleens die Sigma's op iso1600 gezien? Dat vind ik niet echt vergelijkbaar met een instap spiegelreflex.
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Probleem met de kleuren van de Foveon techniek is dat de kleuren niet altijd overeen komen met de werkelijkheid. Er is hier wel wat over te vinden op de verschillende fora (fredmiranda en dpreview). De scherpte is voor een 4,7MP camera wel heel hoog.
Elke sensor heeft z'n eigenaardigheden als het om kleur gaat
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
En dat is erg omdat? Sigma geeft mij uit de camera de beste blauw die ik ooit heb gezien, luchten zijn geweldig ermee. Net zoals m'n Fuji skintones heerlijk doet.Universal Creations schreef op zondag 26 juni 2011 @ 14:04:
Probleem met de kleuren van de Foveon techniek is dat de kleuren niet altijd overeen komen met de werkelijkheid. Er is hier wel wat over te vinden op de verschillende fora (fredmiranda en dpreview). De scherpte is voor een 4,7MP camera wel heel hoog.
Maar eerlijk is eerlijk, rood op een sigma is eerder oranje.
de blauwe laag zit volgens mij dan ook bovenaan de sensor, rood echt onderaan, als zijn rode frequenties wel sterker, volgens mij gaat er best veel verloren. Vind de fotos die ik tot nu toe heb gezien niet erg denderend op gebied van scherpte en kleur, helemaal niet voor die prijs want daar heb je bijna de geweldige Pentax 645D voor.Exphy schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:24:
[...]
En dat is erg omdat? Sigma geeft mij uit de camera de beste blauw die ik ooit heb gezien, luchten zijn geweldig ermee. Net zoals m'n Fuji skintones heerlijk doet.
Maar eerlijk is eerlijk, rood op een sigma is eerder oranje.
Dat van het super snelle focussen volgens de geruchten over de nieuwe Olympus Pen cameras klinken wat verbloemd. DSLR's lopen nu al vaak qua scherp stellen al aan de limieten van de lenzen zelf aan hoe snel zij van begin tot infinity kunnen focusen.
Die nieuwste van hun is dan ook veel te duur, maar ik ben erg tevreden met mn DP1sSn0wblind schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:54:
[...]
de blauwe laag zit volgens mij dan ook bovenaan de sensor, rood echt onderaan, als zijn rode frequenties wel sterker, volgens mij gaat er best veel verloren. Vind de fotos die ik tot nu toe heb gezien niet erg denderend op gebied van scherpte en kleur, helemaal niet voor die prijs want daar heb je bijna de geweldige Pentax 645D voor.
http://audio-tv-foto.mark...FcPnoBNkA%3D%3D&df=1&fs=1
Scherpe prijs of te mooi om waar te zijn? Als het in de buurt was ging ik er even langs, maar dat zit er helaas de komende week niet in.
Scherpe prijs of te mooi om waar te zijn? Als het in de buurt was ging ik er even langs, maar dat zit er helaas de komende week niet in.
Vandaar ook dat Olympus wederom nieuwe lenzen heeft ontworpen.Sn0wblind schreef op zondag 26 juni 2011 @ 16:54:
[...]
Dat van het super snelle focussen volgens de geruchten over de nieuwe Olympus Pen cameras klinken wat verbloemd. DSLR's lopen nu al vaak qua scherp stellen al aan de limieten van de lenzen zelf aan hoe snel zij van begin tot infinity kunnen focusen.
Anoniem: 87302
http://www.dpreview.com/reviews/sigmadp1/page21.aspAnoniem: 290010 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 12:47:
Als je veel geld te besteden hebt, kun je natuurlijk altijd wel iets van goede kwaliteit kopen. Dat is niet zo moeilijk. De kunst is om met een beperkt budget tòch een goede camera aan te schaffen. Wanneer je 20.000 euro in de pocket hebt voor een camera koop je gewoon een Leica M9 full frame met lenzen naar keuze. Of je gaat voor een Hasselblad als je 40.000 euro hebt.
Conclusie: above average.
'Above average' in Mei 2008. We zijn nu wel weer ruim 3 jaar verder dacht ik. Grootste nadeel is volgens mij dat hij zo vreselijk traag is, maar goed, landschappen lopen niet weg gelukkig. 
Het wordt tijd dat Sigma de nieuwe sensor uit de SD1 samen met een snelle processor in een DP3 oid zet, dan wordt het pas echt leuk!
Het wordt tijd dat Sigma de nieuwe sensor uit de SD1 samen met een snelle processor in een DP3 oid zet, dan wordt het pas echt leuk!
Bij de m43 camera's van Panasonic zie je dat er steeds meer knopjes verdwijnen nu ze een touchscreen hebben, gelukkig is dit bij de ep3 niet zo (de nieuwe PEN's hebben ook een touchscreen). Als ik zo tel zitten er zelfs twee knopjes meer op de ep3.
Zie je toch dat Panasonic meer een elektronica maker (nieuwste snufjes enzo) is en Olympus meer een camera maker (ook al maken ze ook wel andere dingen zoals medische apparatuur).
Eerste foto's van de ep3 met de nieuwe Zuiko 12mm F2.

http://photorumors.com/
Echt geen ingebouwde Viewfinder dus...
Edit: nog een andere:
Zie je toch dat Panasonic meer een elektronica maker (nieuwste snufjes enzo) is en Olympus meer een camera maker (ook al maken ze ook wel andere dingen zoals medische apparatuur).

Edit: nog een andere:

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 27-06-2011 13:34 . Reden: foto toegevoeg ]
Wat is die gleuf onder de flitsschoen (achterzijde)?gimpy schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:34:
Bij de m43 camera's van Panasonic zie je dat er steeds meer knopjes verdwijnen nu ze een touchscreen hebben, gelukkig is dit bij de ep3 niet zo (de nieuwe PEN's hebben ook een touchscreen). Als ik zo tel zitten er zelfs twee knopjes meer op de ep3.
[afbeelding]
[afbeelding]
poort om de EVF op aan te sluiten... kan je een viewfinder in de hotshoe schuiven en dan deze poort benutten.
Had liever geen flits maar een EVF ingebouwd gezien ...
Had liever geen flits maar een EVF ingebouwd gezien ...
Dat is inderdaad de accessoire port.
De externe viewfinders maken daar gebruik van, er is een bluetooth module, een microfoon...
voordeel van een ingebouwde flitser is denk ik dat deze als master kan dienen en je dus draadloos andere flitsers kan aansturen...
De externe viewfinders maken daar gebruik van, er is een bluetooth module, een microfoon...
voordeel van een ingebouwde flitser is denk ik dat deze als master kan dienen en je dus draadloos andere flitsers kan aansturen...
[ Voor 33% gewijzigd door leendertv op 27-06-2011 11:21 ]
Ricoh heeft een interessante module aangekondigd voor zijn GXR systeem:

preview van dpreview
De Mount A12 module bevat een 12 MP APS-C CMOS sensor zonder AA filter en een Leica M mount. Manual focus dus, maar net als bij de NEX is er focus peaking beschikbaar dat een randje tekent rond de scherpste delen van het beeld.
Elektronische sluiter is ook een optie, voor als je echt weinig geluid wil maken.

preview van dpreview
De Mount A12 module bevat een 12 MP APS-C CMOS sensor zonder AA filter en een Leica M mount. Manual focus dus, maar net als bij de NEX is er focus peaking beschikbaar dat een randje tekent rond de scherpste delen van het beeld.
Elektronische sluiter is ook een optie, voor als je echt weinig geluid wil maken.
[ Voor 7% gewijzigd door PowerUp op 05-08-2011 09:11 ]
Als ik die site zo zie wegen de pro's ook totaal niet op tegen de con's (wat een lijst!)Fiber schreef op zondag 26 juni 2011 @ 21:19:
'Above average' in Mei 2008. We zijn nu wel weer ruim 3 jaar verder dacht ik. Grootste nadeel is volgens mij dat hij zo vreselijk traag is, maar goed, landschappen lopen niet weg gelukkig.

Haha blijkbaar was dit in 2008 een groot bestandSample movie: 320 x 240 pixels @ 30 fps
File size: 3.5MB, 5.00 secs
Click on the thumbnail to view the movie
(caution: large file!)
[ Voor 16% gewijzigd door Ventieldopje op 05-08-2011 09:42 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Zeer cool ding, zal de prijzen van gebruikte M-mount lensjes nog wel wat verder omhoog jagen als dit aanslaat. Jammer dat er geen zoeker op zit.PowerUp schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:05:
Ricoh heeft een interessante module aangekondigd voor zijn GXR systeem:
...
Denk niet dat het de prijzen nog veel verder zal opdrijven. De flink duurder geworden lenzen sinds de M9 zijn de f/1.4 en f/2's van leica. Als voorbeeld, een gebruikte 50mm lux (f/1.4) ASPH kost nu tot 5000 dollar waar een nieuwe 3700 dollar kost.Fiber schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:10:
[...]
Zeer cool ding, zal de prijzen van gebruikte M-mount lensjes nog wel wat verder omhoog jagen als dit aanslaat. Jammer dat er geen zoeker op zit.
Denk niet dat dit in het budget zitten van mensen die een Ricoh kopen. De goedkope M lensjes die wel meer qua prijs aansluiten (90mm C-summicron bijvoorbeeld) zijn niet of nauwelijks in prijs gestegen en er is ook een gigantisch aanbod van.
Wel leuk ding, zeker om te filmen. Nadeel voor hen is dat de sony nex ook goed werkt met een adapter. Kun je ook filmen, en zou je met een nex 7 zelfs een electronische zoeker hebben. Bovendien hebben ze beide een sony sensor waar de nex 5 en 7 een nieuwere generatie sensor hebben.
Leica MM + Sony A9
Via het dpreview forum vond ik ook wat voorbeeldfoto's van de Pentax Q (bètamodel):
http://www.flickr.com/pho...83831739/with/5943607042/
(original is 80% crop)
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde van de Q tov een goede compact...
http://www.flickr.com/pho...83831739/with/5943607042/
(original is 80% crop)
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde van de Q tov een goede compact...
Gisteren ben ik erachter gekomen dat Olympus en Panasonic de drie lenzen waar ik driftig op zit te wachten eindelijk hebben gereleased:
Olympus 12mm f/2
Panasonic/Leica 25mm f/1.4
Olympus 45mm f/1.8 (Ik had op een 45 of 50mm f/1.4 gehoopt, maar dit is ook OK.)
Nu alleen nog wachten op een camera met een rangefinder-uiterlijk, viewfinder linksboven en een hotshoe, alles in een... een soort Fuji X100, maar dan van Olympus of Panasonic. Of, een m4/3 versie van de Panasonic DMC-L1. Dan komt nog dat kleine Panasonic flitsertje erbij, en dan is het klaar.
Waarom? Ik heb vroeger een hele grote Canon-uitrusting gehad. (2x 40D, 1x 20D, 2x 430EX, mobiele studio, 17-40/4L, 24-105/4L, 300/4L, extender, en de 50/1.4.) Ik fotografeerde er onder andere bruiloften mee en zat ermee in dierentuinen en parken. Die uitrusting heb ik vanwege het formaat verkocht. (Van het geld heb ik weer mijn andere, oudere hobby opgepakt en een Hammond orgel gekocht, en een deel op de spaarrekening gezet.) Het begon me tegen te staan om ermee te fotograferen; je moest die uitrusting speciaal meenemen, en zelfs als je het minimaal aanpakte had je alsnog een camera+lens van 1,5-2 kilo in je handen. Dat vond ik niet meer grappig.
Uiteindelijk ben ik, na een kleine, oude (analoge) camera gebruikt te hebben, heel erg gecharmeerd geraakt van de "ouderwetse Leica-achtige" manier van fotograferen: klein cameraatje, een superlichtsterke prime erop, en gaan met die banaan. m4/3 biedt nu die kans, met de perfecte equivalente brandpuntsafstanden. Het enige dat nog mist is de cam.
Ik snap dat de lenzen effectief 2 stops scherptediepte verliezen vanwege de sensor. een 25mm f/1.4 gedraagt zich als een 50mm f/1.4, maar met de scherptediepte van f/2.8, als je hem vergelijkt met full frame. De enige manier om full frame op die manier te werken, is met de Leica M9 (of op APSH met de Epson RD-1 of Leica M8.2), maar dat kost tienduizenden euro's aan camera's en lenzen. Dat heb ik er niet voor over. (En ik heb niet een paar tienduizend euro's slingeren.)
Ik heb al reviews kunnen vinden van de 12mm en 25mm, en ze komen zeer goed uit de test. Dat mag ook wel, want de geschatte prijzen voor die twee lenzen zijn 799 en 599 euro. De geschatte prijs van de 45mm wordt 299 euro; vergelijkbaar met de Canon 50mm f/1.4 dus. Dat is ook niet zo'n ingewikkelde lens. Aangezien de Panasonic 20mm f/1.7 ook voor 319 in de winkel ligt en zeer goed presteert, heb ik er goede hoop op dat die 45mm van Oly ook in orde zal zijn, in elk geval op of rond het niveau van de Canon 50mm f/1.4.
Op het moment heb ik geen fotografiemateriaal. Als er een goede cam uitkomt die me bevalt, dan koop ik die met de drie bovenstaande lenzen in een keer, en dan ga ik weer fotograferen
Olympus 12mm f/2
Olympus 45mm f/1.8 (Ik had op een 45 of 50mm f/1.4 gehoopt, maar dit is ook OK.)
Nu alleen nog wachten op een camera met een rangefinder-uiterlijk, viewfinder linksboven en een hotshoe, alles in een... een soort Fuji X100, maar dan van Olympus of Panasonic. Of, een m4/3 versie van de Panasonic DMC-L1. Dan komt nog dat kleine Panasonic flitsertje erbij, en dan is het klaar.
Waarom? Ik heb vroeger een hele grote Canon-uitrusting gehad. (2x 40D, 1x 20D, 2x 430EX, mobiele studio, 17-40/4L, 24-105/4L, 300/4L, extender, en de 50/1.4.) Ik fotografeerde er onder andere bruiloften mee en zat ermee in dierentuinen en parken. Die uitrusting heb ik vanwege het formaat verkocht. (Van het geld heb ik weer mijn andere, oudere hobby opgepakt en een Hammond orgel gekocht, en een deel op de spaarrekening gezet.) Het begon me tegen te staan om ermee te fotograferen; je moest die uitrusting speciaal meenemen, en zelfs als je het minimaal aanpakte had je alsnog een camera+lens van 1,5-2 kilo in je handen. Dat vond ik niet meer grappig.
Uiteindelijk ben ik, na een kleine, oude (analoge) camera gebruikt te hebben, heel erg gecharmeerd geraakt van de "ouderwetse Leica-achtige" manier van fotograferen: klein cameraatje, een superlichtsterke prime erop, en gaan met die banaan. m4/3 biedt nu die kans, met de perfecte equivalente brandpuntsafstanden. Het enige dat nog mist is de cam.
Ik snap dat de lenzen effectief 2 stops scherptediepte verliezen vanwege de sensor. een 25mm f/1.4 gedraagt zich als een 50mm f/1.4, maar met de scherptediepte van f/2.8, als je hem vergelijkt met full frame. De enige manier om full frame op die manier te werken, is met de Leica M9 (of op APSH met de Epson RD-1 of Leica M8.2), maar dat kost tienduizenden euro's aan camera's en lenzen. Dat heb ik er niet voor over. (En ik heb niet een paar tienduizend euro's slingeren.)
Ik heb al reviews kunnen vinden van de 12mm en 25mm, en ze komen zeer goed uit de test. Dat mag ook wel, want de geschatte prijzen voor die twee lenzen zijn 799 en 599 euro. De geschatte prijs van de 45mm wordt 299 euro; vergelijkbaar met de Canon 50mm f/1.4 dus. Dat is ook niet zo'n ingewikkelde lens. Aangezien de Panasonic 20mm f/1.7 ook voor 319 in de winkel ligt en zeer goed presteert, heb ik er goede hoop op dat die 45mm van Oly ook in orde zal zijn, in elk geval op of rond het niveau van de Canon 50mm f/1.4.
Op het moment heb ik geen fotografiemateriaal. Als er een goede cam uitkomt die me bevalt, dan koop ik die met de drie bovenstaande lenzen in een keer, en dan ga ik weer fotograferen
[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 05-08-2011 23:20 ]
Het lijkt mij een heerlijke set primes in ieder geval. De 12mm voor groothoek, de 25mm voor het standaardwerk en de 45mm voor portretten.
Dit soort quotes begrijp ik nooit...Katsunami schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:18:
...

Perfectie bestaat niet, maar er zijn genoeg camera's die in de buurt komen. Een Nikon D3100 met een 35mm f/1.8 is ook klein en licht, of nog iets kleiner en lichter, een pentax K-r met een of meer van die leuke Pentax pancake lensjes. En op een Panasonic GF serie of Olympus Pen kan ook een viewfindertje, leuke primes zijn er al en er komt steeds meer inderdaad, ook van Zeiss, Voigtlander, Leica, etc. Of de al genoemde Fuji X100, iets minder flexibel, maar maakt in de juiste handen ook prachtige foto's, in de beperking toont zich de meester. Bij redelijk licht kun je trouwens ook met bijvoorbeeld een LX5, ZX1 of S95 de meest prachtige foto's maken. Wachten op de perfecte camera is gewoon een beetje jammer.
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 05-08-2011 23:59 ]
Waarom geen X100? Lichtsterk, 35mm effectief.Katsunami schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:18:
Gisteren ben ik erachter gekomen dat Olympus en Panasonic de drie lenzen waar ik driftig op zit te wachten eindelijk hebben gereleased:
Olympus 12mm f/2
Dat is nogal logisch. Die camera kost rond de 1000 euro, en heeft slechts één brandpuntsafstand, namelijk effectief 35mm. Ik geef niet voor niets op dat ik op 3 lenzen zat te wachten rond het bereik van 24, 50 en 90 á 100mm. De X100 voldoet dus niet aan mijn eisen omdat hij geen verwisselbare lenzen heeft.
Alles dat trager is dan f/2.0 vind ik op m4/3 onacceptabel. Je verliest 2 stops scherptediepte, dus een f/1.4 lens levert een scherptediepte op die vergelijkbaar is met f/2.8 op full frame. Dat is wel OK. Omdat de 12mm een landschaps- en straatlens zal worden, waar je een grote scherptediepte nodig hebt, vind ik f/2 nog wel acceptabel (scherptediepte vergelijkbaar met f/4 op full frame). De 17 f/2.8 is daarom gewoon te traag. De 20 f/1.7 ligt veel te kort bij de aankomende 25 f/1.4, en die laatste is 2/3de stop lichtsterker. De 20mm heeft natuurlijk wel als voordeel dat hij (nog) kleiner is, maar 200 gram voor de 25 f/1.4 vind ik wel OK.
Jammer dat die kleine flitsers niet kunnen swivelen, maar er is wel een (mini)omnibounce voor de (slecht verkrijgbare) Olympus FL-20. De FL-36R is direct weer een enorme flitser die zonder batterijen al 210 gram weegt, en met batterijen zwaarder wordt dan de camera zelf. Nou ja; met snelle f/1.x primes ga je denk ik toch alleen maar een klein beetje inflitsen, dus ik hoop dat de FL-20 voldoende zal zijn.
1. Ik wilde niet meer met een enorme DSLR-uitrusting rondlopen.
2. Ik wilde een mini-systeem met verwisselbare lenzen, en heb een tijdje terug serieus overwogen om een tweedehands Leica M8.2 (crop 1.33) aan te schaffen via Konijnenberg, voor 1800 euro. Vanwege de enorme hoge prijzen van goed M-mount glas heb ik er echter vanaf gezien. Minstens 1.000 euro per lens heb ik geen trek (meer) in, en veel goedkopere lenzen van Voigtländer en Cosina enzo zijn toch wel een heel stuk minder.
3. Omdat ik een erg slecht zichtvermogen heb, is handmatig scherpstellen voor mij lastig. Met een DSLR kan ik het niet. Met een rangefinder gaat het wel, maar prettig is anders.
4. Een spiegelloos systeem was de beste hoop, maar de lenzen waren er niet.
Ik heb dus besloten om gewoon te stoppen met fotograferen totdat er iets op de markt komt dat me bevalt waarmee ik op mijn gewenste manier platen kan schieten. Dat lijkt nu langzaam te gebeuren. De lenzen zijn geïntroduceerd, en de 12mm en 25mm komen al goed uit de eerste testen. Ik ga ervan uit dat de 45mm ook minstens "goed genoeg" zal zijn, en dan hoef ik dus alleen nog maar te wachten op een Pen E-P3-achtige camera met geïntegreerde viewfinder. Dan schuif ik daarna een euro of 2500 over de toonbank (wat een schijntje is, vergeleken bij de 5000 euro kostende Leica M9, zonder lenzen), en dan heb ik mijn ideale systeem.
Geduld loont altijd.
Zoals ik zei: geduld loont altijd. Laat mij lekker wachten. Mijn hele leven lang heb ik uiteindelijk gekregen wat ik wilde hebben, linksom of rechtsom (in het laatste geval dus een in Europa relatief zeldzame versie van de genoemde Hammond, die me op een gegeven moment in de schoot geworpen werd), en dat zal nu ook zo zijn. De roep voor een rangefinder-achtige PEN, of een m3/4 versie van de DMC-L1 is sterk op internet. Op een gegeven moment *zal* een van de fabrikanten die camera maken.
Precies mijn idee. Misschien koop ik er nog een 17 f/1.x (34mm) en een 67 f/1.x (134mm) bij als die ooit uitkomen. Dan zou je alle klassieke rangefinder-afstanden afgedekt hebben... 24, 35, 50, 90, 135.Universal Creations schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 23:28:
Het lijkt mij een heerlijke set primes in ieder geval. De 12mm voor groothoek, de 25mm voor het standaardwerk en de 45mm voor portretten.
Alles dat trager is dan f/2.0 vind ik op m4/3 onacceptabel. Je verliest 2 stops scherptediepte, dus een f/1.4 lens levert een scherptediepte op die vergelijkbaar is met f/2.8 op full frame. Dat is wel OK. Omdat de 12mm een landschaps- en straatlens zal worden, waar je een grote scherptediepte nodig hebt, vind ik f/2 nog wel acceptabel (scherptediepte vergelijkbaar met f/4 op full frame). De 17 f/2.8 is daarom gewoon te traag. De 20 f/1.7 ligt veel te kort bij de aankomende 25 f/1.4, en die laatste is 2/3de stop lichtsterker. De 20mm heeft natuurlijk wel als voordeel dat hij (nog) kleiner is, maar 200 gram voor de 25 f/1.4 vind ik wel OK.
Jammer dat die kleine flitsers niet kunnen swivelen, maar er is wel een (mini)omnibounce voor de (slecht verkrijgbare) Olympus FL-20. De FL-36R is direct weer een enorme flitser die zonder batterijen al 210 gram weegt, en met batterijen zwaarder wordt dan de camera zelf. Nou ja; met snelle f/1.x primes ga je denk ik toch alleen maar een klein beetje inflitsen, dus ik hoop dat de FL-20 voldoende zal zijn.
Wat is daar zo moeilijk aan te snappen?
1. Ik wilde niet meer met een enorme DSLR-uitrusting rondlopen.
2. Ik wilde een mini-systeem met verwisselbare lenzen, en heb een tijdje terug serieus overwogen om een tweedehands Leica M8.2 (crop 1.33) aan te schaffen via Konijnenberg, voor 1800 euro. Vanwege de enorme hoge prijzen van goed M-mount glas heb ik er echter vanaf gezien. Minstens 1.000 euro per lens heb ik geen trek (meer) in, en veel goedkopere lenzen van Voigtländer en Cosina enzo zijn toch wel een heel stuk minder.
3. Omdat ik een erg slecht zichtvermogen heb, is handmatig scherpstellen voor mij lastig. Met een DSLR kan ik het niet. Met een rangefinder gaat het wel, maar prettig is anders.
4. Een spiegelloos systeem was de beste hoop, maar de lenzen waren er niet.
Ik heb dus besloten om gewoon te stoppen met fotograferen totdat er iets op de markt komt dat me bevalt waarmee ik op mijn gewenste manier platen kan schieten. Dat lijkt nu langzaam te gebeuren. De lenzen zijn geïntroduceerd, en de 12mm en 25mm komen al goed uit de eerste testen. Ik ga ervan uit dat de 45mm ook minstens "goed genoeg" zal zijn, en dan hoef ik dus alleen nog maar te wachten op een Pen E-P3-achtige camera met geïntegreerde viewfinder. Dan schuif ik daarna een euro of 2500 over de toonbank (wat een schijntje is, vergeleken bij de 5000 euro kostende Leica M9, zonder lenzen), en dan heb ik mijn ideale systeem.
Geduld loont altijd.
Nog steeds te groot. De Pentax pancakes, en zelfs de Limited Editions vind ik qua glas niet altijd even goed, en de trage AF-motor is ook niet alles.Perfectie bestaat niet, maar er zijn genoeg camera's die in de buurt komen. Een Nikon D3100 met een 35mm f/1.8 is ook klein en licht, of nog iets kleiner en lichter, een pentax K-r met een of meer van die leuke Pentax pancake lensjes.
Als je een viewfinder op de PEN plaatst, kan er geen flitser meer op, of je moet de interne gebruiken, waar je dan weer geen omnibounce op kan zetten. In elk geval hoeft mijn camera geen interne flitser te hebben. Zeiss, Voigtlander enz hebben lenzen aangekondigd... al 2 jaar geleden. Waar zijn die dan? En de paar die er zijn, zoals van Noktor, zijn manual focus. Het zou me niet verwonderen als dat met de Voigts, Zeiss, enz ook zo gaat zijn.En op een Panasonic GF serie of Olympus Pen kan ook een viewfindertje, leuke primes zijn er al en er komt steeds meer inderdaad, ook van Zeiss, Voigtlander, Leica, etc. Of de al genoemde Fuji X100, iets minder flexibel, maar maakt in de juiste handen ook prachtige foto's, in de beperking toont zich de meester. Bij redelijk licht kun je trouwens ook met bijvoorbeeld een LX5, ZX1 of S95 de meest prachtige foto's maken. Wachten op de perfecte camera is gewoon een beetje jammer.
Zoals ik zei: geduld loont altijd. Laat mij lekker wachten. Mijn hele leven lang heb ik uiteindelijk gekregen wat ik wilde hebben, linksom of rechtsom (in het laatste geval dus een in Europa relatief zeldzame versie van de genoemde Hammond, die me op een gegeven moment in de schoot geworpen werd), en dat zal nu ook zo zijn. De roep voor een rangefinder-achtige PEN, of een m3/4 versie van de DMC-L1 is sterk op internet. Op een gegeven moment *zal* een van de fabrikanten die camera maken.
[ Voor 119% gewijzigd door Katsunami op 06-08-2011 02:26 ]
Katsunami schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 02:07:
.........een m3/4 versie van de DMC-L1 is sterk op internet. Op een gegeven moment *zal* een van de fabrikanten die camera maken.
imo zijn die er; anno 2011 de Panasonic Gh2 en de G3
[ Voor 8% gewijzigd door Amrit op 06-08-2011 10:04 ]
Niet bepaald qua form factor dat de GH2/G3 in de buurt komen anders. Kijk, de Sony NEX 7 die komen gaat, die komt in de buurt. Maarja.. wat kan je met een mooie camera als de lenzen naar voorkeur er niet zijn?Amrit schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:13:
[...]
![]()

vs

komt weinig overeen...

vs

komt al meer in de buurt qua formfactor.
N.a.v. het gerucht dat Sony op 24 augustus met de aankondiging voor o.a. de NEX7 komt zal Panasonic snel volgen met een GF7. En als je terug kijkt kun je wel concluderen dat veel in de GF-lijn van Panasonic bedoeld is als directe concurrent van een Sony. C3 vs GF3, Nex7 vs GF7 straks, dus ook nog een GF5 om tegenover de nieuwe NEX 5 te laten staan? Panasonic ziet in Sony iig de geduchte tegenstander. Hoe Olympus de zaken aanpakt deert ze weinig, getuige van het feit dat Panasonic tot dusver nooit met een alternatief voor de PEN qua stijl is gekomen. Andersom, Olympus dito, want die is tot dusver nooit met een alternatief voor de GH-lijn gekomen
Dus heb ik mij ook toegelegd op Panasonic. Eerst was het zo dat Panasonic pas in dec/januari met een aankondiging zou komen van de zogenoemde GF-pro. Dus met ingebouwde EVF wss. Maar nu Sony met de NEX7 hen waarschijnlijk eerder naar de kroon steekt moeten ze er dus wel eerder mee komen. En dat is alleen maar mooi voor ons, de consument
Je wilt dus eigenlijk een compacte, rangefinder achtige camera met optische zoeker en verwisselbare optieken.
Er is een reden dat de X100 zo populair is, volgens mij de enige compact die de feel van een rangefinder geeft, echter zonder verwisselbaar glas. Dus eigenlijk is het antwoord, zonder voor de echte te gaan (M8 of M9) is er niet echt iets wat aan je voorwaarden voldoet.
Maar, Sony komt, als we alle berichten kunnen geloven, met een NEX 7 met digitale zoeker. Dan heb je een 1,5x crop camera met (digi) zoeker en verwisselbare lenzen. Op die nex zou een mooie zeiss 24mm met AF komen, en daarnaast kun je er met een adapter M objectieven op zetten. Voightlander en zelfs zeiss (ZM) heeft in de prijsklasse van 599 tot 899 mooie lenzen voor M mount die het geweldig doen op de NEX.
Daarnaast zou leica volgens sommige komen met een compact camera waar losse lenzen opgezet kunnen worden. Soort X1 maar dan met verwisselbare optieken. Echter zal dit ook nooit als een M camera zijn aangezien leica natuurlijk niet in zijn eigen vaarwater zal gaan zitten. Bovendien zal de prijs niet onder de 1000, zelfs 2000 zijn.
En als laatste, ik zie soms al M8's van maar 1500 euro, 500 euro er bij voor een voightlander 35mm f/1.4 en je hebt het echte werk.
Maar zonder gekheid, ik zou lekker voor die panasonic gaan met de drie lensjes die je noemt, of wachten op die sony NEX.
Leica MM + Sony A9
Zoomen doen we bij de X100 met de voetenKatsunami schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 02:07:
Dat is nogal logisch. Die camera kost rond de 1000 euro, en heeft slechts één brandpuntsafstand, namelijk effectief 35mm. Ik geef niet voor niets op dat ik op 3 lenzen zat te wachten rond het bereik van 24, 50 en 90 á 100mm. De X100 voldoet dus niet aan mijn eisen omdat hij geen verwisselbare lenzen
Nee. Zoals Joosie2000 zegt, komt de vormfactor niet overeen. De GH-serie zijn net kleine DSLR's. Ik vind een rangefinder-formaat juist zo mooi omdat de zoeker linksboven zit. Ik kijk op een "vreemde" manier met mijn rechteroog door de zoeker, veroorzaakt door een bril met sterkte -10. Een DSLR zorgt ervoor dat ik mijn neus tegen de camera moet gaan prakken, wat me bij de 40D tegen is gaan staan. Zelfde geldt voor de GH-serie omdat die de zoeker ook in het midden hebben.Amrit schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:13:
Ik heb lang over de DMC-L1 gedacht, en kans gehad om hem tweedehands te kopen, maar de gewenste lenzen zijn er niet. Dat is ook het nadeel van Sony: camera na camera na camera, maar geen lenzen. Dat hebben ze ook heel lang met Alpha gedaan. Pana / Oly / Leica hebben nu EINDELIJK de lenzen die ik hebben wil, alleen de camera mist nog. Een m4/3-versie van die zogenaamde Nex-7 zou prima zijn.
Als Sony een Nex-7 met zoeker etc introduceert, en er lenzen bij doet die equivalent zijn aan 24, 50 en 90 á 100mm, met 1.x diafragma's, dan koop ik die zonder problemen. Sony zou dus, met hun 1.5 crop, een 16, 30 en 60mm lens moeten introduceren. Dat zou ik héél graag zien omdat de lagere crop nog meer mogelijkheden met de scherptediepte geeft. Zelfs als ik naar Pana / Oly zou gaan, en Sony zou over 2 jaar met die lenzen komen en een cam hebben die me bevalt, dan zou ik wellicht wéér switchen.
Ja. Of met een goede EVF. Dat is ook voldoende.RobertJRB schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:57:
Je wilt dus eigenlijk een compacte, rangefinder achtige camera met optische zoeker en verwisselbare optieken.
Klopt. Een DMC-L1-achtige camera is waar ik nu nog op wacht, zoals gezegd.Er is een reden dat de X100 zo populair is, volgens mij de enige compact die de feel van een rangefinder geeft, echter zonder verwisselbaar glas. Dus eigenlijk is het antwoord, zonder voor de echte te gaan (M8 of M9) is er niet echt iets wat aan je voorwaarden voldoet.
Dat vereist handmatig scherpstellen... ik zie daar te slecht voor. Dat krijg ik niet voor elkaar. Of de camera moet kunnen aangeven wat er scherp is in de zoeker, al denk ik niet dat dit mogelijk is met manual focus lenzen.Maar, Sony komt, als we alle berichten kunnen geloven, met een NEX 7 met digitale zoeker. Dan heb je een 1,5x crop camera met (digi) zoeker en verwisselbare lenzen. Op die nex zou een mooie zeiss 24mm met AF komen, en daarnaast kun je er met een adapter M objectieven op zetten. Voightlander en zelfs zeiss (ZM) heeft in de prijsklasse van 599 tot 899 mooie lenzen voor M mount die het geweldig doen op de NEX.
Klopt. De M8 heeft een crop van 1.33 volgens mij. Zou prima zijn. Ik weet alleen niet of ik, zoals gezegd, handmatig scherpstellen aankan.En als laatste, ik zie soms al M8's van maar 1500 euro, 500 euro er bij voor een voightlander 35mm f/1.4 en je hebt het echte werk.
Dat is de bedoeling dan ookMaar zonder gekheid, ik zou lekker voor die panasonic gaan met de drie lensjes die je noemt, of wachten op die sony NEX.
Jaja... alsof dat werkt. Doe eens head/shoulder portretten met een 35mm. Meer brandpuntsafstand is niet alleen nodig om te zoomen. De brandpuntsafstand bepaalt hoe ver weg je moet (kunt) staan om een bepaalde framing te krijgen, en dat heeft zeer veel invloed op de proporties van je onderwerp.Anoniem: 87302 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 12:57:
Zoomen doen we bij de X100 met de voeten
Ik heb sinds twee weken de Samsung NX11 echt mooi spul! Ben er heel blij mee, werkt ook erg prettig. Nu sparen voor andere lensen...
Dat klopt eigenlijk wel ja, Ik heb de X100 even kunnen proberen en daarmee vond ik handmatig focussen ook niet te doen. Je krijgt totaal niet door waar de focus echt zit.Katsunami schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:38:Dat vereist handmatig scherpstellen... ik zie daar te slecht voor. Dat krijg ik niet voor elkaar. Of de camera moet kunnen aangeven wat er scherp is in de zoeker, al denk ik niet dat dit mogelijk is met manual focus lenzen.
[...]
Klopt. De M8 heeft een crop van 1.33 volgens mij. Zou prima zijn. Ik weet alleen niet of ik, zoals gezegd, handmatig scherpstellen aankan.
De zeiss 24mm zal wel AF zijn, en sony heeft verder wel natuurlijk een mooi aanbod aan AF glas.
Over de M8 (meetzoeker) en handmatig focussen. Ik heb zelf een leica M8 en handmatig focussen daarmee is echt super makkelijk. Zeker bij de kortere brandpunt afstanden. Bij de lange brandpunt afstanden (75mm, 90mm, 135mm) kan het nog wel eens tricky zijn, maar daar heb je dan weer vergrootglaasjes voor die je op de zoeker schroeft.
Zie hier hoe het werkt:
YouTube: How to Focus a Leica M - YouTube
En hier hoe snel het kan:
YouTube: DigitalRev TV - Camera Focus Test - YouTube
Als je problemen hebt met de ogen is een rangefinder volgens mij de beste manier om handmatig te focussen, of een slr met een goed splitprisma, maar die bestaan tegenwoordig bijna niet meer, of je moet hem er zelf in gaan zetten.
Leica MM + Sony A9
Omdat het zo jammer is dat je in afwachting van het optimale systeem nu helemaal niet meer fotografeert. Je zou je tijdens het wachten ook kunnen vermaken met een iets minder optimaal systeem, bijvoorbeeld een degelijke compact. Maar goed, dat moet je verder zelf weten.Katsunami schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 02:07:
[...]
Wat is daar zo moeilijk aan te snappen?
[...]
Moet het perse digitaal zijn? Anders zou je ook nog op zoek kunnen gaan naar een Contax G systeem. Dat voldoet aan vrijwel al je eisen, maar is wel analoog. 21/2.8, 45/2, 90/2.8 is ook best leuk op een full frame AF rangefinder.
Helaas bestaat Contax niet meer, een digitale Contax G zou ideaal zijn en als warme broodjes verkopen lijkt mij.
Een dSLR met 3 ledjes in de zoeker (links, rechts: bijna scherp, midden: scherp) zoals de D7000 werkt toch ook heel aardig lijkt mij.RobertJRB schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:54:
[...]
...
Als je problemen hebt met de ogen is een rangefinder volgens mij de beste manier om handmatig te focussen, of een slr met een goed splitprisma, maar die bestaan tegenwoordig bijna niet meer, of je moet hem er zelf in gaan zetten.
[ Voor 23% gewijzigd door Fiber op 06-08-2011 14:42 ]
Op mijn canon licht ook een focuspunt op als het daar scherp is, maar toch heb ik er veel meer moeite mee de scherpte goed te zetten. Zelfs vanaf statief. Je ziet niet helemaal hoe ver je er nog vanaf zit, en gaat dan maar een beetje heen en weer tot die blijft branden. Door het kleine vakje van de meetzoeker zie je meteen waar de focus zit en hoeveel je nog moet.Fiber schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 14:38:
[...]
Omdat het zo jammer is dat je in afwachting van het optimale systeem nu helemaal niet meer fotografeert. Je zou je tijdens het wachten ook kunnen vermaken met een iets minder optimaal systeem, bijvoorbeeld een degelijke compact. Maar goed, dat moet je verder zelf weten.
Moet het perse digitaal zijn? Anders zou je ook nog op zoek kunnen gaan naar een Contax G systeem. Dat voldoet aan vrijwel al je eisen, maar is wel analoog. 21/2.8, 45/2, 90/2.8 is ook best leuk op een full frame AF rangefinder.
Helaas bestaat Contax niet meer, een digitale Contax G zou ideaal zijn en als warme broodjes verkopen lijkt mij.
[...]
Een dSLR met 3 ledjes in de zoeker (links, rechts: bijna scherp, midden: scherp) zoals de D7000 werkt toch ook heel aardig lijkt mij.
Leica MM + Sony A9
Nex heeft "Peaking" Deze geeft dmv een hulp kleur aan wat wel in focus is (Hier staat beeld materiaal). Dat in combinatie met een EVF zou best goed werken voor je denk ik. Het rode is goed te onderscheiden naar mijn mening.Katsunami schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 13:38:
Dat vereist handmatig scherpstellen... ik zie daar te slecht voor. Dat krijg ik niet voor elkaar. Of de camera moet kunnen aangeven wat er scherp is in de zoeker, al denk ik niet dat dit mogelijk is met manual focus lenzen.
Dit is iets wat mij trekt. Of een Olympus/Pana met een goede EVF en de AF uit de nieuwste modellen...
Ik heb nu een D300s + 30mm 1.4 Sigma als "walk-around" wat mij best goed bevalt het zei op het gewicht (1450 gram ruw weg). Een kleinere body D3100 is wellicht ook een optie voor mij (afmetingen D300s zijn geen probleem, lekkere schoudertas past het met gemak in maar het liefste 500-600 gram lichter is wel fijn).
M4/3 is een leuke middenweg, sensor is groot genoeg voor redelijk/goede beeldkwaliteit en losse lenzen (de 20mm 1.7 is wat ik zoek denk ik) geven je mogelijkheden.
Daarom ook het huidige/komende aanbod aan het volgen.
"Peaking" op de NEX heb ik ook gezien. Het is alleen jammer dat Sony voor zijn systemen de lenskeuze altijd zo laat pas uitbreidt. NEX bestaat al dik een jaar ofzo, uit mijn hoofd, en er zijn nog steeds maar 3 lenzen. Ik vraag me af waarom fabrikanten niet eerst een stapel lenzen ontwerpen, dan de camera, en een cam met 5-10 lenzen tegelijk introduceren.
Ik blijf in elk geval wachten. Als er niks "beters" op de proppen komt, dan wordt het de voorgenoemde set met 12mm f/2 als landschapslens en overzichten, de 25mm f/1.4 voor het normale werk, en de 45 f/1.8 voor portretten en details, samen met een goede camera.
Eigenlijk kan de grotere scherptediepte nog wel eens een voordeel zijn. Hoeveel mensen zouden niet graag in de mogelijkheid willlen om in low light te kunnen schieten met f/1.4 en dan TOCH de scherptediepte van f/2.8 willen hebben? Als je een 50mm f/1.4 op een FF-cam gebruikt, dan heb je het echt over een scherptediepte van milimeters... en dat is niet altijd gewenst.
Ik zal ook eens kijken naar een Leica M8.2 ofzo; ik heb een tijdje met een analoge geleende Bessa geschoten, en ik kan dus overweg met een rangefinder. Focussen gaat wel, maar is in mijn geval gewoon traag vanwege mijn slechte zicht.
Oh mama.... *kwijl*. Dat is de camera waar ik op zit te wachten. De lenzen zijn er al... nog effe wachten. Het is slechts een kwestie van tijd (hoop ik).
Ik blijf in elk geval wachten. Als er niks "beters" op de proppen komt, dan wordt het de voorgenoemde set met 12mm f/2 als landschapslens en overzichten, de 25mm f/1.4 voor het normale werk, en de 45 f/1.8 voor portretten en details, samen met een goede camera.
Eigenlijk kan de grotere scherptediepte nog wel eens een voordeel zijn. Hoeveel mensen zouden niet graag in de mogelijkheid willlen om in low light te kunnen schieten met f/1.4 en dan TOCH de scherptediepte van f/2.8 willen hebben? Als je een 50mm f/1.4 op een FF-cam gebruikt, dan heb je het echt over een scherptediepte van milimeters... en dat is niet altijd gewenst.
Ik zal ook eens kijken naar een Leica M8.2 ofzo; ik heb een tijdje met een analoge geleende Bessa geschoten, en ik kan dus overweg met een rangefinder. Focussen gaat wel, maar is in mijn geval gewoon traag vanwege mijn slechte zicht.
Deze kwam ik net tegen. Zonder ingebouwde flitser is prima, zolang er maar een hotshoe is.Pat-Juh schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 15:27:
EP-3 Fan concept is wat ik eigenlijk ook wel wil zien. Eventueel zonder de ingebouwde flitser.
Oh mama.... *kwijl*. Dat is de camera waar ik op zit te wachten. De lenzen zijn er al... nog effe wachten. Het is slechts een kwestie van tijd (hoop ik).
[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 06-08-2011 20:51 ]
De grootste doelgroep van de Nex gebruikers zijn niet de mensen die meerdere lenzen willen, waarom zou je dan geld gaan investeren in meerdere lenzenKatsunami schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 19:41:
"Peaking" op de NEX heb ik ook gezien. Het is alleen jammer dat Sony voor zijn systemen de lenskeuze altijd zo laat pas uitbreidt. NEX bestaat al dik een jaar ofzo, uit mijn hoofd, en er zijn nog steeds maar 3 lenzen. Ik vraag me af waarom fabrikanten niet eerst een stapel lenzen ontwerpen, dan de camera, en een cam met 5-10 lenzen tegelijk introduceren.
[...]
Deze kwam ik net tegen. Zonder ingebouwde flitser is prima, zolang er maar een hotshoe is.
Hier begint nu wel wat verandering in te komen, wat ook een reden zal zijn geweest voor het ontwerpen van de nex-7.
[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 06-08-2011 21:36 ]
BlaBlaBla
kritiek op de L1 was vooral ook op de lay-out van de camera, bedieningsgemak. De Gh2 en G3 hebben het uiterlijk gekregen van een dslr en een soort miniatuur van ook de knoppen-layout van dslr's, maar ze zijn het zeer zeker niet.Joosie200 schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:46:
[...]
Niet bepaald qua form factor dat de GH2/G3 in de buurt komen anders. Kijk, de Sony NEX 7 die komen gaat, die komt in de buurt. Maarja.. wat kan je met een mooie camera als de lenzen naar voorkeur er niet zijn?
[afbeelding]
vs
[afbeelding]
komt weinig overeen...
[afbeelding]
vs
[afbeelding]
komt al meer in de buurt qua formfactor.
N.a.v. het gerucht dat Sony op 24 augustus met de aankondiging voor o.a. de NEX7 komt zal Panasonic snel volgen met een GF7. En als je terug kijkt kun je wel concluderen dat veel in de GF-lijn van Panasonic bedoeld is als directe concurrent van een Sony. C3 vs GF3, Nex7 vs GF7 straks, dus ook nog een GF5 om tegenover de nieuwe NEX 5 te laten staan? Panasonic ziet in Sony iig de geduchte tegenstander. Hoe Olympus de zaken aanpakt deert ze weinig, getuige van het feit dat Panasonic tot dusver nooit met een alternatief voor de PEN qua stijl is gekomen. Andersom, Olympus dito, want die is tot dusver nooit met een alternatief voor de GH-lijn gekomenAfijn, ik vind het mooi om te zien dat bij m4/3 het aanbod van objectieven gestaag groeit. Nu nog komen met een PEN die een EVF in zich heeft. Maar getuige eerdere berichten van Olympus zal dat wel even duren voordat ze kunnen komen met een PEN die echt de E-xxx/E-xx zal vervangen.
Dus heb ik mij ook toegelegd op Panasonic. Eerst was het zo dat Panasonic pas in dec/januari met een aankondiging zou komen van de zogenoemde GF-pro. Dus met ingebouwde EVF wss. Maar nu Sony met de NEX7 hen waarschijnlijk eerder naar de kroon steekt moeten ze er dus wel eerder mee komen. En dat is alleen maar mooi voor ons, de consumentIk wacht iig tot januari volgend jaar. Wie weet dat ik a.s. zondag voor weinig een EP-1 + 17mm op de kop kan tikken. Kan ik daar mee fotograferen tot er iets uit komt wat wel naar mijn gading is. En zo weet ik ook meteen of 35mm equivalent wat voor mij is. (want in januari heb ik dan als backupplan staan: Fuji X100 halen bij de btw dagen van MM
)
Lensen, blijft afwachten wat er komt, zeker bij Sony. Zo populait zijn fixed focals niet (behalve bij enthousiasten die in absolute aantallen niet groot zijn). Mensen willen zooms hebben.
Maar de Sony ziet er veelbelovend uit, en Panasonic en Olympus zullen dit niet op zich laten zetten vermoed ik maar zo. Wellicht dat daar een camera format uit komt die meer bij jouw voorstellingen past. Conceptueel zijn de Gh2 en G3 zeker andere camera's, hebben ook erg erg veel functies en ook veel aandacht voor video.
Wat mij betreft zouden alle menu's en videofuncties het beste uit de "serieuze" camera's gesloopt kunnen worden. Gewoon, zoals vroeger het geval was met de EOS 10D. Eén menu, met de essentiële opties, en voor de rest was het een "down to earth"-dslr.
De camera's van tegenwoordig proberen alles te zijn; klein, fotocamera, camcorder.... en velen van hen doen al die dingen wel, maar wel maar half. Elk onderdeel heeft wel het een of andere nadeel. Dat wordt volgens mij alleen maar veroorzaakt omdat consumenten tegenwoordig "alles" willen.
De camera's van tegenwoordig proberen alles te zijn; klein, fotocamera, camcorder.... en velen van hen doen al die dingen wel, maar wel maar half. Elk onderdeel heeft wel het een of andere nadeel. Dat wordt volgens mij alleen maar veroorzaakt omdat consumenten tegenwoordig "alles" willen.
Een goed menu met de mogelijkheid om een deel zelf in te richten (zoals ik ook op mijn 5D2 kan), vind ik wel een pluspunt. Maar knopjes hebben de voorkeur. De videofunctie zit mij totaal niet in de weg en ik heb totaal niet het idee dat mijn camera er onder lijdt (dat de fotografische kant minder is).
De NEX en PEN's (van Panasonic en Samsung weet ik het niet) hebben een optie om te kiezen voor versimpelde menu's zonder moeilijke termen en dergelijke.
Ik heb mijn PEN voor fotografie gekocht maar in de vakantie was het best leuk dat ik zo nu en dan ook een heel behoorlijk videofilmpje kon schieten. De kwaliteit is goed, zeker beter dan van de camcorder die mijn broer bij zich had.
De camera's kunnen steeds meer, en op sommige punten zullen ze niet uitblinken (zoals video bijvoorbeeld) maar toch is het leuk meegenomen.
Wat me dit jaar wel duidelijk is geworden is dat de spiegelloze camera de instap (en midden) DSLR overbodig gaat maken. Ik verwacht dat dat dit jaar nog gaat gebeuren door nieuwe aankondigen van Sony, Panasonic en Olympus. Het einde van een periode en het begin van een nieuwe periode in fotografieland.
Ik heb mijn PEN voor fotografie gekocht maar in de vakantie was het best leuk dat ik zo nu en dan ook een heel behoorlijk videofilmpje kon schieten. De kwaliteit is goed, zeker beter dan van de camcorder die mijn broer bij zich had.
De camera's kunnen steeds meer, en op sommige punten zullen ze niet uitblinken (zoals video bijvoorbeeld) maar toch is het leuk meegenomen.
Wat me dit jaar wel duidelijk is geworden is dat de spiegelloze camera de instap (en midden) DSLR overbodig gaat maken. Ik verwacht dat dat dit jaar nog gaat gebeuren door nieuwe aankondigen van Sony, Panasonic en Olympus. Het einde van een periode en het begin van een nieuwe periode in fotografieland.
Inderdaad. Veel mensen schaffen een DSLR aan voor betere kwaliteit, maar komen er dan achter dat je enorme lenzen nodig hebt voor de beste kwaliteit. Dat gaat je qua gewicht niet in de koude kleren zitten. Mijn f/4-uitrusting (4 lenzen, één camera) woog al meerdere kilo's destijds, om van een f/2.8-uitrusting nog maar te zwijgen.Anoniem: 181786 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 18:24:
DSLR's zijn geen camera's die je zomaar even meeneemt. Zelfs de kleinsten niet. Misschien een hele kleine, met drie primes; dat zou nog kunnen, in een aparte tas. Compactcamera's zijn niet goed genoeg qua kwaliteit. Ik heb altijd wel een tas bij me, en als ik een camera kan krijgen zo groot als een PEN met 3 lensjes erbij, dan denk ik dat ik wel een etui kan kopen of laten maken, waar dat mooi in past. Zo'n camera, die samen met lenzen en al nog geen kilo weegt (geschat gewicht wordt ergens rond de 750 gram) zou ik wel overal meenemen denk ik.
Het enige ietwat zwakke punt is, is dat de camera's een cropfactor hebben van 2. Daarom heeft een lens met een diafragma van f/1.4 een scherptediepte vergelijkbaar met f/2.8 op full frame. Dat is op zich ook nog best OK; in elk geval veel beter dan compactcamera's.
Zelf heb ik gefotografeerd met Canon cropcamera's met f/4L lenzen; de effectieve scherptediepte was dus vergelijkbaar met f/6.4 op een fullframe camera. Zelfs ondanks de 2x cropfactor geeft een Pana / Oly systeem dus meer mogelijkheden dan een 1.6x cropcam met f/4 lenzen, *mits* je f/2.0 of snellere lenzen erop kunt zetten. Als je er f/1.4 lenzen op kunt zetten, dan heb je de mogelijkheden van een fullframe f/2.8 scherptediepte, maar wél 2 stops meer licht.
En, dat alles in een formaat en gewicht dat maar net een tikkeltje groter is dan een compactcamera.
Ik vind dat Olympus en Panasonic *eindelijk* de juiste keuze hebben gemaakt door een 12mm f/2, 25 f/1.4 en 45 f/1.8 te introduceren. Ja ok, ik had liever f/1.4 gezien voor die 45mm, ook als hij dan 500 euro in plaats van 300 zou gaan kosten. Maar, misschien komt er nog eens een 50mm f/1.4. De 12mm is met een geschatte prijs van 700-800 euro al erg duur; een f/1.4 zou nog veel duurder worden. Daarnaast is hij toch al scherp van rond een meter ofzo tot oneindig als je hem op f/4 zet. f/2 is wel OK voor die lens.
Sony heeft meer mogelijkheden met hun APSC-sensor, maar ik ga ervan uit dat het nog jaren gaat duren voordat de "juiste" lenzen er zijn. Bij Oly en Pana heeft het ook 3 jaar geduurd. En Sony heeft er een handje van om de "gewone" brandpuntsafstanden te produceren zonder rekening te houden met de cropfactor.
Alhoewel, als ze op de proppen komen met de Nex-7 met EVF en al, en een set 16, 35, en 70mm primes of daaromtrent, met f/1.x diafragma's, dan zou het een prachtig systeem worden. Zelfs als ik al een Olympus / Panasonic systeem zou hebben, dan zou ik vanwege de scherptedieptemogelijkheden wellicht wéér overstappen.
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten op de introductie van een goede bijpassende camera die me bevalt. Het is de eerste keer in 4 jaar ofzo dat er in fotografieland iets gebeurt waarover ik echt enthousiast ben geworden.
[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 07-08-2011 19:11 ]
Staat in de specs van de 4/3 cams dat de sensor een bepaald format moet hebben? Want daar zit de oplossing. Een NEX sensor in een 4/3 cam en je bent er.
Dat past natuurlijk niet.. een 4/3 sensor is kleiner en daarom zijn er ook kleinere objectieven mogelijk. Een APSC sensor zorgt er meteen weer voor dat je objectieven groter (en duurder!) worden.
Ja natuurlijk staat dat erin. De lenzen zijn erop aangepast. De m4/3-sensor heeft een kwart van de oppervlakte van een fullframesensor, zo uit mijn hoofd.Anoniem: 87302 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:20:
Staat in de specs van de 4/3 cams dat de sensor een bepaald format moet hebben? Want daar zit de oplossing. Een NEX sensor in een 4/3 cam en je bent er.
Anoniem: 10300
Ik heb er maar één in handen gehad, volgens mij was 't eentje van Kodak die een maat van me had gekocht. Ik vond de film-optie mooi, het is een lekker goedkope videocamera... maar als toestel echt een ellende. Waarom?. Omdat het zoals alle digitale non-slr camera's de foto later schiet dan je 'm wilt schieten. Ik kan niet wennen aan de timing. Vooral met flits erbij is het een hoop show en dan wordt de foto nog eens genomen... hele moment weg.
Als je iets mee wilt voor op vakantie.. prima, als je er dingen op het moment mee wil gaan componeren, minder...
Als je iets mee wilt voor op vakantie.. prima, als je er dingen op het moment mee wil gaan componeren, minder...
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 10300 op 07-08-2011 20:02 ]
Omdat het zoals elke digitale non slr camera de foto later schiet? Wat een onzin, een nex schiet bijv. net zo snel als een normale dslr.Anoniem: 10300 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:54:
Ik heb er maar één in handen gehad, volgens mij was 't eentje van Kodak die een maat van me had gekocht. Ik vond de film-optie mooi, het is een lekker goedkope videocamera... maar als toestel echt een ellende. Waarom?. Omdat het zoals alle digitale non-slr camera's de foto later schiet dan je 'm wilt schieten. Ik kan niet wennen aan de timing. Vooral met flits erbij is het een hoop show en dan wordt de foto nog eens genomen... hele moment weg.
BlaBlaBla
Ik heb de Samsung NX11 maar dat ding is supersnel. Ik ken de Kodak niet maar wat jij hier schets komt absoluut niet overeen mijn ervaring. Zelfs met flits gaat het als de brandweer.Anoniem: 10300 schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 19:54:
HET grote pluspunt van de NEX-7 lijkt me de EVF, hier en daar duiken ervaringen van mensen die in de zoeker gekeken hebben, en het schermpje schijnt van retina kwaliteit te zijn qua scherpte/pixeldichtheid. Dat lijkt me ook wel een behoorlijk belangrijk punt, en meteen een fatsoenlijke vervanger voor een spiegel.
Alle andere systeemcamera's hebben geen zoeker, tenzij je er een optische dan wel evf in de hotshoe schuift, wat weer een compromis is en de portabiliteit niet vergroot. Wat voor mij (een van de) redenen was om een X100 aan te schaffen
Alle andere systeemcamera's hebben geen zoeker, tenzij je er een optische dan wel evf in de hotshoe schuift, wat weer een compromis is en de portabiliteit niet vergroot. Wat voor mij (een van de) redenen was om een X100 aan te schaffen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
De NX10 en NX11 van Samsung hebben wel een zoeker maar zijn een stukje groter dan de bijvoorbeeld de Sony NEX.Chiron schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:08:
Waarom maakt eigenlijk iedereen camera's met APSC of kleinere sensoren als het om compacte systemen gaat? Sony heeft als enige APSC, en sommige van hun nieuw aangekondigde lenzen zijn blijkbaar zo groot dat het nauwelijks een verschil maakt met D-SLR's.
Ik vind het vreemd dat niemand een superklein systeem kan produceren emt een grote sensor; een Leica uit 1950 had toch ook al full frame film, en die camera's en lenzen zijn toch ook heel klein. Waarom kan men niet "gewoon" een digitale rangefinder bouwen die Leica- en andere M-objectieven vreet?
Ja, je hebt de Leica M8 en M8.2, en de Epson R-D1-serie, maar die hebben allemaal een crop van 1.33 of 1.6x, en de prijzen liggen tussen de 3.000 en 5.000 euro.
Wat ik me afvraag: Waarom konden er in de vorige eeuw wel dat soort camera's gebouwd worden, en nu niet? Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om tegenwoordig een camera te bouwen zoals de Leica M9 (full frame), maar dan voor een prijs van 1.000 euro ofzo....
Ik vind het vreemd dat niemand een superklein systeem kan produceren emt een grote sensor; een Leica uit 1950 had toch ook al full frame film, en die camera's en lenzen zijn toch ook heel klein. Waarom kan men niet "gewoon" een digitale rangefinder bouwen die Leica- en andere M-objectieven vreet?
Ja, je hebt de Leica M8 en M8.2, en de Epson R-D1-serie, maar die hebben allemaal een crop van 1.33 of 1.6x, en de prijzen liggen tussen de 3.000 en 5.000 euro.
Wat ik me afvraag: Waarom konden er in de vorige eeuw wel dat soort camera's gebouwd worden, en nu niet? Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om tegenwoordig een camera te bouwen zoals de Leica M9 (full frame), maar dan voor een prijs van 1.000 euro ofzo....
Ook Samsung heeft een APS-C sensor, ik werk overigens niet bij Samsung maar ben wel zeer te spreken of de NX11Katsunami schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:19:
Waarom maakt eigenlijk iedereen camera's met APSC of kleinere sensoren als het om compacte systemen gaat? Sony heeft als enige APSC, en sommige van hun nieuw aangekondigde lenzen zijn blijkbaar zo groot dat het nauwelijks een verschil maakt met D-SLR's.
Het zal vast heel goed mogelijk zijn om een compacte FF camera te maken incl. redelijk compacte prime lenzen. Om dit voor <1.000 euro te maken wordt denk ik wel problematischer: je moet grote aantallen kunnen produceren om de prijs te drukken en de consument wil vooral zoom, auto-focus en beeldstabilisatie wat in een FF objectief nooit echt compact is te maken. Laat staan als je ook nog iets lichtsterks wil.
De consumenten die een 'pro' uitrusting willen vinden een flinke body vaak een pluspunt.
Dan blijven er nog een paar mensen over die dus een grote sensor in een compact systeem willen en daar andere zaken voor op moeten offeren (zoom, IS, AF), die kunnen dan terecht bij de Leica's of X100's en dergelijke en betalen daar de hoofdprijs voor
De consumenten die een 'pro' uitrusting willen vinden een flinke body vaak een pluspunt.
Dan blijven er nog een paar mensen over die dus een grote sensor in een compact systeem willen en daar andere zaken voor op moeten offeren (zoom, IS, AF), die kunnen dan terecht bij de Leica's of X100's en dergelijke en betalen daar de hoofdprijs voor
[ Voor 35% gewijzigd door Cheezus op 08-08-2011 11:29 ]
Anoniem: 237098
Ik heb sinds een week een nex 5 in bezit, ding is top (zeker met versie 4 van de software) ik kom van een canon eos,maar gebruikte hem minder vanwege het redelijk forse formaat. Canon heeft uiterr. een berg lenzen de Nex heeft er momenteel maar 6 (3 van sony- 1 lensbaby- 2 SLR magic-->28 & 35mm), verder kan je wel een adapter halen voor alle gangbare maten (redelijk goedkoop van 10 euro tot 140 euro) Enige gemis is dan IS/oss en autofocus. Als ik macro ga schieten koop ik een nikon lens + adapter, dan zijn deze beperkingen niet belangrijk meerKatsunami schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:19:
YouTube: A Handful of NEX Adaptors - YouTube
conurus.com --> adapter prototype voor nex-canon
Kritiek punt van de NEX was dat je geen dedicated knop hebt om de standen te selecteren, dit is met versie 4 van de software wel een verbetering (t.a.v. versie 2) Je kan nu 2 knoppen softwarematig koppelen aan meerdere instellingen (iso, witbalans, af-gebied etc etc) Alleen voor modus moet je nog naar het menu ( A, S, M & P en rest van de meuk) voor beginners en gevorderden zeker een aanrader.
Nog een tip voor mogelijke kopers, ga naar saturn, zeg dat je de nex 5 in de aanbieding hebt gezien bij media markt (waar ze alleen de zwarte in de aanbiedingen hebben). Vervolgens naar huis gaan met de zilveren voor de prijs van de zwarte
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 237098 op 08-08-2011 12:21 . Reden: met youtubelink adapters ]
Die compacte analoge camera's waren (en zijn) geen zoom lenzen voor verkrijgbaar. En prime lenzen zijn compacter dan zoom lenzenKatsunami schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 11:19:
Dan speelt bij digitaal ook mee hoe het licht op de sensor valt. Een sensor werkt het best wanneer het licht daar perpendiculair (dus haaks op de sensor) op valt, bij analoge film boeit dat vrij weinig (tot eigenlijk niet). Een probleem van compacte digitale camera's met een grote sensor is de regelmatig vrij stevige vignetting die optreed. Leica heeft dat deels opgelost door de sensor iets aan te passen en met software instellingen. Sony schijnt sensor technisch iets vergelijkbaar als Leica te hebben gedaan met de nieuwe Nex-3c en waarschijnlijk ook met de Nex-7.
Omdat de lens zo dicht bij de sensor zit valt het licht onder een schuine hoek op de sensor. Zeker bij groothoek lenzen. Bij film (vlak stuk) was dit geen probleem, maar bij sensoren waar het licht bijna recht op moet vallen wel.Wolfensteijn schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 17:43:
[...]
Die compacte analoge camera's waren (en zijn) geen zoom lenzen voor verkrijgbaar. En prime lenzen zijn compacter dan zoom lenzen
Dan speelt bij digitaal ook mee hoe het licht op de sensor valt. Een sensor werkt het best wanneer het licht daar perpendiculair (dus haaks op de sensor) op valt, bij analoge film boeit dat vrij weinig (tot eigenlijk niet). Een probleem van compacte digitale camera's met een grote sensor is de regelmatig vrij stevige vignetting die optreed. Leica heeft dat deels opgelost door de sensor iets aan te passen en met software instellingen. Sony schijnt sensor technisch iets vergelijkbaar als Leica te hebben gedaan met de nieuwe Nex-3c en waarschijnlijk ook met de Nex-7.
Leica heeft micro lensjes op de sensor zitten, feitelijk voor iedere pixel een lens die het licht afbuigt om het in de goede baan te krijgen.
Volgens mij heeft sony dit niet, maar van tests op het fred miranda forum van een Nex 3c met verschillende M lenzen lijkt het erop dat sony wel een oplossing heeft gevonden. Zelfs de 18mm had geen last van kleurverschil of wazige randen wat de oude sony nex's wel hadden.
Toch zou dit gedoe met de sensor in eerste instantie geen probleem moeten zijn voor een compacte full frame camera aangezien er ook zat compacte SLR's waren als de olympus OM of de pentax ME. Hier zit de lens ook ver van de spiegel af. En die hadden ook zoomlenzen. En de zoekers waren ook tich keer groter dan zelfs de grootste zoeker nu.
Ze moeten gewoon eens stoppen met al die onzinnige dingen op camera's te stoppen (zoals weatherseal bijvoorbeeld) en gewoon weer goede compacte DSLR's gaan bouwen. De techniek moet nog aanwezig zijn.
Trouwens, er wordt hierboven een leica genoemd als compacte full frame camera in de jaren 50, maar een leica M is echt niet heel compact hoor, zelfde grootte als een 350D canon. Alleen dan zonder spiegelhuis.
Leica MM + Sony A9
Weatherseal is niet eens zo'n "onzin" met de hoeveelheid knoppen e.d. op een hedendaagse digitale body,
Wel vind ik de "onzinnige" dingen als Videofunctie welke weer een extra chip en batterij kracht eisen overbodig op een FOTOCAMERA.
Ik wacht gewoon lekker de NEX-7 en de Panasonic GF7 af. Eens kijken hoe duur ze worden... Van de week toch eens gaan kijken voor een D3100... Die eens goed onder de loep nemen i.c.m mijn 30mm 1.4
Wel vind ik de "onzinnige" dingen als Videofunctie welke weer een extra chip en batterij kracht eisen overbodig op een FOTOCAMERA.
Ik wacht gewoon lekker de NEX-7 en de Panasonic GF7 af. Eens kijken hoe duur ze worden... Van de week toch eens gaan kijken voor een D3100... Die eens goed onder de loep nemen i.c.m mijn 30mm 1.4
Dat valt wel mee, de chip die de foto's verwerkt kan ook gewoon de video verwerken en het kost natuurlijk ook geen stroom als je het niet gebruikt. Voor degenen die wel af en toe een filmpje willen schieten van degelijke kwaliteit is het natuurlijk wel een leuke featurePat-Juh schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:30:
Weatherseal is niet eens zo'n "onzin" met de hoeveelheid knoppen e.d. op een hedendaagse digitale body,
Weatherseal lijkt me op digicams ook wat belangrijker dan op oude analoge bodies die weinig elektronica bevatten en voornamelijk mechanisch werken, dan is vocht toch wat minder problematisch.
Verder zie ik het probleem niet zo, er zijn genoeg compacte dSLR/ILC's op de markt, als je echt FF wil hebben in een compact toestel: ga weer analoog

Zoals gewoonlijk bij digitalrev zit er wel een kern van waarheid tussen de grappen.
Lijkt me best een strakke combo! Voor bijvoorbeeld street fotografie heb je eigenlijk niet meer nodig.Pat-Juh schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:30:
... Van de week toch eens gaan kijken voor een D3100... Die eens goed onder de loep nemen i.c.m mijn 30mm 1.4
Video in je camera kom je niet meer vanaf, dat komt nu overal in en wordt alleen maar meer en beter. Je hoeft er niet echt last van te hebben, en soms kan het zelfs best leuk zijn.
Anoniem: 237098
Video functie is alleen onzin als je het niet nodig hebtPat-Juh schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:30:
Dan is die camera een stuk groter dan de rangefinder waar ik een tijdje terug een paar keer mee heb gewerkt.... ik had gewoon aangenomen dat die dingen vergelijkbaar zouden zijn. Ik ben ook eens gaan kijken naar de lenzen, maar sommige van die Leica lenzen wegen echt een halve kilo of meer. Dat is *groot* tegenover de m4/3-lenzen, die vaak lichter zijn dan 100 gram. De Pana/Leica 25mm f/1.4 is zelfs met 200 gram de zwaarste prime zover ik kan zien; maar ook de meest lichtsterke.RobertJRB schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:56:
Trouwens, er wordt hierboven een leica genoemd als compacte full frame camera in de jaren 50, maar een leica M is echt niet heel compact hoor, zelfde grootte als een 350D canon. Alleen dan zonder spiegelhuis.
Die Leica lenzen moeten ook een 4x zo grote sensor belichten, vergeet dat niet.
Het ligt er maar aan waar je mee vergelijkt. Een Leica M9 is full frame, dus dan moet je ook vergelijken met de full frame modellen van Canon, Nikon, Sony, etc. vind ik, met de bijbehorende lenzen, en dan is een Leica M9 opeens erg klein en licht.
Zonder spiegel is de afstand tot de sensor ook een stuk kleiner en kunnen de lenzen dus ook kleiner zijn dan normale full frame DSLRs, dus de Leica M serie is dan inderdaad relatief compact. De prijskaart trekt mij alleen niet zo
Dat ze relatief zwaar zijn komt ook door de gebruikte materialen. Alleen maar messing, geanodiseerd aluminium en glas.Katsunami schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:11:
[...]
Dan is die camera een stuk groter dan de rangefinder waar ik een tijdje terug een paar keer mee heb gewerkt.... ik had gewoon aangenomen dat die dingen vergelijkbaar zouden zijn. Ik ben ook eens gaan kijken naar de lenzen, maar sommige van die Leica lenzen wegen echt een halve kilo of meer. Dat is *groot* tegenover de m4/3-lenzen, die vaak lichter zijn dan 100 gram. De Pana/Leica 25mm f/1.4 is zelfs met 200 gram de zwaarste prime zover ik kan zien; maar ook de meest lichtsterke.
Leica MM + Sony A9
O.a. Gewoon mijn "Walk-Around" die 30mm is echt mijn favoriete lengte, 24mm prime is net "te wijd" en de 35mm vind ik net te lang.Fiber schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:15:
[...]
Lijkt me best een strakke combo! Voor bijvoorbeeld street fotografie heb je eigenlijk niet meer nodig.![]()
Video in je camera kom je niet meer vanaf, dat komt nu overal in en wordt alleen maar meer en beter. Je hoeft er niet echt last van te hebben, en soms kan het zelfs best leuk zijn.
De 20mm 1.7 is wel een mooi alternatief denk ik voor op M4/3, scheelt 5mm op FF vergeleken met de 30mm 1.4 Sigma op me crop. Keuzes/Twijfels ;)!
Als we het dan over Leica hebben: Leica Noctilux f/0.95PowerUp schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 22:49:
[video]
![]()
Zoals gewoonlijk bij digitalrev zit er wel een kern van waarheid tussen de grappen.

Ondanks dat de spiegelloze markt groeit als kool, gaat het de laatste 3 jaar niet zo goed met Olympus.
Misschien moeten ze toch eens kijken naar welke lenzen en camera's er daadwerkelijk veel gevraagd worden. Wat ik het meest lees op internet is: "We willen een camera met het uiterlijk van de Fuji X100 / Leica M9, inclusief goede EVF, met lenzen equivalent aan een 24, 35, 50, 85, en 105mm, en dan f/1.8 of sneller". De 24, 50mm en 85mm is eigenlijk wel aan voldaan. De 17 f/2.8 (eff. 35mm) trekt het niet: veel te traag. Waarom maakt Olympus niet "gewoon" waar het hele internet (inclusief ikzelf) om loop te gillen?
Omdat het geld (en nieuwe aanwas) in eerste instantie bij de compact te halen valt. Zo te zien hebben ze al wat veranderingen doorgevoerd (met die zx-1 oid) en heeft de nieuwe strategie het tij doen keren. Nu hebben ze de PEN lijn in drie gedeeld om ook daar duidelijkheid te scheppen. Al met al lijkt het erop dat ze nu een duidelijk plan hebben.
Een PEN pro is leuk, maar die komt denk ik pas over een jaar, wanneer er ook wat meer lenzen zijn die daar recht aan doen. Een PEN pro lijkt me overigens geen verkooptopper. Natuurlijk, veel mensen hebben het erover, maar zodra puntje bij paaltje komt haken velen af omdat ze er geen pro geld voor overhebben.
Vandaag de E-P3 in handen gehad. Wat een mooi ding zeg, voelt alleen al zoveel beter als mijn E-PL1 die overigens prima bevalt. Maar ik heb het kunnen weerstaan, ik koop op zijn vroegst pas de volgende generatie een nieuwe body.
Een PEN pro is leuk, maar die komt denk ik pas over een jaar, wanneer er ook wat meer lenzen zijn die daar recht aan doen. Een PEN pro lijkt me overigens geen verkooptopper. Natuurlijk, veel mensen hebben het erover, maar zodra puntje bij paaltje komt haken velen af omdat ze er geen pro geld voor overhebben.
Vandaag de E-P3 in handen gehad. Wat een mooi ding zeg, voelt alleen al zoveel beter als mijn E-PL1 die overigens prima bevalt. Maar ik heb het kunnen weerstaan, ik koop op zijn vroegst pas de volgende generatie een nieuwe body.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 09-08-2011 22:30 ]
750-1000 euro heb ik wel over voor een dergeljike camera als hij me bevalt.
De 12mm f/2 en de 24mm f/1.4 krijgen hele goede reviews, en die kosten respectievelijk 799 (699 in Duitsland heb ik gezien) en 599. Nogal wiedes dat die lenzen zich op het niveau van een Canon f/4L lens bevinden. Ik hoop dat de 45mm f/1.8, die blijkbaar €300 gaat kosten ook zo goed is, en dat de prijs alleen maar zo "laag" is omdat een dergelijke lens makkelijk te maken is. (Hij moet zich toch minstens wel rond het nievau van de Canon 50mm f/1.4 bevinden, die ook rond de 300 euro kost.)
Wordt toch een duur setje van minimaal 2350 euro voor de camera en 3 lenzen. Nou ja, aangezien een 5D Mark II bij de intro rond de 2500 euro zat.... ik denk dat ik het geld er wel voor uit ga geven, als er een Oly of Pana camera komt die me echt bevalt.
De 12mm f/2 en de 24mm f/1.4 krijgen hele goede reviews, en die kosten respectievelijk 799 (699 in Duitsland heb ik gezien) en 599. Nogal wiedes dat die lenzen zich op het niveau van een Canon f/4L lens bevinden. Ik hoop dat de 45mm f/1.8, die blijkbaar €300 gaat kosten ook zo goed is, en dat de prijs alleen maar zo "laag" is omdat een dergelijke lens makkelijk te maken is. (Hij moet zich toch minstens wel rond het nievau van de Canon 50mm f/1.4 bevinden, die ook rond de 300 euro kost.)
Wordt toch een duur setje van minimaal 2350 euro voor de camera en 3 lenzen. Nou ja, aangezien een 5D Mark II bij de intro rond de 2500 euro zat.... ik denk dat ik het geld er wel voor uit ga geven, als er een Oly of Pana camera komt die me echt bevalt.
Er zijn ook denk ik niet zo heel veel mensen met wensen zoals wij. Tuurlijk ze zijn er wel, maar het zijn er geen miljoenen. De gewone consumenten zijn prima tevreden met een leuke Pen zonder viewfinder met een leuke zoomlens er op. Maakt betere foto's dan een doorsnee compact en is eenvoudig te bedienen. Hoe minder knopjes hoe beter, alles automatisch of via het scherm. Een andere grote groep is de traditionele dSLR koper die gewoon kwaliteit en keuzevrijheid wil en niet maalt om een beetje meer of minder gewicht. En dan is er ook nog de groep rijke mensen die zich een Leica kan veroorloven, liefst ieder jaar in een nieuw kleurtje, perfectie mag wat kosten. Wij willen dat eigenlijk ook, maar dan wel voor een veel lagere prijs en dat is blijkbaar lastig voor fabrikanten, want die doelgroep is gewoon niet zo groot.
Ik denk trouwens dat die neergaande lijn van Olympus ook te maken heeft dat ze geen pepernoot meer verkopen op de dSLR markt en dat (nog) niet kunnen compenseren met de Pen. Ook op de compact markt hebben ze veel verloren aan Canon, Panasonic, Sony, Samsung, etc.
Ik denk trouwens dat die neergaande lijn van Olympus ook te maken heeft dat ze geen pepernoot meer verkopen op de dSLR markt en dat (nog) niet kunnen compenseren met de Pen. Ook op de compact markt hebben ze veel verloren aan Canon, Panasonic, Sony, Samsung, etc.
Fuji schijnt ook met een X100-achtige camera te komen met verwisselbare lenzen. Die gaat wel wat meer kosten dan de X100 geloof ik.
Ik denk dat mensen dat bij ieder merk wel afvragen. Waarom Nikon geen f/4 lijn maakt, Sony niet meer pancakes voor de NEX maakt enz. Ik denk dat ze niet genoeg R&D budget hebben om het allemaal tegelijk te maken.Misschien moeten ze toch eens kijken naar welke lenzen en camera's er daadwerkelijk veel gevraagd worden. Wat ik het meest lees op internet is: "We willen een camera met het uiterlijk van de Fuji X100 / Leica M9, inclusief goede EVF, met lenzen equivalent aan een 24, 35, 50, 85, en 105mm, en dan f/1.8 of sneller". De 24, 50mm en 85mm is eigenlijk wel aan voldaan. De 17 f/2.8 (eff. 35mm) trekt het niet: veel te traag. Waarom maakt Olympus niet "gewoon" waar het hele internet (inclusief ikzelf) om loop te gillen?
Het jammere van een steeds groter wordende crop (Pentax Q anyone) is dat je eigenlijk meer voor de lenzen betaalt dan dat je gebruikt. Bij een crop-factor van 2x gebruik je maar de helft van de lens, en bij zo'n Q nog maar een kwart of minder
Kleinere camera's ben ik nog steeds voorstander van, maar er zal door de fabrikanten uiteindelijk een goede balans als compromis gevonden moeten worden tussen sensor-grootte, body-formaat en lens-formaat, voor een redelijke prijs.
Er is veel teveel concurrentie om heel veel te introduceren op dit moment, en prijzen staan door de verschillende crises her en der ook onder druk. Dit marktsegment is nog altijd vooral een luxe-segment: degenen die er niks mee hebben kopen een simpele compact of schieten met hun 8MP smartphone: degenen die er wel wat mee hebben kijken ook naar het serieuzere dSLR-spul
Kleinere camera's ben ik nog steeds voorstander van, maar er zal door de fabrikanten uiteindelijk een goede balans als compromis gevonden moeten worden tussen sensor-grootte, body-formaat en lens-formaat, voor een redelijke prijs.
Er is veel teveel concurrentie om heel veel te introduceren op dit moment, en prijzen staan door de verschillende crises her en der ook onder druk. Dit marktsegment is nog altijd vooral een luxe-segment: degenen die er niks mee hebben kopen een simpele compact of schieten met hun 8MP smartphone: degenen die er wel wat mee hebben kijken ook naar het serieuzere dSLR-spul
Dat is natuurlijk onzin, waarom dacht je anders dat ze speciale lenzen maken voor DX, FourThirds, etc. Daar zit gewoon kleiner en lichter glas in wat past bij de sensor maat.Remy schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:57:
Het jammere van een steeds groter wordende crop (Pentax Q anyone) is dat je eigenlijk meer voor de lenzen betaalt dan dat je gebruikt. Bij een crop-factor van 2x gebruik je maar de helft van de lens, en bij zo'n Q nog maar een kwart of minder![]()
...
Het gedeelte wat van de lens gebruikt wordt hangt niet van de sensor als het objectief gemaakt is voor deze sensor. Het is anders als je een fullframe-lens op een 2x crop-sensor gebruikt. De grotere crop-factor is daarom ook de oorzaak van de kleinere objectieven (de niet-tele-lenzen overigens), want dan hoeven ze ook niet zo groot te zien. Zie ook EF-S en DX lenzen voor APS-C.
edit: wat ook Fiber zegt, maar hij dan iets korter...
edit: wat ook Fiber zegt, maar hij dan iets korter...
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 09-08-2011 23:02 ]
Dit topic is gesloten.