Het grote SSD topic ~ Deel 8 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste
Acties:
  • 147.751 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Twister336 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:01:
Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gestoken met een Crucial C300 64GB.
Dat ding start echt absurd snel op: 15 seconden waarvan 10 seconden voor de BIOS. Windows 7 heeft dus maar een vijftal seconden nodig om op te starten.
Mijn systeem met de Intel G2 80GB heeft 10 seconden langer nodig.
De hogere transfer rate (350 MB/s vs. 250 MB/s) zal hier wel voor verantwoordelijk zijn.
Zijn ook verschillende systemen dus... Beide laptops? Doen beide systemen even lang over bios?

Edit: seq. transfer rate zal juist niet verantwoordelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Cobiwan op 12-05-2011 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sj44k13 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:12:
[...]
Zijn ook verschillende systemen dus... Beide laptops? Doen beide systemen even lang over bios?
Nee, het zijn desktops. De BIOS van het systeem met de Intel doet er nu 15 seconden over om op te starten. Hoeveel dit was bij een nieuwe installatie weet ik niet (er hangen nu een hoop extra drives aan die geinitialiseerd worden).
Het systeem met de Intel doet er nu in totaal 31 seconden over om op te starten (vanaf het induwen van de power knop tot Windows geladen is), 5 seconden langer dan meteen na de installatie.
Edit: seq. transfer rate zal juist niet verantwoordelijk zijn.
De transfer snelheid in het algemeen.
De access times van de Intel zijn beter (0,105 ms vs 0,127 ms) maar toch presteert de Crucial veel beter bij bv. 4KB reads (30 MB/s vs. 20 MB/s) dus ga ik ervan uit dat dit aan de hogere transfer snelheid ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023
Zou je het eens met boottimer willen meten? Lijkt me sterk dat ie er echt 5 seconde over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Windows Boot Time = 5.896 seconds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
:D wat is dat voor systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 21:04
Net een Samsung 470 256GB besteld voor €275.
Bedoeling is dat deze mijn X-25 80Gb G1 gaat vervangen op een X-48 SATAII bord.
Hoe zijn de ervaringen met deze drive? Volgens de reviews een goede all-rounder maar benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
^ Ik heb hem een tijdje in een windows laptop gehad en feitelijk zit ie nu ook in mijn MBA. Prima snelle schijf, kan niet anders zeggen. Nou is het sowieso moeilijk verschillen tussen SSDs te ervaren.

Op Newegg.com is het trouwens de meest betrouwbare SSD.

Met de laatste firmware update presteert ie nog iets sneller:
http://forum.notebookrevi...-ssd-firmware-update.html

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 12-05-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Astennu schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:55:
[...]

Netjes! En welke mode draai je nu? AHCI of Raid? En zo ja NCQ aan of uit?
Zou je ook eens AS SSD en ATTO Willen draaien? Ik ben benieuwd of je daar hoger scoort dan wat ik heb behaald. Als ik dit zo zie wel. Erg goede performance voor een SB850 als AS SSD soortgelijke resultaten laat zien.
AS SSD resultaat had ik daarboven al staan ;)

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/254vy49.png

Ik heb hem in AHCI staan (denk ik), heb in me BIOS AHCI aangezet namelijk. Ik weet alleen nog niet hoe ik NCQ aan/uit zet, wat houdt dit eigenlijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
PaulEm schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:31:
[...]
AS SSD resultaat had ik daarboven al staan ;)

[afbeelding]

Ik heb hem in AHCI staan (denk ik), heb in me BIOS AHCI aangezet namelijk. Ik weet alleen nog niet hoe ik NCQ aan/uit zet, wat houdt dit eigenlijk in?
Erg netjes hoor!. En dan nog die speciale drivers geinstalleerd?
NCQ is native command queuing. Dat zorgde er volgens mij voor dat de commando's op een dus danige manier opgevraagd worden dat de disk minder lang bezig is (logischer pad) Zie ook het plaatje een stukje terug.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Astennu schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:00:
[...]

Erg netjes hoor!. En dan nog die speciale drivers geinstalleerd?
NCQ is native command queuing. Dat zorgde er volgens mij voor dat de commando's op een dus danige manier opgevraagd worden dat de disk minder lang bezig is (logischer pad) Zie ook het plaatje een stukje terug.
Ik heb hele heutemeteut geinstalleerd van AMD af, gebeurde eindelijk wat dingen nadat ik AHCI aan heb gezet (heeft dus toch invloed op de installatie). Hoe kan ik NCQ aan-/uitzetten?

En hoe zijn de prestaties verder voor deze schijf (Vertex 3 Max IOPS), ligt write niet wat aan de lage kant?

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2a6m1qu.png

Lijkt er dus op dat het aan staat :)

[ Voor 7% gewijzigd door PaulEm op 12-05-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
CrystaldiskInfo kan alleen weergeven wat een schijf ondersteunt. Of het ook daadwerkelijk aanstaat is weer een ander verhaal.
Zodra de controller in AHCI of RAID-modus staat, ga er dan maar vanuit dat NCQ is ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
mijn Vertex2 120GB draait na 7 maand nog prima hoor, ff nieuwe firmware geflashed,
gewoon met/op draaiende bootschijf met OCZ toolbox en twas binnen een paar minuten en keer reboot gefixed...
Draai nu zonder problemen v 1.33

benchmark na 7 maand:
Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x418/jerdek1/cdmark12-5-11.jpg

;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jerdek op 12-05-2011 23:19 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag dat ook een keer zonder fill 0x00? Je weet als vertex gebruiker hopelijk wel dat dat misleidende resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
wow, snelle reaktie, keer fill op 1 dan?
all 0xFF, draait al....
resultaat post ik zo

[ Voor 37% gewijzigd door Jerdek op 12-05-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Je moet gewoon testen met de random (defaut) instellingen en alleen de "1000MB" desgewenst lager zetten.
Sandforce past realtime compressie toe. Een hele sloot eenen of nullen of voor meer dan 99% te comprimeren. in plaats van 219MB/s word het flash geheugen eigenlijk maar met 1MB/s belast.
Op die manier kan ik een USB stick ook 1GB/s laten schrijven ;) In de praktijk heb je daar echter geen reet aan.

Overigens, mij intel leest sequentieel sneller, ondanks het feit dat dit de optimale situatie is voor vertex _O- Het is maar 3MB/s, maar toch..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
draai cmd 3. hoe stel ik dat in, deed voorheen zonder instellingen te veranderen ff met gig benchmarken, das minder voor je ssdlife he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bestand -> test data -> defaut (random)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
ok, draait nu, random met 50 mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
bij boottime deed ie iig 27 en een beetje sec over boottime ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is een vrij misleidende test. Ik probeerde het en kwam op 18 seconden. Ik starte nog een keer opnieuw op en de boottijd was opeens 23s.

Het beste test je gewoon met een stopwatch totdat je startpagina is geopend, zo doe ik het altijd: 22 a 23 seconden als ik het bios niet meetel.

Met een HDD was dat nog 45-50s als je bijna alle opstartservices uitzette. Met als kanttekening dat het nog een minuut duurde voordat de boel echt soepel werkte.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2011 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
zit vanaf na post ook op zoiets, en draai alles stock he...totale reboot is hooguit minuut
testen draai ik ook gewoon met en chrome open met tig schermen en IE open met javachat
las vandaag over nieuwe firmware en heel gedoe, heb gewoon de nieuwste tool van OCZ gedownload en zo geupdate, was binnen 2 min en reboot 2x gebeurd

ik heb enige games op ssd, maar speel ook veel hidden objekts en mysterygames, en die installeer ik op wd green, dan draaien ze nog snel en laden sneller als bij din op xp pc

ik heb wel oogprobs, dus die megashooters is klote, hiddengames gaat wel goed

[ Voor 57% gewijzigd door Jerdek op 12-05-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Afbeeldingslocatie: http://i1180.photobucket.com/albums/x418/jerdek1/Image2.jpg

bovenstaande is dus random

heb iig als pcnerd wel een erg leuke configuratie....als ik het ooginstituut tzt hier laat komen, gaan die nog van mijn config kwijlen....
23 inch full hd led en de rest staat in inventaris ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Jerdek op 12-05-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
random zijn de waardes wat lager, maar blijft cool dat pc opstart zonder dat je fatsoenlijk een sjekkie kunt draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan weten we dat ook weer: net als de 60GB versie is ook de 120GB vertex 2 uiteindelijk gelimiteerd tot 80MB/s
Jerdek schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:33:
zit vanaf na post ook op zoiets, en draai alles stock he...
Dat zegt weinig, ik draai met een notebookprocessor uit begin 2007. De persoon met de snelste boottijd op notebookreview had volgens mij een alienware M11x met een nog tragere SU7300 processor: net geen 10 seconden als ik het mij correct herinner.

Ik wil je overigens vragen in het vervolg gebruik te maken van de edit Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knop. Dubbelposten is nooit nodig. Trippelposten al helemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
doe ik al redelijk he
sorry hoor, was het gepats enzo op tweakers ook ff zat, dus tijdje weggeweest
kreeg vet repliek omdat ik stoere kast had, die toen ik hem kocht vet kut was met cooling...
8)7
zei dat ik hem een wolf in schaapskleren had gemaakt en meteen kudde niewbies eroverheen...

edit, ik draai wel op amd he

ik heb via hier wel leuk zaken gedaan met nog grotere freaks en mega pc voor habbekrats gebouwd...nieuw wasw ie toen op prijslijst 1700 minimaal, ik heb er 1000 ongeveer voor neergelegd, met ook veel nieuw
en hooop via internet, aanbiedingen en leuk tweedehands...hijs nog over de 1000 nu hahaha >:)

Mijn SSD loopt iig lekker via AMD, dat heeft enige andere tweaks nodig, maar heb me voor de aanschaf sufgelezen en, draaide vanaf het begin als de brandweer!

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

dat was dus de reden:''Deze pagina bestaat niet, of het topic bevat geen berichten
(interne identificatie: topic::get_messages::no_messages_found)'' ;)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
PaulEm schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:01:
[...]
Ik heb hele heutemeteut geinstalleerd van AMD af, gebeurde eindelijk wat dingen nadat ik AHCI aan heb gezet (heeft dus toch invloed op de installatie). Hoe kan ik NCQ aan-/uitzetten?

En hoe zijn de prestaties verder voor deze schijf (Vertex 3 Max IOPS), ligt write niet wat aan de lage kant?

Edit:
[afbeelding]

Lijkt er dus op dat het aan staat :)
Nice! Misschien staat het met AHCI standaard aan. Je zou die smart data even kunnen uitlezen. Als ik je plaatje zie is NCQ ook zwart gekleurd en niet grijs.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
De goedkopere Sandforce 2281 drives van OCZ, de Solid 3 en Agility 3, zijn inmiddels uit voorraad leverbaar.

edit: de 60GB nog niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 13-05-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Philflow schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:32:
De goedkopere Sandforce 2281 drives van OCZ, de Solid 3 en Agility 3, zijn inmiddels uit voorraad leverbaar.
Mmh met dat prijs verschil zou ik mooi voor een vertex 3 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil mijn OCZ Vertex 2 upgraden met nieuwe firmware via de OCZ Tech Toolbox . Alleen lukt het niet helemaal. Ik klik de disk aan, ga naar tools en druk dan op "update firmware" - dan zou er firmware gedownload moeten worden.

Het probleem alleen is dat de toolbox vastloopt, en mijn PC daarna uit gaat. Eventviewer geeft een Kernel-Power fout aan.

Wat doe ik fout? Ik kan niet echt iets vergelijkbaars vinden.
Ik heb al in mijn BIOS de disk op AHCI geprobeerd te zetten, alleen krijg ik dan een BSOD na het opnieuw starten van Windows. Voor zover ik begrepen heb komt dat doordat ik nog een 7200" schijf er naast heb zitten, die daardoor niet meer (goed) werkt.

PS: ik heb de 1.27 firmware versie

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Jongens? CPUID monitor geeft aan dat mijn SSD (vertex 3 MI) 128 graden is :S value en max en min.
Systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,99€ 17,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 78,50€ 78,50
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 82,90€ 82,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 34,-€ 34,-
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 169,80€ 169,80
1XFX PRO650W€ 65,91€ 65,91
1OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB€ 239,90€ 239,90
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 67,-€ 67,-
2Sapphire HD5850 Xtreme€ 120,73€ 241,46
1Asrock P67 Extreme4 (B3)€ 130,-€ 130,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.169,46

[ Voor 95% gewijzigd door Frozen op 13-05-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Stef602 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 21:32:
Jongens? CPUID monitor geeft aan dat mijn SSD (vertex 3 MI) 128 graden is :S value en max en min.
Er zit geen temp. sensor in de Vertex 3 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is normaal. De vertex 3 bevat geen temperatuursensor.

In plaats van om dan simpelweg geen waarde terug te geven hebben de briljante engineers van sandforce besloten dan maar de maximimumtemperatuur terug te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Philflow schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 21:35:
[...]

Er zit geen temp. sensor in de Vertex 3 ;)
Want dat heeft ie toch niet nodig! ;) aaa slim! :)

@darkstone
Ik wist wel dat die OCZ-mensen erg veel verstand van computers en logica hadden!

offtopic:
ook geeft hij maar 1 van mijn 2 5850's aan :s

[ Voor 27% gewijzigd door Frozen op 13-05-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 09:58
Voor de Vertex 3 is er een firmware update uitgekomen die het stotterprobleem met de Intel RST drivers zou moeten oplossen. Dit was tot op heden op te lossen met een registry fix maar nu dus met een nieuwe firmware (versie 2.06): http://www.ocztechnologyf...-to-update-vertex3-drives
Ik heb mijn Vertex 3 zonder problemen geflasht (via bootable usb met linux) en ik heb de registry fix weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stef602 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 21:36:
[...]

Want dat heeft ie toch niet nodig! ;) aaa slim! :)

@darkstone
Ik wist wel dat die OCZ-mensen erg veel verstand van computers en logica hadden!

offtopic:
ook geeft hij maar 1 van mijn 2 5850's aan :s
Klopt er wordt er maar een uitgelezen. met GPU-Z kun je meer temps uitlezen.
biobak schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 09:03:
Voor de Vertex 3 is er een firmware update uitgekomen die het stotterprobleem met de Intel RST drivers zou moeten oplossen. Dit was tot op heden op te lossen met een registry fix maar nu dus met een nieuwe firmware (versie 2.06): http://www.ocztechnologyf...-to-update-vertex3-drives
Ik heb mijn Vertex 3 zonder problemen geflasht (via bootable usb met linux) en ik heb de registry fix weer verwijderd.
Mmh ik heb tot nu toe nog nergens last van gehad.
Ik heb een 2e hands Vertex 3 240 vanilla gekocht. De 120 Max IOPS is ook al weer verkocht. Ik wou toch wat groter. Ook al is de MI snel genoeg. de 240 zal toch net even ietsjes sneller zijn.

Ik zal ook meteen die firmware update doen hebben we dat ook meteen gehad.

[ Voor 52% gewijzigd door Astennu op 14-05-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:39:
Wat doe ik fout? Ik kan niet echt iets vergelijkbaars vinden.
Ik heb al in mijn BIOS de disk op AHCI geprobeerd te zetten, alleen krijg ik dan een BSOD na het opnieuw starten van Windows. Voor zover ik begrepen heb komt dat doordat ik nog een 7200" schijf er naast heb zitten, die daardoor niet meer (goed) werkt.
Zoek eens in dit topic op AHCI, wat je begrepen hebt klopt niet. De meeste firmware flashers willen trouwens graag juist de IDE modus hebben i.p.v. AHCI.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okars
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Okee, nu weet ik het ook niet meer; ik lees overal tegengestelde meningen. Ik heb een Intel 320 120GB SSD voor Windows, apps en games en 2x500GB Samsung Spinpoint F1's in RAID-0 voor data en geïnstalleerde programma's die niet snel hoeven te zijn. Heb 4GB intern geheugen, zo heel veel gebruik ik de pagefile dus ook niet.

Heren, wat is in dit geval het verstandigst. WEL een pagefile op de SSD of niet?

[ Voor 29% gewijzigd door Okars op 14-05-2011 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:19:
[...]

Zoek eens in dit topic op AHCI, wat je begrepen hebt klopt niet. De meeste firmware flashers willen trouwens graag juist de IDE modus hebben i.p.v. AHCI.
Dat heb ik gedaan. Ben ik dan gek? Want ik zie juist allerlei mensen die dit enablen. Desondanks heeft AHCI vs IDE nog mijn daadwerkelijke probleen niet op kunnen lossen: het niet kunnen upgraden (of überhaupt downloaden) met/van firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Okars schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:44:
WEL een pagefile op de SSD of niet?
Ik zou het gewoon zo laten staan zo als Windows het regelt. Dat komt er dus op neer dat de pagefile op je SSD staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

AHCI: aan tijdens normaal gebruik, uit tijdens het flashen.
Pagefile: juist altijd op een SSD zetten, maar dat is niet iedereen met mij eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:33:
AHCI: aan tijdens normaal gebruik, uit tijdens het flashen.
Pagefile: juist altijd op een SSD zetten, maar dat is niet iedereen met mij eens
Goed, maar dat had ik in eerste instantie dus ook gedaan. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triskele10
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 07:22
Philflow schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:49:
[...]

Ik zou het gewoon zo laten staan zo als Windows het regelt. Dat komt er dus op neer dat de pagefile op je SSD staat.
Ik heb 8gb ram en een vaste Pagefile van 500mb op de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

_Arthur

blub

2 x Curcial C300 128GB in Raid0 op mijn ICH10R;

Afbeeldingslocatie: http://www.ww2airsoft.eu/stuff/C300-R0/CurcialC300-2X_128GB_Raid0_ICH10R_CDM-50MB.png

Afbeeldingslocatie: http://www.ww2airsoft.eu/stuff/C300-R0/CurcialC300-2X_128GB_Raid0_ICH10R_CDM-1000MB.png

Afbeeldingslocatie: http://www.ww2airsoft.eu/stuff/C300-R0/CurcialC300-2X_128GB_Raid0_ICH10R_ASSSD.png

Afbeeldingslocatie: http://www.ww2airsoft.eu/stuff/C300-R0/CurcialC300-2X_128GB_Raid0_ICH10R_ASSS_CompressionTest.png

Ondanks dat de C300's SATA3 devices zijn, hangen ze aan m'n SATA2 poorten: prima tevreden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Mooie scores. Maar 690/2 = 345 MB/sec per stuk. Dat kan toch geen SATA II zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Philflow schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:25:
Nop. Toch echt SATA2 8)

Bord is een Asus P6T Deluxe V1. Die heeft geen SATA3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Philflow schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:25:
50MB test. Kan dan ook nog door writeback cashe of zo komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ja dacht ik ook, haalt ie uit z'n cache. De andere benchmarks kloppen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Astennu schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:38:
50MB test. Kan dan ook nog door writeback cashe of zo komen.
Tuurlijk is het de cache die dit veroorzaakt. Vandaar ook dat die 50MB test voor je sequentiele snelheden te testen niet de beste methode is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Elke keer als ik de 10.1.0.1008 sata drivers op mijn P8P67 Pro installeer gaat me PC na de reboot raar doen en hangen. De boel locks dan gewoon met een zandloper en niets werkt meer. Muis beweegt nog wel maar daar houd het ook bij op.

Ik ga eens de 10.0.0.1046 proberen kijken of dat wel werkt. Nu draai ik nog hele oude 8.6.x.x die bij windows zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Astennu schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:49:
Elke keer als ik de 10.1.0.1008 sata drivers op mijn P8P67 Pro installeer gaat me PC na de reboot raar doen en hangen. De boel locks dan gewoon met een zandloper en niets werkt meer. Muis beweegt nog wel maar daar houd het ook bij op.

Ik ga eens de 10.0.0.1046 proberen kijken of dat wel werkt. Nu draai ik nog hele oude 8.6.x.x die bij windows zaten.
Ik gebruik de 10.5.0.1026 drivers bij mijn nieuwe install. http://downloadcenter.int...loadType=Drivers&lang=eng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:43:
[...]

Tuurlijk is het de cache die dit veroorzaakt. Vandaar ook dat die 50MB test voor je sequentiele snelheden te testen niet de beste methode is :+
Het is een mooie score die je hebt ,maar de 4K write laat zien dat je write backcache waarschijnlijk nog disabled staat. Die staat default disabled in de rst manager :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:07:
Het is een mooie score die je hebt ,maar de 4K write laat zien dat je write backcache waarschijnlijk nog disabled staat. Die staat default disabled in de rst manager :)
Correct. Eens over denken om dat aan te laten staan of niet. Want er hangt geen UPS oid aan mn desktop. En de ICH10R heeft geen BBU itt de Dell Perc 5/i die ik eerst voor mijn Raid-0 array gebruikte.

Afbeeldingslocatie: http://www.ww2airsoft.eu/stuff/C300-R0/CurcialC300-2X_128GB_Raid0_ICH10R_ASSSD_WriteBack_Enabled.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:16:
[...]

Correct. Eens over denken om dat aan te laten staan of niet. Want er hangt geen UPS oid aan mn desktop. En de ICH10R heeft geen BBU itt de Dell Perc 5/i die ik eerst voor mijn Raid-0 array gebruikte.
Dat is iets dat je zelf moet uitmaken ,denk dat een voordeel is dat kleine writes in het cache gezet worden ,wat bij raid een goede zaak is ivm het ontbreken van trim. Als je een cdm met 1 x 50 draait gaat die misschien tot 900 , afhankelijk van je pc . De intel H67/P67/Z68 chipset hebben allemaal een hogere headroom 1000MB + ,dan je cache er nog bij :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Jerdek schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:50:
sorry hoor, was het gepats enzo op tweakers ook ff zat, dus tijdje weggeweest

ik heb via hier wel leuk zaken gedaan met nog grotere freaks en mega pc voor habbekrats gebouwd...nieuw wasw ie toen op prijslijst 1700 minimaal, ik heb er 1000 ongeveer voor neergelegd, met ook veel nieuw
en hooop via internet, aanbiedingen en leuk tweedehands...hijs nog over de 1000 nu hahaha >:)
Mag ik je aanraken? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wartexx
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04-2021
Mn nieuwe intel 320 120gb :> ben er best tevreden mee, aangesloten op n hp elitebook 8530W.
Afbeeldingslocatie: http://img40.imageshack.us/img40/7630/ssduf.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:36
Astennu schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:49:

Al geprobeerd om "hot-swap" te enablen in je bios voor elke sata poort (ook diegene waar geen drives aan hangen)? Ik had hetzelfde probleem en bij mij was het weg na dit te doen. Hier een P8P67-M Pro trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_Arthur schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:54:
[...]

Ik gebruik de 10.5.0.1026 drivers bij mijn nieuwe install. http://downloadcenter.int...loadType=Drivers&lang=eng
Thanks ik zal er eens naar kijken.
ZouZou Dude schreef op zondag 15 mei 2011 @ 13:35:
[...]

Al geprobeerd om "hot-swap" te enablen in je bios voor elke sata poort (ook diegene waar geen drives aan hangen)? Ik had hetzelfde probleem en bij mij was het weg na dit te doen. Hier een P8P67-M Pro trouwens.
Bios staat default dus dat zal dan wel niet. Dat zal ik dan ook eens gaan proberen. Wellicht is het dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Verzoek voor de mensen met een OCZ Solid 3, OCZ Agility 3 of Crucial M4 64GB. Zouden jullie wat benchmarks kunnen posten, of nog beter: een review willen schrijven?

Over deze SSDs is nog relatief weinig bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Astennu schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 06:59:
[...]

Ik had dan eigenlijk graag resultaten willen zien met en zonder NCQ aan. Dat NCQ zou moeten helpen bij hogere queue depts snap ik. Alleen dat heb ik dus niet gezien bij mijn eigen tests. En ik neem aan dat die AS SSD test met 64threads dat dan wel had moeten laten zien?
Ik vond het zelf ook vaag maar ik was gewoon na genoeg geen verschil tussen met en zonder NCQ op dat AMD systeem.
Een ssd die gebruikmaakt van NCQ zal op een systeem met ingeschakelde NCQ inderdaad beter presteren in de test met 64 threads. Als dit niet het geval is heb je NCQ niet werkend of doet je ssd er niets mee.

In die IOMeter-tests van mij zouden de resultaten met een queue-depth van 8 zonder NCQ ongeveer gelijk zijn aan de resultaten met een queue-depth van 1. Dit is o..a. het geval bij de Kingston SSDNow V+100 en de OCZ Vertex, die kennelijk geen gebruikmaken van NCQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Femme schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:49:
[...]

Een ssd die gebruikmaakt van NCQ zal op een systeem met ingeschakelde NCQ inderdaad beter presteren in de test met 64 threads. Als dit niet het geval is heb je NCQ niet werkend of doet je ssd er niets mee.

In die IOMeter-tests van mij zouden de resultaten met een queue-depth van 8 zonder NCQ ongeveer gelijk zijn aan de resultaten met een queue-depth van 1. Dit is o..a. het geval bij de Kingston SSDNow V+100 en de OCZ Vertex, die kennelijk geen gebruikmaken van NCQ.
Ik heb toen speciaal NCQ aangezet in de Raid Tool van AMD. Er stond ook enabled. Ik gok dat de SSD er niets mee deed (Vertex 3 MAX IOPS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Astennu schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:58:
[...]

Ik heb toen speciaal NCQ aangezet in de Raid Tool van AMD. Er stond ook enabled. Ik gok dat de SSD er niets mee deed (Vertex 3 MAX IOPS).
De gewone Vertex 3 120GB doet er op een Intel H67 mobo met de Intel RST-drivers in ieder wel wat mee. Zie hier onze AS-SSD-resultaten die met 64 threads een stuk beter zijn dan met een enkele thread:

http://tweakers.net/benchdb/testcombo/2315

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Femme schreef op maandag 16 mei 2011 @ 11:22:
[...]

De gewone Vertex 3 120GB doet er op een Intel H67 mobo met de Intel RST-drivers in ieder wel wat mee. Zie hier onze AS-SSD-resultaten die met 64 threads een stuk beter zijn dan met een enkele thread:

http://tweakers.net/benchdb/testcombo/2315
Maar die conclusie trek je door te zeggen dat de 4K 64T score hoger is dan de normale 4K score? en dat bij hogere Queue depths de performance hoger is?

Want wat dat zie ik hier ook maar die performance is hetzelfde als ik de tests opnieuw doe als NCQ uit staat.
Maar goed ik weet het verder ook niet pressies waarom er bij mij weinig verschil zit tussen NCQ aan en uit. Het zou kunnen dat het systeem zegt dat het uit staat maar dat het vervolgens toch aan zou staan?

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 16-05-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Misschien moet je ook eens die amdsata driver proberen, al heeft PaulEm de bios op ahci staan en jij op raid? Geen idee hoe dat bij AMD werkt i.s.m. verschillende drivers. Het zal iig aan de combinatie van je bios en driver liggen. Die RAID tool is leuk, maar in een vorige post zette je een screenshot met de Microsoft AHCI driver: daar zal een tool van AMD geen invloed op hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door _H_G_ op 16-05-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
_H_G_ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 11:40:
Misschien moet je ook eens die amdsata driver proberen, al heeft PaulEm de bios op ahci staan en jij op raid? Geen idee hoe dat bij AMD werkt i.s.m. verschillende drivers. Het zal iig aan de combinatie van je bios en driver liggen. Die RAID tool is leuk, maar in een vorige post zette je een screenshot met de Microsoft AHCI driver: daar zal een tool van AMD geen invloed op hebben.
Ik heb gewoon de AMD Raid drivers. Er draaien andere disks in raid dus kan die controller niet in AHCI gebruiken. In mijn vorige post? ik heb meer dan 2 weken terug screens gepost van die test op het AMD systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Zoals bekend is de kleinste Vertex3 120Gig. Wie toch een 60Gb wil en toch Sata3, wacht nog een paar weken, dan is de Corsiar force3 60 er. Verder zal de 120Gb versie van die Force3 goedkoper zijn dan de 120Vertex3.

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Sjah schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:53:
Zoals bekend is de kleinste Vertex3 120Gig. Wie toch een 60Gb wil en toch Sata3, wacht nog een paar weken, dan is de Corsiar force3 60 er. Verder zal de 120Gb versie van die Force3 goedkoper zijn dan de 120Vertex3.

bron
De 60GB Sandforce 2281 heet bij OCZ Agility 3 en is al leverbaar:
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
oh, en is die net zo snel? :9

Bedoel, waarom is er dan de Vertex3 line, betere Fw was het toch?

[ Voor 54% gewijzigd door Sjah op 16-05-2011 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De schrijfsnelheid zal wel de helft zijn als bij de 120GB. Ik zou hem zeker niet kopen voordat ik een betrouwbare review heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Sjah schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:33:
oh, en is die net zo snel? :9

Bedoel, waarom is er dan de Vertex3 line, betere Fw was het toch?
Ja grote kans dat de Agility 3 60GB en Force 3 60GB even snel zijn.

De 60GB was bij de Vertex 2 ook trager dan de 120GB. Dit keer wilde OCZ de Vertex naam exclusief houden voor de hoogste performance. Vandaar dat de 60GB Agility 3 heet. Bron: OCZ forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr. blue
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik heb sinds een paar dagen de crucial M4 ssd met 128 gb. In eerste instantie gewoon aangesloten en alles leek goed te werken. Ik las hier dat het een goed idee was om AHCI in te schakelen. Dit heb ik dus gedaan. Eerst via regedit de HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci op 0 gezet om de AHCI drivers te installeren. Dit ging allemaal goed en in de BIOS AHCI aangezet.

Alleen nu krijg ik ten eerste elke keer dat ik opstart de melding druk op ctrl + a voor hyperdrive en Windows start echt een stuk langzamer op dan voordat ik AHCI had aangezet (denk aan dubbel zo lang). Eenmaal in windows reageert alles wel snel.

Ik draai Windows 7 64bit (vrijwel schone installatie, 2 dagen geleden geinstalleerd) en verder heb ik een:
Gigabyte GA-MA790X-UD4
AMD Phenom II X4 940
8 gb ram
en dan dus die crucial M4

Als ik mijn bios weer wil terugzetten naar IDE dan kan dit niet want Windows start dan niet meer op. Edit: Ik krijg dan de melding boot mgr missing. Als ik dan cntrl alt del druk start de computer weer opnieuw op en dan kan ik in de bios weer terug veranderen naar AHCI en dan start windows wel op (nog steeds langzaam)

Mijn vragen:
-Wat moet ik veranderen in het register om IDE weer aan te zetten?
-Waarom start mijn windows nu zo langzaam op terwijl het sneller zou moeten gaan?
-Weet iemand of er driver updates zijn voor mijn SSD? (ik kan ze niet vinden)
-Weet iemand hoe ik de gigabyte AHCI driver kan installeren, misschien dat dat helpt? Als ik de driver download dat zit er geen setup bestandje bij dus daar kan ik niets mee.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

edit: heb ook nog even een benchmark gemaakt, lijkt me aan de lage kant als ik vergelijk met andere benchmarks op internet die van de m3 zijn.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_I9Ymg7W6kiM/TdF9dpVLpnI/AAAAAAAAAVY/2Bt9W6sz_WE/m4.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door mr. blue op 17-05-2011 12:29 . Reden: foto en info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

1) Je hoort zonder problemen heen en weer te kunnen schakelen tussen AHCI en IDE. Ik doe het op dit moment nog net niet dagelijks (i.v.m. wat ruzie tussen mijn image programma onder DOS en AHCI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dit zijn mijn maximale waarden helaas beperkt door de ICH10R controller die gewoon niet harder wilt. ;-)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rick2001/crystaldiskmark1000mb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rick2001/asssdbench5xc300.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Rick2001 op 16-05-2011 23:17 ]

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1200GB aan flash drives.. word het dan niet tijd om een fatsoenlijke RAID controller aan te schaffen? ;)

Edit: dat zijn wel monsterlijke random write snelheden zeg... :o

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 06:11

Rick2001

9950X delidded en direct die

lol...ja...
Heb een Perc 6i maar als je de snelheden ziet die je daarmee haalt, echt niet van deze tijd. (Sequencieel, ja leuk... 1000MB/s, maar de random waarden verbleken tov. de ICH10R controller.)
Ook heb ik nog een LSI 9240 controller liggen (van Fujitsu Siemens) maar deze wil (nog) niet werken op mijn Gigabyte board. Dat is een bekend probleem. Kan geen PCI space vrijmaken voor de bios van deze.
Ga van de week even mijn bios modden en eens een controller bios eruit gooien, misschien dat die controller het dan wel doet echter verwacht ik niet al te veel van die controller vanwege het missen van write back cache (optie is er wel, maar kan niet ingeschakeld worden en aansluiting voor deze BBU zit er niet op deze controller, dan moet ik echt voor de duurdere 9260i of 9280i gaan.).
Zoveel echt vette controllers zijn er (nog) niet momenteel die ook echt ver boven de 1TB/s kunnen en willen en daarbij nog een beetje betaalbaar zijn.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Rick2001 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:27:
dan moet ik echt voor de duurdere 9260i of 9280i gaan.).
De 9260-8i zit met 5x C300 128GB aan zijn max kwa throughput. Wil je meer, zal je de 9265-8i moeten bekijken. Met jouw 256GB-ers zal dat zelfs al met 4 stuks zijn op de 9260. Want die zijn weer een stuk sneller dan de 128GBers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Simpele review van de 240GB Max IOPS vs de Vanilla:

http://thessdreview.com/o...ps-review-pcmark-vantage/

In AS SSD en HD Tune zie je duidelijke verschillen. In PCMark Vantage is het verschil maar klein. Dus voordat je er echt iets over kan zeggen zal je toch moeten wachten op reviews van bv Anandtech die er gewoon dieper op in gaan en meer "realworld" tests doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
Ik heb nu al een paar keer gelezen dat mensen problemen hebben met hun SATA III SSD (Vertex 3, C300, M4) en de Intel RST drivers. Een hoop problemen schijnen op te lossen door MS AHCI te gebruiken.
mr. blue schreef op maandag 16 mei 2011 @ 21:23:
edit: heb ook nog even een benchmark gemaakt, lijkt me aan de lage kant als ik vergelijk met andere benchmarks op internet die van de m3 zijn.
[afbeelding]
plaatje is niet zichtbaar hier.

[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 17-05-2011 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Philflow schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:32:
Ik heb nu al een paar keer gelezen dat mensen problemen hebben met hun SATA III SSD (Vertex 3, C300, M4) en de Intel RST drivers. Een hoop problemen schijnen op te lossen door MS AHCI te gebruiken.

[...]

Ik heb er ook ellende mee. Gister bleef de boel wel draaien met de 10.5.xx en in de bios alles op hot swap maar ik had een soort van lagg. Heb het niet uitgebreid getest maar ik ben gewoon terug gegaan naar de 8.6.xx waar alles goed mee was (default windows driver).

Ik ga morgen toch een clean install doen. Dus dan ga ik proberen meteen bij het installeren al de nieuwe drivers te laden kijken of dat wat oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr. blue
Philflow schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 10:32:

[...]

ik heb de link aangepast, plaatje zou nu wel moeten werken. Hieronder ook nogmaals
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_I9Ymg7W6kiM/TdF9dpVLpnI/AAAAAAAAAVY/2Bt9W6sz_WE/m4.jpg

Ik heb nog even verder gezocht, schijnt een probleem te zijn met Gigabyte moederborden. Iemand anders dezelfde ervaring? En wellicht een workaround om het toch werkend te krijgen?

Wat zijn precies de gevolgen als ik IDE gebruik ipv AHCI? Heeft dit merkbare performanceproblemen? Betekent dit dat TRIM niet werkt?

Ik heb trouwens nog geen oplossing gevonden voor de melding 'bootmng is missing' als ik het bios terugzet naar IDE. Iemand die daar een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

http://www.terabyteunlimited.com/kb/article.php?id=411, hoewel ik nog steeds niet snap waarom heen en weer schakelen niet zou werken (bij mij werkt het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr. blue
Ik heb de problemen inmiddels opgelost. Zoals ik al zei, schijnt en Gigabyte probleem te zijn.

-nieuwste (beta) bios geinstalleerd
-op de amd.game.com site de nieuwste southbridge driver en AHCI driver (los) gedownload en geinstalleerd

Nu doet het opstarten en het weergeven van hyperdrive nog maar enkele seconden, ipv minuten.

De missing bootmng heb ik opgelost met een windows reparatie, bedankt voor de tip Milmoor.

Ik heb door bovenstaande handelingen ook wel een kleine performance boost gekregen in vergelijking met de oude situatie. Heeft iemand nog andere tips om de ssd wat sneller te laten lopen of is dit wel de max?
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_I9Ymg7W6kiM/TdLaOiNg4uI/AAAAAAAAAVw/tZkUTgOuGzg/as-ssd-bench%20M4-CT128%20M4SSD2%20%2017-5-2011%2022-07-30.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb nu met Vertex 3 240GB in gebruik. Heb em net ook meteen even naar 2.06 geupdate.
Ik heb ook nog even een nieuwe test gedraait vs de 120GB MI:

Afbeeldingslocatie: http://uiegcw.bay.livefilestore.com/y1p_p8SZoLa4AOK3h5IFV7FzgZdzP1dQAaSq8MBhgS98MZZkLmFB7aY09X3PdaC1Eep5lQJ95DNDA-IU-425730OzE0ZJwjmX6v/Vertex3_240_vs_Vertex3_120_MI.jpg?psid=1

Dit is met de 10.1.0.1008 Drivers op een schone Win7 64 Installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Ben op dit moment aan het orienteren voor een ssd en eigenlijk soort van me zinnen gezet op een agility 3 60Gb. Het lastige is dat ik er bijna niks over kan vinden. Ja dat hij vergelijkbaar moet zijn met de vertex 3.

Is er toevallig hier iemand die ervaring heeft met de agility 3 of eventuele benchmarks beschikbaar heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Laatst online: 13-08 21:40
Ik heb vandaag mijn kingston V+100 96G binnen gekregen, direct door de benchmark molen gehaald.
Eerste indruk van algemene performance... WOW, dit is echt lekker snel, responsie van het systeem is er flink op vooruit gegaan.

PC specs:
Asus P7P55
I7 860 @ stock
4 GB kingston value RAM CL9

Performance in CDM is mooi, maar bij AS SSD heeft hij enorme problemen met de 4k-64 write... het lijkt alsof ie gewoon over zen nek gaat waardoor die maar 1 MB/s op sommige momenten doet dan.
Doe ik de 4k-64 los van van de rest, dan is het resultaat in orde..
In mijn ogen zeer vreemd, is hier iets over bekend? gaat ie gewoon over zen nek omdat ie lang bezig is?
Edit: andere optie, controller die over zen nek gaat?

Ik ga me er niet aan storen, zolang het niet in real life te merkbaar wordt. Toch?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/larosh/CDM.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/larosh/as-ssd-bench%20KINGSTON%20SVP100S%2018-5-2011%2015-24-02.png
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/larosh/as-ssd-bench%20KINGSTON%20SVP100S%2018-5-2011%2015-28-29.png

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 18-05-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Swordlord schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:29:
Ik heb vandaag mijn kingston V+100 96G binnen gekregen, direct door de benchmark molen gehaald.
Eerste indruk van algemene performance... WOW, dit is echt lekker snel, responsie van het systeem is er flink op vooruit gegaan.

PC specs:
Asus P7P55
I7 860 @ stock
4 GB kingston value RAM CL9

Performance in CDM is mooi, maar bij AS SSD heeft hij enorme problemen met de 4k-64 write... het lijkt alsof ie gewoon over zen nek gaat waardoor die maar 1 MB/s op sommige momenten doet dan.
Doe ik de 4k-64 los van van de rest, dan is het resultaat in orde..
In mijn ogen zeer vreemd, is hier iets over bekend? gaat ie gewoon over zen nek omdat ie lang bezig is?
Edit: andere optie, controller die over zen nek gaat?

Ik ga me er niet aan storen, zolang het niet in real life te merkbaar wordt. Toch?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je het al vergeleken met resultaten van anderen? want het valt me wel eens op dat mensen hier scores posten en vervolgens vragen of het klopt zonder dat ze zelf even op google naar CDM of AS SSD resultaten van die SSD gezocht hebben. Want dan zie je zo of je goed zit of niet. Het zou mij niets verbazen als dit gewoon klopt. Volgens mij gebruikt die Kingston V+ een JMicron controller.

Edit: de V gebruikt een JMicron 602 maar de V+ zou wel een andere hebben. Ik lees nu iets over een Samsung controller.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 18-05-2011 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
Astennu schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:29:
[...]

Heb je het al vergeleken met resultaten van anderen? want het valt me wel eens op dat mensen hier scores posten en vervolgens vragen of het klopt zonder dat ze zelf even op google naar CDM of AS SSD resultaten van die SSD gezocht hebben. Want dan zie je zo of je goed zit of niet. Het zou mij niets verbazen als dit gewoon klopt. Volgens mij gebruikt die Kingston V+ een JMicron controller.

Edit: de V gebruikt een JMicron 602 maar de V+ zou wel een andere hebben. Ik lees nu iets over een Samsung controller.
Ik heb mijn huiswerk al lang van te voren gedaan....

De kingston V+100 heeft een toshiba controller, trim ondersteunt, alleen geen NCQ daarom de "gelijke" performance bij meer threads.
Maar dit is niet zomaar een dumpje van, oo kijk klopt dit wel. Want als je had gekeken zie je een heel groot verschil tussen de full run en de 4k-64 single in AS SSD.
Ik gaf ook aan, de resultaten van CDM zijn naar behoren en kloppen, alleen AS SSD geeft een raar beeld, daar hangt de SSD gewoon op bepaalde momenten vast... daarom zo laag gemiddelde.

Dit is overigens elke keer als ik de benchmark een full run laat doen.
Ik had als eerste gedacht, er is een potentiele write lockup, want ik had de disk eerst verdeeld in partities, want na wat google werk kwam ik erachter dat dit probleem kan voordoen als je een SSD in partities verdeeld en write acties gebeuren op beide partities, magoed, partitie 2 was leeg, dus vreemd.
Of ik heb een portie bullshit gelezen...

Maargoed, daarna toch de paritities samen gebracht tot 1 grote, om het hopelijk op te lossen, maar het resultaat is hetzelfde.
De drive doet soms compleet vastlopen in de Full run test... waarna die daarna zen weg weer vervolgd. Maar met als gevolg een laag gemiddelde. Zie screenshot...
Single Run zie 2de screenshot, mooi resultaat gelijk aan de standaard 4k write test.

Als ik kijk naar de tweakers.net review van de kingston V+100 G128 zie ik hetzelfde gebeuren.
Daar is de 4k write performance als je een que depth eraan toevoegt helemaal verschrikkelijk...

Dus misschien interessante vraag voor Femme direct. In de review van reviews: Vier ssd's van Samsung en Kingston op de pijnbank is daar ook alles in 1 keer achter elkaar door getest door IOmeter, wat eventueel die 0.2 MB/s opleverde bij de 4k write Q=3... doordat hij dichtklapte ofzo?

Dus Astennu, ik probeer gewoon een probleem te doorgronden, niet zomaar iets neer te pleuren hier...

Edit: http://tweakers.net/benchdb/testcombo/2258 Daar is hetzelfde ook te zien. bij de AS SSD resultaten, neem aan dat die ook als full run is gedaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 18-05-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
@ Swordlord, ook je CDM 4K scores zijn aan de lage kant. Dit ligt meestal aan de chipset.

Hier zie je een normale score voor de 128GB:
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1469/v100-cdm.jpg

Ook AS-SSD hebben ze gedraaid: http://www.legitreviews.com/article/1469/4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
De 4k resultaten varieert ook nogal tussen de benchmarks door van 13 tot 17 MB/s.
De 4k32 blijft stabiel rond de 17/18 MB/s
Maar dat schreef ik inderdaad ook al af aan de chipset / controller... Dus keek er niet van op.
Wel misschien ook te zeggen, ik gebruik mijn disk normaal en hij hangt nu niet los van alles, dus het OS draait erop en aantal kleine dingetjes actief.

Vreemd dat het hij hun in de AS SSD wel normaal functioneerd. Terwijl bij tweakers.net, SSD review en mij niet.
Maar het gene dat gewoon opvalt, tijdens de AS SSD benchmark gaat de drive op zen bek en reageert ie niet meer wat resulteert in dat belabberde gemiddelde.
http://www.ssdreview.com/...lus-100-96gb-25-inch.html
Hier ook weer zeer lage waarde in de 4k64t.

Het spijtige is denk ik, dat meeste reviewers de benchmark gewoon aanzetten en weglopen, terugkomen en dan zien "bah wat is die belabberd" en er niet verder naar kijken...
Want zoals je kan zien bij mijn test. Als je de 4k64t op zen eigen wordt gedraaid, dat dan de performance in orde is.

Het zal een trekje zijn dat deze SSD heeft dan misschien, dat hij niet lekker draait in synthetische benchmarks...

Edit:
Benchmark maar eens gedraait met een andere disk als OS disk, gewone 4k is wat beter nou maar die is niet ter discussie.
Screenshots van het probleem!
Eerste 30 seconden van de benchmark gedraagt hij dus zo, waarna hij daarna vrolijk wakker wordt en zijn run afmaakt, op schijnbaar normale snelheid, anders niet het 15 MB/s gemiddelde.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/larosh/as-ssd-bench%20KINGSTON%20SVP100S%2018-5-2011%2018-58-43.png

[ Voor 51% gewijzigd door Swordlord op 18-05-2011 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Swordlord schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:45:
[...]

Dus Astennu, ik probeer gewoon een probleem te doorgronden, niet zomaar iets neer te pleuren hier...
Het was ook niet als een aanval bedoelt. Het was een vraag en daarnaast een algemene mededeling omdat ik het wel veel zie gebeuren. Het was niet zo beschuldigend bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg net de melding dat er geen besturingssysteem op m'n SSD staat? Ik kan mijn PC dus niet booten en kom niet langs het scherm van m'n BIOS. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCIAL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 07:59
Een installatie-dvd in de cd/dvd-drive stoppen en de computer aanzetten?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Hallo mede tweakers,

Op het gebied van SSD ben ik totaal niet thuis.
Ook geen enkel idee gehad wat ik heb gedaan maar ik heb de zelfde test gedaan die ik hier vaker zie langskomen.

Resultaat : Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2eyzz15.png

SSD gewoon aangesloten, in bios nog op ACHI gezet en dat was het.
Het is maar een 64GB schijfje dus de bedoeling was alleen voor OS en 1 game/msn etc.

Nu is mijn vraag zijn deze resultaten goed? En voeren jullie nog extra dingen uit? zoals; dat internet explorer niet alle cookies en troep op de ssd opslaat?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Bart-k schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 00:08:
Nu is mijn vraag zijn deze resultaten goed? En voeren jullie nog extra dingen uit? zoals; dat internet explorer niet alle cookies en troep op de ssd opslaat?
Je gebruikt de pciide driver (Standaard Microsoft IDE driver), terwijl je de AHCI driver wil. Je kan even in deze draad (en vorige deel) zoeken op AHCI, of je het wel goed hebt gedaan.

Verder staan je specs er niet bij. In een eerdere post heb je het over pricewatch: Asrock P67 Extreme4 (B3). Ik vind de asrock site maar onduidelijk: zo te zien heb je twee Marvel sata-600 poorten en twee Intel sata-600 poorten? Ik zou dan zelf eerst proberen om de SSD op de laatste aan te sluiten (op AHCI of RAID, maakt niet veel uit), schoon te installeren en de Intel RST driver bij de hand te houden. Al zijn er schijnbaar wel problemen met de Intel RST driver (zie boven), maar geen idee of je dat probleem ook zal hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 19-05-2011 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
_H_G_ schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 07:29:
[...]

Je gebruikt de pciide driver (Standaard Microsoft IDE driver), terwijl je de AHCI driver wil. Je kan even in deze draad (en vorige deel) zoeken op AHCI, of je het wel goed hebt gedaan.

Verder staan je specs er niet bij. In een eerdere post heb je het over pricewatch: Asrock P67 Extreme4 (B3). Ik vind de asrock site maar onduidelijk: zo te zien heb je twee Marvel sata-600 poorten en twee Intel sata-600 poorten? Ik zou dan zelf eerst proberen om de SSD op de laatste aan te sluiten (op AHCI of RAID, maakt niet veel uit), schoon te installeren en de Intel RST driver bij de hand te houden. Al zijn er schijnbaar wel problemen met de Intel RST driver (zie boven), maar geen idee of je dat probleem ook zal hebben.
Ik heb de MSI P67-GD65, er werd mij verteld om ze niet aan te sluiten op de marvell controllers. (dezen heb ik dan ook uitgeschakelt)
Mijn specs zijn : Gd65 bord dus
2500k
8B ram
560 ti hawk 950mhz

Hij staat nog niet goed op ACHI dus? Mm zal er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bart-k schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:59:
[...]

Ik heb de MSI P67-GD65, er werd mij verteld om ze niet aan te sluiten op de marvell controllers. (dezen heb ik dan ook uitgeschakelt)
Mijn specs zijn : Gd65 bord dus
2500k
8B ram
560 ti hawk 950mhz

Hij staat nog niet goed op ACHI dus? Mm zal er even naar kijken.
Dat klopt. De Marvell controller is net ietsjes langzamer dan de Intel Sata600. Maar je moet wel de goede poorten gebruiken! De Intel controller heeft 2x Sata 3 600 en 4x Sata 2 300. Daarnaast moet je inderdaad AHCI aan zetten om de beste performance te halen. Het kan wel zijn dat je windows niet meer wilt starten als je switched naar AHCI. (komt omdat je zonder AHCI windows geinstalleerd hebt). Er zijn guides te vinden hoe je die moet aanpassen zodat windows wel weer kan starten zonder dat je windows opnieuw installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
Astennu schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 09:21:
[...]

Dat klopt. De Marvell controller is net ietsjes langzamer dan de Intel Sata600. Maar je moet wel de goede poorten gebruiken! De Intel controller heeft 2x Sata 3 600 en 4x Sata 2 300. Daarnaast moet je inderdaad AHCI aan zetten om de beste performance te halen. Het kan wel zijn dat je windows niet meer wilt starten als je switched naar AHCI. (komt omdat je zonder AHCI windows geinstalleerd hebt). Er zijn guides te vinden hoe je die moet aanpassen zodat windows wel weer kan starten zonder dat je windows opnieuw installeert.
Mmm oke, Maar hij zit in SATA 1 (sata600)
Maar zijn de prestaties dusdanig slecht dan of?

AHCI zal ik vanmiddag even controleren.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bart-k schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 09:50:
[...]

Mmm oke, Maar hij zit in SATA 1 (sata600)
Maar zijn de prestaties dusdanig slecht dan of?

AHCI zal ik vanmiddag even controleren.
Alvast bedankt
In mijn ogen slecht. Dit is namelijk een score van een M4 64GB op een AMD chipset:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5105/5698047582_389e88e15a.jpg

Dat is heel wat meer dan wat jij haalt. Ik denk dat AHCI al heel wat verschil zal geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 19-05-2011 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten Kroon
  • Laatst online: 04-04 16:53
Beste tweakers, ik heb even een kort vraagje: omdat mijn huidige, niet SSD hardeschijf, aan het overlijden is wil ik als vervanging een SSD schijf kopen. Ik heb veel goede dingen gehoord over de Vertex serie van OCZ en omdat mijn laptop geen SATA-600 aansluiting heb wil ik een Vertex 2 kopen.

Nu verkoopt de MyCom twee varianten namelijk een met een 25nm en een met een 34nm chipset. Ik heb begrepen dat er een verschil zit in de snelheid en de levensduur van de schijven. Aangezien de levensduur van beide schijven ongetwijfeld voldoende is ben ik dus meer geïnteresseerd in het verschil in snelheid.

Het verschil in prijs tussen de 25nm en 34nm is bij een schijf van 120GB: 57 euro (169,95 en 227,95). Kan iemand mij adviseren welke van de twee schijven verstandig is te kopen? Ik heb zelf al benchmarks gezocht van beide schijven maar heb er weinig kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 00:33
Je kan dan beter voor de Intel 320 van 120GB gaan.
Deze is betrouwbaarder, en ik denk dat je het verschil in performance niet gaat merken.
Als je toch voor de Vertex 2 wilt gaan, pak dan gewoon de goedkoopste, die performance ontloopt elkaar bijna niet.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Pagina: 1 ... 8 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aanschafadvies? Dat kan in [BBG aanschaf] SSD.